(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 11  آذر  1391 - شماره 20369

تركيه: تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران را اجرا نمي كنيم
آغاز ذخيره سازي 90 هزار تن ميوه شب عيد
كوتاه اقتصادي
مبادلات تجاري ايران، تركيه و پاكستان تسهيل خواهد شد
اوجي: مصرف گاز در ايران معادل كل اروپاست
فعاليت شركت هاي ليزينگ خودروسازان محدود شد
ضيغمي خبر داد
برخورد با كم فروشي جايگاه داران سوخت
ساخت خط آهن تهران- شمال با مصوبه دولت
نرخ بيكاري آلمان بار ديگر افزايش يافت
با تصميم شوراي پول و اعتبار گشايش ال.سي ريالي امكانپذير شد
افزايش قيمت 58 قلم كالاي لبني منتفي شد
بانك مركزي :
سكه پيش فروش نمي كنيم
نيكزاد: متروي پرديس ساخته مي شود


تركيه: تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران را اجرا نمي كنيم

وزير انرژي تركيه گفت: تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران مغاير با منافع تركيه است و آن را اجرا نمي كنيم.
به گزارش ايرنا، تانز ييلديز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تركيه عضو سازمان ملل است و ملزم به اجراي تصميمات اين سازمان بوده و از تحريم هاي يكجانبه ديگر كشورها پيروي نمي كند.ييلديز با اشاره به اهميت و حساسيت واردات نفت و گاز تركيه از ايران افزود: ما تصميمهايي را كه با منافع تركيه در تضاد است با دقت بيشتر مورد ارزيابي قرار مي دهيم.
«ظفر چاغليان» وزير اقتصاد تركيه نيز گفت: تركيه تابع تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران نيست و در تجارت با ايران راسا عمل مي كند.وزير اقتصاد تركيه اين مطلب را در يك نشست اقتصادي در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر اينكه برخي سناتورهاي آمريكايي از فروش گاز ايران به تركيه و در مقابل صادرات طلا از تركيه به ايران ابراز نگراني كرده و خواهان تشديد تحريم ها عليه ايران شده اند، نظر شما چيست؟ گفت: تجارت يعني خريد و فروش،گاز مي خريد، طلا مي فروشيد، جنس و كالا مبادله مي كنيد، تركيه در اين مورد راسا عمل مي كند.وزير اقتصاد تركيه افزود: تحريم هاي آمريكا مربوط به خود آمريكا است، تركيه به عنوان عضو، تعهداتي در مقابل سازمان تجارت جهاني و سازمان ملل دارد و به اين تعهدات خود پايبند هست، تركيه تعهدي در قبال تحريم هاي يكجانبه آمريكا ندارد، قراردادهاي اتحاديه اروپا نيز به ما مربوط نمي شود چرا كه تركيه عضو اتحاديه اروپا نيست.
 


