(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - شماره 20478

دولت میانمار فشارها علیه مسلمانان راافزایش می‌دهد
دولت باکو تحت فشارمردم وزیرلائیک را برکنارکرد
با هدف حل اختلافات صورت گرفت
دیدار بارزانی با نخست‌وزیر عراق در بغداد
همزمان با محکومیت جهانی ترور نخست‌وزیر سوریه
انفجار تروریستی در دمشق 13 کشته و 70 مجروح برجای گذاشت
در اعتراض به سلاح های هسته‌ای رژیم صهیونیستی هيئت مصر مذاکرات ان پی تی را ترک کرد
سرنگونی هواپیمای ناتو در افغانستان
7 نظامی اشغالگر به هلاکت رسیدند
اردوغان خواستار تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی شد
همزمان با تشدید بحران اقتصادی تظاهرات و اعتصاب ضد دولتی پرتغال و بلژیک را فرا گرفت
جهاد اسلامی در واکنش به تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی
اسرائیل را موشکباران می کنیم
پس از دو ماه بحران سیاسی دولت جدید ایتالیا از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت
تظاهرات علیه آل سعود در استرالیا آیت‌الله نمر را آزاد کنید
   


کمیسیون تحقیق پارلمان میانمار در ادامه فشارها بر مسلمانان این کشور، خواستار افزایش نیروهای نظامی در مناطق مسلمان‌نشین شد.
به گزارش فارس، این کمیسیون با انتشار گزارشی از دولت میانمار خواست «برای جلوگیری از خشونت» مانع رشد مسلمانان شود!همچنین کمیسیون تحقیق از دولت میانمار خواسته است که شمار نیروهای امنیتی را در مناطق مسلمان‌نشین میانمار به دو برابر افزایش دهد.کمیسیون تحقیق میانمار در حالی افزایش جمعیت مسلمانان را علت تنش اعلام می‌کند که در دو سال گذشته خشونت‌های اعمال شده علیه مسلمانان از سوی بودائیان افراطی و ارتش این کشور باعث کشته شدن هزاران مسلمان و آواره شدن بیش از 200 هزار تن از آنها شده است.در پاکسازی قومی دو سال گذشته در منطقه مسلمان‌نشین «راخین» میانمار بسیاری از شهرها و روستاهای مسلمانان در آتش سوخته و به کلی از بین رفته‌اند و ساکنان آن نیز کشته و یا آواره شده‌اند.

 


دولت باکو تحت فشارمردم وجریان های اسلامی، یک وزیر لائیک را ازکابینه برکنار کرد.
به گزارش خبرگزاری ها ، دولت جمهوری آذربایجان دریک اقدام دیرهنگام، سرانجام دیروز ناچارشد "میصیرمردانف"،وزیر جنجالی آموزش وپرورش این کشور را ازکابینه کناربگذارد.مردانف یک چهره ضد دینی بوده وازجمله اقدامات وی می توان به صدوربخشنامه درممنوعیت حجاب برای دانش آموزان دختر اشاره کرد.این بخشنامه اعتراضات مردمی گسترده ای را از سال 2009 تاکنون به دنبال داشته است.کارشناسان این اقدام دولت باکو را عقب نشینی آشکارمقامات جمهوری آدربایجان درمقابل مردم مسلمان ارزیابی می کنند.مردانف از سال 1998 میلادی تاکنون وزارت آموزش وپرورش را دراختیارداشته است.

 


نخست‌وزیر عراق در دیدار با همتای خود از منطقه خودمختار کردستان عراق، در مورد مسائل مورد اختلاف با وی به توافق رسید.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «نوری مالکی» دیروز «نیچروان بارزانی» را در بغداد به حضور پذیرفت و با وی بر سر حل مسائل مورد اختلاف مثل قانون نفت و گاز و مسائل سرزمینی به توافق رسید. طرفین همچنین توافق کردند که قانون اساسی، مرجع حل اختلافات فی‌مابین باشد و کمیته‌هایی نیز برای حل اختلافات تشکیل گردد.
اختصاص بودجه برای نیروهای پیشمرگ، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و پرداخت مطالبات شرکت‌های نفتی فعال در کردستان عراق از جمله خواسته‌های بارزانی در این مذاکرات بود.
سفر بارزانی در حالی انجام شد که دولت بغداد از جانب برخی سیاستمداران وابسته به فهرست «العراقیه» تحت فشار قرار گرفته است. این سیاستمداران حتی به فتنه‌های ضد دولتی در مناطق سنی‌نشین دامن می‌زنند.گفتنی است که «مارتین کوبلر» نماینده ویژه سازمان ملل در عراق از مذاکرات مالکی و بارزانی استقبال کرد و آن را در مرحله حساس کنونی بهترین اقدام برای غلبه بر مشکلات دانست. در مورد جزئیات اظهارات مالکی و موضعش نسبت به مذاکراتی که با نخست‌وزیر دولت خودمختار کردستان عراق داشته، خبری مخابره نشده است.

