(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 21 اردیبهشت 1392 - شماره 20486

پيونگ يانگ سفر رئيس‌جمهور کره جنوبي به واشنگتن را تحريک‌آميز خواند
حماس از دولت قطر خواست در امور فلسطين دخالت نکند
با وجود اعتراض مردم غزه هنيه دست قرضاوي را بوسيد!
تشکيل جبهه تازه مقاومت در جولان براي دفاع از سوريه
سيد حسن نصرالله: همه جانبه در کنار سوريه ايستاده‌ايم
گردان ويژه ارتش سوريه مسئوليت تامين امنيت زينبيه را برعهده گرفت
برلوسکني به جرم تخلفات مالي به 4 سال زندان محکوم شد
در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي دولت مادريد
هزاران دانش‌آموز و دانشجو در اسپانيا کلاس‌هاي درس را تعطيل کردند
کرزاي: پنتاگون 9 پايگاه نظامي در خاک افغانستان احداث مي‌‌کند
آدم‌ربايي و افزايش حملات تروريستي در آستانه انتخابات پارلماني پاکستان
تجمع ميليوني مردم مصر عليه جنايات اسرائيل در قدس اشغالي
درگيري شديد دانشجويان با پليس در پايتخت شيلي
   


کره شمالي سفر رئيس‌جمهور کره‌جنوبي به آمريکا را تحريک‌آميز و آن را مقدمه يک جنگ عليه خود دانست.
به گزارش فارس، وزارت خارجه کره شمالي ديدار «پارک گئون ‌هان» و اوباما در کاخ سفيد را محکوم کرد و آن را مقدمه يک جنگ عليه پيونگ يانگ اعلام کرد.اين در حالي است که يک ناو هواپيمابر آمريکا قرار است به سواحل کره جنوبي سفر کند. کره شمالي پيش از اين، از بازديد ناو «يو اس ‌اس نيميتز» آمريکا از کره جنوبي انتقاد کرده بود.با وجود اين، کره شمالي تاکيد کرد منتظر است سئول سياست‌هاي خود را تغيير دهد.رئيس‌جمهور کره جنوبي روز چهارشنبه گذشته در آمريکا خواستار پاسخ واشنگتن به تهديدات کره شمالي شد و گفت: هم‌اکنون زمان پايان دادن به «حلقه شرارت است»اوباما نيز در اين ديدار بر حمايت و دفاع آمريکا از کره جنوبي تاکيد کرد.

 


يکي از رهبران برجسته جنبش حماس از دولت قطر خواست در امور داخلي فلسطين دخالت نکند.
به گزارش خبرگزاري فارس محمود الزهار به شدت از سفر وزيرخارجه قطر به واشنگتن و ديدارش با وزير خارجه آمريکا انتقاد کرده است.وزيرخارجه قطر در واشنگتن با مبادله زمين با رژيم صهيونيستي موافقت کرده است.الزهار خطاب به وزير خارجه قطر گفته است که قطر بايد از قضيه فلسطين دست بردارد چرا که ما خود مي‌دانيم چگونه اين مشکل را حل کنيم و سرانجام نيز پيروز خواهيم شد.وي افزود: ما زمينمان را با زمين خودمان مبادله نمي‌کنيم، اراضي اشغالي سال 1948 زمين ماست و بخشي از اين اراضي را با اراضي اشغالي سال 1967 مبادله نمي‌کنيم، همه سرزمين‌ فلسطين از آن فلسطينيان است و تنها صاحبان اين سرزمين در آن ساکن خواهند شد و اين سرزمين ثابت است و تغيير نخواهد کرد.

