(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 02 خرداد 1392 - شماره 20497

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
با ارسال نامه صورت گرفت
تقدير 150 نماينده مجلس از شوراي نگهبان
درمکتب امام
قرب خدا، منشأ همه ارزش‌ها(3)
نگاه اسلام به مراتب ارزش‌ها
خارج از دستور
آيت‌الله سبحاني: کانديداها و رسانه‌ها گرفتار خلاف شرع نشوند
توضيحات آيت‌الله حائري شيرازي درباره نامه‌اش به رهبر معظم انقلاب
در اختتاميه پنجمين جشنواره جوان سرباز صورت گرفت
رونمايي از 5 محصول و سلاح جديد وزارت دفاع
آخرين جلسه رسيدگي به پرونده کهريزک برگزار شد
با حضور جمعي از فرماندهان نيروهاي مسلح
«اطلس حضور ماندگار فرماندهي معظم کل قوا در دانشگاه افسري امام علي(ع)» رونمايي شد
   


دايره اصولگرايي
کانديداي احراز صلاحيت شده رياست جمهوري يازدهم با بيان اينکه بنده پرچم تشکيل ائتلاف را برداشته‌ام،گفت: اين ائتلاف، هسته اوليه تجمع اصولگرايان است چراکه بايد با وحدت کلمه به استقبال انتخابات برويم.
علي‎اکبر ولايتي با اشاره به ‌ضرورت تحقق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي اظهار کرد: در انتخابات رياست‎جمهوري بنده به عنوان يک فرد اصولگرا، معتقد به اصولگرايي هستم و تعريف اصولگرايي نيز محدود به يک تعريف نيست.
عضو ائتلاف پيشرفت افزود: هرکس به اين نظام معتقد و قانون اساسي را قبول دارد و در قول و عمل به ولايت فقيه معتقد بوده و از ولايت فقيه تبعيت مي‎کند، اصولگراست.
حمايت زاکاني از دو کانديداي انتخابات
عليرضا زاکاني، در پي عدم احراز صلاحيتش توسط شوراي نگهبان، در بيانيه اي از حدادعادل و سعيد جليلي حمايت کرد..
زاکاني در بخشي از بيانيه خود آورده است؛ به مدد الهي براي تثبيت و پيروزي گفتمان پيشرفت اسلامي همچون زمان حضور خود در صحنه رقابتها، تلاش و کوشش خواهم کرد و در عرصه سياسي کشور پرانرژي تر و راحت تر از گذشته ترويج آن را ادامه خواهم داد؛ بر همين اساس حمايت از نمايندگان حاضر در صحنه اين گفتمان برادران بزرگوارم آقايان دکتر حدادعادل و دکتر جليلي را وظيفه خود مي دانم و اميدوارم اين عزيزان نيز راه همگرايي و همراهي بيشتر را پيشه نمايند تا معتقدان اين گفتمان با اطمينان خاطر بيشتري دست به انتخاب زنند و توفيق جبهه گفتماني را فراهم آورند.
آمادگي هيئت نظارت بر انتخابات
براي دريافت نظرات مردم
هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي‌کشور با صدور اطلاعيه اي آمادگي خود را براي دريافت گزارشات مردمي درباره انتخابات اين دوره شوراهاي شهر و روستا اعلام کرد.
در اطلاعيه هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات چهارمين دوره شوراهاي اسلامي‌کشورآمده است؛ اين هيئت در خصوص رسيدگي به شکايات و اعتراضات داوطلبان اين دوره از انتخابات شوراها درباره نحوه بررسي صلاحيت‌ها، تبليغات انتخاباتي و ديگر موارد مرتبط با انتخابات شوراها؛ کميته رسيدگي به شکايات اين هيئت آماده دريافت گزارشات مردمي است. همچنين رئيس هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا در تهران گفت: داوطلبان انتخابات شوراي شهر و روستا که صلاحيت‌شان در هيئت‌هاي اجرايي تاييد شده ولي در هيئت‌هاي نظارت رد شده اند، تا پايان روز گذشته زمان داشتند تا اعتراضات خود را به هيئت‌هاي نظارت مربوطه ارائه کنند.
حسين طلا افزود: داوطلبان کرسي شوراهاي شهر که صلاحيت‌شان توسط هيئت‌هاي اجرايي رد شده است و به هيئت‌هاي نظارت اعتراض کرده‌اند نيز رسيدگي به پرونده آنها در حال انجام است و نهايتا بررسي‌ها در روز 3 خرداد به فرمانداري‌ها اعلام مي‌شود.
علاقه اي به تبليغات خياباني ندارم
کانديداي احراز صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه ستاد انتخاباتي و سخنگو ندارم،گفت: بنا دارم از طريق راديو و تلويزيون با مردم صحبت کنم و علاقه اي به تبليغات خياباني ندارم.
