(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19  آذر  1391 - شماره 20376

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مناظره جلالي و مرتضوي بر سر طرح اصلاح قانون انتخابات
عيادت رهبرمعظم انقلاب از آيت الله طهراني با قرائت حمد و حديث كساء
تمجيد گروه هاي لبناني و فلسطيني
ازنقش بي بديل ايران در حمايت از مقاومت
باهنر: دلايل دولت براي عدم ارائه بودجه كافي نيست
در مكتب امام
جلسه جامعه مدرسين حوزه علميه قم
 با حضور آيت الله مهدوي كني برگزار شد
فاصله انسان و خدا
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي خبر داد
كمك مجلس به اتمام پروژه پل خليج فارس در موعد مقرر
آتش سوزي مدارس وزير آموزش و پرورش را به مجلس كشاند
بوليوي بر توسعه روابط با ايران تاكيد كرد
پايان آذر آخرين فرصت ثبت نام سهام عدالت كارگران
وزير امور خارجه:
ايران آماده ارائه تجربيات ارزشمند خود به اريتره است
عضو كميسيون سياست خارجي مجلس :
مجامع بين المللي آزمايش هسته اي آمريكا را محكوم كنند
قدرداني ويژه ائتلاف كردستان عراق از ايران
توزيع كارت آزمون هاي فراگير پيام نور از سه شنبه
اعضاي شوراي مركزي مجمع ادوار مجلس انتخاب شدند


مناظره جلالي و مرتضوي بر سر طرح اصلاح قانون انتخابات

رئيس فراكسيون رهروان ولايت در مجلس و معاون سياسي وزير كشور در مناظره اي كه درمحل خبرگزاري ايسنا برگزارشد به تشريح دلايل خود در موافقت و مخالفت با طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري پرداختند.
سيدصولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور در اين مناظره گفت: دولت با اين طرح به دلايل مختلفي از جمله اينكه شاكله آن با اصول متعددي از قانون اساسي مغاير است مخالفت كرده و منهاي اين مبحث از سوي دولت هيچگونه انگيزه و يا شائبه ديگري مدنظر قرار نگرفته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اينكه ما بايد نقاط ضعف و ايرادات قانون انتخابات را برطرف كنيم و نه نقاط قوت آن را، به تعداد افراد شركت كننده در انتخابات رياست جمهوري به عنوان كانديدا اشاره كرد و گفت: در نخستين دوره انتخابات 124نفر، در انتخابات دوم 71 نفر، انتخابات سوم رياست جمهوري 46 نفر و در انتخابات چهارم 50 نفر تا اينكه مي رسيم به انتخابات سال 87 كه هزار و 14 نفر شركت كردند كه اين به معناي وجود نقطه ضعف نيست.
وي در ادامه با اشاره به طرح اين موضوع كه رسانه هاي خارجي از تعداد زياد شركت كنندگان در انتخابات به عنوان داوطلب سوءاستفاده مي كنند، بيان كرد: سؤال من اين است كه اگر ما قانون را اصلاح كنيم، رسانه هاي خارجي ديگر به سوءاستفاده نمي پردازند؟ آنها يك خط تبليغ عليه ما دارند كه آن را ادامه مي دهند.
مرتضوي در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: بحث ما با دوستان و مجلس اين است كه حريم قانون اساسي بايد حفظ شود ما مدعي هستيم قانون اساسي جزو مترقي ترين قوانين اساسي دنيا است.
وي همچنين گفت: قانون اساسي رجل سياسي و مذهبي را تعريف كرده است و براي آن شرايطي در نظر گرفته است كه همه اين شرايط خصوصي است و قانون عادي نمي تواند در آن تغيير ايجاد كند.
قانون انتخابات
داراي ايراداتي است
كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس نيز در اين مناظره گفت: در اينكه قانون انتخابات رياست جمهوري داراي ايراداتي است كه ترديدي وجود ندارد، الان برخي ما را به سياست و سياست زدگي متهم مي كنند ولي اگر حداقل مصاحبه هاي خود من را در اواخر مجلس ششم و اوايل مجلس هفتم پيگيري كنيد، مي بينيد كه من مرتب بحث انتخابات قانون رياست جمهوري را مطرح كردم و اتفاقاً در مجلس هفتم و هشتم، ما پيش نويسي را براي تغيير قانون انتخابات رياست جمهوري آماده كرديم كه در مجلس هشتم به تصويب رسيد و البته شوراي نگهبان به آن ايراداتي وارد كرد و بعد به مجمع تشخيص رفت و تا الان كه صحبت مي كنيم، هنوز مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخي نداده است.
جلالي گفت: دوره قبل حدود 1200 نفر ثبت نام كردند كه تعداد افراد فاقد صلاحيت زياد بود، بايد بدانيم كه رسانه هاي خارجي چه قدر روي چنين مسئله اي مانور مي دهند، خود وزارت كشور و يا صدا و سيما از ثبت نام ها در آن سال فيلمي منتشر كرد، آيا اين در شأن كشوري به نام ايران و در شأن نظام جمهوري اسلامي است؟
وي با اشاره به بحث ماده 35 گفت: جناب آقاي دكتر لاريجاني جلسه اي را با شوراي محترم نگهبان داشته اند كه شوراي نگهبان در اين خصوص گفت كه اساس فكر، فكر خوبي است، اما با قانون اساسي مغاير است و به نظر مي رسد از نظر خود آقاي لاريجاني هم اين ماده قابل طرح در مجلس نباشد، مگر اينكه نمايندگان اصرار كنند اما فضاي فعلي مجلس، اصرار بر مغايرت با قانون اساسي در جهت رفتن اين قانون به مجمع نيست.
جلالي با تأكيد بر اينكه ما موافق نيستيم اين قانون به مجمع برود، گفت: به هر حال اين قانون قبلاً هم به مجمع رفته و معطل مانده است، معتقديم كه به هر ميزاني كه مغايرت با قانون اساسي ندارد بهتر است تصويب و اجرا شود و هر ميزان كه با قانون اساسي مغايرت دارد طبيعي است كه تعيين كننده شوراي نگهبان است و مي تواند مطرح نشود.
 


