(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 - شماره 20485

اعتراض سازمان ملل به اسرائيل درباره نقض حريم هوايي لبنان
موافقت پارلمان اردن با اخراج سفير اسرائيل از امان
در اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستي اعلام شد
مخالفت فيزيکدان معروف انگليسي با شرکت در کنفرانس شيمون پرز
توافق آمريکا و روسيه براي حل سياسي بحران سوريه
پليس نپال تظاهرات ضد فساد را سرکوب کرد
استاد آمريکايي واشنگتن را ناقض حقوق بشر خواند
ارتش پاکستان براي مهار ناآرامي‌ها در خيابان‌هاي اسلام‌آباد مستقر مي‌شود
اعتصاب سراسري در بنگلادش عليه بدرفتاري پليس با مسلمانان
همزمان با مذاکرات رئيس‌جمهور کره‌جنوبي در کاخ سفيد ناو هواپيمابر آمريکا عازم شبه‌جزيره کره شد
اعتصاب گسترده بيمارستان‌هاي اسپانيا در اعتراض به طرح رياضتي دولت مادريد
با دستگيري عامل انتحاري طرح ترور «عبدالله عبدالله» در افغانستان خنثي شد
چهارسوي پنج قاره
مردم قرقيزستان خواستارخروج نظاميان آمريکايي شدند
   


سازمان ملل متحد به رژيم صهيونيستي درباره نقض حريم هوايي لبنان اعتراض کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، «مارتين نسيرکي» سخنگوي سازمان ملل اظهار داشت، نيروهاي سازمان ملل در لبنان (يونيفيل) پس از ثبت افزايش پروازهاي رژيم صهيونيستي به اين پروازها اعتراض کرده است.
وي افزود، اين پروازها نقض حاکميت لبنان و قطعنامه1701 شوراي امنيت است و سازمان ملل از اين رژيم خواسته است که گشت‌زني‌هاي هوايي خود را بر فراز حريم هوايي لبنان متوقف کند.نسيرکي تاکيد کرد، ما از نگراني‌هاي دولت لبنان در اين زمينه آگاهيم و اعتراض‌هاي خود را به اسرائيل اعلام کرده‌ايم.گفتني است طي هفته گذشته حريم هوايي لبنان بارها از سوي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي نقض شده است.

 


اعضاي پارلمان اردن در اعتراض به تجاوز شهرک نشين‌هاي اسرائيلي به مسجد الاقصي، طرح اخراج سفير تل‌آويو در امان را تصويب کردند و خواستار فراخواندن سفير اردن از اسرائيل شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الشرق، «عبدالله نسور»، نخست وزير اردن با محکوم کردن تجاوز شهرک‌نشينان رژيم صهيونيستي به مسجد الاقصي، تأکيد کرد در صورت ادامه اقدامات اين چنيني به شوراي امنيت شکايت خواهد کرد.وي اعلام کرد که شوراي وزراي اردن صبح ديروز مسأله تجاوز به مسجد الاقصي را بررسي کرده و به سفارت اردن در تل‌آويو ابلاغ شده که اين تجاوز را محکوم کند. نمايندگان پارلمان اين کشور نيز خواستار اخراج «دانيل نيوو» سفير رژيم صهيونيستي از امان و فراخواندن «وليد عبيدات» سفير اردن از تل‌آويو شدند.

 