 


«اسماعيل هنيه» علي‌رغم اعتراضات گسترده فلسطينيان به سفر «يوسف قرضاوي» به نوار غزه، دست وي را بوسيد!
به گزارش خبرگزاري‌ها، نخست‌وزير دولت منتخب فلسطين پنجشنبه گذشته دست يوسف قرضاوي را در غزه بوسيد و به وي تابعيت فلسطيني و گذرنامه ديپلماتيک اعطا کرد. اين دست‌بوسي با استقبال گسترده رسانه‌هاي غربي مواجه شده است.
اين توجهات ويژه هنيه به قرضاوي در حالي صورت مي‌گيرد که فلسطينيان ساکن نوار غزه و کرانه باختري نسبت به سفر قرضاوي به نوار غزه که پنجشنبه صورت گرفته بود، ‌ابراز خشم کردند و در کرانه غربي حتي تصوير قرضاوي را در کنار تصاوير مقامات قطر قرار داده و به سوي اين تصاوير کفش پرتاب کردند. علت خشم مسلمانان و گروه‌هاي فلسطيني نسبت به قرضاوي به خاطر مواضع همسوي قرضاوي با آمريکا و رژيم صهيونيستي است. مواضع ضد سوري قرضاوي به حدي مردم منطقه را عصباني کرده است که به او لقب «شيخ ناتو» داده‌اند. قرضاوي که عنوان «رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان» را يدک مي‌کشد اخيراً از آمريکا خواسته بود به سوريه حمله نظامي بکند.
قرضاوي مصري‌الاصل بوده و در قطر زندگي مي‌کند.

 


