(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 8  آذر  1391 - شماره 20367

طرح 6 ماده اي وليد جنبلاط براي مهار تنش ها در لبنان
كره شمالي بزودي يك موشك پيشرفته آزمايش مي كند
بحران اقتصادي اروپا حادتر شد
اعتراض و درگيري خياباني در بلژيك، اسپانيا و اسلووني
جاي خالي شهدا
كشف سلاح هاي اسرائيلي در انبار تروريست هاي سوريه
6 شهيد و 41 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق
سفر هيئت 30 نفره ناتو به تركيه
براي تعيين محل استقرار موشك هاي پاتريوت
شايعه مرگ پادشاه عربستان
شاهزادگان سعودي را به جان هم انداخت
درگيري هاي قاهره در ميدان التحرير شدت گرفت
پس از استعفاي ايهود باراك
تعدادي از افسران ارتش اسرائيل هم از مقام خود كنار مي روند
يورش نظاميان آل خليفه به عزاداران حسيني در بحرين


طرح 6 ماده اي وليد جنبلاط براي مهار تنش ها در لبنان

رئيس دروزي هاي لبنان براي مهار بحران اين كشور طرحي 6 ماده اي ارائه كرد و خواستار پايان دادن به درگيري هاي سياسي در كشور شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار، «وليد جنبلاط» رئيس فراكسيون مبارزه ملي لبنان در طرح 6 ماده اي خود از گروه هاي سياسي خواست از امنيت و ثبات داخلي تحت اختيار رئيس جمهور و نخست وزير دفاع كنند و به گفت و گوي ملي به عنوان تنها راه حل اختلافات سياسي موجود پايبند باشند.بنا بر طرح جنبلاط، گروه هاي لبناني بايد به مرجعيت انحصاري دولت و باز بودن پرونده سلاح در ميز مذاكرات ملي و بررسي استراتژي دفاعي اين كشور نيز پايبند باشند.وي همچنين از رسانه ها خواست تا از پرداختن به مسايلي كه مي تواند به شكاف در جامعه و افزايش درگيري هاي مذهبي و قومي منجر شود پرهيز كنند. وي همچنين تأكيد كرد كه روابط بسيار خوبي با حزب الله دارد.
 


كره شمالي بزودي يك موشك پيشرفته آزمايش مي كند

آژانس «ديجيتال گلوب» اعلام كرد، تصاوير ماهواره اي تهيه كرده كه نشان مي دهد كره شمالي به زودي موشك قاره پيماي جديدي را آزمايش خواهد كرد.
به گزارش روزنامه انگليسي گاردين، آژانس «ديجيتال گلوب» اعلام كرد كه پيونگ يانگ طي 3 هفته آينده موشك دوربرد و قاره پيماي جديدي را شليك خواهد كرد.براساس بيانيه اين آژانس كه مشغول تهيه تصاوير ماهواره اي براي دولت آمريكا و ساير كشورهاي خارجي است تصاوير به دست آمده نشان مي دهد فعاليت هاي كره شمالي در منطقه «سوهايي» افزايش يافته است. براساس گزارش گاردين اين تصاوير نشان مي دهد تعداد زيادي نيروي انساني، خودرو و ساير تجهيزات در اين منطقه مستقر شده و به شدت در حال فعاليت هستند.يكي از سخنگويان پنتاگون در واكنش به اين خبر، بدون اينكه آن را تأييد يا تكذيب كند گفت: كره شمالي بايد تمامي فعاليت هاي موشكي بالستيك خود را متوقف كند!
 


