(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - شماره 20487

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پازل دشمن و پيله توهم ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
ديگ! (گفت و شنود)
آيت‌الله جنتي: وظيفه شوراي نگهبان رعايت قانون است نه مصلحت سنجي
راشا تودي:رونمايي از پهپاد حماسه نشان‌دهنده پيشرفت نظامي ايران است
حاج محمود مرتضايي‌فر درگذشت
کار امروز نيست چند ماه است به مرخصي رفته‌ايد! (خبر ويژه)
تودهني مفسر قرآن به حلقه انحرافي (خبر ويژه)
حامي جدي هاشمي جا زد! (خبر ويژه)
رهنمودهاي عمروعاصي شبکه بي‌بي‌سي به اصلاح‌طلبان (خبر ويژه)
 


اين روزها توجهات افکار عمومي و مردم به «انتخابات» معطوف شده است. روز گذشته گمانه‌ها و احتمال‌ها درباره اينکه چه کسي نامزد مي‌شود، چه کسي نامزد نمي‌شود به پايان رسيد. 5 روز مهلت بود تا هر کسي که مي‌خواهد داوطلب انتخابات رياست جمهوري بشود به ستاد انتخابات کشور بيايد و ثبت‌نام نمايد.
اکنون با اتمام ثبت‌نام نامزدهاي انتخابات، بازار انتخابات داغ شده و البته اين گام نخست اين ميدان حساس و خطير است. ناگفته پيداست مانند همه کشورهايي که «انتخابات» در آنجا وجود دارد و مردم بايد پاي صندوق‌هاي رأي بروند تا اداره کشور را به فرد منتخب بسپارند؛ صلاحيت نامزدها بايد طبق قانون احراز شود.
از آنجايي که انتخابات رياست جمهوري نسبت به ديگر انتخابات‌ها مانند انتخابات مجلس يا شوراها از حساسيت بيشتري برخوردار است و فرد منتخب، «رئيس جمهور» يک کشور خواهد بود؛ موضوع احراز صلاحيت يک شخص و انطباق مختصات او با ويژگي‌هاي قانوني و لازم براي رياست جمهوري، اهميت بيشتري مي‌يابد.
در جمهوري اسلامي نيز اين مسئله بصورت دقيق و عميق مورد توجه قانون اساسي قرار گرفته است و اين قانون به صراحت ويژگي‌هاي رئيس جمهور را مشخص کرده و در نهايت احراز صلاحيت يک شخص براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري بر عهده شوراي نگهبان است.
البته اين مسئوليت و وظيفه شوراي نگهبان در ذيل مقوله «نظارت بر انتخابات» است که طبق قوانين موضوعه اين نظارت عام، استصوابي و در تمام مراحل انتخابات است.
بنابراين جاي کمترين ترديدي وجود ندارد که احراز صلاحيت کانديداهاي رياست جمهوري يک مسئله قانوني، عقلي و عرفي در تمامي کشورهاي دنياست و هيچ کشوري- حتي يک کشور- وجود ندارد که سيستم انتخابات و رأي مردم را پذيرفته باشد ولي براي کانديداها و نامزدها شرايط و مشخصاتي را قائل نشده باشد.
در کشور ما موضوع تأييد و يا رد صلاحيت‌ها هر چند يک موضوع روشن و بدون ابهام است و دايره آن را «قانون» معين مي‌کند ولي همواره دستمايه تحرکات رسانه‌اي دشمنان بيروني و سوژه‌هاي ژورناليستي برخي از دنباله‌هاي داخلي آنها قرار مي‌گيرد.
اين در حالي است که طبق موازين قانوني بررسي صلاحيت‌ها در انتخابات مبتني بر ظرايف و دقايق حقوقي است. به قول حقوقدانان بررسي صلاحيت‌ها حول سه محور است؛ 1- احراز صلاحيت 2- عدم احراز صلاحيت و 3- احراز عدم صلاحيت در حالت اول، ويژگي‌هاي قانوني و لازم نامزدها براي کانديداتوري احراز شده و بر صلاحيت نامزد يا نامزدهاي مورد بررسي، مهر تأييد مي‌خورد.
در حالت دوم صلاحيت نامزدها، نفياً و اثباتاً احراز نشده است.
و بالاخره در حالت سوم، نامزدها صلاحيت‌شان براي مشخصاً کانديداتوري در انتخابات مثلا رياست‌جمهوري احراز نشده و البته اين بدان معني نيست که شخص مزبور براي تصدي در مناصب و سمت‌هاي ديگري صلاحيت نداشته باشد.
بدون شک اين حساسيت‌ها و دقايق حقوقي براي آن است که قانون‌گذار نسبت به «حقوق مردم» بسيار حساس بوده و نمي‌خواهد خلايي وجود داشته باشد تا خداي ناکرده شخصي بدون ويژگي‌هاي قانوني و شايستگي براي سمت مهمي همچون رياست‌جمهوري، انتخاب کنندگان را بفريبد.
بنابراين به عبارت ساده کارکرد اصلي شوراي نگهبان، «خدمت به مردم» است و تلاش مي‌کند تا با احراز صلاحيت‌ها کساني را در منظر آراي مردم قرار دهد که از صلاحيت‌هاي قانوني برخوردارند.
