(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 7  آذر  1391 - شماره 20366

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كاندو ليزارايس: ايران پيروز نهايي تحولات منطقه خواهد بود
مراسم عزاداري شام غريبان اباعبدالله الحسين(ع)
با حضور رهبر انقلاب برگزار شد
عضو كميته پيگيري وضعيت زائران ايراني خبر داد
گروگان هاي ايراني در سوريه در سلامت كامل هستند
ستادكل نيروهاي مسلح:
فرهنگ و تفكر بسيجي مهمترين عامل شكست استكبار جهاني در مصاف با ملت ايران است
حقيقت پور خبر داد
هشدار لاريجاني به اردوغان در تركيه
در بيانيه غيرمتعهدها و چين در لاهه عنوان شد
انتقاد از اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه اعضاي سازمان منع سلاح هاي شيميايي
مراسم استقبال و توديع ضريح جديد امام حسين(ع)
سفير كشورمان در لبنان:
روابط ايران و حماس راهبردي است
آغاز ثبت نام آزمون دكترا از امروز
آغاز نشست كارشناسان ايران تركيه و جمهوري آذربايجان در ارزروم
وزير اطلاعات:
فرهنگ و روحيه بسيجي ملت ايران مانع تحقق اهداف دشمنان شده است
ثبت نام 5 هزار نفر در تكميل ظرفيت جذب هيئت علمي
پيكر جهانبخش صادقي در سيرجان به خاك سپرده شد
عضو مجلس اعيان انگليس:
تحريم ها هرگز برنامه هسته اي ايران را متوقف نخواهد كرد
هيئت پارلماني چين به تهران سفر مي كند
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
موتور حركت خطي هوشمند در اصفهان طراحي و ساخته شد
صادرات كالا از مرز پرويزخان قصرشيرين از سرگرفته شد
ايران جزو 10 كشور برتر دنيا در علم نانوست
توليد انيميشن سفر به ايران 1404 در اصفهان
معاون وزير بهداشت خبرداد
افزايش مراجعه بيماران براي دريافت كمك مالي
فراخوان بان كي مون براي مقابله با خشونت عليه زنان
سازمان ثبت احوال:
بايد با فرزندآوري بيشتر پنجره طلايي جمعيت را باز نگه داريم
تربيت مربيان حجاب در دستور كار مركز زنان
برگزاري مانور زلزله و ايمني روز چهارشنبه در مدارس كشور


كاندو ليزارايس: ايران پيروز نهايي تحولات منطقه خواهد بود

وزير سابق خارجه آمريكا طي مقاله اي با اشاره به روند درگيري ها در منطقه تأكيد كرد كه ايران برنده تحولات منطقه خاورميانه خواهد بود و متحدان ما شكست خواهند خورد.
كاندو ليزارايس در مقاله اي كه روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر كرد، نوشت: كشورهاي مطرح منطقه به جز ايران، مصر و تركيه سازه هاي مدرني هستند كه توسط بريتانيا و فرانسه ساخته شده اند به عنوان نمونه بحرين با 70 درصد جمعيت شيعه با نظام سلطنتي استبدادي سني اداره مي شود، اما فروپاشي نظام حكومتي خاورميانه خطر بسيار بزرگتري است چرا كه ايران برنده بازي خواهد شد و متحدان آمريكا شكست خواهند خورد.
رايس در ادامه مقاله خو د تأكيد كرد: مناقشه در سوريه، وضعيت عراق و باقي كشورها را نيز دچار بي ثباتي كرده است از سوي ديگر عدم توان آمريكا براي مداخله دولتمردان عراق را وسوسه كرده تا براي تداوم بقاي خود به متحدان منطقه اي از جمله ايران رو بياورد.
وي ادامه داد: بزرگترين اشتباه سال گذشته اين بوده كه علت درگيري با بشار اسد را يك دغدغه انسان دوستانه عنوان كرديم، مسئله سوريه تكرار سناريوي ليبي نيست بلكه فراي اينها است.
وزير خارجه سابق آمريكا در ادامه با تكرار ادعاهاي هميشگي دولتمردان آمريكا مبني بر حمايت ايران از گروه هايي كه او آنها را تروريست ناميد مدعي شد: ايران گسترش نفوذ خود را در بين شيعيان مدنظر دارد و درصدد است با متحد كردن آنها تحت حكومت اسلامي يكپارچگي بحرين، عربستان سعودي، عراق و لبنان را از بين ببرد.
رايس ادامه داد: سوريه مهمترين مهره اين بازي است كه به منزله پلي به سوي خاورميانه عربي محسوب مي شود.
وزير خارجه سابق آمريكا افزود: هرچند سقوط نظام سوريه گروه هاي تندرو چون القاعده را روي كار خواهد آورد اما فروپاشي نظام حكومتي خاورميانه خطر بسيار بزرگتري به همراه دارد چراكه ايران برنده بازي خواهد شد و متحدان ما شكست خواهند خورد.
 


مراسم عزاداري شام غريبان اباعبدالله الحسين(ع)

با حضور رهبر انقلاب برگزار شد

مراسم عزاداري شام غريبان سيد و سالار شهيدان و اصحاب باوفاي ايشان يكشنبه شب در حسينيه امام خميني (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين مراسم كه جمعي از مسئولان و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم حضور داشتند از سوي حجت الاسلام والمسلمين رفيعي ابعاد حادثه عظيم عاشورا تبيين شد و آقايان سيدمحمد موسوي و مهدي سلحشور به ذكر مصيبت امام حسين(ع) و اصحاب آن حضرت پرداختند.
آخرين روز مراسم عزاداري در حسينيه امام خميني(ره) ديشب به پايان رسيد.
 


عضو كميته پيگيري وضعيت زائران ايراني خبر داد

گروگان هاي ايراني در سوريه در سلامت كامل هستند

عضو كميته پيگيري وضعيت زائران ايراني كه در سوريه گروگان گرفته شده اند گفت: گروگان هاي ايراني در سلامت كامل بوده و گفت وگوها براي آزادي آنها متوقف نشده است.
ابراهيم آقامحمدي نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي درخصوص آخرين وضعيت 48 زائر گروگان گرفته شده ايراني در سوريه، گفت: مذاكرات از طريق دستگاه ديپلماسي و مجلس با كشورهايي كه معارضين با آنها ارتباط دارند، انجام شده و روند مثبت مذاكرات نشان از رفع تهديدات نسبت به گروگان هاي ايراني دارد.
وي با بيان اينكه با توجه به مذاكرات صورت گرفته وضع سلامت گروگان ها از حالت تهديد خارج شده و در حال حاضر پيگير آزادي گروگان ها هستيم، افزود: مقرر بود هفته گذشته كميته پيگيري وضعيت گروگان هاي ايران در سوريه براي رايزني ها در اين راستا به صورت همزمان سفري به تركيه و قطر داشته باشند كه با توجه به عدم حضور وزير خارجه تركيه و رئيس پارلمان اين كشور در كشورشان، اين سفر به وقت ديگري موكول شد كه در اين خصوص وزارت خارجه مجددا هماهنگي هاي لازم را انجام خواهد داد تا اين سفر صورت بگيرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، عضو كميته پيگيري وضعيت گروگان هاي ايراني در سوريه با بيان اينكه مذاكرات پيشرفت چشمگيري داشته است، تصريح كرد: گروگان هاي ايراني در سلامت كامل هستند و گفت وگو براي آزادي آنان همچنان از سوي دستگاه ديپلماسي و پارلماني كشور ادامه دارد و به هيچ وجه متوقف نشده است.
 


