(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - شماره 20487

کوتاه اقتصادي
قلي خسروي اعلام کرد
اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي راهکار ساماندهي اجاره‌بها
وزير اقتصاد: مشکلي در پرداخت ارز مرجع به کالاهاي اساسي وجود ندارد
مديرعامل سازمان بنادر خبر داد
رتبه جهاني ايران در آموزش دريانوردان
مخالفت توليدکنندگان با افزايش نرخ سود بانکي
طرح جديد بانک مرکزي براي پرداخت قبوض و اقساط
بخشنامه رئيس‌کل گمرک درباره ترخيص سريع کالاهاي اساسي
با اقدام گمرک ايران صادرات سنگ‌آهن متوقف شد
وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد
يکم تا دهم تيرماه دهه توليد ملي
گزينه‌هاي وزارت نيرو براي مقابله با خاموشي‌هاي برق در تابستان
سقوط قيمت سکه و ارز در بازار
شاخص بورس 45 هزار واحدي شد
احداث بزرگترين مجتمع تجاري و اداري در کنار درياچه چيتگر
   


* سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعاليت صندوق سرمايه‌گذاري نوين بانک مسکن را صادر کرد.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه، مجوز فعاليت صندوق سرمايه‌گذاري نوين بانک مسکن در اندازه بزرگ و با درآمد ثابت و پيش‌بيني سود 20 درصد سالانه از سوي سازمان بورس صادر شد.ارکان اين صندوق بدين ترتيب تشريح شده است: مديران اين صندوق، شرکت تامين سرمايه نوين و ضامن نقد‌شوندگي و مدير ثبت آن، بانک مسکن خواهد بود.
*‌نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به کارگيري حداکثري از نيروي بومي در شرکت‌هاي فعال در عرصه نفت و گاز در مناطق محروم را از مهمترين تاکيدات وزارت نفت و کميسيون انرژي مجلس دانست که در شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران محقق شده است. به گزارش روابط عمومي اين شرکت، علي مروي در بازديد از ياردهاي شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران در خرمشهر با بيان اينکه IOEC از توسعه مناسب و فضاي رقابتي خوبي براي اجراي پروژه‌ها در عرصه نفت و گاز برخوردار است،‌ ادامه داد: ورود شرکت‌هايي مانند:‌ پتروپارس و تاسيسات دريايي به اين عرصه و جايگزيني آنان با شرکت‌هاي خارجي مانند توتال، نشانگر توسعه شرکت‌هاي ايراني در بخش نفت و گاز است.وي به‌کارگيري 80 درصد نيروهاي بومي در اين شرکت را از اقدامات شايسته‌اي دانست که از سوي اين شرکت فراساحلي محقق شده است.
* با خريد و فروش 50 ميليون سهم توسط سرمايه‌گذاران در 12 هزار و 699 نوبت، ارزش معاملات فرابورس به رقم 595 ميليارد ريال رسيد. در حالي که در نخستين روز هفته کاري معاملات بازارهاي فرابورس 50 ميليون اوراق به ارزش 595 ميليارد ريال در 12 هزار و 699 نوبت معامله شد،‌ مبادله 3/8 ميليون سهم شرکت تجهيز نيروي زنگان در بازار پايه سبب شد بيشترين حجم معاملات را در ميان شرکت‌هاي فرابورسي به خود اختصاص دهد. پس از آن شرکت ذوب‌آهن با خريد و فروش 7 ميليون سهم در جايگاه دوم قرار گرفت، به طوري که هر سهم با رشد 9/2 درصدي به نرخ 3230 ريال رسيد. از سوي ديگر حق تقدم سرمايه‌گذاري پارس آرين با معامله 234 حق تقدم کمترين حجم معاملات را در ميان ساير شرکت‌ها از آن خود کرد.
* بانک صادرات ايران در راستاي ايفاي تعهدات و مسئوليت‌هاي اجتماعي و حمايت از اقشار کم‌درآمد جامعه در سال گذشته مبلغ 108 ميليارد ريال تسهيلات قرض‌الحسنه به بيماران نيازمند پرداخت کرد.به گزارش روابط عمومي بانک صادرات ايران، اين بانک در راستاي کمک به اقشار مختلف جامعه پرداخت تسهيلات خرد را در اولويت قرار داده است و در اين راستا به عنوان اولين بانک در شبکه بانکي پرداخت وام قرض‌الحسنه درمان بيماري را در سطحي فراگير عملياتي نموده است که در اين زمينه در سال گذشته مبلغ 108 ميليارد ريال تسهيلات قرض‌الحسنه، به بيماران پرداخت کرد و حدود 5400 نفر از بيماران نيازمند کشور توانسته‌اند از اين تسهيلات بهره‌مند گردند. براساس اين گزارش بيماران نيازمند مي‌توانند با ارائه مدارک بيمارستاني از مبلغ 20 ميليون ريال تسهيلات قرض‌الحسنه درمان بهره‌مند گردند.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 5536 الي 5539، 5548، 5549، 4439، 3345 الي 3349، 3357، 3386، 3387، 2219، 2244 الي 2249 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


