(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 - شماره 20485

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پروژه ملت فلج چگونه به اجرا درآمد؟ (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
پوست موز(گفت و شنود)
صف نامزدها طولاني تر مي شود
ادامه نام‌نويسي داوطلبان يازدهمين دوره رياست جمهوري
واکنش دولت به گزارش سازمان بازرسي
نماز جمعه اين هفته تهران را آيت‌الله سيد احمد خاتمي اقامه مي‌کند
خبرگزاري آلمان: انتخابات آينده سياست خارجي ايران را تغيير نمي‌دهد(خبر ويژه)
عبدي: دعوت از خاتمي و هاشمي وضع را بدتر مي‌کند(خبر ويژه)
اپوزيسيون چرا به اين دو نفر معتاد شده است؟! (خبر ويژه)
نقش اسرائيل در کاربرد تسليحات شيميايي در سوريه(خبر ويژه)
 


راه برون‌رفت از چالش اقتصادي موجود کدام است؟ اين سوال مي‌تواند يکي از متغيرهاي مهم اثرگذار بر انتخاباتي باشد که ماه آينده در کشور برگزار مي‌شود. يک اتفاق جالب در اين ميان رخ داده است. برخي جريان‌ها و حلقه‌ها که خود بخشي از معضل و صورت مسئله هستند، مجال حضور خويش در انتخابات را به عنوان بخشي از راه حل بلکه خود راه حل قلمداد مي‌کنند. جريان کارگردان فتنه سبز در سال 88 با يک ادبيات و حلقه انحرافي با ادبياتي ديگر خود را ناجي و منجي کشور از چالش اقتصادي معرفي مي‌کنند و ادعا دارند که اگر به آنها مجال داده شود مي‌توانند مسئله را حل کنند.
طيف دست‌اندرکار فتنه سبز به ويژه يکي دو تن از سران آنها مدعي‌اند لازمه حل معضل اقتصادي موجود، گشودن گره مذاکره با آمريکا از طريق نرمش و سازش است. بدين معنا طيف مذکور مي‌کوشد خود را کليد حل مسئله معرفي کند و مثلا دو تن از مقامات سابق را به عنوان منجي اقتصادي و ميانجي سياست خارجي تصوير کند. آنها البته بر امواج سوءمديريت و حاشيه‌سازي حلقه انحرافي در عرصه مديريت غواصي مي‌کنند. اما به جاي اينکه همين انحراف‌ها و حاشيه‌سازي‌ها و سوءمديريت‌هاي منحرفان را مورد اعتراض قرار دهند، روندهاي مثبت و مطلوب دولت به ويژه دولت نهم را مورد تخطئه قرار مي‌دهند و اتفاقا با برخي انحرافات حلقه انحرافي هم‌پوشان و هم‌داستان شده‌اند. در مقابل اين در باغ سبز نمايي فتنه‌گران، شيوه حلقه انحرافي قرار دارد که ضمن فرافکني مسئوليت و متهم کردن ساير دستگاه‌ها، وعده توزيع پول‌هاي هنگفت‌تر به اسم يارانه‌ها را مي‌دهد.
در طيف اخير هرچه تدبير و تعمق و دورانديشي و انجام کارهاي زيربنايي در چارچوب اقتصاد مقاومتي کم‌رنگ شده يا تحت‌الشعاع حاشيه‌سازي يک سال اخير حلقه انحرافي قرار گرفته، وعده‌هاي خوش‌رنگ و لعاب- با چاشني نمي‌گذارند وگرنه ما چنين و چنان مي‌کرديم- شدت يافته است. در متن همين کم‌همتي و حاشيه‌زدگي و بي‌عملي بود که ماجرا بعد سياسي نيز پيدا کرد و ادعا شد وضع امروز ما در مقابله با تحريم‌ها و فشارهاي دشمن، وضعيت سخت شعب ابيطالب است. خروجي اين تلقي- يا القاء!- همان بود که بعضا زمزمه کردند يا پالس‌هايي فرستادند مبني بر اينکه اکنون (در وضعيت به ادعاي خودشان ناتواني مطلق!) هنگام مذاکره و حل مسائل با آمريکاست! بنابراين در راه حل اقتصادي اين طيف نيز مانند طيف فتنه، خبري از اقتصاد مقاومتي، جهاد اقتصادي، بسيج همه ظرفيت‌هاي ملي و شکوفايي فرصت‌هاي بزرگ موجود يا مبارزه جدي با تروريست‌ها و مفسدان و غارتگران اقتصادي (-سياسي) نبود.
در بحبوحه القائات منفي همين دو طيف بود که رهبر حکيم انقلاب به ميدان روشنگري گام نهادند و فرمودند وضعيت امروز کشور، وضعيت پيروز بدر و خيبر است و البته در اين راه بايد مجاهدت و خطرپذيري کرد. در واقع تفاوت مبنايي گفتمان سازش با گفتمان مقاومت اين است که گفتمان مقاومت به تلاش مجاهدانه و معطوف به اولويت‌ها ضمن باج ندادن به بيگانه مي‌انديشد و گفتمان دوم ضمن آن که مشغول دردسرسازي و هزينه‌تراشي براي کشور است، از فشار بيگانه براي چانه‌زني در داخل استفاده مي‌کند و خوش‌نشيني و عافيت‌طلبي به قيمت سواري دادن به اجنبي را -به رسم برخي شيوخ مرتجع منطقه- پيشه خود ساخته است.
آيا جريان فتنه بخشي از راه حل در زمينه ثبات و امنيت کشور و پيشرفت اقتصادي است يا نقش‌آفرين مهم برخي نابساماني‌ها و مزاحمت‌هاي موجود؟ در اين باره هرچند گفتني زياد است اما اجمالا به چند نکته قابل تامل اشاره مي‌شود.
1- فتنه سال 88 نقش مهمي در اميدوار شدن دشمن به ايجاد شکاف و اختلاف در ايران و تمرکز روي فشار تحريم‌هاي اقتصادي داشت. ادعاي سران فتنه، تقلب در انتخابات بود اما هرگز سندي براي مدعاي تقلب 11 ميليوني ارائه نکردند هيچ، که حتي کساني چون تاج‌زاده و ابطحي و خيلي‌هاي ديگر بعدها تصريح کردند امکان چنين تقلبي وجود ندارد. نهم اسفند سال گذشته «ايمان-م» قائم مقام ستاد دانشجويي در ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي و دبير اسبق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران به خبرنامه دانشجويان گفت «اين را همه مي‌دانند، من بعد از انتخابات با آقاي خاتمي صحبت کردم. آقاي خاتمي مي‌گويد من از اول هم به تقلب قائل نبودم.» تقلب دروغ بزرگي بود که در اتاق عمليات سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه از ماه‌ها قبل از انتخابات پرورده شد و برخي سياست‌زدگان تهي شده از تشخص و وجدان ملي، القاي آن را برعهده گرفتند. اولين سوال اين است که چرا امثال خاتمي به جاي فرار به جلو و مظلوم‌نمايي، حقيقت خيانت امثال موسوي را به مردم باز نگفتند؟ آيا آيات الهي را نشنيده بودند که «شهادت را کتمان نکنيد و هرکس آن را کتمان کند، قلب او گناهکار است» و «کيست ظالم‌تر از آن کس که شهادت و گواهي را نزد خداوند کتمان کند» (آيات 140 و 283 سوره بقره).
