(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 21 اردیبهشت 1392 - شماره 20486

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
خطيب جمعه تهران: حق مردم است‌که درباره هزينه‌هاي ميلياردي تبليغات سؤال کنند
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار شد
راهپيمايي عليه مزدوران وهابي در اعتراض به هتک حرمت مقدسات اسلامي
در اختتاميه کنگره شهداي وزارت دفاع
جديدترين پهپاد تهاجمي ايران به نام «حماسه» رونمايي شد
امام جمعه قم: نامزدهاي رياست جمهوري از اسراف در تبليغات پرهيز کنند
صالحي در ديدار با همتاي عماني: روابط سياسي تهران- مسقط عالي است
گسترش همکاري‌هاي راهبردي تهران- بغداد محور گفت‌وگوهاي عبدالمهدي با مقامات ايراني
محکوميت اهانت به قبر حجر بن عدي توسط ائمه جمعه و جماعت اهل سنت هرمزگان
معاون اول رئيس جمهور خبر داد
اختصاص 6 هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار در مازندران
آيت‌الله نوري همداني: تکفيري‌ها توسل به آمريکا را شرک نمي‌دانند
حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي: حضور نامزدهاي فاقد صلاحيت ناشي از خلأ قانوني است
آيت‌الله جنتي: مردم در 24 خرداد با رأي خود دشمنان نظام را نااميد مي‌کنند
معاون وزير بهداشت اعلام کرد
اختصاص 20 هزار ميليارد ريال اعتبار براي طرح پزشک خانواده
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
بودجه دانشگاه‌هاي کشور 40 هزار ميلياردريال افزايش يافت
   


حضرت امام خميني(ره): تشخيص معيار الهي از شيطاني آن است که پس از مراجعه به خود، بيابد که آنچه او مي‌خواهد، نفس عمل (نيک) است، گرچه اين کار را ديگري انجام دهد.

 


امام جمعه موقت تهران گفت: کانديداها توجه داشته باشند که مردم پس از پيروزي انقلاب هشيار شدند، وقتي شما پول‌هاي ميلياردي و فراوان خرج مي‌کنيد مردم حق دارند که بپرسند از کجا آورده‌ايد؟
به گزارش فارس،‌ آيت‌الله سيداحمد خاتمي خطيب موقت نمازجمعه تهران در سخناني در خطبه دوم نمازجمعه، به موضوع انتخابات رياست جمهوري اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترين موضوعي که هم‌اکنون با آرامش و با نشاط در حال انجام است مسئله انتخابات است و اولين مرحله انتخابات رياست جمهوري با نام‌نويسي از کانديداها کليد خورد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با بيان اينکه انتظار از شوراي نگهبان اين است که تأييد صلاحيت يا رد صلاحيت کانديداها براساس قانون اساسي باشد، گفت: در اين زمينه سه نکته وجود دارد، يکي اينکه عده‌اي صلاحيتشان براي سمت رياست‌جمهوري تأييد مي‌شود، عده‌اي صلاحيتشان احراز نمي‌شود يعني نه نفي مي‌شوند و نه اثبات، عده‌اي هم براي سمت رياست جمهور طبق قانون اساسي صلاحيت ندارند.
وي ادامه داد: براي دو حالت آخر، قطعاً شوراي نگهبان صلاحيت کانديدا را رد مي‌کند، اين رد صلاحيت رياست جمهوري است، چه بسا آن فرد براي وزارت يا وکالت و يا براي مسئوليت‌هاي ديگر ممکن است صلاحيت داشته باشد، رد صلاحيت در عرصه رياست جمهوري به معناي رد صلاحيت مطلق نيست.
آيت‌الله خاتمي با تأکيد بر اينکه تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري بايد از جنس جمهوري اسلامي باشد، تصريح کرد: اينکه کانديداها بيايند و اصول نظام جمهوري اسلامي ايران را در تبليغاتشان زير سؤال ببرند، اين اقدام در هيچ کجاي دنيا مرسوم نيست و همه جاي دنيا چارچوب‌هايي وجود دارد، کانديداها چارچوب‌هاي اصلي و قانون اساسي و ولايت‌فقيه را زير سؤال نبرند، در تبليغات انتخاباتي،کانديداها توجه داشته باشند که مردم پس از پيروزي انقلاب اسلامي هوشيار شدند، وقتي شما پول‌هاي ميلياردي و فراوان خرج مي‌کنيد، مردم حق دارند که بپرسند از کجا آورده‌ايد؟
وي اضافه کرد: بافرصت 10 ساعته‌اي که رسانه ملي براي تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري در نظر گرفته است، چه نيازي به بنز و عکس‌هاي مختلف است. اسراف در شأن کانديداهاي رياست جمهوري نيست. کانديداها در تبليغاتشان مطالب را طوري مطرح نکنند که انگار 35 سال کشور ويرانه شده و ما مي‌خواهيم کشور را آباد کنيم، اين هم دروغ است و هم بي‌انصافي.وي در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: مرحله سوم مرحله اصلي انتخابات است، در انتخابات هميشه براي نظام جمهوري اسلامي ايران دو موضوع مطرح بوده است، موضوع اول حضور باشکوه ملت پاي صندوق‌هاي رأي است چرا که هر رأي، يک راي به اصل نظام جمهوري اسلامي است.
خطيب موقت نمازجمعه تهران در بخش پاياني سخنانش به موضوع سوريه اشاره و تصريح کرد: در عرصه سوريه 3 موضوع اتفاق افتاده است يکي اهانت به ساحت مقدس حجربن عدي، اين صحابه باوفاي نبي‌اکرم(ص) و يار وفادار اميرالمؤمنين(ع) است، خوشبختانه در اين عرصه هم علماي شيعه و هم علماي اهل سنت وارد شده‌اند و يکصدا محکوم کردند و اين پديده مبارکي بود و علماي بلاد اسلام علماي سني کشورمان، علماي سني ساير بلاد نشان دادند عملاًً که حسابشان از حساب وهابيت خبيث تکفيري جداست.
وي افزود: موضوع بعدي که بايد به آن توجه کرد، پاسخ و واکنش خانواده بزرگ شيعه به تعبير مقام معظم رهبري، بسيار پاسخ هوشمندانه‌اي بود، طراحي اين جنايت با صهيونيست‌ها بود، همزمان به يک روستاي سني‌نشين حمله شده و تعداد زيادي را در آنجا کشته‌اند، آنجا احساسات شيعيان را جريحه‌دار مي‌کنند و اينجا سني‌ها را مي‌کشند، قصه، قصه تعميق فتنه مذهبي بود اما هشياري بسيار خوبي نشان داد جريان تشيع که در ميدان دشمن بازي نمي‌کنند.
آيت الله سيداحمد خاتمي همچنين در خطبه اول نمازجمعه اين هفته تهران با اشاره به سبک زندگي در حوزه انتخابات، گفت: ما براي انتخاب دوست، انتخاب مدرسه و معلم، انتخاب همسر و انتخاب در عرصه‌هاي اجتماعي از قبيل انتخاب رئيس‌جمهور بايد تلاش کنيم که انتخاب‌مان سرسري نباشد.
آيت‌الله خاتمي با بيان اينکه انسان وقتي در معرض انتخاب قرار مي‌گيرد بايد توجه کند انتخاب او چه تأثيري در زندگي‌اش خواهد داشت، گفت که عرصه انتخاب از عرصه‌هاي مهم در سبک زندگي است.
سخنران پيش از خطبه‌ها
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخنان پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران، مهمترين رويداد فرهنگي کشور را نمايشگاه بزرگ بين‌المللي کتاب تهران دانست و افزود: استقبال از نمايشگاه کم‌نظير است و اين استقبال گسترده اعتبار و جايگاه ويژه‌اي به نمايشگاه داده است. وي گفت: نمايشگاه تهران ويژگي‌هاي منحصر به فرد دارد و بيش از 450 هزار عنوان کتاب و بيش از 4 هزار ناشر داخلي و خارجي در نمايشگاه شرکت کرده‌اند.
حسيني با بيان اينکه يکي از شاخصه‌هاي توسعه هر کشور کتابخواني است، افزود: نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران فضاي خوبي را حاکم کرده است تا به دسترنج عالمان بيشتر توجه شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينکه در حوزه فرهنگ کتابخواني کارهاي خوبي در حال انجام است، گفت: فضاي کتابخانه‌ها رو به توسعه و سعي شده است در کنار مساجد کتابخانه داير شود.

