(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12  آذر  1391 - شماره 20370

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب در پيام به همايش بزرگداشت نهضت جنگل :
نهضت ميرزا كوچك خان نمونه اي از يك نظام اسلامي بود
پاي درس علي (ع)
خالد مشعل در گفت و گو با رويترز تاكيد كرد
ايران حامي اصلي گروه هاي مقاومت در جنگ 8 روزه غزه
ايران نماينده كشورهاي آسيايي
در كنفرانس منع سلاح هاي شيميايي شد
وزير دفاع: مراحل ساخت سامانه هاي موشكي با قابليت هاي اس300
به خوبي در حال پيشرفت است
ايران نسبت به عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل ابراز اميدواري كرد
سردار سلامي:
توانايي دشمنان براي تغيير راهبردهاي ملت ايران به پايان رسيده است
سفير ايران در كي يف خبر داد
توليد مشترك آنتونوف 158 در مراحل پاياني
سفر 2 ناو ايراني به سودان به جمعه آينده موكول شد
تشكيل قرارگاه جنگ نرم در ستاد كل نيروهاي مسلح
رونمايي از نشان شهداي جهاد علمي در وزارت علوم
اخبار ادبي و هنري
شبستان اصلي مسجد جامع كاشان در زير خاك كشف شد
برگزاري يادواره شهيد نواب صفوي و شهداي روحاني درچه
ابراز تاسف معاون وزير ارشاد از ميزان سرانه مطالعه
برگزاري مسابقات مديحه سرايي در همايش نكوداشت محتشم
جانشين سازمان بسيج مستضعفان خبر داد
استقبال جوانان از طرح بازديد مناطق عملياتي
مديرعامل بنياد تعاون، حرفه آموزي و صنايع زندان هاي كشور:
 25 هزار نفر پس از خروج از زندان از تسهيلات خود اشتغالي بهره مند شدند
دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور اعلام كرد
كاهش سرانه مطالعه روزنامه در ايران
به علت فرسودگي ماشين آلات
كارخانه هاي قند و شكر كشوربا نصف ظرفيت كار مي كنند
مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي:
400 اردوگاه ترك اعتياد در كشور مجوز فعاليت دارند
بزرگداشت سردار شهيد محمدياني در سبزوار


رهبر انقلاب در پيام به همايش بزرگداشت نهضت جنگل :

