(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13  آذر  1391 - شماره 20371

كوتاه اقتصادي
با حضور معاون اول رئيس جمهور انجام شد
بهره برداري از 10 دستگاه لكوموتيو جديد توليد داخل
نيكزاد : وزارت امور زيربنايي با ادغام 3 وزارتخانه تشكيل مي شود
قاسمي خبر داد
برنامه وزارت نفت براي افزايش كارايي محصولات پتروشيمي
در نشست مشترك با فعالان بخش خصوصي
استراتژي تجارت خارجي كشور در شرايط تحريم تبيين شد
مشاور وزير راه و شهرسازي
طرح ماليات بر خانه هاي خالي در مجلس مسكوت ماند
پيگرد قضايي واردكنندگان خودروهاي لوكس به اتهام گران فروشي
با ورود شاخص به كانال 33هزار واحد
ارزش بورس از 150 هزار ميليارد تومان گذشت
دليل تأخير در پرداخت يارانه نقدي اعلام شد


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان صنعت استان تهران گفت: ذخيره سازي 3 هزار تن سيب به اتمام رسيده است و 4 هزار تن پرتقال در دست انجام است. يدالله صادقي اظهار داشت: ذخيره سازي شب عيد سيب تمام شده و ذخيره سازي پرتقال چند هفته اي است كه آغاز شده است. وي افزود: برنامه ذخيره سازي
3 هزار تن سيب و 4 هزار تن پرتقال در سال جاري را داريم و براساس قرارداد منعقد شده حق افزايش 25 درصد در ميزان ذخيره سازي وجود دارد.
¤ شركت مخابرات استان تهران به متقاضيان علمي و پژوهشي اينترنت پرسرعت با پهناي باند يك مگ ارائه مي كند.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، تمامي مراكز علمي و پژوهشي و يا متقاضياني كه در اين راستا مشغول فعاليت هستند مي توانند علاوه بر مراجعه به مراكز مخابرات مربوطه با شماره 2020 تماس حاصل كرده و درخواست اينترنت پرسرعت با سرعت 1024 بيت كنند.شايان ذكر است 2020 مركز خريد و پشتيباني اينترنت پرسرعت شبانه روزي آماده ارائه خدمات به متقاضيان اينترنت پرسرعت مي باشد.
¤ معاون سازمان بورس از تأسيس «صندوق توسعه سرمايه گذاري بازار سرمايه ايران» براي كاهش ريسك و ثبات بازار سهام با مشاركت چندين شركت سرمايه گذاري و برگزاري مجمع مؤسس خبر داد. سيدعلي حسيني با اشاره به برنامه هاي توسعه اي و حمايتي سازمان بورس از بازار سرمايه اظهار داشت: يكي از اين برنامه هايي كه در حال نهايي شدن است راه اندازي صندوق توسعه بازار سرمايه است كه با مشاركت اوليه شركت هاي سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات، سرمايه گذاري سايپا، صندوق عشاير و سرمايه گذاري هاي تدبير و غدير تأسيس مي شود.
¤ توليد شمش فولادي كشور تا پايان ماه هشتمن سال جاري با رشد 6/9 درصدي به مرز 10 ميليون تن رسيد.ايميدرو گزارش داد: توليد اين فلز استراتژيك در هشت ماه سال گذشته به 9 ميليون و
100 هزار تن رسيده بود. «شمش فولادي» در اين مدت جايگاه دوم رشد توليد را ميان محصولات معدني و صنايع معدني كسب كرد، جايگاه نخست رشد در مدت مورد بررسي به توليد سنگ آهن اختصاص يافته است.
¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي از صدور بخشنامه جديد بانك مركزي براي حل مشكل تعهدات ارزي بانكها خبر داد. صمد كريمي درباره تازه ترين بخشنامه ارزي بانك مركزي گفت: اگر مشتري معادل ريالي، اعتبار يا برات اسنادي را به بانك عامل پرداخت كرده است، بانك بايد وجوه ارزي را با منابع ارزي خود تأمين كند. كريمي افزود: تأمين ارز براي پرداختهاي اعتبارات، براتهاي اسنادي مدت دار و اعتبارات ري فاينانس كه كالاهاي آنها تا پايان شهريور امسال ترخيص شده است، بايد از منابع داخلي بانك هاي عامل انجام شود. وي اعلام كرد: براساس بخشنامه بانك مركزي، ارز مورد نياز براي كالاهايي كه ترخيص نشده و جزو اولويت هاي گروه سه تا هفت كالايي است، بايد از منابع بانك عامل تأمين شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 2206 الي 2209-2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 5515، 5516، 5569، 5580، 5581، 5589، 5557 الي 5559، 5560 الي 5563، 6660 الي 6669 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