ستادكل نيروهاي مسلح:

فرهنگ و تفكر بسيجي مهمترين عامل شكست استكبار جهاني در مصاف با ملت ايران است

ستاد كل نيروهاي مسلح در بيانيه اي به مناسبت هفته بسيج، فرهنگ و تفكر بسيجي را رمز ماندگاري انقلاب و اقتدار ايران اسلامي و مهمترين عامل شكست جبهه استكبار جهاني در مصاف با ملت ايران دانست.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: هفته بسيج امسال بدليل تقارن با ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني و مقاومت و پايداري مجاهدان غزه از بار معنايي بسيار بالايي برخوردار شده است و بازخواني بصيرت و شجاعت بسيجيان اسلام ناب محمدي(ص) در سه صحنه عاشورا، انقلاب اسلامي و مقاومت اسلامي فلسطين را به مثابه يك ضرورت مهم و عبرت آموز مورد تاكيد قرار مي دهد.
اين بيانيه در ادامه آورده است: تجربه موفق و سرنوشت ساز بسيج در ايران اسلامي، با شاخص ها و مولفه هاي بنيادين، اعتقادي و انقلابي خود امروز در حال تكميل بخش هاي فرامرزي در جهان اسلام و افزودن قطعه هاي پازل منطقه اي و تحقق آرمان حضرت امام خميني(ره) در تشكيل «بسيج جهاني اسلام» است، واقعيتي انكارناپذير كه با مروري بر آنچه امروز در غزه و سوريه مي گذرد قابل لمس است.
در ادامه اين بيانيه بسيج و فرهنگ و تفكر بسيجي رمز ماندگاري انقلاب و اقتدار ايران اسلامي و مهمترين عامل ناكامي و شكست جبهه استكبار جهاني در مصاف با ملت ايران قلمداد و افزوده شده است: ايمان، بصيرت، قدرت شناخت و تميز حق از باطل، ولايت پذيري و ولايت مداري بسيج و روحيه مصمم، جهادي و انقلابي بسيجيان در مقاطع مختلف تاريخي انقلاب- بويژه در 8 سال دفاع مقدس و سپس رويارويي با فتنه دشمنان در سال هاي 78 و 88 تمامي معادلات و محاسبات بلوك سلطه و ضدانقلاب داخلي و خارجي را بر هم زده و با نشان دادن قابليت ها و ظرفيت هاي بزرگ، خود را بعنوان قدرت راهبردي و بازدارنده كشور معرفي مي كند.
 


حقيقت پور خبر داد

هشدار لاريجاني به اردوغان در تركيه

عضو هيئت پارلماني ايران در سفر اخير منطقه اي رئيس مجلس گفت: لاريجاني در ديدار با اردوغان به وي درباره سامانه پاتريوت و حمايت از معارضان سوريه هشدار داده است.
منصور حقيقت پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و از همراهان علي لاريجاني در سفر منطقه اي به سوريه، لبنان و تركيه در گفت وگو با فارس درباره سفر منطقه اي رئيس مجلس، گفت: هيئت پارلماني ايران در مقطع بسيار حساس براي مانور قدرت در منطقه به سوريه، لبنان و تركيه سفر كرد.
وي افزود: بعد از پيروزي افتخارآميز مردم غزه بر رژيم صهيونيستي، لازم بود ابعاد پيروزي مردم غزه بر صهيونيست ها تبيين شود چرا كه پيروزي مردم غزه بر رژيم صهيونيستي بر دكترين نظامي اسرائيل تأثير شگرفي خواهد گذاشت.
حقيقت پور با اشاره به ديدار خصوصي لاريجاني و اردوغان گفت: آقاي لاريجاني در ديدار با مقامات ترك، قصد داشت به آنها بفهماند كه تركيه در موضوع سوريه اشتباه مي كند و ايران آمادگي دارد تركيه را از اين مشكل خارج كند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه كردها و علوي هاي تركيه موضع مقامات ترك در قبال سوريه را برنمي تابند، تصريح كرد: ايران آمادگي دارد با همكاري تركيه مشكل سوريه را حل و فصل كند.
وي تاكيد كرد: گرچه ديدار آقاي لاريجاني با آقاي اردوغان خصوصي بود، اما قطعا آقاي لاريجاني درباره سامانه موشكي پاتريوت و حمايت از معارضان سوري به نخست وزير تركيه تذكر جدي داده است.
 


در بيانيه غيرمتعهدها و چين در لاهه عنوان شد

انتقاد از اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه اعضاي سازمان منع سلاح هاي شيميايي

در بيانيه غيرمتعهدها و چين در هفدهمين كنفرانس سالانه كشورهاي عضو سازمان منع سلاح هاي شيميايي در لاهه هلند كه توسط نماينده ايران قرائت شد، از اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه كشورهاي عضو اين سازمان انتقاد شد.
در اولين روز برگزاري هفدهمين كنفرانس سالانه كشورهاي عضو سازمان منع سلاح هاي شيميايي در لاهه هلند، گروه كشورهاي جنبش غيرمتعهدها و چين در بيانيه اي مشترك مواضع خود را در ارتباط با مهمترين مسائل و تحولات بين المللي مرتبط با كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي تشريح كردند.
در اين بيانيه كه توسط محمد مهدي آخوندزاده معاون امور بين الملل وزارت خارجه كشورمان قرائت شد، گروه غيرمتعهدها و چين با اذعان به اينكه سلاح هاي كشتار جمعي يكي از مهمترين تهديدات براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي آيد، خواستار خلع سلاح كامل و همه جانبه سلاح هاي كشتار جمعي شدند و راه رسيدن به اين هدف جهاني را اجراي غير تبعيض آميز تمام مفاد كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي برشمردند.
كشورهاي عضو عدم تعهد و چين در اين بيانيه از سند نهايي شانزدهمين كنفرانس سران دولت ها و كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران و تصميمات متخذه در رابطه با كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي حمايت كردند.
در اين بيانيه بار ديگر از اينكه كشورهاي دارنده سلاح هاي شيميايي به ويژه آمريكا و روسيه نتوانسته اند به تعهدات خود در امحاء كامل ذخاير سلاح هاي شيميايي خود تا ضرب الاجل تعيين شده براي اين منظور يعني 29 آوريل 2012 (10 ارديبهشت 1391) عمل كنند، ابراز نگراني جدي شده و تاكيد شده كه عدم پايبندي كشورهاي مذكور به تعهدات خود، باعث آسيب رساندن به كنوانسيون خواهد شد.
 


