(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 - شماره 20484

کوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد: نرخ سود بانکي امسال تغيير نمي‌کند
حضور 190 شرکت ايراني و خارجي در نخستين نمايشگاه حمل‌ونقل و صنايع ريلي
هشدار توليد کنندگان درباره افزايش قيمت خرما در ماه رمضان
مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران: ظرفيت ذخيره سازي نفت ايران در خليج فارس افزايش مي‌يابد
توضيح سازمان ايميدرو پيرامون يک خبر
عضو هيات نمايندگان اتاق ايران: تکليف ارز مرجع را مشخص کنيد کالاهاي اساسي در گمرک متوقف مانده‌اند
سازمان جنگل‌ها اعلام کرد
اجراي طرح مقابله با بيابان‌زايي در 7 استان کشور
از سوي سازمان توسعه و تجارت فهرست خودروهاي مجاز وارداتي اعلام شد
   


* مدير مهندسي و ساختمان شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: طرح افزايش توان تزريق گاز در ميدان‌هاي کرنج و پارسي در مناطق نفت‌خيز جنوب با 99 درصد پيشرفت کار در آستانه بهره‌برداري قرار گرفت.سيد عبدالله موسوي افزود: اين طرح به منظور افزايش توان تزريق در مخازن کرنج و پارسي از روزانه 900 ميليون فوت مکعب در زمان حاضر به يک ميليارد و 100 ميليون فوت مکعب افزايش يافته است.
* رئيس سازمان آموزش فني وحرفه‌اي گفت: سال گذشته بيش از 1281 استاندارد آموزشي در بخش‌هاي مختلف تهيه، تدوين و بازنگري شده است.کوروش پرند با اشاره به وضعيت استانداردهاي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور اظهار داشت: در راستاي واگذاري تهيه و تدوين استاندارد شغل و شايستگي به ادارات کل آموزش فني و حرفه‌اي در سال‌هاي گذشته 1058 عنوان استاندارد آموزشي به روز رساني و تدوين شده است.
* با برنامه‌ريزي هاي انجام شده از ابتداي سال جاري تاکنون، توليد برق در کشور چهار درصد افزايش يافت.ميزان توليد برق کشور از ابتداي امسال تاکنون به 29 هزار و 1/53 گيگاوات ساعت رسيده که اين ميزان 85/3 درصد بيش از انرژي توليدي کشور در زمان مشابه سال گذشته بوده است.از مجموع انرژي توليدي در داخل از ابتداي سال جاري تاکنون 27 هزار گيگاوات ساعت به واحدهاي حرارتي و دو هزار گيگاوات ساعت به واحدهاي برق‌آبي اختصاص يافته است.
* بانک صادرات ايران در راستاي کاهش ريسک اعتباري، کليه شعب خود در اقصي نقاط کشور را به سامانه اعتبارسنجي متصل نموده است و براساس آمارهاي منتشر شده از سوي شرکت رتبه‌بندي اعتباري ايران اين بانک در بين 50 بانک و نهاد مالي که در آن سامانه عضويت دارند بهترين عملکرد را از نظر ميزان تعداد استعلام‌ها و گزارش‌هاي دريافتي را داشته و رتبه نخست استفاده از سامانه اعتبارسنجي را در ميان اعضاي سامانه به خود اختصاص داده است.به گزارش روابط‌عمومي بانک صادرات ايران، دکتر جليلي مديرعامل شرکت رتبه بندي اعتباري ايران در همايش مديران اعتباري اين بانک گفت: رتبه کشور ما در رتبه‌بندي بين المللي سال 2010 قبل از شروع به کار اين سيستم 113 بود که در سال جاري به رتبه 83 ارتقا يافته است و اين نشان از اهميت وجود سيستم‌هاي رتبه‌بندي در کشور دارد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 3420، 3440 الي 3449، 7628، 7769، 7799، 7725، 7726، 7728 و 7781 الي 7784 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


