(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - شماره 20487

مردم اردن: خواست ما قطع رابطه با رژيم صهيونيستي است
ابراز نگراني ديد‌بان حقوق بشراز وضعيت جسماني آيت‌الله نمر در عربستان
اعتراض مردم بحرين به شکنجه مبارزان در زندان آل‌خليفه
پوتين خطاب به ديويد کامرون بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد
ديکتاتور سابق گواتمالا به 80 سال زندان محکوم شد
انفجارهاي پي در پي درجنوب ترکيه 20کشته و 22 زخمي برجاي گذاشت
حملات تروريستي شبه‌نظاميان طالبان همزمان با آغاز انتخابات پارلماني پاکستان
مردم ليبي و تونس پرچم قطر را آتش زدند
تظاهرات ضدآمريکايي در خيابان‌هاي سئول
فرياد مردم مصر در دادگاه قاهره مبارک اعدام بايد گردد
آحارونوت: تهديدهاي تازه نصرالله را مانند جنگ 33 روزه بايد جدي گرفت
چهار سوي پنج قاره
   


صدها تن از مردم اردن در استان‌هاي مختلف اين کشور با برگزاري تظاهراتي خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي، آزادي اسيران اردني و رسيدگي به امور داخلي اردن شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مردم اردن به دنبال حمله رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي خواستار اخراج سفير اين رژيم از امان و قطع رابطه با تل‌آويو شدند.
مردم اردن پلاکاردهايي در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود: آمريکا سر مار است، اخراج سفير و بسته شدن سفارت اسرائيل را به هر قيمتي خواستاريم.
تظاهرکنندگان تأکيد کردند سکوت در برابر صهيونيست‌ها باعث شرمساري است. تظاهرکنندگان ضمن انتقاد از عملکرد دولت گفتند که رژيم اردن براي اخراج سفير اسرائيل وقت‌کشي مي‌کند.

 


ديد‌بان حقوق بشر با صدور بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني«شديد» از وضعيت جسماني آيت‌الله نمر از آل‌سعود خواست وي را به صورت عادلانه «محاکمه» کند.
ديد‌بان حقوق بشر روز گذشته با صدور بيانيه‌اي در پايگاه اينترنتي خود از مقامات آل‌سعود خواست به اتهامات «آيت‌الله نمر» روحاني برجسته شيعي و منتقد در يک دادگاه به صورت عادلانه رسيدگي کند تا وي از اين بلاتکليفي خارج شود.اين سازمان بين‌‌المللي در ادامه از وضعيت جسماني وي به شدت ابراز نگراني کرد و افزود: مقامات قضايي سعودي بايد اطمينان حاصل کنند که اين روحاني به مراقبت‌هاي بهداشتي به خاطر زخم‌هاي ناشي از تيراندازي ماموران سعودي دسترسي مي‌يابد.نيروهاي امنيتي آل‌سعود هشتم ژوئيه 2012 آيت‌الله نمر رهبر 52 ساله و برجسته شيعيان عربستان را از ناحيه پا با چهار گلوله هدف قرار داده و با خود بردند. اتهام وي «ترويج نفاق و تضعيف اتحاد ملي» عنوان شده است.

 