 


به گزارش خبرگزاری‌ها سوء قصد به نخست‌وزیر سوریه از سوی گروه‌های تروریستی با واکنش شدید بسیاری از شخصیت‌ها، نهادهای بین‌المللی و مقامات سوریه روبه‌رو شد.
«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه سوءقصد به «وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه را مخالفت آشکار برخی با راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور دانست.
الزعبی افزود: تلاش برای ترور الحلقی نشان‌دهنده ناامیدی مخالفان راهکار سیاسی است و این ناکامی در پی موفقیت شورای وزرا به ریاست نخست‌وزیر برای ایجاد راه حل سیاسی و برگزاری گفتمان ملی سوریه ایجاد شده است.
رسانه‌های سوری نیزسوءقصد به نخست‌وزیر سوریه را در راستای پیروزی‌های پی‌درپی ارتش و ناکامی تروریست‌ها در مقابله با نیروهای ارتش ارزیابی کردند.
در همین رابطه حزب‌الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای به شدت این جنایت تروریستی را محکوم و آن را نشانه ورشکستگی تروریست‌ها اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است، این جنایت از سوی توطئه‌گرانی انجام شده که نمی‌خواهد ملت و نظام سوریه حضوری فعال در مسائل جهان عرب و اسلام به ویژه مسئله فلسطین داشته باشند.
حزب‌الله تاکید کرد، این اقدام تروریستی از سوی توطئه‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی مدیریت می‌شود.
«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز انفجار منطقه «المزه» دمشق و تلاش برای ترور وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه را محکوم کرد و آن را حمله‌ای «تروریستی» خواند.
روز دوشنبه در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در المزه دمشق 12شهروند سوری کشته و بیش از 10نفر زخمی شدند. هدف از این حمله تروریستی سوءقصد به جان نخست‌وزیر سوریه بود که الحلقی از این اقدام جان سالم به در برد.
دفتر دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد که بان کی مون این حمله تروریستی که کاروان نخست‌وزیر سوریه را هدف قرار داده بود محکوم می‌کند و هرگونه اقدام تروریستی را از سوی هر گروهی غیرقابل قبول می‌داند.
الحلقی نیز که بعد از این انفجار در جلسه اقتصادی دولت شرکت کرده بود این اقدام تروریست‌ها را ناشی از ورشکستگی و ناکامی دانست.
این محکومیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اثر وقوع یک انفجار تروریستی در دمشق پایتخت سوریه دست‌کم 13 نفر کشته و بیش از 70 نفر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک انفجار تروریستی در منطقه المرجه در نزدیکی ساختمان وزارت کشور به وقوع پیوست که طی آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
یک خودروی بمب‌گذاری شده در پشت ساختمان وزارت کشور از سوی عوامل تروریستی منفجر شد که خسارات جانی و مالی زیادی به بار آورد.
دود سیاهی منطقه المرجه را پوشاند و به ساختمان‌های اطراف وزارت کشور آسیب‌های زیادی وارد شد.
منابع پزشکی می‌گویند با وخامت حال برخی مجروحان آمار کشته‌ها بالا می‌رود.
منطقه المزه دمشق نیز روز دوشنبه شاهد یک سوءقصد تروریستی به جان نخست‌وزیر این کشور بود که طی آن دست‌کم 10 نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند.
از سوی دیگر سران روسیه و آمریکا در یک مکالمه تلفنی بر ضرورت حل فوری بحران سوریه تاکید کردند.
در این مکالمه تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت طرفین به طور مفصل درباره بحران سوریه گفت‌وگو کردند.
روسیه بر حل و فصل مسائل سوریه از راه سیاسی و توقف خشونت‌ها در این کشور و آغاز مذاکرات ملی بدون مداخله خارجی تاکید کرد در حالی که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تلاش دارند برای حل مسائل سوریه از مداخله دیگر کشورها استفاده کنند و حکومت این کشور را سرنگون سازند.
واشنگتن و متحدان غربی و عربی آن در راستای اجرای این سیاست از گروه‌های تروریستی و مزدوران خارجی در سوریه که مرتکب موارد متعدد اعمال تروریستی و ضد بشری شده‌اند حمایت کرده و تاکنون صدها میلیون دلار کمک‌های مالی و تسلیحاتی و تدارکاتی در اختیار این گروه‌ها قرار داده‌اند.
غرب در راستای این سیاست مزورانه تاکنون حتی یک مورد عمل تروریستی در سوریه را محکوم نکرده است که خودگویای بارز حمایت از اعمال تروریستی علیه دولت و مردم سوریه است.
سایر رویدادها
* عضو کنست (پارلمان) اسرائیل از تل‌آویو خواست برای رویارویی با سوریه آماده شود.
* مسئولان یک روزنامه ایتالیایی از گم شدن خبرنگار جنگی این روزنامه از 20 روز گذشته در سوریه خبر دادند.
* به دنبال مخالفت سوریه با ورود بی‌قید و شرط هیئت تحقیقات سازمان ملل به همه مناطق سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی، دبیرکل این سازمان از مقام‌های سوری خواست ظرف 24 ساعت آینده به تیم محققان سازمان ملل اجازه دهند وارد خاک سوریه شوند.
* سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تیراندازی به سوی یک هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز آسمان سوریه خبر داد.
* مناطق مرزی لبنان از سوی گروه‌های تروریستی از داخل خاک سوریه گلوله‌باران شد.
* امام جماعت یک مسجد در بلژیک از مقامات این کشور خواست از فعالیت گروه‌های افراطی در راستای اعزام جوانان به سوریه با هدف جنگیدن علیه نظام این کشور جلوگیری کنند.

