(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 - شماره 20495

حزب نواز شريف بدون ائتلاف دولت جديد پاکستان را تشکيل مي‌دهد
نماينده مجلس مصر: مفاد پيمان کمپ‌‌ديويد بايد تغيير کند
چهار سوي پنج قاره
پيشروي ارتش سوريه براي آزاد کردن شهر استراتژيک القصير
سردبير سابق فارين پاليسي: مشکل امروز دنيا بحران اروپاست نه سوريه
عمليات تروريستي مزدوران آمريکا و عربستان همچنان ادامه دارد
72 شهيد و 150 مجروح در دوشنبه خونين عراق
ادامه اعتراض‌ها به همسويي دولت ترکيه با آمريکا در بحران سوريه
راهپيمايي عليه اردوغان در آنکارا به درگيري با پليس ترکيه انجاميد
تداوم اعتراض‌ها به يورش ماموران آل‌خليفه به خانه شيخ عيسي قاسم
هزاران نفر در بنگلادش عليه دولت به خيابان‌ها ريختند
تظاهرات ضددولتي در شيکاگو عليه تعطيلي مدارس دولتي
زد و خورد شديد ميان تروريست‌هاي سلفي و پليس در تونس
اخبار ضد و نقيض از درگذشت رئيس‌جمهور الجزاير
   


حزب نواز شريف با کسب اکثريت در مجلس پاکستان دولت جديد را به تنهايي تشکيل مي‌دهد.
به گزارش ايسنا، حزب نواز شريف زماني توانست اکثريت را به دست آورد که 18 نامزد مستقل به اين حزب پيوستند.
با پيوستن اين نامزدها حزب نواز شريف موفق شد 124 کرسي را در پارلمان پاکستان به دست آورد. پارلمان پاکستان 342 کرسي دارد.
خبر ديگر اينکه 40 قانونگذار منتخب در مجلس پنجاب نيز به مسلم ليگ شاخه نواز ملحق شده‌اند.
وزير موقت اطلاعات اعلام کرد گمان مي‌رود که مسلم ليگ پاکستان شاخه نواز تا دوم ژوئن (12 خرداد) دولت خود را تشکيل دهد.

 


رئيس کميته دفاع در مجلس شوراي ملي مصر ضمن تاکيد بر لزوم بازنگري در مفاد پيمان «کمپ ديويد» گفت اين قرارداد باعث ايجاد ناامني در مرزهاي کشور شده است.
روزنامه «الاهرام» چاپ قاهره به نقل از «سعد عماره» گزارش داد که يکي از بندهاي اين پيمان محدود بودن تعداد نيروهاي ارتش و پليس مصر در صحراي سينا است.
وي با انتقاد شديد از امضاي پيمان کمپ ديويد از سوي حکام سابق مصر گفت در چارچوب اين قرارداد در منطقه‌اي به مساحت 180 کيلومتر مربع و به عمق 30کيلومتر تنها 750 نيروي پليس مصر مي‌توانند حضور داشته باشند که اين موضوع يکي از دلايل اصلي ناامني در اين منطقه محسوب مي‌شود.پيمان ننگين کمپ ديويد ميان انور سادات رئيس‌جمهور وقت مصر، مناخيم بگين نخست‌وزير وقت رژيم صهيونيستي و با حضور جيمي کارتر رئيس‌جمهور وقت آمريکا در هفدهم سپتامبر 1978 به امضا رسيد.

 