فيزيکدان برجسته انگليسي در اعتراض به بدرفتاري صهيونيست‌ها با فلسطيني‌ها از شرکت در کنفرانسي به ميزباني رئيس رژيم صهيونيستي خودداري کرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه گاردين، استفن هاوکينگ فيزيکدان انگليسي در اعتراض به رفتار غيرانساني صهيونيست‌ها بافلسطيني‌ها از شرکت در کنفرانسي به ميزباني شيمون پرز در بيت‌المقدس کنار کشيد.
هاوکينگ چند روز پيش در نامه‌اي به شيمون پرز اعلام کرد در اين کنفرانس شرکت نخواهد کرد.
در اين کنفرانس برخي شخصيت‌هاي بين‌المللي مهم دعوت شده‌اند و قرار است تولد 90 سالگي شيمون پرز جشن گرفته شود. تصميم هاوکينگ براي تحريم دانشگاه‌هاي رژيم صهيونيستي و همچنين خودداري از شرکت در اين کنفرانس پيروزي ديگري براي جنبش اعمال تحريم عليه نهادهاي دانشگاهي اسرائيل است.
از سوي ديگر فعالان حامي فلسطين در انگليس با برگزاري تظاهراتي به فروش کالاهاي ساخت شهرک‌هاي غيرقانوني اسرائيل در فروشگاه‌هاي لندن اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان پلاکاردهايي در دست داشتند که بر روي آنها نوشته شده بود: کالاهاي ساخت اسرائيل را تحريم کنيد، فلسطين را آزاد کنيد.
فعالان حامي فلسطين از مردم جهان خواستند تا محصولات و کالاهايي که سود آنها با نقض حقوق فلسطينيان به دست مي‌آيد را تحريم کنند.
ساير رويدادها
* نيروهاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي مفتي قدس شيخ محمد حسين را بازداشت کردند.
* نظاميان صهيونيست با حمله به مسجد الاقصي با نمازگزاران فلسطيني درگير شدند. و به سوي آنان گازهاي فلج کننده پرتاب کردند.
* جنبش حماس تأکيد کرد، مذاکرات سازش بازي با آينده ملت فلسطين است.

 


