(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 21 اردیبهشت 1392 - شماره 20486

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آزادی «جولان» و نیروی جدید سوریه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
چراغ (گفت و شنود)
با انتشار یک گزارش رسمی صورت گرفت
اعتراف دیرهنگام کنگره آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌ایم
عضو هیئت رئیسه مجلس: دشمن با تخریب شورای نگهبان به دنبال تضعیف انتخابات است
جوسازی رژیم صهیونیستی در آستانه مذاکرات جلیلی و اشتون در اسلامبول
گویا‌نیوز: جمهوری اسلامی تاج‌زاده را هم شیرفهم کرد! (خبر ویژه)
سال 88 روی اسلام خط کشیدیم ولی امسال ...! (خبر ویژه)
اغتشاش معنا یا همان گرگیجه همیشگی اپوزیسیون؟! (خبر ویژه)
پیامد اشغالگری آمریکا نفوذ فزاینده ایران در عراق بود (خبر ویژه)
 


پس از آنکه دبیر کل حزب‌الله لبنان، روز پنجشنبه در جمع گروهی از هواداران خود، اعلام کرد که به زودی آموزش نیروهای مردمی سوریه را برای آزادسازی منطقه اشغالی جولان آغاز کرده و به سوریه در آزادسازی کمک خواهد کرد، مقامات امنیتی، سیاسی و نظامی اسرائیل در نگرانی عمیقی فرو رفته‌اند. این هزینه‌ای سنگین در مقابل انهدام یک محموله تسلیحاتی حزب‌الله در دمشق است و از این رو برخی از تحلیل‌گران سیاسی منطقه از آن با عنوان «تغییر بزرگ معادله منطقه» یاد کرده‌اند.
رژیم صهیونیستی، روز 12 اردیبهشت جاری دومین حمله هوایی خود به حومه دمشق را با توهم منهدم کردن یک محموله نظامی انجام داد که در آن چهار نفر از نیروهای نظامی سوریه نیز کشته شدند. در عین حال تل‌آویو از ترس واکنش سوریه، فوراً پیغامهایی را به مقامات سوریه ارسال کرد و در آن به دمشق اطمینان دادند که قصد ایجاد درگیری با سوریه را ندارند.
سوریه از ژوئن 1967- و پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل- در حالت آتش‌بس قرار داشته و ارتش سوریه در طول این دوران 46 ساله در مجاورت مرزهای خود در استان قنیطره حضور جدی داشته است اما در عین حال، رژیم صهیونیستی گاه و بیگاه به اقدامات تروریستی از طریق جاسوس‌ها و حملات محدود هوایی علیه سوریه دست زده است. ترور شهید عماد مغنیه در 23 بهمن 86، حمله هوایی به منطقه تل‌ابیض در شمال سوریه در شهریور 1386، حمله هوایی بهمن ماه 1391 به حومه پایتخت و حمله 10 روز پیش هوایی به حومه دمشق از جمله این موارد است. در همه این موارد واکنش سوریه نوعاً به صدور بیانیه و شکایت به شورای امنیت سازمان ملل محدود بوده است اما این بار سوریه واکنش مقتدرانه‌ای نشان داد. بشار اسد، رئیس جمهور اعلام کرد: «ما ترجیح دادیم به جای شلیک چندین موشک به اسرائیل به تلافی حمله هوایی آنان به دمشق، انتقام استراتژیکی از طریق باز کردن درب‌های مقاومت و تبدیل سوریه به ملت مقاومتی بگیریم.»
بلافاصله پس از موضع‌گیری سوریه،‌ سید حسن نصرالله در سخنرانی رسانه‌ای خود برای کمک به دولت و مردم سوریه در آزادسازی بلندی‌های جولان و بدست گرفتن ابتکار عمل اعلام آمادگی کرد. سید موضع جدید سوریه را به منزله «سلاح‌هایی قدرتمندتر و بزرگتر» از آنچه در بمباران اخیر حومه دمشق از دست رفته‌اند، ارزیابی کرد و متعاقب این ماجرا، شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، دیروز گفت: «ما باید منتظر باشیم تا ببینیم چه می‌شود بویژه درباره فتح جبهه جولان، عناصر حزب‌الله از تجربه زیادی در عرصه سوریه برخوردار بوده و تجربه آنها از هر گروه دیگر بیشتر است.»