وزير اقتصاد تأکيد کرد: در سال جاري سياست‌هاي ارزي و پولي و مالي کشور تغيير نمي‌کند.
سيد شمس‌الدين حسيني ديروز در جمع خبرنگاران درباره تغيير سود بانکي در سال 92، گفت: بسته سياستهاي پولي و مالي سال 91 مختص همان سال نيست و ملاک عمل در سال جاري نيز است.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: تا زماني که نيازي به تغيير اعداد و آمارهاي بسته سال 91 نباشد، تغييري در نرخها صورت نخواهد گرفت، ‌البته شوراي پول و اعتبار در اين خصوص تصميم‌گيري مي‌کند.
وي خاطرنشان کرد: عموم اعضاي شوراي پول و اعتبار اخيراً به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که نيازي به تغيير نرخ سود بانکي در سال 92 نيست.
وزير اقتصاد همچنين با تأکيد بر اينکه به هيچ وجه قصد تغيير سياستهاي ارزي را در سال جاري نداريم، گفت: فعلاً روال گذشته در بازار ارز دنبال مي‌شود اما چنانچه براساس قانون بودجه 92 تغييرات جديدي قرار باشد، اتفاق بيفتد اقدام خواهيم کرد.
وي در پاسخ به سؤال ديگري در مورد پيشنهادش به کميسيون تلفيق مجلس در مورد نحوه تصويب لايحه بودجه 92 گفت: کميسيون تلفيق کاهشي بر درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها انجام داده است، بر اين اساس منابع و ورودي سازمان هدفمندي کاهش مي‌يابد، بنابراين اجراي برنامه‌ها در اين بخش‌ها با ارقام مورد نظر کميسيون تلفيق امکان‌پذير نيست. حسيني به نمايندگان کميسيون تلفيق مجلس پيشنهاد کرد که آن چيزي را که در لايحه بودجه 92 آمده به تصويب برسانند که در عمل امکان‌پذير باشد.
حسيني در ادامه در پاسخ به اين سؤال که اگر 50 ميليون تومان پول نقد داشتيد، در کدام يک از بازارهاي بورس، سکه يا ارز سرمايه‌گذاري مي‌کرديد؟ گفت: با مشورت با کارگزاري‌ها در بازار سرمايه سرمايه‌گذاري مي‌کردم.
وي ادامه داد: در حال حاضر 50 ميليون تومان پول نقد دارم اما بنا به دلايلي در بازار سرمايه‌گذاري نمي‌کنم، حتي اطلاعات مربوط به بازار سرمايه و اينکه چه سهام‌هاي خوبي قرار است عرضه شود را نيز دارم اما براي اينکه از اين اطلاعات نهاني استفاده نکنم، در اين بازار سرمايه‌گذاري نمي‌کنم.
وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه گفت: حضور شرکت‌هاي داخلي و خارجي در اين نمايشگاه در حوزه‌هاي مختلف امور بانکي، بورس و بيمه نشان مي‌دهد که حوزه‌هاي مالي داراي جذبيت زيادي است.
وي عملکرد سال گذشته بازار مالي کشور را به رغم همه فشارهايي که وجود داشت عملکرد قابل قبولي دانست و گفت: براساس بازدهي سال 2012 ميلادي بورس تهران با 55 درصد بازدهي بالاترين و بهترين وضعيت را در دنيا ثبت کرده است.
حسيني افزود: اگر بخواهيم امسال را که سال پاياني دولت دهم است با آغاز دوره فعاليت اين دولت مقايسه کنيم شاهديم که يکي از بهترين رکوردها در بازار سرمايه اتفاق افتاده است به گونه‌اي که ارزش بازار سرمايه از 32 هزار ميليارد تومان که در ابتداي دولت بود به حدود 280 هزار ميليارد تومان افزايش يافت که رشدي 9 برابري داشت.
وي با بيان اين که حضور 5/6 ميليون سهامدار در بازار سرمايه يکي از نقاط قوت اين بازار محسوب مي‌شود، اظهار کرد: 5/6 ميليون سهامدار ما را نسبت به خودمان متعهد کرده است که از منافع آن‌ها و مصالحشان دفاع کنيم و البته ما نبايد از زحمات دوستان در فرابورس غافل شويم و ما در کنار بورس اوراق بهادار شاهد شکل‌گيري فرابورس در ايران بوديم که امروز ارزش آن حدود 62 هزار ميليارد تومان شده است و ارزش بازار فرابورس طي 12 ماه يعني از ابتداي فروردين ماه سال 91 تا به امروز حدود 80 درصد رشد داشته که کار قابل توجهي است.