2- تقلب در انتخابات صرفا دستاويزي براي خيانت بزرگ بود. حتي سايت رسمي وزارت خارجه اسرائيل باورش نمي‌آمد سران آشوب سال 88 تا پايان مسير در ميدان بمانند چندان که پنجم تيرماه همان سال نوشت: «چه قدر دردناک و توهين‌آميز است که خواسته مخالفان را درحد ابطال انتخابات تقليل دهند. اين حرکت مثل قطاري است که در آغاز هر يک به منفعتي که درآن مي‌بيند، سوارش مي‌شود و آنجا که در مسيرش، منافعش را زير مي‌گيرد، پياده مي‌شود. پايان مسير اين قطار، عبور از جمهوري اسلامي است. اي کاش آقاي موسوي بتواند تا آخر که همانا سرنگوني جمهوري اسلامي است همراه شود.» و انصافا دست‌اندرکاران انتحاري فتنه تا آخر مسير و تا هر جا که توان داشتند در قطار به راه افتاده توسط موساد و سيا و ام‌آي سيکس ماندند و لعنت ملت مومن ايران را در نهم دي 1388 دريافت کردند. دو ماه بعد از انتشار همين تحليل بود که فتنه‌گران در روز قدس شعار ديکته شده از سوي سايت وزارت خارجه اسرائيل را تکرار کردند.
3- وقتي در روز قدس (اواخر شهريور88) عده‌اي از عوامل ضدانقلاب شعار نه غزه نه لبنان سر ‌دادند و براي راهپيمايي عظيم ملت ايران عليه اشغالگران صهيونيست حاشيه ساختند، رصدگران اطلاعاتي دشمن به وجد آمدند و سنگ بناي تحريم‌هاي بعدي را گذاشتند. در پي آن خيانت بزرگ، رابرت گيتس وزير دفاع وقت آمريکا (رئيس اسبق سازمان سيا) ضمن سخناني گفت «در حال حاضر به دليل شکاف‌هاي عميق در ايران پس از انتخابات، تحريم موثرتر از گذشته است. ما در 30 سال گذشته چنين شکاف‌هايي را نديده بوديم. مخالفان به تدريج سياست‌هاي کلان جمهوري اسلامي را هدف گرفته‌اند. اکنون بايد تحريم‌ها را تشديد کرد.» اين اولين جرقه تحريم‌هايي بود که بعدا به واسطه مشورت فرستادگان سران فتنه به خارج کشور، نام «تحريم‌هاي فلج‌کننده» را گرفت تا به زعم دشمنان بتواند ملت ايران را به زانو درآورد.
4- عنوان تحريم‌هاي فلج‌کننده نه ساخته مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داري آمريکا بلکه مشخصا مشورت داده شده و ساخته و پرداخته سازمان فتنه و نمايندگان گسيل شده آنها به خارج کشور است. اين خانم کلينتون نبود که اولين بار در سال 90 از تحريم‌هاي فلج‌کننده عليه ملت ايران سخن گفت. «جان هانا» از اعضاي ارشد موسسه واشنگتن در سياست خاور نزديک و مشاور امنيت ملي ديک چني (معاون جرج بوش) 28 مهرماه 1388 يعني يک ماه بعد از ماجراجويي فتنه‌گران در روز قدس، از ملاقات با شخصيت‌هاي نزديک به رهبري جنبش سبز خبر مي‌دهد و به روزنامه لس‌آنجلس تايمز مي‌گويد «مطمئنا پيامي که من از گردهمايي اخير فعالان ايراني در اروپا- که در ميان آنها بعضي شخصيت‌هاي نزديک به رهبري جنبش سبز حضور داشتند- شنيدم اين بود که تحريم بايد اعمال شود و اين تحريم بايد هرچه شديدتر باشد، تحريم ضعيف و يا تدريجي فقط به رژيم اين امکان را مي‌دهد که با وضعيت جديد خودش را تطبيق دهد. آنها گفتند براي اينکه تحريم موثر باشد، بايد به صورت شوک وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن!».
براساس آنچه در اين 4 بند گفته شد فتنه‌گران به موازات اميدوار کردن دشمن به تشديد اختلافات در ايران، گراي تحريم‌هاي گزنده و فلج‌کننده را داده و دشمن را تحريک و تشويق به اين امر کرده‌اند تا شايد سر بزنگاه‌هايي مانند انتخابات بتوانند ضمن دادن آدرس گمراه‌کننده به مردم، آنها را مقابل حاکميت قرار دهند و خود را منجي بحران جا بزنند. جنايت از اين بزرگتر؟! اين عين مطلوب دشمن نيز هست. آنچه اين خيانت نابخشودني را کامل کرده، مشي حلقه انحرافي در حاشيه‌سازي و هل دادن برخي اجزاي دولت به سمت کم کاري، سوءمديريت، بي‌اعتنايي به مشکلات معيشتي و دهن‌کجي به مردم است. آنها در اين تلقي خيانت‌آلود با فتنه‌گران هم‌داستانند که بايد مردم را عاصي و ناراضي کرد و کوتاهي‌ها را پاي نظام جمهوري اسلامي نوشت. بنابراين آنها نيز در سرهم کردن -ضد- گفتمان «سازش» و جور کردن بهانه‌هاي آن مانند فتنه‌گران به دشمن مدد مي‌رسانند و خانه‌هاي همان جدول دشمن را پر مي‌کنند.
با اين اوصاف اگر قرار است طمع دشمن از سر ملت ايران برداشته و سد تحريم‌ها و مزاحمت‌ها شکسته شود، چاره اول آن نفي و طرد تمام سرحلقه‌هايي است که يا مبدع و مشاور دشمن در پروژه تحريم‌هاي فلج‌کننده بوده و يا با حاشيه‌سازي و ايجاد انحراف در رويکرد دولت، نقش ايستگاه تقويت‌کننده را براي تشديد تاثير تحريم‌ها ايفا کرده‌اند. در واقع اين محافل کمترين صلاحيتي براي حضور در انتخابات ندارند ضمن اينکه گفتمان اصلي در انتخابات بايد مبتني بر نفي و «نه» گفتن ملي به اين جبهه چند سر خيانت باشد. شرط گشايش و ساماندهي اقتصاد، کم کردن شر اين حلقه‌ها از سر سياست و اقتصاد و مديريت کشور است. اين امر را بايد به گفتمان ملي و روح جمعي حاکم بر فضاي انتخابات تبديل کرد.
محمد ايماني

