(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 6  آذر  1391 - شماره 20365

كمبود منگنز در بدن
اميد تازهأ بيماران با مهندسي بافت
درمان طاسي
65 ساله ها ويتامين را فراموش نكنند
خطر سكته با جراحي مفصل ران
تحول در درمان لوسمي
پوست مصنوعي با قابليت خودترميمي
نامرئي سازي كامل شد
ساخت پرقدرت ترين فرستنده اف ام در كشور


كمبود منگنز در بدن

منگنز به عنوان عنصر فوق العاده كمياب و ضروري در بدن طبقه بندي مي شود.
قابل ذكر است كه عامل تغذيه اي مانند آهن، كلسيم، فسفاتها، و فيبرها روي جذب منگنز تأثير دارند.
منگنز در بسياري از آنزيم ها و در ميتوكندري سلول ها شركت دارد و نقش مهمي را بازي مي كند.
منگنز نقش اساسي را در سوخت و ساز و رشد استخوان ها، توليد مثل و تكامل گوشت انسان دارد و همچنين نقش آنتي اكسيداني را در پيشگيري از سرطان ها دارد.
كمبود منگنز باعث اضطراب، افسردگي،تورم جلدي، لخته نشدن خون، ديابت، رماتيسم مفصلي و موارد ديگر مي شود.
منابع غذايي مناسب براي تأمين منگنز بدن عبارتند از آرد گندم و جو، نخود،شاه توت ، لويبا سبز و آجيل هاي خام، برگ سبزي ها است.
دريافت كم منگنز، باعث اختلال در جذب كلسيم نيز مي شود.
شيوه جذب منگنز شبيه آهن است و جذب اضافي آن بوسيله آهن جلوگيري مي شود.
مسموميت يا جذب اضافي آن به وسيله آهن جلوگيري مي شود.
مسموميت يا جذب اضافي منگنز در بدن انسان بيشتر در معادن و كارخانه هاي ذوب فلزات اتفاق مي افتد كه باعث كندي رشد، خستگي، خواب آلودگي، ضعف حافظه، اختلال در متابوليسم آهن، تغيير در رنگ پوست و اختلال در اعصاب و مغز مي شود.
ميزان منگنز سرم خون مي تواند نسبت به تشخيص كمبود يا ازدياد آن در بدن انسان كمك كند.
 