آغاز ذخيره سازي 90 هزار تن ميوه شب عيد

معاون وزير صنعت، معادن و تجارت از آغاز ذخيره سازي سيب و پرتقال شب عيد خبر داد و گفت: تعرفه واردات ميوه امسال از بهمن ماه كاهش نمي يابد؛ چرا كه هم اكنون واردات ميوه ممنوع است.
حسن رادمرد در گفتگو با مهر با بيان جزئيات ذخيره سازي ميوه شب عيد گفت: ذخيره سازي ميوه شب عيد مدتي است در كشور آغاز شده و هم اكنون تمامي استان هاي توليدكننده ميوه در حال ذخيره سازي هستند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اين اساس، پرتقال در استان هاي گيلان و مازندران و سيب نيز در استان هاي تهران، دماوند، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي در حال انجام است و مباشراني كه كار خريد را انجام مي دهند نيز انتخاب شده و كار ذخيره سازي در حال انجام است.
وي تصريح كرد: امسال پيش بيني مي شود كه 90 هزار تن ميوه شامل 50 هزار تن پرتقال و 40 هزار تن سيب در كشور ذخيره سازي شود و در ايام پاياني سال با قيمت مناسب در اختيار مصرف كنندگان قرار گيرد.
به گفته رادمرد، قيمت مصرف كننده هنوز مشخص نشده است؛ چرا كه ممكن است منجر به نوسانات قيمتي در بازار شود، بر اين اساس پيش بيني مي شود بتوان ظرف 10 روز آينده قيمت را در ستاد تنظيم بازار نهايي كرد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سوال كه قيمت خريد از باغداران به چه نحوي است گفت: اين قيمت به صورت توافقي ميان باغدار و مباشر تعيين مي شود، البته به منظور حمايت از باغداران، ستاد تنظيم بازار كف قيمتي را معين كرده كه مباشران بايد اين كف قيمتي را در خريدهاي خود لحاظ كنند.
وي ادامه داد: البته اين قيمت به نحوي توافق مي شود كه قيمت نهايي براي مصرف كننده مقرون به صرفه باشد، به اين معنا كه قيمت با احتساب هزينه هاي خواب سرمايه، نيروي انساني و حمل ونقل، قيمت مناسبي براي عرضه در بازار باشد.
رادمرد همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا امسال نيز مطابق با سنوات گذشته، در بهمن ماه تعرفه واردات ميوه به صفر كاهش مي يابد گفت: امسال به دليل موجودي بسيار مناسب و توليد فوق العاده بالاي ميوه در كشور، دولت تصميمي براي صفر كردن تعرفه واردات ميوه ندارد.
وي اظهار داشت: البته هم اكنون واردات ميوه نيز ممنوع است؛ چرا كه توليدات به اندازه كافي است و حتي شرايط به گونه اي است كه بتوان صادرات ميوه را نيز انجام داد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: واردات ميوه همچنان ممنوع است و ممكن است براي ميوه به گونه اي از سوي دولت برنامه ريزي شود كه صادرات نيز صورت گيرد.
كاهش 20 درصدي
واردات ميوه
همچنين تازه ترين آمار گمرك ايران نيز حاكي از آن است كه واردات انواع ميوه به كشور در 7 ماهه سال جاري بيش از 20 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل كاهش يافته است.
به گزارش ايسنا، بر اين اساس در 7 ماهه امسال بيش از 361 هزار تن انواع ميوه به ارزش تقريبي 265 ميليون دلار وارد كشور شد. اين ميزان واردات از نظر وزني و ارزشي به ترتيب
3/26 و 7/21 درصد كاهش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان مي دهد.
آمار گمرك نشان مي دهد كه موز با 7/185 ميليون دلار، پرتقال با 4/60 ميليون دلار و گلابي هندي و انبه با 7/10 ميليون دلار عمده ترين ميوه هاي وارداتي ا يران تا پايان مهرماه امسال بودند.
امسال مقدار ناچيزي نارگيل، آناناس، نارنگي، سيب، كيوي و چند نوع ميوه ديگر نيز وارد كشور شده است.
همچنين واردات قانوني ميوه هايي مانند گريپ فروت، ليمو و ليموترش، انگور، زردآلو، هلو، شليل و شفتالو نيز در سال جاري متوقف شده است.
وضعيت اصلي ترين ميوه وارداتي به كشور يعني موز نيز به اين شكل است كه در 7 ماهه امسال 244 هزار تن به ارزش
7/185 ميليون دلار وارد كشور شد كه اين ميزان واردات از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 32 و 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافته است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از اتمام بيش از 2 هزار پروژه نيمه تمام در نيمه نخست امسال خبر داد. سيد عليرضا شجاعي در گفت و گو با مهر با اشاره به تكميل طرح هاي نيمه تمام به عنوان اولويت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، گفت: در نيمه نخست امسال بيش از دو هزار طرح نيمه تمام با سرمايه گذاري حدود 4 هزار ميليارد تومان و اشتغالزايي بيش از 32 هزار نفر تكميل و به بهره برداري رسيده است.معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از اين تعداد طرح، استان هاي آذربايجان شرقي با 220 طرح اتمام يافته، خراسان رضوي با 180 پروژه تكميل شده و اصفهان با 170 طرح به بهره برداري رسيده، داراي بيشترين تعداد پروژه به اتمام رسيده بوده اند.
¤ معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري در بخشنامه اي به دستگاه هاي اجرايي، هرگونه تغيير در اعتبار ابلاغي از جمله جا به جايي حقوق و مزاياي مستمر و يا جابه جايي بين برنامه ها را مستلزم مبادله اصلاحيه موافقتنامه با اين معاونت دانست. به گزارش مهر، در بخشنامه بهروز مرادي به كليه دستگاه هاي اجرايي ملي آمده است: پيرو بخشنامه شماره
33406/100 مورخ 31/4/1391 بدينوسيله به اطلاع مي رساند در مورد اعتبارات هزينه اي دستگاه هاي اجرايي ملزم به اعمال ارقام ابلاغي (با لحاظ كاهش اعتبار بند 43قانون بودجه سال 1391) در سامانه مبادله بوده و پس از امضاي بالاترين مقام دستگاه اجرايي مبادله شده محسوب مي شود. هرگونه تغيير نسبت به اعتبار ابلاغي از جمله جابه جايي حقوق و مزاياي مستمر و يا جابجايي بين برنامه ها (موضوع ماده 79 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت) مستلزم مبادله اصلاحيه موافقتنامه با اين معاونت است.
¤ بانك مركزي در روزهاي اخير در دو نوبت و در مجموع معادل 8 ميليون دلار براي تامين تقاضاي ارز دانشجويان بورسيه به بانك تجارت پرداخت كرده است. بانك مركزي طي گزارشي اعلام كرد: با توجه به حجم بالاي تقاضاي ارز از سوي دانشجويان غيربورسيه (مقطع فوق ليسانس و بالاتر) از روز چهارشنبه گذشته بانك سامان به عنوان بانك عامل دوم جهت ارائه خدمات به دانشجويان غيربورسيه كار خود را آغاز كرده است.بانك تجارت ارز دانشجويان بورسيه و غيربورسيه و بانك سامان منحصراً ارز دانشجويان غيربورسيه را پرداخت خواهد كرد. كماكان تأمين ارز دانشجويان بورسيه به نرخ مرجع و ارز دانشجويان غيربورسيه به نرخ مبادله اي خواهد بود.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه آزاده راه ساوه- همدان تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد، گفت: راه آهن تهران- همدان، 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.احمد صادقي در گفتگو با مهر در خصوص عمليات اجرايي آزادراه ساوه- همدان اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن اين طرح در پروژه هاي مهر ماندگار، تا پايان دولت دهم اين پروژه به بهره برداري كامل مي رسد. وي با اشاره به راه آهن تهران- همدان گفت: اين پروژه 268 كيلومتري در حال حاضر 90درصد پيشرفت فيزيكي در زيرسازي دارد و از 12 ايستگاه آن 5 ايستگاه در بخش استان همدان تكميل شده و ايستگاه همدان كه حالت تشكيلاتي براي غرب كشور دارد، در حال تكميل است.معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين راه آهن تا قبل از پايان دولت دهم به پايان مي رسد، افزود: پيشرفت كلي پروژه راه آهن در سال جاري بيشتر از 30 درصد بوده است و برخي پيمانكاران اين پروژه شبانه روز در حال فعاليت هستند.
 


