(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20  آذر  1391 - شماره 20377

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس كميسيون اصل 90 خبر داد
گزارش اخلالگران بازار ارز در صحن مجلس قرائت نمي شود
مجلس به وزير آموزش و پرورش كارت زرد داد
وزير دفاع اعلام كرد
هشدار ايران به تحركات آمريكايي ها در منطقه
در مكتب امام
رؤساي كميسيون هاي مجلس
خواستار كمك بسيج در طرح جامع خدمات كشوري شدند
قدرداني مجدد گردان هاي القسام از ايران در سالروز تاسيس حماس
دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي-هنري مساجد كشور خبرداد
برگزاري طرح تلاوت نور در 28000 مسجد كشور
سخنگوي كميسيون قضايي:
حجت الاسلام بنايي رابط رئيس قوه قضائيه و نمايندگان مجلس شد
شناخت نامه جامع آيت الله طالقاني رونمايي شد
با برگزاري نخستين نشست كميته پيگيري مصوبات تهران در دمشق
مصوبات گفت وگوي گروه هاي سوري در تهران دنبال شد
خضري خبر داد
يكي از دانش آموزان حادثه پيرانشهر فوت كرد
مدير مركز مطالعات اجتماعي و سياسي روسيه:
نگاه ايران به موضوع سوريه خيرخواهانه است
صفار هرندي : دانشجو نبايد بازيچه دست گروه هاي سياسي شود
نوري المالكي: تصميم اخراج منافقين قطعي و غيرقابل تجديد نظر است
تمديد قرار بازداشت موقت «مهدي هاشمي» براي دو ماه ديگر


رئيس كميسيون اصل 90 خبر داد

گزارش اخلالگران بازار ارز در صحن مجلس قرائت نمي شود

رئيس كميسيون اصل 90 مجلس گفت: گزارش اين كميسيون در مورد اخلالگران بازار ارز به دليل رعايت مسائل امنيتي در صحن مجلس قرائت نمي شود .
محمدعلي پورمختار در گفت وگو با فارس، با اشاره به گزارش كميسيون اصل 90 در مورد اخلالگران بازار ارز افزود: گزارش كميسيون اصل 90 در مورد اخلالگران بازار ارز تهيه شده اما به دليل وجود اطلاعات طبقه بندي در اين گزارش امكان دارد كه گزارش مذكور در صحن علني مجلس قرائت نشود و در صورت امكان ممكن است بخش هايي از آن در صحن علني مجلس خوانده شود. وي افزود: در اين گزارش ايرادات شناسايي و مراتب به دستگاه هاي ذيربط و از جمله قوه قضاييه اعلام مي شود و قرائت در صحن تنها با هدف اطلاع رساني صورت مي گيرد.
نماينده مردم بهار و كبوترآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: نهادهاي امنيتي نيز بنا است تا گزارشي را در همين ارتباط به كميسيون ارائه كنند كه تا كنون اين امر صورت نگرفته اما گزارش كميسيون در مورد اخلالگران بازار ارز آماده شده و گزارش نهادهاي امنيتي تنها نقش تكميل كننده را در گزارش كميسيون ايفاء مي كند.
 


