(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 - شماره 20484

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
طبل‌هاي توخالي ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
صلاحيت (گفت و شنود)
با حضور سليقه‌هاي مختلف سياسي روز اول 62 نامزد براي رياست جمهوري يازدهم ثبت نام کردند
تاکيد ايران و ترکمنستان بر گسترش روابط دوجانبه
چرا هاشمي و خاتمي سوژه محافل ضدانقلاب شده‌اند؟ (خبر ويژه)
من اسفنديارم... که رستم بود پهلوان (خبر ويژه)
نمي‌آيد يا بقيه را مي‌پيچاند؟ (خبر ويژه)
من که سوخته‌ام ديگر جزغاله‌ام نکنيد! (خبر ويژه)
 


شايد اين پيش‌بيني درست از آب در نيايد و شايد هم براي اين که درست از آب در نيايد، شخصيت‌هاي مورد اشاره در آن، تغيير وضعيت بدهند. ولي در هر دو صورت، مباني و دلايلي که اين پيش‌بيني را پيش کشيده و داشته‌هايي که به اين برداشت انجاميده از ضريب صحت بالايي برخوردار است... اين پيش‌بيني را در سه محور دنبال مي‌کنيم. بخوانيد؛
1- آقاي هاشمي رفسنجاني به اين علت که اطمينان دارد در صورت نامزدي براي رياست جمهوري يازدهم، صلاحيتش تأييد خواهد شد، نامزد نمي‌شود! چرا؟! براي آن که بعد از ثبت‌نام به عنوان کانديداي رياست جمهوري يازدهم، نوبت به انتخابات مي‌رسد و آقاي هاشمي نيز مانند ساير نامزدها بايد نامزدي خود را در ميدان انتخاب مردم قرار بدهد و اين همان ميداني است که جناب آقاي رفسنجاني از ورود به آن بيم دارد، زيرا برخلاف آنچه گروه‌هاي مأموريت يافته در ملاقات‌هاي پي‌درپي با ايشان ادعا مي‌کنند. آقاي هاشمي به خوبي مي‌داند که پايگاه مردمي قابل توجهي ندارد و از سالن وزن‌کشي نامزدهاي رياست جمهوري يازدهم، «سنگين وزن» بيرون نخواهد آمد. در اين حالت، از يکسو پوچ بودن ادعاهاي لاف‌گونه اصلاح‌طلبان و گزافه‌سرايي‌هاي اصحاب فتنه درباره پايگاه مردمي گسترده! آقاي هاشمي برملا خواهد شد که ضربه سنگين ديگري براي آنهاست و از سوي ديگر- با عرض پوزش- فرصت «بازي با مشت بسته»! را از جناب رفسنجاني سلب خواهد کرد. آقاي هاشمي علي‌رغم آن که وانمود مي‌کند براي درخواست‌هاي مکرر گروه‌ها- مأموريت يافته- ارزش و احترام قائل است، آنها را فسقلي‌تر از آن مي‌داند که با طناب پوسيده چند وبلاگ‌نويس و يا آدم‌هاي تازه به دوران رسيده وارد چاه شود.
توضيح آن که براساس شواهد و نشانه‌هاي موجود، آيت‌الله هاشمي ترجيح مي‌دهد ادعاي برخورداري از پايگاه مردمي گسترده را در هاله‌اي از ابهام براي خود حفظ کند و اين ادعا را براي ارزيابي صحت و سقم آن در هيچ ميداني به آزمون نگذارد، چرا که «ادعا» مادام که ميزان صحت و سقم آن برملا نشده باشد، مي‌تواند در عرصه سياست، نقش «شمشير داموکلس» را بازي کند و از آن براي تهديد و «امتيازگيري» استفاده شود. شرط و شروطي که اين روزها آيت‌الله هاشمي مطرح مي‌کند قبل از آن که براي نامزد شدن باشد، توجيهي توضيح‌نما ! براي نامزد نشدن است! به عنوان مثال اخيراً اعلام کرده‌اند در صورتي کانديداي رياست جمهوري يازدهم خواهند شد که رهبر معظم انقلاب با نامزدي ايشان موافقت فرمايند! اين در حالي است که آقاي رفسنجاني سال‌هاست که از نزديک با نظرات و ديدگاه‌هاي حضرت آقا آشنا هستند و بارها- از جمله در ديدار اخير و جداگانه برخي از نامزدها با ايشان- فرموده‌اند « نه مي‌گويم بياييد، نه مي‌گويم نياييد و نه تکليف مي‌کنم» و يا چند هفته قبل طي سخناني با صراحت اعلام کردند حتي نزديکترين افراد به ايشان نيز نمي‌دانند که رهبري به کدام نامزد رأي مي‌دهد.
2- آقاي خاتمي-برعکس آقاي هاشمي- از آنجا که اطمينان دارد در صورت نامزد شدن قطعاً رد صلاحيت خواهد شد، کانديدا نمي‌شود. چرا که ايشان در جريان فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 آشکارا نقش ستون پنجم دشمن را بازي کرده و دست به وطن‌فروشي زده است و مي‌داند که اينگونه خيانت‌ها و جنايات در هر نظام حکومتي چه مجازات سنگيني در پي دارد. به بيان ديگر آقاي خاتمي در قمار فتنه 88 تمامي سرمايه‌اي را که نظام اسلامي با گشاده‌دستي به وي داده بود، باخته است. خاتمي دو دوره رياست جمهوري با راي بالا را که مي‌توانست سابقه‌اي قابل احترام در کارنامه سياسي او باشد، به پاي جرج سوروس صهيونيست و سرويس‌هاي اطلاعاتي مثلث آمريکا و اسرائيل و انگليس ريخته و باخته است. همه تلاش و آرزوي خاتمي آن است از فرصتي که نظام اسلامي با سخاوتمندي و بنا به مصالحي به وي داده و مجازات او را به تاخير انداخته است، براي بازگشت به نظام استفاده کند. او در حالي که شرکت در انتخابات مجلس نهم را به صراحت- به اصطلاح- تحريم کرده بود، با برنامه‌‌ريزي قبلي در روستاي وادان دماوند به پاي صندوق راي رفت و با انتشار خبر راي دادن خود تلاش کرد به زبان حال- و نه قال- اعلام کند که از ادعاي ديکته شده تقلب در انتخابات پشيمان است و راهي- هرچند کوره‌راه- براي بازگشت به نظام را جستجو مي‌کند! به اظهارات و مواضع خاتمي و ساير سران و اصحاب فتنه 88 توجه کنيد. به شدت از يادآوري جنايت بزرگي که در آن فتنه آمريکايي- اسرائيلي مرتکب شده‌اند وحشت دارند.