هزاران بحريني در اعتراض به شکنجه مخالفان و فعالان سياسي بازداشت شده توسط ماموران آل‌خليفه دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تظاهرکنندگان در حالي که پرچم بحرين را در دست داشتند تصاويري را با خود حمل مي‌کردند که روي آنها نوشته شده بود: «بحرين پايتخت شکنجه».
احزاب و جمعيت‌هاي مخالف به رهبري جمعيت وفاق اسلامي بحرين در بيانيه‌اي دستگاه‌هاي امنيتي اين کشور را به شکنجه معترضان متهم کرده و اظهار داشتند، رژيم آل‌خليفه به جاي محافظت از شهروندان و رعايت حقوق آنها با مردم دشمني مي‌ورزد و آنها را به دليل اعتراض بازداشت و شکنجه مي‌کند.
اين تظاهرات در حالي صورت مي‌گيرد که دادگاه تجديدنظر بحرين حکم حبس زينب الخواجه فعال بحريني به مدت سه ماه به جرم شرکت در تظاهرات را تاييد کرد.
در همين رابطه شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته بحريني اظهار داشت رژيم بحرين در تلاش براي سرکوب جنبش مردمي است.
وي در خطبه‌هاي نمازجمعه در مسجد امام صادق(ع) در منطقه الدراز گفت: اقدام مسئولان در جلوگيري از ورود گزارشگر ويژه سازمان ملل در امر مبارزه با شکنجه گواه روشن سياست ادامه شکنجه در کشور است.
وي افزود، هدف مسئولان از سرکوب جنبش مردمي اين بوده که خواسته‌هاي انقلاب فراموش شود.
اين روحاني تصريح کرد: شيوه‌هاي دستگاه حاکمه براي تحقق اين هدف همان به زندان انداختن افراد، صدور احکام سنگين مجازات، مجازات گروهي، استفاده از گازهاي سمي، محروم کردن از تحصيل، سلب تابعيت و تحريک افکار عمومي عليه اشخاص با استفاده از رسانه‌هاي گمراه کننده بوده است.

 