رئيس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اينکه اعتقادي به اجراي طرح برخورد تعزيراتي با اجاره‌بها ندارد گفت: بهترين راهکار براي ساماندهي اجاره‌بهاي مسکن طرح اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي از سکنه است.
مصطفي قلي‌خسروي در پاسخ به اين سوال که جلسات تعيين نرخ تعزيرات اجاره بها از چه زماني آغاز مي‌شود افزود: زحمات وزير راه و شهرسازي و معاون امور مسکن وي را در خصوص ساماندهي املاک و مستغلات نمي‌توان ناديده گرفت اما وقتي که سال اول اجراي اين طرح نرخ 7 تا 9 درصد و سال گذشته هم نرخ اجاره بها 13 تا 15 درصد تعيين مي‌شود مي بينيم که چندان موفق نبوده است.
وي ادامه داد: در سال اول اجراي طرح مزبور ديديم که با زور و فشار هم حتي بسياري از مالکان به اين طرح توجهي نکردند چرا که با دستور نمي‌توان مالک را به اجراي طرح ملزم کرد.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک در پاسخ به اين سوال که به هر حال بودن اين طرح بهتر از نبودن آن است و دادن قيمت مي‌تواند جلوي افزايش بيش از حد نرخ اجاره‌بها را بگيرد گفت: با اين گونه طرح‌ها نمي‌توان اجاره بها را ساماندهي کرد.
خسروي ادامه داد: عرضه و تقاضا باعث خواهد شد نرخ اجاره بها به ثبات برسد و بازار اجاره ساماندهي شود.وي با بيان اينکه وقتي به دستورات گوش داده نشود بدتر است، گفت: قيمت ملک 100 درصد رشد پيدا کرده است حال چطور مي‌توان با اين گونه دستورات نرخ اجاره بها را کاهش داد.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک ادامه داد: قيمت اجاره بها در تهران در سال جاري نسبت به پارسال از شاخص تورم بيش از حد عبور کرده است.
خسروي در پاسخ به اين سوال که اگر شما با طرح تعزيرات مخالف هستيد چه راهکاري براي ساماندهي اجاره بها داريد گفت: همين ساخت و سازهاي صورت گرفته مي‌تواند با عرضه شدن بازار اجاره بها را به ثبات برساند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک در پاسخ به اين سوال که مشکل اين است که مسکن احداث مي‌شود اما عرضه نمي‌شود تاکيد کرد: يکي از ابزارهاي عرضه مسکن و خالي نماندن واحدهاي ساخته شده اجراي ماليات بر خانه‌هاي خالي از سکنه است.
خسروي افزود: در بسياري از کشورهاي پيشرفته مثل آمريکا هيچ مالکي نمي‌تواند واحد مسکوني خود را خالي نگه دارد.
وي ادامه داد: در آمريکا اگر خانه‌اي خالي از سکنه بماند اين واحد مسکوني سريعا تملک مي‌شود.خسروي اضافه کرد: طرح اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي از سکنه مي‌تواند بر ساماندهي اجاره‌بهاي مسکن موثر واقع شود.

 


وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: نحوه تخصيص ارز مرجع به کالاهاي اساسي هيچ تغييري نکرده است و پرداخت آن به کالاهاي اساسي همچنان ادامه دارد.
سيد شمس‌الدين حسيني در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: براساس اعلام بانک مرکزي از آغاز سال جاري تا 16 ارديبهشت ماه مبلغ يک ميليارد و 600 ميليون دلار «ارز» براي کالاهاي اساسي از طريق مرکز مبادلات ارزي تخصيص يافته است.
وي افزود: بانک مرکزي همچنين اعلام کرده، هيچ مشکلي جهت تخصيص ارز براي کالاهاي اساسي وجود ندارد.سخنگوي اقتصادي دولت در خصوص حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه کشور تصريح کرد: حضور آنان در بازار سرمايه حکايت از آن دارد که فعالان و سرمايه‌گذاران خارجي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران را مي‌شناسند.
وي تاکيد کرد: سرمايه‌گذاران خارجي طي سال‌هاي گذشته همواره سعي و تلاش کرده‌اند که از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران استفاده کرده و از آن بهره گيرند.