بحران اقتصادي اروپا حادتر شد

اعتراض و درگيري خياباني در بلژيك، اسپانيا و اسلووني

پزشكان اسپانيايي و كشاورزان بلژيكي در اعتراض به بحران اقتصادي و مردم اسلووني در اعتراض به فساد اقتصادي تظاهرات كردند.
بروكسل، پايتخت بلژيك روز دوشنبه ميزبان ميهمانان ناخوانده و البته خشمگيني بود كه براي نشان دادن اوج نارضايتي هاي خود از اوضاع اقتصادي، روش جالبي را برگزيده بودند.
براساس تصاوير منتشر شده، صدها نفر از كشاورزان و دامداران اروپايي با تراكتور و ظروف بزرگ حمل شير خود را مقابل ساختمان پارلمان اروپا رسانده و ده ها تن شير تازه را به نشانه اعتراض به پائين بودن قيمت آن به در و ديوار ساختمان پارلمان پاشيدند.
به گفته معترضان، قيمت شير به تناسب قيمت ساير محصولات كه مدام در حال افزايش است، افزايش نيافته و آنها از اين وضع به شدت متضرر مي شوند.
دامداران خشمگين در مواجهه با نيروهاي پليس مستقر در اطراف پارلمان نيز اقدام به پمپاژ شير به روي آنها كرده و بدين ترتيب به مقابله پرداختند.
اتحاديه اروپا اعلام كرده كه تصميم دارد از سال2014 اصلاحاتي را در سياست هاي كشاورزي خود به اجرا بگذارد كه بخشي از اين اصلاحات شامل افزايش يارانه تعلق گرفته به كشاورزان خواهد بود.
گزارشي از شمار زخمي ها يا بازداشت شدگان احتمالي اين اعتراض ها منتشر نشده است.
شبكه خبري يورونيوز نيز با انتشار گزارشي از بروكسل اعلام كرد، كشاورزان معترض از سرتاسر كشورهاي اروپايي به اين شهر آمده اند تا صداي اعتراض هايشان را به گوش مسئولان برسانند. معترضان تهديد كرده اند در صورت بي توجهي رهبران اروپا، در خيابان هاي بروكسل خواهند ماند!
پزشكان و پرسنل بيمارستاني اسپانيا نيز روز دوشنبه در اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي دولت دست از كار كشيدند.
به نوشته خبرگزاري رسمي چين، اين اعتصاب كه با حضور 75 هزار پزشك، پرستار، تكنسين و صورت گرفت باعث ايجاد اختلال در خدمات بيمارستان هاي مادريد شد.
حقوق پزشكان و كاركنان بيمارستاني اسپانيا به عنوان بخشي از كاهش 164 ميليون دلاري بودجه، حدود 33 درصد كاهش يافته است كه اين امر اعتراض آنها را برانگيخته است. به نوشته خبرگزاري مهر، اين اعتصاب كه روي هم بيش از 6 ساعت طول كشيد، باعث تعطيلي 400 مركز بهداشت و درمان در همين مدت كوتاه شد!
هزاران نفر از مردم شهر «ماريبور» دومين شهر بزرگ اسلووني نيز دوشنبه با ريختن به خيابان هاي شهر با نيروهاي امنيتي به شدت درگير شدند.
«فساد مالي شهردار»، دليل معترضان اسلووني براي برگزاري اين تظاهرات خشونت بار بود كه با مقاومت نيروهاي امنيتي برگزار شد.
خبرگزاري «اس تي اي»، در اين باره نوشت: حدود 10 هزار نفر از مردم شهر «ماريبور» پس از اينكه اتهاماتي عليه «فرانك كانگلر» شهردار اين شهر مبني بر فساد مالي و سوءاستفاده از قدرت مطرح شده با ريختن به خيابان ها و تجمع اطراف ساختمان شهرداري خواستار استعفاي وي شدند.
در اين اتهامات كه از سوي كميسيون فساد اسلووني مطرح شده آمده، شهردار از سال 2006 اقدام به پارتي بازي و سوءاستفاده از عنوان شهرداري كرده و فساد مالي سازمان يافته اي هم داشته است.
پليس اسلووني با صدور بيانيه اي اعلام كرد، واحدهاي پليس براي متفرق كردن معترضان به زور متوسل شده و با باتوم و گاز اشك آور اقدام به پراكندن افرادي كردند كه قصد ورود به ساختمان شهرداري را داشتند.
اسلووني مانند بسياري از كشورهاي اروپايي دچار بحران وخيم اقتصادي است و همين امر حساسيت مردم اين كشور را نسبت به خبرهاي فساد مالي مقامات دو چندان كرده است!
از يونان بحران زده ترين كشور اروپايي نيز خبر مي رسد، رهبران اتحاديه اروپا با پرداخت بخش جديد كمك هاي مالي به اين كشور موافقت كرده اند. بنا به اعلام شبكه تلويزيوني يورونيوز، مسئولان صندوق بين المللي پول و گروه يورو، متشكل از وزراي دارايي كشورهاي منطقه يورو بر سر واگذاري بخش ديگري از كمك هاي مالي به يونان به توافق رسيده اند. يونان متعهد شده در ازاي دريافت اين كمك ها، سياست هاي رياضتي بيشتري را اجرا كند!

