(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - شماره 20487

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
تازه‌ترين خبرها از متن و حاشيه
آخرين روز ثبت‌نام نامزدها
درمکتب امام
«خود شناسي»، مهمترين راه تهذيب نفس
حاشيه‌هاي ثبت نام نامزدها
از امروز در دو شيفت کاري مجلس وارد بررسي جزئيات لايحه بودجه 92 مي‌شود
فيروز‌آبادي: مقاومت مردمي از جنس حزب‌الله لبنان در سوريه شکل گرفته است
کوثري: مردم به منحرفان از خط ولايت اعتماد نمي‌کنند
گروه بين‌المللي بحران: 1+5 غني‌سازي در خاک ايران را بپذيرد
   


تکذيب دعوت مراجع از هاشمي
دفاتر آيات عظام وحيد خراساني و سيستاني، ادعاي نزديکان هاشمي رفسنجاني مبني بر دعوت از وي براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري را تکذيب کردند.
در پي ادعاي نزديکان هاشمي رفسنجاني درباره پيام آيت‌الله وحيد خراساني از وي براي کانديداتوري در انتخابات، دفتر اين مرجع عاليقدر در اطلاعيه‌اي تماس اين مرجع تقليد با بعضي اشخاص و دعوت از آنها براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري را تکذيب کرد که متن اين اطلاعيه در ادامه مي‌آيد:
پيرو سوالات مکرري که از دفتر معظم‌له در پي انتشار بعضي اخبار مبتني بر تماس حضرت آيت‌الله العظمي وحيد خراساني (مدظله العالي) با بعضي اشخاص براي کانديدا شدن گرديده است به اطلاع مي‌رساند معظم‌له هيچ تماس تلفني و غيره در اين خصوص با کسي نداشته و از شخصي درخواستي نکرده‌اند و در اين موضوع نظري نسبت به احدي ندارند.
دفتر آيت‌الله سيستاني نيز در خصوص خبر منتشره از اين مرجع درباره واجب بودن کانديداتوري هاشمي، ابراز بي‌اطلاعي کرد.
امروز برگزار مي‌شود
همايش بازرسان هيئت‌هاي عالي نظارت بر انتخابات شوراها
همايش معاونت‌هاي بازرسي و حقوقي هيئت‌هاي عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور روز يکشنبه و باحضور غلامحسين محسني اژه‌اي برگزار مي‌شود.
به گزارش معاونت ارتباطات و روابط‌عمومي هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور، همايش يک روزه معاونت‌هاي بازرسي و حقوقي هيئت‌هاي عالي نظارت استان‌هاي چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي کشور روز يکشنبه 22 ارديبهشت ماه در تالار اجتماعات هيئت مرکزي نظارت برگزار مي‌شود.
در اين همايش که با حضور غلامحسين محسني اژه‌اي دادستان کل کشور و سخنگوي قوه قضائيه، محمدجواد کوليوند رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و ديگر اعضاي هيئت مرکزي حضور خواهند داشت؛ درباره چگونگي عملکرد اين هيئت تبادل‌نظر خواهد شد.
رد صلاحيت برخي داوطلبان شوراها جوسازي است
محمدجواد کوليوند گفت: هيات‌هاي عالي و مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور هنوز هيچ اقدامي در جهت رد يا تاييد صلاحيت داوطلبان انجام نداده‌اند.
رئيس هيات مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور با اشاره به اين که امور مرتبط با تاييد و يا رد صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي کشور تاکنون در هيات‌هاي اجرايي دنبال شده است، تاکيد کرد: رسيدگي به صلاحيت داوطلبان توسط معتمدان دولت از جمله بخشداري‌ها و فرمانداري‌ها انجام شده و پرونده‌ها از امروز در اختيار هيات‌هاي نظارت در سراسر کشور قرار گرفته است تا امور مرتبط رسيدگي و ابلاغ شود.
کوليوند در ادامه گفت: پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته درباره رد صلاحيت برخي داوطلبان جوسازي رسانه‌اي است و تاکنون هيچ‌گونه شکايتي از سوي فرد يا تشکل خاصي به اين هيات اعلام نشده است.
رئيس هيات مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور گفت: با اين وجود توجه به اين نکته ضروري است و داوطلبان بايد مطلع باشند که ملاک ابلاغ به نامزدها صرفا فرمانداري‌ها يا بخشداري‌ها هستند و دعوت هيچ ارگان يا نهادي به جز مراجع ذيصلاح قانوني نيست.
بسيج وارد مصداق نمي‌شود
سازمان بسيج مستضعفين با صدور بيانيه‌اي ضمن رد حمايت جمعي از بسيجيان از هاشمي رفسنجاني آورده است: يقينا شأن و جايگاه بسيج بالاتر از آن است که در انتخابات وارد مصداق شود.
پايگاه اينترنتي بسيج با انتشار بيانيه‌اي آورده است: ادعاي برخي از پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مبني بر درخواست جمعي از طلاب و دانشجويان بسيجي براي کانديداتوري آقاي هاشمي رفسنجاني، کذب محض است.
در اين اطلاعيه آمده است: يقينا شأن و جايگاه بسيج بالاتر از آن است که در انتخابات وارد مصداق شود.
اين پايگاه افزوده است: بسيج همواره با بصيرت عميق و هوشمندي نافذ خويش در افزايش شور انتخاباتي توام با فضاي عقلانيت نقش‌آفريني نموده و مردم را به حضور گسترده در پاي صندوق‌هاي راي دعوت مي‌نمايد و نسبت به هرگونه سوءاستفاده از نام بسيج توسط جريانات سياسي هشدار مي‌دهد.
انصراف ازکانديداتوري
رياست جمهوري
«مهدي چمران» رئيس شوراي اسلامي شهر تهران که قرار بود در انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کند، انصراف خود را از کانديداتوري در اين دوره از انتخابات اعلام کرد.
پيش از اين جمعيت آبادگران جوان و جبهه مشورت ايران اسلامي از کانديداتوري مهدي چمران در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت کرده بودند.
تعدد کانديداهاي اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري و اهميت شوراها از عوامل انصراف مهدي چمران براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري است.

