(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 01 خرداد 1392 - شماره 20496

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
سخنگوي وزارت خارجه: انتخابات تاثيري بر مواضع هسته‌اي ايران ندارد
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
ايران و آرژانتين توافقنامه بررسي پرونده آميا را تصويب کردند
ممبيني: با مصوبه مجلس بخش مسکن از تسهيلات صندوق توسعه محروم شد
وزير اقتصاد در اجلاس بانک توسعه اسلامي اعلام کرد
ترانزيت کالاي 160 کشور از طريق ايران
کسب مدال نقره جشنواره بين‌المللي ژنو توسط مخترع کرجي
يک کارشناس عنوان کرد
رويکردهاي مهم دولت يازدهم در بخش اقتصاد
يک مسئول وزارت ورزش و جوانان: يک ميليون زوج جوان کشور مشکل وام ازدواج دارند
اقدام خوب نامزدهاي انتخاباتي شوراي شهر در پلدختر
وزير دفاع خبر داد
تحويل حجم انبوهي از انواع موشک‌ها به نيروهاي مسلح
ستاد کل نيروهاي مسلح: فتح خرمشهر نماد و مظهر مقاومت دليرانه ملت ايران در برابر استکبار است
مواظب تابلوها باشيد!
وزارت امور خارجه چين: نتيجه بخش بودن کنفرانس ژنو 2 منوط به حضور ايران است
فاکس‌نيوز: تحريم طلا، تاثيري بر رفتار ايران نخواهد داشت
اماني: خبر تعيين سفير اکرديته مصر در تهران نادرست است
آمانو در مصاحبه با راشاتودي: هيچ نشانه‌اي از وجود سلاح‌ هسته‌اي در ايران را تأييد نمي‌کنيم
   


حضرت آيت‌الله بهجت(ره): تصميم داشته باشيد اگر خداوند صد سال عمر هم به شما داد، حتي يک گناه نکنيد، همچنان که اگر صد سال عمر کنيد حاضر نخواهيد شد يک بار، يک ته‌ استکان زهر بنوشيد.

 


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگي خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.
عباس عراقچي در پاسخ به سوالي درباره نشست ژنو 2 اظهار داشت: اين نشست اثبات ايده‌ها، راهکارها و پيشنهادات جمهوري اسلامي براي سوريه بوده و ما از روز اول اعتقاد داشتيم که هيچ راه‌حلي براي سوريه متصور نيست مگر از طريق گفت‌وگو بين دو طرف درگير.
وي ادامه داد: انتظار ما از نشست ژنو 2 رسيدن به راهکار مورد پذيرش مردم سوريه است و لازمه موفق بودن اين اجلاس فراگير بودن آن است و اينکه همه کساني که در سوريه موثر هستند و مي‌توانند به حل بحران کمک کنند بايد در اين نشست مشارکت داشته باشند تا موفقيت آن تضمين شود.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره نشست دوستان سوريه که قرار است 8 خردادماه در تهران برگزار شود، عنوان کرد: اين نشست تلاشي از سوي ايران براي کمک به راه‌هاي سياسي درخصوص موضوع سوريه است. ما از ابتدا معتقد بوديم که اين بحران هيچ راه‌حل و راهکار نظامي ندارد و بايد از طريق راهکارهاي سياسي و برگزاري گفت‌وگوهاي ملي بين دولت سوريه و مخالفين به راهکاري عادلانه و مطلوب دست يافت.
عراقچي در پاسخ به سوالي درباره گفت‌وگوهاي اخير اشتون و جليلي در استانبول، اين مذاکرات را در راستاي بررسي ابعاد مختلف مذاکرات اصلي و پاسخ 1+5 به پيشنهادات ايران در آلماتي2 عنوان کرد و افزود: قرار بود که خانم اشتون نتيجه مشورت‌هاي 1+5 را بعد از نشست آلماتي2 و ظرف يک هفته ارائه دهد که يک هفته به تاخير افتاد و نزديک به 40 روز بعد اشتون ديدگاه‌هاي طرف مقابل را بيان کرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: اگر 1+5 ترجيح مي‌دهد که مذاکرات بعد از انتخابات برگزار شود به خودشان مربوط است. ما براي ادامه مذاکرات قبل و بعد از انتخابات آمادگي داريم و تغييري در مواضع اصولي ايران رخ نمي‌دهد.
وي درباره دهمين دور مذاکرات ايران و آژانس که در وين برگزار شد، نيز گفت: اين مذاکرات به منظور تعيين چارچوب همکاري‌هاي ايران و آژانس فراتر از تعهدات NPT و پادمان بود.
سخنگوي وزارت خارجه کشورمان اين مذاکرات را سخت و پيچيده خواند و افزود: دهمين دور مذاکرات به نتيجه نرسيد، اما اميدواريم در دوره‌هاي بعدي نتيجه حاصل شود و از نظر ما اين مذاکرات شکست خورده نيست.
عراقچي در پاسخ به سوالي درباره سفر اردوغان به آمريکا و تغيير در مواضع ترکيه نسبت به سوريه نيز اظهار داشت: بعد از اين سفر توجه و اعتقاد به راهکار سياسي براي سوريه در مواضع ترکيه پررنگ‌تر شده و ما از اين موضع استقبال مي‌کنيم.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: اگر به توصيه و تحليل درست ايران در رابطه با بحران سوريه توجه مي‌شد شايد جلوي بسياري خونريزي‌ها و کشتارها در سوريه گرفته مي‌شد.
اظهارات وزير خارجه آلمان درباره ماهيت نظامي برنامه هسته‌اي ايران سوال ديگري بود که در اين نشست مطرح شد و عراقچي با اشاره به تاکيد مقامات کشورمان مبني بر مسالمت‌آميز بودن اين برنامه و همچنين فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرام بودن سلاح هسته‌اي، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران هرگز به سمت سلاح‌هاي هسته‌اي و کشتار جمعي نخواهد رفت و اين موضع قاطع ايران است و هرگونه نگراني در اين زمينه بي‌مورد مي‌باشد.
عراقچي ضمن تسليت شهادت تعدادي از هموطنان و زائران عتبات عاليات در حادثه انفجار در نزديکي سامرا به خانواده آنها و ملت ايران، بار ديگر اين انفجار‌ها را محکوم کرد و گفت: به طور جدي خواهانيم دولت عراق و نيروهاي امنيتي و انتظامي اين کشور به مسئوليت خود در حفظ امنيت و جان زائران عتبات عاليات عمل کرده و در اين زمينه کوشا باشند.