نهضت ميرزا كوچك خان نمونه اي از يك نظام اسلامي بود

حضرت آيت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پيامي به كنگره بزرگداشت ميرزاكوچك خان جنگلي با اشاره به اينكه منشأ حركت ميرزاكوچك خان يك منشأ صددرصد ديني و اعتقادي است تاكيد كردند: ايشان يك واحد مينياتوري از نظام اسلامي را در همان محدوده خاص خود-گيلان- ايجاد كرد.
متن پيام رهبر انقلاب كه بر گرفته از سخنان ايشان در جمع اعضاي ستاد بزرگداشت ميرزا در تاريخ 29 آبان 1391 است، صبح ديروز از سوي آيت الله قرباني، نماينده ولي فقيه در استان گيلان و امام جمعه رشت، به شرح زير قرائت شد:
بسم الله الرحمن الرحيم
قضيه مرحوم ميرزاكوچك جنگلي يك قضيه ويژه است؛ اگرچه كه در آن دوره خاص- يعني در دوره فاصله بين مشروطيت و سر كار آمدن رضاخان- حوادث گوناگوني در كشور به وجود آمده و همزمان با نهضت جنگل، چند كار بزرگ ديگر هم در گوشه و كنار كشور- مثل مرحوم شيخ محمد خياباني در تبريز، يا كلنل محمدتقي خان پسيان در مشهد- اتفاق افتاده كه اينها همه تقريبا همزمان است، لكن قضيه جنگل يك قضيه ويژه است. خب ما قضاياي تبريز را و حضور مرحوم شيخ محمد خياباني و اينها را خوب مي دانيم ديگر، هم در تاريخ نوشته شده و هم قضاياي خصوصي و اطلاعات زيادي داريم، اما آن صبغه مردمي و نجابتي كه در كار مرحوم ميرزاكوچك خان جنگلي هست، در هيچ كدام از اين دو سه كار ديگري كه همزمان در آن دوره اتفاق افتاد در سرتاسر ايران، نظير ندارد. ميرزاكوچك- همين طور كه اشاره كرديد- يك روحاني است، يك طلبه است. البته من شنيده بودم، نقل شد براي ما از سالها پيش كه ايشان مرحوم ميرزاي شيرازي را درك كرده، لكن خيلي باور كردني نيست. اين را مرحوم پدرم نقل مي كرد از مرحوم آسيد علي اكبر مرعشي- كه شوهرخواهر پدر ما بود، يعني باجناق مرحوم شيخ محمد خياباني بود- كه او از بزرگان علمايي بود كه منزوي بود در تهران؛ او گفته بود كه ميرزاكوچك درس ميرزا را درك كرده. به نظرم نمي آيد اين خيلي قابل تأييد باشد، زيرا كه سن ميرزاكوچك در وقتي كه ميرزاي شيرازي از دنيا رفته، چهارده پانزده سال بيشتر نبوده، بعيد به نظر مي رسد كه ايشان توانسته باشد درك كند مرحوم ميرزاي شيرازي را؛ لكن در اينكه طلبه بوده، در اينكه روحاني بوده، هيچ شكي نيست؛ در حوزه خود رشت، بزرگاني هم در آن وقت بوده اند كه مي توانسته از آنها استفاده كند، در اين هيچ ترديدي نيست. بنابراين منشأ حركت ميرزا كوچك خان يك منشأ صددرصد ديني و اعتقادي است.
رفتار او هم يك رفتار ديني و اعتقادي است، يعني انسان مشاهده مي كند با اينكه در درون تشكيلات خودشان مخالفاني داشت، بعضي از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت مي كردند، اما مرحوم ميرزاكوچك در برخورد با اينها كاملا حدود شرعي را رعايت مي كرده و اهل درگيري با داخل نبوده. مثلا كساني بودند كه مخالفتهاي اعتقادي با ايشان داشتند؛ همراهان ايشان- آن افراطي ها- مي گفتند اينها را بزنيم سركوب كنيم! ميرزاكوچك نمي گذاشته، جلوي اينها را مي گرفته و مانع مي شده از اينكه اين كار را بكنند؛ يعني رفتار هم يك رفتار ديني است.
و حركت، يك حركت صددرصد اسلامي و ايراني است. خب آنزمان- مي دانيد ديگر- آن غوغاي نهضت ماركسيستي و تشكيل شوروي و هياهويي كه در دنيا و در بين ملتها راه افتاده بود و جاذبه اي كه براي بعضي از ملتها به وجود آورده بود، طبعا يك عده اي را مجذوب خودش كرده بود و دوروبري هاي ايشان هم از اين طريق به ايشان خيانت كردند؛ لكن اين مرد، هم به خاطر پايبندي اش به اسلام جذب تفكر ماركسيستي نشد و رد كرد به طور صريح و قاطع آن نظريه را- با اينكه جزو نزديكترين هايي كه با او از اول همراه بودند، گرايش پيدا كردند؛ البته آنها هم ناكام از دنيا رفتند، هيچ كدام آنها هم خيري از اين زندگي نديدند و از آن جريان بلشويكي هيچ خير و تجاوب جوانمردانه اي مشاهده نكردند- و مخالفت كرد، هم با اجنبي مخالف بود؛ يعني چون سياستي بود كه از طرف اجانب بود، با اينكه اينها مقابله شان با دستگاه هاي حاكم مثل انگليس و روسهاي قزاق و مانند اينها بود، اما در عين حال به آن طرف هم جذب نشد؛ استقلال را حفظ كرد. يك نمونه خيلي برجسته اي است ميزراكوچك خان؛ خداوند ان شاءالله درجاتش را عالي كند.
كار شما هم با اين اهدافي كه ذكر كرديد و با ترتيبي كه گفتيد بسيار كار خوبي است. البته كتاب درباره ميرزاكوچك زياد نوشته شده. خوشبختانه اخلاص اين مرد موجب شده كه برخلاف ديگر كساني كه در اين صراطهاي مبارزات و مانند اينها وارد شدند، اسمش سر زبانها باشد و همه بشناسند او را، در حالي كه خيلي از اين كساني را كه من اشاره كردم مردم نمي شناسند اصلا و اسمشان را هم- بعضي ها را- نشنيده اند، لكن ايشان در بين مردم شناخته شده است، كتاب درباره اش نوشته شده. سعي بشود يك كار جامع و داراي نكته-نكته هاي اساسي زندگي او- به وجود بيايد، تا ان شاءالله چهره او بيشتر در بين مردم ما، جوانهاي ما شناخته بشود.
بله يك واحد مينياتوري را ايشان از نظام اسلامي و جمهوري اسلامي را در رشت و در همان محدوده خاص خودش -گيلان- به وجود آورده. از شما دوستاني كه در اين زمينه كار مي كنيد متشكريم، و مي خواهيم هم كه همكاران دولتي و مسئولان تبليغاتي و مانند اينها با شما همكاري كنند، و كمك كنند ان شاءالله اين كار به بهترين وجهي تمام بشود.
والسلام عليكم
و رحمت الله و بركاته
¤¤¤
ميرزا حق بزرگي
به گردن ملت ايران دارد
رئيس جمهور در همايش ملي ميرزاكوچك جنگلي با اشاره به قيام ميرزاكوچك گفت: قيام اصلي ميرزا نه براي برپايي حكومت بلكه براي آزادي ملت ايران بود و ميرزا حق بزرگي بر گردن ملت ايران دارد.
به گزارش فارس، محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاحيه نخستين همايش ملي شهيد ميرزاكوچك جنگلي گفت: ميرزاكوچك خان نمادي از عزت و سرافرازي ملت ايران است و ميرزا نخستين قامتي نبود كه براي سرافرازي ايران بر خاك افتاد و آخرين هم نيست و تاريخ ايران سرشار از مردان بزرگي است كه ايستادند و راه را هموار كردند.
وي با اشاره به اينكه نهضت جنگل به عنوان يكي از نهضت هاي بزرگ تاريخي و عدالتخواه در تاريخ ايران مطرح بوده است، افزود: از آن زمان تاكنون بسياري تلاش كردند تا ميرزاكوچك خان جنگلي را به نفع خود مصادره كنند. بخشي از آنها بلشويك ها و نيروهاي چپ و ماركسيست بودند كه به دليل نداشتن يك چهره محبوب و مردمي در طول دوران فعاليت خود به دنبال چسباندن شخصيت ميرزا به خود بودند.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود تصريح كرد: بخش ديگري از تلاش براي مصادره شخصيت ميرزا به اين مسئله بازمي گردد كه ميرزا شخصيتي محبوب است و عده اي به دنبال همين محبوبيت هستند.
احمدي نژاد ادامه داد: دسته ديگر عده اي هستند كه به دنبال تخريب شخصيت ميرزا هستند چرا كه اگر انتصاب شخصيت ميرزا به آدم هاي مختلف ترويج شود شخصيت ميرزا پايين مي آيد.
رئيس جمهور، ميرزاكوچك را فردي آزاد شده از قيد و بندهاي زندگي ناميد و تصريح كرد: ميرزا كوچك از بسياري قيود آزاد شده بود و بنده مؤمن خدا، شجاع و نترس بود زيرا آزاد بود.
وي ادامه داد: ميرزاكوچك در كارها جدي و شوخ طبع، بردبار، صبور، ديندار و سحرخيز بود.
احمدي نژاد، ميرزاكوچك را در عفت و پاكدامني ممتاز خواند و گفت: ميرزاكوچك با مردم مهربان و متواضع بود، برايش مال و منال دنيا ارزشي نداشت و با سيطره بيگانه مخالف بود.
وي با اشاره به اينكه ميرزا براي انسان، خدمت و آزادي انسان ها قيام كرد، يادآور شد: ميرزاكوچك تن به اسارت بيگانه نداد زيرا آزاد بود و براي آزادي حقيقي ملت قيام كرد و مردان بزرگ ماموريتي جز آزادي ندارند.
رئيس جمهور نكاتي از مرامنامه نهضت سردار جنگل را بيان كرد و درباره شرايط نهضت جنگل افزود: نهضت جنگل در سخت ترين شرايط پا به عرصه گذاشت و كشور در آن زمان از شمال- جنوب و غرب زير چكمه هاي استكبار بود و دوره كوتاهي در دوره صفويه سرزمين ايران رايحه اي از آزادي را چشيد و حركت كرد و در ميان فقر و فلاكت بي سوادي، ستون فقرات نهضت جنگل اصل آزادي است.
وي ميرزاكوچك را از سرداران بزرگ آزادي در ايران زمين ناميد كه هستي خود را فدا كرد و با پيروزي از سيدالشهدا(ع) براي آزادي ملت فدا شد.
وي با بيان اينكه ياران مختلف ميرزاكوچك هنوز گمنام باقي مانده اند، اذعان كرد: بايد در نشست هاي مختلف ياران گمنامش را مورد بازشناسي قرار دهيم. وي خواستار برگزاري جلسات كارشناسي با حضور فرهيختگان درباره ميرزاكوچك شد.
براساس گزارش خبرنگار كيهان از رشت در اين همايش، تنديس عدالت و شجاعت به رئيس جمهوري اهدا شد.
اين تنديس به دليل موضع گيري هاي شجاعانه احمدي نژاد در مجامع بين المللي و همچنين تلاش براي اعتلاي جايگاه ايران در صحنه بين المللي اهدا شد.
تنديس عدالت و شجاعت را ميرزاكوچك نمادين به احمدي نژاد هديه كرد.
در اين مراسم از نماينده و بازمانده خانواده ميرزاكوچك خان با اهداي لوح تقدير قدرداني به عمل آمد و بازيگران سريال ميرزاكوچك نيز مورد تجليل قرار گرفتند.
رئيس جمهور در نخستين همايش بزرگداشت روحاني شهيد ميرزاكوچك جنگلي از 21 نفر از محققان، پژوهشگران و هنرمندان به سبب تلاش براي زنده نگه داشتن ياد روحاني شهيد ميرزاكوچك جنگلي تقدير كرد.
بيش از 500 مقاله علمي در 25 حوزه گوناگون به اين همايش ارسال شده است.
اين گزارش حاكي است ميرزاكوچك جنگلي به صورت نمادين با همراهي احمد كسمايي و دكتر حشمت با گروه ياران سوار بر اسب به استقبال رئيس جمهور رفت و تفنگ سر پر از دوره صفويه را به احمدي نژاد تقديم كرد.
در سفر رئيس جمهوري به رشت نيروگاه سيكل تركيبي پره سر رضوانشهر به بهره برداري رسيد و ظرفيت توليد برق گيلان 50 درصد افزايش يافت.
اين گزارش مي افزايد: نمايشگاه اسناد، نسخ خطي، كتاب و تصاوير سردار جنگل در نخستين كنگره ملي ميرزاكوچك جنگلي در زيباكنار رشت با حضور رئيس جمهور داير شد.
در اين نمايشگاه بيش از 300 تمبر دوران نهضت جنگل به نمايش گذاشته شده است.
همچنين 54 قطعه از عكس هاي قديمي ميرزا كوچك جنگلي و يارانش در قيام جنگل نيز براي بازديد عموم ارائه شده است.
47 جلد از كتاب هاي منتشر شده در حوزه تخصصي ميرزا كوچك جنگلي نيز به نمايش گذاشته شده و 200 برگ از نسخ خطي شامل كارت پستال ها، پاكت ها، اوراق قرضه، برگه هاي عبور و... دوران نهضت ميرزا نيز ارائه شده است.
همزمان با داير شدن اين نمايشگاه، نمايشگاه مشابهي نيز در خانه ميرزا كوچك در محله استاد سراي رشت براي بازديد عموم داير شده است.
تنديس ميرزا كوچك جنگلي و يارانش و 50 قطعه از نسخ خطي از ديگر بخش هاي نمايشگاه تخصصي مذكور است.
ابلاغ اساسنامه
بنياد ملي
ميرزا كوچك جنگلي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ابلاغ تهيه اساسنامه و آيين نامه بنياد ملي ميرزا كوچك جنگلي خبر داد.
سيد محمد حسيني در حاشيه نخستين همايش ملي ميرزا كوچك جنگلي در گفت وگو با خبرنگار فارس در زيباكنار شخصيت هايي مانند ميرزا كوچك جنگلي را ماندگار خواند و با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب به نخستين همايش ملي ميرزا كوچك جنگلي اضافه كرد: همايش مذكور آغازي براي فعاليت هاي گسترده به منظور جمع آوري كتاب ها، مقاله ها و اسناد مربوط به ميرزا كوچك جنگلي است.
وي زمينه فعاليت نهضت ميرزا كوچك جنگلي را بسيار گسترده ناميد و تصريح كرد: آثاري كه تاكنون پيرامون زندگي ميرزا كوچك جنگلي جمع آوري شده كافي نيست ضمن اينكه يك سريال از زندگي ميرزا كوچك جنگلي ساخته شده است و در اين باره مي توان اقدام هاي متنوعي را انجام داد.
دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور خواستار تشكيل بنياد ملي ميرزا كوچك جنگلي شد و اظهار كرد: دستور تهيه اساسنامه و آيين نامه ملي ميرزا كوچك جنگلي ابلاغ شده است و شوراي فرهنگ عمومي كشور از اين امر حمايت مي كند.
وي بر پژوهش زندگي اطرافيان ميرزا كوچك جنگلي تاكيد كرد.
 


