(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 - شماره 20495

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
با تصويب مجلس صورت مي‌گيرد
اختصاص 10 ميليارد دلار به طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز از سوي بانک مرکزي
درمکتب امام
در بيانيه انصراف باقري لنکراني مطرح شد
تشکر از آيت‌الله مصباح‌ حمايت از سعيد جليلي
خارج از دستور
بيانيه سوم هاشمي رفسنجاني
همه بايد پايبند اخلاق در انتخابات باشيم
مديرکل عتبات عاليات سازمان حج خبر داد
شهادت 4 زائر ايراني در انفجار سامرا
وزارت اطلاعات خبر داد
انهدام 2 تيم تروريستي توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)
آغاز ثبت نام انتقال دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه آزاد از 16خرداد
   


«زنده باد بهار» شعار انتخاباتي نيست؟!
ستاد انتخاباتي حاميان اسفنديار رحيم مشايي با شعار «زنده باد بهار» رسما فعاليت خود را آغاز کرد.
در حالي که مشاور رييس جمهور مدعي است تکرار واژه بهار و شعار«زنده باد بهار» انتخاباتي نيست، ستادانتخاباتي وي با همين عنوان فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز کرده است.
در بيانيه ستاد انتخاباتي مشايي، بهمن شريف زاده که به تازگي به دادگاه ويژه روحانيت احضار شده ، به عنوان رييس اين ستاد انتخاب شده است.
موج انصراف نامزدهاي رياست جمهوري
با نزديک شدن به زمان اعلام اسامي نهايي کانديداهاي تاييد صلاحيت شده براي انتخابات رياست جمهوري، موجي از انصراف نامزدهاي ثبت نام شده به راه افتاده است.
کانديداهاي کم شانس و بدون پايگاه اجتماعي همچون شريعتمداري، پزشکيان و اطاعت، از جريان اصلاحات و نيز علي اکبر جوانفکر ، محمدرضا رحيمي و صادق خليليان از جريان نزديک به احمدي نژادهمه انصراف داده اند.
همچنين داود احمدي نژاد، صادق واعظ‌زاده و رامين مهمان پرست نيز به جرگه انصرافي‌ها پيوستند. از سوي ديگر، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي‌فرد که گزينه نهايي ائتلاف پنجگانه اصولگرايان بود، از تريبون مجلس شوراي اسلامي از ادامه حضور در اين رقابت‌ها انصراف داد.
تکذيب ديدار عارف با هاشمي
روابط عمومي دفتر محمدرضا عارف ديدار وي با هاشمي رفسنجاني را تکذيب کرد.
 پس از آنکه معاون ستاد تبليغاتي هاشمي رفسنجاني از برگزاري نشست مشترک هاشمي با عارف، روحاني، مطهري و پزشکيان خبر داد، روابط عمومي دفتر معاون اول دولت اصلاحات درباره خبر ديدار محمدرضا عارف و برخي ديگر از چهره‌هاي اصلاح‌طلب با هاشمي رفسنجاني اعلام کرد اين خبر را تکذيب مي‌کنيم و چنين نشستي ميان عارف و برخي ديگر از چهره‌ها با هاشمي رفسنجاني برگزار نشده است.
زمان اعلام اسامي نهايي کانديداهاي شوراها
سخنگوي هيئت نظارت بر انتخابات شوراها زمان پيش‌بيني شده براي اعلام اسامي کانديداهاي تاييد صلاحيت شده براي انتخابات شوراهاي شهر و روستا را 12 خرداد اعلام کرد.
عبدالرضا مصري، عضو هيئت رييسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوع نظارت در انتخابات شوراها،گفت: اين موضوع در دو بخش انجام مي‌شود؛ يکي نظارت بر صلاحيت افرادي که کانديدا مي‌شوند و بخش ديگر نظارت بر صيانت از آراي مردم است؛ از اين رو براي 66 هزار شعبه، 110 هزارنفر از طرف هيئت نظارت تعيين شده‌اند. همچنين محمد جواد کوليوند رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي‌کشور نيز در خصوص روند اعتراض رد صلاحيت شدگان انتخابات شوراها ‌گفت: اگر داوطلبان رد صلاحيت شده‌ شکايت خود را تا ?? ارديبهشت ماه تحويل داده‌اند، هيئت هاي عالي نظارت در استان‌ها تا چهارم خرداد ماه پاسخ نهايي آنها را خواهند داد.