 


همه کارهايتان
ثبت و ضبط مي‌شود
قرآن حکيم:
و ما هيچ‌کس را جز به اندازه قدرت و توانش تکليف نمي‌کنيم.
و نزد ما کتابي است که (تمام کارهاي بندگان را ثبت و ضبط کرده و روز قيامت در خصوص هر يک) به حق سخن مي‌گويد و به آنها هيچ ستمي نمي‌شود.
سوره مومنون- آيه 62

 


يک تهيه‌کننده مطرح کرد
دلايل تنش و اختلاف
در اتحاديه تهيه‌کنندگان
يک تهيه‌کننده سينما تاکيد کرد که خيلي‌ها صلاحيت عضويت در اتحاديه تهيه‌کنندگان را ندارند. در آستانه برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده اتحاديه که طي روزهاي اخير دچار اختلافات و کشمکش‌هاي فراواني شده است، علي‌اکبر ثقفي، تهيه‌کننده سينما درباره دلائل اين تنش‌ها گفت: زياده‌خواهي و انحصارطلبي بعضي از اعضا باعث چالش و تجزيه صنف مي‌شود؛ در جلسات بعضي‌ها متکلم‌وحده هستند و اصلا اجازه نمي‌دهند يک عضو در مجمع عمومي، حرف و نياز خود را بازگو کند چه رسد به اين که بخواهد در سياست و پيشبرد يا برنامه صنف دخالت يا حضور داشته باشد. همه نگاه‌ها و انديشه‌ها و دانش و تجربه‌کنندگان در يک سبد گذاشته شده و هر کس ساز خودش را مي‌زند.
وي در گفت‌وگو با يک روزنامه سينمايي افزود: به جرات مي‌گويم ما 50 تهيه‌کننده واقعي سينمايي نداريم تهيه‌کننده‌اي که جسارت و جرات و شناخت اين را داشته باشد و با پول بخش خصوصي فيلم توليد کند.
ثقفي ادامه داد: کدام تهيه‌کننده را سراغ داريد بالاي 500 ميليون تومان هزينه شخصي براي توليد يک فيلم کند و متکي به پول دولت و رانت و اسپانسر نباشد در گذشته حداقل به صورت تعاون فيلم توليد مي‌شد و همه سهيم بودند الان چند نفري هستند که ميلياردي پول مي‌گيرند و حتي به آنها سيمرغ هم اهداء مي‌شود.
وي تصريح کرد: اگر امکاناتي است بايد براي تمامي اعضاء باشد نه اين که چند نفري آن قدر قوي و دفاتر ميلياردي و امکانات و زندگي در رفاه داشته باشند و بعضي خانه و زمين خودشان را بفروشند و با بدبختي فيلم توليد کنند.
اين تهيه‌کننده اظهار داشت: چند نفر تهيه‌کننده هستند که هميشه يکه‌تاز و پُز اپوزيسيون به خود مي‌گيرند و يا با شهرداري يا حوزه هنري يا تلويزيون يا ارگان‌هاي ديگر مثل شرکت نفت يا سازمان ديگر... کار مي‌کنند و اصلا سود آنها در توليد است و کاري به اکران و صنف ندارند توليد يک فيلمشان معادل 30 سال زحمت و تلاش يک تهيه‌کننده بخش خصوصي است آنها چه کار به صنف يا منافع او دارند و هميشه هم بالانشين جلسات و مجالس هستند و از زندگي‌شان مي‌توان ارزيابي کرد که آيا با توليد فيلم به اين امکانات رسيده‌اند يا با گرفتن رانت و...
انتقاد به سوءاستفاده حلقه انحرافي
از سينماگران
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با انتقاد از سوءاستفاده انتخاباتي از سينماگران کشور، گفت: هنرمندان خود را ابزار بهره‌برداري‌هاي انتخاباتي نکنند.
منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از سوءاستفاده انتخاباتي از سينماگران کشور، توضيح داد: جريان حاکم بر دولت از چندين ماه پيش پروژه کار روي اذهان هنرمندان و به خصوص سينماگران کشور را آغاز کرده بود و با اعزام گروهي از آنها به سفر حج يا دعوت به همايش‌ها و جشن‌هاي گرانقيمت سعي در نفوذ بر آنها را داشت.
نماينده مردم اردبيل، نمين، نير و سرعين در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به همراهي يکي از سينماگران پيشکسوت نامزد مورد نظر دولت، تصريح کرد: اين هنرمند بايد مي‌دانست که مجوز يک بنياد فرهنگي را در نهاد رياست جمهوري صادر نمي‌کنند، بلکه در وزارت ارشاد اين کار انجام مي‌شود، چرا که در اين صورت ديگر فريب اين افراد را نمي‌خورد.
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، تاکيد کرد: هنرمندان و سينماگران کشور از جمله ذخاير کشور هستند و نبايد خود را ابزار دست کارهاي سياسي و انتخاباتي کنند.
سرقت اموال يک سينماگر
در جشنواره فيلم کن
يک تهيه کننده چيني در پي سرقت از اتاقش در يکي از هتل‌هاي کن گفت: فرانسه کشور ناامني است و فرانسوي‌ها انسان‌هايي از خود راضي هستند.
به گزارش فارس، روز دوشنبه تمامي وسايل «چانگ کيوايانگ»، معاون کمپاني گروه فيلم چين، از اتاق هتلش در کن ربوده شد، پس از سرقت جواهرات شوپارد به ارزش يک ميليون دلار، اين دومين سرقتي است که در جشنواره فيلم امسال به وقوع مي‌پيوندد.
«کيوايانگ» ضمن لغو کردن حضورش در نشست خبري روز گذشته خود، براي فيلم «مرد تاي چي» در صفحه توئيتر خود در توضيح اين سرقت نوشت: زماني که پس از صرف ناهار خواستم به اتاقم بازگردم، ديدم که در اتاقم نيمه‌باز است و تمامي وسايلم به سرقت رفته، از کارکنان هتل کمک خواستم ولي آنها با بي‌تفاوتي تمام گفتند، تنها کاري که از دستشان برمي‌آيد عوض کردن قفل اتاق است و من خودم بايد با پليس تماس بگيرم.
وي در ادامه نوشت: جشنواره کن کوچکترين اهميتي به اين موضوع نداد، وضعيت امنيت در فرانسه اصلاً خوب نيست، مردم اين کشور به شدت از خود راضي و متکبرند.
نخستين کنسرت حامد زماني
در ميان جانبازان برگزار مي‌شود
«حامد زماني» خواننده ترانه‌هاي انقلابي در نشست خبري نخستين کنسرت خود گفت: در اين کنسرت به ميان جانبازاني که ميهمان ويژه اين کنسرت هستند، خواهم رفت و در کنار آن‌ها «آخرين قدم» را اجرا مي‌کنم.
وي افزود: تيتراژ برنامه تلويزيوني ديروز امروز فردا، حماسه بي‌تاب، حضرت مهتاب، ماه عسل،‌زيبايي عشق، آخرين قدم، پرواز، کجايي، خدا که باشه و... مهمترين قطعه‌هاي اجرايي من در اين کنسرت است. قطعه بيداري اسلامي به زبان عربي هم به اجرا درمي‌آيد.
زماني در خصوص نوع اجراي اين کنسرت گفت: 12 قطعه را روي صحنه مي‌بريم که تنفس ميان آن شش قطعه- شش قطعه انجام مي‌شود که در ابتداي بخش دوم به ميان 10 نفر از جانبازاني که ميهمان ويژه اين کنسرت هستند و در قسمت ويژه نشسته‌اند مي‌روم و در کنار آنها «آخرين قدم» را اجرا مي‌کنم.
وي با بيان اينکه تا به حال کار سفارشي انجام ندادم و نخواهم داد، خاطرنشان کرد: نخستين کنسرت من با استقبال عمومي مردم همراه بوده است و سازماني نيست.
زماني در رابطه با انتخاب گروه کنسرتش، گفت: از تمام کساني که براي کار دعوت کرده‌ام خواستم تا با اعتقاد به اين فضاي کاري وارد کار شوند و اگر اعتقادي به اين نوع کارها ندارند مي‌توانند دعوت مرا رد کنند.
هشت شهر عشق در موزه فلسطين
به نمايش در‌مي‌آيد
موزه‌هاي هنرهاي معاصر فلسطين با همکاري انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نمايشگاه عکسي با عنوان «هشت شهر عشق» برگزار مي‌کند.
اين نمايشگاه که به مناسبت روز آزادسازي خرمشهر برگزار مي‌شود، عکس‌هايي خاطره‌انگيز از هشت سال دفاع مقدس است که عکاس جنگ «سعيد حاجي خاني» از آن دوران عکس‌برداري کرده است.
در اين نمايشگاه 40 عکس رنگي در ابعاد 70×50 و 70×100 از تصاويري از رزمندگان هشت سال جنگ تحميلي به نمايش درمي‌آيد.
نمايشگاه عکس دفاع مقدس «هشت شهر عشق» امروز چهارشنبه، اول خرداد ساعت 17 افتتاح مي‌شود و تا 30 خرداد نيز ادامه دارد.