 


جاي خالي شهدا

كلاس درس دانش آموزان فلسطيني پس از حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه در حالي تشكيل شد كه جاي بسياري از كودكان شهيد در اين كلاس خالي بود.
در جنگ نابرابر غزه بيش از 170 نفر شهيد شدند كه 40 نفر از آنها كودك بودند. بسياري از اين كودكان در كوچه و خيابان در حال بازي بودند كه با اصابت موشك هاي اسرائيلي به شهادت رسيده و يا دچار قطع عضو شدند. شهادت اين دانش آموزان باعث شد كه پيروزي تازه مقاومت غزه در جنگ 8 روزه به عنوان يك سند افتخار در تاريخ مبارزات مردم فلسطين ثبت شود.
 


كشف سلاح هاي اسرائيلي در انبار تروريست هاي سوريه

نيروهاي امنيتي سوريه يك انبار سلاح تروريست ها در منطقه لاذقيه را كشف كردند كه در آن سلاح هاي اسرائيلي به چشم مي خورد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك مركز تجمع تروريست هاي القاعده در منطقه لاذقيه در شمال سوريه به دست نيروهاي امنيتي افتاده كه در آن تجهيزات مختلف نظامي از جمله سلاح هاي اسرائيلي كشف شده است.
يگان هاي ارتش سوريه گروهي از تروريست ها كه خود را شاخه القاعده در سوريه مي دانند در مناطق مختلف سوريه از جمله العجيره، الذيابيه، المشتل و ريف به قتل رساندند.
نيروهاي ارتش همچنين دو دستگاه توپ را در منطقه الحسينيه از توابع زينبيه در ريف دمشق منهدم كردند و شهرهاي حماه، حمص، حلب و ادلب نيز شاهد درگيري ارتش با مخالفان مسلح بود.
اين درگيري ها در شرايطي صورت مي گيرد كه كارشناسان نظامي سوري اعلام كردند طي چند روز آينده ارتش استراتژي جديدي اتخاذ خواهد كرد كه تروريست ها را زمين گير خواهد كرد.
«قاسم الحمادي» كارشناس نظامي سوريه در اين باره گفت، با وجود حضور بيش از 10 هزار تروريست در سوريه در چند روز آينده ارتش سوريه به تروريست ها ضربه مهلكي وارد خواهد كرد.
وي افزود: دو منطقه «زملكا» و «عربين» در چند روز گذشته شاهد درگيري هاي خونيني ميان ارتش و تروريست ها بوده است، كه طي آن صدها تروريست كشته شدند، همچنين چند سركرده گروهك هاي تروريستي كشته و تعداد ديگري نيز دستگير شدند.
حمادي با بيان اينكه عمليات ارتش سوريه محدود به حمله هوايي است و ارتش هيچگونه عمليات زميني نخواهد داشت، خاطرنشان كرد: در حملات هوايي ارتش سوريه، تروريست ها تلفات فراواني را متحمل مي شوند و به زودي ارتش به حضور تروريست ها در الغوطه شرقي و داريا، پايان خواهد داد، به اين ترتيب امنيت به اين مناطق باز خواهد گشت، زيرا ارتش پناهگاه تروريست ها را در اين مناطق شناسايي كرده و تروريست ها در آينده نمي توانند به اين مناطق بازگردند.
در همين رابطه عمران الزعبي وزير اطلاع رساني سوريه ائتلاف مخالفان اين كشور را گروهي مخالف مذاكره با دولت و شريك القاعده خواند و گفت، مردم سوريه به دشمنان اجازه نمي دهند كه طرح هاي شوم خود را اجرا كنند.
وي افزود، راز پايداري سوريه در اين است كه غيرنظاميان بيش از نظاميان در صحنه حضور دارند.
از سوي ديگر، معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه نمايندگان مخالفان در سوريه 29 نوامبر (فردا) به مسكو سفر خواهند كرد تا با سرگئي لاوروف وزير خارجه اين كشور ديدار و گفت وگو كنند.
اين در حالي است كه دولت فرانسه متعهد شده است كه به مخالفان كمك 2/1 ميليون يورويي اهدا كند و دولت انگليس سفير ائتلاف مخالفان سوريه را پذيرفته است.
دولت انگليس سه شنبه گذشته ائتلاف مخالفان سوريه را به عنوان نماينده قانوني ملت سوريه به رسميت شناخت.
همچنين روزنامه عرب زبان القدس العربي چاپ لندن در مطلبي به دلايلي كه سبب شد تا دولت سوريه دفاتر حماس در دمشق را تعطيل كند اشاره كرد.
اين روزنامه نوشت: منابع فلسطيني در داخل سوريه به روزنامه القدس العربي گفته اند مقامات سوري پس از آنكه سازمان اطلاعات سوريه، اطلاعاتي را دريافت كرد مبني بر اينكه بيشتر جنگجويان گروه موسوم به احفاد الرسول كه بخش جنوبي حومه دمشق و برخي مناطق اردوگاه آوارگان اليرموك و فلسطين فعاليت مي كنند، از طرفداران جنبش حماس هستند و دفاتر حماس در دمشق را تعطيل كردند.
 