 


ايران به لحاظ آموزش دريانوردي در سطح جهاني قرار دارد.
سيدعطااله صدر مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در آستانه برگزاري بيست‌ويکمين همايش ارگانهاي دريايي در جمع خبرنگاران گفت: دريانوردان ايراني به لحاظ توان و قابليت دريانوردي نيز در سطح بين‌المللي قرار دارند و گواهينامه‌هاي صادره ما از اعتبار جهاني برخوردار است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به جايگاه بنادر در توسعه حمل و نقل دريايي به عنوان يکي از محورهاي همايش بيست‌و‌يکم گفت: در گذشته سياستها توجه به داخل بوده است به طوري که جمعيت مناطق ساحلي به مناطق مرکزي و داخلي مهاجرت کرده‌اند که اين روند بايد با توسعه بنادر و سواحل معکوس شود.
وي يکي از عوامل رونق اقتصادي توسعه پايدار را حضورقوي در مناطق ساحلي کشور اعلام کرد.
وي درباره اقتصاد حمل و نقل و چالش‌هاي پيش‌رو به عنوان محور ديگر بيست‌ويکمين همايش ارگانهاي دريايي اظهار داشت: سياستهاي ما در گذشته به جاي اينکه دريا محور باشد خشکي محور بوده اين در حالي است که با توجه به انجام 92 درصد از واردات و صادرات کشور از طريق مرزهاي آبي و وجود ذخائر غني انرژي و آبزي در آبهاي کشور و پتانسيل‌هاي دريايي کشور بايد اقدامات درخوري در استفاده از اين ذخائر و ظرفيتها صورت بگيرد.
به گفته صدر در حال حاضر سهم اقتصاد دريا در کل توليد ناخالص ملي کشور رقم پاييني را شامل مي‌شود که بايد با برنامه‌ريزي اين سهم افزايش يابد و ظرفيتهاي دريايي بلااستفاده، فعال شود.
صدر، در اين ارتباط توسعه ناوگان کشتيراني و حمل و نقل ساحلي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در اين ارتباط طي سالهاي گذشته تلاش ما به توسعه زيرساختهاي دريايي و بندري معطوف بوده است.
وي دستاوردهاي 20 همايش برگزار شده ارگان‌هاي دريايي را اصلاح قانون دريايي ايران، پيش‌بيني ايجاد محاکم دريايي در بنادر، الحاق کشور به 28 کنوانسيون بين‌المللي، سخت و زيان‌آور شدن شغل دريانوردي و محاسبه سنوات دريانوردان 5/1 برابر سنوات خشکي، ايجاد کميته اشاعه فرهنگ دريايي، تحقق توسعه دريا محور و... اعلام کرد.
صدر در پايان گفت: اين همايش با همکاري 52 ارگان عضو دبيرخانه همايش هماهنگي ارگانهاي دريايي اين هفته و با شعار ارگانهاي دريايي و توسعه پايدار 24 و 25 ارديبهشت جاري در رامسر برگزار خواهد شد.
وي درباره محورهاي اين همايش نيز گفت:‌ ايمني دريانوردي و حفظ محيط زيست دريايي يکي از محورهاي اين همايش است که در اين ارتباط سازمان بنادر در راستاي انجام وظايف حاکميتي خود اقدامات گسترده‌اي را در جهت مقابله با آلودگي آبهاي کشور به‌ويژه آلودگي نفتي انجام داده و در اين ارتباط براي خريد تجهيزات اين بخش، سال گذشته 5 ميليون يورو سرمايه‌گذاري کرد.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره توسعه منابع انساني در حمل و نقل دريايي به عنوان يکي از محورهاي ديگر اين همايش اظهار داشت: توسعه پايدار منابع انساني دريانورد کشور از جمله موضوعات حائز اهميت بخش دريايي است که در اين ارتباط تربيت و جذب پنج هزار دريانورد تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد محقق شود.

 