خاتمي حاضر نيست با نامزد شدن در انتخابات پيش روي و دريافت مهر رد صلاحيت از يک نهاد قانوني جمهوري اسلامي ايران، براي هميشه آرزوي بازگشت به نظام را بر باد رفته بداند. براي خاتمي با سابقه‌اي که از وطن‌فروشي و ايفاي نقش ستون پنجم دشمن در کارنامه سياسي وي ثبت و ضبط شده است، رد صلاحيت از سوي نظام به منزله دريافت «مهر باطل شد»! است. توضيح آن که نامزدهاي ديگر به دلايلي نظير عدم احراز شرط «رجل‌‌سياسي» و ساير شروط مندرج در قانون اساسي رد صلاحيت مي‌شوند و اين رد صلاحيت نه فقط به مفهوم و معناي عدم پذيرش آنها در نظام نيست، بلکه برخي از آنها مي‌توانند در پست‌هاي حساسي نظير وزارت، نمايندگي مجلس و... نيز خدمت کنند اما، رد صلاحيت خاتمي با توجه به سابقه خيانت وي غير از «مهر باطل‌‌شد» و پرتاب به بيرون حلقه نظام، معنا و مفهوم ديگري ندارد و اين دقيقا همان کابوسي است که آقاي خاتمي با آن دست به گريبان است و او را به شدت از نامزدي پرهيز مي‌دهد. اين نکته نيز گفتني است که بازي آمدن و نيامدن خاتمي و ساير اصحاب فتنه فقط در حد و اندازه شگرد «حرکت از پله دوم» قابل ارزيابي است، آنها با ورود به اين بازي در پي آنند که گذشته خيانت‌آلود خود را در اذهان مردم به فراموشي بسپارند و اين توهم را پديد آورند که گويي مسئله اصلي، حضور يا عدم حضور آنها در انتخابات است و انگار نه انگار که اين ماجرا پله اولي نيز دارد و آن خيانت فراموش‌نشدني آنان است.
3- نامزد يا نامزدهاي مورد نظر دولت- حلقه انحرافي- برخلاف ادعاهاي دهن‌پرکن و مبالغ نجومي و کلاني که از کيسه بيت‌المال براي مطرح کردن خود هزينه مي‌کنند، ترديدي ندارند که به آخر خط رسيده‌اند و چند ماه ديگر بايد از قطاري که بي‌بليت سوار آن شده‌اند پياده شوند. افراد اين حلقه را مي‌توان بي‌هويت‌ترين گروه سياسي تلقي کرد، زيرا هيچ‌کدام آنها در قد و قواره‌اي نيستند که بدون دست‌اندازي به بيت‌المال و بهره‌گيري از کانون‌ قدرتي که به آن چسبيده‌اند، فرصت ادامه حيات سياسي داشته باشند و غير از آقاي احمدي‌نژاد- که نمي‌دانيم يا دقيقا نمي‌دانيم چرا- بعيد است هيچ رئيس جمهور و يا صاحب‌منصب ديگري حاضر باشد مانند آقاي احمدي‌نژاد سرنوشت سياسي و حيات اجتماعي خود را در پيوند با اينگونه افراد، دود کرده و به هوا بفرستد! به همين علت است که اين روزها شاهد تلاش حلقه انحرافي براي پيوستن آشکار به جريان فتنه هستيم. پيوندي که از مدت‌ها قبل قابل درک بود ولي امروزه به دليل شرايط ناشي از پايان عمر حلقه ياد‌شده، از پرده بيرون افتاده است.
روز شنبه 14 ارديبهشت‌ماه جاري، روزنامه دولتي خورشيد که تحت مديريت حلقه انحرافي اداره مي‌شود در يادداشتي به قلم مدير مسئول اين روزنامه نوشت؛
«چه بسا در صورت پافشاري اصولگرايان در تداوم اتهامات عليه حاميان احمدي‌نژاد، اين گروه که مي‌توان آنها را اصولگرايان اصلاح‌طلب دانست به طور کلي از طيف اصولگرايان دل کنده و در يک پيمان نانوشته به سيد محمد خاتمي نزديک شوند. اين فرضيه با مروري بر نقطه نظرات اصلاح‌طلبانه اسفنديار رحيم‌مشايي قوت گرفته است»!... و بعدازظهر يکشنبه همين هفته آقاي بهمن شريف‌زاده- ملبس به لباس روحانيت- که به نمايندگي از دولت در يک مناظره با حضور نمايندگان اصلاح‌طلبان، قاليباف و پورمحمدي در دانشگاه تهران شرکت کرده بود، خطاب به نماينده جبهه اصلاحات گفت؛ «من از اصلاح‌طلبان تعجب مي‌کنم که به شيوه و عملکرد احمدي‌نژاد دقت نکرده‌اند» و توضيح داد که «احمدي‌نژاد براي آنچه که شما مطالبه مي‌کرديد و مي‌خواهيد جهاد کرده است و مقابل تفکر غلط اصولگرايي(!) ايستاده است. مشايي هم به اين خاطر تکفير مي‌شود اما، باز هم شما به دنبال هاشمي هستيد»!
ملاحظه مي‌فرماييد که دولت- حلقه انحرافي- بعد از آنهمه ادعا، امروزه به وضوح احساس مي‌کند که به پايان عمر سياسي خود رسيده است و با اصرار بر «غلط بودن تفکر اصولگرايي» به دريوزگي نزد اصحاب فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 رفته است. عبرت‌انگيز نيست؟!
4- با توجه به سه نکته ياد شده درباره موقعيت و جايگاه سه جريان مورد اشاره، به آساني مي‌توان ديد که هيچيک از آنها در مقايسه با- به قول حضرت‌‌امام(ره)- اقيانوس خروشان ملت در حد و اندازه‌اي نيستند که آرزوهاي تاکنون بر باد رفته دشمنان بيروني اسلام و انقلاب را برآورده کنند و به قول حضرت آقا در بيانات اخيرشان در ديدار دست‌اندرکاران انتخابات با ايشان؛ دشمن راه به جايي نمي‌برد و انتخابات پيش روي پرشورتر از هميشه برگزار خواهد شد.
نگاهي به تبليغات پرحجم دشمنان بيروني و دنباله‌هاي داخلي آنها در آستانه انتخابات مجلس نهم، 22 بهمن پارسال و... بيندازيد. حالا نتيجه را با آنچه آنان در شيپورهاي فريب دميده و بر طبل‌هاي توخالي مي‌کوبيدند مقايسه کنيد. تفاوت از زمين تا آسمان است. نيست؟