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* اين نبش قبر عقده ديرينه شما است
اينها گواه جنگ عليه خود خداست
مزدورهاي پست چرا بس نمي‌کنيد
اندازه خصومت يک فرقه تا کجاست
گيرم که نبش قبر کنيد شب چه فايده
ديگر مزار ابن عدي در قلوب ماست
4209---0912
* اين روزها به حجربن عدي غبطه مي‌خورم. سردار شهيدي که بعد از 1383 سال مزدوران آمريکايي پيکرش را به دندان گرفته‌اند. عرض مي‌کنم سردار باوفاي حضرت علي(ع) شهادت دوباره‌ات مبارک.
4209---0912
* از سفر دکتر صالحي وزير امور خارجه کشورمان به اردن که دولت آن در دشمني آشکار با بيداري اسلامي و مقاومت قدم برمي‌دارد و همچنين ميزباني مسئولين از نخست‌وزير قطر در سفر به ايران شوکه شدم.
رسولي از کرج
* بعضي از نامزدهاي رياست‌جمهوري در مجالس و محافلي که به منظور انجام مصاحبه و يا سخنراني تبليغاتي حضور پيدا مي‌کنند به روش تقليد از غربي‌ها خانم (همسر) خودشان را به همراه مي‌آورند. به اين آقايان نامزد رياست‌جمهوري بفرماييد مردم مي‌خواهند به خود آنان و برنامه‌هايشان راي بدهند نه به همسران آنها. اين چه بازي‌هايي است که درآورده‌اند.
اميني
* متاسفانه شاهد رشد تابلوهايي با عنوان و نام خارجي براي واحدهاي صنفي در سطح شهر تهران هستيم. چرا نظارت و کنترلي وجود ندارد و هرکس هر کاري که مي‌خواهد مي‌کند؟
1933---0933
* اگر چنانچه به اقدام وهابيون در جسارت به مزار شريف حجربن عدي و ربودن پيکر اين شهيد صدر اسلام و از صحابه پيامبراکرم(ص) واکنش جدي نشان داده نشود عمل وحشيانه و جسارت‌آميز اين فرقه منحرف و دست‌آموز آمريکا و انگليس به اين مرحله متوقف نخواهد شد. بايد در سراسر ايران اسلامي اعتراض مردمي صورت بگيرد.
محمدي
* ما جوانان ايراني با جان و دل آمادگي داريم براي حفاظت از حرم‌هاي مطهر واقع درسوريه هرچه زودتر اعزام بشويم و جلوي اينگونه جسارت‌ها و هتک حرمت‌ها را بگيريم.
8046---0913
* اعدام زورگيران و اشرار قمه‌کش چرا متوقف شد؟ از مسئولين دستگاه قضا درخواست مي‌شود ضمن برخورد شديد با اين جانيان از دادن مرخصي به آنها جدا پرهيز نمايند.
دشتي
* تو را به خدا بنويسيد مسئولين امر براي حل مشکل ترافيک کشنده روستاي قلعه‌نو در جاده ورامين کاري انجام بدهند. ترافيک شديدي که هر روز بعدازظهر در اين محدوده بوجود مي‌آيد امان همه را بريده است.
9912---0919
* تجاوز اسرائيل به سوريه علامت شجاعت اين رژيم اشغالگر نيست بلکه نشان از کابوسي دارد که مقاومت به جان آن انداخته است. واقعيت امر اين است که اسرائيل مرگ خود را بسيار نزديک مي‌بيند.
5790---0913
* يکي از نامزدهاي رياست‌جمهوري گفته اگر راي بياورم موضوع رفع حصر موسوي و کروبي را دنبال مي‌کنم. آيا جلوگيري از مجازات خيانت‌کنندگان جزو وظايف رئيس‌جمهور است؟!
9309---0937
* سال 87 عضو مسکن مهر هشتگرد کرج شده‌ام. مبلغ 16 ميليون تومان پول پرداخت کرده‌ام. هنوز که هنوز است از تحويل واحدها خبري نيست در ضمن مبلغ آورده را نيز به 22 ميليون تومان افزايش داده‌اند. به اين تخلفات چه کسي بايد رسيدگي بکند؟
يک متقاضي مسکن مهر
* 6 سال است که با پرداخت 17 ميليون تومان پول براي مسکن مهر شهرستان ماکو ثبت‌نام کرده‌ام. نه تنها خبري از تحويل واحدها نيست بلکه قرارداد هم با ما امضا نمي‌کنند. آيا کسي پيدا مي‌شود که ما را از اين بي‌ سر و ساماني نجات بدهد.
0324---0910
* در مورد پروژه احداث بيمارستان شهر رودهن پيشنهاد مي‌کنيم نقشه ساختمان اين مرکز درماني به‌گونه‌اي طراحي شود که امکان فرود براي بالگرد براي حمل و امداد مجروحان تصادف‌هاي جاده‌اي وجود داشته باشد. اميدواريم به اين مهم توجه لازم صورت بگيرد.
9284---0912
* از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي (حوزه انتخابيه همدان) درخواست مي‌شود وضعيت سهام کارخانه احرار آزادگان همدان را روشن کنند و آزادگان عزيز عضو را از بلاتکليفي چندين ساله برهانند که طي دو دهه نه از پول‌شان خبري است و نه از سهامشان.
پيري
* در منطقه 8 فقط در يکي از خيابانها سه بار دزدي و سرقت صورت گرفته است. از ناجا درخواست برخورد و مجازات سارقين دارم.
مهدوي
* سازمان بيمه سلامت براي تعويض دفترچه خدمات درماني همان مسيري را طي مي‌کند که براي افرادي که براي اولين بار قصد بيمه شدن را دارند. از مسئولين و دست‌‌اندرکاران درخواست مي‌شود از کاغذبازي و اتلاف وقت و هزينه‌‌هاي جانبي براي تعويض دفترچه (گرفتن عکس، کپي شناسنامه) و... پرهيز شود.
شفيعي
* با مدرک ديپلم و 23 سال سابقه کار در شرکت گردشگري ميراث فرهنگي کشور گروه شغلي‌ام را 3 قرار داده‌اند. از مسئولين بالاي کشور براي رسيدگي به مشکل خود نامه گرفته و تحويل داده‌ام خيلي راحت مي‌گويند اين نامه‌ها را در کوزه بگذار و آبش را بخور!
6151---0919
پاسخ شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
«در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 2/2/1392، با عنوان «کندي حرکت اتوبوس‌هاي تندرو خاوران-آزادي» به آگاهي مي‌رساند: برابر بررسي به عمل آمده اتوبوس‌هاي خط موصوف در ساعات پيک مسافر از ساعت 7 الي 9 با سر فاصله کمتر از 1 دقيقه و در ساعت کاهش تقاضا با سر فاصله 2 الي 3 دقيقه به شهروندان سرويس‌دهي مي‌نمايند و زمان هر نيم راه نيز در آن ساعت روز به صورت تقريبي 60 الي 70 دقيقه مي‌باشد.
عليهذا با عنايت به اينکه در صورت رفع مشکلات و عوامل بازدارنده از قبيل چراغ راهنمايي تقاطع‌ها و ورود وسائل نقليه شخصي به لاين ويژه و موارد ديگر، کندي حرکت اتوبوس‌ها مرتفع خواهد شد.»