دبير انجمن صنايع لبني کشور گفت: به طور قطع با افزايش نرخ سود بانکي، بازپرداخت اقساط بانکي توسط بخش توليد و صنعت با مشکل مواجه مي‌شود که همين امر موجب افزايش معوقات بانکي خواهد شد.
رضا باکري در گفت‌وگو با ايرنا با تاکيد بر اين که افزايش نرخ سود بانکي به نفع واحدهاي توليدي و صنعتي نيست افزود: بانک‌ها شايد از زاويه نيازهاي خود دليلي براي افزايش سود بانکي داشته باشند اما از ديدگاه بخش توليد و صنعت با افزايش مستمر نرخ سود بانکي هر روز بر معضلات و مشکلات اين بخش اضافه مي‌شود.وي ادامه داد: اين در حاليست که به طور مرتب با افزايش نرخ سود بانکي، بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي قادر به بازپرداخت اقساط بانکي نخواهند بود بنابراين معوقه‌هاي بانکي نيز رشد مي‌يابد.دبير انجمن صنايع لبني کشور تصريح کرد: سود خالص هيچ بنگاه توليدي بين 20 تا 25 درصد نيست بلکه اين سود کمتر از شش تا هفت درصد است بنابراين بنگاه‌ها قادر به بازپرداخت بهره‌هاي بانکي با نرخ‌هاي تعيين شده نخواهند بود و اين امر منجر به افزايش معوقات و ناتواني بخش توليد در پرداخت اقساط بانکي خواهد شد.در همين حال يکي از اعضاي اتاق تهران گفت: افزايش نرخ سود بانکي نه تنها کمکي به مهار تورم نمي‌کند بلکه آن را افزايش خواهد داد.فاطمه مقيمي افزود: بالا بردن نرخ سود بانکي کمکي به کنترل نقدينگي نمي‌کند.
وي تاکيد کرد: افزايش نرخ سود بانکي توليد را دچار مشکل مي‌کند زيرا بهره بانکي براي توليدکننده هم که مي‌خواهد از تسهيلات بانکي استفاده کند، افزايش مي‌يابد.مقيمي ادامه داد: وقتي که هزينه توليد افزايش يابد بي‌ترديد بر روي قيمت تمام شده تاثير خواهد داشت که در نهايت موجب افزايش قيمت که افزايش تورم را به دنبال دارد، مي‌شود.
به گفته عضو اتاق تهران، نمي‌توان با تصميمات لحظه‌اي اقتصاد را کنترل کرد.وي با اشاره به کنترل بازار ارز گفت: ممکن است با افزايش نرخ بهره بانکي بتوان تا حدودي بازار ارز را در کشور کنترل کرد اما اقتصاد حلقه‌هاي متصل به هم است و براي چنين تصميمي ضروري است که همه جوانب اقتصادي سنجيده شوند.
مقيمي در پايان اظهار داشت: توليدکننده نياز به حمايت دارد و نبايد با تصميم‌هايي اينچنيني در هر لحظه آنها را با مشکلات جديدي مواجه کرد.

 


مدير کل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي جزئيات طرح جديد بانکي براي پرداخت قبوض و اقساط را تشريح کرد.
ناصر حکيمي با اشاره به اينکه اين طرح در دنيا موفق بوده است، گفت: با اجراي اين طرح مي‌توان 5/1 تا 2 ميليون تراکنش در اين ارتباط را بدون نياز به مراجعه حضوري از بين برد.
وي با بيان اينکه اين طرح حتي مراجعه غير حضوري را براي پرداخت قبوض، اقساط و غيره از بين مي‌برد، عنوان کرد: در حال حاضر کارمزدي براي ارائه اين خدمت از سوي بانک از فرد گيرنده سرويس دريافت نمي‌شود.
به گفته حکيمي، فرمي در اين طرح در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد که براساس آن، ذي‌نفع مشخص مي‌شود، ذي‌نفع ممکن است فروشگاهي باشد که جنس قسطي از آن خريداري شده باشد و يا اداره برق، موجر يا بانکي که از آن وام دريافت کرده باشيد، باشد.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي با تأکيد بر اينکه بدون ارائه مجوز مشتري به بانک برداشت خودکار به هيچ وجه انجام نخواهد شد، عنوان کرد: همچنين مشتري هر زمان که بخواهد مي‌تواند به بانک لغو مجوز را اعلام کند.
وي با اظهار اميدواري نسبت به اينکه اين طرح در چند ماه آينده در سيستم بانکي کشور اجرايي شود، گفت: دليل اينکه اين طرح تاکنون اجرا نشده است نيز به همين باز مي‌گردد که قصد داشتيم در تمام بانکها اجرا شود و اين امکان در کل شبکه بانکي فراهم گردد.
مدير کل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي اجراي اين طرح را نيازمند يک پورتال دانست و افزود: براساس اين پورتال مشتري مي‌تواند اطلاعات دقيق از برداشت حساب خود را داشته باشد، زيرا ممکن است مثلاً فردي منزل خود را تغيير داده باشد و هنوز برداشت مبلغ قبض برق از منزل قبلي ادامه داشته باشد، بنابراين اطلاع‌رساني در اين طرح بسيار مهم است تا باعث متضرر شدن افراد نشود.
ناصر حکيمي در گفت‌وگو با مهر با تأکيد بر اينکه اين کار به درخواست افراد صورت خواهد گرفت و هيچ اجباري در کار نيست گفت: مشتريان بانکي براي اجراي اين طرح به بانک مجوز ارائه مي‌کنند و اين اقدام در حالت عادي بسياري از دغدغه‌هاي روزمره افراد را از بين مي‌برد.

