(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 02 خرداد 1392 - شماره 20497

حزب امت اسلامي عربستان: 30 هزار زنداني سياسي در زندان آل سعود به سر مي‌برند
تازه‌ترين عمليات تروريستي در عراق 29 شهيد و 70 مجروح برجاي گذاشت
رهبر کره شمالي نماينده‌اش را به پکن فرستاد
فرار تروريست‌ها از شهر استراتژيک القصير
نخست‌وزير سوريه: پيروزي نزديک است
امضاي توافقنامه تسليحاتي ميان رياض و آنکارا
نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل براي مهار ناآرامي‌ها به کنگو مي‌روند
زد و خورد پليس با دانشجويان معترض در پايتخت شيلي
تجمع اعتراض‌آميز در واشنگتن عليه سياست اقتصادي اوباما
هند موشك مافوق صوت آزمايش کرد
ابراز نگراني مقامات امنيتي سوئد از گسترش شورش در استکهلم
شمال لبنان بار ديگر ناآرام شد
گذرگاه رفح پس از 5 روز بازگشايي شد
چهار سوي پنج قاره
   


دبير کل حزب امت اسلامي عربستان گفت بيش از 30 هزار زنداني سياسي در زندان‌هاي رژيم آل‌سعود به سر مي‌برند.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، حزب امت اسلامي عربستان همچنين درباره برگزاري موفقيت‌آميز حرکت «روز بازداشت شدگان در عربستان» اعلام کرد موج بازداشت‌معترضان عربستاني در اين روز نشان دهنده دستپاچه شدن مقامات سعودي است که صرفاً براساس ظن و گمان، شهروندان را با ادعاي اجراي شريعت بازداشت مي‌کنند. حزب امت اسلامي خواستار حمايت از بازداشت شدگان شد و تأکيد کرد آنها با توجه به حق کشي‌هاي مکرر رژيم عليه زندانيان نياز شديدي به حمايت مردم دارند. اين حزب افزود حل مسئله زندانيان در عربستان در گرو تغييرات سياسي است. اعتراض‌ها در عربستان براي آزادي زندانيان سياسي و از آن جمله آيت‌الله نمر همچنان ادامه دارد.

 


تروريست‌هاي فعال در عراق 29 نفر را طي حملات جداگانه خود به شهادت رساندند و 70 نفر ديگر را زخمي کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، تروريست‌هاي بعثي و وهابي ديروز در شهرهاي «طوزخورماتو»، «الحله»، «طارميه» و «کرکوک» عراق دست به انفجار بمب زدند و محله‌هاي شيعه‌نشين، مساجد و بازار را هدف قرار دادند. شمار کل شهداي اين حملات 29 تن و مجروحان نيز 70 نفر اعلام شد. حملات خونين دوشنبه گذشته تروريست‌ها نيز جان 80 شهروند عراقي را گرفت و 240 نفر را زخمي کرد.در تکريت نيز ديروز چهار نيروي امنيتي هنگام خنثي کردن يک بمب کشته شدند.«نوري مالکي» نخست‌وزير عراق نيز شماري از فرماندهان ارشد امنيتي اين کشور را تغيير داد.

 


رهبر کره‌شمالي براي تبادل نظر با مقامات چين نماينده ويژه خود را به پکن فرستاد.
خبرگزاري رسمي کره شمالي گزارش داد که پيونگ يانگ يکي از مقامات ارشد نظامي خود را به عنوان نماينده ويژه «کيم جونگ اون»، رهبر اين کشور به پکن اعزام کرد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) «چوئه ريونگ‌ هائه» بلند پايه‌ترين مقام کره شمالي است که از اوت 2012 به پکن سفر کرده است.سفر اين مقام ارشد کره شمالي به چين در حالي انجام شده است که اوضاع در شبه‌جزيره کره همچنان بحراني است.ژنرال «چوئه ريونگ‌هائه»، فرمانده ارشد حزب مرکزي کمونيست ارتش خلق کره‌شمالي است.اين سفر در بحبوحه اوضاع بحراني و حساس در روابط ميان پکن- پيونگ‌يانگ در پي آزمايش موشکي در ماه‌هاي اخير و بي‌اعتنايي کره شمالي به هشدارهاي اعلام شده در مورد برنامه‌هاي سلاح اتمي صورت مي‌گيرد.چين به مدت طولاني در کنار کره‌شمالي بوده و يکي از متحدان اصلي در پيشبرد اهداف اقتصادي اين کشور به شمار مي‌رود اما پس از آزمايش موشک دوربرد پيونگ‌يانگ در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي و آزمايش اتمي در فوريه سال جاري ميلادي با تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه اين کشور همراهي کرده است.

