(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 - شماره 20495

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شکايت آيت‌الله ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
کيوي (گفت و شنود)
شوراي نگهبان فهرست کانديداها را به وزارت کشور مي‌دهد
پايان رسيدگي به صلاحيت‌ها ؛ همه در انتظار اسامي نامزدها
رهبر انقلاب درگذشت شاعر بزرگ خراسان را تسليت گفتند
اعلام آمادگي تلويزيون براي پخش زنده مناظره‌هاي انتخاباتي
شيمون پرز: به مردم ايران فشار بياوريد اما حکومت را متهم کنيد! (خبر ويژه)
آقاي تاج‌زاده! اينقدر نسخه‌نپيچ ... که نيستيم داداش! (خبر ويژه)
رويتر: غرب تجديدنظر کند بي‌صداقتي مانع توافق با ايران است (خبر ويژه)
کاتب خاتمي: نامزدي هاشمي يأس وحشتناک برجاي خواهد گذاشت (خبر ويژه)
ژاندارم جهان در عراق و افغانستان مُرد (خبر ويژه)
 


«شرايط سني من به گونه‌اي است که توان لازم براي مسئوليت سنگين رياست جمهوري و اداره امور اجرايي کشور را ندارم و معتقدم رئيس جمهور شدنم خلاف شرع و به زيان نظام خواهد بود». اين ديدگاه و نظر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، چند ماه قبل و در حالي ابراز شده بود که علاوه بر اصرار اصحاب وطن‌فروش فتنه 88، برخي از مقامات و مراکز آمريکايي و اروپايي نيز ايشان را براي نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري يازدهم تشويق و ترغيب مي‌کردند. همان روزها- 15 مهرماه 1391 يعني 7 ماه قبل- مرکز استراتژيک «شوراي امنيت ملي ايالات متحده آمريکا- U.S. NATIONAL SECURITY COUNCIL- طي گزارشي درباره انتخابات رياست جمهوري ايران از ابراز تمايل آمريکا به نامزدي آقاي هاشمي خبر داده و آورده بود «از نگاه غرب آقاي رفسنجاني به‌عنوان يک شخصيت ميانه‌رو بهترين گزينه براي رياست جمهوري آينده ايران است». در اين گزارش آمده بود «اگرچه رسانه‌ها و تحليل‌گران آمريکايي و اروپايي تاکنون در چند نوبت پايان عمر سياسي آقاي اکبر رفسنجاني را اعلام کرده‌اند که ناکامي وي در بازگشت به مقام رياست جمهوري در انتخابات ژوئن 2005- خرداد 84- خروج از امامت جمعه تهران و برکناري از رياست مجلس خبرگان از جمله اين موارد بوده است ولي حضور پررنگ وي در اجلاس سران عدم تعهد در کنار رهبر ايران و خوشامدگويي وي به مقامات عالي‌رتبه ميهمان و جايگاه تعيين شده براي او در کنار «بان کي‌مون»، ميهمان ويژه اجلاس را بايد يک رنسانس براي اين بازمانده سياسي بزرگ ايران تلقي کرد که نشان مي‌دهد اين شخصيت هفتاد و چندساله با رويکردي ميانه‌رو نسبت به غرب اين امکان را دارد که يک بار ديگر در کانون قدرت ايران ايفاي نقش کند (به‌تاکيد اين انديشکده آمريکايي روي قيد «يک بار ديگر» يعني آخرين فرصت براي بهره‌گيري از آقاي هاشمي توجه کنيد)».
رصد رسانه‌ها و مراکز استراتژيک آمريکايي و اروپايي و مقايسه آن با تحرک انتخاباتي مدعيان اصلاحات در داخل کشور حکايت از آن دارد که بعد از گزارش تحليلي مرکز آمريکايي ياد شده، تلاش گسترده اصحاب فتنه با محوريت- البته ظاهري- آقاي خاتمي و تلاش پيراموني، اما پررنگ جرياناتي نظير مجمع روحانيون، برخي از فتنه‌گران زنداني و يا پناهنده به کشورهاي آمريکايي و اروپايي با هدف راضي کردن آيت‌الله رفسنجاني به نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم آغاز مي‌شود. نکته درخور توجه آن که اصحاب فتنه نيز همخوان با شوراي آمريکايي مورد اشاره، از نامزدي آقاي هاشمي با عنوان «آخرين شانس» و «تنها فرصت باقيمانده» براي بازگشت رانده‌شدگان فتنه 88 به نظام ياد مي‌کنند. ولي پاسخ آقاي هاشمي رفسنجاني همچنان منفي است و اين پاسخي هوشمندانه است چرا که بازگشت به نظام، آرزوي برباد رفته اصحاب فتنه است و حال آن که آقاي هاشمي رفسنجاني با حکم رهبر معظم‌انقلاب در جايگاه برجسته «رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام» قرار دارد بنابراين بيرون از حلقه نظام نيست که براي ورود به اين حلقه ريسک کند و در مقابل اصرار جريانات ياد شده توضيح مي‌دهد که مجمع تشخيص يک مرکز مستشاري است و ايشان مي‌تواند تجربيات چند ده ساله خود را به عنوان رئيس مجمع به نظام ارائه بدهد ولي رياست‌جمهوري و کشيدن بار سنگين آن با سن و سال ايشان مناسبتي ندارد. اين چالش مطابق شواهد موجود نزديک به 2 ماه ادامه مي‌يابد و در اين فاصله الف: چند گروه مختلف- و در برخي از موارد با اعضاي مشترک- به ديدار آقاي هاشمي مي‌روند و با سخنان تکراري و مشابه از آمادگي جامعه براي پذيرش رياست‌جمهوري ايشان خبر مي‌دهند و اين که مردم از آقاي هاشمي انتظار دارند به عنوان منجي وارد گود شود!
ب: رسانه‌هاي خارجي در تفسير و تحليل‌هاي پي در پي و با توهم‌پراکني درباره آماده بودن زمينه‌ها براي نامزدي و نهايتا پيروزي ايشان، آقاي هاشمي را به کانديداتوري تشويق مي‌کنند.
ج: سايت‌هاي اينترنتي و روزنامه‌ها و نشريات زنجيره‌اي در اقدامي هماهنگ بيشترين مقالات، مصاحبه‌ها و گزارش‌هاي خود را به ضرورت نامزدي آقاي رفسنجاني اختصاص مي‌دهند.
د: مدعيان اصلاحات و عوامل فتنه‌گري که پيش از اين بي‌ادبانه‌ترين اهانت‌ها نظير عاليجناب سرخپوش! عامل اصلي قتل‌هاي زنجيره‌اي! سياستمدار تاريک انديش! ديکتاتور! و... روا مي‌داشتند در يک چرخش يکصد و هشتاد درجه‌اي به تعريف و تمجيد از ايشان مي‌پردازند!