 


رئيس‌کل گمرک جمهوري اسلامي با تاکيد بر اينکه مشکلات ارزي کالاهاي وارداتي ارتباطي به گمرک ندارد، گفت: ما به همه گمرکات بخشنامه کرده‌ايم تا کالاهاي اساسي به هيچ‌وجه در گمرک توقف نداشته باشد و به سرعت ترخيص شود.
عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص دپوي کالاهاي اساسي در گمرکات گفت: اصولا اگر کالايي همه مراحل فني را گذرانده باشد و مشکلي به لحاظ ثبت سفارش، بهداشت، قرنطينه و ارز نداشته باشد، نگهداري آن در گمرک معنايي ندارد.
وي افزود: به همه گمرکات کشور بخشنامه کرده‌ايم در خصوص ترخيص کالاهاي اساسي سرعت داشته باشند و حتي در خصوص کالاهايي نظير گندم و جو حمل يکسره صورت مي‌گيرد يعني بلافاصله از کشتي وارد تريلي‌هاي حمل بار مي‌شوند.
رئيس‌کل گمرک جمهوري اسلامي گفت: اگر کالايي در گمرک مانده باشد حتما مشکل ارزي و مشکل قرنطينه دارد، لذا مشکلات ارزي کالاهاي وارداتي ربطي به گمرک دارد.
وي افزود: بعضي از مرزهاي جنوبي کشور مانند بندر شهيد رجايي، بندر امام‌خميني و بندر بوشهر منطقه ويژه اقتصادي محسوب مي‌شوند و خارج از تعهدات گمرک است.
معمارنژاد تاکيد کرد: به هيچ‌وجه هيچ کالاي اساسي را به دليل مشکلات گمرکي نگه نمي‌داريم و ممکن است مشکلات بانکي و يا ساير موازين بهداشتي داشته باشند.
براساس اين گزارش روز جمعه دبير انجمن صنايع لبني خبر داد 18 هزار تن کره 5 ماه است که در گمرک در انتظار ترخيص به سر مي‌برند، حال آنکه بازار با کمبود اين کالا مواجه شده و مشکلات ارزي واردات اين محموله‌ها به قوت خود باقي است. ديگر رسانه‌هاي خبري نيز ديروز از دپوي ديگر اقلام و کالاهاي اساسي در گمرک خبر داده‌اند.

 


با اعلام معاون امور معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت افزايش 40 درصدي عوارض صادرات سنگ‌آهن منجر به توقف صادرات آن شده است.
فاطمه دانشور، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام خبر فوق اظهار کرد: صادرکنندگان طبق روال هميشگي مشغول بارگيري و صادرات سنگ آهن بودند که گمرک ايران ناگهان مانع صادرات و خروج کشتي‌ها شد.
وي ادامه داد: گمرک اعلام کرده است که بايد عوارض خروج سنگ‌آهن از کشور را پرداخت کنيم.
دانشور با بيان اين‌که اين موضوع بدون مقدمه اجرايي شده و صادرکنندگان را به شدت دچار آشفتگي و سردرگمي کرده است خاطرنشان کرد: گمرک به صادرکنندگان اعلام کرده که بايد 40 درصد عوارض بدهند و علاوه بر آن عوارض کالاهايي که طي شش ماه اخير صادر شده نيز با همين نرخ پرداخت شود.
اين عضو هيات نمايندگان اتاق ايران با بيان اين‌که مطرح کردن اين موضوع بيانگر آن است که عملا صادرات سنگ‌آهن متوقف شده است، تصريح کرد: گمرک 40درصد عوارض صادراتي سنگ آهن از صادرکنندگان مطالبه کرده که رقم بزرگي بوده و پرداخت آن براي صادرکنندگان غيرممکن است.
وي با تاکيد بر اين‌که مذاکرات با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين زمينه همچنان ادامه دارد و نتايج جلسه فردا مشخص مي‌شود تصريح کرد: اين موضوع براي فعالان حوزه معدن خسارت‌هاي سنگيني به بار آورده و متاسفانه يکي از اشکالاتي که دولت فعلي دارد اين است که هيچ توضيحي براي تصميمات خود ارائه نمي‌کند. در همين حال خبرنگار ايسنا خبر توقف صادرات سنگ‌آهن را از انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن جويا شد که روابط عمومي اين انجمن به خبرنگار ايسنا گفت: بخشنامه‌اي مربوط به سال 1391 است که در آن به اعمال عوارض صادراتي 30 درصدي روي گندله و 40 درصدي روي کنسانتره اشاره شده است اما در مورد دانه‌بندي که عمده صادرات سنگ آهن ايران را تشکيل مي‌دهد، اشاره‌اي نشده است.
به گفته وي متاسفانه برخي گمرک‌هاي کشور به اشتباه مانع صادرات دانه‌بندي سنگ‌آهن شده‌اند که ما در حال مذاکره و مکاتبه با مقام‌هاي مسئول براي حل اين مشکل هستيم.
وي افزود: يکي بودن تعرفه دانه‌بندي با گندله و کنسانتره باعث شده تا گمرک‌ها جلوي صادرات دانه‌بندي را هم بگيرند و عوارض صادراتي 40 درصدي روي آن اعمال کنند، در حالي که اين محصول هيچ عوارض صادراتي ندارد. به عنوان مثال گمرک کرمانشاه مانع صادرات دانه‌بندي سنگ‌آهن شده است.