با حضور معاون اول رئيس جمهور انجام شد

بهره برداري از 10 دستگاه لكوموتيو جديد توليد داخل

10 دستگاه لكوموتيو جديد موسوم به ايران سفير با حضور معاون اول رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.
محمدرضا رحيمي ديروز در مراسم بهره برداري از 10 دستگاه لكوموتيو جديد ايران سفير، اظهار داشت: راه آهن يكي از سازمان ها و تشكيلاتي است كه مردم ايران از قديم با نام و كار آن آشنا بودند و آن را جزو ادارات و سازمان هاي مهم كشور تلقي مي كنند، اما متاسفانه اين سازمان در بخشي از زمان مورد فراموشي و كم توجهي قرار گرفت و از رشد خود باز ماند.
وي افزود: خوشبختانه در دولت قبل و فعلي به راه آهن توجه ويژه اي شده و با مسئوليت صاحب محمدي اين توجه شتاب گرفت و امروز يك كارنامه افتخارآميز در پرونده راه آهن جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و اخبار، كار و خدمات راه آهن در صدر خدمات كشور قرار گرفته است.
وي همچنين با بيان اينكه حاشيه ها نمي گذارد به درستي آن اتفاقي كه در كشور مي افتد، درك شود، گفت: وقتي اين اتفاقات درك شود، شكر نعمت به جا آورده خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به شرايط اقتصادي كشور اظهار كرد: با توجه به مخالفت ها و سنگ هاي ريز و درشت كه دشمنان ما جلوي پاي ما انداخته اند، بر مردم ما قدري فشار وارد شده و اين فشارها تلاش همه دشمنان ماست و براي اين است كه نگذارند اين پيشرفت ها و فناوري ها به جايي برسد، اما اينها موقت است ملت بزرگ ايران راه خود را پيدا كرده و دست بردار نيست تا به قله ترقيات برسد.
رحيمي با بيان اينكه ما اگر وضعيت را با گذشته مقايسه كنيم، مي بينيم كه هم اكنون وضعيت خوب و آينده اي شكوفا داريم، گفت: قدري بايد مشكلات كنوني را تحمل كنيم.
رئيس كميسيون عمران مجلس نيز در اين مراسم با انتقاد از عملكرد راه آهن براي رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه، گفت: با توجه به نياز جامعه ميزان لكوموتيو و جابجايي مسافر و بار، براي يك دهه بعد قابل قبول نيست و نياز به توجه دولت دارد.
به گزارش مهر علي اكبر آقايي اظهار داشت: مصداق توليد و مقاومت در شرايط كنوني تحريم، اقتصاد مقاومتي است كه رهبر مطرح كرده و توليدات صنايع است كه مي تواند ما را از وابستگي به غرب نجات دهد و توليد داخلي را تشويق به فعاليت و توليد كند.
وي با بيان اينكه تكليف دولت در توسعه حمل و نقل اولويت گذاري فعاليت هاي بخش ريلي نسبت به ديگر بخشها است، گفت: بهينه سازي صنعت خدمات، برقي كردن خطوط، اجراي علايم و مديريت حمل و نقل، اصلاح قيمت ها، ايمن سازي و بهبود تردد در ماده 6 قانون توسعه حمل و نقل و مديريت سوخت آمده است.
آقايي با اشاره به آمار ارايه شده از سوي مديرعامل راه آهن در زمينه تعداد جابجايي مسافر و بار، بيان كرد: براساس اين آمار، 120 واگن در طول 3 سال به سيستم اضافه شده اما بايد در طول برنامه پنجم به 650 واگن برسيم.
وي افزود: با توجه به نياز جامعه اين حركت قابل قبول براي يك دهه بعد نيست و توجه دولت مي تواند براي بازسازي و نوسازي واگن تا 3 سال آينده تحولي را در اين بخش ايجاد كند.
رئيس كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه امروز راه آهن وسيله ايمن و سريعي براي مردم است، اظهار داشت: هم اكنون هم سهم حمل و نقل ريلي كالا بايد از 10 درصد به 30 درصد در برنامه پنجم برسد و در بخش مسافر هم بايد از 11 درصد به 18 درصد برسيم.
آقايي با اشاره به اينكه به عنوان رئيس كميسيون عمران تاكيد دارم كه تحقق اين امر نياز به توجه دولت دارد، بيان كرد: براساس برنامه بايد تعداد كشته ها از 20 هزار نفر در سال به 11 هزار و 200 نفر برسد كه نياز به مديريت دقيقي است.
علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي هم در اين مراسم اظهار داشت: 35 شركت خصوصي بار و مسافر، حمل و نقل را بر عهده دارند و بنده معتقدم كه دولت براي پيشرفت بايد حرمت بخش خصوصي را حفظ كند و بخش خصوصي هم بايد دست دولت را باز بگذارد.
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه در صنعت حمل و نقل ريلي اعتقاد به بخش خصوصي با حفظ جايگاه حاكميت است، بيان كرد: يكي از اين شركت هاي بخش خصوصي مپنا است كه كشنده را تكميل مي كند و پس از آن بومي سازي را انجام مي دهد تا دانش فني به ايران منتقل شود.
وي با بيان اينكه 26 ميليون مسافر و 33 ميليون تن بار در كشور جابجا مي شود، گفت: اين بيانگر دو برابر شدن اقدام راه آهن در دولت نهم و دهم است و در دولت هاي قبلي سالانه 8 لكوموتيو، در دولت نهم و دهم سالانه 18 لكوموتيو به صنعت ريلي افزوده شده است.
وي درخصوص توسعه حمل و نقل ريلي كشور، اظهار داشت: 10 دستگاه از لكوموتيوهاي ايران سفير كه قبلا كارخانه توليد آنها در كرج مورد بهره برداري قرار گرفته بود، وارد ناوگان كشش ريلي شد.
وي با تاكيد بر اينكه حمل و نقل ريلي ايمن ترين وسيله حمل و نقل است، گفت: چندي پيش راه آهن جمهوري اسلامي ايران با شركت مپنا براي ساخت 130 دستگاه لكوموتيو عقد قرارداد كرد.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: قبلا براي واردات اين لكوموتيوها ارز زيادي از كشور خارج مي شد و عمدتا از شركت زيمنس آلمان وارد مي شد اما امروز اين صنعت در داخل كشور بومي سازي شده و 10 دستگاه از اين لكوموتيوها با اعتبار بالغ بر 32 ميليون يورو بهره برداري مي شود.
وي يادآور شد: تا سقف 150 دستگاه از اين لكوموتيوها مدام بهره برداري خواهد شد و دولت از اين امر پشتيباني كرده است.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: با احتساب ورود 130 دستگاه لكوموتيو ايران سفير به ناوگان ريلي، تعداد لكوموتيوها به بيش از 250 دستگاه افزايش خواهد يافت و بدين ترتيب در تأمين نيروي كشش خودكفا مي شويم و مازاد بر توليد را نيز صادر مي كنيم.
وي اضافه كرد: اميدواريم روزي به عدد توليد 250 دستگاه لكوموتيو مسافري با عنايت به توليد داخل دست يابيم.
وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: برنامه داريم با همكاري بخش خصوصي، با پيشرفت هرچه سريع تر در مدت زمان كوتاه، كل دانش فني ساخت لكوموتيو و واگن بومي سازي شود.
بنابراين گزارش : عبدالعلي صاحب محمدي مديرعامل راه آهن نيز در اين مراسم و در سخناني گفت: راه آهن جمهوري اسلامي ايران در سال جاري و تاكنون 420 كيلومتر خط آهن افتتاح كرده است.
وي افزود: توسعه راه آهن زمان بر است اما طليعه اين توسعه آغاز شده است؛ طي سه سال گذشته 130 دستگاه لكوموتيو وارد ناوگان ريلي شد كه 40 دستگاه آن مربوط به شركت مپنا و 80 دستگاه آن با سرمايه گذاري بخش خصوصي وارد شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه هم اكنون بيش از نياز داخل، لكوموتيو داريم، اظهار داشت: انتقال دانش فني ساخت لكوموتيوها در داخل كشور انجام شده و اميدواريم اين دانش 100 درصد در كشور بومي شود.
مديرعامل راه آهن يادآور شد: ميانگين ساخت خط آهن سالانه در كشور تا قبل از دولت نهم 170 كيلومتر بود اما امسال تنها شركت راه آهن 420 كيلومتر خط آهن افتتاح كرد و بقيه نيز تا 1000 كيلومتر توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل افتتاح مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: از 7 كارخانه ساخت لكوموتيو و واگن باري و مسافري 3 كارخانه در دولت نهم و دهم بهره برداري شد.