 


دولت مصر در اعتراض به ناکامی جامعه جهانی نسبت به عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای، از مذاکرات پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) در ژنو خارج شد.
به گزارش پرس‌تی‌وی، وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد، به علت ناکامی ان.پی.تی در اجرای قطعنامه عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای،‌ به مذاکرات دو هفته‌ای ان.پی.تی در ژنو پایان می‌دهد. در قطعنامه 1995 ان.پی.تی بر ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای تاکید شده است.
هرچند در بیانیه فوق نام کشوری ذکر نشده، ولی منظور دولت قاهره رژیم اسرائیل است که بیش از 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. برخی منابع شمار کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل را تا 400 عدد تخمین می‌زنند.
در بیانیه فوق آمده است: «ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم.»
کشورهای عضو ان.پی.تی دومین نشست مقدماتی خود را 22 آوریل (2 اردیبهشت) در ژنو آغاز کرده‌اند.
«هاشم البدر» سفیر سابق مصر در ژنو گفت که اسرائیل به معاهدات ژنو نپیوسته است.
دولت قاهره بار دیگر از تل‌آویو خواست ان.پی.تی را امضاء کند و به بازرسان انرژی اتمی اجازه دهد از تاسیسات هسته‌ای در فلسطین اشغالی بازدید کند. اعضای معاهده ان.پی.تی هر پنج سال یکبار تشکیل جلسه می‌دهند.رژیم صهیونیستی از امضای ان.پی.تی سر باز زده است. برنامه‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل و مخالفت این رژیم با دسترسی بازرسان هسته ای به تاسیسات اتمی در فلسطین اشغالی، نگرانی‌های زیادی را در جهان نسبت به فعالیت های هسته‌ای تل‌آویو برانگیخته است.
آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز که مقابل رژیم صهیونیستی ساکت است و سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته است، در مواجهه با کشورهایی مثل مصر، هیچ استدلالی ندارد و نمی‌تواند آنها را تحت رژیم هدفمند خود قرار دهد. آژانس شدیدا تحت نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

 


