(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 20  آذر  1391 - شماره 20377

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توصيه مراكز مطالعاتي جهان به 1+5
تهديد نكنيد ايران عقب نشيني نمي كند
درپرتو وحي
سردار جزايري:
توان موشكي سوريه شگفتي ساز خواهد شد
آيت الله نوري همداني:
ايران قدرت خود را به رخ آمريكا كشيد
بازديد رؤسا و اساتيد دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي
 از دانشگاه صنعتي شريف
با توليد 7 ميليون تن خرما ايران مي تواند سالانه 30 ميليارد دلار ارز تامين كند
خليل عمراني شاعر آييني كشور چشم از جهان فرو بست
تشكيل گروه دوستي پارلماني گرجستان و ايران
5 دي آخرين فرصت ارسال مدرك مشمولان سهميه آزمون دستياري
با انتشار بيانيه اي سفارت ايران در آذربايجان
نشست گروهك تجزيه طلب داك در باكو را محكوم كرد
اخبار ادبي و هنري
ره آورد سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي
 110 ميليارد ريال اعتبار به امور عشايري اختصاص يافت
معاون اول قوه قضائيه از منطقه زلزله زده زهان بازديد كرد
تكواندوكار سمناني نايب قهرمان جهان شد
تشييع پيكر يادگار سال هاي دفاع مقدس در مشهد
اعضاي بدن جانباز شهيد به بيماران نيازمند اهدا شد
معاون وزير جهاد كشاورزي:
 ريزگردهاي نمكي درياچه اروميه تا تهران پيش خواهد رفت
نظام ارزشيابي توصيفي پايه ششم ابتدايي از سال آينده اجرايي مي شود
ساخت كوچكترين رايانه ايراني توسط دانش آموز مراغه اي
جانباز شيميايي در اردبيل آسماني شد
قرارداد 5 واحد صنعتي راكد در آستارا فسخ شد
عرضه 300 دستاورد شاخص در نمايشگاه دستاوردهاي جهاد دانشگاهي