مجلس به وزير آموزش و پرورش كارت زرد داد

وزير آموزش و پرورش كه براي پاسخگويي به سؤال 3 نماينده در مورد چرايي عدم جذب معلولان در آزمون استخدامي سال 89 و آتش سوزي يك مدرسه در جلسه علني مجلس حاضر شده بود نتوانست نمايندگان را قانع كند و در نتيجه اولين كارت زرد خود را از نمايندگان ملت دريافت كرد.
روز گذشته فاطمه آليا، حسن كامران و زهره طبيب زاده از حميدرضا حاجي بابايي پرسيدند: علت عدم استخدام و جذب معلولان قبول شده در آزمون استخدامي سال 89 وزارت آموزش و پرورش چيست و چه زماني اين افراد تعيين تكليف خواهند شد؟
حميدرضا حاجي بابايي نيز در پاسخ به اين سؤال گفت: كساني كه شرايط جسماني لازم براي انجام كار را دارند مي توانند استخدام شوند؛ پس از استخدام آموزش و پرورش معلولان پيگير اجرايي نشدن سه درصد شدند و ما هم گفتيم كه ما 40 هزار نفر را استخدام كرده ايم و ظرفيتي براي استخدام نداريم.
وي ادامه داد: البته ما اعلام كرديم كه براي انجام كارهاي اداري به استخدام معلولان علاقه منديم. بنده گفتم كه از دولت براي استخدام 40 هزار نفر مجوز گرفته ام و آن را هم اجرا كردم ولي الان مي گويم كه 3 درصد از استخدام مربوط به معلولين است و ما هم نامه اي را به دولت نوشتيم تا تكليف اين افراد معلوم شود.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: معلولان روي چشم ما جا دارند و ما مديون آنها هستيم و به توانمندي هيچ معلولي تعرض نخواهيم كرد؛ 85 نفر از معلولان استخدام شدند ولي دوستان مي گويند 1200 نفر از معلولان بايد استخدام شوند.
وي ادامه داد: معلمان استخدام شده در مشهد، تبريز يا تهران مشغول به كار نشدند بلكه در دورترين نقاط كشور كار مي كنند. مجلس و دولت بايد دست به دست هم دهند تا معلولان استخدام شوند.
حاجي بابايي اظهار داشت: بنده نمي توانم 1200 نفر را اخراج كنم و بگويم كه 1200 نفر ديگر جايگزين شما مي شوند.
پس از ارائه گزارش حاجي بابايي فاطمه آليا كه سؤال را قرائت كرده بود اعلام كرد از توضيحات وزير آموزش و پرورش قانع نشده و به همين جهت رئيس مجلس از نمايندگان جهت روشن شدن اقناع يا عدم اقناع آنان رأي گيري كرد كه نمايندگان با 98 رأي موافق، 87 رأي مخالف و 21 رأي ممتنع اعلام كردند كه از توضيحات وزير آموزش و پرورش قانع نشده اند.
بنابراين طبق قانون وزير آموزش اولين كارت زرد خود را از مجلس دريافت كرد و در صورتي كه تعداد كارت زردهاي وزير به عدد 3 برسد وي توسط مجلس استيضاح خواهد شد.
سخنان نمايندگان و توضيحات وزير درباره حادثه پيرانشهر
البته سؤال از وزير آموزش و پرورش و حضور حاجي بابايي در مجلس تنها براي پاسخگويي در مورد استخدام معلولان نبود، و نمايندگان خواستار توضيحات وزير در مورد آتش سوزي در يك مدرسه در پيرانشهر نيز بودند.
در همين خصوص، رسول خضري نماينده مردم پيرانشهر در مجلس با فاجعه ملي خواندن آتش سوزي مدرسه گفت: درمان مصدومان تا لحظه بازگشت به زندگي عادي و بازگشت به اجتماع آنها بايد مد نظر قرار گيرد، از نظر زيبايي هم اين دختران دچار مشكلاتي شدند كه دست و صورتشان سوخته و نياز به جراحي هاي زيادي دارند.
وي گفت: اين جراحي ها هزينه هاي زيادي دارد كه بايد به تصويب هيئت وزيران برسد.
خضري تصريح كرد: مسئولان بايد به خاطر اين حادثه از ملت عذرخواهي كنند، هر كجاي دنيا اين اتفاق مي افتاد وزير مربوطه استعفا مي داد و من هم چنين توصيه اي به وزير دارم.
آموزش و پرورش هزينه هاي درمان را مي پردازد
حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش نيز در توضيحاتي گفت: تمام هزينه هاي مربوط به درمان اين دانش آموزان تا رسيدن به زندگي عادي و بازگشت به اجتماع را پرداخت خواهيم كرد.
وي در ادامه گفت: از الان تا قيامت بابت هر اتفاقي كه در آموزش و پرورش مي افتد عذرخواهي مي كنم!
وي ادامه داد: هرگونه اقدامي كه موجب سلامت روحي و رواني و جسمي دانش آموزان پيرانشهري شود و درمان آنان را در هر جاي دنيا كه لازم باشد انجام خواهيم داد.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس نيز ديگر مسئولي بود كه با حضور در مجلس به توضيحاتي در مورد حادثه اين مدرسه پرداخت.
مرتضي رئيسي گفت: بعد از وقوع حادثه وزير آموزش و پرورش به بنده مسئوليت داد كه براي بررسي موضوع به منطقه عزيمت كنم.
وي در ادامه به ارائه جزئياتي از حادثه آتش سوزي يكي از مدارس پيرانشهر پرداخت و گفت: دانش آموزان آسيب ديده از طريق پنجره به خارج از كلاس منتقل شده بودند.
وعده ها بايد تا تحقق كامل پيگيري شوند
رئيس مجلس نيز از كميسيون آموزش و تحقيقات و همچنين وزارتخانه هاي بهداشت و آموزش و پرورش خواست تا بازگشت كامل مصدومان حادثه پيرانشهر به زندگي عادي پيگيري هاي لازم را انجام دهند.
علي لاريجاني در صحن علني ديروز مجلس بعد از توضيحات وزير آموزش و پروش گفت: آنچه در پيرانشهر اتفاق افتاد حادثه تلخي بود كه قلوب ملت ايران را متاثر كرد و لازم است درباره آن اقداماتي صورت گيرد.
وي افزود: اول اينكه بايد مشخص شود مقصر اين حادثه كيست و با آن برخورد شود و البته با آموزش و تعليم و ريشه يابي اينگونه حوادث از تكرار آن جلوگيري شود.
لاريجاني گفت: حادثه اخير نشان داد كه يا آموزش هاي اوليه كم بوده و يا افراد دستپاچه شده يا تعلل داشتند كه بايد بررسي و برخورد شود.
وي ادامه داد: در همين حال افرادي كه آسيب ديده اند بايد مورد توجه قرار گيرند و همانطور كه وزير آموزش و پرورش وعده داده اند تمامي هزينه هاي مربوط به آنها پرداخت شود و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تلاش كنند تا با توجه به اينكه اين دانش آموزان دختر هستند تا رسيدن به شرايط عادي و بازگشت آنها به اجتماع تمام تلاش ها صورت گيرد و هزينه ها پرداخت شود.
لاريجاني همچنين در نطق پيش از دستور خود ضمن ابراز تاسف از آتش سوزي در مدرسه پيرانشهر گفت: مسئولان با كساني كه در اين حادثه سهل انگاري كردند برخورد كنند.
ادامه بررسي اصلاح قانون انتخابات
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز به ادامه بررسي اصلاح قانون انتخابات پرداخته و با پيشنهاد حذف تبصره اي كه مربوط به انتخاب دبير ستاد انتخابات كشور بود مخالفت كردند.
در جلسه علني ديروز مجلس نيز تذكرات و اخطارهاي نمايندگان در مورد اصلاح قانون انتخابات ادامه داشت.
قاسم جعفري نماينده بجنورد طي اخطاري گفت: اولويت كنوني كشور مسائل اقتصادي است نه قانون انتخابات.
لاريجاني با وارد ندانستن اين اخطار گفت: بحث شما اخطار ندارد، مسائل اقتصادي در دستور كار مجلس بوده است و ما آن را بررسي كرده ايم.
مهدي كوچك زاده نماينده تهران در مجلس نيز در اخطاري با استناد به اصل 72 قانون اساسي گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات كشور را معطل مي كند پس خلاف عقل است و اين قانون ابتر است.