مراسم استقبال و توديع ضريح جديد امام حسين(ع)

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان تهران اعلام كرد كه مراسم استقبال و توديع ضريح جديد مطهر امام حسين(ع) در روزهاي دوازدهم و سيزدهم ماه محرم در ميدان امام حسين(ع) تهران برگزار مي شود.

يا حسين فاطمه(س)، اگر به حكم تقدير جان بي مقدارمان در آن روز نبود كه به قربانگاه كبريايي تو آوريم، اما امروز دوش به دوش ملائك دلهاي شيدايي را بر اين ضريح مقدس گره زده ايم تا در ملكوت كربلايي ات همه صبحگاهان را چشم بر مرقد تو بگشاييم و همه شامگاهان را در كنار تو آرام گيريم. كه تو نفس مطمئنه آفريدگار مايي، يا ايتها النفس المطمئنه...
 


سفير كشورمان در لبنان:

روابط ايران و حماس راهبردي است

سفير كشورمان در لبنان با تاكيد بر وضعيت ممتاز مقاومت به نسبت قبل از سال 2000 ميلادي، خاطر نشان كرد: با وجود اختلافاتي كه بين ما و حماس بر سر مساله سوريه وجود دارد، اما با اين حال ما با هم روابطي ممتاز و راهبردي داريم.
غضنفر ركن آبادي سفير ايران در لبنان روز دوشنبه در راس هياتي از سفارت كشورمان از دفتر روزنامه اللواء اين كشور ديدار كرد.
وي در اين بازديد طي سخناني با اشاره به پيروزي اخير غزه عليه رژيم صهيونيستي گفت: مقامات راست گراي اين رژيم كه غزه را ضعيف ترين حلقه در محور مقاومت مي پنداشتند، تصميم به آزمايش توان نظامي خود گرفتند اما وارد باتلاقي شدند كه تنها با پذيرش شروط مقاومت توانستند از آن بيرون بيايند.
ركن آبادي با تاكيد بر اينكه از نظر ايران محوريت حل و فصل مساله فلسطين، حق بازگشت فلسطينيان و اجراي انتخابات با مشاركت مسلمانان، مسيحيان و يهوديان فلسطيني الاصل، است، گفت: بدين وسيله بايد يك نظام سياسي كه به وسيله اين انتخابات بر سر كار مي آيد، تشكيل شود؛ اما آمريكا و غرب تنها امنيت صهيونيست ها را در اولويت قرار مي دهند.
وي با تاكيد بر ضرورت توقف پشتيباني مالي و نظامي از تروريست هاي مسلح مخالف نظام سوريه، گفت: بر اساس قوانين بين الملل اعطاي سلاح به نظام سوريه بنابر توافقنامه هاي منعقده ممنوعيتي ندارد.
ركن آبادي با تاكيد بر حمايت ايران از حزب الله در راستاي مقابله با رژيم صهيونيستي و اينكه كشورش دخالتي در پرونده هاي داخلي لبنان ندارد، ادامه داد: ما در موضع گيري هاي سياسي با تمام لبنان بوده و طرح هاي خود را در تمام مناطق اين كشور اجرا مي كنيم و چهار سال است كه پروژه هاي زيربنايي در شمال، جنوب، منطقه جبل و شرق لبنان اجرا كرده ايم.
وي با تاكيد بر آمادگي ايران در پشتيباني و تسليح ارتش، صادرات برق و طرح هاي اكتشاف نفت در لبنان، ادامه داد: ايران ساخت سد بلعا را در شمال لبنان در دستور كار داشته و ما آمادگي كمك و اجراي طرح در تمام مناطق اين كشور را داريم. ركن آبادي، كشتارهاي جاري در سوريه را نتيجه تصميمات آمريكا و رژيم صهيونيستي دانست و گفت: راه حل پايان دادن به بحران سوريه، برگزاري انتخاباتي سالم با نظارت نمايندگان كشورهايي همچون عربستان، روسيه، ايران، قطر، اتحاديه اروپا و ديگر كشورها است.
 


آغاز ثبت نام آزمون دكترا از امروز

ثبت نام متقاضيان شركت در آزمون دوره هاي دكتراي نيمه متمركز سال 1392 از امروز از طريق پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آغاز شد.
مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: داوطلبان آزمون دكتراي نيمه متمركز تا روز يكشنبه، 12 آذر ماه 91 فرصت دارند با مراجعه به پايگاه اينترنتي سنجش به نشاني www.sanjesh.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و طي مراحل مختلف، ثبت نام خود را انجام دهند.
«حسين توكلي» افزود: ثبت نام آزمون دكتراي نيمه متمركز سال 92 براي پذيرش دانشجو در 9 گروه آموزشي شامل علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي، كشاورزي و منابع طبيعي، هنر، علوم پزشكي، دامپزشكي، تربيت بدني و علوم ورزشي و زبان صورت مي گيرد.
وي يادآور شد: پذيرش دانشجو در هر يك از رشته هاي امتحاني گروه آموزشي علوم پزشكي آزمون دكتري نيمه متمركز، منحصرا براي دانشگاه تربيت مدرس انجام مي شود.
توكلي توضيح داد: اطلاعيه راهنماي سازمان سنجش در خصوص شرايط، ضوابط و نحوه ثبت نام از داوطلبان آزمون دكتراي نيمه متمركز در نشريه پيك سنجش منتشر شده و بر روي پايگاه اينترنتي سنجش نيز قابل مشاهده است.
سخنگوي سازمان سنجش با بيان اينكه دفترچه راهنماي ثبت نام آزمون دكتراي نيمه متمركز، قبل از شروع ثبت نام بر روي پايگاه اينترنتي سنجش قرار مي گيرد، گفت: داوطلبان ضرورت دارد در زمان تعيين شده با مراجعه به پايگاه اينترنتي سنجش ضمن مطالعه دفترچه راهنما در صورت واجد شرايط بودن براي ثبت نام، با استفاده از كارت هاي بانكي عضو شبكه شتاب نسبت به پرداخت مبلغ 315 هزار ريال به روش اينترنتي به عنوان حق ثبت نام اقدام كنند.
وي ادامه داد: داوطلبان پس از تهيه مدارك ثبت نام، لازم است برابر ضوابط اعلام شده در اطلاعيه سازمان سنجش ابتدا فرم پيش نويس و سپس فرم ثبت نام الكترونيكي ثبت نام را تكميل كنند.
 