6 شهيد و 41 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق

تروريست هاي فعال در عراق با انفجار 18 بمب در مناطق شمالي و مركزي اين كشور، حداقل شش نفر را شهيد و 41 تن ديگر را مجروح كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهر شمالي كركوك ديروز به تنهايي شاهد انفجار پنج بمب بود. سه مورد از اين بمب ها در خودروها تعبيه شده بودند و دو بمب ديگر نيز كنار جاده اي بودند. تا عصر ديروز شمار شهداي اين حملات تروريستي پنج تن و زخمي ها نيز 25 نفر اعلام شد.
در شرق شهر شمالي موصل تروريست ها با انفجار يك خودروي بمبگذاري شده، پايگاه پليس دولت عراق را هدف قرار دادند.
اين انفجار جراحت هفت نظامي را به دنبال داشت.
تروريست هاي فعال در عراق همچنين در شهر «طوز خورماتو» واقع در استان صلاح الدين هشت بمب منفجر كردند. از شمار تلفات احتمالي اين انفجارها گزارشي نرسيده است. انفجار ديگر در شهر تكريت يك شهيد و يك مجروح برجاي گذاشت.
هشت تن نيز در سه انفجار ديروز استان دياله مجروح شدند. بمب ديگري در منطقه التاجي بغداد منفجر شد كه در مورد كشته ها و يا زخمي هاي احتمالي آن نيز خبري نرسيده است.
در همين حال، نيروهاي دولتي عراق توانستند 10 تروريست را در استان نينواي عراق دستگير كنند. از اين تروريست ها مقاديري بمب و قرص هاي مخدر كشف شد.
توافق كردها با دولت بغداد
در پي افزايش تنش ميان دولت مركزي و دولت منطقه خود مختار كردستان عراق، آخرين خبرها حاكي است كه دو طرف توافق كردند نيروهاي خود را از مناطق مورد اختلاف «كركوك و الدياله» عقب بكشند. اين توافق در مذاكراتي كه ميان يك هيئت از كردستان عراق و نمايندگان دولت مركزي در بغداد انجام گرفت، حاصل شد.
در اين نشست كه يك مقام ارشد نظامي آمريكا نيز حضور داشت دو طرف توافق كردند براساس توافقنامه سال 2009 هيئت نظامي مشتركي براي اداره مناطق مورد اختلاف تشكيل دهند.
دولت مركزي و منطقه كردستان عراق همچنين توافق كردند كه پس از خارج كردن نيروهاي نظامي خود از مناطق مورد اختلاف، براي انجام عمليات و يا هر اقدامي در اين مناطق هماهنگي لازم ميان دو طرف انجام شود.پيشتر و به دنبال بروز اختلافاتي ميان دولت و منطقه كردستان عراق دو طرف نيروهاي نظامي خود را به مناطق مورد مناقشه به ويژه شهر نفت خيز و استراتژيك كركوك اعزام كردند و طي درگيري هاي پراكنده اي كه بين نظاميان دو طرف رخ داد، يك غيرنظامي كشته شد.
 


