(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - شماره 20477

PDF نسخه 

سفير سودان در روسيه حمايت صهيونيست ها از شورشيان را تأييد كرد
استاد دانشگاه عربستان : تغييرات سياسي به زودي دامنگير رژيم سعودي مي شود
به دليل دامن زدن به فعاليت هاي تروريستي مالكي فعاليت 11 شبكه ماهواره اي را به حال تعليق درآورد
راهپيمايي گسترده مردم تركيه در همبستگي با دولت و ملت سوريه
چهار سوي پنج قاره
تظاهرات شبانه مردم بحرين عليه جنايات آل خليفه
ترور نخست وزير سوريه نافرجام ماند
سلسله انفجارهاي پاكستان20 كشته و 88 مجروح برجاي گذاشت
تجمع اعتراضي عليه آمريكا و دولت ژاپن در شهر اوكيناوا
مصري هاي معترض پرچم قطر و اسرائيل را آتش زدند
رياضت اقتصادي عامل خودكشي و افسردگي در غرب
تظاهرات ضد دولتي عليه دور تازه رياضت اقتصادي در اسپانيا و يونان
ساختمان 2 وزارتخانه ليبي به تصرف افراد مسلح درآمد
تجمع خياباني در كلرادو
   
سفير سودان در روسيه حمايت صهيونيست ها از شورشيان را تأييد كرد


سفير سوريه در روسيه تأكيد كرد كه دولت خارطوم درباره حمايت اسرائيل از شورشيان سودان سند دارد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري اليوم السابع، سفير سودان در روسيه در گفت و گو با كانال روسيا اليوم تصريح كرد: خارطوم ترديد ندارد كه اسرائيل از شورشيان جبهه انقلابي در غرب سودان حمايت مي كند.
وي افزود: حتي مقامات بلندپايه دستگاه جاسوسي اسرائيل حمايت از اين جنبش شورشي را انكار نمي كنند.سفير سودان گفت: اسرائيل معتقد است كه امنيتش با دخالت در امور داخلي ديگر كشورها و ضعيف كردن آنها از جمله سودان تأمين مي شود.مذاكرات اخير دولت خارطوم با شورشيان در آديس آبابا به دليل كارشكني شورشيان بي نتيجه پايان يافت.

 

استاد دانشگاه عربستان : تغييرات سياسي به زودي دامنگير رژيم سعودي مي شود


فعال سياسي عربستاني با اشاره به ناتواني دولت سعودي در برابر گسترش اعتراضات تأكيد كرد، تغييرات سياسي در اين كشور اجتناب ناپذير است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «علي الاحمد» استاد دانشگاه القصيم در مصاحبه با شبكه العالم گفت: دير يا زود انقلابي بزرگ در عربستان آغاز خواهد شد، و تغييرات سياسي مهمي به علت گسترش اعتراضات و تداوم بازداشت و سركوب مردم حاصل خواهد شد.وي با اشاره به ناتواني رژيم حاكم در برابر گسترش اعتراضات افزود: من معتقدم كه اگر تظاهرات گسترده اي در سراسر عربستان به مدت 10 روز برگزار شود، رژيم حاكم فروخواهد ريخت.شهرهاي مختلف عربستان از بيش از يكسال و نيم پيش شاهد برگزاري تظاهرات براي درخواست براي آزادي و روي كار آمدن نظامي منتخب برآمده از خواست مردم است كه با سركوبگري رژيم سعودي و كشته يا زخمي شدن شماري از معترضان يا بازداشت و شكنجه آنها رو به رو شده است.