 


وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: مراسم دهه توليد ملي در سراسر کشور از ابتداي تيرماه امسال همزمان با روز اصناف آغاز و تا روز دهم اين ماه مصادف با روز ملي صنعت و معدن ادامه مي‌يابد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: دهه توليد ملي از اول تيرماه مصادف با روز اصناف آغاز و تا دهم تيرماه همزمان با روز ملي صنعت و معدن ادامه خواهد داشت.
به مناسبت اين دهه برنامه‌هاي مختلفي با محوريت بخش خصوصي و مشارکت خانه صنعت، و تجارت ايران،‌ اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، شوراي اصناف، خانه معدن ايران، کنفدراسيون صنعت ايران، انجمن مديران صنايع، انجمن تحقيق و توسعه و فعالان صنعتي و معدني کشور به اجرا درمي‌آيد.
برپايي همايش‌ها و سمينارها و کارگاه‌هاي آموزشي با موضوعات مرتبط صنعت، معدن و تجارت از جمله برنامه‌هايي است که در اين دهه در نظر گرفته شده است. براساس برنامه‌هاي پيش‌بيني شده، آغاز اين دهه با روز اصناف همراه است که به دنبال آن از صنوف مختلفي که در نظام توزيع وتنظيم بازار حضور فعالانه‌اي داشته‌اند با برگزاري همايش تجليل خواهد شد.
همچنين در روز دهم تيرماه نيز براي تجليل و قدرشناسي از توليدکنندگان و سرمايه‌گذاران بخش صنعت و معدن همايش‌هاي مختلفي برگزار مي‌شود. در دهه توليد ملي چند رويداد مهم نمايشگاهي و بهره‌برداري از طرح‌هاي مختلف صنعتي و معدني در استان‌هاي مختلف کشور انجام خواهد شد.

 


يک مقام مسئول در وزارت نيرو با اشاره به آماده‌سازي نيروگاه‌ها براي تامين برق مطمئن و پايدار تابستاني مشترکان، سه سناريوي روي ميز وزارت نيرو به منظور جلوگيري از خاموشي‌هاي برق در فصل تابستان را تشريح کرد.
همزمان با آغاز شمارش معکوس براي آغاز فصل گرما و افزايش مصرف برق در بخش خانگي، تجاري و دولتي، تعميرات اساسي نيروگاه‌ها، تاسيسات شبکه انتقال و توزيع از مرز 90 درصد عبور کرده است.
براساس برنامه زمان‌بندي تعريف شده در توانير بايد برنامه تعميرات نيروگاه‌ها و شبکه انتقال و توزيع برق تا پايان ارديبهشت ماه سالجاري به پايان برسد تا امکان تامين مطمئن و پايدار برق مشترکان در روزهاي پيک مصرف تابستاني فراهم شود.
غلامرضا خوش‌خلق معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير با بيان اينکه براي تابستان سالجاري پيش‌بيني مي‌شود پيک مصرف برق کشور به بيش از 45 هزار و 500 مگاوات افزايش يابد، گفت: براي تابستان سالجاري مديريت مصرف 3600 مگاوات برق در دستور کار قرار گرفته است.اين مقام مسئول،‌ افزود: از مجموع صرفه‌جويي برنامه‌ريزي شده، دو هزار مگاوات در شبکه توزيع، حدود 640 مگاوات توسط شرکت‌هاي برق منطقه‌اي و 950 مگاوات توسط سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اجراي طرح جامع مديريت مصرف برق براي تابستان سالجاري، بيان کرد: ‌اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، راه‌اندازي شرکت‌هاي خدمات انرژي و جمع‌آوري لامپ‌هاي التهابي از مهمترين برنامه‌ها براي کاهش پيک مصرف برق کشور در فصل تابستان است.
خوش‌خلق با بيان اينکه در شرايط فعلي بيش از 28 هزار و 721 هزار مشترک در کل کشور از نعمت برق برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع بيش از يک ميليون و 555 هزار مشترک جديد به شبکه برق متصل شده‌اند.