سفر هيئت 30 نفره ناتو به تركيه

براي تعيين محل استقرار موشك هاي پاتريوت

يك هيئت 30 نفره ناتو براي شناسايي مكان هاي استقرار مو شك هاي پاتريوت وارد تركيه شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك هيئت 30 نفره ناتو متشكل از نظاميان آمريكايي، آلماني و هلندي براي مكان يابي استقرار موشك هاي پاتريوت وارد تركيه شد.
هيئت كارشناسان نظامي ناتو بعد از ورود به آنكارا ابتدا با حضور در ستاد مشترك ارتش تركيه با مقامات نظامي اين كشور ديدار و گزارش كارشناسي تهيه شده از سوي ستاد مذكور را بررسي كرد. اين هيئت بررسي هاي خود را در راستاي مكان يابي استقرار موشك هاي پاتريوت در خاك تركيه در مناطق شرقي و جنوب شرقي اين كشور آغاز كرد.
ستاد مشترك ارتش تركيه در اين گزارش به بهانه طولاني بودن مرز اين كشور با سوريه درخواست استقرار شش سيستم موشكي پاتريوت را مطرح كرده و شهرهاي مالانيا، اورفا و دياربكر را به عنوان نقاط مساعد براي استقرار موشك هاي پاتريوت معرفي كرده است؛ اما در هر صورت تصميم گيري نهايي با ناتو خواهد بود.
جمهوري اسلامي ايران و روسيه به اين اقدام تركيه اعتراض كرده اند. مقامات آنكارا به اعتراضات روس ها شديدا واكنش نشان داده اند. ديروز نيز وزير دفاع آلمان گفت: روسيه در مورد آنچه ما در قلمرو ناتو (تركيه) انجام مي دهيم، حق وتو ندارد.
«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه شنبه گذشته گفته بود، استقرار موشك پاتريوت در تركيه، ثبات خاورميانه را به خطر خواهد انداخت.
دولت آنكارا طي دو سال اخير مواضع منطقه اي خود را با ناتو و آمريكا همسو كرده است. استقرار سپر موشكي در خاك تركيه و مداخله در سوريه، از جمله نشانه هاي اين همسويي تركيه با غرب است.
 


