(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - شماره 20487

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
رهبر انقلاب در ديدار بانوان فرهيخته حوزه و دانشگاه تاکيد فرمودند
تکريم زن و تقويت نهاد خانواده 2 نياز مهم و فوري جامعه امروز
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
رئيس سازمان حج و زيارت: هيچ سهميه‌اي از عمره و تمتع كم نشده است
خدايي: انصرافي‌ها از کنکور سال آينده دکتري محروم مي‌شوند
سفير ايران در پاريس: سوريه نيازي به سلاح‌هاي ايران ندارد
مقام سابق روس: غرب از تلاش‌هاي خود براي کاهش حضور مردم ايران در انتخابات نتيجه‌اي نمي‌برد
نتايج اوليه آزمون کارشناسي ارشد امروز بر روي سايت
معاون وزير علوم و تحقيقات خبر داد
اختصاص 500 ميليون ريال براي حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان
برپايي نمايشگاه محصولات صنعتگران ايراني در لبنان
ميزان وام مقاوم‌سازي مسکن افزايش مي‌يابد
معاون فرهنگي ستاد احياي همدان:انتخابات پيش رو مهمترين معروف سياسي است
رئيس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي کشور خبر داد
رونمايي از بازي ضدصهيونيستي «جاده‌هاي نبرد»
بهره‌برداري از مجتمع فرهنگي نور قروه در آستانه سالروز سفر رهبر معظم انقلاب
با حضور وزير نيرو تونل انحرافي سد چم‌شير گچساران به بهره‌برداري رسيد
دانش‌آموزان قايني برگزيده جشنواره کشوري نوجوان سالم شدند
گراميداشت سومين سالگرد به خاکسپاري شهيد برونسي در مشهد
   


رهبر معظم انقلاب : يکي از خصوصيات سياست ورزي اميرالمومنين(ع) اين بود که براي پيروز شدن به ظلم و دروغ و به کارهاي ظالمانه متوسل نمي‌شدند.

 


