(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11  آذر  1391 - شماره 20369

انتقاد يك نهاد حقوق بشراز سركوب مخالفان در عربستان
چهره هاي سياسي و دانشگاهي جهان
خواستار تحريم رژيم صهيونيستي شدند
48 شهيد و 200 مجروح در دور تازه عمليات تروريستي در عراق
138 كشور جهان فلسطين را به عنوان كشور ناظر غيرعضو پذيرفتند
 ارتقاي موقعيت فلسطين در سازمان ملل
هاآرتص: اسرائيل بار ديگر تحقير شد
راشد الغنوشي:
اسلامگرايان در جهان عرب پيروز خواهند شد
كمك هاي كاخ سفيد به تروريست ها در سوريه
مخالفان رژيم اردن بار ديگر به خيابان ها ريختند
ارتش تونس براي مهار ناآرامي ها به كمك پليس رفت
مردم تركيه در تظاهرات اسلامبول
قانون ممنوعيت حجاب اسلامي را لغو كنيد
با تصويب پيش نويس قانون اساسي جديد
شريعت اسلام مبناي قانونگذاري در مصر شد
اعتصاب كاركنان خودروسازي پژو و رنو در فرانسه
تظاهرات ضد دولتي باراندازان مقابل پارلمان ليسبون


انتقاد يك نهاد حقوق بشراز سركوب مخالفان در عربستان

يك نهاد عربي حقوق بشر از ادامه سركوب مخالفان رژيم آل سعود در عربستان انتقاد كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، مركز عربي توسعه انساني با انتقاد شديد از انتخاب يك صهيونيست متعصب به عنوان مشاور پادشاه عربستان اعلام كرد: آل سعود به سركوب و قتل مخالفان به خاطر بقاي حكومت خود ادامه مي دهد.براساس اين گزارش «عبدالصمد الشرقاوي» مدير مركز عربي توسعه انساني اظهار داشت: آل سعود به سركوب و قتل مخالفان براي ادامه حكومت خود ادامه مي دهد در حالي كه تمامي اين اقدامات مطابق خواسته هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي است.رئيس اين نهاد عربي حقوق بشر متذكر شد: در عربستان محاكمه عادلانه وجود ندارد و فعالان فقط به خاطر يك مصاحبه مطبوعاتي يا نوشتن مقاله بازداشت مي شوند، چرا كه آل سعود خود را مالك كشور مي داند و معتقد است، ملت حقي در حكومت ندارد وي با انتقاد شديد از انتخاب «ديويد روزان» خاخام صهيونيست از سوي ملك عبدالله، اين اقدام را به شدت محكوم كرد.
 


چهره هاي سياسي و دانشگاهي جهان

خواستار تحريم رژيم صهيونيستي شدند

گروهي از برندگان جايزه صلح نوبل به همراه تعدادي از هنرمندان و فعالان حقوق بشر خواستار تحريم رژيم صهيونيستي به دليل حملات مرگبار اخير اين رژيم در جنگ هشت روزه شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از روزنامه گاردين چاپ انگليس، 52 نفر از برندگان جايزه صلح نوبل به همراه تعدادي از هنرمندان برجسته و فعالان حقوق بشر خواستار تحريم رژيم صهيونيستي شدند و از آمريكا، اتحاديه اروپا و برخي كشورهاي ديگر به خاطر كمك هاي نظامي به اين رژيم براي آغاز جنگ اخير عليه غزه به شدت انتقاد كردند.
در بيانيه اين افراد از جمله نلسون ماندلا، نوام چامسكي انديشمند سرشناس آمريكايي و تعدادي نويسندگان سرشناس آمده است، آمريكا و اتحاديه اروپا بزرگترين حامي اسرائيل هستند و با اختصاص ميلياردها دلار كمك مالي و تسليحاتي به رژيم صهيونيستي حقوق 5/1 ميليون فلسطيني ساكن نوار غزه را نقض مي كنند.
اين افراد همچنين خواستار تصويب قطعنامه اي الزام آور عليه صادرات تسليحاتي به اسرائيل شدند.
 