مبادلات تجاري ايران، تركيه و پاكستان تسهيل خواهد شد

رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران گفت: با توافقهاي به عمل آمده مبادلات تجاري 3 كشور ايران، تركيه و پاكستان تسهيل خواهد شد.
عباس معمارزاده كه براي شركت در نشستي با حضور روساي گمركات ايران، تركيه و پاكستان در استانبول بسر مي برد، در گفت وگو با ايرنا افزود: در توافق به عمل آمده 3 كشور ايران، تركيه و پاكستان متعهد شدند كه براي تسهيل در مبادلات تجاري شان نسبت به ساده سازي تشريفات گمركي در گمركات خود اقدام كنند.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران افزود: هدف نهايي كشورهاي حول جاده ابريشم ايجاد زمينه لازم براي گسترش تبادلات تجاري و رفع موانع موجود در اين امر است.
معمارزاده با اشاره به ديدارش با «حياتي يازيچي» وزير گمركات و تجارت تركيه اظهار داشت در اين ديدار 2 طرف بر گسترش روابط تجاري 2 كشور و رفع مشكلات موجود در گمركات مرزي ايران و تركيه تاكيد كردند.وي افزود: در راستاي توافقات به عمل آمده با طرف ترك، كارشناسان گمركي 2 كشور، طي 2 روز نشستهايي را در استانبول برگزار مي كنند و پس از بررسي تمامي موارد، نقطه نظرات خود را براي رفع مشكلات گمركي و تسهيل در امر تبادلات تجاري ايران و تركيه در گمركات مرزي دو كشور ارائه خواهند كرد.
 


