(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 16  آذر  1391 - شماره 20374

پايتخت در انتظار وزش باد وبارش هاي پراكنده
دستگاه دياليز ايراني در اختيار بيماران
دلالي آرم طرح ترافيك
جريمه و توقيف 15 هزار خودرو دودزا
مرگ 9 نفر در دو تصادف جاده اي
تا دو هفته ديگر نهايي مي شود
آموزش مربيان عفاف و حجاب در دانشگاه ها و مدارس
انبار سيسموني خيابان بهار آتش گرفت
واژگوني اتوبوس در آزادراه قزوين-تهران 9 مجروح بجا گذاشت
كشف دهها هزار ليتر گازوئيل قاچاق در قشم
طوفان شديد زندگي مردم مشكين شهر را مختل كرد
بخشي از جنگل هاي آمل در آتش سوخت
سوختگي 33 دانش آموز براثر انفجاربخاري كلاس در روستاي شين آباد
ثبت نام 216 هزار نفر در آزمون دكتري
هنگام انتقال به زندان شهركرد
2 قاچاقچي محكوم به اعدام فرار كردند
مسموميت دانش آموزان با گاز منواكسيد كربن
افزايش قربانيان طوفان فيليپين
درختي با ميوه هاي مرگبار
حذف امتحان از دانشگاه هاي انگليس