تصميم بشار اسد براي گشودن جبهه مقاومت در بلندي‌هاي جولان با نگراني رژيم صهيونيستي و استقبال گروه‌هاي مقاومت مواجه شده است.
پس از اظهارات بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه مبني بر گشودن جبهه جولان به روي تمام گروه‌هاي مقاومت، و اعلام همبستگي ساکنان اين منطقه استراتژيک با «اسد» خبرهايي از حمله گروه‌هاي تروريستي به اين منطقه براي تصرف آن مخابره شده است!
طبق گزارش‌هاي منتشر شده، در جريان اين حملات تروريستي چهار نفر از نيروهاي فيليپيني سازمان ملل ربوده شده‌اند که اين مسئله باعث تصميم اين سازمان براي خروج نيروهايش از بخشي از اين منطقه شده است. تصميمي که با نگراني و مخالفت رژيم صهيونيستي مواجه شده است.
به گزارش شبکه تلويزيوني العربيه از منطقه اشغالي جولان سازمان ملل پس از ربوده شدن نيروهاي صلح‌بان خود در بخش «الجمله» تصميم گرفت پاسگاه اين نيروها در اين بخش را خالي کند. با وجود کوچک بودن اين پاسگاه، اسرائيل مخالفت شديد خود را با خروج نيروهاي صلح‌بان سازمان ملل اعلام کرد. براساس اين گزارش، اسرائيل نگراني‌هاي جدي دارد که نيروهاي صلح‌بان به تدريج حضور خود در منطقه جولان را کاهش دهند. گشتي‌هاي ارتش اسرائيل فقط در روز در مناطق نزديک منطقه حائل تردد مي‌کنند. گشتي‌هاي شبانه ارتش اسرائيل نيز در اين منطقه متوقف شده است. خبرهايي نيز از آماده‌باش نظاميان اسرائيلي در اين منطقه مخابره شده است.
اما اين تصميم اسد با استقبال گروه‌هاي مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان و جبهه مردمي براي آزادي فلسطين مواجه شد. سيدحسن نصرالله طي اظهاراتي به صراحت اعلام کرد با سوريه براي آزادسازي جولان اشغالي همراهي مي‌کند.
«انور رجا» رئيس دايره سياسي و اطلاع‌رساني جبهه مردمي براي آزادي فلسطين نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: نبرد جاري در سوريه نبرد امت عربي است و ما در صف مقاومت در کنار سوريه قرار مي‌گيريم و قضيه جبهه جولان، همچنان برگ برنده‌اي در دست ما باقي خواهد ماند تا از آن در چارچوب اين جنگ سرنوشت‌ساز استفاده کنيم.»
وي تاکيد کرد که صرف‌نظر از جبهه جولان مي‌توان جبهه‌هاي ديگري را هم از طريق اردن در برابر رژيم صهيونيستي گشود!
انور رجا در ادامه افزود: آنچه هم‌اکنون در خاک سوريه جريان دارد، جنگ باز و همه جانبه‌اي است که در آن از تمام ابزارها استفاده مي‌شود و اين امري طبيعي است که در چنين جنگي دشمن از تمام توان و قدرت خويش استفاده کرده است و اين حق نظام سوريه است که تمام نقاط قوت و اقتدار خود را براي مقابله با اين جنگ به خدمت بگيرد.
در همين حال «غالب قنديل»، مدير مرکز «شرق جديد» و کارشناس مطرح سياسي گشوده شدن جبهه جولان به روي مقاومت را تصميمي «استراتژيک» از سوي بشار اسد توصيف کرد.
وي گفت: چنين اقدامي زمينه‌ساز تبديل سوريه به يک «کشور مقاومت» خواهد شد. در اين صورت ملت سوريه احتمالا با خطراتي از سوي رژيم صهيونيستي مواجه شوند!
اين کارشناس لبناني تصميم اسد را همسو با شرايط نبرد دانست و افزود اين اقدام نقش سوريه در زمينه دفاع از مسئله فلسطين و جلوگيري از حذف آن را به خوبي به نمايش مي‌گذارد.
همزمان انتشار خبرهايي در رسانه‌هاي آمريکايي مبني بر «احتمال انتقال سامانه اس-300 از مسکو به دمشق» بر نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي، آمريکا و تروريست‌هاي سوري افزوده است.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره نوشت؛ «جان کري»، وزير خارجه آمريکا گفته اين اقدام روسيه تهديدکننده امنيت اسرائيل است و اين براي کاخ سفيد نگران‌کننده است.
تني چند از مقامات رژيم صهيونيستي به آمريکا هشدار داده‌اند که جلوي فروش چنين سامانه پيشرفته‌اي به سوريه بايد گرفته شود. خبر فروش اين سامانه به دمشق اولين بار از سوي روزنامه «وال استريت ژورنال» و «نيويورک تايمز» و به نقل از مقامات رسمي آمريکا منتشر شد. مقامات آمريکايي مي‌گويند «اسد» در زمان «جرج بوش» اقدام به خريد اين موشک‌ها کرده است اما هنوز معلوم نيست مسکو اين سلاح‌ها را در اختيار ارتش سوريه گذاشته است يا خير. خبرهاي تاييد نشده حاکي است، ارتش سوريه اين سلاح‌ها را که قادر به هدف‌گيري جنگنده‌ها و موشک‌هاي هدايت شونده است، در اختيار دارد.
ساير رويدادها
* دمشق هشدار داد در صورت تکرار حمله اسرائيل به خاک سوريه اين بار گذشت نخواهد کرد. معاون وزير خارجه سوريه با اعلام اين خبر گفت پاسخ ما اين بار حتمي و کوبنده خواهد بود.
* وزير دفاع سوريه تاکيد کرد: به نبرد با تروريست‌ها و حاميان آنها ادامه خواهند داد و ارتش براي مقابله با هر تجاوزي آماده است. به گفته «فهد جاسم الفريج» اسرائيل با هدف روحيه دادن به تروريست‌ها دست به چنين حمله‌اي زد.
* نخست‌وزير انگليس: لندن تلاش‌هاي تازه‌اي را براي لغو ممنوعيت تسليحاتي اروپا عليه مخالفان سوري آغاز و در اين راستا سندي هم تهيه کرده است.
* يگان‌هاي ارتش سوريه حلقه محاصره نيروهاي باقيمانده از گروه‌هاي تروريستي را در منطقه «الغوطه، الشرقيه» در حومه دمشق تنگ‌تر کرده است طوري که ذخاير سلاح و مهمات جنگي آنها به پايان رسيده است.
* اخضر ابراهيمي فرستاده مستعفي سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه با وساطت بان کي‌مون به کار خود بازگشت. «يان الياسون» از مقامات بلندپايه سازمان ملل اين خبر را اعلام کرده است.
* جان کري گفت بشار اسد نمي‌تواند در دولت انتقالي سوريه شرکت کند. وزير خارجه آمريکا پيش از ديدار با همتاي اردني‌اش افزود: تمامي گروه‌ها براي تشکيل دولت انتقالي براساس تفاهم بين دو طرف تلاش مي‌کنند و به نظر ما اسد هرگز در اين دولت مشارکتي نخواهد داشت.