نکته‌اي که در اين ميان مورد دقت و توجه يادداشت پيش روي است تحرکات و تلاش‌هاي توطئه‌آميزي است که جرياناتي مي‌کوشند خدمت بزرگ شوراي نگهبان را در صيانت از ويژگي‌هاي قانوني نامزدها، زير سؤال ببرند.
از مدت‌ها قبل و چندين ماه مانده به انتخابات 24 خرداد 92، شواهد و قرائني حاکي از آن است که در آستانه انتخابات، هجمه و حمله به شوراي نگهبان در دستور کار قرار مي‌گيرد.
اينکه اين روزها و در فاصله يک ماه به انتخابات رياست‌جمهوري سازهايي کوک شده تا شوراي نگهبان را به اصطلاح مورد تخطئه قرار بدهند در اين پازل مي‌گنجد.
ابتدا اجازه بدهيد که موضوع مورد بحث را از کمي قبل‌تر مورد رصد و واکاوي قرار بدهيم تا به تحرکات و سناريوهاي اين روزهاي جريان‌هايي برسيم که به خيال خودشان چه خواب‌هايي براي نظام ديده‌اند ولي زهي خيال باطل!
موضوع به اواخر سال قبل بازمي‌گردد که به يکباره سناريويي با عنوان «انتخابات آزاد» در گستره وسيع رسانه‌اي و مجازي پيش کشيده شد.
اين شعار -انتخابات آزاد- هر چند پرطمطراق و جذاب بود ولي اين ترفند از همان ابتدا با بصيرت مردم روبرو شد و ناکام ماند.
رهبر معظم انقلاب با تاکيد بر اين که تمامي انتخابات‌ها در جمهوري اسلامي آزاد بوده و تمامي سلايق و جريان‌هاي سياسي در انتخابات‌هاي گذشته شرکت داشته‌اند؛ از اغراض شوم دشمن در طرح اين شعار پرده برداشتند و به کساني که خواسته يا ناخواسته در اين چارچوب حرکت مي‌کنند تاکيد کردند: «مبادا دچار غفلت شويد و جدول موردنظر دشمن را پر کنيد.»
گفتني است؛ جريان ضدانقلاب و اپوزيسيون ورشکسته خارج‌نشين، ناشيانه با طرح موضوع «انتخابات آزاد»، اين سناريو را به محاق بردند.
يکي از ضد انقلابيون فراري که ارتباط خود با موساد را انکار نمي‌کند در توضيح «انتخابات آزاد» که شبکه‌هاي ماهواره‌اي آن را با ذوق و شوق پخش مي‌کردند مي‌گويد؛ «انتخابات آزاد يعني اينکه شوراي نگهبان وجود نداشته باشد.» !
اين رونمايي ضد انقلاب و مخالفان جمهوري اسلامي از «انتخابات آزاد» بعد مورد توجه دشمنان نشان‌دار کشورمان نيز قرار گرفت. طرفه آن که احمد شهيد گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر در امور ايران سال گذشته در گزارشي که يک رونويسي تمام‌عيار از روي دست ضد انقلاب بود به موضوع «انتخابات آزاد»! نيز اشاره مي‌کند.
در همين رابطه، سناي آمريکا هم در آنچه که اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران نام مي‌نهد به سناريوي «انتخابات آزاد»! چنگ مي‌زند. در ادامه اين خط، اين روزها جرياناتي هجمه به شوراي نگهبان را در شرايطي که هنوز روند تاييد صلاحيت نامزدها به انجام نرسيده است کليد زده‌اند.
آيا اين هماهنگي و همخواني با مواضع ضد انقلاب و دشمن تصادفي است؟ هدف از موج جديد حمله به شوراي نگهبان براي چيست؟ چه جرياناتي اين خط- و نه خطا- را دنبال مي‌کنند؟
از يکسو جماعتي که در فتنه 88 نقش داشتند اين روزها در ادعايي گزاف شوراي نگهبان را مقصر اعلام مي‌کنند؛ يکي اين سخن موهن را به زبان مي‌آورد که؛ «شوراي نگهبان رفتارهاي غيرقانوني را تغيير بدهد»، ديگري گستاخانه‌تر و بدون منطق حقوقي ادعا مي‌کند؛ «شوراي نگهبان در سال 88 بازي را به آتش کشاند»! و بلافاصله رسانه‌هاي زنجيره‌اي ضد انقلاب به استقبال اين ادعاهاي واهي مي‌روند!
از سوي ديگر، جماعت ديگري مدتهاست به تصريح و به تلويح تلاش مي‌کند جايگاه شوراي نگهبان را تحت‌الشعاع، شلتاق‌کاري‌ها و هياهوهاي خود قرار دهد.
آشکارا معلوم است که اين پروژه مشترک «فتنه» و «انحراف» است که تخريب و به اصطلاح مسئله‌دار کردن شوراي نگهبان را در فضاي رسانه‌اي و مجازي در پي گرفته است اما بدبختي دو جماعت ياد شده که نقاط مشترک زيادي دارند اين است که قادر نيستند اين ادعاهاي پوچ عليه شوراي نگهبان را به افکار عمومي بکشانند؛ چون مردم مي‌دانند که وظايف حقوقي شوراي نگهبان در راستاي تضمين حقوق آنهاست و هجمه‌ها عليه اين شورا، سياسي و خيانت‌ به حقوق مردم است. بيش از 30 انتخابات گذشته حقيقت ماجرا را گواهي مي‌دهد و حال اگر جماعتي کورند و نمي‌بينند در پيله توهم خودشان باشند تا سيلي بزرگ ملت در 24 خرداد آنها را بيدار نمايد. آن روز نزديک است، نيست؟
حسام الدين برومند