رايزني هنيه با مقامات مصري
سخنگوي دولت منتخب فلسطين از رايزني اسماعيل هنيه با مقامات مصري درباره گذرگاه رفح خبر داد.
طاهر النونو گفت، هنيه همواره پيگير تحولات جاري در گذرگاه رفح و مشکلات شهروندان و مسافران منتظر در اين گذرگاه و نيازمندي‌هاي ملت فلسطين است.
زخمي شدن پنج فلسطيني
در جريان درگيري‌هاي روز گذشته در شمال شهر رام‌الله ميان فلسطيني‌ها و نظاميان صهيونيست پنج فلسطيني زخمي شدند.
سربازان اسرائيلي از گاز اشک‌آور و گلوله‌هاي پلاستيکي و آب‌پاش براي متفرق کردن شهروندان فلسطيني استفاده کردند.
عمليات انتحاري در افغانستان
يک عامل انتحاري که لباس نيروهاي پليس افغانستان را پوشيده بود خود را در مقابل شوراي استان بغلان منفجر کرد و سبب مرگ 11 نفر شد.
در اين حمله انتحاري ده‌ها نفر نيز مجروح شدند که در ميان کشته‌شدگان رئيس شوراي استان بغلان نيز به چشم مي‌خورد.
جانشين اردوغان
رهبرحزب جمهوريخواه خلق ترکيه اعلام کرد که رجب طيب اردوغان نخست‌وزير در سفر اخيرش به آمريکا جانشين خود را به کاخ‌سفيد معرفي کرد.
به گفته وي «نومان کورتوسموش» معاون حزب عدالت و توسعه ترکيه جانشين اردوغان خواهد بود.
فرود اضطراري هواپيماي ناتو
يک فروند هواپيماي سي130 ناتو ناچار به فرود اضطراري در ولايت لوگار افغانستان شد.
در حادثه مشابهي در 22‌‌آوريل نيز يک هلي‌کوپتر ناتو در ولايت لوگار ناچار به فرود اضطراري شد که طي آن شبه‌نظاميان طالبان اقدام به گروگان گرفتن 9 سرنشين آن از جمله هشت تبعه ترک کردند.

 