 


پنجمين و آخرين روز ثبت‌نام از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در حالي به پايان رسيد که ساختمان وزارت کشور ميزبان تعداد زيادي از چهره هاي سياسي کشور بود.
مصطفي محمدنجار وزير کشور پس از پايان مهلت ثبت نام انتخابات يازدهم رياست جمهوري با حضور در جمع خبرنگاران گفت: 686 نفر براي انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرده‌اند.
وي افزود: از تعداد 686 نفر، 656 نفر يعني 96 درصد ثبت‌نام شدگان، مرد و 30 نفر يعني 4 درصد از ثبت‌نام شدگان از بانوان هستند.
روز پر ازدحام ساختمان فاطمي
داود احمدي نژاد برادر رئيس جمهور که البته مواضع شديدي نسبت به حلقه انحرافي دارد، در ساعات اوليه روز آخر ثبت نام ها با حضور در ستاد انتخابات کشور، در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد.
وي در جمع خبرنگاران گفت: قصد حضور مستقل در انتخابات را دارد.
جواد اطاعت از فعالين اصلاح طلب که چندي پيش گفته بود که سيدمحمد خاتمي از وي خواسته است که ثبت‌نام کند نيز براي انتخابات رياست جمهوري نام نويسي کرد.
پرويز کاظمي وزير اول رفاه دولت احمدي‌نژاد هم براي ثبت نام در يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در وزارت کشور حضور يافت.
وي با تاکيد بر اينکه مطلقا از احمدي‌نژاد در کابينه خود استفاده نمي کند، گفت: در صورت عدم صلاحيت از سوي شوراي نگهبان، از اين نظر تمکين مي‌کنم.
حجت‌الاسلام سيد محمد حسن ابوترابي‌فرد گزينه نهايي ائتلاف پنجگانه اصولگرايان نيز با حضور در ستاد انتخابات کشور در يازدهمين انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد.
وي پس ازثبت نام در پاسخ به سوالي درباره اينکه شما خروجي ائتلاف پنجگانه شده‌ايد اما برخي اعضا مي‌گويند مي‌خواهيم ثبت‌نام کنيم؛ خاطرنشان کرد: دبير ائتلاف و برخي از اعضاي آن اظهار داشتند که بنده از آن جمع به عنوان کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري براي ثبت‌نام حاضر شوم؛ دوستانم در ائتلاف 2+3 در مجموع ارزيابي‌ها و نظرسنجي‌ها را مورد توجه قرار دادند که يکي از ملاک‌ها سير رشد دوستان بوده است.
ابوترابي‌فرد افزود: در نهايت دوستانم به اين نتيجه رسيدند که با توجه به اينکه در تنها نظرسنجي فاصله معناداري بين دوستان نبود و من خروجي ائتلاف شدم.
ثبت نام گزينه نهايي ائتلاف اکثريت اصولگرايان در حالي صورت گرفت که منوچهر متکي يکي ديگر از اعضاي ائتلاف پنجگانه نيز عصر روز شنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور نام خود را به عنوان يکي از نامزدهاي رياست جمهوري به ثبت رساند.
متکي پس از نام نويسي در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: تصميم‌سازي در ائتلاف پنجگانه براساس اتفاق آرا و نظرسنجي‌ها بوده است، بر اين اساس من با توجه به اين دو محور براي ثبت‌نام به وزارت کشور آمده‌ام.
وي درباره اينکه خروجي ائتلاف شما نبوده‌ايد، پس چرا در انتخابات ثبت‌نام کرده‌ايد، تصريح کرد: گزينه ائتلاف را افراد تعيين نمي‌کنند، نظرسنجي‌ها بايد مهم ارزيابي شود؛ بنابراين بنده براساس اين نظرسنجي‌ها در خدمت شما اصحاب رسانه هستم.
محمدباقر قاليباف نيز صبح شنبه پس از ثبت نام در انتخابات رياست جمهوري با حضور خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال که اگر شوراي نگهبان شما را تاييد نکند، چه اقدامي خواهيد داشت، اظهار کرد: بنده بر اين باورم که قانون اساسي ميثاق همه ملت ايران است و طبيعتا مسئولان بيش از هر کسي بايد به اين ميثاق وفادار بوده و آن را اجرا کنند؛ شوراي نگهبان ، قانون اساسي را مرجع تشخيص صلاحيت نامزدها مي‌داند و تابع نظر شوراي نگهبان هستم.
علي اکبر جوانفکر مديرعامل سابق ايرنا که مدتي براي گذراندن دوران محکوميت خود در زندان بسر مي‌برد و به گفته رييس سازمان زندانهاي کشور هم اکنون در دوران مرخصي از زندان است، پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالي درباره اينکه آيا محکوميت شما مانعي براي تأييد صلاحيت شما نخواهد بود؟ گفت: بر اساس اظهارات دادستان کل کشور محکوميت قضايي سبب رد صلاحيت نخواهد شد.
محمد ابراهيم اصغرزاده از فعالان جريان اصلاحات نيز در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کرد.
ابوالحسن نواب عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز هم پس از حضور در ستاد انتخابات کشور براي نام‌نويسي با بيان اينکه به صورت مستقل به صحنه آمدم تصريح کرد: هيچ‌گونه ديدار انتخاباتي نداشتم.
وي در پاسخ به پرسشي در مورد نظر آيت‌الله مهدوي‌کني درباره ابوترابي‌فرد اعلام کرد که بيش از يک سال است که در جلسه جامعه روحانيت شرکت نمي‌کند.
نواب در پايان تاکيد کرد که قصد ندارد به نفع کسي کناره‌گيري کند.
طهماسب مظاهري رئيس اسبق بانک مرکزي هم براي ثبت‌نام به وزارت کشور آمد.