اميد تازهأ بيماران با مهندسي بافت

عليرضا دهلوي
در حال حاضر علم پزشكي در برخي شاخه ها به پيشرفت هاي چشمگيري رسيده كه چشم انداز اميدواركننده اي پيش روي ما قرار مي دهد. به طور مثال پيشرفت در زمينه بيولوژي باعث توسعه و تغيير رشد مولكولي و سلولي در بافت هاي بدن براي جايگزيني يا ترميم قسمت هاي آسيب ديده شده است.
مهندسي بافت از جمله پيشرفت هاي نوين پزشكي است كه شامل علوم متعددي مي شود كه در زمينه هاي مختلف علوم بيولوژي، سلولي، بيوشيمي، بيومتريال، مهندسي پزشكي، پزشكي و داروسازي كاربرد دارد.
استفاده از برتري هاي اين علوم موجب شده تا مهندسي بافت داراي نتايج چشمگير شود، تا نهايتا بافتي كه دچار نقص شده است را ترميم و بازسازي كند.
در واقع تولد يك بافت به روش مهندسي، نياز به طراحي يك ساختار مستحكم فيزيكي با امكان اتصال سلول ها به آن، پيشروي سلولي، تكثير سلولي و در نهايت رشد و جايگزيني بافت جديد است.
پيشرفت تدريجي فناوري بافت
اولين مراحل شكل گيري اين علم نزديك به يك قرن قبل در انستيتوي مطالعاتي نيويورك با هدف نگهداري بافت هاي جديد درشرايط آزمايشگاهي و جايگزيني آنها در بدن شروع شد.
سپس فعاليت هاي بسياري در اين زمينه انجام گرفت تا اينكه در دهه 70 ميلادي پوست مصنوعي ساخته و بر روي يك بيمار آزمايش شد. از آن زمان تاكنون به تدريج مهندسي بافت به عنوان يك شاخه جديدي از علم شروع به گسترش كرد.
تا پيش از اين اگرچه با پيوند اعضاء، افراد زيادي از مرگ حتمي نجات مي يافتند، اما اين راهكار نيز با مشكلاتي همراه بوده و هست.
به طور مثال در پيوندها تنها در مورد بافت هاي محدودي امكان برداشت از ناحيه اي از بدن شخص نيازمند و كاشت در ناحيه آسيب ديده وجود دارد و به علاوه اين خود با از ميان رفتن بافت در ناحيه اي ديگر همراه است و منوط به آن است كه امكان ترميم مجدد آن ناحيه وجود داشته باشد.
از سوي ديگر در پيوندها به دليل تفاوت سيستم ايمني در افراد، دريافت پيوند با پاسخ ايمني بدن و حتي پس زني عضو اهدايي روبرو خواهد بود و بايد تمهيدات ويژه اي براي كنترل سيستم دفاعي در نظر گرفت.
پيچيدگي هاي روش هاي ديگر
اين مشكلات در برخي پيوندها حادتر هم خواهد بود، چرا كه علاوه بر تفاوت بيشتر از لحاظ بيولوژيكي، خطر انتقال ويروس نيز خواهد داشت. علاوه بر اينها، پيوند اعضاء نيازمند دو مرحله جراحي است؛ يكي براي برداشت بافت يا پيوند و ديگري براي كاشت آن. يعني علاوه بر پيچيدگي عمل جراحي، هزينه درمان نيز بالا خواهد بود. درحالي كه مهندسي بافت اين مشكلات را ندارد.
علاوه بر اين معضلات تكنيكي مشكل ديگر آن است كه همواره تفاوت بسيار زيادي ميان تعداد نيازمندان به دريافت پيوند و اهداكنندگان عضو وجود دارد و همه ساله تعداد زيادي در انتظار دريافت پيوند جان خود را از دست مي دهند.
تحقيقات مهندسي ژنتيك در زمينه مولكولي راه حل هاي زيادي را براي ساده تر بودن مهندسي بافت پيش روي محققان قرار داده است. درواقع با يافتن مرزهاي حياتي عوامل صفات و پيدا كردن الگوهاي بيان اين رمزها، دانشمندان توانسته اند اين رمزها را نه تنها دستكاري كنند، بلكه آنها را از موجودي به موجود ديگر منتقل كرده و باعث ايجاد صفات جديدي شوند.
فناوري هاي كسب شده از اين طريق در توليد محصولات جديد دارويي، تهيه واكسن ها و مواد داروئي، درماني بسياري از بيماري هاي خطرناك و پيشگويي احتمال بروز آنها كاربرد فراوان داشته است.
توسعه و پيشرفت علم بيوتكنولوژي در زمينه بافت مولكولي، در سال هاي اخير و با تركيب دانسته هاي مولكولي تحولات بسيار اميدبخشي را در مهندسي بافت نويد داده اند. بكارگيري فيبروبلاست در درمان و معالجه و ماتريكس بيولوژي و كاربردي جراحي هاي پلاستيك و حتي ايجاد پوست طبيعي در آزمايشگاه و شناخت بهتر نمودن اين گونه تحقيقات از آن جمله است.
مهندسي بافت در زمينه هاي ديگري از جمله توليد محصولات مربوط به بيوتكنولوژي زخم براي نمونه توليد ژل هايي با ويژگي هاي مولكولي ماتريكس سلولي و به كارگيري آنها در درمان زخم ها و جراحات كمك بسياري كرده و در حال حاضر مواد توليدي حاصل از اين گونه تحقيقات توسط كمپاني هاي خاصي به بازار جهاني عرضه مي شوند.
استفاده از اين فناوري در درمان بسياري از پيوندها از ده سال قبل تاكنون بسيار چشمگير بوده است.
به عبارت ديگر توانايي توليد سلول هاي پايه اي كه بتوان آنها را پس از معرفي شاخه جديدي در علم بيولوژي شرايط آزمايشگاهي نگهداري كرده و در مواقع لازم براي استفاده در كلينيك، بافت هاي متعدد را ايجاد كنند موجب اميدواري شده است.
درك دقيق از نحوه رشد سلولي
مهندسي بافت فهم دقيقي از چگونگي رشد سلولي و بكارگيري آن براي ايجاد نمونه هايي براي استفاده كلينيكي و درماني است. يكي از مهم ترين كاربردهاي آن در علوم اعصاب و ترميم آسيب هاي مغزي و نخاعي است.
پوست به عنوان خارجي ترين عضو بدن در معرض انواع جراحات و صدمات پوستي قرار دارد، در بيماري هايي مانند سوختگي، زخم بستر، زخم هاي جراحي و غيره در بسياري از موارد نياز به استفاده از جايگزين و پوست مصنوعي است. آسيب و از بين رفتن پوست، موجب تبخير شدن آب بدن، امكان عفونت و در پي آن آسيب هاي جدي و حتي مرگ مي شود.
پوست مصنوعي ساخته شده از طريق مهندسي بافت داراي خصوصيات منحصر به فردي از جمله دارا بودن استحكام و انعطاف پذيري مناسب مشابه با پوست طبيعي، قابليت تبادل، رطوبت و اكسيژن، قابليت جذب ترشحات سطح زخم است.
