(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 21 اردیبهشت 1392 - شماره 20486

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
تعداد نامزدهاي رياست‌جمهوري به 366 نفر رسيد
ثبت‌نام امروز پايان مي‌يابد
درمکتب امام
مولفه‌هاي قدرت نظامي ايران در گزارش سالانه پنتاگون؛
مقابله با نفوذ آمريکا، ايجاد همبستگي اسلامي و توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي
احمدي‌نژاد: ماندگاري صهيونيست‌ها در منطقه به خاطر فاصله ايران و مصر است
تمجيد فرمانده نيروي دريايي سودان از نقش ايران در امنيت‌ درياي سرخ
باقري: حاميان مذاکره ‌با آمريکا از تجربه گذشته عبرت بگيرند
در مناظره حضرتي و روانبخش تاکيد شد
انتخابات عرصه مقابله ملت ايران با دشمن
پدر برنامه اتمي پاکستان: سوالي در پرونده هسته‌اي ايران وجود ندارد
تهران سفير خود را از قبرس فراخواند
اطلاعيه شوراي نگهبان: بررسي صلاحيت ها پس از اتمام مهلت ثبت نام آغاز مي شود
   


رد صلاحيت شدم تمکين مي‌کنم
نامزد جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري اعلام کرد اگر شوراي نگهبان من را رد صلاحيت کند، بنده تمکين مي‌کنم.
مصطفي کواکبيان کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه به نظرتان آيا شوراي نگهبان شما را تاييد صلاحيت مي‌کند يا خير گفت: من نمي‌دانم چرا شما اين سوال‌ها را مي‌پرسيد اصلاً دليلي ندارد که شوراي نگهبان من را رد صلاحيت کند البته اگر اين اتفاق هم بيفتد بنده تمکين مي‌کنم.
گزينه نهايي ائتلاف پنجگانه
امروز ثبت نام مي کند
حجت‌الاسلام ابوترابي فرد، امروز براي ثبت نام در انتخابات رياست جمهوري در ستاد انتخابات كشور حضور مي‌يابد.
در همين رابطه حجت‌الاسلام موسي پور دبير ائتلاف اکثريت اصولگرايان درباره برخي اظهار نظرها که حاکي از مخالفت اطرافيان منوچهر متکي و برخي ديگر از اعضاي ائتلاف پنج‌گانه با انتخاب حجت‌الاسلام ابوترابي فرد به عنوان گزينه نهايي ائتلاف اکثريت اصولگرايان دارد، اظهار داشت: طي تفاهم اعضاي ائتلاف پنج‌گانه ابوترابي فرد به عنوان گزينه نهايي ائتلاف انتخاب شد.
دبير ائتلاف اکثريت اصولگرايان ادامه داد: اعضاي ائتلاف اکثريت، تفاهم کرده بودند که خروجي واحد داشته باشند و تصميمي هم که گرفته شده با نظر اکثريت اعضا بوده است اما اينکه متکي به ساز و کار ائتلاف پايبند نباشد به خودش مربوط مي‌شود.
موسي پور تصريح کرد: باهنر، آل‌اسحاق و حجت‌الاسلام پورمحمدي به انتخاب حجت‌الاسلام ابوترابي فرد راي دادند اما احتمالا متکي به اين انتخاب راي نداده است.
از سوي ديگر، محمد رضا باهنر دبير کل جامعه اسلامي مهندسين و عضو ائتلاف پنجگانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره انتخاب ابوترابي‌فرد به عنوان گزينه نهايي اين ائتلاف گفت: در نهايت مجموعه ائتلاف پنجگانه اصولگرايان تصميم گرفته‌اند که ابوترابي فرد را به عنوان گزينه نهايي ائتلاف در انتخابات رياست جمهوري معرفي کنند، لذا با توجه به اين انتخاب، بنده در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام نخواهم کرد.
مهلت اعتراض داوطلبان ردصلاحيت‌شده شوراها
هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور در اطلاعيه شماره 3 خود اعلام کرد که داوطلبان ردصلاحيت‌شده شوراها، تا 23 ارديبهشت مهلت اعتراض دارند.
در اطلاعيه هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي آمده است؛ به اطلاع کليه داوطلبان محترم مي‌رساند کساني که صلاحيت آنها مورد تاييد قرار نگرفته است، از تاريخ ابلاغ کتبي مراتب ردصلاحيت توسط فرمانداري يا بخشداري به ايشان، به استناد تبصره يک ماده 50 قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور، 4 روز مهلت دارند که اعتراض خود را به هيئت‌هاي عالي نظارت استان يا شهرستان تسليم کنند تا هيئت‌هاي مذکور در مهلت قانوني نسبت به بررسي سوابق اقدام و نتيجه را اعلام کنند.
کار غلط طرح مکتب ايراني
کانديداي جبهه پايداري با بيان اينکه جريان اصلاحات، امروز بين رأس و بدنه دچار شکاف عميق و اختلاف شديد است و ديگر قدرتي ندارد، گفت: طرح مکتب ايراني را کار غلطي مي دانم و اين موضوع باعث سوء استفاده هاي فراواني از سوي غرب شد.
کامران باقري لنکراني نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به انحراف هايي که در تاريخ با آن مواجه بوده ايم اظهار کرد: خط انحرافي از سه قرن گذشته تا کنون، هرگاه بين تفکر روحانيت و اسلام جدايي قائل شده است، موجبات دوري بيشتر از اسلام را براي خودش فراهم آورده است و در نهايت هم به انحطاط کشيده شده است.
وي سپس به تحليل فضاي سياسي اصلاح طلبان پرداخت و خاطرنشان کرد: جريان اصلاحات، امروز بين رأس و بدنه دچار شکاف عميق و اختلاف شديد است و ديگر قدرتي ندارد.
لنکراني در ادامه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا ائتلاف مي‌کنيد يا نه، گفت: من به ائتلاف اعتقادي ندارم و به نظر من ائتلاف معنايي ندارد.
اصلاح طلبان همچنان در انتظار اجماع
سخنگوي انتخاباتي محمد شريعتمداري از نامزدهاي جريان اصلاحات اعلام کرد اين نامزد رياست جمهوري منتظر اجماع اصلاح‌طلبان است و پس از مشخص شدن اين موضوع، امروز ثبت‌نام مي کند.
محسن بهرامي در حالي از اجماع اصلاح‌طلبان سخن مي گويد که پيش از اين مصطفي کواکبيان ديگر نامزد جريان اصلاحات پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور تاکيد کرده بود که هيچ اجماعي بين اصلاح طلبان صورت نگرفته است.
ائتلاف سه‌گانه تنها يک خروجي دارد
محمد باقر قاليباف با بيان اينکه از ائتلاف سه‌گانه تنها يک نفر نهايي براي انتخابات رياست جمهوري معرفي مي‌شود،گفت: من به عنوان عضو ائتلاف بر قول خود مي‌مانم و اگر زير قول خود بزنيم از انسانيت به دور است.
در همين رابطه، حسين مظفر دبير ائتلاف سه گانه اصولگرايان (حداد عادل- قاليباف-ولايتي) تاکيد کرد در اينكه ائتلاف پيشرفت خروجي واحد دارد نبايد شك كرد.
شيفته رئيس‌جمهور شدن نيستم
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينکه من نيامدم که دفتر رياست‌جمهوري را بگيرم من هيچ شيفتگي براي رياست‌جمهوري ندارم، گفت: بنده به هيچ گروهي نگفته‌ام که از من حمايت کنند.
صادق واعظ‌زاده با اشاره به اينکه مديران نبايد ثروت‌اندوزي کنند بلکه بايد به يک پست سياسي افتخار کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال کسي که رئيس‌جمهور يک حکومت اسلامي و 75 ميليون مردم است؛ اين افتخاري است که براي دنيا و آخرت او بس است و بايد به آن اکتفا کند.