مسعود پزشکيان نماينده اصلاح‌طلب نيز براي ثبت‌نام در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور مراجعه کرد.
علي‌اکبر ولايتي هم پس از ثبت نام در انتخابات رياست جمهوري ضمن قرائت بيانيه انتخاباتي خود در جمع خبرنگاران درباره ائتلاف 1+2 گفت: در ائتلاف سه‌گانه قرار بر اين بود که هسته‌اي براي اتحاد اصولگرايان تشکيل شود. هر کسي که قانون و ولايت فقيه را پذيرفته باشد، از نظر ما اصولگرا است.
وي با بيان اين‌که اختلافي ميان اعضاي ائتلاف وجود ندارد،‌ افزود: اتحاد و همبستگي ميان ما برقرار است و ما امور را متناسب با شرايط پيگيري مي‌کنيم. فعلا تصميم گرفتيم تا همه نام‌نويسي کنيم. تا زماني که راي واقعي مردم معلوم شود و حداکثر مهلت را به خود و بقيه بدهيم. اميدواريم يک نفر از اصولگرايان بتواند در انتخابات شرکت کند.
سيد احمد کاشاني فرزند آيت‌الله کاشاني نيز براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري به ستاد انتخابات وزارت کشور آمد.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه هم براي ثبت نام در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور مراجعه کرد.
وي در بدو ورود ?به خبرنگاران گفت : بر اساس احساس تکليف آمدم و کسي که احساس تکليف کند، به نفع کسي کنار نمي رود?.
مهمانپرست افزود: علي اکبر صالحي وزير امورخارجه کانديداي انتخابات نخواهد شد.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز با حضور در وزارت کشور، براي کانديداتوري در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کرد.
در همين رابطه، هماهنگ‌کننده ستاد مردمي حمايت از جليلي گفت: قرار شد حاميان جليلي، تا پايان زمان تأييد صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان، هيچ حرکت تبليغي را انجام ندهند.
قديري ابيانه سفير سابق ايران در مکزيک هم براي ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور مراجعه کرد.
محمد شريعتمداري يکي ديگر از نامزدهاي جريان اصلاحات نيز پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري در جمع خبرنگاران در حالي از اجماع عارف، جهانگيري، مهرعليزاده و خودش سخن مي گفت که جهانگيري و مهرعليزاده در بين ثبت نام کنندگان ديده نشدند.
صادق خليليان وزير جهاد کشاورزي دولت دهم هم پس از ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: مستقل آمدم و فرصت نکردم با احمدي‌نژاد مشورت کنم.
نامزدهاي دقيقه 90
اسفنديار رحيم مشايي و اکبر هاشمي رفسنجاني دردقايق پاياني مهلت ثبت نام ها به طور همزمان جهت نام نويسي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم در ستاد انتخابات کشور حضور يافتند و ثبت‌نام در انتخابات را انجام دادند.
اسفنديار رحيم مشايي پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري در ستاد انتخابات کشور گفت: براي پرشور شدن انتخابات در صحنه حضور پيدا کردم.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه اگر از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شويد، چه کار خواهيد کرد، اظهار کرد: همه ما بايد از قانون تبعيت کنيم. تمام دستگاه‌ها بايد تابع قانون باشند و من نيز تابع قانون هستم.
محمود احمدي‌نژاد نيز پس از همراهي مشايي در زمان ثبت نام، از بخش‌هاي مختلف ستاد انتخابات کشور بازديد کرد.
رييس جمهور که در محل ستاد انتخابات کشور براي همراهي اسفنديار رحيم مشايي جهت ثبت نام در انتخابات وي را همراهي مي کرد در پاسخ به اين سوال که آيا حضور شما در ستاد انتخابات و بالا بردن دست مشايي خلاف قانون انتخابات نيست؟ مدعي شد: بعد از هشت سال مرخصي گرفتم و احساس تکليف کردم که در خلق اين حماسه بزرگ سهيم باشم.
احمدي نژاد در حالي که توضيح نداد از چه مرجعي مرخصي گرفته است، ادامه داد: 3 روز روزه و 14 هزار صلوات براي نقش‌آفريني مشايي نذر کردم که امروز بيايم. من مشايي را 28 سال است مي‌شناسم؛ او فردي مومن، پاک و کارآمد است.
مشايي هم در اين باره مدعي شد : امروز رييس جمهور براي اين‌که بتواند من را همراهي کند، براي اولين بار در طول 8 سال رياست جمهوري‌شان در مرخصي بودند تا قانونا بتوانند در اينجا حضور داشته باشند و من صميمانه از ايشان به خاطر اين موضوع سپاسگزارم.
در همين رابطه ، رييس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اين سوال که آيا حضور احمدي‌نژاد در کنار مشايي و بالا بردن دست وي جلوي دوربين عکاسان غيرقانوني نيست؟، سکوت کرد و پاسخي نداد.
سيدصولت مرتضوي همچنين از اتمام مهلت ثبت‌نام داوطلبان کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري در ساعت 18 روز شنبه خبر داد.
اکبر هاشمي رفسنجاني هم پس از ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري در ستاد انتخابات کشور درجمع خبرنگاران گفت: آمده‌ام خدمت کنم و مردم هم حق دارند من را انتخاب کنند يا نکنند.

