(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 14  آذر  1391 - شماره 20372

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به بهانه سالروز شكار پهپاد آركيو 170
عملياتي كه پشت آمريكا را لرزاند
با تاكيد بر پيروي از توصيه هاي رهبر انقلاب
اژه اي : به اظهارات اخير رئيس جمهور پاسخ نمي دهيم
در مكتب امام
مهمان پرست:
راه مقابله با استعمار گسترش همكاري هاي منطقه اي است
جليلي :
مشكل آمريكا نداشتن منطق لازم براي گفت وگو است
حجت الاسلام سعيدي:
پيشنهاد آمريكا براي مذاكره مستقيم با ايران براي ايجاد تزلزل در اراده ايرانيان است
واكنش نمايندگان به اقدام آمريكا در تحريم رسانه ملي ؛
غرب تاب شنيدن پيام حق رسانه هاي ايراني را ندارد
در واكنش به تهديد نماينده آمريكا در آژانس
سلطانيه: غربي ها با حرف هاي ناپخته وضعيت را خرابتر نكنند
رئيس مجلس در نشست خبري با خبرنگاران:
با وجود شوراي نگهبان هيچ بن بستي درقانون اساسي نداريم
جزئيات حذف كنكور دانشگاه آزاد
معاون وزير آموزش و پرورش:
سنوات ارفاقي كاركنان آموزش و پرورش استثنايي افزايش يافت


به بهانه سالروز شكار پهپاد آركيو 170

عملياتي كه پشت آمريكا را لرزاند

اكبر صفري
سرانجام پخش يك گزارش ويدئويي دو دقيقه اي از سيماي جمهوري اسلامي ايران در روز پنجشنبه 17 آذر ماه سال 90 در مورد بدنه كاملاً سالم و بدون نقص هواپيماي تجسسي بدون سرنشين آمريكايي به نام «RQ-170سنتينل» به بسياري از گمانه زني هاي كارشناسان نظامي و امنيتي آمريكا پايان داد. پخش اين گزارش اظهارنظرها در مورد اين هواپيماي بدون سرنشين را كه 13 آذر پارسال در مرزهاي شرقي ايران به دست نيروهاي مسلح كشورمان مجبور به فرود شد؛ وارد مرحله جديدي كرد و به بسياري از ادعاهاي بي اساس مقامات وزارت دفاع آمريكا مبني بر اينكه شكار اين هواپيما توسط حملات سايبري ايران صورت نگرفته پايان داد.
طراحان سيستم ناوبري و كنترل و هدايت اين پرنده كه معتقد بودند در صورت قطع ارتباط راديويي اين ربات پرنده با ايستگاه كنترل زميني يا بروز هر نوع خطاي احتمالي در اين زمينه، شرايطي فراهم خواهد شد كه پرنده مذكور به پايگاه مورد نظر باز خواهد گشت؛ با ديدن تصاوير پخش شده دچار سردرگمي و شك عجيبي شدند.
گرچه مقامات و دولتمردان آمريكا اذعان داشتند؛ آنچه در 13 آذر سال گذشته روي داده تنها حاصل يك عملكرد تصادفي بوده كه در گذر زمان به دست فراموشي سپرده خواهد شد و افتضاح حيثيتي آن فاقد بازتاب هاي ماندگار خواهد بود. اما نحوه شكار اين پرنده آهنين و غلبه بر قابليت هاي فني و عملياتي آن همچنان تا به امروز به عنوان يك علامت سؤال در اذهان مقامات سياسي و نظامي آمريكا باقي ما نده و تلاش هاي فراواني براي پاسخ به اين سؤال مهم از سوي محققان آمريكايي ادامه دارد.
زيرا هراس ناشي از اين رويداد غيرمنتظره و غلبه جمهوري اسلامي بر يكي از راهبردي ترين تسليحات آمريكا مي تواند در برنامه هاي تهاجمي اين قدرت مهاجم چالش هاي جدي ايجاد نموده و هژموني آمريكا را با شكست هاي غير قابل جبران همراه سازد.
در همين راستا تلاش براي نشان دادن نقاط ضعف سيستم هاي نصب شده بر روي پهپادهاي آمريكايي با هدف جلوگيري از تكرار آنچه در سال گذشته در ايران روي داد، بلافاصله در دستور كار وزارت امنيت داخلي آمريكا قرار گرفت.
به طوري كه «تاد هامفري»، استاد دانشگاه تگزاس و رئيس گروهي كه روند اختلال در عملكرد سيستم ناوبري يك پهپاد آمريكايي را رهبري مي كند، در اين باره اظهار داشت: «سقوط هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين آمريكا در ايران او را به فكر جستجوي روشي انداخت كه ايراني ها براي اين كار از آن استفاده كرده بودند.»
اما واقعيت آن است كه اين نمايش قدرت بيش از آنكه بيانگر نوعي تحولات دفاعي عميق در سطح نيروهاي مسلح كشورمان به شمار رود، خود فتح بابي براي گشودن يكي از جبهه هاي ايران اسلامي، عليه دشمنان تا به دندان مسلح به رهبري آمريكا و محوريت رژيم صهيونيستي در منطقه بود. امروز نيز اين نمايش قدرت همچنان ادامه دارد. چنانكه حضور پهپادهاي برخوردار از فناوري ايراني بر فراز فلسطين اشغالي، مقابله با پهپاد جاسوسي آمريكا در خليج فارس و پيروزي در جنگ 8 روزه غزه به بركت فناوري هاي موشكي ايران در ادامه برنامه شكار پهپاد آمريكايي تأكيدي بر اين مهم است كه همچنان فناوري هاي دفاعي ايران به تهديدي جدي عليه رژيم صهيونيستي تبديل شده و اين خود سرآغاز نمايش قدرت ايران در معادلات جهاني است.
و بالاخره بايد گفت؛ اين تنها بخشي از واقعيت هاي موجود در عرصه رويارويي ايران، عليه جبهه استكبار به رهبري آمريكا است كه وزير خارجه دولت اوباما نيز در مصاحبه اخير خود به صراحت به آنان اشاره كرد. اذعان صريح هيلاري كلينتون به نفوذ شتابان ايران در اقصي نقاط جهان و قدرت و اقتدار جمهوري اسلامي، به عنوان چالشي جدي در معادلات منطقه اي و جهاني آمريكا، تنها بخشي از بازتاب هاي اين نمايش است.
 