 


در حالي امروز مهلت ثبت نام از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري به پايان مي رسد که طي دو روز گذشته آمار بالاي نامزدهاي رياست جمهوري شور و نشاط انتخاباتي در کشور را حکايت مي کند.
در همين رابطه، وزير کشور روز جمعه در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور با بيان اين‌که آمار بالاي داوطلبان نشان از شور و شوق انتخاباتي دارد، اظهارکرد: به داوطلبان توصيه مي‌کنيم قبل از زمان رسمي آغاز تبليعات وارد اين بحث نشوند.
مصطفي محمدنجار افزود: از داوطلبان محترم خواستار شرکت در انتخابات رياست جمهوري مي‌خواهيم هر چه سريعتر براي ثبت نام به ستاد انتخابات مراجعه کنند؛ چرا که زمان ثبت‌نام ها قابل تمديد نيست.
وزير کشور خاطر نشان کرد: ما هر شب آمار را به شوراي نگهبان ارائه مي‌دهيم و شوراي نگهبان نيز ظرف 5 روز صلاحيت‌ها را بررسي مي‌کند و اگر باز نياز بود طبق قانون اين زمان 5 روز ديگر افزايش خواهد يافت.
حسنعلي نوري مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اعلام کرد در روز سوم ثبت‌نام کانديداها (پنج شنبه) 99 نفر در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور يافتند.
در روز سوم ثبت‌نام کانديداها سيدمحمد غرضي، حجت‌الاسلام علي فلاحيان، محمدباقر خرازي و روح‌الله احمدزاده‌ کرماني ثبت نام کردند.
بازار داغ ثبت نام ها
روز گذشته و در چهارمين روز ثبت‌نام از داوطلبان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري برخي از شخصيت هاي سياسي کشور براي حضور در انتخابات به عنوان کانديدا اعلام حضور کردند.
غلامعلي حداد عادل که به منظور ثبت نام در يازدهمين دور انتخابات رياست جمهوري وارد ستاد انتخابات کشور شده بود اعلام کرد فعلا هر سه عضو «ائتلاف پيشرفت» ثبت نام خواهند کرد .
وي در پاسخ به اين پرسش که خروجي ائتلاف پيشرفت چه کسي بوده و چه موقع مشخص مي‌شود، گفت: بعد از اعلام نظر شوراي نگهبان در خصوص اعلام صلاحيت نامزدها گزينه نهايي ما مشخص خواهد شد.
محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات نيز پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه اطلاعي از حضور آقاي هاشمي و خاتمي در عرصه انتخابات رياست جمهوري ندارم، گفت: دولت بنده دولت اصلاحات نيست و من آقاي حسن روحاني را نيز اصلاح طلب نمي‌دانم.
عليرضا زاکاني نماينده مردم تهران در مجلس هم براي ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شد. وي پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره جدي شدن ثبت‌نام سعيد جليلي، گفت: اگر آقاي جليلي ثبت‌نام کند، بنده استقبال کرده و با وي ائتلاف مي‌کنم.
در ميان نامزدهاي روز چهارم علي احمدي وزير آموزش و پرورش دولت نهم و اکبراعلمي نماينده اسبق اصلاح طلبان در مجلس نيز حضور داشتند.
محسن رضايي يکي ديگر از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در مورد کارناوالي که توسط حاميان وي به وزارت کشور آمده بودند، اظهار کرد: من در صحبت با هوادارانم گفتم بايد از قانون تبعيت کنند و بنده وظيفه دارم کساني را که در کنار من حرکت مي کنند کنترل کنم که در چارچوب مراسم شعار دهند.
اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري افزود: براي اين به عرصه انتخابات وارد شدم که در کشور قانون‌گرايي حاکم شود
راه‌اندازي کارناوال‌ تبليغاتي
خلاف قانون است
رئيس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد راه اندازي کارناوال‌ها و بستن خيابان‌ها توسط داوطلبان انتخابات رياست جمهوري قبل از زمان قانوني تبليغات، خلاف قانون است.
سيد صولت مرتضوي با حضور در محل استقرار خبرنگاران در وزارت کشور اظهار داشت: ما در قانون انتخابات اصلي به نام تبليغات داريم و به استناد مواد 62،‌63 و 64 تبليغات انتخابات از زماني که فرصت داوطلبان تاييد صلاحيت شده توسط وزارت کشور منتشر شود مجاز است.
وي ادامه داد: هر گونه تبليغاتي که قبل از اين تاريخ توسط هر کسي صورت بگيرد خلاف قانون است.
مرتضوي تاکيد کرد: راه اندازي کارناوال‌ها و بستن خيابان‌ها خلاف قانون است و هر گونه اقدامي در اين راستا مغاير با رعايت قانون دارد.
وي به داوطلبان انتخابات رياست جمهوري توصيه کرد: تا چارچوب‌هاي قانوني را رعايت کنند و افزود حداکثر افرادي که مي‌توانند همراه کانديداها در وزارت کشور حاضر باشند 10 الي 15 نفر هستند.
مرتضوي گفت: بنده به بقيه داوطلبان هم توصيه مي‌کنم که از راه اندازي هرگونه کاروان خياباني که خلاف قانون است و تبليغات زودهنگام محسوب مي‌شود، خودداري کنند.
رئيس ستاد انتخابات کشور افزود: نمايندگان شوراي نگهبان در وزارت کشور حضور دارند و هرگونه کار خلاف قانون به دستگاه‌هاي نظارتي گزارش خواهد شد.
بازديد مديرکل امور اجرايي
شوراي نگهبان
مديرکل امور اجرايي شوراي نگهبان صبح جمعه از ستاد انتخابات کشور بازديد کرد.
عليرضا نيلچي در اين بازديد از نزديک در جريان فرآيند مراحل ثبت نام و فعاليت‌هاي ستاد انتخابات کشور قرار گرفت.
ثبت‌نام366 نفر براي انتخابات رياست جمهوري
تا پايان وقت اداري چهارمين روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، 366 نفر ثبت‌نام کردند که از اين تعداد 12 نفر از بانوان هستند.
حسنعلي نوري مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: مجموع آمار ثبت‌نام شدگان در چهارمين روز از ثبت‌نام داوطلبان کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري يازدهم 123 نفر بوده است که از اين تعداد هفت نفر از بانوان هستند.
وي افزود: با توجه به اينکه در سه روز اول ثبت‌نام داوطلبان، 243نفر ثبت‌نام کرده بودند، به علاوه 123 نفري که روز جمعه ثبت‌نام کردند، در مجموع 366 نفر براي انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرده‌اند.