در ديدار وزير خارجه آمريکا از روسيه مقام‌هاي دو کشور بر ضرورت راه‌حل سياسي براي بحران سوريه تأکيد کردند و از طرفين خواستند به گفت و گو روي آورند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، جان‌کري وزير خارجه آمريکا در ديدار با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه تلاش کرد تا شکاف ميان آمريکا و روسيه درباره درگيري‌هاي سوريه را کاهش دهد.
سفر کري به مسکو نخستين ديدار وي از روسيه در زمان تصدي پست وزارت خارجه آمريکا است.
وزير خارجه آمريکا در اين ديدار گفت، روسيه و آمريکا معاهده ژنو را امضا کرده و يک موضع مشترک درباره سوريه اتخاذ کرده‌اند.
پوتين نيز در اين ديدار اظهار داشت، اين ديدار فرصتي را براي بررسي مسايل بسيار دشوار جهاني فراهم کرده و من بر اين باورم که با همکاري دو کشور مي‌توان به راه‌حل‌هاي مناسبي براي بحران‌هاي موجود دست يافت.
پوتين همچنين گفت، در حال آماده کردن پاسخ به نامه اي است که باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در آوريل فرستاده است.
جان‌کري همچنين در ديدار با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه اظهار داشت، روسيه و آمريکا توافق کردند که با استفاده از تمامي ابزار ممکن دولت سوريه و مخالفان را براي دستيابي به راه‌حل سياسي بحران کنوني اين کشور تشويق کنند.
وي تصريح کرد، روسيه و آمريکا مي‌توانند در زمينه مسائل مهم مربوط به صلح و ثبات در خاورميانه به ويژه در سوريه و ديگر مناطق با هم همکاري کنند.
لاوروف نيز در اين ديدار تأکيد کرد، واشنگتن و مسکو در چارچوب اجراي معاهده ژنو به تماميت ارضي سوريه پايبند هستند ما اذعان مي‌کنيم که اين مسئله ايجاب مي‌کند که طرف‌هاي سوري در اين مورد به توافق دست يابند.
وزير خارجه روسيه همچنين گفت، آمريکا و روسيه هنوز اختلافات مهمي در موضوع سوريه دارند با وجود اين دو کشور به پايگاهي براي شايعات سلاح‌هاي شيميايي تبديل نخواهند شد.
لاوروف تأکيد کرد در صورتي که شورشيان در سوريه به پيروزي برسند اين کشور به پايگاه افراطيون تبديل خواهد شد.
جان‌کري نيز در اين باره گفت، دولت سوريه بايد اطمينان بدهد که در حال استفاده از سلاح‌هاي شيميايي نيست.
وي تصريح کرد، يافتن شواهد قطعي مبتني بر استفاده از سلاح‌هاي شيميايي مشخص مي‌کند که بايد مخالفان سوري را مسلح کرد يا خير.
گفتني است واشنگتن به همراه متحدان غربي و عربي خود از اجراي توافقنامه ژنو که در آن مراحل آغاز روند حل و فصل سياسي بحران سوريه از جمله توقف خشونت‌ها و برقراري آتش‌بس پيش‌بيني شده است خودداري مي‌کند.
اخضر ابراهيمي فرستاده مشترک سازمان‌ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه نيز توافق روسيه و آمريکا درباره سوريه را گامي بسيار مهم دانست.
ادامه اعتراض‌ها
مردم تونس در محکوميت تجاوز رژيم‌صهيونيستي به خاک سوريه در چند شهر اين کشور تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان پرچم‌هاي سوريه و حزب‌الله را در دست داشته و شعارهايي در حمايت از مقاومت سر دادند و بمباران سوريه توسط رژيم‌صهيونيستي را محکوم کردند. مجلس شوراي عمان نيز حمله ناعادلانه رژيم‌صهيونيستي به سوريه را به شدت محکوم کرد.
معاون دبيرکل حزب‌الله تأکيد کرد، هدف حملات هوايي اسرائيل به سوريه تقويت روحيه گروه‌هاي تروريستي و تکفيري در سوريه بود.
ونزوئلا و کوبا نيز با صدور بيانيه‌هايي حملات نظامي رژيم‌صهيونيستي به سوريه را به شدت محکوم کردند و از جامعه جهاني خواستند مانع ادامه تجاوزگري‌‌هاي اين رژيم شود.
جنبش غيرمتعهدها و اتحاديه مسلمانان هند نيز حمله رژيم صهيونيستي به سوريه را محکوم کردند.
جنبش غيرمتعهدها از شوراي امنيت خواست رژيم اسرائيل را به دليل تجاوز هوايي به سوريه وادار به پاسخگويي کند.
نماينده مصر در سازمان ملل متحد اعلام کرد که گروه عربي با پيشنهاد مصر براي درخواست از رئيس‌ شوراي امنيت به منظور محکوم کردن تجاوز اسرائيل به سوريه موافقت کرده است.
ساير رويدادها
* يک پايگاه آمريکايي در گزارشي ادعا کرد دولت اوباما تاکنون سه بار تقاضاهاي اسرائيل مبني بر دريافت بمب‌هاي سنگرشکن را رد کرده است.
* شورشيان سوري چند تن از ناظران صلح سازمان ملل متحد را بازداشت کردند.
* کارشناس نظامي ارتش سوريه اعلام کرد، هيچ نقطه‌اي در اسرائيل از هدف ارتش سوريه در امان نيست.
* وزير جنگ رژيم‌صهيونيستي اعلام کرد، اسرائيل قصد دخالت در جنگ داخلي سوريه را ندارد.
* رهبر حزب جمهوري‌خواه خلق ترکيه اظهار داشت، نخست‌وزير ترکيه يکي از عاملان اصلي بحران در سوريه است.
* يکي از اعضاي شوراي مرکزي تشکل الدعوه السلفيه مصر دولت و رئيس‌جمهور اين کشور را به اقدام فوري براي کمک‌رساني به ارتش آزاد سوريه فراخواند.
* روزنامه صهيونيستي آحارونوت نوشت، سازش با ترکيه زمينه ساز حمله به سوريه بود.
* اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي نشست مشترکي را درباره آخرين تحولات منطقه به ويژه بحران سوريه برگزار کردند.
* سازمان ملل متحد درباره افزايش شعار آوارگان سوري در کشورهاي همسايه هشدار داد.

 