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* اگر سازمان‌هاي بين‌المللي قدرت و توانايي جلوگيري از جنايت‌آفريني‌هاي آمريکا و اسرائيل و مزدورانشان را ندارند بهتر است براي هميشه تعطيل بشوند.
6046---0910
* به برخي خواص مي‌گويم ملت ايران بسيار با بصيرت و هوشيارند و آلزايمر هم نگرفته‌اند. اگر شما به فکر نجات کشور بوديد سال 88 آن نامه کذايي را نمي‌نوشتيد و فتنه گران را به آرامش دعوت مي‌کرديد تا آن جنايت فجيع رخ نمي‌داد.
1177---0935
* بار سنگين امانت شوکت اسلام عزيز پس از قرن‌ها به ما سپرده شده فلذا به هيچ قيمتي نبايد بي‌تفاوت باشيم. شرکت در تمام عرصه‌‌هاي سياسي يک تکليف عقلي، شرعي و اخلاقي است.
6654-0914
* ريزش‌ها و رويش‌ها در نظام اسلامي تاريخ و مکان خاص ندارد و مردم نيز با کسي عقد اخوت نبسته‌اند و به واسطه پيرو ولايت بودن و در خط انقلاب و رفع دغدغه مردم آنها را ستوده و حمايت کرده و بعضا به علت توقف در همراهي با اين ارزش‌ها آنها را طرد مي‌کنند. اتفاقا اين ثبات و منطق مردم و ميزان و محکشان است که انقلاب و نظام را بيمه کرده و مي‌کند و موجب شکست استکبار و اذنابشان گرديده است. ملت ايران هميشه بهترين و شايسته‌ترين هستند پس امثال احمدي‌نژادها چه درحال و آينده و چه درحال گذشته مادامي که پيرو ولايت و نظام اسلامي باشند و حال و هواي قدرت و نفس آنها را برندارد مورد اقبال‌اند ولي وقتي از خطوط قرمز عبور کنند فرقي بين اصولگرا و غيره نيست و مهر باطل خواهند خورد و تاريخ چند ساله انقلاب گواه آن است.
طالعي
* موضع‌گيري اخير وزير محترم اطلاعات درخصوص فتنه‌گراني که مي‌خواهند با موتور روشن و چراغ خاموش در انتخابات بازيگري کنند روشنگر و آگاهي‌بخش بود. بيان اين مسائل از زبان وزير اطلاعات ضرورت دارد.
5764---0912
* محسن هاشمي بعد از چند سال در مورد فتنه 88 گفته است: توهم تقلب به خانواده ما دست داده بود. تعجب مي‌کنيم اين خانواده تا اين حد از مردم عقب هستند و تازه برخي از اعضاي آن متوجه شده‌اند که تقلبي در کار نبوده است! اما موضوع جفايي که به انقلاب شده چه مي‌شود؟
6351---0912
* در مورد فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها ذکر اين نکته اهميت دارد که اگر قرار است اين مرحله دوم اجرا شود، يارانه‌‌ها به کساني تعلق گيرد که واقعا نيازمند هستند.
يک شهروند
* ما اقشار ضعيف جامعه با اطمينان از دريافت يارانه نقدي تازه به فکر پرداخت بيمه افتاديم حال برخي زمزمه کاهش آن را سر مي‌دهند؟
4178---0936
* قانون جديد افزايش حقوق اعضاي هيئت علمي متاسفانه اصلا عادلانه نيست. حقوق برخي 6/15 درصد و برخي 30 درصد افزايش يافته است. و اين ظلم بزرگي است به نخبگان جامعه.
8161---0912
* از مسئولان تقاضا داريم تحويل مسکن مهر متقاضيان در پرديس را سرعت بخشند.
يکي از متقاضيان مسکن مهر پرديس
* 300 دلار ارزي که از طريق بانک‌ها به مسافرين عازم مکه (حج) پرداخت مي‌کنند 3 ساعت وقت مي‌برد. يک ساعت و نيم آن مربوط به گرفتن قيمت روز از بازار آزاد ارز است. و تا اين قيمت به دست بانکي‌ها نرسد هيچ کاري انجام نمي‌دهند. تو را به خدا کار به کجا رسيده که دولت تابع قيمت بازار شده است.
مجيدي
* از دولت خدمتگزار به‌ويژه آموزش و پرورش درخواست مي‌شود فکري هم به حال ما فارغ‌التحصيلان تربيت بدني نمايد. پس از گذراندن خدمت سربازي و گرفتن گواهينامه پايه 2 و برخي تخصص‌هاي ديگر از هلال‌احمر و... هنوز هم بيکارم.
اسماعيل سادات از شهرستان رستم فارس
* تبليغ بازيگراني که پوشش مناسبي ندارند آن هم از رسانه ملي کشور که تعلق به همه ايرانيان دارد و با بيت‌المال اداره مي‌شود کار درستي نيست.
8037---0919
* از مسئولان فرهنگي تقاضا داريم نظارت بيشتري بر تورهايي که مسافرتهاي يک يا دو روزه داخلي مي‌گذارند، داشته باشند. هفته قبل با تور به کاشان رفتيم. اين سفر جز ابتذال و حرکات ضدفرهنگي و ضدديني براي ما چيز ديگري به همراه نداشت. برپايي چنين تورهايي در کشور اسلامي شايسته نيست.
قناد
* طرح پزشک خانواده براي مردم دردسر زيادي درست کرده است. داروها را آزاد حساب مي‌کنند و همه سرگردانند حتي برخي از خود پزشکان هم ناراضي هستند. چند روز قبل عکس گرفتم 220 هزار تومان و متاسفانه بيمه مي‌گويد طرف قرارداد ما نيست. در حالي که قبلا خارج از طرح پزشک خانواده اين مبالغ به ما برگردانده مي‌شد.
يک شهروند
* پزشکان مي‌گويند نوشابه‌هاي گازدار پوکي استخوان مي‌‌آورند اخيرا هم از طريق اخبار اعلام شد بطري‌هاي نوشابه سرطان‌زا هستند، با اين وضعيت چرا مسئولين وزارت بهداشت براي جلوگيري از توليد اين محصول سراسر ضرر براي سلامتي پا پيش نمي‌گذارند و کاري انجام نمي‌دهند.
6263---0938
* با تقدير و تشکر از راه‌اندازي درياچه شهداي خليج‌فارس از مسئولين فرهنگي وشهري مي‌خواهم از هم‌اکنون نسبت به ساماندهي اين تفرجگاه براساس شريعت و اخلاق اسلامي اقدام نمايند که فردا دير است.
شهروندي از منطقه درياچه شهداي خليج‌فارس
* خودرو پرايدي را که از نمايندگي شرکت سايپا تحويل گرفته‌ام دستگاه ضبط، فندک و آنتن آن را برداشته‌اند. ولي در قرارداد خريد، پول همه اين وسايل را از ما گرفته‌اند. بنويسيد مسئله حق‌الناس چه مي‌شود؟
0697---0913
* مددجوي کميته امدادم. در روستا زمين دارم ولي بنياد مسکن مانع ساخت آن مي‌شود. داراي سه فرزندم و از مستأجري خسته شده‌ام از مسئولين امر درخواست مساعدت دارم تا از اين وضع خلاص شوم.
8699-0911
* در شهرک بهارستان شهرستان گنبد، کف خيابان‌هاي فرعي را به خاطر صرفه‌جويي در هزينه آسفالت، سيمان کرده‌اند! اين کار باعث شده موقع تردد خودروها گرد و خاک زيادي بلند بشود و ساکنين و عابرين همه به زحمت بيفتند و عذاب بکشند.
5431-0912
پاسخ معاون فرهنگي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه با عنوان «مسئولين منطقه 20 شهرداري تهران از ارائه خدمات شهري به مجتمع مسکوني حضرت عبدالعظيم حسني(ع) واقع در شهرري، شهرک علائين دريغ مي‌نمايند» در ستون کيهان و خوانندگان به تاريخ 15 ارديبهشت ماه 1392 به اطلاع مي‌رساند: مجتمع مزبور «هيچگونه ارتباطي با اين آستان مقدس ندارد.»

