(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01 خرداد 1392 - شماره 20496

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
داستان آب و سراب ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
شيريني (گفت و شنود)
در سفر رئيس‌جمهور به کرمان: طرح‌هاي راه، معدن و مسکن مهر افتتاح شد
رسانه‌هاي غربي: استقبال مردم ايران از انتخابات در سطح جهان کم‌نظير است
خاتمي مي‌خواست از هاشمي استفاده ابزاري کند (خبر ويژه)
ديپلمات انگليسي: آمريکا به شکل افراطي عليه ايران دروغ مي‌گويد (خبر ويژه)
لاشه بو گرفته جنبش سبز روي دست اصلاح‌طلبان مانده (خبر ويژه)
اپوزيسيون سالهاست در زمين حاکميت بازي مي‌کند و مي‌بازد (خبر ويژه)
اعلام اسامي نامزدهاي تأييد صلاحيت شده
 


موضوع انتخابات به پيچ حساس و هيجاني خود رسيده است. ديروز شوراي محترم نگهبان طبق قانون، اسامي نامزدهايي که صلاحيت‌شان براي انتخابات رياست‌جمهوري احراز شده است را به وزارت کشور اعلام کرد.
پس از آن طبيعي است که فصل تبليغات انتخابات فرا مي‌رسد و کانديداها به کارزار رقابت وارد خواهند شد.
موضوع اين يادداشت علي‌رغم فضاي مورد اشاره و بازار داغ رقابت‌هاي انتخاباتي، بحث «اخلاق انتخاباتي»، «تمکين در برابر قانون» و موضوعاتي از اين دست نيست؛ هرچند که اين موضوعات و بحث‌ها در جاي خود بسيار مهم و قابل اعتناست.
يادداشت پيش روي تلاش مي‌کند تا به موضوعي بپردازد که از مدتها قبل زمزمه آن شروع شده و اکنون با پمپاژ تبليغاتي رسانه‌اي اوج گرفته است.
جالب اينجاست که اين موضوع همانند بحث ادعايي و پردامنه «انتخابات آزاد» از ماهها قبل از انتخابات به پيش کشيده شده است و اکنون جماعتي و جرياني در داخل بر شعله گرفتن آن مي‌دمند.
اجازه بدهيد برويم سر اصل مطلب و بدون مقدمه‌چيني به موضوع اصلي اين نوشته برسيم: «پمپاژ گفتمان نجات اقتصادي» اکنون شواهد و قرائن به وضوح نشان مي‌دهد تلاش‌ها و تحرکات زنجيره‌اي و گسترده‌اي در حال انجام است تا تصويري از جامعه بسازد که گويا حل مشکلات اقتصادي به بن‌بست رسيده و تنها کانديداي يک جريان خاص! مي‌تواند کشور را از اين شرايط وخامت‌بار اقتصادي نجات بدهد!
طرفه آنکه اين ادعاي بزرگ و به دنبال آن پروپاگانداي رسانه‌اي درباره «نجات اقتصادي» همانند بحث «انتخابات آزاد» ابتدا از سوي رسانه‌هاي بيروني پيش کشيده شد و پس از اين سرنخ، حامياني در داخل سينه چاک مي‌دهند و حالا ساز نجات اقتصاد کوک کرده و نداي وااقتصادنا سر مي‌دهند.
گفتني است پيش از اين ادعاي «انتخابات آزاد» را در حالي مطرح کرده بودند که محرز شد اين سناريو براي تاثيرگذاري بر انتخابات 24 خرداد است و از دل نشست ضد انقلاب و اپوزيسيون خارج‌نشين در پراگ بيرون آمده است.
سناريوي ياد شده با هدف ملکوک کردن سيماي انتخابات در جمهوري اسلامي به صحنه آمد و تلاش داشت تا خط يأس و نااميدي را در فضاي افکار عمومي ايجاد کند که انتخابات در پيش روي به اصطلاح آزاد نيست ولي طرفي نبستند.
بعدها حتي دم خروس مدعيان بيروني «انتخابات آزاد» بيرون زد و به بهانه سناريوي انتخابات آزاد در ايران، سناي آمريکا طرح تشديد تحريم‌ها را در دستور کار قرار داد.
اکنون بحث نجات اقتصادي که به رئيس‌جمهور شدن يک کانديدا گره زده شده است آشکارا حاکي از آن است که اين ادعا و خرده بحث‌هاي پيراموني در چنبره واقعيت‌ها جايگاهي ندارد و تنها يک «تبليغات نرم» است که ماهها قبل از تبليغات رسمي و قانوني کانديداها کليد خورده است. البته در اين باره نکاتي قابل اعتناست؛
1- بي‌ترديد امروز مشکلات اقتصادي در کشور جزو دغدغه‌هاي اصلي و بحق مردم است و هيچ کس نمي‌تواند معضلات اقتصادي را ناديده بگيرد.
خواسته عموم مردم اين است که گره گراني‌ها باز شود، تورم مهار گردد و اشتغال و کار رونق بگيرد.
مسائل و مشکلات اقتصادي غيرقابل انکار است اما سخن در آن است که جماعتي بخواهند با موج‌سواري سياسي، دم از نجات اقتصاد و بهبود معيشت مردم بزنند! و حال آن که نه فقط سابقه مثبت قابل اعتنايي در مديريت اقتصادي خود ندارند بلکه از عوامل ميدان‌دادن به سرمايه‌داران و فشار بر محرومان و مستضعفان نيز بوده‌اند.