حسين شريعتمداري

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* اسرائيل غاصب و کودک‌کش با حمله به سوريه، گور خود و شيوخ نوکر و حلقه به گوش خود را کند. ان‌شاءالله جبهه مقاومت پاسخ قاطع و پشيمان‌کننده‌اي خواهد داد.
نجفي- قشم
* از سران قوا درخواست مي‌شود در مقابله با ددمنشي وهابيت و فتواهاي علماي وهابي مثل قرضاوي مبني بر حلال بودن ناموس شيعه براي تروريست‌ها و خباثت آنها در سوريه و نبش قبر صحابي جليل‌القدر پيامبر اعظم(ص) و ائمه هدي(ع) با دعوت از سران کشورهاي اسلامي و کنفرانس اسلامي براي برگزاري جلسه فوق‌العاده اقدام نمايند و در برابر خيانت و جنايت تروريست‌هاي وهابي به اسلام و مسلمين ساکت نباشند.
محمد مهدي رحماني
* پيکر مطهر حجر بن عدي بعد از قريب 1400 سال نشان داد شهيدان زنده‌اند چون تخريب مرقد مطهر اين صحابي شجاع پيامبر اعظم و علي(ع) موجب اتحاد بيشتر تشيع و تسنن و جبهه مظلوم مقاومت و موضع‌گيري و لو دو پهلوي دولت مصر شد. همچنين با حمله رژيم غاصب به سوريه چهره زشت اتحاد کفار و مشرکين و منافقين از جمله وهابيت اين مذهب خرافاتي و بي‌اساس ساخته دست استعمار غرب و حکام مرتجع تحميل شده بر مسلمانان و فرزند ناخلفشان اسرائيل کودک‌کش نمايان شد. نثار روح مطهر حجر بن عدي صلوات.
گل محمد نوراني از مهديشهر
* قديمي‌ها مي‌گفتند اگر سراغ بدهکار نرويم و پي‌گير طلب خود نباشيم خود را طلبکار مي‌کند حالا حکايت جماعت فتنه‌گر شده است.
5428---0912
* از کيهان درخواست مي‌کنم تا گزارش جامعي از روند واگذاري شرکت‌هاي دولتي که از سال 70-68 صورت گرفته تهيه نماييد تا ببينيد چقدر بيکاري جوانان و فقر خانواده‌ها در پي اين واگذاري‌ها افزايش يافته است.
7331---0911
* براي بيمه طلايي فرهنگيان امسال از هر معلم 500/22 تومان کسر مي‌کنند ولي از معلمان جانباز 500/33 تومان! چرا؟ از وزير محترم درخواست رسيدگي دارم.
4672---0917
* بيمه ايران به علت لحاظ نکردن 15 درصد تخفيف بيمه شخص ثالث به اشخاصي که در تاريخ 20/12/91 وسايل نقليه خود را بيمه کرده‌اند بدهکار مي‌باشد. حتي علي‌رغم ابلاغ بخشنامه شماره 32924-92 به تاريخ 21/1/92 صادره از سوي مدير بيمه اتومبيل ايران مبني بر بازپرداخت پولهاي اضافه گرفته شده متأسفانه بيمه ايران به بهانه عدم نصب برنامه نرم‌افزاري از بازپرداخت پول‌ها سر باز مي‌زند. از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
احمدي
* از مسئولين محترم شهرداري پاکدشت در خصوص رسيدگي به خواسته چند ساله مردم در رفع مشکلات فاضلاب شهرک نرگس تقدير و تشکر مي‌شود در ضمن درخواست مي‌شود نسبت به ايجاد فضاي سبز مناسب، زمين چمن و روشنايي بلوار پارچين نيز اقدام شود.
جمعي از اهالي شهرک نرگس
* بازي با قيمت‌ها و درج آگهي در روزنامه‌ها از جمله شگرد برخي از دلالان املاک براي افزايش قيمت‌هاي مسکن است که لازم است مسئولين امر نظارتي بر اين گونه امور داشته باشند تا عده‌اي سودجو نتوانند به مردم آسيب بزنند.
همداني
* ما کارگران شرکت هواپيمايي هما پس از تبديل به قرارداد مستقيم حقوقمان به جاي افزايش، کاهش يافت؟ متأسفانه بعد از يک سال هيچ افزايش حقوقي نداشته‌ايم. چطور مي‌شود پس از حذف واسطه‌ها حقوق کاهش يابد؟
ستاري
* در تاريخ 5/1/1390 متوجه شدم که دو ماه سهميه سوختم واريز نگرديده است پس از پيگيري‌هاي متعدد و تشکيل پرونده و قول‌هاي مساعد متاسفانه با گذشت 25 ماه هيچ خبري از تحويل 2 ماهه سهميه سوختم نيست از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
حسين مردي
* از مسئولان نيروي انتظامي تقاضا داريم به وضعيت شرکت‌هايي که آگهي جذب منشي خانم مجرد را در کوچه و خيابان منتشر مي‌کنند، رسيدگي کنند.
يک شهروند
پاسخ روابط عمومي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران
در پاسخ به مطلب مندرج در کيهان 26/1/92 با عنوان «خرابي‌ دستگاه‌هاي پمپ‌بنزين خيابان سراج منطقه 4» ضمن تشکر از مسئوليت‌پذيري و اطلاع‌رساني شهروند محترم تماس گيرنده، به اطلاع مي‌رساند حسب پيگيري به عمل آمده توسط شرکت ملي پخش منطقه تهران کليه تلمبه‌هاي جايگاه مورد اشاره توسط کارشناسان فني مورد بررسي و کنترل قرار گرفت و در زمان بازديد هيچگونه مشکل خاصي مشاهده نشده همچنين به مسئولين ذيربط دستور داده شد تا با انجام بازديدهاي مستمر و نظارت بيشتر بر عملکرد کارکنان از ارائه خدمات مطلوب به شهروندان عزيز اطمينان حاصل نمايند.»
پاسخ روابط عمومي اداره‌کل راه و شهرسازي استان مرکزي
«در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 2/2/92 در خصوص محور خرقان به زرنديه اعلام مي‌دارد لکه‌گيري و رفع چاله‌هاي محور مذکور به طول 53 کيلومتر انجام شده است و موضوع تامين اعتبار جهت اجراي عمليات روکش آسفالت محور ياد شده در دست اقدام مي‌باشد که انشاءا... با تامين اعتبار، روکش آسفالت کل محور انجام مي‌گردد.»