 


سيد حسن نصرالله با تأکيد بر حمايت مقاومت لبنان از مقاومت در سوريه، آمادگي حزب‌الله را براي دفاع از سوريه اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، دبير کل حزب‌الله لبنان طي سخناني، حمايت همه جانبه مقاومت لبنان را از مقاومت سوريه اعلام کرد و گفت ما در لبنان حامي و هم پيمان مقاومت در سوريه هستيم.
نصرالله اظهار داشت ما همه جانبه در کنار سوريه ايستاده‌ايم همانگونه که سوريه نيز در کنار ملت و مقاومت لبنان از لحاظ سياسي، مادي و معنوي ايستاده بود و به ما کمک کرد تا جنوب لبنان را از وجود اسرائيلي‌ها پاک کنيم.
وي که در مراسمي به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد تأسيس راديو «النور» صحبت مي‌کرد افزود: ما نيز امروز اعلام مي‌کنيم که از لحاظ مادي، معنوي و هماهنگي‌ها با مقاومت در سوريه همراهي مي‌کنيم تا جولان اشغالي را آزاد کنيم.
دبير کل حزب‌الله لبنان با تحليل اهداف رژيم صهيونيستي از حمله به سوريه گفت: اسرائيلي‌ها مي‌خواهند سوريه را از روند مقاومت در مقابل خود خارج کنند. وي تأکيد کرد پاسخ استراتژيک سوريه به اين مسئله اين است که جبهه جولان را براي رويارويي با اسرائيل باز کرده و اعلام کرده است که مقاومت مردمي در جبهه جولان براي رويارويي با اسرائيل از اين پس آزاد است.
نصرالله اظهار داشت: پاسخ مهم ديگري که سوريه به حمله اسرائيل خواهد داد اين است که سلاح‌هاي استراتژيکي به مقاومت خواهد داد که تاکنون مقاومت آن را در اختيار نداشته است. سلاح‌هايي که مي‌تواند توازن را برهم بزند. وي همچنين با لحن تحقيرآميزي نسبت به حکام عرب در اين باره گفت: اما غير از سوريه کشور عربي ديگري به من نشان دهيد که جرأت داشته که حتي يک تپانچه به مقاومت در لبنان و فلسطين داده باشد چه رسد به موشک‌هاي استراتژيک.
دبير کل حزب‌الله با تمجيد از مواضع بشار اسد در قبال حمله اسرائيل به سوريه نيز گفت: آنچه که امروز جريان دارد نشان دهنده اين است که سوريه را رهبري توانمند در شرايط کنوني اداره مي‌کند و با آرامش، حکمت و شجاعت جنگ با دشمن را به پيش مي‌برد و اين چيزي است که به اذن خداوند در آينده پيروزي را نصيب سوريه خواهد کرد.سيد حسن نصرالله در همين حال با سرزنش سران کشورهاي عربي به عقب‌نشيني اخير برخي از آنان در خصوص مسئله فلسطين پرداخت و گفت: برخي وزراي کشورهاي عربي عقب‌نشيني واضحي در مسئله فلسطين و اراضي فلسطينيان نشان داده‌اند و من مي‌پرسم که آيا اين مسئله براي دوستان ناراحت کننده نيست و دشمنان را شاد نمي‌کند؟وي اظهار داشت: به آمريکا مي‌رويد و چيزي را به آمريکا تقديم مي‌کنيد که در گذشته جرأت اين کار را نداشتيد و باور نيز نداشتيم که چنين امتيازي بدهيم.سيدحسن نصرالله گفت: متأسفانه برخي‌ها امروز مي‌گويند اولويت مسجدالاقصي نيست و اولويت ما بايد مسائل ديگري باشد، اولويت اين باشد که چگونه يکديگر را در سوريه به قتل برسانيم، چگونه خون يکديگر را در عراق و پاکستان بريزيم و يا خود را به پرتگاه هلاکت و نابودي ببريم! چيزي که اينجا دشمن به دنبال آن است اين است که کشورهاي عربي «کشور يهودي اسرائيل» را به رسميت بشناسند و آنچه را که طرح آمريکا از عرب‌ها مي‌خواهد اين است که يهوديت اسرائيل را قبول کنند.