کارنامه حاميان سياست تعديل اقتصادي به وضوح حاکي از آن است که ميان ادعاي نجات اقتصادي امروز آنها با ناتواني و ناکارآمدي اقتصادي ديروز آنها فرسنگ‌ها فاصله است.
بيست و چند سال زماني نيست که امروز مدعيان نجات اقتصاد کشور بتوانند حافظه تاريخي مردم را ناديده بگيرند.
آيا آقايان و مدعيان مي‌توانند تورم 50درصدي در دوره موسوم به دولت سازندگي را پنهان نمايند؟
مردم يادشان نمي‌رود که حاميان سياست تعديل اقتصادي به صراحت-و حتي بدون لکنت زبان- اعلام کردند؛ اگر در فرآيند سياست تعديل اقتصادي، طبقه‌اي از جمعيت (اقشار مستضعف) زير چرخ‌دنده‌هاي توسعه له شوند اشکال ندارد!
آيا بدعت کاهش قدرت خريد مردم از سياست‌هاي تعديل اقتصادي دوره موسوم به سازندگي پايه‌گذاري نشد؟
نتيجه روشن سياست اقتصادي پرخسارت آن دوره، اخذ وام از بانک ‌جهاني و صندوق بين‌المللي پول بود که پيامدهاي آن تاکنون ادامه دارد.
به عبارت ساده‌تر؛ با ناتواني و ناکارآمدي اقتصادي، بي‌توجهي به اقشار مستضعف و کم‌درآمد و پيامدهاي سياست‌هاي اقتصادي چطور امروز عده‌اي ادعاي نجات اقتصادي کشور را دارند و پمپاژ مي‌کنند اگر فلان کانديدا راي بياورد چنين و چنان مي‌شود.
2- نکته ديگر اين است که سياست تعديل اقتصادي مورد علاقه رئيس‌جمهور وقت مبتني بر اقتصاد ليبراليستي و به اصطلاح مدل آدام اسميتي بود که بعدها کارنامه برجاي مانده دوره موسوم به سازندگي، ناکارآمدي اين الگوهاي سرمايه‌داري را برملا ساخت.
آيا بازگشت به گفتمان اقتصادي ارتجاعي، حداقل در تناقض با ادعاي نجات اقتصادي در شرايط کنوني نيست؟ از سوي ديگر؛ نسخه پيچيدن براي شرايط اقتصادي امروز از سوي کساني که کارنامه آنها با ايده شکست خورده تعديل اقتصادي ثابت شده است همخواني دارد؟
مدعيان نجات اقتصادي کشور که قصد کرده‌اند با گفتمان پنهان سرمايه‌داري به مديريت کلان سياسي و اقتصادي کشور نفوذ و رخنه نمايند با کدام توجيه منطقي و اقتصادي اين ادعا را پمپاژ مي‌کنند؟ امروز به اذعان تحليلگران و رسانه‌هاي غربي، نظام اقتصادي سرمايه‌داري در بن‌بست گرفتار شده است و البته بهترين گواه و سند اين اعتراف بزرگ، خيابان‌هاي کشورهاي اروپايي است.
به تعبير رهبر انقلاب که اخيرا فرمودند؛ «آيا فرياد کشيدن هر روزه مردم اروپا در خيابانها، نشانه اين نيست که کشورهاي اروپايي تا خرخره در مشکلات فرو رفته‌اند؟»
3- جرياني که امروز در چرخشي سياسي و تاکتيکي رمز‌آلود پشت سر کانديدايي قرار گرفته که به همين بهانه نجات اقتصادي کشور را در گرو کسب مناصب مديريتي بالا ادعا مي‌کند همان جريان پرحاشيه و سياسي‌کاري است که دم از «توسعه سياسي» مي‌زد و مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم در سبد اولويت آنها نبود.
اين جريان در تمامي انتخابات‌هاي اخير با بي‌اقبالي از سوي مردم مواجه شده است و اکنون مي‌خواهد با لطايف‌الحيل ژست توجه به زندگي و معيشت مردم را بگيرد.
بنابراين عقبه جرياني که امروز شعار نجات اقتصادي را پيش کشيده بايد بدانند که مردم در بازي‌هاي رسانه‌اي و تکاپوهاي عمليات رواني، ميان «آب» و «سراب» تفکيک مي‌کنند.
به قول حافظ عليه الرحمه؛
دور است سر‌آب در اين باديه هش‌دار
تا غول بيابان نفريبد به سرابت
4- و بالاخره بايد گفت بحراني جلوه دادن شرايط اقتصادي کشور تا سرحد اينکه مردم در بن‌بست گرفتار شده‌اند و از سوي ديگر القاي اين مطلب که راه‌حل اين مسئله تنها در گرو نامزدهاي فلان جناح است که او را ناجي اقتصاد نام نهاده‌اند بيرون از واقعيت‌هاي اقتصادي است و کارکرد انتخاباتي دارد.
راه نجات اقتصادي، «اقتصاد مقاومتي» است و مشکلات کنوني اقتصادي نيز دوري از مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي است که رهبر انقلاب بر پايه راهبردهاي اقتصادي نظام و در چارچوب الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت طي سال‌هاي اخير اين موارد را تشريح کرده‌اند.
حسام الدين برومند