احتمال ائتلاف حداد،جليلي و زاکاني
يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد احتمال ائتلاف حدادعادل، لنکراني، جليلي و زاکاني در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد.
سيدمسعود ميرکاظمي با اشاره به اينکه ديدگاه‌هاي اصولگرايان تقريبا مشترک است، اظهار کرد: ستادهاي آقايان حداد، لنکراني، جليلي و زاکاني هم آمادگي اين کار را دارند و مقدماتي فراهم شده که بتوانند با هم گفتمان واحد داشته باشند و نهايتا به يک ائتلاف خوبي برسند. تا جايي که من اطلاع دارم اينها خيلي به هم نزديک شده‌اند و بقيه اصولگرايان هم ممکن است به اين وحدت برسند و در نهايت يک نفر را به عنوان کانديداي نهايي معرفي کنند.
گفتني است اين خبر مربوط به پيش از اعلام انصراف لنکراني به نفع سعيد جليلي است.
تشکر از شوراي نگهبان
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام کرد در صورت احراز يا عدم احراز صلاحيت از شوراي نگهبان تشکر مي‌کنم چرا که ما براساس تکليف وارد عرصه شديم.
عليرضا زاکاني در حاشيه نشست خود در دانشکده عمران دانشگاه خواجه‌نصيرالدين طوسي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌ام را به شوراي نگهبان داده‌ام اما اين شورا هنوز نظري نداده است. وي در خصوص ساز و کار اصولگرايان براي انتخابات رياست جمهوري آينده نيز گفت: معتقدم کساني که از نظر گفتماني قرابت بيشتري با هم داشته باشند در گام اول با هم ائتلاف کنند و در نهايت يک فرد در عرصه حضور پيدا کند.
وي اضافه کرد: هر نامزد تلاش خود را انجام مي‌دهد و در مقطعي براساس اقبال مردم کناره مي‌گيرند؛ الان کسي به نفع کسي کنار نمي‌رود تا شور و نشاط در ميان مردم باشد.
حمايت از نامزد واحد اصولگرايان
نامزد انتخابات رياست جمهوري يازدهم اعلام کرد بنده از توافق بر روي نامزد واحد اصولگرايان حمايت مي‌کنم .
منوچهر متکي با اشاره به لزوم وحدت اصولگرايان گفت: اگر چنانچه امکان توافق بر روي يک نفر و نامزد واحد باشد، اين کار حتما بايد صورت گيرد و بنده نيز حتما حمايت خواهم کرد.
وي افزود: اگر واقعيت صحنه طوري باشد که اين راهکار مقدور نشود اصولگرايان مي‌توانند به استراتژي انتخابات سال 84 توجه کنند و در اين حالت حداقل 2 و حداکثر 3 نفر به صورت توافقي در صحنه بمانند و بقيه کنار بروند.
ديدار سه کارگردان با ولايتي
فريدون جيراني، محمدحسين لطيفي و جمال شورجه سه کارگردان سينما براي ساخت فيلم انتخاباتي ولايتي با اين عضو ائتلاف پيشرفت ديدار و گفت‌وگو کردند.
جلسه بررسي شرايط و گزارش پيشرفت مربوط به ساخت فيلم‌هاي تبليغاتي علي‌اکبر ولايتي با حضور فريدون جيراني، محمدحسين لطيفي و جمال شورجه کارگردانان سينما و حامد عنقا طراح و مدير پروژه‌هاي تصويري به همراه محسن علي‌‌اکبري، محمدرضا شفيعي و رضا جودي تهيه‌کنندگان سينما در دفتر اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري برگزار شد.  ولايتي در اين نشست با اشاره به اينکه حل مشکلات کشور، تنها با حضور و همت همه طيف‌هاي علاقه‌مند به نظام قابل حل است و با ايجاد يک فضاي پرنشاط و با ثبات مي توان به اين مهم دست يافت، افزود: بنده روي ائتلاف تاکيد دارم و آنرا ادامه مي‌دهم.
انتخاب سر ليست ائتلاف آبادگران
رئيس ائتلاف فراگير آبادگران اعلام کرد مهدي چمران، عباس‌شيباني، حسن بيادي و حبيب کاشاني به عنوان سرليست اين ائتلاف در تهران انتخاب شدند.
حسين محمديان با اشاره به مطلب فوق افزود: کميته انتخاب ائتلاف فراگير آبادگران در ابتدا با توجه به در نظر گرفتن شرايط افراد را در قالب ليستي 60 نفره انتخاب کرده و پس از تاييد نهايي صلاحيت‌ها از بين اين ليست گزينه‌هاي نهايي مشخص خواهند شد.