48 شهيد و 200 مجروح در دور تازه عمليات تروريستي در عراق

حملات تروريستي در كربلا و چهار شهر ديگر عراق 48 شهيد و 200 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پنجشنبه گذشته تروريست ها موج جديدي از بمب گذاري ها را در شهرهاي مختلف عراق راه انداختند؛ در كربلا خودروي بمب گذاري شده زير يك پل منفجر شد و جان پنج نفر را گرفت و 13 نفر را زخمي كرد. تروريست ها در شهر «حله» دست به دو انفجار زدند كه خونين ترين انفجار عراق محسوب مي شود. در اين دو انفجار 35 نفر شهيد و 166 تن ديگر مجروح شدند. دو بمب مذكور كنارجاده اي بودند و تروريست ها با انفجار آنها، زائران شيعي را هدف قرار دادند.
در شهر غربي فلوجه يك بمب گذار انتحاري خودروي مملو از مواد منفجره خود را به خودروي گشتي هاي ارتش عراق كوبيد و سه سرباز ارتش را به شهادت رساند و چهار سرباز ديگر را مجروح كرد. يك گشتي پليس نيز در شهر شمالي موصل هدف انفجار يك خودروي بمب گذاري شده قرار گرفت. اين حمله هم جان يك پليس را گرفت و دو مجروح بر جاي گذاشت.
شمال و جنوب بغداد هم بر اثر انفجار بمب هاي كنار جاده اي، دو نفر شهيد و 17 تن مجروح شدند.
به اعتقاد كارشناسان، تروريست ها اين حملات را براي دهه نخست محرم ترتيب ديده بودند. ولي به خاطر هوشياري نيروهاي پليس نتوانستند حملات خود را به اجرا درآورند. به همين خاطر پس از برچيده شدن برخي مراكز ايست بازرسي حملات تروريستي نيز آغاز شد.
واكنش حزب الله
حزب الله لبنان به انفجارهاي عراق و سوريه واكنش نشان داد. به گزارش فارس حزب الله طي بيانيه اي اين كشتارهاي بيهوده و خونريزي انسان هاي بيگناه را به شدت محكوم كرد وآن را در راستاي اجراي اراده شيطاني غربي ها و به دور از تعاليم آسماني و فطرت انساني دانست. اين بيانيه تاكيد كرد كشتار شهروندان بي گناه در سوريه و عراق با هدف ايجاد فتنه هاي طايفه اي و نفرت و دشمني ميان اقوام اين دو كشور رخ مي دهند. لذا ملت هاي عراق و سوريه بايد در مورد وحدت ميان خود و بيزاري جستن از عناصر تكفيري ثابت قدم باشند.
حزب الله در ادامه هدف قرار دادن هيئت رائران حسيني (ع) در حله و كربلا را جنايتي در حق بشريت و وجدان پاك انساني دانست و تاكيد كرد كه قاتلان از هدف قرار دادن زنان و افراد سالخورده كه به قصد قربت عازم زيارت حرم اولياي مخلص الهي هستند، نمي هراسند.
گفتني است، علاوه بر عراق، سوريه نيز پنجشنبه آماج حملات تروريستي قرار گرفته است.
 


