(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 - شماره 20484

مالکي همه جريان‌هاي سياسي عراق را به همدلي و همکاري فراخواند
پوتين خطاب به نتانياهو تجاوز تکرار شود در کنار سوريه خواهيم بود
تظاهرات گسترده مردم لاهور در اعتراض به تخريب مقبره مطهر حجربن عدي
وزيرخارجه سوريه: پاسخ به تجاوز اسرائيل را حق خود مي‌دانيم
زد و خورد فلسطيني‌ها با صهيونيست‌هاي افراطي براي حفاظت از مسجدالاقصي
33 کشته و 70 مجروح در حملات تروريستي شمال غرب پاکستان
کارکنان صنايع فولاد آلمان بار ديگر براي افزايش حقوق‌ تظاهرات کردند
نخست‌وزير اسبق ايتاليادر 94 سالگي درگذشت
آغاز مذاکرات وزير خارجه آمريکا با مقامات روسيه در مسکو
جستجوي خانه به خانه ماموران آل‌خليفه براي بازداشت مبارزان بحريني
احزاب سياسي قرقيزستان خواستار تعطيلي پايگاه آمريکا شدند
چهار سوي پنج قاره
تعداد کشته‌هاي ناآرامي‌هاي بنگلادش به 37 نفر رسيد
   


نخست‌وزير عراق ضمن استقبال از بازگشت وزراي کرد به کابينه‌اش، از همه جريان‌‌هاي سياسي عراق خواست براي خدمت به ملت با يکديگر همکاري کنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اتحاديه ميهني کردستان عراق با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد «نوري مالکي» طي استقبال از يک هيئت بلندپايه منطقه خودمختار کردستان عراق در بغداد، از بازگشت نمايندگان و وزراي کرد به پارلمان و کابينه دولت بغداد استقبال کرد. مالکي همچنين توافقنامه‌‌اي که ميان وي و «نيچروان بارزاني» اخيرا امضا شد را داراي دستاوردهاي زياد دانست. براساس اين بيانيه، نخست‌وزير عراق از همه جريان‌‌ها و گروه‌‌هاي سياسي عراق خواست براي خدمت به ملت عراق با يکديگر همکاري کنند. با ا مضاي توافقنامه ميان مالکي و نخست‌وزير دولت خودمختار کردستان عراق، بسياري از مشکلات ميان طرفين مرتفع شده است.

 


رئيس جمهور روسيه در گفت‌وگوي تلفني با نخست‌وزير اسرائيل به وي درباره هرگونه حمله مجدد به خاک سوريه هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه اطلاع‌رساني دبکا وابسته به محافل نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي در گزارشي از هشدار تند ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل در خصوص ادامه حملات اسرائيل به سوريه خبر داد.خبرگزاري‌ها
دوشنبه شب از تماس تلفني پوتين و نتانياهو خبر داده بودند اما دبکا فاش کرد که در اين مکالمه تلفني رئيس جمهور روسيه نه تنها به نتانياهو درباره ادامه حملات به سوريه هشدار داده است بلکه تاکيد کرده که ممکن است روس‌ها به حملات آتي به سوريه پاسخ دهند.پوتين در اين تماس تلفني تاکيد کرده است که به هيچ کشوري اجازه نمي‌دهد که حکومت سوريه را سرنگون کند. وي به نخست‌وزير اسرائيل توصيه کرده است که اين مسئله را جدي بگيرد.

 


هزاران نفر از مردم پاکستان در لاهور در اعتراض به تخريب مقبره مطهر حجربن عدي صحابي پيامبر گرامي اسلام(ص) در سوريه دست به تظاهرات گسترده زدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين تظاهرات که به دعوت حزب مجلس وحدت مسلمين پاکستان برگزار شد تظاهرکنندگان عليه گروه‌هاي تروريست شعار دادند.
تظاهرکنندگان اين اقدام را شوک‌آور دانستند و تصريح کردند اين اقدام شنيع نشان مي‌دهد که تفکر تکفيري هيچ احترامي براي مسلمانان و پيروان ساير اديان قائل نيست.
مردم پاکستان تاکيد کردند خشونت‌ها در اين کشور برنامه‌اي هدايت شده از خارج از اين کشور است و غرب و برخي متحدان آن در منطقه از جمله قطر، عربستان و ترکيه در حال حمايت از گروه‌هاي مسلح هستند.
آنان همچنين با محکوم کردن اين اقدام، خاطرنشان کردند: محور عربي-آمريکايي که پيش از اين نقش مهمي در ايجاد بي‌ثباتي در افغانستان، عراق، بحرين و پاکستان داشت، هم‌اکنون بر ضد سوريه متحد شده تا با بي‌ثبات کردن اين کشور، گروه‌هاي شبه نظامي سلفي- وهابي را در سوريه به قدرت برساند.شرکت‌کنندگان به نمايندگي از جامعه مسلمان پاکستان، اين اقدام تروريست‌ها را محکوم و اعتراض شديد خود را نسبت به مداخلات آمريکا و عربستان در سوريه ابراز کردند.

