(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 16  آذر  1391 - شماره 20374

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
مخالفت مجلس با كاهش 50 درصدي حق مأموريت سفرهاي خارجي
ساينس مانيتور:
مقابله با آيت الله خامنه اي آسان نيست او در همه جهات تأثير گذار است
جلالي: قدرت هاي بزرگ،
 رقابت تسليحاتي در جهان را به يك تجارت پر سود مبدل كرده اند
در مكتب امام
هواي نفس ،عامل انحراف
زاكاني: استكبار با ايجاد تنگناهاي اقتصادي
به دنبال نااميدكردن مردم از انقلاب اسلامي است
آيت الله مكارم شيرازي:
پيشنهاد مذاكره از سوي آمريكايي ها احمقانه است
به مناسبت 16 آذر روز دانشجو
نشست خبري اتحاديه هاي بزرگ دانشجويي برگزار شد
اقدام يكسويه آمريكا در نشست ويژه عدم تعهد بررسي شد


خارج از دستور

تقدير مجلس از سپاه
به خاطر شكار پهپاد جاسوسي آمريكا
210 نفر از نمايندگان مجلس با امضاي بيانيه اي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به ويژه نيروي دريايي سپاه به دليل شكار پهپاد جاسوسي آمريكا تقدير و تشكر كردند.
در بخشي از اين بيانيه كه توسط محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس قرائت شد آمده است: توانمندي هاي بالاي فرزندان جان بر كف ايران اسلامي موجبات اقتدار روزافزون و كارآمدي بازدارنده را فراهم آورده است و آثار آن در توليدات و تجهيزات نظامي به خوبي مشهود است.
در ادامه اين بيانيه تاكيد شده است: شكار پهپادهاي مهاجم كشورهاي استكباري و مدعي پيشرفت يك نمونه كوچك از توانمندي نيروي نظامي ايران است.
در پايان اين بيانيه آمده است: بر خود لازم مي دانيم از تلاش هاي شبانه روزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بسيج، ارتش، همه قواي نظامي و انتظامي به ويژه نيروي دريايي سپاه كه هوشياري، اقتدار و توانمندي خود را به منصه ظهور رساندند، تشكر و قدرداني كنيم و حمايت مجلس شوراي اسلامي از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ساير قواي نظامي در مقابله با توطئه هاي نظام استكباري را اعلام داريم.
نامه تشكر 110 نماينده از زحمات تقي پور
110 تن از نمايندگان مجلس با امضاي يك نامه قدرداني از تلاش هاي تقي پور وزير سابق ارتباطات تشكر كردند.
بر اساس اين گزارش، نمايندگان در اين نامه ضمن تقدير از تلاش هاي تقي پور تلويحا نسبت به بركناري ناگهاني وي از سوي رئيس جمهور انتقاد كردند.
ماموريت لاريجاني به كميسيون عمران
رئيس مجلس به كميسيون عمران ماموريت داد تا هر چه سريعتر مشكلات پيش آمده از سيلاب دشتستان را پيگيري و برطرف كند.
لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در سخنان كوتاهي، گفت: هفته گذشته در دشتستان سيلاب شديدي پيش آمد كه باعث جان باختن 5 نفر از هموطنانمان شد.
وي افزود: اين سيل خسارات زيادي به اماكن، زمين هاي كشاورزي و منازل مردم وارد كرده است.
رئيس مجلس در ادامه به كميسيون عمران ماموريت داد تا هرچه سريعتر مشكلات پيش آمده از سيلاب شديد دشتستان را با حضور مسئولان ذيربط به خصوص وزارت كشور پيگيري كند تا برطرف شود.
 