بحران سوریه در کنار تلخی‌ها، هزینه‌ها، آسیب‌ها و مشکلاتی که داشت، برکات مهمی هم برای سوریه داشت. در حین درگیری‌های تروریست‌ها با ارتش این کشور، سوریه برای اداره مسایل حساس امنیتی خود به وجود یک نیروی قوی مردمی احساس نیاز کرد و به سرعت دست به کار شد و نیروی جدیدی تحت عنوان «دفاع وطنی» که در واقع شباهت تامی با بسیج مستضعفین ایران دارد، به وجود آورد. این‌ها نیروهایی جوان، یکپارچه و دارای انگیزه‌های قوی اعتقادی هستند و خود را برای شهادت و جانبازی آماده کرده‌اند عدد آنان از چند ده هزار نفر فراتر رفته‌اند و طی ماههای اخیر عملیات‌ کاملاً موفقی را با کمک ارتش سوریه طراحی کرده و به پیروزی رسانده‌اند و امید تازه‌ای به مردم سوریه برای ایمن ماندن از هجوم عوامل تروریستی داده‌اند. نیروهای دفاع وطنی در واقع پایه‌های شکل‌گیری یک «حزب‌الله» شبیه یاران پولادین سید حسن نصرالله تشکیل می‌دهند و سوریه اینک می‌تواند با قاطعیت بیشتری بگوید در جنگ برای آزادسازی جولان و جبل‌الشیخ بر رژیم صهیونیستی غالب می‌شود.
بشار اسد در سخنرانی اخیر خود بطور تلویحی گفت که منطقه جولان را در اختیار حزب‌الله قرار داده و مقاومت سوریه-یعنی نیروهایی که اینک دفاع وطنی خوانده می‌شوند- را نیز تحت فرماندهی نصرالله درمی‌آورد با این وصف می‌توان گفت که سوریه پس از فارغ شدن از جنگ علیه تروریزم که همه تحلیلگران نتیجه نهایی این درگیری را ضعیف شدن سوریه ارزیابی می‌کردند، قدرتمندتر، باجرأت‌تر و با برنامه‌تر می‌شود. در واقع تجربه دو سال اخیر به سوریه می‌گوید با یک نیروی چابک و باانگیزه قوی ارزشی می‌تواند مناطق اشغالی 1967 را آزاد نماید که اگر این اتفاق بیفتد، اسد برای سالهای طولانی به عنوان چهره‌ای مقتدر در ساختار سیاسی سوریه باقی می‌ماند و این برخلاف توقع و تصور غرب و رژیم‌های وابسته به آن در منطقه است.
همین الان در سوریه کفه ترازوی سیاسی و امنیتی به سمت نظام سیاسی سوریه سنگینی می‌کند. اینکه آمریکایی‌ها علی‌رغم آنکه از حمایت نظامی تروریست‌های موسوم به ارتش آزاد یا جبهه نصرت دریغ ندارند، اعلام می‌کنند که خواستار توقف خونریزی در سوریه‌اند و مایلند که در چارچوب طرح ژنو 2 -ژوئن 2013- برای پایان جنگ همکاری نمایند نشان می‌دهد که روند درگیری به نفع سوریه است. کمااینکه کشته شدن فرماندهان النصره نیز نشان‌دهنده اوضاع وخیم‌ تروریست‌ها در سوریه می‌باشد.
موضعگیری قاطع حزب‌الله لبنان در برابر اقدام تجاوزکارانه اخیر رژیم صهیونیستی آن هم ضمن آنکه برنامه آینده مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی را نشان داد در عین حال به خوبی بیانگر آن است که حزب‌الله در آمادگی کامل برای جنگ احتمالی آینده است و این در حالی است که خیلی از تحلیلگران منطقه‌ای معتقد بودند به دلیل بحرانی شدن شرایط مهمترین پشتیبان منطقه‌ای حزب‌الله و تنش‌های داخلی لبنان علیه حزب‌الله، مقاومت و نصرالله ضعیف و آسیب‌پذیر شده‌اند. اگر واقعا اینطور بود،حزب‌الله و دبیرکل آن باید جانب احتیاط را رعایت می‌کردند ولی موضع قاطع و جسورانه حزب‌الله نشان داد که شرایط جاری سوریه و لبنان از قدرت عملیاتی آن نکاسته است.
پیش از این دبیرکل حزب‌الله رسما اعلام کرد که از ساکنان لبنانی‌الاصل منطقه «القصیر» - در شمال حمص و در مجاورت منطقه هرمل لبنان -دفاع می‌کند و برای دفاع از مردم و دولت سوریه نیز در هر نقطه‌ای آمادگی دارد کمااینکه در عمل هم حزب‌الله گروههای تروریستی را در منطقه القصیر متواری و جاده‌های ارتباطی طرابلس به حمص را به کنترل درآورد و بطور رسمی هم اعلام کرد.
در واقع تحولات امنیتی- نظامی سوریه که براساس شواهد و قرائن موجود، ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند، انسجام بیشتری میان لبنان و سوریه از یک سو و حزب‌الله و دولت بشار اسد از سوی دیگر پدید آورد. جالب این است که هم زمان با اعلام آمادگی حزب‌الله برای کمک به آزادی جولان، بعضی از گروه‌های فلسطینی نیز برای گشودن جبهه دیگری مقابل رژیم صهیونیستی در اردن، اعلام آمادگی کرده‌اند. «انور رجا» رئیس دایره سیاسی جنبش مردمی برای آزادی فلسطین- گروه تحت امر احمد جبرئیل- اعلام کرد می‌توان به غیر از جولان، جبهه‌های دیگری هم از طریق اردن در برابر رژیم صهیونیستی گشود.