حسيني همچنين از رونمايي شاخص فرابورس در اين مراسم خبر داد و گفت: اين شاخص منجر به ايجاد شفافيت بيشتر در بازار اين حوزه مي‌شود.
وي با بيان اين که يکي از نقيصه‌هايي که در اقتصاد وجود دارد اين است که به جاي صحبت با آمار و ارقام از اعمال سليقه‌هاي شخصي در نظريه‌هاي اقتصادي و در محافل سياست‌گذاري و قانون‌گذاري استفاده مي‌شود، گفت: اگر آمار و اطلاعات به صورت مستمر و از بازارها به هنگام تهيه شود حتماً در تصميم‌گيري‌ها اصلاحاتي صورت مي‌گيرد و اين موضوع بسيار مهمي است.
وي با بيان اين که در حوزه مالي کشور در ساير بخش‌ها نيز عملکرد قابل توجهي داريم گفت: در سال گذشته شاهد تحريم بانک‌ها بوديم ولي مردم ما به رغم فشارها به سيستم بانکي اعتماد کردند و حجم سپرده‌هاي ما در 11 ماهه ابتداي سال 91، 27 درصد رشد کرد و همچنان فشار روي سيستم بانکي زياد است و در پايان بهمن ماه 91 نسبت مصارف به منابع سيستم بالغ بر صد درصد بود که اين يکي از مشکلاتي است که بايد روي آن تأکيد شود.
حسيني افزود: ما اساساً داراي تناقض در بخش مالي هستيم از يک طرف در نزد فعالان و بنگاه‌هاي اقتصادي احساس کمبود نقدينگي وجود دارد، بنابراين تقاضا براي وجوه بانکي بسيار بالا است و از طرفي به رشد نقدينگي در چند دهه به اقتصاد ايران نگاه مي‌کنيم که مشاهده مي‌کنيم اين رقم بسيار بالا است. ولي به رغم نقدينگي بالا نياز بنگاه‌ها پوشش داده نمي‌شود که اين به مثابه تناقض است.
وي در پايان گفت: من نگرانم که در پس اجراي سياست‌هاي اصل 44 ما از يک مدل ساخت و نگهداري به يک مدل بساز و بفروش تبديل شويم که در اين زمينه بايد اقدامات لازم صورت گيرد.
اظهارات رؤساي بورس و بيمه
در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: حضور کشورهاي خارجي در نمايشگاه هفتم نشان دهنده ظرفيت بالاي اقتصاد ايران است.
علي صالح‌آبادي در مورد اهداف برگزاري اين نمايشگاه گفت: برگزاري اين نمايشگاه‌ها به توسعه فرهنگ سهامداري کمک مي‌کند و يکي ديگر از اهداف آن آموزش رايگان مردم در نمايشگاه است.
وي با بيان اينکه 200 کارگاه آموزشي رايگان در اين نمايشگاه برگزار مي‌شود، گفت: ديدار بدون واسطه مردم با دست‌اندرکاران مالي کشور از ديگر اهداف برگزاري اين نمايشگاه است.
رئيس سازمان بورس خاطرنشان کرد: بازارهاي مالي رقيب هم نيستند بلکه مکمل يکديگرند و هر کدام متناسب با نياز مردم به وجود آمده‌اند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس درخواست شرکت فرابورس در هفته جاري با محاسبه و انتشار شاخص فرابورس موافقت شد و از اين پس در طول ساعات فعاليت بازار اين شاخص اطلاع‌رساني و منتشر خواهد شد.
وي با بيان اينکه شاخص فرابورس در حال حاضر 540 واحد است، گفت: شاخص فقط براي بازارهاي اول و دوم محاسبه مي‌شود.
همچنين، سيد محمد کريمي رئيس کل بيمه مرکزي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه با اشاره به اينکه بورس، بانک و بيمه سه ضلع اقتصاد کلان را تشکيل مي‌دهند، گفت: تقويت نظامات مالي کشور در گرو فعاليت اين 3 حوزه است.
وي ادامه داد: لازم است به بازسازي اين 3 ضلع اقتصاد کشور بپردازيم و نسبت به آن حساسيت بيشتري داشته باشيم.
کريمي با اشاره به حوادث طبيعي نظير زلزله‌هاي اخير در استان‌هاي کشور گفت: در بازديدي که از اين استان‌ها داشتيم خلاصه حرف مردم اين بود که همگان را با خدمات بيمه آشنا کنيم چرا که کرامت انسان‌ها با بيمه حفظ مي‌شود.