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* آمريکايي‌ها بي‌جهت دلشان را به خاطر مثلا روي کار آمدن فلان کس از فلان جناح يا حزب و گروه صابون نزنند. اين ملت تصميم خودش را درخصوص هسته‌اي شدن و هسته‌اي ماندن گرفته و با آمدن اين و آن تغييري در مواضع ملي خود نمي‌دهد.
6091---0915
* بعد از احراز صلاحيت نامزدهاي واجد شرايط براي مسئوليت سنگين رياست جمهوري توسط شوراي محترم نگهبان و اعلام اسامي آنان اين وظيفه ملت است که با حضور چشمگير خويش در پاي صندوق‌هاي راي و انتخاب نامزد اصلح گامي ديگر در دفاع از استقلال و عزت کشور بردارد. ان‌شا‌ءالله.
محمودي
* از کانديداهاي رياست جمهوري مي‌خواهم که ديپلماسي مقاومت و هسته‌اي را زير سوال نبرند تا دشمن براي آنها کف نزند.
7603---0937
* جريانهاي سياسي و گروه‌هايي که هنوز به نظام اتصال دارند و بر اثر غفلت به آرمانهاي امام راحل(ره) و شهدا و ولايت و ملت پشت کنند بدانند که سيل خروشان امت حزب‌الله همانند حماسه 9 دي همه آنها را به کناري خواهد زد و انقلاب را تا سپردن به صاحب اصلي تداوم خواهد داد.
0125---0919
* عزت و سربلندي هر کسي در پيروي از ولايت است و ذلت و خواري هر کسي نيز به ميزان دوري از ولايت. لذا به کانديداها عرض مي‌کنم مردم خود تشخيص مي‌دهند عزت و ذلت اشخاص را، چرا که به عملکردها مي‌نگرند نه به گفته‌ها.
2191---0917
* تمام تلاش استکبار براي ايجاد تفرقه و دودستگي بين مسلمين چه شيعه و چه سني است و بر علماي اسلام است که با تمسک به قرآن کريم و سنت نبوي بر اتحاد و يکپارچگي مسلمين در برابر استکبار تاکيد ورزيده و هدايت نمايند.
حميد نارويي از شهرستان دلگان روستاي مند سيستان و بلوچستان
* کساني که تنها يک مورد از خيانت‌هايشان دامن زدن به فتنه 88 و تحميل هزينه سنگين به ملت ايران است با چه منطقي خود را همانند ديگر شهروندان محسوب مي‌کنند.
2057---0914
* يادداشت‌هاي مدير مسئول محترم کيهان در اين روزها صداي اعتراض کساني که در ايام فتنه و هتک حرمت‌هاي صورت گرفته در آن ايام ساکت بودند را درآورده است. همين نکته دليل بر درستي راهي است که کيهان مي‌رود.
6406---0912
* کساني که اين روزها صحبت از تجربه در اداره کشور مي‌کنند قاعدتا منظورشان اين است که رفقاي خودشان پست و مسئوليت داشته باشند. آيا از ديد ايشان افراد صاحب تجربه همان‌ها هستند که آن همه مشکلات را در طول دو دهه به وجود آوردند؟
8858---0919
* با پايين آمدن شديد قيمت جهاني طلا شايعات دامنه‌داري در هر کوچه و برزني پراکنده شده که اين از اثرات کانديدا شدن فلان نامزد است در حالي که مردم دوره تورم 50 درصدي را فراموش نکرده‌اند و قضاياي فتنه 88 را از ياد نبرده‌اند. لذا لازم است رسانه‌ها و مطبوعات به روشنگري علل و عوامل برخي کاهش قيمت‌ها بپردازند.
طلبه محمدزاده
* از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي درخواست مي‌شود نسبت به پرداخت افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي در سال جديد مساعدت نمايند.
قنبرپور- بازنشسته تامين اجتماعي
* سال گذشته رسانه ملي با افتخار از کارخانه‌اي که کولر آبي کم‌مصرف توليد مي‌کند خبر داد ولي ما هرچه تلاش کرديم تا چنين کولري تهيه کنيم موفق نشديم. از رسانه ملي درخواست مي‌شود آدرس کارخانه را به اطلاع مردم برساند.
2664---0935
* از شهرداري بندرانزلي درخواست مي‌شود نسبت به اتمام کمربندي و پل نيمه تمام و عمران و آبادي اين بندر اهتمام بيشتري نمايند.
3163---0911
* قطعي برق خانه‌هاي مسکوني خيابان‌هاي هلال‌احمر و ابوسعيد در شهرک خليج‌فارس از حد و اندازه گذشته. طوري شده که براي تمام وسايل برقي منزل محافظ جداگانه خريده‌ايم. لطفا بنويسيد اينگونه که نمي‌شود زندگي کرد. در ضمن روشنايي معابر عمومي شهرک نيز ناقص است و اقدامي براي رفع اين عيب صورت نمي‌گيرد. چرا؟
اسدي
* چهره‌اي که از دو جاسوس دستگير و اعدام شده در سيماي جمهوري اسلامي ايران نشان داده شد با تصوير زمان جاسوسي‌شان براي آمريکا کاملا مغايرت داشت. متاسفانه خانم‌هاي بزه‌کار دستگير شده را نيز با چادر در دادگاه نشان مي‌دهند. چرا اين افراد با چهره واقعي‌شان يعني چهره حين ارتکاب جرم و جنايت به تصوير کشيده نمي‌شوند؟
محمدي
* در منطقه 22 شهرداري تهران علي‌رغم کارهايي که شده است تاکنون نسبت به ايجاد و راه‌اندازي فاضلاب شهري اقدامي صورت نگرفته است. با توجه به اين که منطقه در حال ساخت و ساز است ضروري مي‌باشد که مسئولين مربوطه براي انجام کارهاي مربوط به فاضلاب شهري در اين منطقه نيز اقدامات اجرايي را به عمل آورند.
4891---0912