پايتخت در انتظار وزش باد وبارش هاي پراكنده

براساس پيش بيني سازمان هواشناسي كشور به سبب كاهش پايداري هوا و نيز بارش مورد انتظار در شهرهاي صنعتي واقع در نيمه شمالي به ويژه تهران و كرج، چگالي آلاينده هاي هوا كاهش مي يابد و پيش بيني مي شود كه اين شرايط سبب بهبود كيفيت هوا و افزايش ديد افقي در اين مناطق شود.
پيرو اطلاعيه سازمان هواشناسي بارش باران با رعد و برق در استان هاي كرمانشاه، ايلام، خوزستان، بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، غرب كردستان و غرب آذربايجان غربي از شدت بيشتري برخوردار است. بر اين اساس آبگرفتگي معابر عمومي و سيلاب در برخي نقاط استان هاي فوق دور از انتظار نيست.
بنا به اين گزارش در حالي كه اين ميزان بارندگي در شمال غرب و نوار غربي كشور به تدريج كاسته مي شود و بارش مناطق مركزي، شمال، شمال شرق و جنوبي كشور را دربر مي گيرد. اين سامانه روز جمعه از مرزهاي شرق كشور خارج خواهد شد و در مناطق سردسير و مرتفع، بارش ها به صورت برف خواهد بود.
شايان ذكر است در جاده هاي كوهستاني ارتفاعات زاگرس مركزي و زاگرس جنوبي به سبب بارش برف، اختلال در تردد جاده اي رخ خواهد داد.
سازمان هواشناسي همچنين براي تنگه هرمز، درياي عمان، سواحل و جزاير جنوبي كشور در برخي ساعات رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد پيش بيني كرده است.
آسمان تهران نيز در اين مدت نيمه ابري همراه با بارش پراكنده و وزش باد، به تدريج كاهش ابر با حداقل 2 و حداكثر 11 درجه سانتي گراد خواهد بود.
پايتخت همچنان
در حالت هشدار
طبق اعلام سازمان كنترل و كيفيت هواي تهران، هواي پايتخت، ديروز چهارشنبه (15آذر) به دليل آلودگي هوا همچنان در شرايط هشدار قرار دارد و تهديدي براي سلامت افراد است.شاخص هاي كيفيت هواي تهران از هشتم آذرماه به دليل پايداري وضعيت هوا در حالت هشدار قرار گرفته و تا امروز بر شدت آلاينده هاي هوا افزوده شده است.
مديركل اداره حفاظت از محيط زيست استان تهران و دبير شركت كنترل و كيفيت هواي تهران ديروز بيان كرد: وضعيت آلودگي هواي استان تهران همچنان ناسالم است و در حالت هشدار قرار دارد.
«رسول علي اشرفي پور» بيان كرد: براساس گزارش هاي پايگاه هاي سنجش آلودگي هوا، غلظت ذرات معلق زير دو و نيم ميكرون و زير 10 ميكرون در هواي تهران همچنان در حالت ناسالم قرار داشته و براي افراد جامعه به خصوص افراد مسن و كودكان خطرناك است.
وي اصلي ترين دليل آلودگي هواي كلان شهر تهران را پديده وارونگي هوا و در نتيجه عدم جابجايي آلودگي هاي ناشي از سوخت و ديگر آلاينده ها اعلام كرد و ياد آور شد: اين پديده هواشناختي هر ساله در اوايل تابستان و اواخر پاييز رخ داده و سبب افزايش آلاينده هاي هوا مي شود.
مديركل سازمان حفاظت از محيط زيست استان تهران اظهار كرد: طبق اعلام سازمان هواشناسي استان تهران از بعدازظهر ديروز با ورود سامانه هوايي ناپايدار به جو پايتخت و آغاز بارندگي به تدريج از غلظت آلاينده هاي هوا كاسته شد.
اكسيژن تراپي
براي 96 شهروند تهراني
روز دوشنبه 49 شهروند به علت تنگي نفس و مشكلات قلبي و ريوي ناشي از آلودگي هوا به مراكز اورژانس مراجعه و تحت اكسيژن تراپي قرار گرفتند ضمن اينكه روز گذشته نيز 47 نفر به پايگاههاي اورژانس و اتوبوس آمبولانسهاي مستقر مراجعه كردند.
عباسي، مدير روابط عمومي اورژانس تهران در اين رابطه گفت: پايگاههاي اورژانس علاوه بر درمان در صورت نياز ماسك در اختيار شهروندان قرار مي دهند.
محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد به حالت قبل برگشت
معاون استاندار تهران اعلام كرد: تهران امروز (پنج شنبه) تعطيل نيست و محدوده طرح ترافيك هم به حالت قبلي خود برمي گردد.محمودي افزود: از امروز تمامي محدوديت ها براي تمامي خودروها به حالت قبلي خود برگشته و تمامي نهادهاي دولتي، اورژانس و بانك ها و... روال عادي خود را طي خواهند كرد.
تعطيلي 40 واحد صنعتي آلاينده در تهران
قائم مقام سازمان محيط زيست از پلمب و تعطيلي 40 واحد صنعتي و معدني آلاينده در چند روز گذشته كه هواي پايتخت در شرايط هشدار بود خبر داد.
علي محمد شاعري افزود: واحدهاي سيمان سازي، ريخته گري و آسفالت سازي از عمده صنايعي بودند كه در اين مدت به علت آلايندگي بالا با هماهنگي دستگاه قضايي پلمب شدند.
به گفته وي، البته كارخانه سيمان تهران نيز در اين مدت تنها مجاز به استفاده از 40 درصد فعاليت و پالايشگاه تهران هم موظف به فعاليت بر طبق ضوابط بوده است.
تعطيلي مدارس، دانشگاه ها
و ادارات6 شهر كشو
ر بر اثر آلودگي هوا
آلودگي هوا، مدارس، دانشگاه ها و ادارات شهرهاي مشهد، اصفهان، اراك، ساوه، زرنديه و كرج را تعطيل كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان از مشهد، آلودگي هوا در شهر مشهد در روز چهارشنبه به وضعيت هشدار رسيد.
با رسيدن ميزان غلظت ذرات آلاينده هوا به عدد 150 كه نشان دهنده وضعيت هشدار است تمامي مدارس و ادارات مشهد در روز گذشته تعطيل اعلام شد.
گزارش خبرنگار كيهان از اصفهان نيز حاكي است، به منظور پيشگيري از تاثيرات سوء عوارض آلاينده ها، تمامي ادارات، دانشگاه ها و مدارس اصفهان روز چهارشنبه تعطيل شد. مردم اين شهر با استفاده از ماسك به كارهاي روزمره خود پرداختند و پليس نيز با اجراي طرح ترافيكي زوج و فرد در مركز شهر اصفهان از تردد خودروهاي دودزا جلوگيري كرد.
براساس گزارش خبرنگار كيهان از اراك، مدارس و دانشگاه هاي اراك ديروز براي سومين روز متوالي به دليل آلودگي هوا تعطيل شد و ادارات، بانكها و كارخانجات نيز فعاليت خود را در اين روز از ساعت 10 صبح آغاز كردند.
همچنين آلودگي هوا به شهرهاي ساوه و زرنديه نيز كشيده شد و مدارس و دانشگاه هاي اين دو شهر در روز چهارشنبه تعطيل شدند و ادارات هم كار خود را از ساعت 10 صبح آغاز كردند.
وضعيت هوا در شهرهاي ساوه و زرنديه هم روز گذشته به مرز هشدار رسيد.
گزارش خبرگزاري فارس از استان البرز نيز مي افزايد: در پي تشديد آلودگي هوا استاندار اين استان تمامي دانشگاه ها، ادارات و مدارس البرز را امروز تعطيل كرد.
اصغر عربيان از شهروندان كرجي خواست تا از ترددهاي غيرضرور درسطح شهر خودداري كرده و از آوردن وسايل نقليه تك سرنشين خودداري كنند.
آلودگي هوا در استان قم نيز به وضعيت هشدار رسيد و روز گذشته مديركل حفاظت محيط زيست استان از كودكان، سالمندان و بيماران قلبي و ريوي خواست از منازل خود خارج نشوند.
 


