(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 - شماره 20485

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
موافقت مجلس با تحقيق و تفحص از تأمين اجتماعي
درمکتب امام
قرب خدا؛ منشأ همه ارزش‌ها (1)
خارج از دستور
با حضور رئيس‌جمهور 28 پروژه عمراني در مازندران به بهر‌ه‌برداري رسيد
سخنگوي کميسيون تلفيق: اعتبارات شوراي عالي ايرانيان حذف و به کميته امداد اضافه شد
نادران در مناظره با ترکان: دولت هاشمي معتقد بود ايرادي ندارد
عده‌اي زير چرخ‌هاي توسعه له شوند
با حضور رئيس‌جمهور و وزير دفاع جديدترين پهپاد ايراني امروز رونمايي مي‌شود
   


خاتمي قطعا نمي آيد
مصطفي کواکبيان کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام کرد خاتمي قطعاً براي رياست جمهوري ثبت‌نام نمي‌کند.
نامزد جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري که در اولين روز ثبت‌نام خود را انجام داد با بيان اينکه هيچ ائتلافي در بين اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است، اظهار کرد: خاتمي اعلام کرده است که در اين دوره از انتخابات نامزد نمي‌شود.
کواکبيان افزود: اگر هاشمي بيايد که اين امر را محال مي‌دانم حزب مردم سالاري تشکيل جلسه فوق‌العاده مي‌دهد.
وي خاطرنشان کرد: در ملاقاتي که اخيرا با هاشمي داشته‌ام استنباطم اين بود که وارد انتخابات نخواهد شد.
رايزني ائتلاف پنجگانه با جامعه روحانيت
سخنگوي جبهه پيروان از ديدار اعضاي ائتلاف پنجگانه اصولگرايان با جامعه روحانيت خبر داد.
سيد کمال الدين سجادي با اعلام اين خبر افزود: نتيجه نهايي براي ساز وکار خروجي واحد ائتلاف پس از رايزني با جامعه روحانيت مشخص خواهد شد.
از سوي ديگر، دبير ائتلاف5گانه اصولگرايان از جلسه چهارشنبه اعضاي اين ائتلاف خبر داد و گفت: در اين جلسه مشترک درباره مباحث انتخاباتي و آرايش‌ انتخاباتي بحث و بررسي شد.
حجت‌الاسلام محمد موسي‌پور افزود: در ادامه براي انتخابات نامزد نهايي، نظر سنجي هاي صورت گرفته مورد بررسي قرار گرفت؛ در نظر سنجي‌ها فاصله زيادي بين نامزدهاي ائتلاف اکثريت مشاهده نمي شد.
دبير ائتلاف5گانه اصولگرايان گفت: مقرر شد اعضاي ائتلاف اکثريت تا امروز مباحث را مورد بررسي قرار داده و جمعه بر اساس تفاهم يک نامزد را نهايي کنند.
دعوت پيامکي از يک نامزد
ستاد مردمي دعوت از جليلي از حاميان وي خواسته است، با ارسال پيامک، مطالبه خود را به صورت منسجم و طومارگونه ارائه دهند.
بنا به دعوت اين ستاد، حاميان جليلي در سراسر کشور با ارسال پيامک طومار پيامکي دعوت از جليلي را امضا مي کنند.
ضيافت با سينماگران
جمعي از سينماگران با علي‌اكبر ولايتي يكي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري ديدار كردند.
ولايتي در اين نشست درخصوص برخوردهايي كه با هنرمندان صورت مي‌گيرد گفت: هنر و هنرمند داراي ظرافت است و در برخورد با آنان بايد اين موضوع را لحاظ كرد و با هنرمندان بايد با ظرافت و سعه صدر برخورد كرد و بايد هنر و هنرمند مورد احترام قرار گيرند.
درادامه اين ضيافت پس از صحبت‌هاي ولايتي نشست پرسش و پاسخ اهالي سينما با ايشان آغاز شد كه طي آن هنرمندان به بيان نقطه نظرات و مشكلات خود درخصوص مسائل سينما پرداختند.
اعلام اسامي مسئولان ستاد انتخابات استان تهران
اسامي مسئولان ستاد انتخابات استان تهران در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري، چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در استان تهران اعلام شد.
صفرعلي براتلو معاون سياسي امنيتي استانداري تهران به عنوان رئيس ستاد انتخابات استان، علي اکبر فدايي به عنوان جانشين رئيس و علي اکبر پوراحمدنژاد به عنوان دبير اجرايي ستاد انتخابات استان منصوب شدند.
همچنين محمد حسين شفيق به عنوان مسئول کميته اطلاع رساني و تبليغات ستاد انتخابات استان، ناصر آذريفر به عنوان مسئول کميته پشتيباني و محمد جبلي به عنوان مسئول کميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات استان معرفي شدند.
تعدد نامزدهاي اصولگرايان
به صلاح نيست
عضو ائتلاف پيشرفت با بيان اينکه سال ?? براي اينکه تعدد نامزدها نباشد، بسياري از اصولگرايان کنار کشيدند، گفت: در حال حاضر نيز خط قرمز همين است، زيرا تعدد نامزدهاي اصولگرايان به صلاح نيست.
غلامعلي حدادعادل با اشاره به اينکه ما در ائتلاف پيشرفت کار گروه‌هايي تشکيل داده‌ايم که در حال حاضر فعاليت خود را انجام مي‌دهند، اظهار کرد: هر فردي هم که رييس‌جمهور شد و روي کار آمد ما به وي کمک مي‌کنيم و هر کس هم که بخواهد، برنامه‌هاي تدوين شده را در اختيارش قرار مي‌دهيم.
ساکن خانه سازماني
محسن رضايي در پاسخ به سئوالي در خصوص زندگيش اعلام کرد دو فرزندم که زندگي مستقل دارند و من، همسرم و فرزند کوچکم در خانه سازماني ساکن هستيم.
به گزارش فارس، کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري با اعلام اين مطلب افزود: ماشين در اختيار من هم دولتي است، يک حقوق از طريق تدريس و يک حقوق هم از دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت دريافت مي‌کنم.
افتخار به پايتخت‌نشين نبودن
کامران باقري‌لنکراني با بيان اينکه افتخار مي‌کنم که کانديداي پايتخت‌نشين نيستم گفت: از اين بابت بسيار خوشحالم.
نامزد جبهه پايداري در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري دليل اين افتخار را اينگونه توضيح داد که به اين اعتقاد رسيده‌ام که مديريت کشور مربوط به پايتخت‌نشينان نيست و در صورت راي آوردن، در دولت يازدهم از چهره‌ها و نخبگان استان‌ها بهره مي‌برم.
نظر شوراي نگهبان را بر چشمم مي‌گذارم
يحيي آل اسحاق در خصوص عدم تاييد صلاحيت خود توسط شوراي نگهبان تاکيد کرد نظر شوراي نگهبان را بر روي چشمم مي‌گذارم.
نامزد حزب موتلفه در پاسخ به سوالي درباره واکنش وي در برابر عدم تاييد صلاحيتش توسط شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان اگر افرادي مانند ما را رد صلاحيت کند، نه به اين دليل که من صلاحيت ذاتي ندارم يا فرد منحرفي هستم‌، بلکه شوراي نگهبان بر اساس شاخص‌هايي که براي اين پست دارد، صلاحيت افراد را براي حضور در اين سمت مي‌سنجد. شايد من صلاحيت حضور در جايگاه ‌وزيري يا جايگاه يک نماينده مجلس را داشته باشم ولي صلاحيت جايگاه رياست جمهوري را نداشته باشم، من نظر شوراي نگهبان را بر روي چشمم مي‌گذارم.