عيادت رهبرمعظم انقلاب از آيت الله طهراني با قرائت حمد و حديث كساء

حجت الاسلام عطري نژاد از مسئولان دفتر آيت الله مجتبي طهراني اعلام كرد كه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به عيادت آيت الله طهراني آمدند و جهت شفاي ايشان حمد و حديث كساء خواندند.
وي افزود: پس از صحبت هايي كه درخصوص عيادت مقام معظم رهبري از آيت الله طهراني نقل شد، بنده از حسين آقا پسر ايشان خبر را جويا شدم و ايشان تاييد كردند كه آيت الله خامنه اي به عيادت آيت الله طهراني آمدند و جهت شفاي ايشان حديث كساء و 70 بار سوره حمد خوانده اند.
عطري نژاد در گفت و گو با تسنيم همچنين درباره حال جسماني اين مرجع تقليد شيعيان گفت: حال آيت الله طهراني كماكان همانطور است و از نظر جسماني ضعيف هستند.


 


تمجيد گروه هاي لبناني و فلسطيني

ازنقش بي بديل ايران در حمايت از مقاومت

نمايندگان جوان گروههاي لبناني و فلسطيني از نقش بي بديل ايران در حمايت سياسي و معنوي از مجاهدان مقاومت در پيروزي اخير مردم غزه صميمانه قدرداني كرده و بر حمايت متقابل گروههاي مزبور از دولت و ملت بزرگ ايران در مقابل نيرنگ هاي دشمنان تاكيد كردند.
به گزارش ايرنا حدود بيست نفر از نمايندگان جوان گروههاي لبناني و فلسطيني حامي مقاومت از طيف هاي مختلف فكري، حزبي و مذهبي روز شنبه با غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران ديدار و در مورد آخرين تحولات منطقه و عرصه بين المللي به گفت وگو پرداختند.
نمايندگان جوان گروههاي لبناني و فلسطيني حاضر در اين ملاقات تأكيد كردند: موضع مثبت ايران مبني بر حل مسالمت آميز بحران سوريه با شيوه هاي سياسي و به دور از فشارهاي دولتهاي خارجي و گروههاي مسلح وابسته به آنها، حاكي از وفاداري حكيمانه دولت و ملت ايران به خط مقاومت و اهميت حفظ اولويت مساله فلسطين در صدر همه امور جهان اسلام و ساير آزادي خواهان جهان است.
اين افراد با تكرار شعار آنچه به زور گرفته شده، جز با قدرت قابل پس گرفتن نيست، افزودند: خوشبختانه در نبردهاي سالهاي اخير از جمله جنگ 8 روزه غزه، محور مقاومت پيروز ميدان بوده و در آينده نيز نتيجه به نفع مخالفان اشغالگري پيش خواهد رفت.
حاضران در اين ديدار، همچنين بر اهميت بيش از پيش تلاش براي حفظ ثبات منطقه در شرايط جاري و دور نگه داشتن آن از فتنه هاي طايفه اي و مذهبي تاكيد و هرگونه غفلت در اين زمينه را به منزله خدمت به دشمن اصلي محور مقاومت ارزيابي كردند.
همچنين ضرورت تمركز همگان بر احقاق حقوق فلسطيني ها و تشكيل دولت فلسطين در سرزمين تاريخي آن به پايتختي قدس شريف يادآوري و تأكيد شد كه علما، نخبگان و رسانه ها نيز بايد با تمركز بر اصول مشترك انساني و افشاي توطئه هاي صهيونيستها و حاميان غربي و عربي آنان، از جايگزيني هر بحثي ازجمله تبليغات متضمن ايران هراسي، شيعه هراسي و اسلام هراسي، به جاي تمركز بر آزادسازي كل سرزمين فلسطين جلوگيري كنند.
 


