(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 6  آذر  1391 - شماره 20365

كوتاه اقتصادي
ساخت 3 نيروگاه جديد برق بزودي آغاز مي شود
آغاز توسعه 24 ميدان مشترك نفتي در كشور
عادل آذر:
سرشماري كشاورزي بزودي شروع مي شود
طي 10ماه
چين بيش از 17ميليون تن نفت از ايران خريداري كرد
شرايط فروش مسكن مهر اعلام شد
تا پايان سال جاري
قيمت خودروهاي وارداتي 30درصد كاهش مي يابد
جديدترين تعرفه هاي تلفن ثابت و همراه اعلام شد
كسري بودجه انگليس به 14ميليارد دلار رسيد
تمديد مهلت ثبت نام شماره اقتصادي تا 15 آذرماه
معاون وزير ارتباطات خبر داد
افزايش 10برابري ظرفيت شبكه ديتاي كشور
غضنفري: واردات كيف و كفش ممنوع است


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: با توجه به حجم بالاي تقاضاي ارز از سوي دانشجويان غيربورسيه (مقطع فوق ليسانس و بالاتر) از هفته آينده بانك ديگري نيز به عنوان بانك عامل جهت ارائه خدمات به دانشجويان غيربورسيه معرفي خواهد شد.در گزارش بانك مركزي آمده است، به منظور ارتقاء سرعت و كيفيت خدمات بانكي به دانشجويان غير بورسيه، از هفته آينده علاوه بر بانك تجارت، بانك ديگري به عنوان بانك عامل جديد جهت تامين ارز دانشجويان ياد شده معرفي مي شود.
¤ عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان ايران از پرداخت تسهيلات 460 ميليارد توماني به صنعت خودرو در هفته جاري خبر داد. محمدرضا نجفي منش در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: براساس جديدترين تصميمات اتخاذ شده دو بانك عامل مبلغ 460 ميليارد تومان از هزار ميليارد تومان تسهيلات مصوب شوراي پول و اعتبار را هفته جاري به خودروسازان پرداخت خواهند كرد.وي با بيان اينكه با تخصيص اين تسهيلات روند پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوي خودروسازان ادامه خواهد يافت، خاطر نشان كرد: درصد بالايي از تسهيلات تخصيصي به خودروسازان، به قطعه سازان پرداخت خواهد شد تا با تامين نقدينگي و افزايش توليد قطعه روند توليد خودرو نيز به حالت عادي بازگردد.
¤ مديركل بازرسي كار وزارت تعاون، كار و رفاه از انتشار 18 آئين نامه و دستورالعمل ايمني در محيط كار مصوب شوراي عالي حفاظت فني در دولت دهم، خبر داد. به گزارش مهر، محمد اصابتي اعلام كرد: اين آئين نامه ها كه در شوراي عالي حفاظت فني در دولت دهم تدوين و به تصويب وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي رسيد، منتشر شد.
¤ مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: كشف قيمت محصولات پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي براساس قيمت پايه ريالي انجام مي شود. سيد مجتبي قاسمي در گفتگو با مهر گفت:براساس تصميمات ستاد هدفمندي يارانه ها در 28 اسفندماه سال 90، تمامي واحدهاي پتروشيمي و مجتمع هاي توليدي دولتي و غيردولتي محصولات پتروشيمي و فرآورده هاي نفتي، موظف به عرضه محصولات توليدي خود در بورس شده اند كه براين اساس، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با توجه به افزايش اخير قيمت محصولات پتروشيمي در بازار، موضوع را بررسي كرده است. مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: طي هفته هاي گذشته، پس از بررسي اوليه در بورس كالا و عرضه واحدهاي پتروشمي در بورس به اين نتيجه رسيديم كه برخي از واحدهاي پتروشيمي محصولات را به صورت خارج از بورس عرضه مي كنند كه اين موضوع با پيگيري هاي صورت گرفته، منجر به استقرار بازرسان مقيم در مجتمع هاي توليدي سراسر كشور شد.وي تصريح كرد: بر اين اساس نظارت بر عملكرد واحدهاي پتروشيمي و نحوه توزيع محصولات توسط بازرسان مقيم در اين مجتمع ها كنترل و به صورت روزانه اقدام به گزارش خروج كالا از اين مجتمع ها كرده و گزارش هاي تهيه شده به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارجاع شده است.
 