شايعه مرگ پادشاه عربستان

شاهزادگان سعودي را به جان هم انداخت

نگراني از مرگ پادشاه عربستان، جنگ قدرت در بين شاهزادگان سعودي را افزايش داده است.
به گزارش شبكه خبري «العالم» با وجود گذشت يك هفته از عمل جراحي «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» در مركز پزشكي عبدالعزيز هنوز تصاوير و فيلم هاي مربوط به پادشاه عربستان در رسانه هاي جمعي اين كشور منتشر نشده و سرنوشت وي به علت سانسور رسانه هاي طرفدار حكومت مبهم است.
براساس اين گزارش رواج شايعات مرگ ملك عبدالله باعث شد كه «سلمان بن عبدالعزيز» وليعهد و برادر پادشاه عربستان، در هيئت دولت اطمينان خاطر بدهد بدون اينكه تصاويري از وي منتشر شود.
به نوشته روزنامه «مصري اليوم السابع»، وليعهد عربستان در نشست كابينه اعلام كرد كه مي خواهد خيال همگان را در خصوص سلامت ملك عبدالله آسوده سازد.
اين در حالي است كه رواج شايعات مرگ پادشاه عربستان، دربار اين كشور را با مشكلات عديده اي مواجه و جنگ قدرت را در ميان دولتمردان سعودي افزايش داده است.
يك فعال سعودي موسوم به «مجتهد» نيز فاش كرد كه بين اعضاي خانواده پادشاهي، اختلافات شديدي به وجود آمده است و «محمد بن نايف» وزير كشور عربستان نيز به بهانه احتياط امنيتي به تدابير امنيتي براي كنترل اوضاع اقدام كرده است و تلاش مي كند تا رقبايش را از ميدان به در كند.
برخلاف رژيم هاي پادشاهي در اروپا، پادشاهي در عربستان به طور مستقيم از پدر به فرزند منتقل نمي شود، بلكه بين برادران بزرگ پادشاه يكي از آنها انتخاب مي شود.
همچنين انتقال قدرت به نسل سوم با توجه به نگراني هاي بين المللي آكنده از خطر است، زيرا بيم آن وجود دارد كه بر سر قدرت در عربستان جنگ صورت بگيرد. به خصوص آنكه بسياري از اعضاي خاندان پادشاهي مايلند به قدرت برسند و محمدبن نايف كه به تازگي به عنوان وزير كشور تكيه زده است، توانست با موافقت پادشاه عموي خود را كنار بزند و در اوج قدرت و تصميم گيري براي عربستان قرار بگيرد.
 