 


وزير دفاع اعلام كرد

هشدار ايران به تحركات آمريكايي ها در منطقه

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به تحركات نيروهاي فرامنطقه اي آمريكا در خليج فارس گفت: ايران نسبت به تحركات نظامي آمريكا در منطقه هشدارهاي لازم را داده است.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه حضور در مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران در خصوص شكار پهپاد آمريكايي در خليج فارس و واكنش آمريكايي ها به اين خبر گفت: آنها ابتدا تكذيب و سپس تاييد كردند يعني به طور غيرمستقيم و عملا تاييد كردند كه هواپيما مال آنهاست؛ بالاخره اين هواپيما به نحوي به آسمان ما آمده بود كه ما توانستيم آن را شكار كنيم.
وي در پاسخ به سوالي در مورد علت واكنش ايران به تحركات نظامي آمريكا در منطقه خليج فارس و نامه به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: ايران به كاركردهاي نيروهاي فرامنطقه اي در منطقه حساس است و نمونه آن نيز همين درنورديدن مرزهاست.
وحيدي با بيان اينكه درنورديدن مرزها توسط آمريكايي ها مي تواند مشكل زا باشد، تصريح كرد: ايران براساس همين نمونه هايي كه از سوي آمريكايي ها درباره تجاوز به مرزها و تحركات نظامي داشته هشدار داده است.
وزير دفاع درباره برخي اخبار مبني بر نفوذ هواپيماي جاسوسي آذربايجان به حريم كشورمان گفت: چنين گزارشي نداشته ايم. ما روابط خوبي با آذربايجان داريم و دو كشور مشكلي با يكديگر ندارند.
 


