(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13  آذر  1391 - شماره 20371

پنتاگون جدا از سازمان سيا
يك دستگاه جاسوسي مستقل تاسيس مي كند
استقرار پهپادهاي اسرائيلي در خاك جمهوري آذربايجان
عقب نشيني تروريست ها از حومه دمشق و چند شهر سوريه
پيروزي شيعيان ، شكست سلفي ها در انتخابات پارلماني كويت
اعتراض مردم بحرين عليه سفر هنرپيشه آمريكايي به منامه
نشست آشتي ملي فلسطين بزودي در قاهره تشكيل مي شود
انفجار پايگاه نظاميان ناتو در جلال آباد افغانستان
مرسي براي حضور گسترده مردم مصر
در همه پرسي قانون اساسي فراخوان داد
اعتصاب كاركنان راه آهن پرتغال در اعتراض به كاهش دستمزدها
كاركنان 2 بندر مهم لس آنجلس دست از كار كشيدند
زد و خورد خياباني با پليس
همزمان با مراسم تحليف رئيس جمهور جديد مكزيك


پنتاگون جدا از سازمان سيا

يك دستگاه جاسوسي مستقل تاسيس مي كند

وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در نظر دارد با تاسيس يك دستگاه اطلاعاتي مستقل، صدها جاسوس را به كشورهاي خارجي اعزام كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «واشنگتن پست» فاش كرد، پنتاگون در نظر دارد به موازات سازمان اطلاعاتي «سيا» يك دستگاه اطلاعاتي مستقل تاسيس كند. صدها جاسوس از طريق اين دستگاه اطلاعاتي به كشورهاي خارجي اعزام خواهند شد. اين جاسوس ها در اصل به بخش هاي هواپيماهاي بدون سرنشين و فرماندهي كماندوهاي تراز اول آمريكا سرويس مي دهند.
به اعتقاد كارشناسان، فعال شدن اين دستگاه جاسوسي، قدرت سركوب كنندگي ايالات متحده در جهان را مخوف تر خواهد كرد و حملات واشنگتن عليه مخالفان و گروه ها و دولت هاي مستقل لجام گسيخته تر خواهد شد.
 


استقرار پهپادهاي اسرائيلي در خاك جمهوري آذربايجان

يك روزنامه انگليسي فاش كرد، رژيم صهيونيستي هواپيماهاي بدون سرنشين در خاك جمهوري آذربايجان مستقر كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «تايمز» فاش كرد اسرائيل شماري هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته در خاك جمهوري آذربايجان مستقر كرده است. اين روزنامه افزود كه مأموريت اين هواپيماها حفاظت از منافع صهيونيست هاست.
دولت باكو با رژيم صهيونيستي، آمريكا و ناتو مناسبات نظامي-اطلاعاتي بسيار نزديكي دارد و معمولا اطلاعات مورد نياز تل آويو را تأمين مي كند.
علاوه بر جمهوري آذربايجان ، تركيه نيز در حال استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو است. مأموريت اين موشك ها نيز حفاظت از رژيم صهيونيستي است.
 