آغاز نشست كارشناسان ايران تركيه و جمهوري آذربايجان در ارزروم

نشست كارشناسان سه كشور ايران ، تركيه و جمهوري آذربايجان به منظور تدوين توافقنامه اي براي ارائه به وزراي امور خارجه سه كشور روز دوشنبه در ارزروم تركيه آغاز شد.
به گزارش ايرنا ، سومين نشست وزراي امور خارجه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان روز چهارشنبه هفته جاري در شهر ارزروم تركيه برگزار مي شود.
در ادامه نشست هاي دوره اي، علي اكبر صالحي، احمد داوداوغلو و «المار محمد يارف»، اين بار وزراي امور خارجه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان ، در تركيه گردهم خواهند آمد.
به همين منظور كارشناسان سياسي سه كشور امروز در ارزروم با برگزاري نشست هايي نسبت به تهيه و تدوين توافقنامه اي اقدام كردند.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران قرار است روز سه شنبه براي شركت در اين نشست وارد ارزروم شود.
نخستين اجلاس وزراي امور خارجه سه كشور در اروميه و دومين نشست نيز در جمهوري خودمختار نخجوان برگزار شد.
در پايان نشست اول وزيران خارجه سه كشور در اروميه، با انتشار بيانيه اي ضمن در نظر گرفتن اشتراكات ديني، تاريخي و ارزشهاي مشترك، بر روابط ممتاز و تاريخي سه كشور تاكيد كردند.
در اين بيانيه طرفين توافق كردند كه در راستاي تقويت رشد و توسعه اقتصادي و ارتقاي سطح رفاه سه كشور، طرح هاي همكاري مشترك را در بخش هاي مختلف تجارت ، صنعت ، سرمايه گذاري ، حمل ونقل، ارتباطات، انرژي، دانش و فناوري و گردشگري اجرا نمايند.
در اين نشست همچنين طرفين در زمينه تشكيل كميته سه جانبه اقتصادي با حضور نمايندگان ويژه سه كشور به منظور بررسي امكان انعقاد موافقتنامه تجارت ترجيحي سه جانبه، تسهيل امور گمركي، نوسازي دربهاي مرزي ، تأسيس شركت هاي مشترك سه جانبه به منظور فعاليت در زمينه هاي مختلف اقتصادي و تجاري و نيز تشكيل كميته سه جانبه اي با حضور مقامات كنسولي سه كشور جهت بررسي راه هاي تسهيل و گسترش مراودات مردمي به توافق رسيدند.
اقدامات مشترك طرفين در زمينه مبارزه با تروريسم ، جنايات سازمان يافته ، قاچاق مواد مخدر، سلاح و مهاجرين و انسان از سوي سازمان هاي امنيتي و اطلاعاتي سه و رايزنيهاي سه كشور درخصوص مسايل مهم منطقه اي و جهاني در سطح وزيران خارجه در قالب سازمانهاي منطقه اي و بين المللي از ديگر مسايل مورد توافق طرفين در نشست اروميه بود.
در بيانيه پاياني نخجوان نيز آمده است كه وزراي خارجه سه كشور ضمن حمايت از ادامه مذاكره در مورد مسايل مهم منطقه اي و بين المللي اعلام مي دارند : از انتخاب جمهوري آذربايجان به عضويت غير دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد استقبال مي كنيم.
در اين بيانيه بر لزوم حل مناقشه قره باغ در چارچوب حق حاكميت، تماميت ارضي و موازين حقوق بين المللي تاكيد شده است كه وزراي خارجه سه كشور در مورد برگزاري جلسات كميته هاي فرعي اقتصادي سه جانبه در زمينه تجارت، صنعت و سرمايه در تركيه، در زمينه حمل و نقل در جمهوري آذربايجان، در زمينه انرژي در ايران و در زمينه جهانگردي و فرهنگي در ايران به توافق رسيدند.
در اين بيانيه همچنين سه طرف به وجود امكانات براي اتصال راه آهن باكو ـ تفليس ـ فارس به راه آهن «نخجوان ـ جلفا ـ تبريز» اشاره كردند.
 


وزير اطلاعات:

فرهنگ و روحيه بسيجي ملت ايران مانع تحقق اهداف دشمنان شده است

وزير اطلاعات گفت: دشمنان اسلام و انقلاب دريافته اند تا زماني كه فرهنگ، روحيه و باور بسيجي در آحاد ملت ايران وجود دارد، توطئه هاي آنان راه به جايي نخواهد برد و مانع تحقق اهداف آنها خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي بسيج را مجموعه اي شكل گرفته از بدنه ملت انقلابي ايران توصيف و تصريح كرد: به همين دليل تاثيرگذاري بسيج اصلي و مبنايي است.
وي بسيج را تربيت شده در مكتب اسلام و بر اساس آموزه هاي ديني دانست و افزود: بسيج با تمام وجود بدون هيچ گونه چشم داشتي پاي انقلاب و نظام ايستاده و در هر عرصه اي كه وارد شده، عملكرد مطلوبي از خود بر جاي گذاشته است.
وزير اطلاعات اظهارداشت: نقش آفريني بسيج در سال هاي دفاع مقدس كه ايثارگرانه در كنار ساير نيروهاي مسلح مانع تحقق روياي آشفته دشمنان شدند را مي توان به عنوان نمونه بارزي از تاثيرگذاري بسيج نام برد.
مصلحي با اشاره به اخلاص، ولايتمداري، بصيرت و دشمن شناسي به عنوان ويژگي هاي بارز بسيج، ادامه داد: امروز نيز اين نيروي مردمي در تمامي عرصه ها با شناخت توطئه هاي دشمنان، نقشه هاي آنان را خنثي كرده است.
وي خاطرنشان كرد: جوانان ايران اسلامي با عجين شدن در تفكر بسيج مي توانند در ابعاد مختلف نسبت به تعالي، رشد و پيشرفت انقلاب اسلامي ايفاي نقش كنند و بسيج با مهيا كردن زمينه ها و بسترهاي لازم مسير تحقق اين اهداف را فراهم مي كند.
وزير اطلاعات با بيان اين كه امروز بسياري از نخبگان كشور، در مكتب بسيج پرورش يافته اند، گفت: روحيه بسيجي كه در نخبگان كشور وجود دارد،هراس دشمنان را به همراه داشته است.
 


ثبت نام 5 هزار نفر در تكميل ظرفيت جذب هيئت علمي

رئيس مركز جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم از ثبت نام 4 هزار و 823 نفر در مرحله تكميل ظرفيت جذب اعضاي هيئت علمي خبر داد و گفت: از اين تعداد 4 هزار و 800 نفر تعيين اولويت كرده اند.
محمدرضا مرداني، رئيس مركز جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: در مرحله تكميل ظرفيت فراخوان شهريور ماه جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم 4 هزار و 823 نفر ثبت نام كرده اند و از اين تعداد 4 هزار و 800 نفر 4 هزار و 875 اولويت را انتخاب كرده اند.
وي خاطرنشان كرد: در مرحله تكميل ظرفيت فراخوان شهريور ماه تعداد 112 دانشگاه و موسسه آموزشي نيازهاي خود را بر روي سايت مركز جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم بارگذاري كردند.
رئيس مركز جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم بيان داشت: در مرحله تكميل ظرفيت 39 دانشگاه دولتي تعداد هزار و 248 نياز، 58 دانشگاه و موسسه غيرانتفاعي تعداد 681 نياز، 14 دانشگاه وابسته به دستگاه هاي اجرايي تعداد 208 نياز و يك مركز دانشگاه پيام نور تعداد يك نياز را در سايت مركز جذب اعضاي هيئت علمي بارگذاري كردند.
مرداني تصريح كرد: پرونده متقاضيان ثبت نام كننده در مرحله تكميل ظرفيت جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم به صورت الكترونيكي به دانشگاه ها ارسال شده است.
به گفته وي اعلام نتايج بررسي پرونده هاي متقاضيان در فراخوان شهريور ماه جذب اعضاي هيئت علمي وزارت علوم و مرحله تكميل ظرفيت اين فراخوان اواخر بهمن ماه سال جاري مشخص مي شود.
 