 


سرويس خارجي -
همزمان با آغاز مرحله دوم عمليات ارتش سوريه براي پاکسازي کامل شهر القصير و فرار تروريست‌ها از اين شهر استراتژيک، نخست‌وزير سوريه اعلام کرد پيروزي نزديک است.
ارتش سوريه براي پاکسازي کامل منطقه القصير از وجود تروريست‌هاي مسلح، مرحله دوم حمله به اين منطقه را آغاز کرد.
اين در حالي است که طي چند روز اخير در نتيجه عمليات گسترده ارتش بخش اعظم اين شهر در اختيار نيروهاي ارتش قرار دارد و صدها تروريست کشته و زخمي و صدها تن ديگر مجبور به فرار شدند.
خبرگزاري‌هاي سوري با اعلام پيروزي‌هاي ارتش در اين شهر استراتژيک تصاويري از تروريست‌ها به نمايش گذاشتند که نشان مي‌دهد تروريست‌ها با لباس مبدل از اين شهر فرار کرده‌اند و يا اينکه در کمين ارتش سوريه گرفتار شده‌اند.
منابع سوري همچنين گزارش دادند تانک‌ها در حال حرکت به سمت آخرين مناطق شهر هستند که تحت کنترل تروريست‌ها بوده و با پاکسازي اين مناطق قسمت اعظم شهر به دست نيروهاي ارتش افتاده است.
جنگنده‌هاي سوري نيز مراکز تحت کنترل افراد مسلح را به صورت گسترده بمباران کرده‌اند.
يکي از فرماندهان ارتش سوريه نيز گفت، مناطق مهم شهر القصير در کنترل نيروهاي نظامي است و ارتش موفق شده تلفات سنگيني به تروريست‌ها وارد کند.
واحدهاي نظامي ارتش در جريان عمليات القصير به طور برنامه‌ريزي شده و با در نظر گرفتن امنيت اهالي آن از چند محور وارد شهر شدند به ويژه اينکه بيم آن مي‌رفت که تروريست‌ها از مردم القصير به عنوان سپر انساني استفاده کنند.
در همين رابطه تلويزيون دولتي سوريه اعلام کرد ارتش سوريه در حمله به پايگاه‌هاي گروه‌هاي مسلح تروريست در شهر القصير موفق شد اسناد و مدارک بسيار مهمي را مصادره کند.
اسناد و مدارک به دست آمده فاش مي‌کنند که کشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس و برخي از همسايگان سوريه از جمله قطر، عربستان، ترکيه و جريان المستقبل لبنان به رهبري سعدالدين حريري در توطئه بر ضد دمشق دست داشته‌اند.
منابع نظامي ارتش سوريه در اين باره اعلام کردند، در حمله به مراکز تجمع تروريست‌ها در شهر القصير مقادير بسيار زيادي از اموال به ارزش چند ميليون دلار با آرم بانک‌هاي دولتي قطر و عربستان کشف و ضبط شده است.
موفقيت‌هاي ارتش سوريه در حالي ادامه دارد که «وائل الحلفي» نخست‌وزير سوريه ضمن ستايش از دستاوردهاي ارتش در مبارزه عليه تروريست‌ها گفت که پيروزي نزديک است.
وي افزود، پيروزي‌هاي ارتش عليه تروريست‌ها مي‌تواند به دولت در فراهم آوردن امکانات رفاهي براي شهروندان سوريه کمک کند.
همچنين اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه از آمادگي مخالفان و دولت سوريه براي شرکت در نشست ژنو 2 درباره بحران سوريه خبر داد.
ابراهيمي افزود، کنفرانس ژنو 2 بزرگترين فرصت است و ما اميدواريم که برادران در سوريه و منطقه و بخش‌هاي ديگر جامعه بين‌الملل، با يکديگر همکاري کنند تا اين نشست موفقيت‌آميز باشد.
اتحاديه عرب نيز ضمن هشدار نسبت به دخالت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم کشورهاي خارجي در بحران سوريه از همه طرفين سوري خواست تا شرايط مناسب براي موفقيت تلاش‌ها به منظور رسيدن به راهکار سياسي در اين کشور را فراهم کنند.
مصوبه سناي آمريکا
اين در حالي است که قانونگذاران کميته روابط خارجي سناي آمريکا براي اولين بار از زمان آغاز بحران دو ساله در سوريه، لايحه پشتيباني تسليحاتي از شورشيان مخالف اسد را به تصويب رساندند.
اين اقدام کميته روابط خارجي سنا در حمايت از تجهيز تسليحات براي مخالفان «بشار اسد» رئيس‌جمهور سوريه، اولين حمايت قانونگذاران آمريکايي از اقدام تهاجم نظامي عليه سوريه است.
اين لايحه با 15 راي موافق و 3 راي مخالف در اين کميته سنا به تصويب رسيد و بر تامين کمک‌هاي مرگبار و آموزش‌هاي نظامي براي گروه‌هاي شورشي و تحريم فروشندگان به سوريه تاکيد مي‌کند.
لايحه سنا همچنين بودجه‌اي معادل 250 ميليون دلار را براي کمک به اجراي گذار سياسي در سوريه در صورت سقوط نظام اين کشور تعيين کرده است.
از سوي ديگر، در واکنش به اقدام تلافي‌جويانه ارتش سوريه در دفع تجاوز نظاميان صهيونيست، مقامات تل‌آويو به بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه هشدار دادند.
«بني گانتس» رئيس ستاد مشترک ارتش رژيم صهيونيستي مدعي شد بشار اسد در صورت تشويق نيروهاي ارتش به اجراي عمليات ضد اسرائيلي بهاي سنگيني را پرداخت خواهد کرد.
گفتني است منابع آگاه اعلام کردند در حمله ارتش سوريه به گشتي ارتش رژيم صهيونيستي که از خط آتش در منطقه بئرالعجم در استان مرزي قنيطره عبور کرده بود پنج نظامي رژيم صهيونيستي کشته شدند.
در همين رابطه وزارت خارجه سوريه با ارسال دو نامه به رئيس دوره‌اي شوراي امنيت و دبيرکل سازمان ملل تاکيد کرد پاسخ دادن به هرگونه اقدامي که تماميت ارضي سوريه را نقض کند حق سوريه است.
اشاره وزارت خارجه سوريه تجاوز اخير رژيم صهيونيستي به جولان اشغالي است.