 


نيكزاد : وزارت امور زيربنايي با ادغام 3 وزارتخانه تشكيل مي شود

وزير راه و شهرسازي و سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبرداد: وزارت ارتباطات، راه و مسكن و يك وزارتخانه ديگر با هم ادغام و وزارت امور زيربنايي تشكيل مي شود.
علي نيكزاد در جمع خبرنگاران درباره ادغام وزارت ارتباطات در راه و شهرسازي، اظهار داشت: بنده در مراسم معارفه اي كه انجام مي شود، برنامه هاي خود را اعلام مي كنم.
وي با بيان اينكه ما توكل بر خدا داريم، گفت: دولت چنين تصميمي گرفته است و ما هم به عنوان سرباز نظام به اين وظيفه عمل مي كنيم، اميدواريم كه در طول عمر، خدمتي به كشور انجام دهيم و اكنون كه اين ماموريت به ما واگذار شده، با همه توان و با كمك دوستان و همكاران كار را پيش مي بريم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر در زمينه مخابرات اطلاعات داريد، گفت: بالاخره ما مهندس عمران هستيم، البته ليسانس دانشكده علوم انساني و فوق ليسانس مديريت دارم، ضمن آنكه مهندس عمران هم هستم.
نيكزاد افزود: ارتباطات و حمل و نقل در خيلي از كشورها يكي است. در ايران هم مسكن و راه و ترابري سابق يك وزارتخانه شده و دولت معتقد است كه ارتباطات، راه و مسكن و يك وزارتخانه با يكديگر وزارتخانه زيربنايي را تشكيل مي دهند.
واكنش يك نماينده مجلس
رئيس كميته ICT مجلس شوراي اسلامي در نطقي در واكنش به بركناري وزير ارتباطات خطاب به رئيس جمهور گفت: چه ضرورتي به بركناري وزير ارتباطات بود؟ فراموش كرده ايد طرح ادغام با مخالفت مجلس روبه رو شد.
رمضانعلي سبحاني فرد در صحن علني مجلس در واكنش به بركناري رضا نقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و انتساب علي نيكزاد به سرپرستي اين وزارتخانه نطقي ايراد كرد.
سبحاني فرد در اين نطق گفت: آقاي رئيس جمهور، اكنون من از شما سؤال مي كنم، در اين مقطع زماني، چه ضرورتي براي بركناري آقاي تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بود؟ آيا كسي در وزارتخانه ارتباطات توانايي و تخصص تعهد وظيفه سرپرستي آن وزارتخانه را نداشت؟
رئيس كميته ICT مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آقاي رئيس جمهور، آيا شما امروز مي خواهيد دهكده جهاني را با آجر، سيمان و آهن بسازيد؟
وي گفت: اقاي نيكزاد هم اكنون مسئوليت دو وزارتخانه «مسكن و شهرسازي» و «راه و ترابري» را برعهده دارد؛ هم اكنون توجه ايشان به بخش مسكن است و راه هاي كشور در وضعيت نابساماني قرار دارد و امروز اداره وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (كه جزء زير ساخت هاي كشور است) را نيز به ايشان محول كرده ايد.
سبحاني فرد ادامه داد: آيا اشتراك در كلمه ارتباطات دليل منطقي براي اين كار است؟ آيا شباهتي بين خاك، ماسه، آجر، آهن و آسفالت با سيستم هاي نرم افزاري، داده ها، شبكه ملي اطلاعات و پرتال دولت الكترونيك وجود دارد؟
سبحاني فرد افزود: آيا امروز صداي كوبيدن آجر بر سر شبكه ملي اطلاعات و امنيت اطلاعات بلند نشده است؟ آيا بدون اين وزارتخانه مي توانيم به اهداف برنامه46، 47 و 49 و جايگاه دوم منطقه دست پيدا كنيم؟ آيا با توجه به ضعف سايبري موجود، بدون شبكه ملي اطلاعات كه امروز دغدغه كشور است مي توانيم به اين اهداف دست پيدا كنيم؟ آيا سهم اين صنعت از توليد ناخالص ملي به 2درصد مي رسيد؟
وي ادامه داد: آقاي رئيس جمهور، بهتر نبود به جاي اين كار، نامه هاي اجرايي بند «الف» و «ب» ماده 46 و نقشه جامع دولت الكترونيك، سامانه خدمات جامع همگاني سلامت و اساسنامه پست جمهوري اسلامي را (كه بايد حداكثر ظرف 6ماهه نخست يا سال نخست ارائه مي شد) تصويب و ابلاغ مي كرديد؟
رئيس كميته ICT مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: آقاي رئيس جمهور، آيا فراموش كرده ايد كه طرح ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با وزارت راه و شهرسازي با مخالفت مجلس هشتم مواجه گرديد؟
 