 


گفت: چه خبر؟!
گفتم: برخي از نامزدهاي جبهه مدعي اصلاحات اعلام کرده‌اند که اگر خاتمي نامزد شود ما به نفع او کنار مي‌کشيم.
گفت: يعني خاتمي را مناسب‌تر از خودشان مي‌دانند!
گفتم: غير از اين چه مفهوم ديگري مي‌تواند داشته باشد؟
گفت: بنابراين شوراي نگهبان بايد همه آنها را رد صلاحيت کند، چون به انگيزه خود براي خيانت و جنايت و همراهي با دشمنان بيروني مردم اعتراف کرده‌اند.
گفتم: شايد آنها معتقد به وطن‌فروشي و خيانت سران فتنه نباشند!
گفت: پس بايد به اين دليل منطقي که قدرت درک و فهم مسائل را ندارند رد صلاحيت شوند.
گفتم: ممکن است براي خالي نبودن عريضه اين حرف‌ها را زده باشند.
گفت: با اين حساب بايد به علت دورويي رد صلاحيت شوند، چون در هر حال صلاحيت آنها براي رياست جمهوري لنگ مي‌زند!
گفتم: چه عرض کنم؟! يارو در وصيت‌نامه خودش نوشته بود؛ نماز بدهکار نيستم ولي برايم 30 سال وضوي قضا بگيريد!

 