دستگاه دياليز ايراني در اختيار بيماران

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران از توليد دستگاه دياليز توسط محققان ايراني خبر داد و گفت: ورژن هايي از اين دستگاه به طور آزمايشي در اختيار بيماران قرار گرفته است.
باقر لاريجاني رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران در مراسم افتتاح بخش دياليز بيمارستان حضرت رسول اكرم(ص) اظهار داشت: با افزايش طول عمر ميزان نياز به تخت هاي دياليز هم در كشور گسترش يافته است.
وي با اشاره به اينكه تاكنون چيزي حدود 26 هزار پيوند كليه در كشور انجام شده افزود: روش پيوند كليه در ايران با كشورهاي ديگر متفاوت است كه معمولا 80 درصد از پيونددهنده زنده و 20 درصد از پيوندها از جسد انجام مي شود.
لاريجاني با اشاره به تعداد تخت هاي موجود دياليز نسبت به بيمار گفت: اكنون 10 هزار نفر در كشور دياليز مي شوند و نسبت تعداد تخت دياليز نسبت به بيمار تا سال گذشته 55. بوده كه امسال به 45. رسيده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران تصريح كرد: در كشور ما سرمايه گذاري براي بخش دياليز بالاست و هر فرد دياليزي در هر بار چيزي حدود 20 هزار تومان هزينه دارد.وي خاطرنشان كرد: اكنون 30 مركز در كشور امر پيوند كليه را برعهده دارند كه دانشگاه علوم پزشكي تهران تاكنون 4 هزار پيوند كليه را انجام داده است و بيمارستان سينا بيشترين پيوند كليه از جسد را انجام مي دهد.
لاريجاني از تلاش محققان كشور براي توليد دستگاه دياليز خبر داد و گفت: قدم هايي در اين راستا برداشته شده و ورژن هايي از اين دستگاه به طور آزمايشي در اختيار بيماران قرار گرفته است.
 


دلالي آرم طرح ترافيك


فروش آرم طرح ترافيك روزانه در روزهايي كه آلودگي هوا به اوج رسيده ممنوع است. عده اي كلاهبردار اقدام به فروش آرم در اين روزها كرده اند؛ اين در حالي است كه پيامي به سامانه ارسال نمي شود و شهروندان در صورت ورود به محدوده طرح به صورت ساعتي جريمه مي شوند.
عدم ارسال پيامك به منزله اين است كه شماره در سامانه ثبت نشده و اين فرد به ازاي هر ساعتي كه در طرح است جريمه مي شود.
حجت الله بهروز مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه مجوزهاي روزانه و هفتگي ورود به محدوده طرح ترافيك 10درصد از كل مجوزهاي مصوب را تشكيل مي دهند، گفت: حتي مجوز ورود براي يك خودرو بيش از سقف تعيين شده، صادر نمي شود و مجوزهاي روزانه و هفتگي براي شهرونداني كه به صورت فوري و ضروري نياز به ورود به محدوده طرح را دارند پيش بيني شده كه كاملا منطبق با عدالت است.
وي ادامه داد: روي اين كارت يك كد امنيتي درج شده كه با خراش دادن پوشش روي آن آشكار مي شود. كافي است كه اين كد مجوز را به شماره 20001888 پيامك كرده و پس از دريافت پاسخ، شماره پلاك خودروي خود را در قالب يك پيامك ديگر به شماره فوق ارسال كنند.
مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران اظهار كرد: شهروندان به جاي حرف مندرج در پلاك بايد از يك كد ويژه كه در جدول راهنما روي كارت درج شده است، استفاده كنند.
مديرعامل شركت كنترل ترافيك اظهار داشت: متقاضيان هر روز تا ساعت 17 وقت خواهند داشت تا شماره خود را در سيستم ثبت كنند تا در آن روز جريمه نشوند؛ ضمن اين كه هر كد تا زماني كه از طريق پيامك براي شماره 20001888 ارسال نشده و در ازاي آن يك شماره پلاك ثبت نشده، قابل استفاده است و در واقع اين كدها يكبار مصرف هستند.
به گفته بهروز، مجوزهاي روزانه، هر روز مطابق با سقف تعيين شده صادر مي شوند و در صورتي كه درخواست ها بيش از سقف مجاز باشند، ظرفيت تكميل اعلام شده و مجوز جديدي صادر نمي شود.
وحيد نوروزي رئيس مركز صدور آرم طرح ترافيك به خبرنگار فارس گفت كه در اين 2 روز فروش آرم طرح ترافيك روزانه ممنوع است و سايت سازمان بسته است.
وي ادامه داد: اگر افراد اين آرم ها را از دكه هاي روزنامه فروشي در اين 2 روز خريداري كردند براي آنها پيامكي ارسال نشده چرا كه سايت را غيرفعال كرده ايم.
به گفته نوروزي، بارها هشدار داده ايم در اين 2 روز آرمي به فروش نمي رسد حتي عوامل فروش آرم روزانه را از معابر و ورودي ها جمع آوري كرده ايم.
 


