(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - شماره 20493

کوتاه اقتصادي
وزير راه و شهرسازي خبر داد
بهره‌برداري از 50 هزار واحد مسکن مهر در تهران
کشتي‌آراي خبر داد
کاهش 40 هزار توماني قيمت سکه
افتتاح نمايشگاه بين‌المللي مواد شوينده و بهداشتي با حضور 175 شرکت ايراني و خارجي
وزير نيرو: با مصوبه مجلس طرح انتقال آب از درياي خزر متوقف شد
به منظور معرفي سامانه تسويه الکترونيک بين بانکي
بورس کالا تنديس و لوح جشنواره فناوري اطلاعات را دريافت کرد
نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني اعلام شد
سازمان حفظ نباتات: گندم هند و پاکستان مورد تأييد نيستند
مرکز پژوهش‌هاي مجلس اعلام کرد افزايش 39 درصدي بودجه شرکت‌هاي دولتي
موافقت وزارت صنعت و تجارت با افزايش 5/21 درصدي قيمت سيمان
   


* مدير کل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي کشوري از بسته شدن چهار ساعته فرودگاه‌هاي استان تهران به مناسبت برگزاري سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني‌(ره) در روز 14 خرداد ماه خبر داد. سعيد اکبري گفت: با صدور اطلاعيه هوانوردي از ساعت 8 تا 12 روز 14 خرداد ماه فرودگاه‌هاي واقع دراستان تهران از جمله فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره)، فرودگاه مهرآباد، پيام، آزادي، مهرشهر کرج، آبيک، مجموعه آسمان ري و مجموعه سپهر بسته اعلام مي‌شود. وي افزود: براساس اطلاعيه هوانوردي، بسته شدن اين فرودگاه‌ها به تمامي شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي و خارجي اعلام شده است. مديرکل دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي کشوري يادآور شد: شرکتهاي هواپيمايي موظف هستند با توجه به لحاظ کردن اين موضوع نسبت به تنظيم برنامه پروازي خود اقدام کنند.
* مدير کل اجرايي انجمن مواد شوينده و بهداشتي از ورود گسترده محصولات آرايشي غيراستاندارد و تقلبي از پاکستان و هند خبر داد و اعلام کرد: مصرف‌کنندگان ايراني مراقب سلامت خود باشند.مجتبي صميمي‌نژاد در حاشيه آغاز به کار بيستمين نمايشگاه بين‌المللي مواد شوينده، بهداشتي و آرايشي در تهران با بيان اينکه به طور متوسط سالانه بيش از يک ميليارد و 400 ميليون دلار محصولات آرايشي و بهداشتي در ايران مصرف مي‌شود، گفت: ايران يکي از بزرگترين کشورهاي محصولات آرايشي و بهداشتي در سطح جهان است.
*مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليدکننده فرآورده‌هاي لبني با تاکيد بر حمايت دولت از اين بخش گفت: با افزايش قيمت شير خام قيمت تمام شده محصولات لبني افزايش يافته که اين موضوع توليد و مصرف را با مشکل مواجه مي‌کند.
*نرخ حق‌الوکاله به کارگيري سپرده‌هاي سرمايه‌‌گذاري بانک مسکن طبق روال سال‌هاي گذشته، در سال 1392 نيز بين نيم تا 2 درصد اعلام شد.نرخ حق‌الوکاله اين بانک به منظور مشتر‌ي‌مداري و در راستاي جلب رضايت مشتريان، بدون تغيير نسبت به سال گذشته به ميزان نيم تا 2 درصد تعيين شده است.گفتني است حق‌الوکاله مبلغي است که بانک‌ها در قبال به‌کارگيري منابع سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري دريافت مي‌کنند و در راستاي قانون عمليات بانکداري بدون ربا و با عنايت به سقف تعيين شده در ماده 3 سياست‌هاي پولي، اعتباري و نظارتي نظام بانکي کشور در سال 1391، بانک‌ها مي‌توانند حق‌الوکاله سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري را حداکثر تا 5/2 درصد تعيين کنند.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2293 الي 2298، 2614، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630 الي 2632 و 3220 الي 3229 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