 


گفت: روزنامه فيگارو خطاب به دولتمردان غربي نوشته است، «اميدواري شما درباره کم رونق بودن انتخابات رياست جمهوري در ايران بي‌فايده است و مردم باز هم به صورت انبوه در انتخابات شرکت مي‌کنند».
گفتم: حرف حساب زده، ديگه چي؟!
گفت: نوشته است غرب بايد توجه داشته باشد که مردم ايران براي اصلاح‌طلبان غرب‌گرا ارزشي قائل نيستند و به طرفداران غرب رأي نمي‌دهند.
گفتم: باز هم حرف حساب زده، ديگه چي نوشته؟!
گفت: خطاب به دولتمردان آمريکايي و اروپايي نوشته است؛ چرا عادت کرده‌ايم که فريب تحليل‌هاي غلط سرويس‌هاي اطلاعاتي را بخوريم و هر بار شکست جديدي را در مقابل ايران تجربه کنيم؟!
گفتم: تقصير خودشونه! يارو چشمش به پوست موز افتاد با خودش گفت؛ اي داد بيداد، باز هم بايد ليز بخورم و نقش زمين بشم!

 


دومين روز ثبت‌نام از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در حالي آغاز شد که وزير کشور از ثبت نام 75 نفر در روز نخست نام نويسي داوطلبان خبر داد و تاکيد کرد پرونده و اسامي کانديداها در پايان هر روز به شوراي نگهبان ارسال مي‌شود.
مصطفي محمدنجار وزير کشور صبح چهارشنبه همزمان با آغاز دومين روز از ثبت‌نام کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت:همزمان با صدور آغاز ثبت‌نام، همکاران ما در اين وزارتخانه کار ثبت‌نام از کانديداها را آغاز کردند.
وي با اشاره به بازديد خود از وزارت کشور آمادگي افراد حاضر در اين ستاد را مطلوب ارزيابي کرد.
نجار با بيان اينکه در روزاول 75 نفر تا ساعت 18 براي نامزدي در انتخابات ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: ثبت‌نام‌ها در حداقل زمان ممکن انجام شد که از 75 نفر افراد ثبت‌نام کرده 5 نفر چهره مطرح و 70 نفر چهره غيرمطرح بودند.
وزير کشور با بيان اينکه از نامزدها تقاضا داريم که در روزهاي انتهايي براي ثبت‌نام مراجعه نکنند، خاطرنشان کرد:‌از نامزدها به دليل همکاري خود براي اجراي بهتر روند ثبت‌نام تشکر مي‌کنم و از آنها و هوادارانشان درخواست مي‌کنم در برابر قانون التزام داشته و از انجام کاري که شائبه تبليغات زودرس را در ذهن تداعي کند، خودداري کنند.
وي خاطر نشان کرد که پرونده و اسامي کانديداها در پايان هر روز به شوراي نگهبان ارسال مي‌شود.
حسن سبحاني ثبت نام کرد
حسن سبحاني نماينده اسبق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران با حضور در وزارت کشور رسما براي کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد.
نکته جالب توجه روز دوم ثبت‌‌نام‌ها، نام نويسي اولين زن براي کانديداتوري در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود وي که 46 سال سن داشت به عنوان اولين زن در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرد.
رئيس سازمان امداد و نجات کشور هم براي ثبت‌نام در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کرد.
سيستم نوبت‌دهي
براي نامزدهاي پاستور
همچنين از نکات قابل توجه در اين دوره ثبت نام سيستم نوبت‌دهي است که نامزدها در ابتدا با گرفتن شماره و بر اساس نوبت به بخش‌هاي مختلف ستاد انتخابات مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طي مي‌کنند. اين سيستم براي تسهيل در امر روند ثبت‌نام نامزدها در ستاد انتخابات رياست جمهوري قرار داده شده است.
ثبت نام از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تا 21 ارديبهشت ماه در محل وزارت کشور ادامه مي‌يابد.
مهلت ثبت‌نام تمديد نمي‌شود
دبير ستاد انتخابات کشور اعلام کرد مهلت ثبت‌نام داوطلبان کانديداتوري براي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تمديد نخواهد شد و طبق قانون پنج روز براي آن در نظر گرفته شده است.
سيدصولت مرتضوي با بيان اينکه روال کار تا به حال در ستاد انتخابات کشور خوب بوده است، افزود: کارها به سبک مطلوب و مناسب انجام شده است و هر کسي که مراجعه کرده است، همکاران ما در کمال آسايش و آرامش و مهرباني با او همکاري کرده‌اند.
وي در برابر اين پرسش که توصيه‌هاي شما براي انتخابات چيست؟، اظهار کرد: توصيه مي‌کنم آنهايي که آمادگي دارند ثبت‌نام خود را به روزهاي آخر موکول نکنند.