رئيس‌جمهور روسيه در ديدار با نخست‌وزير انگليس تاکيد کرد بحران سوريه بايد از طريق مسالمت‌آميز و با حفظ استقلال و تماميت ارضي اين کشور حل و فصل شود.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از خبرگزاري نووستي، ولاديمير پوتين در ديدار با ديويد کامرون نخست‌وزير انگليس در سوچي واقع در سواحل درياي سياه اظهار داشت، اوضاع در سوريه بايد از راه سياسي و از طريقي حل و فصل گردد که استقلال و تماميت ارضي اين کشور حفظ شود.
وي افزود، براي حل و فصل مسئله سوريه بايد گام‌هاي عملي برداشت تا اين بحران از راه صلح‌آميز حل و فصل شود.
نخست‌وزير انگليس نيز پس از ديدار با رئيس‌جمهور روسيه تاکيد کرد مواضع لندن و مسکو درباره سوريه با يکديگر متفاوت است ولي هدف آنها يکي است و آن پايان مناقشه در اين کشور و برقراري صلح در منطقه است.ديدار کامرون با پوتين پيش از ملاقات وي با باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا که قرار است فردا صورت گيرد انجام گرفت.
اين در حالي است که سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه از نهايي شدن مراحل تحويل موشک‌هاي پدافند ضد هوايي ساخت اين کشور به سوريه خبر داد.
لاوروف در جريان کنفرانس مطبوعاتي مشترک با همتاي آلماني‌اش تاکيد کرد، اين موشک‌ها دفاعي است و به سوريه امکان مي‌دهد که از حملات هوايي در امان بماند و از خود دفاع کند.
از سوي ديگر، گيدو وستروله وزير خارجه آلمان در اين کنفرانس از روسيه خواست از تحويل سلاح به سوريه خودداري کند.
در همين رابطه شريف شحاده نماينده پارلمان سوريه بر جديت دولت بشار اسد درباره تجهيز مقاومت به سلاح پيشرفته تاکيد کرد و گفت، محور مقاومت متشکل از سوريه، ايران و حزب‌الله هرگز اجازه نخواهند داد که طرح آمريکايي- اسرائيلي در سوريه اجرا شود.
دستاويز دخالت نظامي در سوريه
«الياس ابراهيم» سرهنگ بازنشسته ارتش و کارشناس نظامي سوري، طرح موضوع استفاده از سلاح شيميايي از سوي دولت سوريه را دستاويزي براي تغيير معادله‌هاي موجود و امکان دخالت نظامي در اين کشور برشمرد.
به گزارش فارس اين سرهنگ تاکيد کرد، از آغاز بحران سوريه برخي کشورهاي عربي به دنبال سرنگوني نظام حاکم به عنوان يک کشور قدرتمند عربي و حذف آن از محور مقاومت در برابر اسرائيل بودند.
ابراهيم اظهار داشت، در طول دو سال اخير، کشورهاي مزبور حتي تا حمايت از گروه‌هاي مسلح در سوريه پيش رفته و سلاح شيميايي در اختيار آنان قرار دادند زيرا درصدد پيدا کردن راهي براي از سرگيري دخالت در سوريه بودند از همين رو پيش از آغاز بحران نيز با طرح موضوع استفاده از سلاح شيميايي از آن به عنوان دستاويزي براي حمله به تاسيسات ديرالزور استفاده کردند.
ابراهيم گفت: اين ترکيه بود که سلاح شيميايي را در اختيار گروه‌هاي مسلح سوري قرار داد و سازمان اطلاعات آن نيز با حمايت مالي قطر و عربستان در تهيه مواد شيميايي به عنوان سلاح آماده استفاده، نقش مهمي ايفا کرد.
وي اظهار داشت: قطر و عربستان هزينه‌هاي انتقال اين سلاح به سوريه را تامين کردند و رسانه‌هاي وابسته به آنان نيز با وارونه جلوه دادن واقعيت انگشت اتهام خود را به سمت دولت سوريه نشانه رفتند.
شکست گروه‌هاي مسلح
«عمران الزعبي» وزير اطلاع‌رساني سوريه تاکيد کرد تحولات صورت گرفته در بخش سياسي ناشي از پيروزي‌هاي ارتش سوريه و شکست گروه‌هاي تروريستي است.
وي افزود، مسئله‌اي که بحران سوريه را تشديد مي‌کند اين است که سوريه از يک‌سو در معرض جنگ با تروريست‌ها قرار دارد و از سوي ديگر در معرض فشار سياسي و اقتصادي برخي کشورهاي غربي و عربي است.
الزعبي تصريح کرد، دخالت کشورهاي ديگر در سوريه از طريق تسليح مخالفان و جنگ رسانه‌اي صورت مي‌گيرد.
خبر ديگر اينکه نيروهاي امنيتي ارتش سوريه موفق شدند 16 خودروي بمب‌گذاري شده را در مناطق مختلف دمشق خنثي کنند.
اين خودروها چند منطقه مختلف در دمشق از جمله منطقه باب مصلي را هدف قرار داده بودند.
ارتش سوريه چند روز پيش يک خودرو بمب‌گذاري شده ديگر را نيز در نزديکي پل «الرئيس» درمرکز دمشق خنثي کرد که هيچ خسارت جاني به همراه نداشت.
تظاهرات يمني‌ها
هزاران نفر از مردم خشمگين يمن با شرکت در تظاهراتي سراسري حمله موشکي رژيم صهيونيستي به سوريه را محکوم و با نظام و مردم سوريه اعلام همبستگي کردند.
در اين تظاهرات که به دعوت گروه‌هاي انقلابي و احزاب سياسي برگزار شد تظاهرکنندگان بر ضرورت وحدت مسلمانان در برابر هرگونه تجاوز صهيونيست‌ها تاکيد کردند.
ساير رويدادها
* نماينده سوريه در سازمان ملل گفت که تحولات اين کشور وجود گروه‌هاي تروريستي مرتبط با القاعده در سوريه را ثابت مي‌کند.
* وزير خارجه ترکيه مدعي شد آزمايش‌هاي صورت گرفته بر روي پناهجويان سوري بيانگر کاربرد تسليحات شيميايي است.
* افراد مسلح در سوريه بر سر تقسيم آثار تاريخي مسروقه با يکديگر درگير شدند که طي اين درگيري تعدادي کشته و زخمي شدند.
* يک مقام آمريکايي از ورود مخفيانه سفير آمريکا به سوريه براي ديدار با رهبران مخالفان اين کشور خبر داد.
* روزنامه آمريکايي بوستون گلوب نوشت، احتمال اينکه واشنگتن بتواند بشار اسد را خلع کند صفر است.
* وزير خارجه آمريکا ادعاهاي خود درباره استفاده دولت سوريه از گاز سارين را تکرار کرد.