جريمه و توقيف 15 هزار خودرو دودزا

رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: همزمان با اجراي طرح تشديد برخورد با خودروهاي آلاينده تاكنون 15 هزار خودرو اعمال قانون شده اند.
سردار حسين رحيمي، رئيس پليس راهور تهران بزرگ افزود: تا پايان روز سه شنبه 15 هزار دستگاه خودرو دودزا اعمال قانون شده اند كه از اين تعداد 3 هزار خودرو متوقف و 12 هزار خودرو براي نداشتن معاينه فني جريمه و يا به تعميرگاه ها اعزام شدند.جانشين رئيس پليس راهور تهران با اعلام اينكه ترافيك پايتخت كاهش يافته و تردد در شريانهاي اصلي روان است، تاكيد كرد: امروز و فردا نيز طرح ترافيك در محدوده زوج و فرد اجرا مي شود و خودروهاي غيرمجاز حق تردد در اين محدوده ها را ندارند. ضمن اينكه طرح برخورد با خودروهاي آلاينده در محدوده مركزي شهر تشديد شده است.

 


مرگ 9 نفر در دو تصادف جاده اي

چناران- خبرنگاركيهان:
بر اثر تصادف جاده اي در محورهاي چناران- بقمچ و اهرم- بوشهر جمعا 9 نفر جان خود را از دست دادند.
مسئول يگان امداد و نجات آتش نشاني چناران با اعلام اين مطلب كه دو خودرو با سرعت زياد در مقابل هم در حركت بودند گفت: در پي اعلام وقوع حادثه مامورين در محل حاضر و 3 تن از مجروحين را كه داخل پرايد گرفتار شده بودند از خودرو خارج و به بيمارستان اعزام كردند.
به گزارش خبرنگار ما، قدير نيك فرجام افزود: در اين حادثه 3 نفر شامل 3 زن فوت كرده و 4 نفر ديگر شامل دو مرد و دو زن مجروح شدند.
از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري فارس از اهرم، رياضي انصاري بخشدار و سيد عيسي جعفري رئيس شوراي شهر دلوار پيش از ظهر ديروز با يك دستگاه پژو 405 در حالي كه از اهرم به سمت بوشهر در حركت بودند حوالي روستاي ليلك دچار حادثه رانندگي شده و جان خود را از دست دادند.
براساس اين گزارش خودروي حامل مسئولان شهر دلوار بر اثر تركيدگي لاستيك منحرف شده و با يك دستگاه سمند برخورد كرد و پس از اين برخورد بخشدار و رئيس شوراي شهر دلوار جان خود را از دست دادند.
 