اوجي: مصرف گاز در ايران معادل كل اروپاست

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از ثبت ركوردهاي جديد مصرف گاز در كشور در آستانه زمستان خبر داد.
جواد اوجي در يك نشست خبري درباره آخرين وضعيت توليد و عرضه گاز طبيعي در كشور گفت: در حال حاضر ظرفيت توليد گاز ترش و شيرين ايران به بيش از 650 ميليون متر مكعب در روز افزايش يافته كه اين ميزان گاز توسط 13پالايشگاه فراورش و به استان هاي مختلف كشور توزيع مي شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اعلام اينكه در حال حاضر وسعت شبكه انتقال گاز ايران به بيش از 34 هزار كيلومتر افزايش يافته است، از راه اندازي 69 تأسيسات تقويت فشار گاز خبر داد و افزود: همچنين تاكنون بيش از 240 هزار كيلومتر شبكه توزيع گازرساني شهري و روستايي در كشور در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
معاون وزير نفت، تعداد كل مشتركان گاز ايران را 19ميليون نفر عنوان كرد و افزود: هم اكنون 67 ميليون نفر در كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند بوده، ضمن آنكه تاكنون 50 هزار واحد صنعتي و 105نيروگاه به شبكه گاز متصل شده اند.
اين مقام مسئول با اشاره به بهره مندي 95 درصد جمعيت خانوار شهري و 55 درصد خانوار روستايي از نعمت گاز طبيعي بيان كرد: در سه سال گذشته گازرساني به صنايع عمده كشور با افزايش قابل توجهي همراه بوده به طوري كه از ابتداي سال جاري تاكنون به طور متوسط روزانه بيش از 91 ميليون مترمكعب گاز به صنايع عمده تحويل داده شده است.
وي همچنين با اعلام اينكه در حال حاضر به طور متوسط روزانه 19ميليون مترمكعب گاز به جايگاه هاي CNG تحويل داده مي شود، تأكيد كرد: همزمان با ورود فصل زمستان وكاهش دماي هوا در اكثر استان هاي كشور متوسط مصرف روزانه گاز 75 تا 80درصد افزايش مي يابد.
وي از ثبت يك ركورد جديد در مصرف گاز طبيعي از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد و يادآور شد: در روزهاي اخير متوسط مصرف گاز كل كشور به 480 ميليون مترمكعب و مصرف گاز خانگي به حدود 350ميليون مترمكعب در روز افزايش يافته است.
اوجي با اعلام اينكه پيش بيني مي شود تا زمستان امسال متوسط مصرف گاز كل كشور به 600 ميليون متر مكعب در روز افزايش يابد، گفت: اضافه شدن
4/1ميليون مشترك جديد و گازرساني به 11 هزار واحد صنعتي، 6 نيروگاه جديد، افزايش تعداد جايگاه هاي CNG از مهمترين دلايل رشد مصرف گاز در سال جاري است.
معاون وزير نفت با يادآوري اينكه هم اكنون متوسط مصرف گاز در ايران چهار برابر متوسط جهاني و حدود 18برابر كشور ژاپن است، تصريح كرد: همچنين هم اكنون سرانه مصرف گاز هر ايراني 10برابر مردم كشورهاي اروپايي است.
اين عضو هيئت مديره شركت گاز با تأكيد بر اينكه در زمستان ها مصرف روزانه گاز ايران معادل كل كشورهاي عضو اتحاديه اروپا است، خواستار صرفه جويي مردم در مصرف اين حامل انرژي شد و اظهار داشت: قرار دادن دماي رفاه منازل مسكوني و تجاري در محدوده 18 تا 21 درجه سانتي گراد منجر به كاهش 30 تا 40 درصدي مصرف گاز كشور مي شود.
اين مقام مسئول در ادامه با بيان اينكه هم اكنون قيمت هر مترمكعب گاز در كشور حدود 70 تومان محاسبه مي شود، بيان كرد: اين در حالي است كه در شرايط فعلي با احتساب ارز غيرمرجع ايران هر متر مكعب گاز خود را به تركيه با قيمت 1500تومان صادر مي كند.
وي با يادآوري اينكه تعرفه محاسبه گاز زمستاني در سال 91 تغيير نكرده و تا پايان سال جاري بهاي گاز مشتركان افزايش نمي يابد، تصريح كرد: در حال حاضر كشور به چهار اقليم آب وهوايي تقسيم بندي شده كه در اقليم يك به عنوان سردترين شرايط آب وهوايي اگر مشتركان ماهانه تا سقف 300 مترمكعب گاز مصرف كنند، گاز بهاي هر مترمكعب گاز مصرفي اين دسته از مشتركان با قيمت 30 تومان و چنانچه بيش از 500 مترمكعب در ماه مصرف كنند، با قيمت 70 تومان محاسبه مي شود.
اوجي با اشاره به اين موضوع كه گاز بهاي مشتركان خانگي به هيچ وجه به صورت تصاعدي محاسبه نمي شود، يادآور شد: گاز بهاي مشتركان به صورت پلكاني و مطابق با اقليم هاي آب و هوايي محاسبه مي شود.
وي همچنين با بيان اينكه تا دو سال آينده ظرفيت توليد گاز ايران 2 تا 5/2 برابر افزايش مي يابد، از افزايش توليد گاز به 2 /1 تا
4/1ميليارد متر مكعب تا سال 93 خبر داد و افزود: همچنين ميزان تزريق گاز به مخازن نفت از روزانه 100 ميليون متر مكعب فعلي به 250 ميليون متر مكعب
افزايش خواهد يافت.
 