توصيه مراكز مطالعاتي جهان به 1+5

تهديد نكنيد ايران عقب نشيني نمي كند

سرويس سياسي-
در حالي كه رسانه هاي بين المللي خبر مي دهند به زودي دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 آغاز خواهد شد، تحليل هاي متعددي درباره اين دور از مذاكرات منتشر شده است. تحليل هايي كه جان كلام همه آنها را مي توان اين عبارت دانست كه چندي پيش سردبير ارشد فارين پاليسي آن را عنوان كرد؛ با زبان زور نمي توان با ايران حرف زد.
شبكه تلويزيوني «اسلام چنل» در ميزگردي با موضوع تاثيرات تحريم ها بر ايران، مهمان چند كارشناس سياسي-دفاعي بود. «اولگا مايت لند» رئيس موسسه دفاع و امنيت در لندن در اين ميزگرد گفت: هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد رهبران ايران تحت تاثير تحريم ها از مواضع خود در قبال برنامه هسته اي عقب نشيني كرده اند.
وي در ادامه تاكيد كرد اين تحريم ها علي رغم ادعاي غرب، مردم ايران را نشانه رفته است.
اين كارشناس انگليسي با تاكيد بر لزوم گفتگو با مقامات ايران و ايجاد موقعيتي غيرتهديد آميز گفت؛ «اخيرا معاون وزير خارجه روسيه پيشنهاد كرد كه ايران و آمريكا به شكل مستقيم با هم مذاكره كنند. اين شروع خوبي است و مطمئن هستم كه گفتگوهاي اميداوركننده اي ميان ايران و آمريكا برگزار خواهد شد. اگر به موقعيت تاريخي نگاه كنيم متوجه مي شويم كه ايران كشور بزرگي است و بزرگترين كشور در آن منطقه است و بعد از عربستان ثروتمندترين كشور منطقه محسوب مي شود. ايران خود را با انواع تهديدات هسته اي مواجه مي بيند چه از سوي اسرائيل باشد كه هنوز پيمان ان پي تي را امضا نكرده است چه از سوي پاكستان، هند و روسيه باشد. اين در حالي است كه ايران اين پيمان را امضا كرده است. بنابراين بايد تلاش شود كه يك فضاي كاملا باز براي گفتگوهاي واقعي ايجاد شود. اين گفتگوها تنها نبايد بر اساس اصول و خواسته هاي ما باشد بلكه بايد در چارچوب خواسته هاي ايران هم باشد.»
پرفسور عباس اطاعت پايه گذار كمپين مخالفت با تحريم ها و اقدام نظامي عليه ايران در ادامه اين ميزگرد گفت؛ «نگراني ها درباره برنامه هسته اي ايران صرفا بهانه اي براي تغيير رژيم در ايران است. همان شيوه جنايتكارانه و غيرقانوني كه در جنگ عليه عراق شاهد آن بوديم و در نهايت به تغيير رژيم در اين كشور منجر شد. بنابراين نگراني ها درباره برنامه هسته اي ايران كاملا بي اساس است. در ايران در مخالفت با توليد، ذخيره سازي و بكارگيري نه تنها سلاح هاي اتمي بلكه همه نوع سلاح كشتار جمعي فتوا صادر شده است. زماني كه با حمايت شركت هاي انگليسي، هلندي، آلماني و آمريكايي رژيم صدام سلاح هاي شيميايي عليه مردم ايران بكار مي گرفت ايران در آن زمان توانايي توليد سلاح هاي شيميايي و بيولوژيك را داشت اما براساس فتواي امام خميني (ره) ايران از توليد و بكارگيري اين تسليحات خودداري كرد. بنابراين ما با موضوعي اخلاقي مواجه هستيم. سابقه جمهوري اسلامي ايران نشان مي دهد كه اين كشور با وجود آن كه خود از قربانيان سلاح هاي كشتار جمعي بوده است سلاح هاي كشتار جمعي توليد نمي كند. بنابراين نگراني ها درباره برنامه هسته اي ايران كاملا بي اساس است.»
در ادامه رئيس موسسه دفاع و امنيت از ايران به دليل حمايت از حماس، حزب الله و سوريه انتقاد كرد و افزود؛ اما صرفنظر از اين مسائل اگر از ديدگاه تاريخي به ايران بنگريم متوجه مي شويم اين كشور هرگز كشور ديگري را مورد تعرض قرار نداده و آن را اشغال نكرده است. اما اسرائيل به دفعات چنين اقداماتي را انجام داده است زيرا در مواردي بخش هايي از سوريه، اردن و مصر را اشغال كرده است. مساله مهم ديگر اين است كه صرف دستيابي يك كشور به تسليحات هسته اي تهديد محسوب نمي شود بلكه نوع تعامل آن كشور با تسليحات هسته اي ما را تهديد مي كند. متاسفانه جهان امروز مملو از تسليحات هسته اي است كه نمونه آن كشور پاكستان است كشوري كه از ثبات هم برخوردار نيست. بنابراين فكر مي كنم به جاي تقابل با ايران بايد روابط نزديكي با آن ايجاد كرد.»
پرفسور اطاعت در ادامه اين ميزگرد گفت؛ «البرادعي مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي به دفعات گفته بود كه اتهامات درباره برنامه هسته اي ايران كاملا بي اساس هستند. مدارك ويكي ليكس نشان مي دهند كه مدير كل جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي زماني به اين سمت انتخاب شد كه همبستگي كامل خود را به آمريكا اثبات كرد. بنابراين آن چه كه كشورهاي غربي درباره برنامه هسته اي ايران انجام داده اند اين است كه اين پرونده را كاملا سياسي كرده اند و از مدير كل آژانس هم براي تحقق اين خواسته خود استفاده مي كنند.»
عضو تيم مذاكره كننده آمريكا: بايد غني سازي را پذيرفت
و تحريم ها را لغو كرد
اعتراف به ناكارآمدي تحريم ها به كارشناسان سياسي محدود نشده و حتي عضو تيم آمريكايي گروه 1+5 را نيز مجبور به اعتراف كرده است.
گري سيمور عضو هيئت آمريكايي مذاكره كننده با ايران در گروه 1+5 و مشاور رئيس جمهور آمريكا در امور خلع سلاح و عدم اشاعه، در مقاله اي كه با رويه عمومي وي فاصله قابل توجهي دارد، ضمن تاكيد بر اينكه يك فرصت تاريخي در مذاكرات با ايران شكل گرفته، احتمال داد بتوان با ايران به توافقي رسيد كه هم شامل پذيرش غني سازي در ايران باشد و هم بخشي از تحريم ها طي آن لغو شود.
وي در مقاله خود كه در سايت سي ان ان منتشر شده، مي نويسد؛ « درباره تاثير تحريم ها بايد گفت تحريم ها دو هدف دارند. يكي متقاعد كردن ايران به بازگشت به پاي ميز مذاكره كه اتفاق افتاد و ديگري، دادن برگ برنده اي به طرف تحريم كننده براي اينكه در برابر دريافت امتيازهايي به چانه زني بپردازد. تا اين مقطع زماني، آمريكا تمايلي نداشته است در عوض مصالحه هاي مهم ايران، تحريم ها را به شكلي قابل توجه كاهش دهد. تحريم ها حياتي جداگانه براي خود دارند و به تدريج از لحاظ سياسي نمي توان به آنها دست زد. اگر وضع به اين شكل باشد، دورنمايي براي برگزاري مذاكرات جدي وجود ندارد. كاربرد ديگر تحريم ها، مجازات طرفي است كه شما دوست نداريد و بالقوه آن را وادار به تسليم يا سقوط مي كنيد. تحريم هاي فعلي چنين مسيري را در پيش گرفته اند حتي اگر به ندرت در اين باره به اين صورت صحبت شده باشد.
سابقه تحريم ها در مورد تسليم شدن كامل يا تغيير حكومت، اميدواركننده نيست. در عوض، تحريم ها معمولا به مردم عادي لطمه مي زنند. حملات به رفاه مردم يك كشور مي تواند موجب خشم و خصومت مردم از «دشمن» شود و اين وضع چند نسل ادامه يابد.
درباره اقداماتي كه بايد صورت بگيرد بايد گفت در حالي كه اختلاف هاي ديرينه فراواني وجود دارد، همه طرف ها رئوس كلي راه حل را مي دانند. آنچه وجود ندارد اين اراده سياسي هر دو طرف است كه اكنون لحظه پيش رفتن به طرف توافقي است كه مستلزم مصالحه متقابل است. آمريكا و متحدانش بايد با اندازه اي از غني سازي اورانيوم در داخل ايران موافقت كنند. ايران بايد محدوديت ها بر همه تاسيسات زير بنايي خود را بپذيرد و با بازرسي ها و نظارت هاي سر زده موافقت كند. ايران بايد سابقه برنامه هسته اي خود را مستند كند و غرب نيز بايد تحريم ها را بردارد. همه اين موارد بايد در روندي قدم به قدم و با اجراي پادمان ها و راستي آزمايي ها در هر مرحله اي صورت گيرد.
اين روند آسان نيست. ايراني ها به لجوج بودن شهرت دارند و اغلب، مذاكره كنندگاني هستند كه موجب عصبانيت مي شوند. آمريكا نيز به داشتن صبر و شكيبايي شهرت ندارد و به سبب تلاش براي خرسند كردن همزمان چند طرف ممكن است عملكرد خوبي نداشته باشد.»
سيمور در پايان مقاله خود مذاكره جدي آمريكا با ايران به دور از جنجال هاي تبليغاتي را پيشنهاد مي كند و زمان فعلي را فرصتي مناسب براي آن مي داند و مي نويسد؛ «سابقه روابط آمريكا و ايران، مملو از دشمني بي رحمانه و چند فرصت از دست رفته است. فرصت ها براي دستيابي به پيشرفتي واقعي به ندرت هر يك دهه بوجود مي آيد.»
گزارش 38 مقام آمريكايي
آسياتايمز نيز در مقاله اي تحليلي به قلم جيم لوبه نوشت: بر اساس گزارش جديدي كه به امضاء بيش از 38 تن از تنظيم كنندگان سابق سياست خارجي آمريكا ، افسران نظامي و ديگر كارشناسان مستقل اين كشور رسيده است ، چنانچه آمريكا و متحدان غربي اين كشور براي كاهش تحريم هاي اقتصادي كه طي يك دهه گذشته عليه ايران اعمال شده است آماده نشوند بعيد به نظر مي رسد بتواند با تهران درباره برنامه هسته اي به توافق برسد. در اين گزارش كه تحت عنوان « بررسي مزايا و هزينه هاي تحريم هاي بين المللي عليه ايران » منتشر شده آمده است تحريم هاي اخير نمي تواند به تنهايي منجر به توافقات يا تغييرات در سياست هاي ايران شود.
بر اساس اين گزارش 86 صفحه اي ، چنانچه قرار باشد ايران براي تغيير برنامه هسته اي خود تمايل نشان دهد و در زمينه تاييد و اثبات اين تغييرات همكاري كند در عوض از آمريكا و متحدان اين كشور انتظار دارد كه طرحي را براي كاهش برخي تحريم ها پيشنهاد كنند. در اين گزارش با تاكيد بر اينكه در صورت فقدان پاسخي مثبت و سنجيده از سوي غرب ، مقامات ايران انگيزه چنداني براي پيشبرد گفتگوها نخواهند داشت آمده است دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا بايد برنامه اي را آماده كند كه در آن چگونگي اقدام واشنگتن براي كاهش تحريم ها در مقابل همكاري ايران مشخص شده است.
در اين گزارش آمده است نه آمريكا و نه شوراي امنيت سازمان ملل تاكنون معيارهاي معيني را كه ايران براي لغو تحريم ها بايد به آنها عمل كند مشخص نكرده اند. علاوه بر اين در اين گزارش آمده است : « تحريم ها به تنهايي يك سياست نيستند و كارايي آنها نه تنها به خود تحريم ها بلكه راهبرد گفتگوها و مذاكرات مرتبط با آنها نيز بستگي دارد. »
در اين گزارش ابراز ترديد شده است كه تحريم هاي شديد كنوني بيشتر از تحريم هاي گذشته تاثيري چشمگير بر تصميم گيري مقامات ايران داشته باشد. از سوي ديگر در ارتباط با هزينه هاي اين تحريم ها به تنش هاي ميان آمريكا ، روسيه، چين ، هند ، تركيه و كره جنوبي در ميان ديگر كشورها اشاره شده است كه براي همگام شدن با تحريم هاي جامع و فزاينده آمريكا تحت فشار قرار گرفته اند.
آنچه كارشناسان غربي را نسبت به اتخاذ اين رويكرد مجاب مي كند، اخباري است كه كم و بيش هر روزه از بي تاثير بودن تحريم ها عليه ايران منتشر مي شود. ابتداي همين هفته وزارت خارجه آمريكا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد چين، هند، مالزي، كره جنوبي، سنگاپور، آفريقاي جنوبي، سريلانكا، تركيه و تايوان به مدت 6 ماه ديگر از تحريم نفتي ايران معاف مي شوند. اين دومين باري است كه اين كشورها از تحريم نفتي ايران معاف مي شوند.
در همين روز اداره حسابرسي دولت آمريكا هم اعلام كرد كه دست كم 7 شركت از چين، هند، كره جنوبي و آفريقاي جنوبي هم چنان به سرمايه گذاري در بخش هاي نفت و گاز ايران در سال 2012 ادامه داده اند.
منابع عربي در تحليل اين عقب نشيني هاي واشنگتن نوشتند؛ گفتگوهاي ديپلماتيك بين دولت آمريكا با اين كشورها (كشورهاي معاف شده از تحريم) نتيجه اي ندارد، زيرا اين كشورها توانايي مشاركت در اعمال اين تحريمها بر ايران را ندارند. چين، ژاپن و هند از جمله بزرگترين مشتريان نفت ايران هستند و چهل درصد صادرات نفت خام اين كشور براي آنها ارسال مي شود.
كره جنوبي پنجمين واردكننده بزرگ نفت در جهان ده درصد از نياز نفتي خود را از ايران وارد مي كند. تركيه هم تا حد زيادي به واردات نفت از ايران وابسته است. سريلانكا هم بيشترين وابستگي را به واردات نفتي از ايران دارد و همه واردات نفتي آن از ايران است. گفتني است بر اساس ارزيابي ها ذخاير نفتي ايران حدود صد و سي و هفت ميليارد بشكه است كه نه و سه دهم درصد از ذخاير جهاني نفت را تشكيل مي دهد. به همين علت كاهش خريد نفت از ايران غيرممكن است.
مجموع اين اخبار و تحليل ها نشان مي دهد -رونده هسته اي ايران براي غرب تنها بهانه اي بيش نيست. شاهد اين مدعا نيز سخنان مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در جلسه پرسش و پاسخ در شوراي روابط خارجي آمريكاست.
آمانو گفت؛ «مسئله هسته اي ايران در اولويت دستور كاري است. من اوضاع را دقيقا ارزيابي كردم و سپس موضوعاتي را كه بايد با ايران مطرح كرد مشخص كرده ام. اكنون شرايط و مواردي كه بايد به آنها پرداخته شود مشخص اند و ما مي خواهيم با مذاكره موضوع را حل كنيم. من اميدوارم اين مسئله از طريق ديپلماتيك حل شود. ما در گزارشات خودمان هيچوقت نگفتيم كه ايران سلاح هسته اي دارد. ما نگفتيم كه ايران قصد دارد سلاح هسته اي توليد كند. اما گفتيم طبق اطلاعات، ايران مشغول فعاليت هايي است!»
 