هـ: تمامي جريانات ضد انقلابي که در فتنه 88 با يکديگر ائتلاف کرده بودند در اقدامي بي‌سابقه از ادعاهاي قبلي نظير تقلب در انتخابات دست کشيده و به استقبال از نامزدي آقاي هاشمي برمي‌خيزند.
و: نکته درخور توجه اين که تمامي جريانات داخلي و خارجي ياد شده و مراکز استراتژيک آمريکايي و اروپايي از کانديداتوري آقاي رفسنجاني با کليد واژه‌هاي مشابهي نظير «آخرين پنجره»! «آخرين شانس»! «فرصت غيرقابل‌تکرار»!، «بازي‌آخر» و مانند آن ياد مي‌کنند و...
و سرانجام آقاي هاشمي رفسنجاني تحت تاثير عوامل ياد شده و مخصوصا اصرار نزديکان خود که از يکسو با اصحاب فتنه در ارتباط پيوسته هستند و از سوي ديگر آقاي هاشمي بارها نشان داده است تاب مقاومت در برابر اصرار آنها را ندارد، تسليم مي‌شود و چند روز قبل از ثبت‌نام، موافقت خود را اعلام مي‌کند و بدين ترتيب «قرباني» براي قرباني شدن چند باره- و اين دفعه براي آخرين بار- آماده مي‌شود!
آقاي خاتمي در حالي که از خوشحالي در پوست خود نمي‌گنجد، خبر اعلام آمادگي آقاي رفسنجاني را به نشستي که به طور پي‌درپي با حضور تعدادي محدود از اصحاب فتنه و بدون حضور آقاي هاشمي تشکيل مي‌شود مي‌رساند و در همان نشست تصميم گرفته مي‌شود که؛
از معرفي آقاي هاشمي به عنوان کانديداي اصلاح‌طلبان به شدت اجتناب شود تا اولا؛ حساسيت مردم نسبت به اصلاح‌طلبان مانع رويکرد به ايشان نشود. ثانيا؛ شکست وي در انتخابات به حساب شکست اصلاح‌طلبان نوشته نشود. ثالثا؛ براي جلب نظر هواداران داخلي و بيروني فتنه حمايت اصلاح‌طلبان از نامزدي ايشان به صورت پررنگ و علني مطرح شود. درباره اين بند از تصميم ياد شده، اختلاف نظري پديد مي‌آيد و آقاي «م» مي‌گويد: بايد حمايت اصلاح‌طلبان از هاشمي به گونه‌اي باشد که گروه‌هاي اصلاح‌طلب مخالف ايشان انگيزه بيشتري براي فعاليت به نفع نامزدي وي را داشته باشند و جاي اصلاح‌طلبان را در اين حرکت خالي احساس نکنند. آقاي «م» مي‌افزايد؛ حمايت پررنگ اصلاح‌طلبان از هاشمي، اين تلقي را نيز پديد مي‌آورد که اصلاح‌طلبان- منظورش اصحاب فتنه است و نه همه اصلاح‌طلبان- مجوز ورود به نظام را يافته‌اند! در پي اين تذکر، تصميم گرفته مي‌شود که از نامزدي آقاي رفسنجاني با عنوان گزينه هاشمي- خاتمي ياد شود. تصميم‌هاي اتخاذ شده در آن نشست بلافاصله به تيم رسانه‌اي فتنه در داخل و خارج کشور ابلاغ مي‌شود و فرداي آن روز آقاي خاتمي در مصاحبه‌اي اين جمله از قبل توافق شده را مطرح مي‌کند که «خدا‌کند هاشمي بيايد»!
تمامي شواهد ياد شده که فقط اندکي از بسيارهاست کمترين ترديدي باقي نمي‌گذارد که مجموعه هماهنگ اصحاب فتنه در داخل کشور و مديران بيروني آنها در ماجراي پيش روي به آقاي هاشمي فقط «نقش يک قرباني» را داده‌اند، چرا که علي‌رغم هياهوي اين روزها به خوبي مي‌دانند آقاي هاشمي در صورت تاييد صلاحيت هم شانسي براي پيروزي ندارد چرا که حمايت تمام‌قد ايشان از فتنه 88 بر کسي پوشيده نيست و تبليغات اين روزها که هاشمي در پي نجات اقتصاد کشور است نيز با توجه به حاميان و اطرافيان وي و سابقه ناموفق اقتصادي ايشان در دوران 8 ساله دولت سازندگي جايي براي باور اينگونه تبليغات باقي نگذاشته است، ضمن آن که تجربه پي‌درپي اين سال‌ها نشان داده است توده‌هاي مردم وفادار به اسلام و انقلاب در بزنگاه‌ها با بصيرتي مثال‌زدني به صحنه مي‌آيند و حماسه‌هاي به‌ياد ماندني مي‌آفرينند. بنابراين با استناد به مختصات صحنه کنوني مي‌توان بدون کمترين ترديدي گفت؛ اصحاب فتنه و مديران بيروني آنها براي هاشمي يک بازي دو سر باخت تدارک ديده‌اند. اول؛‌اعلام نامزدي با توجه به آن که پيش از اين به صراحت از کانديداتوري خود با عنوان «اقدام خلاف‌شرع و زيان به نظام» ياد کرده بود و دوم؛ باخت ايشان در وزن‌کشي انتخابات و اگر رد صلاحيت احتمالي نيز به آن اضافه شود مي‌توان اين بازي را «سه سر باخت»! تلقي کرد. و از سوي ديگر اصحاب فتنه براي خود- به خيال خام- بازي دو سر‌بُرد در نظر گرفته‌اند، چرا که از يکسو آقاي هاشمي را بي آن که وي را نامزد جبهه اصلاحات معرفي کنند به قربانگاه باخت در انتخابات برده‌اند و از سوي ديگر در پوشش حمايت از وي، وارد عرصه‌اي شده‌اند که مطابق قانون و به دليل وطن‌فروشي و خيانت، مجاز به ورود نبوده‌اند.
و اما، در اين ميان وظيفه الهي، خطير و سنگيني بر عهده شوراي محترم نگهبان است. اين وظيفه خطير در يک کلمه نجات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از دام خطرناکي است که دشمنان بيروني و دنباله‌هاي داخلي آنها پيش پاي ايشان پهن کرده‌اند. شوراي محترم نگهبان اسناد و دلايل قانوني قابل توجهي براي رد صلاحيت ايشان در اختيار دارد و با استناد به آن مي‌تواند چرخه فريبي که براي وي تدارک ديده‌اند را مختل کند. حالت آقاي هاشمي را بعد از پايان اين بازي دو سر باخت در نظر بگيريد، آيا به ايشان حق نمي‌دهيد که آرزو کند کاش نامزد نشده بود و يا کاش شوراي نگهبان صلاحيت وي را احراز نکرده بود؟! تا از اين دام نجات پيدا مي‌کرد؟! آيت‌الله هاشمي در صورت احراز صلاحيت وي از سوي شوراي نگهبان حق دارد فرداي قيامت از اعضاي محترم اين شورا شکايت کند که چرا ايشان را از دامي که پيش روي او گسترده بودند، نجات نداده‌اند؟!