فعاليت شركت هاي ليزينگ خودروسازان محدود شد

دبير انجمن خودروسازان ايران از محدود شدن فعاليت شركت هاي ليزينگ وابسته به خودروسازان به دليل كاهش توليد خودرو خبر داد.
احمد نعمت بخش در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: در حال حاضر فعاليت شركت هاي ليزينگ خودروسازان نسبت به سال گذشته كمتر شده است.
وي با بيان اينكه سال گذشته به دليل بالا بودن تيراژ توليد، خودروهاي بيشتري از طريق سيستم ليزينگ خودروسازان عرضه مي شد، خاطرنشان كرد: اما هم اكنون خودروهايي از طريق شركت هاي ليزينگ عرضه مي شوند كه توليد آنها مازاد بر تقاضاي نقدي بازار باشد.
دبير انجمن خودروسازان ايران ادامه داد: در حال حاضر شركت هاي ليزينگ وابسته به ايران خودرو و سايپا به صورت ماهانه خودروهايي كه توليد آنها از ميزان تقاضاي نقدي بازار بيشتر باشد را ليزينگ مي كنند.
نعمت بخش ادامه داد: بايد توجه كرد كه در شرايط فعلي به دليل بيشتر بودن تقاضا براي بسياري از خودروها نسبت به حجم توليد آنها، عرضه اين خودروها در سيستم ليزينگ از نظر منطق اقتصادي توجيه پذير نيست.
وي تصريح كرد: بهترين اقدام در اين زمينه كمك به رفع مشكلات قطعه سازان و خودروسازان است تا با افزايش توليد و عرضه خودرو فعاليت شركت هاي ليزينگ نيز به رونق سابق بازگردد.
 


ضيغمي خبر داد

برخورد با كم فروشي جايگاه داران سوخت

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: بازرسان اين شركت بر نحوه عملكرد جايگاه داران سوخت نظارت مستمر دارند.
عليرضا ضيغمي افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف و يا كم فروشي از سوي جايگاه داران سوخت با آنها برخورد مي شود.
وي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد در مورد كم فروشي برخي جايگاه هاي سوخت با بيان اين كه براي جلوگيري از اين گونه تخلفات راهكارهايي انديشيده شده است، گفت: بعد از تحويل فرآورده هاي نفتي به جايگاه دار، مخزن جايگاه پلمب مي شود تا از سوء استفاده احتمالي جلوگيري شود.
وي با اشاره به قابليت هاي سامانه هوشمند سوخت اظهار كرد كه فروش جايگاه هاي سوخت از طريق سامانه هوشمند سوخت كنترل مي شود به همين دليل امكان تقلب در فروش وجود ندارد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران توضيح داد: با توجه به اين كه حجم فرآورده هاي تحويلي به جايگاه داران ثبت مي شود، كم فروشي آنها موجب ذخيره شدن سوخت در مخزن مي شود كه در صورت تطبيق سوخت باقي مانده در مخزن با آمار فروش سامانه هوشمند سوخت به راحتي كم فروشي جايگاه قابل تشخيص است.
به گفته وي كيفيت فرآورده هاي نفتي عرضه شده از طريق جايگاه ها و تجهيزات آنها مانند پمپ و نازل توسط كارشناسان و ناظران شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و سازمان ملي استاندارد ايران به صورت دوره اي بررسي و در صورت تشخيص هرگونه تخلفي با جايگاه دار متخلفان برخورد مي شود.
 


ساخت خط آهن تهران- شمال با مصوبه دولت

بنابر دستور دولت مقرر شد با همكاري بخش خصوصي و در صورت توجيه پذير بودن، احداث خط ريلي در كنار آزاد راه تهران- شمال مورد بررسي قرار گيرد و استانداران استان هاي مسير و سازمان ميراث فرهنگي براي آزادسازي اراضي اقدام كنند.
طبق دستور رئيس جمهور، احداث و تكميل خطوط ريلي در شرق و شمال كشور جزو ضرورياتي است كه بايد مورد توجه خاص قرار گيرد.
بنابراين گزارش يكي از اين اولويت ها قطار سريع السير تهران- مشهد است كه در اين راستا احداث خط سريع السير با بكارگيري سرمايه گذاري بخش خصوصي مورد تأييد و تأكيد قرار گرفته بود كه هم اكنون در حال اجرا است.
ديگر اولويت توسعه خطوط ريلي كشور، احداث خط ريلي مشهد- بجنورد- گرگان است كه طبق دستور رئيس جمهور مقرر شد براساس مطالعات انجام شده، اسناد مناقصه هر چه سريع تر براي عملياتي شدن اين پروژه به صورت فاينانس تهيه و اقدام لازم صورت گيرد.
اولويت بعدي احداث خط ريلي و خط بزرگراهي ساحل جنوبي درياي خزر است بدين قرار كه مطالعه تعيين كريدور مناسب جهت احداث بزرگراه همراه با احداث خط آهن سريع السير ريلي از استان هاي گلستان، مازندران و گيلان به گونه اي كه استفاده از مناظر طبيعي و زيباي خطه شمال كشور و به كارگيري مناظر كوهستاني، جنگلي و دريا و غيره در اين مسير مورد توجه و عنايت خاص قرار گيرد.
 