درپرتو وحي

ويژگي قدرتمندان مومن
قرآن كريم:
(ياري كنندگان دين خدا) همان كساني (هستند) كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم:
نماز را برپا مي دارند
و زكات مي دهند
و امر به معروف و نهي از منكر مي كنند
و (بدانيد و آگاه باشيد) كه پايان همه كارها از آن خداوند است.
سوره حج
آيه 41
 


سردار جزايري:

توان موشكي سوريه شگفتي ساز خواهد شد

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه سامانه موشكي «پاتريوت» را به معناي دفاع قطعي در برابر هجوم موشك ها نمي دانيم، گفت: توان موشكي سوريه در وضعيت خوبي قرار دارد و در صورت لزوم از آن استفاده، و باعث شگفتي خواهد شد.
سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايري، با اشاره به احتمال استقرار سامانه موشكي پاتريوت در مرز تركيه و سوريه، گفت: تعدادي از كشورهاي منطقه از سامانه هاي موشك پاتريوت بهره مند هستند.
وي به تسنيم گفت: پاتريوت موشك زمين به هوايي است كه از آن به عنوان موشك ضدبالستيك استفاده مي شود يا به عبارتي يك سيستم دفاع هوايي موشكي هدايت شونده است كه توانايي مقابله با موشك هاي بالستيك تاكتيكي، موشك هاي كروز، و هواپيماهاي پيشرفته را در تمامي شرايط آب و هوايي و در هر ارتفاعي داراست ولي در عين حال وجود اين سامانه به مفهوم دفاع قطعي در برابر هجوم موشك هاي تهاجمي نيست.
جزايري با يادآوري ناتواني گنبد آهنين رژيم صهيونيستي در برابر موشك هاي معمولي جهاد اسلامي و حماس، افزود: توان موشكي سوريه در وضعيت خوبي قرار دارد و در صورت لزوم از آن استفاده و باعث شگفتي خواهد شد.
وي با بيان اين كه «جنگ دولت تركيه عليه ملت سوريه و خساراتي كه از اين طريق به كشور سوريه وارد آمده است براي هميشه در اذهان ملت ها و به خصوص مردم سوريه باقي خواهد ماند»، تصريح كرد: اقدام تركيه عليه سوريه هنجارشكنانه و نامناسب بود و بايد در اين امر تجديدنظر اساسي كند و بداند كه توانايي از ميان برداشتن مقاومت منطقه را ندارد.
سردار جزايري رخ دادن اينگونه اتفاقات در منطقه را سبب افزايش بصيرت سياسي مردم منطقه دانست و گفت: مردم منطقه ناظر تحولات هستند؛ صحنه سوريه آزمايشگاه بزرگي است كه يك سوي آن آمريكا و صهيونيست ها به همراه حاميان منطقه اي آنها و در سوي ديگر آن مردمي هستند كه از موجوديت خود دفاع مي كنند قرار دارد.
معاون ستادكل نيروهاي مسلح در پاسخ به اين سوال كه «جدي ترين واكنش ايران به برخي عمليات هاي تحريك آميز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در منطقه خليج فارس چيست»؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده است كه خواستار محيط باثبات و امن در منطقه است و حضور آمريكايي ها در منطقه را مخل امنيت مي داند.
وي تصريح كرد: ما بارها به شكل رسمي به آمريكا هشدار داديم كه مراقب نحوه حضور خود در منطقه باشد بنابراين نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مأموريت دارند چنانچه هر اقدام سوئي توسط آن ها صورت گيرد با كم ترين زمان با برخورد اقتدارآميزي روبرو خواهد شد.
جزايري خاطر نشان كرد: دكترين تهديد در برابر تهديد ايران يك امر قطعي و جدي است و تحت تأثير هيچ مصلحت ديگري قرار نمي گيرد.
 