 


علي پاکدامن، ديپلمات ايراني اعلام کرد، ايران و آرژانتين يک سند تفاهم تصويب کردند تا يک کميته حقيقت‌ياب به منظور بررسي انفجار مرکز يهوديان بوينس آيرس در سال 1994 تشکيل شود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، وي اظهار داشت، اين سند تفاهم، بدون اينکه در اختيار مجلس شوراي اسلامي قرار بگيرد، روز يکشنبه به دست دولت ايران به تصويب رسيد.
به گفته وي، دولت ايران براي تصويب اين سند تفاهم به تاييد مجلس نيازي ندارد چرا که لازم است اين توافقنامه به دست سازمان هاي مربوطه به تصويب برسد.
پاکدامن ادامه داد: کريستينا کريشنر، رئيس‌جمهور آرژانتين اين توافقنامه را به کنگره ارسال کرد چرا که فکر مي‌کرد، هيئت اجرايي به تنهايي نبايد همه بار اين توافقنامه را به دوش بکشد. اما در ايران، اين توافقنامه معتبر است و هماهنگ با بند شش آن به تصويب رسيده.
براساس اين گزارش، ايران و آرژانتين 27 ژانويه به توافق رسيدند تا کميته حقيقت‌يابي براي بررسي انفجار مرکز يهوديان در بوينس‌آيرس تشکيل دهند. در آن حادثه 85 نفر کشته شدند.
قرار است اين کميته داراي 5 عضو باشد که هيچ کدام از آنها ايراني و آرژانتيني نيستند. دادگاه آرژانتين هشت مقام کنوني و سابق ايران را متهم به دست داشتن در اين جنايت کرده است.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور با اشاره به مصوبه مجلس از حذف تخصيص تسهيلات صندوق توسعه ملي به بخش مسکن خبر داد.
رحيم ممبيني در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اگر کسي براي ساخت مسکن بخواهد تسهيلات ريالي صندوق توسعه را دريافت کند نمي‌تواند چون با مصوبه روز دوشنبه 30 ارديبهشت 92 مجلس بخش ساخت مسکن از تسهيلات ريالي صندوق توسعه ملي محروم شد.
ممبيني خاطرنشان کرد: ساخت مسکن از جمله صنعت‌هايي است که به دنبال خود بيش از 100 صنعت ديگر را فعال مي‌کند و ريسک‌پذيري براي برگشت اقساط مسکن نسبت به ساير فعاليت‌ها کمتر است، چون هم داراي وثايق و تضمين معتبر خود ملک و مسکن است و هم زودبازده است.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به تغييرات لايحه بودجه در مجلس گفت: منابع عمومي بودجه با تغيير رقم پيشنهادي دولت در هدفمندي يارانه‌ها تغيير کرد و با کاهش 15 هزار ميليارد توماني سهم دولت از هدفمندي يارانه‌‌ها مواجه شد، در نتيجه سقف بودجه عمومي دولت 167 هزار ميليارد تومان شد که با احتساب 25 هزار ميليارد تومان درآمدهاي اختصاصي دولت، رقم سقف بودجه عمومي دولت به 192 هزار ميليارد تومان افزايش يافت.
ممبيني تاکيد کرد: با توجه به جمع‌بندي مجلس، منابع عمومي بودجه به 236 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است که نشان مي‌دهد 44 هزار ميليارد تومان افزايش سقف بودجه عمومي در مجلس اتفاق افتاده است.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهور در ادامه گفت: مجلس منابع درآمدي محتمل‌الوصول و غيرقابل اعتماد از نظر تحقق درآمدي پيش‌بيني کرده است، در حالي که اين امر مشکلاتي براي نهاد قوه مجريه در عمل ايجاد مي‌کند. وقتي منابع تعيين شده و دستگاه مصرف اين مبالغ هم مشخص شده است، اين کار توقع در دستگاه و مخاطبان دستگاه‌ها يعني ذينفعان مصرف اين بودجه‌ها ايجاد خواهد کرد. بنابراين ذينفعان انتظار دارند اين ارقام به آنها پرداخت شود.
ممبيني گفت: دولت در لايحه بودجه ضمن برشمردن همه فعاليت‌هاي مصرفي خارج از جداول منابع و مصارف و با رعايت گردش نقدي خزانه و نيز اعمال حساب در خزانه مانند تهاتر که بايد اعمال حساب شود، نام دستگاه‌ها را مشخص نکرده است تا اين توقع در دستگاه‌‌ها ايجاد نشود، اما به جاي آن فعاليت و کار را تعريف کرده است.
وي گفت: اين روش در رديف‌هاي متفرقه بودجه از قديم‌الايام بوده و الان هم وجود دارد و مي‌توان مصرف را تعريف کرد، ولي اسم دستگاه را نبايد ذکر کرد که توقع غيرعملي براي بخش اجرايي ايجاد نشود.
ممبيني در پاسخ به اين پرسش که آيا اراده دولت در تحقق درآمدها تاثير دارد، گفت: پارسال دولت کلي اراده داشت، اما از 33 هزار ميليارد تومان درآمد واگذاري‌ها که اجازه آن در قانون بودجه 91 داده شده بود، در نهايت 1000 ميليارد تومان درآمد به صورت نقدي محقق شد.
وي سپس گفت: دولت فرآيندي در لايحه بودجه پيش‌بيني کرده است که با رعايت واريز و يا اعمال حساب در خزانه انجام مي‌شود که اگر درآمد تحقق پيدا کرد، آن فرآيند تعريف شده انجام شود، اما فرآيندي که در مجلس تعريف شده همه به صورت نقدي بايد انجام شود و اين کار تحقق درآمدها را براي دولت مشکل مي‌کند، يعني مصارفي قطعي تعريف شده است که بايد درآمد آن نقدي کسب شود.