پاي درس علي (ع)

چشم زخم حقيقت دارد
چشم زخم حقيقت دارد، استفاده از نيروهاي مرموز طبيعت حقيقت دارد.
سحر و جادو وجود دارد.
و فال نيك راست است. و رويداد بد را بد شگون دانستن درست نيست...
نهج البلاغه
حكمت 400
 


خالد مشعل در گفت و گو با رويترز تاكيد كرد

ايران حامي اصلي گروه هاي مقاومت در جنگ 8 روزه غزه

رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در گفت و گو با خبرگزاري رويترز ايران را تامين كننده مالي و حامي اصلي گروه هاي مقاومت در جنگ 8 روزه غزه دانست.
خالد مشعل اظهار كرد: ايران منبع تامين كننده سلاح به حماس است و بي شك سال ها گروه هاي مقاومت از حمايت هاي فراوان جمهوري اسلامي بهره مند بوده اند.
وي در ادامه افزود: ايران و سوريه طي سالياني كه ايالات متحده و رژيم صهيونيستي وي را تحت پيگرد قرار داده بودند، به شكلي مناسب از من ميزباني كردند.
مشعل در عين حال گفت: ما در خصوص بحران سوريه با ايران اختلاف نظرهايي داريم اما از همه آنهايي كه از ما حمايت كردند، قدرداني مي كنيم. رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در مورد ارتقاء جايگاه سياسي فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، گفت: راي اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حمايت از فلسطين، نشان از شكست رژيم صهيونيستي در شرايط كنوني است و ابراز اميدواري كرد كه اين راي به اتحاد بيشتر طيف هاي فلسطيني بيانجامد.
خالد مشعل در پايان گفت و گوي خود با پايگاه خبري رويترز، با تاكيد بر اين كه محاصره نوار غزه پس از ديدار چندين هيئت بين المللي از اين منطقه به پايان رسيده، از مقابله قاطع گروه هاي مقاومت در برابر هرگونه تجاوز احتمالي، خبر داد.
 


ايران نماينده كشورهاي آسيايي

در كنفرانس منع سلاح هاي شيميايي شد

در پايان اجلاس پنج روزه هفدهمين كنفرانس كشورهاي عضو سازمان منع سلاح هاي شيميايي كه در شهر لاهه هلند برگزار شد، ايران به نمايندگي از كشورهاي آسيايي براي مدت يك سال به عنوان معاون اين كنفرانس انتخاب شد.
سفير كشورمان در هلند و نماينده دائم نزد سازمان منع سلاح هاي شيميايي براي سومين سال است كه به عنوان معاون كنفرانس كشورهاي عضو سازمان منع سلاح هاي شيميايي انتخاب مي شود.
كنفرانس كشورهاي عضو سازمان منع سلاح هاي شيميايي 188 عضو دارد و شامل تمام كشورهايي است كه كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي را امضا كرده اند.
در مصوبه ديگري از سوي كنفرانس، سفير و نماينده دائم كشورمان همچنين براي مدت دو سال به عنوان عضو كميسيون حل اختلاف (كميسيون محرمانه) سازمان منع سلاح هاي شيميايي انتخاب شده است.
اين كميسيون داراي 20 عضو از كشورهاي مختلف است كه براساس صلاحيت ها و ظرفيت هاي شخصي انتخاب مي شوند و وظيفه آن رسيدگي به اختلافات بين كشورهاي عضو است.
 