در آستانه ماه مبارك رجب، صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخش‌هاي دانشگاهي، حوزوي، مسائل خانواده و زنان، دستگاه‌هاي اجرايي، فعاليت‌هاي قرآني، رسانه و سازمانهاي مردم نهاد، روز شنبه به مدت دو ساعت و نيم با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با تأكيد بر لزوم طرح گفتمان اسلامي در مورد زن بصورت تهاجمي و طلبكارانه در عرصه بين‌المللي، «تقويت نهاد خانواده» و «احترام و تكريم زن در محيط خانه» را دو نياز مهم و فوري جامعه دانستند و خاطرنشان كردند: زنان فعال و كارآمد در جبهه انقلاب اسلامي بايد حضور خود را در صحنه دفاع از انقلاب نمايان‌‌تر و پررنگ‌تر كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به عقب‌ماندگي‌هايي كه درخصوص انتقال مباني فكري اسلام درخصوص زن به عرصه بين‌المللي، وجود دارد، افزودند: كارهاي خوبي به بركت نظام جمهوري اسلامي و نام امام خميني (ره)، درخصوص مقوله زن انجام گرفته است اما نيازمند كار بيشتر و تشكيل جبهه‌اي تهاجمي و مصون از تعرض ديگران هستيم.
ايشان با تأكيد بر اينكه به هيچ وجه نبايد در زمينه نهضت بيداري در عرصه زنان تعلل و توقفي وجود داشته باشد، خاطرنشان كردند: چرا بايد با وجود گفتمان كامل و قانع كننده اسلام در مورد زن، در مقابل گفتمان غرب، در موضع انفعال قرار گرفت؟
رهبر انقلاب اسلامي گفتمان غرب درخصوص زن را، گفتماني كاملاً حساب شده و سياسي خواندند و افزودند: اگرچه اين گفتمان اكنون به ظاهر در نقطه اوج خود قرار دارد اما مسير گفتمان غرب درخصوص زن، به سمت سراشيبي سقوط، انحطاط و سرافكندگي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «مرد واره» كردن زن و التذاذ جنسي مرد از زن را دو بخش اصلي گفتمان غرب درخصوص زن برشمردند و گفتند: غربي‌ها به دنبال آن هستند كه مشاغلي را كه با وضعيت جسمي و فكري مردان سازگار است، به زنها تعميم و آن را به عنوان يك امتياز و افتخار جلوه دهند.
ايشان با تأكيد بر اينكه حضور زنان در مشاغل و مناصب اجرايي اشكالي ندارد، خاطرنشان كردند: آن بخشي كه مورد اشكال و در واقع امتداد همان گفتمان غربي است، افتخار كردن به تعداد بالاي زنان شاغل در مناصب اجرايي است.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اين موضوع افزودند: اينكه ما به حضور بالاي زنان در مناصب اجرايي افتخار كنيم، ديدگاهي غلط و در واقع انفعال در برابر گفتمان غربي است.
آنچه که بايد مايه افتخار باشد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه خاطرنشان كردند: آنچه كه بايد مايه افتخار باشد، تعداد بالاي زنان روشنفكر، فعال فرهنگي و سياسي، و مجاهد است.
ايشان با اشاره به نگاه يكسان اسلام به زن و مرد از لحاظ انساني افزودند: از ديدگاه اسلام هريك از زن و مرد به لحاظ خلقت، ويژگيهاي خاصي دارند اما از لحاظ حقوق انساني و اجتماعي و ارزش‌هاي معنوي و سير تكامل معنوي، هيچ تفاوتي ندارند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: نگاه صحيح به زن، نگاهي است كه او را در چارچوب جنس خود و ارزش‌هاي تعالي‌دهنده آن بشناسد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، نگاه لذت جويانه به زن را يكي از بلاهاي بزرگ خواندند و خاطرنشان كردند: اكنون برخي انديشمندان غربي نيز در مورد اين موضوع احساس خطر مي كنند زيرا قضايايي همچون همجنس‌گرايي نتيجه اين نوع نگاه است كه قطعاًٌ يكي از عوامل سقوط تمدن غرب نيز خواهد بود.
ايشان با تأكيد بر لزوم هوشياري در جامعه در قبال جاذبه‌هاي جنسي براي مردان و زنان، افزودند: البته در كشور ما به دليل موضوع حجاب، مصونيتي وجود دارد اما بايد در مورد حجاب و موضوع حدود معاشرت مرد و زن اهتمام جدي شود.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: به هيچ وجه نبايد در مقابل گفتمان غرب درخصوص زن منفعل شد بلكه بايد گفتمان اسلام در مورد زن را بصورت تهاجمي و طلبكارانه مطرح كرد.
نترسيدن از تهديد‌هاي غربي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه افزودند: از تهديدهاي غربي‌ها هم به هيچ وجه نبايد ترسيد.
ايشان كرامت زن، عزت زن و ظرافت فطري و كاركرد زن را از خصوصيات گفتمان زن در اسلام برشمردند و خاطرنشان كردند: خداوند متعال جنس زن را به گونه‌‌اي خلق كرده است كه برخي امور عاطفي، تربيتي و حتي مديريتي در خانه، فقط با ظرافت روحيه زنان، قابل انجام است.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، «تقويت نهاد خانواده» و «تكريم و احترام زنان در خانه» را دو مسئله مهم و فوري در جامعه دانستند و تأكيد كردند: بايد در قوانين، خلقيات و سنت ها، شرايط به گونه‌‌اي فراهم شود كه زنان در سطوح مختلف معاشرتي، جنسي، فكري و خانوادگي دچار ستم‌زد‌گي نباشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين خصوص افزودند: بايد همواره همه اعضاي خانواده، با زنان با ديده تكريم و احترام رفتار كنند و بايد فضاي خانواده به گونه‌اي باشد كه فرزندان دست مادران خود را ببوسند.
ايشان خاطرنشان كردند: اگر فرهنگ نگاه احترام‌آميز به زنان نهادينه شود، بسياري از مشكلات جامعه حل و از زنان رفع مظلوميت خواهد شد.
ايشان موضوعات ازدواج، پوشش، معاشرت، حمايت مالي و حقوقي از زنان، و اشتغال زنان و حدود آن را از ديگر مقولاتي دانستند كه بايد مورد اهتمام قرار گيرند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي گسترده و متنوع درخصوص مسائل بانوان در كشور، يك پيشنهاد را مطرح كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: بايد تلاش شود تا اين فعاليت ها، يك سيستم منسجم و هندسه عمومي صحيحي پيدا كنند و يك مركز عالي و ثابت با كادرهاي قوي و چشم‌انداز بلندمدت، براي اين منظور بوجود آيد.
ايشان گفتند: در ذيل اين مركز عالي مي‌تواند نهادها و بنيادهاي مختلف تشكيل شوند و يك بانك اطلاعاتي قوي نيز از كارهاي انجام گرفته به‌وجود آيد.
نقش صددرصدي صدا و سيما
در ارائه يك الگوي صحيح از زن
رهبر انقلاب اسلامي يك نكته را به همه زنان فعال در جبهه دفاع از انقلاب اسلامي متذكر شدند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حضور پررنگ و جدي زنان در شكل‌گيري انقلاب و مراحل مختلف بعد از آن افزودند: زنان فعال، كارآمد، عالِم، نويسنده و انديشمند در جبهه دفاع از انقلاب اسلامي بايد حضور جدي‌تر و نمايان‌تري در صحنه داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين به نقش صدا و سيما در ارائه يك الگوي صحيح از زن مؤمن، فعال، مجاهد و با حجاب اشاره و خاطرنشان كردند: صدا و سيما بايد در اين زمينه يك نقش صددرصدي ايفا كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: صدا و سيما بايد كاملاً در خدمت تفكر اسلامي از زن و ارائه خصوصيات يك زن اسلامي قرار گيرد.
ايشان در پايان تأكيد كردند: ما در زمينه مسائل زنان در جمهوري اسلامي ايران پيشرفت داشتيم ولي اين پيشرفت‌ها متناسب با نيازها و توقعات مورد نظر اسلام نيست و بايد تلاش بيش‌ازپيشي انجام گيرد.
محورهاي مطرح شده
در محضر رهبر انقلاب
گفتني است؛ در ابتداي اين ديدار خانم‌ها خزعلي رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، صفاتي مسئول مؤسسه عالي اجتهاد، خديوي رئيس دفتر امور زنان استانداري خراسان رضوي، آيت‌اللهي استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، رهبر رئيس فراكسيون زنان و خانواده مجلس، ناظم بكايي استاديار گروه زيست شناسي دانشگاه الزهرا، روح افزا استاد دانشگاه و مجتهدزاده رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، به بيان ديدگاه‌هاي خود درخصوص مسائل مربوط به زنان و خانواده در ابعاد داخلي و بين المللي پرداختند.
مهمترين محورهايي كه در اين ديدار به آنها اشاره شد عبارتند از:
- ضرورت اهتمام به جايگاه نهاد خانواده و تقويت اين نهاد براساس آموزه‌هاي ديني و قرآني
- توجه جدي دستگاه‌هاي مسئول و رسانه‌ها به سياستهاي تشويقي براي افزايش جمعيت
- بازنگري در نوشته‌هاي علوم انساني و مرتبط با مطالعات زنان
- تشكيل شوراي عالي فقه زنان و كارگروه‌هاي تخصصي آن
- طراحي الگوي تحقيقاتي خانواده پايدار و وظايف دستگاه‌هاي مرتبط با آن
- ضرورت اهتمام به ابعاد مختلف مسائل تربيتي كودكان در چارچوب روش‌هاي تربيتي اسلام به دور از چارچوب‌هاي غيرديني كنوانسيون حقوق كودك
- نبود متولي خاص در كشور، براي حقوق كودكان
- لزوم تدوين مجموعه فقه اطفال و ايجاد رشته مطالعات كودكان در دانشگاه‌ها
- اهميت توجه ويژه به موضوع عفاف و حجاب در ابعاد مختلف و به دور از نگاه‌هاي سياسي
- پيشنهاد عضويت زنان در مجمع تشخيص مصلحت نظام
- لزوم گسترش دانشگاه‌هاي ويژه بانوان
- تبيين علمي و حقوقي احكام مربوط به زنان در بخش ارث و حضانت در مجامع بين‌المللي
- و استفاده از ديدگاه‌ها و توان اجرايي مشاورت‌هاي امور زنان دستگاه‌هاي مختلف.

