(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 8  آذر  1391 - شماره 20367

كوتاه اقتصادي
گمرك اعلام كرد
واردات كالا با ارز آزاد ممنوع نيست
كاهش 30 درصدي قيمت آهن آلات در بازار
در سفر قاسمي به عشق آباد صورت گرفت
توافق هاي جديد گازي ايران و تركمنستان
ثبت 3 ركورد جديد در بورس
يك مقام مسئول:
عمليات اجرايي تونل امام زاده هاشم تا پايان سال به اتمام مي رسد
تصميم جديد دولت براي افزايش كارايي كارمندان
افت 45 توماني قيمت دلار در بازار
يك مقام ارشد بانكي:
ثبات نرخ ارز تا پايان سال ادامه خواهد داشت
اتصال 4هزار شركت حمل و نقل به سيستم بارنامه الكترونيك
مسكن ويژه تهران سال آينده تحويل داده مي شود
رشد 147 درصدي ارزش معاملات بورس كالا طي 8 ماه
تمديد ثبت نام طرح ويژه نقدي خروج خودروهاي فرسوده
تأكيد بانك مركزي بر اجراي كامل مقررات ارزي


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس هيئت عامل ايدرو اظهار داشت: در صورت تصويب و تامين منابع مالي لازم توسط دولت و مجلس، اين سازمان آمادگي دارد در 300 شهر و شهرستان كشور كه از واحدهاي صنعتي بي بهره هستند، اين واحدها را ايجاد كند. غلامرضا شافعي افزود: نمايندگان مردم شريف شهرهاي مختلف كشور در مجلس شوراي اسلامي گرايش به ايجاد واحدهاي صنعتي در نقاط مختلف دارند و ايدرو با تكيه بر تخصص و توانمندي هاي فني و صنعتي خود، اين توان را دارد كه به طور مستقل يا با همكاري بخش خصوصي اين امر را سازماندهي كند.
¤ رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني از برگزاري 10 پانل تخصصي همزمان با برپايي پنجمين كنفرانس ملي و سومين كنفرانس بين المللي لجستيك و زنجيره تأمين در روزهاي 26 و 27 آذر ماه سال جاري خبر داد. دكتر مهدي فتح الله با بيان اينكه پانل هاي تخصصي محل ارايه مقالات كاربردي و ارايه تجربه هاي موفق است افزود: از موضوعات مورد بررسي در پانل ها مي توان به زنجيره تأمين خودرو؛ لجستيك نظامي و انتظامي؛ حمل و نقل؛ صنعت نفت، گاز و پتروشيمي و بازرگاني و تجارت اشاره كرد.
¤ در هفت ماهه امسال قاره آسيا خريدار بيش از 95 درصد از كالاهاي صادراتي ايران بود. براساس تازه ترين آمار گمرك ايران، قاره آسيا در هفت ماه نخست امسال بدون احتساب آمار مربوط به صادرات ميعانات گازي از نظر وزني و ارزشي به ترتيب خريدار 4/95 و 7/92 درصد از كالاهاي صادراتي ايران بود.بعد از قاره آسيا، اروپا از نظر ميزان خريد كالاهاي صادراتي ايران با اختلاف زياد در رده دوم قرار گرفت. اروپا در اين مدت از نظر وزني و ارزشي به ترتيب خريدار 2 و 3/4 درصد از كل كالاهاي صادراتي ايران بود.
¤ شركت ايران خودرو با هدف تكريم مشتريان خود، تعداد 21 نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش خود در سطح كشور را به دليل رعايت نكردن اصول و ضوابط تعيين شده در ارتباط با مشتري لغو امتياز كرده و فعاليت تعداد 22 نمايندگي نيز به صورت تعليق درآمده است.
¤بيزنس ركوردر به نقل از مقامات پاكستاني گزارش داد: ايران تحت معامله تهاتري با پاكستان، با واردات يك ميليون تن گندم از اين كشور به قيمت 300 دلار در هر تن موافقت كرده است. اين پايگاه اينترنتي به نقل از يك مقام بلندپايه در وزارت امنيت غذاي ملي و پژوهش پاكستان نوشت: يك هيئت ايراني اوايل ماه جاري به اين كشور سفر كرده و نمونه هاي گندم را براي بررسي وجود آفت سياهك از انبارهاي شركت پاسكو جمع آوري كرد. ايران با بررسي اين نمونه ها، سرانجام با واردات موافقت كرد.
¤ مديركل تعاون، كار و رفاه استان تهران گفت: در 14شهرستان اين استان تاكنون بيش از 6 هزار طرح تعاوني كشاورزي مهر ثبت شده است. احمد لطفي نژاد با اشاره به طرح تعاوني كشاورزي مهر اظهار داشت: اين طرح يكي از بهترين ظرفيت ها براي ايجاد اشتغال گسترده در كشور به شمار مي رود كه توسط دولت تصويب و ابلاغ شده است.
 


