(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 02 خرداد 1392 - شماره 20497

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شورا نگذاشت گروگان بگيرند(يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
واق (گفت و شنود)
آيت‌الله آملي لاريجاني: مردم از رفتارهاي افراطي در تبليغات انتخابات روگردان هستند
تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري رسما آغاز شد
عضو گروهک منافقين افشاء کرد
پيوند فتنه و منافقين براي پروژه ناآرامي‌ها و جعل حقيقت!
حضور 5 ناوگروه ايران در پهنه اقيانوس هند تا درياي سرخ
اقامه نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله موحدي کرماني
خوب شد دايي جان ما نيامد! ( خبر ويژه )
اسرار سرمايه‌گذاري 3 ميليارد دلاري قطر در جنگ سوريه ( خبر ويژه)
انقلاب ايران يکي از 3 رکن نظم جهاني جديد ( خبر ويژه)
پيروزي‌هاي ارتش سوريه زهرچشم ايران از اسرائيل است ( خبر ويژه)
روايت هاشمي از علت عدم احراز صلاحيت ( خبر ويژه )
ورق جنگ در سوريه برگشت گروه‌هاي مسلح آچمز شده‌اند ( خبر ويژه)
 


1- شرافت و صداقت که در ميان نباشد براي اردوگاه ائتلافي «اموي- جملي» چه تفاوت دارد که جناب عايشه همسر پيامبر اعظم(ص) و خواهر خليفه اول را سوار شتر سرخ‌مو کنند و وسط معرکه بياورند يا پيراهن خليفه مقتول(سوم) را بر سر ني کنند و يا کلام‌الله را بر سر نيزه بزنند و اگر عرصه خيلي تنگ شد- در صفين- خود را برهنه کنند و از هلاکت بگريزند. جمل و صفين پر از همين شيادي‌هاست. در جنگ با ناکثين چه قدر بر محمدبن ابوبکر سخت گذشت که ديد منافقان قديم و جديد محارم خود را در حاشيه امن نگاه داشته اما خواهرش عايشه همسر رسول خدا(ص) را سوار بر شتر فتنه کرده و به عنوان تابلوي فريب در انظار اين همه نامحرم مي‌گردانند. پسر ابوبکر مانند پسر زبير نبود. پاي امير مومنان(ع) ايستاد، حتي به هنگام پي کردن شتر سرخ‌موي فتنه و پايان دادن به شرارت فتنه‌انگيزان. با اين همه توصيه امام اين بود که حرمت همسر پيامبر(ص) را نگاه دارند و او را با احترام برگردانند.
2- شرافت و صداقت که نباشد، يک روز مي‌شود آقاي منتظري را [...] خواند و اسباب مضحکه محافل خود قرار داد و روز ديگر وقتي به شکار نيمه‌جان در دست باند مهدي هاشمي و نهضت آزادي و ساير گروهک‌هاي نفاق بدل شد، به او لقب آيت‌الله العظمايي و مجتهد واقعي و مرجع عاليقدر و... داد؛ حتي اگر اصل تقليد از مرجعيت را کاري شبيه کار ميمون خوانده باشند! شرافت و صداقت که نباشد مي‌توان انواع اتهامات سخيف و بي‌پايه را در طول سال‌ها به آقاي هاشمي رفسنجاني بست و او را عاليجناب سرخپوش ناميد اما چند سال بعد در پي عدم احراز صلاحيت هم او، غمگساري کرد که «انقلاب از دست رفت، شليک بر پيکر نيمه جان انقلاب، پايان جمهوري اسلامي، انقلاب پدرخود را خورد و...»! اين البته غصه بزرگي است که دشمن در برخي چهره‌هاي داراي سابقه انقلابي طمع کند. اما بايد ديد حلقه‌هاي طفيلي نقاق، در کدام روند و به خاطر کدام رخنه‌ها مي‌توانند اين شخصيت‌ها را پيشمرگ خود قرار دهند و با ژست موافقت، از همان‌ها انتقام گذشته را بگيرند؛ همان‌گونه که مروان ‌بن حکم و وليد بن عقبه با راه‌اندازي جنگ جمل، انتقام بدر و احد را از زبير و طلحه گرفتند و طلحه با تير مستقيم و از پشت پرتاب شده مروان- که امير مومنان او را دست يهوديه و غدّار خوانده بود- از پا درآمد.
آيا پذيرفتني است فتنه‌گراني که علنا سال 88 در کف خيابان شعار دادند «انتخابات بهانه است- اصل رژيم نشانه است» و همه عداوت خود عليه ولايت فقيه و جمهوري اسلامي و امام خميني(ره) را يکجا بيرون ريختند، مجددا ادعا کنند براي انتخابات آمده‌اند و از آقاي هاشمي براي يک رقابت دموکراتيک در چارچوب قواعد نظام حمايت مي‌کنند؟ آيا مي‌شد سبزهاي اموي را که حتي به عزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله‌ا‌لحسين عليه‌السلام رحم نکردند، در تدارک فتنه‌انگيزي تازه ديد و مقهور عمليات فريب رذالت آنان شد؟ پس تکليف بصيرت چه مي‌شد؟!
3- ما- همه ارادتمندان يک‌لاقباي امام و انقلاب- يک تشکر بلندبالا و خالصانه به اعضاي شوراي محترم نگهبان که مسئوليت سنگين بررسي و احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري را امانتدارانه به دوش کشيدند بدهکاريم. نفس رسيدگي امانتدارانه به صلاحيت 686 داوطلب به نحوي که نه حق آنان و نه حقوق ملت و نظام تضييع نشود، مسئوليت سنگيني است چه رسد به اين که برخي گردن کلفت‌هاي سياسي نيز از طرفين بخواهند فشار بياورند. روح بلند مجتهد مجاهد شهيد «شيخ فضل‌الله نوري» غرق در رحمت واسعه الهي باد که سنگ بناي نهاد شوراي نگهبان را در پيش از يک قرن پيش گذاشت. اين شورا امروز حقا رکن اعتماد و اطمينان و سلامت جمهوري اسلامي است و طبعا به همين دليل آماج توپخانه دشمني‌ها قرار دارد. کارنامه درخشان شورا در آزمون اخير نشان مي‌دهد که اعضاي محترم آن حاضر نشدند بر سر اصول قانون اساسي کوتاه بيايند و برترين و بالاترين مصلحت را در التزام به اجراي مُرّ قانون يافتند.