 


اگر ساده زيست باشيد مي‌توانيد مبارزه کنيد
اگر بخواهيد بي‌خوف و هراس درمقابل باطل بايستيد و از حق دفاع کنيد و ابر قدرتها و سلاح‌هاي پيشرفته آنان و شياطين و توطئه‌هاي آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از ميدان به در نکند خود را به ساده‌زيستن عادت دهيد و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد.
آئين انقلاب اسلامي - 174

 


مهمترين راه براي تهذيب نفس اين است كه ما خودمان را بشناسيم. اين حديث نوراني هم بارها از وجود مبارك حضرت امير نقل شد كه حضرت فرمود: عَجِبْتُ لِمَنْ يُنشِدُ ضالَّتَهُ فَقًدْ اَضَلَّ نَفسَهُ فَلا يُنشِدُهَا (1). فرمود: در تعجّبم كه خيلي ها تسبيحِ دستشان يا خودكارشان يا دستمال جيبشان يا كيفشان گم شده؛ دنبال اين و آن، اِنشاد مي كنند؛ مي گويند: من اين را گم كردم، آيا پيدا شد يا نه ! نشانه بدهيد؛ پيدا شده به من خبر دهيد. « اِنشاد ضالّه » يعني اينكه من فلان چيز را گم كردم، اگرپيدا شد به من خبر دهيد. حضرت فرمود: من تعجّب مي كنم كه اينها خودكارشان، قلمشان، دفترشان را گم مي كنند، داد مي زنند كه من دفتر گم كردم، انگشتر گم كردم و اگر پيدا كرديد به من بدهيد. امّا خودشان را گم كردند، نرفتند پيش كسي، بگويد‌: آقا ! من گم شدم ببين من كجا هستم، من را پيدا كن، سر جايم بنشان !
راههاي معرفت نفس بر اساس حكمت هاي چهار گانه
آنها كه خودشان را پيدا كردند،‌ چهار مكتب دارند. در مكتب مشاء يك جور است، در مكتب اشراق جور ديگر است، در مكتب حكمت متعاليه جور ديگر است، در مكتب اهل معرفت جور ديگر است.اصلاً خيلي ها نمي دانند موجودند يا نه؛ خيال مي كنند انسان همين است كه در تالار تشريح است! همين كه تكه تكه مي شود! چون روح را در تالار تشريح نمي بينند، نفس را آنجا نمي بينند، مي گويند: نفس چيست، روح چيست؛ انسان همين است: اِنْ هِيَ إلا حَياتُنَا الدُّنيا نَمُوتُ وَ نَحيا (2)،امّا مرحوم بوعلي مي گويد: من اگر از همه چيز غافل باشم، از خودم غافل نيستم؛ معلوم مي شود پس من غير از بدنم.در حكمت اشراق همين معنا براي اثبات تجرّد روح مطرح است، نه اينكه روح موجود است ! معلوم مي شود روح غير از بدن است، روح با همه موجودات مادي فرق دارد؛ تجرّد روح را با اين ثابت مي كنند،نه وجود روح را !
در حكمت متعاليّه جامعيّت روح را ثابت مي كنند كه نفس فِي وَحدَتِهَا كُلُّ القُوي(3). انسان خود را كه در آن حال بيابد، هم عاقل مي يابد، هم متخيّل مي يابد، هم متوهّم هستيم، هم حساس؛ با اينكه ارتباط با ماده ندارد. در مسأله معرفت اگر كسي خود را بيابد، آينه حق مي بيند كه ذات أقدس إله در اين آينه مي تابد. حالا تا چه اندازه در آينه حق است و آينه را بايد به كدام سمت نگه بدارد، آن را مسائل اخلاقي به عهده دارد؛ ولي بالأخره ما آينه ايم. هر كسي، هر كودكي، هر نوجوان يك آينه شفاف دارد. اولياي منزل و مدرسه اگر إن شآءَ الله اين را خوب هدايت كردند، اين آينه را شَطْرَ المَسجِد الحَرام (4)، به طرف قبله،‌ به طرف مسجد، به طرف حسينيه، به طرف قرآن و عترت نگه داشتند؛ نور قرآن و عترت در اين آينه مي تابد، اين مي‌شود پيرو اهل بيت.