138 كشور جهان فلسطين را به عنوان كشور ناظر غيرعضو پذيرفتند

ارتقاي موقعيت فلسطين در سازمان ملل
هاآرتص: اسرائيل بار ديگر تحقير شد

پذيرش فلسطين به عنوان دولت ناظر غيرعضو در سازمان ملل با واكنش هاي بين المللي و منطقه اي رو به رو شد و در اين ميان هاآرتص آن را تحقير اسرائيل دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، فلسطين توانست با كسب 138 راي موافق در مقابل 9 راي مخالف در مجمع عمومي سازمان ملل موقعيت خود را از نهاد ناظر به عنوان كشور ناظر غير عضو در اين سازمان ارتقا دهد و اين در حالي است كه اين اقدام با واكنش هاي متفاوتي روبه رو شده است.
محمود عباس درخواست ارتقاي عضويت فلسطين در سازمان ملل را ارائه كرد كه پس از رأي گيري سه كشور از پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت يعني فرانسه، روسيه و چين به اين درخواست راي مثبت دادند و آمريكا با اين درخواست مخالفت و انگليس به آن راي ممتنع داد.
كشورهاي ديگري كه به درخواست فلسطيني ها راي منفي دادند كانادا، جمهوري چك، جزاير مارشال، ميكرونزيا، نائورو، پالائو و پاناما بودند.
ناظران سياسي منطقه هم اين عضويت فلسطين را دومين شكست اسرائيل پس از جنگ هشت روزه غزه ارزيابي كرده اند.
در متن قطعنامه اي كه توسط مجمع عمومي سازمان ملل تصويب شده آمده است: فلسطين به عنوان كشور ناظر غيرعضو در سازمان ملل پذيرفته شده است.
به گزارش ايسنا در قطعنامه تصويب شده سازمان ملل همچنين بر ضرورت حل و فصل عادلانه مشكل آوارگان فلسطيني و توقف كامل شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي در اراضي فلسطيني از جمله قدس شرقي تاكيد شده است.
قطعنامه مذكور همچنين خواستار مشخص شدن چارچوب حقوقي فلسطيني ها شد و تاكيد كرد كه بايد صلح در خاورميانه به شكلي عادلانه برقرار شود و «اشغالگري كه از سال 1967 آغاز شده»، پايان يابد.
در اين قطعنامه همچنين تاكيد شده كه بايد مذاكرات و گفت وگوها ميان دو طرف براي حل و فصل اختلافات موجود به شكل عادلانه، دائم و فراگير آغاز شود و «دو كشور مستقل در كنار هم» تشكيل شوند.
عباس در نشست سازمان ملل متحد گفت: «بايد اينجا بار ديگر هشدارمان را تكرار كنيم؛ فرصت در حال از دست رفتن و مهلت به سرعت به سر مي آيد. كاسه صبر پرتر مي شود و اميدها كمرنگ، آدم هاي بي گناهي كه جانشان را در بمباران هاي اسرائيل از دست داده اند بيش از 168 شهيد در غزه كه بيشترشان كودكان و زنان بودند، يادآور دردناك اين موضوع براي جهان است كه اين اشغال نژادي و استعماري يك راه حل مبتني بر پيدايش دو كشور و چشم انداز تحقق صلح را به گزينه اي خيلي دشوار، اگر به غيرممكن، بدل مي كند. اكنون وقت عمل و حركت است. براي همين است كه به اينجا آمده ايم.»
همزمان هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا كه مخالف اصلي پيشنهاد فلسطيني ها بود، گفت: «اين مصوبه سازنده نيست و موانع را بر سر پيشرفت مذاكرات صلح بيشتر خواهد كرد.»
ران بروسر، نماينده اسرائيل در سازمان ملل هم مصوبه مجمع عمومي را «عقب گردي» در راه پيشرفت صلح خاورميانه خطاب كرد.
به اين ترتيب، براي اولين بار رتبه فلسطين در سازمان ملل متحد با جايگاه واتيكان برابر شد. اين ترفيع به ظاهر كوچك مي تواند براي اسرائيل پيامدهاي جدي در پي داشته باشد.
حالا طرف فلسطيني قادر خواهد بود تا در برابر ساخت و سازها در كرانه باختري رود اردن و بسياري از موارد اختلافش با اسرائيل به نهادهاي بين المللي شكايت كند.
اين راي گيري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در روزي اتفاق افتاد (29نوامبر) كه 65 سال پيش مصوبه ديگري موجب شكل گيري «كشور اسرائيل» شده بود.
در 29 نوامبر سال 1947 اين مجمع با تصويب قطعنامه 181 به تقسيم فلسطين به دو كشور مجزا براي يهوديان و اعراب ساكن آن راي داد، قطعنامه اي كه كشورهاي عرب آن را رد كردند.
جنبش حماس ضمن استقبال از راي مجمع عمومي سازمان ملل به ارتقاي وضعيت كشور فلسطين به عنوان كشور ناظر غير عضو آن را پيروزي فلسطينيان دانست.
اين جنبش فلسطيني تاكيد كرد، حماس اين راي را دستاوردي مشترك مي داند كه موجب شادي ملت فلسطين شد.
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين گفت كه از هر دستاورد سياسي براي فلسطين براساس به رسميت نشناختن رژيم اشغالگر حمايت مي كند و ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل را دستاوردي جديد در راستاي آزادسازي اراضي اشغالي از دست صهيونيست ها ارزيابي كرد.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز با استقبال از تصويب طرح ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل گفت، مقاومت به زودي در كرانه باختري نيز قدرت خواهد گرفت و شكاف داخلي فلسطين از ميان خواهد رفت.
عزت الرشق عضو دفتر سياسي حماس نيز اين اقدام را دستاوردي مهم براي ملت فلسطين خواند و در عين حال تاكيد كرد كه لياقت فلسطيني ها بيش از اين است.
از سوي ديگر، خضر حبيب يكي از رهبران بلندپايه جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد كه اقدام محمود عباس براي كسب عضويت ناظر فلسطين در سازمان ملل خطراتي را در بر دارد كه اصول مهمي از قضيه فلسطين را تهديد مي كند.
وي افزود، وقتي كه ملت فلسطين حق خود مبني بر سرزمين تاريخي از بحر تا نهر را مطالبه كند آنگاه سازمان ملل فلسطيني ها را مورد حمله و اعتراض قرار مي دهد.
اين واكنش ها در شرايطي صورت مي گيرد كه مردم غزه و كرانه باختري پذيرش درخواست عضويت فلسطين در سازمان ملل به عنوان ناظر غيرعضو را جشن گرفتند و از آن استقبال كردند.مردم فلسطين با سر دادن شعارهايي از جمله فلسطين پيروز است اسرائيل نابود است ابراز اميداري كردند كه فلسطينيان به اهداف بلندمدت خود دست يابند.
گروهي از يهوديان آمريكا نيز با برپايي تظاهرات ضدصهيونيستي در مقابل مقر سازمان ملل در نيويورك از عضويت فلسطين در اين سازمان حمايت كردند.
در كشورهاي ديگر نيز از جمله نروژ تعدادي از طرفداران فلسطين با برگزاري تجمع و تظاهرات شادي خود را از عضويت فلسطين اعلام كردند.
برخي از احزاب كانادا نيز از موضع دولت كانادا مبني بر مخالفت با عضويت فلسطين در سازمان ملل انتقاد و اعلام كردند، اين گونه واكنش ها باعث ادامه نقض حقوق بشر و تجاوزات رژيم صهيونيستي به مردم فلسطين خواهد شد.
اما از سوي ديگر سوزان رايس نماينده آمريكا در سازمان ملل با ابراز تاسف از صدور اين قطعنامه گفت، اين چنين قطعنامه هايي راه رسيدن به صلح در خاورميانه را دشوارتر مي كند.
بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با انتقاد از تصويب اين قطعنامه آن را بي فايده خواند و تاكيد كرد قطعا قطعنامه سازمان ملل چيزي را تغيير نخواهد داد.
نتانياهو از هشت كشوري كه به طرح فلسطين در سازمان ملل راي منفي دادند قدرداني كرد.
اين در حالي است كه روزنامه ها آرتص نوشت، با اين راي سازمان ملل اسرائيل تحقير شد و رئيس حزب مرتز رژيم صهيونيستي گفت، جامعه بين المللي با اين كار سيلي محكمي به صورت نتانياهو زد.
شبكه تلويزيوني راشاتودي نيز اعلام كرد، تصميم تازه سازمان ملل درباره فلسطين ضربه اي براي آمريكا و اسرائيل بود.
شبكه تلويزيوني فرانس 24 نيز ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل متحد را ضربه اي سنگين به رژيم صهيونيستي و شكستي شخصي براي بنيامين نتانياهو توصيف كرد.
واتيكان از تصميم سازمان ملل در اعطاي جايگاه كشور ناظر غير عضو به فلسطين استقبال و در عين حال اعلام كرد اين مسئله راه حل كافي براي مشكلات منطقه خاورميانه نيست.وزير خارجه آلمان در واكنش به پذيرش فلسطين در جايگاه عضو ناظر سازمان ملل متحد خواستار از سرگيري هرچه سريع تر گفت وگوهاي صلح خاورميانه شد.
وزارت خارجه چين نيز تصميم سازمان ملل درباره ارتقاي جايگاه فلسطين را ستود.
 