عقب نشيني تروريست ها از حومه دمشق و چند شهر سوريه

سرويس خارجي-
نيروهاي نظامي سوريه با حمله به استحكامات تروريست ها در اطراف فرودگاه دمشق، آنها را وادار به عقب نشيني كردند و ارتش كنترل فرودگاه را به دست گرفت.
ارتش سوريه اعلام كرد گروه هاي تروريستي كه بخش هايي از جاده فرودگاه را نا امن كرده بودند را وادار به عقب نشيني كرده و توانسته خسارات و تلفات زيادي به آنها وارد كند.
ارتش همچنين تأكيد كرد، درگيري ها در اطراف فرودگاه دمشق پايان يافته و به زودي بقيه گروه هاي تروريستي كه در شرق دمشق مستقر شده اند نيز از آنجا بيرون رانده خواهند شد.
مدير كل شركت هواپيمايي سوريه در اين باره گفت، پرواز هواپيماها در فرودگاه دمشق به روند طبيعي خود بازگشته و در حال حاضر همه پروازها براساس برنامه هاي مقرر انجام مي شود.
در اين حال يك مقام سوري گفت، همه تجهيزات ارتباطي از جمله اينترنت در دمشق و حومه آن از سر گرفته شده است و تمامي شبكه هاي ارتباطي اصلي در دمشق به طور كامل اصلاح و راه اندازي شده است. در شهرهاي درعا، ادلب، حمص و ديگر شهرهاي سوريه نيز درگيري ميان ارتش و تروريست ها ادامه دارد و نيروهاي ارتش موفق شدند تروريست ها را وادار به عقب نشيني كنند و تلفات و خسارات زيادي به آنان وارد كنند.
اين در حالي است كه تروريست ها در پي شكست و ناكامي از مقابله با ارتش سوريه اقدام به بمب گذاري و كشتار غيرنظاميان مي كنند.
در تازه ترين بمب گذاري توسط تروريست ها در ميدان الخزان دمشق سه نفر كشته و بيش از 35 نفر زخمي شدند. بيشتر زخمي هاي اين انفجار را كودكان تشكيل مي دهند.
گنادي گايتلوف معاون وزير خارجه روسيه در ديدار با همتاي سوري خود با تأكيد بر نگراني مسكو از اوضاع داخلي سوريه اعلام كرد، درگيري هاي سوريه رنگ و بوي طايفه اي به خود گرفته است.
گاتيلوف همچنين تأكيد كرد: افزايش فعاليت هاي القاعده و گروه هاي مسلح تندرو كه از لحاظ ايدئولوژيك به القاعده نزديك هستند وضعيت سوريه را پيچيده تر مي كند.
به گزارش فارس، معاون وزير خارجه روسيه بار ديگر تأكيد كرد: هيچ راهكار جايگزيني براي حل و فصل مسالمت آميز درگيري هاي سوريه وجود ندارد و اين راهكار بايد براساس توافقنامه صادر شده در نشست 30 ژوئن در ژنو ارائه شود.
وي افزود، روسيه به همكاري خود با دولت سوريه و تماس با جنبش هاي مخالف سوري با هدف كمك به دولت دمشق براي عبور از اين مرحله حساس و حل و فصل درگيري ها ادامه خواهد داد.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد، غرب در صدد است تا با استفاده از زور دموكراسي را در سوريه پياده كند.
وي افزود، ادامه بحران در طول يك سال و نيم اخير در سوريه نشان داده كه اين طرح مؤثر نيست و بحران بايد از طريق مذاكره و گفت وگو حل و فصل شود.
ساير رويدادها
¤ مخالفان سوري اعلام كردند، در صورتي با استقرار نيروهاي حافظ صلح در سوريه موافقت خواهند كرد كه بشار اسد از قدرت كناره گيري كند.
¤ بر اثر گلوله باران اردوگاه فلسطيني نشين يرموك در جنوب دمشق از سوي افراد مسلح دو فلسطيني كشته و ده ها نفر ديگر مجروح شدند.
¤ مخالفان سوري اعلام كردند كه احتمالاً رياض حجاب را به عنوان نخست وزير دولت انتقالي انتخاب مي كنند.
¤ شبكه تلويزيوني المنار همدستي سعدالدين حريري از سران 14 مارس در لبنان با يكي از نمايندگان اين كشور در ارسال سلاح به مخالفان سوري را افشا كرد.
 