پليس نپال تظاهرکنندگان عليه فساد دولتي را سرکوب و شماري از معترضان را بازداشت کرد.
انتصاب رئيس جديد اداره مبارزه با مفاسد اقتصادي از سوي مقامات نپالي، مردم اين کشور را به برپايي تظاهرات ضد دولتي واداشت.
آنطور که خبرگزاري فرانسه گزارش کرده، معترضان مي‌گويند رئيس جديد، خود از متهمان مفاسد اقتصادي است!
اين تظاهرات اما پس از گذشت ساعاتي به خشونت کشيده شد و پليس «کاتماندو» اقدام به سرکوب و دستگيري دست‌کم پنج نفر از معترضان کرد. به گفته پليس شهر، اين معترضان مقابل کاخ رياست جمهوري تجمع و شعارهايي عليه انتصاب «لقمان سينگ کارکي» در اين پست حساس مي‌دادند. فعالان حقوق بشر و سازمان‌هاي دانشجويي از جمله شرکت‌کنندگان در اين اعتراض ضد دولتي بودند.
«سينک کارکي» در حالي به رياست کميسيون تحقيق و بررسي سوءاستفاده‌هاي مالي انتخاب شده که به گفته مخالفان خود داراي پرونده‌هاي فساد مالي است! بنابراين بايد برکنار شود.

 


کارشناس سياسي و استاد دانشگاه آمريکا واشنگتن را به نقض حقوق بشر در زندان مخوف گوانتانامو محکوم کرد.
«کالين کاول»، مولف و استاد دانشگاه «بلوفيلد» آمريکا در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «پرس‌تي‌وي» ايالات متحده را به خاطر حبس ده‌ها نفر «انسان بي‌گناه» در زندان گوانتانامو محکوم کرد وگفت: اين مسئله نقض آشکار حقوق بشراست.
«کاول» برگزاري دادگاه و محاکمه متهم در آن را حق زندانيان محبوس در گوانتانامو دانست و افزود: شماري از اين زندانيان براي اعلام اين حقيقت که از حقوق زندانيان محروم هستند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند اما کاخ سفيد حاضر به شنيدن حرف‌هاي آنها نيست.
اين تحليلگر آمريکايي در پايان هشدار داد، در صورت ادامه نقض حقوق زندانيان، اعتصاب غذاي آنها ادامه خواهد داشت.
گفتني است ده‌ها نفر از زندانيان زندان گوانتانامو هفته‌هاست در اعتراض به رفتارهاي غيرانساني زندانبانان اعتصاب غذا کرده‌اند. چند روز پيش يکي از سخنگويان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد آمريکا براي شکستن اين اعتصاب اقدام به خوراندن با خشونت غذا به زندانيان مي‌کند. وي خوراندن به زور غذا به اعتصابيون را نقض حقوق بشر و شکنجه عنوان و آن را محکوم کرد.
گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است 130 نفر از 166زنداني گوانتانامو از اوايل ماه فوريه در اعتصاب غذا به سر مي‌برند. حال برخي اعتصابيون نيز بسيار وخيم اعلام شده است.
از سوي ديگر، سردبير ارشد يک نشريه آمريکايي اوباما را يک «رئيس‌جمهور بي‌کفايت» ناميد.
«جف اشتاينبرگ» سردبير نشريه «اکسکلازيو اينتليجنس» در گفت‌وگو با پرس‌تي‌وي گفت: به رغم ادعاي اوباما مبني بر حمايت 90درصدي جامعه آمريکا از لايحه کنترل سلاح، اين لايحه در کنگره رد شد که اين مسئله مي‌تواند ضربه‌اي به دولت وي تلقي شود.
به اعتقاد اين کارشناس سياسي، لابي انجمن اسلحه آمريکا که قدرت زيادي دارد، نقش فراواني در شکست رئيس‌جمهور آمريکا داشت.
گفتني است، به دليل قوانين راحت حمل سلاح در آمريکا اين کشور طي ماه‌هاي گذشته روزهاي مرگباري را به خود ديد. اين مسئله باعث افزايش اعتراض‌هاي مردمي از يک طرف و درخواست اوباما براي سخت‌تر شدن قوانين حمل سلاح از طرف ديگر شد؛ اقدامي که بنا به دلايل مختلف از جمله نفوذ بالاي لابي‌هاي اسلحه در محافل سياسي و اقتصادي به نتيجه نرسيد.