راشد الغنوشي:

اسلامگرايان در جهان عرب پيروز خواهند شد

رهبر اسلامگراي تونس از پيروزي اسلامگرايان در جنبش بيداري اسلامي جهان عرب خبر داد.
به گزارش روزنامه «الحيات»، «راشد الغنوشي»، رهبر حزب «النهضه» اظهار داشت: جنبش هاي اسلامگرا در همه جهان عرب پيروز خواهند شد و سختي را پشت سر خواهند گذاشت.
اسلامگراي معروف تونسي با اشاره به جنبش بيداري اسلامي كه سراسر جهان عرب را فرا گرفته است خاطرنشان كرد: پس از دوره سخت انتقالي، در نهايت، جنبش هاي اسلامگرا در جهان عرب پيروز مي شوند و گروه هاي لائيك بايد در اين مرحله اوليه به اسلامگرايان بپيوندند.
وي گفت: جهان عرب، اكنون مرحله انتقالي را پشت سر مي گذارد و نيازمند ائتلاف هايي است كه گرايش هاي اسلامگرا در راس آن باشند.
به گزارش فارس، رهبر اسلامگراي تونس متذكر شد: اين ائتلاف ها در نهايت مي تواند به نزديك شدن ديدگاه هاي اسلامگرايان و ديگر گروه ها منجر شود و اسلام زمينه مشتركي براي همه است و در نهايت اسلام، نقطه مرجع خواهد بود.
راشد الغنوشي كه پيش از پيروزي انقلاب مردمي تونس در 10 ژانويه 2011 دو دهه در لندن در تبعيد زندگي مي كرد، يادآور شد: انتظار مي رود تغييرات بيشتري در حاكميت كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس ايجاد شود.
برپايه اين گزارش اين رهبر اسلام گراي مغرب عربي كه اكنون رهبري حزب النهضه را به عهده دارد، توانست اسلام را به عنوان تنها مكتب رهايي و آزادي مردم از استبداد در قاره آفريقا و جهان عرب معرفي كند و رهبري انقلاب در تونس را برعهده بگيرد.
 