ساخت 3 نيروگاه جديد برق بزودي آغاز مي شود

وزير نيرو با اشاره به آغاز شمارش معكوس براي راه اندازي 2 نيروگاه عظيم برق آبي از افزايش ظرفيت توليد برق ايران به 70 هزار مگاوات خبر داد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر درباره مهمترين اولويت هاي فعاليت مجموعه وزارت نيرو در برنامه پنجم توسعه گفت: افزايش ظرفيت توليد برق، توسعه استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير، اصلاح قيمت برق و هوشمندسازي شبكه ها، توسعه نيروگاه هاي توليد پراكنده و كاهش تلفات از مهمترين اين اولويت ها هستند.
وزير نيرو با اعلام اينكه تا پايان فعاليت دولت دهم با بهره برداري از 23 نيروگاه در قالب طرح هاي مهر ماندگار حدود 12 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور افزوده خواهد شد، تصريح كرد: در شرايط فعلي ظرفيت توليد برق كشور به بيش از 67 هزار مگاوات افزايش يافته است.
اين عضو كابينه دولت دهم با تأكيد بر اينكه در سال جاري تمامي واحدهاي نيروگاه هاي گتوند و سياه بيشه به طور كامل در مدار بهره برداري قرار خواهند گرفت،اظهار داشت: بر اين اساس پيش بيني مي شود ظرفيت توليد برق تا پايان سال جاري به حدود 70 هزار مگاوات افزايش يابد.
وي با بيان اينكه تاكنون 3 واحد از نيروگاه گتوند راه اندازي شده و واحد چهارم اين نيروگاه تا چند هفته آينده در مدار بهره برداري قرار مي گيرد، تأكيد كرد: در اين نيروگاه برقابي يكهزار مگاوات برق توليد مي شود.
اين مقام مسئول همچنين در خصوص آخرين وضعيت راه اندازي نيروگاه سياه بيشه توضيح داد: يك واحد ذخيره اي نيروگاه سياه بيشه تا پايان سال به بهره برداري مي رسد و ظرفيت اين واحد 250 مگاوات است.
نامجو با يادآوري آنكه براي افزايش ظرفيت توليد برق علاوه بر راه اندازي نيروگاه هاي برق آبي، مقياس كوچك و توليد پراكنده بهره برداري از واحدهاي ذغال سنگ سوز هم در دستور كار قرار دارد، بيان كرد: از اين رو يكي از واحدهاي نيروگاه زرند كرمان به ذغال سنگ سوز تبديل شده است.
وي با بيان اينكه راه اندازي واحد جديد ذغال سنگ سوز در نيروگاه زرند منجر به صرفه جويي در مصرف فرآورده هاي نفتي همچون نفت كوره خواهند شد، تأكيد كرد: علاوه بر اين برنامه ريزي هايي هم براي افزايش مشاركت سرمايه گذاران بخش خصوصي در ساخت و راه اندازي نيروگاه هاي جديد برق انجام شده است.
اين عضو كابينه دولت با اشاره به استفاده از بخشي از تسهيلات صندوق توسعه ملي براي ساخت و راه اندازي نيروگاه هاي جديد برق با مشاركت بخش خصوصي، تبيين كرد: از اين رو 8 نيروگاه خصوصي از تسهيلات صندوق توسعه ملي استفاده خواهند كرد.
وزير نيرو با تأكيد بر اينكه هم اكنون اسناد اعتباري 3 نيروگاه جديد بخش خصوصي نهايي گشايش يافته است، خاطرنشان كرد: بزودي عمليات اجرايي اين 3 نيروگاه جديد برق با مشاركت بخش خصوصي آغاز خواهد شد.
صادرات برق
توسط بخش خصوصي
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي هم با بيان اينكه آئين نامه اجرايي صادرات برق توسط بخش خصوصي در دولت در حال نهايي شدن است، گفت: تفاهمنامه صادرات برق با 4 شركت خصوصي امضاء شده و قرار شده تا در مرحله نخست اين شركت ها 25درصد برق توليدي را صادر كنند.محمد بهزاد در گفت و گو با فارس افزود: واگذاري صادرات برق به بخش خصوصي جزء برنامه پنجم توسعه است و حال نيز منتظر تدوين آئين نامه اجرايي آن از سوي كميسيون اقتصادي دولت هستيم.وي ادامه داد: به تازگي نيز با 4 شركت بخش خصوصي كه توليدكننده علاقه مند به صادرات برق هستند تفاهمنامه صادرات برق امضا شده است.
 