محمد غرضي در پاسخ به اين سوال که آيا از جايگاه هاي ويژه که در سطح شهر براي تبليغات انتخاباتي تعبيه شده استفاده مي‌کنيد يا نه، اظهار کرد: علاقه اي به اين کار ندارم چون اين بيلبوردها متعلق به شهرداري است.
وي درباره اينکه شعار انتخاباتي شما «دولت ضد تورم» است، براي تحقق اين شعار چه برنامه هايي داريد عنوان کرد: در موقع مقتضي در اين باره صحبت مي کنم و برنامه هايم را اعلام خواهم کرد.
فعاليت ستاد انتخابات عارف
سخنگوي ستاد انتخاباتي محمدرضا عارف اعلام کرد ستادهاي انتخاباتي نامزد جريان اصلاحات فعال بوده و در حال تلاش هستند. 
سيدحسن رسولي که در ستاد انتخاباتي کانديداي احراز صلاحيت شده جريان اصلاحات سمت سخنگويي را برعهده د ارد، با اعلام مطلب فوق افزود: تحقق ائتلاف ميان نامزدهاي منتسب به جريان اصلاحات منوط به تحولات آينده است.
بي طرفي اتاق بازرگاني ايران در انتخابات
روابط عمومي اتاق بازرگاني ايران با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد اتاق ايران از کانديداي خاصي حمايت نمي‌کند.
در اطلاعيه اتاق بازرگاني ايران آمده است؛ موضع رسمي اتاق در موضوع انتخابات رياست جمهوري، دعوت و حضور گسترده و فعال اعضاي اتاق در حماسه انتخابات بوده و ضمن ارائه نظرات و پيشنهادهاي اقتصادي به دولت آينده، از هرگونه جانب‌داري از کانديداي خاص پرهيز مي کند.
برنامه و شعار انتخاباتي روحاني
حسن روحاني با بيان اينکه شعارم براي انتخابات «اعتدال، عقلانيت و تدبير» است، گفت: دليل حضورم زمينه‌سازي براي مشارکت فعال مردم در انتخابات و تحقق حماسه سياسي است.
کانديداي احراز صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري محور برنامه اقتصادي خود را توليد ثروت ملي و توزيع عادلانه آن دانست و افزود: برنامه فرهنگي‌ام اصلاح ساختار فرهنگي و تامين امنيت فرهنگي و در زمينه سياست خارجي نيز تعامل سازنده با جهان است.
وي با اشاره به ديگر برنامه‌هاي خود تاکيد کرد: برنامه‌ام در زمينه سياست داخلي، تدوين حقوق شهروندي و انسجام وحدت ملي است.
استقبال از حضور جليلي
در ائتلاف پيشرفت
عضو ائتلاف پيشرفت اعلام کرد ما جليلي را اصولگرا مي‌دانيم و هيچ منعي نيست که براي حضور در انتخابات در ائتلاف پيشرفت چهار نفره تصميم‌گيري کنيم.
غلامعلي حدادعادل در خصوص حضور اصولگرايان در ائتلاف پيشرفت تصريح کرد: ما اعلام کرده‌ايم که هر يک از اصولگراياني که راي قابل توجهي داشته باشد مي‌تواند در ائتلاف پيشرفت وارد شود.
کانديداي احراز صلاحيت شده يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري افزود: اگر سعيد جليلي به ائتلاف بپيوندد تصميمات چهار نفره اتخاذ و از بين چهار نفر يک نفر وارد انتخابات خواهد شد.
پايان کار ستاد انتخاباتي هاشمي
مشاور هاشمي رفسنجاني اعلام کرد اسحاق جهانگيري در ديدار اعضاي ستاد انتخاباتي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با وي پايان کار اين ستاد را رسما اعلام کرد.
محمدرضا صادق مشاور آيت‌الله هاشمي رفسنجاني که معاونت تبليغات ستاد انتخاباتي وي را برعهده داشت، در گفت‌وگو با  فارس، درباره جزييات ديدار اعضاي ستاد با رئيس مجمع تشخيص مصلحت‌نظام، گفت:در اين جلسه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از زحمات چند روزه مسئولان ستاد خود تقدير کرد و اسحاق جهانگيري رئيس ستاد هاشمي‌رفسنجاني نيز در اين نشست پايان کار ستاد را رسما اعلام کرد.
مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با ابراز اميدواري از تحقق حماسه سياسي با برگزاري انتخابات آتي اعلام کرد که به زودي در اين خصوص بيانيه‌اي را صادر خواهد کرد. صادق خاطرنشان کرد: ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني به طور رسمي براي هيچ‌يک از نامزدهاي حاضر فعاليت نمي‌کند و اعضاي ستاد به طور شخصي مي‌توانند در ستاد انتخاباتي گزينه مورد نظرشان فعاليت کنند.