در واقع اگر یکی از اهداف جنگ مشترک غرب و رژیم‌های وابسته به آن در منطقه علیه سوریه، دادن حاشیه امن به رژیم صهیونیستی بود، اینک نشانه‌هایی وجود دارد که در پایان این جنگ، اسرائیل بیش از گذشته در معرض انتقامجویی جبهه مقاومت قرار گرفته است. همین هفته گذشته و پس از آن که ولیعهد قطر اعلام کرد که فلسطینی‌ها و سایر اعراب واگذاری بخشی از سرزمین‌های 1967 به اسرائیل و مبادله زمین- قدس با بخشی از بیابان‌های «بئرالسبع»- را پذیرفته‌اند، اسماعیل هنیه و محمود الزهار دو تن از رهبران برجسته حماس اعلام کردند که این طرح را نپذیرفته‌ و به چیزی غیر از فلسطین« از بحر تا نهر» رضایت نمی‌دهند. مواضع ضد اسرائیلی گروه جبرئیل، سوریه و حزب‌الله نیز بر این نکته که بحران سوریه کمکی به حل تعارض امنیتی عربی اسرائیلی نکرده است تاکید می‌نماید. کما اینکه موضع قاطع پارلمان اردن علیه اقدامات صهیونیست‌ها در قدس شرقی و کرانه باختری نیز شاهد دیگری بر این مسئله است. این مسائل نشان می‌دهد که تحلیل‌هایی که روند تحولات در منطقه عربی را در نهایت به سود آمریکا و اسرائیل و رژیم‌های عرب همگرا با آنان ارزیابی می‌نمایند، قابل خدشه هستند.
سازمان ملل که تاکنون به صورت نظاره‌گر تحولات سوریه عمل کرده و ماموران آن- کوفی عنان و اخضر ابراهیمی- کاری از پیش نبرده‌اند ناچار است در مواجهه با بحران سوریه به تجدیدنظر روی آورده و با واقعیت برخوردی مسئولانه داشته باشد. فراخواندن کلاه آبی‌های این سازمان از خطوط حایل بین نظامیان سوریه و اسرائیل و اذعان به این که تروریست‌ها آزادی عمل این نیروها را مختل کرده‌اند، اولین گام‌هایی است که از سوی این سازمان مشاهده می‌شود.
سعدالله زارعی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
* به این سلفی‌ها بگویید شما که حجربن‌‌عدی را از قبر درآوردید با حجربن‌عدی‌های زنده می‌خواهید چه کار کنید. بدانید آتش این بی‌حرمتی‌ها دامان شما را خواهد گرفت.
9912---0914
* آن کاندیدای ریاست جمهوری که می‌گوید من 6 ماهه روابط با آمریکا را برقرار می‌کنم و یا آن خواصی که برخلاف نظر امام و رهبری و ملت می‌گویند با اسرائیل غاصب سر جنگ نداریم یا علی‌رغم همه ادعاها از سیاست استعمارگران هیچ اطلاعی ندارند و یا به دنبال آرای مرفهین بی‌درد هستند. مگر دولت طاغوت با غرب و آمریکای مستکبر سر جنگ داشت که قانون کاپیتولاسیون را بر ملت تحت فرمان او تحمیل کرد و مگر دولت فعلی پاکستان با آنها سر جنگ دارد که روزانه ده‌‌ها نفر از مردم پاکستان با هواپیماهای آمریکایی و دست‌آموزان او یعنی طالبان قتل‌عام می‌شوند؟! فأین تذهبون؟!
گل محمد نورانی
* با تجربه‌ای که از چندین دوره ریاست جمهوری در این چند دهه به دست آمده باید گفت بهترین ملاک برای یک رئیس‌جمهور خوب این است که وقتی رای آورد به جای تئوری‌پردازی فقط در چارچوب قانون اساسی کار کند. همین و بس.
یک دانشجو
* نباید گذاشت که عده‌ای سودجو آقای هاشمی را مقابل نظام قرار بدهند البته قبل از آن این خود آقای هاشمی است که باید مواظب اطرافیان خود باشد و با طناب آنان به چاه نرود. متاسفانه کمتر دیده شده که ایشان اطرافیان مریض خود را دور کند.
4587---0912و 7157---0911
* مردم مؤمن و انقلابی ایران بر طبق گفته امام انقلاب، عهد اخوت با هیچ کس نبسته‌اند و همان مواردی که باعث رویگردانی مردم از دولت‌های سازندگی و اصلاحات شد امروز برخی از همان‌ها سبب انتقاد و رویگردانی مردم از دولت آقای احمدی‌نژاد شده است. چرا برخی نمی‌خواهند بفهمند که در مکتب شیعه میزان رضایت ولایت مطلقه فقیه نشانه رضایت خداوند از افراد است و این آیه شریفه که اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی‌الامر منکم بیانگر همین موضوع است. اگر اطاعت درست انجام نشود تمام اعمال خوب افراد هم خبط می‌شود.
6497---0918
* از شورای محترم نگهبان درخواست می‌شود با ساز و کار لازم در وزارت کشور مستقر شوند تا افرادی که واجد شرایط اولیه نیستند در همان بدو ثبت‌‌نام سلب صلاحیت آنها احراز شود و این همه هزینه‌ بر دوش ملت نگذارند.
یک هموطن