 


ديکتاتور سابق گواتمالا به اتهام نسل‌کشي و ارتکاب جرايم عليه بشريت به 80 سال حبس محکوم شد.
به گزارش فارس دادگاهي در گواتمالا «افرين ريومونت» را به اتهام صدور حکم اعدام 1771 نفر، ظرف يک سالي که در فاصله سال‌هاي 1982 تا 1983 ميلادي در قدرت بوده را به 80 سال زندان محکوم کرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين ژنرال 86 ساله در دادگاه مي‌خنديد و با وکلاي خود حرف مي‌زد و از طريق هدفون به سخنان دادستان‌ها گوش مي‌داد. وقتي حکم او اعلام شد، تمام حاضرين در دادگاه فرياد شادي سردادند و برخي از زناني که خويشاوندان خود را در قتل‌عام اين ژنرال از دست داده بودند، اشک ريختند.
ريومونت پس از آن فرياد زد: قاضي، قاضي، حکم را پس بگير!
اين ژنرال بازنشسته اتهامات خود را رد کرد و گفت که در حين قدرت به هيچ عنوان دستور اين کشتارها را صادر نکرده و هيچ اطلاعي نيز از اين قتل‌ها نداشته است.
براساس اين گزارش «مونت» به جرم نسل‌کشي 50 سال و به جرم جنايت عليه بشريت 30 سال حبس خواهد کشيد.
در طول جنگ‌هاي داخلي گواتمالا در سال‌هاي 1960 تا 1996 حدود 200 هزارنفر کشته شدند که اکثريت قابل توجهي از آنها از قبيله «مايا» بودند.

 


وقوع چهار انفجار پي در پي در يک شهر مرزي ترکيه واقع در جنوب اين کشور، 20کشته و22 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبر گزاري جمهوري اسلامي،«معمر گولر» وزير کشور ترکيه گفت،اين انفجارهادر شهر «ريحانلي» روي‌داده است وتحقيقات در اين موردآغاز شده است.نوع اظهارات اين مقام ترک نشان مي دهد که نيروهاي امنيتي کشورش هنوز نتوانستند هيچ سر نخي در مورد عاملان اين انفجار به دست آورند.
تا عصر ديروز شمار تلفات 20نفر وزخمي ها نيز22تن اعلام شد.احتمال افزايش تلفات وجود دارد.
شاهدان عيني گفتند که اين انفجارها در مجاورت ساختمان شهرداري اتفاق افتاد واين ساختمان با خاک يکسان شده است.
ريحانلي در استان مرزي «حاتاي» واقع شده است.اين استان با بروز بحران در سوريه تبديل به مامن مخالفان سوري شده است و ده ها هزار آواره سوري نيزدر اين استان به سر مي برند.
ديدار اردوغان
با نخست وزير اردن
رجب طيب اردوغان در محل کار خود در اسلامبول با "عبدالله الناصر" نخست وزير اردن ديدار کرد.
اين ديداروگفت وگو که نيم ساعت به طول انجاميد، در پشت درهاي بسته صورت گرفت.
اردوغان پيش از سفر به واشنگتن و ديدار با" باراک اوباما" رييس جمهوري آمريکا، با برخي از رهبران کشورهاي عربي در اسلامبول ديدار و رايزني خواهد کرد.
اردوغان 24 ارديبهشت به واشنگتن مي رود و در ديدار با اوباما در باره دو موضوع سوريه و نوار غزه
گفت و گو خواهد کرد.
منابع خبري در ترکيه اعلام کردند، اردوغان در ديدار با رييس جمهوري آمريکا در باره گفت و گوهاي دولت ترکيه با "پ.ک.ک" و مشارکت آمريکا در ساخت يک نيروگاه هسته اي در اين کشور نيز گفت وگو مي کند.
استعفاي 38 ژنرال
"عصمت ييلماز"وزير دفاع ترکيه اعلام کرد، از سال 2007 تا پايان سال 2012 ميلادي 38 ژنرال و دريادار از نيروهاي مسلح ترکيه استعفاء داده اند.
به گفته ييلماز، در طول اين مدت 1291 افسر و درجه دار نيز به دليل استعفا و يا بازنشستگي از ارتش ترکيه جدا شده اند و در اين مدت 12 هزار و 30 نظامي نيز قراردادهاي خود با ارتش را فسخ کرده اند.
منابع خبري ترکيه به تازگي اعلام کرده بودند که 148 افسر از ارتش ترکيه استعفا دادند و به اين ترتيب شمار نظاميان مستعفي طي سه ماه به 563 نفر رسيد.
در سال 2012 ميلادي نيز 110 خلبان نيروي هوايي ترکيه استعفا کرده بودند.
محاکمه ومحکوميت نظاميان ترک به اتهام تلاش براي انجام کودتا، باعث کدورت و تنش ميان ارتش ودولت شده است.