وزير دفاع: مراحل ساخت سامانه هاي موشكي با قابليت هاي اس300

به خوبي در حال پيشرفت است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تأكيد كرد كه مراحل ساخت سامانه هاي دفاع موشكي با قابليت هاي فني و عمليات مشابه سامانه «اس300» به خوبي در حال پيشرفت است.
سردار «احمد وحيدي» روز شنبه در حاشيه نخستين همايش بهبود و تعالي فرهنگ سازماني با رويكرد عفاف و حجاب در جمع خبرنگاران افزود: پيشتر اعلام كرديم كه ساخت اين سامانه در دستور كار است و هرچند اين مهم كاري نيست كه به سرعت محقق شود اما مراحل ساخت آن به خوبي در حال پيشرفت است.
وحيدي در پاسخ به سؤالي درباره زمان پرتاب ماهواره جديد گفت: قرار بود يك كاوشگر پرتاب شود كه كارشناسان در تلاش هستند در زمان بندي از پيش تعيين شده آن را انجام دهند كه زمان پرتاب آن مشخص خواهد شد.
وي در خصوص آخرين دستاوردهاي وزارت دفاع گفت: اميدواريم دستاوردهايمان را در حوزه هاي موشكي، دريايي و هوايي در آينده اي نزديك ارائه دهيم.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص پيروزي مقاومت فلسطين در جنگ هشت روزه غزه گفت: پيروزي مقاومت فلسطين بر رژيم صهيونيستي سومين پيروزي از اين نوع بود كه نخستين اين افتخارات پيروزي جنگ 33 روزه بود و آخرين آن هم پيروزي هشت روزه غزه بود.
وي با بيان اينكه اين پيروزي آخر نشان دهنده اين است كه زمان تسلط مجدد و قدرت نظامي رژيم صهيونيستي به پايان رسيده است، افزود: اين گوشه اي از بن بست هاي نظامي اين رژيم است و اين پيروزي طبيعتاً در حوزه هاي ديگر هم تداوم پيدا خواهد كرد.
گفتني است؛ سرتيپ اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) ارتش نيز از ساخت سامانه دفاع موشكي «باور 373» به عنوان سامانه جايگزين اس300 روسيه خبر داده بود.
 


ايران نسبت به عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل ابراز اميدواري كرد

جمهوري اسلامي ايران پذيرش فلسطين به عنوان كشور ناظر غيرعضو در سازمان ملل را گامي مثبت و رو به جلو دانست و به عنوان رئيس دوره اي جنبش عدم تعهد ابراز اميدواري كرد شرايطي فراهم شود تا فلسطين هرچه زودتر به عضويت كامل در آيد.
در همين حال، رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان پذيرش فلسطين به عنوان كشور ناظر غيرعضو در سازمان ملل متحد را گامي مثبت و رو به جلو خواند و افزود: جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس دوره اي جنبش عدم تعهد ضمن تاكيد بر همبستگي اين جنبش با مردم فلسطين، معتقد است اين اقدام گام نخست در مسير اعمال حاكميت كامل فلسطينيان بر سرزمين هاي غصب شده و بازگشت تمامي آنان به موطن اصلي خود و تداوم خط مقاومت در مقابل رژيم نامشروع اسرائيل خواهد بود.
مهمان پرست ابراز اميدواري كرد: شرايطي فراهم شود تا كشور فلسطين هرچه زودتر به عنوان عضو كامل سازمان ملل متحد پذيرفته شود.
همچنين حسين امير عبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه در مورد موضوع پذيرش عضويت ناظر فلسطين در سازمان ملل، گفت: با پيروزي ميداني مقاومت در غزه، پذيرش فلسطين به عنوان كشور ناظر در سازمان ملل متحد، گامي مثبت و مويد توجه جامعه جهاني به حقوق فلسطين و عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي است.
وي افزود: ايران اين اقدام را گامي اوليه در مسير اعمال حاكميت كامل فلسطيني ها بر سرزمين هاي تاريخي غصب شده خود و بازگشت تمامي فلسطيني ها به وطن اصلي و تداوم مقاومت در مقابل رژيم نامشروع اسرائيل مي داند.
از سوي ديگر؛ محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك در جلسه روز جمعه مجمع عمومي اين سازمان كه براي بررسي وضعيت خاورميانه تشكيل شده بود در تداوم تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال موضوع فلسطين، 2 اقدام مهم را راه حل موضوع فلسطين دانست. اول؛ رژيم صهيونيستي از كليه سرزمين هاي اشغالي كاملا عقب نشيني كند. دوم؛ در مورد سرنوشت، آينده و نوع حكومت در كل سرزمين فلسطين بايد از طريق يك سازوكار دموكراتيك رفراندوم عمومي و با حضور همه فلسطيني ها صرفنظر از مذهب يا قوميت آنها تصميم گيري شود.
 


سردار سلامي:

توانايي دشمنان براي تغيير راهبردهاي ملت ايران به پايان رسيده است

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار كرد: توانايي دشمنان براي تغيير راهبردهاي ملت ايران به پايان رسيده است و منحني قدرت استكبارگران رو به نزول است.
سردار حسين سلامي در همايش سپيدجامگان عاشورايي (پزشكان دوران دفاع مقدس) با اعلام مطلب فوق افزود: جمهوري اسلامي ايران توانسته است نظم ژئوپلتيك ابرقدرت ها را در هم بشكند و دشمنان ايران در همه صحنه ها در حال عقب نشيني هستند و نمي توانند اراده خودشان را به ملتي بيدار و آگاه تحميل كنند.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يادآور شد: دشمنان تلاش كردند جمهوري اسلامي ايران را در محاصره علمي قرار دهند اما دانشمندان اين مرز و بوم دستاوردهاي بزرگي براي كشور در زمينه ماهواره ها، پرتاب ماهواره ها، ماهواره برها و همچنين در عرصه دانش هسته اي به ارمغان آوردند.
سردار سلامي همچنين در مورد حضور ناوهاي آمريكايي در خليج فارس گفت: ما شانه به شانه و به موازات آنها حركت مي كنيم به طوري كه شماره ناو و هواپيماهاي آنها را به خوبي مي خوانيم.
حماسه آفريني جامعه
علوم پزشكي در دفاع مقدس
سرلشكر سيديحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا نيز در همايش سپيدپوشان عاشورايي كه به همت دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در محل اين دانشگاه برگزار شد، با اشاره به خصوصيات منحصر به فرد هشت سال دفاع مقدس نسبت به ديگر جنگ ها، گفت: گروه تخصصي و جامعه علوم پزشكي در هشت سال دفاع مقدس بزرگترين افتخارات را در حمايت از لشكريان خط شكن سپاه، بسيج و ارتش انجام دادند.
مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا با قدرداني از حماسه هاي پزشكان و كادر درماني در دوران دفاع مقدس، فداكاري ها و مجاهدت هاي آنان را در بيمارستان هاي صحرايي، ارزش ماندگاري توصيف كرد كه بايد به رشته تحرير درآيد و از آن وقايع مهم، كتاب هايي منتشر شود.