اعضاي محترم شوراي نگهبان همان گونه که قلب امت مومن و انقلابي را شاد کردند، شالوده چيدمان فتنه‌گري ضد انقلاب و نفاق جديد و قديم را به هم ريختند. درست به همين دليل، محافل ضد انقلاب و رسانه‌هاي آنها پس از يک هفته هيجان‌زدگي و خيال‌پردازي، کُپ کرده‌اند. آشفتگي در انبوه تحليل‌هاي اين جبهه رسانه‌اي و سياسي موج مي‌زند. از يک سو اذعان دارند که بخش اصلي نقشه مهندسي شده آنان درهم ريخته و از سوي ديگر تقلا مي‌کنند ضربه و شکستي را که خورده‌اند به واسطه تحريف صورت مسئله، پاي نظام و انقلاب و مردم بنويسند! اين البته هنر و هوشمندي شوراي محترم نگهبان بود که برترين مصلحت را در اجراي قانون ديد و گروگان‌گيران منافق را در فاز اول عملياتشان ناکام گذاشت؛ البته يک موضوع هنوز محل ابهام است و آن اينکه آقاي هاشمي رها شده، دچار خطاي محاسبه شود و مجددا در دام آنان قرار گيرد و گرفتار شود. به تعبير يکي از رسانه‌هاي ضد انقلاب؛ «برنامه حکومت ادامه همان راهي است که از سال 88 دنبال کرده است. انتخابات سر موقع برگزار خواهد شد. جنبش استيصال (جرياني که از سر استيصال در حال حلقه زدن به گرد رفسنجاني بود) با اکراه بيشتر ايفاي نقش خواهد کرد... آيا هاشمي آن جادويي بوده که بتوان دوباره خيابان و فشار از پايين را فعال کرد؟ اين گوي و اين ميدان!» (اخبار روز- 31/2/92).
4- آقاي هاشمي در حالي که چوب تقلب جريان نفاق جديد را در سال 78 (انتخابات ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي) خورده بود، با آنان همراه شد. او از سال 84 تا به امروز از موقعيت بازيگرداني و کارگرداني درآمده و در عمل به بازيگر ميداني همان جريان تبديل شده است. جريان منافق چند لايه‌اي که آن انتقام سخت و علني را سال 1378 از آقاي هاشمي کشيد و از او «آغاسي» انتخابات ساخت، براي چندمين بار در حال انتقام‌گيري از ايشان است اما اين بار از گارد موافق و هل دادن آقاي هاشمي به تقابل با نظام. آيا هاشمي را بايد حفظ کرد؟ ترديدي در اين نيست. نگارنده با همين تلقي- و با وجود انتقادهاي جدي- در آخرين انتخابات مجلس خبرگان به آقاي هاشمي راي داده است. اما آيا حراست و حفاظت از شخصيت‌ها، يک مسئوليت يک طرفه است حتي اگر خود آنها همراهي نکنند؟ اگر کسي در خطبه‌هاي نماز جمعه (26 تير 88) از فتنه‌گران جانبداري کرد و آنها پس از آن تشجيع شدند که سلسله خيانت‌هاي روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و 6 دي (عاشورا) را يکي پس از ديگري مرتکب شوند و از شعار به نفع رژيم صهيونيستي و اهانت به حضرت امام(ره) تا حذف جمهوري اسلامي و شعار عليه ولايت فقيه و سپس جسارت به ساحت مقدس امام حسين(ع) پيش بروند و آخرالامر نيز همان چهره سياسي پس از چند سال از موضع لجاجت گفت موضع من همان است که در آخرين نماز جمعه گفتم و يا ادبيات ترديدافکن رسانه‌هاي جبهه استکبار در القاي آزاد نبودن انتخابات را تکرار کرد، آن هنگام تکليف چيست؟ در اين صورت، آن شخصيت سياسي با سابقه مهمتر و محترم‌تر و ارجمندتر است يا اصل جمهوري اسلام و مردم و امام خميني(ره) و مکتب امام حسين عليه‌السلام؟!
سران فتنه (امثال موسوي)حرمت‌شکنان بازداشت شده در روز عاشورا را که در ميان آنها اعضاي فرقه ضاله بهائيت و گروهک تروريستي منافقين و... بودند مردمان خداجو خواندند و بر لجاجت و انحراف خود اصرار ورزيدند و مع‌الاسف آقاي هاشمي نه تنها نتوانست با آنها مرزبندي کند، بلکه به تابلوي حمايت از آنان تبديل شد. يک علت اين امر را مي‌شد در اظهارات خانم فائزه هاشمي جست‌وجو کرد که از بازداشتي‌هاي آن دو گروهک به عنوان «دوستان خوب» خود ياد کرد و تاکيد نمود هرگز به منافقين تروريست، منافقين نخواهد گفت. آري در بيت آقاي هاشمي، فرزند وي حاضر نيست از سازماني که 12 هزار شهروند بيگناه ايراني را به شهادت رسانده- و پدر وي يکي از قربانيان است- با هويت واقعي‌شان ياد کند و به آنها «مجاهدين» مي‌گويد و دوستان خوب خود مي‌شمارد. اينجا تکليف چيست؟ بايد ايستاد و تماشا کرد تا منافقين اين بار به جاي ترور فيزيکي، عمليات گروگان‌گيري را کامل کنند و سپس به واسطه اين گروگان‌گيري، محافظان انقلاب را خلع سلاح کنند و بعد حتي گروگان را نيز از پاي درآورند؟!
5- پيام اقدام شوراي نگهبان درباره نامزدي آقاي هاشمي- و نامزد رئيس جمهور به شکلي مشابه- اين است که حق و قانون و اصل نظام محترم‌تر از شخصيت‌هاست و نرخ کلي انقلاب نه خواهد شکست و نه بر سر آن تخفيف داده خواهد شد. اصلا تخفيف از جيب چه کساني، ازجيب ملت مومن که پناهي جز مسئولان امانتدار ندارند؟ آيا چهره‌هاي سياسي که دافعه‌هاي لازم و انقلابي را در برابر مفسدان و قانون‌شکنان ندارند، مظلوم‌ترند يا ملت نجيبي که به واسطه فتنه و انحراف در حقشان ظلم شد؟! اين جملات شريف، بيان رساي حضرت امام(ره) در منشور برادري است که درباره گروهک‌هاي التقاطي و ليبرال فرمودند «انقلاب به هيچ گروهي بدهکاري ندارد... آغوش کشور و انقلاب هميشه براي پذيرفتن کساني که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولي نه به قيمت طلبکاري آنان از همه اصول که چرا مرگ بر آمريکا گفتيد، چرا جنگ کرديد، چرا نسبت به منافقين و ضد انقلاب حکم خدا را جاري مي‌کنيد، چرا شعار نه شرقي نه غربي داده‌ايد، چرا لانه جاسوسي را اشغال کرده‌ايم و صدها چراي ديگر... صريحا اعلام مي‌کنم تا من هستم نخواهم گذاشت منافقين، اسلام اين مردم بي‌پناه را از بين ببرند».
اکنون سؤال اين است که آيا امروز همان گروه‌هاي منافق و ليبرال- پس از قرباني کردن برخي چهره‌هاي با سابقه نظير آقاي منتظري- سراغ حيثيت آقاي هاشمي نرفته‌اند و علنا با ذکر دليل از عملکرد ساليان اخير وي حمايت نمي‌کنند؟ اگر حمايت مي‌کنند که مي‌کنند، اينجا بايد جانب شخص را گرفت يا نظام و انقلاب و مردم را؟ بدين ترتيب ارزش اقدام شوراي نگهبان بيشتر به چشم مي‌آيد که با تدبير قانون‌گرايانه خود، آقاي هاشمي را- که براي اجراي نقشه موذيانه منافقين، به وسط ميدان هل داده شده بود- حفظ کرد. و همين امر است که صداي جيغ و فرياد طراحان سناريوي دوسويه «انتقام از نظام- انتقام از هاشمي» را به آسمان بلند کرده است.
محمد ايماني