با تاكيد بر پيروي از توصيه هاي رهبر انقلاب

اژه اي : به اظهارات اخير رئيس جمهور پاسخ نمي دهيم

سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري با خبرنگاران ، تازه ترين موضوعات و اخبار قضايي را تشريح كرد.
حجت الاسلام و المسلمين محسني اژه اي در چهلمين نشست رسانه اي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد اينكه آيا بازداشت افرادي مرتبط با مهدي هاشمي صحت دارد يا خير؟ گفت: بله، صحت دارد. اكنون دو نفر از اين افراد در بازداشت هستند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: احتمالا از يك يا دو نفر ديگر بدون صدور قرار بازداشت نيز در رابطه با پرونده مهدي هاشمي تحقيق شده است.
سخنگوي قوه قضاييه همچنين در پاسخ به سوالي گفت:در ادامه تحقيقات درباره پرونده فوت ستار بهشتي، هفت نفر از ماموران پليس فتا مورد بازجويي قرار گرفته و بازداشت شده اند كه فكر مي كنم در حال حاضر دو يا سه نفر آنها آزاد شده باشند. وي با بيان اينكه قرايني وجود دارد مبني بر اينكه قضيه فوت ستار بهشتي با جريان ضدانقلاب مرتبط است، اظهار كرد: تحقيقات بر روي اين پرونده نهايي نشده و همچنان ادامه دارد.
محسني اژه اي در پاسخ به اين سوال كه كميسيون امنيت ملي مجلس قصد بازديد از زندان اوين را دارد و آيا در مورد اين بازديد از سوي قوه قضاييه مصلحت انديشي صورت گرفته يا خير؟ گفت: در طول سال هاي متمادي افرادي از داخل و خارج كشور متقاضي بازديد از زندان ها بوده و هستند و در بسياري از اوقات اين بازديدها صورت گرفته است. البته در مواردي كه بدون هماهنگي بوده انجام نشده است.
سخنگوي قوه قضاييه افزود: هر زمان، هر فرد و هر مقامي بخواهد از زندان بازديد كند با هماهنگي اين كار صورت مي گيرد. اما اگر بدون هماهنگي باشد اقدام نمي شود.
هنوز بازداشتي انجام نشده است
خبرنگار ديگري با اشاره به حواشي مطرح شده در مورد فيلم «من مادر هستم» گفت: شنيده شده افرادي در اين زمينه احضار شده اند آيا اين موضوع صحت دارد؟ و آيا مدعي العموم در اين راستا وظيفه اي بر عهده دارد؟ سخنگوي قوه قضاييه پاسخ داد: در مواردي كه مدعي العموم وظيفه اي بر عهده داشته باشد به طور طبيعي بررسي صورت مي گيرد. من از دادستان تهران در اين خصوص سوال كردم كه ايشان گفت در حال بررسي هستيم و هنوز هيچ كس را نه بازداشت كرده و نه براي كسي قراري صادر كرده ايم.
محسني اژه اي در مورد پرونده شركت بيمه ايران نيز گفت: همانطور كه پيش از اين اعلام كردم بخشي از اين پرونده معروف به بيمه تكميل شد، به دادگاه رفت و حكم نيز براي متهمان صادر شد كه پس از ابلاغ اعتراض هايي نيز صورت گرفت و اكنون پرونده در مرحله رسيدگي به اعتراضات است و پس از قطعيت احكام قابل بازگو كردن خواهد بود.
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا متوقف شدن اجراي حكم «سعيد ملك پور» به دليل توبه صحت دارد يا خير؟ گفت: در پاسخ به سوال شما مي توانم بگويم كه حكم هنوز اجرا نشده است.بايد تابع قانون باشيم
خبرنگار ديگري به سخنان روزيكشنبه محمود احمدي نژاد مبني بر اينكه سازمان هاي پزشكي قانوني، زندان ها و ثبت اسناد بايد زير نظر قوه مجريه باشند، اشاره كرد و پرسيد آيا اين اقدامات قضايي است يا اجرايي، كه محسني اژه اي پاسخ داد: ايشان خيلي به قانون مداري تاكيد كردند. اكنون قانون اين سازمان ها را به قوه قضاييه داده است. ان شاء الله همه بايد تابع قانون باشيم و اگر همه ملتزم به قانون باشيم به مصلحت كشور است.