 


نمايندگان مجلس بانک مرکزي را مجاز کردند تا مبلغ 10 ميليارد دلار از محل منابع ارزي خود در خارج از کشور به طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز اختصاص دهد.
براساس مصوبه مجلس، طرح‌هاي وزارت نفت از جمله طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز در حوزه‌هاي مشترک و خطوط لوله اصلي انتقال گاز و فرآورده‌‌هاي نفتي و خطوط انتقال نفت خام و ميعانات گازي به شرکت‌هاي زيرمجموعه وزارت نفت به صورت خط اعتباري از محل منابع ارزي بانک مرکزي در خارج از کشور اختصاص مي‌يابد.
براساس مصوبه ديگر مجلس، ماليات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به ماليات و عوارض مندرج در قبوض مصرف‌کنندگان و همچنين نفت توليدي و فرآورده‌هاي وارداتي فقط يک بار در انتهاي زنجيره توليد يا توزيع آنها توسط شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌‌هاي نفتي، شرکت‌هاي پالايش نفت و شرکت‌هاي تابعه ذيربط وزارت نفت و شرکت‌هاي گاز استاني و شرکت‌‌‌هاي تابعه ذيربط وزارت نيرو و شرکت‌هاي توزيع آب و برق استاني بر مبناي قيمت فروش داخلي محاسبه و دريافت مي‌شود.
ماليات مزبور به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌د‌اري کل کشور واريز و عوارض طبق قوانين موضوعه توزيع مي‌شود.
واگذاري تعيين نرخ ارز
به شوراي پول و اعتبار
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز شوراي پول و اعتبار را به عنوان مسئول تعيين نرخ ارز مشخص کردند.
براساس پيشنهاد کميسيون اقتصادي مجلس که به تصويب نمايندگان رسيد شوراي پول و اعتبار مکلف است در طول دوره اجراي قانون بودجه 92، پايش مستمر منابع ارزي کشور، پايش و اولويت‌بندي مصارف ارزي کشور، تعيين ميزان و نحوه مداخله بانک مرکزي در بازار آزاد ارز و نظارت بر حسن اجراي آن، مديريت نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذيري در تجارت خارجي و تعيين قيمت محاسباتي ارز جهت تسويه‌حساب وزارت نفت، بانک مرکزي و خزانه را در دستور کار خود قرار دهد.
نمايندگان در جلسه علني روز يکشنبه نيز مصوب کرده بودند که فروش مبالغ ارزي حاصل از صادرات نفت به نرخ واحد براي کليه مصارف و توسط بانک مرکزي انجام شود.
اختصاص 12 هزار ميليارد ريال براي آب‌هاي مرزي
نمايندگان در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 مصوب کردند که يک ميليارد و 200 ميليون تومان براي بهره‌برداري از آب‌‌هاي مرزي اختصاص يابد.
نمايندگان همچنين در اصلاح بند درآمدي لايحه بودجه سقف فروش اموال دولتي را 370 هزار ميليارد ريال تعيين کردند.
بهارستان‌نشين‌ها در جلسه علني ديروز با اتمام بررسي بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه 92 سقف منابع بودجه رابيش از 236 هزار ميليارد تومان تعيين کردند.
ارجاع تصميم‌گيري در مورد
ماليات بر ارزش افزوده به کميسيون تلفيق
نمايندگان در بررسي مواد مراعا مانده بندهاي درآمدي مجددا تصميم‌گيري در مورد ماليات بر ارزش افزوده شهر تهران را به کميسيون تلفيق ارجاع دادند.
مجلسي‌ها همچنين در مصوبه‌اي سقف انتشار اوراق مشارکت (اوراق سکوک اسلامي) و اوراق وقفي را تعيين کردند.
بر اين اساس به سازمان اوقاف و امور خيريه اجازه داده مي‌شود به منظور تامين مالي طرح‌هاي انتفاعي عام‌المنفعه در حوزه توسعه موقوفات و بقاي متبرکه با تضمين خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت (اوراق سکوک اسلامي) تا سقف 3 هزار ميليارد ريال و اوراق وقفي (بدون سود) تا سقف هزار ميليارد ريال نمايد.