 


خلاف وعده عمل نکن!
اميرالمومنين علي(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر: منت نهادن، پاداش نيکوکاري را از بين مي‌برد و کاري را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند.
و خلاف وعده عمل کردن، خشم خدا و مردم را برمي‌انگيزاندکه خداي بزرگ فرمود:
«دشمني بزرگ نزد خداست آنکه بگوييد و عمل نکنيد!»
نهج‌البلاغه
نامه 53

 


اعلام حکم 25 مستندساز
همکار با بي‌بي‌سي در هفته آينده
مشاور حقوقي سازمان سينمايي کشور از اعلام حکم 25 مستندسازي که با شبکه بي‌بي‌سي همکاري کرده‌اند در هفته آينده خبر داد.
بهزاد ابتهاج مشاور حقوقي سازمان سينمايي کشور در گفت‌و‌گو با مهر با بيان اين مطلب که هفته آينده حکم مستندسازان همکار با شبکه خبري «بي‌بي‌سي» اعلام خواهد شد، گفت: از سوي دادسراي اوين از من دعوت کردند که درباره محتواي آثار مورد نظري که از سوي برخي از مستندسازان در اختيار شبکه خبري بي‌بي‌سي قرار گرفته بود، نظر دهم. مسئله اصلي اينجاست که اکثر آثار موردنظر مجوز نمايش در داخل کشور داشتند و محتواي آنها ضدانقلابي نبود.
وي درباره اتهامات وارد شده به اين مستندسازان بيان کرد: قرارهاي تامين مناسب مستندسازان پس از تفهيم اتهام صادر شده و اتهاماتي که به اين گروه از هنرمندان تفهيم شده شامل فعاليت غيرمجاز در امور سمعي و بصري و تحصيل مال غيرمشروع است.
مشاور حقوقي سازمان سينمايي کشور با اشاره به اين که تنها تعدادي از اين آثار که جزو مستندهاي کوتاه به شمار مي‌آيند مجوز نمايش داخلي نداشتند، توضيح داد: هر اثري که از سوي هنرمندان داخلي ساخته مي‌شود، براي اکران در خارج از کشور بايد مجوز نمايش خارجي داشته باشد که اين آثار نه تنها براي اکران در خارج از کشور مجوز نداشتند، بلکه آثار خود را در شبکه «بي‌بي‌سي» که از نظر نظام جمهوري اسلامي يک شبکه معاند بوده و تمامي برنامه‌ها و آثار اين شبکه عليه جمهوري اسلامي ايران است، فروخته‌اند.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه تعدادي از اين مستندسازان مبلغي را در قبال آثار خود از اين شبکه دريافت کرده‌اند و نمايش آثار آنها غيرمجاز بوده است، دادگاه مي‌تواند بر اساس قانون نحوه مجازات کساني که در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي‌کنند، اين گروه از افراد را تحت پيگرد قانوني قرار دهد. ارتباط و همکاري با يک شبکه معاند مانند بي‌بي‌سي چنانچه مشمول تبليغ عليه نظام باشد و داراي عنوان مجرمانه با رعايت شرايط مندرج در ماده دو قانون مجازات اسلامي گردد، جرم تلقي شده و به مجازات قانوني محکوم خواهد شد.
مشاور حقوقي سازمان سينمايي با بيان اين مطلب که تا هفته آينده حکم قطعي اين گروه از مستندسازان اعلام خواهد شد، گفت: تعداد مستندسازان مورد اتهام 25 نفر بودند که از اين تعداد 10 نفر به عنوان متهم اصلي شناخته شده‌اند. اين افراد در واقع گروهي از هنرمندان بودند که در قبال نمايش آثار خود در بي‌بي‌سي پول دريافت کرده‌اند.
بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران پايان يافت
مراسم اختتاميه بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران روز گذشته با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از ناشران در مصلي امام خميني(ره) برگزار شد.
سيدمحمد حسيني وزير ارشاد در اين مراسم در سخناني اظهار داشت: خيلي‌ها پيش از آغاز نمايشگاه برايمان آيه ياس مي‌خواندند و مي‌گفتند در اين اوضاع اقتصادي مگر کسي از نمايشگاه کتاب هم استقبال مي‌کند، مردم به فکر معيشت و زندگي روزمره خود هستند و نخبگان درگير مسائل سياسي و انتخابات، قطعا اين نمايشگاه به حاشيه خواهد رفت. اما حضور ميليوني مردم نشان داد مردم دوستدار علم و دانش هستند و تعداد کتابخوانان حرفه‌اي کم که نشده هيچ بلکه از سراسر کشور هم به نمايشگاه آمده‌اند.
وي با ارائه آماري که از بازديدکنندگان نمايشگاه دريافت شده بود توضيح داد: 3/56 درصد بازديدکنندگان رضايت بسيار زياد و زياد داشتند. اما 7/37 درصد رضايت متوسط و شش درصد رضايت کم داشتند.
حسيني ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامي هر سال با سعه صدر حدود دو ساعت وقت براي بازديد از نمايشگاه صرف مي‌کنند که اين مهم باعث دلگرمي همه دست‌اندرکاران است و مطالب ارزنده‌اي درباره مباحث کتاب مطرح فرموده‌اند که اينکه بايد در داخل توليد کاغذ را داشته باشيم تا نياز ما به خارج برطرف شود.
در آئين پاياني بيست و ششمين نمايشگاه کتاب همچنين از هفت کتاب و دو سند رونمايي شد.
کتاب‌هاي «زندگي که گريخت»، «به روايت گل سرخ»، «زنها همه مثل همند»، «فرمانروايي مه»، «يوسف گزيده اشعار»، «چشمي که بستم چشمي که بگشود» و «مجموعه ضوابط و مقررات نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران» کتاب‌هايي بودند که در اين مراسم رونمايي شدند.
در ادامه اين مراسم با حضور وزير ارشاد از سند راهبردي صنعت چاپ و تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمايي شد.
بخش ديگري از مراسم پاياني نمايشگاه کتاب، معرفي و تقدير از ناشران برگزيده بود.
بيانيه خانواده بهترين فوتباليست جهان
عليه کمپاني صهيونيستي هاليوود
خانواده ليونل مسي بهترين بازيکن فوتبال جهان در سال 2012 با صدور بيانيه‌اي نسبت به تصميم ساخت فيلم زندگي اين ورزشکار توسط يک کمپاني صهيونيستي هاليوود اعتراض کرده و با ساخت اين فيلم مخالفت کردند.
براساس گزارش ايسنا، چند روز پيش استوديو «اپيک پيکچرز» از ساخت فيلمي سينمايي درباره زندگي ليونل مسي با عنوان «مسي، داستان کودکي که به اسطوره تبديل شد»، خبر داد.خانواده مسي در بيانيه‌اي مخالفت خود را با ساخت اين فيلم اعلام کردند. در اين بيانيه آمده است: «از خبر ساخت اين فيلم غافلگير شده و با آن مخالف هستيم؛ چرا که با ما هيچ صحبتي نشده است. چنين فيلمي موثق و قابل اعتماد نيست.»
سايت خبري آيت‌الله جوادي آملي
افتتاح مي‌شود
سايت خبري آيت‌الله جوادي آملي، امروز افتتاح مي‌شود.
به گزارش خبرنگار کيهان، همزمان با سالروز ميلاد فرخنده حضرت امام باقر(ع) سايت خبري اسراء نيوز (esra news.org) وابسته به بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء با حضور حضرت آيت‌الله جوادي آملي آغاز به کار مي‌کند.
اين مراسم از ساعت 14 امروز يکشنبه 22 ارديبهشت در محل بنياد بين‌المللي اسراء واقع در شهرستان قم برگزار مي‌شود.