 

به دليل دامن زدن به فعاليت هاي تروريستي مالكي فعاليت 11 شبكه ماهواره اي را به حال تعليق درآورد


همزمان با سلسله انفجارها در پنج شهر شيعه نشين عراق «نوري مالكي» فعاليت 11 شبكه ماهواره اي را به خاطر دامن زدن به تفرقه قومي و تشويق فعاليت هاي تروريستي تعطيل كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، مناطق شيعه نشين عراق ديروز هدف پنج انفجار تروريستي قرار گرفت؛ يك شهرك صنعتي در جنوب كربلا، ديوانيه، العماره و دو منطقه ديگر در جنوب عراق مكان هايي بودند كه توسط تروريست ها هدف قرار گرفتند. شمار شهداي اين حملات 24 تن و مجروحان نيز 64 تن اعلام شد. به گفته منابع عراقي، احتمال افزايش تلفات نيز وجود دارد.در جنوب كركوك نيز يك افسر و يك كارمند دولت بر اثر تيراندازي افراد ناشناس كشته شدند. از استان نينوا نيز گزارش رسيد، يك هواپيماي ارتش عراق حين نبرد با تروريست ها در جنوب موصل سقوط كرد. نيروهاي ارتش نيز توانستند مواضع افراد مسلح را در روستاي «جرن» واقع در 10 كيلومتري جنوب موصل در هم بكوبند و بر منطقه مسلط شوند. اين نبرد نيز شماري كشته و مجروح برجاي گذاشت. در همين حال، گروه تروريستي «نقشبنديه» اعلام كرد به بغداد حمله مي كند. اما در استان الانبار سران 20 قبيله با نيروهاي دولتي اعلام همبستگي كردند.
تعطيلي 11 شبكه
«نوري مالكي» نخست وزير عراق فعاليت 11 شبكه ماهواره اي را در عراق به حالت تعليق درآورد. علت اين اقدام، دامن زدن اين شبكه ها به دو دستگي هاي قومي، شعله ور كردن خشونت و حمايت از بقاياي رژيم بعث صدام اعلام شده است. «الجزيره» و «العربيه» از جمله شبكه هاي تعطيل شده هستند.
آمريكا، تركيه و رژيم هاي محافظه كار عرب قصد دارند روند دموكراتيك در عراق را متوقف كرده و رژيمي مشابه رژيم «صدام» را بار ديگر بر اين كشور حاكم كنند.

 

راهپيمايي گسترده مردم تركيه در همبستگي با دولت و ملت سوريه


مردم تركيه تجمع گسترده اي را در حمايت از دولت سوريه و ابراز همبستگي با مردم اين كشور برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) جمعيت صلح تركيه با مشاركت گسترده مردم و شماري از نمايندگان حزب خلق تركيه تجمع گسترده اي را براي ابراز همبستگي با دولت و مردم سوريه برگزار كردند.
در اين تجمع كه در شهر «انتاكيه» تركيه صورت گرفت مردم تركيه با سردادن شعارهايي تاكيد كردند از ملت و دولت سوريه در برابر امپرياليسم جهاني حمايت كرده و از استقلال، حاكميت و تماميت ارضي سوريه پشتيباني مي كنند. آنها سياست هاي دولت آنكارا در قبال سوريه را محكوم كردند.مردم تركيه همچنين خاطرنشان كردند سرنوشت خاورميانه بايد در دست ملت هايش باشد و ما هرگز به بيگانگان اجازه نخواهيم داد در اين زمينه نقش ايفا كند.
شركت كنندگان در اين تجمع با تاكيد بر لزوم تداوم مقاومت عليه امپرياليسم جهاني تاكيد كردند، ملت هاي منطقه توطئه عليه سوريه را با شكست مواجه خواهند كرد.
اين در حالي است كه ارتش سوريه در ادامه عمليات خود عليه گروه هاي مسلح در مناطق مختلف سوريه تعداد زيادي از تروريست ها را به هلاكت رساند و مهمات و تسليحات آنها را نيز منهدم كرد.
نيروهاي ارتش در استان حمص در منطقه تلدو شماري از گروه هاي مسلح تروريست را به هلاكت رساندند و در حومه شهر القصير با نفوذ تعدادي از تروريست ها از اراضي لبنان به اراضي سوريه مقابله كردند.
واحدهايي از ارتش طي عملياتي قايق هاي متعلق به تروريست ها را در رود فرات در نزديكي روستاي مراط در ديرالزور منهدم كردند.
محموله اين قايق ها سلاح و مهمات براي تروريست ها در داخل شهر ديرالزور بود.
در همين حال منابع نظامي سوري اعلام كردند كه در پاكسازي منطقه قدسيا، جوبر، حومه حمص، حلب، حماه و ديگر شهرها از حضور تروريست ها تعداد زيادي تروريست هاي خارجي به هلاكت رسيدند.
از سوي ديگر روزنامه الوطن سوريه تاكيد كرد كه گروه هاي تروريستي در منطقه برزه در حومه دمشق از سلاح هاي شيميايي عليه نيروهاي ارتش استفاده كردند.
الوطن افزود: شماري از مجروحان كه از علائم مختلف استنشاق گازهاي سمي رنج مي بردند به بيمارستان نظامي در دمشق منتقل شدند. شبكه تلويزيوني الميادين نيز گزارش داد كه بر اثر انفجار روز گذشته در نزديكي مدرسه و مهد كودكي در محله النمره دمشق شش نفر كشته و 14 نفر مجروح شدند.
منابع خبري نيز از مفقود شدن 5000 جنگجوي مسلح سعودي در سوريه و انتقال اجساد 1000 جنگجو به عربستان سعودي از آغاز درگيري ها در سوريه خبر دادند.
ساير رويدادها
¤ سفير تل آويو در واشنگتن اعلام كرد، خط قرمز اسرائيل و آمريكا در باره سوريه متفاوت است.
¤ دبيركل جريان ناصري لبنان گفت، ارسال پول و سلاح و اعزام تروريست ها به سوريه تنها به نفع دشمنان سوريه و امت عربي است.
¤ دو سناتور آمريكايي در يك برنامه تلويزيوني از رئيس جمهور اين كشور خواستند كه در سوريه مداخله نظامي كند.
¤ تروريست ها وابسته به گروه القاعده 30 جوان شيعه را در دو روستاي مسلمان نشين نبل و الزهرا در حومه حلب قتل عام كردند.
¤ يكي از نمايندگان مجلس سوريه گفت، حمله به سوريه بحران اين كشور را حل نمي كند.
¤ حمله موشكي تروريست ها به حومه ادلب چهار كشته بر جاي گذاشت.