گفتني است پيش از اين اين بند، سقفي در مورد انتشار اوراق تعيين نکرده بود که کميسيون تلفيق اصلاحيه لازم را انجام داد و مجلس نيز به آن راي داد.
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني نوبت صبح ديروز موارد مراعا مانده از بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه را بررسي کردند و براساس آن اصلاحيه کميسيون تلفيق در بند الحاقي 60 را به تصويب رساندند.
دولت مکلف است از طريق شوراي پول و اعتبار علاوه بر منابع مندرج در ماده 93 قانون برنامه 5ساله پنجم توسعه از محل وصول اقساط وجوه اداره شده و فروش اموال و املاک مازاد تا سقف 5 هزار ميلياردريال سرمايه سه بانک تخصصي دولتي (بانک صنعت و معدن، کشاورزي و توسعه صادرات) را به منظور اعطاي تسهيلات به بنگاههاي توليدي افزايش دهند.
شروط مجلس براي اعطاي وام به دولت
نمايندگان مجلس در بررسي فصل منابع و مصارف دولت در بخش هزينه‌اي لايحه بودجه اعطاي وام بانک مرکزي به دولت را منوط به وجود شرايطي کرد.
طبق مصوب مجلس قانون لايحه بودجه با الزام به رعايت قوانين و مقررات عمومي حاکم بر دستگاههاي دولتي قابل اجرا مي‌باشد و وصول منابع و تعهد و پرداخت از محل مصارف اين قانون (در حدود وصولي منابع) صرفا با رعايت مفاد بند و ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه امکان‌پذير است.
طبق مصوب مجلس در جزء 2بند2 استفاده از ذخاير ارزي بانک مرکزي و منابع صندوق توسعه‌ملي به استثناي مجوزهاي صادره اين قانون براي تامين نيازهاي بودجه کل کشور به هر شکل ممنوع است.
در جزء 3 بند 2 آمده است: اعطاي هرگونه تسهيلات بانکي به بخش دولتي مشروط به عدم افزايش خالص بدهي بخش دولتي به نظام بانکي است، بانک مرکزي جمهوري اسلامي مسئول نظارت بر اجراي اين حکم است.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه وزارت نفت را مکلف به تسويه حساب هر سه ماه‌يک‌بار با شرکت‌هاي تابع اين وزارتخانه کردند.
مجلسي‌ها همچنين در مصوبه‌اي خزانه‌داري کل کشور را موظف به تسويه حساب سهم وزارت نفت از منابع ناشي از هدفمندسازي يارانه‌ها کردند. بهارستان‌نشين‌ها همچنين در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه وزارت نفت را مکلف کردند حداقل 10هزار ميليارد تومان در ميادين مشترک نفتي و گازي سرمايه‌گذاري کند.
مجلسي‌ها در ادامه رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه با اختصاص سامانه گرمايشي مدارس با اولويت مدارس روستاها به منظور استانداردسازي تا سقف دو هزار ميليارد ريال موافقت کردند.
نمايندگان مجلس همچنين در مصوبه‌اي به شرکت‌هاي گاز استاني اجازه داد با تضمين وزارت نفت تا سقف 30هزار ميليارد ريال تسهيلات جهت اجراي خطوط‌گازرساني به روستاها و شهرهاي فاقد گاز با اولويت مناطق سردسير و بازپرداخت پنج ساله دريافت نمايند و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران هم موظف به هماهنگي اجراي اين بند از طريق بانک‌هاي عامل است. نمايندگان در ادامه وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو را مجاز به کاهش تلفات توزيع برق، آب و حامل‌هاي انرژي از طريق قراردادهاي بيع متقابل با بخش‌هاي غيردولتي کردند.
مجلسي‌ها همچنين در جريان بررسي جزئيات بودجه مصوب کردند که 5 ميليارد دلار براي تقويت بنيه دفاعي شامل وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و نيروهاي نظامي، انتظامي و بسيج اختصاص پيدا کند.