 


نخستين نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل و صنايع ريلي ايران در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران آغاز به کار کرد.
در اين نمايشگاه که تا 20ارديبهشت ماه برپا است، 150 شرکت داخلي و بيش از 40 شرکت خارجي از کشورهاي چين، ترکيه، مالزي، هند، هنگ‌کنگ و ايتاليا، تجهيزات، کالاها و جديدترين دستاوردهاي خود در حوزه صنايع ريلي را به نمايش عموم گذاشته‌اند.
در اين نمايشگاه صنايع و خدمات مختلف ريلي بخش مسافري درون شهري، برون شهري و بخش باري، واگن‌هاي نيرو محرکه، لوکوموتيو برقي و ديزلي، قطعات مصرفي، واگن‌هاي اتوبوسي، واگن‌هاي باري، واگن‌هاي مولد، واگن‌هاي مانوري، شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي، شرکت‌هاي ارايه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمير و نگهداري و خدمات بيمه‌اي ارايه شده است.
توسعه صادرات، ارايه توانمندي‌هاي شرکت‌هاي ايراني، افزايش توليد و مقابله با تحريم، بومي‌سازي صنايع ريلي، آشنايي توليدکنندگان صنايع ريلي کشوربا جديدترين پيشرفت‌هاي روز اين صنعت در جهان و تحقق شعار حماسه اقتصادي از جمله اهداف برگزاري نخستين نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل و صنايع ريلي ايران عنوان شده است. بنابراين گزارش: عبدالعلي صاحب محمدي مديرعامل شرکت راه‌آهن در حاشيه افتتاح نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل و صنايع ريلي در پاسخ به سئوالي درباره آخرين وضعيت قطار برقي تهران- مشهد، اظهار داشت: قطار برقي تهران-مشهد براساس يک قرارداد BOT ميان دولت و بخش خصوصي بسته شده که در اين قرارداد سه هدف تأمين سرمايه از طريق بخش خصوصي، واگذاري مديريت خط و ناوگان به بخش خصوصي و خصوصي‌سازي مدنظر قرارگرفت.
مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي بابيان اينکه پروژه قطار برقي تهران- مشهد، قراردادي منحصر به فرد است که تمامي اهداف خصوصي‌سازي را محقق کرده است، گفت: تاکنون 4100ميليارد تومان سرمايه‌گذاري از سوي بخش خصوصي که قرارگاه خاتم‌الانبياء است، انجام شده و طراحي مفهومي آن هم به پايان رسيد، ضمن آنکه کار در شبکه بالاسري هم شروع شده است.
وي درخصوص زمان پايان اين پروژه، بيان کرد: درحال حاضر مشکل ما در تأمين منابع است، زيرا وقتي بخش خصوصي وارد يک پروژه مي‌شود بايد از منابع بانکي کمک بگيرد که تاکنون بانکها در اين زمينه همکاري نداشتند اما پيش‌بيني ما يک برناهم 3 تا 5ساله است.
معاون وزير راه و شهرسازي درمورد مشکلات تأمين منابع مالي پروژه‌هاي راه‌آهن نيز اظهار داشت: هميشه مشکلات مالي وجود دارد و نمي‌توان آن را به‌طور کامل حل کرد، ضمن آنکه منابع، تابع طرح‌هاي توسعه است و هرگاه طرح‌هاي توسعه بيشتر باشد مشکل منابع هم حل مي‌شود.
صاحب محمدي با بيان اينکه از روند تأمين منابع راضي نيستيم، تصريح کرد: ما بخشي هستيم که بايد در تعامل با ساير بخش‌ها منابع را تأمين کنيم. از سوي ديگر، بايد با اجراي اصل 44 قانون اساسي تمامي اقدامات و پروژه‌ها به دست بخش خصوصي انجام گيرد بنابراين بايد از کانال خصوصي‌سازي منابع پروژه‌ها هم تأمين شود.
وي افزود: درحال حاضر بيش از600ميليون يورو پروژه تعريف شده و اميدواريم که شرايط بانک‌ها براي اعطاي تسهيلات بهبود پيدا کند ضمن آنکه فاينانس و استفاده از روش‌هاي جديد تجديد منابع مي‌تواند مشکلات ما را در تأمين منابع کمتر کند.
مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي درخصوص دو خطه کردن خطوط، اظهار داشت: تاکنون مسير ريلي بافق-بندرعباس به اتمام رسيده و دو خطه کردن قم به اراک را به زودي شروع مي‌کنيم، همچنين در اهواز- خرمشهر بخشي از کار تمام شده و بخش ديگر در دستور کار است.
صاحب محمدي با بيان اينکه دو خطه کردن مسير بافق- ميبد به سمت اصفهان بطول 600کيلومتر شروع شده است، بيان کرد: زيرسازي 50کيلومتر از اين مسير انجام شده و براي باقي قسمتها مناقصه درحال انجام است.