 


وزير امور دارايي و اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در حاشيه اجلاس شوراي مديران بانک توسعه اسلامي درپايتخت تاجيکستان از علاقمندي و عزم ايران در توسعه شبکه‌هاي ارتباطي و حمل‌ونقلي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، از دوشنبه، سيدشمس‌الدين حسيني اظهار داشت، ايران علاقمند به توسعه همکاري در زمينه تقويت شبکه‌هاي حمل‌ونقلي و ارتباطي با کشورهاي منطقه است.
وي با اشاره به اين که ايران از کشورهاي برتر در حوزه امنيت ترانزيت براي بيشتر کشورهاي منطقه و بخصوص کشورهاي عضو بانک توسعه اسلامي است، تاکيد کرد، بررسي و تدوين ايجاد راه‌هاي جديد در زمينه ايجاد و ساخت شبکه‌هاي راه‌آهن جديد ميان ايران-افغانستان-تاجيکستان، ايران-ترکمنستان، شرايط مطلوبي را براي ارتباطات، افزايش ميزان همکارهاي اقتصادي و تجاري فراهم خواهد کرد.
حسيني گفت: ساخت جاده و راه‌آهن اين امکان را ايجاد مي‌کند که ظرفيت‌هاي منطقه‌اي بيش از گذشته به يکديگر متصل شوند.
وي با اشاره به اينکه حدود 160 کشور جهان ترانزيت خود را از طريق خاک ايران انجام مي‌دهند، تاکيد کرد، ايران در اين زمينه تلاش دارد با توسعه کمي وکيفي جاده و راه‌آهن خود، هرچه بيشتر از ظرفيت موجود استفاده لازم را داشته باشد.
حسيني گفت، هم‌اکنون اقداماتي در زمينه به هم متصل کردن راه‌آهن ايران به افغانستان انجام شده که پس از بهره برداري اين مسير امکانات تازه‌اي براي توسعه روابط منطقه‌اي در زمينه حمل‌ونقل محموله‌ها ايجاد مي‌شود.
وي تصريح کرد با بهره‌برداري از اين مسير که در جهت توافق سران 3 کشور ايران، افغانستان و تاجيکستان است، فصل جديدي از همکاري‌هاي اقتصادي ميان کشورهاي فارسي زبان برقرار خواهد شد.
وزير اقتصاد کشورمان گفت: اين طرح از اولويت‌هاي همکاري‌هاي اقتصادي 3 کشور عنوان مي‌شود و همانطور که احمد محمدعلي رئيس بانک توسعه اسلامي نيز ضمن سخنراني در اين اجلاس تاکيد کرد، طرح‌هاي سه‌جانبه مانند راه‌آهن ايران-افغانستان-تاجيکستان همزمان اهميت منطقه‌اي نيز دارند.
وزير اقتصاد جمهوري اسلامي ايران، انجام ملاقات سه‌جانبه با وزراي مالي افغانستان-تاجيکستان و بررسي مسائل مربوط به سرمايه‌گذاري و اجراي طرح خطوط راه‌آهن سه‌جانبه و چند ملاقات دو جانبه با مقامات تاجيک را از ديگر برنامه بازديد خود از تاجيکستان عنوان کرد.
محدود کردن پيشرفت‌هاي ايران
وزير امور اقتصادي و دارايي در جمع ايرانيان مقيم تاجيکستان نيز گفت: غرب چون ظرفيت و قابليت ايراني‌ها را مي‌داند، براي بستن دست و پاي آنان تلاش مي‌کند.سيدشمس‌الدين حسيني در جمع کارکنان سفارت ايران در تاجيکستان و انجمن مهندسان صدورخدمات فني و مهندسي کشورمان با اشاره به اين که اقتصاد امروز اقتصادي مبتني بر علم و دانش است، خاطرنشان کرد، تلاش غرب براي ايجاد محدوديت پيشرفت ايراني‌ها است.حسيني افزود: اگرچه توجه دولت به بحث خدمات فني و مهندسي و در اختيار گرفتن پروژه‌ها است، ولي تلاش بر اين است که پروژه‌ها به دست کساني انجام شود که داراي پشتوانه مالي باشند.وي بابيان اين که ايران خود را با تاجيکستان و ترکمنستان از يک پيکر مي‌داند، تصريح کرد؛ انجام پروژه‌هاي فني و مهندسي در قرابت ما موثر است.