پيروزي شيعيان ، شكست سلفي ها در انتخابات پارلماني كويت

اعلام نتايج انتخابات پارلماني كويت از شكست سلفي هاي طرفدار عربستان و پيروزي شيعيان حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، ميزان مشاركت مردم در انتخابات پارلماني كويت 8/43 درصد بود در حالي كه مخالفان دولت و تحريم كنندگان پيشتر اعلام كردند درصد حضور مردمي از 25 درصد فراتر نخواهد رفت.
براساس اين گزارش، تظاهرات مخالفان در آستانه برپايي انتخابات «مجلس الامه»، مردم كويت را به حضور گسترده تر در پاي صندوق هاي راي ترغيب كرد و مردم كويت روز شنبه با حضور در انتخابات با يك چالش احتمالي و جدي مقابله كردند.
به نوشته روزنامه «القبس» چاپ كويت، چهاردهمين انتخابات پارلماني كويت با مشاركت 8/43 درصدي مردم و انتخاب فقط يك نماينده توسط هر شهروند كويتي با آرامش به پايان رسيد.
براساس نتايج رسمي انتخابات پارلماني كويت كه روز يكشنبه منتشر شد اقليت شيعه اين كشور براي نخستين بار در تاريخ انتخابات پارلماني، توانست حدود يك سوم از 50 كرسي پارلمان را به دست آورد.
شيعيان توانستند در اين دور از انتخابات 17كرسي را به خود اختصاص دهند در حالي كه در پارلمان منحل شده قبلي تنها 6 نماينده و در پارلمان سال 2009 ميلادي 9 نماينده داشتند.
اين گزارش حاكي است: شيعيان حدود يك سوم از جمعيت يك ميليون و200 هزار نفري بومي كويت را تشكيل مي دهند و در تحريم انتخابات شركت نكردند. بخشي از مخالفان سني و سلفي هاي طرفدار عربستان اين انتخابات را تحريم كرده بودند.
انتخابات مجلس الامه در آينده نزديك باعث تقويت پايگاه سياسي شيعيان و حضور فعال آنها در سطوح بالاي سياسي حكومت كويت خواهد شد.
براساس اين گزارش در هر پنج حوزه راي گيري مردم به نمايندگان شيعه راي دادند و ائتلاف اسلامي كه نامزدهاي شيعه عضو آن بودند به پيروزي رسيد.
تازه ترين نتايج انتخابات نيز نشان داد كه «معصومه المبارك»، صفاء الهاشم و «ذكري الرشيدي» به عنوان تنها زنان نماينده توانستند به مجلس الامه راه يابند.
اين در حالي است كه عربستان در واكنش به شكست سلفي ها و طرفداران خود در انتخابات پارلماني كويت نتايج آن را ضعيف دانست و از مخالفت سني هاي تندرو با نتايج مجلس الامه خبر داد.
از جمعيت دو ميليون و 650 هزار نفري بومي كويت 422 هزار و 586 نفر واجد شرايط بودند.
از جالب ترين نتايج اين انتخابات شكست نامزدهاي دو قبيله بزرگ «قطير و العوازم» كه مخالف حكومت كويت و به نوعي طرفدار عربستان هستند را مي توان يادآور شد.
همچنين طيف غربگرا و ليبرال كه اين انتخابات را تحريم كرده بود، نتوانست از خود نماينده اي در مجلس الامه داشته باشد و «احمد السعدون» از رهبران اين طيف طي مصاحبه اي اظهار داشت: پارلمان جديد از لحاظ بدست آوردن وجهه سياسي و مردمي شكست خواهد خورد و در صورت ادامه آن، به مخالفت هاي خود با حكومت ادامه خواهيم داد.
اين در حالي است كه كويت از سال 2006 شاهد پنج انتخابات بوده است و در انتخابات جديد طرفداران دولت توانستند اكثريت را به دست آورند. پارلمان كويت داراي 50 كرسي است كه تعدادي از آنها به وزيران اختصاص دارد.
كشور كويت داراي قريب چهار ميليون نفر جمعيت است كه دو ميليون و 650 هزار نفر آن را شهروندان كويتي تشكيل مي دهند و نزديك به يك ميليون و 300هزار نفر غيربومي به شمار مي روند.
 