ضمن اينكه اين روش باعث شكل گيري يك محيط مرطوب براي انجام مراحل مختلف ترميم، قابليت چسبندگي و تكثير سلول هاي پوستي بر سطح پوشش، فعال سازي خاصيت بند آورندگي خون، فعال سازي فعاليت سلول ها و سرعت بخشيدن به روند ترميم و رشد سلول هاي پوستي مي شود و به طور كلي يكي از بهترين و جامع ترين راهكارهاي مقابله با نقايص بافتي، به كارگيري مهندسي بافت است.
در مهندسي بافت محققان نخست يك ماده مخصوص به عنوان چارچوب كلي براي رشد سلول ها تهيه كرده و سپس عوامل رشد را برروي آن قرار مي دهند. پس از رشد مناسب سلول ها در فضاي ماده، آن را از محيط آزمايشگاه به درون بدن موجود زنده منتقل مي شود.
به مرور رگ ها به بافت جديد نفوذ مي كنند تا بتوانند سلول ها را تغذيه كنند. در بافت هاي نرم بدن سلول هاي توليد شده تخريب و بافت جديد جايگزين آن مي شود ولي در بافت هاي سخت، مي توان از موادي بهره گرفت، كه قابل از بين رفتن نباشند.
در مهندسي بافت از علوم متفاوتي در كنار هم براي رسيدن به هدف سود مي برند. متخصصان سلولي و مولكولي، مهندسين پزشكي، متخصصان كامپيوتر و تصويربرداري ميكروسكوپي و نيز بسياري تجهيزات پيشرفته نظير بيوراكتورها كه بافت ها در آنجا رشد نموده و تغذيه مي شوند، همگي به نوعي در تحقيقات مهندسي بافت شركت دارند.
هدف مهندسي بافت
تاكنون برخي قسمت هاي بدن مانند پوست، كبد، استخوان، ماهيچه، غضروف، تاندون، رگ هاي خوني از طريق مهندسي بافت بررسي شده اند. هدف اوليه كاشتني هاي مهندسي بافت، شناسايي، ترميم و بازسازي عيوب و نارسايي هاي بافتي است كه براي آن اصول مهندسي و اصول بيولوژيك با هدف توليد جايگزين هاي كامل بافت هاي انساني تركيب مي شوند.
در مهندسي بافت پزشكان از يك ماده اي كه به بدن آسيب نمي زند و خصوصيات مشابه بافت موردنظر را داشته باشد استفاده كرده و سلول هاي بافت موردنظر و آسيب ديده را جداسازي مي كنند تا برروي اين ماده در خارج از بدن كشت دهند.
ويژگي هاي اين مواد مخصوص اين است كه بعد از كاشت آنها در داخل بدن به مرور و همزمان با تشكيل بافت جديد تخريب مي شوند و مهم اين است كه محصولات تخريبي آنها هيچ گونه اثر سمي و سوئي در داخل بدن ندارد، كه البته تهيه اين ماده مرحله بسيار مهمي از ترميم و بازسازي غضروف است و كار بسيار پيچيده و مشكلي است.
متخصصان با استفاده از سلول و اين مواد، بافت را در خارج از بدن در شرايط شبيه سازي شده بازسازي مي كنند و پس از تشكيل اوليه بافت، آن را در محل آسيب مفصلي قرار مي دهند تا بازسازي به صورت كامل انجام شود و در ضمن همزمان ماده استفاده شده هم از بين برود. خصوصيت اين روش اين است كه بافت آسيب ديده به طور كامل درمان مي شود يعني برخلاف روش هاي معمولي و مرسوم اين روش شيوه كاملي است.
پيشرفت در شرايط آزمايشگاهي
معمولا متخصصان اين مواد را كه حالت تجاري دارد به طور مستقل خريداري كرده و تغييراتي در خصوصيات ساختاري آن ايجاد مي كنند سپس سلول هاي غضروفي را كه به كندروسيت معروف هستند از بافت مفصلي جداسازي كرده و بر روي سطح اين دو ماده به طور جداگانه و در شرايط آزمايشگاهي خارج از بدن كشت مي دهند.
در انجام عمل شبيه سازي نكته بسيار مهم اين است كه براي شبيه سازي سعي مي كنند تمام پارامترهاي فيزيولوژيكي كه بافت غضروفي در داخل بدن دارد را در خارج بدن پياده كنند.
فشار هيدرواستاتيك، ميزان درصد اكسيژن در اطراف سلول ها و ميزان قابليت نفوذ يوني در اطراف سلول ها از پارامترهاي مهم هستند يعني با كنترل همزمان كاري مي كنند كه متابوليسم، رشد و تكثير سلول ها افزايش يابد و سپس بافت موردنظر را به بدن منتقل و نتايج خوبي از ترميم بافت غضروفي مي گيرند.
توليد و رشد بافت هاي مصنوعي در خارج از بدن براي جايگزيني بافت هاي ناسالم در درمان سوختگي زخم هاي ديابتي كاربرد بسياري دارد.
كاشت سلول هاي شبيه سازي شده كه باعث رشد و ترميم بافت مي شوند براي تكثير و توليد مقادير زياد مولكول هاي مورد نياز براي رشد سلولي نظير عوامل رشد بكار مي رود. براي اين كار پليمرهاي جديدي به صورت سه بعدي توليد شده تا چسبندگي و رشد سلول هاي بافت آسيب ديده امكان پذير شود. در اين مورد مي توان به ساخت يك زمينه براي ترميم دنداني اشاره كرد.
در حال حاضر پيشرفت هاي بسيار زيادي براي جايگزيني بافت هاي بدن از سوي محققان ارائه شده است و بسياري از آنها خواصي بسيار نزديك با بافت هاي طبيعي دارند. با وجود اين در مورد تركيبي كه بتوان از آن به عنوان يك بافت مصنوعي استفاده نمود همچنان بحث وجود دارد.
جلوگيري از مشكلات گذشته
به عنوان مثال در زمينه مهندسي بافت مفصلي ترميم و جايگزيني استخوان هاي كوچك، پيوند استخوان و هدايت رشد استخوان از موفقيت نسبي برخوردار است، هر چند محققان اعتقاد دارند كه سلول هاي بنيادي و سلول هاي ويژه به همراه فاكتورهاي رشد، مي توانند در اين راه به آنها كمك كنند.
در واقع پيوند سلولي ژني از بسياري مشكلات نظير پس زدن عضو بيگانه جلوگيري مي كند. هدف اوليه كاشتني هاي مهندسي بافت، شناسايي، ترميم و بازسازي عيوب و نارسايي هاي بافتي است كه براي آن اصول مهندسي و اصول بيولوژيك با هدف توليد جايگزين هاي كامل بافت هاي انساني تركيب مي شوند.
نبايد فراموش كرد كه به دليل گستردگي ژنتيكي فراوان در بين جوامع مختلف كه عامل ناسازگاري هاي بافتي بين آنها خواهد بود ضروري است كه محققان هر كشوري در عين استفاده از يافته هاي ديگر مراكز علمي نيازهاي منطقه اي را هم در نظر بگيرند.
براي موفقيت در تحقيقات پيشرفته ملكولي و مهندسي بافت به منظور ترميم بافت هاي بدن، نياز به وجود متخصصان كشت سلولي، فيزيولوژي و بافت شناسي و در مراتب پيشرفته آن براي دستكاري سلول ها به متخصصان مهندسي ژنتيك نياز است.
 