درگيري هاي قاهره در ميدان التحرير شدت گرفت

  هزاران نفر از مخالفان دولت انقلابي مصر روز گذشته با حضور در ميدان التحرير قاهره با نيروهاي امنيتي اين كشور درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، هزاران نفر از مخالفان محمد مرسي، رئيس جمهور منتخب مردم مصر روز گذشته پس از تجمع در ميدان التحرير، با نيروهاي امنيتي اين كشور به زدوخورد پرداختند. برخي گزارش ها از كشته شدن دستكم يكي از معترضان به دليل استنشاق گاز خبر مي دهند. مخالفان مرسي كه غالبا گروهاي سكولار و طرفدار غرب هستند، پيش از اين از برگزاري اين تظاهرات خبر داده بودند.
درگيري هاي مخالفان با پليس و نيروهاي امنيتي مصر در نخستين ساعات روز سه شنبه و پس از لغو راهپيمايي موافقان مرسي پايان يافته و آرامش نسبي در ميدان التحرير و خيابان هاي مركز قاهره برقرار شده بود.
رسانه هاي خبري مصر نيز از آماده شدن معترضان براي برگزاري تحصن در ميدان التحرير قاهره تا زمان نامعلوم خبر داده بودند. براساس اين گزارش ده ها چادر جديد در ميدان التحرير برپا شده است و به گفته بسياري از تظاهركنندگان، اين تحصن تا لغو متمم قانون اساسي و انحلال مجمع موسسان ادامه خواهد داشت.
به گفته شاهدان عيني، نيروهاي امنيتي در ميدان التحرير و اطراف آن حضور دارند و تعدادي از آنها نيز در مقابل سفارت آمريكا مستقر شده اند و دولت مصر اقدام به بستن خيابان هايي كه در آنها قبلا درگيري شده با موانع بتوني كرده است.
درگيري ها در روز دوشنبه نيز ادامه داشت اما به كسي آسيبي نرسيد و نيروهاي پليس فقط با پرتاب گاز اشك آور اقدام به متفرق كردن تظاهركنندگان كردند.
اين در حالي است كه روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه با چاپ گزارشي در مورد اوضاع سياسي مصر نوشت: حاميان «حسني مبارك» رئيس جمهور سابق مصر و فعالان حقوق بشر كه خود را وقف سرنگوني رژيم حاكم مستبد اين كشور كردند، هرگز تصور نمي كردند كه روزي زير يك پرچم واحد قرار بگيرند و عليه رئيس جمهور اسلامگرا، متحد شوند.
در گزارش روزنامه آمريكايي واشنگتن پست ضمن اشاره به تنش هاي اخير در مصر به دليل فرمان رئيس جمهور خاطرنشان شده است: مصر درگير بحراني شده كه ممكن است، آرمان هاي دموكراتيك انقلاب 25 ژانويه را پس از سرنگوني رژيم مبارك به خطر بيندازد.
از سوي ديگر «احمد كلي» وزير دادگستري مصر پيش از اين اعلام كرده بود بحران ناشي از منشور قانون اساسي در آستانه حل و فصل قرار گرفته است و محمد مرسي رئيس جمهور مصر بر تحكيم حاكميت قانون تاكيد دارد.
به گفته وزير دادگستري مصر اين سوءتفاهم در نتيجه مشخص نبودن منظور رئيس جمهور پيش آمد و همين كه مرسي با رئيس شوراي عالي قضايي در روز دوشنبه ديدار و گفت وگو كرد، تمامي اختلافات بزودي از بين خواهد رفت. اما برخلاف اظهارات وزير دادگستري مصر پس از برگزاري اين ديدار نيز مخالفان مرسي به خيابان ها ريختند.
در همين حال دفتر رياست جمهوري مصر از پذيرش پيشنهاد اصلاح فرمان صادر شده از سوي محمد مرسي در ديدار با قضات عاليرتبه اين كشوردر روز سه شنبه خبر داد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، «ياسرعلي» در گفت وگو با خبرنگاران تاكيد كرد: در نشست رئيس جمهور با اعضاي شوراي عالي قضايي، دو طرف بر سر اختلاف هاي موجود توافق كردند و مقرر شد تا اعطاي اختيارات به مرسي براساس فرماني كه روز پنجشنبه هفته گذشته صادر شده بود، تنها به مسائل حاكميتي و مهم كشور محدود شود.
براساس اين گزارش بنا بر توافق دو طرف، افزايش اختيارات مرسي در مورد تمامي قوانين موجود در كشور نيست و تنها به مسائلي مرتبط است كه داراي اهميت ويژه هستند و اين قانون به صورت موقت اجرا خواهد شد.
گفتني است محمد مرسي پنجشنبه گذشته با صدور منشور قانون اساسي جديد، حوزه اختيارات خود را گسترش داد كه براساس آن رئيس جمهور منتخب در انتخابات رياست جمهوري از مصونيت قضايي برخوردار خواهد بود.
 