آغاز توسعه 24 ميدان مشترك نفتي در كشور

وزير نفت توضيحات جديدي درباره توسعه ميدان هاي مشترك نفتي كشور داد.
رستم قاسمي در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه با اتمام فازهاي پارس جنوبي مي توان روزانه 770 ميليون مترمكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت كرد، گفت: با اين ميزان برداشت گاز از بزرگترين ميدان مشترك گازي جهان، توليد گاز ايران به ميزان توليد گاز قطر مي رسد.
وي با اشاره به اينكه در شرايط تحريم اقتصادي توانستيم به يك ركورد دست يابيم ادامه داد: در احداث برخي از فازهاي پارس جنوبي توانستيم با گذشت 28 ماه به پيشرفت 70درصدي برسيم. هم اكنون 100 هزار نفر نيروي كاري كه در پارس جنوبي مشغول فعاليت هستند و سعي دارند هرچه زودتر به هدف مان دستيابيم.
وزير نفت در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت تعيين تكليف ميادين مشترك تصريح كرد: در حال حاضر 27 ميدان مشترك كشف شده داريم كه از اين تعداد ميدان مشترك در 24 ميدان فعال بوده و با حداكثر نيرو در حال توسعه اين ميادين هستيم و 3 ميدان ديگر نيز آماده واگذاري به پيمانكار است و به زودي در اين سه ميدان نيز فعاليت خود را آغاز مي كنيم.
قاسمي خاطرنشان كرد: ارزش اقتصادي كه بعد از تكميل فازهاي پارس جنوبي و توسعه ميادين مشترك سالانه نصيب كشور مي شود 400 ميليارد دلار است كه بايد هرچه زودتر به اين رقم دست يابيم.
در همين حال مديرعامل شركت نفت و گاز پارس هم با بيان اينكه با بهره برداري از 5 فاز جديد پارس جنوبي برداشت گاز ايران و قطر برابر مي شود، اعلام كرد: تا پايان سال جاري 7 دكل جديد دريايي در اين ميدان مشترك گازي مشغول به كار خواهد شد.
موسي سوري در گفت وگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت برداشت گاز ايران از پارس جنوبي به مرز 300 ميليون مترمكعب در روز رسيده است، گفت: با بهره برداري از پنج فاز جديد 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي در مجموع نزديك به 200 ميليون مترمكعب در روز به ظرفيت توليد گاز ترش از اين ميدان مشترك افزوده مي شود.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ظرفيت توليد گاز ترش در سكوهاي فاز 12 پارس جنوبي را روزانه 84 ميليون مترمكعب عنوان كرد و افزود: در هر يك از 2 فاز 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي هم روزانه امكان برداشت 56 ميليون مترمكعب گاز ترش وجود دارد.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه با اين افزايش برداشت و باتوجه به سهم ايران از پارس جنوبي برداشت ايران و قطر در اين ميدان مشترك برابر خواهد شد، تأكيد كرد: باتوجه به سهم ايران از ميدان برداشت گاز با كشور قطر يكسان خواهد شد.
قاچاق سازمان يافته سوخت
از سوي ديگر معاون وزير نفت از قاچاق سازمان يافته سوخت به خارج از كشور خبر داد و گفت: اين حجم قاچاق معمولا بعد از عرضه صورت مي گيرد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه نفت گاز بر روي سامانه هوشمند توزيع مي شود كه در اين مرحله پس از عرضه قاچاق سوخت صورت مي گيرد، درباره نحوه اين اقدام گفت: به هر حال ماشين هاي فرسوده اي وجود دارند كه هنوز سهميه سوخت به آنها تعلق مي گيرد اما چون كاربردي ندارند نفت گاز آنها به مصرف قاچاق مي رسد.
او ادامه داد: لنج ها و شناورهاي روي دريا نيز سهميه هايي دارند كه با تغيير مسير در دريا و كاهش مصرف سوخت بخشي از آن را به خارج قاچاق مي كنند. البته در اين موارد ممكن است اسنادي قابل قبول براي ميزان مصرف سوخت نيز توسط آنها ارائه شود.
به گفته معاون وزير نفت، پس از افزايش نرخ ارز و دوباره توجيه پذير شدن قاچاق سوخت، اين اقدام از نظر اقتصادي صرفه پيدا كرده است؛ به طوري كه در حال حاضر هر ليتر نفت گاز يا بنزين به طور متوسط در كشورهاي همسايه غربي ما بين پنج تا شش هزار تومان ارزش دارد.
ضيغمي با اشاره به هماهنگي هاي لازم با استانداران استان هاي مرزي و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه داد: به نظر من سرلوحه همه اقدامات بايد اصلاح قيمت ها باشد، چون در غير اين صورت ساير اقدامات هزينه هاي زيادي را به كشور تحميل مي كند.
معاون وزير نفت با اشاره به آمار متفاوت ارائه شده درباره قاچاق سوخت به خارج كشور گفت: سال گذشته مصرف روزانه بنزين در كشور حدود 60ميليون ليتر بود اما اين رقم امروز به حدود 65 ميليون ليتر رسيده است كه اگر حدود 2ميليون ليتر آن به دليل افزايش تعداد خودروها باشد مابقي آن نشان دهنده قاچاق است.
 