در مكتب امام

ما طرفدار مظلومان جهانيم
ما طرفدار مظلوم هستيم.
هر كسي در هر قطبي كه مظلوم باشد، ما طرفدار آنها هستيم.
و فلسطيني ها مظلوم هستند و اسرائيلي ها به آنها ظلم كرده اند.
از اين جهت، ما طرفدار آنها (فلسطيني ها) هستيم.
صحيفه نور - جلد 4 -ص 3
 


رؤساي كميسيون هاي مجلس

خواستار كمك بسيج در طرح جامع خدمات كشوري شدند

معاون اداري برنامه ريزي سازمان بسيج مستضعفين گفت: رؤسا و اعضاي كميسيون هاي مجلس خواستار استفاده از تجربيات بسيج در طرح جامع خدمات كشوري شدند.
سرهنگ بريماني معاون اداري برنامه ريزي سازمان بسيج مستضعفين گفت: رؤسا و اعضاي كميسيون هاي مجلس شوراي اسلامي در بازديد از غرفه اين معاونت در نمايشگاه عملكرد سه ساله سازمان بسيج مستضعفين از روش عملكرد كاري اين معاونت در اداره امور استقبال بي نظيري كردند.
وي اظهار داشت: در اين بازديدها نظام بودجه ريزي عملياتي، نظام كنترل و نظارت و فرايند واگذاري اعتبارات و ارزشيابي عملكرد بسيج در راستاي تدابير ابلاغي مقام معظم رهبري در قالب برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه و بند 10 سياست هاي اصلاح الگوي مصرف، كه در كشور فقط توسط بسيج اجرا شده است براي نمايندگان مجلس توضيح داده شد.
به گزارش فارس، معاون اداري برنامه ريزي بسيج تصريح كرد: نمايندگان زمان زيادي در غرفه حضور داشتند و رؤسا و اعضاي كميسيون هاي مجلس خواستار حضور ما در كميسيون مربوطه جهت انتقال تجربيات به كميسيون هاي مجلس شدند تا در طرح جامع خدمات كشوري از اين تجربيات در زمينه برنامه ريزي و مالي استفاده كنند.
 


قدرداني مجدد گردان هاي القسام از ايران در سالروز تاسيس حماس

گردان هاي القسام شاخه نظامي جنبش حماس در بيست وپنجمين سالروز تاسيس اين جنبش بارديگر از جمهوري اسلامي ايران به دليل حمايت از مقاومت قدرداني كرد.
جنبش حماس در حالي جشن بيست وپنجمين سالروز تاسيس اين جنبش را برگزار كرد كه گردان هاي قسام از ايران به دليل حمايت از مقاومت قدرداني كرد و رهبران حماس نيز بر پايبندي بر اصول ملت فلسطين در مقاومت و آزادسازي كل فلسطين و تحقق آشتي ملي تاكيد كردند.
به گزارش فارس، گردان هاي قسام وعده دادند كه به هرگونه تجاوز عليه غزه پاسخ كوبنده خواهند داد و تاكيد كردند كه مرداني از غزه، كرانه باختري، قاهره، طرابلس، تونس، بغداد، بيروت، آنكارا و تهران براي روز مقابله با رژيم اسرائيلي لحظه شماري مي كنند.
از سوي ديگر جنبش جهاد اسلامي فلسطين بار ديگر اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي با سفر «رمضان عبدالله شلح» دبيركل اين جنبش و «زياد نخاله» معاون وي به غزه به صورت همزمان با سفر «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس مخالفت كرده است، اما برخي از رهبران جهاد اسلامي گفتند كه رمضان عبدالله دير يا زود به غزه خواهد آمد زيرا غزه محل تولد وي و بخشي از خاك فلسطين است.
 


دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي-هنري مساجد كشور خبرداد

برگزاري طرح تلاوت نور در 28000 مسجد كشور

هشتمين دوره مسابقات قرآن با عنوان: «مدها متان» كه ويژه اعضاي كانونهاي فرهنگي-هنري مساجد كشور است از 21 تا 24 آذر ماه امسال با حضور شخصيت هاي فرهنگي و كشوري در اهواز برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، حجت الاسلام والمسلمين حميدرضا ارباب سليماني مشاور وزير و دبير ستاد عالي كانونهاي فرهنگي هنري مساجد كشور ضمن اعلام اين خبر افزود: ستاد عالي كانونها توجه خاص به برنامه هاي قرآني دارد كه بعضي از آنها عبارتند از:
-طرح تلاوت نور در 28000 مسجد كشور پس از نماز مغرب و عشا همراه با تفسير در 7000 مسجد
-راه اندازي 720 مركز خانه نور
-راه اندازي 200 مركز آموزش كودكان
-توزيع بسته هاي فرهنگي هنري در بين كانونها
-طرح 1441 با 2000 كلاس در مساجد
-برگزاري كارگاه آموزشي امام جماعت مساجد
-چاپ قرآن بني رضي با كتابت ايراني
-چاپ كتاب تفسير همراه 17 جلدي همراه با نسخه الكترونيكي
-چاپ كتاب 1001 نكته از قرآن
-همايش مساجد فعال قرآني و قرآن و خانواده
-مسابقات متعدد قرآني
-برگزاري جشنواره بزرگ مسابقات مدها متان
-برگزاري 7 جشنواره: قرآن، گلدسته هاي سپيد، آواها و نواهاي آسماني، شيوه نوين تدوين، نشريات تجربي، هنرهاي نمايشي و هنرهاي تجسمي.
وي درباره اهداف برگزاري جشنواره مدها متان افزود:
-شناسايي چهره هاي برتر و استعدادهاي ناشناخته قرآني افراد
-ايجاد فضاي رقابت سالم در بين نخبه هاي مساجد
-تلاش در جهت خلق آثار فاخر ديني
-معرفي ظرفيت ها و توانمندي هاي جوانان مساجد
-ارتقاع سطح اطلاعات تخصصي نيروهاي فرهنگي هنري
-ايجاد آمادگي لازم در بين فعالان مساجد جهت نقش آفريني در عرصه هاي كشوري و بين المللي
-ايجاد فضاي جديد تعامل در بين فعالان فرهنگي مساجد
مشاور وزير درباره جشنواره مدها متان اظهار داشت: اين جشنواره در مرحله استاني و كشوري در رشته هاي متعدد برگزار مي شود.
وي درباره تعداد شركت كنندگان در اين جشنواره افزود: 36200 نفر در اين جشنواره شركت دارند. ضمنا هم اكنون 14531 كانون فرهنگي-هنري مساجد فعال مي باشند. سليماني درباره برنامه هاي آتي اين ستاد هم اظهار داشت:
-اضافه كردن مفاهيم صحيفه سجاديه مسابقات
-اضافه كردن بخش خواهران به اين مسابقات
-برگزاري كنگره امام سجاد(ع)
حجت الاسلام سپهر دبير جشنواره مدها متان نيز در ادامه اين نشست خبري ضمن ارائه گزارشي از كارهاي انجام شده براي برگزاري اين جشنواره گفت:
در استان خوزستان: 7500 كانون فرهنگي قرآني، 120 موسسه قرآني و 250 كتاب خانه قرآني وجود دارد.
 


سخنگوي كميسيون قضايي:

حجت الاسلام بنايي رابط رئيس قوه قضائيه و نمايندگان مجلس شد

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس از انتخاب حجت الاسلام بنايي به عنوان رابط ميان رئيس دستگاه قضا و نمايندگان مجلس خبر داد.
محمدعلي اسفناني سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي در گفت گو با فارس به ارائه گزارشي از جلسه عصر روز يكشنبه اعضاي كميسيون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: در اين جلسه، موادي از لايحه آيين دادرسي كيفري كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود، بررسي شده و اصلاح شد.
وي افزود: بر اساس اصلاحات انجام شده در ماده 536 اين لايحه، اموالي كه از فرد محكوم به دست مي آيد و اين اموال پس از 6 ماه از اجراي حكم در صورتي كه فرد مورد نظر نسبت به دريافت اموال خود اقدام ننمايد با رضايت وي و يا اگر نگه داشتن اين اموال موجب فساد آن شود، اموال فرد مذكور به فروش مي رسد.
سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس ادامه داد: همچنين با اصلاح صورت گرفته در ماده 541 اين لايحه، چنانچه دادگاه رأي به نفع شاكي صادر كند و فرد مورد نظر درخواست اجراي حكم را ننمايد، دادگاه پس از عدم پيگيري وي، براي اجراي حكم دادگاه با لغو قرار تأمين در صورتي كه فرد محكوم به دليل ارتكاب جرم ديگري در زندان نباشد، وي را آزاد مي كند.
نماينده فريدن در خانه ملت اضافه كرد: در جلسه اعضاي كميسيون قضايي مجلس با رئيس دستگاه قضا خواسته شده بود كه رئيس قوه قضائيه فردي را به عنوان رابط ميان خود و نمايندگان مجلس، به ويژه كميسيون قضايي مشخص كند كه رئيس قوه قضائيه نيز حجت الاسلام بنايي را به عنوان رابط انتخاب كرد و امروز آقاي بنايي در جلسه كميسيون حضور پيدا كرد و موضوع به اطلاع نمايندگان رسيد
 