 


نمايندگان مجلس با تقاضاي تحقيق و تفحص از عملکرد سازمان تأمين اجتماعي با 116 رأي مثبت موافقت کردند.
مجلسي‌ها در نشست علني صبح ديروز گزارش کميسيون اجتماعي مبني بر تقاضاي تحقيق و تفحص 11 نفر از نمايندگان مجلس از عملکرد سازمان تأمين اجتماعي را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
در اين جلسه پس از ارائه گزارش کميسيون اجتماعي توسط اميرحسين قاضي‌زاده سخنگوي اين کميسيون، نادر قاضي‌پور نماينده اروميه به عنوان يکي از متقاضيان به سخنراني پرداخت.
کميسيون اجتماعي در گزارش خود آورده است: براساس ماده 214 آئين‌نامه داخلي و براي کسب همه اطلاعات مرتبط با موضوع، با وزير وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مکاتبه به عمل آمده و پاسخ واصله طي نامه‌اي به اطلاع همه متقاضيان رسيد.
در اين گزارش مندرج است: مراتب در نخستين جلسه کميسيون در سال جاري با دعوت از مسئولان ارشد سازمان تامين اجتماعي و با حضور جمعي از نمايندگان متقاضي، مورد امعان نظر واقع و پس از بحث و بررسي و استماع دلايل مربوطه، تقاضاي تحقيق و تفحص به تصويب رسيد.
نمايندگان همچنين در ادامه تحقيق و تفحص از استانداري‌هاي تهران، مازندران، آذربايجان‌غربي و فارس را بررسي و تصويب کردند.
از سوي ديگر مجلسي‌ها با تأييد نظر کميسيون شوراها با طرح تحقيق و تفحص از استانداري لرستان و نيز وزارت کشور موافقت نکردند.
توضيحات لاريجاني در مورد جلسه غيرعلني سه‌شنبه
رئيس‌مجلس در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ديروز با اشاره به بررسي مفصل اختصاص ارز مرجع به دارو و تجهيزات پزشکي در نشست غيرعلني سه‌شنبه مجلس با وزراي اقتصادي دولت به کميسيون‌هاي مربوطه مجلس مأموريت‌ داد تا اين موضوع را بررسي کنند تا مجلس نشست دوباره‌اي در اين زمينه داشته باشد.
وي اظهار داشت: در اين جلسه وزراي جهاد کشاورزي و صنعت، معدن و تجارت و همچنين رئيس‌کل بانک مرکزي حضور داشتند و نظرات خود را بيان کردند، همچنين 4 رئيس‌کميسيون‌هاي مرتبط با اقتصاد در مجلس و 8 نماينده مجلس آنچه دغدغه‌ نمايندگان از گراني‌هاي اخير بود را بيان داشتند.
لاريجاني ادامه داد: موضوع گراني بي‌رويه روغن و بعضي مواد اوليه مورد نياز دامداري‌ها بيشتر مورد توجه نمايندگان بود و با توجه به توضيحاتي که نمايندگان دولت دادند روشن بود که بايد اهتمام جدي به اين بخش صورت گيرد و هم درزمينه قيمت ارز مرجع بايد با برنامه‌ريزي تمهيدي در نظر گرفته شود.
رئيس‌مجلس تصريح کرد: سرعت در ترخيص کالاها و علاوه بر اين تدبير در مديريت‌ها به نحوي که شوک به بازار وارد نشود از راهکارها و دغدغه‌هايي بود که نمايندگان مطرح کردند.
لاريجاني همچنين اظهار داشت: از ديگر دغدغه‌هاي نمايندگان که در توضيحات دولتي‌ها نيز به نظر مي‌رسيد اهتمام جدي در کنترل نقدينگي و سير دادن نقدينگي به سمت توليد است که بايد توجه شود تا بخش‌هاي توليدي در زمينه‌ هم ارز مورد نياز و هم سرمايه‌ در گردش از تسهيلات برخوردار شوند.
لاريجاني همچنين موضوع اختصاص ارز مرجع به دارو و نيازها و تجهيزات پزشکي را از ديگر دغدغه‌هاي نمايندگان در نشست غيرعلني برشمرد و افزود: بعد از بحث مفصلي که در اين زمينه در مجلس انجام شد، از کميسيون‌هاي مربوطه در مجلس مي‌خواهم که در هفته بعد جلساتي داشته و پيگير اين موضوع باشند و بعد از اينکه نتايج نشست‌هاي کميسيون‌ها نيز مشخص شد، جلسه بعدي نيز به طور خاص در اين زمينه در مجلس خواهيم داشت.
موافقت با فوريت طرح حمايت
از احداث مساجد
نمايندگان در بخش ديگري از جلسه علني ديروز با يک فوريت طرح حمايت از احداث، تجهيز، نوسازي و مديريت مساجد کشور و پيگيري امور نمازخانه‌ها موافقت کردند.
مجلسي‌ها همچنين با فوريت الحاق يک تبصره به ماده 24 اصلاح‌ قانون معادن را بررسي و تصويب کردند. و براين‌ اساس فوريت تشکيل هيئت حل اختلاف در سازمان معادن تصويب شد.
نمايندگان در ادامه با فوريت بررسي طرح تثبيت بهاي خدمات مخالفت کردند که براين اساس طرح مذکور به صورت عادي در دستور کار مجلس قرار گرفت.
نمايندگان مجلس همچنين لايحه اعاده شده حمايت از کودکان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست از شوراي نگهبان را مورد بحث و بررسي قرار داده و به منظور تأمين نظر آن شورا با اصلاحاتي به تصويب رساندند.
وکلاي ملت يک اصلاح عبارتي در ماده 6 اين لايحه مصوب و همچنين مقرر کردند، درخواست‌کننده سرپرستي کودک يا نوجواني بايد به يکي از اديان مصرح جمهوري اسلامي ايران معتقد باشد.
مجلس همچنين مقرر کرد سپردن سرپرستي افراد موضوع اين قانون در صورتي مجاز است که افرادي که سرپرستي آنان به موجب حکم مراجع صلاحيت‌دار به سازمان سپرده شده و تا زمان 2 سال از تاريخ سپردن آنان به سازمان، پدر يا مادر و يا جد پدري و وصي منصوب از سوي ولي قهري براي سرپرستي آنان مراجعه نکرده باشند.
وکلاي ملت همچنين در مواد 8 و 10 اين لايحه يک اصلاح عبارتي به منظور تامين نظر شوراي نگهبان انجام دادند.
به موجب مصوبه مجلس در تبصره يک ماده 8 مقرر شد چنانچه پدر يا مادر يا جد پدري کودک يا نوجوان و وصي منصوب از سوي ولي قهري مراجعه کنند، دادگاه در صورتي که آنان را واجد صلاحيت لازم ولو با ضم ‌امين يا ناظر تشخيص دهد و مفسده مهمي نيز کودک يا نوجوان را تهديد نکند، با اخذ نظر سازمان با رعايت حق حضانت مادر و تقدم آن نسبت به استرداد آنان حکم صادر مي‌کند در غير اين صورت حکم سرپرستي ادغام مي‌شود.
بهارستان‌نشينان در ماده 22 نيز مصوب کردند که در قسمت توضيحات شناسنامه ضمن ذکر مشخصات واقعي کودک يا نوجوان، قيد کند اين شناسنامه به موجب حکم دادگاه موضوعيت فرزند خواندگي که کودک يا نوجوان مذکور را فرزند زوجين (نام و نام خانوادگي زوجين) محسوب مي‌کند، صادر شده است.
مجلس مقرر کرد در قسمت توضيحات شناسنامه زوجين سرپرست، نام و نام‌خانوادگي کودک يا نوجوان تحت سرپرستي و فرزند خوانده بودن وي نيز قيد ‌شود.
خانه ملتي‌ها در ماده 26 اين لايحه نيز مصوب کردند، مشخص شدن پدر يا مادر يا جد پدري کودک يا نوجوان و يا وصي منصوب از سوي ولي قهري در صورتي که صلاحيت لازم براي سرپرستي را ولو با ضم ‌امين يا ناظر از سوي دادگاه، دارا باشند، حکم سرپرستي پس از اخذ نظرکارشناسي سازمان، فسخ مي‌شود.

