(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 - شماره 20495

جشنواره بزرگ قرآني وزارت دفاع برگزار شد
   


جشنواره بزرگ قرآني وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، با حضور بيش از دو هزار نفر از فعالان و نخبگان قرآني شاغل در اين وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ قرآني در بين کارکنان وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، جشنواره بزرگ قرآني اين وزارتخانه با حضور بيش از 2 هزار نفر از فعالان و نخبگان قرآني به ميزباني اداره عقيدتي سياسي سازمان صنايع هوايي در مجموعه فرهنگي- ورزشي 12 بهمن سازمان صنايع هوايي برگزار شد.
اين جشنواره که با تلاوت آياتي از سوره مبارکه «فاطر» توسط کريم منصوري، قاري بين‌المللي قرآن کريم کشورمان آغاز شد، پس از نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران، نمايش قرآني توسط 40 نفر از خردسالان سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح اجرا گرديد و در ادامه هم‌خواني سوره مبارکه «نباء» توسط حاضران و به سرپرستي استاد شاپوري اجرا شد.
در اين مراسم قرعه‌کشي ميان فعالان قرآني وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح انجام شد و به برگزيدگان جوائز نفيسي نظير کمک هزينه مکه مکرمه، کربلا، مشهد مقدس و ده‌ها هديه اهدا شد.
سردار وحيدي:
وزارت دفاع امروز مجهز به آموزه‌هاي قرآن است
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طي سخنان مبسوطي در اين جشنواره قرآني گفت: امروز فرهنگ وزارت دفاع، فرهنگ قرآني است و مجهز شدن به آموزه‌هاي قرآن کريم ما را براي دفاع از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي آماده مي‌کند.
سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي افزود: کساني که قلب‌شان با قرآن کريم است، معذب نخواهند بود و مغذب نخواهند شد، زيرا با قرآن کريم که همان کلام خداي مهربان است در ارتباط هستند.
وي در ادامه افزود: قرآن کريم همه حيات ما و راه ارتباطي انسان با خدا است و قرآن شفا و نور است و ما را به دامن هدايت و ولايت مي‌برد تادر آن به آرامش و انسانيت برسيم. قرآن کريم بشارت است و اگر بخواهيم عالم هستي را کتابت کنيم، قرآن مي‌شود، البته هيچ کسي نمي‌تواند کلامي مانند آيات الهي را بياورد، زيرا آيات الهي قرآن کريم، همان کلام خداوند است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اظهار کرد: در روز قيامت که همه خلايق صف کشيده‌اند، فردي به صورت انسان به بهترين شکلي حاضر مي‌شود و وقتي از جلوي صف مسلمانان عبور مي‌کند، آنان مي‌گويند که اين فرد به طور يقين جزء شهداء است و وقتي از جلوي صف شهداء عبور مي‌کند، آنها مي‌گويند، اين فرد به طور يقين از انبياء است، وقتي از جلوي صف انبياء عبور مي‌کند، آنها مي‌گويند، اين فرد به طور يقين جزيي از ملائکه است و وقتي از جلوي صف ملائکه عبور مي‌کند، آنان مي‌گويند که اين فرد به طور يقين جزء مقربان و نزديکان الهي است و او به سمت عرش مي‌رود و خداوند به او خطاب مي‌کند که از من هر چه مي‌خواهي بگو تا اجابت کنم و اين وجود نازنين و شريف قرآن کريم است.
سردار وحيدي تصريح کرد: اين وجود با عظمت و مقدس در کنار ما قرار دارد و قرآن کريم براي اين منظور نازل شده است تا ما را از ظلمت به سوي نور هدايت کند و به صراط مستقيم راهنمايي کند، اما صراط مستقيم چيست، حضرت علي(ع) مي‌فرمايند که من صراط مستقيم هستم، پس نتيجه مي‌گيريم که ائمه اطهار(ع) صراط مستقيم هستند.
وي گفت: پيامبر اسلام فرمودند «من در ميان شما دو امانت نفيس و گرانبها مي‌گذارم، يکي کتاب خدا قرآن و ديگري عترت و اهل بيت خودم. مادام که شما به اين دو دست بيازيد هرگز گمراه نخواهيد شد و اين دو يادگار من هيچ‌گاه از هم جدا نمي‌شوند» و اهل بيت(ع) مفسران قرآن کريم هستند و ما را به دامن امامت و ولايت مي‌برند تا ما آرامش يابيم و به نقطه اوج انسانيت برسيم.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح عنوان کرد: درحال حاضر امام زمان (عج) وجود دارد و همين نعمت نمي‌گذارد بين قرآن کريم و اهل بيت(ع) جدايي افتد و کساني که به وجود حضرت وليعصر(عج) اعتقادي ندارند، نمي‌توانند پاسخي درباره حديث شريف ثقلين داشته باشند.
سردار وحيدي بيان کرد: قرآن کريم براي فکر کردن نازل شده است و امروز فرهنگ وزارت دفاع، فرهنگ قرآني است و مجهز شدن به آموزه‌هاي قرآن کريم ما را براي دفاع از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي آماده مي‌کند.
وي اظهار کرد: حضور شما قرآنيان گوشه‌اي از جامعه قرآني کشور را نشان مي‌دهد و در مجموع اين نشان‌دهنده حرکت جامعه ايران اسلامي در مسير قرآن کريم است و همين موضوع نويدبخش شکل‌گيري جامعه قرآني است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تصريح کرد: امروز دشمنان ما از قرآن کريم و رشد آن نگران هستند و با وجود مسايل زيادي که در جهان و منطقه وجود دارد، جمهوري اسلامي ايران با تمام قدرت ايستاده است و روزبه‌روز سنگرهاي جديدي فتح مي‌کند و اين از برکات مسلح بودن جامعه ما به قرآن کريم است.