 


سفير ايران در كي يف خبر داد

توليد مشترك آنتونوف 158 در مراحل پاياني

سفير ايران در اوكراين گفت: مذاكرات تهران و كي يف درباره توليد مشترك هواپيماهاي آنتونوف 148و 158به مراحل نهايي رسيده است.
«اكبر قاسمي» سفير ايران در كي يف به توليد محصول مشترك هواپيماي مدل آنتونوف 140اشاره كرد و افزود: در طي 16 سال همكاري مشترك توانسته ايم محصولات خوبي را با اتكا به استعدادهاي بومي متخصصان ايراني در كشور توليد كنيم و موفق به توليد مشترك هواپيماي آنتونوفAN140 شده ايم و در حال حاضر اين محصول در خطوط هوايي بخش خصوصي داخلي به كار گرفته شده و از لحاظ كيفيت در حد مقبول و رو به رشدي است.
وي در گفت و گو با فارس، با بيان اينكه براساس مجوز سازمان هواپيمايي كشوري تعداد صندلي هاي مورد استفاده در اين نوع هواپيما از 32نفر به 52 نفر افزايش يافته، خاطرنشان كرد: براساس توافقات حاصله قرار است در آينده نزديك توليد مشترك آنتونوف 148با ظرفيت 86 نفر و همچنين آنتونوف 158با ظرفيت 96 نفر كه اين دو نوع هواپيما داراي موتورهاي توربو مي باشند را آغاز كنيم.
سفير ايران افزود: در حال حاضر مذاكرات در اين خصوص به مرحله نهايي رسيده و اميدواريم كه تا پايان آذر ماه سال جاري زمينه هاي اجراي آن فراهم و بتوانيم محصول مشترك آنتونوف 158را در قالب توليد مشترك و با استفاده از ظرفيت هاي داخلي كشورمان توليد كنيم.
 


سفر 2 ناو ايراني به سودان به جمعه آينده موكول شد

ارتش سودان اعلام كرد كه ايران اعزام دو ناو گروه خود به سواحل سودان را تا جمعه هفته آينده به تعويق انداخت.
خبرگزاري سودان (سونا) اعلام كرد تهران اعزام كشتي هاي جنگي خود به سودان را كه قرار بود ديروز جمعه در بندر پورت سودان پهلو بگيرد تا هفتم دسامبر به تعويق انداخت.
خبرگزاري سودان به نقل از الصوارمي خالد سعد سخنگوي ارتش سودان اعلام كرد: ايران به دلايلي اعزام كشتي هاي خود به سودان را كه قرار بود روز 30 نوامبر در ساحل سودان لنگر اندازند به تعويق انداخت ونيروي دريايي سودان هفتم دسامبر به استقبال دو ناو ايراني در بندر پورت مي رود.
سخنگوي ارتش سودان هفته پيش اعلام كرده بود كه دو ناو ايراني 30 نوامبر در راستاي حمايت از روابط قوي ديپلماتيك و نظامي بين دو كشور به ساحل سودان خواهند رسيد.
 


تشكيل قرارگاه جنگ نرم در ستاد كل نيروهاي مسلح

معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح از تشكيل قرارگاه جنگ نرم در اين ستاد خبر داد.
سرتيپ پاسدار سيد مسعود جزايري در نخستين همايش گردان هاي سايبري بسيج رسانه ملي افزود: در عرصه جنگ نرم بايد به سرعت خود را دريابيم و ساماندهي لازم را در اين عرصه ايجاد كنيم.
وي با اشاره به اين كه نياز به تحركات قرارگاهي در عرصه جنگ نرم داريم، صدها اتاق فكر آمريكايي، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان حريف اصلي خود رصد و براساس آن سامانه هاي خود را هدايت مي كنند.
جزايري گفت: دشمن در دشمني خود كاملا جدي است، بنابراين ما هم بايد چنين فضايي را در مقابله با دشمن بوجود آوريم و بپذيريم كه دشمن سالها در اين عرصه از ما جلوتر است و امكانات بيشتري دارد، اما انگيزه ما را ندارد كه اگر همين انگيزه ها را هدايت كنيم بعيد است دشمن بر ما غلبه كند.
جزايري در بيان ظرفيت هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمن گفت: داراي گفتمان صلح و عدالت هستيم و آموزه هاي انقلابي و اسلامي ما منبع عظيم و سرمايه اي است كه چنانچه در فرآيندي منطقي به قدرتي نرم تبديل شود بسياري از تبليغات و فرهنگ سازي هاي دشمن را تحت تاثير خود قرار خواهد داد.
گفتني است، نخستين همايش گردان هاي سايبري بسيج رسانه ملي ديروز در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.
 


رونمايي از نشان شهداي جهاد علمي در وزارت علوم

نشان شهداي جهاد علمي 14 آذرماه در وزارت علوم رونمايي مي شود.
به گزارش فارس، در اين مراسم به خانواده شهيد تهراني مقدم، شهيد چمران، شهيد علي محمدي، شهيد شهرياري، شهيد احمدي روشن و شهيد رضايي نژاد، نشان شهداي علمي اعطاء مي شود.
گفتني است نشان شهداي جهاد علمي توسط هنرمندان دانشگاهي كشور طراحي شده است.
 


