(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - شماره 20487 

ضرورت بررسي اخلاق انتخاباتي نامزدها(بخش نخست)
رعايت اخلاق انتخابات،مطالبه عمومي مردم
   


پريسا جلالي
نامزدهايي که به هنگام سخنراني و مناظره از كوره در مي روند و رقباي شان را متهم مي كنند و با خشونت و عصبانيت سخنان ناروايي بر زبان مي‌آورند. افرادي که به جاي اعلان مواضع خود و تبيين آن همچنين معرفي شخصيت خود براي به عهده گرفتن مسئوليت هاي مهم با اتهام زني به رقبا آن ها را در انظار عمومي خرد مي کنند. افرادي که ديگري را از نردبان صعود پايين مي‌کشند تا نزديکان خود را برتر از ديگران معرفي کنند و همه موفقيت‌ها را مربوط به دوره مسئوليت قبلي خودشان مي‌دانند.
و بدتر آن که طوري حرف مي زنند و از اجراي عدالت در جامعه مي گويند که گويا جز درزمان مسئوليت آن‌ها نه عدالتي بوده و نه عادلي بر مردم حکومت کرده است. نه رفاهي ايجاد شده و در کارنامه دولت‌هاي قبل يا بعد از خودشان هم جز مردودي نمره ديگري ثبت نشده است و در کل خط قرمزها را يکي پس از ديگري درمي نوردند؛ همان هايي که نه موضعي عليه جريان فتنه گرفتند و نه پاي شان را از محافل فتنه گران پس کشيدند.
و گروهي ديگر که با ايجاد حلقه اي به دور خود سعي در محاصره پرچم و انقلاب و ارزش ها دارند.
اين ها نمونه هايي از رفتار برخي نامزدهاست که بي توجه به اخلاق انتخاباتي سعي در جذب آراء مردمي دارند، و براستي آيا مردم به اين‌گونه نامزدهايي اقبال خواهند داشت؟
گزارش امروز و فرداي روزنامه کيهان را درباره اخلاق انتخاباتي بخوانيد.
ملاکهاي شناخت افراد
براي شناخت هر فرد و نيز براي پي بردن به شخصيت افراد بايد به رفتار او به عنوان بهترين و كامل‌ترين نشانه و شناسه توجه شود.
ملاك براي شناخت شخصيت مي بايست رفتارهاي او باشد كه مهم ترين آن هم كردارها و كنش‌ها و نيز واكنش هاي وي هنگام بحران ها و فشارهايي است كه از درون و بيرون تحميل مي شود.
چه بسيارند مردمي که هنگام فشار و بحران قادر به تحمل نيستند و واقعيات دروني خود را افشا مي‌کنند؛ از کوره درمي روند و ديگر احترامي براي طرف مقابل قائل نيستند و حاضرند هر طور که شده خود را موجه جلوه داده و ديگري را متهم کنند.
اين اتفاق شايد در جمع هاي کوچک تر آن قدر هم چالش برانگيز نباشد اما وقتي قرار است اين شخص به عنوان کانديداي رياست جمهوري به مردم معرفي شود به عنوان يک آسيب جدي تلقي مي شود. اتفاق نامبارکي که متاسفانه طي سال هاي اخير و در ايام انتخابات به وفور رخ مي دهد.
در حالي که نظام جمهوري اسلامي يک نظام مردم سالار ديني است که اصول اسلامي و دين مبين اسلام مقوله اخلاق است و پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار و بزرگان دين با شاخصه اخلاق به مردم معرفي شده اند و بزرگ‌ترين شاخصه نبي مکرم اسلام اخلاق ايشان بود به طوري که خداوند نيز در وصف آن حضرت آيه اي دارند.