 


بيش از 150 نماينده مجلس طي نامه‌اي از تلاش‌ها و اقدامات شوراي نگهبان در احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري قدرداني کردند.
منصور حقيقت‌پور نماينده اردبيل و نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اين خبر افزود: اين بيانيه تاکنون به امضاي 150 نماينده رسيده و طي آن از تلاش‌هاي شوراي نگهبان جهت بررسي صلاحيت کانديداهاي رياست‌جمهوري تقدير و تشکر شده است.
سرمايه‌گذاري سهام عدالت آزاد شده براي طرح‌ها و پروژه‌هاي اقتصادي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه‌اي دولت را مکلف کردند که سهام عدالت آزاد شده را براي طرح‌ها و پروژه‌هاي اقتصادي استاني سرمايه‌گذاري کند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني صبح ديروز و در جريان بررسي بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه با پيشنهاد حسينعلي حاجي‌دليگاني عضو کميسيون تلفيق، يک بند را به جزء 10 بند 13 لايحه بودجه الحاق کردند.
بر اين اساس دولت مکلف است به همان نسبتي که اقساط سهام عدالت مربوط به هر استان را دريافت مي‌کند سهام شرکت‌هاي واگذاري شده به شرکت‌هاي توسعه سرمايه‌گذاري استاني را آزاد کند.
شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني مکلفند با واگذاري سهام آزاد شده زمينه براي شروع طرح‌ها و پروژه‌هاي اقتصادي را در استان خود فراهم کنند.
اين پيشنهاد با 135 راي موافق، 24 راي مخالف و 13 راي ممتنع از مجموع 228 راي به تصويب مجلس رسيد.
تکليف مجلس براي وزارت اقتصاد
نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي سازمان خصوصي‌سازي را مکلف ‌کردند که در صورت افزايش سهم نهادهاي عمومي غير دولتي بيش از سقف مجاز از واگذاري‌ سهام جديد به اين نهادها ممانعت به عمل آورند.
طبق اين مصوبه، در اجراي ماده 18 قانون اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي از زمان تصويب عنوان هر بنگاه در فهرست بنگاه‌هاي قابل واگذاري توسط هيئت واگذاري، وزارت امور اقتصادي و دارايي مکلف است با تصويب هيئت وزيران نسبت به تشکيل مجامع عمومي آن بنگاه‌ها متشکل از وزراي امور اقتصادي و دارايي (رئيس مجمع) و دادگستري، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذيربط و يا نمايندگان تام‌الاختيار آنها و با حضور رئيس سازمان خصوصي‌سازي، نماينده هيات‌ واگذاري و نماينده اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران اقدام کند.
واگذاري صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت فولاد به وزارت تعاون
نمايندگان در مصوبه‌اي ديگر دولت را مکلف کردند صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت فولاد را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي منتقل نمايد.
براساس اين گزارش نمايندگان مجلس تصويب کردند دولت مکلف است صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت فولاد را با کليه وظايف، اموال، دارايي‌ها، سهام، امتيازات، موجودي، اسناد، اوراق، تعهدات (شامل کليه تعهدات اعم از مطالبات قانون بازنشستگان) و ساير حقوق و مستخدمين خود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي منتقل نمايد.
به ميزان بدهي‌ها و کسري صندوق مذکور، اموال و حقوق مالي وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ها و موسسات وابسته و تابعه (به صورت کلي با سهام)، آنها با تاييد وزارت مربوط و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به صندوق فولاد منتقل مي‌شوند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه با تصويب ‌بندي از لايحه بودجه، دولت را ملزم به پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان قراردادي دانشگاه‌هاي سراسر کشور توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي کردند.
با پيشنهاد فرهاد بشيري و تصويب مجلس، در سال 1392پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان قراردادي دانشگاه‌هاي سراسر کشور طبق روش بند «و» و تبصره 19 قانون بودجه سال 1386 کل کشور قابل انجام است.
بهارستان‌نشين‌ها همچنين وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي تابعه نيروهاي مسلح و قوه‌قضاييه را مجاز به پرداخت بدهي خود به مجتمع اقتصادي کميته امداد امام خميني(ره) از محل فروش سهام شرکت‌هاي قابل واگذاري کردند.
نمايندگان در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه در فصل واگذاري‌ ها، شرکت‌هاي دولتي را موظف به تبادل موافقتنامه با معاونت برنامه‌ريزي در سرمايه‌گذاري‌‌ها کردند.
مجلسي‌ها همچنين در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور را به عنوان عضو هيئت واگذاري تعيين کردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 در فصل واگذاري‌ها، مصوب کردند که درآمد حاصل از واگذاري واحدهاي خدماتي و رفاهي دولتي براي طرح‌ها و پروژه‌هاي مشارکت با بخش خصوصي هزينه شود.
پيش از اين مجلس به دولت اجازه داده بود واحدهاي خدماتي، رفاهي و مانند آن را از طريق برگزاري مزايده به اشخاص حقوقي صاحب صلاحيت بخش غيردولتي واگذار کند.
به موجب مصوبه ديروز مجلس، نظارت بر کاربري و استانداردهاي بهره‌مندي و خدمات‌رساني اين مؤسسات و همچنين رعايت حقوق مصرف‌کننده به‌عنوان بخشي از قرارداد فيمابين بر عهده دستگاه اجرايي مربوطه است.
مجوز مجلس به وزارت ورزش
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه با پيشنهاد يک بند الحاقي مصوب کردند که وزارت ورزش و جوانان اجازه دارد تا اماکن ورزشي خود را در اختيار هيئت‌هاي ورزشي قرار دهد.
اين پيشنهاد که توسط اميرآبادي‌فراهاني نماينده مردم قم مطرح شد با 124 راي موافق به تصويب مجلس رسيد.
براساس اين گزارش همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مصوب کردند که اعتبارات هزينه‌اي غير از فصل يک و شش وزارت ورزش و جوانان و اعتبارات تملک‌داري سرمايه‌اي آن به جز رديف‌هاي مشخص شده در قانون بودجه به نسبت 75درصد در شهرها و 25 درصد در روستاها قابل هزينه است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال جاري، مصوب کردند شرکت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي که واگذار شده و يا در حال واگذاري هستند و يا در فهرست واگذاري قرار گرفته يا مي‌گيرند، موظفند براي ايثارگران شاغل قبل و بعد از واگذاري، از قوانين و مقررات مربوط به ايثارگران تبعيت کنند.
مجلسي‌ها همچنين در جلسه علني ديروز خود مصوب کردند که وزارت آموزش و پرورش بخشي از منابع حاصل از محل فروش اموال غيرمنقول خود را صرف هوشمندسازي مدارس کنند.
مجلسي‌ها در ادامه رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال 92 تصميم‌گيري درباره جابجايي اعتبارات پروژه‌هاي عمراني را به کميسيون تلفيق ارجاع دادند.
بهارستان‌نشين‌ها همچنين به وزارت راه و شهرسازي اجازه دادند به منظور سريع‌السيرکردن خطوط ريلي موجود به طول 5 هزار کيلومتر و تجهيز ناوگان از پنج ميليارد دلار تسهيلات فاينانس استفاده کند.
انتظار مجلس از کانديداهاي رياست جمهوري
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي جلسه علني ديروز گفت: انتظار مجلس از کانديداهاي رياست‌جمهوري اين است که شرايط محيطي و بين‌المللي کشور را در تبليغات و رفتارهاي سياسي خود لحاظ نمايند.
لاريجاني در بخشي از سخنان خود گفت: رفتار شنيع نظاميان آل‌خليفه در تعرض به منزل آيت‌الله شيخ عيسي قاسم رهبر مسلمانان بحرين قابل تحمل براي مسلمانان نيست و اينگونه اسائه ادب به حريم بزرگان ديني نه تنها هيمنه دروغين سلطنت را نشان نمي‌دهد که هراس سياستمداران از بقاء حکومت را علني مي‌کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اخيراً مسئولين عاجز و درمانده رژيم‌صهيونيستي به دست و پا افتادند که کشورهاي غربي را قبل از انتخابات، تحريک و تشديد به تحريم‌ها نمايند؛ شايد با اين توهم که بحث‌هاي انتخاباتي در ايران نوعاً ذهن رهبران ايران را از رفتارهاي ماجراجويانه آنان منصرف کرده است؛ غافل از اينکه انتخابات در ايران با هر اختلاف سليقه‌اي استحکام بيشتري در مبارزه با رژيم‌صهيونيستي ايجاد خواهد کرد و توان جديدي را براي پيگيري راه امام‌(ره) و شهدا به پيکر اجرايي کشور وارد خواهد کرد و به فضل الهي ملت ايران با انرژي انتخابات دسائس آمريکا و رژيم‌صهيونيستي را نقش برآب خواهند نمود.
لاريجاني افزود: طبعاً انتظار مجلس شوراي اسلامي از کانديداهاي رياست جمهوري در اين مقطع اين است اولاً شرايط محيطي بين‌المللي کشور را در تبليغات خود و رفتارهاي سياسي خود لحاظ نمايند ثانياً به نحوي در دوره تبليغات رياست جمهوري عمل کنند که همت و اراده همگاني با اميدواري به آينده در جهت صيانت از حقوق ملت فراهم گردد.