باهنر: دلايل دولت براي عدم ارائه بودجه كافي نيست

نايب رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه اجراي قانون نياز به درخواست ندارد، گفت: دلايل دولت براي عدم اجراي قانون در زمينه ارائه با تاخير لايحه بودجه كفايت نمي كند.
محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران و نايب رئيس دوم هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه سال 1392 كل كشور، در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا هيئت رئيسه نمي خواهد در اين زمينه به دولت نامه اي بدهد تا بودجه سريعتر تقديم مجلس شود، توضيح داد: اجراي قانون نياز به نامه و درخواست ندارد.
وي افزود: قانون در اين زمينه روشن است و دولت موظف بوده لايحه بودجه را حداكثر تا 15 آذرماه تقديم مجلس كند.
نايب رئيس مجلس همچنين گفت: ادبيات دولت اين نيست كه بودجه را نمي دهيم، بلكه دولت مي گويد در حال بررسي و تدوين بودجه هستيم كه اين ادبيات و دلايل براي عدم اجراي قانون كفايت نمي كند.
وي در گفت وگو با فارس با تاكيد بر اينكه دولت بايد لايحه بودجه 1392 كل كشور را هرچه سريعتر تقديم مجلس كند، گفت: بهتر است دولت تاخير در ارائه لايحه بودجه 92 را در اجراي قانون روا ندارد و اين امر به يكي از تخلفات قانوني دولت منجر نشود.
 


در مكتب امام

همه بايد به اندازه توانايي شان از قرآن بهره ببرند
انگيزه نزول اين كتاب مقدس(قرآن مجيد) و انگيزه بعثت نبي اكرم(ص)، براي اين است كه:
همه از او به اندازه سعه وجودي و فكري خودشان استفاده كنند.
صحيفه نور - ج14 - ص 253
 


جلسه جامعه مدرسين حوزه علميه قم

با حضور آيت الله مهدوي كني برگزار شد

جلسه شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با حضور آيت الله مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري جمعه گذشته در دفتر اين جامعه برگزار شد.
در اين جلسه كه تعدادي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز تهران هم حضور داشتند، آيت الله يزدي رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن خير مقدم توضيحات مختصري نسبت به روند همكاري هاي جامعتين ارائه كرد.
در ادامه آيت الله مهدوي كني مطالب مهم و مشروحي نسبت به اوضاع جاري كشور و وظايف روحانيت بيان كرد.
سپس اعضاي جامعه مدرسين و اعضاي جامعه روحانيت مبارز به بحث و تبادل نظر نسبت به مسائل مطرح شده پرداختند.
در همين حال، آيت الله حسن ممدوحي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره جزييات جلسه آيت الله مهدوي كني با جامعه مدرسين طبق توصيه هاي رهبر معظم انقلاب بر همدلي و همسويي جامعتين تاكيد شد چرا كه برخي مي گفتند بين جامعتين گلايه وجود دارد لذا براي اينكه كسي دچار اين توهم نشود، اين جلسه تشكيل شد هرچند هيچگاه اينگونه نبوده است. ممدوحي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه اين نشست بسيار صميمانه بود، ادامه داد: در جلسه اخير درباره انتخابات بحثي صورت نگرفت اما درباره همراهي و همفكري جامعتين بحث شده و اين جلسه يك مبنايي شد كه اين تبادل نظر و رفت وآمدها ادامه دار باشد و گاهي جامعه مدرسين به ديدن آنها برود.
 


