(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 09 اردیبهشت 1392 - شماره 20476

PDF نسخه

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوتاه از انتخابات
همزمان با سفر رئيس جمهور به تبريز صورت گرفت
افتتاح 26 طرح بزرگ عمراني در آذربايجان شرقي
در مكتب امام
معاون سياسي وزير كشور خبر داد
معرفي 30 معتمد انتخابات رياست جمهوري به هيئت مركزي نظارت
سخنگوي كميسيون اقتصادي: واردات كالاهاي مشابه توليد داخل خيانت است
قادري خبر داد
احتمال بررسي همزمان بودجه در تلفيق و صحن علني
دريا دار اميري خبر داد
رونمايي از اس 300 ايراني در سال آينده
قاسمي : مديران نفت حق به كارگيري بيت المال در مسائل سياسي را ندارند
حجت الاسلام ثمري : نظريه پردازي كار دولت نيست
   
كوتاه از انتخابات


بلاتكليفي در جبهه اصلاح طلبان
معاون اول دولت اصلاحات با ابراز تاسف از به اجماع نرسيدن اصلاح طلبان تاكيد كرد اكنون نزديك به 40 روز تا انتخابات مانده و هنوز جبهه اصلاحات تكليفش مبني بر اينكه نامزد انتخاباتي اش چه كسي است، مشخص نيست .
محمدرضا عارف كانديداي احتمالي اصلاح طلبان در انتخابات در پاسخ به پرسشي مبني بر آفت به اجماع نرسيدن گفت: بخشي از اين آفت فرهنگي است؛ چرا كه ما شعار خوب مي دهيم و مي گوييم اجماع را قبول داريم اما اگر به ما ختم شود، اگر به ديگري ختم شود قبول نداريم. بخشي ديگر ناشي از خودبزرگ بيني است و بخشي نيز ناشي از عدم تحمل ديگران است .
هنر قطعنامه نگرفتن
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان با بيان اينكه مي توان كاري انجام داد كه با در اختيار داشتن انرژي هسته اي صلح آميز، تحريم هم نباشيم، گفت: اگر هسته اي باشيم و قطعنامه نگيريم هنر است .
علي اكبر ولايتي با انتقاد از دو جرياني كه در خصوص انرژي هسته اي دچار افراط و تفريط هستند، اظهار كرد: يك دسته از اين افراد معتقدند كه انرژي هسته اي را بدست نياوريم تا قطعنامه شوراي امنيت را نگيريم عده اي هم مي گويند قطعنامه كاغذ پاره اي بيش نيست اما به اعتقاد بنده اگر هسته اي باشيم و قطعنامه نگيريم هنر است .
نامزد انتخابات رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه امنيت ملي ما در اين است كه رابطه خوبي را با همسايه ها داشته باشيم، افزود: بايد تنش زدايي با همسايگان ايران از اولويت هاي درجه يك سياست خارجي باشد .
گفتني است، قرار است در همايشي كه پنج شنبه 12 ارديبهشت ماه جاري در تهران برگزار مي شود، روسا و دبيران استاني ستاد ولايتي گردهم آيند و راهبردهاي فعاليت هاي ستادها را بررسي كنند.
همچنين روساي كميته هاي استاني و شهرستاني و كميته هاي مركزي استان هاي ستاد ولايتي، علاوه بر انتصاب در سمت هاي ياد شده، احكام خود را دريافت كردند .
ديدارهاي آيت الله مصباح
با نامزدهاي انتخابات
عضو شوراي مركزي جبهه پايداري از ديدار آيت الله مصباح با برخي كانديداهاي انتخابات يازدهم رياست جمهوري خبر داد.
حجت الاسلام جلالي از ديدار محمدحسن ابوترابي فرد كانديداي انتخابات يازدهم رياست جمهوري و حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش با آيت الله مصباح يزدي خبر داد .
وي افزود: زاكاني ديگر كانديداي انتخابات رياست جمهوري نيز درخواست ديدار با آيت الله مصباح را داشته است .
به گزارش فارس، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و جمعي از اعضاي شورا نيز با آيت الله مصباح ديدار كردند .
ناتواني جريان اصلاحات در ايجاد
دولت كارآمد
مسئول روابط عمومي ستاد حسن روحاني با بيان اينكه نامزد اصلي جريان اصلاحات توان ايجاد دولت كارآمد را ندارد، گفت : نمي توان روي كانديداتوري رييس دولت اصلاحات متمركز شد.
بابك دربيكي در گفت و گو با خبرآنلاين با اشاره به شايعه تشكيل ائتلاف خاتمي، روحاني و جهانگيري با حمايت هاشمي، اظهار داشت: از صحت و سقم اين موضوع كه روحاني نامزد اجماعي اصلاح طلبان است، خبر ندارم .