 


گفت: يکي از کاربران سايت ضد انقلابي بالاترين خطاب به مدعيان اصلاحات نوشته است؛ باور کنيد که با ادعاهاي متفاوت خودمان مردم را گيج کرده‌ايم.
گفتم: خب! حرف حساب زده. نگفته چرا؟!
گفت: نوشته است، يک روز دوم خردادي بوديم بعد اصلاح‌طلب شديم، بعد دموکراسي‌خواه شديم، بعد... حالا دوباره تابلوي اصلاح‌طلبي را بلند کرده‌ايم، مردم گيج مي‌شوند که بالاخره ما چه کاره‌ايم؟!
گفتم: حرف حساب جواب نداره.
گفت: نوشته است، چه نشانه‌اي از اصلاح‌طلبي در ما هست که اسم خودمان را اصلاح‌طلب گذاشته‌ايم؟!
گفتم: يارو رفته بود شيريني کشمشي بخره، به مغازه‌دار گفت؛ اين چه شيريني کشمشي است که يک کشمش هم توش نيست. قناد گفت؛ مرد حسابي! مگه وقتي شيريني ناپلئوني مي‌خري توي هر شيريني يک ناپلئون هست؟!

 


با حضور رئيس‌جمهور، چند پروژه عمراني و صنعتي، از جمله هفت‌هزار واحد مسکوني مسکن مهر و دو پروژه زغال‌شويي در استان کرمان به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، محمود احمدي‌نژاد که وزير راه و شهرسازي او را همراهي مي‌کرد، 738 کيلومتر بزرگراه و آزادراه، راه اصلي و روستايي را با حضور در محل آزادراه بندرعباس، سيرجان، انار در محدوده استان کرمان، افتتاح کرد.
مسير بندرعباس- سيرجان- انار به طول 540 کيلومتر بخشي از محور سراسري بندرعباس-سيرجان-يزد-تهران است که به عنوان مهمترين قسمت کريدور جنوب-شمال، علاوه بر جابه‌جايي مسافر، شريان اصلي حمل و نقل کالا به داخل کشور و ترانزيت به منطقه آسياي مرکزي است.
هزينه احداث اين بخش از آزادراه بندرعباس-تهران که در استان کرمان به بهره‌برداري رسيده، يک هزار و 920 ميليارد تومان است.
کاهش زمان سفر در اين مسير به مدت يک ساعت و نيم شده و کاهش مصرف سوخت به ميزان 110 هزار ليتر در روز از مزاياي احداث اين آزادراه به شمار مي‌رود.
همچنين کارخانه فرآوري زغال‌سنگ پابدانا با ظرفيت توليد 550 هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در سال با حضور رئيس‌جمهوري در کوهبنان کرمان به بهره‌برداري رسيد.
احمدي‌نژاد با حضور در کارخانه فناوري زغال‌سنگ پابدانا ضمن افتتاح اين کارخانه، از بخش‌هاي مختلف آن بازديد کرد و با توضيحات مديران و دست‌اندرکاران اين واحد صنعتي از جزئيات احداث و فعاليت‌هاي اين واحد صنعتي مطلع شد.
کارخانه فناوري زغال‌سنگ پابدانا با هزينه‌اي حدود 40 ميليارد تومان (ارزي و ريالي) در مدت حدود 23ماه احداث شده و براي 80 نفر به صورت مستقيم و 800 نفر به صورت غيرمستقيم ايجاد اشتغال مي‌کند.
زغال‌سنگ استخراج شده از معادن پس از ورود به اين کارخانه شستشو و غبارزدايي شده و پس از تبديل به کنسانتره در کارخانه کک‌سازي زرند تبديل به کک متالورژي شده تا در صنايع فولاد مورد استفاده قرار گيرد.
همچنين رئيس‌جمهور طي سخناني گفت: انديشه‌اي که از سوي يک ملت پذيرفته نشود، دفع خواهد شد، تنها ملتي که در طول تاريخ صيقل خورد و ظرفيت عدالت و توحيد را در دنيا دارد، ملت ايران است.
به گزارش ايرنا، دکتر «محمود احمدي‌نژاد» روز سه‌شنبه در آيين‌ بهره‌برداري از کارخانه کنسانتره زغال‌سنگ کوهبنان، افزود: هيچ يک از کشورهاي دنيا نمي‌تواند ارزش‌هاي انساني را حاکم کند اما ملت ايران پيش قراول ارزش‌هايي مانند تعظيم و کرامت انسان، آزادي، عدالت، توحيد و پاکي در جهان است.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار کرد: امروز اين نگاه که دولت بايد همواره تصميم‌گير باشد برچيده شده است و همانطور که ملت در انقلاب، دفاع مقدس و حفظ فرهنگ و کشور کارها را انجام داد، اقتصاد را نيز بايد خود به پيش ببرد.
وي افزود: اگرچه نواقصي وجود دارد اما ملت ايران حوادث بزرگي را گذرانده که اين تحريم‌ها در برابر آنها عددي نيست.
احمدي‌نژاد اظهار کرد: بسيار بسيار اميدواريم که سال‌هاي آينده سال‌هاي جهش و درخشندگي بيش از پيش ملت ايران در عرصه جهاني باشد.
احمدي‌نژاد گفت: يک آرمان زماني مي‌تواند جاري، حاکم و محقق شود که يک ملت فرهيخته پشت آن قرار گيرد، بار مسئوليت آن را بر دوش بکشد و پاي آن بايستند تا بتواند آن مکتب را حاکم کند.
وي خاطر نشان کرد: اگرچه بايد از تمام ظرفيت‌هاي نفت و تئوري‌هاي اقتصادي، براي پيشرفت کشور استفاده کرد، اما در همه اينها بايد نقطه اتکاي ما منابع بومي باشد و پاي خود را روي زمين بگذاريم.
رئيس‌جمهور تاکيد کرد: با وجود همه منابع کشاورزي و معادن غني‌ که در کشور وجود دارد بايد روي پاي خود بايستيم و بعد از توليدات در حوزه‌هاي مختلف نيازها را با يکديگر مبادله کنيم که به دوستي ملت‌ها نيز منجر شود.
احمدي‌نژاد، افزود: بايد تا هنگامي که آفتاب، زمين و آب وجود دارد، کشاورزي داشته باشيم و به اين موضوع اهميت دهيم و البته به صنعت نيز نياز داريم.
وي تاکيد کرد: اما در ابتدا بايد بر روي داشته‌هاي خود تکيه کنيم و مواردي را که در خود کشور است انجام دهيم.
رئيس‌جمهور گفت: اگر همه اراضي کشاورزي را زير پوشش آبياري تحت فشار ببريم، مصرف آب ما يک سوم مي‌شود و با اين کار مي‌توانيم دو برابر کشاورزي و يک بخش از آب نيز کمتر از سفره‌هاي آب زيرزميني برداشت کنيم.
احمدي‌نژاد، با اشاره به اين که کشاورزي نياز به آب دارد، گفت: در صورت کمبود آب در اين بخش نيز با وجود اتصال از دو طرف به دريا، به عنوان نمونه انتقال آب به کرمان، به آب‌هاي اقيانوس وصل شده‌ايم و مي‌توانيم استفاده کنيم.