 


پيامبران الهي براي برقراري عدالت اجتماعي آمده‌اند
پيغمبرها تاريخ‌شان معلوم است.
و اينها آمده‌اند که:
بسيج کنند اين مستمندان را که بروند و اين غارتگرها را سر جاي خودشان بنشانند.
و عدالت اجتماعي درست کنند.
صحيفه نور ج 18 _ ص 103

 


دو واژه کليدي در اينجا مطرح است :يکي «تربيت» و ديگري «ارزش‌ها». «تربيت» مفهوم عامي است که حتي در مورد گياهان هم به‌کار برده مي‌شود؛ تربيت يك گياه يا يك درخت. اما در اينجا معناي خاصي مراد است که ويژگي‌هايي در آن اخذ مي‌شود. باغبان درختي را تربيت مي‌کند، اما درخت از خودش فعاليتي ندارد. موجودي است که استعدادهايي در آن شناخته شده، بايد وسايلي مثل هوا، کود، نور و آب، از خارج فراهم کرد و شرايط را مساعد ساخت تا اينکه خود به خود آن استعدادهايي که در درخت است شکوفا شود. اين مي‌شود تربيت درخت، اما تربيت درباره انسان يک قيد اضافي دارد. ممکن است در بعضي مراحل تربيت، مانند تربيت نوزادان يا کودکان چنين باشد، يعني همه زمينه‌هاي تربيت و شرايط رشد را ديگران فراهم کنند، اما اصل تربيت که درباره مخاطبين مکلف، بالغ و عاقل است،  قيد خاصي دارد و آن اين است که زمينه‌اي براي انتخاب صحيح فراهم شود. مايه‌هايي در انسان هست که اين مايه‌ها مي‌تواند تقويت شود، رشد کند و به سمت و سويي که به طرف کمال او منتهي شود جهت‌داده شود. ولي بالاخره خود اوست که بايد انتخاب کند، اراده کند و کار را انجام بدهد. کار رشد براي خود فرد است. مربي فقط زمينه‌هاي کمکي را فراهم مي‌کند و به عبارتي جنبه کاتاليزور را دارد. مربي شرايطي فراهم مي‌کند که آن سرعتي که لازم است، در فرد پديد بيايد؛ آن عواملي که خفته است، بيدار بشود؛ انگيزه‌ها تقويت بشود و خود شخص حرکت اختياري را شروع کند و به کمال اختياري برسد. اين عوامل به مراتب مختلف مؤثر است، از تربيت بدني شروع مي‌شود تا تربيت‌هاي اخلاقي و عرفاني در سطح خيلي بالا. آنچه مهم است روي آن تکيه کنيم اين است که مربي بايد شرايط انتخاب را براي طرف فراهم کند؛ کاري کند که اراده او به سمت و سوي صحيحي سوق داده بشود، اما هيچ وقت نمي‌تواند به جاي او تصميم بگيرد، اراده کند، به خلاف مربي درخت يا مثلا ساير حيوانات.
تبيين مفهوم ارزش
کليد واژه دوم ارزش‌هاست. ارزش از مفاهيمي است که عرض عريضي دارد و مصاديقش از لحاظ عموم و خصوص در کاربردهايش بسيار متفاوت است. بعضي‌ها ارزش‌ را در اخلاق مطرح مي‌کنند. بعضي‌ها ارزش‌ها را مفهومي وسيع‌تر از اخلاق در نظر مي‌گيرند؛ البته از معناي لغوي‌اش پيداست که خيلي وسيع‌تر است، ما ارزش‌ اقتصادي هم داريم. اما همان ارزشي که در رفتار اختياري و خصلت‌هاي انساني مطرح مي‌شود شامل چه مواردي مي‌شود؟ بعضي آنقدر دايره‌ ارزش را تنگ گرفته‌اند که عملا در بحث‌هايشان ارزش ، منحصر به اخلاق مذهبي شده و بعضي، آنچنان در طرف ديگر، مفهوم ارزش‌ها را محدود کرده‌اند که مي‌رسد به آداب عرفي؛ ارزش‌هايي که هر جامعه‌اي براي خودش و يا حتي هر فردي مي‌تواند براي خودش تعيين بکند. خيلي تفاوت است بين اينها. بعضي هم ارزش را با ارزش‌هاي اخلاقي مساوي دانسته‌اند. به هرحال شايد شايع‌ترين بحث در ميان کساني که در زمينه تربيت ارزش‌ها بحث کرده‌اند، تقريبا آن معنايي باشد که ما در فرهنگ خودمان به نام آداب و ادب تلقي مي‌کنيم. بزرگان فرزندانشان را پيش مؤدِب مي‌فرستادند که آنها را ادب کند؛ يعني رفتار خاصي را در آنها نهادينه کند، طوري زمينه‌هايي را فراهم کند که به کارهايي عادت کنند. اين را تربيت ارزشي مي‌گفتند. ولي از لحاظ ريشه بحث هيچ مانعي ندارد که تربيت به بحث‌هاي اخلاقي هم گسترش داده بشود. بالاخره آنها هم عادت‌هايي است که با انتخاب رفتار صحيح پيدا مي‌شود و هم شامل اخلاق مذهبي مي‌شود و هم اخلاق لائيک. بستگي دارد به اين‌که در فلسفه اخلاق ريشه ارزش‌هاي اخلاقي را چه بدانيم . فيلسوفاني که در اين زمينه‌ها بحث کرده‌اند رويکردهايشان بسيار متفاوت است. بعضي‌ها روحيه‌اي عمل‌گرا و پراگماتيستي دارند و وقتي صحبت از ارزش مي‌شود مي‌گويند آن چيزي است که مورد استفاده عملي است و کاري به اينکه ريشه‌اش چيست و از کجا آمده، نداريم؛ ارزش اين است که آدم راست بگويد، درست بگويد و در رفتار خيانت نکند. حالا چرا؟ مي‌گويند ما کاري نداريم؛ رفتار خوب، مؤثر و مفيد براي جامعه است. ولي حاضر نيستند در مسائل بنيادي اخلاق و فلسفه اخلاق، مکتب خاصي را اتخاذ کنند و ريشه‌يابي کنند که اين ارزش‌ها از کجا پيدا شده و چرا بايد به اينها پايبند بود.
