(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 - شماره 20495 

ضرورت تبيين رهنمودهاي امام و رهبري در انتخاب فرد اصلح (بخش نخست)
از ولايت مداري تا توانمندي اجرايي
   


پريسا جلالي
“ مگر در دنياى دموکراسى اجازه مى‌دهند کسانى که با اصول و مبانى يک نظام مخالف‌اند، بيايند داخل حاکميت آن نظام شوند؟ هيچ جاى دنيا چنين اجازه‌اى نمى‌دهند. البته معلوم است که ما هم اجازه نمى‌دهيم. کسانى که قانون اساسى را قبول ندارند، کسانى که اصل نظام جمهورى اسلامى را قبول ندارند، اين‌ها بيايند در رأس نظام جمهورى اسلامى قرار بگيرند؟! اسم اين اصلاح‌طلبى است؟”
با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در تاکيد ايشان نسبت به تعهد و تقيد نامزدها به قانون اساسي مي توان اهميت اين موضوع را دريافت که نامزدها چنان چه داراي آراء و حمايت هايي از سوي برخي گروه هاي داخلي و خارجي باشند و يا حلقه هايي از بعضي دوستان معلوم الحال به دورشان تنيده باشند بايد با دقت و حساسيت بيشتري از فيلتر مباني ارزشي انقلاب و قانون اساسي عبور کنند.
همان طور که امام راحل نيز تاکيد داشتند: “ مجرد اين که اين آدم خوبى است خيلى ، اول وقت نمازش را مى‏خواند و نماز شب مى‏خواند کفايت نمى‏کند . بايد تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لکن اين مسائل هم باشد .”
رهنمودها و توصيه هاي امام و رهبري در هر برهه اي و عرصه اي براي مسئولان و مردم راهگشا بوده است. تا جايي که هر زمان اشکالي در مورد خاص پديد مي‌آيد مهم ترين مرجع ، سخنان امام راحل و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب کليد رفع مشکلات و شبهات است.
برگزاري انتخابات هم مي تواند گاهي شبهاتي ايجاد کند که محل مناقشه گروه ها و جناح ها باشد. همان طور که در مورد بررسي صلاحيت نامزدها بارها موضوعاتي مطرح شده و در نهايت تاکيدات اين دو بزرگوار فصل الخطاب واقع شده است.
اما رئيس جمهور به عنوان عالي‌ترين مقام بعد از مقام رهبري بايد داراي شرايط ويژه‌اي باشد ؛ اصل 115 قانون اساسي مبين همين ادعاست. طبق اين اصل رئيس‌جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي که واجد شرايط خاص مانند ايراني‏الاصل ، تابعيت ايران، مدير و مدبر ، داراي حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مقيد به مذهب رسمي کشور باشند، انتخاب شود . به واقع، نه تنها در ايران بلکه در تمامي جوامعي که ادعاي مردم سالاري و دموکراسي دارند مخالفين حکومت ها نمي توانند در پست هاي حساس و کليدي قرار بگيرند. از اين روست که شرايط احراز صلاحيت نامزدها براي مجريان امر و مردم قابل تشخيص مي شود.
يک رييس جمهور مردمي
نقشه راه مشخص و بارز است اما علاوه بر آنچه ذکر شد مردم بايد بر اساس چه مبنايي کانديداي اصلح را بشناسند و انتخاب کنند؟
رئيس‌جمهور بايد آرمان‌گراي واقعي باشد و در همه شرايط از اصول اساسي نظام ذره‌اي تنزل نکند و در قول و عمل معتقد به گفتمان انقلاب اسلامي و در کنار آن اهل شور و مشورت با نخبگان باشد.
اما در کنار اين ويژگي، رئيس جمهور محبوب، يک رئيس جمهور مردمي است که به آرمان ها و ارزش هاي نظام اسلامي کاملا پايبند باشد.