وي گفت: خداوند اگر زمين قابل کشت داده در جايي ديگر منبع آب آن را نيز داده است، اما بايد نگاه‌ها را عوض کنيم.
احمدي‌نژاد گفت: پس از اتکا به توان و منابع ملي بايد براي پيشرفت کشور، راه پيشبرد اين هدف و مسير را براي اقشار مختلف مردم باز کنيم.
وي افزود: در کشور 50 ميليون هکتار زمين کشاورزي قابل کشت وجود دارد که تنها در 14 ميليون هکتار آن کاشت صورت مي‌گيرد، بايد مابقي آن را به مردم بدهيم تا کارها را خود انجام دهند.
رئيس‌جمهوري ادامه داد: اگر هدف از تشکيل جمهوري اسلامي ايران اين باشد که عده‌اي به قدرت برسند، اين نقطه سقوط است زيرا انقلاب براي آباداني، عزت، ارزش‌هاي الهي، اخلاقي، و پيشبرد اسلام به پيروزي رسيد.
احمدي‌نژاد با بيان اين که مسئوليت‌ها امانت مردم در دست ما است، اظهار کرد: در هشت سال گذشته مي‌گفتند که ساده‌زيستي نمي‌تواند کشور را پيشرفت بدهد، بلکه مي‌خواهند فقر را توزيع کنند.
رئيس جمهور، بيان کرد: در دوره حضرت علي(ع) با وجود همه جنگ‌ها و مشکلات، آب سالم و نان براي همه محقق شد، اگرچه اميرالمؤمنين(ع) پاک و ساده‌زيست بود، اما مي‌خواست همه مردم در رفاه باشند.
احمدي‌نژاد، افزود: ما مي‌خواهيم مردم در حد اعلا در رفاه باشند و در تمام بخش‌ها در اين هشت سال نسبت به قبل از آن حدود 10 برابر کار شده در شرايطي که فروش نفت همان بوده و ارزش دلار شش برابر کاهش يافته است.
وي با بيان اين که قيمت واقعي ما کمتر از فروش نفت در سال 61 است اما چند برابر کار شده و در همه بخش‌ها کارهاي بزرگي انجام شده است، گفت: همه گفتند دولت در توليد کار نکرده و فقط به توزيع پرداخته در حالي که اينگونه نبوده است.
رئيس جمهور، گفت: حالا يک سال دشمن گراني ايجاد کرده، اما سطح زندگي مردم نسبت به شش يا هشت سال پيش بهتر شده است.
احمدي‌نژاد با اشاره به افزايش توليد چند برابري در هشت سال گذشته در سيمان، فولاد، آلومينيوم، مس، محصولات کشاورزي و دامي ادامه داد: شش سال پيش 6 ميليون خودرو در کشور وجود داشت اما هم اکنون خودروهاي موجود در کشور به 18 ميليون دستگاه رسيده است.
وي با تأکيد بر اين که مسير ملت مشخص است، اظهار داشت: اين که چه کسي آمده و ريل را دچار مشکل کرده مشخص است،‌اما ملت ايران با سربلندي همه اين سختي‌ها را پشت‌سر مي‌گذارد.
رئيس جمهور مسکن مهر و سهام عدالت را توزيع ثروت بين مردم دانست و گفت: مردم نسبت به سهام عدالت بي‌توجه نباشند بلکه سود سالانه سهام عدالت براي قسط مي‌رود و قيمت اوليه آن ثابت است،‌اما قيمت اصلي آن در بازار 4 و 5 برابر قيمت اوليه شده است و مردم به اين مسئله توجه داشته باشند.
به گفته احمدي‌نژاد، مقدمات نقد شدن سهام عدالت در حال انجام است.
وي همچنين هدفمندي يارانه‌ها و بنگاه‌هاي کوچک را نيز توزيع ثروت خواند و گفت: قانون مالياتي ما بايد درست شود تا دوباره اين پول‌ها دور نزند و در جيب عده‌اي خاص نرود.
رئيس جمهوري اظهار کرد: پول‌ها نبايد در تهران براي خريد و فروش برج خرج شود، بلکه بايد در زمينه راه، کارخانه، دانشگاه، هواپيما، کشتي و معدن هزينه شود.
احمدي‌نژاد با بيان اين که ما بايد توليد را افزايش داده و عمران و آباداني ايجاد کنيم،‌ ادامه داد: از سوي ديگر بايد ثروت را توزيع کرد تا راه‌ها براي برخي کارها بسته شود.
وي تأکيد کرد: بايد همه با هم ايران را بسازيم و ناراحتي‌هاي دشمنان از جهش پيشرفت ملت ايران است.
احمدي‌نژاد در ادامه گفت: مردم استان کرمان به نجابت، رأفت، مهرباني، استقامت و پايداري و به تلاش و سخت‌کوشي مشهور هستند.
رئيس جمهوري، اراده بزرگ، مستحکم،‌انديشه‌هاي بلند و تلاش پيگير براي صيانت از استقلال و عزت ايران را از افتخارات مردم کرمان برشمرد و افزود: کرماني‌ها همواره براي فرهنگ اسلام ناب محمدي و ايران موجب برکت بوده‌اند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: مردم کرمان مردمي هستند که در دامان خود انسان‌هاي بزرگ، شايسته،‌خادمان، شهيدان، جانبازان و تلاشگران بسياري را تربيت و به ايران تقديم کردند.
وي گفت: اصلاح جاده ترانزيت سراسري بندرعباس- کرمان که قتلگاه ناميده مي‌شد، انجام گرفت و هم اکنون 540 کيلومتر از اين محور با هزينه‌هاي کم دو بانده شد که زمينه صرفه‌جويي روزانه 110 هزار ليتر بنزين را فراهم کرد.
احمدي‌نژاد با اشاره به اين که در بخش مسکن مهر نيز اقدامات ارزشمندي انجام شده است،‌ گفت: درست است که تعداد مسکن از خانوار بالاتر رفته اما عده‌اي اين واحدها را خريده و خالي گذاشته‌اند که بايد براساس لايحه مالياتي آن را به دولت برگردانند.
وي افزود: بايد همچنان خانه بسازيم تا هر زوج جواني بلافاصله پس از ازدواج مسکن مناسب با قيمت مناسب در اختيار داشته باشد.
رئيس قوه مجريه به بهره‌برداري از کارخانه کنسانتره زغال سنگ کوهبنان اشاره کرد و گفت: اين کارخانه با 400 ميليارد ريال با قيمت ارز مرجع و با تکيه بر خودباوري و دانش داخلي ساخته شد.
احمدي‌نژاد افزود: توليد کک در کشور به صفر رسيده بود اما با احياي اين کارخانه‌ها و اضافه شدن کارخانجات جديد اين شرايط بهتر شد.
احمدي‌نژاد، اظهار کرد: از همه افراد سرمايه‌گذار، مشاور، پشتيبان در راه‌اندازي طرح‌هاي مختلف اقتصادي قدرداني مي‌کنيم.