اگر خداي ناكرده اين آينه را به سمت ديگر نگه بدارد؛ افكار ديگران، اِلحاديّه ها و مانند آن در اين آينه مي تابد. اين آينه را شما به هر سمتي نگه بداري، آن طرف را نشان مي دهد. اگر به طرف بالا نگه داشتي، آفتاب را نشان مي دهد؛ اگر كسي رفت باغ وحش و اين آينه را به طرف گرگ و گراز گرفت، همان را نشان مي دهد. اينطور نيست كه آينه تقصير داشته باشد! ما بايد بدانيم اين را به كدام طرف نگه داريم، به كدام طرف ببريم. به ما فرمودند كه شما اِعراض نكنيد، از آن حق بر نگرديد؛ تولّي داشته باشيد به طرف اولياي الهي، تبرّي داشته باشيد از اعداي الهي. اينكه فرمودند: اَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسجِد (5)، يعني اين آينه را به طرف كعبه داشته باشيد، به طرف قرآن و عترت داشته باشيد. اگر برگردانديم، خداي ناكرده چيزهاي ديگري در اين آينه منعكس مي شود و ما هر چه مي بينيم، همين درندگي مي بينيم، همين آلودگي مي بينيم، همين لهو و لعب مي بينيم.
ارائه اعمال انسان به وي در صحنه معاد
خطبه 221 نهج البلاغه به منزله تفسير و شرح بعضي از آيات قرآن كريم است. وقتي وجود مبارك حضرت امير (ع) آيه: اَلهاكُمُ التَّكاثُر. حَتّي زُرْتُمُ المَقابِر (6) را قرائت فرمودند،‌ يك خطبه مبسوطي به عنوان نتيجه تدبّر در اين آيات ذكر كردند كه همه آن كلام نوراني را مرحوم سيّد رضي (ره) بدون تقطيع ذكر كرد. حضرت فرمود: افرادي كه رحلت مي كنند، به برزخ مي روند. در عين حال كه جمعند، زندگي آنها اجتماعي نيست.
اين مطلب با جريان بصير و بصيرت ما هم ارتباط مستقيم دارد. ما براي تبيين پيوند اين بحث با مسأله بصيرت، بايد آيه نوراني بَلِ الاِنسانْ عَلي نَفسِهِ بَصيرَهٌ (7) را طرح كنيم. خداي سبحان مي فرمايد: در معاد ما اعمال هر كسي را به او گزارش مي‌دهيم كه چه كرد: يُنَبَّؤُا الاِنسانُ يُومَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَ اَخَّر(8). كارهاي كهنه و نو، جواني و پيري او را خبر مي دهيم. « نَبأ » يعني خبر، « اِنباء » و « تَنباً » يعني با خبر كردن، گزارش دادن. فرمود: ما به انسان مي گوئيم كه در جواني چه كرد، در پيري چه كرد. بعد مي‌فرمايد: چه حاجت كه ما گزارش بدهيم؟ اين ( بَل ) براي اِضراب است، يعني نيازي به گزارش نيست: بَلِ الاِنسانُ عَلي نَفسِهِ بَصيرَهٌ.
انسان مذكّر است، اين بَصيرهٌ خبر اوست؛ تاي اين بصيره، تاي تأنيث نيست و گرنه مي فرمود: بَلِ الاِنسانُ عَلي نَفسِهِ بَصيرٌ، نه بَصيرَهٌ ! اين تا، تاي مبالغه است؛ مثل اينكه مي گوئيم: فلان شخص عَلامَهٌ، يا مي گوئيم: زينب كبري عَقيلَهٌ. همانطوري كه زينب كبري عقيله بني هاشم است، حسين بن علي هم عقيله بني هاشم است؛ چون اين تا براي مبالغه است، نه براي تأنيث ! هم حسين بن علي عقيله بني هاشم است، هم قمر بني هاشم عقيله بني هاشم است، هم زينب كبري (سلام الله عليهم).وقتي بگوئيم اين شخص خيلي داناست، مي گوئيم علامه است.