سربازان سوري با پشتيباني تانک و جنگنده‌ به شهر راهبردي القصير در استان حمص حمله بردند و با به هلاکت رساندن تعداد زيادي از تروريست‌ها بر بخش‌هاي مهم اين شهر تسلط يافتند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ارتش سوريه طي روزهاي اخير اين شهر استراتژيک را که در نزديکي مرز لبنان قرار دارد هدف حملات هوايي و شليک توپخانه‌اي خود قرار داد که بخش‌هاي زيادي از اين شهر را به دست گرفت و تعداد زيادي از تروريست‌ها را به هلاکت رساند و تعداد بي‌شماري نيز خود را تسليم نيروهاي ارتش کردند.
تعدادي از سرکرده‌هاي تروريست‌ها نيز به «طرابلس» در شمال لبنان پناه برده‌اند و گزارش‌هاي اوليه حاکي است که در اين عمليات بيش از 100 تروريست کشته و ده‌ها تن ديگر بازداشت شده‌اند.
شبکه خبري «العاجل» نيز گزارش داد که يگان‌هاي ارتش سوريه ورزشگاه شهر در نزديکي محله‌هاي غربي، مرکز فرهنگي، کليسا و ساختمان شهرداري را پاکسازي کرده‌اند و پرچم سوريه را بر فراز ساختمان شهرداري نصب کردند.
شبکه خبري «راشا تودي» نيز گزارش داد که عمليات ارتش سوريه در محورهاي غربي و شمالي القصير ادامه دارد.
منطقه مرزي القصير به يکي از اصلي‌ترين پايگاه‌هاي استقرار تروريست‌ها در سوريه تبديل شده بود که ارتش سوريه با استقرار در مناطق مجاور عمليات گسترده براي پاکسازي کامل اين منطقه را آغاز کرده و پاکسازي کامل آن پيروزي مهمي براي ارتش سوريه به شمار مي‌آيد.
يک منبع نظامي ارتش سوريه با تاکيد بر اينکه اغلب مناطق شهر القصير هم‌اکنون در کنترل ارتش سوريه است گفت که طي دو روز آينده اين شهر يک منطقه امن اعلام خواهد شد.
وي افزود، بيش از 90 تروريست مسلح در همان 15 دقيقه اول درگيري‌‌ها کشته شدند.
اين منبع تاکيد کرد، با توجه به تدابير اتخاذ شده براي جلوگيري از فرار افراد مسلح در واقع تمام اين عناصر در حلقه محاصره ارتش سوريه گرفتار آمدند و شمار بسيار اندکي از آنها موفق به فرار شدند که فرار آنها نيز از طريق گذرگاه‌هايي که براي خروج اهالي شهر توسط ارتش سوريه ايجاد شده بود، صورت گرفت.
اين منبع نظامي ارتش سوريه همچنين خاطرنشان کردکه تاکتيک‌هاي اتخاذ شده از سوي ارتش سوريه در نبرد القصير گروه‌هاي تروريستي و افراد مسلح را غافلگير و زمينه را براي غلبه بر عناصر مسلح مستقر در اين شهر فراهم کرد.
وي با اشاره به اينکه نقشه نظامي ريخته شده براي شهر القصير از همه جهت حساب شده و دقيق بود، گفت: حتي اگر گروه‌هاي تروريستي واقعا قصد داشتند، در برابر ارتش سوريه مقاومت کنند، راهي جز مرگ نداشتند. گروه‌هاي تروريستي بارها تلاش کردند تا راه‌هاي ارتباطي يگان‌هاي مختلف ارتش سوريه را با يکديگر قطع کنند ولي تنها رهاورد آنان صدها کشته و زخمي بود.
ارتش سوريه همچنين موفق شد هفت انفجار تروريستي در مسير ادلب را خنثي کند. تروريست‌ها قصد داشتند يکي از مهمترين مسيرهاي ارتباطي ادلب و مناطق اطراف را نابود کنند.
شبکه الميادين اعلام کرد، اسناد به دست آمده در شهر القصير سوريه نشان داد که چندين کشور عربي و غربي به گروه‌هاي مسلح کمک کردند.
اين شبکه افزود، اين کمک‌ها شامل کمک‌هاي لجستيکي شامل سلاح، مهمات و تجهيزات نظامي، پول و دستگاه‌هاي پيشرفته ارتباطي است.
پيروزي‌هاي ارتش سوريه در شهر استراتژيک القصير و مناطق ديگر در شرايطي حاصل شده است که اتحاديه عرب و ائتلاف مخالفان سوريه از عمليات ارتش ابراز نگراني کردند.
اتحاديه عرب از همه طرف‌‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي خواست سريعا براي توقف تشديد اقدامات نظامي در سوريه وارد عمل شوند.
اتحاديه عرب همچنين خواستار تشکيل نشست فوق‌العاده درباره سوريه روز پنجشنبه شد.
اين نشست قرار است يک روزپس از کنفرانس به اصطلاح دوستان سوريه در اردن برگزار شود.
ساير رويدادها
* در پي تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي مرزي ترکيه، آنکارا تدابير شديد امنيتي در مرزهايش با سوريه اتخاذ کرد.
* روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، نبرد با سوريه و حزب‌الله تواني براي اسرائيل باقي نخواهد گذاشت.
* در دور جديد درگيري‌هاي شمال لبنان ميان حاميان و مخالفان نظام سوريه دو تن کشته و دست‌کم 9 تن ديگر زخمي شدند.
* ارتش رژيم صهيونيستي اعلام کرد گلوله‌هاي شليک شده از سوريه به بلندي‌هاي جولان تلفاتي دربر نداشت.

 