پوزيتويسم و نسبيت ارزش‌ها
 از طرف ديگر نظر کساني که گرايش‌هاي پوزيتويستي دارند، بي‌شباهت به همين گرايش‌هاي پراگماتيستي نيست. مي‌گويند ارزش‌ها متفاوت و نسبي است. هر جامعه‌اي براي خودش ارزش‌هايي قائل است. اين‌ ارزش‌ها قابل تحول است و در زماني چيزي ارزش است و در زمان ديگر تغيير مي‌کند. ارزش‌ها نسبي هستند و بايد آنها را از جامعه گرفت. هر چه جامعه ارزش مي‌داند، مي‌پسندد و خوشش مي‌آيد ارزش مي‌شود و آنچه جامعه رد مي‌کند، مي‌شود ضد ارزش. حتى گاهي ارزش و ضد ارزش صد در صد تفاوت مي‌کند؛ چيزي امروز ارزش است و فردا ضد ارزش مي‌شود.
اشاعره و انکار حسن و قبح عقلي
اين‌ هم يک نوع گرايش است، ولي کساني مي‌گويند ما ارزش‌هاي ثابتي داريم که ريشه‌هايي فراتر از قراردادها و پسند اجتماعات دارند. حالا بعضي اينها را به يک معنا فطري مي‌دانند و بعضي، عقلاني مي‌دانند و با استدلال عقلي اثبات مي‌کنند، بعضي‌ها نوعي گرايش‌ عرفاني دارند و مي‌گويند اين حقايق اخلاقي شهودي است و ارزش‌ها را بايد درک و وجدان کرد و چيزهايي از اين قبيل. و بالاخره کساني نيز معتقدند که ارزش‌ها بايد از دين گرفته بشود. دين هم تعبد است و از ناحيه خدا. خدا مي‌گويد اين کار را بايد کرد بايد بگوييم چشم، چرا هم ندارد. اين هم نوعي گرايش است که بيشتر در قرون وسطي مطرح بوده است. در عالم اسلام هم، اشاعره به اين گرايش نزديک‌ترند، که حسن و قبح را شرعي مي‌دانند. به هر حال درباره واژه ارزش‌ها اين مطالب را مي‌شود مطرح و بحث کرد.اگر بخواهيم بحث کاملي مطرح کنيم طبعا در حوصله يک جلسه و دو جلسه نيست. شايد بايد کتاب مفصلي در اين‌باره نوشته شود، بايد بحث‌ها را از مقدماتش شروع کرد و هم به مکاتب فلسفه اخلاق، مکاتب اخلاقي و مکاتب تربيتي اشاره کرد و هم به بحث‌هاي ادبيات ارزش و تحولاتي که در قرن‌ها و عصر‌هاي مختلف در اين واژه‌ها پيدا شده است. و سپس نسبتي بين اينها سنجيد و يکي را انتخاب کرد که مثلا ما از مکاتب فلسفه اخلاق روي اين مکتب تکيه مي‌کنيم؛ ادبياتمان تابع فلان مکتب و فلان جريان فکري است. منظورمان از تربيت، تربيت در چه حدي است و با چه وسايل و ابزار‌هايي صورت مي‌گيرد و نهايتا هدفمان از تربيت ارزش‌ها چيست؟ دنبال چه مي‌گرديم؟ اين يک کار گسترده آکادميک مي‌خواهد. بسيار کار مقدسي است و کسي که براي خدا اين کار را شروع کند، هر جمله‌اي که بنويسد، ثواب خواهد داشت. مثل ساير رشته‌هاي علمي که مقدمه تحول فرهنگي و الهي در جامعه هستند، چه در جهت تبيين و چه در جهت رفع شبهات و دفع افکار انحرافي و مخرب. اما فکر مي‌کنم آنچه ما به خاطر اسلاميت‌،تشيع‌، انقلابي بودنمان و به خاطر ويژگي‌هايي که جامعه ما دارد و شرايط زندگي ما بيشتر دنبال آن هستيم اين است که اولا موضعمان را در مقابل اين مکاتب بايد مشخص کنيم که آيا ما مي‌خواهيم تاريخچه افکار ارزشي را بررسي کنيم؛ بگوييم بعضي اين طور گفته‌اند، بعضي آن طور گفته‌اند و شما هر کدام را مي‌خواهيد انتخاب کنيد؟ آيا مي‌خواهيم فقط توصيفي ارائه دهيم از بحث‌هايي که در اين زمينه انجام گرفته يا در دنيا و در محافل علمي و دانشگاهي وجود دارد؟! يا اينکه مي‌خواهيم گرايش خاص، رويکرد خاص و يا مکتب خاصي را مشخصا تأييد و تثبيت کنيم و براي آن استدلال کنيم و ترجيح آن را بر ساير مکاتب اثبات کنيم؟ طبعا اگر چنين کاري را بخواهيم بکنيم يعني همان چيزي که اسلام مي‌پسندد، اما وقتي وارد اين بحث هم مي‌شويم، مي‌بينيم باز هم اين‌گونه نيست که همه مسلمان‌ها و دانشمندان اسلامي يک فکر صددرصد يک پارچه‌اي داشته باشند.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش تعليم و تربيت ارزش‌ها  ـ 23/9/1391
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود. 