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر را به رهبر معظم انقلاب و ملت عزيزمان تبريک عرض مي‌کنم. امام راحل(ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» ما دست قدرت الهي را در 34 سال گذشته و عنايت امام زمان(عج) را ديده‌ايم. از وقايع طبس، گنبد، آمل، کردستان و جنگ 8 ساله تا کودتاهاي متعدد و پس از جنگ تحميلي نيز کودتاي فتنه‌‌هايي مانند آنچه در خرداد 1378 و انتخابات 1388 رخ داد. ولي هر بار نظام و ملت و رهبري سربلند از اين حوادث و رخدادها بيرون آمده است و اين بار نيز مثل گذشته ان‌شاءالله ملت سربلند و پيروز از آزمون انتخابات بيرون خواهد آمد.
بوربور
* حضور يکپارچه مردم پاي صندوقهاي راي مشتي محکم بر دهان دشمنان داخلي و خارجي است. الان خيلي‌ها منتظرند تا ببينند مردم تا چه ميزان در انتخابات شرکت مي‌کنند، لذا امت حزب‌الله گوش به فرمان رهبر بايد حماسه‌اي سياسي خلق کرده و دشمنان را مايوس کند.
5291---0912
* به آن نماينده محترم مجلس که اينقدر دم از قانون مي‌زند عرض مي‌کنم چرا با بي‌قانوني شوراي محترم نگهبان را تهديد مي‌کنيد؟ کسي که مدعي پايبندي به قانون است نبايد براي مرجع قانوني نظارت بر انتخابات خط‌و‌نشان بکشد که اگر فلاني رد شود چه خواهد شد.
محمد عزيزي طرقي
* براي انتخاب رئيس‌جمهوري شايسته بايد به ملاک‌هايي که رهبر معظم انقلاب اعلام مي‌فرمايند دقت و توجه کرد.
6022---0939
* راهبرد دشمنان در قبال انتخابات ايران سه مرحله‌اي است. اول انتخاباتي برگزار نشود و کسي راي ندهد و استقبالي از راي‌گيري انجام نشود. وقتي حريف نمي‌شوند وارد مرحله دوم مي‌شوند و نامزدهاي منفعل و متمايل به غرب حتي‌الامکان پيروز شوند. در مرحله بعد اگر هيچ يک از مهره‌هاي غربگرا و سکولار پيروز نشوند و يک نيروي مکتبي و اصولگرا پيروز شود، آنها سعي دارند عوامل نفوذي خود را بين کابينه دولت رخنه دهند لذا بايد هوشيار بود.
مجتبي عنايتي
* از شوراي نگهبان کمال تشکر را داريم که با درايت و دقت بسيار فقط به کانديداهايي که صلاحيت آنها احراز شده است تاييديه دادند.
حسيني
* بي‌شک بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب سفارش‌هاي زيادي در عرصه انتخابات فرموده‌اند لازم است مردم و مسئولان به آنها مراجعه کرده و حضوري يکپارچه در پاي صندوقهاي راي داشته باشند.
سليمان بلغار
* هميشه گوش به فرمان رهبر بوده و هستيم و مقتدرانه به کانديداي احراز صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان راي خواهيم داد.
2039---0912
* از تمام کساني که خود را در صف اصولگرايان مي‌دانند مي‌خواهم که به خاطر امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب و خون مقدس شهدا بيش از يک کانديدا معرفي ننمايند بياييد حول محور وحدت و يکدلي و براي غلبه بر استکبار جهاني و مزدوران داخلي نگذاريد دوباره منافقين گذشته و نفاق جديد بر کشور تسلط يابند.
آزمند از جهرم
* اصولگرايان بهتر است خودشان با هم اجماع کنند تا يک نفر اصلح با راي بالا وارد عرصه رياست جمهوري شود و...
حميد رستگاري
* مقارن پيشروي‌هاي ارتش سوريه، رژيم صهيونيستي مرتب تهديدهايي را مطرح مي‌کند، اينها همه بلوف است، اما به دولتمردان سوريه مي‌گوييم که سوريه با يک مقابله به مثل بهنگام و شليک غافلگيرانه موشک‌هاي هشدار در شهرک‌هاي خالي از سکنه رژيم صهيونيستي، مي‌تواند اين رژيم را از تکرار حملات گاه و بيگاه به سوريه باز دارد. سوريه نبايد به هيچ يک از قدرتهاي جهاني اعتماد کند چون آنها پشت پرده با هم زدوبندهايي دارند. سوريه نبايد کوتاه بيايد.
رضا وحيدي
* ارتش سوريه با کمک نيروهاي مردمي توانست تروريست‌ها را در شهر مرزي قصير (مرکز فرماندهي النصره) به دام بيندازد. سوريه بايد بداند اين نبرد يک نبرد سرنوشت ساز است و بايد سرکوبي تمام و کمال تروريستها اولويت اين کشور باشد، چرا که در غير اين صورت هرگز آرامش به سوريه برنمي‌گردد. چون اين گروهک‌ها عوامل رژيم صهيونيستي هستند.
امين کشاني
* رهبر معظم انقلاب در بياناتشان قريب به اين مضمون فرمودند که کشورهاي اروپايي اتو کشيده و صاف هستند ولي در ذات خود وحشي‌اند بنده به عنوان کسي که نيمي از عمر خود را در آلمان گذرانده‌ام سخنان معظم‌له را تاييد مي‌کنم هرگز نمي‌توان به اين اتوکشيده‌ها اعتماد کرد.
مهاجري
*‌ مگر نه اينکه تمام جنايات در عراق با پول عربستان و ديگر کشورهاي عربي تامين مي‌شود چه الزامي داشت که وزير امور خارجه با وزيرخارجه عربستان روبوسي ‌کند!
0740---0938
* از مسئولان قوه قضائيه تقاضا داريم سارقان مسلح را به اعدام محکوم کنند. وقتي اين سارقان آزادانه در شهرها براي خود مي‌چرخند و از زندان آزاد مي‌شوند و دوباره به کارهاي خلاف مي‌پردازند چگونه مي‌توان انتظار امنيت در جامعه را داشت.
يک شهروند
* از مسئولين تيم اقتصادي و متوليان تغيير نوسانات قيمت‌ها (کاهش و افزايش) درخواست مي‌شود دلايل نوسانات را هميشه مستدل اطلاع‌رساني کنند تا آرامش جامعه بر هم نخورد.
6263---0938
* از تمامي مومنين و مومنات درخواست مي‌کنم از اعمال عبادي هر روز و شب اين سه ماه پربرکت رجب، شعبان و رمضان غفلت نکنند.
8911---0915
* در صفحه حوادث در تاريخ 29/2/92 در مورد خبر مربوط به دستگيري 3 نفر از جيب‌برهاي اتوبوس بي‌آرتي نوشته شده از مالباختگان خواسته شده براي پيگيري به اداره آگاهي مراجعه کنند. اين افراد در سالهاي 84-87-88-89-90 سابقه سرقت دارند. آيا جا ندارد که مردم بپرسند اين سارقان چگونه از دست قانون فرار مي‌کنند!
فرجي
* مجتمع رفاهي باران در عوارضي ساوه تحت نظارت کدام ارگان است؟ بقدري سيستم بهداشتي آنجا کثيف است که هيچ مراجعه کننده‌اي امکان استفاده از سرويس بهداشتي را ندارد. وقتي هم به مدير مجتمع اعتراض کرديم ايشان از زير بار مسئوليت شانه خالي کردند. لطفا رسيدگي کنيد.
خانم فرهمند
* برخي سريالهاي سيماي جمهوري اسلامي با سطح زندگي روزمره مردم همسويي ندارد و به اشرافي‌گري دامن مي‌زند. اخيرا نيز اکثر تبليغات سيما در اکثر شبکه‌ها مربوط به زيبايي پوست و صورت و اندام گرديده که هيچ نشاني از دردهاي اجتماعي و مشکلات مردم در آن‌ها نيست چون تهيه اين نوع کالاها درحد توان اکثر يک جامعه نيست. بهتر است مسئولين مربوطه تجديدنظر اساسي در اين تبليغات غيرارزشي و بدور از مشکلات مردم نمايند و منابع ديگر مالي براي تامين هزينه‌هاي خود دست و پا کنند.
طالعي
* برخي از تبليغات لوازم آرايشي - بهداشتي از رسانه ملي با استفاده از دختران جوان در شأن زنان مسلمان ايران نيست.
5681---0912