 


همه مسلمانان جهان، برادران ما هستند
ما به حسب حکم خداي تبارک و تعالي اخوت خودمان را با همه مسلمين جهان، با دولت‌هاي کشورهاي اسلامي، با ملت‌هاي مسلم در هر مذهبي هستند، در هر کشوري هستند، ما برادري خودمان را با آنها اعلام مي‌کنيم و ما اعلام مي‌کنيم که نظر تجاوز به هيچ يک از کشورهاي اسلامي و غيراسلامي نداريم، ما مي‌خواهيم که همه کشورهاي اسلامي در محيط خودشان که هستند باهم برادر باشند.
صحيفه نور- ج15 - ص280

 


کامران باقري لنکراني از کانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري به نفع سعيد جليلي انصراف داد.
کامران باقري لنکراني عصر ديروز پس از ديدار با سعيد جليلي، انصراف خود را از کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري اعلام و بيانيه اي در اين مورد منتشر کرد.
در بيانيه انصراف باقري لنکراني به نفع سعيد جليلي آمده است:
«انقلاب ما اکنون در مصاف با مستکبران در مرحله‌اي حساس قرار گرفته است. دشمنان دين خدا تمام توان خود را براي به زانو در آوردن اين انقلاب به ميدان آورده‌اند و از هيچ تلاشي در به عقب راندن و مهار اين نهضت الهي مضايقه نکرده و نمي‌کنند.
از دشمني دشمن‌، تعجبي نيست‌ اما خوش خيالي برخي از دوستان که مشت چدني را در زير دستکش مخملين دشمن نمي‌بينند و با توهم حل منازعات‌، ‌سياست لبخند را توصيه مي‌کنند و يا ديگراني که ‌چسبندگي به قدرت تحليل‌هايشان را به انحراف کشانده و يا کساني که ‌درگير و دار انانيت‌، بيراهه را به جاي مسير اصلي گرفته‌اند و يا آناني که حزب‌گرايي را به جاي اصولگرايي واقعي مبنا قرار داده‌اند، ‌جاي تعجب دارد ‌که در اين کشمکش حق و باطل‌، به جاي منافع ملي و مصلحت نظام‌، جور‌چين دشمن را تکميل مي‌کنند و در جستجوي قدرت‌، هر کاري را مجاز مي‌شمرند‌.
در چنين شرايطي بصيرت‌، درک صحيح از شرايطي که در آن به سر مي‌بريم‌، از خود گذشتگي‌، اعتماد به مردم و رهبري الهي اين انقلاب و از همه بالاتر ايمان به خدا‌، بالاترين سرمايه‌هاي ما هستند.
موسم کنوني‌، موسم لجاجت‌، تصميم‌گيري‌هاي فردي‌، بي‌توجهي به مصالح کشور و بي‌اعتنايي به وظيفه همگاني در دفاع از اين نظام مقدس نيست‌، ولو اين اهمال‌ها به خيال عمل به تکليف و با پوشش اداي دين به وطن باشد.
همه ما موظفيم همصدا و همگام در برابر فتنه‌آفريني فتنه‌گران و انحراف منحرفان ‌قيام کنيم و نگذاريم اين انقلاب برخلاف وصيت امام رضوان‌الله تعالي عليه ‌به دست نااهلان و نامردمان بيفتد.
قبلا هم گفته بودم حضور من در اين انتخابات گفتماني است و رقابت درون گفتمان انقلاب اسلامي را نا‌صواب مي‌دانم. برهمين اساس ضمن تشکر از همه عزيزاني که در سراسر کشور نسبت به اينجانب ابراز محبت و بزرگواري نموده‌اند، به خصوص دانشگاهيان‌، نخبگان‌، خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران‌، علماي اعلام و به ويژه حضرت علامه آيت‌الله مصباح يزدي دامت برکاته‌، با توجه به حضور قطعي برادر انقلابي و مومن جناب آقاي دکتر جليلي‌، با  کسب نظرمشورتي از جبهه پايداري انقلاب اسلامي‌، براي دفاع از گفتمان اميد، عدالت و استقامت‌، اينجانب ‌با انصراف از داوطلبي در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري‌، ‌حمايت خود را از جناب آقاي دکتر جليلي اعلام مي‌دارم.
اين حمايت براي دفاع يکپارچه از گفتمان انقلاب اسلامي  است و به ايشان دعا مي‌کنم تا انشاءالله همواره در همين  خط اصيل‌ در تمسک به اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله، با رهبري ولي‌امر مسلمين جهان حضرت آيت الله العظمي امام خامنه‌اي ادام الله ظله‌العالي و همراه با روحانيت متعهد دامت برکاتهم  باقي بمانند و بتوانند خدمتگزار خوبي براي اين مردم مومن و نجيب باشند.»

 