سردبير پيشين نشريه «فارين پاليسي» ضمن مقايسه بحران سوريه با بحران اقتصادي اروپا نتيجه گرفت، اوضاع اروپا وخيم‌تر است.
«مويسس نايم»، سردبير پيشين نشريه فارين پاليسي طي گفت‌وگويي با روزنامه اتريشي «دي‌پرسه» ضمن ارائه تحليلي متفاوت از اوضاع حاکم بر اروپا و سوريه نتيجه گرفت، «مشکل اول امروز دنيا» نه بحران سوريه بلکه بحران اروپاست.
«نايم» که عناوين مدير اجرايي بانک جهاني و وزير تجارت ونزوئلا را هم در کارنامه حرفه‌اي خود دارد گفت: در سوريه يک تراژدي وحشتناک اتفاق افتاده است اما به اعتقاد من بحران اقتصادي اروپا بسيار وخيم‌تر از بحران سوريه است. در سوريه ميليون‌ها نفر زندگي مي‌کنند و با تراژدي وحشتناک جنگ رو‌به‌رو هستند اما مسئله خطرناک‌تر از اين تراژدي، تغييرات آب و هوايي و بحران اقتصادي در اروپاست که عواقب آنها وخيم‌تر از بحران سوريه خواهد بود. واقعيت اين است که ميليونها خانواده به واسطه بحران مالي اروپا متزلزل شده است و هيچ کس نتوانسته اين بحران را حل کند.
به اعتقاد اين تحليلگر سياسي، مسئله مشترک در اين سه بحران (تغييرات آب و هوايي، سوريه و اروپا) اين است که هيچ‌کس قادر به حل کردن آنها نيست. به گزارش خبرگزاري مهر، «نايم» در ادامه خاطرنشان کرد: ما مدت‌هاست که شاهد جابه‌جايي قدرت در دنيا هستيم. اين جابه‌جايي از اروپا و ايالات متحده آمريکا به آسيا، از شمال به جنوب و از کاخ‌هاي رياست جمهوري به خيابان‌ها و از شرکت‌هاي بزرگ به شرکت‌هاي کوچک شکل مي‌گيرد. قدرت در هم شکسته است؛ به دست آوردن آن راحت‌تر شده اما کاربرد اين قدرت به دليل محدوديت‌هاي زيادي که وجود دارد سخت‌تر شده است.
وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو ضعف تصميم‌گيري‌هاي جهاني را انعکاسي از ضعف تصميم‌گيري در سطح ملي ارزيابي کرده و اظهار داشت: صدراعظم آلمان مانند يک گاليور است که توسط کوتوله‌ها احاطه شده است. وي مي‌خواهد ايده‌هاي گوناگوني را براي مقابله با بحران به کار ببرد و در عين حال مي‌داند که در اين زمينه بايد توافقاتي را با انتخاب‌کنندگان در خانه انجام دهد.
شبکه تلويزيوني «راشاتودي» نيز طي گزارشي اعلام کرد، اوضاع اقتصادي حاکم بر اروپا باعث شده مردم اين کشور بيش از هر زماني از عملکرد اتحاديه اروپا ناراضي باشند. براساس اين گزارش نتيجه تمام بررسي‌ها به يک نقطه ختم مي‌شود و آن نارضايتي و نااميدي مردم اروپاست.

 


انفجارهاي پي‌درپي تروريستي در دو شهر بصره و بغداد دست‌کم 72 شهيد و 150 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش روزنامه «تلگراف» انفجار 9 خودروي بمب‌گذاري شده در ايستگاه‌هاي اتوبوس، بازار و خيابان‌هاي پرتردد شمال شهر بغداد در مجموع به شهادت 24 نفر و زخمي شدن 112 نفر منجر شد. اين روزنامه انگليسي در ادامه افزود، منابعي رسمي در پليس بغداد اين آمار را تاييد و اعلام کردند احتمال افزايش کشته‌ها وجود دارد.
دو خودروي بمب‌گذاري شده نيز در شهر بصره يکي نزديک رستوران و ديگري در يک ايستگاه اتوبوس منفجر شد که 10شهيد و 27 مجروح برجاي گذاشت. تاکنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است اما به اعتقاد برخي تحليلگران، اين انفجارها ادامه انفجارهاي چند روز گذشته عراق است که در هفت منطقه اين کشور مجموعا 90 شهيد و 181 مجروح برجاي گذاشت.
با توجه به اينکه اين انفجارها هم در مناطق شيعه‌نشين و هم در مناطق سني‌نشين به وقوع پيوسته، احتمال اينکه هدف «تشديد اختلافات قومي- مذهبي» باشد به شدت قوي است.
تحليلگران مي‌گويند به احتمال زياد تروريست‌ها با حمايت‌هاي مالي، نظامي و اطلاعاتي عربستان و قطر و هدايت آمريکا از سوريه وارد اين کشور شده و به دنبال تکرار سناريوي سوريه در عراق هستند.
طي روزهاي گذشته مقامات سياسي و مذهبي کشورهاي مختلف از جمله وزارت خارجه روسيه نسبت به عواقب ادامه کشتار فرقه‌اي در عراق هشدار داد و افزود: اين توطئه‌ها از سوي همان کساني برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود که سوريه را ناآرام کرده‌اند!
از طرفي، نوري مالکي، نخست‌وزير عراق نيز براي جلوگيري از اختلاف‌افکني‌ها بين شيعه و سني خواستار برگزاري نماز وحدت بين اهل شيعه و سنت عراق شد. به گزارش واحد مرکزي خبر، نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي که روز يکشنبه از سوي دفتر نخست‌وزيري منتشر شد گفت؛ معنا و مفهوم نماز وحدت اين است که عراقي‌ها اعم از اهل سنت و شيعيان در يک مکان تجمع داشته باشند و اين چيزي است که ما خواهان آن هستيم. نماز وحدت واقعي بايد همه مسلمانان را از مذاهب گوناگون و با قوميت‌هاي مختلف در يک مسجد گرد هم آورد.
خبر ديگر اينکه به دنبال حمله افراد ناشناس به ايست و بازرسي‌هاي پليس در «الرمادي» عراق، دست‌کم 10 پليس کشته شدند.
به گزارش خبرگزاري «رويترز» هيچ گروهي تاکنون مسئوليت حمله به افراد پليس در عراق را برعهده نگرفته، اما گروه‌هاي تروريستي مسلح پيش‌تر با هدف قرار دادن نيروهاي امنيتي در پي ايجاد بي‌ثباتي در اين کشور دست داشته‌اند.
منابع پليس اعلام کردند: هفت نفر از نيروهاي پليس در حمله افراد مسلح به ايست‌هاي بازرسي و گشتي‌هاي نزديک شهرک «حديثه» در 190 کيلومتري شمال غربي بغداد کشته شدند.
پليس عراق همچنين اعلام کرد که در منطقه «راوه» در260 کيلومتري شمال غرب بغداد، افراد مسلح به ايست‌هاي بازرسي، منزل يکي از اعضاي شوراي استاني و مقر اقامت فرمانده پليس اين منطقه، حمله کردند که بر اثر آن سه مامور کشته و دو نفر ديگر زخمي شدند.