 

چهار سوي پنج قاره


حمله راكتي به فلسطين اشغالي
سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي از شليك يك راكت از نوار غزه به جنوب فلسطين اشغالي خبر داد.تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است اما تحليلگران معتقدند اين اقدام در واكنش به حمله هوايي جنگنده هاي اسرائيلي به جنوب غزه صورت گرفته است.
درگيري در لبنان
در درگيري هاي منطقه طرابلس در لبنان سه نفر كشته و شش تن ديگر مجروح شدند.اين درگيري ها بعد از آن آغاز شد كه نيروهاي امنيتي لبنان براي از بين بردن ساخت و سازهاي غيرقانوني به اين منطقه رفتند كه با پرتاب سنگ از سوي مردم رو به رو شدند.
ايفاي نقش روسيه در منطقه
معاون سابق رئيس مجلس لبنان تأكيد كرد، سفر معاون وزير خارجه روسيه به لبنان سرآغاز ايفاي نقش سياسي مسكو در منطقه است.وي افزود، بيروت از مواضع روسيه در قبال مسائل منطقه حمايت مي كند.
مذاكره با كره شمالي
وزير خارجه كره جنوبي تأكيد كرد باب مذاكره با كره شمالي همچنان باز است.وي اظهار داشت، به رغم تهديدات جدي كره شمالي و بسته شدن مجموعه صنعتي مرزي دو كشور، باب مذاكره با پيونگ يانگ همچنان باز است.
طرح جديد قاهره
همزمان با آغاز رايزني هاي محمود عباس براي تشكيل دولت توافق ملي منابع فلسطيني از طرح جديد مصر براي تشكيل دولت به رياست محمود عباس به مدت يك سال و به تعويق افتادن برگزاري انتخابات خبر دادند.تشكيل دولت جديد فلسطين براساس نتايج نشست كميته سازمان آزادي بخش فلسطين در قاهره و همچنين توافقات دوحه بين فتح و حماس است.

