(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 - شماره 20485

کوتاه اقتصادي
برنامه‌هاي جديد شوراي رقابت براي کنترل بازار خوردو
احتمال عرضه نقدي سکه در بورس کالا
افزايش يارانه نان مشروط شد
تشکيل کارگروه‌‌هاي تخصصي براي توسعه بازار سرمايه
کميته تأمين ارتباطات انتخابات تشکيل شد
براي ارائه مستندات افزايش حقوق کارگران تعيين شد
مهلت يک‌ماهه ديوان عدالت اداري به وزارت کار و رفاه
با مجوز گمرک واردات تراکتور دست دوم آزاد شد
تجمع بازنشستگان پالايشگاه آبادان مقابل وزارت نفت
چگونگي تعيين قيمت بليت قطار اعلام شد
با ابلاغ مصوبه هيأت وزيران ميزان ماليات و بيمه مسکن مهر تعيين شد
بانک مرکزي اعلام کرد
اختصاص 6 \1 ميليارد دلار به واردات کالاي اساسي
   


* مديرعامل بانک مسکن خبر داد: اين بانک 792 هزار ميليارد ريال ناخالص تسهيلات پرداختي دارد که بخش اعظم آن مربوط به مسکن مهر است.قدرت‌الله شريفي با اعلام اين خبر افزود: با توجه به اين که عمده واحدها واگذار شده، ولي دفترچه اقساط براي آنان صادر نشده بايد هرچه سريع‌تر نسبت به صدور دفترچه اقساط اقدام شود.
* معاون خدمات مشترکين شرکت توزيع برق تهران با بيان اينکه نصب کنتور برق بسته به شرايط شايد شش ماه هم طول بکشد گفت: سال گذشته در تهران کمبود کنتور داشتيم اما از شهريور ماه سال گذشته اين مشکل مرتفع شد.
* سرپرست مؤسسه اعتباري توسعه از تسويه بدهي 5 هزار ميلياردريالي اين مؤسسه به بانک مرکزي خبر داد وگفت: در حال حاضر املاک مازاد شناسايي و به کانون کارشناسان رسمي دادگستري ارائه شده و در مرحله کارشناسي قرار دارد.غلامرضا خليل ارجمندي همچنين از برنامه‌ريزي براي تشکيل هلدينگ بزرگ گروه اقتصادي توسعه خبر داد و اظهار داشت: اين هلدينگ بزرگ از ساماندهي مجموعه‌هاي پراکنده بخش خصوصي که در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و در ارتباط با مؤسسه فعاليت مي‌کردند، ايجاد مي‌شود.
* رئيس مرکز تربيت مربي استان البرز گفت: 60 نفر از مربيان عراقي در 18 روز ابتدايي ارديبهشت ماه در ايران، آموزش مهارت کسب کردند.علي توکلي گلپايگاني در مراسم پاياني حضور مربيان عراقي در ايران در مرکز تربيت مربي کرج، افزود: آموزش ياد شده در جهت تفاهمنامه مشترک ميان وزارتخانه‌هاي کار ايران و عراق بوده است.وي با بيان اينکه مربيان عراقي در 4 رشته جوشکاري، الکترونيک و برق، فناوري خودرو، آموزش مهارت کسب کرده‌اند، افزود: مربيان آموزش تخصصي را در يک دوره 100 ساعته گذرانده‌اند.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7754 الي 7759، 3314، 3315، 3364، 3365، 3380 الي 3384، 6635 الي 6638، 6683 الي 6689، 6667، 6619، 7704 الي 7708، 7736 الي 7738، 3525، 3528، 4495 و 4435 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