كمك هاي كاخ سفيد به تروريست ها در سوريه

وزير خارجه آمريكا اعلام كرد، واشنگتن در حال بررسي راه هاي كمك بيشتر به مخالفان سوريه است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، هيلاري كلينتون در يك كنفرانس خبري با اشاره به اين كه واشنگتن به دقت به دنبال آن است كه چگونه مي شود كمك هاي بيشتري را براي مخالفان سوري فراهم كرد اظهار داشت، قطعا آمريكا اقدامات بيشتري را طي هفته هاي آينده انجام خواهد داد.
كلينتون گفت، ما با ائتلاف ملي مخالفان سوريه درباره اين كه چه اقداماتي انجام دهيم و چگونه بايد انجام داد به توافق رسيده ايم.
وزير خارجه آمريكا اعتراف كرد كه مخالفان دولت سوريه قادر نبودند چشم اندازي منسجم و يكپارچه از آينده اين كشور پس از بشار اسد ارائه كنند و ما در اين مسئله كمك هاي بسياري به آنها كرديم.در همين حال رئيس كميته خاورميانه سناي آمريكا نيز از دولت اين كشور خواست كمك هاي خود به مخالفان سوري را افزايش دهد.
سناتور «باب كيسي» گفت، اكنون در نقطه اي در بحران سوريه هستيم كه بايد واكنش هاي قويتر و قاطعانه تري به آنچه در سوريه اتفاق مي افتد بدهيم.
وي افزود، آمريكا بايد كمك هاي مالي، لجستيك، اطلاعاتي و ديگر انواع كمك ها به مخالفان دولت سوريه براي جنگ با دولت بشار اسد را افزايش دهد.
اين اظهارات در شرايطي صورت مي گيرد كه نخستين نشست ائتلاف مخالفان سوريه در قاهره به صحنه رقابت و اختلاف شديد گروه هاي عضو و به ويژه اخوان المسلمين براي دستيابي به سلطه و قدرت بيشتر تبديل شد.
اين نشست كه به درخواست آمريكا و با همكاري هم پيمانان منطقه اي غرب جهت متحد كردن مخالفان سوريه برگزار شد بدون هيچ نتيجه اي به پايان رسيد.
از سوي ديگر اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه در گزارشي به شوراي امنيت تاكيد كرد، وضعيت جاري در سوريه به شدت رو به وخامت است و تنها شوراي امنيت مي تواند بحران در اين كشور را پايان دهد.
همچنين رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه طي اظهاراتي تاكيد كرد كه روسيه كليد حل بحران سوريه است.
از سوي ديگر ديدبان حقوق بشر طي گزارشي اعلام كرد كه مخالفان سوريه از كودكان به عنوان سپر انساني استفاده مي كند.
ديدبان حقوق بشر با محكوم كردن اين اقدام ارتش آزاد سوريه از آنها خواست كه به اينگونه اقدامات پايان دهند.
دفتر شبكه خبري العالم در سوريه نيز روز گذشته هدف چند حمله تروريستي و انفجاري قرار گرفت.ارتباط فرودگاه بين المللي دمشق با شهر در پي درگيري ميان تروريست ها و نيروهاي دولتي قطع شده است.
 


مخالفان رژيم اردن بار ديگر به خيابان ها ريختند

مخالفان رژيم حاكم بر اردن در امان پايتخت اين كشور تظاهرات اعتراض آميز برگزار كردند.
به گزارش ايرنا، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار سرنگوني رژيم حاكم شدند و از مردم اردن خواستند تا رسيدن به خواسته هايشان همچنان به تظاهرات ادامه دهند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه روز گذشته در خيابان هاي امان صورت گرفت پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «اي عبدالله از جيب ما ديون را پرداخت نكن» مردم اردن همچنين به افزايش قيمت سوخت اعتراض و تاكيد كردند خيابان ها را ترك نخواهند كرد.
نيروهاي امنيتي تمامي راه هاي منتهي به محل برگزاري تظاهرات را مسدود كردند تا از شمار شركت كنندگان در اين تظاهرات بكاهند. سازمان ديدبان حقوق بشر نيز از دولت اردن به سبب محاكمه غيرنظاميان در دادگاه امنيتي كشور انتقاد كرد.
 