 


خردمندان هدايت يافته
اينهايند
(خردمندان هدايت‌يافته) همان کساني هستند که:
- سخنان (متعدد) را مي‌شنو ند
- و از بهترين آنها پيروي مي‌کنند.
آنها هستند که خداوند هدايتشان کرده و آنها خردمندانند.
سوره زمر
آيه 18

 


استقبال گسترده از کتاب
حاشيه‌هاي سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي
مسئول غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامي از استقبال بالاي مخاطبان براي خريد کتاب «ماه‌بندان» خبر داد.
به گزارش نسيم، مسعود اللهياري همچنين گفت: کليه نسخه‌هاي اين کتاب که روز گذشته براي فروش به نمايشگاه آورده بوديم به فروش رفت. استقبال از غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامي نيز طي روزهاي برگزاري نمايشگاه خوب بوده است. رويکرد مرکز اسناد در فروش کتاب، سودآوري نيست.
«ماه‌بندان» عنوان کتابي است که حاشيه‌هاي سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي در مهر 91 را در قالب سفرنامه در خود جاي داده است. اين کتاب که روز گذشته در نمايشگاه کتاب رونمايي شده است با قيمت شش هزار و 100 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.
نصرالله قادري:
اعتراضي دانستن تئاتر تفکر توده‌اي‌هاست
در نشست هم‌انديشي بررسي وضعيت تئاتر مقاومت، هنرمندان فعال در حوزه تئاتر دفاع مقدس به شرايط موجود انتقاد کردند و مسئولان بنياد روايت و انجمن تئاتر دفاع مقدس پاسخ دادند.
به گزارش خبرنگار کيهان، جواد جباري مديرعامل بنياد فرهنگي روايت در نشست هم‌‌انديشي بررسي وضعيت تئاتر دفاع مقدس گفت: بايد بر اين مفهوم کلان اشراف داشته باشيم که ما چيزي به نام «تقدس» جنگ نداريم. وقتي وزارتي به عنوان وزارت دفاع در کشور وجود دارد معناي آن اين است که ما بايد مفهوم جنگ را از دفاع جدا کنيم و در توليد آثار نمايشي سعي‌مان بايد بر توليد آثار ضدجنگ باشد.
جباري با تاکيد بر آنکه هشت سال دفاع مقدس و وجود خانواده‌هايي با پنج يا شش شهيد، مواردي هستند که نمونه‌اي از آنها در جهان وجود ندارد خاطرنشان کرد: گاهي اوقات ديده‌ايم که ما در توليد آثارمان به اين مسائل نادر توجه نمي‌کنيم و با کلي‌گويي و کلي‌سازي صحنه‌هاي نمايشي چنين ارزش‌هاي بزرگي را زير سوال مي‌بريم.
وي افزود: در اين نکته شکي وجود ندارد که دفاع مقدس لبريز از نقاط مثبت و منفي بود اما نبايد فراموش کنيم که در آن نقاط منفي نيز صدها رويداد و نشانه مثبت است که وظيفه ما بازتاب و انتشار آنها است نه تاکيد بر وجوه منفي که در هر جنگ و دفاعي موجود است.
در ادامه حميدرضا نعيمي نمايشنامه‌نويس، کارگردان و بازيگر تئاتر با بيان آنکه مسئولان نبايد هراسي به سبب نوشتن و توليد آثار هنرمندان نمايش در زمينه دفاع مقدس به دل خود راه بدهند گفت: فعالان عرصه هنرهاي نمايشي از مردمان همين سرزمين هستند که جنگ تحميلي و دفاع مقدس را با پوست و گوشت خود حس کرده‌اند.
در ادامه مالک سراج و ميلاد نيک‌آبادي از کارگردانان جوان و فعال در جشنواره تئاتر مقاومت نيز به بيان وعده‌هاي عملي نشده مسئولان انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره حمايت از آثارشان پرداختند.
همچنين حفيظ‌الله رفيعي مديرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بيان آنکه حسن برگزاري اين نشست در آن است که از يک سو در ابتداي سال و از سوي ديگر در آستانه برگزاري چهاردهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت قرار داريم گفت: حضور هنرمندان، کارشناسان، منتقدان و مديران تئاتر کشور در چنين نشست‌هاي صميمي به ما در راستاي هم‌افزايي، هم‌فکري و هم‌گرايي هر چه بيشتر براي برگزاري اين رويداد مهم نمايشي ياري خواهد رساند.
نصرالله قادري نمايشنامه‌نويس، کارگردان و ديگر ميهمان حاضر در اين نشست نيز با بيان آنکه صادر کردن حکمي نظير اين گفته که تئاتر، هنر اعتراض است از دکترين حزب توده بوده که متاسفانه به بدنه نمايش کشور ما راه پيدا کرده است،‌گفت: نتيجه اين تفکر است که ما امروز شاهد اتفاقي تلخ به نام عدم حمايت از تئاتر در تمامي اشکال آن در جامعه و برنامه‌ريزي‌هاي کلان فرهنگي هستيم.
در ادامه رويا افشار هنرمند تئاتر با بيان آنکه به دليل تصاوير آميخته به دروغ غربيان از جنگ تحميلي عليه ملت ايران، افرادي هستند که نمي‌خواهند از آن دوران تصويري را به خاطر بسپارند، تاکيد کرد: اينجاست که رسالت تئاتر و هنرمندان آن بيش از هر زمان ديگري به چشم مي‌آيد تا با تلاش صادقانه خود سعي کنند تا تصوير حقيقي از دوران دفاع مقدس را به اين نسل از مخاطبان انتقال دهند.