اعتراض مردم بحرين عليه سفر هنرپيشه آمريكايي به منامه

نيروهاي پليس بحرين با حمله به تظاهركنندگاني كه در اعتراض به سفر هنرپيشه آمريكايي به بحرين تجمع كرده بودند آنها را سركوب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري فرانسه، نيروهاي پليس بحرين به تظاهركنندگان بحريني كه به سفر كيم كارداشيان ستاره تلويزيون آمريكا به بحرين اعتراض كرده بودند حمله ور شدند و تعدادي را مجروح و عده ديگري را دستگير كردند.
نيروهاي پليس براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گلوله هاي پلاستيكي، گاز اشك آور و بمب هاي صوتي استفاده كردند كه به مجروح شدن تعدادي از معترضان منجر شد.
كيم كارداشيان قصد دارد به كشورهاي حوزه خليج فارس سفر كند كه اين مسئله باعث خشم و اعتراض مسلمانان در بحرين و كشورهاي خليج فارس شده است.
اين در حالي است كه جمعيت الوفاق بحرين اعلام كرد، سركوب قيام مردم بحرين در سكوت مطلق و سانسور خبري شديد صورت مي گيرد جمعيت الوفاق افزود، اقدامات سركوبگرانه و ظالمانه رژيم آل خليفه نشانه شكست، ناكامي و نااميدي مفتضحانه رژيم آل خليفه در قبال مردم انقلابي و مقاوم بحرين است.
از سوي ديگر، سخنگوي ائتلاف انقلابيون 14 فوريه بحرين با تاكيد بر اينكه ملت بحرين بر سرنگوني رژيم و محاكمه سران آن اصرار دارد، اظهار داشت: سلب تابعيت شهروندان بر روند اعتراض و درخواست هاي مردمي تاثيري ندارد.
عبدالرئوف الشايب در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: رژيم آل خليفه با لغو تابعيت برخي از شهروندان مي خواهد به جهانيان وانمود كند كه اين افراد مردم بحرين را عليه نظام حاكم تحريك مي كنند اما ملت بحرين بر سرنگوني رژيم و محاكمه سران آن به علت ارتكاب جنايت و نقض حقوق بشر اصرار دارند.
الشايب تصريح كرد: لغو تابعيت هيچ تاثيري بر روند انقلاب نخواهد داشت، زيرا اين سياست تازگي ندارد و ملت بحرين همواره با رژيم ديكتاتور بحرين اختلاف داشته است.
 


نشست آشتي ملي فلسطين بزودي در قاهره تشكيل مي شود

نشست آشتي ملي فلسطين با حضور رهبران همه گروه هاي فلسطيني در چند روز آينده در قاهره پايتخت مصر برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري قدس، «ياسر الواديه» از رهبران گروه هاي فلسطيني اعلام كرد، مصر رهبران همه گروه هاي فلسطيني از جمله خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، رمضان عبدالله شلح دبيركل جهاد اسلامي فلسطين و ديگر رهبران گروه هاي فلسطيني را در چند روز آينده براي شركت در نشست آشتي ملي دعوت خواهد كرد.
وي افزود، در اين نشست اجراي عملي قرارداد و توافقنامه هاي قاهره بحث و بررسي خواهد شد.
همچنين يكي از بزرگترين گردهمايي هاي خودجوش بين المللي همزمان با روز جهاني همبستگي با فلسطين در يك شهر برزيل برگزار شد.
بيش از يك هزار نفر به نمايندگي از 200 سازمان مردم نهاد از بيش از 34 كشور جهان گرد هم آمده اند تا حول محور آزادي فلسطين تبادل نظر كنند. اين گردهمايي در چارچوب فعاليت هاي انجمن كارگزاران اجتماعي جهاني برگزار شد كه طي آن بيش از يك هزار نفر در حمايت از آزادي فلسطين و تشكيل دولت فراگير فلسطيني در سرزمين فلسطين راهپيمايي كردند.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي با نقض آتش بس و حمله توپخانه اي به غزه چهار فلسطيني را مجروح كرد. حال دو تن از زخمي ها وخيم است.
رژيم صهيونيستي از زمان آغاز آتش بس در نوار غزه تاكنون كه حدود 10 روز از آن مي گذرد بارها اين آتش بس را نقض و به مناطق مختلف غزه تجاوز كرده است.
رژيم صهيونيستي همچنين اقدام به شهرك سازي هاي جديد در اراضي فلسطيني كرده است كه با قوانين بين المللي تناقض آشكار دارد.
در همين رابطه جنبش حماس اعلام كرد، رژيم صهيونيستي آتش بسي كه با ميانجيگري مصر برقرار شده را نقض كرده است و اين مسئله پيامدهاي خطرناكي دارد.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز اعلام كرد، گروه هاي مقاومت فلسطيني پاسخ مناسبي به اين رفتار صهيونيست ها مي دهند.
از سوي ديگر، مقامات كشورهاي مختلف جهان شهرك سازي هاي جديد و نقض آتش بس رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
شوراي امنيت سازمان ملل در واكنش به اين اقدام اعلام كرد، سازمان ملل مكررا مخالفت خود را با احداث شهرك سازي اعلام كرده است و آن را مانعي جدي براي حل و فصل اختلافات فلسطين و اسرائيل ارزيابي كرده است.
در همين رابطه پايگاه خبري آمريكايي، «فرانت پيج مگزين» اعلام كرد سازمان ملل متحد در سال 2012 ميلادي از مجموع 25 قطعنامه صادره خود درباره تحولات جهاني 21 قطعنامه را عليه جنايات رژيم صهيونيستي صادر كرده است ولي تل آويو تاكنون با حمايت واشنگتن اهميتي به اين قطعنامه ها نداده است.
خبر ديگر اينكه يك هيئت بلندپايه اروپايي براي ابراز همدردي با ملت فلسطين و آگاهي از ميزان ويراني هاي ناشي از حملات اخير ارتش رژيم صهيونيستي وارد نوار غزه شده است.
 