 


احزاب مخالف دولت ترکيه در آنکارا در تظاهراتي به مناسبت روز جهاني جوانان ضمن اعتراض به سياست خارجي دولت حزب عدالت و توسعه اين حزب را به تلاش براي فتنه‌انگيزي متهم کردند و خواستار بازنگري اين حزب در سياست خارجي خود شدند.
به گزارش شبکه تلويزيوني المنار، احزاب مخالف دولت ترکيه به مناسبت روز جهاني جوانان تظاهرات کردند و مخالفت خود را با سياست خارجي رجب طيب اردوغان نخست‌وزير اين کشور و شيوه تعامل وي با انفجارهاي اخير در ريحانلي اعلام کردند. حسن الطهراوي خبرنگار اين شبکه در ترکيه در گزارشي گفت: مراسم امسال در ترکيه به مناسبت روز جهاني جوانان به راهپيمايي و تظاهرات عليه دولت حزب عدالت و توسعه تبديل شد که به نظر تظاهرکنندگان ترکيه را با بحران‌ها و مشکلات زيادي رو به رو کرده است. با وجود آن که يک هفته از انفجارهاي اخير در منطقه ريحانلي در ترکيه مي‌گذرد، خشم ترک‌ها از دولت اردوغان هنوز فروکش نکرده است. حسن بصري اوزبي نايب‌رئيس حزب کارگران از احزاب مخالف در ترکيه گفت: اتفاقاتي که در ريحانلي افتاد نتيجه قابل پيش‌بيني تبعيت از آمريکا و تسليم شدن در برابر مواردي است که اين کشور ديکته مي‌کند.
عيسي غوک نماينده پارلمان ترکيه از حزب جمهوريخواه خلق مخالف دولت ترکيه گفت: از زماني که تحولات منطقه آغاز شد دولت اردوغان به ژاندارم آمريکا در منطقه تبديل شد و ضمن اجراي برنامه‌هاي امپرياليستي پيوسته به دنبال بهانه براي توجيه جنگ عليه سوريه است. در ادامه گزارش آمده است: اعلام بازداشت عاملان انفجارهاي ريحانلي بسياري از ترک‌ها را متقاعد نکرده است. آنها معتقدند در اين انفجارها رد پاي شبکه القاعده و جبهه النصره ديده مي‌شود که مي‌کوشند فتنه‌هاي طايفه‌اي بخصوص در استان انتاکيه به وجود بياورند. افق سولماز از وزراي سابق ترکيه گفت: ملت سوريه دوست ملت ترکيه است و با وجود تلاش‌هاي اردوغان براي فتنه‌انگيزي روابط دو ملت به همين شکل باقي خواهد ماند.
در جريان اين تظاهرات پليس با مخالفان اردوغان درگير شد. گفته مي‌شود که ده‌ها نفر از مخالفان نخست‌وزير ترکيه بازداشت شده‌اند.