رئيس شوراي رقابت برنامه‌هاي آتي اين شورا براي کنترل بازار خودرو را تشريح کرد.
جمشيد پژويان گفت: اميدواريم طي 6 ماه آينده، برخي مسائل و مشکلات موجود در صنعت خودروسازي که مرتبط با قيمت نهاده‌هاي توليد است را در شوراي رقابت بررسي کنيم. در اين زمينه قيمت‌گذاري قطعات و نهاده‌هاي توليد قطعه مورد بررسي قرار مي‌گيرد، زيرا اين مسئله تاثير زيادي در قيمت تمام شده توليد خودروها دارد.
وي افزود: نهاده‌هاي توليد ممکن است به عنوان کالاي مصرفي محسوب نشوند و در نتيجه، مصرف‌کننده متوجه افزايش قيمت آن نمي‌شود و هيچ انعکاسي درجامعه ندارد، اما به راحتي از سوي برخي افراد مورد افزايش قيمت قرار مي‌گيرد. مثلا يک فرد معمولي درخواست خريد ورق آهني ندارد، اما قيمت اين نهاده در قيمت توليد کالاهاي نهايي اثرگذار است و تاثير آن به مصرف‌کننده منتقل مي‌شود. وظيفه شوراي رقابت در اين مورد، حل مشکلات موجود در قيمت‌گذاري کالاهاي انحصاري است که اين کار را شروع کرده‌ايم.
پس از جهش قيمت خودرو، بخشي از افزايش قيمت که به ناحق صورت گرفته بود، را اصلاح کرديم، اما بخشي را که انصاف در آن رعايت شده بود، قبول کرديم. ما نمي‌خواهيم سياستمان به ورشکستگي خودروسازان و قطعه سازان منتهي شود، به همين دليل با در نظر گرفتن تمام جوانب در مورد قيمت‌گذاري، سياست‌گذاري کرده‌ايم.
پژويان اظهار اميدواري کرد طي 6 ماه آينده و يا در مدتي کمتر از آن، سر و سامان بهتري به بازار خودرو داده شود، البته اين کار منوط به اين است که جهش تورمي در کشور اتفاق نيفتد.
پژويان در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: شوراي رقابت در جهت کنترل بازار، مطمئنا قراردادهاي فروش خودرو را نيز مورد بررسي قرار مي‌دهد و اين مسئله جزء اختيارات شوراي رقابت است تا قراردادي به صورت غيرمنصفانه منعقد نشود.
يکي از موارد انحصار اين است که فروشنده، قرارداد را به خريدار تحميل کند که اين موضوع را در مورد خودروسازان بررسي خواهيم کرد. از آنجا که خودروسازان به دنبال افزايش فروش براي کسب سود بيشتري هستند، تا آنجا که ممکن باشد تيراژ توليدشان را افزايش خواهند داد که اين مسئله به نفع آنها است و باعث کاهش قيمت توليد خواهد شد. انتظار نداريم که خودروسازان طوري اقدام کنند که در قراردادهايشان با خريداران غيرمنصفانه برخورد کنند، اما شوراي رقابت مرتبا بازار خودرو را رصد خواهد کرد تا مشکلي براي خريداران ايجاد نشود.
رئيس شوراي رقابت درباره تعيين قيمت خودروهاي خارجي هم گفت: بسياري از خودروها به صورت CKD در کشور توليد مي‌شوند که ارزبري آنها خيلي بالاتر از ساير خودروها است و تامين قطعه کمتري از داخل دارند. در مورد نرخ تورم اين نوع خودروها و خودروهاي ديگر توليدي توسط ايران خودرو و سايپا، درخواست تعيين نرخ تورم را به بانک مرکزي ارائه داده‌ايم و با ارائه اطلاعات بيشتر، منتظريم تا نرخ تورم بخشي اين خودروها به ما اعلام شود.
دستورالعمل تعيين قيمت خودرو ثابت است، ولي متغيرهاي آن در مورد هر خودرو متفاوت خواهد بود، ما اطلاعات مربوط به سطح کيفي خودروها را براي بسياري از مدل‌ها در اختيار داريم، اما با توجه به اينکه قبلا در اقتصاد ايران، نرخ تورم براي خودروها مشخص نشده بود، منتظريم تا اين نرخ‌ها از سوي بانک مرکزي اعلام شود.
پژويان در پاسخ به اين سوال که نرخ تورم بخشي خودروهاي وارداتي چه زماني از سوي بانک مرکزي اعلام خواهد شد و تا آن زمان، شرکت‌هاي خودروساز به چه صورت بايد محصولات خود را عرضه کنند؟ اظهار داشت: خودروسازان خصوصي مي‌توانند تا زمان اعلام نرخ تورم بخشي محصولات از متوسط نرخ تورم 26/53 درصدي براي قيمت‌گذاري محصولاتشان استفاده کنند و بر اين اساس و با توجه به فرمول شوراي رقابت نسبت به تعيين قيمت جديد محصولاتشان و دريافت تاييديه از شوراي رقابت اقدام کنند. به محض اعلام نرخ تورم بخشي اين نوع خودروها،‌ بلافاصله شوراي رقابت قيمت جديد خودروها را تعيين خواهد کرد که در اين خصوص مي توانيم به دو روش عمل کنيم، يکي اينکه ممکن است قيمت‌هاي جديد از همان روز تعيين قيمت به بعد اعمال شود و يا اينکه فروش‌هاي قبلي نيز مشمول اين قيمت‌گذاري شوند و مابه‌التفاوت قيمت جديد و قديم خودروها به خريداران بازگردانده شود. اين مسئله به تصميم شوراي رقابت‌ بستگي دارد و اميدواريم تا قبل از انتهاي هفته آينده، نرخ تورم‌بخشي خودروهاي خارجي و همچنين خودروهاي داخلي با ارزبري بالا از سوي بانک مرکزي به شوراي رقابت اعلام شود و پس از آن نيز قيمت جديد اين نوع خودروها مشخص شود.
رئيس شوراي رقابت در پاسخ به اين سوال که خودروسازان در فرمول قيمت‌گذاري خودرو، هرچند وقت يکبار مي‌توانند نسبت به روز رساني نرخ تورم هر خودرو اقدام کنند گفت: در قيمت‌گذاري اخير، تورم بخشي خودرو از فروردين 91 تا فروردين 92 مد نظر بوده است که خودروسازان مي‌توانند بر اين اساس، محصولات خود را قيمت‌گذاري و عرضه کنند، اما اگر نرخ تورم در مدت 4، 5 يا 6 ماه افزايش يابد، خودروسازان مي‌توانند درخواست خود را براي تجديد نظر در قيمت خودرو به شوراي رقابت ارائه کنند و يا اگر بانک مرکزي، نرخ تورم جديدي را اعلام کند، مي‌توانند آن را به شوراي رقابت اطلاع دهند تا قيمت‌گذاري مورد بازنگري قرار گيرد.
وي تاکيد کرد البته اين طور نيست که خودروسازان هر ماه، قيمت جديدي براي خودروها ارائه کنند بلکه در يک دوره زماني که جهش قابل توجهي در نرخ تورم صورت مي‌گيرد، مي‌توانند درخواست تجديدنظر، در قيمت خودروها را به شوراي رقابت ارائه کنند. در موارد ديگر نيز دستورالعمل قيمت معمولا در مدت يک سال مورد بازنگري قرار گرفته است ولي شرايط خاص اقتصادي مي‌تواند ضرورت بازنگري در قيمت‌ها را به همراه داشته باشد.
پژويان در پاسخ به اين انتقاد که پس از اعلام قيمت جديد محصولات ايران‌خودرو و سايپا، اين قيمت‌ها مورد انتقاد بسياري از مصرف‌کنندگان قرار گرفت، زيرا انتظار داشتند کاهش قيمت بيشتري اتفاق بيفتد گفت: من هم به عنوان يک مصرف‌کننده دوست دارم براي رفاه جامعه، قيمت خودرو تا 50 درصد کاهش يابد، ولي واقعيت اين است که قيمت‌گذاري بايد طوري باشد که منافع کلي مصرف‌کنندگان نيز کاهش نيابد. زيرا اگر صنعت خودروسازي ورشکست شود، منافع همه مصرف‌کنندگان صدمه خواهد ديد.