دبير ستاد انتخابات کشور ادامه داد: با توجه به تجربه انتخابات شوراها و مجلس، تعداد بسياري از داوطلبان، ثبت‌نام خود را به دقيقه 90 موکول مي‌کنند.
وي درباره روند تبليغات کانديداها گفت: بر اساس قانون پس از پايان زمان ثبت‌نام و بررسي صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان و اعلام نتايج، تبليغات شروع مي‌شود و از کانديداها خواهش مي‌کنيم اقداماتي را که شائبه تبليغات داشته باشد، زودتر از موعد انجام ندهند.
مرتضوي افزود: شورايي براي استفاده عادلانه نامزدهاي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري از رسانه ملي و اماکن دولتي بزودي تشکيل مي شود.
دبير ستاد انتخابات کشور در خصوص تمهيدات فراهم شده براي راي‌گيري انتخابات رياست جمهوري در خارج از کشور خاطرنشان کرد: وزارت کشور با هماهنگي وزارت خارجه اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دادند و در فرصت مقرر اين موضوع انجام خواهد شد.
مرتضوي همچنين درباره نحوه نظارت شوراي نظارت بر انجام فرآيند ثبت‌نام کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم گفت: تا به حال همه چيز طبق روال و خوب برگزار شده است.
روند مطلوب ثبت نام ها
حسنعلي نوري مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور روند نام نويسي داوطلبان يازدهمين دوره رياست جمهوري را به لحاظ کمي و کيفي نسبت به دوره هاي گذشته مطلوب‌تر عنوان کرد.
حسنعلي نوري همچنين از ثبت‌نام برخي از اقليت‌هاي مذهبي در اين دوره از انتخابات خبر داد وي با اعلام آخرين آمار اظهار داشت : روزچهارشنبه 69 نفر براي شرکت در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کردند .
نوري با اعلام اينکه از اين تعداد 2 نفر زن و 67 نفر مرد هستند گفت : با احتساب 75 نفري که روز سه شنبه ثبت نام کرده بودند اکنون مجموع ثبت نام کنندگان 144 نفر شده اند .
بازديد رئيس کميسيون شوراها از ستاد انتخابات کشور 
امير خجسته، رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي از ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور بازديد کرد.
وي در اين بازديد از نزديک در جريان فعاليت‌هاي اين ستاد و نحوه ثبت‌نام داوطلبان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار گرفت.
راي‌گيري الکترونيکي نيست
رييس کميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات اعلام کرد نيازي براي راي‌گيري الکترونيکي براي انتخابات رياست جمهوري نيست، چراکه در انتخابات رياست جمهوري شمارش آرا آسان است و محدود به تعداد کمي مي‌شود.
امير شجاعان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با اشاره به اينکه در انتخابات رياست جمهوري به کلي 23 فرآيند وجود دارد، گفت: در انتخابات شوراهاي شهر نيز 26 فرآيند وجود دارد که اين فرآيندها به سه دسته کلان تقسيم مي‌شود؛ اول فرآيند قبل از روز اخذ راي، دوم فرآيندهاي در روز اخذ راي و سوم فرآيندهاي بعد از اخذ راي است و علاوه بر آن فرآيند پشتيباني هم وجود دارد.
وي درباره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز گفت: پيش‌بيني شده است نر‌م‌افزاري در قالب يک سامانه جامع، کليه فرآيندهاي انتخابات شوراها را به صورت رايانه‌اي انجام دهد.
رييس کميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات با اشاره به اينکه مهمترين نکته انتخابات رايانه‌اي نزد مردم، اخذ راي الکترونيکي است، افزود: در اين صورت تعرفه‌اي صادر نخواهد شد و انتخابات به صورت الکترونيکي برگزار مي‌شود و فقط يک فرآيند بواسطه تجهيزات خاصي که لازم دارد در تعداد محدودي از شعب انجام مي‌شود و برنامه‌ريزي‌هاي‌ آن انجام شده تا در اين دوره از انتخابات شوراها از اين تجهيزات استفاده کنيم.
شجاعان با بيان اينکه در شهر تهران حدود هزار شعبه مجهز به تجهيزات راي الکترونيکي مي‌شود، گفت: اين هزار شعبه حدود 25 درصد شعب هستند و در شهرستان‌ها راي‌گيري الکترونيکي نخواهد بود. علت اينکه در تهران استفاده مي‌کنيم، زياد بودن تعداد دواطلبان شوراهاست و اينکه شمارش آرا کار بسيار دشواري است، پس از اين تجهيزات در تعدادي از شعب استفاده مي‌کنيم که کار را بسيار آسان مي‌کند.