 


ما صلح طلبيم!
ما صلح مي‌خواهيم، ما با همه مردم دنيا صلح مي‌خواهيم باشيم. ما مي‌خواهيم مسالمت با همه دنيا داشته باشيم. ما مي‌خواهيم در بين مردم دنيا زندگي بکنيم. صحيفه نور- ج 18 - ص 221

 


اسلام همان‌گونه که وجود، علم  و  قدرت اصيل را منحصر به خدا مي‌داند، ارزش اصيل ـ يا به عبارتي، کمال اصيل ـ را نيز مخصوص خدا مي‌داند، ديگران مي‌توانند تقرب به او پيدا کنند. همه ارزش‌هايي که براي ديگران مطرح مي‌شود اين است که چه کنيم تقرب به او پيدا کنيم؟ به او نزديکتر بشويم؟ چه بايد کرد که نتيجه‌اش نزديک شدن به او باشد؟ پس ارزش مطلق براي ما قرب به اوست. ارزش‌هاي اخلاقي و رفتاري، همه براي کارهايي است که بايد انجام بدهيم و همه جنبه ابزاري دارد؛ بايد اين کار را انجام بدهيم تا قرب به او پيدا کنيم. ولي چون همه انسان‌ها استعداد و آمادگي چنين چيزي را ندارند، خدا ديگران را محروم نکرده است و هر چيزي را که نوعي انتساب با خدا داشته باشد مي‌پذيرد. همين که بگوييد من اين کار را انجام مي‌دهم تا در روز قيامت خدا مرا به بهشت ببرد خودبه‌خود نتيجه‌اش کمال اخروي است. [در مقابل] گرايش فيلسوفانه‌اي که مي‌گويد افعال خوب باعث مي‌شود که ملکاتي در نفس پيدا بشود و نفس نورانيتي پيدا کند و [اين نفس] وقتي در عالم آخرت باقي مي‌ماند از همان نورانيت خودش استفاده مي‌کند. [ارزش در اين نظر]  ارزش اسلامي نيست؛ چون ارتباط با خدا پيدا نمي‌کند؛ من اين کار را انجام مي‌دهم، مثلا راست مي‌گويم؛ چون هيأت زيباي مطلوبي در نفس من پيدا مي‌شود و اين هيأت بعد از مرگ هم باقي مي‌ماند و نفس من از اين هيأت خودش لذت مي‌برد. (در اين گرايش) خدا چکاره است؟ بنابراين، اين ارزش اسلامي نيست، اما بگو من دو رکعت نماز مي‌خوانم تا خدا مرا به بهشت ببرد. همين که انتساب به خدا پيدا مي‌کند شرف خيلي‌ بالاتري پيدا مي‌کند؛ چون ارتباط با کمال بي‌نهايت و ارزش بي‌نهايت پيدا مي‌شود. ولي باز به اين هم اکتفا نمي‌کند. حتي اگر رفتار به خاطر ترس از عذاب خدا بود، هنوز هم ارزش دارد و عبادت است. اين ارزش نيز با تعاليم فيلسوفان فرق دارد. آن‌ها مي‌گويند در اثر گناه و کارهاي بد هيأت‌هاي خبيثه‌اي در نفس پيدا‌ مي‌شود؛ حالاتي مضاد با کمال انسان که از آنها رنج مي‌برد، رنجش نفس از هيأت‌هايي است که براي خودش حاصل مي‌شود، اما آن را با خدا ارتباط نمي‌دهند. ارزش الهي در نظر اسلام از اين پايين‌تر هم مي‌آيد. [مراتبي] که ديگر حد نصاب ارزش‌هاي الهي نيست ولي آنها را هم ناديده نمي‌گيرد؛ يعني همان چيزهايي که ديگران در حد اعلاي ارزش براي خودشان حساب مي‌کنند؛ اسلام مي‌گويد اينها مطلوب است؛ چون کمک مي‌کند به اينکه انسان بتواند ارزش‌هاي الهي را کسب کند.
ارزش‌هاي مقدماتي
اشاره مي‌کنم به داستان معروفي است که در روايتي نقل شد و بعضي از بزرگان هم درباره‌اش بحث کرده‌اند. معروف است ـ البته درباره اعتبار سند روايت آن تحقيق نکرده‌ام ـ که حاتم طايي با اينکه مسلمان نبود ولي در روز قيامت در آتش جهنم نمي‌سوزد. بعضي گفته‌اند در يک محفظه‌اي باقي مي‌ماند که آتش جهنم در آن اثر نمي‌کند، اما به بهشت هم نمي‌رود، يک چنين چيزي را گفته‌اند که به‌واسطه جود و سخاوتي که داشت خدا در آن عالم به آتش جهنم او را نمي‌سوزاند، ولي سعادت بهشتي هم ندارد. به نظرم مرحوم آقاي مطهري‌(رض) بحثي درباره اين موضوع دارند. حقيقت اين ارزش به اين برمي‌گردد که اين راه را هم ما ناديده نمي‌گيريم که خود سخاوت داشتن ولو جنبه الهي هم نداشته باشد، اما نفس را براي پذيرفتن ارزش‌هاي والا مستعد مي‌کند و اگرچه اين زير حد نصاب است، اما با اين حال، نايده گرفته نمي‌شود: فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ* وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ* فَكُّ رَقَبَةٍ* أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ* يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ* أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَترَبَةٍ. (بلد، 11-16)همين که انسان اين روحيه را داشته باشد که نتواند با گرسنگي ديگران خوش باشد؛ وقتي مي‌بيند فقيري هست دلش بسوزد و به او کمک کند، اين ارزشي است. درست است که به تنهايي حد نصاب ارزش الهي را ندارد و انسان را بهشتي نمي‌کند، اما اگر اين حد را هم نداشته باشد خيلي پست است. اين در واقع ارزشي مقدماتي براي ارزش‌هايي است که در حد نصاب ارزش الهي است. پس ما چند گونه واژه ارزش را در فرهنگ و ادبيات اسلامي به کار مي‌بر‌يم؛ يکي ارزشي که مطلوبيت مطلق دارد، آن را براي چيز ديگري نمي‌خواهيم و خودش مطلوب بالذات است، در فرهنگ ما و در بينش اسلامي، آن ذات مقدس حق‌تعالى‌ است: وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ (توبه، 72).