 


دولت‌هاي عربستان و ترکيه توافقنامه همکاري تسليحاتي امضا کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «سلمان بن عبدالعزيز السعود» وليعهد و وزير دفاع عربستان با «عبدالله گل» رئيس‌جمهور و برخي مقامات ترکيه در آنکارا ديدار و گفت‌وگو کرد. در جريان اين ديدار ميان «احمد داود اوغلو» وزير خارجه ترکيه و «سعود الفيصل» وزير خارجه عربستان به نيابت از سوي دو کشور اين توافقنامه تسليحاتي را امضا کردند. وليعهد عربستان امضاي اين توافقنامه را براي تقويت ظرفيت دفاعي هر دو کشور لازم دانست. مقامات دو کشور در مورد محتواي اين توافقنامه هيچ توضيحي ارائه نکرده‌اند. عربستان و ترکيه هرچند از لحاظ ساختار سياسي با هم تفاوت دارند و سياست خارجي هر دو کشور در منطقه خاورميانه مشترک است. هم‌اکنون آنکارا و رياض از حاميان اصلي تروريست‌هاي فعال در سوريه و عراق هستند.

 


درگيري ميان نيروهاي دولتي و شورشيان در شرق کنگو 19 کشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «لامبر مند» سخنگوي دولت کنگو گفت، شبه‌نظاميان وابسته به گروه شورشي «23مارس» ديروز در حومه شهر «گوما» واقع در شرق کنگو با نيروهاي دولتي درگير شدند. به گفته وي، اين درگيري مرگ 15 شورشي و جراحت ده‌ها نفر ديگر را در پي داشت. شمار کشته‌شدگان نيروهاي دولتي چهار تن و مجروحان نيز شش نفر اعلام شد.
به گفته لامبر مند، اين درگيري همچنان ادامه دارد.
از سوي ديگر«بان‌کي‌مون»، دبير کل سازمان ملل، سه شنبه خواستار تسريع در روند استقرار يگاني از نيروهاي حافظ صلح آفريقا در شرق جمهوري دموکراتيک کنگو با هدف مقابله با شورشيان اين منطقه شد.
سه کشور آفريقاي‌جنوبي، تانزانيا و مالاوي قرار است حدود 3000 نفر را در قالب نيروي مداخله بين‌المللي براي رويارويي با شورشيان به شرق کنگو اعزام کنند.
بان‌کي‌مون اين اظهارات را در جريان سفر به موزامبيک و در آستانه سفر به کنگو و به ويژه شهر گوما بيان کرد، شهري که به کانون درگيري ميان شورشيان جنبش 23 مارس و نيروهاي دولتي مبدل شده است.
دبيرکل سازمان ملل به رواندا و اوگاندا نيز سفر خواهد کرد؛ دو کشوري که دولت کنگو آنها را به حمايت از شورشيان در اين کشور متهم مي‌کند.