محسني اژه اي در پاسخ به سوالي در مورد صحبت هاي اخير رييس جمهور مبني بر اين كه قوه قضاييه حق ابطال مصوبات دولت را ندارد، گفت: مطالبي كه روز يكشنبه جناب رييس جمهور گفتند هم از لحاظ فني و هم از لحاظ حقوقي و هم از لحاظ سياسي واقعا جواب دارد و بعضي از مطالب ايشان حقيقتا درست نبود.
وي افزود: اما به هر ترتيب ما به لحاظ وجود ملاحظاتي كه در شرايط كنوني وجود دارد و همچنين به لحاظ توصيه اي كه از طرف مقام معظم رهبري شد، الان جواب نمي دهيم، ولي فرمايشات ايشان ( رييس جمهوري) به لحاظ فني، سياسي و حقوقي جواب دارد.
خبرنگار يكي از روزنامه ها به قطع 250 اصله درخت در اطراف كرج اشاره كرد و پرسيد، آيا دستگاه قضايي در اين رابطه ورود كرده يا خير؟ كه سخنگوي قوه قضاييه گفت: ما بايد در جهت حفظ و صيانت از محيط زيست تلاش كنيم. زيرا با سهل انگاري هاي صورت گرفته با آب و خاك و هوا لطمه هايي وارد مي شود. در مورد اين موضوع پرونده اي تشكيل شده و دستگاه قضايي در حال بررسي است.
مابه التفاوت نرخ ديه
حجت الاسلام محسني اژه اي در پاسخ به سوالي درباره اينكه چه كسي مشكلات ايجاد شده براي افرادي كه از پرداخت مابه التفاوت نرخ ديه ناتوان هستند را برطرف خواهد كرد، گفت: مسائلي مانند قتل چه عمد و چه شبه عمد و حتي خطاي محض، نياز به كارشناسي دارد. گاهي وقت ها كارشناس تقصير را 50 - 50 اعلام مي كند ولي بعد از اين كه به نظر كارشناس اعتراض مي شود، كارشناس بعدي مي گويد درصد تقصير 80 به 20 است.
سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به تفاوت موجود بين نظر كارشناسان در اين باره ادامه داد: اين قضيه در تعيين خسارت و ديه خيلي موثر است. البته درست است كه موضوع كارشناسي طريقيت دارد ولي باز هم موثر است.
وي افزود: نكته دوم اين است كه قوه قضاييه هر سال موظف است نرخ ديه را با توجه به بازار مشخص كند و از پيش خود نمي تواند چيزي را اعلام كند. قيمت كه دست قوه قضاييه نيست. ممكن است قيمت بالا و پايين برود. البته متاسفانه در اين سال ها قيمت رو به كاهش نبوده است ولي قوه قضاييه هر سال موظف است اين كار را انجام دهد.
محسني اژه اي با اشاره به اختلافاتي كه سال گذشته بر سر تعيين نرخ ديه ايجاد شده بود، گفت: اگر ان شاءالله بشود امسال سريع تر ارزش گذاري بشود، مي توان قيمت را زودتر به دست آورد و آن را اعلام كرد. كساني هم كه با توجه به افزايش نرخ ديه محكوميت مالي داشته باشند، مانند ديگر محكومان مالي بررسي مي شود كه آيا معسر هستند يا خير.
معناي علني بودن اطلاعيه دادن نيست
وي در پاسخ به سوالي درباره اين كه چرا بخش دوم پرونده فساد مالي غيرعلني برگزار مي شود، گفت: معناي علني بودن دادگاه اين نيست كه اطلاعيه بدهند. به هيچ وجه ادامه دادگاه فساد مالي غيرعلني نيست اما معنايش هم اين نيست كه اطلاعيه بدهند. گاهي وقت ها موضوع حساس است، افراد پي گيري مي كنند و خود شما هم مطلع مي شويد و شركت مي كنيد.
به گزارش ايسنا، محسني اژه اي ادامه داد: لذا رسيدگي به ادامه ي اين پرونده در حال انجام است و براي بيش از 26 نفر هم كيفرخواست صادر شده است كه از اينها 5 نفر محاكمه شده و براي آنها حكم صادر شده است و بقيه هم در نوبت محاكمه هستند.
پرونده اخلالگران
بازار ارز
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال كه «جمشيد بسم الله» آزاد شده است يا خير؟، گفت: قبلا هم گفته ام وقتي اسم افراد برده مي شود ما از لحاظ قانوني معذوريت داريم. ولي اجمالا در اين رابطه عرض مي كنم كساني كه در مورد مسائل ارزي بازداشت شده بودند و اتهام برخي از آنان اخلال بود پرونده حدود 11 نفر از آنان در شرف ارسال به دادگاه است. وي ادامه داد: اكثريت بازداشت شدگان در اين رابطه هنوز بازداشت هستند و تعداد محدودي از آنها آزاد شده اند.
 