شوراي نگهبان مذاكره خصوصي
با كانديداها ندارد
عضو حقوقدان شوراي نگهبان اعلام كرد در شوراي نگهبان در اين خصوص كه بخواهيم به برخي كانديداها اعلام كنيم به دليل رد صلاحيت ثبت نام نكند بحثي نداشته ايم .
حسينعلي اميري در خصوص جزييات آيين نامه جديد اين شورا كه براي بررسي دقيق تر صلاحيت كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري تدوين شده است، گفت: شوراي نگهبان يگانه مرجع احراز صلاحيت كانديداها براي انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان است .
وي با بيان اينكه كسي كه نماز و روزه مي خواند را نمي توان يك رجل مذهبي معرفي كرد وكسي چند سال درس علوم سياسي خوانده باشد به عنوان رجل سياسي محسوب نمي شود، اظهار كرد: شوراي نگهبان درحال حاضر در جلسات مختلف خود شرايط رجل سياسي را در كنار ساير شرايط مثل مدير و مدبر بودن را بررسي مي كند تا موضوع باز شود .
اميري افزود: اين موضوع يك بحث داخلي شوراي نگهبان است كه نياز به اعلام عمومي ندارد .
عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه آيا صحت دارد برخي اعضاي شوراي نگهبان نامه اي به كانديدايي خاص كه احتمال رد صلاحيتش است مكاتبه كرده اند تا وارد صحنه انتخابات نشود گفت: من به عنوان يك عضو شوراي نگهبان اين موضوع را تكذيب مي كنم .
نامه نگاري حلقه انحراف براي آزادي سران فتنه
دبير كل جمعيت ايثارگران با بيان اينكه در همان روزهاي فتنه بعد از 22 خرداد سال 88 حلقه انحراف به دنبال آزاد كردن سردمداران جريان فتنه بودند،گفت:آنها در اين مسير بيش از 2بارنامه نگاري كردند .
حسين فدايي با اشاره به اينكه در سال 88 نظام سلطه و فريب خوردگان داخلي دست به دست هم دادند و فتنه را رقم زدند، اظهار كرد: در شرايط فعلي، جريان فتنه عقبه اجتماعي ندارد و بعيد است حلقه انحرافي با اين جريان پيوند بخورد، حتي اگر سران آن با هم مذاكره كنند، بدنه جريان فتنه با انحراف همراهي نخواهد كرد. در عين حال دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي هوشيارانه در صحنه هستند و در راس آن ملت ايران هوشيار است .
وي افزود: جريان انحراف به ظاهر در افكار عمومي ضد فتنه تلقي مي شود اما حقيقت اين نيست، زيرا در همان روزهاي فتنه بعد از 22 خرداد سال 88 اين جريان به دنبال آزاد كردن سردمداران جريان فتنه بودند و در اين مسير بيش از 2 بار نامه نگاري كرد، از طرف ديگر هيچ كجا موضع دقيق و شفافي عليه فتنه نداشتند و در برخي موارد اخباري هست كه تلاش كردند با هم ارتباطات داشته باشند .
فدايي خاطر نشان كرد: به نظر مي رسد كه حلقه انحرافي نسبت به رد صلاحيت كانديداي خود از سوي شوراي نگهبان واكنش نشان داده و فضا سازي كند و براي تاييد صلاحيت كانديداي خود اضطرار ايجاد كند اما بدون شك به نتيجه نخواهد رسيد .
فضاي سياسي در دولت سازندگي
بسته بود
يك كانديداي احتمالي انتخابات يازدهم با بيان اينكه دولت هاشمي روش و مدلي كه براي اقتصاد انتخاب كرده بود روش درستي نبود تاكيد كرد در دولت هاشمي به لحاظ سياسي نيز فضاي بسته اي حاكم بود .
محمد سعيدي كيا با زودرس خواندن ائتلاف در زمان كنوني گفت: در زمان كنوني ائتلاف را امري زودرس مي دانم، چون هنوز شوراي نگهبان به رد يا تاييد صلاحيت اقدام نكرده است و من بنا ندارم كه با كسي يا گروهي ائتلاف كنم .
دم خروس انتخاباتي
يك كانديداي احتمالي رياست جمهوري تاكيد كرد برخي از آقايان حضور و برنامه ريزي اطرافيان رئيس جمهور براي انتخابات رياست جمهوري را انكار مي كنند، اما دم خروس بيرون زده است.
محمدرضا باهنر با اشاره به اينكه برگزاري انتخابات به صورت تجميع و هر دو سال يك بار وقت و هزينه كمتري از كشور مي گيرد. گفت: يكي از نكته هاي منفي تجميع انتخابات در حاشيه قرار گرفتن يكي از انتخابات توسط انتخابات ديگر است .