اعضاي شوراي نگهبان نظر مجلس را قبول دارند
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مجلس تاکنون سه مصوبه در خصوص اينکه کانديداهاي رياست جمهوري نبايد بيشتر از 75 سال سن داشته باشند تصويب کرده اما شوراي نگهبان آن را رد کرده است گفت: در مذاکره‌اي که با برخي اعضاي شوراي نگهبان داشتم دريافتم که شورا اين نظر مجلس را قبول دارد و مي‌خواهد اين نظر را از طريق آيين نامه شوراي نگهبان اعمال کند.
محمد دهقان در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه مجلس تاکنون سه بار مصوب کرده است کانديداهاي رياست جمهوري نبايد بيشتر از 75 سال سن داشته باشند و افرادي که سنشان بالاتر از اين مقدار است حق ثبت‌نام در انتخابات را ندارند گفت: آخرين بار در ابتداي مجلس هشتم اين موضوع به تصويب مجلس رسيد اما شوراي نگهبان با اين نظر که اختيار تشخيص شرايط اصل 115 به صورت اختصاصي با شورا است اين مصوبه را تأييد نکرد.
وي اظهار داشت: تصميم‌گيري راجع به اصل 115 با توجه به بند 9 اصل 110 قانون اساسي به صورت اختصاصي با شوراي نگهبان است به همين خاطر سه بار مصوبه مجلس براي شرط سني کانديداهاي رياست جمهوري مورد تأييد قرار نگرفت.
نماينده مردم طرقبه و چناران در ادامه افزود: بعد از رد اين مصوبه توسط شوراي نگهبان در مجلس هشتم، در مذاکره‌اي که با برخي اعضاي شوراي نگهبان داشتم دريافتم که شورا اين نظر مجلس را قبول دارد و مي‌خواهد اين نظر را از طريق آيين‌نامه شوراي نگهبان اعمال کند.
وي با بيان اين که اگر شوراي نگهبان اين آيين‌نامه را کمي زودتر از اين تهيه مي‌کرد امروز کساني که سنشان بيشتر از 75 سال است و توانايي اداره کشور در پست بسيار مهم قوه مجريه را ندارند براي انتخابات ثبت‌نام نمي‌کردند.
رأي نهايي با شوراي نگهبان است
علي مطهري نماينده تهران درباره صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري گفت: شوراي نگهبان رأي نهايي در اين مورد را اعلام مي‌کند.
وي در واکنش به مسائل مطرح شده در مورد اينکه افرادي که چند ساعت بيشتر نمي‌توانند کار کنند تأييد صلاحيت نمي‌شود افزود: سؤال من اين است که شوراي نگهبان از چه طريقي احراز مي‌کند که يک فرد نمي‌تواند 4 ساعت کار کند؛ اينها از کجا مي‌دانند آقاي هاشمي توانايي جسمي براي رياست جمهوري ندارد.
نماينده مردم تهران مدعي شد: اگر هاشمي رد صلاحيت شود اصل انقلاب و نظام زير سؤال مي‌رود چرا که هاشمي در ميان کانديداهاي موجود بيشترين نقش را در انقلاب داشته است.
وي اظهار داشت: اينکه آقاي هاشمي در برخي جاها انتقادهايي داشته دليل نمي‌شود که وي را رد صلاحيت کنند و اگر شوراي نگهبان در اين رابطه تصميم نهايي را گرفته باشد دست به يک بازي خطرناک زده است که به صلاح نظام نيست.
وي ادامه داد: رد صلاحيت هاشمي حماسه سياسي را رقم نمي‌زند.
مطهري گفت: اگرچه رأي نهايي با شوراي نگهبان است ولي رهبري مي‌تواند با صدور حکم حکومتي به اين موضوع ورود پيدا کند.
تقدير 170 نماينده مجلس از وزير ارشاد
170 نماينده مجلس در نامه‌اي به سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تلاش‌هاي او و دست‌اندرکاران برپايي بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران تقدير کردند.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نمايندگان مجلس در نامه خود با اشاره به گذشت ربع قرن از شروع فعاليت‌هاي نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، از آن به عنوان بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي کشور و نمايش اقتدار فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران در حوزه کتاب و کتاب‌خواني و ميعادگاه عاشقان بي‌قراري ياد کرده‌اند که در آن علاوه بر حضور ناشران داخلي، ناشراني از سراسر دنيا، جديدترين توليدات خود رادر موضوعات مختلف عرضه مي‌کنند.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: بيست و ششمين دوره اين نمايشگاه در حالي برگزار شد که به رغم تحريم‌هاي شديد و افزايش قيمت کتاب،‌استقبال و حضور مشتاقان علم و دانايي و صاحبان فکر و انديشه از اقصا نقاط کشور بويژه مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، بيوت آيات عظام تقليد، استادان حوزه و دانشگاه،‌دانشجويان و طلاب گران‌قدر، سران قواي سه‌گانه، مقامات کشوري و لشگري همانند سال‌هاي گذشته بي‌نظير بود.
نمايندگان مجلس در ادامه به حضور 1600 ناشر خارجي از 77 کشور و عرضه 250 هزار عنوان کتاب اشاره کرده و آورده‌اند: برگزاري نشست‌هاي علمي و فرهنگي متعدد، برپايي سالن بيداري اسلامي، غرفه بانوي نور (حضرت زهرا(س))، غرفه شهيد استاد مطهري(ره) و يادبود پنجاهمين سالگرد قيام 15 خرداد سال 42 براي اولين بار، سالن ياس و کارنامه نشر سال 91 و اجراي ساير برنامه‌ها در محيطي آرام و به دور از هرگونه تنش، مرهون عزم، تلاش شبانه‌روزي و برنامه‌ريزي دقيق مديران فرهنگي آن وزارتخانه است.