 


گفت: مگر رئيس جمهور نبايد بيشتر از همه قانون را رعايت کند؟ پس چرا همراه مشايي براي ثبت نام به وزارت کشور رفته و آشکارا براي کانديداتوري او تبليغ کرده است؟!
گفتم: ولي احمدي‌نژاد در پاسخ به همين سؤال گفته است «امروز مرخصي گرفته‌ام»!
گفت: يعني ديروز، رئيس جمهور نبوده است؟!
گفتم: خواسته است بگويد قانون بي‌قانون! اصلا ايشان چند ماه است که براي تبليغ مشايي در استان‌ها مرخصي گرفته و امور مردم را رها کرده است.
گفت: امان از چرب و شيرين دنيا که زير دندان بعضي‌ها چه مزه‌اي کرده است!
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصي از راه رسيد و به همسرش گفت غذا را بياور که خيلي گرسنه‌ام، همسرش ديگ غذا را سر‌سفره آورد و طرف مي‌خورد وغر مي‌زد. همسرش پرسيد؛ غذا شور و بي‌مزه است؟! گفت؛ نه! پرسيد؛ پس چرا غر مي‌زني؟ گفت؛ نفرات زياد است! همسرش گفت؛ فقط من هستم و تو هستي و ديگ غذا و طرف گفت؛ بهتر آن بود که من باشم و ديگ!

 


دبير شوراي نگهبان گفت: هرچند قانون انتخابات به ويژه در امر تبليغات ضعف‌هايي دارد و به همين دليل کار شوراي نگهبان را دشوارتر مي‌کند اما وظيفه ما رعايت قانون است نه مصلحت‌سنجي.
آيت‌الله جنتي در همايش مسئولان دفاتر و هيئت‌هاي نظارت بر انتخابات گفت: وقتي يک حکومت الهي باشد، همه آن‌هايي که مقابل آن بايستند، مقابل خداوند متعال ايستاده‌اند. حقيقت تقابل کسي که با حکومت پيامبر(ص) و امير مؤمنان(ع) و نائب امام معصوم مقابله مي‌کند، در افتادن با خداوند متعال است.
دبير شوراي نگهبان درباره يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز گفت: ما وظيفه داريم در امر احراز صلاحيت داوطلبان و همچنين نظارت بر انتخابات، قانون را رعايت کنيم.
آيت‌الله جنتي عنوان شدن «شرايط داوطلبان رياست جمهوري» در اصل 115 قانون اساسي را نشانه اهميت موضوع دانست و گفت: شوراي نگهبان وظيفه دارد شرايطي مانند «رجل سياسي، مذهبي»، «ايراني‌الاصل و تابع ايران»، «مدير و مدبر»، «حسن سابقه» و «امانت و تقوي»، «مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران» و «مذهب رسمي کشور» را احراز کند.
وي يادآور شد: احراز شرايطي چون «ايراني‌الاصل و تابع ايران بودن» دشوار نيست اما احراز برخي ديگر از شرايط به آساني ممکن نيست. مثلاً بايد ديد فردي که ثبت‌نام مي‌کند، آيا در حد سياستمدار و سياست‌شناس هست و درک عميقي از جريان‌هاي سياسي داخلي و خارجي دارد که بتواند نظرات راهگشا براي برخورد مناسب با مسائل کشور را ارائه بدهد؟
دبير شوراي نگهبان احراز شرايطي چون «مديريت و تدبير» را هم مسأله‌اي مهم دانست و گفت: زيرا فرد بايد توان اداره کشور و حل مشکلات آن را داشته باشد.
وي با اشاره به انبوه کساني که در دوره‌هاي اخيرانتخابات، تحت عنوان «احساس تکليف» براي رياست جمهوري ثبت‌نام مي‌کنند گفت: بايد کساني داوطلب شوند که توان برداشتن بار سنگين اين مسئوليت را داشته باشند.
آيت‌الله جنتي گفت: مسئوليت رياست جمهوري امانت الهي بزرگ است که مردم با رأي خود، آن را به يک فرد مي‌سپارند و طبيعي است که ما با ملاحظه سوابق فرد بايد ببينيم آيا او داراي شرط «امانت‌داري» هست يا نه؟
وي درباره شرايطي چون «تقوا» نيز گفت: شرايط متقين در قرآن کريم و خطبه متقين در نهج‌البلاغه آمده است، افرادي که ثبت‌نام مي‌کنند بايد ببينند چقدر واجد اين اوصاف هستند.
دبير شوراي نگهبان با گلايه شديد از برخي فعاليت‌هاي تبليغاتي زودهنگام، گفت: وقتي افرادي علناً قانون را زير پا مي‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهاي تبليغاتي علني و پرهزينه مي‌روند بايد در کار خود تدبير کنند که آيا اقداماتشان با ايمان و تقوا سازگار است؟
وي با ابراز تأسف از اقدامات تبليغاتي برخي از داوطلبان، ادامه داد: بايد با برخي از افراد که از مدت‌ها قبل، سفرهاي تبليغاتي علني و نيمه علني داشته‌اند برخورد شود.
جنتي با ابراز تأسف از وضعيت ناگوار برخي از اقشار مستضعف، گفت: افرادي براي تأمين نان شب محتاج هستند يا به دليل فقر نمي‌توانند هزينه‌هاي ازدواج فرزندانشان يا تعمير منزلشان را تأمين کنند، اما همزمان عده‌اي با ارقام نجومي و هزينه‌هاي ميلياردي و ادعاي خدمت، در پي کسب رأي مردم هستند!
وي با اشاره به وظايف قانوني شوراي نگهبان در احراز صلاحيت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: ما سر سوزني از قانون تجاوز نمي‌کنيم. شوراي نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد کرد و نه کندتر. با دقت، وضعيت افرادي که ثبت‌نام مي‌کنند، بررسي مي‌شود تا شرايط داوطلبي او احراز شود.
وي افزود: البته قانون انتخابات به ويژه در امر تبليغات، ضعف‌هايي دارد و به همين دليل کار شوراي نگهبان را دشوارتر مي‌کند اما وظيفه ما رعايت قانون است نه مصلحت سنجي.
دبير شوراي نگهبان با تأکيد بر رعايت قانون در امر نظارت بر انتخابات نيز به مسئولان دفاتر و هيأت‌هاي نظارت بر انتخابات استان‌ها، گفت: شما نيز نبايد سر سوزني از قانون تجاوز کنيد. در اظهارنظرها و ارائه گزارش‌ها هم تنها قانون را رعايت کنيد.
شاهد نوعي خود شيفتگي در برخي افراد هستيم
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: امروز شاهد نوعي خود شيفتگي در برخي افراد هستيم که خود را براي ورود به هر صحنه‌اي اصلح مي‌دانند.
عباسعلي کدخدايي طي سخناني در همايش مسئولان دفاتر و هيأت‌هاي نظارت بر انتخابات، گفت: از مهم‌ترين شرايط رياست جمهوري که شوراي نگهبان بايد آن را احراز کند «تقوا» است. وقتي فردي تبليغات زودهنگام و غيرقانوني و شعارهاي خلاف واقع مي‌دهد، علناً نشان مي‌دهد که واجد اين شرط نيست.
وي با تأکيد بر شرايط روشن داوطلبان رياست جمهوري در اصل 115 قانون اساسي، بيان کرد: فردي که خلاف مصالح ملي با دشمنان اين ملت و نظام و کساني که به صراحت مي‌گويند نظام اسلامي را قبول ندارند، ملاقات مي‌کند، بايد خودش ببيند آيا واجد شرط «رجل مذهبي و سياسي» هست؟!
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: کساني که شعارهاي غيرواقع يا حتي مغاير با شئونات اسلامي مي‌دهند، آيا مي‌توانند واجد شرط تقوا و مروج مذهب رسمي کشور باشند؟!
وي گفت: برخي شعارها شايد براي جذب چند رأي مناسب به نظر برسد؛ اما بايد ديد اين شعارها اصلاً قابليت اجرا دارد! چرا نظام اسلامي بايد هزينه آن را بپردازد. اگر فردي شعارها و برنامه‌هاي غير قابل اجرا مي‌دهد تا نظر چند نفر را به خود جلب کند، نشان مي‌دهد که اساساً «مدير و مدبر» نيست و بنابراين بايد خودش هزينه آن را بپردازد.
وي افزود: خلاف اوايل انقلاب که افراد با نوعي «خودبازدارندگي» از ورود به عرصه پرهيز مي‌کردند، امروز شاهد نوعي «خودشيفتگي» در برخي افراد هستيم که خود را براي ورود به هر صحنه‌اي اصلح مي‌دانند. و پيش از آنکه ثبت‌نام کنند و صلاحيت آن‌ها احراز شود، به تبليغات زودهنگام و طرح شعارهاي غير واقع مي‌پردازند.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به برخي از ضعف‌هاي قانون انتخابات، گفت: به ويژه در بحث تبليغات، قانون انتخابات ضعف‌هايي دارد در حالي که امروزه با ابزارها و امکانات تبليغاتي جديد مواجه هستيم.
کدخدايي با تأکيد بر رعايت قانون در امر بررسي صلاحيت‌ها و نظارت بر انتخابات،‌گفت: با وجود ضعف‌هايي که قانون انتخابات دارد، شوراي نگهبان تمام سعي خود را براي انجام وظايف بکار خواهد بست.