 


دبير انجمن خرما پيش‌بيني کرد: با توجه به افزايش هزينه نگهداري خرما در سردخانه، در صورت عدم مديريت و نظارت صحيح بر بازار، قيمت هر کيلوگرم خرما در ماه رمضان به حدود 8000 تومان مي‌رسد.
علي اصغر موسوي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: از آنجا که ماه رمضان پيش از فصل برداشت شروع مي‌شود، خرماي عرضه شده در بازار محصول توليدي سال گذشته بوده که در سردخانه‌ها ذخيره‌سازي شده و با هزينه‌هاي بالاي نگهداري مواجه شده است.
وي افزود: با وجود اين که قيمت تمام شده براي هر کيلوگرم خرما سال گذشته حدود 1500 تومان بود و اين محصول از کشاورزان 1500 تا 2000 تومان خريداري شد، در حال حاضر خرماي ذخيره‌سازي شده در سردخانه‌ها به حدود 3500 تومان رسيده است.
موسوي با بيان اين که قيمت منطقي براي هر کيلوگرم خرما 3500 تا 4000 تومان است، هشدار داد: در صورت عدم کنترل و نظارت صحيح بازار خرما از هم اکنون، قيمت اين محصول در آستانه ماه رمضان به کيلويي 8000 تومان مي‌رسد.
به گفته دبير انجمن خرما به دليل عدم ذخيره‌سازي خرما از سوي دولت در سال گذشته و احتکار آن توسط برخي سودجويان، سال آينده قيمت اين محصول افزايش چشمگيري دارد.
245 هزار هکتار سطح زيرکشت نخلستان‌هاي کشور است که حدود 184 هزار هکتار از اين سطح، بارور بوده و به طور متوسط 5/4 تا 5/5 تن در هکتار محصول برداشت مي‌شود.
سالانه بيش از 7 ميليون تن خرما در جهان توليد مي‌شود که ايران با توليد يک ميليون تن پس از مصر، رتبه دوم توليد اين محصول را به خود اختصاص داده بود اما با توجه به روند افزايشي توليد خرما در ديگر کشورهاي رقيب، امارات دومين توليد کننده اين محصول شد و ايران در جايگاه سوم قرار گرفت.

 


مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران از افزايش ذخيره‌سازي نفت کشور در خليج‌فارس تا پايان سال جاري خبر داد.
سيد پيروز موسوي در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه هم‌اکنون ظرفيتي معادل 24 ميليون بشکه نفت خام در پايانه نفتي خارگ ساخت و در مدار بهره‌برداري قرار دارد، گفت: علاوه بر اين تا پايان سالجاري با ساخت 4 مخزن جديد حدود چهار ميليون بشکه ظرفيت جديد ذخيره سازي نفت در شاهراه صادرات نفت کشور در منطقه خليج‌فارس ايجاد خواهد شد.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه هم‌اکنون معادل 15 روز ظرفيت براي ذخيره‌سازي نفت در اختيار داريم، تصريح کرد: به عبارت ديگر در هر شرايطي همچون طوفان و سونامي امکان پهلوگيري کشتي‌هاي نفتکش در پايانه نفتي خارگ فراهم نشود تا 15 روز امکان ذخيره سازي طلاي سياه در قلب خليج فارس وجود دارد.
به گفته مديرعامل شرکت پايانه نفتي در صورت راه‌اندازي 4 مخزن جديد حتي اين ظرفيت تا 17 روز هم صرفا در پايانه نفتي خارگ قابل افزايش خواهد بود.
همزمان با ساخت اين مخازن در پايانه نفتي خارگ، در ساير پايانه‌هاي نفتي کشور در خليج‌فارس همچون لاوان، سيري و بهرگانسر هم ساخت و راه‌اندازي مخازن جديد ذخيره‌سازي طلاي سياه آغاز شده است.
موسوي همچنين با اشاره به پايان رسيدن تعميرات و به آب‌اندازي يک سامانه جديد گوي شناور در اطراف پايانه نفتي خارگ، تاکيد کرد: به زودي تعميرات دومين سامانه گوي شناور در اين منطقه به پايان خواهد رسيد.
مهمترين مزيت سامانه‌هاي گوي شناور آن است که بدون نياز به پهلوگيري کشتي‌هاي غول‌پيکر نفتکش در اسکله‌هاي تخليه و بارگيري امکان صادرات نفت در بدترين شرايط آب و هوايي هم در خليج فارس را فراهم مي‌کند.
موسوي در تشريح دستيابي به يک فناوري ديگر نفتي گفت: در حال حاضر توليد «هوز لاستيکي» 12 اينچ که به منظور انتقال فرآورده‌هاي نفتي و نفت از کشتي به کشتي و همچنين انتقال نفت از اسکله به کشتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به طور کامل در داخل بومي شده است.تکنولوژي ساخت اين هوزها پيش از اين در اختيار برخي شرکت‌هاي اروپايي، آسياي شرقي و آمريکايي بود هم‌اکنون ايران هم به جرگه دارندگان اين تکنولوژي پيوسته است.
به گفته مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران، با ساخت بومي اين هوز لاستيکي علاوه بر قطع وابستگي به خارجي‌ها، برخي مشکلات عملياتي در روند صادرات نفت و انتقال فرآورده‌هاي نفتي در دريا (کشتي به کشتي و اسکله به کشتي) به حداقل کاهش مي‌يابد.