درمان طاسي

محققان در مطالعه جديدي نشان داده اند چگونه دارويي كه معمولا براي گلوكوما تجويز مي شود مي تواند در درمان الگوي طاسي مردانه و ديگر اشكال ريزش مو موسوم به آلوپسي موثر واقع شود.
به گزارش مهر، «بيماتوپروست» داروي تاييد شده سازمان نظارت بر غذا و داروي آمريكا (FDA) براي گلوكوما، توانسته است موجب رشد دوباره مو و افزايش طول مژه ها شود.
اما اين داده ها نخستين نتايجي است كه نشان مي دهد اين دارو مي تواند رشد دوباره موي سر را نيز درپي داشته باشند.
والري راندال از دانشگاه بردفورد انگليس گفت: اميدواريم اين تحقيق به ارائه درمان جديدي براي طاسي منجر شود كه مي تواند كيفيت زندگي بسياري از افراد دچار طاسي را بهبود بخشد.
مطالعات بيشتر مي تواند شناخت ما را از چگونگي فعاليت فوليكول هاي مو افزايش داده و راهبردهاي درماني جديدي را براي بسياري از اختلالات رشد مو فراهم سازد.
راندال و همكارانش براي اين كشف، سه مجموعه آزمايش انجام دادند. دو آزمايش با استفاده از سلول هاي انساني و يكي نيز با سلول هاي موش. آزمايش هاي انجام شده بر روي سلول هاي انساني از فوليكول هاي مو رشد داده شده بر روي كشت عضو و همچنين مستقيماً بر روي جمجمه انسان صورت گرفت.
در هر دوي اين آزمايش ها دانشمندان دريافتند بيماتوپروست موجب رشد مو شده است.
مجموعه سوم آزمايش ها كه شامل استفاده از اين دارو بر روي نقاط طاس پوست موش بود نيز مانند سلول هاي انساني موجب رشد مو شد. بي خطري اين دارو براي انسان تاييد شده است.
 