فاصله انسان و خدا


أعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحس ين (ع) و جعلنا و ا يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه مع المام المهد يّ المنتظر (عج) (1). اين شعار رسمي ماست كه به ما گفتند: در هنگام برخورد با يكديگر از ذات أقدس له بخواهيد كه شما را جزء طالبان ثار سالار شهيدان قرار بدهند، اين براي آن است كه ما فرزندان حسين بن علي هستيم. شخصيّت حقيقي حسين بن علي (ع) ثارش گرفته شد، يعني با قيام مختار و كشتار قاتلان كربلا و ويران كردن دستگاه اموي و مرواني، آن خون پاسخش را داد ! اينكه شعار رسمي ماست تا ظهور ولي عصر (أرواحنا فداه)، يعني تا عصر آن حضرت كه در آستانه قيامت است، اين است كه عرض مي كنيم: أعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحس ين، اين بخش اوّل؛ بخش دوّم مربوط به شخصيّت حقوقي آن حضرت است، نه شخصيّت حقيقي؛ و جعلنا و ا يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه . يعني امامتي كه از دست رفت، رهبري اي كه از دست رفت؛ ما فرزند رهبري و امامت و ولايتيم. چون ما فرزند ولايت و امامتيم، پدر ما را شهيد كرده اند و ما تا روز قيامت بايد انتقام خون را بگيريم؛ يعني انتقام ولايت از دست رفته، انتقام امامت از دست رفته، انتقام رهبري از دست رفته.
مؤمنين، فرزندان نبوّت و امامت
اگر ما مرتبط به اين دودمان نباشيم، خونبها را ما نبايد بگيريم ! اينكه در دعاها به ما آموختند از خداي سبحان مسألت كنيم كه ما را جزء طالبان ثار آن حضرت قرار بدهند؛ با اينكه در سوره مباركه نحل و اسراء و مانند آن آمده است: ومن قت ل مظلوماً فقد جعلنا ل ول يّ ه سلطاناً (2)، وليّ اش وجود مبارك امام منتظر (ع) است، براي اينكه آن حضرت خونبهاي امامت و ولايت را مي گيرند. هر جا نبوّت مظلوم شد، ولايت مظلوم شد، امامت مظلوم شد، تشيع مظلوم شد؛ ما موظّفيم قيام بكنيم و خونبها را بگيريم؛ زيرا ما فرزند امامتيم، فرزند نبوّتيم، برابر آن حديثي كه ذات مقدّس پيامبر و امير المؤمنين (ع) فرمودند: انا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه (3). ما شناسنامه مان علوي و نبوي است، ما پيغمبر و علي بن أبيطالب را به عنوان پدر قبول كرديم.
اگر كسي بتواند اين ديد و منظر را داشته باشد، در كنار قبر يك عالم ديني ولو سيّد نباشد مي تواند بگويد: السّلام عل يك يا بن رسول الله. براي اينكه او پذيرفته ابوّت و ولايت آنها را و بنوّت خودش را هم پذيرفته. اگر انا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه را ما پذيرفتيم؛ پس نبوّت و ولايت پدر ماست، شخصيّت حقوقي آنها و نه شخصيّت حقيقي اينها؛ پس ما طالب ثار اينها بايد باشيم ! اين مطلب اوّل.
رسالت پيروان سالار شهيدان (ع)
مطلب دوّم اين است كه: يك طلب ثار است كه عموم است، يعني همه مردم دارند، همه شيعيان دارند؛ آن همان مبارزات و انقلاب است كه به لطف الهي توده مردم مسلمان ايران اين توفيق را دارند. يك بخش خصوصي است كه عالمان دين، تحصيل كرده هاي عالي رتبه حوزه و دانشگاه موظّفند؛ نه تنها حق دارند، بلكه مكلّفند كه اين ثار را طلب بكنند و آن احياي مرام اينهاست، مكتب اينهاست، راه اينهاست. تنها هدف اين نيست كه ما با اين عرض ارادت ها به جهنّم نرويم، چون نسوختن خيلي هنر نيست ! عدّه زيادي هستند كه در قيامت به جهنّم نمي روند، جهنّم نرفتن هنر نيست؛ اين همه بچه ها و مجانين را خدا به جهنّم نمي برد؛ اين همه كفّار مستضعف روستاهاي كفر نشيني كه دسترسي به فرهنگ ديني ندارند، اينها كه جهنّمي نيستند؛ مستضعفان فكري جهنّم نمي روند، نسوختن هنر نيست! ما تلاش و كوشش مان نه تنها براي اين باشد كه به جهنّم نرويم، بلكه تلاش و كوشش براي اين هم نباشد كه به بهشت برويم، بهشت به سراغ ما بيايد ! ما فرزند اهل بيتي هستيم كه فرمودند: بهشت مشتاق بعضي هاست.
توفيق انسان در جهت احياي دين
يك بيان نوراني در نهج البلاغه است كه وجود مبارك حضرت امير فرمود: خ يأ م ن الخ ير فاع له(4). يك نمازگزار برتر است يا نماز نمازگزار ! طبق اين بيان نوراني كه خ يأ م ن الخ ير فاع له، آن خير اثر اين مؤثر است؛ اين مؤثر از آن بالاتر است. اگر ما مي توانيم بالاتر از نماز باشيم، بالاتر از روزه باشيم؛ چرا ما عمود دين نباشيم؟! چرا دين را ديگري احياء كند و ياري كند و ما در كنار سفره ديگري بنشينيم؟! اين جمله، جمله خبريّه است ولي به داعي انشاء القاء شده است، يعني پيام انشائي دارد و حكم فقهي. يعني مسلمان ! تو كه مي تواني بالاتر از نماز باشي، بشو ! چرا نماز مي خواني كه جهنّم نروي.پس اين راه را براي ما باز كردند كه ما مي توانيم بهتر از عزاداري باشيم، بهتر از نماز و روزه و حج و عمره باشيم؛ اين راه باز است ! چه اينكه (معاذ الله) اگر كسي كجراهه رفته است، بدتر از گناه گناهكار است، شرأ م ن الشّر فاع له(5)؛ اين هر دو در بيان نوراني حضرت امير است و هر دو هم ريشه عقلي دارد. گناه بدتر است يا گنهكار؟ گهنكار، براي اينكه اين اثر اوست! فاعل قوي تر از فعل است؛ اگر اين فعل بد است، آن فاعل بدتر از فعل است!