آيت الله نوري همداني:

 ايران قدرت خود را به رخ آمريكا كشيد

آيت الله نوري همداني شكار پهپاد آمريكايي را نشانه قدرت نمايي ايران در مقابل غرب دانست و گفت: اگر اين قدرت نبود آمريكا قبل از حمله به افغانستان و عراق، به ايران حمله مي كرد.
اين مرجع تقليد در ديدار جمعي از كاركنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، با اشاره به اين كه »خيلي ها نسبت به انقلاب نامحرم هستند و اين انقلاب را درك نكرده اند« يادآور شد: موج هاي بيداري بسياري از طريق انقلاب اسلامي ايران در ساير كشورهاي اسلامي ايجاد شد.
آيت الله نوري همداني تاكيد كرد: قانون اساسي ما قرآن و فرهنگ اهل بيت(ع) است و مجري آن رهبري است كه يا بايد پيامبر(ص) باشد، يا امام(ع) و در غيبت امام، بايد يك فقيه و اسلام شناس در رأس حكومت اسلامي باشد.
وي ادامه داد: رهبري حكومت اسلامي بايد در برابر مستكبران شجاع باشد، امروز آيت الله العظمي خامنه اي با كمال قدرت سكاندار كشتي انقلاب است.
اين مرجع تقليد مردم، اسلام و ولايت فقيه را اركان اصلي انقلاب اسلامي دانست و تصريح كرد: بايد قدر مردم را بدانيم؛ زيرا اين مردم بودند كه جان و مال خود را اهدا كردند تا اسلام حفظ شود.
وي همچنين با تاكيد بر اين كه »جهاد بايد هميشه در اسلام زنده و پاينده باشد« خاطرنشان كرد: فرود آوردن پهپاد آمريكايي نشانه قدرت ايران است؛ اگر اين قدرت نبود، آمريكا قبل از حمله به افغانستان و عراق، به ايران حمله مي كرد.
آيت الله نوري همداني در ادامه سخنان خود استقلال اقتصادي را از ضرورت هاي حفظ عزت دانست و گفت: بايد به گونه اي با تحريم ها مقابله كنيم كه دشمن بداند از نظر اقتصادي نيز ما مستقل هستيم.
 


بازديد رؤسا و اساتيد دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي

از دانشگاه صنعتي شريف

پنجاه نفر از روسا و اساتيد دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي از دانشگاه صنعتي شريف بازديد كردند
در اين مراسم رئيس دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينكه مهم ترين بحث در دنياي اسلامي تعامل و همكاري بين كشورهاست، گفت: در فضاي تحريم ها و با توجه به علاقه دنياي غير اسلامي به عدم رشد دنياي اسلامي، بايد كشورهاي اسلامي با يكديگر همكاري داشته و نسبت به دنياهاي اطراف بي تفاوت نباشند.
رضا روستا آزاد با بيان اينكه دنيا در آينده، دنياي اتحاديه هاست و بحث شبكه سازي اطلاعات تنها در دنياي اسلام مطرح نيست، گفت: اين يك بحث جدي است كه هيچ ملتي در آينده نمي تواند به تنهايي در يك حوزه فعاليت داشته باشد.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف با تاكيد بر اينكه بايد در تمام زمينه هاي مختلف به ويژه علم و فناوري بين كشورهاي اسلامي تبادل نظر شكل بگيرد، اظهار داشت: اگر اتحاديه جهان اسلام تصميمي بگيرد، مردم مسلمان راحت تر از آن تبعيت مي كنند. براي مثال محصولات شركت هاي متعرض به دنياي اسلام، از سوي كشورهاي اسلامي تحريم شوند.
گفتني است ، عماد الحمرون، يكي از اساتيد مسلمان دانشگاه پاريس ضمن ابراز خوشحالي از اينكه به دانشگاه شريف كه يكي از بزرگترين دانشگاه هاي جهان اسلام است دعوت شده است، اظهار داشت: از دانشگاه صنعتي شريف انتظار مي رود با دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي همكاري صنعتي داشته باشد.
وي افزود: دانشگاه هاي اسلامي بايد رشته هايي مثل فيزيك و شيمي كه قبلا به دست مسلمانان بوده و اكنون در اختيار غربي ها است را به مسلمانان برگردانند.
 


با توليد 7 ميليون تن خرما ايران مي تواند سالانه 30 ميليارد دلار ارز تامين كند

تبريز- خبرنگاركيهان:
ايران با نگاهي تازه به صنعت خرما و توليد سالانه 7ميليون تن قادر به كسب 30 ميليارد دلار ارز است.
مدير بازرگاني شركت شهدياب پارس تبريز با اعلام اينكه گردش مالي فراوري خرما در اين شركت سالانه 300 ميليارد ريال است، يادآور شد: ايران از توليدكنندگان مهم خرما در دنيا بوده و امسال معادل 13ميليون دلار قند مايع به بازارهاي اروپا و آسياي مركزي صادر مي كند كه 70 درصد آن محقق شده است.
محمدحسن نبوي افزود: قند مايع خرماي ايران از تبريز به آلمان، ايتاليا، چين، تركيه، روسيه و مالزي صادر و مواد اوليه آن از خوزستان، فارس و بوشهر تامين مي شود.
 