انفجار پايگاه نظاميان ناتو در جلال آباد افغانستان

تيراندازي و عمليات انتحاري عليه پايگاه مشترك ناتو و ارتش افغانستان در شهر جلال آباد، مرگ 9 مهاجم و دو غيرنظامي و جراحت شماري از اشغالگران را در پي داشت.
به گزارش خبرگزاري ها، صبح ديروز چهار مهاجم انتحاري خودروهاي حامل مواد منفجره خود را جداگانه به استحكامات پايگاه مشترك نيروهاي ناتو و نظاميان دولتي افغانستان كوبيدند. سپس شمار ديگري از شبه نظاميان ضمن تيراندازي تلاش كردند كه به داخل پايگاه كه در جلال آباد واقع است نفوذ كنند كه با آتش متقابل مواجه شدند.
منابع رسمي شمار كشته شدگان را 9 مهاجم و دو غيرنظامي اعلام كردند. در همين حال، ناتو ضمن اعتراف به اين حمله، شمار تلفات را 30 نفر اعلام كرد و همچنين پذيرفت كه شماري از نيروهايش طي اين حمله مجروح شده اند. ناتو در مورد تعداد كشته ها و مجروحان و شدت جراحت آنها گزارشي نداده است. منابع وابسته به «بي.بي.سي» نيز اين عمليات را حساب شده و پيچيده توصيف كردند. «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان، مسئوليت اين حمله را پذيرفت.
طالبان در منطقه جلال آباد حضوري قوي دارد. زيرا اين منطقه با مناطق قبيله اي پاكستان هم مرز است و طالبان افغانستان از حمايت تداركاتي و پشتيباني نظامي طالبان پاكستان برخوردار مي شود. طالبان طي سال هاي اخير اين گونه حملات را افزايش داده است و آن را تاكتيكي تاثيرگذار در برابر نيروهاي خارجي و نيروهاي دولتي افغانستان مي داند.
در همين حال، وزارت كشور افغانستان اعلام كرد، نيروهاي دولتي و ناتو طي عملياتي مشترك در 11 استان اين كشور، 27 عضو طالبان را كشتند و 34 تن ديگر را دستگير كردند.
 