حسين شريعتمداري


سامانه پيام کوتاه 30002323
* اگر بخواهيم کشورمان دچار مصائب و بلاهاي عراق، افغانستان، پاکستان، سوريه و... نشود بايد از اختلافات پرهيز کرده و براساس منويات و رهنمودهاي ولي فقيه زمان‌مان گام برداريم.
2748---0912
* علامه جعفري(ره) مي‌فرمايند: عرضه کردن خود براي مديريت سياسي جامعه بدون تسلط به هوا و هوس و لذت‌پرستي و خودخواهي، تعدي و ظلم بر جامعه است. (ترجمه و تفسير نهج‌البلاغه ج 5 ص 168)
علي‌اکبر سيلاني
* يک ضد انقلاب خارج‌نشين، طي مصاحبه‌اي با دکتر زيباکلام نظرش را در مورد هاشمي پرسيده که زيباکلام اظهار داشته اگر هاشمي تا 30 سال آينده زنده بماند مطمئن باشيد بهائيان را نجس نمي‌داند و آنها را انسان مي‌داند و سازمان منافقين را هم مجاهدين خواهد خواند که تعارضي با ما ندارند. چطور مي‌شود يک گروه تروريستي و جنايتکار را مجاهد ناميد و با آنها کنار آمد؟! متن مصاحبه را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال کرده‌ام تا ببينم رئيس مجمع چه پاسخ و عکس‌العملي به اظهارات اين حامي خود نشان خواهند داد؟!
بيگ‌زاده
* اگر قوه قضائيه فتنه‌گران و حاميان آنان را در سال 88 بعد از آن که آشوب به‌پا کردند و هزينه سنگيني روي دست مردم و نظام گذاشتند محاکمه مي‌کرد و به سزاي اعمالشان مي‌رساند امروز به عنوان طلبکار وارد صحنه انتخابات نمي‌شدند و براي ملت شاخ و شانه نمي‌کشيدند.
سعدياني
* اگر اين براي برخي از نامزدهاي سرشناس سؤال نيست که چرا اپوزيسيون خارج از کشور و همدستان و اربابان آنها به حمايت همه‌جانبه از ايشان بر حضور در انتخابات پرداخته‌اند؟ براي مردم اين سؤال بسيار مهم است که آن سوي مرزها دشمنان نظام اسلامي از اعمال و رفتار و گفتارش چه ديده‌اند که از نامزدي وي استقبال کرده و هرگونه هزينه را تقبل مي‌کنند. سؤال ديگر اين که در آستانه انتخابات چرخشي 180 درجه‌اي نسبت به رژيم صهيونيستي که مغاير با ديدگاه امام(ره) و ملت قهرمان ايران است چه معنا و مفهومي دارد؟ با اين همه خطاها- در گذشته و حال- چگونه مي‌توانند از اين انتخابات رو سفيد بيرون بيايند؟! آيا اصلا صلاحيت حضور دارند؟!
طالعي
* نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در بخش درآمدي بودجه 92 قيمت حامل‌هاي انرژي را 43 درصد افزايش دادند که اين قطعا به تورم جامعه کمک مي‌کند و منجر به فشار اقتصادي بر مردم، بيکاري، رکود بازار داخلي و... مي‌شود آيا اين قصد وجود دارد که به يارانه بخش توليد و مصرف‌ اضافه شود؟ اگر چنين نيست شايسته است که قبل از ارسال قانون بودجه 92 به شوراي محترم نگهبان خود نمايندگان محترم در اين مصوبه تجديدنظر نمايند.
بوربور
* زميني در انتهاي بلوار آيت‌الله کاشاني سند معارض دارد. کارشناسان ثبتي به طور رسمي اعلام کرده‌اند سند معارض باطل است. بيش از يکسال است پرونده اين زمين روي ميز مسئولان ثبت استان تهران جابجا مي‌شود. آيا کسي هست بگويد چرا مسئولان ثبت در پيگيري اين قبيل پرونده‌ها کوتاهي مي‌کنند؟!
يک هموطن
* با توجه به ابلاغ دولت مبني بر پرداخت حق عائله‌مندي به افراد مجرد متاسفانه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي از پرداخت آن به بازنشستگان خانم مجرد امتناع مي‌ورزد. با توجه به پرداخت آن از سوي اکثر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت ارشاد، ميراث فرهنگي و... از وزير محترم بهداشت درخواست رسيدگي داريم.
جمعي از خواهران مجرد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکي‌شهيد بهشتي
* شوراي رقابت که به کاهش يک ميليون توماني سمند ال‌ايکس راي دادند اما متاسفانه ايران‌خودرو رينگ يک ميليوني را از خودرو برداشته و رينگ‌هاي معمولي و ارزان را جايگزين آن نموده است از طرفي وقتي براي خريد نقدي اقدام مي‌شود حداقل يک ماه پول افراد در دست ايران‌خودرو است، حال سود حاصل از يک ماه چه مي‌شود؟! و چه کسي با اين کاهش کيفيت قطعات برخورد خواهد کرد.
طالع زاري از گنبد
* چند بار به کميسيونهاي پزشکي بنيادشهيد و ايثارگران رفته‌ام و تمام اسناد و مدارک از جانبازي‌شيميايي 65 درصدي بنده حکايت مي‌کند ولي بنياد برايم 25 درصد جانبازي منظور نموده است با پي‌گيري‌هاي متعدد پاسخ قانع‌کننده‌اي متاسفانه شنيده نمي شود. از مسئولان محترم رفع مشکل خود را خواستارم.
جانباز شيميايي - محمدمهدي سرمدي
* از آقاي منتظري رياست محترم ديوان عدالت اداري درخواست داريم فکري براي لازم‌الاجرا شدن احکام صادره از ديوان در بدنه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نمايند. چند سال است که از اين ديوان حکم گرفته‌ام اما به اجراء گذاشته نمي‌شود. چرا؟
7601---0912
* ما ساکنين خيابان‌هاي شهيد ناصري، شهيد مينايي، ذوالفقاري و ميثم از مناطق 14 و 15 شهرداري دسترسي به خيابان خاوران نداريم تمام مسيرهاي منتهي به خاوران را مسدود کرده‌اند. چرا بي‌جهت مردم را اذيت مي‌کنند؟
4643---0936
* منزل ما در داخل محدوده طرح ترافيک قرار گرفته چرا بايد زماني که از محدوده طرح خارج مي‌شويم جريمه بشويم. اين مشکلي است که هميشه براي ما وجود دارد و متاسفانه پليس راهنمايي و رانندگي هيچ اقدامي براي حل آن نمي‌کند. گناه شهرونداني که در محدوده طرح ترافيک ساکن هستند چيست که حق تردد با خودرو در محله خود را ندارند؟
2269---0912
* راه‌اندازي غرفه‌اي با عنوان «تمدن و بيداري اسلامي» در نمايشگاه بين‌المللي کتاب براي دومين سال پياپي از اقدامات مفيد و قابل تقدير مسئولين برگزارکننده نمايشگاه کتاب امسال بود.
6263---0938
* در ساختمان تاليا واقع در خيابان ميرزاي شيرازي تهران از طريق توزيع انواع سي‌دي و بسته غذا تبليغ نامزد حلقه انحرافي مي‌شود عرض بنده اين است چرا هيچ دستگاهي با اين حيف‌وميل از بيت‌المال برخورد نمي‌کند.
سيد
پاسخ روابط‌عمومي سازمان بهشت‌زهرا
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخه 10/2/1392 تحت عنوان «غذاخوري بهشت‌زهرا(سلام الله عليها)» ضمن تشکر از دقت نظر تماس گيرنده محترم به آگاهي مي‌رساند:
در سازمان بهشت‌زهرا(سلام‌الله عليها) 7 مسجد و نمازخانه مجهز و آماده موجود است که در زمان ظهر و عصر و مغرب و عشاء نمازجماعت اقامه مي‌گردد. از آن جمله مي‌توان به مسجد حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) واقع در باب الزهرا(سلام‌الله عليها) (درب گلدسته‌ها) اشاره کرد که اکثر کساني که به بهشت‌زهرا(سلام‌الله عليها) مراجعه مي‌کنند با اين مکان مقدس آشنايي دارند... از لحاظ موقعيت جغرافيايي رستوران مورد اشاره تا مسجد حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌الله عليها) فقط چند دقيقه (کمتر از 5 دقيقه)‌ و حدود صدمتر به صورت پياده فاصله دارد.
طبيعي است در رستوران مورد اشاره پيش‌بيني نمازخانه کوچک فقط براي پرسنل بوده است و نه براي ميهمانان چرا که به تعداد کافي مسجد و نمازخانه در گلزار مطهر شهداي سازمان بهشت‌زهرا(سلام الله عليها) وجود دارد.