 


رسانه‌هاي غربي با انتشار گزارش‌هايي پيرامون انتخابات ايران اذعان کردند رشد تصاعدي ميزان مشارکت عمومي مردم در انتخابات نشان از وجود مردم‌سالاري در ايران است.
روزنامه انگليسي «گاردين» در گزارش جديد خود پيرامون انتخابات پيش روي کشورمان اذعان کرد: برخلاف آنچه از سوي رسانه‌هاي مخالف ايران مطرح مي‌شود، اکثريت جوانان ايراني تمايل خود را براي حضور باشکوه در انتخابات اعلام کردند.اين روزنامه در يک گزارش ميداني که به سراغ جوانان ايراني رفته تا با آنان پيرامون انتخابات گفت‌وگو کند، به حضور فعال جوانان در انتخابات پيش روي اشاره کرده است.
در همين حال، پايگاه تحليلي غربي «المانيتور» نيز در گزارشي که پيرامون انتخابات ايران منتشر کرده، آورده است ميزان مشارکت عمومي ملت ايران در انتخابات همواره روندي تصاعدي داشته است.المانيتور با اذعان به وجود مردم‌سالاري در ايران به موضوع برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در کشور به عنوان تبلور اين مردم‌سالاري اشاره کرده است.
در گزارش اين پايگاه تحليلي که تحت عنوان «چرا انتخابات شوراها موضوعي مهم در ايران است» از حضور گسترده مردم در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در راستاي ساماندهي مديريت شهري و روستايي ياد شده است.پايگاه «المانيتور» در ادامه با اذعان به اين مسئله که علي‌رغم تبليغات جهت‌دار رسانه‌هاي غربي تصريح مي‌کند جمهوري اسلامي ايران خواستار افزايش مشارکت سياسي و اجتماعي مردم در عرصه‌هاي مختلف است.
اين پايگاه تحليلي غربي با اشاره به حضورگسترده ملت ايران در انتخابات متعدد مي‌افزايد: «جمهوري اسلامي ايران همواره بر لزوم حضور گسترده مردمي در انتخابات تاکيد کرده است.»پايگاه تحليلي «المانيتور» همچنين به پيشينه برگزاري همزمان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و انتخابات رياست‌جمهوري در کشورمان مي‌پردازد و مي‌افزايد: در سال 1999 ميلادي با اتفاق نظر شوراي نگهبان و وزارت کشور تصميم به برگزاري همزمان اين دو انتخابات مشروط به موافقت رهبر ايران با آن موضوع گرفته شد. برگزاري همزمان انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها در آن سال افزايش 9درصدي در ميزان مشارکت عمومي در انتخابات در مقايسه با دوره پيشين را نشان داد.پايگاه تحليلي المانيتور اذعان مي‌کند که ميزان مشارکت عمومي ملت ايران در انتخابات همواره روندي تصاعدي داشته است.

 


«رفسنجاني به خوبي آگاه است که نمي‌تواند به کسان و نيروهايي که دور او جمع شده‌اند و يا به مجيزگوياني که از راه دور به او خوشامد مي‌گويند، اعتماد کند».
پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به طيفي از اپوزيسيون با انتشار تحليل فوق نوشت: رفسنجاني همچنين نمي‌تواند در اين راه به اصلاح‌طلباني که به ظاهر داراي تشکيلات هستند و پشت سر آقاي خاتمي جمع شده‌اند اطمينان نمايد، چه او از طرفي شاهد سرنوشت اسفبار آقايان موسوي و کروبي است، که با طناب پوسيده آقاي خاتمي و اصلاح‌طلبانش به ته چاه رفته‌اند، و آقاي خاتمي هنوز تا چند ماه مانده به انتخابات رفع حصر از ايشان و خانم رهنورد، آزادي زندانيان سياسي و همچنين انتخابات آزاد را شرط حضور خود در انتخابات اعلام مي‌کرد، اکنون اما گويا چنين افرادي اصلا وجود خارجي ندارند. آنان را به عنوان «فتنه‌گر» تنها گذاشته، و شروط خود را فراموش نموده، و به دنبال او به راه افتاده‌اند. او شاهد اين است که آقاي خاتمي بار ديگر عبا به دوش انداخته و درپي آن است که اين بار او را به ميدان فرستد و از او به عنوان کانديداي حداکثري استفاده ابزاري نمايد؛ آن هم بدون پشتوانه.
اين پايگاه اينترنتي مي‌افزايد: رفسنجاني باهوشتر از آن است که در سن 80 سالگي به چنين نيروي غيرقابل اعتمادي اميد بندد و به قمار سنگين دست بزند. اين نيروهاي غيرقابل اعتماد و متفرق با يک غوره سرد و با يک مويز گرمشان مي‌شود با وجود اين واقعيت و اختلافات روشني که ميان هاشمي و افراطيون مدعي اصلاح‌طلبي يا اپوزيسيون وجود دارد، چرا اين محافل مدعي حمايت از آقاي هاشمي هستند. بخشي از پاسخ به اين سؤال را مي‌توان از تحليل پايگاه اينترنتي گويانيوز گرفت آنجا که در باره توقع ضد انقلاب از هاشمي مي‌نويسد: هشياري، واقع‌بيني، دوري از نسخه‌پيچي‌هاي افراطي و احساسي و کنار گذاشتن تحليل‌هاي دايي‌جان ناپلئوني، کنش لازم همه نيروها و اپوزيسيون نامتحدي بايد باشد. آمدن هاشمي به انتخابات مايه خرسندي شد نه از آن رو که گويي همين امروز او را شناخته‌ايم و دوران سرخش را نديده يا فراموش کرده‌ايم. بلکه از آن رو که حکايت از موازنه- هنوز- نسبي قدرت‌ها در درون حاکميت اسلامي دارد. اين نشان مي‌دهد که هنوز جناح تندرو داخل حکومت تا آن حد قدرتمند نشده که بتواند از کانديدا شدن جناح متعادل‌تر جلوگيري کند کانديدا شدن هاشمي نشان مي‌دهد که ما هنوز با قدرت يک دست مواجه نيستيم(!)
نويسنده اين سايت وابسته به ضد انقلاب معتقد است از اين طريق مي‌شود با حاکميت چانه‌زني کرد و امتياز گرفت.
از سوي ديگر سايت جرس وابسته به حلقه فتنه‌گر مقيم لندن با تاکيد بر اين که هاشمي تغيير کرده، نوشت: زمان عوض شد و هاشمي هم به مرور زمان عوض شد. اصلاح‌طلبان هم در نگاهشان به هاشمي تغيير دادند. به ياد دارم که در فروردين سال 1389 در حياط بند 350 زندان اوين با يکي از اعضاي جريان ملي مذهبي گفتگو مي‌کرديم. او اعتقاد داشت که نبايد هاشمي را در حلقه هواداران جنبش سبز جاي داد و در نظرش جاي گرفتن هاشمي در اين حلقه باعث ضربه خوردن به جنبش مي‌شد. مبناي اعتقادشان اين بود که «هاشمي همان هاشمي دهه هفتاد است و تغييري نکرده است» در ميان اين گفتگو عيسي سحرخيز به کنار ما آمد که خود پيش‌تر بارها به هاشمي انتقاد کرده بود. او به تحولات پس از دوم خرداد اشاره کرد و با آسيب‌شناسي رفتار اصلاح‌طلبان در آن زمان گفت که ضديت با هاشمي در آن دوره افراطي اشتباه بود. هاشمي در نظر سحرخيز مي‌توانست يکي از هواداران جنبش سبز باشد. او مي‌گفت ما يک بار با ضديت افراطي درباره هاشمي بستر مناسبي براي روي کار آمدن احمدي‌نژاد فراهم کرديم و اين اشتباهي بود که نبايد دوباره تکرار کنيم.
جرس مي‌افزايد: «بسياري از اصلاح‌طلبان، ملي مذهبي‌ها، اعضاي نهضت آزادي و بازداشت‌شدگان انتخابات سال 88 در هفته‌هاي اخير حمايت خود را از هاشمي رفسنجاني علني کرده‌اند، در ميان آنان کساني هستند که طي دوره رياست جمهوري هاشمي روانه زندان شده بودند اما اکنون او را ياريگر گذار مي‌دانند. اين اتفاقي است که افتاده و دليل واضحش هم اين است که هاشمي با موضع‌گيري‌هايش در 4 سال گذشته نشان داد که درباره بسياري از اتفاقات با مخالفان همدل است».
دقيقا بر مبناي همين استدلال، سراج ميردامادي از مقامات خارج‌نشين وزارت کشور دولت اصلاحات به راديو فردا مي‌گويد: بعد از حوادث سال 88، حاکميت نمي‌تواند قبول کند کسي که در برابر نظام و رهبري ايستاد، در يک فرايند ديگر بيايد و وارد انتخابات شود.
نگراني از احتمال عدم تاييد صلاحيت هاشمي موجب شد شبکه دولتي انگليس جانب احتياط را از دست داده و از قول «مرتضي-ک» عضو گروهک ملي- مذهبي بگويد: اگر صلاحيت رفسنجاني رد شود، انتخابات آتي آزاد و سالم نخواهد بود(!)