 


کرج - خبرنگار کيهان:
دانش‌آموز مخترع کرجي با کسب مدال نقره درجشنواره بين‌المللي اختراعات ژنو خوش درخشيد.
مدير آموزش وپرورش ناحيه 3 کرج اظهار داشت: امين اتابکي از دانش‌آموزان اين ناحيه با اختراع «لباس محافظ و ضربه‌گير» توانست در بين شرکت‌کنندگان از 45 کشور جهان رتبه دوم و مدال نقره را از آن خود کند.
احمد هراتي تصريح کرد: چهل‌و يکمين جشنواره اختراعات ژنو در اوايل ارديبهشت ماه سال جاري با حضور 2 هزار مخترع برگزار شد که 24 نشان افتخار براي مخترعان ايراني در اين جشنواره به ثبت رسيد.

 


يک کارشناس اقتصادي اولويت دولت آينده را انضباط مالي، عدالت اجتماعي و مهار نقديندگي عنوان کرد و گفت: براي رسيدن به ثبات نرخ ارز نيز برنامه‌هاي دولت بايد با رويکرد حمايت از توليد همسو باشد.
محمود الله‌ياري در گفت‌وگو با فارس در خصوص اولويت اقتصادي دولت آينده اظهار داشت: اولين اولويت اقتصادي دولت آتي التزام به انضباط مالي است به عبارت ديگر عدم وجود کسري بودجه؛ چرا که افزايش کسر بودجه و عدم التزام به انضباط مالي باعث افزايش حجم نقدينگي و تورم مي‌شود.
وي افزود: اولويت دوم اقتصادي، موضوع عدالت اجتماعي است که دولت بايد به يک نحو شاخص‌هاي مربوط به عدالت اجتماعي مانند ضريب جيني يا منحني لورنس را متعادل کند به اين معنا که اين اختلافي که بين دهک‌هاي درآمدي که ناشي از تورم به وجود آمده است را به نحوي متعادل کند.
اين کارشناس اقتصادي اولويت سوم اقتصادي را موضوع نقش بازار در تعيين قيمت‌ها عنوان کرد و گفت: دولت بايد قيمت‌هاي چندگانه و تبعيض قيمت که به رغم عدم وجود کشش متفاوت در بازارهاي مختلف باعث رانت مي‌شود را برطرف کند.
وي ادامه داد: قيمت‌ها بايد تبعيت از قيمت بازار داشته باشد به طوري که چند نرخي در بازار وجود نداشته باشد اين امر در راستاي عدالت اجتماعي و نزديک‌تر شدن سطح درآمدهاي دهک‌هاي مختلف جامعه به يکديگر مي‌شود، بنابراين عدم توجه به اين مقولات ممکن است مسائل و مشکلات عديده اجتماعي را براي جامعه ايجاد کند.
الله‌ياري در خصوص نحوه اجرا و مکانيزم پرداخت يارانه نقدي در بحث هدفمندي يارانه‌ها، اظهار داشت: اين طرح تحول اقتصادي موضوع خوب و مناسبي است در صورتي که بتوان از افرادي که در اقتصاد توانمند هستند و از ثروت‌هاي عمومي بيشتر بهره مي‌برند به تناسب بتوان از آنها ماليات دريافت کرد.
وي اضافه کرد: در صورت دريافت ماليات از افراد توانمند در اقتصاد به نوعي بازتوزيع مجدد منابع صورت مي‌گيرد تا به افراد نيازمند و کساني که در دهک‌هاي پايين درآمدي قرار دارند بيشتر نقدينگي پرداخت شود.
اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه پرداخت يارانه نقدي متفاوت به افراد در دهک‌هاي مختلف در صورتي که اطلاعات از دهک‌ها کامل و نامتقارن نباشد مقدور است، بيان داشت: به عبارت ديگر با اخذ اطلاعات کامل از دهک‌ها مي‌توان در بازتوزيع ثروت و منابع درآمدي سهم افراد ثروتمند را کمتر و در عوض سهم افراد داراي درآمد پايين را بيشتر کرد.
وي عنوان کرد: آنچه که تاکنون از برنامه هدفمندي يارانه‌ها تحقق يافته اين است که با توجه به برنامه زماني تا حدودي قيمت حامل‌هاي انرژي متعادل شد اما افزايش قيمت‌هاي کالا و خدمات اثر اين آزادسازي را از بين برد و به صورت مجدد مصرف حامل‌هاي انرژي از طرف آحاد جامعه افزايش پيدا کرد.
الله‌ياري يادآور شد: اين افزايش مصرف باعث شد تا صرفه‌جويي‌هاي ناشي از هدفمندي از اواخر سال گذشته تاکنون از بين برود و با ايجاد مشکلات در ساير بخش‌ها باعث فاصله گرفتن از برنامه‌هاي اوليه و تبيين شده هدفمندي يارانه‌ها شده است.
اين کارشناس اقتصادي در خصوص تقويت پول ملي و کنترل نظام ارز گفت: ارز در ايران مانند ساير کشورها از قدرت خريد پول تبعيت مي‌کند به عبارت ديگر ارز در تمامي کشورها به خصوص کشورهاي اروپاي شرقي تابعي از نسبت شاخص‌هاي قيمت در داخل به شاخص‌هاي قيمت در خارج است.
وي افزود: اگر بتوان شاخص‌هاي قيمت‌هاي مصرف‌کننده و بهاي توليدکننده را نسبت به همه کالاها و خدمات در داخل و قيمت کالاها و خدمات در خارج تفکيک کرد نرخ ارز نيز کاهش پيدا مي‌کند.
اين کارشناس اقتصادي بيان داشت: اگر کنترلي بر شاخص قيمت‌هاي داخل وجود نداشته باشد و بي‌محابا به دلايل مختلف از جمله قيمت تمام شده و انتظارات تورمي شاخص قيمت‌ها افزايش پيدا کند باعث عدم تعادل مي‌شود.
وي ادامه داد: لازمه رسيدن به تعادل اين است که شاخص قيمت‌هاي داخل را نسبت به خارج کاهش داده و مصرف عقلايي در جامعه رايج شود به نحوي که آحاد مردم انتظارات تورمي نداشته و به اندازه مصرف خود خريد کرده و نگراني از آينده نداشته باشند.
الله‌ياري اضافه کرد: اين امر باعث مي‌شود که با بررسي اين موضوع در کوتاه مدت و ميان مدت نرخ ارز کاهش پيدا کند اما اگر به صورت يک تاثيرگذار دو يا چند جانبه باشد يعني باعث افزايش مصرف و قيمت تمام شده خدمات شود به تناسب آن نرخ ارز نيز افزايش پيدا مي‌کند و اين خود تاثيرگذار بر شاخص قيمت است.
وي عنوان کرد: افزايش قيمت باعث افزايش نرخ ارز مي‌شود و بايد اين رابطه را به صورت متوالي کاهش داد تا به ثبات رسيد بنابراين برنامه‌هاي دولت بايد مهار نقدينگي، انضباط مالي و تقويت توليد باشد براي ايجاد ثبات در نرخ ارز بايد زيرساخت‌ها و بنيه توليد تقويت شود تا مصرف در جامعه به تعادل برسد.