 


مديرعامل بورس کالاي ايران از احتمال عرضه نقدي سکه در بورس خبر داد.
حسين پناهيان در گفت‌وگو با مهر گفت: در مورد سکه يا هر کالاي ديگري، چنانچه شرايط پذيرش داشته باشد، بورس کالا آمادگي و امکان عرضه نقدي آن را دارد.
مديرعامل بورس کالاي ايران از ارائه پيشنهادات بورس کالا در اين زمينه به بانک مرکزي خبر داد و تصريح کرد: عرضه کننده سکه بايد اين تمايل را داشته باشد که سمت عرضه را تقويت کند.
وي خاطرنشان کرد: از بانک مرکزي درخواست کرده‌ايم که چنانچه در ارتباط با عرضه نقدي سکه به ما کمک کنند، از آمادگي کامل براي انجام معاملات آن برخورداريم و منتظر پاسخ بانک مرکزي در اين زمينه هستيم.
پناهيان در پاسخ به اين سوال که آيا عرضه نقدي سکه در بورس کالا مي‌تواند به شفاف سازي و تعديل نرخ‌ها کمک کند، گفت: مهمترين فاکتور بورس شفاف‌سازي، قانون‌مندي و قابل پيگيري بودن است و به راحتي مي‌توانيد اتفاقات رخ داده در بازار را پيگيري کنيد.
وي تصريح کرد: به عبارت ديگر، مي‌توان نوسانات بازار و دستکاري‌هاي بازار را رصد، پيگيري و رديابي کرد، اين بازار شفاف است و مي‌تواند کمک زيادي در اين زمينه بکند.
مديرعامل بورس کالاي ايران با اشاره به اينکه بانک مرکزي يکبار پيش از اين با عرضه نقدي سکه در بورس کالا موافقت نکرده بود، افزود: در حال حاضر بانک مرکزي در حال مطالعه و بررسي عرضه نقدي سکه در بورس است و منتظريم که اگر به نتيجه و دستاورد مثبتي رسيدند، اقدام کنيم.