 

همزمان با سفر رئيس جمهور به تبريز صورت گرفت
افتتاح 26 طرح بزرگ عمراني در آذربايجان شرقي

بريز-خبرنگار كيهان:
محمود احمدي نژاد در يكصد و چهارمين سفر استاني خود ضمن ورود به تبريز توسط خودرو عازم ورزشگاه تختي (باغشمال) اين شهر شد.
قرار است رئيس جمهور پس از ديدار با مردم تبريز در ورزشگاه 25 هزار نفري باغشمال در مراسم گشايش ده ها پروژه شركت كند.
افتتاح 26 طرح عمراني
به گزارش خبرنگار كيهان در جريان اين سفر 26 پروژه عمراني به ارزش 2 هزار و 272 ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد. 39 هزار و 855 واحد مسكن مهر در 58 شهر آذربايجان شرقي با حضور رئيس جمهور در شهر جديد سهند و اهداي كليد يك واحد مسكوني توسط وي به صاحبان يكي از واحدها بهره برداري و تحويل مي شود ضمن اينكه 18 هزار و 30 هكتار از اراضي پاياب سدهاي استان با 4 هزار ميليارد ريال به بهره برداري مي رسند. اين اراضي در مناطق شهيد مدني، خداآفرين، دشت گل فرج جلفا، دشت تبريز، سد آي دوغموش و سد سهند واقعند.
250 كيلومتر راه روستايي در 80 روستاي بالاي 50 خانوار از جمله طرح هايي هستند كه 340 ميليارد ريال براي آن ها هزينه شده است و طول راه هاي احداثي آذربايجان شرقي را به 6 هزار كيلومتر مي رساند و راه هاي آسفالته نيز به 4 هزار كيلومتر افزايش مي يابد.
قطعه پاياني آزادراه تبريز- تهران به طول 20 كيلومتر با 450 ميليارد ريال هزينه، و كنارگذر غربي تبريز به طول 15 كيلومتر با 560 ميليارد ريال و محور ميانه- چاراويماق به طول 90 كيلومتر و بيمارستان هاي مرند و ورزقان از طرح هاي مورد نظر براي بهره برداري همزمان با حضور رئيس جمهوري است.
به گزارش خبرنگار كيهان تشكيل نشست هيئت دولت و كارگروه كشاورزي و كارگروه معدن نيز در اين سفر پيش بيني شده است.
ميدان بزرگ شهيد بهشتي تبريز كه در هسته مركزي شهر واقع شده يكي از طرح هايي است كه پس از 15سال با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهد شد. اين ميدان تجاري، تفريحي، خدماتي و مسكوني 6 هكتار مساحت دارد، و برج 18 طبقه ابريشم نيز در آن ساخته شده كه بر اعتبار تبريز مي افزايد.
احمدي نژاد را در اين سفر اسفنديار رحيم مشايي مسئول دبيرخانه جنبش عدم تعهد، حجت الاسلام والمسلمين ميرتاج الديني، غلامحسين الهام و وزراي خارجه، دادگستري، «فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي، آموزش و پرورش، نيرو، ارتباطات و ورزش به همراه سرپرست وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي و رؤساي سازمان هاي ميراث فرهنگي و انرژي اتمي همراهي مي كنند.
ديدار با مردم در باغشمال
رئيس جمهور، ديروز در اجتماع مردم تبريز در ورزشگاه باغشمال طي سخناني با اشاره به فرمايشات رهبري در مورد حماسه اقتصادي و حماسه سياسي، ملت ايران را ملتي حماسي خواند و افزود: ملت ايران، ملت حماسه است و تاريخ كشور ما پر است از حماسه و اكنون نيز ملت ايران با درك عميق حماسه اقتصادي و سياسي، موانع را درهم خواهد شكست و جلو خواهد رفت. بايد با يك اقدام و حركت حماسي تمام اميدهاي دشمن را دفن كرد. ملت ايران، همواره پاك بوده است. در دل ملت ايران، در انديشه اين ملت، همواره يكتاپرستي و عدالت و كرامت انساني، جايگاه والايي داشته است.
ما يك ملت فرهنگي هستيم و دنبال تعالي انسان ها و پيشرفت جوامع بشري بوده ايم. ملت ايران، عاشق حقيقت است. انقلاب اسلامي، يك حركت زيبا و عميق از عمق جان ملت ايران بود و به فضل الهي بعد از 34 سال در عرصه هاي علم فناوري،عمران و آباداني به پيشرفت هاي بزرگي دست يافته ايم كه دشمن را گيج كرده و تمام فشارهاي داخلي و خارجي آنها، براي بازداشتن حركت رو به رشد ملت ايران بوده است.
احمدي نژاد افزود: استكبار عليه ملت ما سنگ اندازي مي كند چرا كه ملت ما تصميم گرفته در سايه عدالت، خود را بسازد و دشمن نيز با پيشرفت ما مخالف است و بهانه تراشي مي كند. وي خطاب به قدرت هاي خارجي گفت: همكاري و همراهي شما با ملت ايران به نفع شماست و بايد حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسيد. ملت ايران اهل دوستي است. فقط يك آذربايجان ايران كافي است تا شما را پشيمان كند. ملت ما، تاريخ ساز است و از موانع ايجاد شده عبور خواهد كرد.
احمدي نژاد مردم را به شركت پرشور و حماسه اي در انتخابات دعوت كرد و اظهار داشت: ان شاءالله و به فضل الهي در انتخابات ملت ما پرشور و باشكوه و همگاني وارد عرصه مي شوند و يك رئيس جمهور با راي قوي ملت، انتخاب مي شود تا تمام اميدهاي دشمنان نظام ما هيچ شود و اين مقدمه حماسه اقتصادي خواهد بود و همه بايد تلاش كنيم تا شرايط اقتصادي به نفع كشور و عليه دشمن تغيير كند و من مطمئن هستم تمام مشكلات حل خواهند شد و ايمان دارم كه امسال هم حماسه سياسي و هم حماسه اقتصادي را رقم خواهيم زد و دشمنان را براي هميشه مايوس خواهيم كرد. بايد با هم، ايران اسلامي را بسازيم و اين آرزوي امام خميني، شهدا و رهبر عزيز انقلاب است.
وي با اشاره به شرايط منطقه و تلاش استكبار براي ايجاد جنگ هاي مصنوعي بين ملت ها و به ويژه ملل مسلمان گفت: با نفت ملت هاي مستضعف سلاح خريداري و تهيه مي كنند و مردم را به جان هم مي اندازند تا براي خودشان، فرصت ايجاد كنند.
وي گفت: قدرت ها مي خواهند تركيه، عراق، سوريه و پاكستان را تكه تكه كنند و ما از توطئه هاي آنها خبر داريم. آنها مي خواهند مشكلات لاينحل خود را از اين طريق حل كنند. بايد توجه داشت كه اگر خداي ناكرده اين رويه و مشي خطرناك در منطقه گسترش پيدا كند، هيچ يك از اين آتش بياران معركه در امان نخواهند بود. اعتماد نكنيد به شيطان، مستكبران وفادار نيستند و ملت ايران هم يك ملت بزرگ است كه هميشه مقاومت كرده است.
رئيس جمهور همچنين با ارائه گزارشي از اقدامات دولت در كشور و آذربايجان شرقي قول داد در جلسه دولت، طرح هاي مصوب ولي كارنشده در استان را مورد بررسي قرار دهد. وي در عين حال خاطرنشان كرد: هنوز از ظرفيت هاي كامل معادن كشور استفاده نشده و اين حوزه مي تواند جايگزين نفت شود.
احمدي نژاد پس از سخنراني در ورزشگاه باغشمال عازم مناطق زلزله زده شد.