 


اردبيل-خبرنگارکيهان:
مشکلات دريافت وام ازدواج يک ميليون زوج جوان در سطح کشور به زودي برطرف مي‌شود.
مديرکل دفتر هماهنگي و ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در جلسه ستاد ساماندهي امور جوانان استان اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: کمبود اعتبار مشکلاتي در پرداخت وام ازدواج ايجاد کرده بود که با رايزني‌‌هاي انجام يافته با بانک مرکزي اين مشکلات در حال رفع شدن است و اميد مي‌‌رود به مرور يک ميليون زوج متقاضي از اين وام بهره‌مند شوند.
حسين معتمدنيا گفت: در راستاي تلاش براي رفع نياز جوانان و در قالب فعاليت ستاد‌ها در برخي از استان‌ها اقداماتي از جمله عقد تفاهم‌نامه با ادارات کل راه و شهرسازي در زمينه واگذاري مسکن به رده‌هاي سني 15 تا 19 سال منعقد شده است.
وي افزود: برنامه اصلي وزارت ورزش و جوانان منشور تربيتي نسل جوان است که در 14 محور و 98 اصل تهيه شده و به تأييد رهبر معظم انقلاب رسيده است.
معتمدنيا در پايان گفت: اين منشور مطابق بند ج ماده 41 تکليف دستگاه‌ها را براساس شاخص‌ها شفاف‌سازي کرده است.

 


پلدختر- خبرنگارکيهان:
27 نفر از نامزدهاي انتخاباتي دوره چهارم شوراي اسلامي شهر در جلسه‌اي در فرمانداري شهر، موافقت خود را براي حذف پوستر و ايجاد ستاد انتخاباتي در شهر پلدختر به فرماندار و اعضاي هيئت اجرايي و نظارت اعلام کردند.
در اين جلسه چند ساعته قرار شد نامزدها براي معرفي برنامه‌هاي خود به مردم در مساجد و سالن اجتماعات حضور پيدا کنند.
همچنين مقرر شد با هماهنگي فرمانداري شهرستان پلدختر در يک برنامه هماهنگ، همه نامزدها با حضور در يکي از خيابان‌هاي اصلي شهر مردم را براي شرکت در انتخابات دعوت کنند.

 


وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از تحويل حجم انبوهي از انواع موشک‌ها به نيروهاي مسلح در هفته جاري خبر داد.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح صبح ديروز در حاشيه مسابقات قرآني نيروهاي مسلح که در دانشگاه مالک‌اشتر برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرين دستاوردهاي وزارت دفاع با اشاره به افتتاح اخير خط توليد سامانه پدافند هوايي، گفت: ما در روزهاي آينده سلسله پروژه‌هايي را در دست داريم که يکي از آنها افتتاح مرکز مراقبت فضايي است.
وحيدي گفت: همچنين در اين هفته و در آستانه سوم خرداد، سالروز آزادي خرمشهر حجم وسيعي از انواع موشک‌ها تحويل نيروهاي مسلح مي‌شود.
وي در خصوص اوضاع کشور سوريه نيز، گفت: امروز سوريه با اقتدار متکي بر مردم و ارتش درحال پاکسازي اين کشور از تروريست‌ها است اما اين چيزي نيست که مورد قبول اتحاد غربي و برخي مرتجعين باشد.
وزير دفاع با بيان اينکه کشورهاي استکباري، مرتجعين و رژيم صهيونيستي در اين خصوص با هماهنگي يکديگر عمل مي‌کنند، گفت: عجيب است که اين کشورها اينطور از تروريسم حمايت مي‌کنند.
وحيدي ادامه داد: البته دولت سوريه با تکيه بر ملت توانمند خود درمدت کوتاهي صحنه اين کشور را از وجود تروريست‌ها پاک خواهد کرد.

 


ستاد کل نيروهاي مسلح طي بيانيه‌اي با گراميداشت سوم خرداد ماه سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر تأکيد کرد: فتح خرمشهر نماد و مظهر مقاومت دليرانه ملت ايران در برابر استکبار است.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع‌رساني ستاد کل نيروهاي مسلح در بخشي از اين بيانيه آمده است: عمليات بيت‌المقدس که حماسه فتح خرمشهر در سوم خرداد سال 61 را رقم زد، بيانگر دکترين و استراتژي نظامي جديد و آغازگر روشي نوين در مديريت جنگ - پس از حذف بني صدر - در عرصه دفاعي - امنيتي دوران جنگ تحميلي است که بازشناخت آن مي‌تواند الگويي موفق را براي عبور از هر شرايط خطير فراروي ما قرار دهد.
اين بيانيه مي‌افزايد: با آزادسازي خرمشهر و فرو ريختن دژهاي متجاوزين بعثي، استکبار جهاني و حاميان ماشين جنگي صدام - به ويژه آمريکا و ارتجاع عرب منطقه - غافلگير، مبهوت و شگفت‌زده شدند و پيدايش وضعيت جديد سياسي- نظامي در عرصه جنگ تحميلي و تحولات ناشي از آن را موجب بر هم خوردن نقشه‌ها و سناريوهاي طراحي شده خود ديدند.
در پايان اين بيانيه آمده است: بي‌ترديد فتح خرمشهر با ابعاد و زواياي خيره‌کننده و پتانسيل معنوي و ارزشي سرشار خود براي هميشه خواهد توانست الگوي ملت ايران و بلکه ملل و جوامع حق‌طلب و آزاديخواه در عرصه رويارويي با قدرت‌هاي استکباري و سلطه‌جو قرار گيرد و سرافرازي و سربلندي آنان را تضمين نمايد.