 


جمعيت وفاق ملي اسلامي بحرين تاکيد کرد تعرض به خانه شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته بحريني اعلام جنگ عليه ملت بحرين است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبکه تلويزيوني المنار لبنان، حسين الديهي معاون دبيرکل جميت وفاق اسلامي بحرين که بزرگترين گروه شيعي مخالف رژيم آل‌خليفه است اظهار داشت، تعرض به خانه شيخ عيسي قاسم با توجه به جايگاه ايشان در ميان شيعيان جنگ عليه ملت بحرين است و مردم اين اهانت را ناديده نمي‌گيرند.
وي شيخ عيسي قاسم را پشتيبان کشور و حامي وحدت ملي دانست و گفت که وي حافظ کشور در برابر هرج و مرج و ناامني است که حکومت درصدد ايجاد آن است.
شوراي علماي شيعه افغانستان نيز با صدور بيانيه‌اي يورش نيروهاي مسلح بحرين به خانه شيخ عيسي قاسم را به شدت محکوم کرد.
شوراي علماي شيعه افغانستان در اين بيانيه ضمن تقبيح تهاجم به بيت اين روحاني برجسته شيعه از رژيم آل‌خليفه خواست به جاي ارتکاب چنين اعمال شرم‌آوري به مطالبات مشروع مردم پاسخ مثبت دهد.
از سوي ديگر، علماي بحرين مردم اين کشور را به حضور گسترده در تحصن جمعه آينده براي اعلام همبستگي با شيخ عيسي قاسم فراخواندند.
علماي بحرين شرکت در اين تحصن و تجمع گسترده را واجب شرعي و ملي دانستند.
گفتني است از هنگام حمله به منزل شيخ عيسي قاسم که روز جمعه صورت گرفت تاکنون تظاهرات ادامه‌داري در حمايت از روحاني برجسته بحريني و مخالفت با اقدام تجاوزکارانه رژيم آل‌خليفه صورت گرفته است و تظاهرکنندگان به رژيم آل‌خليفه هشدار داده‌اند که با آتش بازي نکند و کشور را به پرتگاه ناامني و خشونت نکشاند.

 


هزاران کارگر بخش نساجي بنگلادش در اعتراض به وضعيت حقوقي و شرايط کار خود به خيابان‌ها ريختند و با پليس درگير شدند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، هزاران کارگر بنگلادشي روزگذشته در داکا پايتخت اين کشور به خيابان‌ها آمدند و خواستار افزايش حقوق و بهبود شرايط کار خود شدند.
کارگران در حالي که عليه دولت شعار مي‌دادند بزرگراهي در منطقه صنعتي آشوليا در حومه پايتخت را مسدود کردند.
اين در حالي است که پليس بنگلادش بلافاصله مداخله کرد و با شليک گازهاي اشک‌آور و گلوله‌هاي پلاستيکي تظاهرکنندگان را متفرق کرد.
يک منبع پليس شمار تظاهرکنندگان را 12 هزار نفر اعلام کرد و شبکه خبري بنگلادش تعداد مجروحان را نيز 50 نفر اعلام کرد. اين تظاهرات در شرايطي صورت مي‌گيرد که مردم بنگلادش هنوز از مرگ 1127 کارگر بخش پوشاک اين کشور در حادثه فرو ريختن ساختماني هشت طبقه در حومه داکا خشمگين هستند.
کارگران معترض خواستار افزايش سطح دستمزدها و همچنين مجازات صاحب ساختمان فرو ريخته هستند.
بنگلادش با توجه به پايين بودن سطح دستمزد در اين کشور و فراواني کارگران به دومين کشور صادرکننده لباس جهان تبديل شده است.