رفيعي در پاسخ به انتقادات مطرح شده با بيان آنکه در حوزه توليدات آثار نمايشي دفاع مقدس انجمن تئاتر انقلاب به شکل حمايتي و مشارکتي حضور خود را به اثبات رسانده است گفت: در حال حاضر رويکرد اصلي بنياد روايت بر توليد و حرکت به سمت توسعه نمايش دفاع مقدس استوار است.
توليد فيلم از کتاب توليد کيهان
صاحب امتياز مادي و معنوي آثار زنده‌ياد محمود گلابدره‌اي از ساخت فيلمي به کارگرداني علي وزيريان براساس کتاب «لحظه‌هاي انقلاب» خبر داد.
علي خليلي،‌ وصي و صاحب امتياز مادي و معنوي آثار مرحوم محمود گلابدره‌اي در گفت‌وگو با مهر توضيح داد: اين اثر نه تنها مورد توجه علاقه‌‌مندان به کتاب قرار گرفت، بلکه سينماگران نيز از اين کتاب استقبال کردند به گونه‌اي که علي وزيريان کارگردان سينما و تلويزيون طي تماس تلفني از من خواست براساس اين کتاب فيلمي بسازد که البته اين درخواست مورد موافقت قرار گرفت.
خليلي در پايان با اشاره به اينکه زنده‌ياد گلابدره‌اي تمايل بسياري به ساخت فيلمي از کتاب داشت،‌ ادامه داد:‌ در سال 87 دارابي معاون رسانه ملي طي سخناني اعلام کرد که راه براي ساخت طرح‌هاي جديد در تلويزيون وجود دارد. در همان زمان مرحوم گلابدره‌اي به ديدن دارابي رفته و پيشنهاد ساخت فيلم از اين کتاب را داد. هرچند اين پيشنهاد مورد استقبال صدا و سيما قرار گرفت اما هيچ‌گاه فرصت ساخت اين فيلم در صدا و سيما فراهم نشد.
گفتني است، کتاب «لحظه‌هاي انقلاب» براي نخستين بار توسط موسسه کيهان منتشر شده بود.
جمع‌آوري صراحت‌نامه‌ هاشمي از نمايشگاه
رئيس بيست‌و ششمين نمايشگاه کتاب تهران درباره جمع‌آوري کتاب «صراحت‌نامه» آقاي هاشمي رفسنجاني و توقف عرضه آن در نمايشگاه کتاب توضيحاتي ارائه کرد.
به گزارش ايسنا، علي اسماعيلي درباره مسئله کتاب «صراحت‌نامه» که ظاهرا تا دو روز اول نمايشگاه کتاب هم ارائه مي‌شده است،‌گفت: اين موضوع به اين دليل بوده است که گاهي مواردي به نقل از شخصيت‌ها آورده مي‌شود و ما براي اين که بتوانيم به آن کتاب براي عرضه در نمايشگاه کتاب مجوز بدهيم، مجبوريم اين‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذي‌صلاح استعلام کنيم تا ببينيم نقل قول‌ها با واقعيت تطبيق دارند يا خير؟ مسئله اين کتاب هم به خاطر اين موضوع بوده است.
او توضيح داد: ضوابط حضور کتاب در نمايشگاه تعريف شده است و هر کتابي که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگيرد و از طريق اداره کتاب اعلام وصول شود، مي‌تواند در نمايشگاه حضور پيدا کند.
اسماعيلي درباره کتاب «صراحت‌نامه» نيز گفت: مراحل اعلام وصول و استعلام اين کتاب نيز طولاني نشده و کارهاي آن در دست اقدام است.
تجليل از 10 نويسنده برتر
از سوي مجمع ناشران انقلاب
10 شاعر و نويسنده ادبيات انقلاب اسلامي در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامي واقع در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تجليل شدند.
به گزارش مهر، شاعران و نويسندگان ادبيات انقلاب اسلامي عصر روز پنجشنبه، 19 ارديبهشت، طي مراسمي در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامي در نمايشگاه کتاب تهران تجليل شدند.
حميدرضا شاه‌آبادي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدرضا زائري،‌ فاضل نظري، صادق کرميار، جعفر شير علي‌نيا، محمدرضا شهبازي، علي موذني، اکبر صحرايي،‌ علي شجاعي و حسام‌الدين مطهري به عنوان فعالان ادبي عرصه ادبيات انقلاب اسلامي در اين مراسم مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند.

 


در واکنش به اهانت نسبت به مقدسات ديني و صحابي بزرگ پيامبر اسلام(ص) راهپيمايي اعتراض‌آميزي پس از نماز جمعه تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، اين مراسم پس از اقامه نماز دشمن‌شکن جمعه در تهران و همزمان در بيش از 770 ميعادگاه نماز جمعه سراسر کشور برگزار شد.
در اين مراسم مردم تهران همگام و هم‌صدا با ساير مسلمانان و آزادگان جهان عليه طرح‌‌هاي توطئه‌آميز آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي در اهانت و تخريب اماکن مقدس و زيارتي که توسط سلفي‌ها و وهابي‌ها و حملات وحشيانه صهيونيست‌ها به جبهه مقاومت اسلامي صورت گرفته خروشيدند و فرياد وحدت و اتحاد خود را حول پرچم اسلام و شعار توحيدي «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» سر دادند.
اين مراسم در تهران پس از اقامه نماز جمعه از تمام درهاي دانشگاه تهران به سمت ميدان فلسطين برگزار شد و نيمي از مردم کفن‌پوشان و با شعارهاي «يا ايها الذين آمنوا اتحدوا اتحدوا»، «الله اکبر»، «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر اسرائيل» و «وهابيت بداند ما خاموش نيستيم» از مقدسات ديني خود دفاع کردند.