گمرك اعلام كرد

 واردات كالا با ارز آزاد ممنوع نيست

گمرك جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرد: واردات كالا همچون گذشته با ارز آزاد ممنوع نيست و واردكننده بايد براي شفافيت، منشأ ارز خود را اعلام كند.
گمرك جمهوري اسلامي ايران در واكنش به ممنوعيت واردات با ارز آزاد، اعلام كرد: براساس مصوبات ابلاغي به گمرك جمهوري اسلامي ايران، واردات با ارز نظام بانكي، مركز مبادله اي، سرمايه گذاري خارجي، اعتبار ارزي، تهاتر، واردات در مقابل صادرات و ارز متقاضي با ذكر منشأ آن بلامانع بوده و همچون گذشته در حال انجام است.
البته براي شفافيت بيشتر در بازار ارز، مطابق مصوبات ابلاغي به گمرك جمهوري اسلامي ايران، بايد منشأ ارزي واردات كاملا مشخص باشد.
ممنوعيت ثبت سفارش برخي كالاها برداشته شد
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسي هاي انجام شده ممنوعيت ثبت سفارش برخي از كالاها برداشته شده و به هيچوجه ورود اين كالاها به كشور ممنوع نبوده است.
وي با اشاره به برخي از مشكلات ايجاد شده در بخش صادرات برخي كالاها نيز اظهار داشت: در بخش صادرات هم اشتباهي كه رخ داد، اين بود كه گمرك جلوي صادرات بسياري از كالاها را گرفته بود كه ما هم بلافاصله فهرست كالاها را داديم تا جلوي كالاهاي غيرمجاز گرفته شود و بقيه را آزاد كنند كه البته مقداري اين مسئله زمان برد. البته گمرك نبايد به اين مسئله وارد مي شد زيرا اين موضوع به عهده سازمان توسعه تجارت است.
غضنفري درباره آخرين وضعيت واردات كالاهاي مختلف به كشور گفت: كاري كه صورت گرفت؛ ممنوعيت واردات نيست بلكه ممنوعيت ثبت سفارش است. يعني همزمان با اين تصميم كالا نيز وارد كشور مي شود. آن دسته از واردكنندگاني كه در گذشته ثبت سفارش كرده بودند، هر كدام چند ماه بعد كالاهايشان وارد كشور مي شود.
وي افزود: زماني كه ممنوعيت ثبت سفارش اعلام مي شود، براي بررسي بيشتر اين كار را انجام مي دهيم تا اگر لازم بود، دوباره آن كالا وارد كشور شود. ممنوعيت ثبت سفارش انجام شد و بررسي هاي لازم صورت گرفت كه نتايج اين بررسي ها نشان داد؛ ممنوعيت ثبت سفارش برخي از اين كالاها مانند رايانه، لوازم جانبي آن، تلفن همراه و غيره بايد برداشته شود، كه اين كار نيز صورت گرفت.
غضنفري تصريح كرد: اما آنهايي كه ممنوعيت ثبت سفارششان ادامه پيدا كند، نه الآن بلكه بعد از سه يا چهار ماه تبديل به ممنوعيت واردات مي شود و با يك تاخير زماني اين تصميمات اثر مي گذارد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اين كه به تدريج كالاها بررسي بيشتري شده و مقدار توليد آنها محاسبه مي شود، گفت: با توجه به نياز جامعه و مقدار توليد هر كالايي در كشور، اگر مقادير عددي ما و نظر كارشناسان، خبرگان، متخصصان، تاييد كند كه ممنوعيت ثبت سفارش اين كالاها بايد برداشته شود، اين كار صورت خواهد گرفت كه در مورد برخي از كالاها بدون اينكه در بازار آثاري داشته باشد، اعمال شد.
وي در ادامه تاكيد كرد: ممكن است براي برخي اين سؤال پيش بيايد كه چرا اول ممنوعيت ثبت سفارش مي كنيد، بعد بررسي انجام مي شود؟ كه بايد در پاسخ گفت؛ اگر ما اعلام كنيم كه مي خواهيم برخي از كالاها را بررسي كنيم، تعداد زيادي از افراد مي روند، ثبت سفارش مي كنند بعد اين برگه ها خريد و فروش شده و تبديل به اوراق بهادار و سفته بازي مي شود.
غضنفري يادآور شد: ما وقتي مي خواهيم كالايي را بررسي كنيم؛ اول ثبت سفارش را محدود يا ممنوع مي كنيم، بررسي ها را انجام مي دهيم، تا رانت ايجاد نشود، اين طبيعي است و پيش از اين هم بوده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: الآن هم كالاهايي از جمله خودروهاي سبك، رايانه، تلفن همراه و برخي كالاهاي ديگر كه ممنوعيت ثبت سفارش داشت، بعد از بررسي بيشتر آزاد شد و واردات آنها هيچ وقت قطع نشده بود.