مخالفت مجلس با كاهش 50 درصدي حق مأموريت سفرهاي خارجي

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با طرح كاهش 05 درصدي حق ماموريت سفرهاي خارجي مخالفت كردند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز با بررسي فوريتي طرح كاهش 50 درصدي حق مأموريت سفرهاي خارجي مخالفت كردند.
خبر ديگر از مجلس اينكه حميدرضا فولادگر عضو كميسيون حمايت از توليد ملي گفت: طرح حمايت از توليد ملي در روزهاي اخير در كميسيون ويژه اي كه به همين منظور در مجلس تشكيل شده نهايي و تحويل هيئت رئيسه مجلس شده است و اگر ترافيك طرح هاي دوفوريتي اجازه دهد هفته آينده در صحن علني مطرح مي شود.
اعتراض به عدم تحويل
لايحه بودجه92
نمايندگان مجلس نسبت به عدم تحويل لايحه بودجه سال 92 در مهلت قانوني، به دولت اعتراض كردند.
در همين ارتباط، نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي نسبت به عدم ارائه به موقع لايحه بودجه 92 به مجلس تذكر داد و علي لاريجاني رئيس مجلس با وارد دانستن اين تذكر گفت: دولت بايد امروز (15آذر) لايحه بودجه را به مجلس تحويل مي داد.
حميدرضا فولادگر عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز با بيان اينكه به طور قطع دولت لايحه بودجه را در مهلت قانوني ارائه نمي كند گفت: اميدواريم زودتر از سال قبل اين لايحه تقديم مجلس شود تا نمايندگان فرصت كافي براي بررسي كارشناسانه بودجه داشته باشند.
دكتر احمد توكلي نماينده تهران و عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز با بيان اينكه دولت در ارائه لايحه بودجه سال آينده قصد معطلي دارد تأكيد كرد: همانند ديگر كارهاي دولت اين كار هم به اين صورت نامنظم است عده اي نمي خواهند كشور را درست اداره كنند.
كمال الدين پيرموذن عضو فراكسيون رهروان نيز با انتقاد از تأخير دولت گفت: انتظار مي رفت دولت در سال حمايت از توليد ملي بودجه را به موقع تدوين و به مجلس ارائه دهد.
خبر ديگر اينكه نماينده آمل گفت: قرار شده كه ابوترابي فرد پيگير ارسال لايحه بودجه از سوي دولت به مجلس باشد.
عزت الله يوسفيان ملا عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت وگو با فارس اظهار داشت: براساس قانون دولت بايد تا به امروز (ديروز) لايحه بودجه را به مجلس ارائه مي داد كه اين كار انجام نشد.
وي افزود: البته دولت بايد لايحه بودجه را هرچه سريعتر به مجلس ارائه دهد تا بتوانيم بررسي آن را در دستور كار قرار دهيم.
اين نماينده مجلس ادامه داد: البته حجت الاسلام ابوترابي فرد از سوي مجلس مأمور شده تا اين موضوع را پيگيري كند كه لايحه بودجه هرچه سريعتر به مجلس ارائه شود.وي در پايان اظهار داشت: به احتمال زياد لايحه بودجه تا پايان آذرماه به مجلس فرستاده شود.
اسماعيل جليلي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز با بيان اينكه كارگروه ويژه اي متشكل از اعضاي در كميسيون برنامه و بودجه و اقتصادي مجلس براي بررسي لايحه بودجه 92 تشكيل شده است، افزود: قرار است در اين كارگروه مباحثي نظير اقتصاد مقاومتي، مديريت ارزي دولت، نرخ ارز، هدفمندي يارانه ها، توليد ملي و بحث فروش نفت مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
گفتني است لطف الله فروزنده در پاسخ به سوال فارس در زمينه تأخير دولت در ارائه لايحه بودجه به مجلس گفت: اين موضوع به ديگران ربطي ندارد.
غلامرضا كاتب سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با تسنيم نيز در اين زمينه گفت: بررسي لايحه بودجه در معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهور به پايان رسيده و اين لايحه رسما به هيئت دولت تقديم شده است.
سومين جلسه بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات
نمايندگان مجلس در سومين جلسه علني بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را دنبال و تركيب هيئت اجرايي انتخابات را بررسي كردند. نمايندگان در اين جلسه با حذف دادستان كل كشور از هيئت اجرايي مركزي انتخابات مخالفت كردند.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران، درباره عضويت دادستان در هيئت اجرايي انتخابات بحث كردند.
در اين زمينه ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان پيشنهاد حذف دادستان كل كشور از هيئت اجرايي مركزي انتخابات را مطرح كرد.
نديمي با بيان اينكه قوه قضائيه مرجع رسيدگي به دعاوي است، افزود: اگر بخواهيم در اجرا و انتخابات مداخله مستقيم براي قوه قضائيه قائل شويم، با توجه به اينكه وزارت كشور مجري انتخابات است، شائبه هاي عدم صلاحيت وزارت كشور يا عدم رعايت بي طرفي توسط اين وزارتخانه پيش مي آيد كه براي كليت نظام به صلاح نيست.
نماينده لاهيجان همچنين يادآور شد: اگر حضور دادستان در اين هيئت از سنخ نظارت است، بايد معلوم شود و اگر از سنخ اجراست نيز بايد مشخص شود.
در ادامه اين جلسه جعفر قادري نماينده مردم شيراز در مخالفت با پيشنهاد نديمي گفت: انتخابات يك امر فرا قوه اي است.
وي افزود: به نظرم حضور دادستان كل كشور در اين مجموعه مي تواند به صحت و سلامت انتخابات كمك كند و بايد دانست نگاه هاي سياسي و جناحي در امر انتخابات تعيين كننده نيست.
مغايرت حضور يك عضو هيئت رئيسه در هيئت انتخابات با قانون
براساس اين گزارش، سيد صولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور در ادامه در سخناني به عنوان نماينده دولت درباره طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري، ضمن موافقت با پيشنهاد مطرح شده توسط ايرج نديمي مبني بر حذف دادستان كل كشور از هيئت اجرايي مركزي انتخابات، اظهار داشت: اينكه نمايندگان مي گويند انتخابات يك امر فراقوه اي است، بايد بگويم ما هم موضوع را تأييد مي كنيم.
وي افزود: اما هر قوه اي براي امر انتخابات وظايفي برعهده دارد، وظيفه قوه مقننه قانونگذاري براي امر انتخابات و نظارت بر حسن اجراي قانون است، قوه قضائيه نيز موظف به پيشگيري از جرائم انتخاباتي و رسيدگي به جرائم انتخاباتي است و قوه مجريه نيز موظف به اجراي انتخابات است.
معاون سياسي وزير كشور در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: اگر بگوييم انتخابات يك امر فراقوه اي است، آن وقت دولت هم مي تواند بگويد يك هيئت در قوه مجريه ايجاد مي كنيم تا به جرائم اتنخاباتي رسيدگي كنيم؛ اينكه نمي شود، هر قوه اي وظيفه اي برعهده دارد.
مرتضوي در پايان خاطرنشان كرد: مركز پژوهش هاي مجلس كه رده تخصصي خانه ملت است، در نظريه اي كه ذيل ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري داده، از جمله نكاتي كه درباره اين هيئت گفته، اعلام كرده كه عضويت يكي از اعضاي هيئت رئيسه در اين هيئت مغاير اصول 57 و 60 قانون اساسي است، وقتي رده تخصصي مجلس اين موضوع را تأييد مي كند، به نظرم كفايت مي كند.
نمايندگان ملت پس از استماع نظر نماينده موافق و مخالف و نماينده دولت، با 94 رأي موافق، 103 رأي مخالف و 11 رأي ممتنع از 228 نماينده حاضر در جلسه، با پيشنهاد ايرج نديمي مبني بر حذف دادستان كل كشور از هيئت اجرايي مركزي انتخابات مخالفت كردند.
مخالفت مجلس با حذف معتمدان از هيئت اجرايي مركزي انتخابات
حجت الاسلام احمد سالك نماينده مردم اصفهان در مجلس در جريان بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري، پيشنهاد حذف بند 5 از ماده 4 اين طرح را مطرح كرد و گفت: حضور هيئت 7 نفره معتمدان مردمي در هيئت اجرايي مركز انتخابات موجب مشكلاتي براي اجراي انتخابات خواهد شد.
وي افزود: اينكه تخلفي در روند انتخابات صورت گيرد نيازي به حضور معتمدان مردمي نيست و دادستان به طور مستقل مي تواند موضوع را رسيدگي كند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان درباره پيشنهاد احمد سالك درباره حذف بند 5 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري كه به حضور هيئت 7 نفره معتمدان مردمي در هيئت مركزي نظارت بر انتخابات دلالت دارد، اين پيشنهاد را به رأي نمايندگان گذاشت كه با 54 رأي موافق، 105 رأي مخالف و 21 رأي ممتنع به تصويب نرسيد.
موافقت مجلس با اصلاح تبصره مربوط به هيئت مركزي نظارت
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني ديروز خود به بحث و بررسي در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات پرداختند؛ از جمله پيشنهادات مطرح در جريان بررسي اين طرح پيشنهاد حذف تبصره 2 از بند 5 ماده 4 بود كه وكلاي ملت با اين پيشنهاد موافقت كردند.
در اين تبصره آمده بود، چنانچه هيئت مركزي نظارت به هر دليلي كل يا تعدادي از معتمدان پيشنهادي را تأييد نكرد، وزير كشور موظف است پس از تأييد دادستان كل كشور به تعداد 2 برابر مورد نياز، افراد واجد شرايط ديگري را به هيئت مركزي نظارت پيشنهاد كند.
هيئت مركزي نظارت موظف است ظرف 24 ساعت نظر خود را كتباً اعلام كند.
نمايندگان در ادامه بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات با پيشنهاد حذف تبصره 3 از بند 5 ماده 4 مخالفت كردند.
در اين تبصره آمده بود هيچ يك از اعضاي هيئت اجرايي مركزي انتخابات نبايد كانديداي رياست جمهوري باشند.
قدرت هاي جهاني نمي توانند تأثير ايران را ناديده بگيرند
رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست علني ديروز در نطق پيش از دستور خود گفت: ايران در گذشته به عنوان يك قدرت وابسته به آمريكا معرفي شده بود اما امروز به جايگاهي رسيده كه هيچ يك از قدرت هاي جهاني نمي توانند تأثيرات آن در منطقه را ناديده بگيرند.
لاريجاني افزود: در مسير مبارزات استعماري در دو دهه اخير، با پديده نويني در منطقه مواجه شده ايم كه نقش قطب نماي تغييرات خاورميانه را پيدا كرده است و آن مثلث ايران، حزب الله و مقاومت فلسطين است كه محور مبارزات ضد استعماري در دهه اخير ملت هاي مسلمان منطقه است.
 