نرخ بيكاري آلمان بار ديگر افزايش يافت

نرخ بيكاري آلمان بزرگترين اقتصاد منطقه يورو طي ماه نوامبر براي هشتمين ماه متوالي افزايش يافته است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بلومبرگ، بحران مالي و بدهي منطقه يورو تأثير منفي زيادي بر رشد اقتصادي و سرمايه گذاري در آلمان داشته است.
براساس اين گزارش آژانس فدرال كار آلمان در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: تعداد بيكاران اين كشور طي ماه نوامبر با 5 هزار نفر افزايش به بيش از 94/2ميليون نفر رسيده است. كارشناسان اقتصادي پيش از اين رشد 16 هزار فرصت شغلي در اقتصاد آلمان را در اين مدت پيش بيني كرده بودند. بر اين اساس نرخ بيكاري آلمان در اين مدت به 9/6 درصد رسيده است.
در حالي كه منطقه يورو با ركود اقتصادي روبرو است و رشد اقتصادي كشورهاي نوظهور رو به كاهش است شركت هاي آلماني سرمايه گذاري هاي جديد و استخدام نيروي كار را به حالت تعليق درآورده اند. نرخ بيكاري آلمان براي نخستين بار در 3 سال اخير طي ماه سپتامبر با افزايش روبرو شد. رشد اقتصادي آلمان در 3 ماه سوم امسال به كمتر از 2/0درصد رسيده است.پيش بيني مي شود روند نزولي رشد اقتصادي آلمان در 3 ماه پاياني 2012 ميلادي نيز ادامه خواهد يافت. اين در حالي است كه نرخ بيكاري منطقه يورو به بيش از
6/11درصد رسيده است كه اين رقم از سال 1999ميلادي بي سابقه است.نرخ بيكاري آلمان هنوز به پايين ترين حد خود در 2 دهه اخير رسيده است. مؤسسه آمار آلمان نيز اعلام كرد: ميزان سرمايه گذاري در بخش صنعت اين كشور طي 3 ماه سوم امسال با افت 2 درصدي روبرو شده است.
ميزان صادرات آلمان نيز در ماه سپتامبر با افت 5/2درصدي روبرو شده است. شاخص اعتماد سرمايه گذاري در اقتصاد آلمان نيز طي ماه نوامبر براي نخستين بار در 8 ماه گذشته با كاهش روبرو شده است. كميسيون اروپا نيز پيش بيني كرد: رشد اقتصادي آلمان در سال 2012 ميلادي به كمتر از 8/0درصد خواهد رسيد. رشد اقتصادي منطقه يورو نيز امسال با افت
4/0درصدي روبرو خواهد شد.
نرخ بيكاري در انگليس
به 5/10درصد رسيد
همچنين به گزارش مهر به نقل از شينهوا، اداره آمار ملي انگليس اعلام كرد كه از سال هاي 2008 تا 2012 بيش از يك ميليون انگليسي بيكار بودند و نرخ بيكاري در اين كشور به 5/10درصد رسيده است.
براساس اين گزارش 05/3 ميليون انگليسي خواهان فعاليت بيشتر براي امرار معاش بوده كه اين آمار 3/47درصد بيشتر از آمار اعلام شده در ابتداي ركود اقتصادي در سال 2008 بود.
با وجود افزايش نرخ بيكاري در انگليس «ديويد كامرون» نخست وزير اين كشور وعده بهبود اوضاع اقتصادي را با توسل به اجراي طرح هاي ابتكاري داده است.
كنگره اتحاديه بازرگاني انگليس (TUC) نيز در گزارشي اعلام كرده است كه در سال 2000 ميلادي تعداد جوانان بيكار كه سن آنها 18 تا 24 سال است در انگليس 6 هزار و 260 نفر بود اما در سال 2012 ميلادي به 60 هزار و 955 رسيده كه اين رشد 264 درصدي را نشان مي دهد.
 


با تصميم شوراي پول و اعتبار گشايش ال.سي ريالي امكانپذير شد

براساس تازه ترين تصميم شوراي پول و اعتبار، پس از چند ماه وقفه گشايش ال.سي(C.L) ريالي مجدداً امكانپذير شد.
محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در گفت و گو با ايسنا از تصويب خروج دستورالعمل اعتبارات اسنادي ريالي از محدوديت هاي لحاظ شده براي آن خبر داد و افزود: از اين پس بانكها مي توانند طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار ال.سي ريالي باز كنند.
به گفته وي توليدكنندگان داخلي در شرايطي كه نقدينگي واحدهاي آنها دچار مشكل شده باشد مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
او همچنين يادآوري كرد كه پيش از اين يكي از راه هاي اختلاس 3000ميليارد توماني از طريق گشايش ال.سي ريالي بود و در همين راستا پس از جريان اختلاس گشايش ال.سي ريالي متوقف شد و يا منحصراً به طرف هاي دولتي تعلق مي گرفت اما پس از تصويب دستورالعمل جديد، اين امكان ارتباط مالي براي توليدكنندگان فراهم شده و همچنين سامانه نظارتي براي بانك مركزي باز مي شود.
به گفته رئيس اتاق ايران نقد شدن اين اسناد مي تواند به تامين نقدينگي واحدهاي توليدي كمك كند.
بنابراين گزارش اعتبار اسنادي تعهدي از سوي بانك است كه به خريدار و فروشنده داده مي شود. به موجب اين اعتبار از طرف بانك صادركننده تعهد داده مي شود كه ميزان پرداختي خريدار به فروشنده به موقع و با مبلغ درست به دست فروشنده خواهد رسيد. پيشتر نيز كارگروه حمايت از توليد از تدوين طرحي به منظور حل مشكل توقف گشايش ال.سي ريالي براي بخش خصوصي خبر داده بود.
 