 

تظاهرات شبانه مردم بحرين عليه جنايات آل خليفه


مردم انقلابي بحرين با برگزاري تظاهرات شبانه عليه رژيم آل خليفه موسوم به «ما براي آبرويمان كشته مي شويم» سياست سركوب رژيم را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه در منطقه الدراز برگزار شد معترضان حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين را مسئول جنايات رخ داده در بحرين اعلام كردند.تظاهركنندگان با سر دادن شعار «هيهات مناالذله» و «مرگ بر حمد» خواستار براندازي نظام آل خليفه شدند.
نظاميان آل خليفه با استفاده از سلاح هاي غيرمجاز و گازهاي اشك آور اين تظاهرات را سركوب كردند كه در نتيجه آن چندين نفر از معترضان زخمي شدند.همزمان با اين تظاهرات شبانه در غرب منامه نيز تظاهرات گسترده اي با شعار «مردم محور قدرت هستند» برگزار شد و تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه خواستار براندازي نظام سلطنتي در اين كشور شدند.مردم بحرين تاكيد كردند سركوبگري هاي آل خليفه آنان را از ادامه راه انقلاب باز نخواهد داشت.گزارش سازمان هاي حقوق بشري ثابت كرده كه رژيم آل خليفه براي سركوب مردم و شكنجه زندانيان سياسي از سلاح هاي غيرمجاز و شيوه هاي غيرانساني استفاده مي كند با وجود اين مقامات آل خليفه عنوان مي كنند كه حكومت بحرين استبدادي نيست.
در همين رابطه وزارت خارجه بحرين در واكنش به گزارش وزارت خارجه آمريكا كه در آن رژيم حاكم در بحرين رژيمي استبدادي توصيف شده است اظهار داشت، اين گزارش از بي طرفي برخوردار نيست و چارچوب روابط تاريخي و چند جانبه بين دو كشور دوست را ناديده گرفته است. گزارش وزارت خارجه بحرين ادعا كرده كه حكومت بحرين استبدادي نيست!

 

ترور نخست وزير سوريه نافرجام ماند


نخست وزير سوريه از يك ترور نافرجام جان سالم به در برد.
به گزارش خبرگزاري مهر، روز گذشته يك انفجار در منطقه المزه دمشق با هدف ترور وائل الحلقي نخست وزير سوريه انجام شد كه طي آن 10 نفر كشته شدند اما آسيبي به نخست وزير سوريه نرسيد.
شدت انفجار به حدي بود كه به بسياري از خودروها و ساختمان هاي محل آسيب هاي جدي وارد آمد و شيشه هاي ساختمان هاي اطراف شكسته شد.
عمران الزعبي وزير اطلاع رساني سوريه از محل انفجار بازديد كرد. رسانه هاي خبري از كشته شدن محافظ شخصي الحلقي و زخمي شدن سه محافظ ديگر در اين انفجار خبر دادند.
نخست وزير سوريه ساعتي پس از سوءقصد در مقابل دوربين رسانه هاي اين كشور قرار گرفت و اين حادثه را به عنوان دليلي بر شكست گروه هاي مسلح در مقابل عمليات ارتش سوريه برشمرد.

 

سلسله انفجارهاي پاكستان20 كشته و 88 مجروح برجاي گذاشت


انفجارهاي پي در پي در شهرهاي پاكستان جان 20 نفر را گرفت و 88 تن را نيز زخمي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، تروريست هاي فعال در پاكستان ديروز بمبي را در شهر پيشاور منفجر كردند و با اين انفجار، جان هشت غيرنظامي را گرفتند و 43 نفر را نيز زخمي كردند. در همين شهر و شهرهاي «كويته»، «كوهات» و «صوابي» نيز روز يكشنبه انفجارهاي زنجيره اي رخ داد. در اين حملات هم 12 نفر جان باختند و بيش از 45 نفر زخمي شدند. انفجار كوهات به قدري قوي بود كه باعث آتش سوزي هفت خودرو و تخريب شمار زيادي مغازه شد.اين انفجارها با هدف متوقف كردن روند برگزاري انتخابات پارلماني صورت مي گيرد. قرار است پاكستاني ها 21 ارديبهشت به پاي صندوق هاي رأي بروند.
«احسان الله احسان» سخنگوي طالبان پاكستان با پذيرش مسئوليت حملات تروريستي مذكور، اعلام كرد، عمليات طالبان عليه برخي احزاب سياسي براساس تصميم گيري شخصي نيست، بلكه اين حملات به دستور شوراي (رهبري) طالبان صورت مي گيرد و لذا، اين حملات به راحتي متوقف نمي شود.وي تأكيد كرد: احزابي چون «جماعت اسلامي»، «حزب مسلم ليگ شاخه نواز شريف»، «جمعيت علماي اسلامي شاخه فضل الرحمن» و «حزب تحريك انصاف» از عمليات طالبان در امان خواهند بود.سخنگوي طالبان تصريح كرد: نامزدهاي مستقل جزئي از نظام سكولار، دموكراسي و غيراسلامي هستند، به همين علت آنان نيز مورد حمله قرار خواهند گرفت.