 


با حضور مقامات عالي‌رتبه لشکري و کشوري از جديدترين پهپاد تهاجمي ايران به نام «حماسه» در اختتاميه کنگره 1000 شهيد وزارت دفاع رونمايي شد.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» در سومين روز از کنگره سه وزير فرماندهي مهندسي جنگ و 1000 شهيد وزارت دفاع و پشتيباني‌نيروهاي مسلح و در حاشيه مراسم رونمايي از پهپاد حماسه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در سال حماسه، پهپاد حماسه به ميدان آمد، اين هواپيما آخرين هواپيماي بدون سرنشين توليد شده صنعت دفاعي است.
به گزارش واحد مرکزي خبر، وي افزود: انديشمندان، دانشمندان و متخصصان اين محصول را به محضر رهبر معظم انقلاب و ملت شريف تقديم مي‌کنند.
سردار وحيدي تصريح کرد: اين پهپاد قادر است هدف‌هاي شناسايي و مراقبت و حمله را هر سه با هم انجام دهد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينکه اين هواپيما از قابليت رادارگريزي برخوردار است، گفت: اين پهپاد مي‌تواند به انواع راکت‌ها و موشک‌ها مجهز شود و هم از نظر ديد راداري و هم ديد اپتيکي و نيز مدت ماندگاري آن در هوا مي‌تواند توان جديد و ارزشمندي را به قدرت پرنده‌هاي بدون سرنشين و توان دفاعي نيروهاي مسلح بيافزايد.
وي درباره پيام اين رونمايي افزود: ملت ايران همواره همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، آماده حماسه‌آفريني هستند و فرزندان ايران آماده‌اند تا در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌هاي دفاع از نظام مقدس جمهوري اسلامي و هرگونه دشمني حماسه‌هاي بزرگي بيافرينند.
سردار احمد وحيدي با گراميداشت ياد و جايگاه شهدا، شهادت و فرهنگ آن را قوي‌ترين سلاح در مقابل جنگ فرهنگي دشمن دانست و گفت: فرهنگ شهادت است که اسرائيل را به مذلت کشاند و استکبار جهاني را در ورطه سقوط هولناک قرار داده است.
وي افزود: توطئه‌هاي دشمن همه با فرهنگ شهادت خنثي مي‌شود و دشمن هم بسيار تلاش مي‌کند که اين فرهنگ را از حوزه فرهنگ ملي خارج کند ولي اين همايش و مانند آن نشان مي‌دهد که ملت ما بر ارزش‌هاي بزرگ خود سخت پاي مي‌فشارد و هرگز اجازه تحقق توطئه‌هاي دشمن را نمي‌دهد.
وي در پايان افزود: اميدواريم بتوانيم با تبعيت از اين شهدا و با تبعيت از ولايت‌فقيه اين افتخارات را ادامه داده و با کارنامه‌اي درخشان به ديدار معبود برويم.
گفتني است؛ اين پهپاد آخرين نمونه از هواپيماهاي بدون سرنشين ساخت ايران است که مداومت پروازي بالا و ارتفاع آن اين هواپيما را از ديگر پهپادهاي کشور متفاوت کرده است.

 


امام‌جمعه قم با بيان اينکه راي هر ايراني تيري در چشم دشمنان جمهوري اسلامي خواهد بود گفت: کانديداها هم بايد از ژست‌هاي غربي و اسراف‌کارانه در تبليغات انتخاباتي پرهيز کنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري ديروز در خطبه نمازجمعه اين هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت: ‌انتخابات مظهر مردم سالاري ديني و ذخيره‌اي براي امنيت ملي ايران به شمار مي‌رود؛ امروز شرايط سختي عليه ايران در جريان است اما نظام اسلامي به لطف الهي از همه اين گردنه‌ها با سرافرازي عبور مي‌کند و در اين ميان حضور گسترده مردم در انتخابات پاسخي دندان‌شکن به توطئه‌هاي دشمنان خواهد بود.
وي با بيان اينکه رأي هر ايراني تيري در چشم دشمنان جمهوري اسلامي خواهد بود، تأکيد کرد: شوراي نگهبان و دست‌اندرکاران اجرايي انتخابات هم رسالت بزرگي دارند و بايد به قانون عمل کنند؛ کانديداها هم بايد از تبليغات اسراف‌کارانه و ژست‌هاي غربي پرهيز کنند زيرا ايران فضاي معنوي شهدا و جانبازان را دارد و نمي‌توان محيطي اروپايي را پياده کرد.
خطيب جمعه قم در بخش ديگري از سخنان خود عنوان داشت: طي روزهاي گذشته شاهد واقعه‌اي تلخ بوديم زيرا گمان نمي‌کرديم در کشورهاي اسلامي و آن هم به نام اسلام و طرفداري از پيامبر(ص) جنايتي هولناک رقم بخورد؛ حوزه‌هاي علميه، دانشگاهيان و همه مردم ايران و حتي علماي اهل سنت در کشورهاي ديگر تخريب قبر حجربن عدي را محکوم کردند زيرا مي‌دانستند اگر سکوت کنند اين لکه ننگين به نام اسلام تمام مي‌شود بنابراين سکوت را شکستند و کار اين گروه از خدا بي‌خبر را محکوم کردند.
آيت‌الله حسيني‌بوشهري با بيان اينکه مجامع بين‌المللي در مقابل تخريب يک اثر تاريخي داد و قال زيادي به راه مي‌اندازند، تصريح کرد: در عين حال همين سازمان‌ها در مقابل اين جنايت‌ها سکوت مي‌کنند و همين امر نشان مي‌دهد دستشان در کار است؛ حمله اسرائيل به سوريه پس از اين واقعه هم نشانه ديگري از دست داشتن صهيونيست‌ها در چنين وقايعي است.
مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور با بيان اينکه حقانيت جمهوري اسلامي در اين جريان ثابت شد، اضافه کرد: اين امر نشان مي‌دهد ما از دولت و مردمي حمايت مي‌کنيم که در خط مقدم مبارزه با اسرائيل و دشمن اين رژيم است؛ خيرخواهانه به سران برخي کشورهاي عربي نصيحت مي‌کنيم و مي‌گوييم که ديديد در کنار اسرائيل قرار گرفته‌ايد؛ ‌آيا هدفتان همين بود؟
امام جمعه قم با اشاره به برپايي نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران بيان کرد: گراني کاغذ و کتاب خريد اين کالاي فرهنگي را کاهش داده است؛ کتاب بايد در سبد خانوار قرار گيرد و دولت بايد به اين مقوله توجه جدي داشته باشد.