65 ساله ها ويتامين را فراموش نكنند

مصرف موادغذايي حاوي ويتامين هاي ضروري براي بدن و يا قرص هاي ويتامين در افراد بالاي 65 سال ضروري است.
ويتامينD شايع ترين ويتامين مصرفي در كشور است. ويتامينD به جذب كلسيم و جلوگيري از پوكي استخوان كمك مي كند و مصرف آن براي كساني كه كمبود ويتامين D دارند ضروري است.
مصرف دايمي قرص هاي ويتامين براي بدن مضر است و استفاده مكرر از قرص هاي ويتامين عوارض جبران ناپذيري دارد و بهتر است نيازهاي بدن به اين مواد از طريق طبيعي تامين شود.
پزشكان استفاده روزانه از قرص هاي ويتامين در افرادي كه كمبود ويتامين ندارند توصيه نمي كنند. قرص هاي ويتامين بايد زيرنظر پزشك مصرف شود چرا كه مصرف خودسرانه اين قرص ها مي تواند سلامت انسان را به خطر بيندازد.
مطالعات نشان داده مصرف بيش از حد ويتامين Aعلاوه بر مسموميت مي تواند موجب سرطان ريه شود همچنين بيش از حد ويتامين C موجب سنگ كليه مي شود.
اگرچه ويتامينE در جلوگيري از فرسايش و پوكي استخوانها موثر است اما بايد با مشورت پزشك مصرف شود.
ويتامين هاي A، DوB با مصرف ميوه ها و لبنيات تامين مي شود و توصيه مي شود كمبودهاي بدن به ويتامين ها از طريق مصرف مواد غذايي جبران شود.
جذب ويتامين در افرادي كه به بيماري روده يا معده مبتلا هستند به درستي انجام نمي شود و اين افراد بايد براي درمان اقدام كنند.
 


خطر سكته با جراحي مفصل ران

محققان در تحقيقات اخير خود دريافتند بيماراني كه جراحي مفصل ران انجام مي دهند بيشتر در معرض خطر سكته قرار مي گيرند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري هلث دي نيوز تحقيقات گسترده اخير حاكي است: بيماراني كه به طور كامل مفصل ران خود را برداشته و آن را تعويض كرده اند در چند هفته اول پس از جراحي بيشتر در معرض سكته هستند.
محققان دانماركي براي تحقيقات خود اطلاعات بيش از 66 هزار بيمار را كه عمل تعويض كامل مفصل ران داشتند با اطلاعات تقريبا 200 هزار بيمار ديگر كه از چنين روشي استفاده نكرده بودند مقايسه كردند. سن تقريبي اين افراد 72 سال بود و بيشتر آنها زن و سفيدپوست بودند.
در مقايسه اين افراد با كل جمعيت در 2 هفته اول پس از جراحي مشخص شد كه آنها 44. برابر بيشتر در معرض سكته هموراژيك- خونريزي مغزي- قرار داشتند. تقريبا 74. برابر هم بيشتر در معرض سكته ايسكميك- توقف ناگهاني عملكرد مغز در پي قطع روند خونرساني به ناحيه اي از آن هستند.
طبق نتايج اين تحقيقات كه به صورت آن لاين در مجله stroke به چاپ رسيد، خطر سكته ايسكميك در طول 6 هفته پس از تعويض كامل مفصل ران و خطر سكته هموراژيك در طول 12 هفته پس از جراحي بالا است. ميزان ابتلا به اين نوع سكته ها پس از اين دوره زماني كاهش مي يابد و پس از يك سال به حالت طبيعي باز مي گردد.
علاوه بر اين محققان متوجه شدند كه استفاده از آسپرين خطر ابتلا به سكته را به ميزان 70 درصد كاهش مي دهد. ساير داروها بر اين روند تأثيري نداشتند.
سالانه حدود يك ميليون عمل تعويض مفصل ران در جهان انجام مي شود كه تقريبا 300 هزار نفر از آنها آمريكايي هستند.
 