 


دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها درباره افزايش يارانه نان توضيحات جديدي داد.
محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در حال حاضر مبلغ 455 هزار ريال به صورت ماهانه به هر فرد ايراني پرداخت مي‌شود که 405 هزار ريال آن بابت اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي و آب و 50 هزار ريال آن بابت نان است.
وي در ادامه با بيان اينکه در سال گذشته با توجه به افزايش قيمت تضميني خريدگندم از کشاورزان توسط دولت، مجددا قيمت آرد و متعاقب آن نان نيز افزايش يافت، خاطرنشان کرد: بر اين اساس مقرر شد معادل اين افزايش مبلغ 280 هزار ريال براي کل سال 1391 به هر فرد ايراني پرداخت شود که اين امر در سال گذشته عملياتي شد.
دبير ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها با تاکيدبر اين که در سال 1392 همچنان پرداخت50 هزار ريال يارانه نان به طور سرانه و ماهانه در قالب 455 هزار ريال يارانه پرداختي مشابه سال 1391 ادامه خواهد داشت و قطع نمي‌شود، ادامه داد:‌ بديهي است افزايش مجدد يارانه نان، پس از نهايي شدن بودجه و تعيين قيمت تضميني گندم و درآمدهاي سازمان هدفمندي يارانه‌ها با مصوبه مجلس از اين محل قابل بررسي و تصميم‌گيري است.

 


دبير کل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري از تشکيل سه کارگروه تخصصي براي توسعه بازار سرمايه خبر داد.
به گزارش ايسنا، بهروز خدارحمي در جريان هفتمين نمايشگاه تخصصي بورس، بانک و بيمه در نشست خبري گفت: کارگروه‌‌هاي ويژه‌اي در حوزه تحليل‌هاي تخصصي، حقوقي و تامين سرمايه توسط کانون کارگزاران تشکيل شده است زيرا تحليل براي توسعه بازار سرمايه بسيار مهم است.
وي افزود: در حال حاضر کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري در حال تشکيل دپارتمان تخصصي تحليل کلان و پايش بازار است. اين کارگروه تخصصي در قدم اول به تحليل کلان کسب و کار و پيش‌بيني بازار در قدم اول پرداخته و سپس به جزئيات صنعت مي‌پردازد.خدارحمي با تاکيد بر اينکه تجربيات در اين حوزه در کشور ما بسيار کم است، گفت: قصد داريم در اين خصوص از موسسات بين‌المللي کمک بگيريم که در اين راستا با يک موسسه بين‌المللي به تفاهم رسيديم تا به صورت فصلي گزارش‌هاي «بيزينس مونيتر» را درخصوص فضاي کسب و کار و صنعت در ايران در اختيار ما قرار دهد.وي با تاکيد بر اينکه اين گزارش‌ها مختص فضاي اقتصادي ايران بوده و بومي‌سازي شده است، افزود: براساس اين طرح ابزارهاي مالي که قرار است وارد بازار سرمايه شوند در ابتدا توسط کنسرسيوم‌هايي از اعضاي کانون مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا نقاط ضعف و قدرت آنها بررسي شود.
به اعتقاد او سرمايه‌گذاران عادي ترجيح مي‌دهند در ابزارهاي جديد براي اولين بار سرمايه‌گذاري نکنند به همين دليل ما نيازمند گروه‌هايي بوديم تا براي طرح‌هاي اوليه وارد عرصه سرمايه‌گذاري شوند که در نهايت کنسرسيوم‌هايي از اعضاي کانون تشکيل شد تا در ابتدا از ابزارهاي جديد استفاده کنند.
دبير کل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري در ادامه از تشکيل کارگروه حقوقي در اين نهاد در سال جاري خبر داد و گفت: اکثر اعضاي کانون و شرکت‌هاي بازار سرمايه نيازهاي حقوقي دارند اما براي آنها مقرون به صرفه نيست که براي تامين اين نيازها يک کارگروه تخصصي تشکيل دهند يا اينکه نيازي نيست براي مشکلات کوچک اين کار را بکنند.وي ادامه داد به همين دليل قصد داريم تا با تشکيل کارگروه حقوقي در کانون، نيازهاي حقوقي اعضا را برطرف کنيم.
وي به تدوين مقررات براي اين کارگروه اشاره کرد و گفت: اعضا مي‌توانند مشکلات حقوقي خود را از طريق اين کانون برطرف کنند. خدارحمي همچنين از تشکيل کارگروه تامين سرمايه خبر داد و گفت: اين کارگروه به طور کاملا مستقل تصميم‌گيري و فعاليت کرده و در عرصه تامين مالي از طريق بازار سرمايه هدف‌گذاري شده است.
معامله اوراق سلف نفتي در آينده نزديک
از سوي ديگر رئيس سازمان بورس از معامله اوراق سلف نفتي در آينده نزديک خبر داد.
علي صالح‌آبادي در همايش بين‌المللي پيوند بازارهاي سرمايه خاطرنشان کرد: دست يافتن بازار سرمايه ايران به بازدهي بالا و کم‌نظير 55 درصدي در سال 2012 و مصون ماندن از دومينوي سقوط يا ضعف بازارهاي مالي در سال‌هاي قبل از آن، از نشانه‌هاي اين پيشرفت است.رئيس سازمان بورس به تولد چهارمين بورس در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: بازار سرمايه ايران پيش از اين حضور موفق سه بورس را تجربه کرده و چهارمين بورس خود را با بنياني کاملا ايراني تاسيس کرده است به طوري که نخستين بار معامله برق و ديگر حامل‌هاي انرژي در اين بورس آغاز شد که علاوه بر معامله برق، زغال‌سنگ، قطران و کک، به زودي شاهد معامله اوراق سلف نفتي و در آينده‌اي دورتر معاملات نفت خواهد بود.
وي به ابزارهاي متنوع معاملاتي در بازار سرمايه اشاره کرد و توضيح داد: بازارهاي مالي ايران از حدود دو دهه پيش انتشار اوراق مشارکت را تجربه کرده بود و امروزه ساير ابزارهاي مالي نوين اسلامي نظير اوراق اجاره و مرابحه را نيز به ابزارهاي تامين مالي خود افزوده است.سخنگوي سازمان بورس به موفقيت‌هاي سازمان بورس در خصوص ارتقاء فرهنگ سهامداري و رشد سواد مالي در ميان مردم اشاره کرد و گفت: معرفي تالار مجازي بورس ايران از اتفاقات خوب بازار سرمايه ايران در سال‌هاي اخير است. به طوري که اين تالار با طراحي بسيار پيشرفته روشي بي‌خطر و بي‌هزينه براي آزمون و خطا در سرمايه‌گذاري است.