وزير راه و شهرسازي با اشاره به افتتاح واحدهاي مسکن مهر افزود: در حال حاضر بازار برخلاف شب عيد که نرخ مسکن به دليل جو‌‌‌رواني بالا رفته بود در ثبات است ضمن آنکه با افتتاح واحدهاي مسکن مهر اجاره‌بها هم تنظيم مي‌شود.
علي نيکزاد در حاشيه مراسم افتتاح 3 دستگاه ترن‌ست و 12واگن مسافري ساخت داخل با بيان اينکه دولت ساخت دو ميليون واحد مسکن مهر را شروع کرده و اگر با 300 هزار واحد نيمه تمام به دولت بعدي تحويل دهد بسيار کار بزرگي است، گفت: 2 ميليون و 150 هزار واحد افتتاح شده و حدود يک ميليون و 50 هزار واحد را در 6 ماهه اول در موعد افتتاح داريم.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: ما تلاش داريم که تمام واحدهاي مسکن مهر را افتتاح کنيم؛ عليرغم آنکه جابجايي قيمت ارز در مسکن از بعد تامين مصالح تاثير داشته است.
وي با بيان اينکه به عنوان يک کارشناس مي‌گويم دولت يازدهم بايد در بخش مسکن وارد شود، اظهار داشت: واحدهاي مسکن مهر در 20 استان آماده افتتاح است که از هفته بعد اين افتتاح‌ها شروع مي‌شود.
نيکزاد با بيان اينکه در حال حاضر 50 هزارواحد مسکن مهر آماده افتتاح است، افزود: تعداد زيادي از اين واحدها در شهرهاي جديد اطراف تهران قرار دارند
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که دولت و مجلس بايد فکري براي خانه‌هاي مازاد داشته باشند، گفت: همه تلاش ما اين است که در سه ماهه تابستان با افتتاح‌هاي پيش رو، بازار مسکن را کنترل کنيم.
وي در ادامه با اشاره به واگذاري قطعي قطعات 2 و 3 آزادراه تهران- شمال به قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) از افزايش هزينه‌هاي اجرا در اين دو قطعه خبر داد.
وي با بيان اينکه طبق توافق با قرارگاه قطعات دو و سه اين مسير آزادراهي سه ساله ساخته خواهد شد، درباره هزينه اجراي پروژه توضيح داد: هر سازنده‌اي که وارد اين پروژه مي‌شد، به دليل آنکه جابه‌جايي در مولفه‌هاي اقتصادي نظير نوسانات نرخ ارز رخ داده است، قيمت‌ها متفاوت خواهد بود.
وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: معاونت نظارت راهبردي نيز، مابه‌التفاوت هزينه اجرا در اين دو قطعه را پرداخت مي‌کند و قطعا هزينه اجرا 3 هزار ميليارد تومان نخواهد بود.
نيکزاد تصريح کرد: هم‌اکنون در قطعات يک و چهار، هزينه اجرايي که از گذشته در قراردادها منعقد شده بود، به دليل نوسانات ارزي و تغيير مولفه‌هاي اقتصادي، با قيمت موجود بسيار تفاوت دارد.
وزير راه با اشاره به ساخت 1000کيلو خط آهن در سال جاري به ادامه عمليات ساخت خط آهن شيراز- بندرعباس اشاره کرد و گفت: فعلا از اعتبار امسال در بودجه و فروش اوراق مشارکت، رقمي را به اين خط آهن اختصاص داديم تا اجرا متوقف نشود.
نيکزاد با بيان اينکه در بخش حمل و نقل ريلي دو موضوع سخت‌افزاري و نرم‌افزاري توسط دولت پيگيري مي‌شود، اضافه کرد: در بحث سخت‌افزاري 8 هزار و 500 کيلومتر راه‌آهن در دست احداث است، 2 هزار و 500 کيلومتر خط آهن طي 5/7سال اخير افتتاح شده و يک هزار کيلومتر خط آهن نيز در سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه هم‌اکنون 20 استان کشور به شبکه ريلي وصل شده است، تصريح کرد: 11 استان نيز براي اتصال به خطوط ريلي در دست مطالعه و اجرا است.
نيکزاد تصريح کرد: دولت و مجلس براي تهيه ريل در داخل و واردات از خارج فعاليت‌هاي هماهنگي انجام داده‌اند.
مديرعامل راه‌آهن نيز در اين مراسم اظهار داشت: با هدف توسعه و بهسازي ناوگان ريلي درجهت ارتقاي سطح خدمات و افزايش رضايت‌مندي مسافران، افزايش ظرفيت ناوگان ريلي با بهره‌گيري حداکثري از توان متخصصان داخلي در دستور کار راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.
عبدالعلي صاحب‌محمدي ادامه داد: جهت تحقق اين هدف، اکنون با بهره‌برداري از سه دستگاه ترن‌ست و واگن‌هاي مسافري جديد که با همکاري شرکت واگن پارس و گروه صنعتي پلور سبز وارد ناوگان شده است، گامي ديگر در مسير توسعه و آباداني کشور برمي‌داريم.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: طراحي ترن‌ست تعريف شده در اين مجموعه براساس تکنولوژي‌هاي مورد تاييد و روز دنيا است؛ اين ترن‌ست‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند که مي‌توانند با سرعت و ايمني بالا بر روي خطوط غيربرقي حرکت کنند.وي با بيان اينکه کل مجموعه ترن‌ست ازطريق کابين راننده مستقر در انتهاي ترن‌ست قابل کنترل است، افزود: سيستم کشش و ساير تجهيزات در زير واگن نصب شده‌اند به گونه‌اي که حداکثر فضاي داخلي براي مسافرين فراهم شود.
صاحب‌محمدي يادآور شد: بهره‌برداري از 3 ترن‌ست جديد در حالت يک سير در روز سالانه بيش از 270 هزار سفر و در حالت دو سير در روز سالانه بالغ بر 540 هزار سفر ايمن و سريع به ظرفيت حمل و نقل ريلي مسافري اضافه مي‌کند.