 


هزاران شيليايي در اعتراض به افزايش هزينه‌هاي تحصيلي دانشگاه‌ها دست به تظاهرات زدند و با نيروهاي امنيتي درگير شدند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، ديروز شهر «والاپارزو» در شيلي تبديل به صحنه درگيري ميان هزاران معترض و نيروهاي امنيتي شد. تظاهرکنندگان به افزايش هزينه‌هاي تحصيلي در دانشگاه اعتراض داشتند و به نفع توسعه خدمات آموزشي براي همه شعار دادند و با پليس درگير شدند. نيروهاي پليس نيز با استفاده از ماشين‌هاي آب‌پاش و گاز اشک‌آور سعي کردند که معترضان را متفرق کنند. در اين ميان شماري از تظاهرکنندگان بازداشت شدند. رئيس‌جمهوري شيلي در واکنش به خواسته معترضان گفت، در شيلي آموزش عالي رايگان نخواهد شد، زيرا با اين کار، بودجه به افراد مرفه جامعه اختصاص مي‌يابد.

 


صدها نفر از مردم واشنگتن در اعتراض به اوضاع اقتصادي و معيشتي تظاهرات ضددولتي برگزار کردند.
صدها نفر از ساکنان واشنگتن روز سه شنبه با برپايي تجمع و راهپيمايي در مناطق مختلف شهر ضمن سر دادن شعارهايي عليه «اقدامات بانک‌ها در مصادره خانه‌ها» سيستم مالي کشورشان را «فاسد» اعلام کردند.سايت «واشنگتن پست» در اين باره ضمن معرفي کردن معترضان با عنوان «کارگران کم‌درآمد» نوشت، آنها در واشنگتن عليه سياست اقتصادي اوباما تظاهرات کردند.
معترضان با حمل دست‌نوشته‌هايي خطاب به اوباما، رئيس‌جمهور کشورشان اعلام کردند: «رئيس‌جمهور عزيز! کارگرها هم براي ادامه زندگي به پول نياز دارند.» «براي زندگي اعتصاب کن» يکي ديگر از دست‌نوشته‌هاي معترضان آمريکايي راتشکيل مي‌داد.
يکي از شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات گفت: بانک‌هاي آمريکايي خانه‌هاي مردم را به بهاي بسيار کمي مصادره مي‌کنند. بانکداران آمريکايي بايد به علت چنين اقداماتي زنداني شوند. صدها هزار نفر از مردم آمريکا به علت بحران مسکن و بحران مالي و ناتواني از بازپرداخت بدهي‌هاي خود، خانه‌هايشان را از دست داده‌اند.
يکي ديگر از شرکت کنندگان در تظاهرات واشنگتن گفت: ما از اين وضع خسته شده‌ايم. ديگر اين وضع ما را به ستوه آورده است. نبايد روند مصادره خانه‌ها ادامه پيدا کند. مردم بايد هر شب نگران از دست دادن خانه‌هايشان باشند و اينکه به علت ناتواني در بازپرداخت وام‌هايشان بي سرپناه مي‌شوند. اين وضع ناعادلانه است. بايد در اين زمينه کاري انجام شود.
شرکت‌کنندگان در تظاهرات واشنگتن با تجمع در مقابل کاخ‌سفيد و کنگره خواستار آن شدند که بانکداران در مقابل اقدامات خود پاسخگو باشند و به علت سوء استفاده از رويه‌هاي مطرح در زمينه مصادره خانه‌ها تحت پيگرد قرار بگيرند. يکي ديگر از شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات واشنگتن گفت: آنها هيچ اقدامي عليه بانک‌هاي بزرگ کشور نکرده‌اند. اين در حالي است که اين بانک‌هاي بزرگ، مشکلات بسيار زيادي براي بازارهاي آمريکا به وجود آورده‌اند و سبب شده‌اند مردم آمريکا، ثروت بسيار زيادي از دست بدهند.