* جان کری وزیر خارجه آمریکا در میان استقبال سرد روسها در کاخ کرملین حاضر شد و منافقانه در حضور پوتین اعلام کرد ما به پیمان ژنو مبنی بر حل و فصل مسئله سوریه با گفت‌و‌گو وفا داریم و آن را امضاء کردیم. درست در لحظه‌ای که او این دروغها را مطرح می‌کرد کنگره آمریکا داشت برای کمک تسلیحاتی به مخالفان بحث و گفت‌وگو می‌کرد. این درس بزرگی برای ماست که بدانیم آمریکا دروغگو است و ما وظیفه داریم که با قدرت از سوریه حمایت کنیم.
کاشانی
* املاح موجود در آب آشامیدنی منطقه نارمک-خیابان گلستان به قدری زیاد شده که بعد از خشک شدن آب ریخته شده روی دیوار اثر سفیدی املاح آن باقی می‌‌ماند. تقاضا داریم قبل از اینکه برای سلامتی شهروندان این منطقه مشکلی پیش بیاید رسیدگی کنند.
9654---0937
* اینکه نیروی انتظامی تصمیم دارد با پدیده سگ‌بازی و سگ‌گردانی که سوغات غرب و از نمادهای تهاجم و ناتوی فرهنگی دشمنان است برخورد قانونی داشته باشد جای تشکر و قدردانی دارد. ولی چقدر خوب است که صدا و سیما هم با تهیه و پخش برنامه‌هایی درخصوص زشتی سگ‌گردانی و بیان ضرر و زیان‌های آن برای سلامتی بدن به کمک این قضیه بیاید. این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها وجود ندارد. مثلا در برنامه صبحگاهی ویتامین ث از کسی دعوت شده بود که تبلیغ نگهداری سگ و گربه می‌کرد!
محمودی
* آموزش و پرورش منطقه 17، دانش‌آموزان دبستان شهید موسوی را تفکیک کرده و بیش از نیمی از آنان را به مدرسه دیگر که دانش‌آموزان آن افغانی هستند انتقال داده است. تمام پولی که برای خرید و نصب سیستم هوشمند مدرسه پرداخت کرده‌ایم باد هوا شده است چون مدرسه جدیدی که ما را فرستاده‌اند این امکانات و تجهیزات آموزشی را ندارد.
3895---0935
* از مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به بهبود وضعیت آب شرب شهرستان خور و بیابانک اقدام نمایند و از شهرداری این شهرستان هم تقاضای ایجاد فضای سبز و احداث شهربازی را داریم.
محمدرضا نقوی
* هنوز که هنوز است تاریخی را برای استفاده و بهره‌برداری از سیستم برق زیرزمینی شهرستان شوشتر که هزینه زیادی برای آن شده معین و اعلام نکرده‌اند. از مدیران و مسئولین شهر تقاضا داریم در این مورد پاسخگو باشند.
2148---0937
* در غرب کشور در بازارچه قصرشیرین گازوئیل جلوی چشم همه قاچاق می‌شود. تو را به خدا بنویسید مسئولین استان کرمانشاه تدبیری بیندیشند ثروت ملی از کشور خارج نشود.
8279---0938
* دو سال قبل خبر بهره‌برداری از ساختمان جدید دانشگاه پیام نور شهرستان دهاقان از توابع اصفهان داده شد ولی حقیقت امر این است که بعد از گذشت دو سال از اعلام این خبر 50 درصد ساختمان نیز کامل نشده است.
0171---0913
* اجباری بودن رشته کار و دانش باید در آموزش و پرورش حذف شود. اجازه بدهند دانش‌آموزان به اختیار خودشان و از روی علاقه جذب این رشته بشوند.
7213---0912
* از شهرداری شیراز درخواست می‌شود نسبت به نصب پل عابر پیاده در بلوار پاسداران ایستگاه چهارم اقدام کند تا بیشتر از این شاهد پرپر شدن عزیزان خود در این بلوار نباشیم. دو سال است که قول نصب داده شده ولی خبری از نصب نیست.
1037---0936
* از بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست می‌شود بر شرکت تعاونی مسافربری‌ها نظارت بیشتری داشته باشند. متاسفانه گویا مدیرعامل شرکت تعاونی ارث و میراث برخی شده و تا زنده‌اند این اختیار را دارند که هر کاری انجام دهند و کلیه کارت‌های اعضا را جمع و دسته‌بندی نموده و در زمان خاص اقدام به بهره‌برداری از آنها می‌نماید.
کردبچه
* از مسئولین شرکت خدمات کشاورزی خوزستان (شوشتر) درخواست می‌شود این اقدامات را انجام دهند:1-آسفالت 100متر جاده خاکی محل عبور صدها خودرو برای حمل و نقل گندم از سیلو 2- نصب آب‌سردکن3- نصب چند دوش حمام (با توجه به گرمای شدید و آب سوزان خوزستان)4- تامین یک اطاق مناسب برای استراحت رانندگان تا نوبت بارگیری و...
2148---0937