 

در مكتب امام


ماهيت حكومت جمهوري اسلامي اين است
ماهيت حكومت جمهوري اسلامي اين است كه:
با شرايطي كه اسلام براي حكومت قرار داده است با اتكاء به آراء عمومي ملت،
حكومت تشكيل شده و (حكومت اسلامي) مجري احكام اسلام مي باشد.
صحيفه نور - ج 3 - ص 105

 

معاون سياسي وزير كشور خبر داد
معرفي 30 معتمد انتخابات رياست جمهوري به هيئت مركزي نظارت


معاون سياسي وزير كشور از معرفي 30 نفر از سوي وزير كشور به عنوان متعمد به هيئت مركزي نظارت بر انتخابات طبق تبصره يك ماده 31 قانون انتخابات رياست جمهوري خبر داد .
سيد صولت مرتضوي درباره بحث تشكيل هيئت اجرايي مركزي انتخابات اظهار كرد: در آستانه انتخابات نمايندگان محترم طرح هايي مي دهند كه باعث مي شود قانون انتخابات دستخوش تحولاتي شود و به تبع اين موضوع برنامه هايي كه وزارت كشور و ساير دستگاه ها نيز دارند، دستخوش تغييرات مي شوند، البته اين حق نمايندگان محترم است .
وي افزود: از جمله تغييراتي كه در مجلس قانون انتخابات از جمله ماده 31 اين قانون داشت اين بود كه وزارت كشور زير نظر هيئت اجرايي مركزي انتخابات فعاليت كند، همچنين در تبصره 1 اين ماده آورده شده كه وزير كشور حداقل 5 ماه قبل از پايان دوره چهارساله رياست جمهوري 30 نفر از شخصيت هاي مذهبي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي كشور را كه داراي صلاحيت هاي مندرج در تبصره 3 ماده 39 اين قانون هستند را به عنوان معتمد به هيئت مركزي نظارت بر انتخابات معرفي كند .
مرتضوي ضمن اين كه از معرفي 30 نفر از شخصيت هاي مندرج در تبصره يك به هيئت مركزي نظارت خبر داد، اظهار كرد: الحمدالله سطح تعاملات بالا است و دستگاه اجرايي با بخش نظارت هيچ مشكلي ندارد و در زماني كه ضرورت داشته باشد اين هيئت اجرايي تشكيل مي شود .
معاون سياسي وزير كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا انتخابات سر موقع خود برگزار خواهد شد؟ تصريح كرد: جمهوري اسلامي در دوران جنگ انتخابات را سر موقع خود برگزار كرده است، حال كه ملت ما در اوج اقتدار است، نيز انتخابات را سر وقت خود برگزار خواهد كرد .
وي در ادامه با بيان اين كه پيش بيني ما اين است كه براي انتخابات پيش رو نزديك 67 هزار شعبه اخذ راي داشته باشيم، اظهار كرد: در هر شعبه اخذ راي تا 22 نفر عضو حضور خواهند داشت و بايد گفت كه با توجه عوامل پيشتيباني، نظارتي، انتظامي و بازرسين بالغ بر يك ميليون و 200هزار نفر انتخابات را پشتيباني مي كنند .
مرتضوي همچنين درباره فعاليت هايي كه كانديداهاي احتمالي هم اكنون و قبل از زمان تبليغات رسمي انجام مي دهند، اظهار كرد: ما هم اكنون كسي را به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري نداريم و فعاليت با اين عنوان مجاز نيست .
وي افزود: تبليغات زماني آغاز مي شود كه شوراي نگهبان فهرست نامزدهاي تاييد صلاحيت شده را به وزارت كشور اعلام كند و پس از آن وزارت كشور فهرست اسامي را منتشر مي كند و بعد از آن نامزدها 20 روز فرصت تبليغات خواهند داشت .
معاون سياسي وزير كشور در گفت و گو با شبكه خبر با تاكيد بر اين كه ما بحثي به نام تبليغات غيررسمي نداريم خاطرنشان كرد: يك بحث تببين شرايط مربوط به انتخابات است كه رجال سياسي، فرهنگي و اقتصادي و مسئولان برگزاركننده و شوراي نگهبان در مورد آن نظر مي دهند يك بحث هم بحث تبليغات است كه در مورد آن بايد گفت در حال حاضر هر چه كه شبهه تبليغ داشته باشد خلاف قانون است و وقتي كه مي گوييم قانون، قانون است ، همه بايد به آن تن دهيم .