 


گردان ويژه ارتش سوريه مامور تامين امنيت منطقه زينبيه در حومه دمشق شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم، در پي تهديد تروريست‌ها مبني بر حمله به حرم مطهر حضرت زينب(س) گردان ويژه ارتش سوريه مسئوليت تامين امنيت اين منطقه را برعهده گرفته است.
اين گردان ويژه پس از حمله تروريست‌ها به مقبره حجربن عدي و نبش قبر اين صحابي پيامبراکرم(ص) تشکيل شده است.
ارتش سوريه در چندين جبهه سرگرم نبرد با تروريست‌هايي است که از کشورهاي غربي و عربي حمايت مالي و تسليحاتي مي‌شوند. آخرين خبر حاکي است که در نتيجه حمله ارتش تعداد زيادي از تروريست‌ها به هلاکت رسيدند.

 


نخست‌وزير سابق ايتاليا به جرم «کلاهبرداري مالياتي» به چهار سال حبس و پنج سال ممنوعيت از فعاليت‌هاي دولتي محکوم شد.
«سيلويو برلوسکني»، نخست‌وزير جنجالي ايتاليا که پرونده‌هاي فساد اخلاقي و مالي وي زبانزد است، روز پنجشنبه در دادگاه تجديدنظر شهر ميلان در خصوص پرونده «تخلف و کلاهبرداري مالياتي» مجرم شناخته شد.آنطور که خبرگزاري جمهوري اسلامي نوشته، «برلوسکني» که حزبش در انتخابات اخير پارلماني توانست به پيروزي برسد، از سوي اين دادگاه به چهار سال حبس، پنج سال ممنوعيت از فعاليت‌هاي دولتي و همچنين پرداخت هزينه‌هاي دادگاه محکوم شد؛ سه سال از اين مدت شامل عفو شده است!
برلوسکني در اين پرونده متهم به خريد حقوق تلويزيوني براي شرکت «مدياست» شده که به موجب آن ميليون‌ها يورو درآمد غيرقانوني کسب کرده و با تخلف مالياتي از پرداخت ماليات سرباز زده است.«رناتو برونتا» رئيس نمايندگان پارلماني حزب «ملت آزادي» در اين خصوص ضمن انتقاد از اين تصميم قضات گفت: «اين يک لجاجت انزجارآميز است. حکم دادگاه عليه برلوسکني يک تصميم سياسي و در عين حال ضد سياسي است.»برلوسکني در اسفندماه گذشته نيز به جرم انتشار محتواي استراق سمع محرمانه تلفني در سال 2005 ميلادي، محکوم به يک سال حبس و پرداخت 80 هزار يورو غرامت شد.

 


هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجويان اسپانيايي در اعتراض به «اصلاحات» آموزشي اعتصاب و تظاهرات کردند.
هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجويان اسپانيايي در دو شهر «بارسلون» و «مادريد» و در اعتراض به تصميم دولتمردان اين کشور براي افزايش شديد شهريه‌ها و خدمات آموزشي کلاس‌هاي درس را تعطيل و به همراه خانواده‌هايشان تظاهرات کردند.
اين دور از رياضت‌ها با پيشنهاد وزير آموزش و پرورش و با هدف جبران‌بخشي از کسري بودجه و در نهايت مهيا شدن شرايط دريافت وام از تروئيکاي اروپايي صورت مي‌گيرد.
روزنامه «ال پاييس» چاپ مادريد در گزارشي در اين زمينه نوشت:‌ بخش آموزشي اسپانيا طي دو هفته اخير، صدها مورد اعتراض جمعي، محبوس کردن خود در مدارس و برگزاري تظاهرات متعدد در سطح کشور عليه اصلاحات آموزشي دولت و رياضت‌هاي تحميل شده بر بخش آموزشي که از سال 2010 تاکنون به شش ميليارد و 700 ميليون يورو رسيده است، برگزار کرده‌اند و اعتصاب عمومي روز پنجشنبه نيز در ادامه همين برنامه‌ها انجام مي‌شود.
اين اعتصاب از سوي تشکل‌هاي صنفي آموزش دولتي، اتحاديه انجمن‌هاي دانش‌آموزان و اولياي آنها و تشکل‌هاي مختلف دانشجويي فراخوان شده و نزديک به 8/6 ميليون دانش‌آموز و دانشجو و 600 هزار معلم و استاد شاغل در بخش آموزش دولتي اسپانيا به شرکت در آن دعوت شده بودند.
برخي گزارش‌ها حاکي است، معترضان قصد دارند در صورت بي‌توجهي مقامات کشورشان به اين اعتراض‌ها و تصويب اين طرح در پارلمان تظاهرات خود را اين بار به صورت سراسري برگزار کنند.
گفتني است اوضاع اقتصادي در اسپانيا به قدري وخيم است که مقامات اين کشور پس از اخراج شمار زيادي از کارگران و کارمندان، افزايش شديد ماليات‌ها، خصوصي‌سازي‌هاي گسترده و... اين بار بخش آموزشي را هدف گرفته‌اند.طبق گزارش‌هاي رسمي اسپانيا در حال حاضر 6 ميليون و 202 هزار نفر در اين کشور بيکار هستند که اين رقم نرخ بيکاري را به رقم 27 درصد رسانده است. بيش از 57 درصد بيکاران را جوانان اين کشور تشکيل مي‌دهد.
در همين رابطه خبرهايي منتشر شده مبني بر اينکه درصد قابل توجهي از جوانان جوياي کار اين کشور براي يافتن کار به فکر مهاجرت افتاده‌اند.
مديران دو شرکت مهم کاريابي «اينفوجابز» و «اساده» طي يک کنفرانس مطبوعاتي ضمن اعلام اين خبر افزودند، 65درصد جوانان اسپانيايي به فکر مهاجرت از اين کشور براي يافتن شغل هستند.
غالب جوانان جوياي کار اروپايي به کشور آلمان مهاجرت مي‌کنند. اين امر باعث نگراني جدي مقامات اين کشور مهم اروپايي شده است.

 


رئيس‌جمهور افغانستان اعلام کرد آمريکا قصد دارد در قالب پيمان امنيتي در 9استان افغانستان پايگاه نظامي ايجاد کند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حامد کرزاي» گفت آمريکا قصد دارد در چارچوب پيمان امنيتي در استان‌‌هاي کابل، بگرام، مزار شريف، جلال‌آباد، قندهار، هلمند، شيندند و هرات 9 پايگاه نظامي احداث کند. کرزاي افزود که آمريکا بر سر همين مسئله با مقامات افغان سرگرم مذاکره است. به همين خاطر کرزاي شرايط جاري کشورش را حساس و تاريخي دانست و تاکيد کرد: ما در حال انجام مذاکراتي بسيار جدي با آمريکا هستيم و تلاش مي‌کنيم امتيازاتي را به نفع ملت و کشور افغانستان بگيريم. به اعتقاد ناظران، احتمالا کرزاي قصد دارد در برابر اعطاي پايگاه نظامي، در حوزه اقتصادي، ساخت‌و‌سازهاي داخلي و مالي امتيازاتي را از آمريکا بگيرد.
رئيس‌جمهوري افغانستان در ارتباط با اين مسئله نيز گفت: سدسازي، تامين برق، جاده‌سازي و حمايت عملي از افغانستان از جمله شرايط افغانستان براي پذيرش پيمان امنيتي است.
اظهارات صريح کرزاي کاخ سفيد را نيز به واکنش واداشت؛ «جي کارني» سخنگوي کاخ سفيد در يک کنفرانس خبري مدعي شد: آمريکا به دنبال ايجاد پايگاه نظامي دايمي در افغانستان نيست. هرچند در اظهارات کرزاي نيز کلمه «دايمي» ذکر نشده است،‌ولي اگر منظور وي غير از اين مي‌بود، قرار دادن آن در چارچوب پيمان امنيتي بي‌معنا خواهد بود.
در همين حال، «فضل هادي مسلم يار» رئيس مجلس سناي افغانستان گفت: از امضاي پيمان امنيتي با آمريکا پشيمان هستيم. وي تاکيد کرد: آمريکا طي 10 سال اخير با افغانستان صادق نبوده است و اگر به اين سياست خود ادامه دهد، با قيام مردم رو‌به‌رو خواهد شد و افغانستان براي آمريکا تبديل به ويتنام دوم مي‌شود.
خبر ديگر از افغانستان اينکه، ديروز «آنگلا مرکل» صدراعظم و وزير دفاع وي به طور غيرمنتظره وارد کابل شدند. مرکل پس از ورود به کابل با فرماندهان نظامي آلمان در افغانستان ديدار و گفت‌وگو کرد.