 


وزير امور خارجه کشورمان در ديدار با همتاي عماني خود اظهار داشت: روابط سياسي تهران- مسقط عالي است و مواضع دو کشور در بسياري از مسائل نزديک و مشابه است.
علي‌اکبر صالحي روز پنج‌شنبه در ديدار يوسف بن علوي باابراز رضايت از پيشرفت روز‌افزون مناسبات دوجانبه ميان ايران و عمان پيرامون آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله بحران سوريه با وي رايزني و گفت‌و‌گو کرد.
صالحي با عالي توصيف کردن روابط سياسي تهران- مسقط، مشورت‌هاي ميان دو کشور دوست و برادر ايران و عمان در مورد تحولات حساس منطقه و روابط دوجانبه را مهم و در جهت منافع دو کشور، دو ملت و منطقه توصيف و خاطرنشان کرد: مواضع دو کشور در بسياري از مسائل نزديک و مشابه است.
وزير امور خارجه کشورمان با سازنده خواندن سفر اخيرش به اردن و سوريه، قطع خونريزي، انجام گفت‌و‌گوي ملي، عدم دخالت خارجي، عدم حمايت از افراط‌گرايان و اتکا به راه‌حل سوري- سوري را راه برون‌رفت از بحران سوريه دانست.
وي همچنين با محکوم کردن حمله اخير رژيم صهيونيستي به سوريه، اين امررا بيانگر ماهيت عوامل ادامه و تشديد بحران در سوريه دانست.
يوسف بن‌علوي، وزير امور خارجه سلطنت عمان هم در اين ديدار با اشاره به نزديکي بسياري از ديدگاه‌هاي دو کشور، به تشريح ديدگاه‌هاي کشورش در موضوعات منطقه‌اي پرداخت.
در اين ديدار همچنين آخرين تحولات پيرامون فعاليت هسته‌اي کشورمان مورد تبادل‌نظر قرار گرفت. طرفين همچنين همکاري چند جانبه در زمينه حمل و نقل ريلي در منطقه را از جمله اولويت‌هاي کاري خود برشمردند.
خبر ديگر اينکه غضنفر رکن‌آبادي سفير ايران با عدنان منصور وزير خارجه لبنان ملاقات و ضمن تسليم پيام وزير امور خارجه کشورمان درباره تحولات منطقه و روابط دو جانبه گفت‌و‌گو کرد.
دکتر علي‌اکبر صالحي در اين پيام با اشاره به تحولات منطقه، بر حساسيت شرايط کنوني و لزوم هوشياري در جهت جلوگيري از تاثيرات منفي بحران سوريه بر ديگر کشورهاي منطقه تاکيد کرد.
عدنان منصور، وزير خارجه لبنان نيز با اشاره به نفش بارز کشورمان در منطقه اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه، همواره به نفع ملت‌هاي منطقه گام برداشته و در راستاي تقويت وحدت ملت‌هاي منطقه تلاش کرده است.
وي با اشاره به تلاش‌هاي گسترده جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه اظهار کرد: ما نيز معتقديم که بحران سوريه راه‌حلي جز راه‌حل سياسي و گفت‌و‌گو نداشته و همواره بر اين موضوع تاکيد ورزيده‌ايم.

 


عضو شوراي رهبري مجلس اعلا و معاون سابق رئيس جمهور عراق در جريان سفر به تهران درباره راه‌هاي گسترش همکاري‌هاي راهبردي ميان دو کشور، با مقامات کشورمان گفت‌وگو کرد.
«عادل‌عبدالمهدي» روز پنجشنبه با سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار با ابراز خوش‌بيني نسبت به روند انتخابات اخير شوراي استاني تأکيد کرد: پيشرفت و توسعه عراق با اتحاد و مشارکت همه احزاب و گروه‌ها حاصل مي‌شود.
جليلي با تأکيد بر اهميت استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي مادي و معنوي موجود اظهار داشت: عراق امروز در شرايط مناسبي براي تثبيت جايگاه شايسته خود بين کشورهاي عربي و اسلامي است.
سعيد جليلي توسعه خدمات عمومي و تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي در عراق را مهم دانست و تصريح کرد: دولت و ملت ايران براي گسترش همکاري‌ها در سطح راهبردي با عراق در همه زمينه‌ها آمادگي دارند.
در اين ديدار عادل عبدالمهدي عضو شوراي عالي رهبري مجلس اعلاي عراق نيز ضمن مهم و برجسته دانستن نقش و جايگاه ايران در حل و فصل مسائل موجود در منطقه، روابط دو کشور را ممتاز و دوستانه خواند و بر استفاده از تجارب انقلاب اسلامي ايران در مسير پيشرفت تأکيد کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در ديدار با عضو رهبري مجلس اعلاي اسلامي عراق، گفت: همکاري ايران و عراق بايد به استقرار ثبات منطقه‌اي منتهي شود.«علي لاريجاني» با اشاره به اشتراکات گوناگون تاريخي و فرهنگي و ديني بين دو کشور ايران و عراق، روابط دوجانبه را دوستانه و برادرانه خواند و گفت: دو کشور پيوندهاي عميق دوستانه با يکديگر دارند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در ادامه بااظهار خرسندي از برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات شوراي استاني عراق افزود: اميد است عراق در مسير رشد و پيشرفت خود در زمينه‌هاي مختلف همچنان گام بردارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسائل منطقه‌اي گفت: استمرار همکاري و رايزني مقامات دو کشور در مسائل مهم منطقه‌اي که نقطه اوج آن هم اکنون اوضاع سوريه است مي‌تواند به يافتن راه‌حل‌هاي منطقي و استقرار ثبات منطقه‌اي منتهي شود.
در ادامه اين ديدار عادل عبد‌المهدي نيز ايران را کشوري مهم و تأثيرگذار در منطقه خواند و گفت: در دوران پس از سقوط ديکتاتور عراق همواره روابط مستحکمي بين دو کشور همسايه وجود داشته است.
وي روند همکاري‌هاي دوجانبه تهران و بغداد را در زمينه‌هاي مختلف سياسي،‌اقتصادي و فرهنگي مثبت و رو به رشد خواند و بر اهميت استمرار اين رويه در جهت حل بحران‌هاي منطقه‌ و مسائل سوريه تأکيد کرد.
وي اظهار اميدواري کرد که با ارائه رويکردهاي سياسي منطقه در جهت کاهش تنش و بحران در سوريه شاهد بازگشت ثبات و آرامش به منطقه باشيم.