طبيعتا وقتي جامعه اسلامي را ملاک قرار مي‌دهيم يکي از شاخصه هاي برجسته آن اخلاق است. اخلاق در تمام طبقات جامعه به ويژه در بحث اجراي قوانين و مولفه‌هاي قانوني رکن مهمي محسوب مي‌شود. انتخاباتي که در آن قرار است رئيس جمهور و اعضاي شوراي شهر و نمايندگان خبرگان رهبري برگزيده شوند بديهي است نيازمند رعايت مولفه هاي اصلي از جمله اخلاق خواهد بود. همچنين مجريان، کانديداها و مردم بايد ملزم به پذيرفتن قانون و سازوکارهاي آن باشند تا حماسه اي سياسي را شاهد باشيم.
اين که چنين خودخواهي ها در ايام انتخابات چه لطماتي به بار خواهد آورد موضوعي است که با عده‌اي از مردم درميان گذاشته ايم.
پيش از هر بحث و حرفي به سراغ مردم رفتيم که به فرموده رهبري” نظام جمهورى اسلامى يک نظام مردمى است و کسى نمى‌تواند اين را منکر شود. مخالفين ما هم نمى‌توانند اين را منکر شوند. حداکثر اين است که مردم را تخطئه مى‌کنند و مى‌گويند «مردم نفهميدند و با اين مسئولين و اين نظام، صفا کردند.» بالاخره صفاى مردم با اين نظام را نمى‌توانند منکر شوند و اين، مطلب واضحى است. سر و کارِ ما با مردم است؛ پس اين نظام، نظامى است مردمى.”
ملتي که خود تصميم گيرنده نهايي و اصلي براي سرنوشتي به اندازه 4 سال آينده اش است.
چرا اختلاف و چرا درگيري ؟
خيابان انقلاب تهران درست روبه‌روي دانشگاه مکاني است که مي شود آدم هاي زيادي را پيدا کرد. از دست فروش هاي کتاب به دست تا مشتريان کتاب خوان و دانشجويان و اساتيدي که در حال رفت و آمدند.
رضا موذن معلم بازنشسته نخستين کسي است که با او هنگامي که مشغول وارسي روزنامه هاي صبح مقابل کيوسک روزنامه فروشي است، ملاقات مي کنم.
وقتي راجع به انتخابات آتي از او سوال مي پرسم، مي‌گويد: ما در جامعه اسلامي زندگي مي کنيم که اساس آن بر پايه نقد کردن است و امر به معروف و نهي‌از منکر. به ما توصيه شده از امتي باشيد که دعوت به خير مي کند و از بدي ها پرهيزمان مي دارد.
وي در گفت و گو با گزارشگر کيهان راجع به اخلاق انتخاباتي و دوري از بداخلاقي نامزدها و هواداران‌شان تاکيد مي کند: در هر جامعه اي که انتقاد نباشد آن جامعه نابود شده است. داشتن اختلاف نظر بد نيست اما اين که بنا باشد اختلافات بر سر منافع يک جناح يا شخص باشد آسيب زاست و مردم هم حمايتي از اين افراد نمي‌کنند. بنابراين اگر شخصي انتقاد مي کند يعني نظام را دوست دارد و درصدد اصلاح مشکلات برآمده است . اما افرادي که فقط به دنبال منافع خودشان هستند قابل اعتماد مردم نخواهند بود.
اعتماد مردم خريدني نيست
خانم قادري زني خانه دار است از وي دعوت به مصاحبه مي کنيم و او نيز مي پذيرد.
وي در پاسخ به اين سوال که بي اخلاقي در انتخابات چقدر مي تواند مخرب باشد، مي گويد: هر چقدر که ضد و نقيض ها در سخنان و گفته هاي نامزدها بيشتر باشد انتخاب و اعتماد مردم سخت تر مي شود و مردم قادر به مقايسه برنامه ها نيستند.
زهرا قادري در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش کيهان ادامه مي دهد: پيش از اين ها هر بار که انتخابات برگزار مي شد تا اين اندازه شاهد درگيري ميان نامزدها نبوديم اما در اين چند سال اخير اتفاقاتي شاهد بوده ايم که در طول سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اتفاق نيفتاده بود. مثل شوک بود اتفاقي که چهار سال پيش رخ داد و عده اي هم اين وسط رسوا شدند اما اگر قرار باشد برخي از مسئولان اين طور به جان هم بيفتند و دائم شاهد دعواي بين آن ها باشيم رايي از طرف مردم کسب نمي کنند ضمن اين که با تداوم اختلافات مشکلات کشور حل نمي شود.