يازدهمين‌دوره انتخابات رياست جمهوري با دستور مصطفي محمد نجار وزير کشور به فرمانداران کل کشور براي تشکيل هيئت هاي اجرايي انتخابات آغاز شد و داوطلبان مي توانند تا شنبه 21 ارديبهشت‌‌ماه از ساعت 8 صبح لغايت 18 بعد از ظهر براي ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کنند.
داوطلبان حضور در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري بايد با در دست داشتن مدارک لازم و با مراجعه به ستاد انتخابات کشورثبت‌‌نام خود را انجام دهند.
در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري شرايط سني و تحصيلي براي ثبت نام کنندگان درنظر گرفته نشده است و تنها بر اساس ماده ‌37 قانون مذکور کليه افرادي که مسئوليت مستقيم در امر انتخابات رياست جمهوري به صورت اجرا و يا نظارت دارند در صورتي مي توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا کرده و در آن سمت شاغل نباشند.
 انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري 24 خردادماه، همزمان با سه انتخابات چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا، ميان‌‌دوره‌‌اي مجلس خبرگان رهبري  و ميان‌‌دوره‌‌اي مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهدشد. اولين ثبت نام
کننده صادق واعظ زاده بود که با حضور در وزارت کشور نام خود را براي شرکت در رقابت يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت کرد.
واعظ زاده عضو حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجمع تشخيص مصلحت است. او در دولت اول محمود احمدي‌نژاد اولين معاون علمي رئيس جمهور ايران بود.
وي هم اکنون رئيس شوراي عالي مرکز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت است.
اين نامزد انتخابات رياست‌‌جمهوري يازدهم در حاشيه ثبت نام خود در ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالي مبني براينکه آيا از شما براي پيوستن به ائتلاف خاصي دعوت شده است يا خير، اظهارکرد: بعضي از کانديداهاي انتخاباتي براي ائتلاف از بنده دعوت کرده‌اند، اما دو ائتلاف معروف با بنده تماسي نداشته‌اند.
ثبت نام
گزينه جبهه پايداري
کامران باقري لنکراني هم با حضور در وزارت کشور نام خود را در رقابت هاي رياست جمهوري يازدهم ثبت کرد.
پرويز داوودي معاون اول دولت نهم، حجت‌الاسلام علي مصباح يزدي و محصولي از جمله اشخاصي بودند که لنکراني را همراهي کردند.
 سعيدي کيا هم ثبت نام کرد
محمد سعيدي کيا وزير سابق احمدي نژاد در اولين روز ثبت نام از کانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري براي نام نويسي در اين انتخابات وارد وزارت کشور شد.
 سعيد‌ي‌کيا در حاشيه انجام فرايند ثبت نام خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني براينکه در صورت عدم تاييد صلاحيت از سوي شوراي نگهبان چه مي‌کنيد؟ اظهار داشت: من تابع نظر شوراي نگهبان هستم و به طور حتم از نظر اين شورا تبعيت خواهم کرد.
گزينه هاشمي هم آمد
حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، با حضور در وزارت کشور، براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم، ثبت‌نام کرد. روحاني را سيدرضا اکرمي، علي يونسي، نعمت زاده رئيس ستاد، ترکان قائم مقام ستاد انتخاباتي وي همراهي مي کردند.
نامزد انتخابات رياست جمهوري که از او به عنوان گزينه هاشمي در اين دوره از انتخابات نام مي برند در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري حضور خواهند داشت، گفت: من تا آنجايي که مطلع هستم حضور وي در انتخابات بعيد است اما تا دو سه روز آينده بايد منتظر ماند.
علي يونسي وزير کابينه اصلاحات که از همراهان روحاني در ستاد انتخابات کشور بود، در جمع خبرنگاران درباره حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري اظهار کرد: اخيرا با هاشمي جلسه‌اي را داشتيم و وي در اين جلسه صراحتا گفت که در انتخابات رياست جمهوري حضور نخواهم داشت و نمي‌آيم.
نام نويسي نامزد
جبهه اصلاح طلبان
مصطفي کواکبيان کانديداي جريان اصلاحات با حضور در فرمانداري تهران براي حضور در يازدهمين رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد. وي دبيرکل حزب مردم سالاري و دبيرکل جبهه اصلاح طلبان است که به عنوان گزينه اين تشکل‌هاي سياسي کانديداي انتخابات رياست جمهوري شده است .
دبير کل حزب مردم سالاري در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با تاکيد بر اينکه هيچ اجماعي بين اصلاح طلبان صورت نگرفته است، گفت: هيچ جلسه مشترکي بين اصلاح طلبان نبوده است، البته جلساتي به صورت انفرادي بين بنده و برخي از افراد برگزار شده است.
ثبت نام را به روز آخر محول نکنيد
وزير کشور در حاشيه آغاز ثبت‌نام يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ثبت‌نام تا تاريخ 21 ارديبهشت ماه ادامه دارد و از روز 22 ارديبهشت کار بررسي صلاحيت داوطلبان توسط شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد.
مصطفي محمد نجار افزود: از داوطلبان مي‌خواهيم کار ثبت‌نام را به روز و ساعات آخر محول نکنند تا مراحل ثبت‌نام را براي همه عزيزان به سرعت انجام دهيم.
وي يادآور شد: با پايان يافتن کار بررسي و انتشار اسامي نامزدها از سوي وزارت کشور تبليغات آغاز و تا ?? ساعت قبل از اخذ راي ادامه خواهد داشت و اين فرصت خوبي است تا نامزدها برابر قانون به تبليغ بپردازند.
بازديد وزير دادگستري و قاضي سراج
از ستاد انتخابات کشور
وزير دادگستري و نايب رئيس هيئت مرکزي اجرايي انتخابات از ستاد انتخابات کشور بازديد کرد.
مرتضي بختياري درباره علت حضور خود در وزارت کشور اظهار داشت: براي رصد فعاليت‌هاي دوستانمان به وزارت کشور آمده‌ام.
همچنين محمد کوثري، آشوري نماينده مجلس و قاضي ناصر سراج صبح ديروز از ستاد مرکزي انتخابات بازديد کردند.
توصيه هاي انتخاباتي
رئيس ستاد انتخابات کشور به داوطلباني که شرايط کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري را ندارند توصيه کرد، مراجعه نکنند.
سيد صولت مرتضوي با اشاره به اينکه داوطلبان انتخابات رياست جمهوري بايد مدارک کافي را که در اطلاعيه شماره 9 وزارت کشور اعلام شده به همراه داشته باشند، اظهار داشت: ستاد انتخابات کشور بعد از ثبت نام، مدارک را براي شوراي نگهبان مي‌فرستد.
وي در پاسخ به اينکه برخي شايعات مطرح شده افرادي که داراي شرايط ثبت نام نيستند به محل وزارت کشور راه داده نمي‌شود آيا چنين مسئله‌اي صحت دارد يا خير؟ گفت: اين جا شرايط عمومي است و شرايط اختصاصي را شوراي نگهبان تشخيص مي‌دهد اما کساني که به ما براي ثبت نام مراجعه کنند ما ثبت نام را انجام مي‌دهيم ولي توصيه مي‌کنيم کساني که شرايط ثبت نام را ندارند، نيايند.
رئيس ستاد انتخابات کشور درباره تمديد ساعات ثبت نام از داوطلبان تصريح کرد: براساس شرايط مي‌توانيم درباره تمديد زمان تصميم بگيريم يعني اگر داوطلبي بعد از ساعت 6 هم به وزارت کشور مراجعه کند ما از آنان ثبت نام کنيم.
وي يادآور شد: وزارت کشور مي تواند همزمان از 40 تا 50 نفر در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کند و امکانات لازم براي اين موضوع فراهم شده است.
همچنين به گزارش فارس، با اتمام زمان ثبت‌نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم در روز نخست که تا ساعت 16 و 30 دقيقه ديروز ، ادامه داشت،62 نفر ثبت‌نام کردند. بنا براين گزارش قرار است مصطفي محمدنجار وزير کشور امروز در يک نشست خبري آمار دقيق اوليه ثبت‌نام کنندگان براي رياست جمهوري در اولين روز نام‌نويسي را اعلام کند.
گفتني است ؛ ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري تا روز شنبه آينده 21 ارديبهشت‌ماه جاري ادامه دارد.