 


وزير خارجه سوريه در گفت‌وگوي تلفني با همتاي روس خود تاکيد کرد، پاسخ دادن به حملات اخير اسرائيل حق سوريه است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) وليد المعلم وزير خارجه سوريه در تماس تلفني با سرگئي لاوروف اعلام کرد، براساس قوانين بين‌المللي، سوريه حق دارد به تجاوز جنايتکارانه اسرائيل پاسخ گويد.
وي اظهار داشت، اين اقدام اسرائيل بار ديگر ثابت کرد که اسرائيل و کشورهاي حامي آن از جمله آمريکا و اروپا در ريختن خون مردم سوريه و اقدامات تروريستي نقش دارند.
لاوروف نيز در اين تماس تلفني اظهار داشت، بايد براي ممانعت از بدتر شدن اوضاع و بيشتر شدن ناآرامي‌ها در منطقه تلاش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي افزايش يابد.
وي به همتاي سوري خود اطمينان داد که روسيه از تمامي امکانات خود در منطقه و در سطح جهاني با هدف جلوگيري از وخامت بيشتر اوضاع استفاده خواهد کرد.
از سوي ديگر لاوروف در تماس تلفني با اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل در امور سوريه درباره مسئله ميانجي‌گري‌هاي بين‌المللي در حل بحران سوريه گفت‌وگو کرد.
وائل الحلقي نخست‌وزير سوريه نيز تاکيد کرد پس از هجوم جنگنده‌هاي اسرائيلي به سوريه ديگر مجالي براي ضعف و کم‌کاري وجود ندارد.
وي افزود، فرزندان سوريه بايد در يک صف متحد در برابر توطئه‌هايي که سوريه را هدف قرار داده‌اند بايستند و با آنها مبارزه کنند.
الحلقي گفت، در صورت اشتباه يا سهل‌انگاري در دفاع و پشتيباني از سوريه بخشوده نخواهيم شد.
حملات رژيم صهيونيستي به مراکز تحقيقاتي و نظامي سوريه در شرايطي صورت مي‌گيرد که روزنامه انگليسي ديلي استار با انتشار سندي فاش کرد لندن با هدف مسلح کردن مخالفان حکومت سوريه، مذاکراتي را با واشنگتن انجام داده است.
اين روزنامه انگليسي نوشت، لندن و واشنگتن حتي بر سر نوع سلاح‌ها با يکديگر توافق کرده‌اند و قرار است اين سلاح‌ها از نوع موشک‌هاي زمين به هوا، ضد هوايي،‌خمپاره‌انداز و توپخانه باشد.
روزنامه ديلي استار پيش از اين در سندي فاش کرده بود انگليس محموله سلاحي به ارزش 20 ميليون پوند (30 ميليون دلار) به کشورهاي همسايه سوريه ارسال کرده که به سرعت به دست شورشيان رسيده است.
شبکه خبري راشاتودي نيز گزارش داد که يک سناتور دموکرات آمريکايي پيش‌نويس کمک‌هاي نظامي به مخالفان سوريه را به سناي آمريکا ارائه کرده است.رابرت مندز اظهار داشت، در سوريه بحران انساني شکل گرفته است و آمريکا بايد کفه ‌ترازو را به سود مخالفان سنگين کند.
اين در حالي است که آندره فوگ راسموسن دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالي با اشاره به تغيير نکردن مواضع ناتو در قبال سوريه گفت که اين سازمان تمايلي به مداخله نظامي در سوريه ندارد.
راسموسن تاکيد کرد تحولات اخير نشان مي‌دهد که جامعه بين المللي بايد تلاش بيشتري براي يافتن راه‌حل سياسي به منظور پايان دادن به بحران سوريه انجام دهد.
روزنامه آمريکايي واشنگتن تايمز نيز نوشت، حملات هوايي اخير رژيم صهيونيستي در دمشق باعث مي‌شود که طرفداران اسد و يا کشورهاي حامي مخالفان سوريه درگير جنگي براي تسلط بر سوريه شوند و نهايتا جنگ داخلي سوريه به يک جنگ منطقه‌اي تبديل شود.