ساينس مانيتور:

مقابله با آيت الله خامنه اي آسان نيست او در همه جهات تأثير گذار است

كريستين ساينس مانيتور در خبري تحليلي تلاش كرد به شخصيت و تفكرات
مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي بپردازد و اين تيتر را براي تحليل خود برگزيد:«بخشي از تفكرات آيت الله آهنين ايران».
كريستين ساينس مانيتور در سايت خود نوشت«چرا آيت الله آهنين ايران، به آمريكا بي اعتماد است و اين آيا اشاره به مذاكرات هسته اي دارد و يا نشان دادن آمادگي براي رويارويي با غرب است؟»
اين سايت در ادامه افزود: «هنوز براي بسياري [آيت الله]خامنه اي كه عمامه اي مشكي به سر دارد و علامتي است كه نشان مي دهد وي از اولاد حضرت محمد (ص) است به عنوان يك معما است. يك روحاني انقلابي با شور و مشتاق شعر كه با يقه شيخي اش كاملا شيك در انظار ظاهر مي شود.»
سايت اين روزنامه آمريكايي نوشت: پس از 1989 [آيت الله]خامنه اي به عنوان يك بازيگر محاسبه گر در عرصه بين المللي مطرح شد واذعان كرد كه امروز ايشان يك شخصيت انعطاف ناپذير و در حال تقويب ايران به عنوان محور مقاومت است آن هم در جنگي كه براي شكست تكبر آمريكا و هم پيمانان غربي اش، و از بين بردن اسرائيل در پيش گرفته است.
[آيت الله] خامنه اي داراي تفكرات ناشناخته اي است كه براي فهم آن بايد در شخصيت ايشان مطالعه كرد.
كريستين ساينس مانيتور ادامه داد: «[آيت الله] خامنه اي همواره با بي اعتمادي به غرب به پيش آمده است و سياست واشنگتن را در تلاش براي تغيير رژيم در ايران مي بيند. [آيت الله]خامنه اي هميشه سعي كرده حفظ نظام را بر همه چيز مقدم كند.»
به گزارش«جام »اين سايت به نقل از «فريده فرهي» كارشناس مسائل ايران در دانشگاه هاوايي نوشت: «ما بايد به [آيت الله] خامنه اي به عنوان فردي كه در تمام جهات اثرگذار است نگاه و فكر كنيم.»
فرهي به سياست هاي ضد ايراني واشنگتن در دهه هاي گذشته در شكل گيري بي اعتمادي به آمريكا اذعان كرد.
 