يک دانشجو مي گويد:مردم با اين شيوه اي که برخي از کانديداها درپيش گرفته اند نمي توانند نامزدها و برنامه‌هاي آن ها را بشناسند و در اين صورت مشارکت مردم هم تحت تاثير قرار مي گيرد.
رضا اکبري دانشجوي سال آخر رشته داروسازي با بيان عبارات فوق وجود بداخلاقي در ايام انتخابات و تخريب نامزدها را مانع تصميم گيري قاطع مردم و سبب عدم اعتماد ملت به کانديداها مي داند.
وي در توضيح بيشتر به گزارشگر کيهان مي‌گويد: نامزدها بايد اين را بدانند و بديهي است وقتي رقباي شان را تخريب مي کنند، اقدامات دولت هاي قبل را زير سوال مي برند و يا با سياه نمايي از وضعيت کشور خود را حلال همه مشکلات ملت معرفي مي‌کنند، هرگز رايي از سوي مردم دريافت نخواهند کرد.
بي اخلاقي انتخاباتي يعني خيانت
در هر جامعه اي خط قرمزها ملاک اعتماد و بي‌اعتمادي است.
اخلاق فرد رأي‌دهنده، کانديدا و کارگزاران انتخاباتي همه و همه از عوامل موثر در مشارکت مردم است. در مورد انتخابات رياست جمهوري نيز همين موضوع صادق است.
حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي با اشاره به سه خط قرمز مهم در انتخابات رياست جمهوري پيش رو عقيده دارد: خط قرمز اول قانون است. بايد تمام نامزدهاي انتخاباتي هم در تبليغات انتخاباتي و هم هواداران آنها و هم در مقدمات انتخابات توجه داشته باشند که هيچ کس فوق قانون نيست.
وي خط قرمز دوم را انسجام و وحدت مي داند که در طول 34 سال گذشته بيشترين انتخابات در کشور ما انجام شده است که همه انتخابات حقيقي و قانوني بوده است و تمام کانديداها با آزادي توانستند تبليغات خود را داشته باشند و هيچ فتنه‌اي نبوده است. بنابراين همين روند صحيح باعث شد وحدت کلمه و انسجام ميان مردم تقويت شود.خط قرمز سوم هم حفظ حريم اخلاق و ولايت خواهد بود.
البته از اين موضوع هم نگذريم که فتنه سال 88 نوعي بدعت در انتخابات بود و شايد نياز بود تا خائنان به دين و ملت شناخته شوند.
عضو انجمن عکاسان سينماي ايران مي‌گويد: سالم بودن فضاي رقابت يکي از ارکان اصلي برگزاري انتخابات و مشارکت بالاي مردم است و اگر چنين اتفاقي نيفتد يا نامزدها سعي در بر هم زدن اين فضا و رقابت ناسالم از طريق تخريب يکديگر را داشته باشند خيانت به مردم و نظام خواهد بود.
فرامرز بيات عضو انجمن عکاسان سينماي ايران ديگر فردي است که به سراغش رفته ايم که وي نيز با بيان عبارات بالا ادامه مي دهد: بايد از ظرفيت انتخابات رياست‌جمهوري براي ارتقاء سطح بينش سياسي و مشارکت مردم استفاده شود. رعايت اخلاق انتخاباتي متناسب با فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي اصول مهم انتخاباتي محسوب مي‌شود. افراد رأي‌دهنده و انتخاب‌شوندگان بايد از تخريب و بي‌انصافي پرهيز کنند.
وي در گفت و گو با گزارشگر کيهان ادامه مي‌دهد: رفاقت‌هاي شخصي، حزبي و سياسي نبايد جايگزين انگيزه الهي شود و تمامي نهادها، گروه‌ها و صاحب‌نظران بايد در اين مسير حرکت کنند.