 


رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه هيچ‌ سهميه‌اي از عمره و تمتع زائران ايراني كاهش نيافته ، از برداشتن انحصار اعزام‌ها به عتبات خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد موسوي، رييس سازمان حج و زيارت در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما، با بيان اينكه ?? درصد از هزينه‌هاي حج تمتع ارزي است، گفت: با توجه به اينكه ارز سال گذشته با نرخ مرجع در اختيار سازمان حج و زيارت قرار مي‌گرفت و امسال در بودجه ?? دولت ومجلس ارز مبادله اي را به اين سفر اخصاص دادند، به همين دليل قيمت حج دو برابر شد.
وي با اعلام آمادگي سازمان حج و زيارت براي كاهش نرخ حج گفت: با تمهيداتي كه براي انعقاد قرارداد مسكن و نيز كاهش ???? نفري از عوامل اجرايي داشته‌ايم، مي‌توان نرخ اين سفر معنوي را باوجود تورم اعلامي از سوي بانك مركزي (بيش از ?? درصد) كمتر از نرخ سال گذشته ابلاغ كرد.
حجت الاسلام موسوي با بيان اينكه مشكلات ارزي مربوط به سازمان حج نيست، افزود: هم اكنون هزينه‌هاي حج تمتع در ايران بسيار پايين‌تر از بسياري از كشور‌هاي ديگر است، افزون بر اينكه كيفيت خدمات ارائه شده توسط ايران بالاتر از آنهاست.
وي با بيان اينكه هزينه تمام شده براي حج تمتع در ايران بين ???? تا ???? دلار براي هر نفر است، گفت: بهترين هتل ما در مدينه (هتل موفنبيك) تختي ?? دلار و كمترين قيمت مربوط به هتل الدخيل است تختي ??. ? دلار براي هر شب است.
حجت الاسلام موسوي ادامه داد: به عقيده شخصي من اختصاص يارانه به موضوع حج درست نيست چنانکه براي بسياري از كالاهاي اساسي نيز دولت و مجلس اين سياست را اتخاذ كرده اند و در بودجه ?? خبري از ارز مرجع نيست.
وي با تاكيد براينكه در اعزام به عمره و ثبت نام حج تمتع هيچگونه مشكلي وجود ندارد، اظهار داشت: امسال هيچ سهميه اي از عمره وحج كم نشده است و حتي با مذاكراتي كه با طرف سعودي انجام شده، محدوديت براي اعزام عمره هم برداشته شده و اگر امروز محدوديتي وجود دارد، به امكاناتي نظير هواپيمايي برمي‌گردد.
رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به تخريب بيش از ??? هتل در مدينه منوره براي توسعه حرم نبوي، تصريح كرد: شايعاتي درباره كاهش سهميه پخش شد كه صحت ندارد و تاكنون بيش از ???? پرواز انجام شده و اين اعزام‌ها ادامه دارد.
وي ادامه داد: با توجه به طرح توسعه حرمين، اول قرار بود عمره تعطيل شود كه با مذاكرات انجام شده اين تصميم طرف سعودي اجرايي نشد و هم اكنون به طور متوسط در هر ? روز ?? هزار زائر به سرزمين وحي مشرف مي‌شوند.

 


رئيس سازمان سنجش از محروميت آن دسته از داوطلبان دوره دکتري از کنکور سال آينده که انصرافي هستند خبر داد.
ابراهيم خدايي در گفت‌وگو با مهر، درباره انصرافي‌هايي که در آزمون دکتري شرکت کرده‌اند، گفت: اين دسته از داوطلبان تا زماني که از طريق سازمان سنجش قبولي نهايي اعلام نشده باشند انصرافي تلقي نمي‌شوند زيرا نمره‌اي در مصاحبه براي آنان منظور نشده و امکان انصراف از روند پذيرش را دارند.
وي ادامه داد: اما اگر در مصاحبه شرکت کنند و نمره‌اي براي آنان در نظر گرفته و در واقع قبولي دکتري به شمار آيند اما ثبت‌نام نکنند انصرافي تلقي و از شرکت در کنکور سال بعد محروم مي‌شوند.
رئيس سازمان سنجش همچنين تاکيد کرد: به دليل کم بودن ظرفيت پذيرش، انصراف در دوره‌هاي شبانه و شهريه نيز در کنکور دکتري محروميت به دنبال دارد.
خدايي در خصوص زمان به اتمام رسيدن فرايند مصاحبه دکتري 92 در دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه‌ها بايد فرايند 30 تا 45 روزه مصاحبه داوطلبان را به پايان برسانند و نتايج را تا اول مردادماه به اطلاع سازمان سنجش برسانند.
وي درباره آن دسته از داوطلباني که از سوي سازمان سنجش به دانشگاه چند شهر مختلف دعوت شده‌اند و ممکن است از نظر زماني تداخلي در زمان‌هاي مصاحبه براي اين داوطلبان ايجاد شود گفت: براي داوطلبان مشکلي ايجاد نمي‌شود زيرا 10 روز پاياني زمان مصاحبه براي حل اين‌گونه مشکلات احتمالي در نظر گرفته شده است ضمن آنکه سازمان سنجش ترتيبي اتخاذ کرده و به دانشگاه‌ها نيز اعلام کرده است که نسبت به اعلام زمان مصاحبه با در نظر گرفتن مسافت شهرها و زمان مصاحبه ساير دانشگاه‌ها اقدام کنند.