ساختار دروني « فطرت » بر محور و مدار حق
خدا مي فرمايد: نياز به گزارش نيست، هر كسي مي داند چه كرده است ! در درون ما يك قاضيِ رانت ناپذيرِ رشوه نگير قرار دارد. آنقدر آن قاضي عادل است و عاقل كه به هيچ وجه نمي شود او را تهديد، تطميع، تهديد كرد ! نه با تهديد مي‌شود از او رأي خلاف گرفت، نه با تَحبيب مي شود او را به خلاف وادار كرد، نه با تطميع مي‌شود او را به چال و چاله انداخت؛ اين امانت خداست، آن را خداي سبحان در درون هر كسي نهادينه كرده است؛ لذا انساني كه تبهكار است و بد كرده، هر چه مي خواهد خود را راضي كند كه حق با من بود، مي بينيد بالا مي آورد ! اوّلاً ما بايد بشناسيم در درون ما يك چيزي هست كه باطل را نمي پذيرد، همانطوري كه دستگاه گوارش ما، ريه ما، روده ما، معده ما مثل تُنگ خالي نيست. اين معده تنگ خالي نيست كه هر چه بريزيم، بپذيرد ! در تنگ خالي عسل بريزيد، مي پذيرد؛ سم بريزيد، مي پذيرد؛ چون حرفي براي گفتن ندارد ! امّا روده بالا مي آورد، يعني من براي اين خلق نشده ام.
« فطرت » هم به شرح ايضاً؛ فطرت يك ظرف خالي نيست، يك لوح نانوشته نيست؛ انباري و كتابخانه علوم الهي دَرآن هست. هر چه انسان بخواهد خلاف خود را توجيه كند، مي بيند بالا مي آورد ! بالا آوردن يعني قِي كردن. تا آدم نفهمد يك مبدأ قِي دارد، انسان نيست !! براي اينكه روي آن سرپوش گذاشته. كسي كه روي آن قاضي سرپوش گذاشته، گرفتار بَلْ هُمْ كَالاَنعام(9) است! اگر انسان است، كاملاً مي‌داند در كُرسي درون او يك قاضي اي نشسته كه به هيچ وجه نمي شود او را تهديد كرد، تَطميع كرد، و تهديد !
« خود شناسي »، شرط لازم شناخت ارزش ها
اگر كسي خودش را نشناخت، مطمئناً نه نظام را مي شناسد، نه رهبر را مي‌شناسد، نه انقلاب را مي شناسد، نه دهه فجر را مي شناسد ! كسي كه از درون خود با خبر نيست، آخر با چه ارتباط داشته باشد؟! ممكن نيست كسي خود را نشناسد و انقلاب شناس باشد، نظام شناس باشد، رهبر شناس باشد، جامعه شناس باشد؛ اين شدني نيست ! اوّل آن است كه ببيند من كي ام و براي چه خلق شده ام و چه چيزي با درون من سازگار است ! خلاف سازگار است، تهمت سازگار است، دروغ سازگار است، اهانت سازگار است؛ يا امانت و صداقت و حق و عدل ! اگر انسان عَلي نَفسِهِ بَصيرَهٌ شد، آنگاه بيرون را به خوبي مي شناسد، رابطه خود را با بيرون تنظيم مي كند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) درجلسه درس اخلاق و تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از اساتيد دانشگاهها، بسيجيان، دانشجويان و طلاب سراسر كشور، قم ؛ بهمن 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) غرر الحكم/ صفحة 232 ـ ( جَهلُ النَّفس ) (2) مؤمنون/ 37
(3) شرح منظومة سبزواري/ بخش حكمت (4) اشاره به: بقره/ 150
(5) اعراف/ 29 (6) تكاثر/ 1 و 2 (7) قيامه/ 14
(8) قيامه/ 13 (9) اشاره به: اعراف/ 179
خوان حکمت روزهاي يکشنبه منتشر مي شود.