خليل عمراني شاعر آييني كشور چشم از جهان فرو بست

خليل عمراني شاعر آييني در اثر سكته مغزي ديروز چشم از جهان فروبست.
به گزارش فارس، خليل عمراني به دليل سكته قلبي به بيمارستان منتقل شده بود كه بعد از چند روز مراقبت پزشكي به دليل شوك ناشي از دياليز دچار كمبود اكسيژن در مغز شد و به كما رفت. سرانجام اين شاعر آييني ساعت 7و30 دقيقه ديروز در اثر سكته مغزي چشم از جهان فرو بست.
خليل عمراني متخلص به «پژمان» در سال 1343 در روستاي لمبدان شهرستان «دير» متولد شد.
وي تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در روستا و دوره متوسطه را در شهرستان دير به پايان برد و در سال 1363 دانشجوي مركز تربيت معلم پسران بوشهر شد. دو سال بعد به زادگاهش بازگشت و در مدرسه اي كه خود در آن درس خوانده بود به تدريس ادبيات پرداخت.
در سال 1367 ازدواج كرد و به دانشگاه يزد راه يافت و همزمان با تحصيل، در واحد كارشناسي فعاليت هاي ادبي استان به پرورش استعدادهاي جوان و نوجوان در زمينه شعر پرداخت.
مرحوم خليل عمراني در سال 1372، پس از اخذ ليسانس ادبيات فارسي دبير دبيرستان آيت الله طالقاني بندر دير شد و سپس در سمت معاونت فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت هاي خود را ادامه داد.
وي در سال 1376 به تهران آمد و به تدريس ادبيات در اسلامشهر پرداخت و از سال 1378 كارشناس فعاليت هاي ادبي اداره كل آموزش و پرورش تهران شد.
به گفته بسياري از فعالان عرصه ادبيات خليل عمراني يكي از غزل سرايان و مثنوي سرايان پس از انقلاب است. اين مرحوم در زندگي 47 ساله خود چهار مجموعه مرواريد فراموش شده، گزيده ادبيات معاصر، ساعت به وقت شرعي دريا و در مدار يك را منتشر كرد.
مرحوم عمراني همچنين از سوي مردم به عنوان نماينده دو دوره مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه دير و كنگان انتخاب شد.
از جمله آثار منتشر شده او مي توان به «ترنم حضور»، «مرواريد فراموش (گزيده غزل ها) 1376»، «ساعت به قوت شرعي دريا (مجموعه غزل) 1380»، «گزينه ادبيات معاصر»، «دلمويه هاي بم» و گزيده شعرها (مجموعه نيستان) 1380 اشاره كرد.
وي در حال آماده سازي مجموعه شعري تحت عنوان «بزرگراه سكوت» در حوزه دفاع مقدس بود. مرحوم خليل عمراني رياست انجمن شعر سازمان بسيج هنرمندان كشور را به عهده داشت.
كيهان: درگذشت اين شاعر مؤمن و متعهد را به جامعه ادبي كشورمان تسليت مي گوئيم و از خداوند منان براي آن مرحوم رحمت واسعه الهي و براي بازماندگان صبر و اجر آرزو داريم.
 


تشكيل گروه دوستي پارلماني گرجستان و ايران

رئيس جديد پارلمان گرجستان در ديدار سفير ايران اعلام كرد: به زودي گروه دوستي پارلماني گرجستان و ايران در پارلمان اين كشور تشكيل و معرفي خواهد شد.
«مجيد صابر» سفير جمهوري اسلامي ايران در تفليس با «داويت اوسوپاشويلي» رئيس جديد پارلمان گرجستان ملاقات كرد.
سفير كشورمان در اين ديدار، ضمن تبريك انتخاب وي به رياست مجلس، سلام و تبريك علي لاريجاني را به همتاي گرجي ابلاغ كرد.
رئيس مجلس گرجستان در اين ملاقات با برشمردن روابط ديرين و پايدار ايران و گرجستان، خواهان بسط روابط فيمابين شد و از حضور بيشتر ايرانيان در گرجستان حمايت كرد.
وي افزود: ايران كشور بزرگ و همسايه گرجستان است و لزوم برقراري و تحكيم روابط همه جانبه، واقعيتي انكارناپذير مي باشد.
به گزارش فارس، اوسوپاشويلي با توجه به جديد بودن تركيب مجلس اعلام كرد كه به زودي طرف گرجي گروه دوستي پارلماني دو كشور تشكيل و معرفي خواهد شد.
طرفين در اين ديدار با مرور روابط و تحولات اخير در مناسبات فيمابين، بر لزوم تحرك بخشيدن به ديپلماسي پارلماني تأكيد و اذعان كردند كه اراده سياسي مقامات عالي رتبه دو كشور توسعه هرچه بيشتر روابط است.
 


5 دي آخرين فرصت ارسال مدرك مشمولان سهميه آزمون دستياري

رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت گفت: مشمولان انواع سهميه آزمون دستياري تخصصي تا 5 دي فرصت دارند با مراجعه به سايت اينترنتي اين مركز مدارك مورد نياز را ارسال كنند.
جبرائيل نسل سراجي افزود: مشمولان سهميه مازاد مناطق محروم، مشمولان تسهيل ادامه تحصيل نخبگان، استعدادهاي درخشان و استعدادهاي برتر و مشمولان سهميه رزمندگان تا 5 دي فرصت دارند با مراجعه به سايت اينترنتي مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت مطابق راهنماي ارسال مدارك، مدارك مورد نياز را ارسال كنند.
نسل سراجي با بيان اينكه مهلت ثبت نام براي مشمولان سهميه تمديد نمي شود گفت: در صورت عدم ارسال مدارك در زمان هاي مقرر، سهميه اين دسته از داوطلبان، آزاد درنظر گرفته مي شود.
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت افزود: داوطلبان آزمون دستياري تخصصي تا تاريخ 6 دي فرصت دارند به سايت اين مركز مراجعه كنند و بايد مبلغ 315 هزار ريال را به صورت اينترنتي پرداخت كنند تا با دريافت كد پرداخت مراحل ثبت نام را آغاز كنند.
چهلمين دوره آزمون دستياري پزشكي تخصصي 5 ارديبهشت 92 برگزار مي شود و طي آن حدود 2200 نفر از پزشكان عمومي به يكي از 27 دوره رشته هاي پزشكي تخصصي وارد مي شوند.
وي ادامه داد: كارنامه حاوي نمره و رتبه هر فرد در خرداد 92 از طريق سايت اطلاع رساني مركز سنجش آموزش پزشكي در اختيار داوطلباني كه حداقل نمره 150 از 600 را كسب كرده اند، قرار مي گيرد.
نسل سراجي گفت: هر داوطلب در صورتي كه واجد شرايط پذيرش باشد مجاز به انتخاب رشته- محل مورد علاقه خود بوده و در فرم انتخاب رشته- محل كه در سايت اينترنتي مربوطه همراه با كارنامه به وي ارائه مي شود به ترتيب اولويت درج مي نمايد.
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت افزود: داوطلب مي تواند يك رشته را در تمام دانشگاه ها يا تركيبي از چند رشته را در چند دانشگاه انتخاب كند. در صورتي كه داوطلب در موعد مقرر انتخاب رشته نكرده باشد، واجد شرايط پذيرش نخواهد بود.
 


با انتشار بيانيه اي سفارت ايران در آذربايجان

نشست گروهك تجزيه طلب داك در باكو را محكوم كرد

سفارت جمهوري اسلامي ايران در باكو با انتشار بيانيه اي ضمن محكوم كردن نشست گروهك تجزيه طلب داك در باكو، تاكيد كرد: نشست هايي از اين دست در خدمت اهداف دشمنان مردم ايران و آذربايجان قرار دارد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: در اين نشست افراد شناخته شده اي كه سال هاست در خدمت اهداف دشمنان مردم ايران و جمهوري آذربايجان قرار دارند به ياوه سرائي پرداخته و با هتاكي به جمهوري اسلامي ايران و اظهارات تحريك آميز به تبليغ افكار تجزيه طلبانه مورد نظر صهيونيسم بين الملل اقدام كرده اند. اين گروهك كه با هدف انحراف توجه افكارعمومي مردم جمهوري آذربايجان از مهمترين مشكل امنيتي جمهوري آذربايجان يعني مناقشه قره باغ، به دنبال تحريك انگيزه هاي تجزيه طلبانه ضد ايراني است، وقيحانه در اين نشست، تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران را زير سوال برده است و در اين مسير به توجيهاتي تمسك جسته، كه جدايي طلبان قره باغ نيز از همين گونه توجيهات براي اعلام استقلال خود استفاده كرده اند.
گفتني است، گردهمائي غيررسمي گروهك موسوم به كنگره آذربايجاني هاي جهان چهاردهم آذرماه امسال در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار شد.
 