 

سخنگوي كميسيون اقتصادي: واردات كالاهاي مشابه توليد داخل خيانت است


سخنگوي كميسيون اقتصادي گفت: واردات كالاهايي كه مشابه داخلي دارند خيانت به ملت است.
محمد علي پور با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در خصوص وضعيت اقتصادي كشور اظهار داشت: اتكا به توليدات داخلي سبب مي شود در آينده نه چندان دور كيفيت كالاهاي داخلي رشد كند و با كالاهاي خارجي هم تراز شود و حتي با آنها رقابت كند.
سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس تحقق حماسه اقتصادي در سال جاري را در سايه عزم و اراده ملي ميسر دانست و تأكيد كرد: هيچ ملتي با راحت طلبي به جايي نمي رسد؛ لذا بايد با تلاش و جديت و پركاري در جهت تحقق شعار امسال گام برداريم.
علي پور با تأكيد بر لزوم حمايت از توليدات داخلي اضافه كرد: اين حمايت در دو بخش صورت مي گيرد؛ يكي حمايت مردمي و ديگر حمايت دولتي است. انصافاً مردم حمايت لازم را از صنايع داخل دارند، اما متأسفانه دولت آنطور كه بايد و شايد از توليد حمايت لازم را نكرده و اميدواريم دولت بعدي اين امر را سرلوحه برنامه هاي خود قرار دهد.
وي در ادامه با اشاره به لزوم جلوگيري از واردات كالاهايي كه در داخل مشابه آنها توليد مي شود، گفت: اين كار خيانت به ملت و مملكت است؛ چرا كه صنايع داخلي را با آسيب مواجه مي كند.
ابراهيم نكو دبير كميسيون اقتصادي مجلس نيز در اين زمينه به ايسنا گفت: ما بايد براساس مؤلفه هاي لازم و در جهت مقاومتي شدن اقتصاد گام برداريم تا رقابت بين صنايع داخلي به افزايش كيفيت و كاهش قيمت منجر شود.
نكو با تأكيد بر لزوم فرهنگ سازي در داخل كشور براي مصرف كالاهاي توليد داخل خاطرنشان كرد: متأسفانه تاكنون اين فرهنگ سازي به آن شكلي كه بايد انجام نشده؛ در حالي كه لازم است اين امر از طريق رسانه ها بين مردم نهادينه شود و مردم بدانند كه مصرف كالاي توليد كشور به افزايش توليد و اشتغال زايي كمك مي كند و در نهايت شرايط اقتصادي را بهبود مي بخشد.
دبير كميسيون اقتصادي مجلس آموزش همگاني و فرهنگ سازي را اولين گام اساسي براي تشويق مردم به مصرف كالاهاي ساخت داخل دانست و يادآور شد: همچنين بايد زمينه رقابت بين واحدهاي توليدي را ايجاد كنيم تا اينها كيفيت را افزايش دهند و قيمت ها را كاهش دهند و در واقع رقابت سالمي بين آنها ايجاد شود. در مقابل اگر از توليد به درستي حمايت نشود و تسهيلات لازم به توليدگران ارائه نشود، شاهد ركود، رقابت ناسالم و كاهش كيفيت در محصولات داخلي خواهيم بود.

 

قادري خبر داد
احتمال بررسي همزمان بودجه در تلفيق و صحن علني


سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 92 با تشريح آخرين مصوبات كميسيون تلفيق گفت: در صورت موافقت هيئت رئيسه احتمال دارد لايحه بودجه 92 همزمان در صحن علني و كميسيون تلفيق مورد بررسي قرار گيرد.
جعفر قادري در نشست خبري خود با اشاره به تصويب كليات لايحه بودجه در صحن علني، اظهار كرد: بحثي كه ما با برخي اعضاي هيئت رئيسه داشتيم اين بوده كه چون كليات لايحه در صحن مصوب شده، در صورت موافقت هيأت رئيسه مي توان بعد از اتمام بحث هاي درآمدي در كميسيون تلفيق، آن را در صحن علني بررسي كرد و كميسيون تلفيق همزمان در جلسات فوق العاده به بررسي بخش هاي هزينه اي بپردازد تا از نظر زماني صرفه جويي شود.
وي افزود: كار كميسيون تلفيق قدري با كندي پيش مي رود و ما هنوز بخش هاي درآمدي را به اتمام نرسانديم كه اگر به همين شكل پيش برود بعيد است تا پايان هفته كار ما در كميسيون تلفيق نهايي شود لذا در صورتي كه هيأت رئيسه اين تفسير را بپذيرد، مي توانيم بخش درآمدي را در صحن علني مطرح كنيم و كميسيون تلفيق جلساتي را بعد از جلسه علني مجلس براي بررسي بخش هاي هزينه اي برگزار كند اما در غير اين صورت احتمالاً نياز به اين داريم كه هيأت رئيسه فرصت كميسيون تلفيق را براي هفته آينده يا حداقل بخشي از هفته آينده تمديد كند تا بتوانيم بخش هاي هزينه اي را نيز در كميسيون به تصويب برسانيم.
قادري همچنين با اشاره به مخالفت كميسيون تلفيق با برخي پيشنهادات دولت در لايحه بودجه، اظهار كرد: دولت پيش بيني كرده بود كه بخشي از منابع صندوق توسعه ملي به شركت هاي توسعه اي ايدرو و ايميدرو و شركت شهرك هاي صنعتي داده شود كه اين به دليل مغايرت با قانون برنامه حذف شد. پيشنهاد ديگر دولت هم اين بود كه طرح هاي نيمه تمامي كه از محل حساب ذخيره ارزي استفاده مي كردند براي تكميل از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كنند كه اين پيشنهاد هم به دليل محدوديتي كه قانون برنامه ايجاد مي كند با مخالفت اعضاي كميسيون تلفيق مواجه شد.
سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 92 در ادامه گفت: كميسيون تلفيق در مصوبه اي به بانك مركزي اجازه داد معادل سه ميليارد و 500 ميليون دلار نزد بانك هاي تخصصي سپرده گذاري كند كه در صورت تصويب نهايي در بخش هزينه اي، اين مبلغ براي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي بخش غير دولتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