 


گفت: يکي از عوامل فتنه در نامه سرگشاده‌اي که از درون زندان منتشر کرده خطاب به خاتمي و حزب مشارکت و مجمع روحانيون نوشته است؛ «حسابي ما را گيج کرده‌ايد»!
گفتم: چه راحت از درون زندان نامه مي‌نويسند و بعد مي‌گويند آزادي نيست! خب! حالا چرا گيج شده است؟!
گفت: نوشته است گفتيد اگر حصر موسوي و کروبي خاتمه نيابد قيامت برپا مي‌کنيم! ولي هيچ... نکرديد. گفتيد انتخابات مجلس را تحريم مي‌کنيم ولي يواشکي رفتيد و راي داديد. گفتيد در انتخابات 88 تقلب شده ولي حالا براي شرکت در انتخابات سر و دست مي‌شکنيد! گفته بوديد هاشمي اصلاح‌طلب نيست ولي تمام‌قد به حمايت از او برخاسته‌ايد! و...
گفتم: يارو در نامه‌اي به دوستش نوشته بود؛ «تو سيب سرخ کدام بوته پرتقالي که هر دانه انارت به درشتي گيلاس‌هاي درخت موز است اي کيوي من»!

 


سرويس سياسي -
امروز در حالي مهلت قانوني 10 روزه شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به پايان مي‌رسد که براساس قانون از 48 ساعت پس از اعلام اسامي به وزارت کشور، تبليغات رسمي نامزدها آغاز خواهد شد.
ثبت‌نام از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري از تاريخ 17 ارديبهشت ماه به مدت 5 روز انجام شد که در پايان مهلت مقرر جمعا 686 نفر براي شرکت در اين انتخابات ثبت‌نام کردند که از اين تعداد656 نفر يعني 96 درصد ثبت‌نام‌شدگان مرد و 30 نفر يعني 4 درصد از بانوان بودند.
از اين تاريخ به بعد شوراي نگهبان طبق اصل 118 قانون ‌اساسي مسئوليت بررسي صلاحيت نامزدها را برعهده گرفت.
اين شورا قرار است امروز در پايان مهلت قانوني 10 روزه با احتساب تمديد 5 روزه،‌ نتايج احراز صلاحيت‌ها را در اختيار وزارت کشور براي ابلاغ به نامزدها و ادامه روند انتخابات قرار دهد.
شوراي نگهبان براساس شرايطي از قبيل ايراني‌الاصل بودن، مدير و مدبر بودن، اعتقاد به مباني نظام جمهوري اسلامي و موارد ديگري که در ذيل اصل 115 قانون ‌اساسي آمده است، صلاحيت نامزدها را احراز کرده است. آنچه مسلم است اين که اعضاي شوراي نگهبان متشکل از 6 فقيه و 6 حقوقدان در بررسي صلاحيت‌ها چيز ديگري جز قانون را در نظر نمي‌گيرند و چنانچه هر نامزدي رأي نصف به اضافه يک شورا را کسب کند، صلاحيت او احراز مي‌شود.
حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب نيز 16 ارديبهشت ماه در جمع «دست‌اندرکاران انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا» التزام کامل به قانون را، راه اساسي جلوگيري از بروز مشکلات انتخابات دانستند و تأکيد کردند «آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال اين باشند که هر کس هر حرفي مي‌زند و هر توقعي دارد براساس قانون باشد.»
ايشان با نکوهش رفتار فتنه‌گران در انتخابات رياست جمهوري سال 88 و با تأکيد به مسئولان انتخاباتي براي عمل به مر قانون افزودند: «در همه مراحل از جمله بررسي صلاحيت‌ها، برگزاري انتخابات، شمارش آراء، حفظ آراء و... فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همين جور بوده است.»
در همين رابطه، سخنگوي شوراي نگهبان به تشريح آخرين وضعيت احراز صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه خبري العالم پرداخت.
فردي که فقط قادر به انجام چندساعت کار در روز باشد تأييد نمي‌شود
عباسعلي کدخدايي گفت: اگر فردي که قصد به دست گرفتن يک پست کلان اداري را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبيعي است که نمي‌تواند تأييد شود.
عباسعلي کدخدايي درباره نامه 100 نماينده براي رد صلاحيت رفسنجاني و مشايي اظهار داشت: چون کشوري آزاد هستيم هر فرد يا گروه نسبت به افراد اظهارنظر مي‌کند، اما شوراي نگهبان نمي‌تواند درباره بررسي صلاحيت‌ها به صحبت‌هايي توجه کند که برخي از اقشار مردم مي‌گويند. ما بايد حجت داشته باشيم نسبت به اعلام نظري که راجع به افراد ثبت‌نام کننده مطرح مي‌شود، اگر قانون اجازه دهد افراد ثبت‌نام کنند و صلاحيت داشته باشند، اسامي مطرح شده فرقي براي اين شورا ندارد. وي گفت: اگر فردي رفتاري داشته که اعتقادش را به مباني نظام جمهوري اسلامي ايران مخدوش کرده يا محل ترديد باشد، به طور طبيعي انتظار نداشته باشد که شوراي نگهبان صلاحيتش را تأييد کند؛ اما اگر در اين چارچوب نباشد به دليل اين که جمهوري اسلامي ايران يک کشور آزاد با معيارهاي دموکراسي ديني است، هر کسي حق دارد حرفش را بزند.
وي ادامه داد: شوراي نگهبان مانع سخن گفتن يا طرح اعتراض‌هاي افراد نمي‌شود؛ اما بايد در چارچوب قانون باشد. اگر اين رفتار و گفتار در چارچوب قانون بوده است شوراي نگهبان با کسي کاري ندارد؛ ولي اگر خلاف اين قوانين بوده و شرايط اصل 115 را مخدوش کند، به طور طبيعي شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها، اين گونه مسائل را مد نظر قرار خواهد داد. کدخدايي در پاسخ به اين سؤال که آيا شوراي نگهبان اين نگراني را دارد که با رد صلاحيت برخي نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همين دليل تحت فشار باشد، اظهار کرد: شوراي نگهبان همچنان که امام خميني(ره) مي‌فرمودند، منافع عالي نظام را در نظر مي‌گيرد و براساس قانون اساسي عمل مي‌کند؛ طبيعتاً اين شورا قانون اساسي را در چارچوب منافع عالي نظام رعايت کرده و سعي دارد که تصميماتش در همين چارچوب اتخاذ شود.