اخبار ادبي و هنري

توهين رئيس صنفي تهيه كنندگان به بسيج!
رئيس صنفي اتحاديه تهيه كنندگان در اظهارات اهانت آميزي مدعي شد كه در 33 سال بعد از انقلاب، سينما با بيش از دو هزار جايزه بين المللي افتخار آفريده است نه بسيج! سيدضياء هاشمي در حاشيه تجمع سينماگران و جمعي از دلسوزان حزب اللهي در مقابل وزارت ارشاد و در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: بسيج اگر افتخاري دارد براي داخل كشور است! ما در جهان فقط با سينما توانسته ايم حرف بزنيم. اگر در بوركينافاسو هم جمهوري اسلامي مطرح مي شود، فقط با سينماست!
رئيس اسبق خانه سينما در پاسخ به اين سوال خبرنگار كيهان كه آيا با تجمع در مقابل وزارت ارشاد و در چنين شرايطي، نگران نيستيد سينما سياسي شود گفت: واقعيت اين است كه جريان سياسي شده است. آدم ها را كف خيابان آوردن سياسي است. فعاليت مدني يعني اينكه شما مجوز بگيريد.
هاشمي در پاسخ به اين سوال كه پس كار شما هم غيرقانوني است؟ گفت: نه ما فقط آمده ايم به قوه قضائيه يادآوري كنيم! مدت كوتاهي هم هست كه آمده ايم! الان هم بيانيه مي دهيم و مي رويم. حرف ما اين است كه قوه قضائيه از نام حزب ا... وحشت نكند! اين ها از يك جاي ديگر پر شده اند. تهيه كننده فيلم ضدارزشي توقيف شده «زمهرير» مدعي شد: وزير آشنا به مسائل سينما نيست و بيشتر سياسي عمل مي كند. تا مي خواهيم به او اميد دهيم دولتمردان به خاطر از دست دادن پستشان مي ترسند و ما مي خواهيم به آنها بگوئيم پشت سرتان هستيم! وي فيلم يك خانواده محترم را فيلمي كثيف خواند اما در پاسخ به اين سوال كه چرا شما در مقابل اين فيلم موضعي رسمي نگرفتيد گفت: اين فيلم به طور رسمي هيچ ارتباطي با سينما نداشته كه ما بخواهيم موضع بگيريم و همين كه تهيه كننده آن عذرخواهي كرده كافي است!
ارتباط بي بي سي با برخي هنرمندان
سايت «مشرق» خبر داد: بي بي سي درصدد است تا شبكه اي از هنرمندان را در داخل كشور ساماندهي كند تا در برهه هايي چون انتخابات آنها را به ميدان آورد. براساس اين گزارش، مسئولان اين شبكه اخيرا قراردادي به مبلغ 150 ميليون با يك پيكر تراش داخل كشور به نام علاءالدين منعقد كرده اند تا وي تنديسي از وضعيت نابسامان اقتصادي كشور را براي آنان بسازد.
رئيس رسانه ملي: «پرس تي وي» تريبون جنبش ضد وال استريت
باقي مي ماند
رئيس سازمان صداوسيما گفت: اقداماتي نظير انفجار خودروي ارسال ماهواره اي خبر صداوسيما بي فايده است و «پرس تي وي» تريبون جنبش ضد وال استريت باقي خواهد ماند.
عزت الله ضرغامي در جمع بسيجيان رسانه ملي با اشاره به انفجار خودروي ارسال ماهواره اي خبر صداوسيما در دمشق توسط تروريست ها و تصويب تحريم هاي جديد سناي آمريكا عليه رسانه ملي گفت: اين رويكرد حقيرانه و ذلت بار به دليل وحشت و هراس فوق العاده استكبار از روشنگري هاي موثر و دقيق شبكه هاي جمهوري اسلامي است. رئيس رسانه ملي افزود: اين گونه اقدامات بي حاصل، نتيجه اي جز اقبال بيشتر جامعه جهاني به اين شبكه ها را در برنداشته و پرس تي وي همچنان تريبون جنبش 99 درصدي ضد وال استريت باقي خواهد ماند. ضرغامي با تبريك به همكارانش در رسانه ملي گفت: اين اقدام سناي آمريكا، به منزله نمره قبولي شما نزد ملت هاست. اين مدال زرين را بر سينه حفظ كرده و به آن افتخار كنيد.
اخراج فيلمسازهاي سوري از دبي به دليل پرهيز از وطن فروشي!
جشنواره دبي در اقدامي مداخله گرانه، آثار فيلمسازان سوريه اي را به جرم حمايت از استقلال و حاكميت ملي خود از اين جشنواره اخراج كرد!
براساس گزارش المنار، در اين دوره از جشنواره فيلم دبي كه به زودي برگزار خواهد شد، سه فيلم با نام هاي «مريم»، «دوست آخر من» و «عاشق» از كشور سوريه حضور داشتند. اما در پي صدور بيانيه اي از سوي كارگردان هاي اين سه فيلم در حمايت از بشار اسد، مسئولان جشنواره دبي حكم كردند تا اين سه فيلم از اين جشنواره كنار گذاشته شوند.
نكته جالب توجه اين است كه مسئولان جشنواره فيلم دبي در بيانيه اي ضمن محكوميت اين فيلمسازها به خاطر پرهيز از وطن فروشي به دستور گرفتن از دولت امارات اعتراف كرده اند.
رانت ويژه صهيونيست ها براي فيلمنامه نويس ضد ايراني
كمپاني صهيونيستي برادران وارنر، آينده كاري فيلمنامه نويس «آرگو» را تضمين مي كند.
«كريس تريو»، فيلمنامه نويس هاليوود پس از ساخت فيلم ضد ايراني «آرگو» براي كمپاني صهيونيستي «برادران وارنر»، اينك به طور همزمان قرارداد دو فيلم ديگر را با اين كمپاني امضاء كرد.
فيلم سينمايي «آرگو» كه چند ماهي از اكران آن مي گذرد، روايتي هاليوودي از واقعه تسخير لانه جاسوسي به دست دانشجويان ايراني است كه يكي از فيلم هاي راه يافته به رقابت هاي اسكار نيز محسوب مي شود.
به گزارش فارس، اين فيلم در آمريكا 99 ميليون دلار فروش كرده كه براي سازندگان آن يك شكست محسوب مي شود.
 


شبستان اصلي مسجد جامع كاشان در زير خاك كشف شد

كاشان-خبرنگار كيهان:
مسئول باستان شناسي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از كشف شبستان اصلي مسجد جامع اين شهرستان خبر داد.
زهرا ساروخاني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اختصاص يك ميليارد ريال از اعتبارات ملي به مسجد جامع كاشان، كار آواربرداري و خاكبرداري از شبستان زيرين آغاز شده و با وجود آنكه تاكنون حدود 900 متر مكعب خاكبرداري اين بخش انجام گرفته و بخش زيادي از شبستان زيرين از خاك خارج شده اما همچنان عمليات خاكبرداري ادامه دارد.
به گفته وي همزمان با عمليات خاكبرداري كارباستان شناسي و مرمت نيز انجام مي شود تا در آينده از اين محل براي باز ديد گردشگران استفاده شود.
وي تأكيد كرد: يكي از بناهاي تاريخي كه در زلزله مشهور كاشان به شدت آسيب ديد و تمام داده هاي تاريخي را به زيرخاك برد، مسجد جامع كاشان بود.
اين مسئول يادآور شد: با مطالعات انجام گرفته مشخص شد بعد از زلزله براي صرفه جويي در هزينه سقف شبستان اصلي را سوراخ و تمامي خاك و آوار ناشي از زلزله را داخل شبستان ريخته اند كه اين اقدام موجب دفن شدن شبستان اصلي زيرا انبوهي از خاك شده است.
وي افزود: در دور دوم عمليات خاكبرداري از شبستان زيرين مسجد و كار باستان شناسي در اين سازه تاريخي، انواع كتيبه هاي گچي حتي بخش هاي مهمي از محراب هاي زرين فام كشف شده است.
ساروخاني خاطرنشان كرد: سفال هاي كشف شده، سفال هاي زرين فام و قلم سياه مربوط به قرن هفتم و دوره ايلخاني است كه در آن دوره خاندان ابوطاهر در سفال گري فعاليت داشته اند كه مهم ترين كارهاي اين خاندان در موزه هاي داخل و خارج از كشور، محراب هاي آستان قدس رضوي و مسجد ميرعماد كاشان استفاده شده است.
به گفته وي داده هاي سفالي به دست آمده در شبستان زيرين مسجد جامع كاشان يك بانك اطلاعاتي مهم و مفيد از سفال منطقه كاشان است.
وي با بيان اينكه اندازه خشت هاي شبستان زيرين مسجد جامع كاشان در ابعاد خشت هاي دوره ساساني است. متذكر شد: با توجه به نوع خشت ها كه در اوايل دوره اسلامي و آل بويه استفاده مي شده است، مي توان قدمت اين سازه تاريخي را به بيش از يك هزار سال تخمين زد كه در اين صورت اين بنا بعد از تپه هاي تاريخي سيلك دومين سازه تاريخي كاشان است.
 