 


نماينده سابق انگليس در آژانس موضع غيرحقوقي آمريکا درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به چالش کشيد. جنکينز معتقد است در حالي که بيش از 100 کشور جهان با ايران در ارتباطند، ادعاي انزواي ايران واقعيت ندارد.
پيترجنکينز در تحليلي به موضوع تحريف‌هاي ضد ايراني در گزارش‌هاي وزارت خارجه و کنگره آمريکا پرداخت و نوشت: وندي شرمن، معاون وزير خارجه در امور سياسي که رياست هيئت نمايندگي ايالات متحده در مذاکرات گروه 1+5 با ايران را عهده‌دار است با حضور در کميته سياست خارجي کنگره با وظيفه‌اي غيرممکن روبرو شد. کنگره گفته دادن کوچکترين امتيازي به ايران براي آنکه اين کشور تضمين دهد معاهده منع سلاح‌هاي هسته‌اي و محدوديت‌هاي اتمي را به جا خواهد آورد ممنوع است. حال آنکه اگر ايران در قبال اقدامات داوطلبانه- و فراتر از معاهده ان‌پي‌تي- چيزي دريافت نکند، به مقابله با آمريکا ادامه خواهد داد.
وي در «لوبلاگ» مي‌نويسد: بيانيه آغازين خانم شرمن در کميته کنگره هيچ اشاره‌اي به برآورد جامعه اطلاعاتي ايالات متحده مبني بر اينکه رهبران ايران تصميمي براي دستيابي به سلاح اتمي نگرفته‌اند ندارد. در عوض وي به «جاه‌طلبي‌هاي اتمي ايران» و ضرورت «تغيير مسير» ايران اشاره کرده است.
جنکينز تأکيد کرد: تعهدات بين‌المللي به دو شکل تعريف شده است. بسياري از تعهدات از مفاد پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (ان‌پي‌تي) مي‌آيد، ايران پذيرفته است که آن‌ها تعهدات حقيقي و تحت قوانين بين‌المللي هستند و حاضر است بدون چشم داشت تمام آن‌ها را برآورده کند. در واقع برخي ناظران معتقد هستند ايران همين حالا به طور کامل با آن‌ها سازگار است.
نماينده سابق انگليس در آژانس مي‌افزايد: بسياري از تعهدات ايران ريشه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت براساس ماده 41 منشور سازمان ملل دارد. ايران از پذيرش ماهيت قانوني آن‌ها سر‌ باز مي‌زند و آن را لازم اجرا نمي‌داند، غيرمنطقي هم نيست، چرا که هربار اين قطعنامه‌ها تصويب مي‌شدند، شوراي امنيت نتوانست تعيين کند فعاليت‌هاي اتمي ايران صلح و امنيت جهاني را به خطر انداخته است. در عوض ايران پيشنهاد اقدامات داوطلبانه در مقابل به رسميت شناخته شدن حقوق اتمي‌اش براساس ان‌پي‌تي- و البته انجام تعهدات مربوط به آن را- داده است. همچنين ايران خواستار برچيده شدن تحريم‌ها است.
پيتر جنکينز با بيان اينکه آمريکا در حال از دست دادن فرصت‌هاست و به دادن اطلاعات نادرست و زياده‌روي[!] در تحريف واقعيت وسوسه مي‌شود، ادعاي انزواي ايران را دروغ مي‌خواند و مي‌نويسد: به نمايندگان کنگره گفته شده که ايران «ايزوله» است، حال آنکه ايران با 100 کشور روابط کامل ديپلماتيک دارد. در همه جاي، در آسيا و اروپا- به جز بريتانيا و اسرائيل- به وزير خارجه ايران احترام مي‌گذارند. همين هفته ايران رياست کنفرانس خلع سلاح در ژنو را عهده‌دار شد، در حال حاضر هم ايران رياست جنبش غيرمتعهدها شامل 120 کشور را برعهده دارد.

 