پس از استعفاي ايهود باراك

تعدادي از افسران ارتش اسرائيل هم از مقام خود كنار مي روند

روزنامه النهار نوشت، پس از شكست در غزه و كنار رفتن وزير جنگ تعداد زيادي از افسران بلندپايه ارتش اسرائيل نيز از مقام خود كنار خواهند رفت.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه لبناني النهار با اشاره به تصميم باراك در كناره گيري از صحنه سياسي نوشت، باراك از صحنه سياسي اسرائيل دور شد چون در جنگ اخير عليه غزه شكست خورد و مانند آنچه كه در جنگ سال 2006 به لبنان روي داد تعداد ديگري از افسران بلندپايه ارتش اسرائيل نيز استعفا خواهند كرد.
اين روزنامه افزود، برتري مقاومت عليه ارتش اسرائيل به استعفاي ايهود باراك وزير جنگ اسرائيل منجر شد.
النهار به نقل از يك ديپلمات لبناني تاكيد كرد، اختلاف باراك و نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بر سر مسئله حمله زميني به غزه و همچنين اختلاف بر سر حمله به تاسيسات هسته اي ايران از مهمترين عوامل تصميم كناره گيري ايهود باراك است.
كارشناسان امور سياسي اسرائيل نيز استعفاي ايهود باراك را اولين پس لرزه شكست اسرائيل در جنگ 8 روزه عليه غزه ارزيابي كردند و افزودند، نتانياهو بايد منتظر عواقب بعدي اين جنگ باشد.
از سوي ديگر اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين تاكيد كرد كه استعفاي باراك شكستي سنگين براي اين رژيم بود.
وي افزود، باراك در حالي كناره گيري كرد كه يكي از مهم ترين عوامل آغاز جنگ بود و اصرار زيادي بر حمله زميني به غزه داشت.
در همين رابطه سخنگوي گردان هاي قسام تاكيد كرد، مقاومت راهكارها و تدابير زيادي در اختيار دارد كه هنوز از آنها استفاده نكرده است.
وي افزود، دشمن صهيونيستي در صورت حمله مجدد به غزه غافلگير خواهد شد.
در همين حال مراسم تجليل از خانواده هاي شهدا و اسيران فلسطيني در مقابل دفتر صليب سرخ در غزه برگزار شد.
در اين مراسم مردم غزه با ستايش از مقاومت فلسطين در جنگ اخير تاكيد كردند كه همچنان پشتيبان مقاومت هستند.
ساير رويدادها
¤ طرح فلسطيني ها براي به رسميت شناختن جايگاه اين كشور به عنوان كشور غير عضو در سازمان ملل فردا در مجمع عمومي سازمان ملل به راي گذاشته مي شود.
¤ ميانجيگران مصري مذاكرات جداگانه اي را با حماس و رژيم صهيونيستي به منظور بررسي جزييات آتش بس ميان دو طرف آغاز كردند.
¤ تندروهاي حامي ساخت شهرك سازي ها در انتخابات درون حزبي ليكود وابسته به بنيامين نتانياهو به پيروزي رسيدند.
¤ جنبش حماس اعلام كرد، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين بدون موافقت فلسطيني ها به سازمان ملل مي رود.
¤ آوي ديختر وزير حمايت از جبهه داخلي رژيم صهيونيستي و رئيس اسبق دستگاه اطلاعات و امنيت داخلي اين رژيم جانشين موقت ايهود باراك مي شود.
¤ دبيركل سازمان ملل متحد خواستار لغو محاصره غزه شد.
 


يورش نظاميان آل خليفه به عزاداران حسيني در بحرين

نظاميان رژيم آل خليفه با يورش به عزاداران امام حسين(ع) در منامه ده ها نفر را مجروح كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، نيروهاي رژيم بحرين با حمله به هزاران شركت كننده در مجالس عزاداري امام حسين(ع) و شركت كننده در راهپيمايي ها در سالگرد شهادت امام حسين(ع) و شليك گلوله هاي جنگي و گازهاي سمي ده ها نفر را مجروح كردند.
تظاهركنندگان بحريني در مراسم عزاداري كوشيدند خود را به ميدان لؤلؤ برسانند كه با ممانعت نيروهاي امنيتي آل خليفه مواجه شدند.
پيش از درگيري ها نيروهاي امنيتي كه با پشتيباني هلي كوپترها در اطراف ميدان مستقر شده بودند و به محض ورود مردم به اطراف ميدان به سمت آنان گلوله هاي جنگي و گازهاي سمي پرتاب كردند.
در مناطق ديگر بحرين نيز تظاهرات مسالمت آميز مشابهي صورت گرفت و مردم بر ادامه انقلاب تا تحقق حكومت دموكراتيك تأكيد كردند.
با وجود تشديد محدوديت هاي رژيم حاكم بر بحرين عليه مراسم عزاداري در سال جاري تعداد زيادي از مردم در راهپيمايي ها و تظاهرات شركت و خواستار سرنگوني رژيم حاكم شدند.
در انقلاب مردم بحرين تاكنون حدود 100 نفر به شهادت رسيده و صدها نفر ديگر نيز مجروح شده اند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10