 


سفير ايران در فرانسه تاکيد کرد: بحران سوريه هيچ راه‌حل نظامي ندارد و بايد از طريق گفت‌و‌گو به آن خاتمه داد.
علي آهني در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «ب‌اف‌ام» در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات اخير فرانسوا اولاند که گفته مجازات‌هاي اقتصادي عليه ايران موثر بوده اما بايد تشديد شود ابراز داشت: بايد واقع بين بود. ريشه اين مشکل چيست؟ برنامه هسته‌اي ما جديد نيست و حدود چهل سال پيش آغاز شده و در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) ادامه دارد و ما الزامات و تعهدات خود در اين زمينه را رعايت کرديم و بدان پايبنديم. موضوعي که در اين ميان کاملا روشن مي‌باشد اين است که ما به دنبال سلاح اتمي نيستيم، اما بر استفاده از فناوري هسته‌اي در زمينه صلح‌آميز براي نيازهاي اقتصادي و پزشکي خود تاکيد داريم و در اين چارچوب مايليم که به همکاري‌هاي خود با آژانس ادامه دهيم و در خصوص رفع نگراني‌ها نيز مايليم که اين نگراني‌ها برطرف شود.
وي با اشاره به نشست دوم در آلماتي که بين گروه 1+5 و ايران برگزار شد تصريح کرد: ما پيشنهاداتي از سوي گروه 1+5 دريافت کرده بوديم که مورد بررسي قرار گرفت و برخي نکات آن انتخاب و در مذاکرات اخير مطرح شد. ما کاملا براي دستيابي به توافقي در اين خصوص آماده‌ايم. خانم «اشتون» خواستار مشورت با وزراي کشورهاي عضو شده است و منتظر هستيم ببينيم با نشست 15 مه و ديدار خانم اشتون و آقاي «جليلي» چگونه مي‌توانيم به پيش برويم.
سفير کشورمان در پاسخ به اين پرسش که مطبوعات آمريکا مدعي شده‌اند که مذاکرات مخفيانه‌اي با ايران صورت گرفته است اظهار داشت:
- نه چنين نيست. برخي ژست‌ها از سوي رئيس‌جمهور «اوباما» صورت گرفته اما همزمان متاسفانه کماکان شاهد تداوم سياست‌هاي خصمانه از سوي دولت آمريکا و کنگره اين کشور بوده‌ايم از همين رو بايستي اقدامات عملي و مثبت آنها را شاهد بود تا بتوان واکنش مناسب نشان داد.
وي در سوالي ديگر با موضوع مداخله نظامي خارجي عليه ايران خاطرنشان کرد: ما به چنين امري اعتقاد نداريم اما البته ما تمام سناريوهاي ممکن را پيش‌بيني کرده و آماده دفاع از خود مي‌باشيم. اما ما چنين باوري نداريم.
ايران کشوري مهم در منطقه است که داراي روابط ديپلماتيک و دوستانه خود با اکثر کشورهاي جهان است و براي سه سال رياست کشورهاي غيرمتعهد را بر عهده دارد و همواره در عرصه بين‌المللي به عنوان کشوري فعال و مسئول مطرح مي‌باشد. قطعا يک حمله احتمالي تبعاتي نه تنها در منطقه بلکه فراتر از منطقه به همراه خواهد داشت که در راستاي منافع هيچکس نخواهد بود.
آهني ضمن رد کمک تسليحاتي ايران به دولت سوريه عنوان کرد: سوريه داراي ارتشي بزرگ و تسليحات کافي است و نيازي به سلاح‌هاي ايران ندارد.

 


معاون سابق دوماي روسيه تأکيد کرد: کشورهاي غربي به پيشگامي آمريکا از تلاش‌هاي خود براي کاهش حضور مردم ايران در انتخابات رياست جمهوري پيش‌رو نتيجه‌اي نمي‌برند.
«بابورين» در گفت‌وگو با ايرنا اظهار داشت: ملت ايران در 34 سال پس از پيروزي انقلاب نشان داده که همواره پشتيبان انقلاب و نظام است.
اين کارشناس آشنا به امور ايران ادامه داد: ايرانيان وضعيت سياسي کشور خود را درک مي‌کنند و مي‌دانند که مشکلات اقتصادي کنوني از کجا ناشي مي‌شود و به چه دليلي به وجود آمده است.
معاون سابق دوماي روسيه که به ايران نيز سفرکرده است، گفت: بديهي است مشکلات کنوني با تلاش و برنامه‌ريزي غرب به سرکردگي آمريکا به وجود آمده که تلاش مي‌کند ايران را بار ديگر زير سلطه خود درآورد و هرگاه زمان برگزاري انتخابات نزديک مي‌شود، اين توطئه‌ها و دسيسه‌ها هم پررنگ‌تر مي‌شود و در يک سال اخير شاهد چنين فعاليتي توسط واشنگتن و برخي پايتخت‌هاي اروپايي بوديم.
وي افزود: غرب مي‌خواهد مردم ايران در انتخابات شرکت نکنند تا به جهان بگويد که بيشتر مردم مخالف حکومت هستند و زمينه را براي تضعيف نظام حاکم فراهم کند.
کارشناس روس با اشاره به تداوم سياست‌هاي ضد ايراني کاخ سفيد، گفت: آمريکا هيچگاه از ياد نمي‌برد که چه منافع سرشاري را در ايران از دست داده و هر سال دهها ميليارد دلار سود مي‌برد، اما در زمان حاضر در اين زمينه دست خالي است.
وي ادامه داد: در زمان حاضر هم که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار دارد، آمريکا مي‌خواهد از اين فرصت با هدف ضربه زدن، تقويت مهره‌هاي مقيم خارج براي استفاده از آنان به منظور جلب‌نظر ايرانيان و ايجاد فاصله ميان حکومت و مردم بهره ببرد.
بابورين گفت: تمام تلاش‌هاي آمريکا براي روي کارآوردن رژيمي دست‌نشانده در ايران محکوم به شکست است، زيرا مردم چنين توطئه‌اي را نمي‌پذيرند و به همين دليل عوامل وابسته به واشنگتن حتي جرأت سفر به ايران را ندارند.
وي همچنين به پيشرفت‌هاي علمي جمهوري اسلامي اشاره کرد و افزود: ايران در يک دهه اخير گام‌هاي بسيار بزرگي در عرصه‌هاي فناوري‌هاي پيشرفته برداشته که مهمترين آن پرتاب دو موشک به فضا و استقرار چندين ماهواره در مدار زمين است و ايرانيان که شاهد اين موارد هستند، سياه‌نمايي چند عامل غربي و مهره‌هاي وابسته با هدف تضعيف پشتيباني از حکومت را نمي‌پذيرند.