تا دو هفته ديگر نهايي مي شود

آموزش مربيان عفاف و حجاب در دانشگاه ها و مدارس

معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري، گفت: تا يكي دو هفته آينده با يكي از سازمان هاي مردم نهاد به منظور آموزش مربيان عفاف و حجاب قرارداد مي بنديم تا افراد پس از طي دوره آموزشي در مدارس، اداره ها و دانشگاه ها درباره عفاف و حجاب سخنراني كنند.
زهرا سجادي در اين زمينه اظهار كرد: تعداد مربيان عفاف و حجاب حوزه علميه كم است؛ اين در حاليست كه مدارس و اداره ها از ما خواهان معرفي مربي در اين زمينه هستند، بنابراين قرار است با يكي از سازمان هاي مردم نهاد خوب قرارداد ببنديم تا تعدادي از فرهنگيان را در زمينه عفاف و حجاب آموزش دهند. اين افراد پس از گذراندن دوره هاي آموزشي مي توانند در دانشگاه ها، اداره ها و مدارس در زمينه عفاف و حجاب سخنراني كنند.
معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري در ادامه گفت: اين افراد حدود 150 نفر هستند كه قرار است در تهران فعاليت كنند.
وي در ادامه به ايسنا گفت: سازمان تبليغات اسلامي و حوز ه هاي علميه هم در زمينه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب كارهاي خوبي انجام داده اند و هرچه اين كارها تقويت شود به نفع نظام است. هرچند كه موازي باشد.
سجادي در پايان درباره اينكه ممكن است اين اقدامات موازي كاري محسوب شود، تاكيد كرد: اين اقدامات موازي كاري نيست!
 


انبار سيسموني خيابان بهار آتش گرفت

آتش سوزي در انبار وسايل سيسموني در خيابان بهار با عمليات آتش نشانان سه ايستگاه و مرگ يكنفر مهار شد.
بنابر گزارش روابط عمومي سازمان آتش نشاني، به دنبال وقوع آتش سوزي در يك ساختمان 6 طبقه در ساعت 25/21 شب چهارشنبه سه ايستگاه 46، 2 و 18 به همراه گروه نجات 14 و خودروي تجهيزات تنفسي به محل وقوع حادثه در خيابان بهار جنوبي بين سميه و طالقاني اعزام شدند.
نجاتگران موفق شدند سه مرد 16، 26 و 50 ساله را از محاصره دود و آتش خارج كنند. اين سه تن به عوامل اورژانس تحويل داده شدند كه يك جوان 26 ساله به علت نامساعد بودن وضعيت جسماني اش درگذشت.

 


واژگوني اتوبوس در آزادراه قزوين-تهران 9 مجروح بجا گذاشت

حادثه واژگوني اتوبوس در قزوين-تهران 9 مجروح داشت كه به بيمارستان منتقل شده و بقيه مصدومان نيز سرپايي مداوا شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس پليس راه كشور با اعلام اين خبر گفت: خواب آلودگي و عدم توجه راننده اتوبوس به جلو عامل اصلي حادثه ديروز در آزادراه قزوين بود.
سرهنگ مهماندار افزود: ساعت 20:5 دقيقه صبح ديروز يك دستگاه اتوبوس اسكانيا كه از آستارا به سمت تهران در حركت بود در محدوده آزادراه قزوين-كرج به علت خستگي و خواب آلودگي و عدم توجه راننده به جلو از مسير منحرف و واژگون شد.
وي اعلام كرد: 4 نفر از سرنشينان اين اتوبوس در بيمارستان بستري شدند و بقيه مجروحان به صورت سرپايي مداوا و مرخص شدند.
مهماندار افزود: پس از بررسي هاي لازم دفترچه راننده اتوبوس باطل شد. توصيه مي شود رانندگان توجه داشته باشند كه در هنگام خواب آلودگي به هيچ وجه به رانندگي ادامه ندهند.
 


كشف دهها هزار ليتر گازوئيل قاچاق در قشم

قشم- خبرنگار كيهان:
فرمانده يگان درياباني شهرستان قشم از توقيف دو فروند لنج حامل سوخت قاچاق گازوئيل و دو فروند قايق موتوري حامل كالاي قاچاق خبرداد.
سرهنگ عبدالله لشكري فرمانده يگان درياباني قشم در نشست اختصاصي به خبرنگار ما گفت: دو فروند لنج باري حامل سوخت قاچاق گازوئيل كه از بندر خمير روستاي دولاب قشم قصد ورود به آبهاي بين المللي را داشتند توقيف و مقدار 82000 ليتر گازوئيل قاچاق كشف و ضبط شد و دراين رابطه 12 نفر متهم به همراه سوخت هاي كشف شده تحويل مقامات قضايي شدند.
لشكري در ادامه افزود: در اين عمليات نيز دو فروند قايق حامل بار قاچاق شامل 35 دستگاه LCD و LED و پانصدهزار نخ سيگار و 150 (يكصد و پنجاه) دستگاه DVD و 30 دستگاه رسيور گيرنده ماهواره و مقدار زيادي پوشاك و البسه كه جمعا به ارزش دو ميليارد و دويست و پنجاه و شش ميليون ريال به همراه 4 متهم توقيف شدند كه قاچاقچيان قصد داشتند اين كالاها را از كشور همسايه بندر خصب عمان وارد كشور كنند و شناسايي و توقيف كردند و به همراه متهمان تحويل مقامات قضايي دادند.
 