چگونگي نيل به تقرّب الهي
وجود مبارك حضرت امير به خواص دستور داد: شما يك راه نزديكتري داريد غير از آن راههاي عمومي. اين صراط مستقيم كه راه عمومي است، يك راههاي نزديكتري هم هست و آن راه تقرّب لي الله است.راه نزديك شدن به ذات أقدس له دو تاست، آن هم به عنوان مان عه الخلوّ كه اجتماع را شايد.
ما اگر خواستيم به ذات أقدس له نزديك بشويم، يا ما بايد برويم بالا، مهمان او بشويم؛ اين بهره همه نيست ! آن دنا فتدلّي. فكان قاب قوسين(6) مي خواهد، يا الصّلاه م عراج المؤم ن(7) مي خواهد، يك نماز خوبي كه انسان را به عروج برساند؛ كه ما برويم بالا، مهمان خدا بشويم. البتّه در فرصت ها و زمان و زمين مناسب ممكن است؛ در ماه مبارك رمضان يك زمان خوبي است كه صائم جزء ضيوف الرّحمن است، شهر ض يافه الله است. آنها كه به حج و عمره موفّقند، جزء ضيوف الرّحمانند؛ اينها يك نعمت هاي خوبي است، در زمين مناسب و زمان مناسب كه آدم مي شود مهمان خدا و در كنار سفره رحمت خاص او مي نشيند و بهره مي برد.
نزديك ترين راه تقرّب به خداي سبحان
امّا همه مردم آن توفيق را ندارند، هميشه هم ماه مبارك رمضان نيست، همه جا هم حرم خدا نيست ! يك راه نزديك عمومي هم هست كه انسان با خدا نزديك بشود. فرمود: يا شما برويد پيش خدا يا او را پيش خودتان دعوت كنيد؛ يا مهمان او بشويد يا ميزبان او ! ك ي انسان ميزبان خداست، خدا دعوت كي را قبول مي كند؟ فرمود: انا ع ند المنكس ره قلوبهم(8). اگر دلي شكست، فقط بگويد يا الله! ما يا به قدرت تكيه مي كنيم يا به مال تكيه مي كنيم يا به زور بازوي خودمان تكيه مي كنيم يا به قبيله و عشيره و فرزندها توسل مي كنيم؛ واقعاً از هيچ،كاري ساخته نيست ! بايد بفهميم كه غالب اين مسئولين ما با يك كاغذ 4 در 6 آمدند و با يك كاغذ 4 در 6 هم مي روند؛ عزل و نصب به يك برو و بايست وصل است !اين مال عزل و نصب مسئولان ما. خود ما هم كه اين جامه [ روحانيّت ] را در بر كرديم، خداي ناكرده با يك جمله انسان سقوط مي كند ! اينطور نيست كه هميشه انسان در يك فاز و فضائي بماند؛ گاهي يك حرفي مي زند، يك امضائي مي كند، يك جائي نبايد برود مي رود، يك جائي نبايد حركت بكند مي كند، سقوط مي كند. پس همه ما لرزانيم، پس چه بهتر كه همين الآن بفهميم. اگر اين دل شكست، مي گوئيم: يا الله ! اين (يا الله) يك دعوتنامه است، او يقيناً حضور پيدا مي كند؛ اين جزء احاديث قدسي متقن ماست كه فرمود: انا ع ند المنكس ره قلوبهم. اگر دل بشكند، او مي آيد!
فاصله انسان و خدا در روايات
عدّه اي از شام آمدند به پيشگاه وجود مبارك حضرت امير (ع)، يكي از سئوال هائي كه پرسيدند اين است كه بين آسمان و زمين چقدر فاصله است؟ امام مجتبي (ع) حضور داشت، حضرت فرمود: از اين كودك بپرس. وجود مبارك امام مجتبي (ع) اين دو جمله را فرمود؛ فرمود: مدّ البصر و دعوه المظلوم (9). سيّدناالاستاد مرحوم علامه طباطبائي (ره) در ذيل اين حديث مي فرمايد: اين از غرر روايات ماست.فرمود: سئوال كردي كه بين آسمان و زمين چقدر است؟ اگر منظورتان فاصله فيزيكي است،به اندازه مدّ البصر؛ تا چشم مي بيند !اگر منظور ملكوت آسمان است، آسمان باطن است، به اندازه آه مظلوم ! آه مظلوم مرتب به آسمان مي رسد، يقيناً دعا مستجاب مي شود.پس مي شود انسان با يك آه دعوتنامه بنويسد و جواب بگيرد !! اين آه را چرا ما نكشيم؟!
جريان سيّدالشهداء و جريان ماه مبارك رمضان را مي بينيد چه جور پيوند زدند ! گفتند: در ماه مبارك رمضان نفسي كه مي كشيد عبادت است: انفاسكم ف يه تسبيح (10)؛ در مجلس سيّدالشهداء آه بكشيد عبادت است: نفس المهموم لنا تسبيح (11)؛ كم مقامي است اين؟!آنجا نفس آدم مي شود تسبيح، اينجا آه مي شود تسبيح؛ پس آدم مي تواند يك چنين دل شكسته اي داشته باشد و يك آهي بكشد و ميزبان باشد و مهماندار خداي سبحان باشد ! اگر مهماندار خداي سبحان بوديم، ذات أقدس له با اسماي جمال و جلالش شرح صدر عطا خواهد كرد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در ديدار با مسئولين استان مازندران به مناسبت ايام سوگواري حضرت سيّدالشهداء (ع)، ساري؛دفتر نماينده ولي فقيه در استان ـ 12/ 11/ 1385
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 14/ 509 (2) اسراء/ 33
(3) بحار الأنوار/ 36/ 11 (4) نهج البلاغه/ حكمت 32 ـ ( با اندكي تفاوت )
(5) غرر الحكم/ 106 (6) نجم/ 8 و 9
(7) بحار الأنوار/ 79/ 303 (8) منيه المريد/ 123
(9) تحف العقول/ 164 (10) وسائل الشيعه/ 10/ 313
(11) امالي مفيد/ 338
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.
 


رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي خبر داد

كمك مجلس به اتمام پروژه پل خليج فارس در موعد مقرر

قشم - خبرنگار كيهان:
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در قشم گفت: مجلس كمك و تلاش خواهد كرد پروژه ملي احداث پل بزرگ خليج فارس طبق زمان بندي صورت گرفته در موعد مقرر به اتمام برسد.
علي اكبر آقايي جمعه در حاشيه بازديد اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از عمليات ساخت پل خليج فارس در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با توجه به اينكه سهم 15 درصدي مشاركت دولت به ميزان 150 ميليارد تومان براي اين پروژه پرداخت شده و تامين بقيه منابع اين پروژه نيز با تدبير خود سازمان منطقه آزاد قشم صورت مي گيرد، مجلس هم براي اجراي به موقع اين پروژه تلاش هاي لازم را به كار خواهد بست.
پروژه احداث پل خليج فارس يكي از چهار پروژه طرح ملي شبكه جامع ارتباطي خليج فارس است كه بين بندر پهل در سرزمين اصلي و منطقه لافت در جزيره قشم به طول دو هزار و 500 متر در دست اجراست.
نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي بر همكاري مجلس در اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي فعال در اين پروژه به خصوص از طريق صندون توسعه ملي تاكيد كرد.
وي افزود: مجلس همچنين در بررسي بودجه سال آينده در بخش پروژه هاي عمراني تلاش خواهد كرد زمينه برخورداري اين پروژه از منابع ذيربط را فراهم بياورد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در اين بازديد گفت: حوضچه خشك اين آمادگي را دارد تا ساخت پايه هاي بتني پل (كيسون) كه زير آب از آن استفاده مي شود را بسازد.
مهندس اسفنديار حيدري پور افزود: حوضچه خشك 14 متر آبخور و 160*80 متر عمق دارد و در هر بار اين حوضچه مي تواند فقط سه عدد پايه بتني پل را بسازد و اين 6 پايه پل در دو مرحله ساخته مي شود. مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بيان داشت: مبلغ قرارداد شبكه جامع ارتباطي 900 ميليون يورو شامل پل خليج فارس و توسعه اسكله كاوه و راه آهن ريلي و جاده اي است و طول پل 2500 متر و فاصله سطح دريا تا زير پل 25 متر و 40 پايه فلزي و بتوني نياز هست كه پل را نگه دارد كه 20 تاي آن پايه ها در حال ساخت است.
رئيس و اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي به اتفاق مديرعامل منطقه آزاد قشم، فرماندار شهرستان قشم و جمعي از مديران استاني و شهرستاني جمعه از پروژه هاي احداث پل خليج فارس، توليد همزمان برق و آب قشم و بيمارستان 143 تختخوابي سازمان منطقه آزاد قشم بازديد كردند و با روند پيشرفت عمليات اجرايي آنها از نزديك آشنا شدند.

 


آتش سوزي مدارس وزير آموزش و پرورش را به مجلس كشاند

نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر گفت: گروهي از كميسيون آموزش براي بررسي حادثه آتش سوزي به آذربايجان غربي مي روند و وزير آموزش و پرورش نيز براي ارائه توضيحات به كميسيون آموزش خواهد آمد.
عليرضا منادي در گفت وگو با فارس با اشاره به حادثه آتش سوزي در مدارس پيرانشهر و سلماس گفت: گروهي از كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس براي بررسي اين موضوع و يافتن علل و عوامل آن به اين شهرها خواهند رفت.
وي افزود: به منظور ارائه توضيحات وزير آموزش و پرورش به كميسيون دعوت مي شود و اعضاي كارگروه مجلس براي بررسي حادثه آتش سوزي در جلسه فرداي كميسيون مشخص مي شود. نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در خانه ملت اظهار داشت: بايد مسائل ايمني در مدارس جدي گرفته شود چرا كه هر آن ممكن است كه حادثه اي در مدارس اتفاق بيفتد.
 


بوليوي بر توسعه روابط با ايران تاكيد كرد

 وزيرامورخارجه بوليوي در ديدار با معاون وزير امورخارجه كشورمان بر اراده كشورش براي توسعه هر چه بيشتر روابط با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد.
«علي اصغر خاجي»، معاون اروپا و آمريكاي وزارت خارجه كشورمان كه در سفر منطقه اي به امريكاي لاتين در بوليوي به سر مي برد، با «داويد چوكه هوانكا»، وزير خارجه بوليوي ديدار كرد. در اين ديدار طرفين بر توسعه مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي تاكيد كردند.
خاجي در اين ديدار اعلام كرد ايران آمادگي دارد تجربيات خود را براي كمك به توسه اقتصادي بوليوي در اختيار اين كشور قرار دهد. معاون وزير امورخاجه كشورمان روابط با بوليوي را مهم توصيف كرد و گفت: دو كشور از ظرفيتهاي بالايي براي همكارهاي دوجانبه و چندجانبه برخوردارند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بوينوس آيرس، «چوكه هوانكا» وزيرامورخارجه بوليوي نيز در اين ديدار ضمن تشكر از همكاريهاي ايران بر ضرورت ايجاد سازوكاري براي استفاده از پتانسيلهاي سياسي، اقتصادي، علمي و فن آوري تاكيد كرد.
وي بر اشتراك ديدگاه هاي ايران و بوليوي در خصوص مسائل بين المللي تاكيد كرد. از جمله اين اشتراكات وي به ضرورت تجديدنظر در ساختار سازمان ملل و حمايت از مردم فلسطين اشاره كرد. وزيرامورخارجه بوليوي در زمينه حمايت اكثريت كشورهاي جهان از فلسطين گفت: راي گيري اخير در سازمان ملل نشان داد كه مخالفان فلسطين تنها چند كشور معدود هستند.
رئيس سياست خارجي بوليوي در زمينه رياست ايران بر جنبش عدم تعهد هم گفت: اين جنبش به رياست ايران از ظرفيت بالايي براي تحقق خواسته هاي ملت هاي مستقل برخوردار است و مي تواند نقش مهمي در صحنه جهاني ايفا كند.
 