یک هواپیمای باری و لجستیکی ناتو در شمال افغانستان سرنگون شد و هفت نظامی سرنشین آن به هلاکت رسیدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک هواپیمای لجستیکی متعلق به ناتو سه‌شنبه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «بگرام» سرنگون شد و همه هفت سرنشین آن به هلاکت رسیدند. ناتو ضمن اعلام این خبر در مورد ملیت سرنشینان و علت سقوط هواپیما سکوت کرد. این در حالی است که گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما از طرف شبه‌نظامیان طالبان هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
طالبان همچنین، این حمله را بخشی از عملیات گسترده بهاره خود دانست. در پی به خطر افتادن مسیر زمینی تدارکاتی ناتو در پاکستان، بیشتر حمایت‌های لجستیکی نظامیان اشغالگر در افغانستان از طریق هوایی صورت می‌گیرد و هواپیماهای ناتو از فرودگاه بگرام و آسمان آسیای مرکزی و روسیه برای این منظور استفاده می‌کنند.
محکومیت کشتار در ننگرهار
به گزارش واحد مرکزی خبر، «حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای اشغالگر در استان «ننگرهار» را به شدت محکوم کرد. کرزای گفت: عملیات نظامی که در آن جان و مال غیرنظامیان آسیب ببیند، به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. براساس این بیانیه، چهار غیرنظامی افغان از جمله چند کودک بر اثر تیراندازی خارجیان در استان ننگرهار کشته شدند و یک غیرنظامی نیز زخمی شد.

 


نخست‌وزیر ترکیه در چارچوب تغییرات هدفمند در ساختار سیاسی این کشور، خواستار تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «رجب‌طیب اردوغان» در نشست روسای استانی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در شهر «کیز یلجا» این مطلب را عنوان کرد. اردوغان در واکنش به مخالفان طرح خود گفت: « در نظام ریاستی رئیس‌جمهور منتخب پادشاه نیست، اما برخی جاهلان در ترکیه به دروغ می‌گویند که سیستم ریاستی همان سیستم پادشاهی خواهد بود.»احزاب مخالف دولت آنکارا می‌گویند، اردوغان به صورت هدفمند درصدد تغییر نظام از پارلمانی به ریاستی است و قصد دارد پس از اتمام دوره نخست‌وزیری، برای پست ریاست‌جمهوری کاندیدا شود. به گفته آنان، اردوغان با تغییر نظام سیاسی قصد دارد در دوران ریاست‌جمهوری خود، قدرت را در دستان خود متمرکز کند. اردوغان طی سال‌های اخیر نیز همین خواسته خود را مطرح کرده است.

 