در مكتب امام

ما با نوكري اجانب مخالفيم
ما با تخصص مخالف نيستيم.
با علم مخالف نيستيم.
(اما) با نوكري اجانب، مخالفيم!
ما مي گوييم كه تخصصي كه ما را به دامن آمريكا بكشد يا انگلستان يا به دامن شوروي بكشد يا چين، اين تخصص، تخصص مهلك است نه تخصص سازنده.
صحيفه نور - ج 14 - ص 233
 


مهمان پرست:

راه مقابله با استعمار گسترش همكاري هاي منطقه اي است

سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان در جريان سفر به اسلام آباد گسترش همكاري هاي رسانه اي دو كشور را خواستار شد.
رامين مهمان پرست، ديروز در جمع خبرنگاران در اسلام آباد گفت: همكاري هاي روبه رشدي ميان رسانه هاي دو كشور وجود دارد كه پيشرفت بسيار قابل توجهي داشته است.
وي با اشاره به هدف سفر هيات رسانه اي ايران به پاكستان گفت: متاسفانه رسانه هاي غربي به ابزاري براي اعمال قدرت كشورهاي مداخله گر غرب در مسائل داخلي كشورهاي منطقه شده اند و براي اين كه بتوانيم با اين جبهه مقابله كنيم حتما بايد كشورهاي مستقل و اسلامي در منطقه همكاري هاي خود را افزايش دهند. اگر در مورد برخي از مسائل هم اختلاف نظري هم وجود دارد بايد با رايزني و تبادل نظر اين اختلافات را به حداقل رساند. وي گفت: نقش رسانه ها در اين ميان بسيار مهم است بايد ارتباط قوي و گسترده اي ميان رسانه هاي كشورهاي اسلامي ايجاد كنيم. پاكستان از كشورهايي است كه در مقابل با هجمه هاي دنياي غرب ايستادگي كرده است و بايد ما در جهت ارتقاي همكاري ها گام برداريم.
 


جليلي :

مشكل آمريكا نداشتن منطق لازم براي گفت وگو است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان توسل آمريكا به راهبرد فشار دركنار گفت وگو را نشانه ضعف منطق آن دولت و به كارگيري زور به جاي استدلال دانست.
دكتر سعيد جليلي در ديدار منصف بن سالم، وزير آموزش عالي و پژوهش هاي علمي تونس با اشاره به ظرفيت هاي گسترده شكل گرفته بر اساس بيداري اسلامي در كشور تونس بر يكپارچه سازي اين ظرفيت ها و بهره برداري گسترده از آن در راستاي گسترش و پيشرفت تمدن اسلامي تاكيد كرد.
وي افزود: تقابل غرب با تمدن اسلامي ريشه در مخالفت آنان با شكستن انحصارها و قدرت يافتن انديشه اسلامي دارد و اقداماتي از قبيل ترور دانشمندان هسته اي ايران توسط رژيم صهيونيستي نيز در همين راستا انجام گرفته است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي توسل آمريكا به راهبرد فشار دركنار گفت وگو را نشانه ضعف منطق آن دولت و به كارگيري زور به جاي استدلال دانست.
جليلي افزود: پس از گفت وگوهاي ايران و 1+5 در مسكو و ارائه پيشنهادهاي منطقي جمهوري اسلامي ايران، انتظار جامعه جهاني آن است كه اين كشورها بتوانند با پاسخ منطقي به اين پيشنهادها به ميز مذاكره بازگردند.
وي تاكيد كرد آمريكا بايد به افكار عمومي درباره اين تاخير 6 ماهه پاسخ دهد.
نماينده مقام معظم رهبري خاطرنشان كرد: حمايت مردم ايران از مسلمانان غزه نمونه واضحي از وحدت جهان اسلام است و دشمنان با ايجاد اختلافات قومي و مذهبي سعي دارند مانع از گسترش تمدن اسلامي در دوران طلايي خود شوند.
منصف بن سالم، وزير آموزش عالي و پژوهش هاي علمي تونس نيز در اين ديدار ضمن تجليل از پيشرفت هاي علمي صورت گرفته در جمهوري اسلامي ايران، خواستار گسترش تبادلات علمي، فرهنگي و دانشجويي ميان دو كشور شد.
وي هم چنين كشتار اخير زنان و كودكان فلسطيني و محاصره مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي را نمونه واضحي از نقض حقوق بشر و اقدامي ضدانساني دانست.