پايان آذر آخرين فرصت ثبت نام سهام عدالت كارگران

مشمولان دريافت سهام عدالت كه دعوت نامه ثبت نام در شركت هاي تعاوني شهرستاني سهام عدالت را دريافت كرده اند ولي تاكنون موفق به ثبت نام نهايي نشده اند تا پايان همين ماه فرصت ثبت نام دارند.
به گزارش روابط عمومي سازمان خصوصي سازي، ديروز طي جلسه اي با حضور محمد رحيم احمدوند، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل سازمان خصوصي سازي، اعضاي هيئت عامل و مديران و كارشناسان سهام عدالت اين سازمان مقدمات واگذاري سهام عدالت به كارگران فصلي و ساختماني مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
براساس اين گزارش: پس از راه اندازي سايت ثبت نام كارگران فصلي و ساختماني در سال 89، بالغ بر 3 ميليون و 200 هزار نفر در اين سامانه ثبت نام كردند كه در نهايت از اين تعداد 2 ميليون و 300 هزار نفر واجد شرايط دريافت سهام عدالت شناخته شدند.
همچنين با در نظر گرفتن ميانگين 5/3 نفر براي هر خانوار، حدود 7 تا 8 ميليون نفر واجد شرايط براي دريافت سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني شناخته مي شوند كه با افزايش دهك هاي سهام عدالت از 6 به 7 دهك امكان واگذاري سهام عدالت به اين مشمولين فراهم خواهد شد.
اين گزارش مي افزايد: در جلسه ديروز مقرر شد پس از انجام مقدمات لازم، فرآيند چاپ و توزيع فرم هاي شناسايي سهام عدالت براي همه كارگران فصلي و ساختماني سراسر كشور به ترتيب از استان هايي با فراواني كمتر از جمله ايلام، خراسان جنوبي و شمالي از نيمه دوم آذرماه سال جاري آغاز شود.
اين گزارش مي افزايد: در راستاي تصميمات شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي آن دسته از مشمولان سهام عدالت كه برگه دعوت نامه ثبت نام در شركت هاي تعاوني شهرستاني سهام عدالت را دريافت كرده اند ولي تاكنون موفق به ثبت نام نهايي در شركت هاي مذكور نشده اند تا پايان آذرماه جاري فرصت دارند نسبت به ثبت نام نهايي خود اقدام كنند.
بديهي است عدم اقدام مشمولان براي ثبت نام در تعاوني هاي شهرستاني سهام عدالت تا پايان ماه جاري به منزله انصراف از دريافت سهام عدالت قلمداد خواهد شد.
 


وزير امور خارجه:

ايران آماده ارائه تجربيات ارزشمند خود به اريتره است

وزير امور خارجه كشورمان از آمادگي ايران براي در اختيار قرار دادن توانمندي ها و تجربيات ارزشمند خود در زمينه هاي مختلف از جمله تجاري و اقتصادي به كشور آفريقايي اريتره خبر داد.
علي اكبر صالحي در ديداربا محمد سعيد منتاي ادريس سفير جديد اريتره در تهران، روابط دو كشور را روابطي بسيار خوب و رو به رشد توصيف كرد.
صالحي در ادامه همچنين بر ضرورت افزايش رفت و آمد متقابل مقامات و بخش هاي دولتي و خصوصي دو كشور براي آشنايي با ظرفيت هاي متقابل به منظور توسعه و گسترش بيش از پيش روابط فيمابين به خصوص در ابعاد اقتصادي و تجاري تاكيد كرد.
سفير جديد اريتره نيز در اين ديدار ضمن تقديم رونوشت استوارنامه خود به وزير امور خارجه كشورمان، سلام وزير امور خارجه اين كشور را به صالحي ابلاغ كرد. محمد سعيد منتاي ادريس، آمادگي دولت و مردم اريتره را براي توسعه و گسترش بيش از پيش همكاري ها در همه زمينه ها و بدون هيچ محدوديتي اعلام كرد.
 