با تشدید بحران اقتصادی، اعتصاب و تظاهرات بار دیگر پرتغال و بلژیک را فرا گرفت.
هزاران نفر از قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی تروئیکای اروپایی در بلژیک روز دوشنبه با ریختن به خیابان‌های شهر «شارلوروا» به افزایش شدید بیکاری در کشورشان اعتراض کردند.
این تظاهرات از سوی اتحادیه‌های کاری این کشور بحران‌زده اروپایی و با هدف تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی برای متوقف کردن اجرای پی‌درپی سیاست‌های ریاضت اقتصادی برگزار شد.
گزارش‌های دریافتی حاکی است بسیاری از کارکنان ادارات و کارخانه‌های دولتی و خصوصی این کشور تحت تأثیر این بحران شغل خود را از دست داده‌اند.
دولتمردان اروپایی برای دریافت کمک‌های مالی تروئیکای اروپایی مجبور به اجرای خواسته‌های آنها هستند. اخراج کارگران و کارمندان با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها، یکی از عمده روش‌های مورداستفاده دولتمردان اروپایی برای رسیدن به این هدف بوده است.
تاکسی‌داران پرتغالی نیز همزمان، با برگزاری یک اعتصاب گسترده در لیسبون به سیاست‌های ریاضتی دولتمردان خود واکنش نشان دادند. آنطور که خبرگزاری رسمی چین (شین‌هوا) نوشته، هزاران نفر از تاکسی‌داران این شهر پس از آغاز اعتصاب با خودروهای خود در خیابان‌های لیسبون به حرکت در‌آمده و اعتراض خود به قوانین جدید ریاضتی دولت را به نمایش گذاشتند. دولت پرتغال پس از تصویب و اجرای چندین طرح ریاضتی اخیراً اعلام کرده، برای کاهش هزینه‌ها برخی خدمات تاکسیرانی در بیمارستان‌ها باید به سمت مراکز آتش‌نشانی منتقل شود. به عبارتی تاکسی‌داران این شهر موظف هستند علاوه بر ارائه خدمات به بیمارستان‌ها به مراکز آتش‌نشانی نیز خدمات ارائه دهند.
بحران پژو
از کارخانه مهم خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه نیز خبر می‌رسد مقامات تصمیم‌گیرنده این شرکت برنامه تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران را رسماً تصویب کرد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری «رویترز»، شرکت پژو سیتروئن روز دوشنبه درباره نهایی کردن طرح تجدید ساختار و حذف مشاغل خود در کارخانه‌های «اولنی» واقع در حومه پاریس و شهر رن تصمیم‌گیری کرد.
مقامات این شرکت خودروسازی فرانسوی با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری بر سر جزئیات و نحوه اعمال طرح تجدید ساختار مذاکره کرده‌اند. یک کارگر گفت: «نمی‌دانیم چه کار باید کرد و چگونه باید عمل کرد. ما چاره‌ای نداریم.»
یک کارگر دیگر از کارخانه اولنی نیز گفت: «از نظر من درباره نقل مکان کردن بحثی نباید کرد. من نمی‌خواهم بیکار شوم و کار و شغلم را از دست بدهم این مدیریت پژو سیتروئن است که ما را در این وضعیت قرار داده است.»
میزان فروش پژو سیتروئن سال 2010 رشد 13 درصدی را تجربه کرد پیش از آنکه فروش این شرکت در اروپا در سال 2011 افت 8.8 درصدی داشته باشد و در سال گذشته به اوج خود یعنی منفی 15 درصد برسد.
بدین‌ترتیب حداقل 8 هزار نفر از کارگران این کارخانه که ماه‌هاست در اعتصاب به سر می‌برند، کار خود را از دست می‌دهند. همزمان با تشدید اوضاع وخیم اقتصادی در این کشور مهم اروپایی «ژان فرانسوا کوپه» رئیس حزب اصلی مخالف در فرانسه نیز به شدت علیه دولت حاکم در این کشور موضع‌گیری کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر وی نسبت به توانایی «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه برای رهبری کشور ابراز تردید کرد.
وی در مصاحبه‌ای که متن کامل آن روز پنجشنبه منتشر می‌شود، در خصوص توانایی فرانسوا اولاند رئیس جمهوری برای رهبری فرانسه ابراز تردید کرد. کوپه در مصاحبه با هفته‌نامه ولور اکتوئل گفت: «دولت فرانسوا اولاند برای اداره کشور نه روش مشخصی دارد نه جهت‌گیری خاص». وی افزود: «دولت اولاند در تناقضات خود غرق شده است. در ذهن مردم فرانسه در مورد دو ویژگی که به عقیده من رفتار حکومت را تعریف می‌کند یعنی کاردانی و اقتدار، تردیدهایی به وجود آمده است». کوپه افزود دولت کنونی فرانسه بیشتر به یک قایق سرگردان شبیه است تا دولتی که قادر باشد پنجمین قدرت جهان را به مقصد برساند.

 


جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به تهدیدهای نظامی جدید رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اعلام کرد برای مقابله با هر نوع هجومی آماده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «احمد مدلل» از رهبران جهاد اسلامی در گفت‌و‌گو با تلویزیون قدس، اظهار داشت، مقاومت فلسطین برای مقابله با هر هجومی کاملا آماده است و اگر اشغالگران اشتباهی مرتکب شوند بهای سنگینی خواهند پرداخت.
وی با بیان اینکه بسیاری از شهرک‌ها و شهرهای اسرائیل در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارند تهدید اسرائیل را تنها جنگ روانی خواند و افزود، تل‌آویو در پی آن است تا اوضاع خاورمیانه را پیچیده کند اما این تهدیدها نه سبب هراس مردم ما می‌شود و نه اراده آنان را تضعیف می‌کند.
«مدلل» افزود، سیاست اسرائیل شکستن اراده مردم فلسطین به ویژه ساکنان نوار غزه است زیرا مقاومت فلسطین در جنگ نوامبر 2012 موفق شد شرایط خود را به تل‌آویو تحمیل کند.
از سوی دیگر دادگاهی در فلسطین اشغالی یکی از فرماندهان گردان عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس را به 24 سال حبس محکوم کرد.
محمد حرویش که به اتهام تلاش برای عملیات شهادت‌طلبانه در اسرائیل در سال‌های 2003 تا 2009، محاکمه می‌شد، با رای صادره مجرم شناخته و به 24 سال زندان محکوم شد.
همچنین نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی سه جوان فلسطینی را در جنوب بیت‌لحم و شهر جنین واقع در کرانه باختری رود اردن بازداشت کردند.