 


رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر از کاهش 35 تا 40هزار توماني قيمت سکه در روز شنبه نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته در بازار آزاد خبر داد.
محمد کشتي‌آراي در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها با بيان آنکه، قيمت هر اونس طلاي 18 عيار در بازارهاي جهاني از شنبه هفته گذشته تاکنون 89 دلار، معادل شش درصد کاهش داشته است، افزود: هم‌اکنون قيمت هر اونس طلاي جهاني هزار و 360 دلار است.
وي اظهار داشت: همچنين قيمت هر گرم طلاي 18 عيار در روز شنبه نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته 4 هزار و 500 تومان افت داشته است.به گفته کشتي آراي، قيمت يک قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم يک ميليون و 210 هزار تومان، نرخ يک سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 250 هزار تومان، نرخ نيم سکه بهار آزادي 660 هزار تومان، قيمت ربع سکه بهار آزادي 405 هزار تومان و نرخ هر سکه يک گرمي نيز 285 هزار تومان است.
رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر گفت: نرخ هر گرم طلاي 18 عيار در بازار 116 هزار و 900 تومان است.
کشتي‌آراي گفت: سه عامل اصلي در بازار جهاني باعث کاهش ارزش طلا شده است که از اين موارد مي‌توان به بالا رفتن ارزش سهام، بالا رفتن ارزش دلار و کاهش شش درصدي قيمت طلا (89 دلار)‌در يک هفته اشاره کرد.وي ادامه داد: هفته گذشته ارزش دلار نسبت به ارزهاي ديگر تقويت شد که اين نسبت با ريال ايران برابري مي‌کند.
او با تاکيد بر اين که قيمت طلا در ايران با ارزش جهاني آن برابري مي‌کند بيان کرد: قيمت طلا در ايران از ارزش جهاني تبعيت مي‌کند اما ديگر عوامل باعث کمرنگ شدن اين تبعيت مي‌شود.
کشتي‌آراي گفت: کاهش قيمت طلا در ايران و جهان باعث شده است ميل به سرمايه‌گذاري و خريد اين فلز ارزشمند کاهش يابد.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا قيمت سکه با ارزش گرم آن در بازار متفاوت است، گفت: اين مسئله درست نيست و اگر قيمت حق ضرب و شش درصد ماليات سکه محاسبه شود قيمت فروش و ارزش طلا کاملا با هم همخواني دارند، اما اين مسئله در ربع و نيم‌سکه به دليل عدم تناسب عرضه و تقاضا متفاوت است.
اين گزارش حاکي است: همچنين ديروز دلار با 5 تومان و کاهش نسبت به روز پنجشنبه 3 هزار و 510 تومان، يورو و پوند با 40 تومان کاهش به ‌ترتيب 4 هزار و 550 و 5 هزار و 400 تومان به ‌فروش مي‌رسيد.

 