 


انتخابات پارلماني پاکستان در ميان موجي از تهديدات و حملات تروريستي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، علي‌رغم به کار گرفته شدن حدود 70 هزار نيرو در روز انتخابات پاکستان، اين انتخابات با حملات تروريستي همراه بود؛ در کراچي عوامل طالبان بمبي را در مجاورت يک مرکز اخذ رأي منفجر کردند که به مرگ 11 نفر و جراحت 50 تن ديگر انجاميد. اين انفجار به چندين باب مغازه و منزل مسکوني نيز آسيب وارد کرد. براساس گزارش خبرگزاري فارس،‌موجي از رعب و وحشت پس از انفجار در مردم ايجاد شد.
طالبان از قبل تهديد کرده بود مراکز اخذ رأي را هدف قرار مي‌دهد.
ديروز بمب ديگري نيز در شهر پيشاور منفجر شد. شمار زخمي‌هاي اين انفجار هشت تن اعلام شد. در شهرهاي چارسده، مستونگ و بلوچستان پاکستان نيز انفجارهاي مشابهي به وقوع پيوست و در مورد تلفات و خسارات احتمالي آنها گزارشي نرسيده است. شمار کل کشته‌هاي ديروز تا 15 نفر هم اعلام شده است.
تروريست‌هاي طالبان طي حملاتي که در روزهاي اخير در ارتباط با انتخابات انجام داده‌اند، جان 130 نفر را گرفته‌اند.
در انتخابات ديروز 86 ميليون پاکستاني واجد شرايط رأي دادن بودند. 100 ناظر خارجي نيز براين انتخابات نظارت داشتند.
مجلس ملي پاکستان 342 کرسي دارد. علاوه بر مجلس ملي، رأي دهندگان پاکستاني ديروز به نامزدهاي مجالس ايالتي که 574 کرسي دارند نيز رأي دادند. خبري که بتواند 137 کرسي مجلس ملي را فتح کند، مي‌تواند به تنهايي دولت تشکيل دهد.
رهبران برخي از قبايل منطقه «خيبر پختونخواه» زنان را از شرکت در انتخابات منع کردند. در قانون اساسي پاکستان هيچ تبصره‌اي در مورد شرکت نکردن زنان در انتخابات وجود ندارد. گفته مي‌شود که نواز شريف و عمران خان نسبت به ديگر کانديداها جلوتر هستند.
پهپادهاي آمريکايي
يک دادگاه در پاکستان حملات پهپادهاي آمريکايي به مناطق قبيله‌نشين پاکستان را اقدامي غيرقانوني و ضد انساني دانست. اين دادگاه استفاده از زور را براي متوقف کردن اين حملات مجاز دانست و علاوه بر آن، دولت را مکلف کرد در مورد اين حملات به سازمان ملل شکايت کند.

 


مردم ليبي و تونس ضمن برپايي تظاهرات ضدصهيونيستي پرچم قطر را به آتش کشيدند.
پايگاه خبري «ميدل ايست آنلاين» طي گزارشي از برپايي تظاهرات همزمان ضدصهيونيستي در دو کشور ليبي و تونس در محکوميت حمله اين رژيم به سوريه خبر داد.
براساس اين گزارش شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات پرچم کشور قطر را نيز به آتش کشيدند. معترضان سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي «دوحه» در چند سال اخير را «خدمت به اسرائيل و امپرياليسم» ارزيابي کردند و خواستار توقف دخالت‌هاي اين کشور کوچک در مسائل ديگر کشورهاي عربي شدند.
معترضان تونسي معتقدند: «مقام‌هاي قطري کوچک‌ترين مخالفت داخلي حتي در قالب سروده شدن يک شعر انتقادي را تحمل نمي‌کنند و دهان مخالفانشان را مي‌بندند اما با دخالت در امور ديگر کشورهاي عربي هدف خود را حمايت از آزادي مي‌خوانند در شرايطي که کشور قطر درحدي نيست که چنين ادعايي را مطرح کند».
فعالان و معترضان در شهر طبرق واقع در غرب ليبي نيز پرچم قطر را به آتش کشيدند تا دخالت‌‌هاي اين کشور در امور داخلي خود را محکوم کنند.
معترضان اين شهر با سر دادن شعارهايي از مقام‌هاي کشور خود خواستند مانع از دخالت قطر در کشور شوند و به دوحه اجازه ندهند فضاي داخلي ليبي را مسموم کند.