 


در پي افزايش حملات تروريستي در آستانه برگزاري انتخابات در پاکستان،‌ ارتش اين کشور در پايتخت مستقر مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، مقامات پاکستاني اعلام کردند، براي تامين امنيت پايتخت اين کشور يک استراتژي امنيتي سه مرحله‌اي را در اين شهر به اجرا مي‌گذارند؛ در مرحله نخست اين استراتژي،‌ نيروهاي پليس پايگاه‌هاي اخذ راي را به طور کامل محاصره مي‌کنند، در مرحله دوم نيروهاي ويژه به منطقه اعزام مي‌شوند و در مرحله سوم، نيروهاي ارتش به عنوان نيروهاي پشتيباني، حلقه سوم اين برنامه را تکميل مي‌کنند.
انتخابات پارلماني پاکستان 21 ارديبهشت برگزار مي‌شود. طالبان پاکستان نيز حملات خود را براي بر هم زدن انتخابات شدت بخشيده است؛ اين گروه تروريستي ديروز نيز در دو منطقه دست به عمليات زد؛ يک مرکز پليس در نوار قبايلي شمال غرب با انفجار بمب هدف قرار گرفت و سه کشته و 27 زخمي برجاي گذاشت. به گفته منابع پليس، اين انفجار به شيوه انتحاري صورت گرفت.
تروريست‌ها همچنين يک نشست سياسي - انتخاباتي را در منطقه «لوير» واقع در نوار قبايلي شمال غرب پاکستان هدف قرار دادند. شش غيرنظامي در اين حمله جان باختند و 20 تن ديگر زخمي شدند.
طبق آمار تکان دهنده يک مرکز مطالعاتي پاکستان، از 11 دي سال گذشته تاکنون به طور ميانگين 600 نفر در اين کشورکشته شدند.
قاتلان اين کشته‌شدگان از طالبان محلي و يا گروه تروريستي «لشکر جهنگوي» بوده‌اند.
هند
پاکستان در حالي با تروريسم و مشکلات برگزاري انتخابات دست و پنجه نرم مي‌کند که مرزهاي اين کشور و هند بار ديگر ناآرام شد: ديروز ارتش هند مناطق روستايي شهر «سيالکوت» در ايالت پنجاب پاکستان را گلوله‌باران کرد و ارتش پاکستان نيز به اين آتش پاسخ داد. در مورد تلفات و يا زخمي‌هاي احتمالي اين حمله گزارشي نرسيده است. ماه گذشته نيز در نتيجه درگيري ميان نيروهاي دو کشور تعدادي کشته و مجروح شدند.

 


احزاب مخالف بنگلادش در اعتراض به حملات خونين نيروهاي دولتي عليه تظاهرکنندگان، دست به اعتصاب سراسري زدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز احزاب ملي‌گرا و اسلامگراي بنگلادش و هواداران آنها اعتصاب دو روزه خود را آغاز کردند.
سخنگوي حزب «ناسيوناليست» بنگلادش در مورد اين اعتصاب سراسري گفت: ما در اعتراض به کشتارهايي که روزهاي يکشنبه و دوشنبه اتفاق افتاد، اعتصاب سراسري را آغاز کرده‌ايم. در اين حمله حاميان و اعضاي گروه «الحفاظت اسلام» قتل‌عام شده‌اند.
منابع غيررسمي شمار کشته‌شده‌هاي اين دو روز را 400 تن و مجروحان را نيز 2500 نفر اعلام مي‌کنند.
مطالبات گروه حفاظت از اسلام، جلوگيري از توهين به مقدسات، اجباري کردن آموزش علوم اسلامي و ممنوع کردن حضور زنان و مردان در يک مکان مشترک بود. احتمالا ناآرامي طي روزهاي آتي در بنگلادش ادامه مي‌يابد.

 


همزمان با ديدار رئيس‌جمهور کره‌جنوبي با اوباما، ناو هواپيمابر آمريکا عازم شبه جزيره کره شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها ناو هواپيمابر «يواس‌اس تيمتيز» آمريکا براي شرکت در رزمايش مشترک با کره‌جنوبي عازم آب‌هاي ساحلي اين کشور شد.
اين گزارش حاکي است خبر اعزام اين ناو پس از ديدار «پارک گئونهاي» رئيس‌جمهور کره‌جنوبي با اوباما درکاخ سفيد مخابره شد. اوباما در اين ديدار بر تعهد واشنگتن بر دفاع از سئول تاکيد کرد.
رزمايش دريايي دو کشور از روز شنبه آغاز خواهد شد و ناو 79 هزار تني «يواس‌اس تيمتيز» در همين روز وارد بندر بوسان کره‌جنوبي مي‌شود.حضور ناو هواپيمابر آمريکايي، درست پس از پايان رزمايش ديگر واشنگتن و سئول که در درياي‌زرد برگزار شد، صورت مي‌گيرد.تنش‌ها در شبه جزيره کره پس از آزمايش هسته‌اي کره‌شمالي و پرواز جنگنده‌هاي استراتژيک بي‌2 آمريکا در شبه جزيره به اوج خود رسيد، انتظار مي‌رود با تداوم رزمايش‌هاي نظامي آمريکا و کره‌جنوبي در منطقه دور جديدي از تنش‌ها آغاز شود.