جلالي: قدرت هاي بزرگ،

رقابت تسليحاتي در جهان را به يك تجارت پر سود مبدل كرده اند

رئيس مركز پژوشهاي مجلس شوراي اسلامي در ديدار رئيس سابق موسسه تحقيقاتي صلح بين الملل سوئد و هيات همراه، با اشاره به رويكردهاي صلح و امنيت در جهان امروز بويژه مهم خاورميانه گفت: به نظر مي رسد قدرت هاي بزرگ با استفاده ابزاري از موضوع خلع سلاح، رقابت تسليحاتي در جهان را به يك تجارت پرسود و دائمي مبدل ساخته اند.
كاظم جلالي در اين زمينه يادآور شد: بسياري از مناقشات جاري درجهان امروز با رويكرد اقتصاد نظامي توسط قدرتهاي برتر تسليحاتي هدايت مي شود.
جلالي در ادامه با اشاره به موضوع سوريه گفت: دموكراسي در سوريه با استفاده از سلاح و كشتار مردم به ارمغان آورده نمي شود. وي افزود: در ابتدا بايد سلاح ها از سوريه خارج شود و عناصر منطقه اي و فرامنطقه اي به حمايت از تروريست ها در اين كشور پايان دهند تا روند اصلاح امور از طرق دموكراتيك در آن تحقق يابد.
در ادامه اين ديدار رئيس سابق موسسه تحقيقاتي صلح و خلع سلاح بين الملل سوئد ضمن ابراز خوشنودي از سفر به كشورمان، جمهوري اسلامي ايران را كشوري مهم و با نفوذ در منطقه خاورميانه توصيف كرد و گفت: نقش ايران در استقرار آرامش در منطقه پرتنش خاورميانه بديهي است.
وي با اشاره به موضوع هسته اي جمهوري اسلامي و گفت وگوهاي مربوط به آن با غرب گفت: در اين گفت وگوها گاهي پيشرفت هاي شگفت انگيزي حاصل شده و گاهي نيز ابهاماتي پديد آمده است كه بايد از طريق گفت وگو رفع شوند.
وي همچنين گفت: موضوع رفع ابهامات بايد هم روش با لغو تحريم هاي يكجانبه آمريكا و غرب عليه ايران و طي يك فرآيند منسجم و هماهنگ پي گيري شود نه اينكه هر كدام مسير جدا از يكديگر را طي كنند.
 


در مكتب امام

سياست دائمي ما
سياست ما هميشه بر مبناي:
حفظ آزادي
استقلال
و حفظ منافع مردم است.
كه اين اصل را هرگز فداي چيزي نمي كنيم.
صحيفه نور- ج 3 -ص 49
 