مراتب پايين‌تر از آن، چيزهايي است که انتساب به خدا داشته باشد و انسان اين انتساب را درک کند و به واسطه اين انتساب آن را دنبال کند. اين حد نصاب ارزش الهي است. مادون اين‌ها چيزهايي است که انسان را براي ايمان و پذيرفتن ارزش‌هاي الهي مستعد کند، همان ‌ارزش‌هايي که غير الهيين براي انسان قائل هستند، مثل افلاطونيان و حتي ارسطوييان، مانند اعتدال قواي سه‌گانه. اين‌ها در بينش اسلامي مقدمه هستند براي ارزش‌هاي الهي، يعني نفس را مستعد مي‌کند براي پذيرفتن آن ارزش مطلوبي که ارتباط با خداست و در سايه ارتباط با او پيدا مي‌شود.
مراتب ارزش‌
بنابراين مي‌توانيم بگوييم که در بينش اسلامي ارزش‌ها ذومراتب است، يا صفر يا صد نيست. بين صفر و صد هم ما صد نوع ارزش داريم. مراحلي هست و هر کسي مي‌تواند مرحله‌اي از آن را کسب کند و همه آنها مطلوبيت و ارزش دارد. ولي بعضي از آنها زير حد نصاب است و جنبه مقدميت دارد و بعضي‌ در حد نصاب و بعضي‌ ديگر فوق حد متعارف انسان‌هاي عادي است که کم پيدا مي‌شود و در غير از حضرات معصومين به‌طور نادر ممکن است پيدا شود. ولي همه اينها مطلوب و حساب شده است و روي آن هم کار شده و تعاليم انسان براساس اينها طراحي شده است. بعد از پذيرفتن اين فلسفه ارزش‌ها که مي‌گويد همان گونه که همه چيزهاي ديگر در هستي وابسته هستند: أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ (فاطر، 15). در ارزش‌ها هم همه ارزش‌ها وابسته به کمال بي‌نهايت الهي است؛ پرتوي از آن بايد به همه بتابد تا ارزش واقعي پيدا کنند و حتي اگر به آن حد هم نرسد مادونش هم مي‌تواند مطلوبيت مقدمي داشته باشد. اين يک نکته اصلي در فهم ارزش‌هاي اسلامي است. اما بعضي مکتب‌ها به ارزش‌هاي حقيقي قائل نيستند و ارزش‌ها را اعتباري و قراردادي مي‌دانند که يا فرد براي خودش تعيين مي‌کند يا خيلي هنر کنند مي‌گويند ارزش‌ها را جامعه تعيين مي‌کند. کساني که قائل به اصالت جامعه هستند (جامعه‌گرايان) در مباحث اخلاقي همين حرف را دارند که ارزش‌ها را جامعه تعيين مي‌کند. در شعارها و فرهنگ خود ما هم ملاحظه مي‌کنيد که گاه متأثر از همين طرز فکر است. مثلا وقتي شما هواپيما سوار مي‌شويد، مي‌گويند که خواهشمنديم ارزش‌هاي اجتماعي را رعايت کنيد! وقتي سوار هواپيما مي‌شوند خانم‌ها براي رعايت ارزش‌هاي اجتماعي بايد حجاب خودشان را داشته باشند! اين برخاسته از اين است که ما فرهنگمان متأثر يا به عبارتي تابعي است از يک فرهنگ جهاني که پذيرفته‌ايم ارزش‌ها را اجتماع تعيين مي‌کند. نمي‌گويند ارزش‌هاي الهي، نمي‌گويند چون دستور خداست حجاب را رعايت کنيد. مي‌گويند اين طور تعبيرات فناتيک است، خدا و دين و اينها جالب نيست. براي رعايت ارزش‌هاي اجتماعي خانم‌ها حجابشان را رعايت کنند که جامعه بپسندد؛ چون جامعه اسلامي است و حجاب را مي‌پسندد، رعايت کنيد. حالا اگر نپسندد شما هم رعايت نکنيد! اين کلام ناخودآگاه مي‌گويد که ما اصالت ارزش‌ها را از جامعه مي‌دانيم و جامعه تعيين‌کننده ارزش‌هاست. اما کسي که فرهنگ ديني در زندگي‌اش حاکم باشد مي‌گويد ارزش‌ براي رعايت دستورات خدا و براي کسب رضاي الهي است. چنين فردي نمي‌گويد براي رعايت ارزش‌هاي اجتماعي. اما بالاخره فرهنگ ما خواه ناخواه فرهنگي التقاطي است؛ يعني در کنار ارزش‌هاي الهي و باورهاي الهي ارزش‌هاي ديگري نيز وجود دارد و شايد گاهي غلبه پيدا کرده است.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش تعليم و تربيت ارزش‌ها  ـ 1391/9/23
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود. 