يک آشوبگر بازداشتي با اعتراض به دودوزه‌بازي‌هاي اصلاح‌طلبان مي‌گويد: آنها رفرميست و اصلاح‌طلب نيستند بلکه دفرميست هستند.
ياشار-د که سال 88 دستگير و به 5 سال زندان محکوم شده در نامه سرگشاده‌اي نوشت: چهارسال پيش که توي سر و کله‌مان مي‌زديم که «اين تو بميري ديگر از تو بميريها نيست» و شرکت در انتخابات را تنها شکل راستين سياست‌ورزي در سال 88 قلمداد کرديم. از خاطره آن روزها، در زندان هر از چندي سرود دزديده شده آفتابکاران توسط متوليان اصلاح‌طلب جريان سبز با تيکه معروف «من ايستاده‌ام تا راي خود را پس بگيرم» شنيده مي‌شود. شور و شعف سبزها از کانديداتوري هاشمي از يک سو و حمايت قاطعانه اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات از سوي ديگر، گواهي است بر اينکه رفرميست‌ها به واقع دفرميست هستند.
به گزارش راديو کوچه وي اضافه مي‌کند: متوليان گفتماني اگرچه همچنان مدعي تقلب در انتخابات قبلي هستند و از براي سرگرمي دوست دارند ايستاده رأيشان را پس بگيرند، اما دست آخر بدون اينکه رأيي پس گرفته شود، حصر خانگي برداشته شود و يا تغييري در وضعيت زندانيان بوجود آيد، خود را سبز اصلاح‌طلب يا اصلاح‌طلب سبز مي‌خواندند و چشم به انتظار يک منجي ديگر شدند. عباس عبدي پيشتر، در جريان شرکت سيدمحمد خاتمي در انتخابات مجلس به درستي بر تناقض ميان سبز بودن و اصلاح‌طلب بودن دست گذاشت و با ستودن حرکت خاتمي، چنين رويه‌اي را اصلاح‌طلبانه خواند و نه پيش شرط تعيين کردن و غيره.
اين آشوبگر سرخورده معتقد است: حمايت اصلاح طلبان از شرکت در انتخابات و هاشمي گواهي است بر اينکه رفرميست‌ها به واقع دفرميست هستند اگر در دل «رفرم» ما مي‌توانيم رگه‌هايي از «تغيير» را مشاهده کنيم در «دفرم» ما شاهد کژ و مژ شدن اوضاعيم تا با وجود همخواني موضع اصلاح‌طلبان در خصوص شرکت در انتخابات و حمايت از هاشمي با مجموعه مواضع و رفتارهاي قبليشان، اما همچنان مايلند تا با منتسب کردن خود به جريان 88 از آن هويت بگيرند و نزد طبقه سرخورده از جنبش سبز، اعتبار کسب کند.
او تصريح کرد: اينکه چيزي به نام جنبش سبز خيلي پيش از اين تمام شده بود، حرف جديدي نيست که نياز به اقامه دليل و برهان خاصي داشته باشد، تنها اتفاق جديد شايد اين باشد که اکنون که در آستانه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري هستيم، بد نيست اگر نخبگان اين جريان زحمت بکشند و لاشه بوگرفته مرحوم سبز را هرچه زودتر دفن کنند.

 


پس از سلطنت‌طلبان، گروهک موسوم به همبستگي ملي جمهوري‌خواهان نيز خواستار تحريم انتخابات شد.
پيش از اين رضا ربع‌پهلوي و شيرين عبادي مدعي شده بودند چون به واسطه انتخابات نمي‌شود رژيم را تغيير داد، بنابراين انتخابات آزاد نيست و بايد تحريم شود. اکنون گروهک همبستگي ملي جمهوري‌خواهان با صدور بيانيه‌اي اعلام مي‌کند ما انتخابات را فعالانه تحريم مي‌کنيم.
اين گروهک در بيانيه خود نوشت: رژيم جمهوري اسلامي بار ديگر از مردم دعوت کرده است که در تاريخ 24 خرداد در انتخابات رياست جمهوري، انتخابات شوراها و انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس و مجلس خبرگان شرکت کنند تا با رأي ميليوني «حماسه سياسي» بسازند.
اين گروهک افزود: ما تجربه‌هاي دشوار و تلخي را براي دموکراسي و آزادي و استقلال پشت سرگذرانده‌ايم و اينک زمان آن رسيده است که از اين تجارب درس بياموزيم و با شدت و قوت بيشتري مبارزه کنيم.
منوشه امير مفسر از کار افتاده راديو اسرائيل نيز مدعي شد: انتخابات ايران انتصابات است و نه انتخابات آزاد. بايد عليه حاکميت به‌پاخاست.
در اين ميان علي کشتگر از سران گروهک منحله فدائيان خلق معتقد است: بايد به جرياناتي که از ورود هاشمي به صحنه چنان به وجد آمده‌اند که وي را ناجي قلمداد مي‌کنند يادآور شد که هرگونه اغراق مايه نوميدي‌هاي بعدي و موجب بي‌اعتباري اپوزيسيون است.
وي به رغم دفاع از صلاحيت مشايي و هاشمي، از مستأصلي اپوزيسيون گلايه مي‌کند و در گويانيوز مي‌نويسد: مخالفان در غياب اپوزيسيون معتبر به هاشمي و مشايي دخيل مي‌بندند. اين رفتار تا حدي قابل درک است اما آنچه قابل درک نيست رفتار و گفتار کساني است که سالهاست به نام اپوزيسيون بازي در زمين را تبليغ مي‌کنند و به هر بهانه‌اي اعتقاد به صفوف مستقل و متشکل نيروهاي سکولار را نفي مي‌کنند. مي‌شود در انتخابات فرمايشي شرکت کرد اما نمي‌شود به پرنسيب‌هاي سکولاريسم و دموکراسي‌خواهي وفادار بود و در عين حال به توهم در مورد چهره‌هاي سياسي درون حاکميت دامن زد. اين امر نهايتاً موجب نااميدي‌هاي بعدي و بي‌اعتباري اپوزيسيون مي‌شود.

 


وزارت کشور با انتشار بيانيه‌اي اسامي نهايي نامزدهاي احراز‌صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان را اعلام کرد.
سر انجام با پايان مهلت 10 روزه شوراي نگهبان ، گمانه‌زني‌ها درمورد اسامي نامزدهاي واجد شرايط رياست جمهوري به پايان رسيد و شب گذشته سخنگوي شوراي نگهبان از ارسال فهرست نهايي اسامي نامزدهاي واجد شرايط يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور خبر داد .
عباسعلي کدخدايي در مصاحبه با واحد مرکزي خبر تاکيد کرد : اخباري که تاکنون در برخي رسانه‌ها درباره ارسال اسامي نامزدهاي واجد شرايط رياست جمهوري به وزارت کشور منتشر شده است صحت ندارد .
در همين راستا وزارت کشور نيز با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد؛ در اجراي ماده 60 قانون انتخابات رياست جمهوري اسامي نامزدهاي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران که صلاحيت آنان مورد تاييد شوراي  محترم نگهبان قرار گرفته است به ترتيب حروف الفبا به شرح زير اعلام مي‌شود:
1- سعيد جليلي 2- غلامعلي حداد عادل 3- محسن رضايي
4- حسن روحاني 5- محمدرضا عارف 6- محمد غرضي
7- محمدباقر قاليباف 8- علي اکبر ولايتي

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10