هواي نفس ،عامل انحراف

شما جوانان نسلي هستيد كه در انقلاب روئيده ايد، يعني به بركت تلاش هاي امام راحل(رض) و به بركت خون پاك شهدا، در وضعيتي هستيد كه مقدمات رشد علمي و معنوي برايتان فراهم شده است. درمقايسه با دوران جواني و نوجواني ما، شما در دوره اي زندگي مي كنيد كه مي توانيد يك شبه ره صدساله برويد. به بركت اين انقلاب، به بركت مجاهدان اين انقلاب و به بركت شهدا و ايثارگران اين انقلاب، آنقدر وضعيت براي رشد فكري، انساني، اجتماعي و اخلاقي فراهم شده است كه قابل مقايسه با آن زمان ها نيست. البته، سنت الهي اين است كه در هر زماني، در كنار عوامل ترقي و تكامل، موقعيتي را پيش مي آورد كه امكان امتحان و انتخاب راه فراهم باشد. بطورطبيعي، هر قدر امكان ترقي بيشتر باشد، امتحان سخت تري در پيش خواهد بود؛ مثلاً امتحان دانش آموزان دوره دبيرستان سخت تر از امتحان دانش آموزان دوره ابتدايي است و به همين منوال دوره هاي بعد سخت تر است.
فلسفه امتحانات الهي
نظام امتحانات براي آن است كه معلوم بشود چه كسي لياقت چه پست و مقامي را دارد و در چه درجه اي از علم، چه رتبه اي در معرفت و ايمان، و در چه مرحله اي از تقوا و قرب به خدا قرار دارد. ازاين رو، هميشه در مقابل نعمت هاي بزرگ معنوي، عوامل سقوطي هم فراهم مي شود. قرآن مي فرمايد: « وكذل ك جعلنا ل كلّ نب يّ عدوًّا شياط ين ال نس والج نّ يوح ي بعضهم لي بعض زخرف القول غرورًا ولو شاء ربّك ما فعلوه فذرهم وما يفترون». (انعام، 112)در مقابل نعمت نبوت و هدايت الهي كه با هيچ چيز قابل مقايسه نيست، خداوند متعال مي فرمايد كه در كنار نبوت، ما شياطين انس و جن را قرار داديم تا زمينه انتخاب متعادل باشد. انتخاب آزاد است و هركس هر راهي مي خواهد برگزيند:«فمن شاء فليؤم ن ومن شاء فليكفر». (كهف، 29)بنابراين، هرچند به لطف خدا، موقعيت براي رشد فراهم شده است، درعين حال بايد توجه داشت كه امكان سقوط هم خيلي زياد است، اين عوامل شيطاني كه بوسيله رسانه هاي مختلف ترويج مي شود و امواجش به كشور ما و حتي به خانه هاي ما هم سرايت مي كند، همان عوامل شيطاني است؛ يعني عواملي كه در كنار عوامل رحماني بايد وجود داشته باشد تا زمينه انتخاب را فراهم بكنند.
به تعبير ديگر، همه اينها زمينه آزمايش ها را فراهم مي كند ولي وجود اينها نبايد مانع خداشناسي و سپاس از نعمت خدا بشود. اگر فساد هايي هست، انحراف هايي هست و شيطنت هايي هم هست، ما بايد نگاهمان را به نعمت هاي خدا بدوزيم و خدا را شكر كنيم و از او بخواهيم كه ما را از سقوط ها، از انحراف ها و از گمراهي ها حفظ كند. به هرحال، ما بايد قدر جوان هايمان را بدانيم، زيرا آنها سرمايه هاي عظيمي هستند كه آينده كشور و انقلاب و آينده جهان در دست آنهاست. جوان امروز از نسل نوپايي است كه تا چندي ديگر عمده فعاليت هاي جامعه را در دست مي گيرد. اينها گوهر هاي بسيار گرانبهايي هستند كه اگر عوامل رشدشان درست فراهم بشود و به حركتشان جهت صحيح داده بشود، مي توانند ره صد ساله را يك شبه طي كنند. ازسوي ديگر، اگر دچار عومل شيطاني بشوند، از راهنمايي هاي الهي و رحماني محروم مي شوند و در دام شيطان مي افتند.
وضعيت اجتماعي ايران پس از انقلاب
ما پس از آنكه دين حق و منصب عقل را شناختيم، بايد بدانيم كه در همه اينها تحقيق همچنان ادامه دارد. بايد بكوشيم كه تحقيقمان عميق تر بشود. اكنون، اصل دين اسلام و مذهب حق شيعه را كاملا شناخته ايم و به آن پايبنديم. بنابراين، جوان ايراني وارد فضايي مي شود كه مذهب شيعه حاكم است، معارف شيعه در دسترس است، كتاب هاي شيعه منتشر مي شود و حتي الگوي عملي آن هم ديده مي شود. محيط جوان امروز قابل قياس با دوره جواني ما نيست. امروز، بسياري از مردم مسيري خداپسندانه در پيش گرفته اند و در راهش فدا كاري مي كنند. برخي از هيچ چيز مضايقه نمي كنند و هرچه دارند در راه پيشرفت به سوي هدفي الهي صرف مي كنند. براي مثال نگاه كنيد به شهداي جبهه ها و ايثارگراني كه باقي مانده اند. در واقع، ايثارگران شهداي زنده هستند و خانواده هاي آنها نمونه هاي استثنايي ايثار و از خود گذشتگي اند. در بين آنها نمونه هايي بسيار اعجاب برانگيز وجود دارد كه در تاريخ بشريت كم نظير است؛ مادر هايي كه سه يا چهار فرزندشان را به جبهه فرستاده اند و حتي گاه خودشان آنها را كفن و دفن كرده اند و سپس گفته اند كه اگر فرزند ديگري هم داشتم، باز در راه خدا قرباني مي كردم. اينها گفتنش آسان است، اگر خاري در پاي بچه برود، پدر خوابش نمي برد و اگر كودكي دلش به درد آيد، مادر بي طاقت مي شود. چنين چيزي را با مادري مقايسه كنيد كه با دستان خود جنازه فرزندش را كفن مي كند، گويي به افسانه شبيه است. اگر اين نمونه ها را به چشم خود نديده بوديم، باور نمي كرديم. برخي از مردم ما اينگونه اند و بااينكه فرزندشان را هم داده اند، كوچكترين طمعي از اين انقلاب، از متصديان و از دولت مردان ندارند. وقتي از آنها مي پرسيم كه آيا كمبودي وجود دارد، مي گويند خير، فقط خدا را شاكريم كه زير سايه ولايت فقيه زندگي مي كنيم. آنها باكمال بزرگواري منكر نيازهاي مادي مي شوند و مي گويند تنها آرزويمان اين است كه يك بار وجود نازنين نايب امام زمان(عج) را از نزديك ببينيم. اينها افسانه هائي است كه در زمان ما تحقق پيدا كرده است. اگر كسي در دوران جواني و نوجواني ما چنين چيزهايي مي گفت، مي گفتيم خواب و خيال است؛ مگر چنين چيزي ممكن است.