 


نامه تعدادي از نمايندگان به آيات مهدوي‌کني و يزدي
تعدادي از نمايندگان روحاني مجلس در نامه‌اي خطاب به آيات مهدوي‌کني و يزدي از جامعتين خواستند کانديداي اصلح را معرفي کنند.
در اين نامه نمايندگان با برشمردن توطئه‌هاي دشمن در آستانه برگزاري انتخابات تأکيد کرده‌اند: حال که دشمنان خارجي و داخلي کوشش مي‌کنند کليد قدرت را که رياست جمهوري است به دست بگيرند، لذا تقاضامنديم ترتيبي اتخاذ فرمائيد که هرچه سريعتر با تکيه بر معيارهاي انتخاب اصلح، در بين کانديداي صالح مورد تأييد شوراي محترم نگهبان فرد اصلح را معرفي نمائيد تا که پاسخي محکم به دشمنان اسلام ناب محمدي(ص) باشد و جامعه از حال تحير و سرگرداني نجات يابد و اجازه ندهيد سرنوشت ملت شريف و با وفاي ايران اسلامي، خداي نکرده به دست نااهلان بيفتد و انشاالله شاهد تحقق مطالبات حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) با قدرت و اقتدار باشيم.
حداد عادل نامزد رياست مجلس نمي‌شود
يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان مجلس گفت: در اين دوره از انتخابات هيئت رئيسه حداد عادل نامزد نمي‌شود.
جوکار در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: غلامعلي حداد عادل براي انتخابات هيأت رئيسه و همچنين رياست مجلس کانديدا نمي‌شود.
وي دليل اين موضوع را درگيري حداد عادل در فعاليت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري عنوان کرد.
اين عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان مجلس همچنين گفت که هنوز اين فراکسيون براي گزينه‌هاي فراکسيون براي نامزدي در انتخابات هيأت رئيسه تصميمي نگرفته است.

 


آيت‌الله سبحاني تاکيد کرد: اگر واقعا مي‌خواهيم اسلامي عمل کنيم، از خودمان دفاع و از تخريب ديگران پرهيز کنيم.
اين مرجع تقليد در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري اظهار کرد: در انتخابات پيشين گرفتار سوءاخلاق و ضد‌ اخلاقي‌ها شديم، غالبا کساني بودند همديگر را نفي کردند.
اين استاد برجسته حوزه علميه گفت: اين دوره اگر واقعا مي‌خواهيم اسلامي عمل کنيم، از خودمان دفاع و از تخريب ديگران پرهيز کنيم.
آيت‌الله سبحاني با بيان اين که «جمهوري اسلامي تنها براي نماز و روزه نيست» خاطرنشان کرد: در نظام اسلامي رسانه‌ها نبايد دشنام، توهين و يا بدگويي را پخش کنند، بايد قبل از آن که پخش شود راه‌هاي منطقي را در نظر گرفت.
به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد ادامه داد: نبايد به مومنين اهانت شود چون دشمنان نظاره‌گر ما هستند و دنبال فرصت براي ضربه زدن به ارکان نظام مي‌باشند.