 


نيروي دريايي هند يک فروند موشک مافوق صوت از نوع «براهموس» با قابليت حمل کلاهک هسته اي را در سواحل اين کشور آزمايش کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ، اين موشك دريا به دريا با برد ??? كيلومتر به سوي هدف خود پرتاب شد.«اي سيواتانو پيلاي» رييس سازمان هوا فضاي شركت «براهموس» در مركز ايالت « گوا» گفت:اين موشك از ناوچه جنگي «تارکاش» ساخت روسيه پرتاب شد.
اين ناوچه جنگي به همرا دو ناوچه ديگر با نام هاي «اي ان اس تگ» و «اي ان اس تريكند» بر اساس قراردادي بين هند و روسيه به ارزش 8000كرور روپيه (حدود 4/1 ميليارد دلار ) ساخته و به هند تحويل داده شد.ناوچه تاركاش مجهز به سيستم هاي موشكي زمين به هوا و زمين به زمين، توپ ??? ميليمتري با برد متوسط ، سيستم دفاع موشکي با برد كوتاه، اژدر و موشك ضد زيردريايي است.
ناوچه هاي جديد براي انجام طيف گسترده اي از عمليات دريايي شامل از بين بردن انواع كشتي ها و زير دريايي‌ها طراحي شدند.
مقام‌هاي رسمي شركت براهموس گفتند: پرتاب موشك
ما فوق صوت، توانايي كشتي را در انجام عمليات افزايش مي دهد، زيرا موشك ها زير عرشه كشتي پنهان هستند.موشك براهموس كه محصول مشترك هند و روسيه است، قادر به حمل كلاهك هسته اي به وزن ??? كيلوگرم است و اين موشك مي تواند با حداكثر سرعت 8/2 ماخ( 8/2 برابر سرعت صوت) حركت کند.هند در حال آماده ساختن انواع ديگر اين موشك شامل ضد اهداف زميني،ضد كشتي و قابليت پرتاب از زيردريايي است.

 


به دنبال ادامه شورش‌هاي اجتماعي در استکهلم، مقامات امنيتي سوئد نسبت به گسترش اين ناآرامي‌ها به ساير شهرها هشدار دادند.
تيراندازي نيروهاي پليس به يک فرد مسن که يکشنبه شب به قتل وي منجر شد چند روزي است، کشور آرام سوئد را ناآرام کرده است. شدت اين ناآرامي‌ها به حدي است که برخي منابع خبري اعلام کردند تنها در ناآرامي‌هاي روز دوشنبه حدود پنجاه خودرو در يکي از پارکينگ‌هاي اين شهر از سوي «شورشيان» به آتش کشيده شد. سايت شبکه تلويزيوني الجزيره اما روز گذشته از ادامه اين شورش‌ها خبر داد و نوشت: بسياري از شيشه‌ها شکسته،‌خودروها سوخته و هفت پليس نيز در جريان درگيري‌ها مجروح شده است: حدود 200 نفر از مردم حومه شهر «استکهلم» در دومين روز از شورش‌هاي خود به شدت با نيروهاي پليس درگير شدند. نيروهايي که چند روز پيش يک پيرمرد 69 ساله را به جرم حمل چاقو به ضرب گلوله کشتند.
اين گزارش مي‌افزايد، پليس سوئد دستکم شش نفر از معترضان را دستگير کرده است.
«يورگن کارلسون» رئيس پليس محلي استکهلم اما در مورد اين اعتراضات گفته که حدود 300 نفر در خيابان‌هاي اين منطقه حضور داشته‌اند که 100 نفر از آنها دست به آشوب زده‌اند.
اين مقام پليس با اشاره به اين که برخي شرکت کنندگان در اين اعتراضات از شهرهاي ديگر به اين منطقه آمده‌اند درباره احتمال گسترش اين آشوب‌ها به ديگر شهرهاي سوئد هشدار داد.
گفتني است سوئد به عنوان کشور «رفاه» شناخته مي‌شود و شيوع چنين شورش‌هايي در اين کشور در نوع خود کم‌نظير به نظر مي‌رسد. نخست‌وزير سوئد در واکنش به اين ناآرامي‌ها گفت: «اجازه ادامه خشونت را نمي‌دهيم و همه بايد کمک کنند تا آرامش به کشور باز گردد.»
اين ناآرامي‌ها در منطقه «هاسبي» واقع در حومه استکهلم در جريان است. جامعه سوئد در 25 سال گذشته چندين بار شاهد بالا و پايين شدن سطح رفاه بوده اما با اين حال همچنان به عنوان يکي از کشورهاي با رفاه بالاي جهان شناخته مي‌شود.