 


نتايج اوليه داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد سال 92 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي کشور امروز از طريق سايت سازمان سنجش اعلام مي‌شود.
به گزارش فارس، نتايج اوليه داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد در قالب کارنامه تنظيم شده و از امروز 22 ارديبهشت ماه بر روي پايگاه اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد.
دفترچه راهنماي انتخاب رشته (دفترچه شماره 2) آزمون کارشناسي ارشد سال 92 نيز بر روي همين سايت قابل مشاهده است.

 


معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت:‌ امسال 500 ميليون دلار براي صندوق نوآوري و شکوفايي به منظور حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايرنا، محمد مهدي نژادنوري روز پنجشنبه در آيين آغاز به کار نهمين جشنواره ملي فن‌آفريني شيخ بهايي در اصفهان افزود: اين مبلغ با نظر کميسيون تلفيق مجلس و از محل صندوق توسعه ملي در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينکه در مدت سه سال بايد سه ميليارد دلار به صندوق نوآوري و شکوفايي واريز شود، اظهار کرد: اين صندوق در راستاي قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايجاد شده است.
وي دو محور اصلي اين قانون را معافيتها و تسهيلات براي شرکتهاي دانش‌بنيان خواند و گفت: معافيتها شامل مالياتي، گمرک و بيمه است.
وي افزود: اکنون حدود سه هزار شرکت دانش‌بنيان در کشور فعال است که اين تعداد بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه به 20 هزار شرکت افزايش يابد و صندوق نوآوري در اين زمينه بسيار موثر است.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مخالفت کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با تصويب بودجه پيشنهادي براي طرح‌هاي کلان ملي، اين طرحها را دچار مشکل مي‌کند.
نژادنوري افزود: کميته آموزش و تحقيقات مجلس پيشنهاد کرده بود که امسال از محل مازاد درآمد نفتي 400 ميليون دلار براي طرحهاي کلان ملي و يکصد ميليون دلار براي تقويت ارتباط دانشگاهها با صنعت ديده شود.
وي ادامه داد: اما اين پيشنهاد در کميسيون تلفيق مجلس راي نياورد که همين مسئله مشکلات ما را زياد مي‌کند.
وي با بيان اينکه طرحهاي کلان ملي براي پنج سال نياز به دو هزار و 500 ميليارد تومان اعتبار دارد تصريح کرد: بر همين اساس شوراي عالي عتف (علوم، تحقيقات و فناوري) تصويب کرد که هر سال 800 ميليارد تومان براي اين طرحها در نظر گرفته شود.
معاون وزير علوم با بيان اينکه در تعامل صورت گرفته با معاونت برنامه‌ريزي و راهبردي رياست جمهوري و مجلس همه قول مساعد براي انجام اين کار دارند افزود: با اين وجود دولت مبلغ 19 ميليارد و 500 ميليون تومان را براي اين منظور در سال جاري پيشنهاد داده که بسيار کم است.
مهدي‌نژاد نوري با اشاره به اينکه اختصاص همين مبلغ اعتبار نيز براي هويت‌بخشي به طرحهاي کلان ملي لازم بود تصريح کرد: کميته آموزش و تحقيقات مجلس که در جريان اين قضيه بود پيشنهاد 400 ميليون دلار را براي رفع اين کمبود مطرح کرد که کميسيون تلفيق به آن راي نداد.
وي برخي از اين طرحهاي کلان را هواپيماي جت 150 نفره، آبياري با آب شور، تامين آب شرب، توليد واکسن انساني و دام و طيور، مطالعات امنيت اجتماعي و دفاع سايبري برشمرد و افزود: اگر ما امروز بر روي اين طرحها کار نکنيم مجبور مي‌شويم دو سال ديگر آنها را با چند برابر قيمت بخريم.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، جشنواره ملي فن‌‌‌‌آفريني شيخ بهايي را يکي از حلقه‌هاي زنجيره نظام ملي نوآوري دانست و از برگزاري اين رويداد در سال آينده به صورت بين‌المللي خبر داد.
وي ادامه داد: در دنيا ايده‌هاي افراد به خريد و فروش مي‌رسد و در قانون پنجم توسعه نيز به دولت تکليف شده که بايد بورس ايده براي خريد و فروش ايده‌هاي افراد راه‌اندازي شود.
به گزارش ايرنا،‌ نخستين پژوهشگاه خصوصي کشور با نام «شاخص پژوه» عصر پنج‌شنبه با حضور معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اصفهان افتتاح شد.
اين پژوهشگاه در قالب سه پژوهشکده مديريت، جغرافيا و مهندسي پدافند فعاليت خود را آغاز مي‌کند.
اين پژوهشگاه در هشت شهر در زمينه طرح‌هاي مربوط به مترو و با 9 کلانشهر در زمينه طرح جامع مديريت بحران همکاري مي‌کند.
در پايان اين افتتاحيه کار ساخت رصدخانه علم و فناوري با حضور معاون وزير علوم آغاز شد.
براساس اين گزارش نهمين جشنواره ملي فن‌آفريني شيخ بهايي روز پنج‌شنبه در هتل عباسي اصفهان آغاز به کار کرد.
اين جشنواره به مدت سه روز و با هدف معرفي برترين شرکتهاي فن‌آفرين، طراحان کسب و کار و سرمايه‌گذاران کارآفرين ادامه دارد.
400 طرح کسب و کار با همکاري شش پارک علم و فناوري کشور به اين جشنواره معرفي شد که از بين آنها 18 طرح به مرحله نهايي رسيد.
در بخش شرکتهاي فن‌آفرين، 90 شرکت حضور يافتند که از بين آنها 18 شرکت در سه گروه به مرحله نهايي رسيد.
در بخش سرمايه‌گذاران کارآفرين نيز سه سرمايه‌گذار برگزيده شدند.