 


پيام لاريجاني به روساي مجامع پارلماني جهاني و اسلامي
رئيس مجلس با صدور پيامي خواستار محکوميت جنايت گروه‌هاي تروريستي در اهانت به مقبره حجر بن عدي از صحابي پيامبر اکرم (ص) شد.
به گزارش اداره اخبار مجلس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با صدور پيامي خطاب به رؤساي اتحاديه‌هاي پارلماني جهاني (IPV) اسلامي (PVIC) و آسيايي (APA) خواستار محکوميت جنايت گروه‌هاي تروريستي در اهانت به مرقد مطهر حجر بن عدي، صحابي برجسته پيامبراکرم (ص) شد.
رئيس مجلس در اين پيام تاکيد کرد : با عنايت به قداست اماکن مقدسه نزد پيروان اديان آسماني به ويژه مسلمانان و ضرورت احترام به اين مقدسات و با توجه به اينکه اينگونه اقدامات مي‌تواند موجب شعله‌ورشدن درگيري‌هاي مذهبي ميان پيروان اديان و مذاهب الهي گردد و از سوي ديگر اين اماکن مقدس که قرن‌ها پيش بر پا گرديده و از نظر تاريخي نيز به عنوان ميراث فرهنگي بشريت محسوب مي‌گردد؛ انتظار مي‌رود مجامع بين‌المللي ضمن محکوميت اين اقدامات، ابتکار لازم را براي صيانت از بقاع متبرکه و اماکن مقدسه به اجرا گذاشته و نهادهاي بين‌المللي به وظيفه خود عمل نمايند.
بيانيه اهل سنت مجلس در محکوميت
هتک حرمت مزار حجربن عدي
فراکسيون اهل سنت مجلس در بيانيه اي خطاب به دبيرکل سازمان ملل متحد اقدامات تروريست هاي سلفي در سوريه و نبش قبر صحابي پيامبر اعظم را محکوم کرده و از بان‌کي مون خواستند تا با عوامل اين اقدام برخورد جدي نمايد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است : جامعه اهل سنت ايران و جهان چنين حرکت هاي ضد ديني را تحمل نمي کند لذا از جنابعالي درخواست مي نماييم تا تدابيري انديشيده شود تا با عاملين توهين به مقدسات مسلمانان برخورد جدي و بين المللي صورت گرفته و با محکوم نمودن حرکت هاي ضد بشري گروه هاي تروريستي در سوريه زمينه برخورد بين المللي با اين عوامل فراهم شود تا ديگر شاهد چنين حرکت هاي ضد اسلامي نباشيم.
قرائت نامه اعتراضي 150 نماينده
به هاشمي در جلسه يکشنبه
نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس گفت: نامه اعتراضي 150 نماينده مجلس خطاب به هاشمي رفسنجاني يکشنبه در صحن علني مجلس قرائت مي شود .
حسينعلي حاجي در گفت‌وگو با تسنيم گفت: اين نامه در اعتراض به برخي مواضع هاشمي رفسنجاني و از سوي 150 تن از نمايندگان تهيه و تنظيم شده است.
وي ادامه داد: اين نامه در سه محور کلي تهيه شده که يکي از آن‌ها در خصوص سياه‌نمايي‌هايي است که به تازگي در اظهارات آقاي هاشمي رفسنجاني در زمينه خدمات نظام ديده شده است.
نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس در ادامه تصريح کرد: ايشان به تازگي در خصوص ولايت فقيه و رژيم صهيونيستي مواردي را مطرح کرده اند که ضرورت داشت پاسخ و تذکري داده شود که وي احساس نکند که مي‌تواند هرگونه اظهار نظري را مطرح کند.
حاجي در ادامه تأکيد کرد: اين نامه در جلسه علني روز يک‌شنبه آينده مجلس در صحن علني قرائت مي‌شود.