 


حضور حدود 30 نفر از نيروهاي يگان امداد پليس تهران دقايقي پس از آن در مقابل درب ورود ستاد انتخاباتي کشور شکل گرفت که حضور سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي به هنگام ورود با حاشيه‌هايي از سوي طرفداران برخي کانديداهاي ديگر همراه شد.
همچنين عضو هيئت عالي اجرايي انتخابات اعلام کرد با نامزدهاي عادي و چهره‌هاي شاخص انتخابات رياست‌جمهوري برخوردي يکسان خواهد شد.
مهدي زاهدي با تقدير از عملکرد وزارت کشور به دليل برگزاري روند منظم امور در ستاد انتخابات، تصريح کرد: با توجه به اينکه ميزان ثبت‌نام نامزدها در انتخابات رياست جمهوري زياد است، ما شاهد هستيم نظم خوبي در ستاد انتخابات وزارت کشور حاکم است.
انصراف به نفع هاشمي
محمد شريعتمداري و محمدرضا عارف از جمله فعالان اصلاح‌طلب هستند که در روزهاي اخير براي نامزدي در انتخابات يازدهم ثبت‌نام کردند. به گزارش جهان ، اين افراد قبل و بعد از اعلام کانديداتوري گفته بودند که در صورت ورود هاشمي رفسنجاني به صحنه انتخابات، به نفع وي از نامزدي انصراف مي دهند. گفته مي شود ، اين سه تن با يکديگر توافق کرده‌اند در ديدار قريب‌الوقوع با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ضمن اعلام انصراف از کانديداتوري حمايت خود از هاشمي را اعلام کنند.
ثبت نام وکالتي
محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در ستاد انتخابات کشور، در پاسخ به اين پرسش که آيا شما کانديداي دولت هستيد؟ گفت: مگر دولت کانديدا دارد؟
وي سپس اعلام کرد که به ستاد انتخابات کشور آمده است تا به وکالت از طرف محمدرضا رحيمي معاون اول رييس‌جمهوردر انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کند.
محمد علي آبادي رئيس کميته ملي المپيک هم براي ثبت نام در انتخابات يازدهم رياست جمهوري وارد وزارت کشور شد اما ثبت نام نکرده بازگشت.
وي در پاسخ به اين سوال که شما در انتخابات شوراي شهر ثبت‌نام کرده‌ايد و در نظر داشته‌ايد براي رياست جمهوري هم کانديدا شويد، الان چه برنامه اي داريد؟: هنوز نمي‌دانم اما اينها تناقض محسوب نمي‌شود !
شعار هواداران
ديروز در حالي که بررسي صلاحيت نامزدها از سوي شوراي نگهبان آغاز نشده بود، اطرافيان هاشمي رفسنجاني سرود يار دبستاني من خواندند و حاميان مشايي نيز شعار «مشايي پاينده رئيس جمهور آينده» سر داده اند!
از سوي ديگر، معاون امنيتي انتظامي وزير کشور اوضاع آخرين روز ثبت‌نام‌هاي انتخابات رياست جمهوري را آرام توصيف کرد. عبداللهي در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ علت حضور نيروهاي يگان امداد پليس پايتخت در مقابل درب وزارت کشور گفت: مشکلي وجود ندارد و همه چيز آرام است.

 


نمايندگان مجلس از امروز بررسي جزئيات لايحه بودجه سال 92 کشور را با تشکيل جلسات علني در تمام روزهاي هفته و در دو شيفت کاري آغاز مي‌کنند.
تنها دستور کار جلسات علني اين هفته پارلمان، بررسي لايحه بودجه سال 1392 کل کشور است به همين دليل، وکلاي ملت طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، تمام روزهاي هفته جاري (از يکشنبه تا پنجشنبه) در دو شيفت کاري جلسه علني خواهند داشت تا در اين وضعيت بتوانند جزييات لايحه بودجه امسال را بررسي کرده و به تصويب برسانند.
خانه ملتي‌ها پيش از اين کليات بودجه92 را در صحن علني بررسي و با 191 راي موافق، 26 راي مخالف و 13 راي ممتنع از 236 نماينده حاضر در صحن علني مصوب کرده بودند.
از آنجايي که کليات بودجه 92 در کميسيون تلفيق اين لايحه رد شده بود، به همين دليل کليات بودجه براي رسيدگي به صحن علني موکول شد.
پس از تصويب کليات بودجه92، جزييات اين لايحه براي بررسي مجددا به کميسيون تلفيق ارجاع شد.
کميسيون تلفيق سه‌شنبه هفته گذشته بررسي جزييات اين لايحه را به اتمام رساند و گزارش خود را براي چاپ، تکثير و توزيع به اداره قوانين مجلس تقديم کرد.

 


رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح خاطرنشان کرد: با اراده راهبردي بشار اسد، مقاومت مردمي از جنس حزب‌الله لبنان در سراسر سرزمين سوريه شکل گرفته و در حال انجام است.
سرلشکر سيدحسن فيروزآبادي با اشاره به آخرين تحولات سوريه اظهار کرد: پيروزي مقاومت در اين کشور با محوريت شخص بشار اسد در برابر شرک، استکبار و وهابيون تندرو و نيز مقاومت و هوشمندي شجاعانه او و پشتيباني ملت هوشيار سوريه به دست آمده است.
وي افزود: تهديد بشار اسد همان خواست اوليه مهاجمان کوردل بوده است،‌ بنابراين استکبار سياسي آمريکا و انگليس همان حرف شکست‌خوردگان در اين صحنه سوريه در برابر مقاومت را تکرار مي‌کنند.
فيروز‌آبادي با بيان اين که «تنها بشار اسد توانايي تحقق خواست مردم مبني بر حفظ سرزمين و تماميت ارضي و استقلال سوريه را دارد»، تصريح کرد: خوشبختانه با اراده راهبردي او (بشار اسد)، مقاومت مردمي از جنس حزب‌الله لبنان در سراسر سرزمين سوريه شکل گرفته و در حال انسجام است و مردم نيز در مناطق آزاد شده از دست تروريست‌هاي تکفيري، بسيج مردمي را لمس کرده‌اند.
رئيس ستادکل نيروهاي مسلح در پايان با بيان اينکه «جنگ در سوريه پايان يافته است و امکان تجديدنظر در مواضع استکبار عليه سوريه نيست»، گفت: بنابراين بهتر است اين دشمنان بيش از اين در امور سوريه دخالت نکنند.

