نگاهي ديگر به عملكرد رسانه هاي ضدايراني (بخش سوم)
نماد شكست رسانه اي آمريكا در برابر انقلاب اسلامي
مصطفي انصافي
جنگ رسانه اي، استفاده از رسانه ها براي تضعيف كشور هدف و بهره گيري از توان و
ظرفيت رسانه ها به منظور دفاع از منافع ملي است. اين تقابل، يكي از برجسته ترين
جنبه هاي جنگ نرم است. رسانه ها در شكل دادن به تصورات مردم و هدايت افكار عمومي
نقش تعيين كننده اي دارند. از اين رو قدرت هاي سلطه جو براي تحقق اهداف امپرياليستي
خود به كاركرد موثر رسانه ها در جنگ و طرح ريزي جنگ رسانه اي توجهي جدي دارند.
رسانه ها مي توانند حقايق را وارونه نشان دهند، كتمان كنند، تحريف كنند يا سانسور
نمايند و يا به انعكاس برخي اخبار واقعي و غيرواقعي به تهيج و تحريك افكار عمومي
بپردازند. نمونه آشكار و اخير اين امر، در فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري 22
خرداد 1388 قابل مشاهده بود. رسانه هاي بيگانه، از جمله صداي آمريكا، تلاش كردند با
استفاده از فضاي به وجود آمده و با تحريف، سانسور و دامن زدن به دروغ، افكار عمومي
را تحريك كرده و مردم را به شورش و مقابله با نظام وادارند.
صداي آمريكا از رسانه هاي سابقه داري است كه با استفاده از امكانات و روش ها و
نيروهاي مختلفي مدت هاست كه عليه انقلاب اسلامي ايران و نظام جمهوري اسلامي، به
تبليغ مشغول است. سالانه مبالغ زيادي از سوي دولت ايالات متحده براي تداوم فعاليت
آن هزينه مي شود و به علاوه يكي از موسسات رسمي است كه اعطاي كمك هاي مختلف از سوي
دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي به افراد خاص از طريق و تحت پوشش آن انجام مي گيرد.
راديو آمريكا در سال 1942 توسط اداره اطلاعات خارجي تاسيس شد. صداي آمريكا، راديوي
ملي آمريكا است كه براي شنوندگان خارج از آمريكا پخش مي شود. صداي آمريكا قديمي
ترين راديو در ايالات متحده است كه بخش فارسي راديوي آن از دهه 60 شروع به كار كرد
و اكنون نيز هم راديو و هم تلويزيون فارسي آن مشغول به كار است. صداي آمريكا در
مجموع داراي 44 پخش كننده راديويي به زبان هاي مختلف و 24 پخش كننده تلويزيوني مي
باشد. هم اكنون برنامه هاي اين رسانه به 52 زبان پخش مي شود و هر هفته نزديك به 900
ساعت برنامه دارد. علاوه بر راديو، اين رسانه داراي برنامه هاي تلويزيون نيز هست كه
بخش فارسي آن از سال 1996 توسط احمدرضا بهارلو راه اندازي شد و خود او اولين برنامه
را نيز اجرا كرد.
در رابطه با تاريخ اين رسانه، نويسنده اي به نام «آلن جونيور هايل» كتابي نوشته و
روند تاسيس، اهداف و تحولات آن را بررسي كرده است.
هايل در اين كتاب مي گويد بعد از حمله ژاپني ها به پرل هاربر در سال 1941، نخستين
جرقه هاي راه اندازي صداي آمريكا زده شد و سپس در 1942 با هدف كمك به بهبود چهره
آمريكا در جهان و گسترش آزادي و دموكراسي و بالا بردن سطح آگاهي مردم دنيا براي درك
بهتر از واقعيت آمريكا به راه افتاد.
در سال 1947 و بعد از پايان جنگ جهاني دوم، اين رسانه براي مقابله تبليغاتي با
شوروي و نشان دادن تصويري آرماني از آمريكا و شيوه زندگي مردم آن مأموريت تازه اي
پيدا كرد و به تدريج فعاليت آن گسترش يافته و پيچيده تر شده. پيچيدگي آن بيشتر در
نوع و روش ارائه اخبار و گزارش هاي خبري و در واقع مبتني بر عطش كسب خبر در ميان
مردم بلوك شرق بود كه با سانسور سنگيني درگير بودند. شايد پر بيراه نباشد كه بگوييم
بزرگ ترين خبط شوروي سابق ايجاد نوعي خلا خبري در كشورهايشان بود كه امواج راديو
آمريكا به راحتي آن را پر مي كردند.