پيكر جهانبخش صادقي در سيرجان به خاك سپرده شد

پيكر مرحوم «جهانبخش صادقي» هنرمند معلول روز يكشنبه بر روي دستان مردم زادگاهش در منطقه گوغر بافت تشييع و براي خاكسپاري به سيرجان منتقل شد.
به گزارش ايرنا، همزمان با عاشوراي حسيني مردم منطقه گوغر در آييني باشكوه و با حضور شماري از مسئولان ، هنرمندان و هنردوستان، پيكر هنرمند نقاش «جهانبخش صادقي» را تشييع كردند.
پس از آيين تشييع پيكر اين هنرمند، امام جمعه بافت با حضور گسترده مردم بر پيكر مرحوم صادقي نماز اقامه كرد. زادگاه مرحوم استاد «جهانبخش صادقي» روستاي رستاق در فاصله چهار كيلومتري دهستان گوغر واقع در شهرستان بافت قرار دارد.
«جهانبخش صادقي» سال 1335 در روستاي «رستاق» شهرستان بافت به دنيا آمد و در سن 16 سالگي بر اثر حادثه رانندگي دچار ضايعه نخاعي شد.
مرحوم صادقي با وجود معلوليت حركتي به نقاشي چيره دست و توانا تبديل شد و در عمر پربار هنري خود، آثار نفيس و كم نظيري در زمينه هنر نقاشي خلق كرد.
اين هنرمند سرانجام به دليل ناراحتي كليه دوم آذر سال جاري در بيمارستان شهداي تجريش تهران درگذشت.
آيين تشييع پيكر اين هنرمند روز شنبه در تهران برگزار و براي خاكسپاري به استان كرمان منتقل شد.
پيكر اين هنرمند فقيد ديروز در سيرجان به خاك سپرده شد.
 


عضو مجلس اعيان انگليس:

تحريم ها هرگز برنامه هسته اي ايران را متوقف نخواهد كرد

يك عضو مجلس اعيان انگليس با انتقاد از ناكارآمدي تحريم هاي غرب عليه برنامه هسته اي ايران تاكيد كرد كه فشار تحريم هرگز اين برنامه را متوقف نخواهد كرد.
به گزارش فارس، «ديويد آلتون» در تحليلي كه انديشكده «دهيل» آن را منتشر كرده، نوشت: در حالي كه فشارها عليه ايران تشديد شده است و شايد تهران پيشرفت هسته اي خود را كاهش دهد ولي هرگز آن را متوقف نمي كند. ايران در واقع به دستاوردهاي هسته اي قابل توجهي رسيده است و به حد كفايت خود به غني سازي اورانيوم دست يافته است.
وي در ارائه اين تحليل بهترين راه براي مقابله با برنامه هسته اي ايران حمايت از اپوزيسيون دانسته و افزوده است: اپوزيسيون ايران به باراك اوباما اعلام كردند كه زمان مذاكره به سر رسيده است و اكنون وقت اعمال فشار سياسي است. نه سياستي كه شامل مداخله نظامي باشد، بلكه سياستي كه دست دوستي به سمت ملت ايران و جنبش اپوزيسيون دراز كند و نه به سوي رهبران تهران.
 


هيئت پارلماني چين به تهران سفر مي كند

هيئت پارلماني چين به رياست معاون كنگره ملي كنفرانس مشورتي سياسي خلق به تهران سفر خواهد كرد.
به گزارش خانه ملت، معاون كنگره ملي كنفرانس مشورتي-سياسي خلق چين در رأس هيأت پارلماني 11نفره، 22 تا 27 آذر ماه سال جاري به تهران سفر مي كند.
سفر هيئت پارلماني چين به دعوت مجلس شوراي اسلامي و با محوريت گفت وگو درباره روابط و مناسبات دوجانبه و توسعه و تعميق همكاري هاي پارلماني انجام مي شود.
 


پاي درس علي (ع)

بدترين توشأ قيامت
اميرالمومنين علي(ع) فرموده اند:
بدترين توشه براي قيامت، ستم بر بندگان خداوند است.
نهج البلاغه
حكمت 222
 