عادل آذر:

سرشماري كشاورزي بزودي شروع مي شود

رئيس مركز آمار ايران از اجراي سرشماري آزمايشي كشاورزي در آينده نزديك خبر داد.
عادل آذر در گفت و گو با ايسنا درباره به روز شدن آمارهايي كه از سوي مركز آمار ايران اعلام مي شود، اظهار كرد: در اعلام آمارها از استاندارد بين المللي كه تعريف كرده كه با چه تاخير زماني بايد آمارها را اعلام كنيم استفاده مي كنيم.
وي با بيان اين كه براساس اين استاندارد، نرخ بيكاري بايد به صورت فصلي اعلام شود، افزود: بر اين اساس مركز آمار نرخ بيكاري را يك ماه الي 45 روز پس از پايان فصل اعلام مي كند.
رئيس مركز آمار ايران با اشاره به اين كه نرخ رشد اقتصادي و ضريب جيني با تاخير يك ساله اعلام مي شود، تصريح كرد: شاخص هاي ديگر مانند آمارگيري از كارگاه هاي صنعتي، منوط به انجام طرح هاي كامل و به روزرساني چارچوب ها است.
آذر با اشاره به اين كه حساسيتي روي اين آمارها وجود ندارد و براي كارهاي پشتيباني و تحقيقاتي مورد استفاده قرار مي گيرند، گفت: مراكز حرفه اي آماري نيز از آمارهاي رسمي استفاده مي كنند كه بايد به روز باشد.وي همچنين درباره محاسبه نرخ تورم اظهار كرد: همان طور كه قبلا هم اعلام كردم بنا شده از ابتداي سال 92 مركز آمار نرخ تورم را اعلام كند اما منعي براي بانك مركزي وجود ندارد و اگر بخواهد همچنان اين نرخ را محاسبه مي كند اما براساس قانون نرخ مركز آمار مرجع و مبنا مي شود.
 


طي 10ماه

چين بيش از 17ميليون تن نفت از ايران خريداري كرد

آمار جديد اداره كل گمرك چين نشان مي دهد كه اين كشور بيش از 17ميليون تن نفت از جمهوري اسلامي ايران وارد كرده است.
به گزارش ايرنا، براساس گزارش اين اداره، چين در 10 ماه سال جاري ميلادي 17ميليون و 700هزار تن نفت از ايران وارد كرده است.
اين رقم معادل 424 هزار و400 بشكه نفت در روز است.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان سومين صادركننده بزرگ نفت به كشور چين محسوب مي شود.
واردات نفت چين از ايران در ماه اكتبر امسال در مقايسه با يك ماه قبل از آن 19 مميز سه دهم درصد افزايش يافت.
اين رقم به يك ميليون و 940 هزار تن رسيد كه معادل 456 هزار و 240 بشكه در روز است.
با توجه به افزايش مصرف و تكميل پالايشگاه ها در چين، منابع رسانه اي اين كشور حدود يك ماه قبل پيش بيني كردند تقاضا براي خريد نفت نيز افزايش يابد.
خبرگزاري شين هوا نوشت كه تقاضاي چين براي نفت در دو سال آينده به شكل بي سابقه اي فزوني خواهد گرفت.
روزنامه «چاينا ديلي» نيز در گزارشي آورده است، بسياري از پالايشگاه هاي چين تكميل شده اند و مجبور به ذخيره سازي بيشتر نفت هستند.
«ليائونا»، مسئول عمليات و اطلاع رساني شركت انرژي «سي آي» در شانگهاي مي گويد: در نتيجه اين تحول، تقاضا براي نفت در چين در پايان سال جاري ميلادي افزايش چشمگيري خواهد داشت.
در سه ماهه پاياني سال جاري ميلادي چين نزديك به 9 ميليون و 640 هزار بشكه نفت مصرف خواهد كرد كه بيشترين ميزان مصرف از سال 2010 به اين طرف است.
 