اخبار ادبي و هنري

برگزاري مناظره درباره يك سريال تلويزيوني پذيرفته شد
پيشنهاد تهيه كننده سريال «راستش را بگو» براي برگزاري مناظره درباره اين سريال از سوي يك كارشناس منتقد نسبت به عملكرد صداو سيما پذيرفته شد.
وحيد يامين پور، كارشناس فرهنگي چندي پيش در يادداشتي سريال «راستش را بگو» را به عنوان مانيفست تصويري جنبش به اصطلاح سبز دانسته و از مديريت سيما به دليل ساخت چنين سريالي به شدت انتقاد كرده بود. تهيه كننده اين سريال نيز در واكنش به چنين اظهارنظري، يامين پور را به برگزاري مناظره دعوت كرد كه از سوي اين منتقد پذيرفته شد. يامين پور در فضاي مجازي يادداشتي را منتشر كرده و در آن نوشته است: «تهيه كننده سريال «راستش را بگو» بنده را به مناظره زنده تلويزيوني دعوت كرده است. بنده بسيار استقبال مي كنم. بالاخره بعد از دو سال ممنوع التصويري اين دعوت را به فال نيك مي گيرم. از عملكرد تلويزيون سوال هاي بسياري دارم كه يك برنامه زنده تلويزيوني اين فرصت را در اختيار بنده قرار خواهد داد. البته نمي دانم كه تهيه كننده محترم اين سريال مي دانند كه بنده و بسياري از دوستانم ممنوع التصوير هستيم يا خير ولي به هر ترتيب اينكه تلويزيون جرات نقد خود را داشته باشد اتفاق مباركي است. در اين سالها ايشان و همفكرانشان هميشه براي بيان سلايق و ايده هايشان به وفور از تلويزيون استفاده كرده اند و ما حداكثر در صفحات خصوصي اينترنتي مان نقد كرده ايم. اين هم فرصت اندكي است بلكه ما هم حق مان را از تلويزيون استيفاء كنيم. همه ما به تلويزيون به عنوان بزرگترين و اثرگذارترين ابزار فرهنگي و همچنين بخاطر انتساب به مقام معظم رهبري حساسيت داريم. بالاخره بايد اين حساسيت در قالب نقادي بروز كند هرچند كه از طرف عده اي به «كج خيالي» متهم بشويم.»
مراسم تقدير از «آخرين روزهاي زمستان» برگزار مي شود
رئيس سازمان صدا و سيما در مراسمي از دست اندركاران مجموعه مستند «آخرين روزهاي زمستان» تقدير مي كند.
در اين مراسم كه امروز دوشنبه 20 آذر در محل جلسات رئيس رسانه ملي برگزار خواهد شد، عزت الله ضرغامي، ميزبان سرلشگر باقري برادر شهيد حسن باقري، سرلشگر رشيد و سردار فتح الله باقري رئيس بنياد شهيد حسن باقري مي شود.
در اين مراسم كه به همت رئيس سازمان صدا و سيما به منظور تقدير از مجموعه مستند شهيد باقري برگزار مي شود، تعدادي از مستندهاي فاخر گروه حماسه شبكه يك براي تكثير و توزيع رونمايي مي شود.
دعوت از هنرمندان آزاده جهان
براي شركت در جشنواره هنر مقاومت
سومين جشنواره جهاني هنر مقاومت در 12 بخش نقاشي، طراحي و چاپ دستي، خط نقاشي، تصويرسازي، پوستر، نگارگري، عكاسي، كارتون و كاريكاتور، طرح هاي حجمي، انيميشن، هنرهاي جديد و مفهومي، پژوهش هاي تخصصي، آذر سال 1392 برگزار مي شود.
حبيب الله صادقي دبير كل اين جشنواره در نشستي خبري گفت: هر چه صهيونيسم فرهنگي كشورهاي جهان اسلام را بيشتر تحت حملات خود قرار دهد، در اين جشنواره شاهد آثار بهتر و ارجمندتري خواهيم بود. او با اشاره به بخش بين الملل اين جشنواره توضيح داد: فراخوان بخش بين الملل از طريق بنيادهاي فرهنگي مختلف از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فرهنگستان هنر و به همه هنرمندان آزاده خواه جهان اعلام شده و نتيجه آرماني آن را در نمايشگاه اين جشنواره مشاهده خواهيم كرد.
نخستين همايش ملي شبيه پژوهي برگزار مي شود
نخستين همايش ملي شبيه پژوهي با موضوع بررسي نسخ تعزيه توسط حوزه هنري برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان دبير علمي اين جشنواره، با اعلام اين خبر افزود: با ثبت جهاني تعزيه مخاطب ما ديگر فقط مردم ايران نيستند. جامعه فرهنگي جهاني از ما انتظار دارد كه به آن بپردازيم.
رضا كوچك زاده تاكيد كرد: بنا داريم در اين همايش به نگاه تازه و انتخاب روش علمي در بررسي تعزيه پرداخته شود.
يكي ديگر از اعضاي هيئت علمي اين جشنواره نيز با اشاره به برخي از فعاليت هاي صورت گرفته پس از انقلاب در ارتباط با تعزيه خاطرنشان كرد: فعاليت هايي كه در اين 03 سال اخير در ارتباط با تعزيه صورت گرفته چشمگير است. دكتر محمدحسين ناصربخت افزود: پيش از انقلاب نيازي براي پرداختن به تعزيه حس نمي شد و كار جدي در زمينه هنرهاي سنتي صورت نمي گرفت.
 


ره آورد سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي

 110 ميليارد ريال اعتبار به امور عشايري اختصاص يافت

شرق گلستان- خبرنگار كيهان:
110 ميليارد ريال اعتبار به امور عشايري از ره آورد سفر رهبر انقلاب به استان خراسان شمالي اختصاص يافت.
مديركل امور عشايري خراسان شمالي در همايش سران ايلات و قبايل عشاير كوچنده خراسان شمالي در مراوه تپه ضمن اعلام خبر فوق افزود: اين اعتبار 11 برابر اعتبار سالانه امور عشايري استان خراسان شمالي است.
به گزارش خبرنگار ما، وي گفت: با اين اعتبار 38 پروژه عشايري تا پايان سال 1392 اجرا مي شود.
موسي رضا شادمهر ابراز داشت: 40 ميليارد ريال از اين اعتبار به تامين چادر، سكوها و زيرساخت هاي استقرار چادر عشايري اختصاص خواهد يافت.
وي همچنين خاطرنشان كرد: 70 ميليارد ريال از اين اعتبارات نيز در اجراي پروژه هاي تامين آب شرب و مرمت راه ها و گذرگاه هاي عشاير كوچنده هزينه خواهد شد.
 