 


75 هزار نفر از پرسنل بيمارستان‌هاي «مادريد» در اعتراض به اجراي سياست‌هاي رياضت اقتصادي در بيمارستان‌ها و مراکز درماني اين شهر دست از کار کشيدند.
کارکنان بيمارستان‌ها و مراکز درماني پايتخت اسپانيا روز سه‌شنبه براي چندمين بار به نشانه اعتراض به واگذاري شش بيمارستان و 27 مرکز بزرگ درماني به بخش خصوصي اعتصاب کردند.
اين پنجمين اعتصاب بزرگ صنف درماني «مادريد» در ماه جاري ميلادي است که با بي‌توجهي مسئولان دولتي برگزار مي‌شود.
به گفته تشکل‌هاي صنفي مادريد، در اين اعتصاب حدود 80 درصد کارکنان بخش بهداشت و درمان اين شهر مشارکت کردند. قرار است 16 ماه مه، 22 ماه مه و 4 ژوئن نيز اعتصاب‌هاي بعدي برگزار شود.
دولتمردان اسپانيايي براي جبران گوشه‌اي از کسري سر به فلک کشيده بودجه مدتي است به خصوصي سازي مراکز بزرگ درماني و بيمارستان‌هاي دولتي متوسل شده‌اند اما معترضان معتقدند اين اقدام باعث افزايش شديد فشارها به مردم به خصوص اقشار کم‌ درآمد جامعه مي‌شود.
کارکنان بخش بهداشت و درمان مادريد مي‌گويند در شرايط بحران اقتصادي عميق کشور که مردم بيش از هر زمان ديگر به خدمات درماني مطمئن و ارزان نياز دارند، واگذاري بهترين بيمارستان‌ها و مراکز درماني دولتي به بخش خصوصي، خيانت به آنها و تضييع يکي از حقوق اوليه شهروندان از سوي دولت به شمار مي‌رود اما مقام‌هاي دولتي مي‌گويند که براي کاهش کسري بودجه کشور چاره‌اي جز اين کار ندارند.
از حاشيه‌هاي جالب اين اعتصاب، همزماني آن با تبرئه شدن دختر پادشاه اسپانيا از اتهام مشارکت در فساد مالي است که سر و صداي زيادي در اين کشور به راه انداخته است.
خبرگزاري مهر به نقل از رويترز در اين باره نوشت، دادگاه مادريد که پيش از اين از احضار «پرنسس کريستينا» دختر پادشاه اسپانيا خبرداده بود اعلام کرد وي در ماجراي اختلاس شش ميليون يورويي از بودجه دولت هيچ نقشي نداشته و اين پرونده بسته شده است. همسر «کريستينا» متهم اصلي اين رسوايي مالي است. افشاي رسوايي‌هاي مالي خاندان سلطنتي در کشوري مثل اسپانيا آن هم در بحبوحه بحران سنگين اقتصادي،‌ خشم قربانيان سياست‌هاي رياضتي يعني مردم اسپانيا را برانگيخته است. چندي پيش شخص پادشاه نيز متهم به فرار از ماليات شد. يکي از سياست‌هاي رياضتي که به صورت گسترده درجامعه اسپانيا اعمال مي‌شود، افزايش چندين برابري ماليات‌هاست!
از هلند، ديگر کشور اروپايي نيز خبر مي‌رسد، گروهي از دانشجويان اين کشور در محکوميت سياست‌هاي رياضت اقتصادي، سخنراني رئيس صندوق بين‌المللي پول را قطع کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبکه خبري «يورونيوز»، دانشجويان معترض در دانشگاهي در آمستردام، براي مدتي صحبت‌هاي «کريستين لاگارد» رئيس صندوق بين‌المللي پول را متوقف کردند.
لاگارد در حال صحبت درباره بحران بدهي‌ها در اروپا بود که ناگهان برخي دانشجويان در انتقاد از سياست‌هاي اين صندوق دست به اعتراض زدند.
يکي از آنها خطاب به لاگارد گفت: «فن سالاري بهتر از مردم‌سالاري است.» و سخنان قبلي او را که گفته بود يوناني‌ها خود بايد با پرداخت ماليات به خودشان کمک کنند را به تمسخر گرفت.
رئيس صندوق بين‌المللي پول سپس با بيان اين که مناطقي در دنيا هست که سياست‌هاي اين نهاد مالي مورد انتقاد قرار مي‌گيرد، گفت: «همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام، آنچه که ما مي‌خواهيم ايجاد ثبات است و آنچه که اکنون لازم است اين است که مناظرات متعادلي شنيده شود.»
به دنبال بلند شدن اين صداي اعتراض، محافظان خانم لاگارد برخي از دانشجويان را اخراج کردند.
نشريه آلماني «دي‌سايت» اما با انتشار گزارشي در مورد بحران اقتصادي اروپا، به سياست‌هاي دولت فرانسه تاخت و رئيس‌جمهور اين کشور را محکوم به اتخاذ سياست‌هايي کرد که باعث ايجاد «انشقاق» در جامعه فرانسه و حتي اتحاديه اروپا شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، نشريه «دي سايت» نوشت:» اولاند مي‌خواست رئيس‌جمهوري براي همه فرانسوي‌ها شود، البته وي اين کشور را دچار جدايي و دو دستگي کرد و مي‌تواند در پايان چنين وضعيتي را در اروپا هم ايجاد کند.
نويسنده در ادامه با تاکيد بر اينکه آشتي به جاي جدايي يکي از شعارهايي بود که رئيس‌جمهوري فرانسه با علاقه دم از آن مي‌زد نوشت: يک سال پيش اولاند با کسب حدود 52 درصد آرا به بالاترين مسئوليت دولتي در کشور همسايه آلمان نائل آمد.
وي موفقيت در انتخابات را مديون مناظره تلويزيوني موفق خود در مقابل نيکلا سارکوزي دانست. در آن زمان اولاند سوسياليست وعده داد که به عنوان رئيس‌جمهوري اين کشور در خدمت همه فرانسوي‌ها چه در جناح راست و چه در جناح چپ خواهد بود. اما يک سال بعد دقيقا عکس اين قضيه اتفاق افتاده است و اولاند در راس کشوري قرار دارد که کاملا از هم گسيخته و جدا شده است.
گفتني است روز يکشنبه گذشته، مصادف با اولين سالگرد رياست‌جمهوري «فرانسوا اولاند» تظاهرات گسترده‌اي عليه اولاند و سياست‌هاي وي در پاريس برگزار شد. برگزارکننده اين تظاهرات که با خشم نخست‌وزير اين کشور مواجه شد، پيش از اين از طرفداران اولاند بود!