شناخت نامه جامع آيت الله طالقاني رونمايي شد

مراسم رونمايي از شناخت نامه جامع آيت الله سيد محمود طالقاني عصر ديروز در سالن اجتماعات مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار شد.
حجت الاسلام خسروشاهي در مراسم رونمايي از شناخت نامه جامع آيت الله طالقاني با اشاره به ويژگي هاي اين مبارز فقيد، گفت: تلاش براي بيداري مسلمانان و تقريب مذاهب اسلامي از كارهاي مهم آيت الله طالقاني است.
به گزارش فارس، مراسم رونمايي از شناخت نامه جامع آيت الله سيد محمود طالقاني عصر ديروز در سالن اجتماعات مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار شد. در اين مراسم ياران، شاگردان و هم دوره اي هاي آيت الله طالقاني نظير حجج اسلام سيدهادي خسروشاهي، ناصرالدين كمره اي، سيد محمود دعايي، مهدي كيائي نژاد، محمدصادق قاضي طباطبايي، سيد مهدي طالقاني و موسي حقاني مدير مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران حضور داشتند.
 


با برگزاري نخستين نشست كميته پيگيري مصوبات تهران در دمشق

مصوبات گفت وگوي گروه هاي سوري در تهران دنبال شد

نخستين جلسه كميته پيگيري گفت وگوي ملي سوريه براي پيگيري مصوبات نشست گفت گوي ملي در تهران روز يكشنبه با حضور نيروهاي گوناگون سياسي در سوريه در دمشق برگزار شد.
در اين نشست نمايندگان احزاب و گرايش هاي سياسي و مردمي سوريه در باره گسترش عملكرد كميته گفت وگوي ملي و نقش آن در برقراري گفت وگوي جامع براي دستيابي به راه حلي صلح آميز براي بحران در اين كشور ، گفت وگو كردند.
شركت كنندگان در اين نشست راه هاي برقراري ارتباط بين همه نيروهاي سياسي در داخل و خارج از كشور ، تشكيل ميز گفت وگوي ملي بر پايه توافق هاي انجام شده،پيگيري مراحل تعيين شده در نشست تهران ، تهيه طرح ملي براي آشتي به دور از دخالت هاي خارجي و نيز تهيه مقدمات گفت وگوي ملي گسترده براي فراهم كردن زمينه توقف خشونت را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
فيصل عزوز عضو مجلس سوريه ابراز اميدواري كرد كه در اين نشست مصوبات نشست تهران بر اساس مشاركت همه نيروهاي سياسي و حضور همه نيروهاي سياسي مخالف خشونت پيگيري شود .
وي از شركت كنندگان خواست كه اين نشست را مقدمه اي بر آغاز گفت و گوي گسترده با حضور همه سوري ها به منظور نجات كشور از بحران كنوني باشد.
خالد العبود عضو ديگر مجلس سوريه نيز نشست امروز در سوريه را پيروزي بزرگي خواند كه برخي برسر تشكيل نشدن آن شرط بندي كرده بودند.
وي ياري خواستن ازخارج و تاييد تسليحات خارجي را خط قرمز دانست و گفت:اين نشست بستري براي گفت وگوي باز دربرابر نيروهاي سياسي در داخل و خارج از كشور است.
شركت كنندگان در نشست گفت وگوي ملي در تهران كه ماه گذشته در تهران برگزار شد بر تشكيل كميته پيگيري توافق كرده بودند كه ماموريت آن فراهم كردن زمينه لازم براي پيگيري گفت وگوي ملي جامع در سوريه است.
 