 


كاهش 30 درصدي قيمت آهن آلات در بازار

رئيس اتحاديه كشوري فروشندگان آهن و فولاد گفت: قيمت انواع آهن آلات در بازار نسبت به اول آبان ماه سال جاري 25 تا 30درصد كاهش يافته است.
«محمد آزاد» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: همواره در نيمه دوم سال شاهد كاهش ساخت و ساز و به تأسي از آن مصرف آهن آلات هستيم و اكنون واحدهاي توليدي فعاليت خود را دارند و از نظر آهن آلات در مضيقه نيستيم.
وي با بيان اينكه نوسان قيمت ارز روي قيمت ها اثرگذار است، گفت: فعاليت مركز مبادلات ارزي موجب مهار قيمت ارز شد و در اين بخش، تعديل قيمت آهن را به دنبال داشت.
اين مقام مسئول خاطرنشان ساخت: كاهش ساخت و ساز فصلي نيز نقش موثري در كنترل قيمت ها داشت و اكنون قيمت ميلگرد در بازار نسبت به نرخ بورس ارزانتر است به گونه اي كه قيمت بورس از قرار هر كيلوگرم 17 هزار ريال عرضه شده در حالي كه فروشندگان در بازار همان ميلگرد را 16 هزار و 500 ريال عرضه مي كنند.
آزاد با انتقاد از صادرات ارزان سنگ آهن گفت: قيمت صادراتي سنگ آهن هر تن 45 تا 80 دلار نرخ گذاري شده، در حالي كه توليدكنندگان داخلي براي فعال سازي خطوط توليد خود ناگزير از واردات شمش آهن با نرخ بالاي 600 دلار هستند.
وي در ارتباط با كاهش ساخت و ساز خانه هاي مهر نيز اظهار داشت: نياز به خانه براي مردم تمام شدني نيست، به ويژه اراضي وسيعي در كشور با بافت هاي فرسوده مواجه هستيم و در كنار آن نوسازي خانه هاي روستايي ضرورتي جدي است.
آزاد يادآور شد: سال گذشته كل ميزان مصرف آهن آلات و فولاد كشور 23 ميليون تن بود كه از اين رقم 14 تا 15 ميليون تن اختصاص به مصارف صنعتي دارد.
وي افزود: چنانچه تدابير لازم اتخاذ مي شد، نيازمند به واردات آهن آلات نبود، در عين حال كه سال گذشته دو تا
5/2ميليون تن صادرات آهن و فولاد داشتيم.
رئيس اتحاديه كشوري آهن و فولاد تصريح كرد: اقدام به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا جلوي صادرات بي رويه اين بخش گرفته شود و صادركنندگان نظام مند فعاليت نمايند.
وي در ارتباط با نقش فعاليت بورس كالا در اين بخش گفت: انتظاري كه از بورس مي رود شفاف سازي قيمت براي خريداران و فروشندگان است و در گذشته بورس گاهي نقش مثبت و زماني نقش منفي برجاي گذاشته است.
آزاد اضافه كرد: آنچه كه امروز مشهود است شمار كارگزاران در بورس زياد است و آنها نبايد در ارتباط با قيمت ها تباني كنند و بازارسازي بوجود آورند، زيرا اين شيوه شفاف سازي نيست و اتحاديه آهن و فولاد در مواقع لازم تذكرات خود را داده است.
وي گفت: رقابت خريد كارگزاران بورس به زيان اقتصاد كشور و مصرف كنندگان است، زيرا رقابت در جهت رواني خريد و فروش بايد صورت گيرد و نبايد به رشد قيمت دامن بزند.
رئيس اتحاديه كشوري آهن و فولاد افزود: وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي و صنعت، معدن و تجارت بر روند عملكرد بورس كالا نظارت دارند و انتظار مي رود بورس جايگاهي براي داد و ستد كالا با ضوابط و قوانين مربوطه باشد.
 


در سفر قاسمي به عشق آباد صورت گرفت

توافق هاي جديد گازي ايران و تركمنستان

ايران و تركمنستان درباره امكان صدور گاز تركمنستان به ايران از سه نقطه مرزي مذاكره كردند كه بر اساس آن توافق هاي خوبي در اين زمينه حاصل شد.
مهندس جواد اوجي بعدازظهر ديروز در گفت وگو با شانا، درباره سفر وزير نفت به عشق آباد، گفت: در دور نخست مذاكرات مهندس قاسمي و خوجه محمداف، معاون رئيس جمهور تركمنستان و وزير كابينه در حوزه انرژي، در زمينه مبادلات انرژي دو كشور، صادرات گاز تركمنستان به ايران و همچنين ساير موضوع ها از جمله تامين ادوات و تجهيزات حوزه نفت و گاز و توانايي هاي كشورمان در خصوص ساخت كالاهاي نفتي گفت و گو كردند.
معاون وزير نفت در امور گاز با اشاره به آمادگي ايران براي تامين تجهيزات و ادوات موردنياز صنايع نفت و گاز تركمنستان از سوي سازندگان و پيمانكاران ايراني اظهار كرد: در ادامه مذاكرات قرار است با حضور وزيران دو كشور، تجار و 30 گروه از شركت ها و گروه هاي تجاري در نشستي مشترك درباره افزايش همكاري هاي دو كشور در حوزه هاي ديگر از جمله، تامين خودروهاي سبك و سنگين، مصالح ساختماني و صنايع فولاد نيز گفت و گو شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر دومين دارنده ذخاير و تركمنستان چهارمين دارنده ذخاير گاز در جهان و در رديف غول هاي گازي هستند، افزود: دو كشور همچنين درباره توسعه صادرات و واردات و تامين انرژي كشورهاي منطقه و همسايه مذاكره كردند.
اوجي افزود: دو كشور همچنين درباره ترانزيت گاز تركمنستان از خاك ايران به كشورهاي همسايه از جمله تركيه و ارمنستان به توافق رسيدند و مقرر شد كارشناسان طرفين جزئيات اجرايي اين توافق ها را در جلسات تخصصي بررسي كنند.
معاون وزير نفت در امور گاز با تاكيد بر عزم جدي تركمنستان براي توسعه روابط و همكاري ها با جمهوري اسلامي ايران، يادآور شد: مسئولان كشور تركمنستان از جمله رئيس جمهور، معاون رئيس جمهور در امور نفت و گاز و وزير امور خارجه اين كشور در گفت و گوهايي كه با هيئت ايراني داشتند بر اجراي كامل تعهدات خود در قراردادهاي گازي با ايران تاكيد دارند، و اظهار كردند كه فشار كشورهاي ثالث تاثيري بر پايبندي اين كشور بر تعهدات قراردادي آنها ندارد.
اوجي ادامه داد: در مذاكرات ديروز همچنين درباره تهاتر كالا بين دو كشور توافق حاصل و مقرر شد گروه هاي كارشناسي شركت ملي گاز ايران و شركت تركمن گاز براي افزايش مبادلات دو كشور در زمينه گاز و اجرايي كردن توافق هايي كه حاصل شد نشست هاي ديگري را در آينده نزديك برگزار كنند.
 