 

تجمع اعتراضي عليه آمريكا و دولت ژاپن در شهر اوكيناوا


هزاران نفر از مردم ژاپن در اوكيناوا در اعتراض به برگزاري جشن هاي دولتي سالگرد جنگ جهاني دوم عليه دولت خود و آمريكا تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها بيش از 10 هزار نفر از مردم اوكيناوا همزمان با برگزاري جشن هاي دولتي در توكيو با تجمع در پارك «گينوان» عليه تداوم سلطه آمريكا بر كشورشان تظاهرات كردند.تظاهركنندگان با صدور قطعنامه اي برگزاري مراسم دولت را اقدامي كاملاً غيرمنطقي و به سخره گرفتن احساسات مردم توصيف و اعلام كردند كه اين اقدام تاييدي بر جدايي اوكيناوا از سرزمين مادري آن (ژاپن) از سوي دولت است.قرارداد صلح سانفرانسيسكو در 28 آوريل 1952 با هدف پايان دادن به جنگ جهاني دوم بين نيروهاي متفقين و ژاپن رسماً امضا شد، براساس اين قرارداد قرار بود اوكيناوا تا 20 سال بعد از آن تحت سلطه آمريكا قرار گيرد كه اين سلطه تاكنون ادامه دارد.براساس اين گزارش صدها نفر از مردم توكيو نيز در اعتراض به برگزاري جشن هاي سالگرد امضاي اين قرارداد، تظاهرات كردند و خواستار خروج نظاميان آمريكايي از كشورشان شدند.
«ماساكو ايشيمينه» رئيس فدراسيون ملي و سازمان منطقه اي زنان به عنوان سخنران مراسم اوكيناوا، استقرار نيروهاي آمريكايي در پايگاه اوكيناوا را نقطه شيوع ناهنجاري هاي اخلاقي و فسادهاي اجتماعي در اوكيناوا خواند و تصميم واگذاري اين پايگاه به آمريكايي ها را تصميم غلط دولت و در واقع ادامه شكست كشور توصيف كرد. وي گفت: تا زماني كه آمريكايي ها در اوكيناوا حضور دارند ژاپن هنوز حاكميت ملي خود را به دست نياورده است و همچنان زير سلطه آمريكا قرار دارد.

 