 


شبه‌نظاميان طالبان در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني پاکستان، دست به آدم‌ربايي زدند و حملات تروريستي خود را افزايش دادند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مردان مسلح وابسته به طالبان در شهر «مولتان» پاکستان «علي حيدر گيلاني» پسر «يوسف رضا گيلاني» نخست‌وزير سابق اين کشور را ربودند. هدف از اين آدم‌ربايي، تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات پارلماني امروز است.
در همين حال، «حکيم الله محسود» رهبر طالبان پاکستان اعلام کرد شبه‌نظاميان طالبان در همه مناطق اين کشور دست به حمله مي‌زنند. محسود اعلام کرد: ما سيستم کفار را که دموکراسي ناميده مي‌شود، نمي‌پذيريم. طي 10 روز اخير بيش از 100 نفر در پاکستان در حملات طالبان کشته شدند.
ديروز نيز شبه‌نظاميان طالبان به ستادهاي انتخاباتي و کانديداها در شهرهاي کويته، پنجگور، هنگو، بنو و پيشاور حمله کردند. از اين حملات تلفات جاني گزارش نشده است. اوضاع اکنون در پاکستان به‌گونه‌اي است که «بان‌کي‌مون» دبير کل سازمان ملل نيز نسبت به آن ابراز نگراني کرده است. در همين حال، رسانه‌‌هاي جمعي از پاکستان گزارش مي‌دهند مردم اين کشور قصد دارند علي‌رغم تهديدات در انتخابات شرکت کنند. آنها به خبرنگاران مي‌گويند که هم از آمريکا و هم از شبه‌نظاميان تروريست متنفر هستند.
امروز انتخابات پارلماني در پاکستان برگزار مي‌شود. حزبي که دو‌سوم آراي را به خود اختصاص ‌دهد، مجاز خواهد بود دولت جديد تشکيل دهد، اما حزبي که فقط اکثريت را به دست آورد و نتواند دو‌سوم کرسي‌ها را کسب کند، بايد با حزب دوم ائتلاف کند.
مجلس ملي 342 کرسي دارد. امروز علاوه بر مجلس ملي، مردم هر چهار ايالت پاکستان (پنجاب، خيبر، پختونخواه، سند و بلوچستان) به نامزد‌هاي مجالس ايالتي که 728 کرسي دارد نيز راي مي‌دهند.

 