بيات تصريح مي کند: رييس جمهور به عنوان بالاترين مقام اجرايي کشور نبايد مسير پيشرفت کشور را در خارج از چارچوب‌هاي نظام جست‌وجو کند چرا که انتخابات حماسه اي سياسي خواهد بود به ويژه اين که کشور ما در برهه حساسي قرار گرفته است. بنابراين بايد رئيس جمهوري انتخاب شود که برنامه‌هاي او در چارچوب عمل به فرامين رهبري و ولايت فقيه باشد نه اين که يک روز دم از ولايت فقيه بزند و روز ديگر حامي گروه هاي ضد ولايت باشد و در مقابل عملکرد آن ها سکوت کند.
باز هم خلأ فرهنگي
خلأ فرهنگي و عدم فرهنگ سازي يکي از موضوعاتي است که معمولا در بسياري از آسيب شناسي‌هاي رفتاري به آن پي مي بريم. علت بي‌توجهي برخي از نامزدها به اخلاق انتخاباتي هم از ديد کارشناسان فقدان فرهنگ سازي تفسير مي شود.
دکتر عبدالله شفيعي عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي هم با اين عقيده کاملا موافق است و مي‌گويد: قطعا تخريب ها از طريق سايت ها و وبلاگ‌ها و سخنراني‌ها به عرصه انتخابات و شور و نشاط اجتماعي لطمه خواهد زد اما همه اين ها ناشي از اين علت است که فرهنگ سازي لازم در کشور صورت نگرفته است.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش کيهان تصريح مي کند: بي اخلاقي انتخاباتي و تحقير برنامه هاي ديگر نامزدها همچنين زير سوال بردن تلاش روساي جمهور قبلي مغاير با آموزه هاي ديني است همين طور عرف جامعه اين را نمي پسندد و آسيب زا خواهد بود.
دکتر شفيعي مي گويد: اين رفتارها باعث مي‌شود افرادي که قصد مشارکت دارند کمتر حضور پيدا کنند و يا از راي دادن مردد شوند در صورتي که انتخابات يک حماسه ملي و سياسي است و همه بايد دست به دست هم دهند و از تخريب ها و آسيب ها بکاهند تا شاهد يک حماسه سياسي و با نشاط در سطح کشور باشيم.
اتفاقي که مهدي عباسي مهر کارشناس مسايل سياسي هم بدان اذعان دارد و معتقد است: بديهي است اگر فرايندها پذيرفته شود و همه مجريان انتخابات و نامزدها و مردم قائل به رعايت موازين اسلامي در جامعه باشند اخلاق انتخاباتي رعايت خواهد شد.
شاهد بوديم که در برخي دوره ها کانديداها بخشي از ضوابط را رعايت نمي کردند.
بديهي است اگر نامزدها و راي دهندگان و مجريان که برگزار کنندگان انتخابات هستند همچنين رسانه ها به عنوان آينه تمام نماي جامعه تمام ضوابط را رعايت کنند ما شاهد انتخابات پرشور و پرشعور خواهيم بود.
وي در ادامه گفت‌وگو با گزارشگر کيهان اظهار مي دارد: در گذشته بارها ثابت کرده ايم که با اخلاق‌ترين نظام و ملت در دنيا هستيم در اين دوره هم تاثير گذار خواهيم بود.
اين کارشناس مسائل سياسي ادامه مي دهد: اين که نزديک به ايام انتخابات کانديداها ادعاي رعايت اخلاق انتخاباتي داشته باشند اما در عرصه عمل و کنش و واکنش هاي سياسي اين مقوله را ناديده بگيرند و خودشان عدول کنند اين مساله باعث واکنش هاي مردم خواهد شد به طوري که بي اخلاقي در فضاي عمومي کشور موجب فاصله گرفتن مردم از مسببان آن خواهد بود و مانند جريان فتنه 88 اعلام بي زاري و دوري مردم را تجربه خواهند کرد.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10