 


شبکه خبري راشا تودي با بازتاب رونمايي از پهپاد ايراني «حماسه» تاکيد کرد رونمايي اين پهپاد نشان‌دهنده پيشرفت‌هاي چشمگير ايران در عرصه فناوري‌هاي نظامي است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، اين شبکه خبري روسي با اشاره به پيشرفت‌هاي نظامي کشورمان افزوده است: رونمايي از پهپاد نظامي «حماسه» که ساخت ايران است نشان داد که جمهوري اسلامي ايران در عرصه فناوري‌هاي نظامي پيشرفت چشمگيري داشته است.
در گزارش اين شبکه روسي آمده است: اين پهپاد روز پنجشنبه با حضور «احمد وحيدي» وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران رونمايي شد. بر روي پهپاد مذکور سه رنگ پرچم جمهوري اسلامي ايران و نشان «الله اکبر» به چشم مي‌خورد. همچنين دو موشک نيز در دو سوي اين پهپاد قرار داشتند. اين پهپاد ايراني قابليت مخفي شدن از ديد رادارهاي دشمن را خواهد داشت.
راشا تودي در ادامه مي‌افزايد: «سردار وحيدي در جريان رونمايي اين پهپاد ايراني اظهار داشت که «حماسه» حاصل تلاش کارشناسان ايراني بوده است و قابليت انجام حملات موشکي را نيز دارا مي‌باشد. اين پهپاد همچنين مي‌تواند از ديد رادارهاي دشمن مخفي بماند.» اين شبکه خبري روسي در ادامه مي‌افزايد «در تاريخ 2 فوريه نيز جمهوري اسلامي ايران از هواپيماي پست پرواز ديگري به نام «قاهر 313» با حضور «محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهوري اسلامي ايران رونمايي نمود. ايران در سپتامبر سال 2012 ميلادي نيز از مدل ديگري از پهپادهايش به نام «شاهد 129» رونمايي نمود.»

 


حاج محمود مرتضايي‌فر معروف به وزير شعار که از هفته پيش در بخش آي ، سي ، يو بيمارستان ميلاد بستري بود، دار‌فاني را وداع گفت.
محسن مرتضايي‌فر فرزند مرحوم محمود مرتضايي‌فر با تاييد اين خبر خاطرنشان کرد: پدرم سه هفته پيش به دليل مشکل کيسه صفرا در بيمارستاني مورد عمل جراحي قرار گرفت و از آن‌جا که مشکل بيماري آلزايمر داشت، بعد از عمل از داروهاي آرامبخش قوي استفاده کرده‌اند که متاسفانه به نظر مي‌رسد همين امر باعث شد از بيهوشي خارج نشود.
کيهان: درگذشت اين يار وفادار امام راحل(ره) و خلف حاضر او را به خانواده آن مرحوم و خيل عظيم حزب‌الله، تسليت عرض مي‌کنيم.