 


گفت: از ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری چه‌خبر؟!
گفتم: تا آخر وقت دیروز 366 نفر ثبت نام کرده بودند و امروز هم تعداد دیگری ثبت نام می‌کنند.
گفت: مگه هیچ شرط و شروطی برای ثبت نام نامزدها نیست؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! «ماما» از اتاق زایمان بیرون آمد و به همسر خانم زائو گفت؛ مژده! یک دختر به دنیا آمد و شوهر خوشحال شد و مژدگانی داد. چند دقیقه بعد دوباره ماما گفت؛ مژده یک دوقلوی پسر و دختر دیگر به دنیا آمدند و شوهر با خوشحالی مژدگانی داد. دقایقی بعد، ماما بیرون آمد و گفت؛ مژده یک دوقلوی دیگر آمدند! و شوهر به ماما گفت؛ اینها چشمشان به روشنایی خورده، برو چراغ را خاموش کن وگرنه همینجوری تا صبح می‌آیند!

 


با گذشت یک سال از اعمال تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده علیه کشورمان، مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی رسمی و البته دیرهنگام به شکست راهبرد تحریم ایران اعتراف کرد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا که یک شاخه تحقیقاتی فراحزبی است، تاکید شده که تحریم‌های آمریکا شکست‌خورده و نتوانسته است در سیاست منطقه‌ای و داخلی این کشور هم تغییری ایجاد کند.
در این گزارش آمده است: تحریم‌ها فروش نفت ایران را نصف کرده، تولید ناخالص ملی کاهش یافته اما این نتایج اصلا راضی‌کننده نیست.
کنگره آمریکا در نتایج تحقیقات خود همچنین اذعان کرده تحریم‌ها نفوذ ایران و توانائی‌های استراتژیک آن را در منطقه خاورمیانه کاهش نداده است.
گزارش بخش تحقیقات کنگره آمریکا حاکی از آن است که تجار ایرانی با استفاده از روش‌های مبادله بانکی غیررسمی صادرات غیرنفتی کشور را مانند محصولات کشاورزی، مواد معدنی و کالاهای صنعتی افزایش داده‌اند.
کنگره آمریکا در نتیجه‌گیری تحقیقاتی خود درباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تاکید می‌کند: حتی برخی معتقدند که تحریم‌ها در بلندمدت برای ایران سودمند نیز بوده است زیرا این کشور را وادار کرده اقتصاد خود را توسعه دهد و از وابستگی خود به درآمدهای نفتی بکاهد.
دولت آمریکا با حمایت و پشتیبانی کنگره این کشور تیر ماه سال 91 (اول ژوئیه) دور جدیدی از تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده در حوزه انرژی و بانکی علیه ایران صادر کرد.
«جوزف بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با حضور در جمع لابی‌های صهیونیست در واشنگتن ادعا کرد که این تحریم‌ها حداکثر ظرف 2 ماه اقتصاد ایران را فلج و رهبری این کشور را مجبور به تغییر محاسبه و در نهایت تغییر رفتار در حوزه هسته‌ای خواهد کرد.
اکنون با گذشت حدود 10 ماه از اعمال این تحریم‌ها، کنگره آمریکا که خود مسبب این مسئله بود، رسما به شکست راهبرد تحریم‌ها اعتراف کرد؛ هرچند رسانه‌های خارجی پس از برگزاری باشکوه راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته و بی‌توجهی مردم ایران به فشارها و برخی نابسامانی‌های اقتصادی، زمزمه شکست تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده علیه ایران را بارها در گزارش‌های خود منعکس کرده‌‌اند.
تکرار راهبرد شکست‌خورده!
همزمان با اعتراف کنگره آمریکا به شکست تحریم‌ها علیه ایران خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت آمریکا دو شرکت خارجی را به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی در فهرست سیاه قرار داد و چهار شرکت در تهران را به اتهام کمک به غنی‌سازی اورانیوم در ایران تنبیه کرد.
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که ایران برای اجتناب از تحریم‌های ما تلاش کند ما به فاش کردن اقدامات آن‌ها ادامه خواهیم داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شرکت کشتی‌رانی سامبوک را تحریم کرده است؛ یک شرکت واقع در امارات که به گفته مقامات آمریکایی به دیمیتریس کامبیس، یک تاجر تایوانی که اخیرا توسط وزارت خزانه‌داری تحریم شده است، وابسته است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که کامبیس از شرکت تازه‌‌کار سامبوک برای کنترل 8 کشتی که وی به نمایندگی از شرکت نفتکش ملی ایران مدیریت آن‌ها را برعهده دارد استفاده کرده است. این کشتی‌ها برای انجام انتقال کشتی به کشتی نفت ایران در خلیج‌فارس که هدف از آن پوشاندن منبع اصلی این نفت‌ها بود مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
طبق تحریم‌های جدید شهروندان آمریکایی اجازه تجارت با کامبیس و شرکت‌های کشتی‌رانی و سایر دارایی‌های آن‌ها را ندارند.
کامبیس هرگونه تجارت برای ایران یا دخالت کشتی‌هایش در حمل نفت ایران را رد کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر آن تحریم‌هایی را علیه بانک دو ملیتی ایران-ونزوئلا اعمال کرد و مدعی شد که این بانک به شاخه‌ای از ارتش ایران خدمات مالی می‌رساند و به پنهان‌‌کاری در زمینه توافق‌نامه‌های نفتی کمک می‌کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: که این بانک ابتدا به صورت یک شرکت سهام مشترک توسط ایران و ونزوئلا تاسیس شد ولی شواهدی حاکی از این که ونزوئلا هنوز با این بانک واقع درتهران ارتباط دارد وجود ندارد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر آن چهار شرکت واقع در ایران و یک شهروند ایرانی را به اتهام کمک به خرید تجهیزات برای برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد. این شرکت‌ها آلومینات، پارس، آمایش صنعت کیش و شرکت تحقیقات سیستم‌های پیش‌رو نام دارند.
در ادامه سیاست‌های خصمانه کنگره، همچنین یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی لایحه‌ای را ارائه کردند که دسترسی ایران به ذخایر ارز خارجی به ارزش میلیاردها دلار را قطع می‌کند.
قانون‌گذاران آمریکا مدعی‌اند که تهران از ذخایری که در بانک‌‌های سراسر جهان وجود دارد و بیش‌تر آن به یورو است برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه فروش نفت ایران استفاده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این قانونگذاران مدعی‌اند که ایران ذخایری را که در عرض چندین دهه از طریق فروش نفت به دست آورده است و ارزش آن حدود 60 تا 100 میلیارد دلار است، به ارز محلی تبدیل می‌کند تا هزینه واردات را تامین کرده و بودجه‌اش را تثبیت کند.این لایحه روز چهارشنبه توسط مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، جو مانچین، سناتور دموکرات آمریکا و سه قانونگذار دیگر معرفی شد.