دريا دار اميري خبر داد
رونمايي از اس 300 ايراني در سال آينده


معاون جهاد خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش گفت : ساخت سامانه اس300 ايراني فعال است و تست زيرسيستم هاي آن به پايان رسيده و براساس پيش بيني ها، در سال 93 سامانه موشكي باور 373 رونمايي و آماده بهره برداري خواهد شد.
دريادار فرهاد اميري گفت : ايران اگرچه با كارشكني هاي آمريكا نتوانست سامانه S-300 را بخرد اما حالا اين سامانه در داخل در حال ساخت است و سال 93 رسماً رونمايي مي شود.
وي تصريح كرد: ساخت سامانه اس300 ايراني فعال است و تست زيرسيستم هاي آن به پايان رسيده و در سال 92 مراحل ديگر آن ادامه خواهد داشت و انشاءالله براساس پيش بيني ها، در سال 93 سامانه موشكي باور 373 رونمايي و آماده بهره برداري خواهد شد.
به گزارش مهر، معاون جهاد خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش، سال 91 را سال بهره برداري از بخشي از دستاوردهاي نوين موشكي عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه سال گذشته سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني بود ورهبر انقلاب نيز بحث اقتصاد مقاومتي را مطرح كردند، ارتش نيز اين وظيفه را با توليد دستاوردهاي بومي اجرايي كرده و به لطف خدا به يك جايگاه ارزشمند در نيروهاي مسلح رسيده ايم.
درياداراميري با بيان اينكه هم اكنون ايران اسلامي همزمان در چند جنگ مختلف به سر مي برد، تصريح كرد: اگرچه اكنون جنگ فيزيكي نداريم، اما در چند جنگ مختلف از جمله جنگ تحريم ها، جنگ سايبري، جنگ رواني، جنگ ماهواره اي و جنگ فناوري به سر مي بريم. بنابراين در شرايط صلح نيستيم بلكه در شرايط جنگ نرم به سر مي بريم.
معاون خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش همچنين از اتمام ساخت بالگرد ملي در سال 92 خبر داد و گفت: بالگرد ملي توسط صنايع دفاع در حال ساخت است و در سال 92 به بهره برداري مي رسد كه تهاجمي بودن، تحرك و قابليت مانور مناسب در صحنه هاي بحران ، از خصايص اين بالگرد ملي است.
وي رونمايي از رادار كيهاني سپهر با برد بالاتر از 2500 كيلومتر را از دستاوردهايي اعلام كرد كه در سال جاري رونمايي خواهند شد، اظهار داشت: تمامي اين دستاوردها با وجود تحريم هاي يك طرفه بدست آمده است. زماني سامانه هاي راداري را دشمنان به ما مي دادند و همان دشمنان به نقاط كور اين سامانه ها آگاهي داشتند اما امروز در جمهوري اسلامي ايران، همه اين نقاط برطرف شده و كاملا نقاط مختلف در اختيار خودمان است.
اميري با اشاره به تجهيز زيردريايي ها به تجهيزات مدرن موشكي، از توليد انبوه زيردريايي هاي كلاس «غدير» خبر داد و گفت: زيردريايي ها از استراتژيك ترين سلاح هايي هستند كه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران بر آن دست پيدا كرده است چرا كه زيردريايي زير آب قرار مي گيرد و كشف آن براي دشمن بسيار دشوار است.
اميري دست يابي به اولين رادار با صفحه مسطح آرايه فازي در باند مناسب و نصب آن در زيردريايي «شهيد بايندر» را از دستاورد مهم ديگر ارتش دانست و افزود: به نظر من اين دستاوردها براي خارجي ها و كساني كه چشم ديدن پيشرفت جمهوري اسلامي ايران را ندارند، بهت آور خواهد بود وانشاء الله ناو جماران 3 را كه بزودي ساخته خواهد شد را به يك رادار صفحه مسطح مجهز خواهيم كرد كه جزو تكنولوژي هاي جديد دنيا محسوب مي شود .
اميري درخصوص زمان بهره برداري از ناوشكن سهند نيز گفت: قطعا در ساخت ناوشكن سهند نيز زمان لازم براي بهره برداري زودتر از آن را انجام خواهيم داد و در عرض 3 سال وارد عرصه عملياتي مي شود و سال 95 سال به آب اندازي ناوشكن سهند خواهد بود.
وي افزود: در ساخت ناوشكن سهند، بدنه آن استيل سازي شده است. برد سامانه موشكي و راداري آن افزايش يافته و از رادار صفحه مسطح نيز در آن استفاده شده است و در جنگ الكترونيك كارآيي فراواني خواهد داشت.
معاون جهادخودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش با بيان اينكه در بخش موشك هاي كروز دريايي نيز با كمك وزارت دفاع به برخي اهداف مورد نظر رسيده ايم، گفت: بخش موشك هاي ساحل به دريا و موشك هاي سطح به سطح از ديگر دستاوردهايي است كه در بردهاي مختلف كوتاه، متوسط و بلند انجام مي شود و سعي مي كنيم آن را به توليد انبوه برسانيم. اميري خاطرنشان كرد: در رزمايش ولايت 92 آخرين دستاوردهاي موشكي را به معرض نمايش خواهيم گذاشت.