شوراي نگهبان
ترس و واهمه‌اي ندارد
وي افزود: شوراي نگهبان براي انتخابات آينده نيز همين‌گونه عمل خواهد کرد و از هيچ کسي جز خداوند بزرگ ترس و واهمه‌اي ندارد. همه افرادي که در شورا هستند، مستقل مي‌باشند و در تصميماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار مي‌دهند نه ترس از ديگران را.
سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد که اين شورا تحت تاثير احزاب، گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي قرار نمي‌گيرد و در تصميم‌هاي خود براي بررسي صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري فقط به قانون تکيه دارد. کساني مورد تاييد قرار مي‌گيرند که شرايط قانوني داشته باشند، اگر کساني متخلف هستند و رفتارهاي غيرقانوني دارند، شوراي نگهبان هيچگونه نگراني و ترسي در زمينه اعلام عدم صلاحيت آنها ندارد چون نمي‌توانند اين پست مهم را عهده‌دار شوند.
شرايط جسمي
سخنگوي شوراي نگهبان درباره وضعيت جسمي يا سن نامزد رياست جمهوري، بيان کرد: در قانون تصريح نشده که رئيس‌جمهوري چه توانايي‌هايي داشته باشد، يا اينکه اگر سلامت کامل جسمي دارد يا ندارد درباره آن اظهارنظر کنيم؛ اما شرايط مندرج در اصل 115 کلي تلقي مي‌شود خصوصا براي اشخاصي که از يک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبي و سياسي قرار گرفتند. اين افراد طبيعتا اشخاصي هستند که بايد توانايي‌هاي جسمي لازم را داشته باشند.
وي افزود: تا اين دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا يا ناتواني خاصي نداشتند که بخواهيم به صورت رويه درباره آن اظهارنظر داشته باشيم، اما اگر فردي که قصد به دست گرفتن يک پست کلان اداري را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبيعي است که نمي‌تواند تاييد شود، اينکه آيا شرايط جسمي در مباحث توانايي‌هاي رئيس‌جمهوري مد نظر قرار خواهد گرفت يا خير موضوعي است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهيم، اما هنوز بحثي درباره آن نشده است.
سخنگوي شوراي نگهبان درباره فتنه و جريان انحرافي گفت: درباره مباحث سياسي در فضاي سياسي و اجتماعي، شوراي نگهبان خود را مقيد نمي‌کند به اصطلاحاتي که مطرح شده است؛ طبيعتا گمانه‌زني‌ها، شايعات و القاب سياسي به افراد در حوادث مختلف در کشور نسبت داده مي‌شود، اينکه تا چه اندازه اين‌ها در شوراي نگهبان مد نظر قرار مي‌گيرد، بايد در چارچوب قانون عمل کنيم. وظيفه ما اين خواهد بود که آيا رفتار افراد و نه رفتار گروه‌ها و جناح‌ها با شرايط مندرج در اصل 115 مطابقت دارد.
تصدي سمت مهم، شرط اصلي نيست
سخنگوي شوراي نگهبان درباره امکان تاثير پست و سمت افراد بر تصميم شوراي نگهبان اظهار کرد: داشتن سمت‌هاي مهم و موفقيت در تصدي اينگونه سمت‌ها مي‌تواند دليلي بر توانايي افراد حائز اين سمت‌ها براي اداره امور کشور باشد؛ ولي تصدي چنين سمت‌هايي شرط اصلي نيست، بلکه شرايط ديگري نيز وجود دارد به عنوان مثال اگر کسي در مديريت کشوري فرد توانمندي باشد؛ ولي در مسائل اعتقادي و مباني جمهوري اسلامي ايران مشکل داشته باشد، طبيعتا در رقابت انتخاباتي نمي‌تواند حضور داشته باشد؛ لذا نامزدها براي ورود به رقابت انتخاباتي بايد همه شرايط لازم را داشته باشند.
وي افزود: اگر يک فرد کارکشته و قوي و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران براي انتخابات نامزد شود؛ ولي ايراني‌الاصل نباشد هر چند در ايران زندگي کند يا تابعيت جمهوري اسلامي ايران را نداشته باشد، اين فرد هم نمي‌تواند وارد انتخابات شود.
کدخدايي درباره نوع نگاه شوراي نگهبان به ديدگاه‌هاي نامزدها درباره مسائل سياسي مانند رابطه با آمريکا و برنامه هسته‌اي ايران خاطرنشان کرد: اين ديدگاه‌ها، نظرات نامزدها است و شوراي نگهبان مفصلا وارد اين مسائل نخواهد شد ولي اگر فردي سياست‌هاي کلان ايران را قبول داشته باشد، طبيعتا مورد قبول شوراي نگهبان قرار خواهد گرفت ولي اگر سياست‌هاي کلان ايران را قبول نداشته باشد به عنوان مثال معتقد به برخي از اصول قانون اساسي نباشد، که اين امر در تأييد صلاحيت وي موثر است.
نسبت به عددها حساسيتي نداريم
وي گفت: عددهايي که در رسانه‌ها مطرح مي‌شود همه گمانه‌زني و شايعه است و من هيچ‌کدام را تاييد نمي‌کنم؛ نسبت به عددها حساسيتي نداريم و معيارهاي خاص خود را دنبال مي‌کنيم.
وي با اشاره به اينکه بررسي‌ها در حال انجام است و پس از پايان کار اسامي توسط وزارت کشور به رسانه‌هاي گروهي اعلام خواهد شد،‌ افزود: در شوراي نگهبان از 12 نفر عضو براي امور اين چنيني نيازمند 7 راي است تا صلاحيت يک فرد به رسميت شناخته شود. اگر بيش از 7 راي به فردي داده شود صلاحيت وي تاييد مي‌شود و اگر کمتر از اين مقدار باشد به معناي عدم احراز صلاحيت فرد ثبت‌نام کننده است.
کدخدايي درباره تعداد نامزدهاي مورد نظر براي حضور در انتخابات گفت: براي شوراي نگهبان اهميتي ندارد که چه تعداد ثبت‌نام مي‌کنند و يا چه تعداد تاييد صلاحيت مي‌شوند بلکه معيار اصلي براي اين شورا شرايط اصل 115 قانون است و غير از اين محدوديت ديگري نداريم. حتي اگر تعداد به 30 نفر برسد و فرقي نمي‌کند که تعداد 4 نفر باشد همانطور که در انتخابات رياست جمهوري سال 88 شاهد بوديم.