شرايط فروش مسكن مهر اعلام شد

معاون وزير راه و شهرسازي شرايط فروش مسكن مهر را اعلام كرد.
احمد اصغري مهرآبادي در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا خريد و فروش مسكن مهر بلامانع است، افزود: خريد و فروش مسكن مهر آزاد است و اعياني اين واحدهاي مسكوني قابل خريد و فروش است اما عرصه و زمين اين واحدها در اختيار دولت است.
وي اضافه كرد: مردم اعياني واحدهاي مسكوني مهر را مي توانند خريد و فروش كنند اما عرصه به نام دولت باقي مي ماند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا صحت دارد كه واحدهاي مسكوني مهر تنها به افرادي كه فرم «ج» آنها سبز شده باشد به فروش مي رسد، گفت: احتمالا اين افراد در اولويت هستند و كساني كه از دولت امكانات نگرفته اند در اولويت هستند.
وي ادامه داد: مالكاني كه در پروژه مسكن مهر داراي سند مالكيت هستند، مي توانند واحد مسكوني خود را به فروش برسانند.
مهرآبادي در خصوص اينكه چه تعداد واحد مسكوني مهر در شهرهاي بالاي 25هزار نفر تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد گفت: در 21 استان كشور و نزديك به 130هزار مسكن مهر آماده افتتاح است، بنابراين منتظر حضور مقامات مسئول كشوري براي افتتاح اين واحدهاي مسكوني هستيم.
وي ادامه داد: تا پايان امسال نيز در شهرهاي بالاي 25هزار نفر اين عدد به 600هزار واحد مسكوني خواهد رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تاكنون نزديك به 350هزار واحد مسكوني در شهرهاي بالاي 25هزار نفر افتتاح شده و 130هزار واحد مسكوني آماده افتتاح است كه جمع اين واحدهاي مسكوني به 480هزار واحد مسكوني مي رسد، بنابراين تلاش مي كنيم تا اين عدد تا پايان سال جاري به 600هزار واحد مسكوني برسد.
وي ادامه داد: از يك ميليون و 200هزار واحد مسكوني مهر كه سهم سازمان ملي زمين و مسكن است در حال حاضر 610هزار واحد مسكوني به اتمام رسيده است و 300هزار واحد مسكوني هم در مرحله نازك كاري قرار دارد.
 


تا پايان سال جاري

قيمت خودروهاي وارداتي 30درصد كاهش مي يابد

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران از عدم عرضه مستقيم و به موقع و گران فروشي خودرو توسط برخي واردكنندگان اين محصولات خبر داد.
حسين اردوخاني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: برخي از واردكنندگان، خودرو را با ارز مرجع وارد و حتي گمرك ها آن را هم با ارز مرجع پرداخت كرده اند اما اين محصولات را يا در انبارها نگه داشته و يا به نرخ ارز آزاد عرضه كرده و مي كنند.
وي ادامه داد: با اينكه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي تلاش زيادي براي برخورد با تخلفات واردكنندگان داشته اند، با اين حال اين شركت ها همچنان به اقدامات خود ادامه مي دهند.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران افزود: در حال حاضر گمرك هاي كشور و انبارهاي واردكنندگان مملو از خودروهاي وارداتي است با اين حال شركت هاي واردكننده براي دامن زدن به التهاب بازار و جلوگيري از كاهش قيمت ها، از عرضه اين خودروها خودداري مي كنند.
اردوخاني تصريح كرد: با اين وجود پيش بيني مي شود تا پايان امسال قيمت خودروهاي وارداتي بين 25 تا 30درصد كاهش يابد. در صورت تشديد نظارت ها و آغاز عرضه به صورت مستقيم اين اتفاق خواهد افتاد.
 