بيستمين نمايشگاه بين‌المللي مواد شوينده، پاک‌کننده، بهداشتي، سلولزي و ماشين‌آلات با حضور 175 شرکت ايراني و خارجي از 6 کشور جهان در تهران گشايش يافت.
ارسلان فتحي‌پور رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاح اين نمايشگاه با تشريح مشکلات توليدکنندگان مواد شوينده، از ويلچرنشين شدن اقتصاد ايران سخن گفت و در ادامه جزييات بسته حمايتي 3/5 ميليارد دلاري مجلس از توليد در سال 92 را تشريح کرد.
وي با اشاره به رشد کمي و کيفي تعداد شرکت‌هاي داخلي و خارجي در اين نمايشگاه بين‌المللي، گفت: در نمايشگاه سال جاري تعداد شرکت‌هاي خارجي در مقايسه با دوره گذشته رشد 100درصدي را تجربه کرده است به طوري که شرکت‌هايي از آلمان، اتريش، اسپانيا، فرانسه، ترکيه و چين در اين گردهمايي بين‌المللي آخرين محصولات و تکنولوژي‌هاي خود را ارائه کرده‌اند.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به مشکلات و چالش‌هاي پيش روي فعالان صنعت مواد شوينده، آرايشي و بهداشتي، تصريح کرد: برخي از توليدکنندگان خطوط توليد کارخانجاتي را در مناطق آزاد راه‌اندازي کرده‌اند که براي ورود محصولات ايراني توليدي خود به داخل کشور با مشکلات متعددي دست به گريبان هستند.اين مقام مسئول با اشاره به پيشنهاد وزارت ارشاد به توليدکنندگان داخلي براي صادرات به جاي واردات محصولات ايراني توليد شده در مناطق آزاد به داخل کشور، بيان کرد: در شرايط فعلي که کشور با تحريم‌هاي غرب روبه‌رو است، پس بايد دولت به جاي تشويق به واردات کالا، صادرات فرآورده‌هاي غيرنفتي را در دستور کار قرار دهد.
فتحي‌پور با يادآوري اينکه هم‌اکنون ايران از ظرفيت توليد سالانه 500 هزار تن محصولات آرايشي، بهداشتي و شوينده برخوردار است، تاکيد کرد: اين در حالي است که با وجود در اختيار داشتن خوراک کافي حدود 237 هزار تن از اين ظرفيت توليد مواد شوينده، سلولزي و آرايشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه هم‌اکنون اقتصاد کشور ويلچرنشين شده است، اظهار داشت: با عدم حمايت صحيح دولت و فقدان ارائه بسته‌هاي حمايتي در شرايط فعلي سرمايه‌هاي توليد داخلي به سمت بازارهاي دلالي و واسطه‌اي کوچ مي‌کند.وي با اشاره به افزايش فرارهاي مالياتي، منفي شدن تراز تجارت و افزايش واردات و کاهش ظرفيت توليد و تعطيلي کارخانجات در داخل کشور، افزود: در اين شرايط برخي از دلالان و واسطه‌ها اقدام به احتکار کالاهاي اساسي و ايجاد مشکلات متعدد براي مردم مي‌کنند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در بودجه سال 92 مجلس مصوبات متعددي براي حمايت از توليد و توليدکنندگان گنجانده است، گفت: ارائه معافيت‌هاي ماليات و گمرکي، تدوين بسته حمايتي 3/5 ميليارد دلاري براي سپرده‌گذاري در بانک‌هاي عامل به منظور حمايت از توليد داخل و مصوبه‌اي به منظور قسط‌بندي بدهي معوقه‌ توليدکنندگان واقعي را در دستور کار دارد.
بنابراين گزارش: علي مرادي رئيس ستاد برگزاري اين همايش نيز از رشد 100درصدي مشارکت شرکت‌هاي خارجي از کشورهاي آلمان، فرانسه، ترکيه، اسپانيا، اتريش و چين در اين نمايشگاه خبر داد.
وي با اشاره به بيستمين نمايشگاه بين‌المللي مواد شوينده، پاک‌کننده، بهداشتي، سلولزي و ماشين‌آلات وابسته از 28 تا 31 ارديبهشت‌ماه سال جاري در تهران، گفت: اين نمايشگاه در فضايي به وسعت بيش از 15 هزار مترمربع در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران با حضور شرکت‌هاي ايراني و خارجي آغاز به کار کرده است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه در اين گردهمايي بيش از 175 شرکت ايراني و خارجي از 6 کشور جهان حضور يافته‌اند، تصريح کرد: بر اين اساس 13 شرکت خارجي از کشورهاي آلمان، فرانسه، ترکيه، اسپانيا، اتريش و چين در اين نمايشگاه آخرين محصولات توليدي خود را عرضه مي‌کنند.