 


در پي انتشار گزارش سازمان بازرسي کل کشور درباره موضوع «450 ميليون يورويي تالارهاي کيش»، معاونت اجرايي رياست‌جمهوري به آن واکنش نشان داد.
در نامه روابط عمومي معاونت اجرايي رياست‌جمهوري آمده است؛ «سرانجام پس از سال‌ها تهديد جناب آقاي پورمحمدي رئيس محترم سازمان بازرسي کل کشور و کانديداي احتمالي رياست‌جمهوري مبني بر «افشاي اصل قرارداد 450 ميليون يورويي (حدود 18هزار ميليارد ريالي) احداث تالارهاي کيش» ايشان طي اطلاعيه‌اي، به جاي انتشار اصل قرارداد و تجزيه و تحليل حقوقي بندهاي آن، اقدام به انتشار مجموعه‌اي از مکاتبات عادي اداري (که قبلا نيز بارها در شبه‌رسانه‌هاي محفلي شنيده شده بود) نمودند. لذا در اين راستا نکات ذيل را اعلام مي‌نماييم:
جناب آقاي پورمحمدي، ضمن تشکر فراوان از تلاش‌هاي بي‌شائبه حضرتعالي در زمينه کشف حقايق، خصوصا زحمات شما براي تهيه اطلاعيه مهم ياد شده، با توجه به سوابق درخشان و تجربيات ارزشمند جنابعالي (به ويژه در وزارت اطلاعات)، غير از اين نيز انتظار نمي‌رفت که در اطلاعيه خود؛ مکاتبات عادي اداري را هم‌وزن قراردادهاي بين‌المللي به مبلغ 450 ميليون يورو (حدود 18 هزار ميليارد ريال) فرض نماييد.
مزيد استحضار، يقين داريم بي‌شک متن اين قرارداد، مورد توجه رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي قرار خواهد گرفت تا به محض افشاء توسط جنابعالي به سرعت به سراسر جهان مخابره شود. قطعا اين کشف بزرگ در ميزگردهاي حقوقي مورد تجزيه و تحليل تخصصي قرار گرفته و کمک شاياني به پيشرفت علم حقوق خواهد نمود.»

 


نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله سيد احمد خاتمي اقامه مي‌شود.
به گزارش ستاد نماز جمعه تهران در اين مراسم که از ساعت 40/11 در دانشگاه تهران آغاز مي‌شود دکتر اسحق صلاحي، مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي جمهوري اسلامي به مناسبت 19 ارديبهشت روز اسناد ملي و ميراث مکتوب و دکتر سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص برگزاري نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران پيش از خطبه‌ها سخنراني خواهند کرد.

 


خبرگزاري آلمان اعلام کرد با وجود تحريم‌ها و در آستانه انتخابات، هيچ تغييري در سياست‌هاي ايران ديده نمي‌شود.
خبرگزاري دپ‌آ در گزارشي تصريح کرد: شواهد حاکي از اين است که بعد از انتخابات هم در مسائل مهمي همچون دعواي اتمي و بحران خاورميانه، هيچ تغييري در سياست‌هاي جمهوري اسلامي مشاهده نخواهد شد.
اين رسانه آلماني در گزارش خود به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص ويژگي‌هاي اصلي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و اهميت اين جايگاه اشاره کرده و نوشت: رهبر ايران هم تاکيد کرده است که نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بايد با توجه به توان و قابليت‌هاي خود وارد اين عرصه شوند.
به اعتقاد اين خبرگزاري، باور نظام سياسي ايران اين است که شمار زياد نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري نشان از دموکراسي در کشور دارد اما بسياري از منتقدان، ديدگاه ديگري در اين رابطه دارند.
«د.پ.آ»، در ادامه همچون هميشه با استناد به نظرات يک کارشناس فاقد نام مي‌نويسد: حضور افراد زياد در عرصه انتخابات و بيان ديدگاه‌هاي مشترک از سوي آنها نکته جديدي نيست که نشان‌‌دهنده دموکراسي باشد زيرا همه آنها يک عقيده و نظر دارند و هيچ اثري از تغيير سياسي مشهود نيست[!] با اين شرايط در مورد سياست هسته‌اي ايران انتظار هيچ تغييري وجود ندارد، حمايت از سوريه همچنان ادامه خواهد داشت و اسرائيل و آمريکا نيز همچنان دو دشمن ديرينه ايران باقي مي‌مانند. اکنون اظهارات نامزدها در زمينه سياست خارجي شبيه يکديگر است و هيچ تغييري ديده نمي‌شود.
اين خبرگزاري با اسم بردن از برخي سران فتنه احتمال داده که آنها خواستار تغيير موضع ايران در برابر فشارهاي غرب باشند اما تصريح کرده که حضور اين دو نفر محتمل نيست.