 


در پي چاپ خبري به نقل از خبرگزاري مهر با عنوان دستور ناگهاني فروش معادن در ماههاي پاياني کار دولت، روابط‌ عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) توضيحي در اين باره به روزنامه ارسال کرد.
در توضيح ايميدرو آمده است: معادن بزرگ براساس قانون ‌اساسي انفال محسوب شده و قابل واگذاري، فروش و خصوصي شدن نيستند و پروانه بهره‌برداري از اين معادن براي هميشه در اختيار دولت باقي است.
دولت به عنوان مسئول حفظ حقوق بيت المال که معادن انفال هم بخش بزرگي از آن است، وظيفه دارد براي بهره برداري و کسب منافع حداکثري از اين معادن به نفع بيت‌المال اقدام کند که اتخاذ تدابير و بکارگيري روش‌هايي مانند روش مزايده عمومي استخراج و فروش کانسنگ مي‌تواند اين حقوق حداکثري را حاصل کند.
جهت‌گيري مکاتبات، پيگيري‌ها، اقدامات حقوقي و اداري ايميدرو طي سنوات متعدد علاوه بر وظايف توسعه‌اي خود، در راستاي حفظ و دفاع از انفال و حقوق دولت بوده و خواهد بود.
براساس اعلام سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران موضوع استخراج و فروش از معادن روشي متداول و متعارف است که در چارچوب ضوابط و آيين‌نامه معاملات دولتي از طريق فراخوان عمومي و مزايده صورت مي‌گيرد که استخراج و فروش کانسنگ براي دوره زماني محدود، تناژ استخراجي مشخص و با نظارت کامل دولت و حفظ پروانه بهره‌برداري معادن براي صاحب پروانه انجام مي‌شود و اين روش دقيقا به لحاظ تعيين قيمت واقعي کانسنگ و جلوگيري از به هدر رفتن بيت‌المال مطرح شده است. بنابراين خصوصي سازي و يا واگذاري انفال موضوعيت ندارد و اساسا تکذيب مي‌شود.
همچنين جهت‌گيري سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به منظور استفاده از رويه استخراج و فروش موضوعي جديد نيست که ارتباطي با تغيير مديريت اين سازمان داشته باشد، بلکه در راستاي دفاع از حقوق انفال و رسيدن به حقوق مالکانه و کشف قيمت کانسنگ در معادني که مالکيت و پروانه بهره برداري آن‌ها متعلق به اين سازمان است، در گذشته نيز انجام شده و مصداق عيني اين موضوع آگهي استخراج و فروش کانسنگ معدن گل‌گهر 3 در ناحيه سيرجان در رسانه‌هاي عمومي است.
درباره توضيح ايميدرو لازم به ذکر است: در لايحه بودجه سال 1392 دولت خود را به واگذاري کليه معادن دولتي تا پايان سال جاري مکلف کرده است. در همين رابطه مرکز پژوهش‌هاي مجلس در مخالفت با اين بخش از لايحه اعلام کرده است که اين نوع واگذاري اولا احتمال قيمت‌گذاري ناصحيح را بيش از پيش تقويت مي‌کند. طبق اعلام اين مرکز به نظر مي رسد الزام دولت به واگذاري کليه معادن تا انتهاي سال 1392 به دليل فقدان بخش خصوصي داراي توان خريد معادن قابل تحقق نخواهد بود. مرکز پژوهش‌هاي مجلس افزوده که اختيار واگذاري به سازمان خصوصي‌سازي خارج از جداول پيوست‌هاي 1‍ و 2 قانون اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون ‌اساسي منجر به واگذاري تمام معادن خارج از ليست پيوست خواهد شد که هيچ نظارتي نيز بر آن حکمفرما نخواهد بود.