 


ساري-خبرنگار کيهان:
رئيس‌جمهور و هيئت‌دولت در سفر به مازندران 28 پروژه عمراني اين استان را به بهره‌برداري رساندند.
محمود احمدي‌نژاد و هيئت دولت در چهارمين سفر خود به استان مازندران ديروز وارد فرودگاه دشت‌ناز ساري شدند. همزمان با حضور رئيس‌جمهور در اين فرودگاه، ساختمان «وي.آي» فرودگاه دشت‌ناز به بهره‌برداري رسيد. به گفته مديرکل اين فرودگاه ساختمان وي.‌آي در زميني به مساحت دو هزارمترمربع و با اعتباري بالغ بر يک ميليارد تومان طي يک‌سال ساخته شده است. رئيس‌جمهور پس از آن در جمع مردم ساري حضور يافت. احمدي‌نژاد و هيئت دولت در سفر به مازندران 28 پروژه عمراني در اين استان را به بهره‌برداري رساندند. از جمله اين پروژه‌هاي مي‌توان به افتتاح 7هزار و 42 واحدمسکن مهر با اعتباري بالغ بر 230 ميليارد ريال، بهره‌برداري از 4هزار و 111واحد مسکن خود مالک در شهرهاي بالاي 25هزارنفر و يک هزار و 207 واحد مسکوني در بافت‌هاي فرسوده اشاره کرد.
مجتمع ورزشي فرهنگي و توانبخشي جانبازان مازندران، سد انحرافي رئيس کلا در بابل، گازرساني به چند روستا، آسفالت راه روستايي، تصفيه‌خانه آب شرب رامسر و مجتمع آبرساني آهنگر کلا در آمل، از ديگر پروژه‌هايي است که در اين سفر به بهره‌برداري رسيد.
سخنان رئيس‌جمهوري در جمع مردم ساري
رئيس‌جمهور گفت: گام بلند هدفمندي يارانه‌ها اجراي عدالت است به طوري که بيش از 70 درصد يارانه در اختيار 20 درصد افراد جامعه است.
دکتر محمود احمدي‌نژاد در سخنراني خود در ميدان شهداي ساري که اين‌بار با استقبال کم مردم رو‌به‌رو بود، با اشاره به کشتار و تخريب گسترده در سوريه اظهار داشت: امروز در سوريه از هر يک از طرفين درگير که کشته مي‌شوند به ضرر سوريه خواهد بود. بايد با يکديگر گفت‌وگو کرده و کشورشان را با تفاهم اداره کنند.
وي اظهار داشت: امروز در منطقه گروه‌ها و دولت‌هايي پيدا شدند که در عمر خود سخني و اقدامي عليه رژيم صهيونيستي نداشته‌اند، اما اکنون مدعي انقلابي‌گري، آزادي‌خواهي و خواهان دموکراسي شده‌اند.
رئيس‌جمهور گفت: نيروهاي داخلي در کشور بايد به جاي اينکه به شايعات دامن بزنند طرفدار ملت و دولت باشند و در جهت آباداني ايران اسلامي تلاش کنند.
وي با ابراز گلايه از برخي‌ها که حتي مشکلات تحريم‌ها را به گردن هدفمندي يارانه‌ها مي‌اندازند، تصريح کرد: هر کس با زنش دعوا مي‌کند، هدفمندي را زير سوال مي‌برد.
احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه دولت در مقابل زياده‌خواهي‌ها تسليم نشده است، اظهار داشت: ملت تمام توطئه‌ها و نقشه‌ها را با وحدت و انسجام پشت سر مي‌گذارد.
رئيس‌جمهور به منتقدان خود توصيه کرد: دست از پيروي طراحي‌هاي دشمن در کشور برداريد تا به ياري ملت ايران بساط گراني‌ها و توطئه‌هاي بازار را ريشه‌کن کنيم.
احمدي‌نژاد گفت: صندوق توسعه ملي از ابتکارات دولت است و در حال حاضر اين صندوق 50 ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد.
سفر وزيران به شهرهاي مازندران
وزير نيرو در نشست شوراي اداري شهربابل گفت: بايد انتخابات رياست‌جمهوري پرشورتر از گذشته برگزار شود. به گزارش خبرنگار ما از بابل در اين جلسه مشکلات مربوط به آب آشاميدني شهر بابل بررسي شد و وزير نيرو دستوراتي را براي برطرف شدن آنها صادر کرد.
وزير دادگستري با حضور در گلزار شهداي قائمشهر مزار شهيدان دوران دفاع مقدس را غبارروبي و عطرافشاني کرد. وي با حضور در نشست شوراي اداري قائمشهر مشکلات اين شهرستان را مورد بررسي قرار داد.
حاشيه سفر احمدي‌نژاد به مازندران
* استقبال مردمي از سفر رئيس‌جمهور به استان مازندران در مقايسه با سفرهاي قبلي کاهش چشمگيري داشت.
* تيم حفاظت از احمدي‌نژاد مانع عکسبرداري از جمعيت حاضر در ميدان شهداي شهر ساري-محل سخنراني رئيس‌جمهور- شدند.
* قرار بود مراسم استقبال از رئيس‌جمهور در ورزشگاه شهيد متقي ساري برگزار شود اما با پيش‌بيني کاهش جمعيت استقبال‌کننده به طور ناگهاني اين مکان به ميدان شهداي ساري تغيير پيدا کرد.
* مقرر شده بود ساعت 8 رئيس‌جمهور در جمع مردم ساري حاضر شود. اما اين مراسم با 4 ساعت تاخير برگزار شد.
* جمعيت حاضر در ميدان شهداي ساري بالغ بر 1500 نفر بودند که بيشتر آنها را دانش‌آموزان شهرهاي اطراف‌ساري تشکيل مي‌دادند که در اين ميان دانش‌آموزان مدارس استثنايي نيز به چشم مي‌خورد.
* چهار بنر احمدي‌نژاد در ذغالچال از توابع شهرستان ساري و بلوار امام رضا(ع) توسط افراد ناشناس پاره شد و همچنين از سه راه‌ اسلام‌آباد تا انتهاي محدوده مياندرود هر 400 متر يک بنر احمدي‌نژاد نصب شده بود.
* با اعلام عمومي در روستاهاي دارابکلا، جامخانه و اسرم از توابع شهرستان نکا و ساري، اتوبوس رايگان در ميادين روستاها براي انتقال مردم جهت ديدار با رياست‌جمهوري، آماده شده بود.
* مديران کل دستگاه اجرايي و اعضاي شوراي تامين استان مازندران براي استقبال از رئيس‌جمهور در فرودگاه ساري حضور يافتند.
* همچنين براي استقبال از احمدي‌نژاد و همراهان وي تنها هادي حسيني و حسين نياز‌آذري دو نماينده مازندران در مجلس شوراي اسلامي در فرودگاه حضور يافتند.
* نماينده ولي‌فقيه در مازندران نيز به استقبال احمدي‌نژاد نرفت.
* بازار تبليغات چشمگير کانديداي شوراي شهر در مراسم استقبال از احمدي‌نژاد با دادن کارتهاي تبليغاتي و... داغ بود.
* در حاشيه ميدان شهدا بازار نامه‌نويسي براي رئيس‌جمهور گرم بود و افراد حاضر مشکلات و درخواست‌هاي خود را در اين دوره پاياني دولت نوشتند تا شايد معجزه‌اي صورت گيرد.
* نحوه گزينش خبرنگاران براي استقبال از رئيس‌جمهور توسط مديرکل روابط عمومي استانداري مازندران سر و صداي بسياري از فعالان اين عرصه را درآورد.