البته، در مقابل، دسته اي ديگر هم هستند كه بگونه اي ديگرند. چه بسا برخي از اينها روزگاري را با خوشنامي زندگي كرده باشند و روزي مردم به اينها علاقه داشته اند، زيرا كارهاي خوبي انجام داده اند؛ اما الان آنها عوض شده اند و جوري ديگر زندگي مي كنند. گويا اصلاً انقلابي واقع نشده است، گويا شهيدي نداده ايم و گويا شعارهاي اسلامي مطرح نيست؛ گويي يكي از قدرتمندان دنيا شده اند و دنبال اين هستند كه ثروت بيشتري بيندوزند، مقام بيشتري كسب كنند و خودشان و نسل هاي بعدشان تأمين بشوند. اين دسته، اگر لازم باشد توطئه هم مي كنند و براي براندازي نظام مي كوشند.
دلايل و نتايج خروج از صراط مستقيم
ممكن است جواني بپرسد: چرا آدميزاد اينطوري مي شود. بويژه، وقتي كسي سوابق خوبي هم دارد، چرا تااين اندازه تغيير مي كند؟ پاسخ را بايد در قرآن جست. همان خدايي كه ما را خلق كرده ، مي داند آدميزادها چگونه اند. او از قبل مي دانست كه قرار است آدمي چگونه موجودي بشود و چه شري به پا كند؛ ازاين رو در قرآن كريم، آياتي وجود دارد كه زمينه ذهني و فكري و فرهنگي اي را براي ما فراهم مي كند تا در مقابل اين حوادث وحشت نكنيم و بتوانيم باتوجه به آموزه هاي الهي از دام شيطان دوري كنيم. قرآن مي فرمايد: «واتل عليه م نبأ الّذ ي آتيناه آيات نا فانسلخ م نها فأتبعه الشّيطان فكان م ن الغاو ين¤ ولو ش ئنا لرفعناه ب ها ولك نّه أخلد لي الأرض واتّبع هواه فمثله كمثل الكلب ن تحم ل عليه يلهث أو تتركه يلهث». (اعراف، 175و176) خدا به پيغمبرش مي فرمايد: اين داستان را براي مردم نقل كن، زيرا آموزنده است و برايشان مفيد. آنها به چنين چيزي نياز دارند، پس برايشان توضيح بده كه چنين اتفاقي رخ داده است. همچنين، آيات و رواياتي هم داريم با اين مضمون كه آنچه براي بني اسرائيل اتفاق افتاده است، براي شما هم اتفاق خواهد افتاد. داستان اين است كه خداي متعال به شخصي از نزديكان حضرت موسي( ع) كراماتي داد و او را مستجاب الدعوه كرد. البته، اين جزئيات در قرآن نيامده است و قرآن صرفاً مي فرمايد: »الّذ ي آتيناه آيات نا«، تعبير سنگيني است كه قرآن درباره انبيا به كار مي برد. قرآن مي فرمايد: »شخصي« بود (اسم نمي آورد و اين روش معمول قرآن در نقل حكايات است) كه آيات خودمان را به او داديم و اگر مي خواستيم، مي توانستيم به وسيله همان آيات، او را به مقامي رفيع برسانيم، »ولو ش ئنا لرفعناه ب ها«. اما با وجود كراماتي كه به او داديم، او دنياگرا شد، »ولك نّه أخلد لي الأرض واتّبع هواه«. طبق روايات، او مستجاب الدعوه بود و هركس هر حاجتي داشت، نزد او مي آمد و به واسطه دعاي او حاجتش را مي گرفت. اما او با وجود چنين موقعيتي كه در بني اسرائيل پيدا كرده بود و خيلي محترم بود، به سمت دنيا رو كرد. در نتيجه اين انحراف، كرامت هايش بي اثر شد و كار به جايي رسيد كه قرآن با همه نزاكت كلامش مي گويد او مثل سگ شد، «فمثله كمثل الكلب».
خطر پيروي از هواي نفس
قرآن اينها را براي ما مي گويد تا ما وحشت نكنيم؛ زيرا بنا بود در صدر اسلام هم چنين اتفاق هايي بيفتد. خداي متعال، از فرط رحمتش، زمينه اي ذهني فراهم مي كند كه مسلمانان ناگهان تعجب نكنند. وقتي برخي از اقوام و نزديكان پيغمبر،عليه اسلام شمشير مي كشند، وقتي عليه جانشين پيغمبر(ص) مي شورند، نبايد تعجب كرد. آدميزاد چنين خصلتي دارد و ممكن است بااينكه به مقامات عالي رسيده و مستجاب الدعوه شده باشد، به اسفل سافلين سقوط كند و از هر حيواني پست تر بشود. البته، عكس اين مطلب هم هست؛ كساني كه عمري با بت پرستي و فساد زندگي كردند، اما نور ايمان در دلشان تابيد و از پيغمبر اكرم(ص) تبعيت كردند و به مقاماتي عالي رسيدند. گاه، مقام چنين افرادي در حدي است كه ما نمي توانيم پايه آن مقامات را درك كنيم. نمونه هاي فراواني هست، براي مثال، همه ما حربن يزيدرياحي را مي شناسيم.اينچنين عاقبت خير و شري محدود به چند مثال معدود نيست، بلكه مثال هاي فراواني داريم كه هر دو عاقبت را ممكن مي دانند. نه بلعم باعورا منحصربه فرد بود و نه حربن يزيدرياحي، همه اينها نمونه اي است براي اينكه ما از موقعيت حساس خود آگاه شويم. هزاران انسان ممكن است بلعم بشوند و هزاران انسان ممكن است حر بشوند؛ راه باز است و انتخاب با انسان، همه اينها راه را به جواني نشان مي دهد كه مي پرسد چرا برخي بعد از كمال، منحرف مي شوند. بنابر اين آيات، جواب اجمالي اين است كه دنبال هواي نفس رفتن خطرناك است و درطرف ديگر، دنبال اولياي خدا رفتن خيلي نافع است.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در جمع خانواده هاي بسيجي كازرون .مشهد مقدس 26/12/1390
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