 


گفت: در حالي که همه نامزدهايي که صلاحيت آنها احراز نشده، راي و نظر شوراي نگهبان را قانوني دانسته و پذيرفته‌اند، وزارت خارجه آمريکا شديدا به شوراي نگهبان اعتراض کرده است!
گفتم: اعتراض کرده که چي؟!
گفت: که چرا شوراي نگهبان صلاحيت بعضي‌ها را تاييد نکرده است.
گفتم: به وزارت خارجه آمريکا چه ربطي دارد که خودش را نخود هر آش مي‌کند؟
گفت: از وقتي که فهميده آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند، يک گوشه ايستاده و بعله...
گفتم: از يک سگ پرسيدند چرا اينقدر زود پير شدي؟ گفت از بس که واق الکي زدم!

 


رئيس قوه قضاييه تاکيد کرد: هزينه‌هاي کلان انتخاباتي خلاف اخلاق انساني و دين‌مداري است و مردم از رفتارهاي افراط‌گرايي در تبليغات روگردان هستند.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني درجلسه ديروز با قدرداني از زحمات شوراي محترم نگهبان در فرايند احراز صلاحيت کانديداهاي رياست‌جمهوري؛ اعلام اسامي کانديداهاي احراز صلاحيت شده را گام مهم ديگري در نزديک شدن به تحقق حماسه سياسي توصيف کرد و گفت: همانگونه که بارها اعلام و در قانون نيز پيش‌بيني شده است، شوراي نگهبان در اين زمينه فصل‌الخطاب است و تمام کانديداها بايد با تأسي به قانون نسبت به اعلام نتيجه بررسي صلاحيت‌ها از سوي مرجع قانوني آن، يعني شوراي نگهبان تمکين کنند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين که در تمام نظام‌هاي سياسي دنيا مکانيزم‌هايي براي احراز صلاحيت‌ها و توانايي کانديداهاي رياست‌جمهوري وجود دارد، افزود: وظيفه و مسئوليت مراجع احراز صلاحيت کانديداهاي رياست‌جمهوري، شبيه کار قضات است و حتي اگر طرفين نسبت به راي قاضي نارضايتي داشته باشند، طبق قانون بايد قواعد رفتاري حکومت و نظام قضايي را رعايت کنند و تسليم راي باشند.
آملي لاريجاني با ابراز اطمينان نسبت به اين که شوراي نگهبان با رعايت تمام جوانب، تلاش و سعي خود را در حد کمال و در چارچوب مصالح عالي نظام براي تشخيص و احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري انجام داده است، اظهار کرد: توقع اين است که تمام نامزدهاي تاييد صلاحيت شده و حتي عزيزاني که صلاحيت آنها احراز نشده است، رفتار انتخاباتي را در چارچوب مردم‌سالاري اسلامي و اخلاق‌مدارانه رعايت کنند.
رئيس دستگاه قضا يکي ديگر از تجلي‌هاي رفتار انتخاباتي دين‌مدارانه را پرهيز از اسراف در تبليغات برشمرد و تاکيد کرد: هزينه‌هاي کلان انتخاباتي خلاف اخلاق انساني و دين‌مداري است و مردم مسلمان ايران نيز برحسب تجربيات فراوان خود به راحتي رفتارهاي تبليغاتي نامزدهاي رياست‌جمهوري را تشخيص مي‌دهند و از افراط‌گرايي در تبليغات روگردان هستند.
آملي لاريجاني ورود صدا و سيما به حيطه تبليغات انتخاباتي را گام مهمي در پرهيز از اسراف در تبليغات و عرصه بسيار مناسبي براي بيان ديدگاه‌ها و نظريات نامزدها اعلام کرد و گفت: اکنون که اسامي نامزدهاي انتخاباتي اعلام شده و نامزدهايي از تمام سلايق در انتخابات حضور دارند، هيچ ابزار رسانه‌اي به مانند صدا و سيما نمي‌تواند در معرفي کانديداها و ويژگي‌ها و برنامه‌هاي آنان موثر عمل کند و اميدواريم تمام نامزدهاي تاييد صلاحيت شده از طريق برنامه‌هاي صدا و سيما و مناظره‌هاي تلويزيوني اهداف و برنامه‌هاي خود را عرضه کنند.
همچنين در اين جلسه مسئولان عالي قضايي، بحث و بررسي پيش‌نويس طرح دادرسي الکترونيکي و آيين دادرسي جرايم رايانه‌اي ادامه يافت. رئيس ديوان عدالت اداري نيز گزارشي از عملکرد اين ديوان ارائه کرد.

 


رئيس ستاد انتخابات کشور از آغاز فعاليت تبليغات انتخابات کانديداهاي رياست جمهوري تا صبح روز 23 خرداد خبر داد.