 


ما نيازي به تاويلات خارج از منطق نداريم
مطمئن باشيد
آنچه صلاح جامعه است در:
- بسط عدالت
- و رفع ايادي ظالمه
- و تامين استقلال و آزادي و جريانات اقتصادي
- و تعديل ثروت به طور عاقلانه و قابل عقل و عينيت در اسلام به طور کامل مي‌باشد.
و محتاج به تاويلات خارج از منطق نيست.
صحيفه نور- ج 2 - ص 18

 


وزير دفاع آمريکا گزارش سالانه پنتاگون درباره قدرت نظامي ايران را به کنگره ارائه کرد.
«چاک هيگل» اين گزارش را که پنتاگون در آوريل سال 2012 در قالب 4 صفحه در مورد ابعاد مختلف قدرت نظامي کشورمان تنظيم کرده بود، به کنگره تقديم کرد.
گزارش سالانه قدرت نظامي ايران، از سال 2010 به عنوان يکي از اسنادي است که وزارت دفاع به موجب قانون بودجه سالانه دفاعي سال 2010، ملزم شده همه ساله تنظيم و به کنگره ارسال نمايد. تاکنون سه گزارش در سال‌هاي 2010، 2011 و 2012 با همين عنوان تنظيم و منتشر شده است. براساس بخش 1245 اين قانون، پنتاگون علاوه بر انتشار گزارشي طبقه‌بندي نشده، موظف است گزارش طبقه‌بندي شده و محرمانه‌ آن را که متضمن جزئيات مربوط خواهد بود، به کنگره تقديم کند.
براساس گزارش سال 2010، ايران بعد از انقلاب اسلامي ضمن گذراندن دوره بقا و تثبيت نظام، تمامي تلاش خود را به عمل آورده تا به قدرتمندترين کشور منطقه‌اي تبديل شود. در گزارش سال 2011، راهبرد توسعه و صدور نظام و الگوي مديريت شيعي در منطقه، به عنوان گفتمان اصلي راهبردي کشورمان منعکس گرديد که همه عناصر قدرت ملي حول همين محور توليد و به کارگيري مي‌شود. در گزارش سال 2012 با اشاره تلويحي به همين راهبرد کلان ايران تاکيد نموده که راهبرد ايران همچنان همان است که قبلا اعلام شده و در اين خصوص و همچنين در وضعيت و موقعيت موجود راهبردي ايران در جهان و منطقه تغييري نسبت به سال گذشته رخ نداده است.
پنتاگون در گزارش حاضر در رابطه با توصيف راهبردهاي کشورمان، سه نکته مهم را منعکس کرده است:
اولا راهبرد ايران مقابله با آمريکا و نفوذ آن در منطقه و جهان است.
ثانيا ايران به صورت مستمر همبستگي اسلامي را پيگيري مي‌کند.
ثالثا ايران به صورت گسترده در حال تعميم و توسعه همکاري و ارتباط با بازيگران منطقه‌اي است.
يکي از نکات مهم اين گزارش، تصريح پنتاگون به نبود برنامه‌ هسته‌اي نظامي و فقدان اين سلاح در نيروهاي مسلح کشور است. اين ارزيابي در حالي صورت مي‌گيرد که برخي مقامات وزارت خارجه آمريکا و همچنين نمايندگان کنگره همچنان بر طبل اتهامات هسته‌اي به کشورمان مي‌کوبند.
گزارش مذکور با تعديل اين اتهامات، تنها بر قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي هسته‌اي شدن تاکيد کرده و در آن تصريح شده که تنها قابليت‌هاي فني وسيعي در کشور در حوزه هسته‌اي وجود دارد که اگر ايران بخواهد از آنها براي توليد سلاح هسته‌اي استفاده کند، اين ظرفيت وجود خواهد داشت.

 


رئيس‌جمهور تصريح کرد: ماندگاري رژيم صهيونيستي در منطقه به خاطر فاصله ميان ايران و مصر است.
محمود احمدي‌نژاد در نشست تخصصي بررسي راهکارهاي وحدت و همگرايي جهان اسلام که صبح پنج‌شنبه در مجلس قديم برگزار شد اظهار داشت: حضور دو ملت ايران و مصر در کنار يکديگر مي‌تواند زمينه‌ساز تحولات بسيار بزرگ در سطح خاورميانه شود کافي است ايران و مصر بنشينند و بر سر مسائل مهم منطقه تصميم‌گيري کنند در اين صورت صهيونيست‌ها بايد فرار بکنند چرا که ماندگاري آنها به خاطر فاصله ما بوده است.
وي با ابراز اميدواري نسبت به آرام شدن مصر گفت: انشاءالله ايران و مصر در کنار يکديگر خواهند بود و راه براي همکاري دو کشور باز خواهد شد به نظرم مأموريت مهمي در انتظار دو ملت ايران و مصر است.
به گزارش فارس رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه در کنار وحدت اصلي‌ترين مأموريت ما بايد استقرار اسلام در جهان باشد گفت: چرا ما يک نظام اقتصادي اسلامي در کشورهاي مسلمان نداريم چرا که يک تعريف اسلامي از انسان نداريم که بتوانيم براساس آن يک نظام جامع را ارائه دهيم.
وي افزود: به نظر من ما براي درک مشترک از اسلام نيازمند کسي هستيم که اسلام را همان‌گونه بفهمد که پيامبر گرامي اسلام فهميده است ما نيازمند حبل‌الله هستيم و به نظر من مهمترين موفقيت شياطين در اين ميان اين بوده است که حتي برخي از انسانهاي مومن را هم نيز از حبل‌الله غافل کنند.
در اين هنگام حجت‌الاسلام عباسعلي اختري يکي از روحانيون حاضر در مراسم از رئيس‌جمهور سوال پرسيد که جايگاه ولايت‌فقيه در بحث حبل‌الله و امامت چيست؟ که رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال گفت: ولايت‌فقيه تحت بحث امامت در سطح جهاني مطرح مي‌شود و اصلا تمام اين بحث‌ها به خاطر اسلام و جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي است و اگر اينها نبود که ما نه مصر و نه ايران را داشتيم.