 


حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي طي پيامي درگذشت آقاي محمد قهرمان شاعر بزرگ خراسان و از چهره‌هاي ماندگار و برجسته‌ شعر و ادب فارسي را تسليت گفتند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن پيام معظم‌له به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با دريغ و افسوس، خبر درگذشت شاعر بزرگ خراسان آقاي محمّد قهرمان را دريافت کردم. خاموش شدن اين چشمه‌ فياض شعر فاخر و غزل پرنکته و آراسته، هر آشناي شعر و ادب معاصر را دچار تأسف و اندوه مي‌سازد و آشنايان شعر ممتاز او و خود آن شخصيت متين و با وفا و آن ذهن مواج و ژرف‌بين و مضمون‌ياب را بسي بيشتر.
قهرمان بي‌شک يکي از چهره‌هاي ماندگار و برجسته‌ شعر و ادب فارسي، و غزل او يادآور شاعران بزرگ سبک هندي است.
اينجانب درگذشت اين دوست ديرين و با صفا را به جامعه‌ ادبي کشور و به اديبان و شاعران خراساني و به ويژه به همسر گرامي و فرزندان ايشان تسليت مي‌گويم و آمرزش الهي را براي وي مسألت مي‌کنم.
سيّدعلي خامنه‌اي
30 ارديبهشت 1392

 


مراحل آماده‌سازي و تجهيز شش استوديوي تلويزيوني رسانه ملي تا چند روز ديگر به پايان مي‌رسد.
معاون سيماي رسانه ملي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: از روند پيشرفت خوب کار در نصب دکورها و تجهيز استوديوها ابراز رضايت کرد.
وي از آمادگي رسانه ملي براي پخش زنده مناظره‌هاي تلويزيوني نامزدها و برنامه‌هاي توليدي انتخابات خبر داد.دارابي با تاکيد بر اينکه تمام شبکه‌ها در حال توليد و تدارک فيلم‌ها و سريال‌هاي جديد درباره انتخابات‌اند، پخش سريال تلويزيوني «هوش سياه 2»، برنامه «پايش»، «تا ثريا» و «ديروز، امروز، فردا» را از جمله اين برنامه‌ها برشمرد.
معاون سيما با اعلام اينکه از اول خرداد فضاي شبکه‌هاي تلويزيوني فضاي شاد و جذاب انتخاباتي به خود خواهند گرفت، گفت: در مناسبت‌هاي 14 و 15 خرداد ماه نيز برنامه‌هاي شبکه‌ها با نگاه ويژه به يازدهمين دوره انتخابات بر روي آنتن خواهند رفت.
دارابي تعدد نامزدهاي انتخابات امسال را از ويژگي‌هاي اين دوره از انتخابات برشمرد و گفت: با توجه به کثرت کانديداها امسال رسانه ملي شش استوديوي تلويزيوني را به پيشرفته‌ترين امکانات تجهيز کرده و به انتخابات اختصاص داده است.
همچنين وي از توليد 20 نمونه کار انيميشن و پويانمايي با موضوع انتخابات خبر داد که به عنوان اولين تجربه سيما در اين زمينه به شمار مي‌رود.

 


رئيس رژيم صهيونيستي از مقامات غربي خواست در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري به مردم ايران فشار بياورند.
شيمون پرز در ديدار وزير خارجه آلمان خواستار آن شد که در آستانه انتخابات ايران فشار تحريم‌ها براي ايجاد نارضايتي در مردم افزايش يابد. به گزارش سايت آروتزشوا، پرز در ديدار با گيدو وستروله اظهار داشته تا زماني که ايران به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود ادامه مي‌دهد، نبايد هيچ‌گونه مصالحه‌اي با اين کشور انجام بگيرد.
پرز مي‌افزايد: «ايران و سوريه موضوعاتي مرتبط هستند. ايران در آستانه انتخابات است و ممکن است تحريم‌ها تأثير داشته باشد. تحريم‌ها و فشارها بايد در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري ايران افزايش يابد. ما همچنين بايد بگوييم که ما عليه مردم ايران نيستيم و اين مقامات ايران هستند که مردم را به رنج مي‌کشند»(!)