در همين رابطه جان بولتون سفير سابق آمريکا در سازمان ملل مدعي شد سوريه حملات هوايي اسرائيل را تلافي نخواهد کرد.
وي اظهار داشت، مقامات رژيم صهيونيستي آنچه را که مي‌خواستند در قالب دو حمله هوايي به سوريه عملياتي کردند و انتظار حمله متقابل را ندارند.
با اينکه چندين روز از حمله هوايي رژيم صهيونيستي به سوريه مي‌گذرد اعتراض شخصيت‌ها و سران مختلف به اين حملات همچنان ادامه دارد.
اين چهره‌هاي سياسي اين حملات را نقض آشکار قوانين بين‌المللي ارزيابي کرده‌اند.
نوري مالکي نخست‌وزير عراق اين حمله را محکوم کرد و اظهار داشت، رژيم صهيونيستي از حوادثي که در حال حاضر در منطقه در حال وقوع است سوء‌استفاده مي‌کند و اين امر موجب مي‌شود که اوضاع بحراني‌تر شود.
مردم مصر و تونس نيز با برگزاري تظاهراتي تجاوزات اخير صهيونيست‌ها به سوريه را محکوم کردند.
تشکل‌هاي فلسطيني نيز اين حمله را محکوم و با سوري‌ها اعلام همبستگي کردند.
دولت عربستان نيز ضمن محکوم کردن حمله اسرائيل به دمشق خواستار واکنش شوراي امنيت سازمان ملل شد.
همچنين حزب‌الله لبنان اعلام کرد حملات رژيم صهيونيستي به دمشق نشان مي‌دهد که هدف حمله به سوريه با مسئله مقاومت مرتبط است.
از سوي ديگر، تحليلگران امور سياسي و شخصيت‌هاي سوري و فلسطيني با اشاره به اينکه بيانيه دولت سوريه به تجاوز اخير رژيم صهيونيستي مبني بر اينکه حق مقابله به مثل براي دمشق محفوظ است پيام اقتدار نظام سوريه به اسرائيل است تاکيد کردند که پاسخ تجاوز بعدي اسرائيل کوبنده خواهد بود.
از سوريه نيز خبر مي‌رسد عمليات ارتش سوريه براي پاکسازي روستاهاي حومه جنوبي حلب و به ويژه مناطق استراتژيک و تپه‌هاي مشرف بر شهرک‌ها همچنان ادامه دارد.
ارتش سوريه همچنين تنها 500 متر با شهر القصير از توابع استان حمص در مرکز سوريه فاصله دارد و نبردهاي سختي در نزديکي دروازه‌هاي اين شهر در جريان است.
درگيري‌هاي شديدي نيز در منطقه حومه دمشق در جريان است و ارتش موفق شده تعداد زيادي از تروريست‌ها را به هلاکت برساند.
در ميان کشته‌شدگان تعداد زيادي اردني و سعودي ديده مي‌شوند.
ساير رويدادها
* رئيس اسقف‌هاي کليساي ارتدوکس بيت‌المقدس گفت، يک نقشه استعماري براي نابود کردن سوريه و خدمت به اهداف اسرائيل در جريان است.
* ارتش رژيم صهيونيستي مدعي شد چند گلوله خمپاره از خاک سوريه به منطقه اشغالي جولان اصابت کرده است.
* کارشناسان سياسي ترکيه سياست‌هاي اردوغان در قبال دمشق را مغاير با منافع ملي اين کشور و در راستاي منافع رژيم صهيونيستي و غرب ارزيابي کردند.
*‌ستاد کل ارتش ترکيه از آغاز رزمايش 10 روزه ارتش اين کشور در اطراف پايگاه نيروي هوايي ناتو در نزديکي مرز سوريه خبر داد.
* سخنگوي تروريست‌هاي مسلح درمنطقه حمص سوريه در گفت‌وگو با تلويزيون صهيونيستي حمله موشکي اين رژيم به حومه دمشق را تبريک گفت!
* در جريان يک حمله انتحاري در دمشق چندين شهروند سوري کشته و زخمي شدند.
* عناصر جبهه النصره وابسته به القاعده در سوريه با ابراز خرسندي از تجاوز اسرائيل به خاک سوريه پرچم فلسطين را به آتش کشيدند.