وقتي براي مصاحبه در جمع مردم از قشرها و صنف‌هاي مختلف قرار گرفتيم دريافتيم مردم به کانديدايي راي خواهند داد که درد مردم را درک کند و با مشکلات دست و پنجه نرم کرده باشد و برنامه اي براي رهايي از مشکلات داشته باشد. البته همه اين شرايط را وقتي انتظار داشتند که نامزد اصلح حتما ولايت مدار باشد و اصول قانون اساسي را پذيرا بوده باشد.
رضا خسروي صاحب يک شرکت توليدي است. وقتي همراه عکاس روزنامه در خيابان انقلاب تهران مشغول مصاحبه بوديم، ابراز کرد که او هم مي خواهد صحبتي داشته باشد.
وي مي گويد: قبل از هر چيز مساله مهم اين است که برنامه هاي نامزدها بررسي شود. به فرموده امام خميني (ره) بايد نامزد اصلح که مردمي است انتخاب شود بنابراين بايد برنامه هاي انتخاباتي کانديداها را ببينيم تا مشخص شود آيا هم درد مردم هست و در برنامه هايش چقدر به مشکلات مردم رسيدگي مي کند.
وي مي گويد:البته تا اعلام نهايي نامزدهاي تاييد صلاحيت شده مدت زمان کمي در اختيار مردم است تا دقيق بررسي کنند اما با برنامه هاي عملياتي نامزدهاست که متوجه مي شويم چقدر به فکر مردمند. چقدر حاضرند به خون شهدا وفادار بمانند و چقدر دلشان براي آرمان هاي انقلاب مي سوزد.
خسروي از خلال ويژگي مردمي بودن رييس جمهور به اين موضوع مي رسد که نامزد مورد نظر بايد مردمي و اهل مشورت با نخبگان باشد و با کمک مسئولان ديگر به رفع مشکلات بپردازد.
مجتبي اکبري دانشجوي رشته داروسازي به فردي راي خواهد داد که مشکلات مردم را برطرف کند، اقتصاد را سرو سامان دهد و به داد فرهنگ برسد.
وي در گفت و گو با گزارشگر کيهان اظهار مي دارد: قبل از هر چيز نامزدها بايد برنامه اي براي حل مشکلات اقتصادي حاکم بر مملکت داشته باشند. فشارهايي که بر کشور تحميل مي شود آيا راهکار سياسي دارد و مي توان کاهش داد يا اين که بايد بر مواضع بحق خود پايداري کرد و به نتيجه رسيد خانم رقيه داوود نژاد کارمند يکي از ادارات دولتي است که به قول ها و وعده هاي تبليغاتي نامزدها اشاره مي کند و مي گويد:نامزدها بايد به وعده هايي که به مردم مي دهند عمل کنند چون برخي از مسئولان به محض رسيدن به جايگاه مورد نظرشان وعده هايي را که داده اند فراموش مي کنند.
ولايت پذيري نشانه بارز نامزدها
انتخابات در ايران به ويژه انتخابات رياست‌جمهوري صرف نظر از نتايج آن، يک فرصت طلايي است که اگر بتوانيم اين انتخابات را به يک حماسه سياسي تبديل کنيم ‌نتيجه آن افزايش ضريب ايمني جامعه و افزودن بر اقتدار روزافزون نظام اسلامي خواهد بود.
اما چگونه مي توان حماسه آفريد و با توسل به آن ضريب ايمني جامعه وافزايش اقتدار نظام را تضمين کرد؟
حسين هاشمي پزشک عمومي است و دقايقي از وقتش را براي پاسخ دادن به اين سوال در اختيارمان مي گذارد.
وي عقيده دارد: اولويت هاي شناخت نامزدها را رهبري مشخص کرده اند و با تبعيت از رهنمود هاي ايشان به آساني کانديداي اصلح شناخته مي شود.
هاشمي با اشاره به شرط ديگر تشخيص صلاحيت نامزدها مي گويد: براي انتخاب فرد شايسته بايد به دنبال افرادي باشيم که هم به قانون اساسي عمل کنند و هم مورد اعتماد و همراه با ولايت فقيه باشند.انتخابات رياست جمهوري همان نماد حماسه سازي است که با توجه به رهنمود هاي رهبري عملي مي شود.