 


با ورود ناو هواپيمابر آمريکا به آب‌هاي کره‌جنوبي براي برگزاري رزمايش مشترک نظامي، مردم اين کشور تظاهرات ضدآمريکايي برگزار کردند.
همزمان با ورود ناو هواپيمابر «نيميتس» آمريکا به آب‌هاي کره‌جنوبي گروهي از مردم کره‌جنوبي عليه آمريکا تظاهرات کردند و از دولتمردان خود خواستند رزمايش مشترک نظامي که قرار است در بندر «بوسان» برگزار شود را لغو کنند.
معترضان دست‌نوشته‌هايي حمل مي‌کردند که روي آنها نوشته شده بود: «تمرينات نظامي را متوقف کنيد»، «نيروي دريايي آمريکا از کره‌جنوبي خارج شو».
در اين حال يکي از مقامات نظامي آمريکا اعلام کرد کشورش هر ساله به طور منظم هفده تمرين نظامي با کره‌جنوبي برگزار مي‌کند و با وجود تهديدهاي کره‌شمالي برگزاري اين رزمايش‌ها براي «صلح» منطقه لازم است.
گفتني است، ناو هسته‌اي «نيميتس» بزرگترين کشتي جهان است و آنطور که خبرگزاري «يونهاپ» کره‌جنوبي نوشته، اين کشتي مجهز به سلاح هسته‌اي است. وزن اين کشتي 97 هزار تن اعلام شده و قرار است در رزمايش سه روزه سئول-واشنگتن حضور يابد.
رزمايش‌هاي سالانه اين دو کشور موسوم به «غول ايگل» معمولا با مشارکت بيش از 10 هزار نيروي نظامي آمريکا و شمار بيشتري از نيروهاي کره‌جنوبي برگزار مي‌شود.

 


ديکتاتور سابق مصر روز گذشته براي پاسخگويي به اتهام قتل عام انقلابيون و تظاهرکنندگان در دادگاه تجديدنظر حاضر شد.
به گزارش شبکه خبري الجزيره، «حسني مبارک»، ديکتاتور سابق مصر ديروز به همراه وزير کشور سابق و شش تن از معاونان امنيتي‌اش در حالي که داخل قفس بود در دادگاه تجديدنظر حاضر شد تا به اتهام کشتار تظاهرکنندگان، حيف و ميل بيت‌المال و صادرات گاز به اسرائيل پاسخ بگويد، دو پسر مبارک يعني علاء و جمال نيز در اين دادگاه حاضر شدند.
برخي گزارش‌ها حاکي است به محض ورود متهمان به دادگاه حاضرين فرياد زدند «مبارک اعدام بايد گردد» اين شعارها با واکنش برخي وکلا و در نتيجه درگيري‌هاي لفظي بين طرفين مواجه شد.
آخرين خبرها حاکي است ادامه محاکمه اين افراد به 18 خرداد موکول شده است.
خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه «الشروق» ضمن اعلام اين خبر افزود: قاضي دادگاه در پايان جلسه اعلام کرد که ادامه دادگاه به 8 ژوئن (18 خرداد) موکول مي‌شود و متهمان همچنان در حبس خواهند ماند.
رسيدگي به پرونده مبارک در دادگاه تجديدنظر قرار بود در 13 آوريل برگزار شود اما رئيس دادگاه لحظاتي پس از شروع جلسه با اعلام اينکه در رسيدگي به پرونده مبارک مشکلاتي جدي وجود دارد از رسيدگي به اين پرونده سر باز زد.