 


صهيونيست‌هاي افراطي با حمايت ارتش رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي يورش بردند که به درگيري با فلسطيني‌ها منجر شد و در جريان آن چندين نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از فلسطين اليوم، 40 صهيونيست افراطي روز گذشته با حمايت نظاميان رژيم صهيونيستي به صحن‌هاي مختلف مسجد‌الاقصي حمله کردند.
فلسطينيان براي جلوگيري از هتک حرمت اين مسجد شريف با شهرک‌نشينان صهيونيست به درگيري با آنها پرداختند که در اين درگيري چندين نفر از جمله يک زن فلسطيني زخمي شدند.
گروه‌هاي يهودي تندرو با صدور فراخواني خواستار يورش به مسجدالاقصي و سيطره بر اين مکان مقدس شده‌اند.
در همين رابطه شيخ محمدحسين مفتي قدس سرزمين فلسطين و شهروندان فلسطيني را به قيام براي بازسازي مسجدالاقصي و دفاع از آن به ويژه در سايه تهديدات اخير شهرک‌نشينان و مسئولان صهيونيستي فراخواند.
وي افزود که مسئولان رژيم صهيونيستي از اختلافات داخلي و چنددستگي بين فلسطينيان و سرگرم شدن کشورهاي عربي و اسلامي به اوضاع داخلي خود و سکوت جهاني براي اجراي طرح‌هاي خود سوءاستفاده مي‌کنند.
مفتي فلسطين همچنين هشدار داد که مسئولان رژيم صهيونيستي قصد دارند بر مسجدالاقصي سيطره پيدا کرده و آن را تقسيم کنند.
وي شهروندان فلسطيني و نگهبانان مسجدالاقصي را به دفاع از اين مسجد مقدس و همچنين امت عربي و اسلامي را به اقدام مؤثر براي نجات مسجدالاقصي دعوت کرد.
شيخ عکرمه صبري رئيس کميته عالي اسلامي در بيت‌المقدس نيز ضمن محکوم کردن حمله يهوديان افراطي به مسجدالاقصي اظهار داشت، اين تحرکات همواره تکرار مي‌شود و رژيم صهيونيستي از بي‌توجهي جهان عرب و اسلام به قدس بهره‌برداري کرده و سياست يهودي‌سازي و هتک حرمت مسجدالاقصي را اجرا مي‌کند.
کارشناسان مسائل سياسي معتقدند که اگر جهان عرب و اسلام موضع قاطعي در مقابل صهيونيست‌ها اتخاذ نکنند بعيد نيست که يهوديان افراطي فراخوان يورش گسترده به مسجدالاقصي و هتک حرمت اين مکان مقدس را اجرا کنند.
هتک حرمت به مسجدالاقصي از سوي صهيونيست‌ها در شرايطي صورت مي‌گيرد که نيروهاي رژيم صهيونيستي با حمله به خانه فلسطينيان ساکن بيت‌لحم واقع در کرانه باختري رود اردن 10 تن از آنان را بازداشت کردند.
در ميان بازداشت شدگان برخي نوجوانان نيز به چشم مي‌خورند. دستگيرشدگان به مکان نامشخصي انتقال داده شده و اجازه تماس با خانواده‌هايشان به آنان داده نشده است.
از سوي ديگر، جنبش حماس در بيانيه‌اي مطبوعاتي تأکيد کرد مسجدالاقصي خط قرمز ماست و هرگونه اهانت يا بي‌حرمتي صهيونيست‌ها به اين مسجد مبارک جنايتي آشکار و تعرض به بخشي از اعتقادات مسلمانان به شمار مي‌رود.