 

قاسمي : مديران نفت حق به كارگيري بيت المال در مسائل سياسي را ندارند


وزير نفت، كاركنان و مديران وزارتخانه متبوعش را از ورود به مسائل سياسي و صرف بيت المال در اين زمينه برحذر داشت.
رستم قاسمي در همايش «تبيين سياست هاي وزارت نفت در سال92» به نامگذاري اين سال توسط مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: حضور حماسي مردم به ويژه كاركنان صنعت نفت در انتخابات پيش رو، مهم ترين محور و مصداق «حماسه سياسي» است و در اين برهه زماني حساس، چشم تمام جهان به مردم ايران است كه چگونه همانند گذشته حماسه آفريني مي كنند.
وي با تأكيد بر اينكه وزارت نفت يك سازمان كاملا فني و اقتصادي است و تمام كاركنان بايد توان خود را در اين راستا صرف كنند، افزود: مديران و كاركنان صنعت نفت حق ورود به مسائل سياسي و به كارگيري اموال بيت المال براي تبليغ به سود يا ضرر نامزدهاي انتخابات را ندارند و قدر مسلم اين است كه مردم در انتخابات آينده هركس را انتخاب كنند، رئيس جمهور كشور خواهد بود.
وزير نفت «حماسه اقتصادي» در صنعت نفت را به معني كار انقلابي و جهادگونه در همه عرصه هاي اين صنعت دانست و گفت: بر دو نكته ويژه در اين خصوص تأكيد مي كنم كه با تحقق آنها اين حماسه در صنعت نفت تحقق مي يابد نخست حذف بوروكراسي آزاردهنده اداري و طولاني شدن فرآيند انجام پروژه ها كه از مشكلات جدي صنعت نفت ايران است و در سال92 بايد در اين حوزه تحولي اساسي و حماسي ايجاد شود و نكته دوم، توجه ويژه به مبحث جهاد خودكفايي و تكيه بر تجهيزات ساخت داخل و تقويت سازندگان و پيمانكاران ايراني است كه مديران بايد به صورت خاص اين مبحث را دنبال كنند.
قاسمي افزود: با عنايت به شرايط موجود و سياست حمايتي وزارت نفت از توليد داخل، اين تجهيزات حتي اگر اندكي نسبت به مشابه خارجي خود از كيفيت پايين تر و قيمت تمام شده بالاتري برخوردار باشند، در مسير توسعه منطقي بوده و مورد حمايت واقع خواهند شد.
وي در ادامه ضمن تأكيد بر اينكه طرح تحول در صنعت نفت نقشه راه ماست، افزود: تغيير ساختار و سازمان وزارت نفت و شركت هاي تابع با توجه به نيازهاي روز صنعت نفت و محوريت آخرين تغييرات مورد تأكيد دولت به ويژه در حوزه خصوصي سازي و همچنين اصلاح ساختار حقوقي و قراردادهاي صنعت نفت از اقدامات كليدي ما در قالب اين طرح است.
وزير نفت درخصوص اهميت وجود مديريت كارآمد در صنعت نفت افزود: دستورها و تدابير مديران بدون هيچ حرفي لازم الاجرا بوده و درصورتي كه اشكالي در آن به نظر آيد، مخاطب دستور موظف است، در اسرع وقت درخصوص اصلاح آن مذاكره نمايد و در غير اين صورت حتي اجراي با اشكال دستور در برابر مسكوت گذاشتن آن تكليف است و تخطي از اين روال غيرقابل پذيرش است.
قاسمي تأكيد كرد: دولت دهم تا آخرين روز در انجام مأموريت هاي محوله مصمم و روند پيشرفت و انجام كارها تا آخرين لحظه ادامه خواهد داشت.
قاسمي همچنين ضمن برشمردن فعاليت چشم گير صنعت نفت در سال91 افزود: قضاوت درمورد عملكرد صنعت نفت زماني واقع بينانه خواهد بود كه تمام شرايط تحريم و ساير عوامل موجود درنظر گرفته شود.
وي در ادامه گفت: ما با وجود شرايط تحريم در سال91 بيش از 24ميليارد دلار جذب سرمايه در بخش بالادستي صنعت نفت داشتيم كه اين رقم سرمايه گذاري بي نظير است.
وزير نفت همچنين ضمن تأكيد بر اهميت پالايشگاه امام خميني(ره) شازند، راه اندازي اين پالايشگاه را يك واقعه تاريخي در صنعت نفت قلمداد كرد و افزود: با وجود اينكه به دليل تحريم، پيمانكاران خارجي تعهدات خود را درخصوص اين پروژه به انجام نرساندند، با همت كاركنان صنعت نفت و تلاش شبانه روزي در سخت ترين شرايط ممكن، اين پالايشگاه راه اندازي شد و در مدار توليد قرار گرفت.
قاسمي، حضور پررنگ ايران در ميادين مشترك را يكي ديگر از اقدامات چشم گير صنعت نفت در سال گذشته قلمداد كرد و گفت: درحالي كه در گذشته نه چندان دور ايران حداكثر داراي 8دكل فعال براي حفر ميادين دريايي در حوزه خليج فارس بود و غالب اين دكلها به صورت استيجاري فعاليت مي كردند، اكنون ما حداقل 20دكل دريايي فعال در اين حوزه داريم كه اغلب آنها در مالكيت ايران هستند.
وي افزود: فعاليت و سرمايه گذاري در ميادين مشترك و تأسيسات مرتبط با آنها در نهايت به سود كشور است، به طوري كه فقط با صدور گاز دو فاز از پارس جنوبي به عراق، كه حداكثر تا 2ماه آينده به بهره برداري خواهد رسيد، ساليانه حدود 5ميليارد دلار درآمد ارزي خواهيم داشت.
قاسمي به ثبت ركورد توليد روزانه 750ميليون مترمكعب گاز در زمان اوج مصرف در سال91 اشاره كرد و گفت: علاوه بر اينكه با تلاش شبانه روزي كاركنان و برنامه ريزي ها و پيش بيني دقيق انجام گرفته، در اين سال هيچ مشكلي در تأمين مصرف گاز خانگي و صنعتي نداشته ايم، قراردادهايي نيز براي صادرات گاز ايران به كشورهاي همسايه منعقد شده است كه اين قراردادها منافع طرفين را تأمين خواهد كرد.