 


در مسير تکاملي انقلاب اسلامي؛ موانع، پيچ‌ها و گردنه‌هاي خطرناکي را پشت سر گذاشته‌ايم و تا رسيدن به قله آرمانها، گردنه‌هاي سختي را پيش رو داريم. هر انتخابات بسان پيچ و گردنه‌اي حساس است براي ما و طبيعي است که دشمنان و نامحرمان يا ماجراجويان در سر هر گردنه کمين کنند تا کاروان انقلاب را آسيب زنند، يا در آن نفوذ کرده و مسير آن را به سمت و سوي دنياي کوچک ذهن و منافع حقير باند و قبيله خود منحرف سازند. لذا بايد کاروان را نهيب زد و هشدار داد که جانب هوش و احتياط گيرند که در چنين مقطع حساسي احتياط شرط عقل است. بر کانديداها و هوادارانشان و همگان است که به تابلوها توجه کنند و هشدارهاي مشفقان و تجارب پيشين را در جلوي چشمان خود حاضر کنند. از سويي بايد مواظبت کرد که مبادا دشمنان، تابلوها را جابه‌جا کرده باشند و آدرس‌هاي غلط به ملت بدهند. جابجا شدن تابلوي خدمت خدايي با خدمت براي خودنمايي. تابلوي برنامه‌محوري با وعده محوري. تابلوي عمل و جهاد با حرف و شعار. تابلوي ولايت‌پذيري با رفيق بازي. تابلوي مردم سالاري با شبه مردم‌سالاري. تابلوي عدالتخواهي واقعي با شبه عدالت‌خواهي... و...
مبادا به جاي مسير عقل و منطق و انقلاب به دره هيجان و احساس و ضد انقلاب منحرف شويم و سر و کارمان بيفتد با متوهمان و لجبازان و کينه‌جويان و مستان ثروت و قدرت! چرا که در اين مسير انواع تابلوي خطر وجود دارد. خطر کولاک غوغاسالاران و سيه‌نمايان، خطر وعده‌هاي پوچ و توخالي، خطر در باغ سبز نشان دادن عوام‌فريبان، خطر سرعت‌هاي غيرمجاز، خطر افسارگسيختگي قدرت و واژگوني آن در دامان ثروت و رفاقت! خطر ترمزهاي ناگهاني! خطر لغزندگي روي پوست خربزه نفس و مال و منال و اهل و عيال و خويشان، خطر حواس‌پرتي به خاطر ديدن پيامک سالوسان و گوش دادن به رسانه بيگانگان. خطر ترافيک همسنگران! خطر تيغ‌هاي ولايت‌ستيزي، خطر ريزش سنگ فساد و تفرقه از کوه غرور و عافيت بر دامان نظام و ملت، خطر پنچري با ميخ سه سر زر و زور و تزوير، خطر مزاحمت افراد بي‌بليت، خطر مصلحت‌انديشي در تاييد صلاحيت‌ها. خطر ترس از دشمن، خطر نبستن کمربند همت و چسبيدن به تخت عافيت، خطر ماشين‌هاي فرسوده و امتحان پس داده! خطر باز کردن کمربند ايمني هنگام لندينگ براي تيک آف دادن رفيق بغلي! خطر سوار شدن انحراف و کج‌انديشي بر گرده قدرت، و بسياري از خطرات قابل پيش‌بيني يا پيش‌بيني نشده‌اي که اهالي جاده انقلاب بهتر و بيشتر از نارفيقان و برخي خواص متوهم به آن آشنايند. تا مجالي و مقالي ديگر...
عليرضا طلابي

 


پس از آنکه وزير خارجه روسيه تصريح کرد موفقيت کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ايران ممکن نيست؛ وزارت امور خارجه چين نيز حل بحران سوريه را منوط به مشارکت ايران در کنفرانس ژنو 2 دانست.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، «هونگ لي» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در کنفرانس خبري حضور يافت و در پاسخ به سؤالي در خصوص موضع اين کشور در قبال حضور ايران در کنفرانس «ژنو2» اظهار داشت: چين تمامي تلاش‌ها براي سازش در درگيري‌هاي سوريه را تأييد کرده و اعتقاد دارد بدون مشارکت ايران در کنفرانس «ژنو2» حل بحران سوريه غيرممکن است.
وي در ادامه با بيان اينکه چين با ديدگاهي مثبت به حضور ايران در کنفرانس بين‌المللي «ژنو2» مي‌نگرد، افزود: بدون مشارکت کشورهاي مهم منطقه که در اوضاع سوريه تأثيرگذاري دارند حل بحران اين کشور غيرممکن است.
پيش از اين هم مقامات روسيه بر حضور ايران در کنفرانس بين‌المللي «ژنو2» پيرامون سوريه تأکيد کرده بودند.
از سوي ديگر؛ منابع رسمي ترکيه اعلام کردند که آنکارا هيچ مخالفتي با حضور تهران در نشست آينده ژنو درباره بحران سوريه ندارد.
منابع آگاه رسانه‌اي ترکيه اعلام کردند که آنکارا با اصل مشارکت ايران در کنفرانس بين‌المللي ژنو که قرار است ماه آينده درباره بحران سوريه برگزار شود، مخالفتي ندارد. در حالي که مسکو از مشارکت تهران در اين نشست حمايت مي‌کند و پاريس با آن مخالف است اما آنکارا به طور رسمي، هنوز در اين باره موضع‌گيري نکرده است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه ترکي «زمان»، برخي منابع آگاه ديپلماتيک در وزارت خارجه ترکيه اعلام کردند که مقامات مسئول ترکيه با مشارکت هيچ طرفي در نشست ژنو مخالفتي ندارند.
براساس اين گزارش، آنکارا براي مشارکت هر طرفي که با پذيرش اصول مشترک طرح شده در کنفرانس مذکور براي برون‌رفت از بحران کنوني سوريه همسو باشد، اهميت قائل است.