سيد صولت مرتضوي دبير هيئت اجرايي مرکزي انتخابات و رئيس ستاد انتخابات وزارت کشور در گفت‌وگو با تسنيم، گفت: براساس قانون انتخابات رياست جمهوري فعاليت تبليغاتي کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري رسما از تاريخ اعلام اسامي آنها توسط وزارت کشور آغاز مي‌شود لذا با توجه به انتشار اسامي کانديداهاي احراز صلاحيت شده در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، کانديداها از هم اکنون مي‌توانند تبليغات رسمي خود را آغاز کنند.
وي افزود: با استناد به ماده 66 قانون انتخابات رياست جمهوري کانديداها فرصت دارند تبليغات خود را تا 8 صبح روز پنجشنبه 23 خرداد ادامه دهند.
مرتضوي با تاکيد بر اين که: «اميدواريم کانديداها با التزام به قانون و اخلاق‌مداري سهم خود را در برگزاري جشن ملي در 24 خرداد ايفا کنند»، اظهار داشت: مردم هوشيار ايران اسلامي با حضور گسترده پاي صندوق‌هاي راي جهانيان را مبهوت خواهند کرد.

 


يک عضو ارشد گروهک تروريستي منافقين از پروژه مشترک فتنه و نفاق درباره تصاوير جعلي مربوط به اغتشاشات عاشوراي88 شهر مشهد پرده برداشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در جريان دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، گروهک تروريستي منافقين به موازات تلاش‌هاي داخلي برخي فتنه‌گران صحنه‌هايي از آشوب و اغتشاش را خلق کردند. گروهک‌هاي ضدانقلاب که ابتدا در ستادهاي انتخاباتي کانديداهاي اصلاح‌طلبان نفوذ کرده بودند، به آرامي جهت‌دهي‌هاي خود را براي آشوب کليد زده و در ناآرامي‌ها نقش‌آفريني داشتند.
اکنون مستنداتي در دست است که پروژه مشترک فتنه و نفاق را لو مي‌دهد. فيلم‌هايي که حالا بعد از چهار سال يک به يک رو مي‌شوند.
فتنه 88 حالا دارد پوسته‌هاي زيرين خود را بيش از پيش به تاريخ نشان مي‌دهد؛ از پروژه‌هاي دروغين کشته‌سازي تا جعل حقيقت به طرق مختلف. اما از آنجا که ماه پشت ابر نمي‌ماند حالا يکي ديگر از اين دروغ‌ها رو شده است يکي از اعضاي ارشد پادگان متروکه اشرف که حالا با گروهک تروريستي منافقين زاويه پيدا کرده است راز بزرگي را فاش مي‌کند.
اين فرد که «ايرج مصداقي» نام دارد با نگارش مقاله‌اي به نام «مکاتبات من با ابوالقاسم رضايي» از اعضاي اصلي گروهک منافقين در سال 88، فيلم‌هايي را يادآوري مي‌کند که در اشرف با حضور اعضاي گروهک منافقين ضبط شده و به نام تصاوير اغتشاشات عاشوراي 88 شهر مشهد منتشر شده است.
اين تصاوير آنقدر با تجهيزات حرفه‌اي تصويربرداري شده که نيازي به آناليز علمي براي اثبات اين جعل باقي نمي‌گذارد.
ايرج مصداقي مختصات انتشار اين فيلم‌ها را به يکي از سايت‌هاي مرجع اعضاي اصلي فتنه 88 مي‌دهد.
اين تصاوير ساخته شده توسط اعضاي گروهک تروريستي منافقين سپس در چندين سايت ضد انقلاب بازتاب مي‌يابد.
افشاگري مصداقي که براي ستاد فتنه در لندن و پاريس سنگين تمام شد، راهي را جز پاک کردن صورت مسئله يا به عبارتي ديگر حذف تصاوير سفارشي اين سايت به منافقين باقي نمي‌گذارد و کمتر از 24 ساعت اين پيغام در سايت ظاهر مي‌شود:‌«فيلم مورد نظر موجود نيست.»
اين سايت که گردانندگان آن متشکل از فريد منعمي، جميله کديور، محسن کديور، رجبعلي مرزوعي، عبدالعلي بازرگان، عبدالرضا تاجيک، حسن يوسفي‌اشکوري و محمود صدري است حالا با اين بحران جديد هم مواجه شده ‌است، بحران گمانه‌زني درباره اينکه کداميک از اين افراد تصاوير را به فرقه رجوي‌ها سفارش داده و به سايت‌ها آورده است.
گفتني است در مستندي که سه‌شنبه شب در همين باره از شبکه اول سيماي جمهوري اسلامي پخش شد آشکارا پيوند فتنه و نفاق برملا گشت.