ارتش تونس براي مهار ناآرامي ها به كمك پليس رفت

دولت تونس با ادامه اعتراضات در شمال اين كشور، ارتش را براي كمك به پليس ضدشورش وارد ميدان كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، ارتش تونس براي مهار اعتراضات سه روزه اي كه در شمال اين كشور در گرفته است، به اين منطقه اعزام شد.
دولت تونس، مخالفان لائيك و اتحاديه هاي كارگري را به برانگيختن اين اعتراضات متهم و براي كنترل و مهار ناآرامي ها نيروهاي ارتش را به منطقه گسيل كرده است.
براساس اين گزارش، مردم شهر «سليانه» در شمال تونس خواستار فرصت هاي شغلي و حمايت هاي مالي شده اند.
اين در حالي است كه پليس ونيروهاي امنيتي براي مهار معترضان كه براي سومين روز متوالي بر اعتراضات خود ادامه مي دهند به ميدان آمده است و تاكنون صدها نفر مجروح و روانه بيمارستان شده اند.
سياستمداران و مخالفان دولت كه عمدتاً از گروه هاي سكولار، لائيك و طرفدار غرب هستند با هدايت اعتراضات توسط اتحاديه هاي كارگري، خواستار كنار رفتن اسلامگرايان از جمله «حمادي الجبالي» نخست وزير تونس از مسند قدرت هستند.
حمادي الجبالي نخست وزير تونس و دبير كل جنبش النهضه طي سخنراني اخير خود، برخي طرف هاي سياسي را عامل نا آرامي هاي اخير استان سليانه دانست و بر عزم دولت براي كنترل اوضاع تأكيد كرد.
از سوي ديگر وزارت كشور تونس از آتش سوزي چهار مركز امنيتي در يكي از مناطق وابسته به سليانه و يورش به مقر جنبش النهضه و تخريب اموال آن در درگيري هاي اخير خبر داد.
از سوي ديگر، همزمان با گسترش ركود اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري در تونس، تظاهرات ضد دولتي از شهر سليانه به پايتخت اين كشور كشيده شد و صدها تظاهركننده با تجمع در مقابل مجلس ملي مؤسسان تونس عليه خشونت پليس شعار دادند.
اين اعتراضات در حالي صورت مي گيرد كه اقتصاد تونس كه به تجارت با اروپا و گردشگري متكي است، تحت تأثير بحران منطقه «يورو» به شدت آسيب ديده است و در مقابل بانك جهاني و بانك اتحاديه آفريقا اعلام آمادگي كرده اند وام يك ميليارد دلاري به اين كشور بدهند.
 


مردم تركيه در تظاهرات اسلامبول

قانون ممنوعيت حجاب اسلامي را لغو كنيد

مردم تركيه طي تظاهراتي در اسلامبول، از دولت خواستند قانون ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس اين كشور را لغو كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صدها تن از مردم متدين تركيه با راهپيمايي در خيابان هاي اسلامبول، اعتراض خود را نسبت به ادامه ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس تركيه ابراز كردند.
تظاهركنندگان مقابل ساختمان اداره كل آموزش و پرورش تجمع كردند و شعار آزادي استفاده از حجاب اسلامي در همه جاي كشور سر دادند. يكي از بانوان هماهنگ كننده اين تظاهرات كه به نمايندگي از تظاهركنندگان سخن مي گفت، ممنوعيت استفاده از حجاب اسلامي در مدارس تركيه را سياستي نادرست خواند.
«محمد شاهين» نويسنده اسلامگراي ترك به خبرگزاري فارس گفت، علي رغم اينكه دولت فعلي با آراي مردم مسلمان و با شعار آزادي و عدالت به قدرت رسيده، متأسفانه به اين درخواست ها پاسخ نداده است.
 