مرسي براي حضور گسترده مردم مصر

در همه پرسي قانون اساسي فراخوان داد

رئيس جمهور مصر از برگزاري همه پرسي قانون اساسي اسلامي مصر در روز 25 آذر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر، اين تصميم را هنگام حضور در ميان اعضاي مجلس موسسان مصر اعلام كرد كه اكثريت آن را اسلامگرايان تشكيل مي دهند.
به گزارش «بي بي سي»، مرسي در اين مراسم در حالي كه نسخه پيش نويس قانون اساسي جديد مصر را در دست گرفته بود، از همه مردم مصر خواست تا در اين همه پرسي حضوري گسترده داشته باشند.
براساس اين گزارش، رئيس جمهور مصر طي سخناني اظهار داشت: به عنوان رئيس جمهور منتخب مردم، از همه مي خواهم كه در همه پرسي روز پانزدهم دسامبر در خصوص پيش نويس قانون اساسي شركت كنند.
براساس اين گزارش مرسي اين سخنان را پس از آن ايراد كرد كه رئيس مجلس موسسان پيش نويس نهايي قانون اساسي را طي مراسم رسمي روز شنبه تقديم رئيس جمهور كرد.
رئيس جمهور مصر تاكيد كرد: پيش نويس قانون اساسي، بيانگر اهداف انقلاب 25 ژانويه است كه موجب سرنگوني حكومت 30 ساله حسني مبارك شد.
مرسي در سخنان خود از تمام شهروندان مصر (چه موافق و چه مخالف قانون اساسي) خواست تا با حضور در حوزه هاي راي گيري، نظر خود را در همه پرسي روز پانزدهم دسامبر اعلام كنند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، پيش نويس اولين قانون اساسي مصر، پس از انقلاب مردمي اين كشور در حالي تحويل رئيس جمهور مرسي شد كه بيش از يك ميليون مصري براي اعلام حمايت خود از وي به خيابان ها آمده بودند.
هرچند كه بسياري از افراد پيش نويس قانون اساسي را يك پيروزي براي مرسي مي دانند، اما مخالفان در صدد گسترش دامنه مخالفت هاي خود هستند و از نافرماني مدني در آينده سخن مي گويند.
روز شنبه نيز ده ها هزار تن از طرفداران مرسي با در دست داشتن پرچم هاي اسلامي و با شعار «مردم قوانين اسلامي مي خواهند» به حمايت از قانون اساسي در مقابل دانشگاه قاهره تجمع كردند و شب را به صبح رساندند.
روز يكشنبه نيز صدها تن از هواداران محمد مرسي با تجمع در مقابل دادگاه عالي قانون اساسي، مانع از ورود قضات مخالف وي به ساختمان شدند. اسلامگرايان طرفدار قانون اساسي جديد مصر با در دست داشتن تصاوير مرسي شعار مي دادند، عوامل رژيم مبارك حق ندارند با خواست مردم مخالفت كنند.
اين در حالي است كه تأييد پيش نويس قانون اساسي در همه پرسي مردمي 15 دسامبر راه را براي حكومتي ديني در مصر هموار خواهد كرد.
از سوي ديگر، مخالفان رئيس جمهور مصر همچنان به تجمع اعتراض آميز خود در ميدان التحرير براي دومين هفته متوالي ادامه مي دهند و برخي از آنها مي گويند كه همه پرسي را تحريم خواهند كرد.
معترضان همچنين در جاي جاي ميدان التحرير چادر زدند و سه برج مراقبت در مناطق مختلف براي كنترل اوضاع برپا كرده اند.
 


اعتصاب كاركنان راه آهن پرتغال در اعتراض به كاهش دستمزدها

كاركنان راه آهن سرتاسر پرتغال در اعتراض به سياست هاي رياضتي دولت دست از كار كشيدند.
اين بار كاهش حقوق و دستمزد كاركنان راه آهن پرتغال راهكاري شد براي دولتمردان ليسبون به منظور جبران بخش كوچكي از بحران بزرگ مالي و بهانه اي شد براي كاركنان اين بخش جهت برپايي يك اعتصاب سراسري و بزرگ.
آن طور كه خبرگزاري فرانسه نوشته، كاركنان سيستم حمل و نقل ريلي پرتغال روز شنبه پس از مشاهده كاهش مجدد حقوق و دستمزد آن هم به دليل مقابله با كسري بودجه، تصميم گرفتند با نرفتن به سر كار خود، فشارها به دولت بحران زده خود را افزايش دهند. معترضان مي گويند دولت نبايد بدهي هاي خود را از جيب آنها پرداخت كند.
براساس اين گزارش، از 58 قطاري كه قرار بود در اين روز ده ها هزار مسافر را جا به جا كند، فقط 6 قطار فعال بود تا بدين ترتيب انبوهي از مسافران در ايستگاه هاي راه آهن ساعت ها سرگردان شوند.
قانونگذاران پرتغالي نيز به سياق قانونگذاران ساير كشورهاي اروپايي هفته گذشته بودجه سال 2013 را رياضت طلبانه بستند. در اين بودجه دولت براي جبران بخشي از كسري بودجه و صدالبته جلب رضايت تروئيكاي اروپا به طور بي سابقه اي ماليات ها را افزايش، حقوق ها را كاهش و شمار اخراجي ها را نيز افزايش داده است. انتظار مي رود پرتغال طي ماه هاي آينده شاهد برپايي اعتصاب ها و تظاهرات گسترده تري باشد.
 