 


رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تشکيل کميته تأمين ارتباطات انتخابات در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد.
محمدعلي فرقاني درمورد اهداف تشکيل اين کميته گفت: اين کميته به منظور ايجاد زمينه برگزاري انتخابات الکترونيکي، تسريع در مراحل مختلف ثبت‌نام و اجراي انتخابات، کاهش هزينه‌هاي برگزاري انتخابات و تأمين ارتباطات پايدار و مطمئن تشکيل شده است.
وي سپس به تشريح جايگاه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در انتخابات پرداخت و افزود: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به نيابت از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و بعنوان مرجع صدور پروانه فعاليت اپراتورها در تأمين ارتباطات پايدار بين شعب و ستاد برگزاري انتخابات نقش اساسي دارد.
فرقاني ادامه داد: اين کميته با حضور نمايندگان وزارت کشور، شرکت ارتباطات زيرساخت، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، سازمان فناوري اطلاعات و نمايندگان اپراتورها تشکيل شده است.
وي بررسي ارايه خدمات تلفن ثابت، سيار و اينترنت در بيش از 63هزار روستا و يک هزار و 169شهر، استفاده از ظرفيت بيش از 16هزار دفتر پيشخوان خدمات دولت در سطح کشور، تأمين ارتباطات حدود 70هزار حوزه برگزاري انتخابات از طريق شبکه‌هاي زير ساخت کشور، خطوط MPLS مخابرات، شبکه ارتباطات سيار و تهيه دستورالعمل‌هاي لازم مراقبتي و پيشگيرانه براي اجرا از سوي اپراتورها را از جمله اقدامات کميته تأمين ارتباطات انتخابات عنوان کرد.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اهميت تأمين ارتباطات مطمئن در سطح شبکه زيرساخت‌هاي کشور در برگزاري انتخابات گفت: در اين کميته براي پيشگيري از قطع ارتباطات در برگزاري انتخابات و همچنين جلوگيري از اقدامات ساير دستگاه‌هايي که ممکن است در برگزاري انتخابات تداخلي ايجاد کنند، دستورالعمل‌هاي لازم براي ابلاغ به دستگاه‌هاي مسئول تهيه شده است.