 


رئيس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: ايران و ترکمنستان با افزايش همکاري و هماهنگي‌هاي خود در عرصه‌‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌توانند گام‌هاي موثري در جهت پيشرفت و رفاه دو ملت در منطقه بردارند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد در ديدار رشيد مردف، وزير خارجه ترکمنستان، روابط دو کشور را ممتاز و رو به گسترش دانست و اظهار داشت: زمينه‌‌هاي فراواني براي گسترش همکاري‌هاي دو کشور وجود دارد که استفاده از آنها مي‌تواند در پيشرفت دو ملت و ملت‌هاي منطقه موثر باشد.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: ايران و ترکمنستان براي افزايش سطح همکاري‌‌هاي خود پروژه‌‌هاي بزرگي را در دست اجرا دارند که خط‌آهن مشترک يکي ازاين پروژه‌هاست و بهره‌برداري از آن يک اتفاق تاريخي و بزرگ در منطقه است.
رشيد مردف وزير امور خارجه ترکمنستان نيز دراين ديدار بر اهتمام ترکمنستان به گسترش روابط خود با جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد و گفت:‌ پروژه‌هاي زيادي بين دو کشور در حال اجراست که خط‌آهن سه‌جانبه ايران، ترکمنستان و قزاقستان يکي از اين پروژه‌هاي مهم است و در تلاش هستيم که اين پروژه به زودي به اتمام برسد.
وزير امور خارجه ترکمنستان گفت: ترکمنستان خواستار ايجاد و گسترش همکاري‌هاي همه‌جانبه با جمهوري اسلامي ايران به‌ويژه در عرصه‌‌هاي اقتصادي، انرژي، بازرگاني و حمل و نقل هوايي، ريلي و دريايي است.

 


«هم آقاي هاشمي و هم آقاي خاتمي خوب مي‌دانند که بدون گرفتن موافقت حاکميت وارد بازي‌اي خواهند شد که بازي پرخطري خواهد بود. معلوم هم نيست که در آن فضاي قطبي شده در مجموع اصلاح‌طلبان سود ببرند. وضعيت اصلاح‌طلبان از لحاظ حضور در سايت قدرت الان نسبت به سال 88 وضعيت متزلزل‌تري است. وضعيت اصلاح‌طلبان حتي در نهادهاي اجتماعي هم وضعيت متزلزل‌تري است.»
اين مطلب را عليرضا نامور حقيقي از مخالفان مقيم کانادا در مصاحبه با راديو فردا عنوان کرد. وي درباره آشفتگي جبهه اصلاح‌طلبان مي‌گويد: اصلاح‌طلبان بايد در اين مورد دورانديشي مي‌کردند. بايد از تير و خرداد شروع مي‌کردند به برگزيدن جريان دوم به عنوان کانديدايي که (به جاي آقاي هاشمي و آقاي خاتمي) به عنوان نفر دوم اصلاح‌طلب مي‌خواهد بيايد. اين ضعف به آقاي خاتمي هم برمي‌گردد. يعني اگر آقاي خاتمي در دوران رياست‌جمهوري خودش يک معاون اول قدرتمند برگزيده بود، او مي‌توانست براي انتخابات رياست‌جمهوري کانديداي مناسبي باشد. از سوي ديگر، مهمترين نقشي که هاشمي مي‌تواند داشته باشد اين است که تعادل قوا بدهد، بازي‌سازي کند؛ بدون اينکه خودش مستقيما درگير شود و بخواهد بازي با ريسک بالا بکند. آقاي هاشمي در بازي با ريسک بالا ممکن است آسيب ببيند و اين آسيب به جريان‌هاي بوروکرات هوادار خودش هم صدمه خواهد زد.
اما در مقابل تقي رحماني عضو گروهک‌ ملي مذهبي و مقيم پاريس مي‌گويد: الان لااقل آقاي خاتمي و آقاي هاشمي بايد کانديدا شوند تا اگر صلاحيتشان را رد کردند اصلاح‌طلبان بتوانند بگويند که کانديداي اصلي، يا بازيکن اصلي ما، روي نيمکت نشست. با کارت قرمزي که ناحق داور به اين بازيکن داد. اگر اينها وارد نشوند سه تا اصلاح‌طلب ضعيف مي‌مانند.
وي در عين حال با تاکيد بر سرمايه‌گذاري روي وجه سلبي هل دادن هاشمي و خاتمي به وسط ميدان مي‌گويد: از نظر من نه آقاي خاتمي نه آقاي رفسنجاني و هيچ دولتمرد ديگري نمي‌تواند در کوتاه‌مدت دموکراسي بياورد. حتي اصلاح‌طلبان هم نمي‌توانند چنين کاري کنند. لازم است در درون حاکميت ايران فضايي باز شود که بتوان نفس کشيد تا جامعه مدني ايران خفه نشود. به نظر من چاره‌اي جز ورود خاتمي و هاشمي نيست. اگر رد صلاحيت شدند آن بحث ديگري است.
در همين حال وب سايت ضدانقلاب «راديو کوچه»، در تحليلي با عنوان «هاشمي روزنه اميد» نوشت: هاشمي به درستي در ميان اپوزيسيون جمهوري اسلامي به عنوان يکي از بانيان اين نظام شناخته مي‌شود... اپوزيسيون در شرايطي که توان و آلترناتيو ديگري براي تغيير نظام ندارد، بد نمي‌بيند تا حداقل در برابر حضور هاشمي سنگ‌اندازي نکند و نظاره‌گر جنگي باشد که بدون شک در آن پيروزي هر کدام از طرفين دعوا به تضعيف جمهوري اسلامي خواهد انجاميد(!)