 


دولت جدید ایتالیا با 453 رای موافق در مقابل 153 رای مخالف از سوی مجلس نمایندگان این کشور رای اعتماد گرفت.
سرانجام پس از دو ماه بحران «بی‌دولتی» مجلس نمایندگان ایتالیا دوشنبه شب به دولت جدید این کشور رای اعتماد داد. آن طور که شبکه خبری «دویچه‌وله» آلمان اعلام کرد، نمایندگان پارلمان ایتالیا با 453 رای موافق در برابر 153 رای مخالف کابینه جدید «انریکو لتا»، نخست‌وزیر جوان این کشور را به رسمیت شناختند. «جورجیو ناپولیتانو»، رئيس‌جمهور پا به سن گذاشته ایتالیا چند روز پیش «لتا» را مأمور تشکیل دولت ائتلافی کرده بود.
ایتالیا حدود 2ماه پیش یک انتخابات پارلمانی ضعیف را پشت سر گذاشت. در این انتخابات هیچ یک از احزاب نتوانستند حد نصاب لازم برای تشکیل دولت را به دست آورند. سه حزب پیروز نیز حاضر به ائتلاف با یکدیگر نبودند. خلاصه اینکه این شرایط، ایتالیا را که چند سالی است از بحران اقتصادی رنج می‌برد، با یک بحران سیاسی مواجه کرده بود، با این وجود به اعتقاد ناظران سیاسی، از آنجایی که بحران اصلی (بحران اقتصادی) هنوز وجود دارد نمی‌توان به آینده سیاسی این کشور زیاد خوش‌بین بود. «لتا» پس از اینکه وعده داد به سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا تن خواهد داد موفق به کسب رای اعتماد مجلس نمایندگان شد.

 


تظاهراتی در استرالیا در اعتراض به ادامه بازداشت آیت‌الله نمر روحانی برجسته شیعه در عربستان سعودی برگزار شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، شماری از اعراب و مسلمانان ساکن استرالیا با تظاهرات مقابل سفارت عربستان سعودی در این کشور به ادامه بازداشت «شیخ نمر باقرالنمر» اعتراض کردند.
در این تظاهرات شعارهایی علیه رژیم آل سعود سرداده شد و تظاهرکنندگان خواستار براندازی این رژیم شدند و به آزادی شیخ نمر و دیگر زندانیان سیاسی در عربستان تاکید کردند.
معترضان در عربستان نیز ضمن درخواست آزادی بستگان خود از زندان‌های رژیم آل سعود به سیاست بازداشت‌ها اعتراض کردند.
خانواده‌های بازداشت شدگان در زندان‌های رژیم آل سعود در خیابان‌های ریاض تظاهرات و حمایت خود را از بازداشت‌شدگان اعلام کردند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعارهایی علیه آل‌سعود خواستار محاکمه محمد بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی شدند.تظاهرکنندگان محمد بن نایف را مسئول مستقیم پرونده بازداشت‌شدگان در زندان‌های رژیم دانستند و به ضرورت آزادی فوری بازداشت‌شدگان تاکید کردند.
معترضان همچنین از سازمان‌های حقوق بشری خواستند هر چه سریعتر برای افشای موارد نقض حقوق بشر و شکنجه بازداشت‌شدگان اقدام کنند.
از سوی دیگر یک دادگاه سعودی در شهر ریاض برای عناصر یک گروه مسلح که طرح ترور ملک‌عبدالله پادشاه عربستان و محمد‌بن نایف وزیر کشور را داشتند حکم 8 سال حبس صادر کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10