اما يک صاحب نظر معتقداست:برخي از نامزدها ممکن است نگرش و بينش و عملکردي نزديک به غرب داشته باشند ولي آن را بروز ندهند که البته با تحقيق درباره عملکرد گذشته آن نامزد مي توان به حقايق موجود پي برد.
علي دروديان دبير انجمن اسلامي دانشگاه بين‌الملل قزوين هم که تلفني با وي گفت و گو کرده‌ايم، با تاکيد بر گفته هاي فوق عقيده دارد: مهم ترين مساله‌اي که بايد اهميت داد اين است که کانديداي مورد نظر ما دين اسلام را در بينش و عملکردش مدنظر قرار دهد و پياده کند. اين مهم ترين شاخصه براي فردي است که قرار است سرنوشت امور اجرايي را در بخش سياست، اقتصاد و فرهنگ به دستش بسپاريم.
وي نيز ضمن تاکيد بر ولايت مداري نامزد اصلح، مي گويد: اولويت در فضاي اقتصادي و فرهنگي و سياسي توسط رهبر انقلاب ترسيم شده و اگر رئيس جمهورِ ولايت مداري انتخاب شود حتما به اين الگو توجه خواهد کرد.
دروديان در مورد برنامه هاي نامزدها تاکيد دارد که وضعيت اقتصادي با محوريت غلبه بر تحريم ها بايد سر و سامان داده شود و هر دولتي اولويت نخستش همين است اما ساماندهي فرهنگي و تعريف سبک زندگي که رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالي تاکيد داشتند مغفول مانده است. در صورتي که يکي از اولويت هاي مهم، فرهنگ است و کمتر کانديدايي دراين دوره براي آن برنامه اي داشته است.
تمکين به توصيه هاي رهبري
بازگشت به سوابق نامزدها ميانبر خوبي براي شناخت آن ها و اهداف و برنامه هايشان است.
به طوري که حجت الاسلام و المسلمين حميد نگارش فعال فرهنگي و از اساتيد دانشگاه صنعتي شريف مي گويد: بايد فردي را انتخاب کنيم که به مطالبات مطرح شده از سوي امام و رهبري اهميت دهد. براي همين بايد به پيشينه و سوابق افراد رجوع کنيم . تمکين نامزدها به قانون اساسي و توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري شناخت و انتخاب را تسهيل مي کند.
وي در ادامه گفت و گويش با گزارشگر کيهان شرط ديگر صلاحيت نامزدها را آگاهي آن ها از زمان و مکان و شناخت دقيق از عرصه هاي سياسي و اقتصادي مي داند و معتقد است: يکي از نکاتي که رهبر انقلاب هميشه مدنظر داشته اند اين است که چقدر اين افراد براي قشر محروم جامعه کار کرده اند و برنامه دارند؟ بنابراين ميزان توجه نامزدها به اين توصيه ها مهم است. اگرچه دغدغه هاي ديگري مثل توجه به شرايط اقتصادي و سياسي روز هم مهم است.
رهنمود ديگري که رهبري به آن تاکيد دارند حذف نقاط ضعف روساي جمهور و گرفتن نقاط قوت آنهاست که همين توصيه زمينه هاي تخريب ديگر نامزدها را از بين مي برد و شرايط برگزاري يک انتخابات سالم را رقم مي زند.
اين مدرس دانشگاه شريف اظهار مي دارد: توجه به فرهنگ عمومي و نگاه به فرهنگ ديني مردم يکي از مسايل مورد غفلت طي سال هاي اخير بوده و رئيس جمهوري مي خواهيم که به اين فرموده امام راحل توجه کند که فرمودند: مبدا همه خوشبختي ها و بدبختي ها فرهنگ ديني است. امروز نظام ليبرال دموکراسي غرب فرهنگ ديني و فکر مردم را در اختيار گرفته بنابراين نامزد اصلح و برجسته کسي است که برنامه اي براي مقابله با اين موضوع داشته باشد.