 


اراک-خبرنگارکيهان:
نمايشگاه تخصصي ايران در لبنان با محوريت استان مرکزي، گشايش يافت.
اين نمايشگاه در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بيروت قرار دارد و صنعتگران، تجار و توليدکنندگان 10 استان کشور با محوريت استان مرکزي در 70 غرفه محصولات و توليدات خود را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار دادند.
در اين نمايشگاه 70 شرکت توانمند ايراني حضور دارند، که از اين رقم، 50 شرکت از استان مرکزي است.

 


رئيس ستاد مديريت بحران کشور از افزايش وام مقاوم‌سازي مسکن در حوزه شهري و روستايي خبر داد.
به گزارش ايرنا، «حسن قدمي» روز پنج‌شنبه در جمع دبيران بحران شهرستان‌هاي استان اصفهان اظهار کرد: در هيئت دولت موضوع افزايش وام نوسازي و مقاوم‌سازي مسکن‌هاي شهري به مبلغ 300 ميليون ريال و روستايي به مبلغ 200ميليون ريال مطرح شده است.
وي افزود: در حوزه شهري 50 ميليون ريال آن بلاعوض و در حوزه روستايي 40ميليون بلاعوض درنظر گرفته شده که در مرحله نهايي شدن است.
معاون وزير کشور با بيان اينکه اگر بتوانيم در بخش پيشگيري هزينه کنيم، ميزان آن يک‌دهم مقابله با حوادث نيست، گفت: بيشترين ضرري که اکنون با آن مواجه هستيم به دليل غفلت از پيشگيري است.
رئيس ستاد مديريت بحران کشور، همچنين از برخي مهندسان ناظر ساختماني انتقاد کرد و افزود: بعضي از ساختمان‌هاي نوساز روي کاغذ مقاوم هستند و در عمل با کمترين درجه زلزله ويران مي‌شوند.
وي اين امر را ناشي از غفلت در نظارت عنوان کرد و گفت، مهندسان ناظر اين ساختمان‌ها گويا ساختماني را که بايد نظارت مي‌کردند، نديده‌اند و تنها گواهي نظارت صادر کرده‌اند

 


همدان- خبرنگار کيهان:
ستاد احياي همدان، گفت: مهمترين معروف سياسي جامعه، مشارکت در انتخابات پيش رو است.
محمدجواد بيات در همايش سراسري طرح تذکر لساني شهرستان‌هاي منتخب کشور که به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: دو انتخابات مهم شامل رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا را در پيش داريم و امروز وظيفه ما دعوت و تشويق و تهييج مردم براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي و تحقق مشارکت حداکثري است.
وي ادامه داد: لذا ستاد احياي کشور و استان و شهرستان‌ها ضمن برنامه‌ريزي براي حضور هرچه بيشتر آحاد مردم در انتخابات، به تبيين مشخصات فرد اصلح نيز مي‌پردازد.
بيات يادآور شد: همچنين با دادن اميد و احساس توانايي به اقشار مختلف مردم، بايد احياي معروف سياسي را در جامعه جاري و ساري کنيم و آن را هميشه زنده نگه داريم.
وي خاطرنشان ساخت: بنا به آمارهاي اعلام شده، تعداد 30 هزار راي اولي در استان همدان داريم که براي هدايت آنها جهت حضور در پاي صندوق‌هاي راي بايد برنامه‌ريزي داشته باشيم.
در اين همايش مسئولان ستادهاي احياي شهرستان‌هاي منتخب استان به ارائه گزارش از عملکرد خود به ويژه در زمينه طرح تذکر لساني پرداختند.
همچنين دبير و معاونان ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر کشور از طريق ويدئو کنفرانس به برقراري ارتباط با مراکز استان‌ها و به ويژه همدان پرداخته و ضمن پاسخ به سؤالات مديران برخي ستادهاي استاني، رهنمودهاي لازم را در پيوند با نحوه فعاليت استان‌ها و شهرستان‌ها ارائه دادند.

 


اصفهان - خبرنگار کيهان
رئيس بنياد ملي بازيهاي رايانه‌اي کشور از رونمايي بازي ضد صهيونيستي «جاده‌هاي نبرد» به بازار خبر داد.
بهروز مينايي گفت: بازي ضد صهيونيستي «جاده‌هاي نبرد» با سبک مبارزه‌اي تاکتيکي مورد علاقه نسل کودک و نوجوان آماده عرضه به بازار است.
وي افزود: اين بازي که به عنوان يکي از بازي‌هاي هيجاني امسال مطرح است، با سرمايه‌گذاري و کمک بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي توليد شده و نزديک به چهار ساعت گيم پلي دارد.
رئيس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي کشور همچنين از عرضه بازي «شتاب در شهر 2» همزمان با عرضه بازي جاده‌هاي نبرد خبر داد.
مينايي اعتبارات سال 90 بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي را 5 ميليارد تومان و بودجه سال گذشته اين بنياد را 10 ميليارد تومان اعلام و عنوان کرد: از 10 ميليارد تومان بودجه مصوب سال 91 بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي تنها يک و نيم ميليارد تومان تخصيص داده شد.
وي همچنين برگزاري مسابقات ليگ خليج‌فارس و دومين دوره مسابقات ملي بازي‌سازي رايانه‌اي (IRANGDC2013) در سال جاري را زمينه‌اي براي ساخت چندين محصول دانست و تصريح کرد: اگر همکاري بين مجلس و دولت، مردم و تيم‌هاي بازي‌سازي ايجاد شود مي‌توانيم صنعت جوشان و فعالي را در کشور داشته باشيم.
دومين مسابقات ملي بازي‌سازي رايانه‌اي با حضور 150 نفر در قالب 30 تيم 5 نفره از دانشگاه‌هاي سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامي کاشان برگزار شد.