 


وزارت کار يک ماه مهلت دارد تا دفاعيات خود درباره تعيين حداقل دستمزد سال جاري کارگران را به ديوان عدالت اداري ارائه کند.
عضو کميته دستمزد شوراي عالي کار با اعلام نامه‌نگاري ديوان عدالت اداري با وزارت تعاون، کار و رفاه درباره شکايت از تخلف در تعيين حداقل مزد امسال کارگران، گفت: وزارت کار يکماه مهلت دارد تا دفاعيات خود درباره عملکرد شوراي عالي کار براي تعيين حداقل مزد 487 هزار توماني را ارائه کند.
حسين حبيبي در گفتگو با مهر از جديدترين اقدامات صورت گرفته درباره شکايت از وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعي درباره تخلف در تصويب افزايش 25 درصدي حداقل دستمزد سال جاري خبر داد و گفت: ديوان عدالت اداري با ارسال نامه‌اي به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به اين وزارتخانه يک ماه مهلت داد تا دفاعيات خود درباره روش تعيين حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار را ارائه کند.
عضو کميته دستمزد شوراي عالي کار اظهار داشت: هم اکنون پرونده شکايت از دستمزد کارگران در روال قانوني خود دنبال مي‌شود و ديوان عدالت اداري پس از دريافت دادخواست کارگران، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي ارائه دفاعيه زمان داده است.
حبيبي خاطرنشان کرد: پس از اتمام مهلت ارائه دفاعيات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و ارسال آن به ديوان عدالت اداري، ديوان رأي نهايي خود درباره شکايت کارگران را صادر خواهد کرد.
وي با اشاره به اينکه براي ارائه يک سري مستندات و بيان برخي موارد درخواست حضور در ديوان عدالت اداري به منظور بررسي شکايت کارگران از دستمزد 92 را نيز داريم افزود: در هر صورت، هر رأيي که از سوي ديوان عدالت اداري داده شود بايد به اجرا درآيد.
اين مقام مسئول کارگري رأي ديوان عدالت اداري را فصل‌الخطاب دانست و درباره اظهارنظر برخي گروه‌هاي کارفرمايي درباره عدم اجراي افزايش دوباره دستمزد امسال کارگران بيان داشت: اجراي قانون کار در اين باره بايد مد نظر قرار گيرد.
به گفته حبيبي، در اجراي مواد 41 و 167 قانون کار از سوي شوراي عالي کار تخلف صورت گرفته و اظهارات برخي مسئولان کارفرمايي درباره بي‌ميلي کارفرمايان در اجراي رأي احتمالي جديد ديوان عدالت اداري مايه تأسف است.
عضو کميته دستمزد شوراي عالي کار اظهار داشت: اينکه برخي گروه‌هاي کارفرمايي مطرح مي‌کنند در صورت افزايش دوباره دستمزد امسال، اخراج نيروي کار و تعطيلي بنگاه‌ها افزايش مي‌يابد ناشي از نگاه سياسي به يک مسئله غيرسياسي و شکايت کارگران است.

 


گمرک ايران اجازه ورود تراکتورهاي مستعمل و دست‌دوم را به کشور صادر کرد.
به گزارش ايسنا، گمرک ايران اعلام کرد که پيرو بخشنامه‌هاي اداره‌کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران با ورود و ترخيص تراکتورهاي کشاورزي مستعمل با قدرت بيش از 120 اسب بخار و ساير ماشين‌آلات خودگردان مستعمل کشاورزي موافقت کرد.
گمرک شرايط پنج‌گانه ورود تراکتورها و ماشين‌آلات مستعمل را به شرح زير اعلام کرد:
1- تراکتورها و ماشين‌آلات مستعمل مذکور بيش از 4 سال از تاريخ ساخت آن‌ها نگذشته باشد. 2- مشمول ضوابط فني واردات خودرو نباشند. 3- داراي نمايندگي خدمات پس از فروش فعال در کشور باشند. 4- از برندهاي معتبر جهاني شامل جاندير- کلاس- والترا- کيس- مسي- فرگوسن و نيوهلند باشند. 5- موافقت کلي صرفا تا پايان سال 1392 و صرفا به لحاظ مستعمل بودن است و ترخيص کالاهاي وارده مستعمل مذکور مشمول رعايت ضوابط ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.
همچنين در خصوص سال ساخت دقت شود در صورت وجود هرگونه ابهام با ذکر دقيق شماره‌شاسي و موتور مراتب از نمايندگي مربوطه و با تائيد مرکز توسعه مکانيزاسيون وزارت جهاد کشاورزي استعلام شود.
دستور واردات تراکتورهاي مستعمل و دست دوم در حالي صادر شده است که پيشتر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعت تراکتورسازي مخالفت خود را با واردات بي‌رويه تراکتورهاي چيني و هندي ابراز کرده بودند.