 


شبکه بالاترين از قول يکي از کاربران خود نوشت: والا ما مونديم اين چه طور زندان انفراديه که هر هفته حضرت عالي آخرين رويدادها رو تفسير ميکني ميدي بيرون؟! يک روز نسخه‌ مي‌پيچي به خاتمي رأي بدهيد اگر نيامد رأي ندهيد. هاشمي کانديد شد نظرت عوض شد که نه به هاشمي حالا بايد رأي بديد! آقا جون کور که نيستيم شما هم با دسته کورها که طرف نيستي داداش! شما همگي از يه قماش‌ايد. تا وقتي مقام و منسب [منصب] داشتيد همه چي خوب بود همچين که جاتون رو گرفتند انداختنتون بيرون دمکراسي‌خواه شديد. آقاي فلک زده‌رو کرديد کارت بازيتون رو!
در پاسخ به اين کار، کاربر ديگر نوشت: فشار اومده بهت که از زندانم مي‌تونن حرفشونو بزنن؟! اما تو اسکل از تو خونت، خيابون، و... هيچ کاري نميتوني بکني؟
يادآور مي شود تاج‌زاده اخيرا با ارسال نامه‌اي حرف قبلي خود را پس گرفته و خواستار حضور در انتخابات و حمايت از هاشمي شده بود.
تظاهر عضو مشترک سازمان مجاهدين و حزب مشارکت بر حمايت از هاشمي در حالي است که او به عنوان رئيس ستاد انتخابات وزارت کشور در سال 78 باني تقلب عليه هاشمي در انتخابات مجلس ششم بود. محسن هاشمي اسفند سال گذشته در مصاحبه با روزنامه اعتماد اصلاح‌طلبان را عامل تقلب و عدم راهيابي پدرش به مجلس معرفي کرد.

 


خبرگزاري رويتر از قول برخي مقامات سابق آمريکايي خواستار تجديدنظر در سياست‌هاي ضدايراني شد و نوشت اين به سود منافع ملي آمريکاست.
رويتر با اشاره به بن‌بست موجود در مذاکرات هسته‌اي 1+5 با ايران نوشت: دليل اصلي عدم پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي و حتي شايد پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايران آن است که غرب موضوع هسته‌اي ايران را از 3 دهه پيش بد اداره کرده است، هرچند که ايران نيز کوتاهي کرده است. غرب و آمريکا بارها از نفوذ و قدرت خود براي سياسي‌کاري در آژانس‌هاي سازمان ملل استفاده کرده‌اند. غرب همچنين بارها روندهاي غيرقانوني و فوق قضايي را به کار برده روند عادي منع اشاعه را با تعبيري هجوآميز ترکيب کرده که چهره‌اي منفي از رژيم منع اشاعه به نمايش گذاشته است.
اين خبرگزاري مي‌افزايد: ايران بارها به مخفي‌کاري در فعاليت‌هاي هسته‌اي متهم شده است، اما چرا ايران اينگونه عمل مي‌کند؟ بنا بر اين گزارش، پس از انقلاب اسلامي، يکي از نخستين اقدامات حکومت جمهوري اسلامي، متوقف کردن برنامه هسته‌اي بود. امام‌خميني در آن زمان مخالف برنامه‌هاي هسته‌اي بودند. در سال 1983، ايران به طور رسمي از آژانس خواست با ايجاد يک تاسيسات تحقيقاتي براي غني‌سازي اورانيوم کمک کند. آژانس موافقت کرد اما زماني که آمريکايي‌ها از اين امر اطلاع يافتند، براي متوقف کردن آن مداخله کردند.
در ادامه اين گزارش تصريح شده است: اکنون مشکلات همچنان به قوت خود باقي است و عمق آن و گستردگي‌اش نيز بيشتر شده است. از سوي ديگر پيچيدگي‌هاي روابط ايران و آمريکا نيز در اين سال‌ها افزايش يافته است. جان ليمبرت، يکي از گروگان‌هاي سفارت آمريکا در تهران، مي‌گويد حتي هنوز تصميم به توافق با ايران نيز اتخاذ نشده است. به گفته وي رئيس‌جمهور بايد پيش از هر اقدامي اين تصميم را اتخاذ کند و بگويد که با ايران توافق مي‌خواهد.
رويتر مي‌نويسد: شواهد حاکي از عدم تاثيرگذاري تحريم‌ها بر اهداف هسته‌اي ايران بايد فضاي مانوري در اختيار اوباما قرار دهد تا در مذاکره با ايران به طور جدي لغو تحريم‌ها را پيشنهاد دهد. اين به نفع امنيت ملي آمريکا نيز خواهد بود. تنظيم دوباره سياست در مقابل ايران مي‌تواند شامل به رسميت شناختن حق غني‌سازي اورانيوم باشد که جمهوري اسلامي خواستار آن است. به رسميت شناختن اين حق براي آمريکا هزينه‌اي ندارد اما مي‌تواند يک رفتار ديپلماتيک بارز براي ايران باشد. همچنين اين يک الزام پراگماتيک است، چرا که ايران با حمايت يا بدون حمايت به غني‌سازي ادامه مي‌دهد.
رويتر در پايان نوشت: پيشنهاد تنظيم دوباره روابط يک راهکار صادقانه و بي‌پرده براي بن‌بستي است که به واسطه عملکرد بد غرب در قبال برنامه هسته‌اي ايران در يک دهه گذشته ايجاد شد. اوباما مي‌تواند اين را زير گوش اشتون زمزمه کند تا به اين ترتيب شاهد پيشرفت در نشست بعدي اشتون و جليلي باشيم.
يادآور مي‌شود اخيرا ديويد کوهن معاون وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام کرده بود دولت متبوع وي در نظر دارد تحريم‌ها را شامل صادرات محصولات پتروشيمي ايران نيز بکند و فروش طلا به ايران در بازارهاي جهاني را محدود سازد.