 


بلاتکليفي ارز مرجع باعث خالي شدن انبارها و کمبود کالاهاي اساسي در بازار مي‌شود. نامشخص بودن وضعيت کالاهاي اساسي شوخي‌بردار نيست و مستقيما با معيشت مردم در ارتباط است.
مسعود خوانساري، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در گفت‌وگو با ايسنا درباره بلاتکليفي حذف يا عدم حذف ارز مرجع اظهار کرد: مهم‌ترين بحثي که در حال حاضر در اين زمينه وجود دارد اين است که تصميمات غيرشفاف است و همين موضوع امکان هرگونه رانت و فسادي را به وجود مي‌آورد.
وي ادامه داد: همچنين بلاتکليفي اين تصميمات و به ويژه مشخص نشدن وضعيت ارز مرجع اعتماد را از تجار و سرمايه‌گذاران مي‌گيرد.
خوانساري با بيان اين که بازرگاناني که در اسفندماه گشايش اعتبار کرده و با ارز مرجع کالا وارد کرده‌اند، امروز کالاهاي آنها در گمرک متوقف شده، تصريح کرد: طي روندي که در هفته‌هاي اخير با اختصاص يا عدم اختصاص ارز مرجع به کالاهاي اساسي داده شده دولت کالاهايي را که قبل از عيد (اسفند) وارد شده بودند را در گمرک متوقف کرده و از واردکنندگان اين کالاها مابه‌التفاوت مطالبه مي‌کند.
اين عضو هيات نمايندگان اتاق ايران تاکيد کرد: اين در حالي است که کالاهاي اساسي شوخي‌بردار نبوده و با معيشت مردم در ارتباط است و نمي‌توان با تصميمات قطعي نشده و غيرشفاف آنها را در بلاتکليفي نگه داشت.
وي با بيان اين که ادامه اين روند باعث خالي شدن انبارها مي‌شود، بيان کرد: در پي خالي شدن انبارها در بازار کمبود ايجاد شده و در نهايت از آنجايي که اين کالاها با معيشت مردم در ارتباط است ايجاد بحران مي‌کند.
عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در پايان گفت: ادامه بلاتکليفي ارز مرجع و عدم اتخاذ تمهيدات جدي کشور را با بحران مواجه مي‌کند.

 


مدير کل امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: اجراي طرح ترسيب کربن با رويکرد مشارکت جوامع محلي، موجب صرفه‌جويي 50درصدي هزينه‌‌هاي احياي منابع طبيعي شد.
عباس کارگر در گفت‌وگو با ايرنا افزود: اين پروژه موجب پايداري حفاظت از منابع طبيعي، تعميم دستاوردها و مدلهاي اجرايي در سطح ملي و منطقه‌اي و تاثيرگذاري در سياست و برنامه‌هاي کلان کشور در مديريت پايدار منابع طبيعي مي‌شود.
وي رمز موفقيت پروژه ترسيب کربن در ايران را همکاري و مشارکت مردم و دولت دانست و اظهار کرد: در حال حاضر اجراي اين طرح در کشور تداوم يافته و به ساير استان‌‌هاي کشور نيز تعميم داده شده است.
وي ادامه داد: طرح‌ ترسيب کربن (مقابله با بيابان‌زايي) حدود 10 سال پيش همزمان با خشکسالي‌هاي 10 ساله در کشور آغاز شد و با نيروي اراده مردم و مسئولان غيرممکن‌‌ها به ممکن تبديل شده است.
مدير ملي پروژه ملي طرح ترسيب کربن سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در کشور تصريح کرد: هم‌اکنون اين طرح در700 هزار هکتار از استان‌‌هاي البرز، بوشهر، سمنان و مرکزي تعميم يافته و اميدواريم بتوانيم اين طرح را در استان‌‌ها و کشورهاي اطراف نيز تعميم دهيم.
وي تاکيد کرد: جلب مشارکت مردمي و همکاري ارگان‌‌هاي ذيربط در مديريت منابع طبيعي تاثير بسزايي داشته است، به طوري که اين طرح در وسعت 225 هزار هکتار در خراسان جنوبي، 80 هزار هکتار در تهران، 138 هزار هکتار در کرمان، 80 هزار هکتار در البرز 50 هزار هکتار در سمنان، 50 هزار هکتار در مرکزي و 61 هزار هکتار در بوشهر در حال اجراست.
کارگر گفت: همچنين براي نخستين بار با پروژه احياي اراضي جنگلي و تخريب شده با عنوان RFLDL با تاکيد بر اراضي تحت تاثير فرسايش بادي و خاکهاي شور در سطح 460 هزار هکتار در شهرستان‌هاي ريگان و سه قلعه در حال اجراست که اين مدل نيز از ترسيب کربن گرفته شده است.
به گفته وي، پروژه بين‌المللي ترسيب کربن ابتکاري مشترک بين دولت جمهوري اسلامي ايران و برنامه عمران ملل متحد است.