قاسمي خبر داد

برنامه وزارت نفت براي افزايش كارايي محصولات پتروشيمي

وزير نفت از برنامه هاي وزارتخانه متبوعش براي استفاده بهينه از محصولات پتروشيمي خبر داد.
رستم قاسمي در همايش ثروت ملي توسعه پايدار كه ديروز با حضور تعدادي از اعضاي كابينه برگزار شد، گفت: به زودي محصولات پتروشيمي جايگزين محصولات مختلف چوبي و سنگ در حوزه هايي مانند حمل و نقل هوايي و زميني و بخش هاي ديگر خواهد شد و براي اين موضوع در شركت پتروشيمي ايران برنامه ريزي شده است.
وي با اعلام اينكه هم اكنون در خوزستان بيش از 400 واحد پايين دستي پتروشيمي داريم كه بخش خصوصي مي تواند در آنها سرمايه گذاري كند، گفت: امروز در صنعت پتروشيمي از دكمه پيراهن تا هر آنچه كه امكان پذير است، مي تواند در قالب ايجاد كارخانه هاي مختلف توليد شود و در اين رابطه يك شهرك نيز در عسلويه پيش بيني شده است.
وي با اشاره به اينكه بسياري از كشورها مواد اوليه پتروشيمي ندارند اما مانند سنگاپور روزانه حجم قابل توجهي از محصولات خام پتروشيمي را توليد مي كنند، گفت: در ايران بايد از اين مزيت بزرگ استفاده كنيم.
توصيه رحيمي به بانك ها
معاون اول رئيس جمهور هم در بخشي از همايش فوق به بانكها توصيه كرد در پرداخت تسهيلات به طرحهاي مصوب، معطل نكنند.
به گزارش مهر، محمدرضا رحيمي خاطرنشان كرد: تقاضاي من اين است كه به اقدامات صندوق توسعه ملي سرعت داده شده و به قصد قربت نيز انجام شود.
رحيمي ادامه داد: به مديران عامل بانكها توصيه مي كنم طرحهايي كه تصويب و به بانكها ارجاع مي شود را معطل نكنند.
وي با تأكيد بر اينكه كشور بايد گلستان شود، گفت: چه زيبا است در دوره شديدترين تحريم هاي اقتصادي بتوانيم كار را انجام دهيم.
رحيمي با تأكيد بر اينكه امروز در مقابل شديدترين تحريمها از سوي قدرت هاي ظالم قرار داريم، گفت: شبكه تأمين مالي داخلي كشور بايد براي پيشرفت كارها حمايت هاي لازم را انجام دهد و صندوق ضمانت نيز ضامن اين بخش است.
استفاده خوبي
از درآمدهاي نفتي نداريم
وزير صنعت، معدن و تجارت هم در همايش ثروت ملي، توسعه پايدار تصريح كرد: در حال حاضر استفاده خوبي از درآمدهاي نفتي نداريم و اينكه بانك مركزي ارز را به ريال تبديل مي كند، مي تواند به افزايش نوعي نقدينگي بدون حساب و كتاب در اقتصاد تبديل شود.
مهدي غضنفري مديريت نقدينگي را باعث جلوگيري از ورود سرمايه ها به بازارهايي مانند ارز، سكه و طلا دانست و افزود: با وجود جمعيت جوان بالاي كشور، اين گروه داراي چالش اشتغال هستند.
غضنفري با اشاره به اينكه اگر درآمدهاي ارزي فقط در اختيار دولت ها باشد، خصوصي سازي به صورت جدي پشتيباني نمي شود، اظهار داشت: امروز استقلال در توليد محصولات استراتژيك در اقتصاد كشور خودنمايي مي كند كه اين مسئله مي تواند نياز به واردات را به حداقل برساند.
وي با بيان اينكه در توليد فولاد كشور از ظرفيت 10ميليون تن سال 84 به 20ميليون تن ظرفيت نصب شده در سال 90رسيده ايم، گفت: اين ميزان بايد در سال 94 به 45 ميليون تن و در افق 1404 به 55ميليون تن بالغ شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به توليد حدود يك ميليون دستگاه خودرو در كشور از پيش بيني افق 1404براي توليد سه ميليون دستگاه خودرو سخن گفت و افزود: توليد ناخالص داخلي كشور از 194هزار ميليارد تومان سال 84 به 480هزار ميليارد تومان در سال 89 رسيد كه بايد در سال 94 به 700 هزار ميليارد تومان و در افق سند چشم انداز به 1800ميليارد تومان بالغ شود.
وي همچنين از تبديل 10درصد منابع صندوق در سال جاري به ريال براي در اختيار گداشتن واحدهاي صنعتي و معرفي 1200واحد در اين بخش خبر داد و تصريح كرد: 5/2ميليارد دلار بايد به ريال تبديل شود و از طريق 7 بانك در اختيار سرمايه در گردش واحدها قرار گيرد.
وزير اقتصاد هم در بخشي از همايش فوق گفت: كشور هم اكنون نيازمند بازخواني نقشه راه تامين مالي است و در اين بخش صندوق توسعه ملي داراي جايگاه ويژه اي است.
موجودي صندوق 42ميليارد دلار
در همين حال رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي نيز موجودي فعلي اين صندوق را بيش از 42ميليارد دلار اعلام كرد.
محمدرضا فرزين با اشاره به اينكه اين صندوق نوپا توانسته در مدت 2 سال از فعاليت خود 20درصد از فروش نفت، گاز و ميعانات گازي در سال 90 و 23درصد در سال جاري را بالغ بر 42ميليارد دلار براي پرداخت بخش خصوصي و تعاوني پس انداز كند، گفت: اين شرايط در حالي اتفاق افتاد كه طي دو سال گذشته محدوديت هاي ناشي از تحريم اقتصادي ايران رو به افزايش بوده و فشارهاي زيادي در محدود كردن منابع صورت گرفت.
وي با بيان اينكه تا پايان مهر ماه سال جاري مجموع منابع صندوق 42ميليارد و 862ميليون دلار بوده كه 7 ميليارد و 895 ميليون دلار آن در سال جاري واريز شد، گفت: هم اكنون صندوق با 14بانك كشور قرارداد عامليت ارزي و ريالي به مبلغ 36 ميليارد و 370ميليون دلار منعقد كرده و كل مسدودي هاي ارزي و ريالي هم اكنون 17ميليارد و 250ميليون دلار است.
فرزين با اشاره به 304طرح اشتغالزايي مستقيم براي 54هزار و 477 نفر از استفاده كنندگان تسهيلات ارزي، گفت: همچنين براي 37 هزار و 430 طرح كشور نيز با اشتغالزايي 54هزار و 777 نفر تسهيلات ريالي پرداخت شد.
رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي يكي از آثار مثبت صندوق در اقتصاد كشور را ايجاد بستر مطمئن تأمين مالي براي شركتها با سرمايه گذاران بخش خصوصي و داخلي و خارجي برشمرد و اظهار داشت: بيش از 100هزار فرصت شغلي از مجموع سرمايه گذاري هاي صندوق در دو سال اخير ايجاد شد.
 