 


تشديد درگيري‌ها ميان حاميان و مخالفان بشار اسد در طرابلس لبنان سه کشته و 35زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از راشا تودي، در پي استقرار نيروهاي ارتش لبنان در مناطق درگيري در طرابلس و برقراري آرامش نسبي در اين مناطق روز گذشته نيز بار ديگر درگيري‌ها در مناطق باب‌التبانه، جبل محسن و القبه در طرابلس شدت گرفت و سه کشته و 35 زخمي برجاي گذاشت.
تعداد قربانيان درگيري‌ها در طرابلس از روز يکشنبه به هفت کشته و ده‌ها زخمي رسيده است،‌ دو تن از کشته شدگان از نيروهاي امنيتي لبنان بودند.
در همين حال،‌فايز نحصن، وزير دفاع در دولت موقت لبنان با هشدار نسبت به «اوضاع خطرناک» در شمال کشور گفت: ناامني مي‌تواند سرنوشت تمام کشور را در بوته آزمايش قرار دهد.
وي به شدت حمله به نيروهاي ارتش را که درصدد آرام کردن اوضاع و متفرق کردن درگيري‌ها بودند،‌ محکوم کرد و گفت: کشته يا زخمي شدن نيروهاي ارتش باعث نخواهد شد که نهاد نظامي به نقش ملي بزرگي که به آن واگذار شده است،‌عمل نکند.
رضوان‌الاسمر امام مسجد الجهاد در منطقه باب‌التبانه نيز در اين درگيري‌ها هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.
با ادامه ناآرامي‌ها در اين منطقه، شوراي شهر طرابلس روز گذشته را تعطيل عمومي اعلام کرد.
در همين راستا علاوه بر تلاش‌هاي ارتش لبنان، علما و شيوخ طرابلس در راستاي برقراري آتش‌بس ميان دو منطقه جبل محسن و باب‌التبانه وارد عمل شدند.
ناظران سياسي معتقدند برخي هواداران گروه‌هاي تروريستي پس از عمل سنگين ارتش سوريه در منطقه القصير که با موفقيت همراه بوده تلاش دارند، درگيري‌ها را به لبنان بکشانند. همچنين جريان‌هاي وابسته به حريري در طرابلس و شيخ احمد الاسير در اين منطقه از عاملان اصلي ناآرامي‌ها به شمار مي‌روند و ارتباطات ويژه‌اي با گروه‌هاي مخالف سوري دارند.
ده‌ها شهروند در اعتراض به درگيري‌هاي رخ داده و براي پايان دادن به اين درگيري‌ها در طرابلس تظاهرات کردند.

 