 


فاکس‌نيوز با اشاره به تصميم دولت آمريکا مبني بر ممنوعيت فروش طلا به دولت و اتباع ايراني به نقل از کارشناسان تصريح کرد که اين تحريم تاثيري بر تغيير رفتار جمهوري اسلامي نخواهد داشت.
براساس تصميم دولت آمريکا از تاريخ اول جولاي فروش طلا نه تنها به ارگان‌ها و نهادهاي دولتي بلکه به شهروندان ايراني ممنوع است اما کارشناسان و منتقدان کاخ سفيد معتقدند که اين تصميم ناکارآمد خواهد بود.
اين تحريم به بهانه ادامه برنامه هسته‌اي ايران و مقاومت جمهوري اسلامي در برابر خواسته غيرقانوني غرب مبني بر توقف آن، عليه تهران اعمال شده است.
آمريکا براي اطمينان از اجراي اين ممنوعيت مذاکراتي را با ترکيه و امارات متحده عربي انجام داده و گويا اين دو کشور به واشنگتن اطمينان داده‌اند که از فروش طلا به ايرانيان خودداري خواهند کرد.
به گزارش مهر، اين مطلب را «ديويد کوهن» معاون وزير خارجه آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالي، اعلام کرد و گفت: ما مذاکرات بسيار شفافي با دولت‌هاي ترکيه و امارات و همچنين بخش‌هاي خصوصي که در امر فروش طلا به ايران فعاليت دارند انجام داده‌ايم و از تاريخ اول جولاي تمام اين دادوستدها متوقف مي‌شود.
اما برخي از اقتصاددانان نسبت به اين تصميم آمريکا انتقاد دارند. براي مثال «کمال سري‌کومار» از اقتصاددانان موسسه «ميلکن» به فاکس‌نيوز گفت: مشخص نيست که آيا ممنوعيت فروش طلا به ايرانيان موجب افزايش فشار بر حکومت ايران مي‌شود يا نه. در حالي که فروش کالاهاي اساسي تاثير منفي بر اقتصاد يک کشور دارد ممنوعيت فروش طلا به راحتي يک ذخيره ارزشمند را از دستان مردم خارج مي‌کند.
به اعتقاد اين کارشناسان، تاثير تحريم فروش طلا بر مردم ايران خواهد بود و نه بر حکومت و بر همين اساس نمي‌توان با به اجرا گذاشتن اين تحريم انتظار داشت که رفتار تهران تغيير کند.
اين تحريم در حالي از تاريخ اول جولاي به اجرا گذاشته مي‌شود که پيشتر 1+5 از آمادگي خود براي سبک‌تر کردن تحريم فروش طلا به ايران خبر داده بود.
گفتني است چندي پيش مرکز تحقيقات کنگره در گزارشي رسمي اذعان کرد تحريم‌ها عليه ايران براي تغيير رفتار به شکست انجاميده است.

 


رئيس دفتر حافظ منافع کشورمان در قاهره تعيين سفير اکرديته مصر در تهران را تکذيب کرد.
مجتبي اماني در گفت‌وگو با روزنامه الوطن اخبار برخي رسانه‌ها مبني بر تعيين سفير اکرديته مصر در تهران را تکذيب کرد و گفت که اين گونه گزارشات نادرست است.
به گزارش ايسنا، برخي رسانه‌هاي عربي چند روز پيش مدعي شده بودند که شريف شاهين، سفير مصر در بغداد به عنوان سفير اکرديته مصر در ايران تعيين شده است.

 


مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح کرد ما نمي‌گوييم که ايران تسليحات هسته‌اي دارد و يا اينکه تصميم به توليد سلاح‌ هسته‌اي گرفته است.
«يوکيا آمانو» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «راشاتودي» اعلام کرد که آژانس بايد به تاسيسات هسته‌اي ايران دسترسي پيدا کند.
«يوکيا آمانو» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه مصاحبه خود با راشاتودي گفت:‌ آنچه که ما مي‌توانيم درباره فعاليت هسته‌اي ايران بگوييم، اين است که ايران به صورت بي‌وقفه در حال فعاليت‌هاي هسته‌اي است.
براساس اين خبر، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل مستقر در وين مکررا درباره عدم دسترسي بازرسان خود به تاسيسات پارچين در ايران ابراز نگراني کرده و در اين باره گفته است که براي کاستن از نگراني‌هاي جامعه بين‌الملل درباره برنامه هسته‌اي ايران، به دسترسي به پارچين نياز دارد.
اين در حاليست که«سيد محمودرضا سجادي» سفير ايران در روسيه اخيرا در مصاحبه با راشاتودي تاکيد کرده است که تهران اين آمادگي را دارد که در صورت امضاي پروتکلي از سوي آژانس که شامل تمام موارد نگراني‌هاي طرح شده درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران باشد، دسترسي بازرسان اين سازمان به سايت پارچين را تامين کند.
به گزارش فارس، آمانو در ادامه مصاحبه خود تاکيد کرد که:‌ ما نمي‌گوييم که ايران تسليحات هسته‌اي دارد و يا اينکه تصميم به توليد سلاح هسته‌اي گرفته است.
اين مقام بلند پايه آژانس در پاسخ به سوالي که درباره استانداردهاي دوگانه رژيم صهيونيستي مطرح شد مبني بر اينکه خود اين رژيم مالک تسليحات هسته‌اي است اما از طرف ديگر ايران را به دليل فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز هسته‌اي‌اش تحت فشار قرار مي‌دهد، اينطور پاسخ داد که قوانين بين‌المللي براي اسرائيل به شيوه‌اي متفاوت به کار گرفته مي‌شوند زيرا تل‌آويو عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي موسوم به «ان‌پي‌تي» نيست.
آمانو گفت: اسرائيل عضو ان‌پي‌تي نيست بنا بر اين آنچه آژانس مي‌تواند انجام دهد اين است که فعاليت‌هاي خود را در تاسيساتي که اسرائيل تصميم مي‌گيرد تحت نظارت ما قرار دهد، تغيير دهد و ما اجازه اين را نداريم که از اين فراتر برويم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10