با تصويب پيش نويس قانون اساسي جديد

شريعت اسلام مبناي قانونگذاري در مصر شد

مجلس موسسان مصر پيش نويس قانون اساسي جديد را كه شريعت اسلام مبناي قانونگذاري در اين كشور اعلام شده است را تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، به موجب اين پيش نويس كه داراي 234 ماده است، شريعت اسلام مبناي قانونگذاري در مصر خواهد بود و پس از تائيد محمد مرسي رئيس جمهور ظرف 15 روز آينده به همه پرسي گذاشته خواهد شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، كميته تدوين قانون اساسي مصر كه «مجمع مؤسسان قانون اساسي» ناميده مي شود، نشست خود را براي تصويب پيش نويس قانون اساسي اين كشور به پايان رساند و اعلام كرد كه تمامي بندهاي مندرج در آن را به تصويب رسانده است.
اين گزارش حاكي است؛ جلسه بررسي بندهاي قانون اساسي با بحث هاي تند و بعضاً دعواهاي لفظي ميان اعضاي مجمع همراه بود و پس از ساعت ها بحث و بررسي، اعضاي مجمع بالاخره توانستند پيش نويس قانون اساسي را تصويب كنند.
پيشتر نيز 26 عضو مجمع از يكصد نفر آن، در اعتراض به تسلط اخوان المسلمين و اسلامگراها بر اين مجمع از سمت خود استعفا كرده بودند.
برپايه اين گزارش، در پيش نويس جديد قانون اساسي مصر، دين اسلام، مهم ترين منبع تدوين قانون اساسي در نظر گرفته شده و دوره رياست جمهوري مصر نيز چهار سال و قابل تمديد براي يك دوره ديگر تعيين شده است.
در اين پيش نويس همچنين براي دستگاه هاي مدني نوعي نظارت بر ارتش و نيروهاي مسلح در نظر گرفته شده، اما فرمانده ارتش همچنان مي تواند با هماهنگي با نخست وزير و رئيس پارلمان در خصوص آغاز جنگ تصميم گيري كند.
اين پيش نويس در حالي از سوي مجمع مؤسسان مصر تصويب شد كه گروه ها و احزاب مخالف دولت مصر تهديد كردند؛ در صورت تصويب پيش نويس جديد قانون اساسي، نافرماني مدني و اعتراضات سراسري كشور را فراخواهد گرفت.
در همين حال محمد مرسي رئيس جمهور مصر در سخناني كه از تلويزيون دولتي اين كشور پخش شد تأكيد كرد كه از تصميمات خود به هيچ وجه كوتاه نخواهد آمد و به زودي پيش نويس قانون اساسي مصر را براي همه پرسي امضا خواهد كرد.
وي گفت:من كاملاً مي دانم كه جدايي بين سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه چه معنا مي دهد، اين از اصول دولت است كه براساس نهادهاي قانوني نهادينه شده است.
مرسي تأكيد كرد: ملت مرجع اصلي قدرت است و رئيس جمهور مسئول قوه مجريه است كه ملت وي را برگزيده است و من مي خواهم كه ملت آزادي كامل در انتخابات داشته باشد و مي خواهم كه قدرت از طريق انتخابات آزاد منتقل شود و مي دانم امور چگونه مي گذرد.
رئيس جمهور اسلامگراي مصر خاطر نشان كرد: زماني كه قانون اساسي را در اختيار بگيرم هرچه را از بيانيه هاي قانون اساسي كه صادر كرده باشم، فوراً باطل خواهد شد.
رئيس جمهور مصر همچنين شخصيت هايي از رژيم سابق مصر را در پس خشونت هاي جاري در اين كشور دخيل دانست و از صبر و شكيبايي مردم تقدير و تشكر كرد.
واكنش به تصويب
پيش نويس قانون اساسي
در همين راستا، جماعت اخوان المسلمين در بيانيه اي از حاميان مرسي و طرفداران بيانيه قانون اساسي خواست تا امروز (شنبه) در سراسر مصر تظاهرات كنند.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه اينترنتي «اليوم السابع»، «محمد بديع» رهبر جماعت اخوان المسلمين مصر گفت: بسياري از مخالفان وجدان خود را فروخته اند و به كشورشان خيانت كردند.
وي افزود: مخالفان سرسپرده خارج شده اند و بازماندگان رژيم سابق، بسياري از آنها را خريده اند.
اين در حالي است كه «جنبش ششم آوريل» مصر با صدور بيانيه اي ضمن انتقاد از عنادورزي اخوان المسلمين در برگزاري تظاهرات ميليوني امروز اعلام كرد: اقدام اخوان المسلمين در برگزاري تظاهرات ميليوني دعوت به جنگ داخلي است.
اين گزارش مي افزايد: سكولارها و قبطي ها (مسيحيان) اصلي ترين گروه مخالف با اسلامگرايان در مصر هستند كه طي دو هفته گذشته به شيوه هاي مختلف كشور را به آشوب كشانده و در درگيري هاي خياباني موجب كشته شدن سه تن شده اند. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز در اظهاراتي مداخله جويانه اعلام كردكه قانون اساسي جديد مصر بايد به حقوق بشر و همه معيارهاي بين المللي و قضايي احترام بگذارد.
«احمد شفيق» نخست وزير دوران رژيم مبارك و رقيب انتخاباتي مرسي در انتخابات رياست جمهوري نيز در سخنان شديداللحني به شدت از مرسي و قانون اساسي جديد مصر انتقاد كرد.
«محمد البرادعي» مديركل سابق سازمان انرژي اتمي و رئيس جبهه قانون اساسي مصر نيز در واكنش به تصويب پيش نويس قانون اساسي جديد گفت: سرنوشت قانون اساسي كه پيش نويس آن، اكنون تعيين شده است، زباله دان تاريخ خواهد بود.
 