افزايش قيمت 58 قلم كالاي لبني منتفي شد

دبير انجمن فرآورده هاي لبني گفت: براساس اعلام وزارت صنعت، افزايش قيمت 58 قلم كالاي لبني منتفي شد.
رضا باكري در گفت و گو با فارس در پاسخ به اين كه آيا مجوز افزايش قيمت 58 قلم كالاي لبني كم مصرف اعلام شد، گفت: براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار نيست چنين ابلاغيه اي انجام شود.
دبير انجمن فرآورده هاي لبني گفت: وزارت صنعت اعلام كرده است تا تاريخ 15 فروردين 92 هيچگونه افزايش قيمت در هيچ يك از محصولات لبني اتفاق نمي افتد.
پيش از اين مسئولان وزارت صنعت از افزايش 7 درصدي 58 قلم كالاي لبني كم مصرف خبر داده بودند و براساس اعلام انجمن فرآورده هاي لبني قرار بود بزودي ابلاغ شود.
 


بانك مركزي :

سكه پيش فروش نمي كنيم

رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد فعلا برنامه اي براي پيش فروش سكه نداريم.
محمود بهمني در گفت و گو با فارس اظهار داشت: قيمت سكه در حال حاضر در بازار ايران پايين تر يا در سطح قيمت اونس در بازارهاي جهاني است بنابراين با قيمت هاي فعلي فعلا برنامه اي براي پيش فروش سكه در دستور كار بانك مركزي نيست ضمن اين كه سكه هاي پيش فروش شده قبلي همچنان در حال تحويل مي باشد.
بهمني يادآور شد: تا زماني كه شرايط بازارهاي داخلي خارجي به همين شكل فعلي باشد و تغيير معناداري در قيمت ها حاصل نشود، موضوع پيش فروش سكه در دستور كار بانك مركزي قرار نخواهد داشت.
بهمني ادامه داد: شرايط نسبتا آرام بازار ارز طي هفته هاي اخير تا حدود زيادي معلول تامين بخشي از نياز واردات از طريق اتاق مبادلات ارزي است گر چه در كنار اين مسئله، عدم تاثيرگذاري حوزه هاي پيراموني نيز قطعا موثر بوده است.
وي در مورد سرنوشت برداشت از حساب بانك ها هم گفت: در بررسي هاي انجام شده به نتايج جالبي دست يافته ايم كه براي اطمينان خاطر بيشتر اين نتايج را به داوري نهادهاي مسئول و مستقل واگذار كرده و تا آنجايي كه به من خبر داده اند اين نهادها نتايج بررسي هاي بانك مركزي را تاييد كرده اند.
رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به اين پرسش كه نتيجه ضمني بررسي ها چه بوده گفت: همين مقدار مي توانم بگويم كه بانك مركزي در اين مسئله سربلند بيرون آمد و اقداماتمان كاملا درست بوده است.
وي در مورد برخورد با مديران متخلف بانكي نيز گفت: برخوردها در دو سطح انجام مي شود؛ يك سطح برخورد در مورد مديراني است كه از آئين نامه ها تخلف مي كنند مانند تخلف از آئين نامه دريافت وثيقه و ضامن براي پرداخت تسهيلات زير ده ميليون تومان.به گفته اين مقام مسئول بانك مركزي، سطح برخورد دوم با آن دسته از مديراني است كه با وجود عدم تاييد صلاحيت از سوي بانك مركزي يا ساير مراجع ذيصلاح كه در مورد حسن شهرت يا سوابق غيرحرفه اي افراد تحقيق و اعلام نظر مي كنند، همچنان به كار خود به عنوان مديرعامل يا عضو هيات مديره ادامه مي دهند.
وي افزود: از آنجايي كه اين عمل در حكم تصرف غيرقانوني در اموال عمومي است، بانك مركزي اقدامات قانوني خود را به عمل خواهد آورد.
 