زاكاني: استكبار با ايجاد تنگناهاي اقتصادي

به دنبال نااميدكردن مردم از انقلاب اسلامي است

دبير كل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي گفت: كساني كه بر خط سازش تاكيد و به دنبال رابطه با آمريكا هستند قصد نابودي انقلاب اسلامي را دارند.
عليرضا زاكاني در مراسم افتتاحيه سومين كنگره سراسري جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي كه در محل اردوگاه شهيد بهشتي گلمكان برگزار شد، شرايط امروز انقلاب اسلامي را شرايط بسيار حساس و سرنوشت ساز خواند و اظهار كرد: امروز دشمنان نظام مقدس اسلامي چشم طمع به اين مقطع از تاريخ انقلاب اسلامي دارند؛ با توجه به قطب بندي جديدي كه در دنيا اتفاق افتاده است انقلاب اسلامي به عنوان محور دفاع از مسلمين و مستضعفين در مقابل نظام سلطه ايستاده است.
زاكاني ادامه داد: بيداري اسلامي، آمريكا را در موقعيت ضعيف تر قرار داده و موقعيت ايران را تقويت كرده است.
اين فعال سياسي اصول گرا با بيان اين كه «اگر امروز ما در اوج قدرت و عزت هستيم در اوج تهديد نيز به سر مي بريم» خواستار هوشياري بيش از پيش ملت ايران اسلامي شد.
زاكاني با تاكيد بر اين كه «استكبار جهاني امروز با ايجاد تنگناهاي اقتصادي به دنبال نااميد كردن توده هاي مردم از انقلاب اسلامي است» افزود: تحريم هاي اقتصادي با هوش مندي و ظرافتي خاص انقلاب اسلامي را هدف قرار داده است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تقابل خط سازش و خط مقاومت را كاملا مشهود دانست و هدف از پافشاري خط سازش بر رابطه با آمريكا را تضعيف انقلاب اسلامي ايران خواند.
زاكاني نظام سلطه، ضد انقلاب داخل و خارج، عناصر فتنه، عوامل انحراف، و كساني كه با نقاب به دنبال سازش هستند را حلقه هاي تشكيل دهنده خط سازش دانست و ضمن هشدار به سازش گران تاكيد كرد: امروز خط سازش با ايجاد شكاف در بدنه مديريت جامعه قصد دارد مردم را از نظام جدا و به آنان بگويد كه نظام توانايي عبور از اين بحران را ندارد و تنها راه حل برون رفت از مشكلات، سازش با استكبار جهاني است و با ايجاد ياس و نااميدي در جامعه قصد مشروعيت زدايي از حكومت را دارند.
اين فعال سياسي اصول گرا با بيان اين كه «عوامل فتنه به شدت اميدوار به اختلاف بين اصولگرايان هستند» خواستار وحدت بيش از پيش اصولگرايان شد.
به گزارش ايسنا، زاكاني همچنين تاكيد كرد: خط سازش به دنبال توسعه غربي است اما در مقابل خط مقاومت به دنبال پيشرفت اسلامي است؛ ما هيچ راهي جز حركت در مسير پيشرفت و توسعه اسلامي نداريم.
 


آيت الله مكارم شيرازي:

پيشنهاد مذاكره از سوي آمريكايي ها احمقانه است

آيت الله مكارم شيرازي به موضوعات مختلف از جمله مذاكره با آمريكا اشاره و اظهار كرد: پيشنهاد مذاكره از سوي آمريكا يي ها احمقانه است.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم با اشاره به پيشنهاد آمريكا براي مذاكره با ايران گفت: آمريكاي جنايتكار از سويي به تحريم گسترده ايران دست زده و از طرف ديگر پيشنهاد مذاكره مي دهد كه نشانه حماقت آنان است.
وي افزود: به نظر من بسياري از دولتمردان آمريكا احمق هستند كه از سويي فشار مي آورند و از سويي ديگر پيشنهاد سازش و مذاكره مي دهند و هيچ عاقلي زير بار چنين موضوعي نمي رود.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: آن ها از طرفي بر فشارها مي افزايند و از طرف ديگر هم مي گويند آماده مذاكره هستيم، آيا هيچ عاقلي اين را قبول مي كند.
وي با بيان اين كه«تا حماقت آمريكايي ها باقي است دنيا روي خوشي نمي بيند» تصريح كرد: تا دولتمردان آمريكايي بر سر عقل نيايند و دست از حماقت برندارند دنيا آرامش به خود نخواهد ديد.
آيت الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رهنمودهاي متعدد رهبر بزرگوار انقلاب براي تقويت اتحاد مسوولان عنوان كرد: متاسفانه با وجود اينكه رهبر بزرگوار انقلاب بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش سفارش و تاكيد كردند، اما برخي مسؤولان هر روز حرف تازه و تنش زايي را بيان مي كنند كه موجب مي شود فضاي كشور ناآرام شود.
اين مرجع تقليد به مسوولان توصيه كرد تا به جاي سخنان مخدوش كننده وحدت به تقويت اتحاد ميان خود بپردازند و گفت: تا فضاي جامعه به سمت آرامش مي رود برخي از مسوولان حرف هايي مي زنند كه منجر به تنش مي شود.
وي تاكيد كرد: بياييد مدتي حرف هاي تنش زا را كنار بگذاريد تا با ايجاد آرامش در كشور همه مردم و مسوولان بتوانند به وظايف خود عمل كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حركت كاروان سفينه النجاه به منظور انتقال ضريح امام حسين(ع) به كربلاي معلي، اظهار كرد: برخي خرده گيري كرده و مي گفتند اين چه كاري است، در حالي كه بايد توجه داشت كه اين مساله قطعاً جنبه پرستش ندارد و تنها به خاطر انتساب به امام حسين(ع) است.
وي با بيان اين كه «مردم از ضريح استقبال بي نظيري كردند» يادآورشد: برخي كه مي گويند اينها كار خرافي است اشتباه مي كنند، اظهار ارادت مردم به خاطر انتساب ضريح به امام حسين(ع) است نه به خاطر طلاي به كار رفته در آن، اين در مسائل اجتماعي و فردي نيز صادق است كه گاهي پرچم كشورها را مي بوسند، نامه دوست عزيز يا استاد خود را مي بوسند در حالي كه كاغذي مثل ساير كاغذهاست.
اين مرجع تقليد حركت اين كاروان و استقبال مردم از ضريح را نمايشي از عشق به امام حسين(ع) دانست و تاكيد كرد: پول ساخت ضريح نيز از بيت المال برداشت نشده و با كمك هاي مردمي ساخته شده است، در اين اواخر نيز براي اين كه سوء تفاهم نشود دست اندركاران اعلام كردند كه ضريح نيازي به كمك ندارد و معلوم مي شود هيچ قصد و غرضي براي حركت اين كاروان در كار نيست، استقبال مردم از ضريح سيدالشهدا(ع) نمايشي تاريخي بود كه در تاريخ مي ماند.
 