 


حجت الاسلام سعيدي:

پيشنهاد آمريكا براي مذاكره مستقيم با ايران براي ايجاد تزلزل در اراده ايرانيان است

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران گفت: پيشنهاد آمريكا براي مذاكره مستقيم با ايران، براي ايجاد تزلزل در اراده ايرانيان است.
حجت الاسلام علي سعيدي، در جمع فرماندهان و پاسداران سپاه علي بن ابيطالب(ع) با موضوع راهبردهاي نظام سلطه در برابر ايران و راهبردهاي مقابله با آن طي سخناني با بيان اين كه پيشنهاد مذاكره مستقيم آمريكا با ايران از سوي هيلاري كلينتون، براي ايجاد تزلزل در اراده ايرانيان است، گفت: آمريكا به دنبال سلطه خود بر جهان است و هيچگاه دست از سلطه طلبي خود برنمي دارد، لذا در مذاكره هاي خود نيز به دنبال به تسليم كشاندن ايران در برابر خواسته هايش است.
نماينده ولي فقيه در سپاه با بيان اين كه پيشنهاد مذاكره استراتژي دشمن براي تغيير در محاسبات مردم و رهبري است، اظهار كرد: استكبار جهاني با اين همه توطئه ها و تحريم ها به دنبال آن است كه ايران اسلامي را وادار به تغيير در مواضع اصولي كند.
سعيدي همچنين در جريان سفر به قم با چهار تن از مراجع تقليد ديدار و گفت و گو كرد.
 


واكنش نمايندگان به اقدام آمريكا در تحريم رسانه ملي ؛

غرب تاب شنيدن پيام حق رسانه هاي ايراني را ندارد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اقدام دولت آمريكا در تحريم صداوسيما آن را نتيجه روشنگري هاي رسانه ملي در جهان و تاثير مثبت آن در بيداري اسلامي عنوان كردند.
در همين رابطه شجاعي كياسري عضو كميسيون شوراها و امور داخلي گفت: اطلاع رساني صادقانه و شفاف رسانه ملي در جريانات اخير منطقه موجب شد تا سناي آمريكا سازمان صدا و سيما را تحريم كند تا به زعم خودشان مسير آگاهي بخشي به ملت هاي منطقه از اين طريق سد شود.
نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس نيز دراين باره اظهار داشت: تحريم رسانه ملي از سوي سناي آمريكا بيانگر اين موضوع است كه شبكه هاي برون مرزي محدود كشورمان در قبال دو هزار شبكه غربي كه به فعاليت هاي رسانه اي منفي عليه ملتهاي منطقه مي پردازند، با تمام قدرت ايستادگي كرده اند.
همچنين قاضي زاده عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: رسانه ملي در جهان اسلام به خوبي نقش آفريني مي كند و صداي اسلام واقعي را به نقاط مختلف دنيا با تمام صحت و شفافيت مي رساند اما غرب تاب شنيدن پيام حق رسانه هاي ايراني را ندارد و لذا دست به اقداماتي نظير تحريم صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مي زند.
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان در مجلس درباره چرايي تحريم هاي صداوسيما از سوي آمريكا نيز اظهار داشت: آمريكا به نفوذ رسانه اي جمهوري اسلامي ايران در همه جاي دنيا اذعان داشته و به همين دليل تلاش دارد تا با تحريم صدا وسيما با اين نفوذ مقابله كند.
در همين راستا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز گفت: افشاگري صداوسيما در عرصه رسانه اي براي غرب گران تمام شده است و استكبار جهاني هم با تحريم به دنبال محدوديت انتشار خبري و جلوگيري از افشاگري توسط صداوسيما است.
عليپور سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس هم دراين باره اظهار داشت: ما به صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران افتخار مي كنيم، كاركرد صدا و سيما در سطح جهان و منطقه بسيار موثر بوده و ما به نوبه خود حمايت و پشتيباني خود را از صدا و سيما اعلام مي كنيم.
كامران عضو كميسيون امنيت ملي نيز درباره طرح تحريم صدا و سيما گفت: ملت ها سخن حق را مي پذيرند و از آنجا كه پيام هاي صداوسيما واقعي و صادقانه است موجب شده تا آمريكا از آن هراس داشته باشد.
در ادامه دواتگري عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: تحريم صدا و سيما از سوي سناي آمريكا نشان داد كه غرب برخلاف ادعاي حمايت از آزادي بيان در عمل متناقض رفتار مي كند.
همچنين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس نيز گفت: غربي ها مي دانند كه تحريم صدا و سيما اثر عكس دارد يعني از يك طرف نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي ايران مجموعه اي تأثيرگذار است و از سوي ديگر نشان مي دهد كه به آنها به چه ميزان رفتارهاي دوگانه دارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام حسيني نماينده قزوين، آبيك و البرز در مجلس شوراي اسلامي در واكنش به تحريم هاي صدا و سيما از سوي آمريكا اظهار داشت: تحريم صدا و سيما نشان مي دهد كه صدا و سيما اثرگذار بوده كه اول اروپا شبكه هاي ماهواره اي را تحريم كرده و الان هم سناي آمريكا دست به تحريم صدا و سيما زده است.
 