 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتشار بيانيه‌اي جديد، «اخلاق مبارزه، موعظه حسنه و تبديل دشمن به دوست» را به عنوان سرلوحه فعاليت‌هاي انتخاباتي خود اعلام کرد.
سومين بيانيه انتخاباتي آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني نامزد رياست جمهوري يازدهم، روز دوشنبه با عنوان «اخلاق مبارزه، موعظه حسنه و تبديل دشمن به دوست» منتشر شد.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است:
در اين مقال بر آن نيستم که با يادآوري سوءمديريت‌ها، خاطر مردم عزيز را در آستانه خلق حماسه سياسي مورد تأکيد رهبري که مطمئناً زمينه‌ساز و نقطه آغاز خلق حماسه اقتصادي خواهد بود، مکدّرتر نمايم، بلکه مي‌خواهم به دوستان توصيه نمايم که مبادا گرد و غبار تخريبي بعضي‌ها که متأسفانه عادتي زشت در رقابت‌هاي انتخاباتي شده؛ چشم انصاف و اخلاق را ببندد و شما نيز خرقه توهين و تهمت بپوشيد.
معتقدم که حضور همه سلايق در انتخابات، لازمه خلق حماسه سياسي است ولي آنچه مرا به ميدان آورد، نگراني از القاي ناکارآمدي دين در اداره جامعه، رکود توليد، بيکاري جوانان، اقتصاد بيمار، ايران هراسي همسايگان، تناقضات اخلاقي و فرهنگي و تحريم‌هاي بين‌المللي است که ماحصل همه اينها، معضلات معيشتي جامعه است که تلاش پيگير مسئولان سطوح مختلف کشور، با همراهي مردم از صبح فرداي پس از انتخابات را براي غلبه تدريجي بر اين مشکلات مي‌طلبد. نتيجه اينکه رقيب اصلي همه کانديداها؛ مشکلات جامعه است و بايد براي حل آن با کمک مردم و همکاري و همياري يکديگر؛ فکري اساسي با توجه به شرايط زماني و امکانات داشت. در ادامه اين بيانيه آمده است: من نيز بايد براي اعتلاي نظام، ناملايمات را تحمل کنم و نيم قرن است که اين سخنان را از مارکسيست‌ها، سلطنت‌‌‌طلب‌ها، منافقين، گروهک‌ها و افراطيون جناح‌هاي سياسي در داخل و خارج مي‌شنوم و هميشه از خداوند متعال مي‌خواهم که توفيق رعايت اخلاق را از ما دريغ نفرمايد.
  نبايد سوء مديريت‌ها به پاي روحانيت و رهبري نوشته شود
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: نبايد سوء مديريت برخي افراد و جريان‌ها، به پاي روحانيت و رهبري انقلاب نوشته شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، «آيت‌الله رفسنجاني»، در ديدار استادان، پژوهشگران، نويسندگان و فضلاي حوزه علميه قم، اظهار داشت: پس از پايان 8 سال جنگ تحميلي که مشکلات عديده سياسي، اقتصادي و اجتماعي، کشور را به شدت رنج مي‌داد و شرايط عمومي جامعه، به دليل کسري بودجه، ويراني‌هاي به جا مانده در پنج استان جنگ‌زده کشور، وضعيت بد اقتصادي، بيکاري و نابودي زيرساخت‌ها و رکود توليد وکسب و کار، به گونه‌اي بود که تصور قبول مسئوليت اجرايي کشور و بهبود شرايط، بسيار سخت بود، ولي با دست خالي و کمک امام(ره)، رهبري، همت و برنامه‌ريزي‌هاي عقلاني مسئولان و ياري و همدلي صميمانه مردم از همه قشرها و قوميت‌ها، توانستيم به تدريج کشور را از ورشکستگي اقتصادي و انزواي جهاني خارج کنيم و امور کشور را به روال طبيعي بازگردانيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به اينکه روحانيون، نماد آگاهي و هدايت جامعه هستند و با اشاره به نقش بي‌بديل آنان به رهبري امام(ره) در بسيج توده‌هاي مردم عليه ظلم و استبداد در طول تاريخ ايران گفت: نبايد سوء مديريت برخي افراد و جريان‌ها، به پاي روحانيت و رهبري انقلاب نوشته شود و بايد بتوانيم دست در دست هم با اصلاح تدريجي امور و استفاده از منابع انساني و طبيعي خدادادي کشور، بار ديگر توان مديريت حاکميت ديني را با تکيه بر اسلام و پرهيز از پيرايه‌هاي انحرافي، با جلب اعتماد و اطمينان مردم به جهانيان نشان دهيم. وي افزود: سوء استفاده‌هاي سياسي و جناحي از اعتقادات پاک ديني و باورهاي ارزشي مردم طي سال‌‌هاي اخير نيز، متاسفانه موجبات سست شدن اعتقادات مردم به ويژه جوانان و سوء استفاده دشمنان اسلام و معاندان داخلي و خارجي را فراهم کرده است.
همچنين دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، خبر يک سايت آمريکايي مبني بر ارسال پيام محرمانه از سوي جان کري براي اعلام حمايت کاخ سفيد از هاشمي رفسنجاني را تکذيب کرد.

 


معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت با اشاره به اين‌که چهار زائر ايراني در انفجار شهر سامرا شهيد شدند، اعلام کرد که در اين انفجار 17 زائر ايراني نيز مجروح شده‌اند.
مسعود اخوان گفت: اين حادثه در سه‌راهي سامرا به سمت شهر «بلد» رخ داد و در آن، يک خودرو سواري هنگام عبور از کنار اتوبوس زائران ايراني منفجر شد که براثر آن، متأسفانه جمعي از زائران ايراني جان باختند. به گزارش ايسنا، او ادامه داد: اين کاروان از استان گلستان بوده است و در حال حاضر مجروحان حادثه به بيمارستاني در شهر بلد منتقل شده‌اند. از ميان مجروحان هم‌اکنون چهار نفر بستري هستند و بقيه‌ آن‌ها مشکل خاصي نداشتند. به گفته‌ اخوان، بقيه اعضاي اين کاروان به شهر کاظمين براي اقامت برده شده‌اند. همچنين نماينده سازمان حج و زيارت در عراق پيگير کار اين زائران است تا در صورت لزوم، مجروحان به ايران منتقل شوند.