اخبار ادبي و هنري

برخورد مجلس با عوامل ساخت فيلم ضد ايراني
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس از برخورد نمايندگان ملت با عوامل ساخت فيلم ضد ايراني «يك خانواده محترم» خبر داد.
حجت الاسلام «احمد سالك» نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در گفت و گو با فارس توضيح داد: در كميسيون فرهنگي مجلس اين فيلم مورد بحث و بررسي قرار گرفت و پيگيري هاي لازم در اين خصوص صورت مي گيرد و مسئولين صدا و سيما از جمله آقاي ضرغامي به عنوان سازندگان اين فيلم كه متأسفانه در سالن هاي فرانسه در حال نمايش است احضار خواهند شد تا برخوردي قانوني با عوامل سازنده فيلم صورت گيرد.
گفتني است، فيلم «يك خانواده محترم» به كارگرداني مسعود بخشي و تهيه كنندگي محمد آفريده با سرمايه گذاري يك شركت فرانسوي و مجوز سيما فيلم ساخته شده است. اين فيلم علاوه بر توهين آشكار به امام خميني(ره) و ملت ايران، چهره اي مخوف و تحريف آميز را از دين اسلام و كشور ايران نمايش مي دهد.
سازنده «جدايي...» در كنار نتانياهو
يك نشريه غربي نام كارگردان فيلم «جدايي نادر از سيمين» را در كنار بنيامين نتانياهو به عنوان برگزيدگان سال معرفي كرد.
نشريه فارين پاليسي در آخرين شماره خود اقدام به معرفي 100 انديشمند برتر سال (!) نمود كه در اين فهرست نام اصغر فرهادي در كنار نخست وزير رژيم صهيونيستي قرار گرفته است!
گفتني است تمامي گزينش هاي انجام شده توسط رسانه ها و جشنواره هاي غربي در سال هاي اخير با اهداف سياسي صورت مي گيرد و معلوم نيست بر مبناي چه شاخص هايي «نتانياهو» و «سازنده جدايي...» به عنوان انديشمند برتر سال (!) تشخيص داده شده اند.
استقبال از يك كتاب ايراني در نجف
كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده» با موضوع زندگي پيامبر اعظم(ص) با استقبال مردم عراق در شهر نجف مواجه شد.
به گزارش فارس، ترجمه عربي كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده» كه به قلم محمدرضا سرشار و درباره زندگي پيامبر اكرم(ص) نوشته شده است، از هفته گذشته در نمايندگي انتشارات الهدي در شهر نجف اشرف عرضه شد و به گفته مسئولان فروش اين انتشارات در شهر نجف، اين كتاب با استقبال بسيار خوب مردم كشور عراق مواجه شده است.
پايكوبي شبكه بهائيان در عزاي حسيني
شبكه تلويزيوني فارسي زبان بهائيان در ايام عزاداري ماه محرم نيز از پخش برنامه هاي مبتذل و شاد خود جلوگيري نكرد.
در حالي كه مردم ايران اسلامي سراسر در ماتم و عزاي سيد و سالار شهيدان به سر مي برند و ديگر هموطنان از اقليت هاي مذهبي كشورمان نيز با آنها همدردي مي كنند، شبكه بهائيان وابسته به دولت انگليس، مجلس بزم و شادي به راه انداخت.
به گزارش جام نيوز، شبكه مبتذل و ضد ايراني موسوم به «من و تو» در كنار ترويج ازدواج به سبك سكولار، ماه محرم را به مجلس رقص و پايكوبي تبديل كرد.
دستمزد 4/2 ميلياردي مدير اخراجي بي بي سي
شبكه بي بي سي براي 54 روز فعاليت مديركل اخراجي خود، مجبور به پرداخت مبلغ 450 هزار پوند (حدود دو ميليارد و 400 ميليون تومان) شد.
به گزارش ايسنا، مقامات تصميم گيرنده در «بي بي سي» براي اخراج «جورج انتويستل» از سمت مديركل اين شبكه پس از 54 روز فعاليت كاري، مبلغ 450 هزار پوند دستمزد در نظر گرفته اند.
در حالي كه فشار اقتصادي در انگليس و بحران اشتغالزايي در اين كشور به بالاترين ميزان طي سال هاي اخير رسيده است، مسئولين شبكه دولتي «بي بي سي» از پرداخت مبلغ هنگفت 450 هزار پوند دستمزد به مديركل اخراجي اين شبكه دفاع كرده اند. اين مبلغ دو برابر رقمي است كه «جورج انتويستل» طبق قرار مي بايست دريافت مي كرد كه گفته مي شود براي تسهيل در پروسه اخراج و سرعت بخشيدن به جريان انتخاب جايگزين، اين مبلغ افزايش 100درصدي داشته است.
«جورج انتويستل» كه مدت 23 سال سابقه فعاليت در رده هاي مختلف شبكه بي بي سي را داشت، كمتر از دو ماه پس از انتخاب به عنوان مديركل بي بي سي، هفته گذشته به علت افزايش انتقادات از عملكرد اين شبكه و همچنين بروز جنجال هاي خبري و برخي افشاگري ها مجبور شد از سمت خود استعفا كند.
 


موتور حركت خطي هوشمند در اصفهان طراحي و ساخته شد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
رئيس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان از طراحي و ساخت دستگاه موتور حركت خطي هوشمند (اكچواتور) توسط يكي از شركت هاي دانش بنيان مستقر در اين شهرك خبر داد.
محمود شيخ زين الدين اظهار داشت: اين دستگاه تاكنون در كشورهاي پيشرفته صنعتي توليد و براي واردات آن ارز زيادي از كشور خارج مي شد كه از اين پس در داخل و به همراه خدمات پشتيباني بومي عرضه مي شود.
وي گفت: نمونه هاي ساخته شده اين دستگاه به مراكز صنعتي كشور از جمله مجتمع فولاد مباركه اصفهان عرضه و جايگزين نمونه وارداتي شده است.
شيخ زين الدين با بيان اينكه اكچواتورهاي هوشمند در ارتقاي صنعت اتوماسيون اهميت بسزايي دارد، تصريح كرد: اين دستگاه توانايي جايگزين شدن به جاي جك هاي هيدروليك و تجهيزات كنترلي آن را دارد و در سازوكارهاي هوشمند و دقيق عملكرد خوبي خواهد داشت.
رئيس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان با اشاره به اينكه حركت خطي اكچواتور هوشمند مي تواند توسط مولفه هاي مكان و شتاب كنترل شود، گفت: با توجه به نوع كنترل مورد نياز، سازوكار سنجش مولفه با موتور حركت خطي مونتاژ و به كار گرفته مي شود.
وي اضافه كرد: اين دستگاه در كنترل تجهيزات رفت و برگشتي سازوكارهاي جا به جا كننده، تجهيزات كنترل حركت، كنترل سرعت و نيرو مانند نمونه گيرهاي هوشمند، والوها و دمپرها كاربرد دارد.
 


صادرات كالا از مرز پرويزخان قصرشيرين از سرگرفته شد

فرماندار قصرشيرين گفت: صادرات كالا و مبادلات مرزي در بازارچه مرزي پرويزخان اين شهرستان كه در ايام تاسوعا و عاشورا تعطيل شده بود، روز دوشنبه از سرگرفته شد.
حسين پروين در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در تاسوعا و عاشوراي حسيني مرز رسمي پرويزخان تعطيل و انتقال محموله صادراتي تجار و پيله وران به قصرشيرين ممنوع شده بود.
وي ادامه داد: با شروع فعاليت هاي صادراتي در بازارچه مرزي پرويزخان، اكنون مبادلات مرزي از سرگرفته شده است و تجار و پيله وران ايراني و عراقي در اين مرز مشغول فعاليت هاي روزمره هستند.
پروين گفت: در ايام ياد شده تردد مسافر به اقليم كردستان عراق نيز ممنوع شده بود كه با از سرگيري فعاليت در مرز پرويزخان، تردد مسافر از اين مرز نيز دوباره شروع شده است.
قصرشيرين در غرب استان كرمانشاه با 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق داراي دو مرز رسمي خسروي و پرويزخان است.
روزانه بطور ميانگين 200 دستگاه كاميون حامل كالا از مرز خسروي و 800 دستگاه كاميون حامل كالا از مرز پرويزخان روانه كشور عراق مي شود.
 