 


ائمه جمعه و جماعت اهل سنت هرمزگان نبش قبر حجر بن عدي صحابي پيامبر اسلام(ص) را محکوم کردند.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس گفت: توهين به مقبره بزرگان و قبر صحابي پيامبر(ص) امري محکوم است و اين عمل قبيح از جانب هر گروه و تحت هر نام و توجيهي صورت گرفته مورد اعتراض علماي جهان اسلام است.
به گزارش ايرنا از بندرعباس، عبدالباعث قتالي چهارشنبه شب در جمع نمازگزاران افزود: همه صحابه پيامبر(ص) نزد اهل سنت محترم هستند و با توجه به اين مساله، نمي‌توان پذيرفت که عده‌اي به بهانه دشمني با گروهي ديگر به اين صحابه توهين کنند و قبر يکي از آنان را تنها به خاطر اينکه طرفدار حضرت علي(ع) است نبش کنند.
وي بيان داشت: ريخته شدن خون انسان‌هاي بي‌گناه را محکوم مي‌کنيم و از مسلمانان مي‌خواهيم با وحدت و برادري مانع از توطئه دشمنان عليه خود شوند.
امام جمعه اهل سنت قشم نيز گفت: هتک حرمت ساحت حجربن عدي مغرضانه است و بدون شک يکي از غرض‌ها، ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان است.
شيخ عبدالرحيم خطيبي افزود: نمايش اقدام‌هاي ضدانساني از جانب عده‌اي مسلمان بدلي مي‌تواند خوراک خوبي براي تغذيه تبليغات ضداسلامي غرب باشد.
وي تصريح کرد: به طور قطع انجام‌دهندگان اين حرکت قبيح نمي‌توانند مسلمان باشند، چرا که عمل آنها براي بشريت ناهنجار است.
امام جمعه اهل سنت سورو بندرعباس هم گفت: علما و ائمه جمعه بايد با موضع‌گيري قاطع، اهانت غيرانساني وهابيت نسبت به صحابي پيامبر(ص) را محکوم کنند و در بيانات خود به آنها کوچکترين ترحمي نداشته باشند.
محمد صديق فهيمي با بيان اينکه هدف از اهانت به قبر حجربن عدي تنها براي تفرقه انداختن در بين مسلمانان است،‌‌ اظهار داشت: دشمن نمي‌داند که زمان اين خيمه شب‌بازي‌ها به سرآمده و دست او و نقشه‌هاي شومش براي همه مسلمانان رو شده است.
امام جمعه اهل سنت چاه بنارد بستک با اشاره به ضرورت محکوميت اهانت به قبر صحابي پيامبر(ص) توسط دولت‌هاي اسلامي گفت: دولت‌هاي اسلامي بايد اهانت به مقدسات اسلامي را محکوم کنند تا ديگر شاهد چنين حوادث دردناکي نباشيم.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيدعبدالرحمن توانا امام جمعه اهل سنت چاه بنارد بستک افزود: تمام مذاهب اسلامي و غيراسلامي نبش قبر را حرام مي‌دانند.
امام جمعه اهل سنت گزير بندرلنگه هم با بيان اينکه وهابيت مي‌خواهد اسلام را از درون و بيرون نابود کند گفت: فعاليت‌هاي ضدانساني و فاجعه‌بار وهابيت در جهان اسلام موجب تفرقه و در بين جوامع غيراسلامي باعث دفع مردم از مسلمان شدن مي‌شود.
سيدمحمد زارعي افزود: اهانت به قبر يک مسلمان تنها از افرادي نادان و جاهل بر‌مي‌آيد.
از سوي ديگر امام جمعه اهل سنت بندر چارک گفت: اهانت به قبر جناب حجربن عدي، حادثه بزرگي بود که نبايد اعتراض و انزجار به اين اتفاق در شرکت در چند راهپيمايي و چاپ چند بيانيه خلاصه شود بلکه علما و بزرگان دين با روشنگري مسلمانان و کوتاه نيامدن در مقابل جرم اهانت‌کنندگان مي‌توانند ريشه توهين‌هاي دشمنان را بخشکانند.
شيخ مسعود راهبر افزود: يقينا اين گونه اعمال خشن و ضدانساني توسط کساني انجام مي‌شود که چشم ديدن وحدت شيعه و اهل سنت را ندارند.
امام جمعه اهل سنت بوستانو بندرعباس نيز گفت: اهانت‌کنندگان با حرکت غيرشرعي و غيرانساني خود پرده را از چهره واقعي خود برداشتند و اکنون براي همه مسلمانان حق‌جو وابستگي وهابيت به اسرائيل روشن شده است.
شيخ صالح محمدي افزود: اختلاف‌افکني اصلي‌ترين هدفي است که گروه‌هاي تکفيري در سوريه به دنبال آن هستند.

 