 


مردم شيکاگو در اعتراض به تعطيلي مدارس دولتي به دليل مشکلات مالي، تظاهرات کردند.
صدها نفر از معلمان، دانش‌آموزان و اوليا در شيکاگو به نشانه اعتراض به تصميم مقامات مسئول به تعطيلي 54 مدرسه دولتي روزهاي يکشنبه و دوشنبه تظاهرات کردند.
برخي مسئولين اداره منطقه مرکزي شيکاگو اعلام کرده‌اند براي جبران کسري يک ميليارد دلاري بودجه ناگزير است اين مدارس را تا پايان سال جاري ميلادي تعطيل کند. ماه مارس گذشته نيز هزاران نفر از مردم اين شهر به همراه معلمان و دانش‌آموزان در محکوميت چنين سياست رياضتي تظاهرات کرده بودند.
در صورت اجراي اين طرح بيش از 50 هزار دانش‌آموز مجبور به تغيير مدارس شده شغل دستکم يک هزار معلم نيز تهديد خواهد شد.
براساس اين گزارش طي سال‌هاي گذشته، دستکم در 70 شهر آمريکا بنا به دلايل مختلف به ويژه بحران مالي، مدارس دولتي تعطيل شده‌اند.

 


در پي درگيري‌هاي شديد ميان تندروهاي سلفي و پليس در اطراف پايتخت، نخست‌وزير تونس هشدار داد به تروريست‌ها فرصت نمي‌دهيم.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علي العريض که به قطر سفر کرده است گروه سلفي «انصارالشريعه» را گروهي غيرقانوني خواند و خاطرنشان کرد دولت تونس با هر طرفي که بخواهد امنيت و ثبات اين کشور را به مخاطره اندازد به شدت برخورد خواهد کرد.
وي تاکيد کرد، تندروهاي سلفي دست به اقدامات تروريستي و غيرقانوني مي‌زنند که دولت با آنها به شدت برخورد امنيتي و قضايي خواهد کرد.
تونس طي يک ماه گذشته شاهد اقدامات تروريستي گروه تندرو و سلفي انصارالشريعه بوده است و اين گروه تلاش مي‌کند تا با ايجاد تنش‌هاي سياسي و ناآرامي‌ در کشور، تونس را ناامن و بي‌ثبات کند.
در تازه‌ترين درگيري‌ها ميان اعضاي اين گروه تندرو با پليس و نيروهاي امنيتي در اطراف پايتخت و شهر قيروان يک نفر کشته شد. در جريان اين درگيري 10 تن ديگر نيز مجروح شدند.طرفداران انصارالشريعه قصد تجمع در شهر قيروان را داشتند که پليس مانع برگزاري تجمع آنان شد و همين مسئله به درگيري ميان آنان منجر شد.
هواداران انصارالشريعه به سوي نيروهاي امنيتي سنگ پرتاب کردند و برخي مراکز امنيتي را به آتش کشيدند که بر اثر اين اقدامات تعدادي از نيروهاي پليس زخمي شدند.

 


شبکه تلويزيوني وابسته به مخالفان الجزاير در گزارشي از مرگ باليني عبدالعزيز بوتفليقه رئيس‌جمهور الجزاير خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين شبکه تلويزيوني اعلام کرد، بوتفليقه به دليل بحراني شدن وضعيت جسمي از دنيا رفته است و خبرهاي منابع رسمي مبني بر بهبود شرايط جسمي وي صحت ندارد.
در اين گزارش آمده است، رئيس‌جمهور الجزاير در شرايطي به پاريس منتقل شده که به دليل سکته در شرايط بسيار ناگواري قرار دارد و بعيد است به شرايط سابق بازگردد.اين شبکه تلويزيوني اظهار داشت، منابع پزشکي اعلام کرده‌اند که بوتفليقه در 76 سالگي از دنيا رفت اما مقام‌هاي الجزايري همان رفتاري را که پس از مرگ بومدين در پيش گرفته بودند تکرار کرده‌اند تا شرايط براي اعلام رسمي اين خبر فراهم شود.
خبر مرگ بوتفليقه در برخي از شبکه‌هاي اجتماعي نيز منتشر شده است. براساس اسناد فاش شده در ويکي‌ليکس عبدالعزيز بوتفليقه از بيماري سرطان معده رنج مي‌برد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10