(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01 خرداد 1392 - شماره 20496 

ضرورت تبيين رهنمودهاي امام و رهبري در انتخاب فرد اصلح ( بخش پاياني)
صدور سند کرسي رياست جمهوري به غير ممنوع!
   


پريسا جلالي
 مگر نه اين که شرط نخست احراز صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري ولايت مداري و پايبندي به اصول قانون اساسي است. بنابراين هر گونه رفتار خارج از اين قاعده را مردم نخواهند پسنديد ، چون با ملاک ها و معيارهاي ملت جوردر نخواهد آمد.
نخستين معياري که فرد اصلح را مشخص مي‌کند اين است که او شناخت و باور عميقي به حکومت ديني داشته باشد چرا که ما در يک نظام ديني زندگي مي‌کنيم.زندگي  در نظام ديني هم نيازمند پيش شرط هايي است. باور به ارزش هاي آن نظام و اخلاق مداري، مردمي بودن، توجه به قوانين مهم و اساسي، ولايت مداري و تمکين به فرامين رهبري همچنين توانمندي در اجراي برنامه ها.
اما همه ويژگي هاي يک رئيس جمهور محبوب اين ها نيست. بلکه پرهيز از شخصي دانستن کرسي رياست جمهوري و اموري که مربوط به همه ملت است و توانايي در مقابله با دشمنان و نترسيدن از رويارويي با استکبار جهاني، قانون مداري، برنامه ريزي هايي که منجر به تحقق اهداف چشم انداز 1404 شود از ديگر ويژگي هاي مهم يک رئيس جمهور است .
قانون مداري؛ ويژگي
يک رئيس جمهور
“ اشخاصى اسلامى ، متعهد ، غير منحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانى دهيد که به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احکام نورانى الهى متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند . اشخاصى که غربى نباشند که بعد ما را بکشانند به طرف غرب ، شرقى نباشند که ما را بکشانند از آن طرف ، به صراط مستقيم اسلام باشند و مسلم باشند ، متعهد باشند ، عالم به اوضاع وقت ، عالم به اسلام و عرض مى کنم که امين در کارهايشان ، اينطور باشند . بايد به اشخاصى که احتمال انحراف در آنان مى‏رود رأى ندهند ، چه احتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مى‏شود که به چنين اشخاص اعتماد نمى‏شود کرد و رأى به آنان موجب مسؤوليت خواهد بود .”
احتمال انحراف عقيدتي، اعمالي يا اخلاقي نامزدها يکي از وجوه مهمي است که هميشه بنيانگذار انقلاب اسلامي با بيان عبارات فوق بر آن مصرّ بوده اند.
متاسفانه گاهي برخي از نامزدها و اطرافيان  آن‌ها بي توجه به قانون مداري دست به اقدامات مخالف با قانون مي زنند و سعي دارند با اين کار آرائي اخذ کنند.
توجه به اين امر تا آن اندازه مهم است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکيد داشته اند و برخي بزرگان همواره به مردم خاطر نشان کرده اند که در انتخاب نامزدها بايد دقت کنند.
امام راحل نيز توصيه کرده اند که افرادى را انتخاب کنيد متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند ، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند. اگر اصلح را انتخاب کرديد ، کارى اسلامى مى‏کنيد و اين يک محکى است براى خودتان که تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است يا براى صلاح خودتان . انتخاب فردى که تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد . اسلام تنها کافى نيست ، بلکه بايد مسلمانى باشد که احتياجات مملکت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد .
آيت الله مکارم شيرازي نيز اخيرا تاکيد داشتند که اين انتخابات با تمام انتخابات‌هايي که تاکنون برگزار شده است، تفاوت دارد و اگر هوشيار نباشيم، ممکن است خداي نکرده آسيب‌هايي از داخل و خارج متوجه انتخابات باشد. يکي  از آسيب‌هاي انتخابات حرکت به سوي فرهنگ غرب است و در غرب براي کسب راي دست به هر اقدامي مي‌زنند، اما ما نبايد براي جلب آراي گروه‌هاي منحرف دست به هر اقدامي بزنيم.