در واكنش به تهديد نماينده آمريكا در آژانس سلطانيه:

غربي ها با حرف هاي ناپخته وضعيت را خرابتر نكنند

نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در واكنش به تهديد نماينده آمريكا در آژانس مبني بر ارجاع موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت گفت انتظار اين است كه غربي ها با سخنان ناپخته و تحريك كننده وضعيت را خرابتر نكنند.
علي اصغر سلطانيه در اين باره افزود، در آستانه دور بعدي مذاكرات (ايران و آژانس) كه محيطي آرام براي موفقيت آن ضروري است، نماينده آمريكا با لحني تهديدآميز بر ارجاع موضوع (هسته اي) به شوراي امنيت سازمان ملل سخن مي گويد و اتحاديه اروپا نيز از آمريكا پيروي كرده و لحن خصمانه مشابهي را به كار گرفت كه بسيار نااميدكننده است و چاره اي جز عمل متقابل ندارم.
وي خاطرنشان كرد: از آنها مي خواهم كه با سخنراني هاي ناپخته و تحريك كننده، وضعيت را خرابتر نكنند. چرا آمريكا و برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از گذشته عبرت نمي گيرند كه ملت بزرگ ايران در طول قرن ها تمدنش تسليم فشار نگشته است. من احساس شكست و سرخوردگي آنها را درك مي كنم. از همين روي گفتم ما آماده هستيم به آنها براي يافتن يك راه حل آبرومندانه كمك كنيم.
سلطانيه با تاكيد بر اين كه گفت وگو به شكل متمدنانه تنها راه حل است، اظهار كرد: بنابر اين به آنها توصيه مي كنم از ميدان جنگ به ميز مذاكره برگردند، زيرا در غير اين صورت اطمينان مي دهم آنها بازنده خواهند بود.
نماينده ايران در آژانس با يادآوري سوء محاسبات آنها را در مورد پيروزي انقلاب اسلامي، تلاش براي شكست ايران با تشويق و حمايت صدام، مجبور كردن ايران به تعليق غني سازي و استفاده ابزاري از شوراي امنيت سازمان ملل افزود: همه اين ها ثابت مي كند كه آنها بايد در رفتار و رويكرد خود تجديد نظر كنند و رفتار سازنده تري داشته باشند.
 


رئيس مجلس در نشست خبري با خبرنگاران:

با وجود شوراي نگهبان هيچ بن بستي درقانون اساسي نداريم

نشست خبري رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به مناسبت ايام سالروز شهادت آيت الله مدرس و روز مجلس در ساختمان مجلس مشروطه با حضور خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي برگزار شد.
علي لاريجاني در نشست خبري خود با اشاره به توجه نمايندگان مجلس به مسائل اقتصادي مردم گفت: مجلس نهم از ابتداي فعاليت روي مسائل اقتصادي و حل مشكلات فوري مردم تمركز كرده است به گونه اي كه در موضوع استيضاح وزير ورزش نمايندگان حساس شدند كه مسائل مهمتري داريم.
وي افزود: مثلا درباره گراني شير يا موضوع گندم گاهي اوقات جلسات غير علني 5 ساعته برگزار مي شد و نمايندگان حساس بوده اند.
لاريجاني در ادامه اظهار كرد: نمايندگان با درك شرايط روز، قانون مهم هدفمندسازي يارانه ها را در مرحله دوم در سال 91 متوقف كردند تا مانع از شتاب قيمت ها شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: بعيد مي دانم سال آينده فضاي مناسبي براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها باشد. علي لاريجاني افزود: نمي توانم در اين باره نظر قطعي بدهم و مجلس بايد تصميم بگيرد.
وي تصريح كرد: قانون ديگري كه در حمايت از توليد از تصويب نمايندگان گذشت اين بود كه اگر ارز به قيمت ديگري فروخته شد منابعش براي جبران كسري بودجه يا توليد صرف شود.
لاريجاني اضافه كرد: ايجاد مركز مبادلات ارزي نيز از دل همكاري و هماهنگي ها و جلسات مكرر دولت و نمايندگان مجلس صورت گرفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه نشست خبري خود با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب كه مسئولان قوا را از اظهارنظر تفرقه انگيز بر حذر داشته اند تاكيد كرد: اگر سوالي درباره مطالب روز يكشنبه رئيس جمهور بپرسيد جواب نمي دهم و اين را مصلحت نمي دانم.
لاريجاني افزود: آقاي احمدي نژاد نكاتي را گفته اند كه پاسخ دارد اما لزومي ندارد الان پاسخ داده شود، مي توان زمان ديگري براي آن گذاشت فعلا مسائل مهمتري از جمله مسائل اقتصادي كشور را داريم.
وي افزود: بناي ما پاسخگويي نيست اصحاب رسانه ها نيز كمك كنند تا فضا ملتهب نشود حال كه رهبر معظم انقلاب اسلامي فرموده اند و نظرشان واجب الاطاعه و خيرخواهانه نيز است همه بايد تلاش كنند.
سه قوه
مستقل عمل مي كنند
علي لاريجاني در بخشي از گفت وگوي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي به جايگاه قانون اساسي اشاره و اظهار كرد: در قانون اساسي ولايت امر بر عهده رهبري امت است و سه قوه نيز مستقل عمل مي كنند و وظايف خاص خود را دارند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: مناقشه درباره قانون اساسي وقتش الان نيست بلكه مسائل مهمتر ديگري همچون بيكاري و گراني جوانان را بايد پيگيري كرد.
وي در عين حال گفت: اگر اين مسائل در دانشگاهها پيگيري شود خوب و مفيد است اما جايگاه قوا در قانون اساسي روشن است و اگر اختلافي نيز باشد شوراي نگهبان مسئول تفسير آن است و بن بستي در اين زمينه نيست.
توضيحات لاريجاني درباره اصلاح قانون انتخابات
لاريجاني اصلاح قانون انتخابات را به مصلحت كشور دانست و افزود: درباره اصلاح قانون انتخابات بحث هاي حاشيه اي زيادي مطرح است كه برخي از آنها مباني حقوقي جدي ندارد ولي نگراني هايي را دامن زده است.
وي گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري، وزارت كشور مسئول اجراي انتخابات، وزير كشور رئيس كميسيون مربوط است و اعضاي آن معتمدين كشور هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره ارتباط كميته ملي انتخابات با اصلاح قانون انتخابات اظهار كرد:
كميته ملي انتخابات هيچ ارتباطي به اين طرح ندارد و ساختار آن جدا از اين طرح است.
لاريجاني درخصوص ادغام وزارت راه با وزارتخانه ديگر گفت: من خود موافق ادغام وزارت راه با وزارتخانه اي كه بحثش بوده نيستم چون نسبتي با هم ندارند؛ البته ادغام وزارتخانه ها ساز و كار قانوني خود را دارد و بايد در مجلس تصميم گيري شود.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره سفر منطقه اي اخيرش گفت: در منطقه شاهد رفتار ماجراجويانه هستيم به گونه اي كه يك دفعه در غزه بلوايي ايجاد كردند و پس از آنكه با پاسخ فلسطينيان مواجه شدند صحنه را جور ديگري رقم زدند.
وي تاكيد كرد: البته رفتار ماجراجويانه ادامه دارد اما تاكيد مي كنيم كه بايد با همكاري منطقه اي جلوي سفاكي ها و خونريزي ها گرفته شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره مسائل سوريه نيز گفت: ما اعتقاد به دموكراتيزه شدن بيشتر سوريه داريم اما اين با روش مسلحانه سازگاري ندارد به ويژه آنكه كشورهايي كه بويي از دموكراسي نبرده اند پرچمدار دموكراسي در سوريه شده اند كه قابل قبول نيست.
به گزارش واحد مركزي خبر، لاريجاني درباره ديدار با مقامات تركيه نيز گفت: مذاكرات خوب و مثبتي داشتيم كه اميدواريم اين مذاكرات در آينده به نتايج بهتري برسد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره اظهارات اخير وزير امور خارجه آمريكا گفت: اگر اينها در بيانشان پيگير هدفي باشند مي توانند در 1+5 موضوع را پيگيري كنند و اگر صداقت در كارشان باشد مسير مذاكرات از طريق 1+5 باز است.
لاريجاني خاطرنشان كرد: ايران در اين مذاكرات (1+5) پيشنهادهاي خوبي مطرح كرده است و آنها مي توانند در مذاكرات آينده، با پيشنهادهاي خود يا پيشنهادهايي كه جمهوري اسلامي ايران مي دهد مسير را تغيير دهند.
 