اعتصاب كاركنان خودروسازي پژو و رنو در فرانسه

كاركنان شركت هاي بزرگ خودروسازي فرانسه در اعتراض به برنامه اخراج هزاران نفر از كارگران دست از كار كشيدند.
همزمان با انتشار مجدد خبرهايي مبني بر كاهش شديد فروش كارخانه هاي خودروسازي پژو سيتروئن و رنوي فرانسه و مصمم تر شدن صاحبان اين دو كارخانه بزرگ فرانسوي براي تعطيلي برخي كارخانه هاي خود خبر مي رسد هزاران نفر از كاركنان دست از كار كشيدند.
خبرگزاري «رويترز» دراين باره گزارش داد، پژو سيتروئن قصد دارد يكي از كارخانه هاي خود در شمال پاريس را طي يك دوره زماني تا سال 2014 تعطيل و هزاران نفر از كاركنان آن را اخراج كند اما اين امر با مخالفت اتحاديه هاي كارگري اين كشور روبرو شده است.
براساس اين گزارش، در حالي كه سومين دور مذاكرات نمايندگان اتحاديه هاي كارگري صنايع خودروسازي اين كشور با مقامات پژوسيتروئن همچنان ادامه دارد، يك مقام رسمي در اين كارخانه اعلام كرد، اعتصاب كاركنان كارخانه اي كه قرار است تعطيل شود باعث توقف كامل توليد در اين كارخانه شده است.
به گفته اين مقام رسمي، ساير خطوط توليد پژو نيز با كاهش توليد مواجه شده است. اين گزارش مي افزايد، اعتصاب كاركنان كارخانه رنوي فرانسه نيز اين روزها به مشكل تازه توليدكنندگان خودروي اين كشور اضافه شده است. بنابر اعلام رهبران اتحاديه هاي كارگري، دو كارخانه رنو نيز بنا به دلايل مشابه به طور كامل با توقف توليد مواجه شده و عملا تعطيل شده اند.
به گزارش فارس، فرانسه براي يازدهمين ماه متوالي با كاهش فروش خودرو روبرو شده است. سازمان صنايع خودروسازي فرانسه نيز پيش بيني كرد ميزان فروش خودرو در اين كشور امسال بيش از 12 درصد كاهش خواهد يافت.
شركت خودروسازي رنوي فرانسه نيز پيش بيني كرد در سال 2012 ميلادي با كاهش 13 درصدي فروش در بازار اين كشور و افت 7 تا 8 درصدي فروش در بازار اروپا روبرو خواهد شد. شركت رنو در ماه گذشته با افت 36 درصدي فروش در بازار فرانسه و كاهش 51درصدي فروش در بازار اسپانيا روبرو شده بود.
شركت خودروسازي فورد نيز اعلام كرد در ماه گذشته ميزان فروش اين شركت در فرانسه بيش از 32 درصد و در اسپانيا 40 درصد كاهش داشته است. در 9 ماه نخست 2012 ميلادي نيز ميزان فروش خودرو در بازار فرانسه بيش از 14 درصد و در بازار اسپانيا بيش از 11 درصد كاهش داشته است.
 


تظاهرات ضد دولتي باراندازان مقابل پارلمان ليسبون

صدها كارگر بنادر پرتغال با تجمع مقابل پارلمان اين كشور عليه سياست هاي اقتصادي دولت شعار دادند.
ليسبون، پايتخت پرتغال روز پنجشنبه شاهد تظاهرات صدها كارگر بنادر در اعتراض به تصميم دولت اين كشور براي تصويب قانون جديد كار بود؛ قانوني كه به گفته معترضان تنها نتيجه آن افزايش فشارهاي اقتصادي كارگران بنادر خواهد بود.
به نوشته سايت ام اس ان نيوز، اين كارگران كه داراي مليت هاي مختلف اروپايي مثل فرانسه، بلژيك، دانمارك و اسپانيا و پرتغالي بودند، پس از يك راهپيمايي مقابل ساختمان پارلمان پرتغال تجمع كرده اقدام به برافروختن آتش كردند.بنادر، بخش كليدي و شاهرگ اقتصادي پرتغال محسوب مي شود اما با اين حال مقامات اين كشور براي جبران بخشي از كسري بودجه خود، مجبور شده اند دامنه رياضت هاي اقتصادي را به اين بخش نيز منتقل كنند.
«افتخار مي كنيم كه كارگريم، اخراج كارگران ممنوع، به شغل من كاري نداشته باش و...» از جمله شعارها و دستنوشته هاي معترضان در ليسبون را تشكيل مي داد.
براساس اين گزارش، كارگران بنادر فرانسه و چند كشور اروپايي ديگر به نشانه حمايت از همكاران خود در پرتغال، روز پنجشنبه دو ساعت دست از كار كشيدند.
گفتني است، پرتغال از جمله كشورهاي بحران زده اروپايي است كه دولتمردان آن براي از دست ندادن شانس دريافت وام اتحاديه اروپا، اجراي سياست هاي رياضتي آنها را در دستور كار خود قرار داده است. سياست هاي رياضتي در كشورهاي اروپايي غالبا به شكل افزايش شديد ماليات در بخش هاي مختلف، اخراج گسترده كارگران و كارمندان، توقف استخدام نيروهاي جديد، واگذاري بخش هاي عمومي به بخش خصوصي، كاهش شديد حقوق و دستمزد و... دنبال مي شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10