در نشست مشترك با فعالان بخش خصوصي

استراتژي تجارت خارجي كشور در شرايط تحريم تبيين شد

وزير صنعت، معدن و تجارت در نشستي با فعالان بخش خصوصي، سياست هاي تجاري كشور در شرايط تحريم را تشريح كرد.
مهدي غضنفري در اين نشست با بيان اينكه بايد در شرايط تحريم نگاه جديدي به مديريت تجاري داشته باشيم، گفت: بخش خصوصي مي تواند مسئولان را در اجرا و پياده سازي سياست ها ياري كند.
وي با تشريح چگونگي مديريت واردات اولويت هاي 10 گانه، اولويت ها را به 3 خانواده تقسيم كرد و گفت: به 2 اولويت نخست واردات ارز مرجع تعلق مي گيرد و به اولويت هاي 3 تا 9 از طريق مركز مبادلات، ارز با نرخ مبادله اختصاص پيدا مي كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت كه هم اكنون ثبت سفارش اولويت 10 از گروه كالاهاي وارداتي كه اقلام غير ضرور و لوكس هستند، ممنوع شده اما كساني كه كالايي از اين اولويت وارد گمركات كشور كرده اند، مي توانند آن را ترخيص كنند.
غضنفري همچنين در حاشيه اين نشست درباره موضوعات مطرح شده در اين جلسه، با بيان اينكه اقتصاد كشور در يك شرايط بسيار خاص و حساسي قرار دارد كه نيازمند بررسي مشاوره و تصميم گيري هاي دقيق است، گفت: بخشي از سياست هاي تجاري كشور تصميم گيري شده، اطلاع رساني شد به گونه اي كه در توليد، صادرات و مديريت واردات هماهنگ عمل شود.
وي اطلاع رساني به موقع به فعالان اقتصادي را يادآور شد و گفت: نتيجه اين اقدامات حفظ، ثبات توليد داخلي و كاهش قيمت ها به نفع مردم خواهد بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه واردات، صادرات و مديريت و كنترل بازار 3 سيستم جديد اعمال مي شود و در حال تجربه كردن آن ها هستيم.
وي گفت: در مورد مديريت واردات تقسيم كالاها به 10 گروه، 2 گروه اول با ارز مرجع 7 گروه بعدي با ارز مبادله اي و گروه آخر به صورت ممنوعيت ثبت سفارش تجربه جديدي است كه بايد بازرگانان و توليدكنندگان در جريان سياست ها قرار گيرند.
وي عنوان كرد: در حوزه صادرات نيز كالاهاي صادراتي به 3 گروه تقسيم بندي شد كه تجربه جديدي است، گروه اول همان كالاهاي اساسي است كه با ارز مرجع وارد كشور مي شوند يا برخي مواد اوليه كه به شدت مورد نياز است و صادرات آنها ممنوع مي باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: گروه دوم حوزه صادرات نيز مواد اوليه اي است كه پس از رفع نياز داخل مي توان آنها را صادر كرد، برخي از اين كالاها براي واردات از ارز مرجع استفاده شده كه البته اندك نيز هستند، عوارض صادراتي براي آنها تعريف شده است.
غصنفري افزود: گروه سوم حوزه صادرات، بخش بزرگي از كالاها هستند كه مانند گذشته صادرات آنها انجام مي شود و ارزش افزوده خوبي دارند.وي سپس گفت: در حوزه كنترل، مديريت بازار و بازرسي، كالاها به 3 دسته تقسيم شده، كالاهايي كه معيشت هر روز مردم است و نزديك به 75 درصد هزينه هاي خوراكي مردم را تشكيل مي دهد بايد تابع قيمت گذاري و نظارت بيشتر باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد، گروه دوم لوازم خانگي و برخي كالاهاي صنعتي است كه مردم به صورت ادواري از اين اقلام استفاده مي كنند، خريد متوسط دارند و گروه سوم انبوهي از كالاها است كه كنترل كمتري مي شود و بيشتر تابع شرايط عرضه و تقاضا و قيمت ارز است كه از طريق مديريت فضاي كسب و كار كنترل مي شوند.
غضنفري تصريح كرد: تقسيم بندي هاي اشاره شده كالاها در حوزه واردات، صادرات، تنظيم و كنترل بازار نيازمند اطلاع رساني و معرفي بيشتري به فعالان اقتصادي بود.وي با اشاره به حضور تشكل هاي مختلف در اين جلسه گفت: برخي در مورد سياست هاي كلي نقطه نظرات خود را عنوان كردند و برخي در مورد نحوه اجرا، ضرورت حفظ آرامش و اطلاع رساني بيشتر نقطه نظراتي را ارايه كردند.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره درخواست وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص تخصيص ارز به داروها گفت: اخيرا تصميم خوبي در دولت گرفته شد و وزارت نفت هم كمك مي كند كه تخصيص ارز به دارو در اولويت بالاتري قرار گيرد.
 