دين گرايي، يک نياز اساسي
انقلاب اسلامي ايران با شعار انديشه هاي الهي و اسلامي با محوريت امام راحل به عنوان رهبر کبير جمهوري اسلامي پيروز شد.
حکومت هايي که درعرصه فرهنگ يا سياست يا فقط و فقط در باب شعارهاي خاصي مثل آزادي و عدالت که ويژگي حکومت هاي اومانيستي است، فعاليت مي کنند سرنوشت خوبي نخواهند داشت. مشابه آن چه در بلوک شرق اتفاق افتاد. حکومت کمونيستي که دين را کنار گذاشته بودند و در نهايت هم به فروپاشي محکوم شدند.
در غرب هم حکومت هايي روي کار آمده اند که صرفا به مقوله آزادي از نوع بي بند و باري توجه دارند و بي بندوباري افسارگسيخته امروز به معضلي در اين کشورها مبدل شده است.
طبيعي است چنين حکومتي نياز به رئيس جمهوري دارد که در درجه نخست پايبند به دين و آرمان ها و ادامه دهنده ارزش ها باشد.
اما برخي کانديداها در فضاي شعاري به سر مي برند و تنها به يک شاخص عادي و سطحي اشاره مي کنند. در چنين شرايطي تکليف چيست؟
سيد جواد جباري دانشجوي رشته عمران است که مخاطب سوالات ما قرار مي گيرد. وي مي گويد: اين افراد متوجه مفهوم عميق انديشه هاي اسلامي نشده اند . نظام اجرايي بايد تثبيت کننده برنامه ها با در نظر گرفتن سلايق مردم باشد و رفاه عمومي مردم را تامين کند که نشات گرفته از انديشه هاي اسلامي است و در يک کلام گوش به فرمان رهبري باشد. وي ادامه مي دهد: ما نمي توانيم دولتي داشته باشيم که عدالت طلبي را فرياد بزند اما در مقابل جريان استکباري در دنيا سکوت کند و برنامه اي براي اقتصاد و معيشت مردم نداشته باشد. اگر دين گرا باشد حتما به مسائل ديگر هم اهميت مي دهد و با وجدان کار خواهد کرد. جباري در گفت و گو با گزارشگر کيهان ادامه مي دهد: رئيس جمهور اصلح شخصي است که از سطحي نگري پرهيز کند و در عرصه داخلي و خارجي به معني واقعي کلمه انديشه ها و رهمنودهاي رهبري را به اجرا بگذارد.
توانمندي اولويت بعدي است
اشاره کرديم که شناخت از وضعيت موجود و آگاهي و علم از مشکلات، موانع، تهديدها و حتي امکانات موجود کافي نيست بلکه يک شرط ديگر موفقيت در عرصه اجرايي داشتن توانمندي و قدرت اجراي برنامه هاي مدون و مصوب است.
موضوعي که محمد باقري عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي مطرح مي کند.
اين نماينده مجلس يکي از ويژگي هاي اصلي رياست جمهوري را داشتن توانمندي در امور اجرايي و پياده کردن برنامه هايش مي داند و مي گويد: توصيه هاي اکيد رهبري و امام راحل بر اين مبنا بوده که بالاترين مقام اجرايي کشور مي بايست قدرت و توانايي برعهده گرفتن مسئوليت را دارا باشد و با توانمندي و علم و آگاهي نسبت به وظايف و اختياراتش اهداف عاليه نظام را محقق کند.
اما باقري عقيده دارد: متاسفانه گاهي اوقات اين بحث ناديده گرفته مي شود . براي جلوگيري از بروز خطاهاي احتمالي از سوي روساي جمهور بايد امروز بررسي کنيم که نامزد مورد نظر ما آيا توانمند است و قدرت مديريت در حوزه هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي و سياست خارجي را دارد؟ شروط ديگري هم وجود دارد که در قانون اساسي به آن اشاره شده و فکر مي کنم روند نظارت شوراي نگهبان قدري کار انتخاب را آسان کند.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10