 


عضو مجلس خبرگان دليل نگارش نامه به رهبر معظم انقلاب را انجام وظيفه در جهت برگزاري باشکوه انتخابات به‌منظور تحقق حماسه سياسي در سال حماسه سياسي ذکر کرد.
آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي درباره نامه خود به رهبر معظم انقلاب اينگونه توضيح داد که ايجاد شرايطي براي تحقق حماسه سياسي و حداکثري شدن انتخابات در شرايط فعلي کشور و منطقه از واجبات غير رکني است که البته رکن بالندگي و حراست از نظام نيز خواهد بود؛ از سوي ديگر پذيرش نتيجه‌اي که شوراي محترم نگهبان به عنوان نهاد قانوني و رسمي از سوي تمامي اقشار جامعه نيز از واجبات رکني‌اي ‌‌است که به هيچ عنوان نبايست خدشه‌اي بدان وارد گردد.
وي در پايان ضمن تاکيد بر تحقق حماسه سياسي خاطرنشان کرد: من براي يادآور شدن اين مسئله به وظيفه خود عمل کردم و اعضاي محترم شوراي نگهبان نيز به وظيفه خود عمل کرده‌اند. از سوي ديگر، درپي اعلام اسامي نامزدهاي احراز صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري توسط شوراي نگهبان، زهرا مصطفوي طي نامه اي به رهبرمعظم انقلاب درخواست کرد که در تصميم شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت آيت‌الله هاشمي تجديدنظر شود.
علي مطهري هم در نامه اي با همين محتوا مثل هميشه دريافت هاي خاص خودش را از موضوع مطرح کرده است.

 


از پنج محصول در حوزه تسليحات و تجهيزات رزم نيروهاي انفرادي با حضور وزير دفاع و معاون فرهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح رونمايي شد.
در آيين اختتاميه پنجمين جشنواره جوان سرباز که به ميزباني وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح برگزار شد، از 5 محصول و سلاح جديد که در حوزه تسليحات و تجهيزات رزم انفرادي نيروهاي مسلح توسط متخصصان سازمان صنايع دفاع وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طراحي و ساخته شده‌اند، رونمايي شد.
به گزارش ايسنا، از ميان پنج سلاح رونمايي شده مي‌توان به سلاح انفرادي سرباز که به منظور بهره‌گيري از حداکثر توانايي سلاح کلاش و افزايش بهره‌وري اين سلاح در موقعيت‌هاي رزمي ساخته شده است، اشاره کرد.
اين سلاح امکان نصب انواع تجهيزات جانبي استاندارد و قابليت استفاده از قنداق تلسکوپي، تجهيزات کمکي نشانه‌گر نوري و ليزري، تجهيزات کمکي دفاع شهري و... را دارد.
سلاح ديگري که در اين مراسم رونمايي شد، سلاح تک‌تيرانداز مرصاد بود که به علت نياز يگان‌هاي تک‌تيرانداز به سلاح سبک و دقيق کاليبر کوچک طراحي شده است.
اين سلاح مي‌تواند ماموريت‌هاي تک‌تيراندازي از قبيل از کار انداختن نفرات، تجهيزات الکترونيکي، منابع سوخت و ساير اهداف مهم دشمن را در شرايط مختلف عملياتي مورد هدف قرار دهد و قابليت نصب دوربين ديد در شب و روز را داراست.
بنابراين گزارش، سومين سلاح که در آيين اختتاميه جشنواره سرباز رونمايي شد، «تپانچه صاعد» بود که به منظور پاسخ‌دهي به نيازهاي عملياتي نيروهاي مسلح طراحي و آماده توليد انبوه شده است. اين سلاح در کنار وزن سبک، داراي ظرفيت بالاي نگهداري خشاب، عمر و دوام بالا در تيراندازي، افزايش دقت، قابليت نصب تجهيزات استاندارد و داراي ضامن مکانيکي براي افراد چپ دست و راست دست و ظرفيت خشاب 15 تير است.
گفتني است؛ تپانچه صاعد نمونه‌اي از بهبود ارگونوميکي بدون تغيير در وزن کلي آن است.
«مهمات نافذ» ديگر تسليحات رونمايي شده در اين مراسم بود که به منظور شليک موثر و نفوذ به انواع زره‌هاي سخت از قبيل بالگردهاي مهاجم، خودروهاي زرهي و نفربرها طراحي شده است.
اين مهمات به سادگي از تمامي جليقه‌‌هاي ضد گلوله عبور کرده و با قدرت بالاي تخريب، امنيت را از يگان‌هاي عملياتي دشمن سلب خواهد کرد.
آخرين تجهيزات ساخته شده در صنايع دفاع وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح که در اين مراسم از آن رونمايي شد، لباس استتار در مقابله با دوربين‌هاي اشعه مادون قرمز بود که در طراحي آن بدون آنکه خواص مطلوب خود و استتار مرئي خود را از دست بدهد، در آن قابليت استتار در برابر دوربين‌هاي ديد در شب نيز ايجاد شده است.
اين لباس در طرح‌هاي استتار کويري، جنگلي و شهري ارائه شده که به آن مي‌توان خصوصيت «آنتي باکتريال» را نيز اضافه کرد.
همچنين وحيدي در حاشيه رونمايي از 5 دستاورد دفاعي اظهار داشت: همه اين تجهيزات آماده است و بنا به درخواست نيروهاي مختلف در اختيارشان قرار مي‌گيرد.
وحيدي با اشاره به نزديک شدن به پايان عمر دولت دهم اظهار داشت: بسياري از طرح‌‌هاي تحقيقاتي که وزارت دفاع شروع کرده بازتابش در سال‌هاي آينده نشان داده خواهد شد.
وزير دفاع با اشاره به سامانه پدافند هوايي «حرز نهم» گفت: اين سامانه موشکي، در برد کوتاه و به صورت غيرفعال عمل مي‌‌کند.
وحيدي تاکيد کرد: اين سامانه همه اهداف را در برد 10 کيلومتري و ارتفاع 5 کيلومتري هدف قرار مي‌دهد و يک محصول پيچيده و ارزنده است.
وزير دفاع در پايان خاطرنشان کرد: اين سامانه به دليل اينکه از نوع غيرفعال است، دشمن نمي‌تواند بر روي آن اخلال ايجادکند.