مشاور وزير راه و شهرسازي

طرح ماليات بر خانه هاي خالي در مجلس مسكوت ماند

مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: پيشنهاد دولت براي وضع ماليات از خانه هاي خالي از سكنه در مجلس مسكوت مانده است.
مقداد همتي در گفت وگو با فارس افزود: نظرات اخذ ماليات بر خانه هاي خالي از سكنه همراه با نظرات كارشناسي از سوي وزارت راه و شهرسازي كه بيشتر بحث كليات بود به مجلس ارائه شده است.
وي ادامه داد: بحث كنترل سوداگري در بازار مسكن در كنار افزايش عرضه مسكن بايد وجود داشته باشد و بايد اذعان كرد كه كنترل سوداگري را بايد به صورت بسته ديد تا شفافيت اطلاعات و جلوگيري از سوداگري با سياست هاي بازدارنده در اولويت باشد.
همتي تاكيد كرد: پيشنهاد ارائه شده به مجلس در خصوص ماليات بر خانه هاي خالي از سكنه حدود ارزش اجاره اي ملك است، اما اين پيشنهاد در مجلس مسكوت مانده و از آن هيچ خبري نيست.
مشاور وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: وزارت راه و شهرسازي پيگيري هاي خود را انجام مي دهد اما چون مجلس خيلي مشغله دارد فعلا وقت رسيدگي ندارد.
همتي در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت راه و شهرسازي در خصوص افزايش قيمت مسكن مهر به جمع بندي رسيد گفت: وزارت راه و شهرسازي هنوز در خصوص افزايش قيمت مسكن مهر به جمع بندي و نتيجه نهايي نرسيده است، چرا كه اعداد و ارقام مدام در حال بالا و پايين شدن است.
مشاور وزير راه و شهرسازي در خصوص اظهارات وزير راه و شهرسازي مبني بر 400 هزار واحد مسكوني بيش از تعداد خانوار گفت: سالانه علاوه بر احداث واحدهاي مسكوني توسط مردم دولت بايد با ارائه تسهيلات و حمايت هاي لازم از قبيل دادن زمين، زمينه ساخت 500 هزار مسكن را مهيا كند تا در آينده به مشكل نخوريم.
به گفته وي، ساخت مسكن مهر در راستاي حمايت دولت از همين برنامه است.
تامين آب و برق مسكن مهر
وزير نيرو نيز از تدوين برنامه هاي ويژه براي تامين آب و برق مسكن مهر خبر داد و گفت: تامين آب و برق مسكن مهر جزء اولويت ها و ماموريت هاي اصلي وزارت نيرو است.
مجيد نامجو گفت: بارها اعلام شده كه تامين آب و برق مسكن مهر جزو ماموريت ها و اولويت هاي اصلي وزارت نيرو است، بنابراين كارشناسان وزارت نيرو براي تحقق هرچه بهتر اين برنامه برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت براي تامين آب و برق مسكن مهر تدوين كرده اند.
وي تاكيد كرد: وزارت نيرو همواره سعي كرده است تا همپاي وزارت راه و شهرسازي براي تامين آب و برق واحد هاي مسكوني مهر حركت كند، بنابراين اميدواريم با تدوين اين برنامه ها قبل از به پايان رسيدن هر واحد مسكوني مهر آب و برق آن نيز تامين شود.
وي اظهار داشت: در اين برنامه جديد سعي شده تا برخي برنامه ها را با همكاري بخش خصوصي پيش ببريم تا هرچه زودتر به اهداف خود برسيم.اظهارات نامجو در حالي است كه مديرعامل سابق شهر پرند مي گويد: به شدت از شركت آب و فاضلاب و وزارت نيرو شاكي هستيم چرا كه از 38 هزار واحد مسكوني 23 هزار واحد مسكوني داراي انشعاب آب است و شركت هاي نيرو از برنامه تامين آب 15 هزار انشعاب عقب هستند.
 