 


حملات تروريستي عليه نامزدها و نشست‌هاي انتخاباتي در مناطق قبيله‌اي شمال غرب پاکستان 33 کشته و بيش از 70 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري‌ها، تروريست‌هاي وابسته به طالبان نشست انتخاباتي «جماعت علماي اسلام» را در منطقه قبيله‌اي «کورام» واقع در نزديکي مرز افغانستان با انفجار بمب هدف قرار دادند. اين انفجار جان دست‌کم 23نفر را گرفت و حدود 70 مجروح برجاي گذاشت. طالبان پاکستان با پذيرش مسئوليت اين انفجار، اعلام کرد که هدف از اين عمليات، کشتن «منيرخان اراکزاي» نامزد جماعت علماي اسلام بود، که البته به وي آسيبي نرسيد.
خودروي حامل نامزد ديگر جماعت علماي اسلام نيز در شهر «هنگو» هدف انفجار بمب قرار گرفت. در اين عمليات تروريستي هم پنج تن جان باختند و شماري زخمي شدند. هنگو در ايالت «خيبر پختونخواه» قرار دارد. در ارتباط با وضعيت نامزد مذکور پس از انفجار گزارشي نرسيده است.
در ايالت ناآرام بلوچستان پاکستان نيز اعضاي دو قبيله بر سر نامزدهاي انتخاباتي با هم درگير شدند. پنج کشته و شماري زخمي هم حاصل اين درگيري اعلام شد.
بلوچستان پاکستان طي دو سال اخير حملات تروريستي زيادي را به خود ديده است. در بيشتر اين حملات، شيعيان هدف قرار گرفتند.
از کراچي نيز خبر رسيد 10 حزب فعال در پاکستان در اين شهر با هم ائتلاف کردند. بيشتر احزاب مطرح اسلامي در اين ائتلاف حضور دارند. انتخابات پارلماني پاکستان 21 ارديبهشت برگزار مي‌شود.
با توجه به شرايط حساس پاکستان و فعاليت آزادانه جريان‌هاي تروريستي، احتمال بروز رويدادهاي خونين‌تر طي روزهاي آتي در پاکستان وجود دارد.

 


کارکنان صنايع فولاد آلمان در اعتراض به سياست اقتصادي دولت آنگلا مرکل صدراعظم به خيابان‌ها ريختند و خواستار بهبود شرايط کار و افزايش دستمزدها شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس تظاهرکنندگان خواستار آن هستند که حقوق آنها 5/5درصد افزايش يابد. آنها تهديد کرده‌اند چنانچه اين خواست آنها تحقق نيابد دست به اعتصاب خواهند زد.
هنوز مسئولان صنايع فولاد پاسخي به اين تهديد کارگران نداده‌اند. دولت آلمان سال‌هاست که دچار بحران اقتصادي شده است.

 


جوليو آندروتي که هفت بار نخست‌وزير ايتاليا شده بود در 94 سالگي درگذشت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از «رويترز»، «جوليو آندروتي» يکي از چهره‌هاي برجسته ايتاليا بود که هفت بار نخست‌وزير و شش بار وزير خارجه اين کشور شد، ديروز در 94 سالگي درگذشت.
وي که از اعضاي برجسته حزب دموکرات مسيحي ايتاليا بود از سال 1945 و بعد از جنگ جهاني دوم همواره نماينده پارلمان ايتاليا بود.
وي در اواخر دهه 90 به ارتباط با مافياي اين کشور و دست داشتن در برخي قتل‌ها و از جمله قتل يک روزنامه‌نگار متهم شد.
دادگاه ايتاليا در سال 1979 آندروتي را به اتهام قتل يک روزنامه‌نگار به 24 سال زندان محکوم کرد اما در سال 2003 از اتهام تبرئه شد.

 


وزير خارجه آمريکا به منظور بهبود روابط با روسيه و تبادل‌نظر درباره پاره‌اي مسائل بين‌المللي به مسکو رفت و مذاکرات خود با مقامات اين کشور را آغاز کرد.
به گزارش ايرنا، جان کري وزير خارجه آمريکا در کاخ کرملين ابتدا با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور و سپس با لاوروف همتاي خود گفت‌وگو خواهد کرد. به گفته ناظران سياسي، بحران سوريه، روابط دوجانبه، مذاکره 1‌+5 با ايران، استقرار سامانه‌هاي موشکي آمريکا در اروپا از محورهاي مذاکرات کري در مسکو خواهد بود. به عقيده کارشناسان، مذاکرات وزيران خارجه روسيه و آمريکا در مسکو بايد مقدمات ديدار سران آتي دو کشور را فراهم سازد که در شرايط کنوني و با توجه به اختلافات موجود در مواضع مسکو و واشنگتن درخصوص بسياري از مسائل، براي دو کشور اهميت زيادي دارد.