معاون اول رئيس جمهور در تشريح مصوبات سفر چهارم اعضاي هيأت دولت به مازندران گفت: در جلسه هيأت دولت 6 هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار به بخش معدن و کشاورزي مازندران تخصيص يافت.
به گزارش ايرنا از ساري «محمدرضا رحيمي» چهارشنبه شب پس از پايان دور چهارم سفر استاني هيأت دولت به مازندران در نشست خبري در ساري گفت: از مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده پنج هزار و 200 ميليارد ريال به بخش کشاورزي و بقيه به بخش صنعت مازندران تخصيص يافت. همچنين اعتبارات در نظر گرفته در بخش صنعت مازندران با تصويب هيأت دولت تا 10 هزار ميليارد ريال قابل افزايش است.
وي ارتقاي مرکز تحقيقات دريايي لاريم، مطالعه و تعيين طرح جامع معادن، تکميل اکتشافات و تجهيز معدن ذغال سنگ، افزايش زمان بازپرداخت تسهيلات اعطايي به توليدکنندگان ماهيان خاوياري از يکسال به پنج سال، تخصيص 100 ميليارد ريال اعتبار براي افزايش موجودي صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي، اختصاص اعتبار لازم براي تجهيز و توسعه اراضي کشاورزي و تخصيص 100 ميليارد ريال اعتبار براي تجهيز و توسعه واحد صنعتي مرغ لاين بابل‌کنار را از جمله مصوبات هيأت دولت در بخش معدن و کشاورزي مازندران ذکر کرد.
رحيمي اظهار داشت: در جلسه هيأت دولت براي اجراي برخي مصوبات سه دوره سفر رئيس جمهوري به مازندران که به علت نبود اعتبارات لازم متوقف شده بود، يکهزار و 400 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شد. همچنين در اين جلسه مقرر شد 41 ميليون دلار از طريق بانک مرکزي براي احداث کارخانجات زباله‌سوز در مازندران تخصيص يابد.
معاون اول رئيس جمهور گفت: تأمين اعتبار مورد نياز براي تکميل پل ذغالچال ساري از طريق وزارت نفت در دستور کار است و اين طرح در آينده نزديک به بهره‌برداري خواهد رسيد.
رحيمي با عنوان اينکه، در جلسه هيئت دولت براي احداث کنارگذر ساري و اجراي فاضلاب‌هاي شهري و روستايي در مازندران اعتبارات مطلوب در نظر گرفته شد، افزود: براي آبرساني به شهرهاي گروه الف- پرجمعيت استان- مقرر شد تا از محل فروش سهام عدالت و اوراق مشارکت، نسبت به تأمين اعتبار مورد نياز اين طرح اقدام شود.
بهره‌برداري از سد انحرافي
همزمان با چهارمين سفر هيأت دولت به مازندران و با حضور وزير نيرو سد انحرافي رئيس کلا واقع در 19 کيلومتري جنوب بابل افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
فرماندار بابل در مراسم بهره‌برداري از اين سد گفت: يکي از اهداف احداث اين سد، محافظت و ساماندهي رودخانه بابلرود در مقابل سيلاب و جريان‌هاي کنترل نشده سد البرز است.
محمد مهدوي درباره مشخصات سد انحرافي رئيس کلاي بابل گفت: کانال اصلي اين سد از سمت راست سد انحرافي با ظرفيت يک هزار و 26 متر مکعب در ثانيه منشعب مي‌شود و با مقطع ذوزنقه با پوشش بتني و لوله بتني به طول چهار هزار و 450 متر ادامه مي‌يابد و در نهايت به ايستگاه پمپاژه هليدشت منتهي مي‌شود.

 


آيت‌الله نوري همداني گفت: تکفيري‌ها در شرايطي توسل به اهل بيت(ع) را شرک مي‌دانند که خود به آمريکا متوسل شده و آن را قبول دارند.
وي روز جمعه در ديدار جمعي از انديشمندان کشور مصر با اشاره به اينکه شرايط حال حاضر دنيا وظيفه علما را بسيار سنگين کرده است ادامه داد: بايد عالمان ديني در شرايط حساس کنوني به وظيفه خود بسيار اهتمام داشته و به آن جامه عمل بپوشانند.
به گزارش فارس، وي با اشاره به شرايط کشورهايي نظير مصر، ليبي، سوريه، قطر، عربستان، افغانستان، عراق، بحرين و ديگر کشورهاي اسلامي بيان کرد: بايد علما در صف اول مبارزه و ايستادگي در برابر دشمني‌ها باشند و کشورهاي اسلامي و عالمان ديني اتحاد خود را تقويت کنند.
آيت‌الله نوري همداني گفت: اينکه قبر شخصي را بعد از گذشت هزار و 400 سال نبش کنند و جنازه را به جاي ديگري منتقل کنند در هيچ آييني قابل پذيرش نيست و بايد براي مقابله با اين اقدامات فکري کرد.
وي تاکيد کرد: امروز زمان شمشير، جهاد، وحدت و به ميدان رفتن است و بايد با دشمنان دين مبين اسلام مقابله کرد.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: ما بايد در برابر آمريکا و نوکران آن اتحاد داشته و وحدت علما در شرايط کنوني يک وظيفه خطير است.
وي گفت: تکفيري‌ها در شرايطي توسل به اهل بيت(ع) را شرک مي‌دانند که خود به آمريکا متوسل شده و آن را قبول دارند.

 


عضو هيئت اجرايي مرکزي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري، حضور نامزدهاي فاقد صلاحيت براي نام‌نويسي در انتخابات رياست جمهوري را ناشي از خلأ قانوني دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدرضا تقوي» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا در مهديشهر افزود: افرادي در اين انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که برخي از آنان محکوميت دارند و يا اينکه کار اجرايي نکرده‌اند.
وي با بيان اينکه اين افراد چه انگيزه‌اي دارند مشخص نيست افزود: نبود قانون مناسب براي اين مسئله باعث بروز اين امر شده و قانونگذار بايد با تدوين قانون مناسب مانع از اين اقدام شود.
تقوي با بيان اينکه شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها تنها شمار کمي از نامزدهاي داراي صلاحيت را تأييد مي‌کند خاطرنشان کرد: ثبت‌نام 300 تا 400 نفر و در نهايت رد صلاحيت تعداد زيادي از افراد فاقد شرايط لازم موجب بروز تبليغات سوء در سطح بين‌المللي براي کشور مي‌شود.
وي اظهار داشت: با توجه به شرايط سخت اجرايي، مسائل و مشکلات کشور، افرادي بايد وارد اين عرصه شوند که از هر جهت واجد شرايط باشند.
عضو هيئت اجرايي مرکزي انتخابات همچنين نقش و تأثير رسانه‌ها در معرفي نامزدهاي اصلح، قانون انتخابات و حضور حداکثري مردم در انتخابات را بسيار مهم و تعيين کننده خواند و افزود: اختصاص 10 ساعت زمان تبليغ براي هر نامزد در رسانه ملي زمان بسيار خوبي براي معرفي، بيان برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي کانديداها است.
رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور در حاشيه بازديد از روند اجرايي ساخت مصلاي نماز جمعه مهديشهر گفت: در بيش از 200 شهر کشور مصلاي نماز جمعه در دست ساخت است.
تقوي افزود: اين شورا براساس سياستي در نظر دارد در پايان اجراي سند چشم‌انداز در کشور، شهري فاقد مصلاي نماز جمعه و يا در مناطق جمعيتي اقامه نماز جمعه و يا امام جمعه نداشته باشيم.
وي با بيان اينکه مصلاهاي نماز جمعه در حال ساخت مجتمع‌هاي بزرگ فرهنگي ديني و... است اظهار داشت: مصلا‌هاي نماز جمعه با توجه به مشخصات و وسعتي که دارند نيازمند اعتبارات بالايي براي ساخت هستند.
تقوي کمک‌هاي دولتي را قطره‌اي و بسيار اندک خواند و تصريح کرد: با قطره‌چکان نمي‌توان يک درياچه ايجاد کرد.
وي گفت: همانطور که دولت براي رفاه مردم موظف به ايجاد خدمات شهري، مراکز درماني و بهداشتي و... است نمازگزاران نيز توقع دارند فضاي مناسبي براي اقامه نماز داشته باشند و دولت بايد در اين زمينه کمک و حمايت کند.
تقوي گفت: با کمک‌هاي دولتي سالانه بين پنج تا شش مصلا مي‌توان در کشور ساخت و در کنار کمک‌هاي دولتي، ارگانهاي محلي نظير فرمانداري‌ها، استانداري‌ها و... در اين زمينه کمک مي‌کنند.
رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور يادآور شد: مصلاي بزرگ تبريز که مرحله اول آن به بهره‌برداري رسيده گنجايش 30 هزار نمازگزار دارد و اين مصلا نشان دهنده وسعت زياد و هزينه‌هاي بالاي ساخت مصلا‌هاي نماز جمعه است.