 


اقدام دور از انتظار و غيرقانوني رئيس جمهور و برخي اعضاي دولت در همراهي با مشايي براي ثبت‌نام انتخاباتي، موجب تعجب ناظران سياسي و حقوقي شد.
رئيس جمهور ديروز به همراه وزير مسکن و آقايان بقايي و شيخ‌الاسلام و... مشايي را براي ثبت‌نام در دقايق آخر همراهي کرد و با او به ستاد انتخابات کشور آمد. احمدي‌نژاد در پاسخ سؤال خبرنگاران که آيا حضور شما در حمايت از مشايي اقدام غيرقانوني نيست، گفت: حضورم در کنار مشايي به دليل اينکه در مرخصي به سر مي‌برم تخلف انتخاباتي نيست.
احمدي‌نژاد گفت: سه روز روزه و چهار هزار صلوات نذر کرده‌ام و امروز به اينجا آمدم!!
اين در حالي است که احمدي‌نژاد ظرف 8-7 ماه گذشته، با بهانه و بي‌بهانه مشغول تبليغات غيرقانوني به نفع مشايي در همايش‌ها و سفرهاست و بعضاً اين رفت‌وآمدها اصلاً براي رجل سياسي ساختن از رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفته است.
به عنوان مثال چند سفر استاني ماه‌هاي اخير احمدي‌نژاد عملاً به مراسم پرچم‌گرداني ميان وي و مشايي در انظار استقبال‌کنندگان کم شمار تبديل شده است. آنچه در اين ميان قابل تأمل است اينکه مردم رشيد شهرهاي مختلف (از جمله اصفهان، تبريز، رشت و...) نيز با درک همين مطلب، به سفرهاي منحرف شده از هدف اصلي سفرهاي استاني بي‌رغبت شده و کمترين استقبال را نشان داده‌اند که تصاوير منتشره از ورزشگاه‌هاي محل استقبال، سند اين ادعاست. به همين دليل هم طراحان اين سفرهاي تبليغاتي غيرقانوني مجبور شدند محل مراسم استقبال را از ورزشگاه‌هايي که گنجايش 150-100 هزار نفر جمعيت را دارند به چهار راه‌ها و ميادين مرکز کوچک شهر در اروميه و ساري انتقال دهند تا بدين ترتيب هم از ازدحام طبيعي ميادين مرکزي شهر در روزهاي عادي بهره ببرند و هم تصاوير خالي بودن استاديوم‌ها را باز توليد نکنند. به هر حال با اين اوصاف به نظر مي‌رسد که آقاي احمدي‌نژاد نه فقط ديروز را مرخصي گرفته باشند بلکه 8-7 ماه است که به مرخصي رفته و البته يادشان هم رفته که مسئوليت‌هاي قانوني دارند. خروجي اين موضوع نيز رهاشدگي مديريت دولت به ويژه در زمينه چالش اقتصادي و مهار تورم بوده و به جاي آن به وعده‌هاي پولي نظير يارانه‌هاي 250 هزار توماني تأکيد شده است.
طبق اصل 115 قانون اساسي رئيس جمهور بايد رجل سياسي-مذهبي، مدير و مدبر و داراي حسن سابقه و امانت و تقوا باشد؛ ويژگي‌هايي که با حداکثر ارفاق به آقاي مشايي نيز شامل وي نمي‌شود و لو با مرخصي رفتن احمدي‌نژاد و گرفتن عکس‌هاي يادگاري در کنار وي.

 


حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي درباره حلقه انحرافي و ادعاي دروغين ارتباط با امام زمان(عج) مطالب جالبي بيان کرد.
وي اخيرا ضمن حضور در برنامه تلويزيوني سمت خدا گفته است: مي‌گويند ما خودمان مستقيما با امام زمان رابطه داريم، يک آدم منحرفي است مي‌گويد من حکمم از امام زمان است. ادعاهايي مي‌کنند يک کساني را نايب امام زمان(عج)، مديريت امام زمان(عج)، نمي‌دانم نظارت امام زمان (عج) همچين خودشان را به امام زمان (عج) مي‌چسبانند... ميگيم آقا! شما تو حوض خانه خود شنا نکرده‌اي حالا ادعا مي‌کنيد در اقيانوس اطلس شيرجه مي‌روي؟!
قرائتي افزود: شما نسبت به مراجع موجود موضعت چه بود؟ چقدر تقليد کردي؟! اصلا مرجع شما چه کسي است؟! با نايب امام زمان چه کرديد که حالا با خودش... شما مگر گريه نمي‌کرديد که يا حجه‌ابن‌الحسن بيا طاغوت‌ها را زير و رو کن؟ بالاخره امام خميني(ره) آمد يک طاغوت را برداشت تو چقدر کمک امام(ره) کردي؟! که حالا مي‌گويي يا حجه‌ابن‌الحسن بيا همه طاغوت‌ها را از دم بردار امام خميني(ره) يک طاغوت را برداشت يا نه؟ شما در حذف يک طاغوت نقشت چه بود؟! چقدر سختي کشيدي؟... تو براي يک کار کوچک اقدام نکردي! اين ادعاهاي بيخودي‌ست؛ انحرافات است.
وي افزود: «يک دکتري هست رئيس دفتر يک کسي يه زماني بود الان نمي‌دانم! خيلي راجع به آن آقا حرف‌هاي رنگارنگ مي‌زدند من بعد زنگ زدم در مورد رئيس دفترش پرسيدم شما ايشان را که اينقدر مريدش هستي دو تا از کمالاتش را بگو چون من شناختي روي ايشان ندارم چون خيلي بعضي‌ها مي‌گويند خوب است و بعضي‌ها مي‌گويند بد است شما بگو، گفت ايشان زيارت عاشورايش ترک نمي‌شود، گفتم ديگه، گفت نماز شبش هم ترک نمي‌شود، گفتم خب عمه من هم اين کارها را مي‌کرد!!