 


کاتب خاتمي مي‌گويد نامزدي اشتباه هاشمي پايان اميد متوهمانه‌اي است که اصلاح‌طلبان به حاميان خود تزريق مي‌کنند.
بابک داد همکار روزنامه سلام بود که در دولت اصلاحات به عنوان کاتب ويژه در سفرهاي خاتمي مشغول به کار شد و مدتي است به خارج کشور گريخته و پناهنده شده است. او در تحليلي نوشت: با نامزدي آقاي هاشمي سؤالات فراواني پيش آمده است. عده‌اي چنان تبليغ مي‌کنند که گويا ناجي افسانه‌اي وارد صحنه شده و انتخابات 88 را يکسره به فراموشي سپرده‌اند.
وي مي‌افزايد: اين نامزدي اشتباه، فقط «پايان هاشمي» نخواهد بود؛ بلکه پايان اميدي است که با خوش‌بيني متوهمانه برخي تزريق مي‌شود. و در آخر سر، در بين شبکه‌هاي حامي ياس چند برابري و نااميدي وحشتناک برجاي خواهد گذاشت که ويرانگرتر از اين خواهد بود.
وي همچنين نوشت: راي به آقاي هاشمي نه تنها در گروه‌بندي «راي به تغيير» نمي‌گنجد و هاشمي اهل تغيير نيست و اعتقادي به تغيير ندارد، نامزدي ايشان فقط آمار ميزان مشارکت در انتخاباتي را بالا مي‌برد که حاکميت از مدت‌ها قبل براي آن برنامه چيده و با چيدمان تعدد نامزدها، به استقبال آن رفته است. مخالفان يکباره با خبر نامزدي هاشمي، آچمز شده و برخي از دوستان در يک عجله و بدون تحليل و تامل، وارد همان بازي‌اي شده‌اند که حکومت مي‌خواهد. يعني داشتن يک تنور داغ و انتخاباتي پرشور، به قصد نشان دادن «مردمسالاري در نظام اسلامي».
داد در پايان نوشت: برخي مي‌گويند تحريم انتخابات سودي ندارد و اگر راي هم ندهيم، باز هم همين مي‌شود. پاسخ اين است که فرقش اين است که وقتي راي ندهيم، لااقل حس آزاردهنده توهين به شعورمان ما را آزار نخواهد داد. بچه‌هاي ما را نوميدتر و عصباني‌تر نخواهد کرد و شبکه‌هاي اجتماعي‌مان را به دام نيروهاي سرکوبگر نخواهد فرستاد.
از سوي ديگر پايگاه اينترنتي اخبار روز در تحليل مشابهي خاطرنشان کرد: اين روزها اصلاح‌طلبان در حال پوشاندن لباس ناجي و قهرمان بر تن هاشمي رفسنجاني هستند. همان طور که انتظار مي‌رفت انگار آنها عادت نکرده‌اند در سياست «اصلاح‌طلب» باشند و روش‌هاي معتدل و قابل قبولي را در پيش بگيرند. توصيفات و عناويني به کار برده مي‌شود که حتي کساني را که بدشان نمي‌آيد هاشمي بيايد ناخودآگاه به واکنش وامي‌دارد.
اخبار روز افزود: اين نوع «فعاليت انتخاباتي» يک مسئله بزرگ را به پشت صحنه رانده است. تکليف «حساب باز» انتخابات گذشته و راي خوانده نشده و دزديده شده قبلي چه مي‌شود؟ پاسخ‌هايي سردستي و از سر بي‌حوصلگي داده مي‌شود که اين بار امکان تقلب نيست. اين را مي‌گويند و دوباره مشغول مي‌شوند. حکايت چوپان دروغگو تکرار مي‌شود.

 


«ژاندارم جهان در عراق و افغانستان مُرد. آمريکا علاقه‌اي به گرفتاري تازه در خاورميانه نشان نمي‌دهد».
اين تحليل را پايگاه اينترنتي فرانسوي‌زبان آتلانتيکو درباره سردرگمي 2 ساله آمريکا نسبت به جنگ سوريه عنوان کرد. آتلانتيکو با بيان اين که اوباما در ديدار اردوغان تصريح کرد تمايلي به مداخله نظامي در سوريه ندارد، از «فرانسوا ژره» کارشناس فرانسوي، پرسيد: «آيا اين امر از بي‌علاقگي آمريکا به خاورميانه حکايت دارد؟». اين تاريخ‌نگار ژئواستراتژيک و رئيس موسسه تحليل راهبردي فرانسه، گفت: از نظر راهبردي، نخستين شرط احتياط اجتناب از هرگونه شتابزدگي است. اين امر به ويژه در زمان بحران اقتصادي بي‌سابقه از اهميت بيشتري برخوردار است. هيچکس نمي‌تواند پيامدهاي سياسي مداخله نظامي را در درون جامعه آمريکا برآورد کند. اين موضوع را مي‌توان با نگاهي به اظهارات اخير اوباما و «جان کري» وزير دفاع در مورد وضعيت اقتصادي آمريکا بررسي کرد.
اين پايگاه اينترنتي مي‌افزايد: قدرتي که مي‌خواهد در جايگاه رهبري کل دنيا اقدام کند در زمينه اقتصادي، سلامت و بهداشت و نيز رشد بخش‌هاي فني که ملاک ارزيابي قدرت واقعي يک کشور محسوب مي‌شود، نگراني‌هايي دارد. آمريکا در افغانستان و عراق به طور جدي با مشکلاتي مواجه شد. آمريکايي‌ها متوجه شده‌اند که ديگر مسئله گسيل نظاميان به کشوري مسلمان ممکن نيست.
آتلانتيکو با بيان اين که برخي متحدان منطقه بايد به جاي آمريکا ايفاي نقش کنند، تصريح مي‌کند: اين در حالي است که ناهمگوني وضعيت در اين کشورها ايجاد يک ساختار مشترک را بسيار دشوار نموده و اختلافات سياسي، ارضي، نژادي و مذهبي بيش از اندازه اين بخش را دچار انشقاق کرده است. اتحاديه عرب بي‌وقفه ناتواني خود را در غلبه بر اختلافات نشان مي‌دهد.
فرانسوا ژره پايگاه اينترنتي فرانسوي در پاسخ به اين سؤال که «آيا در نهايت موقعيت آمريکا از «ژاندارم جهان» به «ژاندارم منطقه» تنزل خواهد يافت»، عنوان کرد: ژاندارم جهان در عراق و افغانستان مُرد. انديشه دنياي يک قطبي به پايان رسيده است. روياي نومحافظه‌کاران در مورد ظهور جهاني دمکراسي به شيوه آمريکا پايان تاريخي خود را مشاهده کرد.
وي خاطرنشان مي‌کند: اکنون موسسات بين‌المللي چون «صندوق بين‌المللي پول» و «بانک جهاني» ماموريت تنظيم بازار را برعهده دارند. تا زماني که بحران به پايان نرسيده و اثرات اجتماعي آن از ميان نرفته است، دولت‌ها و سازمان‌هاي مالي بين‌المللي در برزخ بسر خواهند برد. آنها بايد به طور مداوم تدابيري را براي جلوگيري از بروز ناآرامي‌هاي اجتماعي به ويژه در اروپا و نيز رفع اثرات مستقيم بحران بر خاورميانه اتخاذ کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10