واقعيت آن است كه هدف صداي آمريكا با وجود گذشت بيش از نيم قرن از فعاليت آن تغييري
نكرده و همچنان هدف ايجاد نگرش مثبت در اذهان جهانيان نسبت به آمريكا را دنبال مي
كند. اگر در آغاز اين هدف از طريق تبليغ مستقيم «بهشت آمريكا» صورت مي گرفت، اما
اكنون اين هدف از طريق بدبين كردن اذهان نسبت به حكومت هايشان و بيگانگي نسبت به
هويت ملي خويش و بي تفاوتي نسبت به ارزش هاي مذهبي و اخلاقي دنبال مي شود. «بهشت
آمريكا» را ساير ابزارها، از جمله سينما با تمام قدرت القا مي كنند.
بخش فارسي زبان شبكه صداي آمريكا بلافاصله بعد از وقوع انقلاب اسلامي آغاز به
فعاليت كرد و روزانه 30 دقيقه برنامه داشت. صداي آمريكا برنامه هاي تصويري خود را
با روزانه نيم ساعت برنامه آغاز كرد و سپس به دو ساعت افزايش داد و از دو ساعت به
شش ساعت كه با بازپخش آن به دوازده ساعت مي رسد افزايش يافت و به همين منوال
سيرصعودي به خود گرفت.
واقعيت اين است كه تلويزيون فارسي زبان صداي آمريكا از ابزارهاي ايدئولوژيك دولت
آمريكاست براي استفاده از فرصت ها و فضاهاي ايجاد شده عليه دولت ايران. برنامه هاي
تفسير خبر، ميزگردي با شما و خبرها و نظرها برنامه هاي اصلي اين رسانه هستند و ساير
برنامه ها تنها به منظور ايجاد جاذبه لازم براي جا انداختن اين برنامه ها تهيه مي
شوند. بدين ترتيب تلويزيون فارسي صداي آمريكا تنها بر مسائل ايران متمركز است.
روايتي كه اين رسانه از مسائل ايران ارائه مي كند، براي منحرف كردن افكار عمومي
جامعه ايران و سازماندهي و تخليه پتانسيل به دست آمده در مسير منكوب كردن جنبه
استقلال طلبانه سياست حكومت ايران در برابر خود و متحدانش است. اين جوهر سياست حاكم
بر تلويزيون صداي آمريكاست. عمليات رواني آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران بلافاصله
پس از پيروزي انقلاب اسلامي آغاز شد و در طول دهه گذشته به انحاء مختلف تداوم يافت.
محورهاي كلي اين عمليات رواني عبارتند از: ارائه چهره اي نامطلوب از اسلام و جمهوري
اسلامي؛ ترسيم ايران به عنوان عامل بي ثباتي در منطقه و جهان؛ ناكارآمدي دين در
اداره جامعه و بحران مشروعيت؛ ارائه تصويري آرماني و متعالي از ارزش هاي آمريكايي،
اجماع جهاني عليه ايران؛ القا تضاد ميان ملت و دولت در ايران، پشيمان نشان دادن
مردم از انقلاب اسلامي و... اين محورها به وضوح در برنامه هاي تلويزيون صداي آمريكا
قابل رصد و پيگيري است.
با اين حال ابتذال در پرداخت اخبار و برخورد سطحي با مسائل و از همه مهم تر، بي
سوادي و اختلالات عقلاني مجريان و كارشناسان شبكه فارسي صداي آمريكا، هم اكنون اين
رسانه را به شبكه اي صرفا تفريحي و اسباب خنده و مضحكه نزد معدود بينندگان آن تبديل
كرده است. نحوه فعاليت صداي فارسي آمريكا به گونه اي است كه حتي برخي از معاندين
نظام، گردانندگان اين شبكه را نفوذي هاي جمهوري اسلامي براي بدنام كردن اپوزيسيون
خارج از كشور مي دانند. به همين دليل هم برخي «صداي آمريكا» را نماد شكست رسانه اي
ايالات متحده در مقابل انقلاب اسلامي و گسترش آن در جهان مي دانند.
|