 


رياست عمومي امنيت ملي افغانستان با انتشار بيانيه‌اي از دستگيري يک عامل انتحاري خبر داد که قصد ترور دکتر «عبدالله عبدالله»، رهبر ائتلاف ملي اين کشور را داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، در بيانيه امنيت ملي افغانستان آمده است که ماموران رياست عمومي امنيت ملي اين کشور طي اقدامي، يک عامل انتحاري به نام
«نظيف الله» را دستگير کرده‌اند.
بر اساس اين بيانيه، عامل انتحاري به دستور شوراي کويته گروه طالبان قصد داشته که کانديداي سابق رياست جمهوري افغانستان و رهبر ائتلاف ملي اين کشور را ترور کند.اين بيانيه افزود: فرد دستگير شده در جريان بازجويي ها اعتراف کرده که در مدرسه واقع در شهر «پشاور»، توسط يک تبعه پاکستاني به انجام اين حمله انتحاري تشويق شده است.براساس اين گزارش، برنامه فرد دستگير شده اين بوده که در جلسه رهبري ائتلاف ملي و زماني که عبدالله عبدالله واحمد ضياء مسعود حضور دارند مواد منفجره همراه خود را منفجر کند. بر اساس اين بيانيه عامل انتحاري در جريان بازديد از دفتر حزب ائتلاف ملي افغانستان توسط ماموران امنيت ملي اين کشور دستگير شد.