ثبت 3 ركورد جديد در بورس

با پرش 397 واحدي شاخص بورس كشور، سه ركورد جديد براي بازار سهام ايران به دست آمد.
به گزارش فارس، بازار سهام 46 ساله كشور در شرايطي بعد از ماه ها ركود و رخوت و زيان دهي از مرداد ماه به اين سو با بهبود وضعيت و سپس ثبت ركوردهاي تازه مواجه شده كه ديروز هم سه ركورد جديد ديگر را به ثبت رساند تا همچنان نقل محافل و مايه اميد سرمايه گذاران ريسك پذير باشد.
براساس اين گزارش: در جريان معاملات ديروز بازار سهام، شاخص بورس به مدد رشد قيمت سهام شركت هاي بزرگي چون فولادمباركه، گل گهر، چادرملو، پالايشگاه بندرعباس، سرمايه گذاري غدير، ملي مس، توسعه معادن و فلزات، پتروشيمي پرديس و نفت و گاز پارسيان و اثر 56 تا 14 واحدي اين شركت ها با پرش 397 واحدي 21. درصد افزايش يافت.
با اين رويداد و پرش شاخص بورس بعد از فتح قله هاي 30 و 31 هزار واحدي در 30 مهر و 6 آبان، موفق شد تا براي نخستين بار در طول حيات خود وارد كانال 32هزار واحدي شود و ركورد ديگري را به ثبت برساند. از سوي ديگر رشد قيمت هر سهم اغلب شركت هاي بزرگ بورس منجر شد تا متغير ارزش روز بازار سهام هم براي اولين بار از مرز 6145. هزار ميليارد تومان عبور كند.
با اين ركوردها ميانگين بازدهي سرمايه گذاري در بورس طي 9 ماه سال جاري از 523. درصد گذشت كه اين درصد هم ركورد تازه ديگري براي بازار سهام به شمار مي رود، چرا كه طي دو سال اخير حداكثر ميانگين بازدهي 16 و سپس 21 درصد بود. با اين حال بازار سهام هنوز از نظر بازدهي از بازارهاي رقيبي چون مسكن، ارز، طلا و سكه عقب مانده و براي اولين بار در دو سال اخير موفق شده بالاتر از ميانگين بازدهي 20درصدي سپرده بانكي باشد.
اخراجي هاي بورس
24تايي شدند
در همين حال در كنار ثبت ركوردهاي جديد در بورس، تعداد شركت هاي اخراجي از اين بازار هم امسال به 24 شركت رسيد.
بنابراين گزارش اخراج شركت هاي سهامي عام از بورس كه از سال 86 با حذف 10 شركت آغاز شد و در سال هاي 87 با 73 شركت، 88 با 15 و در سال گذشته با 6 شركت ديگر ادامه يافت، امسال هم با تصميم هيئت پذيرش اوراق بهادار و مسئولان بازار سرمايه 21 شركت از بورس لغو پذيرش شدند تا تعداد شركت هاي حاضر در بورس به 325 شركت كاهش يابد.
براساس اين گزارش، آخرين و مهمترين اين شركت ها صدرا بود كه با بيش از 27 هزار سهامدار چالش هاي تازه اي را در بازار سهام ايجاد كرده و مديران اين شركت 150 ميليارد توماني مراتب اعتراض خود را به مسئولان سازمان بورس اعلام كرده و منتظر رأي نهايي هستند.
به هر حال، بعد از لغو پذيرش از بورس و انتقال به بازار پايه فرابورس 21 شركت (از جمله صدرا، پيام، آزمايش، آبگينه، كابل سازي ايران، پلاستيك شاهين، بسته بندي پارس، پلاستيران، روغن نباتي ناب، كارتن مشهد، كيوان، گسترش، مخابراتي ايران، قند تربت جام، تجهيزات سديد، شيشه قزوين و هنكل پاك وش)، سه شركت ايتالران، نيروي زنگان و لوازم خانگي پارس هم مشمول اين تحول شدند تا از شنبه آينده 11 آذر رسما از بورس اخراج و آماده حضور در بازار پايه فرابورس باشند.
با احتساب سه شركت فوق، مجموع شركت هاي اخراجي از بورس در سال جاري به 24 شركت مي رسد.
عامل اصلي اخراج و لغو پذيرش شركت ها از بورس ناشي از زيان انباشته و عدم توانايي در رسيدن به سودآوري است. همچنين اطلاع رساني بسيار ضعيف در ارايه گزارش هاي لازم و به موقع به بورس هم از عوامل ديگر غربال شركت ها از بورس و انتقال به فرابورس است.