 


«دعوت از خاتمي و هاشمي به نامزدي، ورود به يک کشمکش تند سياسي که مشکلي را برطرف نمي‌کند و وضع را از آنچه هست بدتر مي‌کند».
اين تحليل را عباس عبدي عضو مستعفي حزب مشارکت در وبسايت خود منتشر کرده است. او در بررسي سناريوهاي محتمل مطلوب و نامطلوب در قبال انتخابات، تحريم انتخابات يا حمايت از نامزدي خاتمي و هاشمي را در زمره سناريوهاي نامطلوب ارزيابي مي‌کند و مي‌نويسد: سناريوي تحريم را درباره‌اش نبايد صحبت کرد چون بي‌فايده‌ترين و غيرعملي‌ترين، کم‌احتمال‌ترين سناريوي متصور است. ضررش براي منتقدان بسيار بيشتر از ضرري است که براي حکومت دارد. البته حکومت هم از آن استقبال نمي‌کند. (بجز بخش افراطي ساختار) ولي در نهايت ضرر آن زياد است. همچنان که انفعال هم ضرر دارد، مثل انفعالي که در انتخابات مجلس نهم بوجود آمد.
وي سپس مي‌افزايد: گمان نمي‌کنم که کسي از اصلاح‌طلبان به لحاظ ثبوتي از رئيس جمهور شدن يکي از اين دو (آقايان خاتمي و هاشمي) ناراحت شوند و يا حتي استقبال نکنند، ولي مشکل در وجه اثباتي اين هدف است که آيا چنين خواستي محقق مي‌شود يا خير؟ و اگر بحث کيفيت تحقق آن مطرح نباشد، پس چرا آقاي موسوي را نبايد نامزد کرد که نزد بسياري، از اين دو گزينه مطلوب‌تر مي‌نمايد؟ کساني که آقاي خاتمي يا هاشمي را به طور جدي مطرح مي‌کنند، آگاهانه يا ناآگاهانه نتيجه رفتارشان به چالش کشيدن فرآيندي است که بارها به چالش کشيده شده است و به چالش کشيدن دوباره آن مشکلي را حل نمي‌کند. عمل آنان وارد شدن در يک جدال و کشمکش سياسي تند در قالب پديده‌اي موسوم به انتخابات! است. نتيجه اين حضور جز آن که وضع سياست داخلي و در پي آن اقتصادي و سياست خارجي را از اين که هست بدتر مي‌کند، هيچ دستاورد ديگري ندارد.
عبدي نوشت: شايد برخي بگويند که اين به نفع آقاي هاشمي و بازسازي چهره ايشان است. شايد مخالفتي با اين برداشت نکنم، ولي قضيه از اين قرار است که آيا مگر ورود به انتخابات براي تحقق اين هدف است؟! يا گفته مي‌شود که رد صلاحيت آقاي خاتمي براي حکومت هزينه دارد. اول اين که ابزار حکومت براي مقابله فقط رد صلاحيت نيست. مگر دفعه پيش ايشان رد صلاحيت شد که انصراف داد؟ بعلاوه فقط با هدف به چالش کشيدن انتخابات است که چنين استدلالي پذيرفتني است در حالي که اين استدلال از ابتدا به گونه‌اي است که طرف مقابل را به مبارزه فرا انتخاباتي دعوت مي‌کند.
وي آنگاه درباره «مطلوب‌ترين سناريو» به طور تلويحي به سناريوي دولت وحدت ملي هاشمي اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به نظر من مطلوب‌ترين سناريو، تبديل انتخابات به نوعي از توافق در سطح پاليتي است. يعني چه؟ بهترين سناريو آن است که به طور ضمني حکومت، اصولگرايان و منتقدين (آقاي خاتمي و هاشمي) نسبت به گزينه‌اي ميانه توافق کنند که بتواند تا حدي به وحدت سياسي و کاهش تنش‌هاي موجود کمک نمايد. اين طرح از سال گذشته هم زمزمه مي‌شد، ولي شايد عدم استقبال حکومت مانع از اجراي آن شد. گرچه در اجراي اين طرح فرد مسئله اصلي نيست، بلکه نوعي تفاهم براي اين کار لازم است، ولي شايد آقاي ناطق نوري مطرح‌ترين گزينه براي اين توافق باشد. امکان تحقق اين سناريوي مطلوب به دلايل متعددي زياد نيست و فرصت براي آن کم است، و به احتمال زياد حکومت با آن موافقت نمي‌کند، که در اين صورت منتقدين مي‌توانند توپ مخالفت با آن را به زمين حکومت بياندازند.
عبدي در باره «سناريوي کمتر مطلوب» نيز نوشت: با توجه به احتمال اندک براي تحقق سناريوي مطلوب، پيشنهاد مي‌کنم که اصلاح‌طلبان يا منتقدين سعي کنند اگر مي‌توانند با يک نامزد معمولي و بسيار آرام وارد اين برنامه‌اي که نامش انتخابات است شوند، هدف آن در درجه اول کاهش تنش‌هاي سياسي و سپس بازيابي تشکيلاتي و سازماندهي و حضور سياسي خودشان، و حتي‌المقدور شکل‌گيري يک دولت به نسبت متعادل‌تر از ميان نامزدهاي جناح حاکم باشد، گرچه به نظر من اگر فعال برخورد کنند، خودشان هم کم شانس نيستند و لذا اگر مي‌توانستند از چند ماه پيش اين راه را مي‌رفتند و شانس خود را زيادتر مي‌کردند، در اين صورت مطلوبيت اين سناريو از قبلي هم بيشتر بود. منتقدين نيازمند آن هستند که افق بلندتري را ببينند و در بازي‌هايي که ديگران (بيرون از خودشان) براي آنان تدارک ديده‌اند وارد نشوند. البته در اين راه بايد از تعدد نامزدها هم پرهيز کنند تا حداقل اصلاح‌طلبان به ابتذال و فقر سياسي معرفي و متهم نشوند.