 


وزير نيرو از تصميم مجلس در توقف طرح انتقال آب از درياهاي شمال و جنوب انتقاد کرد.
به گزارش ايسنا مجيد نامجو با اشاره به برنامه‌هاي طراحي شده در وزارت نيرو که براي سال جاري در نظر گرفته شده و مقدمات آن‌ها انجام شده است،‌افزود: در بحث آبرساني از درياي خزر همه کارها از جمله طراحي‌ها، مطالعات، اخذ مجوزهاي زيست‌محيطي، اخذ مجوز از طريق وزارت نفت، بستن قرارداد، مشخص شدن قيمت‌ها و... انجام شده بود اما با يک جمله که به کميسيون تلفيق آمد اجرا را برداشتند.
وي افزود: کشور ما از مرحله تنش آبي عبور کرده و از 130 ميليارد متر مکعب آب، 96 ميليارد متر مکعب را مصرف مي‌کنيم؛ اکنون بايد سراغ سريع‌الوصول‌ترين راه که درياهاي شمال و جنوب است برويم، طرح‌هاي ديگر مثل واردات آب از تاجيکستان و... نيز وجود دارد اما با چه هزينه‌اي؟ نقدترين چيزي که در اختيار داريم درياهاي شمال و جنوب است.
نامجو در ادامه با اشاره به سخن رئيس‌جمهور مبني بر اين که اي کاش در مورد انتقال آب از درياي خزر هم همين کار صورت گرفته در بخش انتقال آب از درياي جنوب صورت مي‌گرفت گفت:‌بخش خصوصي راغب به انجام کار است و در جنوب محور کار دست بخش خصوصي است بنابراين نيازي به رديف بودجه نيست گرچه براي هر دو بخش انتقال آب از درياي شمال و جنوب 10 درصد رديف بودجه در نظر گرفته شده تا بخش خصوصي خيالش جمع باشد.
وي با تاکيد بر اين که در خليج‌فارس در حال حاضر براساس آمار رسمي 20 ميليون متر مکعب در روز آب شيرين و منتقل مي‌شود گفت: براساس آمار غير رسمي روزانه 24 ميليون متر مکعب آب خليج‌فارس به کشورهاي حاشيه منتقل مي‌شود در حالي که ما تازه کار را شروع کرديم و بعد از چهار سال مي‌خواهيم يک ميليون متر مکعب آب را منتقل کنيم.
رونمايي از سامانه الکترونيکي
در همين حال سامانه الکترونيکي ارائه و پرداخت قبوض آب و برق ظهر ديروز در وزارت نيرو رونمايي شد.
در آيين رونمايي از اين سامانه وزير نيرو با پرداخت قبوض آب و برق از طريق سامانه الکترونيکي، از اين سامانه رونمايي کرد.
سامانه الکترونيکي پرداخت قبض پيش از اين در دسترس مردم بود اما اکنون ارائه قبوض آب و برق نيز ميسر شده و اين طرح در شش استان بزرگ ايران در حال اجرا است.
بر اين اساس، طرح ارائه و پرداخت قبوض آب و برق از طريق سامانه الکترونيکي به زودي به تمام کشور تعميم داده خواهد شد و مردم نه تنها مي‌توانند از طريق سامانه الکترونيکي قبوض آب و برق خودر ا پرداخت کنند بلکه قادر به دريافت قبض از طريق سامانه نيز خواهند بود.
از اين پس به درخواست مشترکين حتي قبوض آب و برق مي‌تواند به ايميل آن‌ها ارسال شود و کم‌کم وزارت نيرو با طرح‌هاي در دست به سمت حذف قبوض کاغذي خواهد رفت.

 


لوح و تنديس جشنواره ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش خدمات پولي و مالي به مديرعامل بورس کالاي ايران اعطا شد.
رضا باقري اصل مدير فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بورس کالا در خصوص اعطاي اين جايزه گفت: بورس کالا با معرفي سامانه تسويه الکترونيک بين بانکي «ستاب» در سومين جشنواره ملي ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات به عنوان شرکت برتر در ارائه خدمات الکترونيک پولي و مالي در سطح کشور برگزيده شد و توانست تنديس نقره‌اي اين جشنواره را کسب نمايد.وي در خصوص ويژگيهاي سامانه تسويه الکترونيک بين بانکي بورس کالاي ايران «ستاب» خاطرنشان کرد: اين سامانه پشتيبان فعاليت رقابتي بانک‌ها در ارائه خدمات پولي و مالي به ذينفعان بورس و همچنين فراهم کننده تسويه يکپارچه الکترونيکي است و با راه‌اندازي اين سامانه ذينفعان بورس کالا شامل عرضه‌کنندگان، خريداران، فروشندگان و شرکتهاي کارگزاري مي‌توانند در هر يک از بانکهاي مورد پذيرش بورس افتتاح حساب نموده تا تراکنش‌هاي پولي آنها در حساب معرفي شده انجام گيرد.
مدير فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بورس کالاي ايران سپس افزود: اين سامانه بستري رقابتي براي بانکها فراهم نموده تا با ارائه خدمات الکترونيک برتر، هم در تأمين مالي ذينفعان مشارکت نمايند و هم نسبت به جذب مشتري با ارائه خدمات کيفي اقدام نمايند.
وي در ادامه گفت: کليه عمليات تسويه بورس کالاي ايران در سال 91 با گردش مالي حدود 67 هزار ميليارد تومان بصورت کاملاً الکترونيک انجام گرفت و به همين منظور طراحي و پياده‌سازي سامانه «ستاب» که به واسطه برخط بودن خدمات الکترونيک بورس يکي از پيچيده‌ترين طراحي‌هاي سامانه‌هاي رايانه‌اي بوده است، توسط بيش از 60 هزار نفر ساعت از متخصصان و نخبگان فن‌آوري اطلاعات و رياضي کشور انجام شد.