پيگرد قضايي واردكنندگان خودروهاي لوكس به اتهام گران فروشي

معاون بازرسي سازمان حمايت از تشكيل پرونده گران فروشي براي واردكنندگان و فروشندگان خودروهاي لوكس خبر داد.
مجتبي فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس درخصوص تخلف گران فروشي شركت ايرتويا كه محصولات تويوتا را در ايران عرضه مي كند، اظهار داشت: ما با واردكنندگاني كه قيمت هاي خود را بي ضابطه افزايش داده اند برخورد كرده ايم و براي اين شركت هم پرونده تخلف گرانفروشي تشكيل شده است.
وي افزود: 10نمايشگاه عمده در تهران وجود دارد كه خودرو لوكس عرضه مي كنند مورد بررسي قرار داده ايم و در صورت مشاهده تخلف گران فروشي بدون استثنا براي آنها پرونده صادر كرده ايم.
معاون بازرسي سازمان حمايت گفت: واردكنندگان عمده خودروهاي لوكس مورد بازرسي قرار گرفته اند و براي برخي از آنها پرونده گران فروشي تشكيل شده است.
به گزارش فارس، در بخشنامه اي كه اخيرا به نمايندگي هاي فروش ايرتويا ابلاغ شده است، قيمت هر دستگاه كرولا 87ميليون و 900هزار تومان اعلام شده كه قيمت اين خودرو قبلا 56ميليون تومان بود. همچنين قيمت هر دستگاه پرادو چهار در 187ميليون و 900هزار تومان و قيمت هر دستگاه پرادو دو در 159ميليون و 500هزار تومان تعيين شده است. در عين حال، هر دستگاه كمري 119ميليون و 900هزار تومان و هر دستگاه اريون 147ميليون و 900هزار تومان قيمت گذاري شده است. درمورد خودروهاي شاسي بلند تويوتا نيز مي توان گفت كه قيمت هر دستگاه هايلوكس 99ميليون و 900هزار تومان، لندكروز 237ميليون و 900هزار تومان و اف جي كروز 175ميليون و 900هزار تومان تعيين شده است.
مدير فروش ايرتويا در اين مورد با بيان اينكه قيمت همه محصولاتمان افزايش يافته است گفت: محصولاتمان را با همان قيمت روي سايت عرضه مي كنيم ولي براي خريد بايد حضوري اقدام كنيد.
بنابراين گزارش: نبود نظارت كافي از سوي دستگاه هاي مربوطه به ويژه وزارت صنعت و سازمان حمايت باعث ادامه آشفتگي ها در بازار خودرو شده است.
تخلف گسترده در فروش روغن
معاون بازرسي شوراي اصناف نيز تاكيد كرد: بايد لوازم خانگي نرخ گذاري شود.
رضا كرمي اظهار داشت: در حال حاضر بازار آرام است و ما معتقديم كالاهايي كه الان در انبارها وجود دارد با دلار ارزان قيمت وارد شده و نبايد افزايش قيمت داشته باشد.
وي افزود: چون اين كالاها فاكتور فروش دارند بايد براساس فاكتورهايشان نرخ گذاري شوند.
معاون بازرسي شوراي اصناف در پاسخ به اين سوال كه قيمت روغن با بسته بندي حلب 5كيلويي تا 25هزار تومان در تهران عرضه مي شود، گفت: در بحث روغن تخلف زيادي گزارش شده است و برخي كسبه در اين خصوص بي انصافي مي كنند اما واقعيت اين است كه توليد روغن افزايش پيدا كرده و مردم براي تهيه روغن با قيمت مصوب به فروشگاه هاي زنجيره اي مراجعه كنند.
وي همچنين درخصوص بازار پودر شوينده گفت: تمركز توليد داخلي برروي افزايش پودر شوينده است.
 