 


دو تيم تروريستي که در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز رياست جمهوري در حال انتقال تعداد زيادي سلاح به کشور بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسايي و منهدم شدند.
روابط عمومي وزارت اطلاعات با صدور اطلاعيه‌اي از شناسايي و انهدام دو تيم تروريستي واردات سلاح در مرزهاي غربي و شرقي کشور خبر داد.
متن اطلاعيه شماره يک وزارت اطلاعات در اين خصوص که از سوي سايت رسمي اين وزارتخانه منتشر شده، به شرح ذيل است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
به استحضار ملت شريف ايران مي رساند که در آستانه برگزاري انتخابات سرنوشت‌ساز آتي، دشمنان ملت به تشديد فعاليت‌هاي مخرّب و تمهيد مقدمات براي فتنه‌انگيزي‌هاي گوناگون اقدام کرده‌اند.
از آنجا که اين وزارتخانه از مدت‌ها پيش مقاصد دشمن را پيش بيني و تحرکات عوامل آنها را رصد و آمادگي هاي لازم براي مقابله را ايجاد کرده بود، لذا در مقطع اخير موفق به شناسايي و خنثي سازي شماري از توطئه‌ها و سناريوهاي دشمن شده که شرح هر يک از آنها را پس از رفع محذوريت‌هاي امنيتي، اطلاع رساني خواهد کرد.
از جمله آخرين توطئه‌هاي کشف شده، مربوط به ورود تعداد فراواني سلاح سبک به کشور است؛ ردگيري هاي اطلاعاتي و امنيتي به عمل آمده، منجر به شناسايي و ضربه به دو تيم تروريستي عامل ورود «سلاح سبک» از مرزهاي غربي و شرقي کشور شده است.
اين تيم‌ها در حال انتقال تعداد معتنابهي «کلت کمري» و «نارنجک جنگي» به مرکز کشور بودند که با اقدامات هوشمندانه، به موقع و فداکارانه سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان‌هاي کرمانشاه و سيستان و بلوچستان، کليه سلاح‌ها کشف و تروريست‌ها بازداشت و تحويل مرجع قضايي شدند.

 


مديرکل امور شاهد و ايثارگران دانشگاه آزاد از آغاز ثبت‌نام دانشجويان شاهد و ايثارگر از 16 خرداد خبر داد.
به گزارش مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد اسلامي، حسين نصيرزاده گفت: ثبت‌نام نقل و انتقال دانشجويان شاهد و ايثارگر از 16 خرداد تا 16 تير در سامانه www.esargaran.iau.ir آغاز مي‌شود.
وي ادامه داد: به محض ثبت درخواست‌هاي دانشجويان در اين سامانه کميسيون‌هاي شاهد و ايثارگر براي دريافت اين درخواست‌ها و رسيدگي به وضعيت نقل و انتقال دانشجويان فعال مي‌شوند.
مديرکل امور شاهد و ايثارگران دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: پس از ثبت‌نام در اين سايت و بررسي درخواست‌ها امکان انتقال دانشجويان شاهد و ايثارگر به تهران و البرز فراهم شده است.
وي به اولويت‌هاي انتقال و ميهماني دانشجويان شاهد و ايثارگر اشاره و تصريح کرد: در اولويت اول فرزند و همسر شهيد، جانباز 25درصد و بالاتر، همسر و فرزند جانبازان 40درصد و بالاتر و همچنين آزاده و همسر و فرزند آزاده قرار دارند.
مشاور رئيس دانشگاه آزاد اسلامي افزود: اولويت دوم شامل برادر و خواهر شهيد، فرزند و همسر جانبازان 25 تا 39 درصد است که در صورت دو ترم ميهماني و کسب معدل 15 انتقال انجام مي‌شود به جز شهر تهران که براي انتقال حداقل معدل 17 الزامي است.
مديرکل امور شاهد و ايثارگران دانشگاه آزاد اسلامي همچنين گفت: جانبازان زير 25 درصد، فرزند و همسر آنان، رزمنده، فرزند و همسر رزمنده در اولويت سوم نقل و انتقال قرار مي‌گيرند.
وي با تاکيد بر عدم مراجعه حضوري دانشجويان به سازمان مرکزي دانشگاه براي انجام امور ثبت‌نام و درخواست اظهار کرد: پس از تشکيل کميسيون، نتايج از طريق سايت ثبت‌نام به دانشجويان اعلام مي‌شود.
گفتني است، داشتن يک قطعه عکس، تصوير کارنامه قبولي آزمون، گواهي و معرفي‌نامه از نهاد ايثارگري از جمله مدارک لازم براي ثبت‌نام در اين سامانه است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10