ايران جزو 10 كشور برتر دنيا در علم نانوست

پژوهشگر نانو تكنولوژي گفت: كشور ايران جزو 10 كشور برتر دنيا در علم نانوست و در خاورميانه، ايران رتبه نخست در اين رشته را به خود اختصاص داده است.
زينب فرشته در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي فناوري نانو در گفت وگو با خبرنگار فارس در گلپايگان اظهار كرد: در انقلاب صنعتي هزاره سوم، كشور ايران پيشگام با فناوري نانو در دنيا در حال پيشرفت است.
وي اظهار كرد: در شرايط كنوني ايران وضعيت مطلوبي در علم نانو تكنولوژي كسب كرده و حتي از برنامه پيش بيني شده فراتر حركت كرده است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر كشور ايران از نظر كاربرد تكنولوژي نانو در صنعت و يا تجاري سازي در رتبه 25 دنيا قرار گرفته است.
فرشته يادآور شد: هم اكنون كشور ما از نظر ساخت ذرات، سنتز نانو مواد و ساخت تجهيزات در جايگاه مناسبي قرار دارد و اينك در حال تهيه و تدوين استانداردهاي لازم براي به كارگيري مواد نانو تكنولوژي هستيم.
وي با بيان اينكه نخستين پژوهشكده نانو در دانشگاه كاشان تأسيس شده است، تصريح كرد: در بيشتر دانشگاه هاي مهم كشور مانند دانشگاه صنعتي اصفهان و دانشگاه اصفهان پژوهشكده نانو فعال است و پژوهش هاي نانو را مديريت مي كند و در راستاي پروژه هاي مورد نياز كشور به فعاليت مشغول است.
اين پژوهشگر نانو تكنولوژي اظهار كرد: استان اصفهان استاني است كه در زمينه رشد تكنولوژي نانو بسيار پيشرفت كرده و از نظر كاربردي و سنتز نانو همواره در كشور مطرح بوده است.
 


توليد انيميشن سفر به ايران 1404 در اصفهان

نخستين انيميشن گردشگري سه بعدي كشور با موضوع «سفر به ايران 1404» براي آشنايي كودكان و نوجوانان با سند چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران در اصفهان توليد شد.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان، اين انيميشن سه بعدي گردشگري امكان سفر به 13سال آينده را ميسر مي كند.
اين انيميشن در 17كاراكتر و 21محيط طراحي شده است كه در آن سفر به ايران سال 1404 از مدرسه شروع مي شود و با سوال هاي دانش آموزان كه ذهن پرسشگري دارند، ادامه مي يابد و با نشان دادن آينده ايران در يك عالم فانتزي و تخيلي در مسجد خاتمه پيدا مي كند.
در اين انيميشن كه آينده كشور را در سال 1404 تبيين مي كند، آينده نظام آموزشي، انرژي هسته اي و پيشرفت هاي علمي، اقتصادي، صنعتي، كشاورزي و نانو كشور به تصوير كشيده شده است.
اين انيميشن با حمايت مالي اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان و توسط انجمن اسلامي آينده برتر (تشكل برتر جبهه فرهنگي انقلاب) با هزينه اي بالغ بر 200 ميليون ريال توليد شده است.
 


معاون وزير بهداشت خبرداد

افزايش مراجعه بيماران براي دريافت كمك مالي

معاون پارلماني وزير بهداشت گفت: علي رغم كاهش اعتبارات مددكاري وزارت بهداشت، مراجعه بيماران از شهرستان ها براي دريافت كمك هزينه درمان در تهران افزايش يافته است.
رمضان محسن پور در گفت وگو با فارس، افزود: با توجه به گراني ها و افزايش هزينه هاي زندگي، مراجعه مردم نيازمند براي دريافت كمك هزينه مالي براي درمان بيشتر شده است و بخش عمده اي از تلاش وزارت بهداشت به اين سمت معطوف است كه تا جاي ممكن هزينه هاي درمان مردم افزايش نيابد.
وي گفت: بيماران زيادي هستند كه از روستاها براي درمان و عمل جراحي به تهران مي آيند و درخواست كمك دارند، برخي از اين بيماران بيمه دارند و برخي هم بيمه ندارند، براي آنها كه بيمه دارند تلاش مي كنيم، بخشي از هزينه هاي پرداختي را از محل اعتبارات وزارت بهداشت كمك كنيم و براي آن دسته از بيماراني كه بيمه ندارند، آنها را به سمت بيمه شدن هدايت مي كنيم و به اين ترتيب بخش مهمي از هزينه هاي درمان آنها كاهش پيدا مي كند.
معاون وزير بهداشت ادامه داد: با اين وجود اعتبارات مددكاري اجتماعي وزارت بهداشت نسبت به گذشته كمتر شده و حتي رديف اعتباري آنها كه حدود 50 ميليارد تومان بود به طور كامل وصول نشده است. تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشكي اين است كه با جا به جايي منابع تا جاي ممكن به مردم نيازمند كمك كنيم.
وي ادامه داد: با اين وجود گران شدن داروها و تجهيزات پزشكي مراكز درماني را با مشكلات جدي مواجه كرده است. سياست دولت در اين شرايط اين است كه تا جاي ممكن، داروها و تجهيزات پزشكي گرانقيمت در داخل توليد شود و اگر در شرايط توليد 15 سال پيش بوديم و توان توليد دارويي كشور اين قدر افزايش نيافته بود، فشار تحريم ها و گراني ها شكننده بود.
محسن پور افزود: اما در شرايط فعلي حدود 96 درصد داروهاي مورد نياز مردم در داخل توليد مي شود با اين حال 4درصد داروهاي وارداتي به كشور شامل داروهاي گرانقيمتي است كه بيش از 35 درصد هزينه دارويي كشور را به خود اختصاص مي دهد.
وي گفت: 114 داروي گرانقيمت وارداتي هستند كه اين هزينه سنگيني را به كشور تحميل مي كنند البته از زمان دولت نهم تاكنون حدود 18 قلم از اين داروهاي گرانقيمت در داخل كشور توليد شده است كه سهم مهمي در كاهش اين هزينه ها داشته است و تعداد ديگري از اين داروها نيز تا پايان امسال و در دهه فجر به توليد انبوه مي رسند.
معاون وزير بهداشت افزود: با اين حال برخي داروها هستند كه به علت مصرف پايين آنها براي اغلب كشورهاي جهان توليد آن صرف نمي كند و يك كشور خاص اين داروها را براي چند ده كشور ديگر توليد مي كنند و متاسفانه كمپاني هاي توليدكننده اين داروها به پيروي از سران زورگوي خود كه ادعاي دفاع از حقوق بشر دارند و برخلاف تمام اصول علمي، اخلاقي و عرفي بين المللي اين داروها را ناجوانمردانه براي بيماران ما تحريم كرده اند.
 


فراخوان بان كي مون براي مقابله با خشونت عليه زنان

دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين المللي امحاي خشونت عليه زنان، 25 نوامبر 2012 برابر با 5 آذر ماه جاري از دولت ها خواست به تعهدات خود براي خاتمه مشكل خشونت عليه زنان و دختران عمل نمايند كه يكي از گسترده ترين تجاوزات به حقوق بشر است.
بان كي مون گفت: در اين روز جهاني اينجانب از دولت ها مي خواهم به تعهدات خود براي خاتمه دادن به هرگونه خشونت عليه زنان و دختران در تمامي نقاط گيتي عمل كرده و در عين حال مردم را نيز ترغيب مي نمايم تا از اين هدف مهم حمايت نمايند.
در پيام بان كي مون آمده است ميليون ها زن و دختر در سراسر جهان مورد حمله، تنبيه، تجاوز و قطع اندام و حتي قتل قرار مي گيرند كه همه اين موارد نقض آشكار حقوق بشر آنان است. از جبهه هاي جنگ گرفته تا در خانه، خيابان، مدرسه، محل كار، جوامع ، نزديك به 70 درصد از زنان خشونت فيزيكي و جنسي را در برهه اي از زندگي خود تجربه مي نمايند. قريب به يك چهارم زنان باردار تحت تاثير اين گونه رفتارها قرار مي گيرند.
سازمان ملل متحد در 2008 «نهضت اتحاد براي خاتمه دادن به خشونت عليه زنان و دختران» را آغاز نمود كه هدف آن افزايش آگاهي عمومي و منابع براي جلوگيري و پاسخ به هرگونه خشونت عليه زنان و دختران در سراسر جهان است.
 