جديدترين تعرفه هاي تلفن ثابت و همراه اعلام شد

جدول تعرفه هاي مكالمات تلفن ثابت و همراه اعلام شد.
به گزارش ايسنا نرخ هاي اعلام شده در تمام ساعات شبانه روز يكسان محاسبه مي شود. نرخ مكالمه بين شهري در دو حالت با حذف كد بين شهري و بدون حذف كد است كه در سال 91 نسبت به سال 90 تغييري نداشته است.
تعرفه يك پالس مكالمه تلفن ثابت شهري در تمام ساعات شبانه روز و روزهاي هفته بدون حذف كد با پالس 03/51 ريال نرخ مكالمه 78/22، همچنين نرخ مكالمه در تمام ساعات شبانه روز و روزهاي هفته با حذف كد با پالس 71/58 نرخ 21/26 اعلام و گفته شده است در حال حاضر در استان هاي تهران و البرز كد بين شهري درون استاني حذف شده است.
در تمام ساعات شبانه روز و در روزهاي هفته هر 10 پالس در دقيقه با نرخ 3/510 و بين شهري هر 17 پالس در دقيقه با نرخ 5/867 محاسبه و تعرفه يك دقيقه مكالمه بين شهري در هر دو حالت حذف كد و بدون كد در تمام ساعات شبانه روز در مسافت تا 100كيلومتر هر 3 پالس در دقيقه 153 با پالس 03/51 محاسبه مي شود.
همچنين مسافت از 100 تا 400 كيلومتر در هر 6 پالس در دقيقه با نرخ يك دقيقه مكالمه 306 ريال و از 400 تا 700 كيلومتر در هر 12 پالس نيز با نرخ يك دقيقه مكامله 612 ريال و در مسافت بيشتر از 700 كيلومتر در هر 16پالس در دقيقه نرخ مكالمه 816 ريال محاسبه مي شود.
اما نرخ يك دقيقه مكالمه شهري تلفن هاي همراه به همراه و همراه به ثابت و بالعكس از ساعت 8 صبح تا ساعت 21 همراه به همراه و از ساعت 8 تا 21 همراه به ثابت و بالعكس هر 10 پالس در دقيقه با نرخ مكالمه 70/44 مبلغ 447 ريال در نظر گرفته شده است.
از ساعت 21 تا 8 همراه به همراه و از ساعت 21 تا 8 همراه به ثابت و بالعكس در هر 8 پالس در دقيقه با نرخ مكالمه 70/44 مبلغ 358 ريال محاسبه و روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي و در همين روزها مكالمه همراه به ثابت و برعكس نيز مكالمه همراه به همراه هر 8 پالس در دقيقه با نرخ يك دقيقه مكالمه با پالس 70/44 مبلغ 358 ريال در نظر گرفته شده است.
نرخ يك دقيقه مكالمه بين شهري تلفن هاي همراه به همراه و همراه به ثابت و بالعكس از هر نقطه به ساير نقاط كشور، از ساعت 8صبح تا 21 هر 17 پالس با نرخ يك دقيقه مكالمه با پالس 70/44 مبلغ 760 ريال، از ساعت 21 تا 8 روز بعد هر 12 پالس با همين نرخ مبلغ 536 ريال و روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي هر 12 دقيقه با نرخ اعلام شده 536 ريال محاسبه مي شود.
 