 


سخنگوي کميسيون تلفيق از حذف اعتبارات رديف شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور خبر داد.
جعفر قادري نماينده شيراز و سخنگوي کميسيون تلفيق در نشست خبري خود که ظهر ديروز برگزار شد آخرين مصوبات اين کميسيون را تشريح کرد.
وي گفت: اعتبارات رديف شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور که 250 ميليارد ريال بود حذف و به اعتبارات کميته امداد امام خميني(ره) و پرداخت تسهيلات اقساط خانواده‌‌هاي تحت پوشش طرح بهسازي مسکن روستايي افزوده شد.
وي تصريح کرد: 8 درصد از مجموع اعتبارات عمراني استان‌ها در اختيار بنياد مسکن انقلاب اسلامي براي اجراي طرح‌هاي عمراني و بهسازي روستاهاي همان استان قرار گرفت.
وي افزود: کليه بانک‌هاي کشور اعم از دولتي، غيردولتي، موسسات مالي و صندوق‌هاي حمايتي که تسهيلاتي در بخش کشاورزي پرداخت نموده‌اند موظفند با پرداخت وام‌هاي اشخاص حقيقي و حقوقي، غيردولتي را به گواهي کارگروهي متشکل از نمايندگان جهاد کشاورزي شهرستان بانک مربوط در شهرستان، صندوق بيمه کشاورزي شهرستان، شوراي اسلامي شهرستان و فرمانداري شهرستان که دچار خسارت خشکسالي يا سرما‌زدگي و آفات و بيماري‌هاي همه‌گير و يا حوادث غيرمترقبه و يا آتش‌سوزي غيرعمدي شده باشد مشروط به تامين بار مالي اضافه از محل مديريت بحران و حوادث پيش‌بيني نشده قانون بودجه به مدت سه سال استمهال کند.
سخنگوي کميسيون تلفيق تصريح کرد: با مصوبه کميسيون تلفيق شرط سن براي قبول بيمه‌گذاري در صندوق بيمه‌اي روستائيان و عشاير و کشاورزان حذف و با حداقل 10 سال سابقه و 60 سال سن بازنشسته شده از کليه مزاياي بازنشستگي بهره‌مند مي‌شود افرادي که کمتر از 10 سال حق بيمه پرداخت کرده‌اند مي‌توانند با پرداخت حق بيمه اعم از سهم خود و دولت تا 10 سال به نرخ سال جاري از امتياز بازنشستگي اين بند برخوردار باشند.
قادري سخنگوي کميسيون تلفيق در پايان خاطرنشان کرد: روند بررسي ماده واحده و بندهاي لايحه بودجه 92 و 98 بند آن به اتمام رسيده و در اختيار اداره قوانين مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته باشد تا روز يکشنبه آينده در مجلس مطرح شود.