خضري خبر داد

يكي از دانش آموزان حادثه پيرانشهر فوت كرد

نماينده مردم پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: وزارت آموزش و پرورش طبق مصوبه كميسيون آموزش و تحقيقات مكلف است تا آخرين روز و آخرين لحظه، بحث درمان، جراحي ها و آينده شغلي، آموزشي و ازدواج دانش آموزان سوخته و حادثه ديده را تامين كند.
رسول خضري در گفت وگو با ايسنا با تاييد خبر فوت يكي از دانش آموزان حادثه ي آتش سوزي در روستاي شين آباد گفت: اين دانش آموز جزو 3 نفري بود كه حال وخيم تري داشت كه سوختگي او نسبت به دو نفر ديگر شديدتر بود.
وي با اظهار تاسف از اين حادثه، با اشاره به حضور خود در جلسه ي روز يك شنبه كميسيون آموزش و تحقيقات با حضور حاجي بابايي بيان كرد: گزارشات نمايندگان و مسوولين پي گيري اين موضوع در اين جلسه ارايه و جمع بندي شد.
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان با بيان اين كه ايمن سازي موضوعي است كه به شدت مورد تاكيد قرار مي گيرد، اظهار كرد: مكان هايي كه در سراسر كشور گازكشي شده اند بايد داراي شوفاژ باشند كه بايد گفت روستاي شين آباد بيش از 10 سال است كه گازرساني شده اما كلاس درس آن با بخاري نفتي گرم مي شده است.
خضري ادامه داد: سازمان نظام مهندسي نيز بايد وجود بخاري نفتي و گازي را در چنين مكان هايي ممنوع كند.
نماينده ي مردم پيرانشهر هم چنين با تاكيد بر اين كه وزارت آموزش و پرورش طبق مصوبه كميسيون مكلف است تا آخرين روز و آخرين لحظه تمامي مخارج و درمان دانش آموزان را بر عهده گيرد، تصريح كرد: آينده شغلي، آموزشي و ازدواج اين دانش آموزان همگي بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و اينها كمترين كاري است كه اين وزارتخانه مي تواند انجام دهد.
وي در پايان يادآور شد: اگر مجلس با وجود حادثه هاي مشابه زودتر و جدي تر به اين موضوعات ورود پيدا مي كرد شايد امروز شاهد چنين حوادثي نبوديم.
 


مدير مركز مطالعات اجتماعي و سياسي روسيه:

 نگاه ايران به موضوع سوريه خيرخواهانه است

مدير مركز مطالعات اجتماعي و سياسي روسيه با اشاره به تفاوت اصولي نشست طرف هاي سوري در تهران با ملاقات هايي كه در گذشته با محوريت غرب، تركيه و سران عرب صورت گرفته بود، اين نشست را دوستانه و خيرخواهانه ارزيابي كرد.
«ولادمير ايوسي اف» مدير مركز مطالعات اجتماعي و سياسي روسيه در رابطه با اولين نشست ملي سوريه كه در تهران صورت گرفت در گفت وگو با فارس ضمن مثبت دانستن نقش جمهوري اسلامي، اظهار داشت: در ملاقات هاي صورت گرفته با محوريت نقش غرب و برخي از همسايگان دمشق به جاي آشتي دادن سوري ها، بلافاصله بحث كنار رفتن «بشار اسد» از قدرت مطرح مي شد كه امكان و فرصت گفت وگوي ملي اين كشور را از بين مي برد.
گفتني است، در 28-29 آبان (18-19 نوامبر) در تهران رويدادي مهم در جهت حل بحران سوريه به وقوع پيوست كه در آن حدود 200 نفر از نمايندگان دولت سوريه به رهبري «علي حيدر» وزير آشتي ملي و گروه هاي سياسي مخالف و نيز رهبران مذهبي و مهمانان خارجي از لبنان، تركيه، سودان، الجزاير، مصر، عراق، برزيل و نيكاراگوئه با هم ملاقات كردند.
 