تحول در درمان لوسمي

گروهي از محققان بين المللي به سرپرستي بيمارستان تحقيقات كودكان سنت جود آمريكا با تعيين توالي ژنوم كودكان مبتلا به سرطان خون موفق به شناسايي ژني همجوشي شده اند كه مسئول بروز 30درصد زيرمجموعه نادر سرطان خون كودكان (لوسمي) است.
به گزارش مهر، اين يافته ها مي تواند روند درمان لوسمي حاد «مگاكاريوبلاستيك» كودكان AMKL را متحول كند. AMKL حدود 10درصد لوسمي ميليوئيد حاد كودكان AML را تشكيل مي دهند.
اين كشف مي تواند راه را براي پيشرفت درمان اين سرطان هموار سازد.
اين پژوهشگران كروموزوم 16 را كه تكه هايي از دو ژن و زمينه ساز توليد يك پروتئين غيرطبيعي را دارد بررسي كردند.
اين پروتئين همجوشي كه از يك سو در انتهاي جلويي نوعي پروتئين خون موسوم CBFA2T3 و پشت پروتئين ديگري موسوم به GLIS2 قرار دارد كه به طور طبيعي فقط در كليه توليد مي شود.
اين تحقيقات نشان مي دهد مجموعه اي از مدل هاي آزمايشگاهي پروتئين CBFA2T3-GLIS2 ژني را روشن مي كند كه موجب مي شود سلول هاي خوني نابالغ مدت زمان بيشتري پس از مرگ سلول هاي سالم تقسيم شوند. اين تغيير به طور مستقيم به سرطان خون كمك مي كند.
به گفته دانشمندان بيماران مبتلا به AMKL با اين ژن همجوشي، بيشتر در خطر موفق نبودن درمان هستند.
محققان 40بيمار مبتلا به AMKL را كه مدت طولاني تري زنده مانده اند و در چندين مركز پزشكي در سراسر جهان درمان مي شدند، مورد بررسي قرار داده و دريافتند 28 درصد آنها داراي اين ژن همجوشي هستند مدت زمان بيشتري زنده مي مانند اين در حالي است كه 42 درصد آنهايي كه اين ژن را نداشتند از عمر طولاني تري برخوردار شدند.
اين دانش پژوهان اين ژن همجوشي غير طبيعي را با مقايسه ژنوم سلول هاي سالم كودكان را با ژنوم سلول هاي سرطاني كودكان يافته اند.
اين نوع بررسي و تحليل عمقي براي يافتن بازآرايي ساختاري غيرمنتظره در DNA كه مي تواند به سرطان منجر شود، ضروري است. با اين كشف اكنون مي توان به دنبال درمان هاي موثرتري گشت كه اين نقص دقيق را هدف قرار دهد.
كشف اين ژن بخشي از پروژه ژنوم سرطان كودكان يك همكاري سه ساله بين بيمارستان سنت جود، دانشگاه واشنگتن است كه در آن ژنوم 600كودك و نوجوان سرطاني بررسي شد.
نتايج اين تحقيقات در نشريه Cancer Cell منتشر شده است.
دكتر فرهاد راوندي كاشاني از مؤسسه سرطان اندرسون در آمريكا نيز يكي از محققان اين پروژه بوده است. همچنين محققان دانشگاه هاي آمريكا، ايتاليا، ژاپن، تايپه و آلمان نيز در اين پروژه تحقيقاتي حضور دارند.
 