وزارت کشور دولت فلسطين اعلام کرد، گذرگاه رفح پس از 5 روز بازگشايي شد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رساني فلسطين، وزارت کشور فلسطين در غزه با انتشار بيانيه‌اي از بازگشايي گذرگاه رفح خبر داد و تاکيد کرد افراد بيمار، مسافران و کساني که مجوز اقامت دارند يا داراي گذرنامه‌هاي خارجي هستند مي‌توانند از طريق اين گذرگاه تردد کنند.
گفتني است پس از موفقيت ارتش مصر در آزادي هفت نظامي ربوده شده خود در شمال صحراي سينا مراجع مصري تصميم به بازگشايي گذرگاه زميني رفح در مرز ميان غزه ومصر گرفتند.
شماري از عناصر پليس رژيم صهيونيستي و ارتش مصر پنج روز پيش در اعتراض به ربوده شدن هفت سرباز مصري در منطقه سينا گذرگاه رفح را بستند و روز گذشته پس از آزادي نظاميان ربوده شده اين گذرگاه بازگشايي شد.
در همين رابطه صلاح بردويل از رهبران برجسته حماس از تمامي رهبران احزاب مصر و مقامات اين کشور درخواست کرد جلوي دروغ‌پردازي‌ها و اتهام‌زني‌ها عليه غزه و ملت فلسطين را بگيرند.
وي تاکيد کرد جنبش متبوعش اطمينان کامل دارد که ساکنان غزه هيچ مداخله‌اي در حادثه ربوده شدن نظاميان مصري نداشتند. بردويل گفت، هدف از اين شايعه‌پراکني‌ها خدشه وارد کردن به روابط و مناسبات تاريخي و فرهنگي ملت‌هاي مصر و فلسطين است.
از سوي ديگر، موسي ابومرزوق معاون رئيس دفتر سياسي حماس تاکيد کرد که جنبش‌هاي فتح و حماس اختلافات خود را پشت سر گذاشته و جنبش حماس تشکيل دولتي به رياست محمود عباس را مي‌پذيرد.
وي افزود، از جمله شروط برچيده شدن نهايي شکاف داخلي اين است که محمود عباس حضور تمام گروه‌هاي فلسطيني در انتخابات قدس را به رسميت بشناسد و زمينه را براي برگزاري انتخاباتي کاملا آزاد براي تمام اقشار در کرانه باختري فراهم آورد.
ابومرزوق در واکنش به اتهامات وارده به جنبش حماس مبني بر ربودن نيروهاي امنيتي مصري اظهار داشت، غزه و حماس دولت بزرگي نيستند که بتوانند مصر را تهديد کنند و اين‌ها همه اتهاماتي بي‌پايه است که به هيچ‌وجه نمي‌تواند صحت داشته باشد.
در همين رابطه «ايال ايزنبرگ» فرمانده جبهه داخلي رژيم صهيونيستي تاکيد کرد، در صورت وقوع جنگ جديد در منطقه براي مقابله با موشک‌هاي گروه‌هاي مقاومت فلسطيني نمي‌توان به سامانه گنبد آهنين اطمينان کرد.
وي افزود، در صورتي که جنگي در بگيرد، جبهه داخلي با تجربه‌اي بي‌سابقه و روزهاي سختي که در گذشته شاهد آن نبوده است، مواجه خواهد شد.

 


ماجراي پهپادهاي اسقاطي
درخواست دولت برلين براي خريد پهپادهاي غير پيشرفته از آمريکا، باعث شد که وزير دفاع آلمان براي استعفا تحت فشار مخالفان قرار بگيرد. رهبران سه حزب مخالف دولت برلين مي‌گويند اطلاعاتي دارند که نشان مي‌دهد پهپادهاي درخواستي غيرپيشرفته و اسقاطي هستند و لذا، وزير دفاع بايد برکنار شود.
شليک به کودک فلسطيني
نيروهاي رژيم صهيونيستي ديروز درکرانه باختري يک کودک فلسطيني را از ناحيه سينه هدف گلوله قرار دادند و او را به شدت زخمي کردند.منابع پزشکي وضعيت جسماني اين کودک را بسيار وخيم اعلام کردند.
نخست‌وزير چين در پاکستان
«لي لچيانگ» نخست‌وزير چين ديروز وارد اسلام‌آباد پايتخت پاکستان شد و با مقامات اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد. نخست‌وزير چين امروز نيز قصد دارد با «نواز شريف» رهبر حزب پيروز انتخابات پاکستان ديدار و گفت‌وگو کند.
نامزدي «قيوم کرزاي»
«قيوم کرزاي» برادر «حامد کرزاي» رئيس‌جمهور افغانستان، رسما نامزدي خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده افغانستان اعلام کرد.
اقدام غيرمعمول وزيرخارجه آمريکا
«جان‌کري» وزيرخارجه آمريکا، در اقدامي غيرمعمول و نادر طي يک تماس تلفني با سفير رژيم صهيونيستي درواشنگتن اعتراض خود را به تصميم تل‌آويو براي قانوني‌‌کردن ساخت شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين اعلام کرد و خواستار توضيح وي شد!
تظاهرات جدايي‌طلبان يمني
هزاران جدايي‌طلب با برگزاري تظاهرات در جنوب يمن، خواستار جدايي اين بخش از يمن شمالي شدند. يمن که پس از جنگ جهاني دوم تجزيه شده بود، پس از پايان جنگ سرد در اوايل دهه 1990 متحد شد. اکنون نيز بار ديگر زمزمه جدايي سرداده مي‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10