 


فرمانده نيروي دريايي ارتش از حضور پنج ناوگروه از نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي از شمال اقيانوس هند تا باب‌المندب و درياي سرخ خبر داد.
حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش در حاشيه مراسمي با اشاره به توان و قدرت نيروي دريايي در پهنه خليج فارس و آب‌هاي بين‌المللي گفت: امروز پنج ناوگروه از نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از شمال اقيانوس هند تا باب‌المندب و درياي سرخ حضور دارند و ناوشکن‌هاي موشکي با عمليات ويژه در صورت نياز هر لحظه آماده دفاع از نظام اسلامي هستند و دشمن‌شناسي و ولايت‌پذيري نيروهاي ما هرگونه تهديد را از دشمنان گرفته است و منطقه را زير نظر دارند.

 


نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله موحدي کرماني در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش ستاد نماز جمعه تهران،‌مراسم نماز جمعه از ساعت 30/11 آغاز و با مداحي مداحان اهل بيت(ع) به مناسبت ميلاد اميرالمؤمنين(ع) و سپس سخنراني سرلشکر فيروزآبادي فرمانده محترم ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه پيدا خواهد کرد. در پايان آيت‌الله موحدي کرماني به ايراد خطبه‌ها و اقامه نماز جمعه خواهند پرداخت.

 


خواهرزاده خاتمي گفت خوب شد که خاتمي نيامد وگرنه او هم رد مي‌شد.
محمدرضا تابش به مهر گفت: خوب شد خاتمي نيامد چون وقتي هاشمي را رد کردند، خاتمي را به طريق اوليَْ رد مي‌کردند.
او مي‌افزايد: خاتمي آدم سياستمداري بود که تصميم گرفت نيايد.
تابش در ادامه اظهار داشت: از همان ابتدا اصلاح‌طلبان اعلام کردند که اگر کانديدا نداشته باشند از ديگر کانديداها حمايت نمي‌کنند و شايد برخي به صورت مستقل آمده باشند اما تنها براي اداي وظيفه پاي صندوق‌هاي رأي رفته، رأي خودمان را مي‌دهيم.
او همچنين گفته که هاشمي به رد صلاحيت خود اعتراض نمي‌کند.
يادآور مي‌شود چند ماه پيش پورنجاتي از مشاوران خاتمي تصريح کرده بود که خاتمي نمي‌خواهد مهر عدم تأييد صلاحيت به شناسنامه‌اش بخورد.

 


«حکومت قطر براي انحراف اذهان از بحران موجود در جنوب خليج‌فارس، به بحران در سوريه دامن زد و تاکنون 3 ميليارد دلار در اين راه هزينه کرده است».
روزنامه فايننشال تايمز در ارزيابي نقش جنگ‌افروزانه رژيم قطر در بحران سوريه نوشت: اميرنشين کوچک قطر در سال‌هاي اخير از طريق حمايت از اقدامات تروريستي در عراق، سوريه و چند کشور ديگر، تلا‌ش‌هاي زيادي به منظور گسترش نفوذ سياسي خود انجام داده است.
فايننشال تايمز نوشت: حاکمان «قطر» به عنوان امارتي آکنده از گاز، چه اهدافي را از سياست خارجي فعال خود در منطقه دنبال مي‌کنند؟ قطر در گذشته در سايه همسايه بزرگ خود عربستان زندگي مي‌کرد اما اکنون از منابع غني گاز به عنوان سلاحي به منظور بسط نفوذ سياسي در منطقه خاورميانه استفاده مي‌کند.
اين روزنامه مي‌افزايد: قطر امروزه نقش مهمي در حمايت از گروه‌هاي مخالف (تروريست‌ها) که براي سرنگوني نظام بشار اسد تلاش مي‌کنند، دارد و در دو سال گذشته بيش از سه ميليارد دلار در اين راه هزينه کرده است. برخي ناظران سياسي معتقدند خاندان آل ثاني به منظور جلوگيري از انقلاب در کشور کوچک قطر و دور کردن احتمال تغيير و همچنين منحرف کردن توجهات، از بحران‌هاي موجود در ساير کشورهاي منطقه پشتيباني مي‌کنند.
از سوي ديگر نشريه آلماني يونگه‌ولت با اشاره به تحليل فايننشال تايمز نوشت: «رقم کمک 3 ميليارد دلاري قطر به گروه‌هاي مسلح معارض در سوريه بسيار بيشتر از کمک هر دولت ديگري است. اين کشور کوچک اما بسيار ثروتمند خليج‌فارس، سالانه 50 هزار دلار به کساني مي‌دهد که از اردوگاه اسد به شورشيان بپيوندند، پول مي‌دهد.
يونگه‌ولت مي‌افزايد: ناظران در منطقه به طنز مي‌گويند که حاکم فئودال قطر شيخ حمدبن خليفه آل‌ثاني، در سوريه براي خود «انقلاب» خريده است. براي قطر به طور مشخص يک خط لوله گاز که قرار است از طريق اردن به کالاس در جنوب ترکيه و از آنجا به اروپاي غربي برود، مهم شناخته مي‌شود. اما سوريه يا دولت اسد بر سر راه اين طرح قرار دارد. نشريه آلماني نوشت: نيروهاي آمريکايي در قطر در دو منطقه ستاد ايجاد کرده‌اند. طبق اسناد منتشر شده در ويکي‌ليکس، قطر 60 درصد هزينه نگهداري نيروهاي آمريکايي را در کشور برعهده گرفته است.
يونگه‌ولت همچنين نوشت: قطر نيازمند است براي گسترش توليد گاز خود خط لوله‌اي جديد به اروپا بکشد. چنين برنامه‌اي در سال 2009 پايه‌ريزي شد و سوريه در اين طرح نقشي کليدي دارد. خط لوله جديد قرار است از طريق عربستان سعودي و اردن و سوريه به ترکيه رفته و از آنجا گاز قطر وارد خط لوله نابوکو شود که ظرفيت خالي داشته و به اروپاي غربي منتقل شود. اما دولت اسد در اجراي طرح همراهي نکرد؛ اول اين که بين دمشق و دوحه رابطه چندان دوستانه‌اي وجود نداشت که حتي با پيشنهاد قطر مبني بر ايجاد تسهيلات براي سوريه نيز جبران نشد. دوم اين که در ساحل سوريه ذخاير بزرگ گاز کشف شد. نکته سوم، متحد راهبردي سوريه يعني ايران پيشنهاد بهتري به سوريه کرده بود. سوريه در سال 2011 يک قرارداد راهبردي با ايران و عراق براي ايجاد خط لوله امضا کرد که از طريق آن قرار بود گاز ايران از ميدان پارس جنوبي به سوريه و از آنجا به اروپا انتقال داده شود. اين قرارداد به صورت قاطع مانع برنامه‌هاي قطر و کشورهاي اروپايي شد.