 

حجت الاسلام ثمري : نظريه پردازي كار دولت نيست


دبير سابق هيئت عالي گزينش كل كشور تاكيد كرد نظريه پردازي ديني در اختيار حوزه هاي علميه است.
حجت الاسلام علي ثمري، روز يكشنبه در سخناني در مسجد العلي مشهد اظهار كرد: رئيس جمهوري بايد در تمامي موارد مقام معظم رهبري را فصل الخطاب بداند نه اينكه 11 روز خانه نشين شود.
دبير سابق هيئت عالي گزينش كل كشور افزود: رئيس جمهوري فعلي كاملا معلوم الحال است و در اين راستا يك رئيس جمهور بايد بداند كه كارش نظريه پردازي ديني نيست و در اين مقوله نظريه پردازي ديني در اختيار حوزه هاي علميه است .
ثمري با تاكيد بر اينكه عزل هاي بي دليل دولت دهم به طور محض ريشه در بي اخلاقي داشت، افزود: احمدي نژاد انسان پرتلاش و خستگي ناپذير بود اما به واسطه روي كار آوردن افراد ناكارآمد دولت به حاشيه كشيده شد .
به گزارش مهر، وي در خصوص صحبت هاي احمدي نژاد در خوزستان و سمنان گفت: صحبت هاي او در سمنان و خوزستان هيچ توجيهي نداشت و كسي كه رئيس جمهور مملكت است بايد قاعده بازي سياسي را ياد داشته باشد . دبير سابق هيئت عالي گزينش كل كشور با تاكيد بر اينكه انحراف از آستين دولت بيرون آمده است، اظهار كرد: انحراف از آستين دولت درآمده و به واسطه اطرافيان ناكارآمد رئيس جمهور به ايجاد انحراف دامن زده است .
حجت الاسلام ثمري تصريح كرد: در عرصه سياست حرف اول و آخر را ولايت فقيه مي زند و نبايد به دنبال جرزني در بازي سياسي باشيم زيرا درعرصه اداره كشور يك رئيس جمهور با عنوان شخص دوم مملكت بايد بر خرد جمعي تكيه كند.
وي با اشاره به نقاط قوت و ضعف دولت تصريح كرد: دولت نهم و دهم خدمات بسيار ارزنده اي به اين كشور ارزاني داشته اما اين خدمات در حالي بود كه دولت احمدي نژاد همه چيز را به حاشيه كشيد و زمينه ساز فساد شد .
دبير سابق هيئت عالي گزينش كل كشور بيان كرد: رئيس جمهور فعلي تنها با گفتن بگم بگم ها شعار مبارزه با مفاسد اقتصادي را داد و هيچ گاه از ليستي كه ادعا مي كرد اسمي كسي را بيرون نياورد .
ثمري تاكيد كرد: شعار مبارزه با مفاسد اقتصادي در حالي مطرح مي شد كه متاسفانه در حوزه اقتصاد شاهد ناكارآمدي هاي متعدد و اظهاراتي مغرضانه در دولت بوديم .

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10