 


مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني، فرانشيز خدمات تشخيصي درماني و حق بيمه در سال 92 را اعلام کرد.
محمدباقر هوشنگي در گفت‌وگو با ايسنا از تصويب رقم سرانه درمان سال جاري به مبلغ 143 هزار ريال خبر داد.
وي با اشاره به فرانشيز خدمات تشخيصي درماني در سال 92 اظهار کرد: فرانشيز خدمات تشخيصي درماني در بخش بستري دولتي 10 درصد و در بخش سرپايي دولتي 30 درصد تعيين شده است.
وي افزود: فرانشيز خدمات تشخيصي درماني در بخش دولتي در مناطقي که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برقرار مي‌شود، مطابق دستورالعمل‌هاي ابلاغي ستاد کشوري پزشک خانواده و نظام ارجاع اخذ مي‌شود.
مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني در سال 92 گفت: نرخ سرانه حق بيمه درمان خانواده‌هاي کارکنان کشوري و لشگري شاغل و بازنشسته در سال 92 معادل 5 درصد حقوق و مزاياي مستمر تا سقف 2 برابر حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار تعيين شده است.
هوشنگي ادامه داد: نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني در سال 92 براي ساير گروه‌ها (بيمه ايرانيان، ساير اقشار از جمله بنياد شهيد و امور ايثارگران، طلاب، بسيجيان، دانشجويان، وکلا، نظام پزشکي، عائله درجه 2 و 3 کارکنان وظيفه) برابر با 143 هزار ريال است.
وي در ادامه در مورد جزييات بيشتر نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني در سال 92 براي ساير گروه‌ها نيز گفت: سهم بيمه‌شدگان و دولت در صندوق بيمه ايرانيان هر يک معادل 50 درصد سرانه مصوب شده است.
هوشنگي ادامه داد: در مورد گروه‌هاي نيازمند نيز ميزان بخشودگي سهم مشارکت بيمه شده مازاد بر 50 درصد بر اساس دستورالعمل بيمه سلامت ايران، کميته امداد امام ‌خميني(ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري تعيين و حداقل مشارکت بيمه‌شده از نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني معادل 15 درصد است.
مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي همچنين در مورد ميزان بخشودگي براي اقشاري که از سوي کميته امام‌خميني(ره) و سازمان بهزيستي معرفي مي‌شوند نيز بيان کرد: ميزان بخشودگي براي اين اقشار 2 ساله است، بدين معنا که اين اقشار تنها در اين 2 سال مي‌توانند از تخفيف ارائه شده استفاده کنند.
هوشنگي به نرخ حق سرانه بيمه خدمات درماني براي بيماران خاص اشاره کرد و افزود: 100 درصد نرخ سرانه بيمه خدمات درماني که 143 هزار ريال تعيين شده است براي بيماران خاص و تحت پوشش صندوق ايرانيان، توسط دولت تامين مي‌شود.
وي در ادامه در مورد حق بيمه افراد تبعي درجه 2 و 3 توضيح داد: حق بيمه براي افراد تبعي درجه 2 همانند زن، دختر و پسر طبق ضوابط جاري مورد عمل هر صندوق و معادل حق سرانه مصوب، از بيمه شده اصلي کسر مي‌شود.
هوشنگي افزود: حق بيمه براي افراد تبعي درجه 3 نيز مانند پدر، مادر، خواهر و برادر طبق ضوابط جاري مورد عمل هر صندوق معادل دو نهم مازاد بر حق بيمه مصوب از حق بيمه شده اصلي کسر خواهد شد.
مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شمول افراد تبعي درجه يک براي فرزندان ذکور را تا پايان سن 22 سال و در صورت تحصيل تا پايان 25 سال و براي فرزندان اناث تا زمان ازدواج دانست.