 


فرمانده نيروي دريايي سودان تاکيد کرد حضور کشتي‌هاي ايران در درياي سرخ به تضمين امنيت در آب‌هاي آن منطقه کمک مي‌کند.
دريادار «دليل الضوء محمد فضل‌الله» فرمانده نيروي دريايي ارتش سودان با فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو کرد.
دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش در اين ديدار اظهار داشت: بازديد از توانمندي‌هاي ايران مي‌تواند در توسعه روابط ايران و سودان مفيد باشد و ما از ناوگروه‌ها و هيئت‌هاي فني و آموزشي سودان دعوت مي‌کنيم تا بازديد‌هاي مختلفي از توانمندي‌ها و مراکز آموزشي نيروي دريايي ارتش ايران داشته باشند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح کرد: اتحاد و هماهنگي ايران و سودان در مقابل دشمن مشترک و استکبار بسيار موثر است و مي‌توانيم در اين صورت همه آنها را از ميدان خارج کنيم. ما کاملا تحرکات کشورهاي ديگر را در خليج‌فارس، درياي عمان و تنگه باب‌المندب رصد مي‌کنيم.
وي تاکيد کرد: نيروي دريايي ارتش آمادگي کمک هرچه سريعتر به نيروي دريايي سودان در جهت ساماندهي اين نيرو را دارد.
سياري در پايان اظهار داشت: ناوگروه‌هاي ما تاکنون دو بار در سودان پهلو گرفته‌اند که در جهت برقراري امنيت و مقابله با دزدان دريايي بوده و مي‌توانيم همکاري خوبي با سودان داشته باشيم.
همچنين در اين ديدار سرتيپ دليل الضوء محمدفضل‌الله، فرمانده نيروي دريايي سودان گفت: با استفاده از مطالعات و پيگيري شرايط منطقه از توان نيروي دريايي ايران آگاهيم و مي‌دانيم اين نيرو مي‌تواند امنيت خليج‌فارس و آبهاي منطقه را به خوبي تامين کند.
وي با اشاره به حضور ايران در آب‌هاي بين‌المللي اظهار داشت: وقتي يک نيروي دريايي مي‌تواند به آبهاي دور سفر کند نشان مي‌دهد اين نيرو مي‌تواند امنيت سواحل خود و مکان‌هاي ديگر را هم تامين کند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش سودان تاکيد کرد: به دليل اينکه در سودان جنگ‌هاي طولاني داشتيم از توسعه نيروي دريايي بسيار غفلت شده است. اما اکنون با برقراري امنيت و آرامش تقريبي در سودان و با توجه به سواحل طولاني اين کشور در نظر داريم توجه بيشتري به نيروي دريايي داشته باشيم تا امنيت درياي سرخ حفظ شود.
وي ادامه داد: با توجه به روابطي که با ايران داريم اميدواريم از تجربيات و يگان‌هاي شناوري اين نيرو کمک بگيريم و بتوانيم اين فناوري را به سودان منتقل کنيم تا امنيت آب‌هاي خود را تامين کنيم.
فرمانده نيروي دريايي سودان خاطرنشان کرد: چنانچه به کمک نياز داشته باشيم قطعا به برادر خودمان ايران اعلام خواهيم کرد و اميدواريم در آينده نزديک از تجربه کارشناسان نيروي دريايي ارتش ايران در آموزش نيروهايمان بهره ببريم.
گفتني است؛ اين مقام ارشد نظامي سودان همچنين با حضور در جمع خبرنگاران که روز پنج‌شنبه پس از ديدار با حبيب‌الله سياري صورت گرفت، اظهار داشت: نيروي دريايي ارتش ايران به خوبي جلوي دزدي‌هاي دريايي را گرفته است، طوري که کشورهاي حاشيه درياي سرخ از امنيت بسيار بالايي بهره‌مندند.

 


معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در واکنش به برخي اظهارات مبني بر ضرورت مذاکره با آمريکا تصريح کرد که تجربه گذشته عبرت خوبي در اين خصوص است.
«علي باقري» ديروز طي سخناني در دوازدهمين همايش سراسري دبيران هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي کشور اظهار کرد: گاهي اوقات به جاي اينکه سناريوي فردي ترسيم کنيم بايد منتخب را انتخاب و از تجربيات استفاده کنيم. براين اساس بايد در موضوع هسته‌اي نگاه موشکافانه‌اي داشته باشيم، روندي که در دوره جديد؛ پيگيري کرديم بر اساس منويات مقام معظم رهبري بود و البته بدون هيچ گرايش و نگاه جناحي، سياسي حرکت کرديم تا به خطا روي نياوريم.
وي افزود: براساس واقعيت‌هايي که وجود داشته است انرژي هسته‌اي هزينه‌ها و دستاوردهايي را براي کشور داشته که بايد آنها را ارزيابي کنيم.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه مذاکره هدف نيست بلکه وسيله‌اي براي تأمين منافع ملي است خاطر نشان کرد: جاي اين سوال‌ها باقي است که آيا طرف مقابل به تعهداتي که وعده داده بود عمل کرده يا نقض کرده و اينکه آيا طرف مقابل متعهد به چيزي شده است يا خير.
باقري اظهار داشت:در 15 مردادماه سال 82 وزير امور خارجه انگليس به ايران نامه مي‌نويسد مبني بر اينکه انرژي هسته‌اي ايران بايد تعليق شود در همين راستا رئيس‌جمهور وقت آقاي خاتمي ديداري با البرادعي داشت و گفت که پروتکل الحاقي را حاضريم بپذيريم که در 3شهريور 82 ايران رسما آمادگي خود را براي مذاکره با آژانس در اين رابطه اعلام کرد، ولي اين در حالي است که بعد از اين تحول سه کشور اروپايي خودشان قطعنامه‌اي را در شوراي حکام عليه ايران به تصويب رساندند.
معاون سياست خارجه و امور بين‌الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به قطعنامه‌اي که توسط سه کشور فرانسه، انگليس و آلمان در 25 اسفند 82 در شوراي حکام عليه ايران به تصويب رسيد اذعان داشت: در اين مقطع ايران عضو شوراي حکام آژانس بود و اين در حالي است که امضا قطعنامه‌ها با اجماع بوده است، اين نشان مي‌دهد که خودمان عضو شوراي حکام بوديم تصريح کرديم که مجامع بين‌المللي نگران فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران هستند.
وي در ادامه گفت: حال امروز مي‌گويند که در آن زمان سياست خارجه ايران از وضعيت خوبي برخوردار بود در حالي که ما شاهد تصويب اين قطعنامه‌ها بوديم و از طرفي آخرين قطعنامه عليه ما در دو سال قبل بود که از 35 کشور 10 کشور رأي ندادند و آنهايي هم که به قطعنامه رأي دادند يا غربي و يا وابسته به جامعه غرب بودند.
به گزارش فارس، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش پاياني سخنانش درپاسخ به سوالي در مورد اظهارات برخي کانديداها مبني بر ضرورت مذاکره با آمريکا گفت: آنهايي که امروز مي‌گويند بايد برگرديم به گذشته و گذشته را خوب مي‌دانند بايد تجديدنظر کنند؛ چرا که نتيجه گذشته اين بوده که هر چه را داشتيم داديم ولي چيزي به دست نياورديم.

 


عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري و مدير مسئول روزنامه اعتماد در برنامه تلويزيوني، انتخابات را عرصه مقابله ملت ايران با دشمن دانستند.
حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در بخشي از اين مناظره اظهار داشت: اگر دشمن‌شناسي محور قرار داده شود، مي‌توانيم مواضع گروه‌ها را در ترازوي حب و بغض دشمن قرار دهيم، امام(ره) فرمودند که اگر آمريکا و منافقين از کسي يا چيزي تعريف کنند، مردم متوجه مي‌شوند که آن گروه يا فرد يک عيبي دارد که دشمن از او تعريف مي‌کند.
وي افزود: همه گروه‌هاي داخلي ادعا دارند که در جهت درست انقلاب حرکت مي‌کنند. بايد ببينيم که دشمن از چه کسي تعريف مي‌کند. از زماني که اصلاح‌طلبان وارد کار شدند دشمن از آن‌ها تعريف مي‌کند همين الان راديو اسرائيل مي‌گويد اگر اصلاح‌طلبان سر کار بيايند براي ما جاي خوشحالي دارد، چه اتفاقي مي‌افتد که رسانه‌هاي خارجي مي‌آيند و از ايجاد کمپين براي دعوت از ليدر جريان اصلاحات براي حضور در انتخابات حمايت و استقبال مي‌کنند؟
روانبخش افزود: مشارکت مردم در انتخابات هميشه حداکثري بوده، ممکن است در انتخابات سوم و چهارم که در دهه هفتاد اتفاق افتاد، مشارکت پايين بوده باشد، اما هر چه جلوتر آمديم مشارکت‌ها افزايش پيدا کرد؛ اينکه مي‌گويند همه بايد اجازه حضور داشته باشند يعني اينکه شوراي نگهبان وظيفه خود را انجام ندهد؟ اين وظيفه شوراي نگهبان است که صلاحيت افراد را بررسي کند و اگر اين کار را انجام ندهد به مردم خيانت کرده است.
وي خاطرنشان کرد: به نظر من نقشه راه دشمن در اين انتخابات سه مسئله است. اول کاهش مشارکت مردم! دشمن از اين طريق مي‌خواهد نشان دهد تحريم‌ها تاثير داشته تا بعد از انتخابات تحريم‌ها را افزايش دهد. اگر در اين مسير ناکام بود، در مرحله بعد سعي مي‌کنند شخص اصلح راي نياورد تا بتوانند عناصر سازش‌گر را وارد دستگاه کنند اگر در اين مورد هم با توفيقي روبه‌رو نشد، در مرحله آخر به دنبال ايجاد فتنه حين انتخابات است. مثلا ممکن است عده‌اي استعفاي جمعي دهند تا نشان دهند انتخابات آزاد نيست.
الياس حضرتي نيز در پاسخ به اين سوال که آيا تعريف واحدي از دشمن داريم يا خير گفت: در ارتباط با دشمن بحث‌هاي مختلفي وجود دارد که در بخش‌هايي اشتراک نظر و در مواردي اختلاف‌نظر وجود دارد. يک دشمن ظاهري داريم که در راس آن آمريکا بوده و در طول انقلاب اهداف براندازانه خود را پيگيري و از تمام امکانات استفاده کرده و مي‌کند تا انتخابات شکوهمندي در ايران اتفاق نيفتد.
وي افزود: در اين تعريف همه جناح‌هاي داخل کشور اشتراک نظر دارند که آمريکاو ديگر دشمنان خارجي مترصد فرصت هستند تا به اسلام و انقلاب ضربه بزنند. اما در بخش دوم اختلافات زيادي وجود دارد که من اسمش را دشمني معکوس گذاشته‌ام؛ اين موضوع روش‌هايي است که با ظاهري فريبنده ظاهر مي‌شود که از آن به عنوان اسلام آمريکايي هم ياد مي شود. اين اسلام آمريکايي در جناح‌هاي مختلف سياسي کشور با پوشش‌هاي مختلف ديده شده است. شناسايي روش‌هاي فريبنده دشمن فوق‌العاده ظريف است که اگر به آن دقت نکنيم گاهي خودمان هم در آن قرار مي‌گيريم. مديرمسئول روزنامه اعتماد يادآور شد: انتخابات دو هدف مهم دارد، مشارکت حداکثري و رقابت جدي و سالم بين جناح‌هاي سياسي، در کشور ما رقابت جدي است که به مشارکت حداکثري محتوا ايجادمي‌کند، اگر ما نخواهيم اين اتفاق بيفتد در زمين براندازي معکوس بازي کرده‌ايم، هر اندازه مردم در جريان اطلاعات دقيق قرار نگيرند، امکان قرار گرفتن آن‌ها در براندازي معکوس بيشتر وجود دارد.
عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري و مدير مسئول روزنامه اعتماد در برنامه تلويزيوني، انتخابات را عرصه مقابله ملت ايران با دشمن دانستند.
حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در بخشي از اين مناظره اظهار داشت: اگر دشمن‌شناسي محور قرار داده شود، مي‌توانيم مواضع گروه‌ها را در ترازوي حب و بغض دشمن قرار دهيم، امام(ره) فرمودند که اگر آمريکا و منافقين از کسي يا چيزي تعريف کنند، مردم متوجه مي‌شوند که آن گروه يا فرد يک عيبي دارد که دشمن از او تعريف مي‌کند.
وي افزود: همه گروه‌هاي داخلي ادعا دارند که در جهت درست انقلاب حرکت مي‌کنند. بايد ببينيم که دشمن از چه کسي تعريف مي‌کند. از زماني که اصلاح‌طلبان وارد کار شدند دشمن از آن‌ها تعريف مي‌کند همين الان راديو اسرائيل مي‌گويد اگر اصلاح‌طلبان سر کار بيايند براي ما جاي خوشحالي دارد، چه اتفاقي مي‌افتد که رسانه‌هاي خارجي مي‌آيند و از ايجاد کمپين براي دعوت از ليدر جريان اصلاحات براي حضور در انتخابات حمايت و استقبال مي‌کنند؟
روانبخش افزود: مشارکت مردم در انتخابات هميشه حداکثري بوده، ممکن است در انتخابات سوم و چهارم که در دهه هفتاد اتفاق افتاد، مشارکت پايين بوده باشد، اما هر چه جلوتر آمديم مشارکت‌ها افزايش پيدا کرد؛ اينکه مي‌گويند همه بايد اجازه حضور داشته باشند يعني اينکه شوراي نگهبان وظيفه خود را انجام ندهد؟ اين وظيفه شوراي نگهبان است که صلاحيت افراد را بررسي کند و اگر اين کار را انجام ندهد به مردم خيانت کرده است.
وي خاطرنشان کرد: به نظر من نقشه راه دشمن در اين انتخابات سه مسئله است. اول کاهش مشارکت مردم! دشمن از اين طريق مي‌خواهد نشان دهد تحريم‌ها تاثير داشته تا بعد از انتخابات تحريم‌ها را افزايش دهد. اگر در اين مسير ناکام بود، در مرحله بعد سعي مي‌کنند شخص اصلح راي نياورد تا بتوانند عناصر سازش‌گر را وارد دستگاه کنند اگر در اين مورد هم با توفيقي روبه‌رو نشد، در مرحله آخر به دنبال ايجاد فتنه حين انتخابات است. مثلا ممکن است عده‌اي استعفاي جمعي دهند تا نشان دهند انتخابات آزاد نيست.
الياس حضرتي نيز در پاسخ به اين سوال که آيا تعريف واحدي از دشمن داريم يا خير گفت: در ارتباط با دشمن بحث‌هاي مختلفي وجود دارد که در بخش‌هايي اشتراک نظر و در مواردي اختلاف‌نظر وجود دارد. يک دشمن ظاهري داريم که در راس آن آمريکا بوده و در طول انقلاب اهداف براندازانه خود را پيگيري و از تمام امکانات استفاده کرده و مي‌کند تا انتخابات شکوهمندي در ايران اتفاق نيفتد.
وي افزود: در اين تعريف همه جناح‌هاي داخل کشور اشتراک نظر دارند که آمريکاو ديگر دشمنان خارجي مترصد فرصت هستند تا به اسلام و انقلاب ضربه بزنند. اما در بخش دوم اختلافات زيادي وجود دارد که من اسمش را دشمني معکوس گذاشته‌ام؛ اين موضوع روش‌هايي است که با ظاهري فريبنده ظاهر مي‌شود که از آن به عنوان اسلام آمريکايي هم ياد مي شود. اين اسلام آمريکايي در جناح‌هاي مختلف سياسي کشور با پوشش‌هاي مختلف ديده شده است. شناسايي روش‌هاي فريبنده دشمن فوق‌العاده ظريف است که اگر به آن دقت نکنيم گاهي خودمان هم در آن قرار مي‌گيريم. مديرمسئول روزنامه اعتماد يادآور شد: انتخابات دو هدف مهم دارد، مشارکت حداکثري و رقابت جدي و سالم بين جناح‌هاي سياسي، در کشور ما رقابت جدي است که به مشارکت حداکثري محتوا ايجادمي‌کند، اگر ما نخواهيم اين اتفاق بيفتد در زمين براندازي معکوس بازي کرده‌ايم، هر اندازه مردم در جريان اطلاعات دقيق قرار نگيرند، امکان قرار گرفتن آن‌ها در براندازي معکوس بيشتر وجود دارد.