 


اسفنديار رحيم‌مشايي از جشنواره موسوم به شعر بهار نيز براي تبليغات و تمجيد و ستايش از خود دريغ نکرد.
وي در اين برنامه که با حضور برخي بازيگران سينمايي نامزد انتخابات شوراها همراه بود، به حديث نفس پرداخت و گفت: اسفنديارم ولي کينه‌اي از رستم ندارم.
وي که با حکم رئيس‌جمهور رئيس‌ دبيرخانه جنبش عدم تعهد شده، افزود: سوءتفاهم نشود. اگر به بهانه بهار از اسفند دعوت مي‌کنند، يادمان نرود اسفند پشت به زمستان دارد و رو به بهار. گناه من اين است که يار اسفنديارم و از قديم‌الايام مردم عادت کرده‌اند با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور مي‌کردند.
در حالي که سازمان‌دهندگان تبليغات دولتي در سفرهاي مشايي از تعبير زنده‌باد بهار در پوسترهاي وي استفاده مي‌کنند، مشايي مي‌گويد: عنوان بهار خيلي بالاتر از آن است که از آن به عنوان واژه‌اي سياسي براي حزب و گروه تعبير کنيم بنابراين ظرفيت بهار خيلي بالاتر است. انتخابات اهميت زيادي دارد و اهتزاز پرچم پرافتخار ميهن و نام کشور ما مهم است.
آقاي مشايي البته به دلايل کاملا روشن تواضع فرموده و نفرموده‌اند که گناه واقعي‌شان‌ نه داشتن نام اسفنديار و نسبتش با اسپند و رستم و بهار و زمستان، بلکه دوستي با کودک‌کشان رژيم اشغالگر صهيونيست و گزافه‌گويي درباره پايان دوران اسلامگرايي-تکرار مواضع نخ‌نماي روشنفکران ضددين-مراوده با برخي مفسدان اقتصادي و سياسي و فرهنگي، ايجاد حاشيه در دولت براي انحراف از خدمتگزاري مردم و انجام مسئوليت‌هاي قانوني، خيانت در امانت و... است.

 


آيا هاشمي‌ رفسنجاني مشغول پيچاندن طيف‌هاي حامي خود است؟ اين سوال با مرور اظهارات متناقض حاميان وي از جمله طي روز گذشته برجسته مي‌شود.
روز گذشته علي يونسي وزير اطلاعات دولت خاتمي که حسن روحاني را براي ثبت‌نام همراهي مي‌کرد؛ به ملاقات دوشنبه شب خود با هاشمي اشاره کرد و گفت: برايمان محرز شده که هاشمي نمي‌آيد.
او تصريح کرد: بنده شب گذشته ملاقاتي با هاشمي رفسنجاني داشتم و ايشان بار ديگر تأکيد کردند که در انتخابات حضور نخواهند داشت.
همين مضمون را محمدباقر نوبخت دبيرحزب‌اعتدال و توسعه و از حاميان ديرين هاشمي عنوان کرده و گفته است: در آخرين ملاقاتي که با آيت‌الله هاشمي ‌رفسنجاني داشتم خود ايشان اعلام کردند براي آمدن و کانديداتوري برنامه‌اي ندارند.
وي اضافه کرد: آقاي هاشمي بارها نظر مساعدشان را نسبت به آقاي روحاني به ما منتقل کردند و خودشان در اين عرصه حضور نمي‌يابند و قطعا در زمان مناسب نيز دراين‌باره اظهارنظر خواهند کرد.
از سوي ديگر حسن روحاني ديروز ضمن سخناني در دانشکده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي اظهار داشت: خاتمي و هاشمي قبل از ورود من به عرصه انتخابات به من گفتند که کانديدا نمي‌شوند و هاشمي از من خواست که کانديدا شوم و خاتمي من را براي اين کار تشويق کرد.
يادآور مي‌شود ياسر و فاطمه هاشمي دو تن از فرزندان هاشمي در مراسم چند هفته پيش اعلام نامزدي حسن روحاني حضور داشتند.
مضمون سخنان يونسي، نوبخت و روحاني را عليرضا محجوب نماينده تهران که با هاشمي مرتبط است در مصاحبه با ايلنا اظهار داشته و گفته است: هاشمي به هيچ وجه قصد کانديداتوري نداشته و ندارد اما ايشان به دليل اصرار ديگران بعضا يک سخن يا جمله‌اي مي‌گويد که رسانه‌ها همان جمله را بزرگ مي‌کنند.
با اين حال سيدمحمد خاتمي ديروز در ديدار جمعي از روزنامه‌نگاران ضمن منتفي کردن تلويحي نامزدي خود گفت: تا آنجايي که من اطلاع دارم آقاي هاشمي رفسنجاني اعلام کرده‌اند که کانديداي رياست‌جمهوري مي‌شوند ولي گفته‌اند که بايد نظر مقام معظم رهبري را هم داشته باشند.
در عين حال هاشمي ديروز نيز ضمن ملاقات‌هايي به مواضع دو پهلوي قبلي ادامه داد و در ملاقات اعضاي گروه موسوم به مجمع متخصصين و در پاسخ به دعوت براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: افراد جوان، مجرب و تواناي زيادي در کشور وجود دارند که بهتر است آنان مسئوليت خطير اجرايي را در دست بگيرند، زيرا اداره امور اجرايي کشور منحصر به يک يا چند فرد نبايد باشد.
وي در عين حال افزود: چنانچه حضورم را براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب و مردم موثر بدانم، کوتاهي نخواهم کرد.
او در ديدار ديگري گفته است افرادي شناخته شده و به دليل شهرت نام، در انتخابات اعلام نامزدي کرده‌اند و افراد توانمند ديگري هم هستند که ممکن است گمنام باشند و بعدها اضافه شوند که بتوانند سکاندار امور اجرايي شوند.
او در ديدار با اعضاي ادوار انجمن اسلامي چند دانشگاه گفت: اگر قانع شوم حضورم مي‌تواند براي نظام و انقلاب مفيد باشد و به حل مشکلات کمک کند دريغ نخواهم کرد ولي در صورتي که احساس کنم اين حضور خداي ناکرده مقاومت‌هايي را در پي خواهد داشت که مخل وحدت و موجب تشديد اختلافات در کشور بوده و مؤثر نخواهد بود اقدام نخواهم کرد.
يادآور مي‌شود مواضع ضد و نقيض ابراز شده از سوي هاشمي باعث برخي دلخوري‌ها از سوي نامزدهايي مانند روحاني و عارف و جهانگيري شده که معتقدند زمان را در وضعيت فعلي از دست مي‌دهند.
پيش از اين يکي از اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود که عدم شفافيت چهره‌هايي نظير هاشمي هر چند ممکن است زيرکي تلقي شود اما در نهايت باعث زيان و ضرر خواهد بود. عبدي گفته است: بعضي‌ها فکر مي‌کنند اين زرنگي است ولي در عالم سياست مطلوب نيست چون آن موقع ممکن است همه ببازند. بسياري از آقايان حرف‌هاي واقعي خود را حتي به اطرافيانشان هم نمي‌زنند