 


حامي جدي هاشمي براي نامزدي در انتخابات مي‌گويد سن وي براي رياست جمهوري مناسب نيست و ضمناً او رأي منفي فراواني دارد.
صادق زيباکلام ديروز در مصاحبه با روزنامه آرمان- روزنامه‌اي که از هاشمي حمايت مي‌کند- ابتدا درباره علت دفاعش از نامزدي هاشمي گفت: آقاي هاشمي اين ثبت‌نام را به انقلاب و نظامي که خودشان از معماران آن بوده‌اند مديونند.
وي در عين حال درباره اين سؤال که آيا تنها راه آمدن هاشمي است، گفت: خير اصلاً من چنين فکري ندارم که بجز آمدن ايشان ما راه ديگري نداريم. اتفاقاً از خيلي جهات ايشان انتخاب مناسبي نيستند. مورد اول همان سن ايشان است. اينکه طيف گسترده‌اي از اصولگرايان از همان ابتدا در برابر ايشان صف‌آرايي مي‌کنند و در صورت انتخاب شدنشان از همان روز اول سعي خواهند کرد که انتقادات خود را با شدت پي بگيرند. با اين حال همچنان معتقدم که ايشان بايد بيايند چون در غير اين صورت عرض کردم همين وضعيت 8 سال گذشته ادامه مي‌يابد.
زيباکلام همچنين ترديد در عدم رأي‌آوري هاشمي را تأييد کرده و گفت: من نصف حرفتان را قبول دارم؛ اينکه ممکن است آقاي هاشمي موفق نشوند و عملاً از نامزدهاي ديگر شکست بخورند اما اينکه تعللشان به واسطه اين مسأله است را قبول ندارم. چند دليل هم دارد؛ همان مسأله سن ايشان و اين که خيلي‌ها عليه ايشان بسيج خواهند شد. مسأله ديگر اين است که رأي منفي آقاي هاشمي کم نيست؛ يعني خيلي‌ها از ايشان خوششان نمي‌آيد.
زيباکلام که پيش از اين با هاشمي مصاحبه کرده و آن را در قالب کتاب به چاپ رسانده، همچنين گفته است: من 5 سال با ايشان گفت‌وگوي صريح، بي‌پرده و بدون رتوش داشتم که حاصل آن شده کتاب «هاشمي بدون رتوش». آقاي هاشمي اصطلاحاً خيلي دنده پهن هستند. اما بارها و بارها در جريان آن گفت‌وگوها عصباني مي‌شدند و از کوره در مي‌رفتند.
احسان مهرابي از همکاران خارج‌نشين روزنامه زنجيره‌اي اعتماد نيز در مصاحبه با راديو فرانسه و در پاسخ اين سؤال که واکنش اصلاح‌طلبان به نامزدي هاشمي چيست؟، گفت: آن بخش از اصلاح‌طلبان که طرفدار خاتمي هستند، از هاشمي هم حمايت خواهند کرد؛ همانطور که در مرحله دوم انتخابات سال 1384 نيز چنين کردند و در ساليان گذشته نيز اصلاح‌طلبان و هاشمي به هم نزديکتر شده‌اند، هر چند که ممکن است مسأله رأي نياوردن هاشمي را هم مطرح کنند و به همين دليل اين حمايت در بعضي موارد محتاطانه بوده و نخواهند همه هزينه اصلاحات را به پاي او بپردازند.
بخش فارسي دويچه وله نيز در تحليلي نوشت: محمد خاتمي پيش از اين گفته بود «خوشحال شدم وقتي ديروز جناب آقاي هاشمي گفتند که حاضرند بيايند، البته در صورتي که رهبري مخالف نباشد. درست است اگر رهبري نخواهند، هرکس که بخواهد بيايد مشکل ايجاد مي‌شود و من مي‌گويم چرا رهبر معظم مخالف باشند؟!»
دويچه وله با بيان اينکه پذيرش نامزدي هاشمي ممکن است به عقب‌نشيني حاکميت تفسير شود، نوشت: با اين وجود برخي از تحليل‌گران نيز معتقدند بازگذاشتن راه ورود هاشمي رفسنجاني به انتخابات مي‌تواند با زمينه‌چيني شکست او در رقابت‌ها و کنار گذاشتنش براي هميشه همراه باشد. اين خطري است که دست‌کم محمد خاتمي احساس کرد و ظاهراً به همين دليل از حضور در انتخابات خودداري کرد.
گفته مي‌شود در نظرسنجي‌هاي انجام گرفته آراي منفي هاشمي بيش از ساير نامزدهاست. هاشمي آخرين بار در سال 84 نامزد انتخابات رياست جمهوري شده بود و اکنون در 79 سالگي مجدداً نامزد اين رقابت شده است.

 