سازمان ثبت احوال:

بايد با فرزندآوري بيشتر پنجره طلايي جمعيت را باز نگه داريم

 مديركل آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور با اشاره به تركيب سني جمعيت كشور از آن به عنوان پنجره طلايي جمعيت ياد كرد و گفت: اين پنجره با فرزندآوري بيشتر، باز مي ماند.
علي اكبر محزون در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر اين مطلب كه 70 درصد جمعيت كشور در گروه سني 15 تا 64 ساله قرار دارد گفت: كشور هم اكنون در پنجره جمعيتي و فرصت طلايي قرار دارد و بايد از اين فرصت استفاده كرد.
وي با بيان اينكه اغلب كشورها آرزوي چنين وضعيت هرم جمعيتي را دارند، تأكيد كرد: مسئولان و برنامه ريزان كشور بايد از پتانسيل هاي جمعيت فعلي براي ترميم ساختار جمعيتي كشور استفاده كنند.
محزون تصريح كرد: با فراهم كردن زمينه ازدواج و ترغيب به ازدواج در سنين پايين تر مي توان ساختار جمعيتي كشور را ترميم كرد و هر چه سن ازدواج افزايش مي يابد، فرصت كمتري براي فرزند آوري وجود دارد و معمولاً زوج ها به يك فرزند قناعت مي كنند يا حتي از فرزند آوري منصرف مي شوند.
محزون با بيان اينكه بايد از پتانسيل باروري گروه سني 15 تا 64 ساله در جهت ترميم ساختار جمعيتي و سهيم بودن در رشد و توسعه كشور استفاده شود، افزود: لازمه اين امر كاهش سن ازدواج و فرزندآوري است.
وي خاطرنشان كرد: برخي از سر دلسوزي عنوان مي كنند كه افزايش جمعيت و ترغيب به فرزندآوري بدون فراهم كردن زيرساخت هاي اقتصادي صحيح نيست. اين نگراني به حق است اما نبايد از آسيبي كه در كمين ساختار و تركيب جمعيتي كشور است غفلت كنيم.
مديركل آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال با بيان اينكه تحصيل و ازدواج از زمينه هاي اصلي توسعه هستند، يادآور شد: بايد راهكارهايي انديشيده شود تا زنان ضمن داشتن امكان تحصيل و ازدواج، تسهيلاتي را نيز براي فرزندآوري داشته باشند.
محزون در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران هم با اشاره متولدين چند روز گذشته و آمار نامگذاري كودكان در ايام مصادف با ماه محرم گفت: نام هايي كه بيشترين آمار را به خود اختصاص داده اند از دختران، فاطمه، زهرا، زينب، نازنين زهرا و مريم بوده است و در پسران نيز به ترتيب اميرحسين، اميرعلي، علي، ابوالفضل و نام حسين بيشترين آمار را به خود اختصاص داده اند.
 


تربيت مربيان حجاب در دستور كار مركز زنان

معاون خانواده مركز زنان رياست جمهوري گفت: به منظور نهادينه كردن موضوع حجاب از كودكي، تربيت مربيان حجاب در مدارس در دستور كار مركز زنان رياست جمهوري قرار گرفت.
زهرا سجادي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: از دي ماه سال 1384 در جلسه چهارصد و بيست و هفتمين شوراي فرهنگ عمومي كشور كه زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي فعاليت مي كند، طرحي با عنوان راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تصويب شد كه به موجب آن بسياري از نهادها، وزارتخانه ها و سازمان ها اعم از دولتي و غيردولتي موظف شدند تا اقداماتي را در جهت تحقق اين طرح انجام دهند.
وي با بيان اينكه مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري نيز موظف گرديد تا در 6 حوزه فعاليت هايي انجام دهند خاطرنشان كرد: تحقيق و تدوين كتب و مقالات مناسب در خصوص فلسفه حجاب و عفاف و شيوه هاي رواج آن در كشور و پاسخگويي به شبهات طرح شده در زمينه حجاب، تهيه پودمان آموزشي و ترويج فرهنگ عفاف براي خانواده ها، تشكيل دوره هاي آموزشي كوتاه مدت براي ارباب رجوع ها در دستگاه هاي اجرايي و تشكيلات غيردولتي، برگزاري همايش ها، كنفرانس ها و نشست هاي تخصصي با موضوع فرهنگ عفاف در مراكز علمي- تحقيقاتي بخشي از وظايف مركز زنان است.
سجادي با بيان اينكه اقدامات زيادي در مورد موضوع عفاف و حجاب در مركز زنان رياست جمهوري انجام شده است، تصريح كرد: به منظور توسعه و فرهنگ سازي مولفه هاي حجاب از دوران مدرسه، تربيت مربيان حجاب در مدارس را در دستور كار اين مركز قرار داديم و اين طرح به زودي عملياتي مي شود.
 


برگزاري مانور زلزله و ايمني روز چهارشنبه در مدارس كشور

چهاردهمين مانور سراسري «زلزله و ايمني» با حضور بيش از 12 ميليون دانش آموز، روز چهارشنبه هشتم آذر ماه جاري به طور همزمان در مدارس سراسر كشور برگزار مي شود.
در اين مانور سراسري كه به همت پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله و با همكاري وزارت آموزش و پرورش، سازمان مديريت بحران وزارت كشور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان صدا و سيما و جمعيت هلال احمر برگزار خواهد شد، حدود 12 ميليون دانش آموز مقاطع مختلف از 105 هزار واحد آموزشي در 31 استان كشور شركت خواهند كرد.
هدف از اجراي اين مانور، افزايش سطح آگاهي دانش آموزان در مورد زلزله و ايجاد آمادگي براي انجام واكنش هاي صحيح و سريع در برابر آن، آشنايي دانش آموزان با زلزله و چگونگي مقابله با آن جهت ايجاد آرامش رواني و برانگيختن حس كنجكاوي دانش آموزان نسبت به پديده هاي طبيعي است.
قابل ذكر است كه اين مانور از سال 1375 به پيشنهاد پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در مهد كودك ها و مدارس ابتدايي شهر تهران به اجرا درآمد و از سال 1378 به سراسر كشور تسري يافت.


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10