سردار وحيدي گفت: همه نظام‌هاي سياسي، اخلاقي، اقتصادي و دفاعي بشر از متن قرآن کريم بيرون آمده است، بنابر اين بايد خود را بيش از پيش به اين سلاح بزرگ که همان مفاهيم عظيم قرآني است، مجهز کنيم.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع:
در کنار اقتدار دفاعي
به دنبال اقتدار قرآني هستيم
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين قندهاري رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع نيز در حاشيه اين جشنواره در جمع خبرنگاران با تاکيد بر محور قرار دادن قرآن در زندگي فردي و اجتماعي افزود: قرآن، جلادهنده قلوب، کفاره گناهان و باعث درخشش تلاوت‌کننده خود در نزد آسمانيان است.
وي در ادامه با بيان اينکه جشنواره قرآني وزارت دفاع براي نخستين بار برگزار مي‌شود، افزود: در جشنواره سعي شده است از برگزيدگان و نخبگان قرآني با اهداي هدايايي همچون کمک هزينه سفر به مکه مکرمه و مدينه منوره، کربلاي معلا و مشهد مقدس تقدير و تشکر شود.
وي در ادامه ايجاد ارتباط معنوي بين کارکنان را يکي از دلايل برگزاري مسابقات قرآني در سطح وزارت دفاع دانست و تصريح کرد: اسلام و قرآن از ظرفيت‌هاي زيادي در راستاي هدايت جوامع بشري برخوردار است که بسياري از اين سرمايه الهي، هنوز استخراج نشده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين قندهاري اظهار داشت: در اين راستا با بهره‌مندي از نورانيت قرآن ناطق و تدابير و فرامين مقام معظم فرماندهي کل قوا در سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع توانسته‌ايم برنامه‌هاي ارزشمندي را در اين حوزه انجام دهيم.
وي با بيان اينکه فعاليت‌هاي قرآني وزارت دفاع در سه محور آموزشي، انگيزشي و موآنستي اجرا مي‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه آموزشي و در راستاي تحقق منويات فرماندهي معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌اي (مدظله العالي)، طرح نور مبين براي کارکنان پايور وزارت دفاع در قالب دو برنامه آموزشي پيش‌بيني و اجرا شده که به توانمندسازي در حوزه روانخواني که حدود 90 درصد از شاغلين وزارت دفاع در اين مهارت توانمند شده‌اند و آشنايي با ترجمه و مفاهيم قرآن کريم نيز 97 درصد از مشمولين طرح تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
وي ادامه داد: همچنين فعاليت‌هاي آموزشي در دو حوزه حضوري و غيرحضوري دسته‌بندي شده‌اند که در حوزه حضوري برنامه‌هاي قرآني ويژه کارکنان و خانواده‌ها در مدارس قرآني و لابراتوارهاي قرآني در سطح شهرک‌هاي مسکوني انجام مي‌شود.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع از راه‌اندازي هشت مدرسه قرآني در سطح شهرک‌هاي مسکوني وزارت دفاع در مشهد مقدس، شيراز، اصفهان، تهران و پارچين خبر داد و گفت:در اين مدارس رشته‌هايي نظير روخواني، روانخواني، تجويد، مفاهيم و ترجمه و قرائت آموزش داده مي‌شود که هشتمين مرکز در آينده در استان اصفهان شروع به کار خواهد کرد.
وي آموزش‌هاي قرآني در بخش غيرحضوري را يکي از بهترين شيوه‌ها دانست و اظهار داشت: با توجه به پراکندگي جمعيت در سراسر کشور به اين شيوه با رعايت استانداردهاي آموزشي حدود 6 هزار نفر به صورت تلفني و با استفاده از بيش از 100 مربي درحال آموزش مي‌باشند.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع در ادامه با بيان اينکه آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي قرآني و تغيير رويکردها و گسترش فعاليت‌ها به صورت آموزش بحث تدبر در قرآن و آموزش کليد واژه‌هاي مفاهيم قرآني تحت عنوان قرآن در خانه صورت گرفته است اعلام کرد: در اين بخش که به صورت حضوري و هم غيرحضوري انجام مي‌شود حدود 5 هزار نفر طي سه سال و در هر سال 10 جزء قرآن را آموزش خواهند ديد همچنين در بخش آموزش مفاهيم تخصصي هر سال يک جزء قرآن با استفاده از تفسير نمونه فراگيران که بيشتر کارکنان شاغل هستند با ظرفيت 7 هزار نفر آموزش مي‌بينند.
وي افزود: در محور موآنستي هم کرسي‌هاي تلاوت، محافل انس با قرآن کريم و ختم آن يکي از بارزترين فعاليت‌هاي قرآني مي‌باشد که به ايجاد جو معنوي در بين کارکنان و خانواده‌هاي آنان کمک شاياني کرده است.
حجت‌الاسلام قندهاري در ادامه با بيان اينکه وزارت دفاع امسال ميزبان پنجمين دوره مسابقات دوستي دوجانبه ايران و عمان است، گفت: اين دوره از مسابقات در رشته‌هاي حفظ کل، 18جزء، 10 جزء و 5 جزء برگزار مي‌شود.
رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع با بيان اينکه امروز رشد و بالندگي فعاليت‌هاي قرآني در مجموعه وزارت دفاع به حد مطلوبي رسيده است، گفت: براساس آمارهاي موجود قريب به 30 هزار نفر در حوزه‌هاي مختلف قرآني در وزارت دفاع زير پوشش فعاليت‌هاي سازمان عقيدتي سياسي هستند.
گزارش ويژه

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10