پوست مصنوعي با قابليت خودترميمي

دانشمندان نخستين پوست مصنوعي را براي تلفنهاي همراه اختراع كرده اند كه علاوه بر اينكه مي تواند هنگام آسيب ديدن خود را ترميم كند، از قابليت رسانايي هم برخوردار است.
به گزارش مهر، يك گروه از محققان دانشگاه استنفورد نخستين محققاني هستند كه يك پوست مصنوعي توليد كرده اند كه نه تنها مي تواند هنگام آسيب خود را مرمت كند، بلكه از توانايي ايجاد الكتريسيته براي ارائه قابليتهايي كه پيش از آسيب دارا بوده نيز برخوردار است.
اين اختراع كه از اهميت بسياري برخوردار است مي تواند در عرصه ابزارهاي الكترونيك مصرفي نقش موثري داشته باشد.
در دهه هاي گذشته پيشرفتهاي مهمي در زمينه پوست مصنوعي صورت گرفته بود اما تاكنون موادي كه خودشان بتوانند خود را ترميم كنند، ابداع نشده بود.
برخي از موادي كه تاكنون در اين عرصه در دسترس قرار گرفته اند براي ترميم خود در معرض حرارت بالا قرار بگيرند كه اين امر استفاده هر روزه از آنها را غيرعملي مي كند.
مواد ديگري هم وجود دارد كه مي توانند در دماي محيط به حالت اول خود بازگردند اما اين مواد براي ترميم يك شكاف ساختاري مكانيكي يا شيميايي خود را از دست مي دهند و يا تنها يك بار مي توانند خود را ترميم كنند.
مهم تر از همه اين كه هيچ موادي كه از قابليت ترميم خود برخوردار باشد تاكنون نتوانسته بود هادي الكتريسيته هم باشد، ويژگي كه در اين عرصه بسيار مهم تلقي مي شود.
بنجامين چي كئونگ نويسنده اين مقاله كه در مجله نيچر نانوتكنولوژي منتشر شده ، اظهار داشت: براي برقراري ارتباط ميان اين نوع ماده و دنياي ديجيتال بايد قابليت رسانا بودن لحاظ شود.
در اين عرصه كه تاكنون ديگران در آن شكست خورده بودند، محققان استنفورد توانستند با تركيب دو ماده به موفقيت دست يابند و قابليت خود ترميمي يك پليمر پلاستيكي و رسانايي يك فلز را تركيب كنند.
آنها كار را با يك پلاستيك آغاز كردند كه در برگيرنده زنجيره هاي بلند مولكولهايي بود كه توسط پيوندهاي هيدروژني به هم متصل شده بودند. ارتباط نسبتا ضعيف ميان منطقه باردار شده مثبت يك اتم و منطقه باردار شده منفي ايجاد شد.
اين مولكولها به سادگي از هم جدا مي شوند اما دوباره به هم وصل مي شوند. اين پيوندها ساختار ماده را پس از آسيب ديدن مرمت مي كند.
نتيجه اين تحقيقات پليمري با ويژگي هاي نامتعارف بود. اكثر پلاستيكها نارساهاي بسيار خوبي هستند اما اين پليمر يك رساناي عالي است.
 


نامرئي سازي كامل شد

دانشمندان دانشگاه دوك براي اولين بار موفق به نامرئي ساختن كامل جسم شده اند كه طي آن يك استوانه چند سانتي متري از برابر ريزموج ها پوشيده شد.
به گزارش ايسنا، اولين دستگاه پوشش دهي كاربردي در سال 2006 توسط اين دانشگاه توليد شده بود اما كامل نبود.
اين يافته هاي جديد كه درمجله Nature Materials منتشر شده، مي تواند در دگرگوني چگونگي كنترل يا انتقال نور و ديگر امواج اهميت داشته باشد.
همان طور كه شيوه سيم كشي قديمي جاي خود را به فيبر نوري داده، اين متاماده جديد نيزمي تواند شيوه انتقال نور و امواج را متحول كند.
از آنجايي كه هدف اين نوع پژوهش شامل مهار كردن نور بوده، حوزه جديدي از اپتيكهاي تراديسي را ايجادكرده است.
تلاشهاي زيادي براي توليد پوشش هاي نامرئي كننده انجام شده اما تاكنون هيچ كدام نتوانسته بودند به طور كامل نور را متوقف كنند.
اكنون اين محققان از رويه ديگري استفاده كرده و با كار بر روي تنظيم لبه هاي پوشش ريزموج از عبور كامل نور از اطراف آن بدون بازتاب اطمينان حاصل كرده اند.
آنها از يك پوشش الماس مانند استفاده كرده اند كه خواص آن در گوشه هاي الماس بدقت همسان شده تا نور به طور كامل دراطراف يك استوانه با طول يك و قطر 5/7سانتيمتري گردش كند.
اين در حالي است كه اين شيوه تنها در يك جهت كار كرده و دستيابي به اين پوشش در نور مرئي دشوار است. اجراي اصول طراحي بكار رفته در اين پوشش كه براي ريزموجها بوده، در طول موجهاي نوري مشكل است.
اما ريزموج ها از اهميت زيادي در بسياري از حوزه ها به ويژه در ارتباط از راه دور و رادار برخوردارند و نسخه هاي پيشرفته اين پوشش ها مي تواند تا حد زيادي در ارتقاي عملكرد ريزموج ها كمك كند.
اين محققان اكنون در حال كار براي اعمال اين اصول به شكل سه بعدي هستند كه چالش بزرگتري نسبت به دستگاه دو بعدي كنوني به شمار مي رود.
 