مصري هاي معترض پرچم قطر و اسرائيل را آتش زدند


تظاهركنندگان مصري در اعتراض به «دخالت هاي خارجي» پرچم قطر و اسرائيل را به آتش كشيدند.
به گزارش «باشگاه خبرنگاران» به نقل از «المنار» گروهي از جوانان مصري در اعتراض به مداخلات قطر و رژيم صهيونيستي در امور داخلي كشورشان به سمت ساختمان سفارت قطر در قاهره تظاهرات كردند.
معترضان پس از تجمع مقابل سفارتخانه قطر پرچم اين كشور و رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند.
معترضان اعلام كردند «دوحه» و «تل آويو» پس از انقلاب مصر در سال 2011 و سرنگوني ديكتاتور سابق (حسني مبارك) تلاش زيادي براي مداخله در امور داخلي كشورشان مي كنند.
از سوي ديگر دانشجويان دانشگاه هاي مصر نيز در اقدامي اعتراضي خواستار ريشه كن شدن فساد از دانشگاه ها شدند.
واحد مركزي خبر در اين باره به نقل از شبكه تلويزيوني «الجزيره» نوشت: دانشجويان شماري از دانشگاه هاي مصر در تظاهراتي با عنوان «روز خشم دانشجويي» خواستار بركناري وزير آموزش عالي و توقف برخوردهاي امنيتي با اعتراض هاي دانشجويي شدند. معترضان همچنين اعلام كردند اوضاع خوابگاه هاي دانشجويي بايد بهبود يابد.
خبر ديگر اينكه دادگاه قاهره با رد اعتراض حسني مبارك، رئيس جمهور مخلوع مصر تأكيد كرد وي همچنان بايد در حبس بماند.
به گزارش شبكه العربيه، وكيل مبارك اين خبر را تأييد كرده است. «فريد الديب» وكيل مبارك به تصميم سازمان كسب درآمد نامشروع مبني بر تمديد حبس مبارك به مدت 15 روز به منظور اجراي تحقيقات، اعتراض كرده بود.
روز يكشنبه مبارك را با يك هواپيما از بيمارستان زندان طره به آكادمي پليس براي حضور در جلسه دادگاه منتقل كردند.
«خالد سليم» رئيس هيئت بازرسي و تحقيق سازمان كسب درآمد نامشروع حكمي در تاريخ 24 آوريل صادر كرد كه براساس آن حبس مبارك به مدت 15 روز ديگر براي اجراي تحقيقات درباره ثروت بادآورده مبارك تمديد شد.

 

رياضت اقتصادي عامل خودكشي و افسردگي در غرب


ركود اقتصادي و برنامه هاي رياضتي تاثير مخربي بر بهداشت رواني و سلامت جسمي شهروندان اروپايي و آمريكاي شمالي داشته و موجب افزايش خودكشي، افسردگي و ابتلا به بيماري هاي عفوني به دليل كاهش دسترسي به دارو و مراقبت هاي بهداشتي شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، جمع بندي نتايج تحقيق 10ساله «ديويد استاكلر» اقتصاددان دانشگاه «آكسفورد» و «سانجاي باسو» استاديار دارو و متخصص بيماري هاي واگيردار دانشگاه «استانفورد» نشان مي دهد كه رياضت اقتصادي به سلامت جمعيت كشورهاي گرفتار بحران اقتصادي آسيب جدي وارد مي كند.
اين دو پژوهشگر در كتاب تازه انتشار خود، نوشته اند: در دوره ركود اقتصادي يا ركود بزرگ و پيامدهاي رياضت ناشي از آن در سراسر اروپا و آمريكاي شمالي، بروز بيش از 10 هزار مورد خودكشي و گرايش يك ميليون فرد به افسردگي ثبت شده است.
براساس اين تحقيق، يونان بيشترين آسيب ها را از رياضت هاي اقتصادي تجربه مي كند، به گونه اي كه نخستين مورد شيوع مالاريا در اين كشور طي چندين دهه گزارش شده كه پيامد كاهش بودجه و برنامه هاي سم پاشي ضد پشه رخ داده است.
همچنين افزايش 50 درصدي نرخ بيكاري جوانان يوناني با اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي موجب افزايش اعتياد به مواد مخدر و در نتيجه بالا رفتن ميزان ابتلا به ويروس «ايدز» تا بيش از 200 درصد از سال 2011 تاكنون شده است.
اين تحقيق حاكي است در ركود اقتصادي اخير، بيش از پنج ميليون نفر در آمريكا امكان دسترسي به مراقبت هاي پزشكي را از دست دادند و در انگليس نيز در پي برنامه كاهش بودجه دولت، حدود 10 هزار خانواده بي خانمان شدند.