«انقلاب ايران يکي از 3 عامل مهم شکل‌گيري نظم نوين جهاني است».
اين تحليل را «ژرار شليان» تحليلگر فرانسوي و نويسنده کتاب «به سوي نظم نوين جهاني» عنوان کرد. وي در مصاحبه با شبکه فرانس24 گفت: سه رويداد مهم جهاني از جمله افزايش قدرت چين، شوک نفتي و در نهايت پيروزي انقلاب ايران در سال 1979 ميلادي در شکل‌‌گيري نظم نوين جهاني موثر بوده‌اند.
وي افزود: پيروزي انقلاب ايران در سال 1979 به رهبري آيت‌الله خميني پيامدهاي خاص خود را داشت زيرا براي نخستين بار فعالان اسلام‌گرا در مقياس کشوري بزرگ پا به عرصه بين‌الملل گذاشتند.
اين نويسنده فرانسوي خاطرنشان کرد: رابطه تنگاتنگ ميان سياست و مذهب در ايران امري بنيادين و بسيار مهم است و مقامات اين کشور سياست را جداي از دين و دين را جداي از سياست نمي‌دانند.
وي در ادامه اين گفت‌وگو تاکيد کرد جنگي که در سوريه در جريان است، جنگي است که براي تضعيف نفوذ ايران در منطقه راه‌اندازي شده و صرفا يک موضوع داخلي نيست.

 


تحليلگران جهاني در ارزيابي تحولات سوريه معتقدند ارتش اين کشور به پيروزي‌هاي مهمي دست يافته و موضع گروه‌هاي مسلح مخالف به شدت تضعيف شده است.
روزنامه فرانسوي لوموند دراين‌ باره نوشت: دمشق در برابر معارضاني که به شدت ضعيف شده‌اند، در موضع قدرت قرار گرفته است. بشار اسد با مصاحبه اخيرش نشان داد که در موضع قويتر سياسي نسبت به گذشته قرار گرفته و در عرصه جنگ نيز قدرت نظامي خود را به رخ مي‌کشد.
لوموند افزود: پس از چند هفته که ارتش سوريه در موضع تدافعي قرار گرفته بود، اکنون ميوه بازسازي ارتش با همکاري جمهوري اسلامي ايران را مي‌چيند.
در همين حال يک تحليلگر موسسه تحقيقات خاورميانه در واشنگتن در روزنامه آکشام چاپ ترکيه نوشت: مواضع ترکيه در مورد سوريه نرم‌تر شده است.
گونول‌ تول مي‌نويسد: يکي از مسايل موثر، پيروزي‌هاي استراتژيک ارتش سوريه در مقابل معارضان در برخي مناطق سوريه از جمله دمشق است. در پشت پرده اين موفقيت‌ها، تعليم و آموزش نزديک به 60 هزار شبه نظامي سوري نهفته است چرا که اين شبه نظاميان آموزش جنگ‌هاي چريکي ديده‌اند و بخش عمده آنان علويها هستند.
از سوي ديگر پايگاه صهيونيستي دبکا که داراي صبغه امنيتي است در گزارشي تأکيد کرد: ارتش سوريه پيشروي‌ها و پيروزي‌هاي مهمي به دست‌ آورده و قدرت آن به درستي تحليل نشده است. آمريکا با سياست‌ها و ارزيابي‌هاي اشتباه خود در مورد سوريه، صحنه را براي حمله از سوي اين کشور به اسرائيل آماده کرده است و مقامات سوريه اکنون مي‌گويند بحران جاري اين کشور در مرحله نخست به اسرائيل سرايت خواهد کرد.
در اين ميان پايگاه آمريکايي المانيتور معتقد است دعوت از ايران براي مشارکت در حل بحران سوريه ضرورت دارد و بدون ايران اين موضوع حل نخواهد شد.
المانيتور مي‌نويسد: جان کري و سرگئي لاوروف، وزيران خارجه آمريکا و روسيه در سوئد درباره برگزاري کنفرانس ديگري که به گفته کري هدفش اجراي راه‌حل مطرح شده در قطعنامه ژنو است، مذاکره کردند و لاوروف يک روز بعد در مصاحبه‌اي تلويزيوني گفت «نبايد کشوري مانند ايران به خاطر رجحان ژئوپوليتيک از اين روند حذف شود. ايران بازيگر خارجي بسيار مهمي به شمار مي‌آيد. اما تاکنون هيچ توافقي در اين زمينه حاصل نشده است.»
اين پايگاه اينترنتي آمريکايي در ادامه تحليل خود تصريح کرد: بدون دعوت از ايران، کنفرانس ژنو2 راه به جايي نخواهد برد.
المانيتور با هشدار به اسرائيل درباره اينکه ممکن است اتفاقات پيش‌بيني نشده بقاي اين رژيم را به خطر بيندازد، نوشت: ايران توانايي ايجاد درگيري و بي‌ثباتي در مرزهاي اسرائيل را دارد و مي‌تواند در لبنان، از طريق حزب‌الله، در سوريه از طريق اسد و نيز در غزه وارد عمل شود. «داوود شهاب»، سخنگوي اصلي جنبش جهاد اسلامي فلسطين، پيش‌تر در گفت‌وگو با اين پايگاه خبري گفته بود، همه تسليحات موجود در غزه را ايران تامين مي‌کند، چه تسليحاتي که براي جنبش حماس در نظر گرفته شده و چه تسليحاتي که در اختيار جنبش جهاد اسلامي فلسطين است. حتي شايد حماس تسليحات ايراني بيشتري در مقايسه با ما در اختيار داشته باشد.
پايگاه اينترنتي آمريکايي خاطرنشان مي‌کند: نيروهاي معارض در سوريه که تحت حمايت آمريکا قرار دارند شانس اندکي در مقابل نيروهاي مسلح بشار اسد دارند که از حمايت سپاه پاسداران ايران و ارتش حزب‌الله برخوردار است.