معاون اول قوه قضائيه از منطقه زلزله زده زهان بازديد كرد


معاون اول قوه قضائيه همراه با امام جمعه بيرجند و جمعي از مسئولان استاني از منطقه زلزله زده زهان در خراسان جنوبي بازديد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايرنا معاون فرماندار زيركوه گفت: در اين سفر معاون اول قوه قضاييه از روستاهاي زلزله زده زهان شامل زردان، شاج، حسين آباد، عباس آباد و نخ رود بازديد كرد.
علي اكبر اكبري راد افزود: معاون اول قوه قضائيه ضمن حضور در كمپ هاي اسكان اضطراري و موقت آ سيب ديدگان زلزله، از وضعيت خدمات رساني به آنها مطلع شد.
همچنين معاون اول قوه قضاييه در اجتماع مردم روستاي زردان در حالي كه اقدام به برگزاري آيين قرائت زيارت عاشورا كرده بودند، زلزله را از آيات خداوند دانست و گفت: بايد براي مقابله با زلزله و حوادث غيرمترقبه اقدام به مقاوم سازي اماكن مسكوني كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي با اشاره به اينكه از سوي دولت تسهيلات مناسبي بدين منظور اختصاص يافته، از مردم خواست نسبت به ساخت اماكني امن براي سكونت خود اقدام كنند.
وي روند خدمات رساني و امداد و نجات به زلزله زدگان زهان را خوب ارزيابي و بيان كرد: در اين ارتباط از سوي مسئولان در همه ابعاد اقدامات خوبي انجام شده است.
معاون اول قوه قضائيه اظهار اميدواري كرد با تلاش مسئولان مشكلات احتمالي زلزله زدگان مرتفع شود. زلزله 5/5ريشتري چهارشنبه هفته پيش بخش زهان شهرستان زيركوه در استان خراسان جنوبي را تكان داد.
 


تكواندوكار سمناني نايب قهرمان جهان شد

سمنان- خبرنگاركيهان:
احمد اخلاقي تكواندوكار سمناني در مسابقات تكواندو (پومسه) جهاني كلمبيا با كسب عنوان نايب قهرماني، مدال نقره جهان را از آن خود كرد.
وي در رده سني زير 49 سال با كسب 8/30امتياز صاحب مدال نقره اين مسابقات شد.
هفتمين دوره مسابقات پومسه قهرماني جهاني با حضور تكواندوكاران جهاني به مدت چهار روز در شهر تونجاي كلمبيا در حال برگزاري است.
اين تكواندوكار سمناني در سال 2011 نيز موفق به كسب مقام سوم جهان در روسيه و نيز مقام قهرماني مسابقات آسيا در سال 2012 در ويتنام شده بود.
 


تشييع پيكر يادگار سال هاي دفاع مقدس در مشهد

پيكر اميرفقيد سرتيپ دوم مسعود اخوان سلماسي رئيس اسبق ستاد قرارگاه منطقه اي شمال شرق ارتش صبح ديروز تشييع شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، پيكر شهيد اخوان سلماسي بردوش همرزمان و با حضور فرماندهان يگان هاي ارتش، نيروهاي مسلح وخانواده مرحوم از مقابل بيمارستان 550 شمس الشموس ارتش تشييع شد.
اميرسرتيپ دوم مسعود اخوان سلماسي با 104 ماه مدت منطقه عملياتي در طول 8 سال دفاع مقدس، در عمليات هاي پيروزمندانه ثامن الائمه(ع)، طريق القدس، فتح المبين، فتح خرمشهر حضور داشت.
او در آخرين روزهاي سال 1328 در مشهد مقدس و در كنار مضجع شريف رضوي ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در اين شهر معنوي طي كرد و در سال 1347 وارد دانشگاه افسري ارتش شد و پس از اخذ مدرك كارشناسي فارغ التحصيل و در يگان هاي لشكر 77 پيروز ثامن الائمه (ع)، لشكر 21 حمزه آذربايجان و لشكر 28 كردستان و قرارگاه منطقه اي شمال شرق ارتش خدمت كرد.
روح بلند اميرسلماسي پس از سالها رنج و درد ناشي از دوران دفاع مقدس در آخرين ساعات روز هفدهم آذر ماه در بيمارستان امام رضا(ع) به سوي ارواح شهيدان همرزمش به پرواز درآمد.
 


اعضاي بدن جانباز شهيد به بيماران نيازمند اهدا شد

اعضاي پيكر جانباز قمي ماشاءالله عسكري ورجاني از جانبازان هشت سال دفاع مقدس به بيماران اهدا شد.
وي كه به علت بيماري در بيمارستان ساسان تهران بستري بود از چند روز گذشته بر اثر مرگ مغزي در حالت كما به سر مي برد و خانواده وي در اقدامي ايثارگرانه برخي از اعضاي بدن آن جانباز از جمله كليه، كبد، استخوان و برخي بافت ها را به بيماران نيازمند اهدا كردند.
عسكري در سال 1339 متولد و در سال 1361 عازم جبهه هاي حق عليه باطل شد و در جبهه جنوب و غرب به دفاع از ارزش هاي الهي پرداخت و سرانجام نيز به درجه رفيع جانبازي نايل آمد.
وي در سال 61 در عمليات والفجر مقدماتي و بار ديگر در سال 62 در جزيره مجنون از ناحيه پاي چپ دچار مصدوميت شد.
پيكر آن شهيد جهت تشييع به قم منتقل و در روستاي ورجان از توابع بخش كهك قم به خاك سپرده خواهد شد.
 


معاون وزير جهاد كشاورزي:

ريزگردهاي نمكي درياچه اروميه تا تهران پيش خواهد رفت

تبريز - خبرنگار كيهان:
اثرات ريزگردهاي درياچه اروميه علاوه بر نابودسازي مناطق حاشيه اين پهنه آبي تا تهران پيش خواهد رفت.
معاون آب، خاك و صنايع وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه ريزگردهاي عربي به گرد پاي شوري درياچه اروميه نمي رسند، افزود: ريزگردهاي ناشي از خشك شدن درياچه اروميه همراه با نمك هستند كه خطرات، عواقب و اثرات آن با يك شستشو يا بارش قابل جبران نخواهد بود.
رحيم سجادي كه در حاشيه بازديد از زمين هاي كشاورزي منطقه آذرشهر متاثر از شوري درياچه اروميه سخن مي گفت، اظهار داشت: ريزگردهاي درياچه كه ناشي از خشكيدن آن است، همراه با نمك و فلزات سنگين و 750 كيلومتر مربع حاشيه اين حوزه آبي را به همراه زمين هاي كشاورزي آن نابود مي كند و تا تهران پيش خواهد رفت.
وي در عين حال گفت: حتي تعطيلي كل كشاورزي، ديگر چاره كار نجات درياچه اروميه نيست و بايد از نسخه هايي مانند لايروبي قنوات و آبياري تحت فشار يا تغيير الگوي كشت عبور كرد.
وي با اشاره به حق آبه كشورمان از رود ارس اظهار داشت: ايران داراي بيش از 5/2 ميليارد متر مكعب حقابه است و نزديك 2 ميليارد متر مكعب از آب ارس به درياي خزر مي ريزد اين در حالي است كه براي نجات درياچه 1 ميليارد و 100 ميليون متر مكعب و براي حفظ پايه اي محيط زيست آن 3 ميليارد متر مكعب نياز است.
 