 


يك مقام مسئول:

عمليات اجرايي تونل امام زاده هاشم تا پايان سال به اتمام مي رسد

معاون ساخت بزرگراه ها با بيان اينكه براي تكميل تونل
3/3كيلومتري امام زاده هاشم و ابنيه و پل هاي مجاور آن تاكنون 65ميليارد تومان هزينه شده گفت: اين پروژه براي تكميل تا پايان سال 20ميليارد تومان بودجه نياز دارد.
خيرالله خادمي در گفت وگو با فارس، درباره پروژه محور هراز، اظهار داشت: در محور هراز، اجراي تونل امامزاده هاشم توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در دست انجام است.
وي با اشاره به اينكه اين تونل طولاني ترين تونل جاده اي كشور بوده كه در حال احداث است، تصريح كرد: طول كل تونل و گالري متصل به آن 3300 متر است كه عملا عبور از گردنه امامزاده هاشم را بي نياز مي كند.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها ادامه داد: تونل از نظر ارتفاع نسبت به طراز جاده فعلي 400متر پايين تر در حال احداث است، به همين دليل برف گير بودن محور و شرايط نامناسب آب و هوايي و بوران، تاثير چنداني بر آن ندارد.
خادمي اضافه كرد: اجراي اين تونل موجب مي شود رانندگان نيازي به عبور از گردنه امامزاده هاشم كه اغلب شاهد نزولات جوي، برف و بوران است، ندشته باشند.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها با بيان اينكه تونل امامزاده هاشم در جاده هراز به شهر مشاء متصل و از آنجا وارد شهر مي شود، تصريح كرد: با اجراي اين تونل يكي از نقاط پرحادثه جاده اي كشور حذف و عبور از گردنه امامزاده هاشم منتفي مي شود.
خادمي با اشاره به اينكه اين تونل تا پايان سال جاري تكميل شده و عمليات اجرايي آن به پايان مي رسد، تصريح كرد: تاكنون 65ميليارد تومان در اين پروژه هزينه شده است.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها يادآور شد: طول كل قطعه مورد اجرا 6/5 كيلومتر است كه 3/3كيلومتر آن تونل و مابقي به صورت پل، ابنيه و جاده است.
وي با بيان اينكه پيمانكار اين پروژه قرارگاه خاتم الانبياء است، اظهار داشت: با درنظر گرفتن احداث تاسيسات اين تونل، براي اتمام آن 15 الي 20ميليارد تومان لازم داريم كه بخشي از آن از محل اوراق مشاركت تامين مي شود.
 


تصميم جديد دولت براي افزايش كارايي كارمندان

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري از تصميم جديد دولت براي توانمندسازي كاركنان خبر داد و گفت: در رويكرد جديد آموزش هاي كاربردي ملاك عمل خواهد بود.
عبدالعلي تاجي تصريح كرد: در گذشته مركزي باعنوان مركز آموزش مديريت دولتي وجود داشت كه كارمندان پس از گذراندن دوره هاي آموزشي كلاسيك، مدارك معادل دانشگاهي اخذ مي كردند اما در رويكرد جديد قرار شده تا اين مركز براي توانمندسازي بيشتر كاركنان به ويژه مديران به سمت آموزش هاي كاربردي حركت كند.
وي خاطرنشان كرد: اين رويكرد مي تواند براي توانمندي كاركنان به ويژه مديران سطوح مختلف مثمرثمر باشد.
تاجي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت همچنين گفت: معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري قصد تشكيل شوراي برنامه ريزي براي آموزش و توانمندسازي كاركنان را دارد.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري اظهار كرد: اين شورا با حضور صاحب نظران حوزه و دانشگاه و همچنين مديران اجرايي تشكيل مي شود و كار سياستگذاري و برنامه ريزي آموزش و توانمندسازي كاركنان را برعهده خواهد داشت.
 


افت 45 توماني قيمت دلار در بازار

قيمت سكه و ارز كه طي چند روز گذشته با افزايش قيمت روبرو بود، ديروز با افت مواجه شد.
به گزارش خبرنگار كيهان از بازار غيررسمي، ديروز هر دلار آمريكا دو هزار و 830 تومان فروخته مي شد كه نسبت به روز دوشنبه 45 تومان كاهش داشت.
بنابراين گزارش: همچنين يورو و پوند با 75 و 90 تومان كاهش به ترتيب 3 هزار و 720 و 4 هزار و 550 تومان فروخته مي شد.
بازار سكه هم كه طي چند روز اخير شاهد رشد بود، ديروز با كاهش قيمت روبرو شد به طوري كه هر قطعه سكه طرح قديم يك ميليون و 155 هزار تومان فروخته مي شد كه نسبت به روز دوشنبه 10 هزار تومان كاهش داشت.سكه طرح جديد نيز ديروز با 10 هزار تومان كاهش يك ميليون و 150 هزار تومان فروخته شد.
اين گزارش مي افزايد: نيم سكه و ربع سكه نيز با 5 هزار تومان كاهش 575 هزار تومان و 295 هزار تومان فروخته شدند.
همچنين سكه گرمي با هزار تومان كاهش با قيمت 174 هزار تومان معامله شد.
 