 


اختلاف در محافل ضدانقلاب بر سر دخيل بستن هميشگي به خاتمي و هاشمي بالا گرفته است.
در اين‌باره پايگاه اينترنتي اخبار روز با حمايت از هاشمي و خاتمي نوشت: ترديد و دودلي و وحشتي که بر حلقه اصلي جريان اصلاح‌طلبي سايه انداخته باعث دلسردي مخالفان است. امثال کيهان اکنون خاتمي را مفسد في‌الارض و ستون پنجم و وطن‌فروشي که بايد رد صلاحيت شود، معرفي مي‌کنند اما بايد از فرصت انتخابات استفاده کرد.
نويسنده اين پايگاه وابسته به اپوزيسيون ادامه مي‌دهد: طبيعي است که در صورت نامزدي اين افراد، اعتراض‌ها و فشارها شديدتر خواهد شد. من شخصا تمايلي به پيروزي آقاي هاشمي ندارم. اما اين سليقه شخصي من است در زمان راي دادن. اگر ميان ايشان و خاتمي و ديگران قرار بر انتخاب باشد، به ايشان راي نخواهم داد. اما از حضور ايشان در انتخابات دفاع مي‌کنم. ايشان و صدالبته آقاي خاتمي نبايد به چانه‌زني با حاکميت ادامه دهند و حضور خود را مشروط به موافقت ايشان کنند.
اخبار روز با اشاره به موضوع بازداشت‌شدگان فتنه‌سبز و حصر موسوي و کروبي، خواستار صرف‌نظر از آنها در موضوع انتخابات شد و نوشت: مگر در دوران اصلاحات که آيت‌الله منتظري در حبس خانگي بودند، آقايان در حکومت نبودند؟ مگر مجلس ششم را اصلاح‌طلبان در قبضه نداشتند و رياست آن در دست آقاي کروبي نبود؟ مگر شما آقاي خاتمي رئيس‌جمهور نبوديد؟ ولي همان موقع آقاي منتظري در حبس خانگي بود.‌ حالا هم شرط شرکت شما نبايد آزادي زندانيان باشد. شما (آقاي خاتمي) و آقاي هاشمي بايد بياييد. شرط و شروط هم ندارد، نه با رهبري و نه با هيچ‌کس ديگري.
اما در مقابل پايگاه اينترنتي گويانيوز نسبت به دخيل بستن محافل اپوزيسيون- به رسم هميشه- به خاتمي و هاشمي نوشت: 34 سال است که به انتخاب بد و بدتر عادت کرده و معتاد شده‌ايم. آيا در سال 88 نگفتيم رأي ما را دزديدند و مخالفان ما را دستگير کردند؟ حالا هم معتادان هميشگي بين دو مهره خاتمي و هاشمي به عنوان بد و بدتر سرمايه‌گذاري کرده‌اند. اگر به خاتمي مجال بدهند تازه مي‌خواهد 8 سال وقت بگيرد تا برگردد به 8 سال قبل! راستي سقوط در وادي اوهام و خيالات بي‌پايه تا کجا؟ آيا اينها ساده‌لوحي و خيالپردازي نيست؟ انسان بايد چه قدر ساده انديش يا عوام‌فريب باشد که از اين قبيل سخنان بزند. آنها آگاهانه چشم خود را به جنبش سبز و قربانيان آن مي‌بندند. کسي نيست بپرسد آقاي خاتمي شما تصور مي‌کنيد که فرداي پيروزي، ما در خانه مي‌نشينيم و به شما فرصت دولت‌داري مي‌دهيم و از مبارزه و اعتراض صرف‌نظر مي‌کنيم!
هرچند در اين دو طيف تحليل‌ها، تعارض‌هايي ديده مي‌شود اما قدر مشترک چنين تحليل‌هايي در دو سوي اپوزيسيون تأکيد بر معارضه با جمهوري اسلامي است و اينکه خاتمي و هاشمي چه‌قدر مي‌توانند به اعتبار کارنامه قانون‌شکني‌هاي خود در خدمت جريان‌هاي ضدانقلاب و ساختارشکن قرار گيرند.

 


روزنامه صهيونيستي جروزالم پست به نقل از يک مقام پيشين آمريکايي نوشت: ممکن است پشت پرده استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه، اسرائيل باشد.
اين روزنامه به نقل از سرهنگ لارنس ويلکرسون رئيس دفتر کالين‌پاول وزير خارجه اسبق آمريکا نوشت: استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه ممکن است عمليات نظامي مخفيانه از سوي اسرائيل به منظور گرفتار کردن «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه باشد.
اين روزنامه افزود: سرهنگ بازنشسته «لارنس ويلکرسون» در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «کارنت تي‌وي /Current TV» آمريکا اظهار داشت؛ استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه ممکن است «عمليات پرچم دروغين» از سوي اسرائيل با هدف گرفتار کردن «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه باشد.
عمليات پرچم دروغين به شيوه‌هاي عمليات و اقدامات نظامي، سياسي و رواني گفته مي‌شود که توسط ارتش‌هاي سري، دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي در دوره جنگ سرد براي بدنام کردن رقباي سياسي صورت مي‌گيرد.
اين گزارش افزود: ويلکرسون با انتقاد شديد از «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل اظهار داشت، در حال حاضر رژيمي نالايق به لحاظ ژئوپلتيکي و ژئواستراتژيکي در تل‌آويو حاکم است و نخست‌وزير از دخالت اوضاع امنيتي کنوني در تل‌آويو آگاه نيست.
نماينده سازمان ملل گفته سوءظني قوي و آشکار وجود دارد که مخالفان دولت اسد از گاز اعصاب سارين عليه جبهه روبرو استفاده کرده‌اند. به گفته وي در اين زمينه با شاهداني که در منطقه حضور داشته‌اند گفت‌وگو شده است.
در همين حال عضو کميسيون تحقيق سازمان ملل درباره جنايات جنگي در سوريه اعلام کرده که شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد مخالفان سوري از گاز اعصاب سارين عليه جبهه مقابل استفاده کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري رويترز؛ کارلادل پونته در گفت‌وگو با شبکه ايتاليايي سوييسي RSI ضمن اعلام اين خبر گفته اطلاعاتي از شاهدان و آوارگان سوري جمع‌آوري شده که تأييد مي‌کند مخالفان دولت اسد از گاز سمي سارين استفاده کرده‌اند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10