 


سقوط قيمت سکه و ارز که از هفته گذشته آغاز شده بود، ديروز نيز روند نزولي خود را ادامه داد.
به گزارش خبرنگار کيهان از بازار سکه و ارز، ديروز قيمت هر قطعه سکه طرح جديد نسبت به روز پنج‌شنبه با 20 هزار تومان کاهش يک ميليون و 300 هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قديم نيز با 25 هزار تومان کاهش يک ميليون و 275 هزار تومان معامله شد.
بنابراين گزارش، هر قطعه نيم سکه بهار آزادي 670 هزار تومان، ربع سکه 410 هزار تومان و سکه يک گرمي نيز 285 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز پنج‌شنبه نيم‌سکه 15 هزار تومان، سکه يک گرمي 5 هزار تومان کاهش داشت، ربع سکه نيز تغيير قيمت نداشت. همچنين ديروز هر گرم طلاي 18 عيار 125 هزار و 144 تومان معامله شد، اين در حالي است که قيمت جهاني طلا به يکهزار و 448 دلار و 10 سنت در هر اونس رسيد که نسبت به روز قبل آن 10 درصد کاهش داشت.
اين گزارش مي‌افزايد: ديروز انواع ارز رايج نيز با کاهش قيمت روبرو بود، بطوري که هر دلار آمريکا 3 هزار و 520، يورو 4 هزار و 630 تومان و پوند انگليس 5 هزار و 450 تومان فروخته شد که به ترتيب نسبت به روز قبل آن 30، 50 و 30 تومان کاهش قيمت داشت.

 


شاخص بورس با 407 واحد افزايش به رکورد جديدي دست يافت.
به گزارش فارس، در پايان معاملات روز شنبه بورس تهران، شاخص کل با 407 واحد افزايش به 45 هزار و 91 واحد رسيد که رکوردي جديد در معاملات بورس تهران محسوب مي‌شود.همچنين ارزش بازار 220 هزار و 475 ميليارد تومان شد، تعداد معاملات 40 هزار و 850 دفعه، ارزش معاملات 206 ميليارد و 38 ميليون تومان و حجم معاملات 322 ميليون و 413 هزار سهم بود.
شاخص صنعت با 403 واحد رشد 39 هزار و 466 واحد و شاخص 50 شرکت فعال‌تر با 60/9 واحد افزايش 1787 واحد، شاخص آزاد شناور با 522 واحد افزايش 51 هزار و 569 واحد، شاخص 30 شرکت بزرگ بورس با 27 واحد رشد 2252 واحد، شاخص بازار با 297 واحد افزايش 34 هزار و 295 و شاخص بازار دوم با 811 واحد افزايش 83 هزار و 43 واحد شد.بيشترين تأثير بر شاخص شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي خليج فارس (64/69) فولاد مبارکه اصفهان (1/61)، گسترش نفت و گاز پارسيان (77/62) معدني و صنعتي گل‌گهر (02/47) ملي صنايع مس ايران (64/37)، معدني و صنعتي چادرملو (34/33) و پالايش نفت اصفهان (32) واحد داشته‌اند.
همچنين بيشترين افزايش قيمت را شرکت‌هاي گسترش صنايع و خدمات کشاورزي 05/70، سيمان بهبهان (4)، صنايع کاغذسازي (4)، داروسازي زهراوي (099/3)، سپنتا (99/3)، داروسازي سينا (99/3)، سيمان هگمتان (99/3) واحد داشته‌اند و بيشترين کاهش قيمت را شرکت‌هاي کشت و صنعت پياذر (4)، خدمات انفورماتيک (98/3)، ايران‌تاير (94/3)، قند مرودشت (94/3)، قند شيرين خراسان (86/3)، لوله و ماشين‌سازي ايران (77/3) و ايران ارقام با (047/3) واحد ثبت کرده‌اند.
مراحل اجراي مقررات
مبارزه با پولشويي در بورس
از سوي ديگر دبير کميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس درباره اجراي مقررات مبارزه با پولشويي در بازار سرمايه توضيحاتي داد.
روح‌الله نجفي در خصوص انعکاس گزارش معاملات مشکوک به سازمان بورس گفت: مطابق ضوابط تعيين سطح فعاليت مشتريان (که به زودي ابلاغ مي‌گردد) اقدام به تعيين سطح فعاليت مشتريان نموده و در صورتي که حجم فعاليت مشتري، متناسب با سطح تعيين شده وي نباشد، گزارش معاملات مشکوک وي به سازمان منعکس شود.
دبير کميته مبارزه با پولشويي در ادامه با تأکيد بر طبقه‌بندي مشتريان از لحاظ ريسک‌پذيري خاطرنشان کرد: مطابق ضوابط مشتريان در معرض ريسک بيشتر (که به زودي ابلاغ مي‌گردد) مشتريان خود را از لحاظ ريسک حداقل در دو گروه مشتريان پر ريسک و عادي طبقه‌بندي و اطلاعات هر کدام به صورت جداگانه در پرونده اطلاعات مشتري و سيستم اطلاعات شرکت ثبت شود.
وي افزود: در خصوص مشتريان پرريسک لازم است علاوه بر اخذ اطلاعات در چارچوب دستورالعمل شناسايي مشتريان اطلاعات تکميل‌تر نظير ساختار مالکيت، موضوع فعاليت و اسامي اشخاصي که با آنها روابط تجاري عمده دارند، اخذ اطلاعات در خصوص ساير فعاليت‌ها يا ساير مشاغل مشتري، آخرين اظهارنامه مالياتي، آخرين ليست بيمه، آدرس محل سکونت قبلي و در صورت دسترسي به پايگاه اطلاعاتي، وضعيت بدهي بانکي، گردش حسابها، پرداخت ماليات و بيمه را استعلام نمايند و نيز اشخاص پر ريسک را زير نظر داشته باشند تا هنگام ارائه هرگونه خدمات به آنها دقت و نظارت بيشتري به عمل آورند.
نجفي همچنين با اشاره به برنامه‌هاي آموزشي تدارک ديده در اين خصوص اعلام کرد: شرکت‌ها موظف‌اند برنامه‌هاي آموزشي مستمري در مورد چگونگي شناسايي مشتريان، کشف عمليات و معاملات مشکوک را به کارکنان شرکت آموزش دهند و در صورت مشاهده عمليات و معاملات مشکوک بدون اطلاع مشتري در اسرع وقت گزارش عمليات و معاملات مشکوک را مطابق فرم‌هاي مشخص به واحد مبارزه با پولشويي سازمان ارائه دهند.
وي تأکيد کرد: ارسال گزارش عمليات و معاملات مشکوک بيانگر هيچ گونه اتهامي به افراد نبوده و اعلام آن به مراجع مذکور، افشاي اسرار شخصي محسوب نمي‌گردد و در نتيجه هيچ اتهامي از اين بابت متوجه گزارش دهندگان نخواهد بود. نجفي در پايان متذکر شد: اسناد و سوابق مربوط به ارائه خدمات، تسويه معاملات، حساب هر فرد در داخل کارگزاري، مستندات و سوابق گزارش معاملات مشکوک، مدارک مربوط به سوابق شناسايي مشتريان و ساير موارد مطابق ماده 2 دستورالعمل نگهداري و امحاء اسناد در بازار سرمايه حداقل به مدت پنج سال به صورت فيزيکي و براي هميشه بصورت الکترونيکي نگهداري شود.