صفار هرندي : دانشجو نبايد بازيچه دست گروه هاي سياسي شود

يك عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام پرهيز از جمود تحرك سياسي در دانشگاه ها و همچنين بازيچه دست گروه هاي سياسي شدن دانشجو را مورد تاكيد قرارداد.
صفار هرندي در جمع دانشجويان موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي خوزستان سخن مي گفت، اظهار كرد: سرعت رشد علمي در ايران 11 برابر ميانگين جهاني است؛ البته هنوز فاصله با دانش روز دنيا هنوز بسيار است، ولي سرعت و شتاب كشور براي رسيدن به نقطه مطلوب نيز بسيار بالاست.
وي با اشاره به نقش دانشجو در جامعه، افزود: انتخابات سال آينده نسبت به انتخابات سال هاي گذشته از دو جهت داراي پيچيدگي بيشتري است؛ يكي از اين جهت كه دو انتخابات رياست جمهوري و شوراها همزمان با هم برگزار مي شود و اين موضوع تاكنون سابقه نداشته و ديگر اين كه اراده منفي دشمنان نظام بر سر اين انتخابات سايه افكنده و البته كشور هميشه با اين مساله دست به گريبان بوده است.
صفار هرندي تصريح كرد: دشمنان نظام نمي خواهند و دوست ندارند كه فرد برگزيده انتخابات، فردي داراي همه ظرفيت ها و ويژگي ها مانند شجاعت، دليري و مردانگي باشد، بلكه كسي را مي خواهند كه همه چيز اين مملكت را دو دستي تقديمشان كند و بعيد است كه در كشور ما فردي با روحيات و خصوصيات مورد نظر دشمن در انتخابات برگزيده شود.
وي ادامه داد: در اين زمينه نيازي نيست كه نقش دانشجوها را به آنها يادآوري كنيم، زيرا دانشجوي ايراني مي داند كه چه بايد بكند، ولي تذكري كه مي توان داد اين است كه اگر ما در اين شرايط در ابعاد مختلف موضوع تاثير گذار نباشيم، ديگران به جاي ما اين كار را خواهند كرد و در غياب ما ديگران براي سرنوشت مان تصميم گيري مي كنند؛ بنابراين بهتر است كه خودمان در صحنه باشيم و آگاهانه و خردمندانه به موضوع انتخابات ورود كنيم. جمهوري اسلامي ايران كشوري است كه در مسير پيشرفت قرار دارد و گفتمان غالب آن، پيشرفت در كنار عدالت و پايبندي به ارزش ها است. وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي، خاطرنشان كرد: دانشجو بايد بداند كه اين كشور دشمن دارد و همزمان كه يك دستش با قلم و كاغذ در ارتباط است، از سوي ديگر نيز بايد نيم نگاهي به دشمن داشته باشد و مدام او را رصد كند؛ دانشجو بايد بداند و بفهمد كه چه مسئوليتي بر عهده دارد.
صفار هرندي گفت: از يك سو بايد از جمود تحرك سياسي در دانشگاه ها نگران بود و از سوي ديگر، دانشجو نبايد بازيچه دست گروه هاي سياسي شود.
 


نوري المالكي: تصميم اخراج منافقين قطعي و غيرقابل تجديد نظر است

نخست وزير عراق بار ديگر تاكيد كرد كه تصميم اخراج گروهك منافقين از عراق، قطعي و غيرقابل بازگشت و تجديد ناپذير است.
نوري مالكي نخست وزير عراق با تاكيد بر قطعي بودن تصميم اخراج گروهك منافقين از خاك عراق گفت: اين تصميم غير قابل بازگشت است.
وي گفت كه اين گروهك با حمايت از گروه هاي تروريستي در استان ديالي، نشان داد كه حضور آن در خاك عراق موجب افزايش افراط گرايي و عمليات تروريستي شده است.
به گزارش فارس از بغداد مالكي همچنين ابراز اميدواري كرد كه اخراج گروهك خلق از خاك عراق و اسكان آنان در يك كشور سوم، به تلاش هاي سازمان ملل براي بستن پرونده اين گروهك تروريستي در عراق سرعت بخشد
 


تمديد قرار بازداشت موقت «مهدي هاشمي» براي دو ماه ديگر

وكيل مدافع مهدي هاشمي از تمديد قرار بازداشت موقت موكلش به مدت دو ماه ديگر خبر داد.
محمود عليزاده گفت: مدت قرار بازداشت موقت مهدي هاشمي رفسنجاني در سوم آذرماه به پايان رسيده بود كه اين قرار از سوي بازپرس پرونده براي مدت دو ماه ديگر تمديد شده است.
وي افزود: من به اين قرار اعتراض كردم كه اين اعتراض در دادگاه بررسي و در نهايت رد شد.
وكيل مدافع مهدي هاشمي با بيان اينكه اميدوارم قبل از سپري شدن اين دو ماه انجام تحقيقات از موكلم پايان يابد، گفت: مهدي هاشمي در آخرين ملاقاتي هم كه داشته، گفته مدتي است كه از او سوالي نمي پرسند و به همين دليل فكر مي كنم كه تحقيقات در مراحل پاياني خود باشد.
عليزاده گفت: آخرين ملاقات مهدي هاشمي در يك شنبه هفته گذشته با همسر و مادرش بوده است.
وي در مورد آخرين وضعيت فائزه هاشمي و اينكه گفته مي شود بحث مرخصي اش مطرح شده است نيز به ايسنا گفت: فائزه هاشمي در حال گذراندن دوران محكوميت خود است و درخواست مرخصي هم نداده است. بلكه - آن طور كه در نامه اي كه از او منتشر شده - گفته كه نياز به مرخصي ندارد و در زندان كساني هستند كه بيشتر از او به مرخصي نياز دارند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10