 


«سخنان خاتمي به حاميانش را مي‌توان اين طور خلاصه کرد: مجبورم نکنيد با پريدن از روي آتش خودم و شما را بسوزانم در حالي که مي‌توانم در کنار آتش سالم بمانم و به موقع براي جنبش سبز مفيد واقع شوم».
پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به اپوزيسيون مقيم آلمان ضمن درج مطلب فوق نوشت: پيام آقاي خاتمي اين بوده که: «نمي‌گذارند بيايم. اگر من کانديدا بشوم آنهايي که نمي‌خواهند که من بيايم اختناق را بيشتر مي‌کنند و امکانات و آزادي‌هاي مختصري را هم که اصلاح‌طلبان دارند از دستشان مي‌گيرند. اين‌ها به کنار، به فرض هم که بيايم و رئيس جمهور بشوم نمي‌گذارند که کار کنم». سخنان آقاي خاتمي پرسش‌هاي بسياري را مطرح مي‌کند؛ آيا اخلاقي است که کسي را که نمي‌خواهد بيايد اين همه تحت فشار گذاشت که بيايد؟ آيا عاقلانه است که شخصي که دشمن را چنان نيرومند و خود و هوادارانش را چنان ضعيف مي‌پندارد به مصاف دشمن برود؟
نويسنده مي‌افزايد: حالا ما در انتخابات اصرار داريم کسي را که اهل «درگيري» نيست به شرکت در انتخاباتي بکشانيم که مي‌تواند به سرعت به درگيري خونيني شبيه عاشوراي سال 1388، يا حتي بدتر از آن تبديل شود. آيا اين همه اصرار به آقاي خاتمي براي ورود در اين معرکه کار درستي است؟
اخبار روز در پاسخ اين پرسش هدف از تحريک خاتمي به نامزدي را توضيح داده و مي‌نويسد: بعضي‌ها مي‌گويند که خاتمي نبايد بيايد چون اگر بيايد و رد صلاحيت بشود به دليل دلبستگي‌اش به نظام و ديگر ملاحظات ميدان را ترک خواهد کرد. به نظر من، حتي اگر اين اتفاق هم بيفتد، آمدن خاتمي بهتر از نيامدن او است. اگر خاتمي نيايد رژيم اسلامي راحت‌تر مي‌تواند ادعا کند که انتخاباتي آزاد برگزار کرده است. اما اگر خاتمي بيايد و رد صلاحيت بشود آنگاه ادعاهاي رژيم مبني بر آزادي انتخابات با ترديدهاي جدي روبرو مي‌شود و اين هزينه‌اي است که خاتمي مي‌تواند با شرکت در انتخابات بر رژيم تحميل کند(!) به هر حال، اگر آقاي خاتمي نخواهد کاري را که موسوي و کروبي کردند بکند نمي‌توان او را سرزنش کرد.
اين سايت گروهکي در پايان نوشت: کانديدا شدن محمد خاتمي مي‌تواند هزينه‌هايي براي او و حاميانش داشته باشد اما بدون دادن هزينه نمي‌توان با استبداد مذهبي مبارزه کرد. آقاي خاتمي بهتر است که ترديدهايش را به کناري بگذارد و از روي آتش بپرد(!)

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10