 


نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: مردم ما به کساني که از خط ولايت منحرف شده‌اند، اعتماد نخواهند کرد.
اسماعيل کوثري در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ملت ايران داراي ويژگي‌هاي خاص و منحصر به فردي هستند که مهمترين آنها ولايتمداري، دينداري و پايبندي به اصول و آرمان‌هاي اسلام و انقلاب است.
وي با اشاره به درپيش بودن انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز يازدهمين دوره رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شهر و روستا گفت: مردم ما طي بيش از سه دهه اخير تجربيات گرانبهايي از خيانت‌ها در دوران بني‌صدر مخلوع تا فتنه و انحراف را به دست آورده و امروز مصمم‌تر از هميشه در پاي آرمان‌هاي اسلام و انقلاب ايستادند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: اين در حالي است که دشمنان خارجي و بدخواهان داخلي به دنبال اين هستند که نظرات و اهداف شوم خود را به ملت ايران تحميل کرده و در سال‌هاي اخير موانع بزرگي مانند فتنه پس از انتخابات را به ما تحميل کردند.
وي بيان داشت: با اين وجود ملت ايران آگاه، با بصيرت و ولايتمدار هستند و اجازه نمي‌دهند که دشمنان قسم خورده اين ملت در روزهاي حساس و سرنوشت‌ساز مانند انتخابات، به اهداف شوم خود دست يابند.
کوثري با تاکيد بر اينکه مردم ما آگاه بوده و عملکرد چهره‌هاي سياسي را با دقت زير نظر دارند، گفت به طور قطع کساني که از خط ولايت منحرف شده و يا افرادي که فتنه شوم 88 را ايجاد کردند، از سوي مردم راي اعتماد نخواهند گرفت.
وي در پايان بيان داشت: نظام مقدس جمهوري اسلامي بارها به مخالفان و منتقدان خود روي خوش نشان داده تا شايد آنها از اشتباه خود دست بردارند، اما ملت ايران نمي‌تواند حضور منحرفان از خط ولايت و فتنه‌گران را در سمت‌هاي مهم و حساس تحمل کند.

 


يک گروه بين‌‌‌المللي غيردولتي که به دولت‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل توصيه‌هايي در زمينه سياست‌هاي تنش‌زا ارائه مي‌کند، خواستار به رسميت شناخته شدن حق غني‌سازي ايران شد.
«گروه بين‌المللي بحران» در گزارشي تازه با عنوان «ايران و تار عنکبوت تحريم‌ها» به بررسي محدوديت‌هاي وضع شده از سوي جامعه غرب در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران پرداخته و راهکارهايي براي حل و فصل ديپلماتيک مناقشات مربوط به اين برنامه ارائه کرده است.
به گزارش فارس، گروه بين‌المللي بحران که يک سازمان غيردولتي و غيرانتفاعي فعال در زمينه‌هاي تنش‌زدايي است، ضمن اشاره به اينکه تحريم‌ها در برخي حيطه‌ها موفقيت‌هايي داشته‌اند مي‌افزايد: «دستکم براساس يک ضابطه مهم،‌ يعني نگراني غرب از برنامه هسته‌اي ايران،‌ نشانه‌‌اي از موفقيت تحريم ديده نمي‌شود.»
اين گزارش، درباره رويکرد تهران به تحريم‌ها مي‌نويسد: «راهبرد ايران که ريشه در تجربه انزواي ديپلماتيک و جنگ ايران و عراق دارد را مي‌توان در دو کلمه خلاصه کرد: مقاومت و بقا، و اولي شرط دومي است.»
گزارش گروه بين‌‌المللي بحران تاکيد مي‌کند غرب بايد با توجه به تجربه فعلي تحريم‌ها به اين درک برسد که وقتي تحريم‌هاي موجود اثر نمي‌کنند از وسوسه تشديد آنها جلوگيري کند.
اين گزارش در ادامه با توجه به اين چالش‌ها به کشورهاي 1+5 راهکارهايي براي موفقيت در مذاکرات با ايران پيشنهاد داده است. برخي از اين راهکارها عبارتند از:
-توافق در انجام مداوم و بي‌وقفه مذاکرات در سطح فني براي دستيابي به يک توافق گام به گام و در اين راستا در نظر گرفتن امکان استقرار يک گروه تماس در وين و يا استانبول براي ارتباط مرتب.
-پذيرش رسمي حق ايران در غني‌سازي اورانيوم براي اهداف صلح‌آميز و در خاک خود و همزمان تعهد اين کشور به صلح‌آميز ماندن اين برنامه.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10