 


دبير شوراي نگهبان حضور مردم در 24 خرداد پاي صندوق‌هاي راي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراها را نوعي حماسه آفريني مردم خواند و گفت: مردم با هر رأي خود به اقتدار نظام و نااميدي دشمنان کمک مي‌کنند.
به گزارش ايرنا،‌آيت‌الله «احمد جنتي» روز پنجشنبه در همايش بزرگداشت آيت‌الله «ملاهاشم جنتي» و 90 شهيد محله «لادان» اصفهان افزود: حماسه‌آفرينان در اين عرصه همه اقشار کشور اعم از رؤساي قوا، مديران و همه مردم هستند.
وي تصريح کرد: اين حماسه توطئه دشمنان اسلام را خنثي مي‌کند و هر چه اين حضور گسترده‌تر باشد دشمن بيشتر عقب نشيني مي‌کند.
آيت‌الله جنتي با بيان اينکه شوراي نگهبان بر طبق قانون و ضوابط به وظايف خود عمل خواهد کرد، افزود: مردم نيز بايد در انتخاب فرد اصلح دقت داشته باشند.
وي با اشاره به برخي خصوصيات رئيس‌جمهور در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامي، افزود: رئيس‌جمهور بايد مردمي، دلسوز به حال مستضعفان، داراي توان کار و با قدرت باشد و از تهديد دشمن نهراسد و عقب‌نشيني نکند. وي همچنين به گوشه‌هايي از شخصيت مرحوم آيت‌الله ملاهاشم جنتي اشاره کرد و گفت: اين عالم فردي وارسته، متواضع، ساده‌زيست، زاهد، باوقار و متين، داراي زباني خوش بودند.
وي افزود: علماي دين در بخش فرهنگي و معنوي هدايت جامعه را به عهده داشتند و در طول هزاران سال نگذاشتند، چراغ دين خاموش شود و با گفتار، رفتار و برخورد خود با مردم ايمان آنها را تقويت و وسوسه شياطين را دفع مي‌کردند.
دبير شوراي نگهبان با بيان اينکه حراست از دين، مرهون علما و فداکاري و شهادت‌طلبي رزمندگان بوده است، افزود: اگر روحيه شهادت در جامعه ما نبود،‌ آمريکا و رژيم دست‌نشانده او مردم ما را قتل‌عام مي‌کردند و معلوم نبود چه بر سر اين مملکت مي‌آوردند.

 


در بودجه سال جاري 20 هزارميليارد ريال براي پزشک خانواده در نظر گرفته شده است که در صورت اختصاص اين اعتبار کل کشور را زير پوشش مي‌بريم.
معاون امور بهداشتي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اعلام اين خبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس در اردبيل اظهار داشت: اگر در بودجه سال 92 رقم 20 هزار ميليارد ريال به وزارت بهداشت اختصاص دهند تا طرح پزشک خانواده را عملياتي کنيم، ما قادر هستيم تمام کشور را زير پوشش اجراي اين طرح ببريم چرا که هيچ مشکلي با اجراي برنامه در کل کشور نداريم.
فاطمه رخشاني تصريح کرد: ما منتظريم تا تکليف بودجه سال 92 مشخص شود و منابع موردنياز در اولين فرصت در اختيار ما قرار گيرد تا اجراي طرح را به صورت گسترده و با اولويت در استان‌هاي مختلف عملياتي کنيم.
وي خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته در 2 استان شامل 5 دانشگاه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را شروع کرديم که اين استان‌ها شامل فارس و مازندران بودند. تجارب گران‌سنگي نيز در اين 2 استان به دست آمد که در ادامه راه قطعا براي اجرا موفق‌تر موثر خواهد بود.
اين مسئول اضافه کرد: ما با برنامه‌ريزي دقيق اشکالات، موانع و پيشنهادات موردنظر را در اجراي اين طرح دريافت کرديم تا امسال بتوانيم در 7 استان اولويت‌دار ديگر اين برنامه‌ را اجرايي کنيم.
وي با برشمردن 7 استان اولويت‌دار در اجراي طرح پزشک خانواده بيان کرد: طرح پزشک خانواده امسال در استان‌هاي ‌آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل، خوزستان، يزد، قزوين و خراسان جنوبي اجرا مي‌شود تا عملا در 9 استان کشور اين طرح در تمام سطوح يک، دو و سه اجرايي شود.

 


معاون پشتيباني و اداري مالي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، از افزايش بودجه دانشگاه‌هاي کشور به حدود 40 هزار ميليارد ريال در سال جاري خبر داد.
به گزارش ايرنا از ساري، «علي‌اکبر متکان» چهارشنبه در حاشيه احداث نخستين دانشگاه فناوري‌هاي نوين کشور در شهرستان آمل گفت: بودجه دانشگاه‌ها پيش از روي کار آمدن دولت نهم فقط 5 هزار ميليارد ريال بود اما با رويکرد توسعه‌اي دولت به امر آموزش در طول 8 سال گذشته، به حدود 40 هزار ميليارد ريال افزايش يافت.
وي، با اشاره به توجه دولت به امر توسعه کمي و کيفي آموزش عالي در کشور بخصوص در مورد تحصيلات تکميلي، يادآور شد: در اين مدت ميزان پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي کشور براي دانشجويان دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکترا افزايش بسيار مناسبي داشته است.
متکان در پايان گفت: توسعه مراکز آموزشي متناسب با ظرفيت و توانمندي‌هاي هراستان، مورد توجه و حمايت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10