نظام ارزشيابي توصيفي پايه ششم ابتدايي از سال آينده اجرايي مي شود

معاون دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اينك ارزشيابي توصيفي در بيش از 30 درصد كلاس هاي پايه پنجم اجرا مي شود و سال آينده اين نوع ارزشيابي به مقطع ششم ابتدايي تسري داده مي شود.
به گزارش ايرنا، نصرت الله مؤمني، در همايش آموزشي بصيرت ديني در ناحيه چهار آموزش و پرورش شيراز بيان داشت: پژوهشگاه آموزش و پرورش از چند سال قبل مطالعه بر روي نظام ارزشيابي توصيفي را آغاز كرد و نتيجه نهايي اين مطالعات مثبت اعلام شد.
وي گفت: براي كاهش اشتباه معلمان در اين نظام آموزشي مي بايست راهكارهايي براي جلوگيري از اشتباهات تعريف شود و معلمان نيز به اصلاح ديدگاه هاي خود بپردازند.
مومني ادامه داد: بايد بين مولفان كتاب هاي درسي، معلمان راهنما، مدرسين، مديران و معاونين آموزشي با اوليا، رابطه تنگاتنگي وجود داشته باشد و آخرين حلقه اين زنجيره يعني معلمان و اوليا مستحكمتر از گذشته در اين مسير گام بردارند.
معاون دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش، بيان كرد: براي راهنمايي اوليايي كه به آينده فرزندان خود علاقه مند هستند و براي جلوگيري از اعمال روش هاي غلط و كج انديشي ها، جلسات ماهانه اوليا و مربيان برقرار مي شود و در همين كلاس ها، اولياي دانش آموزان با نحوه راهنمايي كردن فرزندان خود آشنا مي شوند.
وي نقش مديران را در هدايت تحصيلي دانش آموزان مهم توصيف كرد و گفت: در نظام تحول بنيادين، مدير فردي فكور، مومن و داراي سعه صدر و در سازماندهي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي از اختيارات كافي برخوردار است.
 


ساخت كوچكترين رايانه ايراني توسط دانش آموز مراغه اي

كوچك ترين رايانه ايراني با نام «رايانه بدو كيس» توسط دانش آموز مراغه اي طراحي و ساخته شد.
توحيد ولي نژند دانش آموز دبيرستان امام خميني(ره) مراغه ديروز به خبرنگار فارس در تبريز گفت: رايانه بدو كيس كوچك ترين رايانه ساخت ايران از نظر وزن و حجم بوده و يك پنجم رايانه هاي خانگي است.
وي افزود: براي ساخت اين رايانه تمام قطعات مورد نياز را براي يك رايانه خانگي در پشت مانيتور طراحي و سوار كرده ام و 30 ميليون ريال براي ساخت آن هزينه شده است.
ولي نژند افزود: وزن رايانه هاي معمولي بيشتر از 12 كيلوگرم است ولي رايانه اي كه من طراحي كرده ام كمتر از 3 كيلوگرم وزن دارد. همچنين قابليت كار با تمام سيستم عامل هاي ويندوز را داشته و 60 درصد قطعات آن ساخت داخل است.
وي پيش از اين نيز 2 طرح شامل رايانه ايراني و صندلي هوشمند رايانه را به نام خودش ثبت كرده است.
 


جانباز شيميايي در اردبيل آسماني شد

اردبيل- خبرنگار كيهان:
پيكر پاك جانباز 70 درصد و پدر شهيد با حضور گسترده مردم اردبيل تشييع و خاكسپاري شد.
شهيد سرخوش نامور متولد سال 1324 شهرستان گرمي مغان و ساكن اردبيل بود كه در دوران دفاع مقدس با حضور در عمليات هاي مختلف سرانجام در منطقه شلمچه مجروح و شيميايي شد.
اين جانباز سرافراز و پدر گرامي شهيد بعد از تحمل 26 سال درد و رنج ناشي از مجروحيت و جانبازي نداي حق را لبيك گفت و به خيل شهداي والامقام پيوست.
فرزند اين شهيد گرانقدر به نام غفور نامور نيز در سال 1365 و در جريان عمليات كربلاي 5 آسماني شده است.
 


قرارداد 5 واحد صنعتي راكد در آستارا فسخ شد

رشت- خبرنگاركيهان:
قرارداد 5 واحد صنعتي راكد در شهرك هاي صنعتي آستارا فسخ شد.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: كارشناسان و بازرسان شهرك هاي صنعتي گيلان پس از بازديد از شهرك صنعتي آستارا، قرارداد 5 واحد صنعتي راكد را فسخ كردند.
محمد عباسيان با اشاره به اينكه به هيچ وجه مجوز تاسيس واحدهاي صنعتي راكد تمديد نمي شود افزود: فرصت هاي لازم به واحدهاي راكد صنعتي در شهرك صنعتي آستارا داده شده بود.
وي گفت: با توجه به كمبود زمين، بازپس گيري زمين هاي صنعتي راكد و غيرفعال مستقر در شهرك ها، با همكاري و هماهنگي مراجع قضايي بطور جدي پيگيري مي شود.
 


عرضه 300 دستاورد شاخص در نمايشگاه دستاوردهاي جهاد دانشگاهي

رئيس نمايشگاه دستاوردهاي شاخص جهاد دانشگاهي از عرضه 300 دستاورد شاخص جهاد دانشگاهي در اين نمايشگاه خبر داد.
وي گفت: نزديك به 800 طرح در اختيار ستاد نمايشگاه قرار گرفت و در مجموع نزديك به 300 طرح برتر و شاخص به عنوان طرح هاي برگزيده در نمايشگاه دستاوردهاي جهاد دانشگاهي معرفي مي شود.
دكتر محمدحسين ايماني خوشخو، رئيس نمايشگاه دستاوردهاي شاخص جهاد دانشگاهي، جهاد دانشگاهي را يكي از مولودهاي انقلاب اسلامي ايران دانست كه توانسته است با پشت سر گذاشتن موانع مختلف و فراز و نشيب ها در عرصه علم، دانش و فرهنگ با پژوهشگران زبده با هدف و انگيزه خدمت به نظام جمهوري اسلامي ايران به فعاليت بپردازند.
وي شعار جهاد دانشگاهي را ايده تا محصول دانست و گفت: در جهاد دانشگاهي ايده با اتمام يك طرح پژوهشي به پايان نمي رسد بلكه به يك طرح تحقيقاتي و سپس به محصول تبديل شده و به جامعه عرضه مي شود. شاخص ديگر وجود كارفرما و احساس نياز براي توليد يك محصول است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10