مردم مصر، پس از نمازجمعه، در مقابل دانشگاه الازهر تظاهرات ميليوني با عنوان «ياري قدس» برگزار کردند.
به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، در اين تظاهرات که به دعوت اخوان‌المسلمين مصر برگزار شد، شماري از جريان‌هاي اسلام‌گرا شرکت و به تجاوزهاي رژيم‌صهيونيستي به قدس و محاصره مسجد الاقصي و بازداشت مفتي قدس توسط نظاميان صهيونيست اعتراض کردند. «ياسر محرز» سخنگوي رسانه‌اي اخوان‌المسلمين مصر درگفت وگو با پايگاه خبري اليوم السابع گفت: هدف از برگزاري اين تظاهرات ميليوني، رساندن اين پيام است که مسئله قدس مسئله اول جهان اسلام و جهان عرب است.
بي حرمتي صهيونيست‌ها به مسجد الاقصي با اعتراض برخي از نمايندگان کشورهاي عربي مواجه شده است.
اخيراً مجلس اردن در اعتراض به يورش اسرائيلي‌ها به مسجدالاقصي خواستار اخراج سفير اسرائيل از امان شد ولي دولت تاکنون اين مصوبه را اجرا نکرده و باعث اعتراض نمايندگان مجلس اردن شده است.
يکي از نمايندگان مجلس اردن با تأکيد بر وقت‌کشي دولت در اجراي مصوبه مجلس مبني بر اخراج سفير اسرائيل از امان و فراخواني سفير اردن از تل‌آويو، انحلال کابينه را خواستار شد.
«رائد حجازين» روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: تجاوزات رژيم‌صهيونيستي به مقدسات اسلامي و مسيحي قدس، از زمان اشغال فلسطين تاکنون ادامه دارد. در تازه‌ترين تجاوزات اين رژيم، صهيونيست‌ها به حرم مسجدالاقصي يورش بردند و نمازگزاران مسلمان را از آن اخراج کرده و جلوي ورود آنان به اين مسجد را گرفتند و مفتي مسجدالاقصي را بازداشت کردند به گفته اين نماينده حفظ مقدسات اسلامي و مسيحي قدس براساس پيمان «وادي عربه» و همچنين پيماني که اخيراً ميان دولت اردن و تشکيلات خودگردان فلسطين امضا شده، بر عهده اردن است و به همين سبب بايد به اين تجاوزات خصمانه رژيم‌صهيونيستي واکنش نشان دهد. وي افزود: اين اقدام رژيم‌صهيونيستي، اعراب و مسلمانان را در سراسر جهان خشمگين کرده است و نمايندگان مجلس اردن واکنشي شديد به آن نشان دادند و با تصويب قانوني با اکثريت آرا، اخراج سفير رژيم صهيونيستي از امان و فراخواني سفير اردن از تل‌آويو را خواستار شدند.
اتحاديه عرب نيز فردا به منظور بررسي جنايت‌هاي رژيم‌صهيونيستي عليه مقدسات اسلامي تشکيل جلسه مي‌دهد. به گزارش ايسنا، سفير فلسطين در اتحاديه عرب ابراز اميدواري کرد امت عربي و اسلامي موضعي قاطع و سازنده به منظور توقف جنايت‌هاي دشمن صهيونيستي اتخاذ کنند.

 


رئيس‌جمهور شيلي و رهبران جنبش دانشجويي اين کشور يکديگر را به دامن زدن به خشونت‌ها متهم کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر اعتراضات و درگيري‌هاي گسترده روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در مرکز شهر سانتياگو و ديگر شهرهاي شيلي به درگيري گسترده بين دانشجويان و پليس ضد شورش منجر شد و علاوه بر تخريب گسترده اموال عمومي 127 نفر از دانشجويان دستگير و عده‌اي ديگر نيز زخمي شدند.
«پينه‌را» رئيس‌جمهور شيلي در واکنش به اين درگيري‌ها گفت: دانشجويان حق دارند راهپيمايي کنند به شرط آن که اين کار را مطابق با قانون انجام دهند و از دست زدن به خشونت اجتناب کنند.
از سوي ديگر رهبران دانشجويان معترض نيز پليس را به بازداشت‌هاي خودسرانه و وحشيگري عليه تظاهرکنندگان متهم کردند.
از سال 2011 دانشجويان معترض در شيلي خواهان اصلاح نظام آموزشي اين کشور هستند که به عنوان يکي از گران‌ترين نظام‌هاي آموزشي در آمريکاي لاتين است. دانشجويان خواهان کاهش شهريه‌ها و ارتقاي کيفيت آموزش هستند. تاکنون با گسترده تر شدن اعتراضات، رئيس‌جمهور شيلي چهار بار وزير آموزش اين کشور را تغيير داده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10