يك مقام ارشد بانكي:

ثبات نرخ ارز تا پايان سال ادامه خواهد داشت

سخنگوي مركز مبادله ارز از ثبات نرخ ارز تا پايان سال جاري خبر داد.
صمد كريمي در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: نرخ ارز تا پايان امسال به ثبات كنوني خود ادامه خواهد داد.
وي همچنين از دو برابر شدن مانده ارز خريداري شده در پايان آبان ماه سال جاري نسبت به پانزدهم آبان توسط بانك هاي عامل خبر داد و افزود: اين نشان مي دهد در آينده اي نه چندان دور واردات مواد اوليه، كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي براي بخش هاي توليد و يا همان خانواده توليد كه گروه كالايي سه تا هفت است، شتاب مي گيرد و اين همان هدف اولي بود كه مركز مبادلات در پي آن بود.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور گفت: ضمن اين كه مذاكرات ما با بانك ها نشان مي دهد پول به بانك كارگزار خارجي توسط بانك هاي گشايش كننده كه همان بانك هاي ايراني هستند پرداخت شده و كالا در مسير گمركي بوده و يا به بازار كالا و خدمات عرضه شده است.
كريمي اظهار كرد: اين همان هدف اولي بود كه ما دنبال كرديم منتها در آينده با تقويت جانب عرضه از يك سو و مديريت تقاضاي ارز در صدد هستيم حمايت از بخش توليد را به طور معناداري افزايش دهيم.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي همچنين گفت: از ابتداي فعاليت مركز تاكنون براي 8482 فقره ثبت سفارش ارز تامين شده است.
كريمي با اشاره به عبور ثبت سفارش هاي پرداختي مركز مبادلات از مرز 8 هزار فقره، اظهار داشت: از ابتداي فعاليت مركز مبادلات تا پايان وقت اداري روز گذشته 8 هزار و 482 فقره ثبت سفارش در مركز مبادلات ارزي پذيرفته شده و 95 فقره مربوط به روز گذشته است.
وي در مورد تعيين دومين بانك عامل ارائه ارز دانشجويي، گفت: اين بانك معرفي خواهد شد و در كنار بانك تجارت به فعاليت مي پردازد.
 


اتصال 4هزار شركت حمل و نقل به سيستم بارنامه الكترونيك

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تاكيد كرد: بايد 4هزار شركت حمل و نقلي به سيستم بارنامه الكترونيك متصل شوند.
شهريار افندي زاده در گفت و گو با فارس درباره جزئيات صدور بارنامه الكترونيك براي ناوگان حمل و نقل كاميوني جاده اي، اظهار داشت: صدور بارنامه هاي الكترونيك پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به كمك ديگر ارگان ها، در دستور كار سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي قرار گرفت.
وي ادامه داد: با توجه به نياز شركت هاي حمل ونقل كالا به استفاده از فناوري هاي نوين و پيشرفت در امر جابه جايي كالا و خدمات مربوط به آن، همچنين صدور بارنامه و ثبت اطلاعات حمل هر نوع كالايي در سامانه رايانه اي و قابليت نظارت و كنترل امور جابه جايي كالاها، تمامي شركت هاي فعال در امر حمل و نقل كالا ملزم به اتصال به اينترنت پرسرعت شده اند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه حدود 4هزار شركت بايد به اين سيستم دسترسي يابند، گفت: با اين كار سيستم ارتباطي راحت بين شركت ها ايجاد خواهد شد و كمك بسزايي در توسعه و شفاف سازي كالا خواهد بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: ظرف چند ماه آينده با توجه به آنكه زيرساخت هاي اينترنتي و اينترانتي بارنامه هاي الكترونيك در حال انجام است اين مورد اجرايي خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: اميدواريم 2600 شركت فعال از 4هزار شركت موجود بتوانند به اين سيستم متصل شوند، اين شركت ها در داخل پايانه هاي عمومي و خصوصي مستقر شده اند.
افندي زاده با اشاره به اينكه گسترش صدور بارنامه الكترونيك منافع زيادي براي كشور خواهد داشت، تصريح كرد: نرم افزارهاي مورد نياز اين پروژه در حال تكميل است، اميدواريم تا پايان سال جاري بتوانيم اين مورد را به صورت عملياتي كامل درآوريم، البته نواقص اين پروژه به مرور برطرف خواهد شد.
افندي زاده همچنين بر تكميل طرح درگاه ملي پايانه هاي بار و ضرورت استفاده از شناسه ملي براي صدور بارنامه تاكيد كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: از مزاياي برخورداري از شبكه هاي الكترونيك و اينترنت پرسرعت، صدور بارنامه بر خط و تسريع در امور حمل و نقل كالا و جلوگيري از خطاها و اشتباهات سامانه هاي موجود است.
 