به مناسبت 16 آذر روز دانشجو

نشست خبري اتحاديه هاي بزرگ دانشجويي برگزار شد

در نشست خبري اتحاديه هاي بزرگ دانشجويي، با شعار«16آذر، نماد 50 سال استكبارستيزي»،عملكرد جنبش دانشجويي در سه دوره پس از انقلاب و مسائل روز كشور مورد واكاوي قرار گرفت.
در نشست خبري اتحاديه هاي بزرگ دانشجويي كه عصر ديروز با حضور نمايندگان تشكل هاي بسيج، جامعه اسلامي، اتحاديه مستقل و جنبش عدالت خواه برگزار شد، عملكرد جنبش دانشجويي در سه دوره پس از پيروزي انقلاب مورد واكاوي قرار گرفت.
در اين نشست كه با حضور محمدزاده نماينده جنبش عدالت خواه، عليرضا كريمي نماينده اتحاديه مستقل، حامد مهند نماينده بسيج دانشجويي و صابري نماينده جامعه اسلامي برگزار شد، مسائلي از قبيل عملكرد دانشجويان در پيگيري مطالبات رهبري (از جمله كرسي آزاد انديشي)، اصلاح قانون انتخابات مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
محمدزاده با بيان اينكه جريانات دانشجويي با گفتمان سازي بايد خط ولي فقيه زمان به يك گفتمان برتر ايجاد كند، اظهار داشت: با توجه به اينكه مقام معظم رهبري اين دهه را با عنوان پيشرفت و عدالت مطرح مي كند، جنبش دانشجويي بايد نقش خود را براي پيشرفت و عدالت ايفا كند.
وي در مورد ديگر ويژگي جنبش دانشجويي، گفت: جنبش دانشجويي نگاه دانشجويي دارد و نگاه سياسي صرف ندارد و همچنين جنبش اجتماعي از بينش انقلابي برآمده است و لزوما از شور انقلابي اقدامي را انجام نمي دهد.
حامد نيز با اشاره به اينكه در دانشگاه ها حتي اجازه برگزاري كرسي هاي آزادانديشي به دانشجويان نمي دهند، اظهار داشت: اقداماتي كه توسط رؤساي دانشگاه ها انجام مي شود فضاي سياسي را بسته است و اجازه گفتمان سازي به جريان دانشجويي نمي دهند.
اين فعال دانشجويي گفت: در حال حاضر بعضي دانشگاه ها كرسي هاي آزادانديشي و برنامه هاي مختلفي را برگزار مي كنند ولي برخي دانشگاه ها به بسيج و تشكل هاي ارزشي مجوز نمي دهند كه اين نشان دهنده برخورد سليقه اي و شخصي رؤساي دانشگاه ها با تشكل هاي دانشجويي است.
صابر نيز در پاسخ به سؤالي درباره بسته بودن فضاي دانشگاه، گفت: بسته بودن فضا ناشي از اعمال سليقه فردي و همچنين ناشي از قوانين و بخشنامه هايي است كه از سوي وزارتين علوم و بهداشت ابلاغ شده است.
وي با تأكيد بر اينكه در حال حاضر مشخص است كه مسئولين كرسي هاي آزادانديشي را به سمت تضعيف پيش مي برند، گفت: مسئولين زير بار دعوت سخنران نمي روند. اين باعث مي شود كه فضا در دانشگاه كم كم به سمت سلبي شدن پيش برود.
 


اقدام يكسويه آمريكا در نشست ويژه عدم تعهد بررسي شد

نشست فوق العاده جنبش عدم تعهد به رياست علي اصغر سلطانيه، سفير و نماينده كشورمان در وين در رابطه با تعويق كنفرانس عاري سازي خاورميانه از سلاح هاي هسته اي برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، علي اصغر سلطانيه، سفير و نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس در گفت وگوي اختصاصي با واحد مركزي خبر گفت: رژيم صهيونيستي به دليل تخلفات آشكار از قوانين بين المللي و عدم عضويت در «ان.پي.تي» با اين كنفرانس مخالفت كرد و آمريكا هم بعنوان حامي اين رژيم، يكجانبه خواستار تعويق كنفرانس شد.
وي افزود: اين امر خلاف مصوبه كنفرانس«ان.پي.تي» در نيويورك است زيرا هيچ يك از كشورهاي برگزار كننده اجازه ندارند چنين تصميمي را اتخاذ كنند.
سفير و نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اينكه ما شاهد انتقاد شديد كشورهاي مختلف در شوراي حكام عليه آمريكا بوديم گفت: براي اولين بار انزواي كامل آمريكا را به دليل حمايت از رژيم صهيونيستي شاهد بوديم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10