نيكزاد: متروي پرديس ساخته مي شود

وزير راه و شهرسازي از شهرهاي جديد پرند و پرديس بازديد كرد.
به گزارش ايسنا، علي نيكزاد در جريان بازديد از سايت هاي در حال ساخت مسكن مهر شهر جديد پرديس خواستار واگذاري زمين به صورت رايگان به وزارتخانه هاي نيرو، ارتباطات و فناوري اطلاعات و نيز شركت گاز براي اجراي نيازهاي خدماتي به 80 هزار واحد اين شهر شد.
وي با بيان اينكه 80 هزار خانواده جديد در شهر جديد پرديس ساكن خواهند شد، گفت: براي سهولت در رفت و آمد ساكنان اين شهر متروي شهر ساخته خواهد شد.
اين عضو كابينه دهم در جريان بازديد از فاز موسوم به «كوزو» كه توسط پيمانكار تركيه اي انجام مي شود، تأكيد كرد: متروي پرديس به صورت BOT توسط بخش خصوصي ساخته خواهد شد و متقاضي اين كار درخواست خود را اعلام كرده است.وي خاطر نشان كرد: براي دسترسي راحت تر به آزاد راه تقاطع غير همسطح در عرض 45 متر ساخته مي شود تا پرديس 5 كيلومتر قبل از تهران نزديكتر باشد.
به گفته وزير راه و شهرسازي براي تأسيسات خدماتي و سرويس دهي به واحدهاي پرديس نبايد مشكلي براي وزارت نيرو وجود داشته باشد.
وي تأكيد كرد: وزارت نيرو در هر كجا نياز است اعلام كند تا تجهيزات لازم را وارد كنيم و شاهد آغاز كار وصل آب و برق باشيم.
وي خاطر نشان كرد: زدن تونل براي تأسيسات نيرو همچون آب و برق در تخصص ما نيست و وزارت نيرو بايد اين كار را انجام دهد.
نيكزاد با بيان اينكه در حال حاضر در شهر جديد پرند مشكل گاز وجود ندارد به يك فاز 10 هزار واحدي و دو فاز 35 هزار واحدي در اين شهر اشاره و خاطرنشان كرد: هر قدر زمين براي پست برق، فاضلاب و مخابرات و نيز آب نياز است رايگان به وزارتخانه هاي مربوطه داده مي شود تا كار سريعتر صورت گيرد.وزير راه و شهرسازي در مورد وضعيت مسكن در تهران نيز خاطر نشان كرد: در حال حاضر هر كس در تهران خانه بخواهد به او مي دهيم اما نه با قيمت خانه و شهرهاي اطراف تهران. اگر قيمت خانه اي كه در تهران به مردم مي دهيم ارزان باشد همه از شهرهاي اطراف به تهران مي آيند به اين دليل مسكن مهر در شهرهاي اطراف را با قيمتي بسيار پايين تر و زمين رايگان در اختيار متقاضيان قرار مي دهيم.
نيكزاد همچنين در حاشيه بازديد از واحدهاي مسكوني در حال ساخت شهر جديد پرند در جمع خبرنگاران گفت: در سال 1385، 5/17 ميليون خانوار و 8/15 ميليون واحد مسكوني در كشور وجود داشت و اين رقم طبق آمار مركز آمار در سال 1390 به 2/21 ميليون خانوار با 6/21 ميليون
واحد مسكوني رسيد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 400 هزار واحد مازاد بر تعداد خانوار در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: تعداد واحدهاي مسكوني بيانگر اين نيست كه حتماً هر خانوار يك واحد مسكوني دارند. تعدادي از خانه ها خالي هستند. نيكزاد با يادآوري آنكه در كميسيون هاي تخصصي مجلس به دنبال آن هستيم تا از خانه هاي خالي ماليات اخذ كنيم، گفت: ماهانه براي 95 هزار تا 110 هزار واحد مسكوني در كشور پروانه صادر مي شود كه خوشبختانه يا متأسفانه 25 هزار واحد آن در تهران است.
به گفته نيكزاد هر روزه در تهران در مناطق 22 گانه بارگذاري مي شود و در حال ساخت و ساز هستيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه طي پنج سال گذشته
8/5 ميليون واحد مسكوني توسط دولت و بخش خصوصي ساخته و تحويل شده است، گفت: اگر فكري براي خانه هاي خالي شود عرضه و تقاضا به يك نسبت خواهند رسيد.
به گفته اين عضو كابينه دهم دولت با توجه به سرعت پيش روي ساخت و ساز مسكن در كشور در شش ماهه اول سال آينده 890 هزار واحد مسكوني كار آساني است.
وزير راه و شهرسازي همچنين اظهار كرد: تعهد دولت در 4 ميليون و 120 هزار واحد كه ثبت نام و ساخت آنها آغاز شده است در نيمه نخست سال آينده محقق مي شود.
وي با اشاره به ساخت مسكن توسط پيمانكاران ايراني در كشورهاي ديگر گفت: بعضي مي گويند شما چرا در سوريه خانه مي سازيد اما به ما خانه نمي دهيد؟ من خانه نمي سازم بخش خصوصي به عنوان سازنده در ديگر كشورها وارد مي شود كه براي كشور ارزآوري دارد و مفيد است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10