 


الياس نادران و اکبر ترکان در يک برنامه تلويزيوني درباره سياست‌هاي اقتصادي دولت سازندگي مناظره کردند.
اکبر ترکان، وزير راه دوران سازندگي و الياس نادران سخنگوي اقتصادي جبهه حماسه‌سازان و منتقد سياست‌هاي اقتصادي دولت سازندگي در برنامه پايش بطور زنده درباره عملکرد دولت سازندگي مناظره کردند.
ترکان با تشريح وضعيت کشور پس از پايان دوران جنگ گفت: سال 68 وقتي جنگ تمام شد ما چندين هزار اسير دست عراقي‌ها داشتيم، هنوز بخشي از خاک ما در اشغال عراق بود، جنگ‌زده‌ها که بالاي يک ميليون نفر بودند روي دست ما مانده بودند، 17 شهر و 3 هزار روستاي ويران شده داشتيم. وضعيت جامعه از لحاظ تأمين مايحتاج هم سخت بود. چهار سال آخر جنگ را با کسري بودجه‌هاي سنگين پشت سرگذاشتيم.
زاويه با نگاه ديني
به گزارش جهان، الياس نادران در ادامه برنامه گفت: در دولت‌ها، قوه عاقله‌اي که در جهت برنامه‌ها، کارها را انجام مي‌دهد سازمان مديريت آنهاست. در سازمان مديريت يک مجموعه‌اي از بدنه کارشناسي در خدمت مجموعه ديگر هستند که براساس تئوري‌هاي مختلف توسعه کشور را اداره مي‌کنند.
نادران تصريح کرد: يعني در واقع نرم‌افزار طرح‌هاي مختلف کشور در آنجا طراحي مي‌شود و سخت‌افزار آن توسط وزرا، رئيس‌جمهور و مجموعه‌اي از دستگاه‌هاي اجرايي عملياتي مي‌شود.
جهت‌گيري‌هاي برنامه‌ها مبتني بر اعتقاداتي است که در اين سازمان وجود دارد. از عارضه‌هايي که در دولت سازندگي وجود داشت اين است که نگاه مسئولان سازمان مديريت وقت به توسعه در کشور با نگاه‌هاي ديني که مورد انتظار بود زاويه داشت.
چرخ‌هاي توسعه!
اين اقتصاددان در ادامه به سياست‌هاي تعديل دولت هاشمي اشاره کرد و گفت: اين سياست که منطبق هست بر سياست‌هاي بانک جهاني و توصيه‌هاي صندوق بين‌المللي پول، براساس سه اصل آزادسازي قيمت‌ها، خصوصي‌سازي و آزادسازي بازار ارز مبتني بود. اين‌ها سه توصيه اساسي بود تا سياست‌هاي تعديل اقتصادي شکل بگيرد. طبيعتاً در اين مدل توسعه وقتي نگاه سيستمي به مسئله مي‌کنيم، در اين مدل توسعه، رشد محور مي‌شود يعني تمام همت را بر اين مي‌گذاريم که چرخ‌هاي اقتصادي به سرعت حرکت بکند و در اين چرخ‌هاي توسعه اگر عده‌اي از مردم له شدند نگراني زيادي ندارد.
وي افزود: به همين دليل و به واسطه اين نگاه توسعه‌اي، در اين دولت توزيع درآمد و نگراني نسبت به وضعيت معيشتي مردم مسئله و اولويت نبوده است. در مقابل اگر نگاه ديگري که به اعتقاد من اصيل هست و در سياست‌هاي اصل 44 بر آن تأکيد شده است، يعني «رشد همراه با عدالت و عدالت توزيعي محور» حاکم بود، در دولت بعد از جنگ حتماً بايد وضعيت به سامان کردن مردم مورد توجه قرار مي‌گرفت. نادران اضافه کرد: با اين نگاه عدالت‌محور، اين انبوه‌سازي مسکن که امروز با تأخير 20 ساله در حال انجام هست بايد حتماً بعد از جنگ انجام مي‌گرفت. چون بايد مردم به سامان مي‌شدند. نگاه اول که در دولت آقاي هاشمي حاکم بود اين بود که ما بايد چرخ‌هاي توسعه را به هر قيمتي که شده حرکت دهيم ولي نگاه دوم مي‌گويد از ظرفيت‌ها استفاده کنيم تا وضعيت مردم بهبود يابد.
در ادامه اين مناظره اکبر ترکان گفت: بخشي از فرمايشات آقاي نادران مبني بر اينکه مردم بايد در توسعه محور باشند را تأييد مي‌کنم. بخشي ديگر را قبول ندارم و آن حوزه‌اي است که به صورت يک عادت متداول شده که هر وقت بحث متعادل کردن بازارها مي‌شود يک اتهام همراه آن مي‌آيد که اين سياست‌هاي بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول است. در نتيجه کساني که صحبت از متعادل کردن بازار مي‌کنند با اين اتهام چاره‌اي جز عقب‌نشيني ندارند و به نظر من اين حقيقت نيست.

 


«پهپاد حماسه» با حضور رئيس‌جمهور و وزير دفاع در آخرين روز از کنگره سه وزير، فرماندهي مهندسي جنگ و1000 شهيد وزارت دفاع رونمايي مي‌شود.
امروز پنجشنبه در آخرين روز از کنگره سه وزير، فرماندهي مهندسي جنگ و 1000 شهيد وزارت دفاع، «پهپاد حماسه» با حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور اسلامي ايران و سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي مي‌شود.
پهپاد شناسايي- تهاجمي «حماسه» از آخرين نمونه‌هاي هواپيماي بدون سرنشين کشورمان است که بدست توانمند متخصصان زبده و اقتدارآفرين سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طراحي و توليد شده است.
گفتني است؛ در دومين شب از برگزاري کنگره شهداي وزارت دفاع (چهارشنبه شب) اميرسرلشکر صالحي فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران و سردار سرلشکر پاسدار رحيم صفوي مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا حضور يافتند.
سه‌شنبه شب نيز مراسم افتتاحيه کنگره شهداي وزارت دفاع با حضور سرلشکر سيدحسن فيروزآبادي، سردار وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، مقامات لشکري، کشوري و خانواده معظم شهدا برگزار و از تمبر يادبود شهداي وزارت دفاع نيز رونمايي شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10