اين استاد حوزه علميه قم تصريح مي کند: نبايد فرهنگ ما در عرصه انتخابات، فرهنگ غربي و وعده‌هاي توخالي و عوام فريبي باشد؛ بايد اصول اسلامي در تبليغات و برنامه‌ها و هزينه‌ها رعايت شود و افراد مراعات اين مسائل را بکنند.
در کل حرکت در مسير اسلام رمز موفقيت است و هرکجا ما از اصول اسلامي فاصله گرفته‌ايم دچار مشکل شده و ضربه خورده‌ايم. بايد بدانيم چنانچه در مسير حرکت کنيم خداوند ما را ياري خواهد کرد.
مجهز به تخصص و تجربه
يکي ديگر از ويژگي هاي رئيس جمهور توانمندي و تخصص وي در به کارگيري از نخبگان و همچنين قدرت تصميم گيري در امور مهم و شرايط حساس است.
دکتر عبدالله شفيعي عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي در اين ارتباط مي گويد: البته داشتن تخصص در هر حوزه اي لازمه پذيرش مسئوليت است و رياست جمهور مدير يکي از قواي سه گانه اي است که مسئوليت کلاني را برعهده دارد و لازم است اين شخص از توانمندي لازم برخوردار باشد.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش کيهان ادامه مي دهد: به همين خاطر هم هست که مي بايد نامزدها  از رجل سياسي باشند و شرايط مختلفي که در قانون لحاظ شده را دارا باشند. اما اين که فقط شخصي احساس تکليف کند و پا به عرصه انتخابات بگذارد کافي نيست. مدير بزرگ ترين دستگاه اجرايي کشور حتما بايد داراي تيم قوي باشد و از دانش نخبگان و تجربه مديران اجرايي بهره گيرد. در غير اين صورت موفقيت لازم را نخواهد داشت.
داشتن خصوصياتي مثل تدبر و شجاعت همچنين داشتن  برنامه براي رفع مشکلات مردم به راستي  يکي از مطالبات جدي مردم از رئيس جمهور آينده است.  همان طور که رهبر معظم انقلاب توصيه اکيد دارند  کشور و ملت بزرگ و مقاوم ايران به رئيس‌جمهوري نياز دارد که در عرصه بين‌المللي و در مقابل استکبار، نترس و شجاع و در عرصه داخلي نيز صاحب برنامه، حکمت، تدبير، معتقد به اقتصاد مقاومتي، داراي تهذيب اخلاقي، به دور از حاشيه‌سازي و تشويش‌آفريني و داراي شعارهاي منطقي و منطبق با واقعيت باشد. 
حجت الاسلام والمسلمين حوزين فعال فرهنگي مي‌گويد: انتخابات رياست جمهوري با همان شرايطي که حضرت آقا فرمودند بايد باشد. يعني شخصي انتخاب شود که برنامه و جديتي براي رفع مشکلات اقتصادي داشته باشد و به دنبال حاشيه سازي نباشد و بتواند مشکلات ناشي از تحريم را رفع کند.البته تحريم موضوع جديد و عجيبي نيست ما از اول انقلاب شاهد تحريم هاي غرب عليه ايران بوديم.
وي در گفت و گو با گزارشگر کيهان مي گويد: اعتقاد دارم همين تحريم ها را با مديريت صحيح مي توان خنثي کرد اما همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند ضعف مديريت ها به مشکلات ناشي از تحريم ها دامن زد، رييس جمهور نبايد فکر کند سند کرسي رياست جمهوري را مي تواند به نام هوادارانش بزند.
اين فعال فرهنگي راه حل اين مشکلات را انتخاب فرد اصلح و مدير و مدبر مي داند و اظهار مي‌دارد: هر رئيس جمهوري نقاط قوت و ضعفي دارد تا مشکلات کشور حل شود. ضعف ها ناشي از بحث هاي مديريتي و درگيري جناح ها هم هست در صورتي که درگير نشوند و چوب لاي چرخ هم نگذارند و به حرف هاي آقا مثل سخنان شان در مورد اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي گوش دهند بسياري از مشکلات حل مي شود.