مسكن ويژه تهران سال آينده تحويل داده مي شود

مديركل راه و شهرسازي استان تهران با بيان اينكه مسكن هاي ويژه تهران تا شهريور 92 تحويل ثبت نام كنندگان مي شود، گفت: نخستين واحدهاي نمونه مسكن ويژه تهران اول اسفند ماه سال جاري در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
فريبرز واحدي در گفت و گو با خبرگزاري فارس، افزود: در خصوص ادامه ساخت مسكن ويژه تهران در حال مكان يابي زمين هايي هستيم كه علاوه بر نداشتن معارض، اعتماد مردم را جلب كند تا بر التهاب بازار مسكن تهران تأثير مثبتي بگذارد.
وي ادامه داد: براي سرعت دادن به مسكن ويژه تهران (پروژه تهرانسر) مجدداً نيروي محركه جديدي تزريق شد تا پيمانكاران با سرعت بيشتر كار خود را پيش ببرند.
وي با اشاره به نيروي محركه جديد براي سرعت دادن به مسكن تهرانسر گفت: حل مشكل معارضين برخي از سايت هاي مسكن تهرانسر، توافقات مديريتي جديد با پيمانكاران براي خوش بين شدن آنها براي ادامه كار بدون توجه به هرگونه تغييرات قيمتي و احراز شرايط روزانه متقاضيان از جمله موارد تزريق نيروي محركه جديد براي پروژه مسكن تهرانسر است.
واحدي ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد واحدهاي مسكوني تهرانسر مرحله فوندانسيون خود را پشت سر گذاشته اند و به همين منظور قرار شده تا اولين واحدهاي نمونه اين واحدهاي مسكوني از سوي 3 پيمانكار فعال در مسكن تهرانسر تا اول اسفندماه در معرض ديد عموم قرار گيرد.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا افزايش قيمت مسكن مهر شامل حال مسكن تهرانسر نيز خواهد شد، گفت: به 3 پيمانكار فعال در مسكن تهرانسر اولتيماتوم داده شده كه با توجه به دريافت پيش پرداخت ها، هرگونه افزايش قيمتي به اين پيمانكاران ارتباطي نخواهد داشت، بنابراين به آنها اعلام شده كه اگر توافق جديدي بر سر هرگونه تغيير قيمت مسكن مهر شود مابه التفاوت آنها پرداخت خواهد شد.
به گفته وي، اين توافق مديريتي با پيمانكاران باعث شد آنها با خيال آسوده و با سرعت بيشتر كار خود را ادامه دهند.
واحدي در پاسخ به اين سؤال كه متقاضيان مسكن ويژه تهران نگران هستند كه اگر افزايش قيمت مسكن مهر انجام شود مبالغ پرداختي آنها نيز افزايش مي يابد، گفت: هنوز هيچ چيزي در خصوص افزايش قيمت مسكن مهر مشخص نيست و اين موضوع در خصوص مسكن ويژه تهران در دستور كار نيست.
وي ادامه داد: چون قرار شده واحدهاي مسكوني تهرانسر به قيمت تمام شده و 20درصد زيرقيمت بازار واگذار شود از اين حيث سرمايه گذاري در مسكن تهرانسر به نفع متقاضيان است.
 


رشد 147 درصدي ارزش معاملات بورس كالا طي 8 ماه

ارزش معاملات بورس كالا طي 8 ماه سال جاري از مرز 388 هزار ميليارد ريال فراتر رفت.
روابط عمومي بورس كالا اعلام كرد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش 147 درصد افزايش را نشان مي دهد.
طي مدت مذكور افزون بر 7 ميليون و 699 هزار تن انواع محصولات صنعتي و معدني شامل: فولاد، آلومينيوم، مس، كنسانتره فلزات گرانبها، سولفور موليبدن، روي، كك متالورژي، شمش طلا و سنگ آهن به ارزش بيش از 107 هزار ميليارد ريال در اين بورس مورد معامله قرار گرفت كه از نظر ارزش نسبت به سال گذشته از رشد 83 درصدي برخوردار شده است.
براساس اين گزارش: همچنين با معامله بيش از 5 ميليون و 327 هزار تن انواع فرآورده هاي نفت و پتروشيمي مانند: مواد پليمري و شيميايي، قير، اكستراكت، روغن، وكيوم باتوم، آيزوريسايكل، آيزوفيد، گوگرد، لوب كات، حلال ها و گازها و خوراك ها طي هشت ماه سال جاري در بورس كالاي ايران با ارزشي بيش از 59 هزار ميليارد ريال، 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.
 