 


فهرست خودروهاي سواري مجاز براي واردات در سال 1392 اعلام شد.
سازمان توسعه تجارت اسامي 25 خودروي سواري مجاز براي واردات در سال 1392 را اعلام کرد که در بين آنها نام بسياري از برندهاي معروف مانند بنز، پورشه، به چشم نمي‌خورد.
فهرست خودروهاي سواري مجاز وارداتي در سال 1392 شامل: خودروهاي کره‌اي(کيا و هيونداي)، چيني(SAIC موتور)، ايتاليايي(فيات و آلفا رومئو)، ژاپني(هوندا و ميتسوبيشي)، آلماني(ABT) و سوئدي(ولوو) مي‌شود.
اين 25 مدل خودرو قرار است توسط 8 شرکت نمايندگي به نام‌‌هاي آسان موتور، آراد خودروي هرمز، آلفا موتور، مديا قشم، اطلس خودرو، آرين موتور پويا، فاميلي موتور و افرا موتور وارد کشور شوند.
جالب اينجاست که در فهرست اوليه خودروهاي سواري مجاز براي واردات در سال جاري نام برندهاي مطرحي مانند: پورشه، بنز، بي‌ام‌و، تويوتا، رنو، مازراتي و نيسان به چشم نمي‌خورد. به اين ترتيب اين خودروها فعلا اجازه ورود به ايران را در سال جاري ندارند.
بنابراين گزارش، فهرست خودروهاي سواري مجاز وارداتي در سال1392 در حالي منتشر شده است که از نيمه دوم سال قبل با هدف کنترل مصارف ارزي کشور ثبت سفارش واردات خودروهاي سواري با حجم موتور بالاي 2500 سي‌سي متوقف شد. با اين وجود واردات خودروهاي گران‌قيمت با ارز مرجع طي سال قبل اعتراض‌هاي زيادي را از سوي مردم و کارشناسان برانگيخت.
در همين حال اخيرا اخبار و گزارش‌هايي درباره واردات قريب‌الوقوع خودروهاي آمريکايي به کشور نيز منتشر شد. با اين حال مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي کردند.
براساس آمار گمرک در سال 1391 معادل 44 هزار و 341 دستگاه خودروي سواري به ارزش يک ميليارد و 84 ميليون دلار وارد کشور شد. به گزارش ايسنا، سال گذشته يک کارشناس خودرو با اشاره به اين که متاسفانه واردات خودرو به کشور انحصاري شده و به همين دليل اين محصولات به قيمتي بالاتر از نرخ واقعي در بازار عرضه مي‌شوند، گفت: «هم‌اکنون حدود 80 درصد بازار خودروهاي وارداتي در اختيار دو برند کره‌اي است که توسط يک خانواده وارد مي‌شوند. واردکنندگان اين برندها به بازار جهت داده و خودروها را به قيمت دلخواه خود عرضه مي‌کنند.»
اوايل امسال نيز براساس بخشنامه ابلاغي به گمرک ثبت سفارش‌هاي صادر شده براي واردات خودرو توسط اشخاص، نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو و شرکت‌‌هاي بازرگاني کوچک ابطال شد. بر اين اساس کليه ثبت سفارش‌هاي براتي صادر شده براي واردات خودرو که مدت اعتبار آن‌ها هنوز به پايان نرسيده، باطل اعلام شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10