طوفان شديد زندگي مردم مشكين شهر را مختل كرد

مدير كل مديريت بحران اردبيل گفت: تاكنون خسارتي از طوفان روز سه شنبه و چهارشنبه مشكين شهر گزارش نشده است.
علي اسلامي ديروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبيل اظهار داشت: هم اكنون در تمام شهرستان هاي استان به ويژه مشكين شهر و خلخال طوفان با سرعت 110 كيلومتر جريان دارد اما در هيچ يك از شهرستان هاي استان گزارش خسارت دريافت نشده است.
وي با اشاره به اينكه طوفان و تندباد مشكين شهر با قدرت 108 كيلومتر در ساعت هم اينك نيز در شهرستان مشكين شهر جريان دارد، خاطرنشان كرد: تنها شاهد تعطيلي مدارس ابتدايي اين شهرستان بوديم اما خسارتي حاد به مردم و اماكن عمومي وارد نشده و احتمال مي رود اين طوفان تا پايان روز چهارشنبه ادامه داشته باشد.
وزش تندباد شديد كه از روز سه شنبه در اغلب شهرستان هاي استان آغاز شده رفت و آمد مردم را با اختلال مواجه كرده به طوري كه مردم در موارد غيرضروري از منازل خود خارج نشده اند.
 


بخشي از جنگل هاي آمل در آتش سوخت

بخشي از جنگل هاي مناطق انجه و آينه بندان از توابع بخش امامزاده عبدالله شهرستان آمل طعمه حريق شد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آمل در اين باره به ايرنا گفت: صعب العبوري و صخره اي بودن منطقه جنگلي، اطفاي حريق را كه از روز دوشنبه آغاز شده است براي نيروهاي امدادي و ماموران يگان حفاظت و منابع طبيعي شهرستان مشكل كرده است.
وحيد خليلي گفت: ماموران يگان حفاظت و منابع طبيعي و امدادي شهرستان آمل از روز دوشنبه منطقه آتش سوزي «انجه» و «آينه بندان» را به 10 نقطه براي اطفاء تقسيم كردند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آمل با اشاره به اينكه هنوز مساحت دقيق آتش سوزي جنگل هاي منطقه «انجه» و «آينه بندان» مشخص نيست، اضافه كرد: اين مناطق از درختان با ارزش جنگلي از نوع «ممرز، توسكا، راش، بلوط و گونه هاي ديگر برخوردار است.
وي اضافه كرد: متاسفانه عامل انساني در آتش سوزي جنگل هاي آمل تاثير داشته و شناسايي شده است.
وي يادآور شد: وجود بر گ هاي خشك در پاي درختان و گرماي روزهاي اخير و وزش باد در گسترده شدن دامنه آتش سوز تاثير زيادي داشته است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آمل اضافه كرد: در روزهاي گذشته نيز بخشي از جنگل هاي «انجه، توسكاچال، زيارت سر» در آتش سوخت كه هنوز مساحت دقيق اين اراضي اعلام نشده است.
 


سوختگي 33 دانش آموز براثر انفجاربخاري كلاس در روستاي شين آباد

در اثر آتش سوزي ناشي از انفجار بخاري در كلاس درس در روستاي شين آباد پيرانشهر 33 دانش آموز دچار سوختگي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در آذربايجان غربي در حادثه آتش سوزي ناشي از انفجار بخاري در كلاس درس مدرسه دخترانه اي در روستاي شين آباد پيرانشهر در آذربايجان غربي 33 دانش آموز دچار سوختگي شدند كه 29 نفر از آنها به بيمارستان اعزام شدند.
از بين اين مصدومان حال 8 نفر وخيم است و دچار سوختگي شديد شدند كه براي ادامه درمان به مركز استان در اروميه اعزام شدند.
اين آتش سوزي در ساعت حدود 8 و 30 دقيقه صبح چهارشنبه در پي نشت نفت از بخاري مدرسه و منفجر شدن آن رخ داد كه متأسفانه باعث شد تا 33 تن از دانش آموزان كلاس چهارم مدرسه دخترانه انقلاب اسلامي شين آباد بشدت دچار آتش سوزي شوند.
مدرسه ابتدايي دخترانه شين آباد داراي بافت قديمي بوده كه هنوز در آن براي گرم نگه داشتن كلاسهاي آموزشي از بخاري هاي نفت سوز استفاده مي شود.
پس از وقوع آتش سوزي بلافاصله تمامي دانش آموزان توسط كاركنان مدرسه و اهالي شين آباد به اورژانس بيمارستان امام خميني پيرانشهر اعزام شدند.
تمامي دانش آموزان در مقطع چهارم ابتدايي مشغول به تحصيل بودند.
 