تمديد ثبت نام طرح ويژه نقدي خروج خودروهاي فرسوده

معاون نوسازي ناوگان ستاد سوخت از تمديد ثبت نام طرح ويژه بدون جايگزين (نقدي) خروج خودروهاي فرسوده تا 17 آذرماه خبر داد.
اميررضا رجبي گفت: اين طرح شامل خودروهاي مدل سال هاي 56 تا 70 بوده و متقاضيان مي توانند كماكان از بالاترين تسهيلات دولتي برخوردار شوند.
وي ادامه داد: همزمان با برگزاري همايش مديريت پسماند و بازيافت، طرح ويژه خروج خودروهاي فرسوده به روش نقدي آغاز شد و اين طرح شامل خودروهاي مدل 1356 تا 1370 بوده و متقاضياني كه ثبت نام كردند هم اكنون در مرحله فراخوان به مراكز اسقاط سراسر كشور هستند.
وي ادامه داد: استقبال صورت گرفته از طرح ويژه اسقاط بدون جايگزيني خودروهاي فرسوده طي روزهاي كاري اخير بسيار گسترده بود به حدي كه حدود 15 هزار نفر در اين طرح ثبت نام كردند تا متوسط روزانه ثبت نام به 2 هزار نفر رسيد.
وي گفت: خودروي فرسوده بايد داراي پلاك منطقه اي (ايران) يا داراي گواهي تسجيل راهور ناجا (داراي VIN) و سند قطعي به نام مالك خودروي فرسوده باشد يا داراي وكالت بلاعزل از مالك باشد همچنين شرط پذيرش خودرو در مركز اسقاط در طرح نقدي، قابليت تردد است.
به گفته وي، متقاضيان بايد شماره حساب معتبر از بانك ملت داشته و در هنگام ثبت نام ارائه كنند.
معاون نوسازي ناوگان ستاد سوخت در مورد شيوه هاي ثبت نام نيز توضيح داد: دو راه براي ثبت نام وجود دارد؛ راه نخست مراجعه به مركز اسقاط سراسر كشور و دفاتر مجاز مراكز اسقاط است كه آدرس مراكز مجاز به تفكيك هر استان در سايت www.farsoodeh.ir يا www.nosazinavgan.ir
قرار دارد.
وي افزود: راه دوم ثبت نام اينترنتي توسط خود متقاضيان داراي خودروي فرسوده از طريق مراجعه به سايت www.nosazin.net است.
معاون نوسازي ناوگان با تاكيد بر اينكه خودروهاي سواري شخصي مدل 1371 و 1372 در صورت ارائه برگه «عدم امكان دريافت معاينه فني» فرسوده تلقي شده و مي توانند در اين طرح ثبت نام كنند تصريح كرد: متقاضيان همچنين در صورتي كه مالك بيش از يك خودروي فرسوده هستند نيز مي توانند با كد ملي خود در اين طرح ثبت نام كنند.
رجبي با بيان اينكه ثبت نام در اين طرح تا روز جمعه 17 آذرماه تمديد شده است اظهار داشت: بنا بر درخواست مديران مراكز اسقاط سراسر كشور و نظر به استقبال گسترده متقاضيان خروج خودروهاي فرسوده به آن دسته از متقاضيان طرح بدون جايگزين (نقدي) كه در بازه زماني فوق اقدام به ثبت نام نمايند در صورت اسقاط به موقع بدون درنظر گرفتن مدل حداكثر مبلغ ارزش گواهي (پانزده ميليون ريال) پرداخت خواهد شد.
به گفته وي اين مبلغ به آن دسته از متقاضيان پرداخت مي شود كه پس از ثبت نام و فراخوان توسط مركز اسقاط حداكثر تا تاريخ 30 آذرماه سال جاري خودروي خود را تحويل مركز اسقاط كنند. چنانچه ظرف اين مدت از تاريخ فراخوان اقدام به تحويل ننمايند برابر مقررات جاري و بر مبناي مدل خودروي فرسوده، ارزش گواهي اسقاط پرداخت مي گردد.
رجبي تاكيد كرد: ثبت نام در اين طرح رايگان بوده و مراكز اسقاط حق دريافت هيچ گونه وجهي را ندارند و در صورت بروز هرگونه مشكل متقاضيان مي توانند با تلفن هاي معاونت نوسازي ناوگان حمل و نقل به شماره
3-88549420-021
تماس بگيرند.
 


تأكيد بانك مركزي بر اجراي كامل مقررات ارزي

بانك مركزي با صدور بخشنامه اي به شبكه بانكي كشور، بر اجراي كامل مقررات ارزي ابلاغ شده از سوي اين بانك، تأكيد كرد.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي به كليه بانك هاي دولتي، غير دولتي و مؤسسه اعتباري توسعه در زمينه اجراي كامل مقررات ارزي ابلاغ شده از سوي اين بانك تأكيد كرد.
در اين بخشنامه آمده است: دارندگان ارز (اسكناس) مي توانند با مراجعه به بانك هاي عامل نسبت به افتتاح حساب ارزي در قالب سپرده هاي قرض الحسنه (پس انداز و جاري) و سرمايه گذاري (مدت دار) اقدام نمايند. بديهي است سود متعلقه به حساب هاي سرمايه گذاري مدت دار بايستي به ارز حساب مزبور محاسبه و پرداخت شود.
لازم به ذكر است، در اينگونه موارد چنانچه متقاضي درخواست دريافت سود متعلقه يا بخشي از سپرده مفتوحه و يا انسداد حساب را داشته باشد، بانك مكلف است عين ارز وصول شده يا معادل آن به ساير ارزهاي جهان روا (با موافقت متقاضي) را از محل منابع ارزي آن بانك به صورت نقدي (اسكناس) به صاحب حساب پرداخت نمايد.
ضمناً اخذ هرگونه تعهد توسط بانك عامل از دارندگان حساب مبني بر پرداخت ارز در حد مقدورات يا معادل آن به ريال جهت افتتاح حساب، مجاز نيست.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10