 


بزرگترين مجتمع تجاري و اداري در شمال درياچه چيتگر احداث مي‌شود.
سيدحسن قلعه‌نويي مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي مسکن نمونه رسا گفت: اين مجتمع تجاري و اداري با رويکرد اقتصادي و تفريحي در کنار درياچه چيتگر در حال ساخت است.قلعه‌نويي با بيان اين مطلب افزود: اين مجتمع با موقعيتي منحصر بفرد با توجه به دسترسي‌هاي آسان،‌مناظر و چشم‌اندازهاي زيبا و ساختاري جذاب در کنار درياچه چيتگر ساخته مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه مهمترين رويکرد اين مجتمع محلي براي تجارت توام با استفاده از فضاي بکر طبيعي و تکرار نشدني در کلان شهر تهران در نظر گرفته شده ادامه داد: با توجه به چشم‌انداز زيبايي که درياچه و پارک چيتگر به وجود آورده در طراحي اين مجتمع نيز از طراحي‌هاي مدرن و زيبايي که همخواني با چشم‌انداز درياچه چيتگر دارد، استفاده شده است.
قلعه‌نويي خاطرنشان کرد: درياچه چيتگر در تهران، پديده‌اي نوظهور است و اين مجتمع به لحاظ موقعيت و مساحتي که در مجاورت با درياچه به خود اختصاص داده، پروژه‌اي بسيار اقتصادي و با آينده‌اي روشن محسوب مي‌شود و بر اين اساس مي‌توان گفت که اين مجتمع تجاري اداري در ميان ساير مجتمع‌هاي تجاري و اداري در کشور، از موقعيتي استثنايي برخوردار است.مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي مسکن نمونه رسا در ادامه با بيان اينکه اين مجتمع با دسترسي به بزرگراه‌هاي اصلي شهر و همچنين ساير جاذبه‌هاي تفريحي و گردشگري در منطقه 22 قرار دارد، يادآور شد: وجود بزرگراه‌هاي حکيم و همت و قرار گرفتن در محور تجاري و اداري چهار باغ، اين نويد را به بهره برداران مجتمع مي‌دهد که از مزاياي فعاليت اقتصادي در يکي از بهترين اماکن کسب و کار تهران و کشور بهره‌مند شوند و بزودي به قطب اقتصادي غرب تهران مبدل خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10