تحريم اجناس غربي در اعلاميه علما
دكتر موسي نجفي
سند ده
تحريم اجناس فرنگي در كفن اموات و كاغذهاي محاضر شرع و منع تجمل گرايي و استعمال
ترياك
اين اعلاميه را سيزده نفر از علماي اصفهان در سال دوم مشروطيت صادر كرده اند و يكي
از زيباترين اسناد تاريخي از مبارزات اقتصادي در نفي اجانب در ايران مي باشد. اين
اعلاميه به خاطر آنكه در زمان رياست رسمي حاج آقا نورالله در مشروطيت اصفهان صادر
شده بازتاب گسترده و وسيعي داشته است. علاوه بر تحريم استفاده جنس خارجي در كفن
اموات و كاغذهاي مارك دار خارجي كه خود عمق مبارزه را در تمام سطوح مي رساند ميزان
طاقت مردم نيز در نظر گرفته شده است. لذا در مورد البسه خارجي و موارد ديگر واژه
«مهما امكن» آمده است.
ماده چهارم، در ساده زيستي و منع اسراف و تجمل گرايي قابل توجه بوده و هشدار ماده
پنجم، در مورد مضار ترياك در نابودي نسلها و استعدادها، اين اعلاميه تاريخي را در
رديف خواندني ترين اسناد استقلال اقتصادي و هويت سياسي ايران قرار مي دهد.
اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب ركن الملك متعهد و ملتزم شرعي شده ايم مهما
امكن بعد ذلك تخلف ننماييم فعلاً پنج فقره است:
اولاً: قباله جات و احكام شرعيه از شنبه به بعد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته
شود. اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند مهر ننموده و اعتراف نمي نويسيم. قباله و حكمي هم
كه روي كاغذ ديگر نوشته بياورند و تاريخ آن بعد از اين قرار داده باشد امضاء نمي
نماييم.
حرام نيست كاغذ غيرايراني و كسي را مانع نمي شويم ماها به اين روش متعهديم.
ثانياً: كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچه ديگر غيرايراني
باشد متعهد شده ايم بر آن ميت ماها نماز نخوانيم. ديگري براي اقامه صلات بر آن ميت
بخواهند، ماها را معاف دارند.
ثالثاً: ملبوس مردانه جديد، كه از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده مي شود، قرار
داديم مهما امكن، هرچه بدلي در ايران يافت مي شود لباس خودمان را از آن منسوج
نماييم و منسوج غيرايراني را نپوشيم و احتياط نمي كنيم و حرام نمي دانيم لباسهاي
غيرايراني را، اما ماها ملتزم شده ايم حتي المقدور بعد از اين تاريخ ملبوس خود را
از منسوج ايراني بنماييم تابعين ماها نيز كذلك و متخلف توقع احترام از ماها نداشته
باشد. آنچه از سابق پوشيده و داريم و دوخته ايم ممنوع نيست استعمال آن.
رابعاً: مهمانيها بعد ذلك ولو اعياني باشد چه عامه، چه خاصه بايد مختصر باشد يك پلو
و يك چلو و خورش و يك افشره. اگر زايد بر اين تكلف نمايد احدي، ما را به محضر خود
وعده نگيرد. خودمان نيز به همين روش ميهماني مي نماييم هرچه كمتر و مختصرتر از اين
تكليف كردند. موجب مزيد امتنان ماها خواهد بود.
خامساً: وافوري اهل وافور را احترام نمي كنيم و به منزل او نمي رويم؛ زيرا كه آيات
باهره: (ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين87، و لا تسرفوا ان الله لا يحب
المسرفين.88 و لا تلقوا89 بايديكم الي التهلكه و حديث لا ضرر و لا ضرار)
ضرر مالي و جاني و عمري و نسلي و ديني و عرضي و شغلي آن محسوس و مسري است و خانواده
ها و ممالك را به باد داده و بعد از اين هر كه را فهميديم وافوري است به نظر توهين
و خفت مي نگريم.
صورت دستخط و امضاي آقايان گرام و علماي فخام كثرالله امثالهم.
محل خاتم مبارك سركار ثقه الاسلام آقاي حاج نورالله نجفي.
بسم الله الرحمن الرحيم
الاحقر حسين بن جعفر الفشاركي به ترتيب مرقومه معمول مي دارد و در ترويج همين مناهج
حاضر است، و قضاالله و اخداننا لذلك محمد و آله صلي الله عليه و عليهم. جمادي الاول
1324 بعون الله تعالي به همين ترتيب معمول مي شود.
محل مهر مبارك
محل خاتم مبارك
حجهً الاسلام آقاي نجفي دام ظله العالي
محل خاتم شريف آقاي شيخ مرتضي اژه
محل مهر جناب ركن الملك
محل مهر جناب حاجي سيد محمدباقر بروجردي
بسم الله تعالي: طوبي للعامل بها ثم طوبي له محل مهر جناب آقا ميرزا علي محمد
قراردادي كه جنابان آقايان حجهً الاسلام (آقانجفي) و آقاي ثقهً الاسلام (حاج آقا
نورالله نجفي) و ساير آقايان عظام و فقهاي فخام دام ظلهم علي
رئوس المسلمين فرموده اند خير مسلمانان است و مستلزم اعانت كسبه و ضعفا مي باشد. و
البته جميع مسلمانان اطاعت مي كنند. هر كه مخالفت كند توهين شرع انور نموده. البته
همين قسم معمول مي دارم. في جمادي الاول سنه 1324.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
87. سوره اسراء، آيه 27.
88. سوره اعرافء، آيه 31.
89. سوره بقره، 195.
پاورقي
|