 


انفجار در کرکوک
تروريست‌ها با انفجار سه بمب در کرکوک عراق، حداقل سه نفر را کشتند و 53 نفر ديگر را مجروح کردند. در يکي از اين انفجارها، اتحاديه ميهني کردستان عراق هدف قرار گرفت و دو تن از کشته‌شدگان نيز از نيروهاي پيشمرگ هستند.
کودک آواره قهرمان
در پي تلاش يک نظامي ترک به تعرض نسبت به دختر آواره سوري، برادر خردسال اين دختر در اقدامي شجاعانه، پرچم ترکيه را در اردوگاه آوارگان منطقه «الريحانه» به آتش کشيد. نيروهاي ضد‌شورش ترکيه نيز وارد عمل شدند و اين طفل بي‌گناه را مورد ضرب و جرح شديد قرار دادند و با خود بردند. نظاميان ترک همچنين خودروهاي آوارگان را به آتش کشيدند.
محمد مرسي در برزيل
«محمد مرسي» در سفرش به برزيل، شش توافقنامه همکاري با مقامات اين کشور امضا کرده است. اين توافقنامه‌ها به حوزه‌‌هاي فني، کشاورزي، فرهنگي و بهداشت مربوط مي‌شود.
68 کشته در نيجريه
ارتش نيجريه اعلام کرد، افراد مظنون به عضويت در گروه تروريستي «بوکوحرام» طي حمله به شهر «پاما» در شمال شرق نيجريه 55 نفر از جمله 22 افسر پليس را کشتند. در اين حمله، 13 مهاجم نيز کشته شدند. مهاجمان بوکوحرام در اين حمله 105 زنداني را آزاد کردند و همه مراکز نظامي و پليس را به آتش کشيدند.
هلاکت 60 شورشي در سودان
نظاميان سوداني 60 شورشي که قصد داشتند به منطقه‌اي در کردوان جنوبي حمله کنند را از پاي در آوردند. ارتش سودان از اوايل هفته گذشته تاکنون با شورشيان ايالت‌هاي کردوان جنوبي و نيل آبي درگير است.
در افغانستان مي‌‌مانيم!
«پدرو مورينس» وزير دفاع اسپانيا گفت: به احتمال زياد نظاميان اسپانيايي پس از 2014 در افغانستان حضور خواهند داشت. اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد که آمريکا وعده خروج کامل تا پايان 2014 (10 دي 1393) را داده است.

 


مردم قرقيزستان با برپايي تظاهرات خواستار خروج نظاميان آمريکايي از کشورشان و تعطيلي پايگاه نظامي ماناس شدند.
به گزارش فارس جوانان معترض قرقيزي به حضور آمريکا در کشورشان در تظاهراتي که روز سه‌شنبه در «بيشکک» پايتخت قرقيزستان انجام دادند، با در دست داشتن پرچم قرقيزستان، شعارهايي عليه حضور نظامي آمريکا سر دادند.
اين جوانان آمريکا را عامل ناامني و تهديد در کشورشان عنوان کردند و خواستار خروج نظاميان آمريکايي از بيشکک شدند.
آنان با اشاره به سقوط چند روز گذشته هواپيماي آمريکايي در منطقه «پانفيلاو»، دردست نوشته‌هايي را حمل مي‌کردند با اين مضمون که چه کسي مي‌تواند تضمين دهد که پرواز بعدي هواپيماهاي آمريکايي در بيشکک سقوط نکند؟حزب سبز و حزب ملي‌گراي قرقيزستان نيز در روزهاي گذشته خواستار تعطيلي پايگاه نظامي ماناس شدند.اين احزاب معتقدند که آمريکا با دستاويز قرار دادن تروريسم به دنبال گسترش نفوذ خود درمنطقه است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10