 


پدر برنامه اتمي پاکستان، ادعاي کشور‌هاي غربي عليه برنامه هسته‌اي ايران را تبليغات منفي دانست که پيش از اين بهانه‌اي براي تهاجم به عراق شده بود.
«عبدالقدير خان» پدر برنامه اتمي پاکستان در گفت‌وگو با شبکه الجزيره انگليسي درباره ادعاي ساخت بمب هسته‌اي در ايران، گفت که اين ها همه تبليغات منفي کشور‌هاي غربي است.
به گزارش فارس، وي با اشاره به تبليغات آمريکا درباره وجود سلاح‌هاي کشتار جمعي در عراق، افزود که کالين پاول (وزير امور خارجه اسبق آمريکا) به سازمان ملل رفت و تصاويري از سلاح‌هاي کشتار جمعي در عراق نشان داد اما پس از آن به خاطر اشتباه خود عذرخواهي کرد.
عبدالقدير خان که بنا به دستور دادگاه پاکستاني در اين باره جزئيات بيشتري ارائه نکرد، تصريح کرد که شما با ادعاي دروغ، کشوري را تخريب و ميليون ها نفر را به قتل مي‌رسانيد و بعد از ادعاي خود عذرخواهي مي‌کنيد. وي اظهار داشت که ايران عضوي از پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (NPT) است و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌تواند هر زماني که بخواهد بازرسي را براي بررسي تاسيسات هسته‌اي به ايران بفرستد. عبدالقدير خان گفت بنا بر اين سوالي درباره برنامه هسته‌اي ايران باقي نمي‌ماند و اين موضوع مثل روز روشن است. اين ها همه تبليغات منفي است.

 


در پي اقدام قبرس در خصوص تحويل يک ايراني به آمريکا، تهران روزپنج شنبه سفير خود را از قبرس فراخواند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري العهد، اقدام قبرس در تحويل يک شهروند ايراني به آمريکا موجب شد تهران سفير خود را از قبرس فراخواند.
ايوانيس کاسوليدس وزير خارجه قبرس ادعا کرد: اين شهروند ايراني به عنوان فرد مظنون به نقض تحريم بين‌المللي تسليحاتي، تحويل آمريکا داده شد.
مقامات قبرس مدعي بودند اين محموله تسليحاتي از ايران و در مسير انتقال به سوريه توقيف شد.

 


شوراي نگهبان طي اطلاعيه اي اعلام كرد پس از دريافت رسمي مدارك داوطلبان رياست جمهوري، نسبت به بررسي صلاحيت ها اقدام مي کند.
اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان در اطلاعيه خود آورده است؛ در پي درج اخباري در رسانه ها مبني بر بررسي آنلاين صلاحيتها در شوراي نگهبان، به اطلاع عموم ملت شريف ايران اسلامي مي رساند كه شوراي نگهبان بر اساس قانون، آمادگي دارد پس از اتمام مهلت قانوني ثبت نام داوطلبان رياست جمهوري و پس از دريافت رسمي مدارك داوطلبان از وزارت كشور، به بررسي صلاحيتها اقدام کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10