 


عضو هیئت رئیسه مجلس گفت:‌دشمن نهادهای اصلی نظام به‌ویژه شورای نگهبان را هدف گرفته و سعی دارد با تخریب آن در نزد مردم، انتخابات را زیر سوال برده و خدشه‌دار کند.
محمد دهقان ظهر پنجشنبه در همایش حماسه‌سازان بصیرت که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به تاکیدات امام خمینی(ره) مبنی بر پیاده کردن احکام اسلامی در کشور اظهار داشت: در طول 34 سال گذشته اقداماتی در این راستا صورت گرفته اما تا تحقق کامل آرمان‌‌ها فاصله بسیار داریم.
وی انتخابات را یکی از صحنه‌‌های نبرد دائمی میان ایران و آمریکا دانست و افزود: دشمن نهادهای اصلی نظام را هدف گرفته و سعی دارد با تخریب آن در نزد مردم، انتخابات را زیر سوال برده و خدشه‌دار کند.
دهقان با بیان اینکه شورای نگهبان بعد از ولی‌فقیه بالاترین رکن نظام درحفظ اسلامیت و جمهوریت است، گفت: دشمن همواره در ایام انتخابات به تخریب این رکن اصلی نظام می‌پردازد در حالی که تشکیل شورای نگهبان یکی از ابتکارات امام راحل بوده است.
وی با بیان اینکه برخی ناخواسته به دشمن در این زمینه کمک می‌کنند، افزود: عده‌ای بعد از عدم تائید صلاحیت ناخواسته شروع به تخریب شورای نگهبان می‌کنند در حالی که تابعیت از نظر شورای نگهبان همواره مورد تاکید امام و رهبری بوده است.
به گزارش فارس نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسی که ادعای ولایتمداری دارد نباید مقابل عدم تائید صلاحیت خود موضع بگیرد.

 


در آستانه مذاکرات دوجانبه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اسلامبول ترکیه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به جو سازی علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان پرداخت.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با «شی جینپینگ» رئیس‌جمهوری چین مدعی شد:‌ ایران هسته‌ای ممکن است جریان آزاد نفت را از تنگه هرمز مختل کند.
نتانیاهو مدعی شد: ایران تعادل را بر هم زده است و نه تنها برای صلح و ثبات منطقه‌ای خطرناک است بلکه ممکن است جریان آزاد انتقال نفت را نیز مختل کند.
وی همچنین مدعی شد: ایران حتی بدون سلاح هسته‌ای نیز از تروریسم حمایت می‌کند و اگر به سلاح هسته‌ای مسلح شود اوضاع بسیار بدتر می‌شود. این تنها کاری است که ایران تاکنون انجام نداده است.مذاکرات دوجانبه جلیلی و اشتون، 25 اردیبهشت ماه (چهار روز دیگر) در شهر اسلامبول ترکیه انجام خواهد شد.



هوشمندی حاکمیت باعث شده تا حتی کسانی مانند تاج‌زاده در خدمت انتخابات به بازی گرفته شوند و از هتل 5 ستاره اوین تحلیل شرکت در انتخابات به بیرون بفرستند.
این مطلب را پایگاه اینترنتی گویانیوز وابسته به محافل ضدانقلاب منتشر کرده و نوشته است: حاکمیت (رهبری) توانسته با تحمیل فراموش‌سپاری جنبش سبز، حتی تندروترین اصلاح‌طلبان را شیرفهم کند و به آنها بقبولاند که انتخابات برای حکومت وسیله‌ای است برای نمایش مشروعیت آن، نشان دادن رعایت سازوکارهای دموکراتیک در عمل، حذف محترمانه (و در صورت لزوم غیرمحترمانه) محافل نق‌زن، و اثبات این امر مهم که در حکومت اسلامی، آرای مردم محترم شمرده می‌شوند.
گویانیوز خاطرنشان می‌کند: اصلاح‌طلبان مراسم پرشور هل دادن خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی به طرف میدان به راه انداخته و کار این شور به آنجا کشیده که مصطفی تاج‌زاده زندانی زندان اوین بساط ستاد تبلیغات انتخابات پهن کرده و از زندان اوین «تحلیل و راهکار» به سراسر ایران و جهان صادر می‌کند، تا به ایرانیان و جهانیان نشان دهد اوین «پنج ستاره» شده است. آنچه در هیاهوی شلتاق‌های مشائی، و شور اصلاح‌طلبان داخل و خارج، کمتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته است،هوشیاری هوشمند آیت‌الله خامنه‌ای در این چالش‌ها و دعواهاست.
این سایت وابسته به اپوزیسیون ضمن مرور بیانات ماه‌های اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره انتخابات و دعوت به حماسه سیاسی و پایبندی به قانون نوشت: او با همین چند فراز تکلیف امت اسلامی و احمدی‌نژاد و امثال خاتمی را روشن کرد و خط و ربط لازم پیش پای‌شان گذاشت. همین نوع برخوردهای «هوشمندانه» سبب شده‌اند که چهره‌های اصلاح‌طلبی ابایی از شرکت در انتخابات مهندسی شده نداشته باشند، با این خیال که «حضورشان موقعیت سیاسی‌شان را تثبیت خواهد کرد»، همین نوع «هوشمندی»، اصلاح‌طلبان را به کارهای شگفت‌انگیز (مثل کارهای تاج‌زاده) یا حرف‌های حیرت‌آور شکوری‌راد وا داشته است، کسی که همراه با حزبش تصور می‌کرد؛ «نسبت به انتخابات مجلس هیچ ‌چیز تغییر نکرده و هیچ چشم‌اندازی برای تغییر وجود ندارد، بنابراین موضع ما هم تغییری ندارد و همچون انتخابات مجلس نهم نباید در انتخابات کاندیدا معرفی کنیم»، اما ظرف مدتی کوتاه گفت «... در یک فرایند دموکراتیک در داخل حزب و در داخل مجموعه اصلاح‌طلبان براساس تحلیل مجموعه‌ شرایط حاکمیت، اردوگاه رقیب و اصلاح‌طلبان به موضع جدید شرکت در انتخابات با نامزد حداکثری می‌رسند.»
گویانیوز در پایان می‌نویسد: می‌بینید که اصلاح‌طلبان با زبان بی‌زبانی چگونه به نقش خویش به عنوان «زینت‌بخشی به انتخابات به عنوان پاره پنجم پازل انتخاباتی حاکمیت» صحه می‌گذارند و نشان می‌دهند که این گروه‌ها و زوائدشان در داخل و خارج از کشور را استادانه بر سر سبابه مبارک نشانده است. در هوشیاری این هوشمند همین بس که اصلاح‌طلبان در داخل کشور و اصلاح‌طلبان چپ‌‌نما و معتدل صورت در خارج از کشور را در مسیری مهندسی شده راه می‌برد.