 


معاون قرنطينه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: تاکنون خبرهاي بسياري مبني بر صادرات گندم از هند و پاکستان به ايران منتشر شده، اما گندم اين کشورها از نظر سازمان مورد تاييد قرار نگرفته است.
علي‌اکبر ياسمي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: هيچ يک از شرايط قرنطينه‌اي براي واردات گندم کشورهاي هند و پاکستان به ايران اعمال نشده است. در همين زمينه سخنگوي وزارت بازرگاني پاکستان اعلام کرده براي تسويه بدهي 53 ميليون دلاري ايران بابت برقي که از اين کشور خريده، درصدد است به ازاي آن 100 هزار تن گندم به ايران صادر کند که معاون سازمان حفظ نباتات سلامت و بهداشت اين محصول پاکستاني را از نظر اين سازمان (به عنوان مرجع تاييد کننده سلامت گياهان وارداتي و صادراتي کشور) رد کرد.
براساس اعلام وزارت بازرگاني پاکستان محموله 100 هزار تني گندم اين کشور قرار بود اواسط فوريه به ايران ارسال شود اما به دليل آماده نبودن پاکستان براي برگزاري انتخابات 11 مه اين واردات به تاخير افتاد که با توجه به پايان انتخابات پاکستان، اين محموله در اسرع وقت قرار است به ايران صادر شود.
بنابراين گزارش: مدت‌هاست مسئولان هندي و پاکستاني براي صادرات گندمي که حتي خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش مي‌کنند تا شايد بازاري براي محصول شان بيابند و بهاي ديگر محصولات خريداري شده از ايران را با صادرات گندم بپردازند اما ديگر کشورها مانند کره‌جنوبي حتي براي توليد خوراک دام خود هم حاضر به دريافت گندم از اين کشورها نشده‌اند.

 


مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، در بررسي لايحه بودجه سال 1392 کل کشور، بودجه شرکتهاي دولتي و واگذاري سهام آنها را مورد تحليل قرار داد.
دفتر مطالعات برنامه و بودجه اين مرکز اعلام کرد:
1- بودجه شرکت‌هاي دولتي در لايحه سال 1392 نسبت به قانون سال 1391 حدود 39 درصد افزايش يافته در حالي که سال قبل فقط حدود 3 درصد رشد داشت. بودجه اين شرکت‌ها بيش از 80 درصد از بودجه کشور را تشکيل مي‌دهد، اين در حالي است که اطلاعات بودجه‌اي 185 شرکت در حال واگذاري، برخلاف ماده (‍1) قانون محاسبات عمومي که بودجه شرکت‌هاي دولتي را قسمتي از بودجه کل کشور مي‌داند، از اين لايحه حذف شده است.
2- در لايحه بودجه سال 1392، منابع عمومي دولت از محل واگذاري سهام دولتي 000/62 ميليارد ريال پيش‌بيني شده که نسبت به رقم سال 1391 حدود 6/4 درصد کاهش يافته است.
3- در احکام لايحه بودجه سال 1392 بدون درج در سقف بودجه برخلاف اصل پنجاه و سوم قانون اساسي، مبلغ 000/300 ميليارد ريال براي واگذاري سهام درج شده که نسبت به رقم قانون بودجه سال 1391 حدود4/10 درصد کاهش يافته است.
لازم به ذکر است اگرچه احکام مربوط به واگذاري سهام و تهاتر آن با ديون دولت در لايحه بودجه سال 1392 تا حدودي مناسب‌تر از لايحه بودجه سال 1391 بوده، اما کماکان پيشنهاد دولت براي واگذاري سهام به منظور پرداخت تعهدات و بدهي‌هاي خود از شفافيت لازم برخوردار نبوده و با قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون‌اساسي مغايرت دارد.
4- شرکت‌هاي دولتي از سال 1391 طبق ماده (224) قانون برنامه پنجم توسعه مجبور شدند علاوه بر 40 درصد سود سهام عملکرد سال مالي قبل خود و ماليات معوقه‌شان، 40 درصد سود علي‌الحساب و ماليات علي‌الحساب سال مالي جاري خويش را نيز بپردازند.
دريافت اين ميزان ماليات و سود علي‌الحساب و فشارهاي ناشي از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها،‌فشار مالي زيادي را به اين شرکت‌ها تحميل کرده است. اين امر به سود‌آوري شرکت‌ها به ويژه شرکت‌هايي که در حال واگذاري هستند و جذابيت اين شرکت‌ها براي واگذاري، آسيب ‌زده است.
عملکرد ضعيف رديف سود سهام در قوانين بودجه سال‌هاي اخير (فقط 34 درصد در 10 ماهه سال 1391) اين موضوع را نشان مي‌دهد. با اين حال، افزايش نرخ سود علي‌الحساب شرکت‌ها به 50 درصد در لايحه بودجه سال 1392، فاقد مجوز قانوني است و نه تنها مشکلات اين شرکت‌ها را بيشتر خواهد کرد، بلکه مبلغ 427/130 ميليارد ريال به عنوان سود سهام در بودجه عمومي، عملکرد محدودي خواهد داشت و به کسري بودجه دولت منجر خواهد شد.
همچنين دفتر مطالعات حقوقي مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي به تحليل بودجه پيشنهادي سال 1392 کل کشور از منظر حقوقي پرداخت و اعلام کرد: از ديدگاه حقوقي، مجلس داراي صلاحيت تصويبي و صلاحيت نظارتي در فرآيند بودجه‌ريزي است.
الف) صلاحيت تصويبي: مجلس از منظر صلاحيت تصويبي، موارد زير را بررسي مي‌کند:
- راهبردهاي دولت در بودجه چيست؟
- راهبردهاي دولت براي انجام وظايف خود در هر يک از ابعاد کلان اقتصادي،‌ اجتماعي، فرهنگي و سياسي چيست؟
- راهبردهاي دولت براي انجام وظايف خود در هر يک از ابعاد بخشي (مانند امنيت، سلامت، آموزش و پرورش، صنعت، کشاورزي و...) چيست؟
- ميزان انطباق راهبردهاي بودجه با شرايط کلان کشور تا چه حد راهبردهاي اتخاذ شده در حوزه‌هاي کلان و بخشي مذکور، با اولويت‌هاي عمومي، ترجيحات ملي، منطقه‌اي و محلي منطبق و در عين حال با يکديگر سازگار است؟
مباني قانوني: آيا در پيش‌بيني منابع بودجه مباني قانوني رعايت شده است؟
آيا در پيش بيني مصارف بودجه مباني قانوني رعايت شده است و آيا انجام وظايف قانوني دولت با اعتبارات اختصاص داده شده امکانپذير است؟
آثار کلان راهبردهاي بودجه: آثار کلان مجموعه راهبردهاي اتخاذ شده و منابع و مصارف پيش‌بيني شده در بودجه در هر يک از ابعاد فرابخشي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي چيست؟
آثار بخشي و خرد مجموعه راهبردهاي اتخاذ شده و منابع و مصارف پيش‌بيني شده در هر يک از امور بخشي (مانند مسکن، حمل‌ونقل و...) چيست؟ و شاخص‌هاي عملکردي با هزينه‌کرد منابع عمومي نسبت به قبل چه تغييراتي خواهد کرد؟
ب) صلاحيت نظارتي: مجلس وظيفه خود را در دو مرحله (حين و بعد از اجراي بودجه) بر نتايج مالي و عملياتي بودجه اعمال مي‌کند. بنيان نظري اعمال نظارت مذکور دستيابي به اين هدف است که دولت کشور را با چه هزينه‌اي و با چه کيفيتي اداره مي‌کند.

 


قيمت سيمان با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت 5/21درصد افزايش يافت.
انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان مصوبه افزايش 14 تا 5/21درصدي قيمت سيمان را ابلاغ کرد.
به گزارش مهر، در پي امضاي تفاهم‌نامه‌اي بين انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت پيرامون، سرمايه‌گذاري، توسعه صنعت سيمان و قيمت‌گذاري اين محصول، افزايش قيمت سيمان فله از 26 ارديبهشت‌ماه به شرکت‌هاي سيماني ابلاغ شده است.
همچنين مديرکل صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال 18 ميليون و 500 هزار تن سيمان از ايران به خارج از کشور صادر مي‌شود.
محمد فاطميان گفت: سال گذشته ‍13 ميليون و 650 هزار تن سيمان و کلينکر به خارج از کشور صادر شد که حدود 12 ميليون تن آن سيمان و بقيه را کلينکر تشکيل داد.
وي افزود: سيمان توليدي ايران اکنون به 24 کشور دنيا از جمله عراق، افغانستان، ترکيه، روسيه، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان، گرجستان، قطر، کويت، امارات و حتي چين و هند صادر مي‌شود.
فاطميان با بيان اينکه سال گذشته حدود 71 ميليون تن سيمان در کشور توليد شده است ادامه داد: براساس برنامه پيش‌بيني شده واحدهاي سيماني کشور در مجموع 77 ميليون تن سيمان توليد خواهند کرد. وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران با صادرات سيمان به 24 کشور دنيا بعد از کشورهاي چين و هند در جايگاه سوم جهان قرار دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10