شبکه دولتي انگليس به عوامل فتنه سال 88 پيشنهاد کرد براي پيداکردن جاي پا درعرصه سياسي و به دست آوردن فضاي مساعد، به توافق با طيفي از اصولگرايان که به آنها نزديک‌ترند بپردازند و مانع از قطبي‌شدن فضا که به ضررشان است بشوند.
اين پيشنهاد که از موضع ضعف فتنه‌گران حکايت مي‌کند در حالي از سوي بي‌بي‌سي مطرح شده که اين شبکه در سال 88 با طرح مسائل دروغيني نظير تقلب در انتخابات و دروغ‌سازي‌هاي بعدي، به شدت به دنبال قطبي‌کردن فضا عليه اصل حاکميت بود.
مشابه پيشنهاد بي‌بي‌سي را اخيرا عباس عبدي عضو مستعفي مشارکت پيش کشيد و تصريح کرد که نامزدي خاتمي و هاشمي نامطلوب‌ترين گزينه است و مطلوب‌ترين گزينه، توافق بر سر گزينه ميانه(!) و کاهش تنش‌هاي موجود است.
اين دو تحليل در واقع روايت ديگري از اظهارات سال گذشته يکي از دست‌اندرکاران ناکام فتنه 88 است که خواستار تشکيل دولت وحدت ملي با حضور معتدل‌هاي دوطرف(!؟) شده بود.
وبسايت‌ بي‌بي‌سي در تحليل خود مي‌نويسد: افزايش تنش در عرصه سياسي ايران که با تهديد به رد صلاحيت محمد خاتمي و هاشمي رفسنجاني بالا گرفته نگراني‌هايي را نسبت به از دست رفتن فرصت انتخاباتي براي تغيير در روند سياسي در ايران دامن زده است.
بي‌بي‌سي آنگاه از موضع دلسوزي براي ملت ايران و نگراني براي فشار تحريم‌ها و تورم مي‌نويسد: نگراني از اين است که مبادا از فرصتي که انتخابات براي کشور فراهم آورده استفاده مناسب صورت ‌نگيرد و بواسطه چنين غفلتي فشارهاي بين‌المللي ادامه يابند، بحران اقتصادي تشديد شود و برنامه‌ريزي‌هاي غلط، شرايط را از اين که هست دشوارتر کند اين نگراني‌ها در حالي دامن زده شده که طي ماه‌هاي اخير خوشبيني‌هايي در عرصه سياسي ايران مشاهده شده بود.
تحليل‌گر بي‌بي‌سي با ابراز خرسندي از فعال شدن اصلاح طلبان به نزديک شدن مواضع اين طيف با چند نفر خاص از اصولگرايان و حلقه انحرافي مي‌نويسد: طيف احمدي‌نژاد هم که آينده سياسي خود را ‹در پرده ابهام مي‌بيند، رويکردي اپوزيسيوني به خود گرفته و در پي ايجاد ائتلافي نانوشته با ديگر گروه‌هايي است که چنين تهديدي را تجربه کرده و نسبت به اين احساس و موضع مشترکي دارند.
بي‌بي‌سي وجه ديگري از خوش‌بيني خود را چنين توضيح مي‌دهد: اصلاح‌طلبان هم پي برده‌اند که هرگونه جداماندن از صحنه قدرت و سياست مي‌تواند به حاشيه رانده شدن و افول سريع آنها را در پي داشته باشد. به نظر مي‌رسد، بخش‌هاي مهمي از اصلاح‌طلبان عزم جزم کرده‌اند که با تمام توان به صحنه سياسي بازگردند و از اين پس هيچگاه حضور خود را در عرصه سياسي به مخاطره نيندازند.
بي‌بي‌سي مي‌افزايد: اين طيف در محاسبه سود و زيان جنبش سبز ظاهرا به اين نتيجه رسيده است که با توجه به ساختار قدرت، صف‌بندي‌هاي اجتماعي و فرهنگ سياسي در ايران، حرکات اعتراضي راديکال، ماجراجويي پرهزينه‌اي محسوب مي‌شود که بايد از آن پرهيز کرد.
شبکه دولتي انگليس آنگاه خواستار توافق محوري ميان همه طيف مذکور شده و مي‌نويسد: زمينه مساعد براي تغيير جدي در روش اصلاح‌طلبان از گفتمان اختلاف‌محور به گفتمان توافق‌محور پديد آمده است. در گفتمان توافق محور، نيروهاي سياسي سود خود را در ايجاد توافق‌هاي گسترده نه تنها بين نيروهاي هم‌جبهه، بلکه ميان خود و رقبا مي‌بينند. موفقيت در همين قابليت يعني متقاعد ساختن گروه‌هاي تحول‌طلب [اسم مستعار ساختار‌شکنان] و اقتدار‌گرا [برچسبي که ضدانقلاب به اصولگرايان مي‌چسبانند] در نزديک شدن به هم و توافق جمعي است.
شبکه دولتي انگليس با اشاره به درگيري‌هاي گذشته 3 طيف مورد اشاره تأکيد مي‌کند: براي اصلاح‌طلبان همواره به درگيري و هماوردي بر سر قدرت اصالت داده شده است. زمان و تجربه اما به آنها کمک کرده تا از قطبي‌گرايي در رقابت سياسي فاصله گيرند و بستر سياسي را به تدريج به پهنه مياني جامعه منتقل کنند. قطبي‌گرايي و حاد کردن کشمکش‌ها اگرچه در دادن هويت به نيروهاي «خودي» و ايجاد صف «ما» در برابر «آنها» بسيار مؤثر است، به همين ميزان هم حس مبارزه‌جويي را در ميان «غيرخودي»ها دامن مي‌زند و مقاومت آنها را در برابر تحول‌‌طلبان مي‌انگيزاند.
بي‌بي‌سي درپايان اين تحليل خاطرنشان مي‌کند: اگر اصلاح‌طلبان به چنين برداشتي رسيده باشند، انتخابات را به رويدادي تعيين کننده که در آن بود و نبود و همه يا هيچ مطرح باشد تبديل نخواهند کرد بلکه آن را مرحله‌اي خواهند ديد که در آن چند هدف پيگيري شود از جمله؛ پيدا کردن جاي پاي محکم در عرصه سياسي و به دست آوردن فضاي مساعد براي تأثيرگذاري بر روندهاي جاري و به خصوص از بين بردن فضاي امنيتي.
بي‌بي‌سي اين را هم تأکيد کرده که: همه بار اهدافي که اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند به دوش اصلاح‌طلبان نيست و اين اشتباهي است که کنشگران سياسي از ديرباز مرتکب شده و براي خود نقش ويژه و مسئوليت کامل برعهده گرفتن تمام بار را قائل شده‌اند بايد به رويکرد تحول تدريجي برگشت.
دعوت جريان‌هاي نفاق و شبکه‌هايي مانند بي‌بي‌سي به رفع تنش‌ها و رسيدن به توافق جمعي شگرد هميشگي جريان‌هاي معارض ستيزه‌جو عليه دين بوده، به اين معنا که تا هرجا توانسته‌اند ستيزه‌جويي و ايجاد بحران و معارضه کردند اما به هنگام افتادن در تنگنا مدعي مسالمت و کنارگذاشتن کينه‌ها و توافق و تفاهم شده‌اند؛ دقيقا مانند کاري که جبهه نفاق اموي در آغاز و پايان جنگ صفين و در مقابل سپاه امير‌مؤمنان(ع) انجام داد. معاويه و عمروعاص تا هنگامي که توهم پيروزي داشتند دعوت اميرمؤمنان(ع) به درگيرنکردن امت مسلمان به جنگ و خونريزي را اجابت نمي‌کردند و آغازگر جنگ بودند اما پس از آن که رشادت‌هاي ياران مجاهد امام، عرصه را برآنها تنگ کرد دستور زدن قرآن بر سر نيزه و شعار صلح و حکميت را دادند و از راه نيرنگ، شکست مطلق خود را تبديل به پيروزي کردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10