 


رئیس‌شورای مرکزی مجمع روحانیون می‌گوید ما به جمهوری اسلامی معتقدیم ولی می‌گوییم اشکالات آن مرتفع شود.
به گزارش سایت شخصی سیدمحمد خاتمی وی روز پنج‌شنبه در ملاقات با «جمعی از دانشجویان» گفته است: ما دارای جمهوری اسلامی هستیم که برآمده از انقلاب است. ما و همه افراد در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و به قانون پایبندیم. من و شما به جمهوری اسلامی معتقدیم ولی می‌گوییم اشکالات آن مرتفع شود. بدترین وضعیت این است که جامعه یک طرف قرار بگیرد و آن چه به نام جمهوری اسلامی است، با نهادهایش در طرف دیگر قرار بگیرد.
خاتمی افزوده است: امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد. خوب طرف دیگر می‌گوید نااهلان کسانی هستند که آن‌ها را از حکومت بیرون کرده‌ایم و شما نااهلان را گروه دیگری می‌دانید. چطور باید این مساله را حل کرد؟ ما همه جمهوری اسلامی را قبول داریم و اگر بخواهد به هم بخورد وضعیت بسیار ناگواری پیش می‌آید.
او همچنین با رد نامزدی خود گفته است: شما به کسی می‌گویید بیاید، اما وقتی که به او اجازه داده نمی‌شود در یک جمع چندصد نفری آزادانه شرکت کند و حرف بزند و حتی یک انجمن اسلامی وقتی می‌خواهد مراسم 16آذر را برگزار کند، شرط این است که آن فرد را دعوت نکنید و حتی کسانی که تمایل به او دارند نیز ممنوع هستند. آیا تصور می‌کنید ولو مردم بخواهند، به سادگی راه را برای او برای گرفتن مسئولیت باز می‌گذارند؟
خاتمی در ادامه ضمن دفاع از نامزدی‌ هاشمی گفته است: جناب هاشمی اعلام کردند که آماده‌اند بیایند در صورتی که مخالفت رهبری نباشد. امیدوارم این تصمیم عملی شود. جایگاه جناب آقای هاشمی معلوم است. واقعا هم در این سال‌ها مظلوم واقع شده‌اند و ایشان قادر است که به سوی توسعه همه‌جانبه و رفع مشکلات کشور حرکت کنند و ان‌شاءالله فضای سیاسی و فرهنگی هم بازتر خواهد شد و با هماهنگی با بالا می‌توانند خطرات را کمتر کنند.
او همچنین دیروز در حاشیه مراسم ختم پدرهمسر کمال خرازی ابراز امیدواری کرد که هاشمی رفسنجانی به تصمیم نهایی برسد و در نهایت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
وی گفت: البته بنده همه را خوب می‌دانم اما در شرایط فعلی فکر می‌کنم بهترین گزینه آقای هاشمی است.
اظهارات خاتمی درباره اعتقاد به جمهوری اسلامی و ادعای اینکه «ما همه جمهوری اسلامی را قبول داریم» در تناقض با عملکرد سازمان فتنه سال 88 که خاتمی جزو دست‌اندرکاران آن بود قرار دارد. یکی از ده‌ها نشانه این تناقض، ایجاد فضای قانون‌شکنی و آشوب‌خیابانی که ضمن آن مدعیان جنبش سبز شعار نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی داده و روی شعار جمهوری اسلامی خط کشیدند. وابستگان به گروهک‌ها همچنین در آن 8ماهه آشوبگری به ساحت ولایت‌فقیه و حضرت امام خمینی(ره) و نهایت ساحت مقدس امام حسین علیه‌السلام هتاکی کردند اما خاتمی در حالی که در محافل خصوصی تصریح کرده «من قبول ندارم تقلب شده باشد و 11 میلیون تقلب امکان ندارد» نه تنها حاضر نشد علیه این فتنه‌انگیزی عوامل ضدانقلاب موضع بگیرد و اعلام برائت کند بلکه خود یکی از آتش‌افروزان ماجرا بود.
همچنین لازم به یادآوری است که آقای خاتمی در مراسم 16 آذرسال 1383 به خاطر هو شدن از سوی شبه دانشجویان وابسته به گروهک‌ها تصریح کرده «از اردوگاه اصلاح‌طلبان صدای دشمن به گوش می‌رسد» اما نه تنها هیچ‌چاره‌جویی برای پالایش نفوذی‌های دشمن در اردوگاه اصلاح‌طلبان صورت نگرفت بلکه روابط عمیق‌تر باعث تکوین فتنه سال 88 شد.