جزئيات حذف كنكور دانشگاه آزاد

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به تصويب حذف كنكور كارشناسي دانشگاه آزاد در سال 92، نحوه پذيرش دانشجو در رشته هاي بدون كنكور اين دانشگاه را تشريح كرد.
دكتر فرهاد دانشجو در گفت و گو با ايسنا گفت: براين اساس، پذيرش دانشجو در 80 درصد كدرشته ها به صورت بدون آزمون و در 20درصد باقيمانده به صورت آزموني مشترك با سازمان سنجش خواهد بود.
وي با اشاره به حذف كنكور در برخي رشته محل هاي دوره كارشناسي پيوسته و ناپيوسته دانشگاه آزاد،گفت: در صورت تصويب، از بهمن ماه پذيرش دانشجوي بدون كنكور در 80 درصد رشته محل هاي دوره كارشناسي محقق مي شود.
دانشجو با تأكيد بر اينكه هنوز رشته ها و واحدهاي بدون كنكور به دانشگاه آزاد اعلام نشده است، اظهار داشت: در نظر داريم پذيرش دانشجو در رشته هاي بدون كنكور براساس سوابق علمي و اولويت هاي بومي انجام شود و در 20درصد رشته محل هاي باقي مانده آزموني مشترك با سازمان سنجش برگزار شود.
در همين رابطه دكتر خدايي رئيس سازمان سنجش با بيان اينكه در كنكور 92 براي پذيرش دانشجو در حدود 3 هزار كد رشته امتحاني دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و غيرانتفاعي آزموني برگزار نمي شود، گفت: دستورالعمل پذيرش دانشجو در اين رشته ها به همراه اسامي كد رشته محل هاي مذكور تا پايان هفته و تا پيش از آغاز زمان ثبت نام كنكور اعلام مي شود.
 


معاون وزير آموزش و پرورش:

سنوات ارفاقي كاركنان آموزش و پرورش استثنايي افزايش يافت

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور از تصويب سنوات ارفاقي جديد براي كاركنان آموزش و پرورش استثنايي در جلسه هيئت دولت خبر داد.
نامدار عبدالهيان، معاون وزير آموزش و پرورش در مراسم روز جهاني معلولان كه ديروز در مجمع نابينايان شهيد محبي برگزار شد، گفت: براساس مصوبه جديدي كه در هيئت دولت در خصوص سنوات ارفاقي به تصويب رسيده، به ازاي هر چهار سال، 5 سال سنوات براي كاركنان آموزش و پرورش استثنايي در نظر گرفته مي شود كه اين قانون از ابتداي اجراي قانون خدمات كشوري تصويب شد.
وي با بيان اينكه سازمان آموزش و پرورش استثنايي براساس اسناد بالادستي و سياست هاي آموزش و پرورش فعاليت مي كند، افزود: امروزه با طراحي سيستم هاي آموزشي، توانبخشي و پرورشي به دنبال اين هستيم كه كاستي هاي دانش آموزان استثنايي را جبران كرده و آنان را به حدي براي حضور در اجتماع برسانيم.
عبداللهيان با اشاره به اجراي نظام جديد آموزشي در وزارت آموزش و پرورش، گفت: امسال 7 عنوان كتاب جديد در پايه ششم ابتدايي، 8 كتاب براي نوآموزان و 9 كتاب براي معلمان و مدرسان در آموزش و پرورش استثنايي تأليف شده است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با بيان اينكه هوشمندسازي در مدارس استثنايي در حال انجام است، ادامه داد: در تلاش هستيم تا پايان برنامه پنجم توسعه تمام مدارس استثنايي را هوشمندسازي كنيم.
وي به طراحي بسته هاي آموزشي با توجه به برنامه پنجم توسعه براي دانش آموزان استثنايي اشاره كرد و افزود: اين بسته هاي آموزشي در جهت دسترسي به فرصت هاي برابر براي دانش آموزان استثنايي تهيه شده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 30 هزار دانش آموز تحت پوشش آموزش هاي تلفيقي- فراگير قرار دارند، اضافه كرد: براساس اين طرح دانش آموزان استثنايي با توجه به شرايطي در مدارس عادي به همراه دانش آموزان اين مدارس تحصيل مي كنند.
معاون وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه اين تعداد به 40 هزار نفر خواهد رسيد.
عبداللهيان نرم دانش آموزان در كلاس هاي درس مدارس استثنايي را بين 3 تا 11 دانش آموز عنوان كرد و گفت: در تلاش هستيم مدارس دوستدار كودكان استثنايي طراحي شود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10