عضو كميسيون سياست خارجي مجلس :

مجامع بين المللي آزمايش هسته اي آمريكا را محكوم كنند

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجامع بين المللي كه داعيه حقوق بشر و حمايت از حقوق انسان ها را دارند بايد آزمايش هسته اي اخير آمريكا را محكوم كنند.
منصور حقيقت پور در گفت و گو با ايرنا افزود: به طور قطع مجامع بين المللي در برابر اين اقدام آمريكا سكوت خواهند كردند زيرا آنها دست نشانده آمريكا هستند و نمي توانند حرفي بزنند.
نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: تنها جرياني كه ياراي مقابله با آمريكا را دارد نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است به طوري كه تاكنون نيز در برابر آن ايستاده است.
حقيقت پور با بيان اين كه آمريكا به معناي واقعي كلمه يك دروغگو و منافق است افزود: اين كشور همواره تلاش دارد خود را كشوري دمكراتيك و حافظ حقوق بشر و صلح نشان دهد درحالي كه بزرگترين عامل تضييع حقوق بشر است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در حالي كه جمهوري اسلامي ايران، غني سازي را براي درمان و معالجه بيماران نياز دارد، متهم به ساخت سلاح هسته اي مي شود اما آمريكا به راحتي موشك هاي هسته اي خود را آزمايش مي كند و هيچ كس در دنيا اعتراض نمي كند.
 


قدرداني ويژه ائتلاف كردستان عراق از ايران

ائتلاف كردستان عراق در بيانيه اي، از تلاش هاي ايران و مراجع ديني اين كشور براي پايان دادن به تنش ها بين حكومت مركزي و اقليم كردستان، قدرداني كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از السومريه نيوز؛ «حسن جهاد» يكي از اعضاي ائتلاف كردستان عراق، با اعلام اين مطلب افزود: تلاش هاي ايران و موضع گيري اخير مراجع ديني در نجف، كمك زيادي به كاهش تنش ها بين حكومت مركزي و اقليم كردستان كرد و به بازگشت جلال طالباني به بغداد منجر شد. وي همچنين در ادامه سخنان خود، با بيان اينكه تمامي اين اقدامات فضاي مناسبي براي پايان تنش هاي بين بغداد و اربيل شد، از ادامه مذاكرات براي توقف كامل تنش هاي مرزي بين اقليم كردستان و حكومت مرزي، خبر دادند.
گفتني است؛ طي هفته هاي اخير، اقليم كردستان عراق و حكومت مركزي اين كشور، بر روي مناطق مرزي خود به اختلاف برخورده و به دليل آن روابطشان رو به سردي گرائيده شد.
 


توزيع كارت آزمون هاي فراگير پيام نور از سه شنبه

رئيس مركز آزمون دانشگاه پيام نور با اشاره به برگزاري سه آزمون فراگير سال 91 اين دانشگاه در پايان هفته جاري، برخي جزييات اين آزمون و ظرفيت پذيرش را تشريح كرد.
«بهنوش سليم بهرامي» در گفتگو با مهر، با اشاره به برنامه زماني برگزاري آزمونهاي اخير دانشگاه پيام نور افزود: آزمون فراگير مقاطع كارشناسي ناپيوسته، پيوسته و كارشناسي ارشد سال 91 دانشگاه پيام نور در 15 حوزه امتحاني تهران و 300 حوزه كشوري در دو نوبت صبح و عصر روز جمعه 24 آذرماه سال جاري برگزار مي شود.
وي درباره زمان توزيع كارت ورود به جلسه اظهار داشت: توزيع كارت ورود به جلسه هر سه آزمون فراگير از روز سه شنبه 21 آذرماه از طريق سامانه سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org آغاز مي شود.
رئيس مركز آزمون دانشگاه پيام نور با اشاره به امكان اصلاح كارت ورود به جلسه در صورت داشتن هرگونه نقص در اطلاعات داوطلبان خاطرنشان كرد: چنانچه داوطلبان هرگونه نقصي در سن، جنس، نام و نام خانوادگي يا ساير موارد داشتند، مي توانند به باجه هاي رفع نقص كه نشاني آنها در اطلاعيه پيك سنجش و همچنين سامانه اين سازمان درج شده در صبح و عصر روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه 22 و 23 آذرماه مراجعه كنند.
سليم بهرامي اعلام كرد كه در هر دو نوبت بهمن 91 و مهرماه 92 در كل 26 هزار داوطلب پذيرفته خواهند شد.
به گفته وي، تمام دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه شركت كننده در آزمون مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور در صورت پذيرفته شدن در اين آزمون بايد براي نوبت بهمن 91 تا پايان بهمن ماه سال جاري و براي نوبت مهرماه 92 تا پايان شهريور 92 موفق به دريافت مدرك پيش دانشگاه شده باشند در غير اين صورت قبولي آنان لغو مي شود.
رئيس مركز آزمون دانشگاه پيام نور، زمان اعلام نتايج را بهمن ماه ا علام كرد.
 


اعضاي شوراي مركزي مجمع ادوار مجلس انتخاب شدند

اعضاي جديد شوراي مركزي نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي انتخاب شدند.
در جلسه نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي، 16 عضو شوراي مركزي كه 10 نفر عضو اصلي، 4 عضو علي البدل و 2 عضو بازرس را شامل مي شود انتخاب شدند.
براساس اين گزارش در جلسه نمايندگان ادوار مجلس، محسن كوهكن به عنوان دبيركل و محمدرضا مجيدي به عنوان قائم مقام انتخاب شدند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10