 

تظاهرات ضد دولتي عليه دور تازه رياضت اقتصادي در اسپانيا و يونان


ده ها هزار نفر از مردم اسپانيا و يونان در واكنش به اجراي دور تازه سياست هاي رياضت اقتصادي، تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري رسمي اسپانيا (افه) روز يكشنبه حدود 80 هزار نفر از ساكنان پايتخت در اعتراض به دور تازه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت مادريد تظاهرات كردند.
در اين تظاهرات كه به دعوت برخي سازمان هاي اجتماعي و اتحاديه هاي كاري برگزار شد، معترضان به شدت عليه تصميم دولت براي خصوصي سازي بخش آموزش و پرورش و مراكز درماني اعتراض كردند.
معترضان با تاكيد بر اينكه كاهش مداوم بودجه هاي عمومي به بهانه صرفه جويي و تامين كسري بودجه، اقدامي خلاف عدالت و حقوق شهروندان است، خواستار توقف فوري «قوانين ضد اجتماعي» دولت شدند.
«نه به خصوصي سازي» و «كاهش بودجه بهداشت قتل است» از جمله شعارهاي قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در مادريد را تشكيل مي داد.
تصويب لايحه اخراج 15 هزار و 500 نفر از كارگران در پارلمان يونان نيز خشم مردم اين كشور را برانگيخته است.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، هزاران نفر در آتن يكشنبه شب با تجمع مقابل ساختمان پارلمان، ضمن مخالفت با اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي فرياد مي زدند: به ستوه آمده ايم.
يوناني ها عليه اتحاديه اروپا، بانك جهاني و صندوق بين المللي پول نيز شعار دادند.
به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، پارلمان يونان عصر روز يكشنبه با وجود حضور گسترده مخالفان در مقابل پارلمان و براي كسب شانس دريافت وام 5/11 ميليارد دلاري تروئيكاي اروپايي، لايحه جديد رياضتي را تصويب كردند.
اين قانون به دولت آتن اجازه مي دهد 15 هزار و 500 تن از كارگران و كاركنان خود را تا سال 2014 اخراج كند. حدود 4000 نفر از اين افراد در سال جاري اخراج مي شوند!
اين لايحه رياضتي با 168 راي موافق در برابر 123 راي مخالف به تصويب رسيد. اين لايحه جديد رياضتي در حالي از تصويب پارلمان يونان گذشت كه اين كشور به شدت از بحران بيكاري رنج مي برد.
اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي از سوي كشورهاي اروپايي چند سالي است كه در دستور كار تروئيكاي اروپايي قرار گرفته و دولت هاي عضو اتحاديه اروپا، موظف به اجراي آن هستند، در غير اين صورت از كمك هاي مالي و حمايت هاي ديگر خبري نخواهد بود. دولتمردان كشورهاي بحران زده اروپايي نيز براي كسب هزينه هاي لازم جهت اداره كشور و بازپرداخت بدهي هاي سر به فلك كشيده خود چاره اي جز پذيرفتن اين شرايط سنگين ندارند.
اين دولت ها هرگاه خواسته اند نظر مردم خود در خصوص اجراي سياست هاي رياضتي را بشنوند نيز با قهر و غضب و تهديدات سنگين اعضاي اصلي اتحاديه اروپا (آلمان و فرانسه) رو به رو شده اند.
اين مسئله باعث افزايش روزافزون فشارهاي مالي و رواني به مردم و در نتيجه بروز خشونت و حتي افزايش خودكشي در اين كشورها شده است.چندي پيش خبر وقوع تيراندازي مقابل مقر نخست وزيري ايتاليا خبر ساز شد.
روز گذشته اعلام شد، عامل اين تيراندازي پس از دستگيري اعلام كرده قصد كشتن مقامات و سياستمداران ايتاليا را داشته است.
عامل اين تيراندازي هدف از چنين اقدامي را انتقام گيري عنوان كرده است.
وي مي گويد به خاطر اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي اول شغلش و بعد از آن خانه اش و در نهايت زن و خانواده اش را از دست داده است.
در نخستين ساعات وقوع اين تيراندازي كه به جراحت دو مامور پليس و يك زن باردار منجر شد، برخي رسانه هاي متمايل به دولت ايتاليا سعي كردند عامل تيراندازي را «رواني» معرفي كنند.