نگاه عاطفي به قضايا ممنوع!
نگاه عاطفي به کانديداها و جريانات سياسي از آسيب‌هاي انتخاب فرد اصلح است. حتي برخي تصور مي کنند انسان هايي که در گذشته زندگي و سوابق کاري شان داراي اموال و دارايي فراواني بوده و رفاه‌طلبي را تجربه کرده اند بهتر از هر فرد ديگري مي توانند فعاليت کنند و براي مردم سودرسان باشند! تعاليم امام راحل ( ره) خلاف اين را گوشزد مي کند.
عبدالله گنجي معاون سازمان بسيج دانشجويي با بيان اين عبارات معتقد است که تجربيات 34 ساله برگزاري انتخابات در ايران بايد ما را به يک بلوغ سياسي رسانده باشد. باور به حاکميت اسلام در عرصه سياسي و اجتماعي از ويژگي‌هاي رئيس جمهور اصلح است و بايد دقت شود که رئيس جمهور به انديشه سياسي امام تمام قامت احترام بگذارد و آن را قبول داشته باشد.
گنجي متعهد بودن به التزام عملي به احکام، ساده‌زيستي، صبوري و سعه صدر، کارآمدي، تجربه و مديريت کلان، برخورداري از مديران خوب و برنامه داشتن را از ديگر ويژگي‌هاي فرد اصلح دانسته و تصريح مي کند: رئيس جمهور بايد از ويژگي‌هايي مانند ولايت‌پذيري در عرصه اجرا، ثبات فکري، باور به کار کارشناسانه در اداره کشور، قانون‌مداري، برخورداري از روحيه تعامل و تواضع، سلامت رواني و شخصيتي و پيشينه مناسب برخوردار باشد.
يکي از اموري که همواره امام راحل و مقام معظم رهبري مورد توجه قرار داده و احساس نگراني و خطر کرده اند، رسوخ روحيه رفاه طلبي در مسئولين است، زيرا روحيه رفاه طلبي و راحت طلبي به صورت اصولي و محوري بر تصميمات انسان تاثير دارد و او را وارد صحنه ديگري از حيات سياسي و اجتماعي مي کند. 
حسين فتاحي نماينده شهر بابک در همين زمينه مي گويد: رهبر معظم انقلاب همواره سياست‌هاي کلان کشور را ترسيم مي‌کنند و جامعه را به سمت بهترين انتخاب سوق مي‌دهند اما به اعتقاد من مشکلات کشور در حوزه‌هاي مختلف از جمله مشکلات اقتصادي موجب شده است تا ايشان بر جامع بودن رئيس‌جمهور تاکيد کنند.
وي تصريح مي کند: قوه مجريه در سطحي است که نيازمند يک انسان کامل و جامع‌الشرايط است. رئيس‌جمهور بايد در سطحي از تحليل و علم باشد که گول سخنان غربي‌ها را نخورد. مردم را واقعا درک کند، احساساتي نباشد و برنامه‌اي مدون براي خروج از بن‌بست‌هاي فرهنگي و اقتصادي داشته باشد. علاوه بر همه اينها بايد فردي باشد که به قوانين کشور التزام عملي داشته باشد؛ در يک جمله رئيس‌جمهور بايد خود را وقف اسلام، نظام و مردم کند.
سکينه عمراني عضو کميسيون کشاورزي مجلس هم با اشاره به جهت‌گيري تلاش‌ها و توطئه‌هاي بدخواهان ملت ايران براي جلوگيري از تحقق حماسه اقتصادي و سياسي مي گويد: آنان تلاش دارند تا با فشارهاي اقتصادي، ميان مردم و نظام اسلامي فاصله ايجاد و مردم را مأيوس کنند اگر جهش بزرگ اقتصادي مورد توجه جدي بخش‌هاي اجرايي و قانونگذاري کشور قرار گيرد، همه فشارهاي اقتصادي خنثي خواهد شد. بنابراين اين اتفاق نياز به رئيس‌جمهور کارآمد و همه جانبه نگر دارد.