كسري بودجه انگليس به 14ميليارد دلار رسيد

موسسه آمار انگليس در تازه ترين گزارش خود از افزايش كسري بودجه اين كشور در ماه اكتبر خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، موسسه آمار انگليس اعلام كرد: افزايش هزينه هاي دولتي و كاهش درآمدهاي مالياتي موجب افزايش غيرمنتظره كسري بودجه اين كشور در ماه اكتبر شده است.
بر اساس اين گزارش كسري بودجه دولت انگليس در اين مدت به بيش از 6/8ميليارد پوند معادل
7/13ميليارد دلار رسيده است. اين رقم در مدت مشابه سال قبل به
9/5 ميليارد پوند رسيده بود.
بر اين اساس، ميزان هزينه هاي بودجه انگليس در ماه اكتبر با رشد 4/7درصدي روبرو شده است، ولي درآمدهاي مالياتي تنها 1/8درصد رشد داشته است.
موسسه آمار انگليس پيش بيني كرد: ميزان كسري بودجه اين كشور امسال به بيش از 120ميليارد پوند خواهد رسيد.
بر اين اساس كسري بودجه انگليس در 7ماه سال جاري مالي به بيش از 3/73ميليارد پوند رسيده است.
اين رقم در مدت مشابه سال قبل به كمتر از 3/68ميليارد پوند رسيده بود.
رئيس بانك مركزي انگليس نيز نسبت به كاهش رشد اقتصادي اين كشور در ماههاي آينده هشدار داد.
مروين كينگ تأكيد كرد: رشد اقتصادي انگليس در 3ماه پاياني 2012ميلادي كاهش خواهد يافت و اين روند در سال 2013ميلادي نيز ادامه خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش، رشد اقتصادي انگليس در سه ماه سوم 2012ميلادي به طور غيرمنتظره با افزايش يك درصدي روبرو شده است.
وي تصريح كرد: گرچه افزايش رشد اقتصادي انگليس در 3ماه سوم 2012ميلادي اميدواركننده و رضايت بخش است، ولي به نظر من رشد اقتصادي اين كشور در 3ماه پاياني 2012ميلادي بار ديگر با كاهش روبرو خواهد شد.
بانك مركزي انگليس همچنين پيش بيني كرد: رشد اقتصادي اين كشور طي سال 2013ميلادي به كمتر از يك درصد خواهد رسيد.
موسسه آمار انگليس نيز در گزارش جداگانه اي اعلام كرد: نرخ بيكاري اين كشور در سه ماه سوم 2012ميلادي به كمتر از
8/7درصد رسيده است.
 


تمديد مهلت ثبت نام شماره اقتصادي تا 15 آذرماه

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور، اعلام كرد: مهلت ثبت نام شماره اقتصادي تا 15 آذرماه سال جاري تمديد شد.
به گزارش مهر، علي عسكري اعلام كرد: مهلت ثبت نام موديان مالياتي مشمول دستورالعمل هاي خود اظهاري و توافق عملكرد سال 90، در سامانه دريافت شماره اقتصادي و نيز مهلت پلمب دفاتر قانوني براي عملكرد سال 91، تا 15 آذرماه تمديد شد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با صدور دستورالعملي، اعلام كرد: موديان مشمول دستوالعمل هاي قبلي اين سازمان كه نسبت به پلمب و تحرير دفاتر قانوني براي عملكرد سال 91 تا تاريخ 30مهرماه اقدام ننموده اند و يا در صورتي كه تا تاريخ 30 آبان ماه براي دريافت شماره اقتصادي در سامانه سازمان امور مالياتي كشور ثبت نام نكرده باشند، در صورتي كه حداكثر تا تاريخ 15 آذر ماه سال جاري نسبت به پلمب دفاتر قانوني براي عملكرد سال 91 و همچنين ثبت نام براي دريافت شماره اقتصادي اقدام نمايند، با رعايت ساير شرايط دستورالعمل هاي مذكور براي عملكرد سال 90 مشمول خود اظهاري و توافق حسب مورد خواهند بود.
 