ثبت نام 216 هزار نفر در آزمون دكتري

مشاور عالي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: در آزمون نيمه متمركز دكتري سال 92 بيش از 216 هزار نفر ثبت نام كرده اند.
حسين توكلي، افزود: با توجه به اين كه ثبت نام آزمون نيمه متمركز دكتري روز گذشته پايان يافت در نهايت در اين آزمون بيش از 216 هزار نفر ثبت نام كرده اند.
وي بيان داشت: گزينش نهايي آزمون نيمه متمركز دكتري سال 92 براساس 50 درصد نمره آزمون كتبي و 50 درصد نمره مصاحبه خواهد بود.به گفته مشاور عالي رئيس سازمان سنجش آزمون نيمه متمركز دكتري سال 92 در روز جمعه 18 اسفند ماه برگزار مي شود.

 


هنگام انتقال به زندان شهركرد

 2 قاچاقچي محكوم به اعدام فرار كردند

شهركرد-خبرنگار كيهان: 2 قاچاقچي مواد مخدر محكوم به اعدام هنگام بازگشت از لردگان به زندان شهركرد فرار كردند.
منابع آگاه ضمن تأييد خبر فوق، به خبرنگار كيهان گفتند: پرونده اين 2 نفر قاچاقچي مواد مخدر در دادگاه لردگان تشكيل شده بود و آنان براي رسيدگي به پرونده شان در حال انتقال از زندان شهركرد به لردگان بودند اما در راه بازگشت، در منطقه «دوراهان» لردگان سرنشينان 2 دستگاه سواري زانتيا، خودروي حامل زندانيان را متوقف و ضمن به رگبار بستن اين خودرو و زخمي كردن مامور محافظ، به اتفاق زندانيان صحنه را ترك كردند.
از اين 2 نفر قاچاقچي، 65 كيلوگرم مواد مخدر در شهرستان لردگان كشف و ضبط شده بود.
 


مسموميت دانش آموزان با گاز منواكسيد كربن


43 دانش آموز و 10 بزرگسال بر اثر استنشاق گاز منواكسيد كربن در مدرسه ابتدايي در آتلانتا دچار مسموميت شدند.
نيروهاي امدادي آتش نشاني، در يك مدرسه ابتدايي در شهر آتلانتا با مقادير خطرناكي از گاز منواكسيد كربن مواجه شدند كه از آبگرمكن مدرسه به بيرون نشت مي كرد.دانش آموزان و كاركنان مدرسه «فينچ» درجنوب غربي آتلانتا، با علائم خفيف مسموميت با گاز مونواكسيد كربن مواجه شدند. به گفته سخنگوي بيمارستان «دنيس سيمپسون»، چهار بزرگسال نيز توسط اتوبوس مدرسه به اين بيمارستان اعزام شدند.
شايان ذكر است، نخستين شواهد از انتشار گاز مونواكسيد كربن در ساعت 35:8 به وقت محلي گزارش شد. بنا به گفته ماموران ايمني آتش نشاني آتلانتا، ميزان آلودگي منواكسيد كربن در اين مدرسه1700پي پي ام گزارش شده كه رقم بالايي است.
بنا به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري ان بي سي، گاز مونواكسيد كربن يك گاز سمي بدون رنگ و بدون بو است كه مي تواند منجر به بيماري و مرگ ناگهاني شود. علائم اصلي مسموميت با گاز مونواكسيد كربن عبارتند از سردرد، سرگيجه، ضعف، حالت تهوع، استفراغ، سوزش در قفسه سينه و گيجي.
 