 


يازدهمين جلسه رسيدگي به پرونده قضات کهريزک به عنوان آخرين جلسه اين پرونده بعدازظهر ديروز برگزار شد.
جلسه دادگاه قضات کهريزک ديروز در دو نوبت صبح و عصر و به صورت غيرعلني در شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران برگزار شد.
حيدري فريکي از متهمين در پرونده کهريزک با بيان اينکه براي انجام دفاعياتم به طور کامل، به دو جلسه دادگاه نياز دارم، در مورد حضور شهود خود در دادگاه، گفت: تصميم دادگاه اين بودکه شهود من را نپذيرد.
همچنين برادر يکي از قربانيان کهريزک پس از پايان يازدهمين جلسه دادگاه قضات تعليقي کهريزک در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينکه چرا پس از 10 جلسه و اصرار بر گرفتن حق خود ناگهان رضايت داديد، گفت: ما اعلام بخشش کرديم اما اعلام رضايت نکرديم و بحثي که مطرح بوده بحث بخشش بوده است.
وي افزود: دفاعيات مرتضوي در داخل دادگاه و يکسري مصالح و دلايلي که در دادگاه غيرعلني بوده و الان نمي‌توانم در مورد آن صحبت کنم ما را به اين جمع بندي رساند که با توجه به شرايط موجود کشور نسبت به ايشان اعلام رضايت کنيم.
جوادي‌فر تصريح کرد: ما نسبت به حيدري‌فر تا آخرين لحظه پيگير هستيم و اميدواريم دادگاه مجازات وي را مشخص کند.
درجلسه يازدهم دادگاه کهريزک نيز کامراني پدر يکي از قربانيان کهريزک پس از خروج از دادگاه اظهار داشت:‌ در آخرين جلسه دادگاه کهريزک اتفاق جديدي افتاد؛ مرتضوي و حيدري‌فر پس از گذشت 11 جلسه اظهار پشيماني و ندامت کردند، به خصوص که اين اظهار ندامت نسبت به محمد من پررنگ‌تر بود.
وي افزود: کاش اين روند را در جلسات قبل انجام مي‌دادند و اميدواريم باز هم نسبت به تصميمات خود اظهار ندامت و پشيماني بيشتري داشته باشند چرا که ما جز اين چيزي نمي‌خواهيم.
کامراني با اشاره به ختم جلسه دادگاه گفت: براساس قانون 7 تا 10 روز ديگر راي نهايي صادر مي‌شود.

 


کتاب «اطلس حضور ماندگار فرماندهي معظم کل قوا در دانشگاه افسري امام علي(ع)» با حضور جمعي از فرماندهان و مسئولان عالي‌رتبه ارتش جمهوري اسلامي ايران و ديگر نيروهاي مسلح در محل اين دانشگاه رونمايي شد.
امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش طي سخناني در اين مراسم ضمن گراميداشت حماسه سوم خرداد، سالروز عمليات بزرگ بيت‌المقدس و ياد و خاطره يک هزار فرمانده شهيد والامقام دانشگاه افسري امام علي(ع) گفت: اين اطلس فاخر و ارزشمند ضمن اينکه مي‌تواند به عنوان يک مرجع قابل استناد در تاريخ دفاعي کشور مورد بهره‌برداري قرار گيرد؛ روايتگر 28 حضور پربرکت و تأثيرگذار فرماندهي معظم کل قوا در دانشگاه افسري امام علي(ع) نيروي زميني ارتش است که با تأسي از بيانات نوراني معظم‌له در اين دانشگاه امروز ارتش جمهوري اسلامي ايران به سمت رشد و بالندگي، تدين، تعهد و تخصص علمي حرکت کرده است.
وي در ادامه از دست‌اندرکاران تهيه و تدوين «اطلس حضور ماندگار فرماندهي معظم کل قوا در دانشگاه افسري امام علي(ع)» به ويژه فرمانده و معاون پژوهشي اين دانشگاه و همچنين دفتر ارتباطات نيروهاي مسلح فرماندهي معظم کل قوا که مسئوليت نظارت راهبردي و تأييد اين مجموعه فاخر و ارزشمند را برعهده داشتند، تقدير و تشکر کرد.
در ادامه اين مراسم سرهنگ جواد شيرمحمدي معاون پژوهشي دانشگاه افسري امام علي(ع) ضمن ارائه گزارشي از سير مراحل تهيه اطلس مذکور،‌گفت: دانشگاه افسري به عنوان مهمترين مرکز آموزش نظامي کشور، ‌اين افتخار را دارد که بيشترين تعداد ميزباني از قدوم مبارک فرماندهي معظم کل قوا را داشته باشد. از اين رو به منظور ماندگاري اين ميزباني پرافتخار، اقدام به تدوين، سازماندهي و مصور کردن اين حضور نوراني کرده است تا بيانات پرمايه معظم‌له به عنوان سرلوحه امور و راهنماي حرکت رو به جلوي اين دانشگاه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10