ساخت پرقدرت ترين فرستنده اف ام در كشور

با تلاش جهادگران جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصيرالدين طوسي، پرقدرت ترين فرستنده راديويي اف ام مورد نياز كشور با توان 10 كيلووات ، طراحي و ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، طراحي اين فرستنده با استفاده از آخرين تكنولوژيهاي روز دنيا، مطابق استانداردهاي جهاني برودكست و استفاده از سيستم خنك كنندگي پيشرفته مايع خنك، گامي بلند در خودكفايي كشور محسوب مي شود.
دكتر سعيد قاضي مغربي معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي در اين باره گفت: انجام تمامي مراحل مطالعه، طراحي، نمونه سازي، ساخت و توليد اين محصول همگي به دست اعضاي هيئت علمي و پژوهشگران جوان اين نهاد، بدون كمك شركت هاي خارجي يا كپي برداري از محصولات مشابه، آن هم در شرايط تشديد تحريم ها و جنگ اقتصادي و با حمايت گسترده مديران سازمان صدا و سيما از نيروهاي پرتوان داخلي انجام شده است.
وي افزود: به دنبال طراحي و ساخت نزديك به يكصد فرستنده يك و دوكيلوواتFM در سال هاي 88 و 89 و نصب آنها در ايستگاه هاي راديويي كشور و به دنبال نياز رسانه ملي به فرستنده هاي جديد، از ابتداي سال 90 طراحي نسل جديد فرستنده هاي يك و دو كيلووات در دستوركار پژوهشگران اين نهاد قرار گرفت و به لطف خدا در كمتر از يك سال فرستنده هاي جديد با قابليت هاي منحصر به فرد استفاده از اكسايترهاي ديجيتال بومي، تقويت كننده هاي تمام نيمه هادي L.DMOS با راندمان بالا، سيستم هاي كنترلي و ديجيتالي با پردازشگرهاي جديد ARM وصفحات كاربري گرافيكي لمسي و امكان كنترل و مونيتورينگ از راه دور طراحي گرديد و تاكنون 60 دستگاه از اين فرستنده ها توليد شده است و تا انتهاي سال نيز قريب به 120 دستگاه ديگر نيز توليد و تحويل رسانه ملي خواهندشد.
به گفته دكتر قاضي مغربي طراحي و ساخت نمونه فرستندهKW5 نيز از ديگر دستاوردهاي پژوهشگران جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصيرالدين طوسي درسال 90 بوده است كه با تلاش شبانه روزي براي اولين بار در كشور فرستنده اف ام با توان 5 كيلووات مورد بهره برداري قرارگرفت، با كسب دانش ساخت فرستنده هاي پرقدرت راديويي و مطالعه و تحقيق آخرين تكنولوژيهاي موجود در عرصه برودكست با ساخت و تركيب توان چهار آمپلي فاير پرقدرت
3 كيلوواتي در يك كمباينر يا جمع كننده قدرت كه با روشي نوآورانه و ابداعي توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصير، ساخته شد براي اولين بار، كشور به دانش و توان ساخت فرستنده هاي 10 كيلووات با خنك كنندگي پيشرفته مايع خنك، دست يافت و از خريد محصولات خارجي كه به دليل تحريم ها تامين آن محصولات نيز تقريبا غيرممكن بود، بي نياز گشت.
وي افزود: پيش از اين فرستنده هاي پنج و ده كيلووات مورد نياز كشور از خارج خريداري شده و متاسفانه به دليل مشكلات و محدوديت هاي نگهداري و پشتيباني، تنها در سقف 60درصد توان نامي مورد بهره برداري قرارمي گرفتند، از سوي ديگر فرستنده هاي توليد داخل قيمتي نزديك به نصف قيمت فرستنده هاي خارجي داشته و با استفاده از محصولات بومي، در خروج ارز از كشور نيز صرفه جويي قابل توجهي صورت خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: علي رغم دستاوردهاي مذكور، مهم ترين دستاورد رويدادهاي علمي از اين دست، ارتقاي روحيه اميد به آينده، نشاط و خودباوري پژوهشگران و مبتكران جوان به عنوان بزرگ ترين سرمايه هاي ملي و حفظ و ماندگاري آنها در عرصه جنگ و جهاد علمي كشور است كه به جامعه جوان كشور هديه مي شود.
وي دستيابي به دانش بومي ساخت محصولات فناورانه و پيچيده فركانس و توان بالا در اين نهاد را فرصتي براي خودكفايي كشور در ساير كاربردهاي مرتبط در كشور دانست و تصريح نمود: جهاد دانشگاهي وظيفه خود مي داند از دانش به دست آمده براي تامين نيازهاي مخابراتي و صنعتي ساير سازمان ها و نهادها استفاده نموده و در صنايع مرتبط همچون هواپيمايي و هوانوردي، ارتباطات راه دور، صنايع دفاعي و پزشكي نيز وابستگي به بيگانگان را به حداقل برساند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10