برگزاري يادواره شهيد نواب صفوي و شهداي روحاني درچه

درچه-خبرنگار كيهان:
يادواره شهيد سيدمجتبي ميرلوحي معروف به نواب صفوي و شهداي روحاني درچه برگزار شد.
در اين يادواره كه در مسجد حضرت سجاد(ع) درچه برگزار شد حجت الاسلام والمسلمين محمدمحسن شريف قنوتي فرزند روحاني شهيد محمدحسن شريف قنوتي گفت: ميرلوحي شخصيتي مانند نواب صفوي داشت و پدرم با دوستي با نواب به انقلاب اسلامي علاقه مند شد و مردم بروجرد را عليه ظلم پهلوي به تظاهرات دعوت كرد كه به دنبال آن بارها دستگير و زنداني شد كه سرانجام در ابتداي جنگ با عراق به دست نيروهاي بعثي به طرز فجيعي به شهادت رسيد.
در اين مراسم از شهيدان مدرس، بهشتي، باهنر، شهداي محراب و ابوترابي فرد و ديگر شهداي روحاني تجليل شد. همچنين فيلم شهداي روحاني در جبهه ها و سخنان امام خميني و رهبرمعظم انقلاب در اين مراسم به نمايش گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، درچه در زمان جنگ تحميلي 530 شهيد تقديم انقلاب كرده است.
 


ابراز تاسف معاون وزير ارشاد از ميزان سرانه مطالعه

بيرجند - خبرنگار كيهان:
هفتمين نمايشگاه كتاب استاني با حضور معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مسئولين استان در محل نمايشگاههاي بين المللي خراسان جنوبي افتتاح شد.
در اين مراسم سرپرست معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن اشاره به اهميت مطالعه كتاب، سرانه مطالعه در كشور را 18 دقيقه اعلام كرد و ضمن ابراز تاسف از اين امر خواستار همكاري همه نهادهاي فرهنگي در راستاي افزايش سرانه مطالعه در جامعه شد.
به گزارش خبرنگار ما، وي با اشاره به دغدغه هاي رهبر انقلاب در خصوص مطالعه در كشور اظهار داشت: همه اقشار، افراد و ارگانها محتاج كتاب بوده و در راستاي افزايش توانمنديها، اطلاعات و بروز استعدادها مي بايست دست به دامان كتاب شد.
معاون سياسي امنيتي استانداري خراسان جنوبي نيز در اين مراسم ضمن اشاره به اقدامات ارزنده فرهنگي در دولت نهم و دهم دغدغه بخشهاي اجرايي را ارتقاي سطح فرهنگي جامعه دانست و ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري چنين برنامه هايي خانواده ها به سطح مطلوبي در حوزه مطالعه كتاب برسند.
گلستاني فرد گفت: با توجه به تاكيدات موكد رهبر انقلاب؛ سبك زندگي ايراني اسلامي بايد در توليدات كتاب و محصولات فرهنگي بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
در پايان مطهري فر مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبي گزارشي از روند برگزاري نمايشگاه كتاب در استان ارائه كرد.
لازم بذكر است، اين نمايشگاه به مدت يك هفته براي بازديد علاقمندان به كتاب در محل نمايشگاه هاي بين المللي خراسان جنوبي با تمهيدات ويژه از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبي برپاست.
 


برگزاري مسابقات مديحه سرايي در همايش نكوداشت محتشم

دبير چهارمين همايش «برخوان غم» ويژه نكوداشت محتشم كاشاني مرثيه سراي نام آوازه ايراني از برگزاري مسابقات مديحه سرايي به عنوان يكي از برنامه هاي اين همايش خبر داد.
مينا تجليليان در گفت وگو با خبرنگار فارس در كاشان اظهار داشت: اين همايش نكوداشت به مدت چهار هفته در روزهاي جمعه با چهار موضوع برگزار مي شود كه علاوه بر اجراي مسابقات مديحه سرايي، برپايي كارگاه هاي هنر و نقاشي با محوريت دوازده بند در مقطع هنرستان ها و برگزاري مراسم اختتاميه و تجليل از نفرات برتر مسابقات از جمله برنامه هاي اين همايش به شمار مي رود.
وي هدف از برگزاري اين نكوداشت را شناخت هر چه بهتر پدر مرثيه سراي ايران و معرفي بيشتر اين شاعر گرانقدر به همگان عنوان كرد.
دبير چهارمين همايش «بر خوان غم» افزود: برگزاري اين نكوداشت به صورت متوالي گامي ارزنده و موثر در راستاي معرفي و شناسايي محتشم كاشاني نام آورترين شاعر مديحه سراي شيعه و تبيين جايگاه شعري اش است.
تجليليان با اشاره به سرودن 12 بند در ذكر مصائب امام حسين(ع) در روز عاشورا توسط محتشم كاشاني ابراز داشت: محتشم با سرودن اين تركيب بند براي اولين بار سبك جديدي در سرودن اشعار مذهبي به وجود آورد و براي هميشه ماندگار و جاودانه شد.
وي همچنين در مورد عطرافشاني و غبارروبي مرقد محتشم با گلاب ناب كاشان نيز عنوان كرد: اين مراسم براي چهارمين سال متوالي است كه به صورت ثابت و مستمر برگزار مي شود.
 


جانشين سازمان بسيج مستضعفان خبر داد

استقبال جوانان از طرح بازديد مناطق عملياتي

سنندج- خبرنگار كيهان:
جانشين سازمان بسيج مستضعفان از اعزام 300هزار دانش آموز طي سال جاري به مناطق عملياتي خبر داد.
سرتيپ علي فضلي روز پنجشنبه گذشته در كنگره ملي 7هزار زن شهيده كشور با محوريت شهيده ناهيد فاتحي كرجو در سنندج گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 300هزار نفر از دانش آموزان سراسر كشور از مناطق عملياتي كشور بازديد كرده اند.
جانشين رئيس سازمان بسيج مستضعفان برگزاري اردوهاي راهيان نور را اقدامي ارزشمند در راستاي ترويج و نهادينه كردن افكار و اهداف شهدا دانست و تصريح كرد: در كنار برنامه ريزي هاي انجام شده براي اعزام عمومي 5 ميليون نفر از مردم به مناطق عملياتي، يك ميليون نفر از دانش آموزان پايه دوم دبيرستان به اين مناطق اعزام مي شوند.
وي با اشاره به استقبال مردم به ويژه جوانان از طرح راهيان نور و بازديد از مناطق عملياتي و مشاهده آثار دفاع مقدس رزمندگان اسلام در برابر تجاوزات دشمن افزود: حضور بيش از 4 ميليون نفر از اقشار مختلف مردم در سال گذشته در مناطق عملياتي 8 سال جنگ تحميلي نشان از اعتقاد و تعهد مردم كشور به شهدا و حركت در مسير اهداف والاي آنان دارد.
 


مديرعامل بنياد تعاون، حرفه آموزي و صنايع زندان هاي كشور:

 25 هزار نفر پس از خروج از زندان از تسهيلات خود اشتغالي بهره مند شدند

مديرعامل بنياد تعاون، حرفه آموزي و صنايع زندان هاي كشور گفت: تاكنون 25 هزار مددجو در كشور پس از كسب آموزش هاي فني و حرفه اي و آزادي از زندان از تسهيلات خود اشتغالي بهره مند شده اند.
به گزارش ايرنا از كرج «رحيم مطهري نژاد» شنبه در بازديد از اداره كل زندان هاي استان البرز افزود: گسترش اين صنايع در ايجاد اشتغال و درآمد براي زندانيان و بازگشت آبرومندانه آنان به جامعه موثر است. وي با اشاره به اجراي طرح اشتغالزايي در چهارندامتگاه استان البرز گفت: اكنون تعدادي واحد توليدي و صنعتي در محدوده ندامتگاه هاي اين استان فعاليت دارند كه طرح بازسازي و نوسازي تجهيزات آنها در دستور كار قرار دارد.
مطهري نژاد در پايان اظهار داشت: نگاه جامعه به افرادي كه مرتكب جرم شده و بنا بر نظر مرجع قضايي وارد زندان شده اند بايد تغيير كند.
 


دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور اعلام كرد

كاهش سرانه مطالعه روزنامه در ايران

تبريز- خبرنگاركيهان:
علاقه به مطالعه روزنامه در ايران كاهش پيدا كرده و جاي خود را به مطالعه در فضاي مجازي داده است.
دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور و دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي با اعلام اينكه سرانه مطالعه در ايران طبق آمار سال 87 نزديك به 18 دقيقه و 47 ثانيه است گفت: سرانه مطالعه در كشور رشد خوبي دارد و اين رقم در فضاي مجازي 3 دقيقه برآورد مي شود.
منصور واعظي همچنين تاكيد كرد كه سرانه مطالعه در كشور79 دقيقه است و از اين رقم 20 دقيقه صرف قرآن و ادعيه مي شود و در 4سال گذشته، تمايل به مطالعه روزنامه در ايران، در بين مردم كاهش يافته و بايد كاري كرد كه «مطالعه» براي پر كردن اوقات فراغت مردم، در اولويت قرار گيرد.
اين مقام مسئول در همين حال مدعي شد مردم، اوقات فراغت زيادي دارند و هر شهروند ايراني روزانه 4 ساعت صرف برنامه هاي تصويري مي كند كه شامل سينما، تلويزيون خارجي، فضاي مجازي و تلويزيون داخلي است و 5/1ساعت براي گوش كردن به موسيقي در نظر مي گيرند. وي به خبرنگاران خاطرنشان كرد: هر ايراني هر روز 5/2 ساعت صرف راديو، نواهاي قرآني، ادعيه و موسيقي مي كند كه سهم موسيقي در اين ميان 5/1 ساعت است و انتخاب سوم ايراني ها، مطالعه مي باشد كه بايد در اين زمينه بيشتر كار كرد.
 


به علت فرسودگي ماشين آلات

كارخانه هاي قند و شكر كشوربا نصف ظرفيت كار مي كنند

كارخانه هاي قند و شكر با نيمي از ظرفيت خود كار مي كنند.
با نوسازي و بازسازي ماشين آلات مي توان توليد آنها را به ظرفيت اسمي رساند.
محمدعلي وفايي معاون توسعه توليد و نوسازي صنايع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: ظرفيت اسمي كارخانه هاي قند و شكر كشور 6/2 ميليون تن است. وي افزود: با نوسازي 35 كارخانه قند و شكر چغندري و 9 كارخانه نيشكري، امكان تامين مصرف كشور كه سالانه حدود 2/2 ميليون تن است وجود دارد و از واردات بي نياز خواهيم شد.
وفايي با تاكيد بر اين كه نوسازي صنايع كشور يكي از تكاليف و ماموريت هاي مهم ايدرو است، ادامه داد: مطالعات گسترده اي براي نوسازي و ارتقاي بهره وري صنايع مختلف در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران انجام گرفته كه از جمله آن مي توان به تدوين طرح جامع نوسازي صنايع قطعه سازي كشور، طرح نوسازي صنعت لاستيك، صنعت نساجي و صنعت چوب و كاغذ اشاره كرد.
وي تصريح كرد: طرح تعويض الكترو موتورهاي فرسوده صنايع كشور كه موجب كاهش مصرف انرژي صنايع به ميزان هزار مگاوات خواهد شد از جمله مهمترين طرح هايي است كه ايدرو تدوين كرده و به دنبال تامين منابع مالي مورد نياز آن هستيم.
معاون توسعه توليد و نوسازي صنايع ايدرو با بيان اين كه تاكنون اقدامات گسترده اي براي بازسازي و نوسازي صنايع مختلف كشور در ايدرو به انجام رسيده خاطرنشان كرد: نوسازي و بازسازي كشت و صنعت نيشكر هفت تپه، شركت نساجي بافت بلوچ و نساجي قائم شهر از مهمترين اقدامات ايدرو در سالهاي اخير بوده و براي سال آينده نيز برنامه گسترده اي تدوين شده كه در صورت تامين و تصويب منابع مالي آن در دولت و مجلس، به انجام خواهد رسيد.
وفايي همچنين از گنجانده شدن پيشنهاد ايدرو در پيش نويس لايحه حمايت از توليد خبر داد و اظهار داشت: طبق اين بند مقرر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح اصلاح، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي موجود را با رويكرد جايگزيني ماشين آلات قديمي و بهره گيري از اتوماسيون صنعتي تدوين كند به گونه اي كه ميزان بهره وري كل عوامل توليد تا 10 درصد افزايش يابد و واحدهاي توليد اعم از دولتي يا خصوصي نيز در اين طرح به ازاي هر 20 درصد افزايش توليد، مشمول 5 درصد تخفيف ماليات بر درآمد خواهند شد.
به گفته وي در صورت تصويب اين طرح در مجلس و تامين منابع مالي مورد نياز آن، يكي از جامع ترين برنامه هاي نوسازي و بازسازي صنايع كشور با تمركز بر توليد صادرات محور، كليد خواهد خورد.
 


مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي:

400 اردوگاه ترك اعتياد در كشور مجوز فعاليت دارند

مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور گفت: در حال حاضر بيش از 400 اردوگاه ترك اعتياد در كشور مجوز فعاليت دارند كه از اين تعداد 19 مركز ويژه بانوان است.
به گزارش خبرنگار مهر از زاهدان، فريد براتي سده عصر جمعه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: از محل اعتباراتي كه ستاد مبارزه با موادمخدر به دفتر پيشگيري اختصاص داده است، 432 ميليون تومان براي سيستان و بلوچستان در نظر گرفته شد كه 80 ميليون تومان از اين رقم به حساب بهزيستي استان واريز شده است.
وي گفت: از طريق دفتر آسيب ديدگان وزارت رفاه نيز هشت ميليارد تومان براي درمان و دو ميليارد تومان براي پيشگيري جذب شده كه 400 ميليون تومان آن سهم سيستان و بلوچستان است.
براتي سده اذعان كرد: تاكنون اعتبارات پيش بيني شده در هيچ استاني به صورت 100 درصد تخصيص نيافته است.
 


بزرگداشت سردار شهيد محمدياني در سبزوار

سبزوار- خبرنگاركيهان:
بيست و يكمين سالگرد سردار شهيد محمدياني با حضور جمع كثيري از مسئولان و مردم ديار شهرستان سبزوار برگزار شد.
شهيد حاج حسين محمدياني در تاريخ 1335 به دنيا آمد و در تاريخ 11/9/71 بر اثر جراحت شيميايي در سبزوار به شهادت رسيد. آخرين مسئوليت وي فرمانده محوري تيپ 21 امام رضا(ع) بود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10