 


عده‌اي از بازنشستگان پالايشگاه نفت آبادان خواستار ديدار با وزير و دريافت مطالبات خود هستند.
به گزارش ايسنا، اين عده به همراه خانواده‌هاي خود از روز يکشنبه 15 ارديبهشت مقابل وزارت نفت تجمع کرده‌اند و خواستار ديدار با وزير نفت و دريافت مطالباتشان هستند، آنها تأکيد کرده‌اند که تا حل مشکلاتشان به آبادان برنخواهند گشت.
يکي از اين بازنشستگان گفت: طبق قانون سازماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن بايد منازل سازماني به شاغلين و بازنشستگان اين صنعت واگذار شود اما با وجود دستور وزير شاهد هستيم که مدير عامل پالايشگاه آبادان از اين کار سر باز مي‌زند.
وي در ادامه مدعي شد: مدير پالايشگاه آبادان نه تنها دستور وزير را عملي نمي‌کند بلکه با گرفتن حکم از دادگاه قفل خانه‌هاي برخي از بازنشستگان را بريد و اثاثيه آنها را به خيابان ريخت.
اين بازنشسته پالايشگاه آبادان با اشاره به اين که فروردين ماه امسال نيز در مقابل وزارت نفت تجمع کرده‌اند، گفت: با شروع نمايشگاه نفت در اواخر فروردين ماه تصميم گرفتيم که در نمايشگاه اعتراض خود را رسانه‌اي کنيم اما بعد از اين که وزير متوجه شد، طي نامه‌اي دستور داد که مشکل ما بازنشستگان حل شود اما با اتمام نمايشگاه‌ باز هم فراموش شديم.
او افزود: بارها به نمايندگان آبادان، خوزستان و کميسيون انرژي نامه نوشتيم و آنها هم ضمن همدردي با ما طي چند نامه از وزارت نفت خواستند که خانه‌هاي سازماني طبق قانون به کارمندان و بازنشستگان نفت واگذار شود اما متأسفانه گوش شنوايي نيست.
بنابراين گزارش، طبق قانون وزارت نفت بايد 10 هزار و 700 دستگاه خانه را واگذار کند که از اين تعداد 8200 دستگاه تاکنون به فروش رسيده که براساس آمار 55درصد از خانه‌هاي سازماني مورد نظر به کارکنان غيرمرتبط با وزارت نفت واگذار شده است.
اين در حالي است که تعدادي از شاغلين و بازنشستگان پالايشگاه آبادان فاقد مسکن هستند و مي‌توان با اين تعداد از خانه سازماني که طبق قانون بايد به کارمندان و بازنشستگان نفت واگذار شود آنها را صاحب‌ خانه کرد.
يکي ديگر از بازنشستگان معترض هم گفت: طي نشستي در اسفند ماه 91 با حضور وزير نفت، معاونان و مشاورين ايشان، مديرعامل پالايشگاه و بازنشستگان، جناب قاسمي (وزير نفت) امتيازاتي را براي ما در نظر گرفتند و به مدير پالايشگاه اعلام شد، اين دستورات نيز تاکنون ناديده گرفته شده است.
اين گزارش مي‌افزايد: از جمله موارد قانوني و دستورالعمل‌هاي فروش خانه‌هاي سازماني، ماده 8 ساماندهي و فروش منازل مصوب 7 ارديبهشت ماه 87 هيئت دولت و اصلاحيه‌هاي مرتبط در سال‌هاي 87 و 89 مبني بر فروش اين خانه‌ها به قيمت کارشناسي به ساکنين شاغل و بازنشسته است.
همچنين رئيس‌جمهوري در تاريخ 3 خرداد ماه 90 و 19 دي ماه 91 در زمان افتتاح فاز سوم پالايشگاه آبادان و واحدهاي افزايش توليد بنزين اين پالايشگاه بر واگذاري اين خانه‌ها به کارمندان و بازنشستگان نفت تأکيد کرد.
همچنين وزير نفت نيز تاکنون طي 6 نامه مبني بر فروش خانه‌هاي سازماني به قيمت کارشناسي به ساکنين آنها دستور داده است.

 


مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران شيوه تعيين قيمت بليت قطار را اعلام کرد.
عبدالعلي صاحب محمدي در جمع خبرنگاران گفت قيمت‌ها براي بار و مسافر بايد به صورت رقابتي باشد، اما اگر دولت تکليف کند که قيمت کنترل شود مابه‌التفاوت قيمت را خود دولت جبران مي‌کند.
وي در ادامه با بيان اينکه با کمک بخش خصوصي کارخانه تخصصي ساخت لکوموتيو را در کشور راه‌اندازي کرديم، افزود: محصولات اين کارخانه مطابق با فناوري روز اروپا و با مصرف سوخت پايين است.
مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اينکه در اين راستا نيز روشي را براي بازسازي لکوموتيوها توسط بخش خصوصي درنظر گرفته‌ايم، تصريح کرد: تاکنون 48 لکوموتيو توسط اين کارخانه توليد شده که در حال بهره‌برداري است.
وي ادامه داد: همچنين سيستم علائم ايمني و سرعت نيز در مسير هدف‌گذاري و افزايش ظرفيت در اين زمينه انجام شده است.
صاحب‌‌محمدي با بيان اينکه همه کشورهاي منطقه بايد به سمت و سوي ارتقاي فني تهيه ناوگان و بهره‌برداري بروند، تصريح کرد: اين قضيه بايد انطباق پيدا کند تا يک نظام بهره‌برداري بين کشورهاي منطقه ايجاد شود و نيز جابه‌جايي بار و مسافر داشته باشيم چرا که جابه‌جايي مسافر در مناسبات سياسي و فرهنگي موثرتر است.
وي ادامه داد: در همين راستا براي نخستين بار بهره‌برداري بار و مديريت شبکه و کنترل ترافيک را نيز به بخش خصوصي واگذار کرده‌ايم که بخش خصوصي از محل عوايد آن سود دريافت مي‌کند.
وي افزود: تلاش مي‌کنيم شرکت‌هاي مشترک را هم در بار و هم در کالا با شرکت حمل و نقل شريک کنيم.مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه 15شرکت وابسته به راه‌آهن درکشور داشتيم که اکنون به بخش خصوصي واگذار شده افزود: اکنون واگن باري و مسافري را نيز به بخش خصوصي واگذار و نيز 21هزار واگن موجود به بخش خصوصي واگذار شده است.

 


ماليات مسکن مهر با ابلاغ مصوبه دولت براي هر واحد 300 هزار تومان و بيمه تأمين اجتماعي براي هر متر مربع اين خانه‌ها 5200 تومان تعيين شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، هيأت وزيران در جلسه چهارم ارديبهشت ماه جاري به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اين مصوبه را از تصويب گذراند و سپس محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهوري آن را براي اجرا ابلاغ کرد.
براساس اين ابلاغيه، تعرفه بيمه تأمين اجتماعي براي هر متر مربع مسکن مهر از تاريخ 1/1/1388 در پروژه‌هاي تفاهم‌نامه سه جانبه با سازندگان و تعاوني‌ها و پيمانکاران فرعي طرف قرارداد 52 هزار ريال تعيين و براي يک بار اخذ مي‌شود. سازمان تأمين اجتماعي بيمه ديگري از پروژه‌هاي مسکن مهر دريافت نمي‌کند و پس از دريافت کل اين مبلغ موظف است در مدت 20 روز نسبت به صدور مفاصا حساب اقدام نمايد.ميزان ماليات پروژه‌هاي مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر از تاريخ 1/1/1388 در پروژه‌هاي تفاهم‌نامه سه جانبه با سازندگان و تعاوني‌ها و پيمانکاران فرعي طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفي وزارت راه و شهرسازي حداکثر 3ميليون ريال براي هر واحد تعيين مي‌شود و هيچ گونه ماليات ديگري به غير از ماليات بر ارزش افزوده بابت خريد مصالح به اين پروژه‌ها تعلق نمي‌گيرد.

 


بانک مرکزي اعلام کرد: از آغاز سال تا تاريخ شانزدهم ارديبهشت ماه جاري مبلغ يک ميليارد و ??? ميليون دلار براي کالاهاي اساسي و بالغ بر 157ميليون دلار براي دارو ،مواد اوليه داروئي و تجهيزات پزشکي اختصاص يافته است.
روابط عمومي بانک مرکزي با اشاره به مطالب منتشره دربرخي رسانه‌ها مبني بر اينکه: «رئيس کل بانک مرکزي: ارز مرجعي براي واردات دارو اختصاص نداده است»  اعلام کرد: بهمني رئيس کل بانک مرکزي در جلسه  مجلس شوراي اسلامي تاکيد کردند: «تعيين ارز به نرخ مرجع يا مبادله اي بر عهده دستگاه‌ها و وزارتخانه هاي ذيربط است و بانک مرکزي به عنوان سياستگذار پولي و ارزي در امور ساير سازمان‌ها و وزارتخانه ها دخالت نمي‌نمايد».
  شايان ذکر است بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران از آغاز سال جاري تا تاريخ 16/2/92 مبلغ يک ميليارد و ششصد ميليون دلار براي کالاهاي اساسي وبالغ بر 157ميليون دلار براي دارو ،مواد اوليه داروئي و تجهيزات پزشکي اختصاص  داده است . ضمن اينکه هيچ مشکلي جهت تخصيص ارز براي کالاهاي اساسي و مواد اوليه داروئي و تجهيزات پزشکي وجود ندارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10