كاركنان 2 بندر مهم لس آنجلس دست از كار كشيدند

اعتصاب كاركنان دو بندر مهم لس آنجلس كه در اعتراض به شرايط بدكاري صورت مي گيرد، وارد روز ششم شد.
اعتصاب كاركنان بنادر لس آنجلس ولانگ بيچ، دو بندر كليدي در حمل ونقل دريايي آمريكا روز يكشنبه در حالي وارد روز ششم شد كه رسانه هاي آمريكايي نسبت به ادامه اين وضع هشدار مي دهند.
اتحاديه هاي كارگري آمريكا به عنوان ترتيب دهندگان اين اعتصاب اعلام كرده اند تا وقتي خواسته آنها مبني بر بهبود شرايط كاري كاركنان بنادر حاصل نشود اعتصاب ادامه خواهد داشت. به گفته معترضان، حداقل خواسته آنها تغيير شرايط كاري از قراردادي به دائمي و بهبود شرايط بازنشستگي است تا بدين ترتيب آنها بتوانند «امنيت كاري» داشته باشند.
به نوشته لس آنجلس تايمز اين اعتصاب كه از روز سه شنبه هفته گذشته (هفتم آذر) آغاز شده، روزانه چيزي بالغ بر يك ميليارد دلار خسارت به بار مي آورد.
براساس اين گزارش فقط درماه نوامبر گذشته از طريق ابن بنادر به طور روزانه كالاهايي به ارزش حدود 125 ميليارد دلار رد و بدل شده است!
گروهي از كاركنان اين بنادر اعلام كرده اند از 30 ژوئن سال 2010 تاكنون كارفرمايان آنها حتي حاضر نشده اند با آنها قرارداد كاري امضا كنند و اين يعني هر وقت دلشان بخواهد مي توانند ما را از كار اخراج كنند.
آخرين خبرها از اعتصاب اينكه، نمايندگان اعتصابيون پذيرفته اند با مقامات بنادر مذاكره كنند اما آنطور كه لس آنجلس تايمز نوشته، اعتصاب همزمان با اين مذاكرات همچنان ادامه دارد.
 


زد و خورد خياباني با پليس

همزمان با مراسم تحليف رئيس جمهور جديد مكزيك

مراسم تحليف رئيس جمهور جديد مكزيك، همزمان با درگيري ها واعتراضات خياباني برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها «انريكو پنانيتو» سياستمدار 46 ساله روز شنبه با سوگند در مجلس نمايندگان رسما رئيس جمهور مكزيك شد.
وي در اين مراسم در حالي قدرت را از «فيليپ كالدون» رئيس جمهور پيشين تحويل گرفت كه در بيرون از محل برگزاري مراسم تحليف تظاهركنندگان با نيروهاي پليس درگير شده بودند.
اغلب تظاهركنندگان را دانشجويان چپگراي تشكيل مي دادند كه نگران بازگشت حزب پنانيتو به قدرت هستند.
در ميان تظاهركنندگان، حاميان «لوپز اوبرادور» نفر دوم انتخابات رياست جمهوري مكزيك كه مدعي است در انتخابات تقلب شده نيز ديده مي شدند.لوپز اوبرادور روز جمعه به خبرنگاران گفت كه از پذيرفتن نتايج انتخابات سر باز زده و خواهان اعتراضات مسالمت آميز در تاريخ 9 سپتامبر از نوع نافرماني مدني در ميدان زوكالو در مركز شهر مكزيكوسيتي است.
معترضان همچنين رئيس جمهور جديد مكزيك را متهم مي كنند كه در انتخابات 5 ماه پيش 5 ميليون راي خريداري كرده است.
در درگيري هاي روز شنبه بين پليس و معترضان دست كم 20 نفر زخمي شدند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10