 


نيروهاي امنيتي بحرين پس از يورش به 16خانه براي بازداشت مبارزان اسباب و وسايل آنان را تخريب کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرين، نيروهاي امنيتي آل‌خليفه به 16 خانه در پنج منطقه بحرين حمله کرده و 6شهروند را بازداشت کردند. هفت شهروند نيز در مقابله با نيروهاي امنيتي زخمي شدند.
نيروهاي آل‌خليفه با پرتاب گاز اشک‌آور به سمت خانه‌هاي معترضان برخي از اين خانه‌ها را به آتش کشيدند.
شاهدان عيني اعلام کردند در اين يورش وحشيانه اسباب و وسايل خانه‌ها تخريب شد. اين درحالي است که انجمن حقوق بشر بحرين در بيانيه‌اي اعلام کرد احکام 15سال زندان عليه 31 شهروند بحريني از جمله کودکان نقض آشکار معيارهاي بين‌الملل قضايي است.
انجمن حقوق بشر تأکيد کرد، اين احکام درباره کساني صادر شده که تنها جرمشان مخالفت با رژيم آل‌خليفه است.
اين انجمن همچنين اعلام کرد، اين محاکمه‌ها ناعادلانه است چراکه اعترافات زير شکنجه گرفته شده است.
انجمن حقوق بشر بحرين خواستار توقف اين محاکمه‌هاي سياسي و آزادي فوري همه زندانيان سياسي و حقوق بشري براساس توصيه‌هاي ژنو و ساير تعهدات بين المللي شد.
دادگاهي در بحرين 31نفر را با اتهامات ساختگي به تحمل 15سال زندان محکوم کرد. يک وکيل بحريني اتهامات مطرح شده ضد اين افراد را تلاش براي قتل مأموران پليس، به آتش کشيدن يک خودروي پليس، شورش و همراه داشتن بمب‌هاي آتش‌ز‌ا عنوان کرد.
متهم شدن اين 31نفر به اتهام حمله به يک گشتي پليس درحالي است که دادگاه اعلام کرده 14متهم ديگر متواري هستند. اين 31نفر تأکيد کرده‌اند که تحت شکنجه در زندان مجبور به اقرار شده‌اند.

 


احزاب و گروه‌هاي سياسي قرقيزستان خواستار تعطيلي پايگاه نظامي آمريکا در کشورشان شدند.
به گزارش فارس نمايندگان حزب «سبز» در قرقيزستان هشدار دادند که به دليل خطرات زيست محيطي ناشي از حضور پايگاه آمريکايي ماناس در بيشکک اين مرکز بايد تعطيل شود.
چند روز پيش نيز حزب ملي‌‌گراي قرقيزستان از دولت اين کشور به دليل عمل نکردن به وعده تعطيلي اين پايگاه به شدت انتقاد کرده بود.
گروهي از جوانان قرقيزي موسوم به «عناصر جان» نيز اعلام کردند که تحت عنوان پاکسازي کشور از تهديدات آمريکا در تلاش هستند تا تظاهراتي آرام برگزار کنند.
اين گروه تصريح کردند به همه شهروندان قرقيز اين فرصت را خواهند داد تا نظرات خود را درباره حضور مرکز نظامي آمريکا در «ماناس» بيان کنند.
جوانان «عناصر جان» هشدار دادند که مي‌خواهند به جامعه جهاني و دولت قرقيزستان نشان دهند که ديگر نمي‌خواهند گروگان ماشين جنگي آمريکا باشند.
پايگاه نظامي ماناس در سال 2001 و پس از حوادث 11 سپتامبر از سوي دولت قرقيزستان در اختيار آمريکا قرار گرفت و از آن تاريخ تاکنون همواره مردم و احزاب سياسي اين کشور خواستار تعطيلي اين پايگاه بوده‌اند.