افزايش قربانيان طوفان فيليپين

تعداد قربانيان طوفان سهمگين فيليپين به 230نفر رسيد.
فارس به نقل از رويترز گزارش داد: تعداد قربانيان طوفان سهمگين «بوفا» در جنوب فيليپين تا ديروز به 230نفر افزايش يافت.
اين در حالي است كه به گفته مقامات دولتي ده ها نفر نيز مفقود شدند و اطلاعي از سرنوشت آنها نيست.
اين طوفان كه كل جزيره «ميندانائو» در جنوب فيليپين را درهم نورديد باعث شكسته شدن درختان و خراب شدن سقف بسياري از خانه ها شد.سرعت اين طوفان كه از روز سه شنبه به فيليپين رسيد 210 كيلومتر بر ساعت برآورد شده است.
به گفته «كورازان سليمان» معاون رفاه اجتماعي دولت، تمام زيرساخت ها در بعضي از شهرهاي طوفان زده تخريب شده و اجساد بعضي از كشته شدگان در گل و لاي ناشي از سيل باقي مانده است و اين موضوع احتمال گسترش بيماري را افزايش مي دهد.
براساس آمار دولت، بيش از 87 هزار نفر از خانه هاي خود فرار كردند و به اردوگاه هاي اضطراري دولت پناه آورده اند.
 


درختي با ميوه هاي مرگبار

بر روي يك درخت كه در قاره آمريكاي جنوبي رشد مي كند، تابلوي هشدار دهنده نصب مي كنند؛ چرا كه اگر ميوه اين درخت به هر انساني برخورد كند، ممكن است به مرگ وي منجر شود.
اين درخت عجيب و خطرناك و در عين حال مفيد «درخت توپي» نام دارد و در قاره آمريكاي جنوبي در منطقه درياي كارائيب رشد مي كند.
وجه تسميه درخت توپي آن است كه صداي اين ميوه كروي شكل هنگام افتادن و برخورد با زمين همانند صداي مواد منفجره و يا گلوله اي است كه از سلاح توپ خارج مي شود و به همين دليل روي اين درخت تابلوي هشدار دهنده نصب مي كنند چرا كه اگر اين ميوه به هر انسان برخورد كند، ممكن است به مرگ وي منجر شود.
نكته جالب تر آنكه اين ميوه داراي خواص دارويي است و از آن به عنوان آنتي بيوتيك براي التيام زخم، كاهش درد دندان، سرماخوردگي و درد معده استفاده مي شود.
اين درخت همچنين در معابد بودايي در سريلانكا نيز رشد مي كند به همين دليل شكوفه هاي آن براي بودايي ها مقدس است؛ قطر اين ميوه كروي شكل بين 15 تا 24 سانتي متر است.
 


حذف امتحان از دانشگاه هاي انگليس

دانشجويان دانشگاه هاي انگليس بدون شركت در جلسات امتحاني، مدرك دانشگاهي مي گيرند.
به گزارش ايسنا، اطلاعات منتشر شده كه براي نخستين بار از سوي دانشگاه هاي انگليس اعلام مي شود، از جايگزيني كامل فعاليت هاي علمي طول ترم دانشجويان براي ارزيابي، به جاي شيوه هاي امتحاني مرسوم خبر مي دهد.
در حال حاضر ارزشيابي 90 تا 100درصد رشته هاي دانشگاه هاي اين كشور برپايه فعاليت هاي طول ترم است و امتحانات مرسوم پايان ترم در سال هاي اول اين رشته ها به كلي برچيده شده اند. اين رشته ها دامنه وسيعي را در برمي گيرند و شامل رشته هايي از قبيل تاريخ، زبان انگليسي، روانشناسي، فلسفه، رسانه، مطالعات آمريكا، مطالعات كودك و مديريت مالي مي شود.
بنا به گزارش پايگاه خبري تلگراف، در بسياري از دانشگاه هاي اين كشور نيز كه هنوز امتحانات به شيوه سنتي برگزار مي شود، تنها 20 الي 30 درصد از نمرات اين امتحانات در نمرات اصلي لحاظ مي شود. در مقابل، هنوز در بسياري از مؤسسات تحقيقي امتحانات مرسوم، وسيله اصلي در ارزشيابي محسوب مي شود. با اين حال برخي از دانشگاه ها نظير بيرمنگام و يورك نيز در بسياري از دروس خود امتحان را حذف كرده اند.منتقدان اين طرح ضمن هشدار در رابطه با نقصان و بي كيفيتي اين مدارك عنوان كردند، روند فوق مي تواند منجر به سرقت ادبي شود چرا كه دانشجويان قادرند ضمن دانلود مقالات از پيش نگارش شده، آنها را به عنوان فعاليت هاي كلاسي ارائه دهند.تحقيقات نشان مي دهد دانشجويان فعاليت هاي كلاسي را به امتحانات پايان ترم ترجيح مي دهند و آن را «عادلانه تر» از امتحان مي دانند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10