 


يک روزنامه صهيونيستي با تأکيد بر اينکه سيد حسن نصرالله رهبري استثنايي است از سران تل‌آويو خواست تهديدات اخير وي را جدي بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه يديعوت آحارونوت در مورد تهديدات اخير سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان نوشت، اسرائيل سعي دارد تا مواضع رهبران عرب را کم اهميت جلوه دهد، اما مشخص است که در خاورميانه رهبران استثنايي مانند سيد حسن نصرالله وجود دارند که وقتي تهديد مي‌کنند بايد آن را جدي گرفت.
اين روزنامه افزود، بين اظهارات دبير کل حزب‌الله و رفتار وي مطابقت زيادي وجود دارد و بايد تهديد وي مبني بر اينکه بلندي‌هاي جولان را به عرصه مقاومت مردمي تبديل مي‌کند جدي گرفت.
يديعوت آحارونوت تأکيد کرد، تمام تهديدات سيد حسن نصرالله در جنگ 2006 در خلال 24 ساعت از اعلام آن عملياتي شد به همين دليل نبايد به راحتي از کنار تهديدات وي گذشت.اين روزنامه همچنين يادآوري کرد، حزب‌الله دست خود را روي مرزهاي سوريه و اسرائيل گذاشته است همان طور که پيش از اين نيز دست خود را روي سينا و نوار غزه گذاشته بود.
سيد حسن نصرالله اخيراً گفته است که نيروهاي سوري را براي آزادي بلندي‌هاي اشغالي جولان آموزش خواهد داد. وي در عين حال تأکيد کرده که به طور همه جانبه در کنار سوريه خواهد ايستاد.

 


مرکل: در افغانستان مي‌مانيم!
«آنگلا مرکل»‌صدراعظم آلمان که براي سرکشي از نيروهاي اين کشور در افغانستان به کابل سفر کرده است، اظهار داشت: نيروهاي آلماني پس از پايان سال 2014 (10 دي 1393) در افغانستان باقي مي‌مانند. اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد که آمريکا وعده خروج کامل ناتو تا پايان 2014 را داده است.
تظاهرات در کرانه باختري
فلسطيني‌هاي ساکن کرانه باختري در اعتراض به ساخت ديوار نژادپرستي حايل و شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين، دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات که در جاهاي مختلف برگزار شده بود، به درگيري با پليس و نظاميان رژيم صهيونيستي و جراحت يک نظامي صهيونيست و چند فلسطيني انجاميد.
عمليات ارتش افغانستان
نيروهاي ارتش افغانستان ديروز طي عمليات گسترده‌اي در استان‌هاي هلمند و غزني، 26 شبه‌نظامي وابسته به طالبان راکشته و 13 نفر ديگر را زخمي کردند، هر روز به طور متوسط بين 5 تا 10 عضو طالبان در افغانستان کشته مي‌شوند.
خدمت اتحاديه عرب به صهيونيست‌ها
«عدنان منصور» وزير خارجه لبنان موافقت اتحاديه عرب با تبادل ارضي ميان رژ‌يم صهيونيستي و فلسطينيان را خطرناک دانست و گفت که اين اقدام ملت فلسطين را نابود و اشغالگران اسرائيل را به ادامه ساخت شهرک‌هاي صهيونيستي تشويق مي‌کند.
برکناري فرمانده ارشد سعودي
عبدالله شاه عربستان طي حکمي، ژنرال «محمد بن عبدالله العايش» فرمانده نيروي هوايي را برکنار و سرهنگ خلبان «فياض بن حامد بن رقاد» را با ارتقاي درجه، به عنوان فرمانده جديد نيروي هوايي عربستان منصوب کرد. علت اين برکناري، بازنشستگي ژنرال العايش عنوان شده است. عربستان طي ماه آوريل (11 فروردين تا 11 ارديبهشت) شاهد تغييرات متعدد در سطوح فرماندهي نظامي بوده است.
مردم ليبي رو در روي شبه‌نظاميان
مردم ليبي ديروز براي خارج کردن وزارت خارجه اين کشور از اشغال شبه‌نظاميان مسلح وارد عمل شدند. شبه‌نظاميان که به سلاح‌هاي سبک و نيمه‌سنگين مجهز هستند، خواستار پاکسازي وزارت خارجه از عناصر رژيم سابق هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10