 


اعضای متواری گروهک ملی- مذهبی می‌گویند فعلا وقت مطالبه محوری نیست باید ضمن حمایت از کسانی مانند خاتمی و هاشمی به دنبال شخص‌محوری رفت.
«تقی-ر» و «مرتضی-ک» که در پاریس اقامت دارند با نقض دعاوی چند سال گشته خود مبنی بر اینکه اپوزیسیون به جای مطالبه محوری دنبال شخص محوری رفته و آسیب خورده، اکنون تحلیل‌هایی در وب سایت شماری از سلطنت‌طلبان خارج‌نشین (روزنت) منتشر کرده و خواستار شخص محوری شده‌اند. تقی-ر در این زمینه می‌نویسد: دوره فعلی زمان مطالبه محوری به معنی سال 88 نیست. می‌شود این دوره را شخص‌محوری نامید. درشرایط فعلی دو کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان، بخصوص خاتمی و حتی هاشمی باید بیایند تا فضا از این که هست بدتر نشود. در شرایط حاضر مهم این است که چهره‌هایی که می‌توانند به بهبود فضا کمک کنند وارد میدان شوند. پس در این دوره به ناچار شخص محوری جایگزین مطالبه‌محوری می‌شود؛ مطالبه محوری را هم باید دقیق مصرف کرد تا از اغتشاش معنا نجات پیدا کنیم.
وی با اشاره به آشفتگی جبهه موسوم به اصلاحات طی دهه گذشته می‌نویسد: فراموش نکنیم عملکرد شورای شهر اول تهران چه ضربه کاری به اصلاح‌طلبان زدکه از هزار هزار مقاله انتقادی راست‌ها مخرب‌تر بود، چون مردم در عمل دیدند که اعضای شورا اهداف دیگری دارند. پس عملکرد جامعه محوران هم مهم است. درک این شرایط سخت باعث می‌شود این بار خواسته داشته باشیم نه مطالبه محور باشیم به معنی سال 88. چرا که سطح بالای توقع برای کاندیداهایی که تحت فشار حکومت هستند می‌تواند آنان را ضعیف جلوه دهد و از کارایی آنان بکاهد.
یادآور می‌شود پیش از سایت گروهک ملی-مذهبی ضمن نوشته‌ها و تحلیل‌هایی تصریح کرده که هاشمی را به خاطر عملکرد دهه اول انقلاب مستحق مجازات می‌داند اما فعلا به او و خاتمی و کسانی امثال آنها به عنوان بهانه‌هایی برای هزینه‌سازی و دردسرسازی علیه جمهوری اسلامی نگاه می‌کند.

 


رئیس اسبق استخبارات سعودی گفت به لطف پیامدهای اشغال آمریکا، عراق به یک حوزه مهم نفوذ ایران تبدیل شده است.
شاهزاده ترکی فیصل سفیر سابق رژیم سعودی در آمریکا، حدفاصل سال‌های 1977 تا 2001 ریاست سازمان اطلاعات عربستان را برعهده داشت. او ضمن سخنانی در اندیشکده بلفر وابسته به دانشگاه هاروارد که تحت عنوان «دکترین جدید سیاست خارجی عربستان در پی بیداری عربی» عنوان شده می‌گوید: ایران مسئله اول سیاست خارجی عربستان در دهه آینده است. نگاهی به همسایگان عربستان مشخص می‌کند که چالش‌های بزرگی در حوزه امنیت خارجی وجود دارد. موضوع اسرائیلی-فلسطینی همچنان موضوعی مهم و تراژیک است و احتمالا تا سال‌های آینده موضوع دشواری باقی می‌ماند. عراق همچنان برای تضمین امنیت خود تقلا می‌کند. حکومت ایران مشکلات متعددی ایجاد می‌کند.
وی می‌افزاید: اما الزامات سیاست خارجی عربستان در دهه آینده چیست؟ مساله اول عبارت از موضوع ایران است.
وی مدعی شده است: عربستان سعودی در واقع دو نگرانی در ارتباط با رهبران ایران دارد؛ اول، در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به نفع ما است که ایران اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نکند. دوم، تلاش‌های مداخله‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده رهبران ایران در دو کشور عراق و بحرین (با اکثریت شیعه)، و کشورهای دیگر دارای اقلیت‌های شیعه همانند سوریه، یمن، کویت و لبنان است.
وی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی موجب مهار و بازداشتن ایران از برنامه ‌هسته‌ای نشده، به موضوع عراق می‌پردازد و می‌گوید: نمی‌توان از ایران صحبت کرد و ذکری از عراق به میان نیاورد. ظرفیت و توان بالقوه عراق تا حد زیادی به دلیل سیاست‌های ایران ضربه می‌خورد. ما چه خوشمان بیاید چه نیاید، این یک حقیقت جدید در منطقه است که عراق- کشوری که زمانی جنگی خونین علیه ایران راه انداخت- اکنون به لطف پیامدهای اشغال آمریکا به یک حوزه مهم برای نفوذ فزاینده ایران تبدیل شده است. هدف ما این است که این نفوذهای ویرانگر خارجی را کنار بزنیم. ما هر کاری بتوانیم برای پایان دادن به مداخله‌های ایران در عراق انجام می‌دهیم.
به عنوان مثال، با وجود بدهی‌های قابل ملاحظه عراق به عربستان که بیش از 25 میلیارد دلار است، دولت عربستان متعهد شده که بیشتر این بدهی را ببخشد اما مشروط به اینکه مسیر فرقه‌ای و تحت نفوذ ایران که عراق در آن افتاده است، پایان یابد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10