معاون وزير ارتباطات خبر داد

افزايش 10برابري ظرفيت شبكه ديتاي كشور

معاون وزير ارتباطات از افزايش 10برابري ظرفيت شبكه ديتاي كشور خبر داد.
محمود خسروي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: يكي از رويكردهاي اصلي ما در شركت ارتباطات زيرساخت اين بوده است كه زيرساخت هاي لازم جهت راه اندازي شبكه ملي اطلاعات را ايجاد كرده و توسعه دهيم.
وي دستيابي به جايگاه ويژه در سطح منطقه را از ديگر اهداف شركت ارتباطات زيرساخت برشمرد و افزود: براي ارتقاي شبكه موجود، نياز به آن است كه درگاه هاي بين المللي ما افزايش داشته باشند تا اگر زماني در يك مسير اختلالي ايجاد شد، مشكلي در زمينه دسترسي به اينترنت در كشور وجود نداشته باشد.
مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در ادامه با يادآوري اين كه طي سال هاي اخير با فعاليت هاي شركت زيرساخت ظرفيت شبكه ديتاي كشور از حدود 43گيگ به حدود 500 گيگ رسيده و بيش از 10برابر افزايش داشته است، عنوان كرد: با اين شرايط شبكه اي كاملا قابل اعتماد ايجاد شده و حال لازم است كه در مراحل بعدي شبكه هاي مختلفي در شهرها و استان ها ايجاد شود و از زيرساخت هاي ايجاد شده بهره برداري لازم صورت بگيرد.خسروي در بخش ديگري از صحبت هايش به وضعيت خاص جغرافيايي ايران اشاره و خاطرنشان كرد: ايران در زمينه بين الملل هم نقش و حضور فعالي در سطح منطقه داشته و ما در زمينه ارتباطات وضعيت خاصي داريم.
وي ادامه داد: اكنون ارتباط دنيا بين شرق و غرب از طريق درياي سياه و كانال سوئز اتفاق مي افتد و براي اين كه ارتباطات بين الملل دنيا در سطح شرق و غرب دستخوش مشكل نشود، ما پيشنهاد كرديم از مسير دريايي ايران نيز استفاده شود كه اين روند تنها با كشورهاي ايران و تركيه قابل دسترسي خواهد بود و به اين ترتيب از طريق ايران و تركيه اتصال به اروپا صورت مي گيرد.
معاون وزير ICT همچنين عنوان كرد: در همين زمينه كنسرسيومي به نام ايپك ميان عمان، ايران، روسيه، انگليس و آذربايجان ايجاد شده و قراردادهايي بسته شده است كه در حال حاضر امور اجرايي آنها دنبال مي شود و ما اميدواريم ظرف سه ماه آينده ظرفيت هاي اوليه اين بخش به بهره برداري برسد و حجم مناسبي از ارتباطات دنيا از اين طريق ترانزيت شود.
 


غضنفري: واردات كيف و كفش ممنوع است

وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است كه بازار كشور هم اكنون بيش از هر زمان ديگري حاضر به خريد كالاهاي توليد داخل است.
مهدي غضنفري با اشاره به اين كه وضعيت كنوني بهترين فرصت براي استفاده از شرايط توسط توليدكنندگان است، گفت: بايد با توليد بيشتر ارزش افزوده بيشتري ايجاد كرد و از اين طريق بر رقم صادرات افزود.
وي افزود: ممنوعيت واردات كالاهاي موجود در اولويت 10 به معناي اين است كه ديگر كالاي بنجل و غيركيفي وارد كشور نمي شود و اگر توليدكننده داخلي قادر به پوشش كامل بازار مصرف باشد، امسال سالي است كه مي توانيم جهش صادراتي به معناي واقعي داشته باشيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: كشور در حوزه كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم در زمان حاضر با هيچ كمبودي مواجه نيست. ذخاير به اندازه كافي است و هيچ نگراني از بابت تأمين بازار وجود ندارد.
غضنفري راه عبور از مشكلات اقتصادي كشور را بهره گيري از نظر خبرگان دانست و گفت: با وجودي كه ممكن است اختلاف نظرهايي در ميان برخي اتحاديه ها و يا انجمنها مشاهده شود اما مي توان با ارايه راهكاري مناسب به نتيجه رسيد.
او همچنين با بيان اين كه وزارت صنعت، معدن و تجارت از پيشنهادهاي اصناف براي تنظيم بازار شب عيد استفاده مي كند، از صنوف و مجامع صنفي خواست تا با ارايه راهكارهاي خود دولت را در ايجاد فضاي اميدبخش و غيرپليسي ياري كنند.
وي ادامه داد: در واردات كالاها به سه خانواده تقسيم مي شوند. خانواده اول شامل موادغذايي و دارو كه ارز مرجع به آنها تعلق مي گيرد و بايد در شبكه شناخته شده توزيع شود. خانواده دوم موادخام، مواد اوليه توليد، قطعات و لوازم توليدي ماشين آلات توليدي خط توليد است كه گروههاي 3 تا 9 را در خود جاي مي دهد و تمام اين اقلام ارز مبادله اي دريافت مي كنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10