 


«رفسنجاني قبلاً فرصت لازم را براي رد صلاحيت خود به دست شوراي نگهبان داده بود».
پايگاه اينترنتي گويانيوز اين مطلب را ضمن مرور برخي اظهارنظرهاي قبلي آقاي هاشمي عنوان کرد و نوشت: آقاي رفسنجاني در 17 مهرماه 1391 در مصاحبه با روزنامه آرمان ضمن تکذيب نامزدي انتخابات تصريح کرده بود «من ديگر آمادگي اين کار را ندارم. من در حال حاضر مثل گذشته در جريان مسائل کشور آن‌گونه که اتفاق مي‌افتد نيستم... اين حرف را من به آقاي ناطق زدم و گفتم هنوز وضع جسمي و سن شما بهتر از من است و بياييد... گفتم که ديگر نمي‌توانم بيايم». يکي از ديدارها مربوط به جلسه هاشمي رفسنجاني با 40 تن از نمايندگان ادوار مجلس است که از وي خواستند در انتخابات يازدهم رياست جمهوري کانديدا شود و از قول هاشمي نقل شده بود «ديگر توان جسمي لازم را ندارم. امروز داشتم خاطرات دوران جنگ را مي‌خواندم که در يک روز به کرمانشاه و ايلام و خرمشهر رفتم و شب به تهران برگشتم اما الان راه رفتن برايم مشکل شده است.»

 


سرويس اطلاعاتي آلمان با تجديدنظر در پيش‌بيني قبلي خود اعلام کرد جنگ در سوريه به نفع حکومت و بر ضرر گروه‌‌هاي مسلح معارض ورق خورده است.
سرويس اطلاعاتي آلمان در سال 2012 در ارزيابي خود از اوضاع سوريه سقوط رژيم اسد را پيش‌بيني کرده بود ولي در تحليل تازه خود از استواري ارتش سوريه و چشم‌اندازي ناروشن براي شورشيان سخن مي‌گويد.
به گزارش «اشپيگل آنلاين»، سرويس اطلاعاتي خارجي آلمان (BND) در ارزيابي خود از جنگ داخلي در سوريه به‌گونه‌اي بنيادين تجديدنظر کرده است. طبق اين گزارش ياد شده، گرهارد شيندلر، رئيس سرويس اطلاعاتي آلمان، در نشستي مخفي با جمعي برگزيده از سياستمداران امنيتي اين کشور اطلاع داده که ارتش بشار اسد اکنون استوارتر از گذشته عمل مي‌کند و تهاجمات موفقيت‌آميز نيروهاي نظامي اسد عليه واحدهاي شورشيان در هر زماني ممکن است.
به گزارش دويچه‌وله اين ارزيابي تازه سرويس اطلاعاتي آلمان، چرخشي قابل توجه نسبت به اطلاعاتي است که اين نهاد در پايان تابستان سال 2012 در اختيار اعضاي دولت و نمايندگان مجلس آلمان قرار داده بود. شيندلر همچنين در آن زمان در گفت‌وگويي پيش‌بيني کرده بود که رژيم بشار اسد در نخستين ماه‌هاي سال 2013 سقوط خواهد کرد.
به گزارش «اشپيگل آنلاين» استدلال سازمان اطلاعاتي آلمان در آن زمان بر اين پايه استوار بود که وضعيت تامين نيازهاي نظامي ارتش سوريه وخيم به نظر مي‌‌رسيد و افزون بر آن شمار سربازان متمرد بسيار بالا بود. تمرد در ارتش سوريه حتي در مدارج بالاي افسران نيز ديده مي‌شد. سازمان اطلاعاتي آلمان بر پايه همين اطلاعات «پايان رژيم اسد» را پيش‌بيني کرده بود. ولي ارزيابي اين نهاد از اوضاع سوريه امروزه به‌گونه ديگري است. رئيس سرويس اطلاعاتي آلمان با استفاده از طرح‌هاي گرافيکي و نقشه‌ها توضيح داده است که نيروهاي نظامي اسد کاملا قابليت تامين اسلحه و مهمات براي واحدهاي خود را بازيافته‌اند. همچنين تامين سوخت براي تانک‌ها و نيروي هوايي رژيم اسد نيز بهتر شده است. بدين‌سان ارتش اسد مي‌تواند حملات ناگهاني شورشيان را خنثي کند و مناطقي را که از دست داده باز پس گيرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10