وي به خبرنگار سرويس گزارش کيهان مي گويد: طراحان پشت پرده استکبار بعد از گذشت ساليان طولاني از دشمني، همچنان ملت ايران و روحيه ايمان و ايستادگي اين ملت را نمي‌شناسند و همواره تلاش مي کنند مقابل حماسه آفريني مردم بايستند. رئيس جمهوري که به خون شهدا و ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب وفادار باشد مي تواند به راحتي هجمه ها را به کمک مردم خنثي کند.  البته افرادي که وارد اين ميدان مي‌شوند، بايد در ارزيابي توانايي خود و همچنين ارزيابي جايگاه مديريت اجرايي کشور دچار اشتباه نشوند. اين انتظار هم مي رود نامزدها بعد از ارزيابي صحيح وارد ميدان شوند، و در نهايت، اين ملت است که تصميم‌گيري خواهند کرد. 
عمراني تاکيد مي کند: مردم بايد مطمئن باشند شخصي که به عنوان رييس جمهور انتخاب مي کنند با مردم صادقانه رفتار کند و قدرتمند در صحنه هاي سياسي حاضر شود. اين را هم بايد بگويم که فتنه‌گران هرگز جايگاهي ميان مردم ندارند، چون ملت ايران در جريان نهم دي ماه ثابت کرد راهش را با اين افراد جدا کرده است.
بصيرت و دوري از اشرافي گري
يکي از مطالبات مهم مردم از رئيس جمهور منتخب اين است که حافظ بيت المال باشند و در مقابل رانت خواران و مفسدان اقتصادي کوتاه نيايند و به قول ابراهيم نکو عضوکميسيون اقتصادي مجلس، ثروت کشور را انحصارا به يک گروه خاص نبخشد.
رهبر انقلاب نيز در بياني با اشاره به اين نکته مي فرمايند: مهمترين مسئوليت نظام ما کوشش همه جانبه در از بين بردن محروميت و زدودن فقر و حمايت از طبقات مستضعف است و اين سياست بايد در اولويت کارها قرار گيرد بگونه اي که معياري براي سنجش ديگرکارها باشد .
ابراهيم نکو عضو کميسيون اقتصادي مجلس هم محق است که بيشتر تاکيدش را روي مسائل اقتصادي بگذارد و اشاره کند که رئيس جمهور وقت همه هم و غمش بايد برداشتن بار سنگين مشکلات اقتصادي باشد.
وي در گفت و گو با گزارشگر کيهان مي‌گويد: ساده زيستي و دوري از اشرافي گري از بايسته هاي يک رئيس جمهور است.  
يکي از اموري که همواره امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب مورد توجه قرار داده و احساس نگراني و خطر کرده اند، رسوخ روحيه رفاه طلبي در مسئولين است، زيرا روحيه رفاه طلبي و راحت طلبي به صورت اصولي و محوري بر تصميمات انسان تاثير دارد و او را وارد صحنه ديگري از حيات سياسي و اجتماعي مي کند.  بنابراين مردم بايد به اين موضوع دقت کنند و به فردي راي دهند که واجد چنين خصوصياتي باشد.
نماينده مردم رباط کريم اضافه مي کند:  بصيرت در امر دين و سياست هم کم اهميت نيست. چون رئيس جمهور سامان دهنده يک جامعه ديني در جهان و تداوم بخش انقلاب در مسير تعيين شده است. امام راحل داشتن درک سياسي و بصيرت ديني را يکي از ويژ گي هاي مهم رئيس جمهور قلمداد مي‌کنند و به همين علت تاکيد داشتند فردي را انتخاب کنيد که متعهد به اسلام و خدمتگزار به ملت و کشور و حامي مستضعفان و داراي بصيرت در امر دين و دنيا و منزه از گرايش به شرق و غرب و مکتب هاي انحرافي و داراي ديد سياسي است.
اين نکته تا آن جا مهم است که رهبر انقلاب هم بر آن تاکيد داشته اند که اگر ما اين اشتباه را بکنيم که در مسأل? حکومت و مديريت جامعه ملاک و معيار اسلام را فراموش کنيم و به سراغ شيوه هاي رايج دنيايي برويم معناي جامعه اسلامي ما از بين خواهد رفت .
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10