 


سنندج- خبرنگار کيهان:
در آستانه سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان، ساختمان مجتمع فرهنگي نور قروه با حضور رئيس سازمان تبليغات اسلامي کشور به بهره‌برداري رسيد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي خاموشي در مراسم افتتاحيه اين مجتمع فرهنگي که از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان احداث شده است گفت: زماني که رهبر معظم انقلاب کردستان را يک استان فرهنگي مي‌نامند وظيفه ما نيز مشخص مي‌شود.
وي گفت: مهمترين وظيفه و رسالت ما در حال حاضر تربيت صحيح ديني و فرهنگ دين و اعمال برخاسته از فرهنگ ديني در جامعه است تا اين تربيت ديني به نسل‌هاي آينده انتقال يابد و انقلاب حفظ شود.
همچنين مديرکل سازمان تبليغات اسلامي کردستان گفت: مجتمع فرهنگي نور قروه پنجمين پروژه‌اي است که در طول سه سال گذشته از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان افتتاح مي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين مسعود صفي ياري افزود: دبيرستان دخترانه علوم معارف اسلامي صدرا بيجار، مرکز تخصصي پژوهشي امام صادق و مجتمع فرهنگي نور سنندج و مجتمع فرهنگي نور کامياران از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان بود که پيشتر به بهره‌برداري رسيدند. وي از کلنگ‌زني پروژه‌هاي دبيرستان علوم معارف اسلامي پسرانه و دخترانه قروه در چند روز آينده خبر داد و گفت: اين پروژه‌ها نيز از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب در کوتاه‌ترين زمان ساخته خواهند شد.
گفتني است مجتمع فرهنگي نور قروه با 800مترمربع زيربنا در زميني به مساحت 2500مترمربع و در دو طبقه احداث شده است و داراي سالن آمفي تئاتر 150 نفره، دارالقرآن، کتابخانه تخصصي حوزه دين، کلاس‌هاي آموزشي و سايت اداري مي‌باشد اين پروژه با اعتباري بالغ بر 11 ميليارد ريال از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب، منابع استاني و دفتر رهبر معظم انقلاب به بهره‌برداري رسيده است.

 


با حضور وزير نيرو تونل انحرافي سد چم‌شير گچساران افتتاح و کاراجراي طرح آبياري دشت زيدون در شهرستان گچساران از توابع کهگيلويه و بويراحمد آغاز شد.
«مجيد نامجو» در حاشيه بهره‌برداري از تونل انحرافي سد «چم‌شير» گچساران در گفت و گو با ايرنا افزود: تعداد روستاهاي برخوردار از نعمت برق را تا سال 83 در کل کشور 49 هزار و 463 آبادي ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون اين رقم به بيش از 54 هزار روستا افزايش يافته که اين جهش نشان‌دهنده توجه دولت به مناطق محروم و دورافتاده است.
نامجو بيان کرد: در هشت سال گذشته بيش از 200 هزار ميليارد تومان در بخش آب و برق کشور هزينه شده است.
مدير امور مهندسي سدچم شير روز پنجشنبه در حاشيه افتتاح اين دو طرح به ايرنا گفت: تونل انحرافي سد چم شير در هر ثانيه دو هزار و 100 متر مکعب آب را تخليه مي‌کند.
«سعيد باقري» افزود: اين تونل هفت کيلومتر طول دارد.
وي درباره کلنگ‌زني پروژه شبکه آبياري دشت زيدون نيز گفت: با اجراي آن 36 هزار هکتار از زمين‌هاي ديم جنوب ايران ‌آبياري خواهد شد.
به گفته باقري آب مورد نياز اين پروژه از سد چم شير تأمين خواهد شد.
سد چم شير از نوع بتوني غلتکي با ارتفاع 55 متر و طول تاج 555 متر است که با هدف ساخت نيروگاه برق آبي و تأمين آب کشاورزي بر روي رودخانه زهره در جنوب شرقي گچساران در دست ساخت است.

 


قاين-خبرنگار کيهان:
دانش‌آموزان قايني با ارائه مقالات خود به جشنواره کشوري نوجوان سالم موفق به کسب جوايز متعدد شدند.
در اين جشنواره که با حضور 80 نفر از دانش‌آموزان قايني برگزار شد در کنار راهيابي پنج نفر به جشنواره استاني، بيشترين رتبه‌هاي جشنواره همچنين مقام اول هداياي خراسان‌جنوبي به دليل مقاله‌اي با موضوع راه‌هاي پيشگيري از مصرف مواد‌مخدر به اين نوجوانان اختصاص يافت.

 


مشهد - خبرنگار کيهان:
مراسم گراميداشت سومين سالگرد تدفين شهيد حاج عبدالحسين برونسي همزمان با بيست‌و نهمين سالگرد شهادت وي در مشهد برگزار شد.
در اين مراسم که با هدف آشنايي نسل جوان با شهداي انقلاب و هشت سال دفاع مقدس برگزار شد، پس از قرائت دعاي پر فيض کميل، همرزمان اين شهيد بزرگوار به ذکر خاطراتي از وي پرداختند، و ياد و خاطره شهيد برونسي را گرامي داشتند.
گفتني است شهيد عبدالحسين برونسي در سال 1363 در عمليات بدر به درجه رفيع شهادت نائل آمد و پيکر پاکش در 17 ارديبهشت 1390 پس از 27 سال انتظار، در بهشت رضاي مشهد مقدس آرام گرفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10