با ورود شاخص به كانال 33هزار واحد

ارزش بورس از 150 هزار ميليارد تومان گذشت

شاخص بورس تهران در ادامه ركوردشكني هاي خود براي اولين بار از مرز 33هزار واحد نيز گذشت.
به گزارش ايسنا در حالي كه تنها 6 روز معاملاتي از آذر ماه سپري شده است ولي در اين مدت كوتاه دماسنج بازار سرمايه كشور توانست ركوردهاي بي نظيري از خود به جاي بگذارد و براي اولين بار از مرزهاي تاريخي 32 و 33 هزار واحد گذر كند.
بر اين اساس در معاملات روز يكشنبه شاخص بورس به حركت صعودي خود شدت داد و با تمام قوا در ساعات اوليه معاملات موفق به عبور از مرز رواني 33هزار واحد شد و با قرار گرفتن در عدد 33هزار و 111 واحد تا پايان معاملات در اين كانال جا خوش كرد.
در حالي كه ركورد بازارهاي رقيب، تثبيت نرخ ارز، آرامش سياسي و افزايش قيمت هاي جهاني در اين ركوردشكني هاي پي درپي بورس تأثيرگذار است كه تا نيمه معاملات شركتهاي ملي مس، فولادمباركه، چادرملو، گل گهر، پالايش بندرعباس، نفت و گاز پارسيان، سرمايه گذاري غدير و توسعه معادن و فلزات از نمادهاي تأثيرگذار در افزايش شاخص بورس بودند و موجب رشد 369 واحدي اين متغير مهم شدند.
در بازار ديروز قيمت سهام شركتها و شاخص بورس همچنان در حال افزايش بود و ارزش بازار سرمايه تاكنون به سطح تاريخي 151 هزار ميليارد تومان رسيد.
دلايل رشد شاخص
مديرعامل شركت بورس دلايل ركوردشكني هاي پي درپي بورس را اعلام كرد.
قاليباف اصل به فارس گفت: هر چند قيمت ها و شاخص بازار سهم بر اساس عرضه و تقاضاي حاكم بر بازار تعيين مي شود و در مقايسه با ابتداي سال، شاخص بورس 27درصد رشد يافته، ولي نسبت ميانگين قيمت به درآمد بازار در مقايسه با ابتداي سال پايين است.وي ادامه داد: عمده رشد شاخص بورس ناشي از اعلام عملكرد 6ماهه مثبت اغلب شركت ها و همچنين شفاف تر شدن وضعيت بازار سهام بود كه در كنار ركود بازارهاي سكه و ارز بار ديگر ثابت شد بازار سرمايه جايگاه با ثبات و طولاني مدتي براي سرمايه ها و سرمايه گذار هاي خرد و كلان است.
قاليباف اصل در خاتمه گفت: علاوه بر اين موارد انتظار براي ارائه گزارش عملكرد 9ماهه مطلوب و بازگشت سرمايه ها به همراه حجم قابل توجه معاملات از ديگر دلايل رشد شاخص بورس هستند و موجب شده سرمايه گذاران حقيقي زيادي وارد بازار سرمايه شوند.

 


دليل تأخير در پرداخت يارانه نقدي اعلام شد

دبير كار گروه طرح تحول اقتصادي دليل تأخير در پرداخت يارانه نقدي را اعلام كرد.
محمدرضا فرزين در پاسخ به سؤال ايسنا مبني بر اين كه آيا تأييد مي كنيد تأخير ايجاد شده در پرداخت يارانه نقدي طي ماه هاي اخير و نزديك شدن زمان پرداخت آن به پايان ماه باعث شده اين موضوع مطرح شود كه دولت قصد دارد يك ماه يارانه نقدي را پرداخت نكند، گفت: خير. چنين مسئله اي مطرح نيست. اما منابع قانون هدفمندي يارانه ها در طول ماه بايد از دستگاه هاي مجري گرفته شود و به مردم پرداخت شود.
وي افزود: تأخير ايجاد شده در پرداخت يارانه نقدي به دليل آن است كه در برخي ماه ها در دريافت اين پول ها با تأخيراتي روبرو هستيم و با توجه به اين كه پول نقد است در جذب آن ها مشكلاتي ايجاد مي شود و در نتيجه چندين روز به تأخير مي افتد.
وي تأكيد كرد: يارانه نقدي طبق روال پرداخت مي شود و هيچ مشكلي وجود ندارد و دولت همچنان يارانه نقدي پرداخت مي كند.
فرزين كه در حاشيه همايش ثروت ملي و توسعه پايدار با خبرنگاران سخن مي گفت درباره فازهاي آينده قانون هدفمندي يارانه ها خاطرنشان كرد: در اين راستا در لايحه بودجه سال 92 پيشنهاد مجددي را به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي كنيم و اميدواريم با تعاملي كه با مجلس خواهيم داشت بر سر اجراي اين قانون در سال آينده به توافق برسيم.
دبير كارگروه طرح تحولات اقتصادي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر افزايش قاچاق گازوئيل در پي فاصله ايجاد شده بين فاز اول و دوم قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش نرخ ارز تصريح كرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، قيمت بنزين و گازوئيل در كشورهاي همسايه ما بالاست و به عبارت ديگر فاصله قيمتي زيادي بين قيمت اين حامل هاي انرژي در داخل و خارج كشور وجود دارد و طبيعي است كه قاچاق آنها افزايش مي يابد.
نظرحسيني
درباره ادامه هدفمندي
حسيني وزير اقتصاد هم در حاشيه همايش فوق در خصوص برنامه دولت براي فاز دوم هدفمندي يارانه ها گفت: هدفمندي يك برنامه پايدار و ميان مدت براي كشور است كه تداوم خواهد داشت.
وي همچنين در خصوص تأخير در پرداخت يارانه هاي نقدي در ماه هاي اخير اظهار داشت: در سال هاي گذشته همواره برخي عنوان كردند اين قانون ماندگار نخواهد بود در صورتي كه پس از 24 ماه مردم مي توانند خود عملكرد آن را بررسي كنند.
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه اظهار داشت: مركز مبادلات ارزي به خوبي نشان داد كه مي تواند يكي از محورهاي اقتصاد مقاومتي در ايران باشد، چرا كه بازار ارز در ماههاي گذشته دچار شرايط ويژه اي شده بود.
حسيني با اشاره به وجود فشارهاي مختلف به بازار ارز از حوزه هاي غير اقتصادي، افزود: لبه تيز تحريم ها متوجه نقل و انتقالات پول در كشور است.
وي ادامه داد: هنوز هم هر مصوبه اي كه از سوي كشورهاي غربي صادر مي شود، يك بخشي به بازار ارز برمي گردد و مركز مبادلات ارزي نشان داد كه به خوبي توانسته است در اين حوزه مديريت كند.وزير امور اقتصادي و دارايي از برنامه دولت براي گسترس فعاليت مركز مبادلات ارزي خبر داد و افزود: تلاش مي شود با انواع ساز و كارها، نقش اين مركز در اقتصاد فراگيرتر شود و اين عملكرد را هر چه تقويت كنيد، حاشيه ها نيز از بين خواهد رفت.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10