 


خانه‌تکاني در کابينه دولت مصر
«هشام قنديل» نخست‌وزير مصر اعلام کرد، 11 وزير کابينه خود را تغيير مي‌دهد. علت اين تغييرات گسترده اعلام نشده است. گروه‌هاي سياسي مخالف دولت قنديل و «محمد مرسي» رئيس‌جمهور را به سوءمديريت اقتصادي و ايجاد يک حکومت ديکتاتوري متهم مي‌کنند.
مرگ مقام امنيتي قطر
پايگاه خبري «پانوراما» اعلام کرد در انفجار يکشنبه گذشته در پايتخت سومالي، رئيس سازمان اطلاعات قطر جراحت برداشت و بعدا بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. انفجار مذکور در موگاديشو 10 کشته در پي داشت.
هزاران آواره در کنگو
موج تازه درگيري در شرق کنگو هزاران نفر را آواره کرده است. خشونت و درگيري بيشتر در شهر «پينگا» متمرکز شده و اين شهر طي يک سال اخير هشت بار دست به دست شده است. مردم منطقه نيز براي حفظ جان خود به جنگل‌ها و ميان صخره‌‌ها پناه مي‌برند.
وزير دارايي تاچر
وزير دارايي «مارگارت تاچر» نخست‌وزير پيشين انگليس از دولت فعلي اين کشور خواست از منطقه يورو و اتحاديه اروپا خارج شود.
«لرد لاوسون» در ادامه گفت‌وگويش با روزنامه «تايمز»، اتحاديه اروپا را «هيولاي اداري» خواند.
ادعاي اف.بي.آي
اف.بي.آي مدعي خنثي‌سازي يک عمليات تروريستي در ايالت «مينه سوتا»ي آمريکا شد و اعلام کرد در اين رابطه فردي 24 ساله دستگير و خانه کارواني متحرک اين فرد که مملو از سلاح و مواد منفجره بود، توقيف شد.
درخواست لبنان از شوراي امنيت
دولت لبنان با ارسال نامه‌اي به شوراي امنيت سازمان ملل، از اين شورا خواست عليه نقض مکرر حريم هوايي لبنان توسط رژيم اسرائيل اقدامي بکند. صهيونيست‌‌ها حملات هوايي اخير به شمال دمشق را از طريق فضاي لبنان انجام داده‌اند.
هلي‌کوپتر‌‌هاي بدون سرنشين
آمريکايي‌ها از هلي‌کوپترهاي بدون سرنشين در خاک افغانستان استفاده مي‌کنند. بنابر ادعاي آمريکايي‌ها، اين هلي‌کوپترها قادرند مسافت‌هاي طولاني را پرواز کرده و مهمات زيادي را نيز جابه‌جا کنند. تاکنون هلي‌کوپترهاي بدون سرنشين بيش از 1000 ماموريت در خاک افغانستان انجام داده‌اند.
اشغال شرکت برق ليبي
شبه‌نظاميان مسلح فعال در ليبي ديروز ساختمان اصلي شرکت برق را در طرابلس اشغال کرده و رئيس شوراي اداري شرکت را مورد ضرب و جرح قرار دادند. اين شبه‌نظاميان طي روزهاي اخير وزارتخانه‌هاي مختلف را در طرابلس اشغال کرده‌اند.

 


شمار کشته‌هاي سه روز اخير درگيري‌هاي بين پليس ضد شورش بنگلادش و مسلمانان اين کشور به 37 نفر رسيد.
به گزارش ايرنا دولت بنگلادش اعلام کرد که در درگيري‌هاي سه روز گذشته 37 نفر کشته و بيش از 100 نفر نيز مجروح شده‌اند.
اعضاي يک گروه اسلامي موسوم به «جنبش جديد حفاظت‌الاسلام» در چند روز گذشته با برپايي تظاهرات گسترده در داکا پايتخت خواستار وضع قوانين سخت‌گيرانه‌تري نسبت به توهين به مقدسات اسلامي شدند که اين درخواست در ابتدا با مخالفت رئيس‌جمهور و نخست‌وزير بنگلادش روبه‌رو شد ولي با گسترش اعتراضات و بروز خشونت‌هاي گسترده در سه روز گذشته نخست‌وزير موافقت کرد که درخواست‌هاي 13گانه اين جنبش را مورد بررسي قرار دهد.
فعالان اين جنبش اسلامي معتقدند که نيروهاي پليس و شبه نظاميان سه‌شنبه شب شمار زيادي از تظاهرکنندگان را کشته‌اند. در جريان اين تظاهرات خسارت‌هاي فراوان مالي برجاي مانده و يک مقر پليس در بزرگراه داکا- چيتاگونگ به آتش کشيده شد.
هنوز وحشت از گسترش خشونت‌ها در داکا وجود دارد و پليس قانون منع آمد و شد اعمال کرده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10