 

ساختمان 2 وزارتخانه ليبي به تصرف افراد مسلح درآمد


ده ها فرد مسلح دو وزارتخانه خارجه و كشور ليبي را به محاصره خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «علي زيدان» نخست وزير ليبي اعلام كرد، وزارتخانه هاي خارجه و كشور در طرابلس به اشغال افراد مسلح درآمده است و آنها مانع حضور كارمندان اين نهادها بر سر كار خود شدند. به گفته زيدان، بهانه اشغال وزارتخانه ها، حضور افراد وابسته به «معمر قذافي» ديكتاتور سابق در اين نهادها بوده است. در اين حادثه به كسي آسيبي نرسيده است.به گفته شاهدان، حدود 20 خودروي حامل سلاح هاي ضد هوايي، مسيرهاي منتهي به وزارتخانه ها را مسدود كرده اند و به نيروهاي دولتي اجازه ورود به محل را نمي دهند. در مورد هويت مهاجمان و اينكه آنها وابسته به چه جرياني هستند، گزارشي نرسيده است.
زيدان در گفت وگو با بي بي سي نيز اظهار داشت: مقامات ليبيايي با چالش هاي بزرگي در بخش امنيتي مواجه هستند و امكانات آنها محدود است.وي افزود: ليبي به دليل اينكه تحت بند هفت منشور سازمان ملل است و كسي به اين كشور سلاح نمي فروشد، بنابراين طرابلس نمي تواند ارتش و نيروهاي امنيتي خود را مسلح كند، اما ما براي خلاص شدن از شرايط موجود تلاش مي كنيم.نخست وزير ليبي درباره كمك گرفتن از نيروهاي امنيتي بين المللي براي مقابله با شبه نظاميان مسلح در اين كشور نيز گفت: ليبي با ورود نيروهاي خارجي به كشور براي حفظ امنيت كاملاً مخالف است.در همين حال «محمد البرقسي» وزير دفاع ليبي گفت، آمريكايي ها و انگليسي ها تلاش مي كنند به اردوگاه ها و پايگاه هاي ارتش ليبي نفوذ كنند. به گفته وي، دو انگليسي و سه آمريكايي مخفيانه وارد يكي از پايگاه هاي مرزي ليبي در شرق اين كشور شده اند.
«عادل البرقسي» سخنگوي رسمي وزارت دفاع ليبي نيز تاكيد كرد، تعامل با مقامات رسمي وزارت دفاع يا رياست ستاد كل ارتش و واحدهاي تابع آنها فقط بايد از طريق وزارت خارجه انجام شود و ورود اتباع خارجي به واحدهاي ارتش ليبي بدون اطلاع قبلي تخلف محسوب مي شود.

 

تجمع خياباني در كلرادو


پليس كلرادو تجمع گسترده در نزديكي محوطه دانشگاه دولتي اين ايالت را با استفاده از گاز اشك آور پراكنده كرد.
به گزارش روزنامه آمريكايي «هافينگتون پست»، پليس «فورت كالينز» با استفاده از گاز اشك آور يك تجمع بزرگ و پر سر و صداي خياباني را در نزديكي محوطه دانشگاه ايالت «كلرادو» پراكنده كرد.
برخي گزارش ها حاكي از آن است كه يك تجمع خياباني بزرگ در نزديكي دانشگاه ايالتي كلرادو برپا شده بود و اين تجمع به تدريج به خشونت كشيده شد و برخي از افراد شركت كننده در اين تجمع كه به نوعي يك مهماني خياباني بزرگ بود، به سمت افسران پليس بطري پرتاب كردند.پليس كلرادو اعلام كرده پس از دريافت تماس هايي مبني بر تجمع خياباني با بيش از 300 شركت كننده، به همسايگي ساميرهيل نيرو اعزام كرده است و پس از آنكه شركت كنندگان در اين تجمع خياباني حاضر به ترك كردن محل نشدند، پليس از گاز اشك آور و اسپري فلفل براي پراكنده كردن آنها استفاده كرد.سه نفر از شركت كنندگان در اين تجمع خياباني به دليل جراحات خفيف به بيمارستان منتقل شدند اما هيچ يك از افسران پليس جراحتي نديدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10